Geen gistvat dus, maar een keg samen met een ball-lock Spundy (verkrijgbaar vanaf 17 euro).
Veel mensen doen dit in een soda-keg, zelf wil ik het doen in de KegKing Junior of mijn Oxebars, dit is een herbruikbare vaatje van PET dat is of dat ik heb voorzien van een floating dip tube en beide zijn voorzien van Ball-lock aansluitingen die ook gebruikt worden in een soda-keg.
Afgezien dat het van plastic is, zijn de prijzen aanzienlijk vriendelijker. De Oxebar kost zijn verkrijgbaar vanaf 20 euro (4L, inclusief Hydra Tapkit) tot 45 euro (20L). De Keg King Junior variant (10L) begint vanaf 45 euro.
Nadeel van deze pet vaatjes is dat het rollen voor versneld carbonariseren niet aanbevolen wordt of subtiel moet gebeuren en dat je minder druk kunt zetten tov de soda-kegs. Voordeel is de prijs, gewicht en grootte; in mijn kegirator kan ik probleemloos 4 vaatjes kwijt (zelfs 6) terwijl dit met een soda-keg oplossing hoogstens 3 zal zijn.
Voor mijn test ga ik een 10L batch (uiteindelijk) opsplitsen in mijn 2x4L Oxebars om het resultaat te kunnen vergelijken met mijn brouwgilde maatjes.
Ondanks minder bottelsuiker heeft ons laatste brouwsel weer vrij veel koolzuur en het is ook nog eens verschillend per fles. We maken meestal een siroopje (1 desl suiker, 1 deel heet water) en dat gaat eerst in de bottelemmer. Dan het jongbier erbij en we roeren dat geheel voorzichtig (om zuurstof te voorkomen).
Zouden we de hoofdvergisting langer moeten doorzetten misschien? Laatste tijd doen we ongeveer drie weken en het SG is dan stabiel.
Als ik afvul op flessen (wat ik bijna nooit meer doe) roer ik nooit en ik heb nooit last gehad van wisselende CO2-verhouding in flessen. In het begin had ik vaal wel teveel koolzuur met heftige schuimers als gevolg, maar primair kwam dit door verkeerde suikerverhouding in bepaalde types bier en te weinig geduld (toen wist ik nog niet dat de verhouding per type bier kon verschillen

)
Zelf maak ik gebruik van 1:3 voor de suikeroplossing (bijvoorbeeld 100 gram suiker opgelost in 300ml water op een batch van 20L). Mijn vergistingsvatten hebben allemaal een kraantje, dus daar doe ik een slang aan en deze leg ik zodanig in de suikeroplossing zodat er een draaiend effect komt voor zoveel mogelijk wordt gemixt.
Ik merk ook dat bepaalde bieren gewoon langer tijd nodig hebben met de navergisting op de fles (de 2 weken navergisting is een richtlijn, dit geldt niet voor alle bieren). Zo was mijn Amber bier na 2 weken een schuimfestijn, na 8 weken niet meer en schonk hij prachtig met een mooie kraag en koolzuur verhouding.
Een andere tip is gewoon om het bier na vergisting op de fles gewoon een dag of paar dagen koud te zetten zodat ze minder heftig reageren. Wat dat betreft merk ik dat de bieren die ik had gecoldcrasht voor het bottelen nooit resulteerde in heftige schuimers.
Sinds dat ik volledig over ben gestapt op kegging, heb ik dit probleem niet meer overigens.