Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Zitilites schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:25:
[...]

welke losse drukregelaars heb je voor je (Keg)vaten? Ik ken alleen de drukregelaar aan de CO2 fles maar het is idd handig om dit per vat te kunnen regelen.
Ik gebruik deze: https://ikegger.eu/produc...lator-0-60-psi-with-gauge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Zitilites die van @HGM zien er beter uit dan mijn DIY-oplossing.

Ik had al een 4-tal CO2 gauges gekocht die rechtstreeks op het vat gaan icm 16G CO2 patronen. Niet echt kosteneffectief. Zat nog te denken om een converter te kopen zodat ik een sodastream CO2 patroon erop kan sluiten (stuk goedkoper).

Maar nu toch de keuze gemaakt voor een CO2 fles. Ik heb simpelweg een converter met slangaansluiting gekocht, deze draai je erop ipv van de CO2 patronen en vervolgens sluit je de slang aan op de "Biersplitser, Muti-Way Home Co2 Luchtgasverdeler Distributiesplitter Bier 4-weg" zoals deze op Amazon heet.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

nwagenaar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:06:

Ik had al een 4-tal CO2 gauges gekocht die rechtstreeks op het vat gaan icm 16G CO2 patronen. Niet echt kosteneffectief. Zat nog te denken om een converter te kopen zodat ik een sodastream CO2 patroon erop kan sluiten (stuk goedkoper).

Maar nu toch de keuze gemaakt voor een CO2 fles. Ik heb simpelweg een converter met slangaansluiting gekocht, deze draai je erop ipv van de CO2 patronen en vervolgens sluit je de slang aan op de "Biersplitser, Muti-Way Home Co2 Luchtgasverdeler Distributiesplitter Bier 4-weg" zoals deze op Amazon heet.
Ik heb uiteindelijk deze gekocht https://www.brewolution.com/en/kegerator-m-4-haner.html
Met zelfbouw lopen de kosten en gedoe uiteindelijk ook op.

Zakelijk zijn de prijzen trouwens totaal anders dus is lastig te vergelijken.

Ook kan je eventueel een 30liter buiten de koelkast laten staan en een kleine keg erin om zo makkelijk te kunnen tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@HGM ik vind het mooie apparaten, ware het dat het iets buiten mijn budget zit qua hobby ;)

Daarbij vind ik zelf knutselen erg leuk om te doen (heb geen 2 linkerhanden, dat helpt).

De koelkast die ik heb gekregen heeft ruimte voor 6 tot 7 vaatjes van 4L, 8L, 10L of 20L (de Oxebars nemen erg weinig ruimte in en de 20L Keg Kings zijn alleen hoger dan de 10L). Maar goed, ik was niet van plan om meer dan 10L te gaan brouwen voor eigen gebruik.

Nou ja, for the time being dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

nwagenaar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:30:
@HGM ik vind het mooie apparaten, ware het dat het iets buiten mijn budget zit qua hobby ;)

Daarbij vind ik zelf knutselen erg leuk om te doen (heb geen 2 linkerhanden, dat helpt).

De koelkast die ik heb gekregen heeft ruimte voor 6 tot 7 vaatjes van 4L, 8L, 10L of 20L (de Oxebars nemen erg weinig ruimte in en de 20L Keg Kings zijn alleen hoger dan de 10L). Maar goed, ik was niet van plan om meer dan 10L te gaan brouwen voor eigen gebruik.

Nou ja, for the time being dan...
Klopt; ik ben uiteindelijk 450 kwijt geweest, maar alleen omdat het zakelijk kan.
Ik gebruik ook 1 tap om rose-wijn te serveren; kan die hier laten afvullen tegen 1,50 p/liter. Als je daar heel weinig co2 opzet dan is het genoeg om te kunnen tappen.

En goede tapkranen met flow-control zijn ook niet goed als je ze lost wilt kopen.

Voor bier gebruik ik het minibrew systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@nwagenaar de Vevor bevalt prima, voor het geld een goede koop volgens mij.

Het rendement is wel lager maar als je dat weet kun je daar rekening mee houden. En misschien ligt het ook deels aan onze brouwkunsten, pas drie keer gebruikt nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:23
nwagenaar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:06:

Ìk zou voor CO2 regulatoren en aansluitingen echt wel voor fatsoenlijk spul gaan om 2 redenen:
1: Als iets lekt is direct je hele tank leeg (kost je ook centen)
2: Als een ruimte zich gaat vullen met CO2 wordt je daar niet perse heel vrolijk van.

Ik had voordat ik een kegerator had 5L vaatjes met inderdaad sodastream flessen. Die dingen zijn natuurlijk makkelijker verkrijgbaar maar wel relatief duur. Gewoon direct inderdaad naar een goede CO2 fles gaan scheelt een boel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

timmert26 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Ìk zou voor CO2 regulatoren en aansluitingen echt wel voor fatsoenlijk spul gaan om 2 redenen:
1: Als iets lekt is direct je hele tank leeg (kost je ook centen)
2: Als een ruimte zich gaat vullen met CO2 wordt je daar niet perse heel vrolijk van.

Ik had voordat ik een kegerator had 5L vaatjes met inderdaad sodastream flessen. Die dingen zijn natuurlijk makkelijker verkrijgbaar maar wel relatief duur. Gewoon direct inderdaad naar een goede CO2 fles gaan scheelt een boel geld.
Om mee te nemen is sodastream wel ideaal. Kan je ook makkelijk hervullen vanuit grote CO2 fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@timmert26 ik ben daarom ook gegaan voor de CO2 fles, de sodastream oplossing heb ik uiteindelijk niet voor gekozen.

Daarbij heb ik alsnog de mogelijkheid om een fust mee te nemen icm de 16g CO2 patronen.

Ander nieuws, na lang rond te hebben gekeken heb ik de mogelijkheid gekregen om een Brewferm Brewer (Digiboil/Klarstein Maischfest kloon) met valse bodem en een wortkoeler over te kunnen nemen voor weinig.

Hiernee kan ik elektrisch brouwen, grotere batches doen en is mijn BIAB materiaal nog bruikbaar.

Vandaag opgehaald, schoongemaakt en alvast even een test batch ingedaan aangezien ik nog Russian Imperial Stout pakket had liggen die nog houdbaar was t/m juni #drama natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipM1S1hj6t3eWXHlV7XOVqBr2dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RP7B9Q8AoqMVH3Z7JQOYdin1.jpg?f=fotoalbum_large

Gister weer een brouwsel geproefd. NEIPA recept wat ik zelf wat aangepast heb. Smaakt naar meer! De kleur is wel wat gek en er zat ook wel wat veel bezinksel in. Ben er nog niet achter wat die gekke kleur veroorzaakt.

We hadden vloeibaar gist wat een dag voor de brouwdag over datum was, gratis gekregen dus ach. Twee zakjes erin gemikt, heeft prima z'n werk gedaan. Maar wellicht is dat mede oorzaak van de kleur. Ook is het single dry hop, hop korrels en bloemen gemengd zo in het gistvat gegooid, helpt ook niet mee qua bezinksel. Ik was zelf niet bij het bottelen maar ik denk dat het gefilterd had moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
Of het aan het bezinksel ligt, kun je relatief makkelijk testen door de flessen een paar dagen rechtop in de koelkast te zetten, en daarna voorzichtig in te schenken en dan het bodempje in de fles laten zitten.

Als de kleur dan ineens wel mooi is, dan zou het bezinksel kunnen zijn.
Wat ik eerder verwacht is dat het resultaat is van oxidatie.
Mogelijk tijdens het overhevelen of bottelen niet voorzichtig genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@metieske ik vermoed ook oxidatie. De smaak is nog wel steeds hetzelfde nu, had verwacht dat je sneller wat andere smaak zou krijgen bij oxidatie.

Vandaag een blondje gebrouwen, brouwsel vier. We hadden wat geschroote mout gekregen van iemand en heb dat aangevuld met verse en mooi (denk ik dan) receptje van gemaakt.

Bij het enten kwamen we achter een domme fout, beschrijving van de gist niet goed gelezen. Het was een smackpack en die was niet gesmacked. Heb dat alsnog gedaan, weet niet of dat handig was en weer lekkere kans op oxidatie (had op zich wel ontsmette handen maar toch).

Even wachten of de vergisting start en anders nog een droge gist erbij. is twee dagen later volle bak aan het gisten!

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 23-07-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Ik heb vroeger veel gebrouwen maar merk nu met kinderen dat het toch lastig wordt om een hele brouwdag uit te trekken. Dan ga ik liever fietsen of iets anders doen.

Toch kriebelt het weer om te brouwen, een homebrew smaakt toch nét even anders op de vrijdagavond dan een gekocht biertje :P Heb onlangs weer met een vriend gebrouwen maar helaas een infectie in het bier, ben het verleerd om goed schoon te maken.

Uiteraard ga ik als tweaker meteen kijken naar automation om te kijken of ik de brouwtijd slimmer kan indelen. Wellicht hebben jullie nog tips.

Brouwen: Automation:
Zelf knutselen, heb al een PID controller voor het maishen en een roerwerk maar koel nog handmatig.
of een Braumeister....
Bottelen: Zoveel mogelijk in kegs. Ik heb geen keggerator maar wil 2L Ikegger fustje in de normale koelkast leggen om zo altijd bier koud te hebben liggen.
Schoonmaak: 20min PBW en daarna 20min oxiclean of hebben jullie snellere methodes?
Planning: Daar valt wellicht nog de meeste winst te halen, hebben jullie ervaring met 's avonds alles voorbereiden of "overnight mashing"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@DaDude

Brouwen:
An sich is een automatische brouwketel erg makkelijk, ook de huidige generatie met WiFi zijn best wel cool voor ons tweakers. Je gooit je recept in een app, upload hem er naar toe en voila: het hele maischproces gaat automatisch en je wordt op je wenken bediend met alarmering voor bepaalde handelingen tijdens het gehele brouwproces.

Aan de andere kant: ik hoor van de andere semi-pro hobbybrouwers dat ze een voorkeur hebben om alleen te maischen in electrische brouwketels, deze zijn vaak ook zonder een pomp (en zonder een bazooka-filter) waarbij ze gewoon elk kwartier even roeren. Naderhand hevelen ze het over naar een andere brouwketel: het koken, etc doen ze gewoon op gas ivm een goede rolling boil bij grote hoeveelheden van 40L+

Persoonlijk brouw ik maximaal 15L en dit doe ik 1 keer per 2 weken. Voor mij persoonlijk is een volautomatische brouwketel niet nodig, ik zelf heb ik gewoon een simpele 30L Brewferm elektrische brouwketel (Max 2500W) zonder pomp (gewoon lekker roeren). Deze kostte mij - incl. spiraalkoeler en BIAB bodem - € 225,- incl. verzendkosten (aanbieding weliswaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMTZyCuZXuP7_i148hUJqHiSMH0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsP7NX72stJg8Nv3QIfJWPGP.jpg?f=fotoalbum_medium

Qua temperatuur met wat je instelt en wat ik zie op de thermometer ervaar ik 1 tot 2 graden verschil tov de thermometer van de ketel zelf (iig, heel erg netjes). Bijkomend voordeel in mijn geval was ook dat ik mijn oude spullen voor Brew In A Bag (BIAB) en de hopspider kon blijven gebruiken. Afkoelen is met de spiraalkoeler binnen 20 minuten geregeld. Tijdens het overhevel naar het vergistingsvat gebruik een (gedisinfecteerde) trechter met 300micron mesh-filter.

Bottelen:

Kegs kan ik van harte aanbevelen. Zelf ben ik enorm fan van 4L Kegland Oxebar vaatjes (ze zijn dezelfde hoogte/breedte als de 2L RVS vaatjes, kosten wel ruim de helft minder). Deze hebben ook corny keg aansluitingen voor CO2 en-of tapkraantjes.

Zie er eentje op de achtergrond (0.25CL en 0.33CL flesjes ter vergelijking op de voorgrond):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJvamPKn9XbDb5fk-oggRrr3ncY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXh364I0lh85majmGTCBzh6t.jpg?f=fotoalbum_medium

Schoonmaak:

Zelf gebruik ik de volgende methode:

- Afwasmiddel met lauw water na het brouwen voor het oppervlakkig schoonmaken van de brouwketel met een vaatdoek oid en vervolgens naspoelen met koud water
- Daarna Saniclean met lauw water en naspoelen met koud water (minimaal 15 minuten laten inwerken)
- Vervolgens Starsan met lauw water en naspoelen met koud water (minimaal 15 minuten)

Voor het gebruik van de brouwketel spuit ik er nog een beetje Starsan met een plantenspuit, laat het 15 minuten even inwerken en spoel ik hem wederom na met koud water.

Materiaal over het algemeen (thermometer, SG-meter, spatel, etc): oppervlakkig schoonmaken, gewoon in de vaatwasser op 60 graden. Voor en-of tijdens gebruik nog even sprayen met Starsan (hoef niet te worden nagespoeld).

Materiaal zoals vergistingsvat en-of keg: zelfde methode eigenlijk als de brouwketel en (zo goed als) direct na gebruik doen.

Materiaal zoals flessen: paar keer naspoelen om de meeste prut eruit te krijgen en uit laten lekken.
Voor het bottelen: Saniclean via flessenspoeler, 15 minuten uitlekken, naspoelen met koud water, daarna Starsan met flessenspoeler, 15 minuten uitlekken en daarna zijn ze te gebruiken.

Planning:

Ik doe liever alles - inclusief het schroten - op de dag zelf.

Alleen het recept is van tevoren uitgezocht en het schoonmaken doe ik vantevoren - of eigenlijk direct na het brouwen, na het keggen en-of na het vergisten (tip: laat het spul er niet dagen in zitten).

Voor gebruik gebruik ik nog Starsan en als je de boel 15 tot 30 minuten voor het brouwen disinfecteert, kun je ondertussen schroten en naderhand zo goed als direct brouwen is mijn ervaring.

Overigens heb ik afgelopen weekend weer gebrouwen. Om en nabij de 15L Double IPA met wat extra's (citroenschil, limoenblad, koriander en wat pepertjes):

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKwdFtj20hm7H5Pv8EHRiuI85eI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8s6yI0q1GElV7TdgjDa7MXI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFA3j88n63AyH7vN5mdRwtdiUgI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqjhySh3S683Oo6LrHAEwbiH.jpg?f=fotoalbum_small

Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden, iig zat de SG Waarde wel een stukje hoger dan het had moeten zijn. We gaan het zien.

Verder heb ik afgelopen weekend mijn Hoppy IPA gebottled en in een vaatje gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6WkumE9Cblq6G62j7gxcBpNJtE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNJlV3RkZjILQb8RNuTtmEVG.jpg?f=fotoalbum_medium

Mooi helder en het jongbier was erg goed qua smaak. Er zit in Columbus, Cascade, Chinook en uiteindelijk 5 dagen dryhop met Citra. Uiteindelijke percentage is 7.6% geworden.

Gisteravond even een klein glaasje geprobeerd na 48 uur CO2 erop, damn :9~

[ Voor 7% gewijzigd door nwagenaar op 21-08-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 18:27
nwagenaar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:39:

Bottelen:

Kegs kan ik van harte aanbevelen. Zelf ben ik enorm fan van 4L Kegland Oxebar vaatjes (ze zijn dezelfde hoogte/breedte als de 2L RVS vaatjes, kosten wel ruim de helft minder). Deze hebben ook corny keg aansluitingen voor CO2 en-of tapkraantjes.
Dat is waar ik wel het meest klaar mee ben, al die flesjes ;)

hoe werkt dat met Kegs? Ik doe nu namelijk nagisting op de fles voor de koolzuur, maar geen idee hoe dat op een keg werkt. Ik kan ook (nog) niet onder druk vergisten.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

-Jaap-io schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Dat is waar ik wel het meest klaar mee ben, al die flesjes ;)

hoe werkt dat met Kegs? Ik doe nu namelijk nagisting op de fles voor de koolzuur, maar geen idee hoe dat op een keg werkt. Ik kan ook (nog) niet onder druk vergisten.
Wat ik zelf deed was het volgende:

* Keg afvullen zoals een flesje
* 2gr suiker per liter erin doen (dus 8gr op 4L)
* Plaatsen op kamertemperatuur een donkere locatie

Na 2 weken zat er voldoende druk op voor een picknick kraantje.

Tegenwoordig doe ik het zo:

* Keg afvullen
* Druk erop zetten (15psi)
* Na een tijdje: enkele keren ontluchten via overdrukventiel en druk aanvullen tot 15psi (doe dit misschien 2 keer)
* Plaatsen in koelkast (5 graden celcius) met 15psi erop

Dan is ie met 3 dagen meestal al te drinken. Afhankelijk van het tap-kraantje kun je er extra druk op doen (picknick kraantje heeft minder druk nodig tov van een rvs tap kraan met apart in te stellen flow).

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 21-08-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Mooi! Die oxebar is een goede tip, want flesjes spoelen is gewoon vervelend. Op een brouwdag is er vaak hulp, maar bij het spoelen niet 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

DaDude schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:01:
Mooi! Die oxebar is een goede tip, want flesjes spoelen is gewoon vervelend. Op een brouwdag is er vaak hulp, maar bij het spoelen niet 😅.
Spoelen is an sich het probleem niet met kleine hoeveelheden; zeker niet met een flessenspoeler (https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp) en-of een Easy Drain (https://brouwbroeders.nl/...-droogrek-tot-25-flesjes/) dan gaat het redelijk vlot.

Het vullen van flessen is en blijft dan nog steeds kl*tewerk. Het duurt langer dan het afvullen van een vaatje en helemaal als je 3 x 10L tot 15L in de vergisting hebt staan die rond dezelfde tijd klaar om gebotteled te worden.... :+

De enige reden waarom ik nog steeds afvul op een fles is omdat ik altijd iets meer over heb (dus brouw om en nabij de 5L of 10L terwijl ik gebruik maak van vaatjes van 4L en 8L) wat ik kan weggeven of omdat ik een brouwsel (Quadrupel, Bockbier, Russian Imperial Stout, etc) wil laten rijpen voor een langere periode.

[ Voor 9% gewijzigd door nwagenaar op 21-08-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Persoonlijk ben ik fan van het fastrack systeem:
https://braumarkt.com/nl/search?search=fastrack

Stapelbaar tot 4 hoog (geloof ik - hier nog niet ingestort alleszins), en die bijhorende spoeler is wel tof: 24 flesjes ineens klaar - en omdat die met 2 pompen werkt kan je ook per 12 flesjes werken.
(uiteraard ook een aparte 1-fles spoeler hier)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb de 12-fles-spoeler.. Vond 24 beetje te groot :o Alleen nog niet gebruikt eerlijk gezegd, moet 'em nog in elkaar schroeven en een nieuwe batch gaan brouwen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb de 24-versie gekocht toen ik nog met 25cl flesjes werkte (ondertussen al lang over op 33cl), en ik geloof niet dat je die met de 12 kon doen.
Met de 12 kun je dan weer wel tot 75cl, met de 24 is 33cl het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 14:10
DaDude schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:01:
Ik gebruik de 8 liter Oxebar. Je kunt ze in pakketten van 2+1 kopen à € 25,95. Nadeel is dat je voor elke fles een tap kit à 14,95 nodig hebt.
Overweeg de Oxebar 20 liter voor € 44,95. Die is incl tap kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 07:39
Ah nice, een brouw topic. Ik had eigenlijk wel kunnen weten dat ook dat op Tweakers zit, aangezien je hier alles kunt vinden zoals ook het Pizza topic waar ik graag lurk.

Nu was ik laatst op zoek naar een nieuwe hobby. Nr.1 hobby is toch wel gamen, maar ik zocht er toch iets naast en iets nieuws leren waar je ook wat aan hebt is altijd leuk. In het weekend een (speciaal) biertje hou ik wel van, dus waarom niet brouwen? Na wat inleeswerk leek het me super leuk om te doen, dus bij Brew Monk een starterssetje gekocht.

Afgelopen zaterdag mee aan de gang gegaan, en het is inderdaad super leuk om te doen! Kostte me wel een dag, maar dan heb je (hopelijk) ook wat :+
DaDude schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:19:
Ik heb vroeger veel gebrouwen maar merk nu met kinderen dat het toch lastig wordt om een hele brouwdag uit te trekken. Dan ga ik liever fietsen of iets anders doen.

Toch kriebelt het weer om te brouwen, een homebrew smaakt toch nét even anders op de vrijdagavond dan een gekocht biertje :P Heb onlangs weer met een vriend gebrouwen maar helaas een infectie in het bier, ben het verleerd om goed schoon te maken.

Uiteraard ga ik als tweaker meteen kijken naar automation om te kijken of ik de brouwtijd slimmer kan indelen. Wellicht hebben jullie nog tips.

Brouwen: Automation:
Zelf knutselen, heb al een PID controller voor het maishen en een roerwerk maar koel nog handmatig.
of een Braumeister....
Bottelen: Zoveel mogelijk in kegs. Ik heb geen keggerator maar wil 2L Ikegger fustje in de normale koelkast leggen om zo altijd bier koud te hebben liggen.
Schoonmaak: 20min PBW en daarna 20min oxiclean of hebben jullie snellere methodes?
Planning: Daar valt wellicht nog de meeste winst te halen, hebben jullie ervaring met 's avonds alles voorbereiden of "overnight mashing"?
Kom ik bij dit punt. Want hier ook kinderen, en hoewel ik uiteraard niet elk weekend hiermee aan de slag zal gaan, is het wel tijdrovend. En mezelf kennende, als ik dit leuk genoeg blijf vinden wil ik er meer van leren én het steeds beter aanpakken, én in de tussentijd ook nog wat aandacht aan m’n kinderen kunnen geven :+. Ik ben daarom ook al voorzichtig aan het kijken naar brouwketels e.d.
Zo zag ik de Brew Monk B40. Mooie ketel met Wifi e.d. Maar ja, ook 500 Euro en dan komen er nog accessoires (hopspin, spatel, koelspiraal, etc) bij en zit ik maar zo aan de 7-800 Euro. Ik weet dat hobbies geld kosten, maar om hiermee te beginnen vind ik ook weer overdreven.
Komt bij dat ik ook m’n schuur niet wil opofferen aan een enorme setup, dus een zo compact mogelijke setup is wenselijk.

Zijn er wat dat betreft nog aanraders om tussen de 300 – 500 Euro kwijt te zijn? Ik zag een Brewzilla 35 liter met spiraal + hopspin + spatel voor 349. Komt dan denk ik nog wel een vergistingsvat + whirlpool arm bij verwacht ik. Is zoiets aan te raden of zijn er andere no-brainer prijs-kwaliteit beginner setjes te koop?

Oh PS nog een inhoudelijke vraag over het brouwen. Ik zie op internet veel borrelende watersloten. Bij mij is er na 3,5 dag op wat lichte belletjes die amper bewegen nauwelijks activiteit. Is dat normaal of is er dan iets fout gegaan? :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
Je zou ook kunnen kijken naar andere methodes i.p.v. apparatuur.

Bijvoorbeeld:
- Overnight maischen
- Niet koelen

Ik zit nu op:
- 's avonds alles klaarzetten (afwegen, water, fermenter schoonmaken)
- Inprogrammeren zodat alles op 07:00 uur warm staat.
- Automatisch maischen met PID controller en roerwerk. (1,5 uur)
- Koken (1,5 uur)
- Warm wegzetten en schoonmaken (0,5 uur)
- Dag erna gist erin

Dan ben je in 3,5 uur klaar. Overnight mashen zie ik niet zitten omdat je dan vooral vergistbare suikers krijgt lijkt me en weinig body in het bier.

etc.

Brülosophy show op youtube doet veel experimenten, komt er eigenlijk op neer dat er heel veel mythes zijn in het hobbybrouwen en veel zaken eigenlijk niet uitmaken zolang je geen infectie krijgt...

https://www.youtube.com/@TheBrulosophyShow

En op je punt terug te komen:
Elke vergisting is anders, maar ik zou na 3,5/4 dagen wel verwachten dat het regelmatig borrelt. (elke paar seconden een luchtbel) Een ispindel/tilt hydrometer zou inzicht kunnen geven in de vergisting.

[ Voor 12% gewijzigd door DaDude op 21-08-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Zitten hier gebruikers van de 19L sodakegs/cornelius-kegs?

Wat ik zoek:
een systeem om mijn zelfbrouw relatief lang (toch enkele maanden hopelijk) te kunnen bewaren waarbij ik op onregelmatige tijdstippen een aantal flesjes/uKegs/partyvaatjes aftap maar de rest toch mooi bewaard blijft.

Nu had ik gedacht/gehoopt op meerdere 19L kegs in mijn klimaatkast te steken en dan met een (variant op de) blichmann beergun te kunnen werken.

Achterliggend idee:
meerdere brouwsels op 19L keg, waarbij ik in theorie 'per flesje' kan kiezen welk brouwsel ik bottel, en waarbij ik die brouwsels toch enkele maanden zou kunnen bewaren, met hergisting op de 19L keg.

Iemand die mij kan vertellen of zoiets überhaupt kan, of moet ik op zoek naar een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 14:10
roeleboel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:39:
Zitten hier gebruikers van de 19L sodakegs/cornelius-kegs?

Wat ik zoek:
een systeem om mijn zelfbrouw relatief lang (toch enkele maanden hopelijk) te kunnen bewaren waarbij ik op onregelmatige tijdstippen een aantal flesjes/uKegs/partyvaatjes aftap maar de rest toch mooi bewaard blijft.

Nu had ik gedacht/gehoopt op meerdere 19L kegs in mijn klimaatkast te steken en dan met een (variant op de) blichmann beergun te kunnen werken.

Achterliggend idee:
meerdere brouwsels op 19L keg, waarbij ik in theorie 'per flesje' kan kiezen welk brouwsel ik bottel, en waarbij ik die brouwsels toch enkele maanden zou kunnen bewaren, met hergisting op de 19L keg.

Iemand die mij kan vertellen of zoiets überhaupt kan, of moet ik op zoek naar een ander idee?
Flesjes vanuit een keg vullen is het eenvoudigst met een tegendrukvuller zoals de Brewcrafter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
DaDude schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:38:
Je zou ook kunnen kijken naar andere methodes i.p.v. apparatuur.

Bijvoorbeeld:
- Overnight maischen
- Niet koelen

Ik zit nu op:
- 's avonds alles klaarzetten (afwegen, water, fermenter schoonmaken)
- Inprogrammeren zodat alles op 07:00 uur warm staat.
- Automatisch maischen met PID controller en roerwerk. (1,5 uur)
- Koken (1,5 uur)
- Warm wegzetten en schoonmaken (0,5 uur)
- Dag erna gist erin

Dan ben je in 3,5 uur klaar. Overnight mashen zie ik niet zitten omdat je dan vooral vergistbare suikers krijgt lijkt me en weinig body in het bier.

etc.

Brülosophy show op youtube doet veel experimenten, komt er eigenlijk op neer dat er heel veel mythes zijn in het hobbybrouwen en veel zaken eigenlijk niet uitmaken zolang je geen infectie krijgt...

https://www.youtube.com/@TheBrulosophyShow

En op je punt terug te komen:
Elke vergisting is anders, maar ik zou na 3,5/4 dagen wel verwachten dat het regelmatig borrelt. (elke paar seconden een luchtbel) Een ispindel/tilt hydrometer zou inzicht kunnen geven in de vergisting.
Thanks voor de tips. Goed om daar eens over na te denken ja.

Over het vergisten gesproken: ik heb een “standaard” hydrometer, die je in zo’n smalle maatbeker plaatst. Het is dus ook een optie om wat af te tappen en opnieuw te meten?

Ik lees ook dat deze plastic emmers nogal eens slecht afsluiten. En dat het een optie zou kunnen zijn het deksel te lichten om te kijken of er schuim op het wort staat. Kan dat zomaar zonder gevolgen voor het brouwsel?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@roeleboel

In feite zie ik niet een issue waarom je niet via CO2-druk de inhoud van een keg naar een (kleiner) vaatje of flesje zou kunnen doen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel enkele video's op youtube gezien (qua titel) die deze mogelijkheid bespreken.

@DaDude
Een brouwdag incl. afkoelen, doen in vergistingsemmer, schoonmaken, etc duurt bij mij echt max 4,5 uur.

Effectief:

* 30 minuten voorbereiding (schroten + sanitizen brouwketel en materiaal)
* 1 uur maischen, hierna haal ik de brewbag eruit en zet de temperatuur op koken
* Ong. 15 tot 20 minuten heeft het nodig om naar rolling boil te gaan (ondertussen spoel ik brewbag met inhoud met spoelwater via een zeef in emmer, dit gooi ik gewoon in de brouwketel).
* 1 uur koken, laatste 10 minuten doe ik de spiraalkoeler erin.
* 20 minuten voor afkoelen
* 10 minuten voor overhevelen naar vergistingsvat + neerzetten op donkere plaats met waterslot

Totaal dus: 3 uur, rest van mijn tijd gaat op aan schoonmaken (dit doe ik meestal direct daarna).

@Denman
Een vergistingsvat hoeft niet direct eentje te zijn van RVS oid. Ik gebruik meestal zo'n goedkope 40L emmer met kraantje en deksel waar je een waterslot in kunt doen; deze kosten nog geen 20 euro.

Wat betreft de duurdere en-of volautomatische brouwketels (al dan niet met WiFi): ze zien er erg gaaf uit natuurlijk en heeft veel toeters en bellen (wat leuk is om te proberen).

Maar je geeft duidelijk het geld uit aan gemak en ik vraag mij echt af of het resultaat echt zoveel beter is dan bijvoorbeeld een brander met een 40L brouwpan icm een reguliere thermometer of een simpele elektrische brouwketel zonder pomp, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

nwagenaar schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:48:
@roeleboel

In feite zie ik niet een issue waarom je niet via CO2-druk de inhoud van een keg naar een (kleiner) vaatje of flesje zou kunnen doen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel enkele video's op youtube gezien (qua titel) die deze mogelijkheid bespreken.
Het overpompen zal idd wel lukken, ik vraag me eerder af hoe lang het bier goed zou blijven in zo een 19L keg, en dan specifiek of ik er enkele maanden mee zou kunnen overbruggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

roeleboel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
Het overpompen zal idd wel lukken, ik vraag me eerder af hoe lang het bier goed zou blijven in zo een 19L keg, en dan specifiek of ik er enkele maanden mee zou kunnen overbruggen
Volgens de specificaties zouden mijn Oxebar vaatjes de inhoud tot 6 maanden goed moeten kunnen houden. Ik verwacht dat het met RVS minimaal hetzelfde zal zijn, hoogstwaarschijnlijk langer (mits alles goed afgesloten en luchtdicht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Denman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:56:
[...]
Thanks voor de tips. Goed om daar eens over na te denken ja.

Over het vergisten gesproken: ik heb een “standaard” hydrometer, die je in zo’n smalle maatbeker plaatst. Het is dus ook een optie om wat af te tappen en opnieuw te meten?
Dat kan zeker, ik doe het sowieso met batches met extra zoals (in vodka gelegen) houtsnippers en-of tonkabonen.

Dan kan ik direct de alcohol percentage meten en de inhoud proeven. Uiteraard niet weer terug in doen ivm het risico op infectie.

Andere mogelijkheid zijn die SG meters die werken op Bluetooth of WiFi, die doe je erin zodra je het gistvat dicht maakt: https://www.twortwat.nl/t-n/draadloze-sg-meting
Ik lees ook dat deze plastic emmers nogal eens slecht afsluiten. En dat het een optie zou kunnen zijn het deksel te lichten om te kijken of er schuim op het wort staat. Kan dat zomaar zonder gevolgen voor het brouwsel?
Een issue dat ik heb gehad is niet zo zeer dat de deksel niet goed sluit, maar dat het waterslot niet op gang komt omdat het rubber in de deksel niet echt goed aansloot.

Enige tip dat ik in deze situatie kan aangeven: niet openen en gewoon de 2 weken afwachten.

Het openen kan ervoor zorgen dat er zuurstof bijkomt dat kan weer kan zorgen voor infectie; in mijn geval was het een kaaminfectie en dat resulteerde gelukkig alleen in iets minder smaak.

Andere gevallen heb ik gehoord dat ze de batch konden weggooien omdat het jongbier zuur was geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door nwagenaar op 21-08-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaDude
Je gaat inderdaad geen betere bieren brouwen met geautomatiseerde brouwketels, maar ik denk wel consistener. Ik had een favoriete dubbel, die smaakte elke keer toch net iets anders ondanks hetzelfde recept.

En je betaalt voor het gemak, je kan hobby-bobben om alles te automatiseren, maar een Braumeister heeft dat allemaal ingebakken natuurlijk.

En ik kan bevestigen dat bier in een RVS keg > 6 maanden goed blijft. Mits goed weggezet zonder zuurstof.

[ Voor 13% gewijzigd door DaDude op 21-08-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@DaDude ben benieuwd: was die dubbel met pannen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
nwagenaar schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:49:
@DaDude ben benieuwd: was die dubbel met pannen oid?
Ja, ik heb 2 elektrische (2000w) pannen. Ik maisch in de eerste met roerwerk en pid controller daarna met filterheks over naar kookketel.

Maar ook met PID controller (smartpid) blijft het klooien soms om de temperatuur netjes te krijgen. Heb ook niet echt de tijd genomen om hem goed te calibreren eerlijk gezegd.

[ Voor 22% gewijzigd door DaDude op 21-08-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
@Denman
Een vergistingsvat hoeft niet direct eentje te zijn van RVS oid. Ik gebruik meestal zo'n goedkope 40L emmer met kraantje en deksel waar je een waterslot in kunt doen; deze kosten nog geen 20 euro.

Wat betreft de duurdere en-of volautomatische brouwketels (al dan niet met WiFi): ze zien er erg gaaf uit natuurlijk en heeft veel toeters en bellen (wat leuk is om te proberen).

Maar je geeft duidelijk het geld uit aan gemak en ik vraag mij echt af of het resultaat echt zoveel beter is dan bijvoorbeeld een brander met een 40L brouwpan icm een reguliere thermometer of een simpele elektrische brouwketel zonder pomp, etc.
Dat is een goede ja. Ik geloof best dat er voordelen zitten aan een RVS vergistingsvat, maar ik hoef er tijdens het vergisten behalve het waterslot niet naar te kijken, dus dan klinkt onder de 20 Euro als een prima optie. Ik stop dat geld liever in een brouwpan inderdaad :)

Is het met een brouwpan ook niet veel makkelijker om het wort te scheiden door die filterplaten en zodoende een veel mooier, helder bier over te houden? Nu met pannen is dat toch meer gedoe met een zeef en het niet volledig overgieten van de vloeistof.
nwagenaar schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Dat kan zeker, ik doe het sowieso met batches met extra zoals (in vodka gelegen) houtsnippers en-of tonkabonen.

Dan kan ik direct de alcohol percentage meten en de inhoud proeven. Uiteraard niet weer terug in doen ivm het risico op infectie.

Andere mogelijkheid zijn die SG meters die werken op Bluetooth of WiFi, die doe je erin zodra je het gistvat dicht maakt: https://www.twortwat.nl/t-n/draadloze-sg-meting

[...]

Een issue dat ik heb gehad is niet zo zeer dat de deksel niet goed sluit, maar dat het waterslot niet op gang komt omdat het rubber in de deksel niet echt goed aansloot.

Enige tip dat ik in deze situatie kan aangeven: niet openen en gewoon de 2 weken afwachten.

Het openen kan ervoor zorgen dat er zuurstof bijkomt dat kan weer kan zorgen voor infectie; in mijn geval was het een kaaminfectie en dat resulteerde gelukkig alleen in iets minder smaak.

Andere gevallen heb ik gehoord dat ze de batch konden weggooien omdat het jongbier zuur was geworden.
Nou toeval of niet... hij borrelt sinds gisteren! Toen ik thuis kwam uit werk viel me al wel op dat het niveauverschil tussen beide compartimenten behoorlijk groter was geworden. Even gedrukt op deksel om te zien of water in het slot omhoog kwam en dat deed het. Dus dat leek enigszins op een goed afsluitende deksel. Ik heb de emmer nog voorzichtig een paar keer rond gedraaid, in de hoop het gist te activeren. De emmer staat in een kast dus kan niks horen, maar toen ik 3 uur later ging kijken was er direct een hele duidelijke borrel te zien, die zich elke 10 seconden herhaalde. Dat deed het vanochtend nog steeds toen ik zojuist keek.

Dus dat lijkt me een goed teken toch? :) Denk dat ik alsnog ga meten komend weekend, maar er lijkt schot in de zaak te zitten.

Join het GoT Pulse-Team!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Denman borrelen is een goed teken!

Filteren met een alles in 1 ketel gaat ook niet vanzelf. Ik wil bij ons volgende brouwsel testen of het effect heeft als we een half uurtje wort rondpompen wanneer de korf er boven hangt om op die manier wat helderder bier te krijgen.

Heb gister ons laatste brouwsel geproefd, een blond. Prima gelukt, denk de beste tot nu toe. Leuk om progressie te zien.

• nwagenaar

nwagenaar

Denman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:47:
[...]
Dat is een goede ja. Ik geloof best dat er voordelen zitten aan een RVS vergistingsvat, maar ik hoef er tijdens het vergisten behalve het waterslot niet naar te kijken, dus dan klinkt onder de 20 Euro als een prima optie. Ik stop dat geld liever in een brouwpan inderdaad :)
Afhankelijk van de hoeveelheid, zou je iets meer kunnen spenderen en een doorzichtige PET vat kunnen kopen (zo eentje) zodat je kunt zien wat er gebeurd (enige wat je nodig hebt is een stop en natuurlijk een waterslot).

Zo'n reguliere emmer van 40L is wel makkelijker schoon te maken dan zo'n gistfles is mijn ervaring.

Ik spoel de emmer en deksel eerst gewoon uit met koud water, daarna doe ik er lauw water in met een beetje wasmiddel en gebruik gewoon een vaatdoek om de oppervlakkige rotzooi te verwijderen. Naspoelen met koud water. Vervolgens doe ik er lauw water met Saniclean in (en wellicht wat gebruikte materiaal), wederom even met (een andere) doek aan de binnenkant/deksel de boel aanraken. Vervolgens laat ik alles via het kraantje eruit lopen. Als laatste gebruik ik Starsan met lauw water, zelfde proces. Het kraantje en dergelijke haal ik er vervolgens uit en doe ik nog even in de wasmachine voor de zekerheid.
Is het met een brouwpan ook niet veel makkelijker om het wort te scheiden door die filterplaten en zodoende een veel mooier, helder bier over te houden? Nu met pannen is dat toch meer gedoe met een zeef en het niet volledig overgieten van de vloeistof.
Ik maak gebruik van brewbags en een hop spider om het wort zoveel mogelijk te ontdoen van rotzooi.

Mijn geschrote mout gooi ik in de brewbag zodra het water op de gewenste temperatuur komt (ik stel deze in op 2 graden hoger, voordat ik het erin doe zet ik hem op de goede temperatuur), dat doe ik in gedeeltes (2 tot 3 keer) en ik roer bij elke keer dat ik het er in stort. Meestal zit ie dan ook direct op de gewenste maischtemperatuur. Tijdens het maischen roer ik het om de 15 minuten.

Zodra ik klaar ben haal ik de brewbag eruit en ik probeer zoveel mogelijk wort eruit te krijgen. De brewbag doe ik in zijn geheel in een zeef dat ik op/in een (gedisenfecteerde) emmer van 12L heb staan. Ondertussen zet ik de temperatuur naar 110 graden voor de rolling boil. Vervolgens gebruik ik het spoelwater en giet ik het over de brewbag om de laatste suikers uit het mout te krijgen. Uiteraard knijp ik naderhand nog zoveel mogelijk eruit om het maximale eruit te kunnen krijgen.

Enige nadeel van een brew bag (of de Brew in a Bag methode) is dat het rendement minder is dan zonder. Ik los dit op om meer spoelwater te gebruiken om tot het gewenste aantal (verwachte) liters te komen.

De 300 Micron hopspider is ideaal, sinds dat ik deze gebruik komt er enorm weinig prut in het wort, maar wordt het hop wel goed opgenomen in het brouwsel. Door de boven openkant kan ik zeer simpel andere hopsoorten en-of ingegredienten toevoegen. Af en toe roer ik er nog even met de spatel doorheen (alleen als er veel verschillende hopsoorten ingaan).

In de laatste 10 minuten doe ik de (met starsan behandelde) spiraalkoeler erbij in. Zodra het koken klaar is haal ik de hopspider eruit, gaat de deksel erop en gaat de buitenkraan aan voor het afkoelen.

Om het in het vergistingsvat te krijgen maak ik gewoon gebruik van de kraan van mijn brouwketel. Doordat er weinig rotzooi in zit heb ik geen last van verstoppingen (gehad, afkloppen!), het wordt kletter ik via een trechter met zeef in mijn vergistingsvat. In het zeefje blijft over het algemeen zeer weinig achter.

Het verkrijgen van helder bier na het vergisten doe ik op de volgende manier:

Als het vergisten klaar is dan maak ik altijd gebruik van een schoon gistvat door het jongbier hiernaar toe over te hevelen. Dit doe ik middels het kraantje dat ik laat lopen via een trechter met zeef waarop een food-grade buis is aangesloten om ervoor te zorgen dat het niet klettert in het vat en om te zorgen dat er zo weinig mogelijk rotzooi achterblijft.

Mocht ik het bier willen bottelen en-of deze willen voorzien van sterke drank, dan kan ik dit al in het vat doen. Door deze methode wordt de inhoud (suikeroplossing en-of sterke drank voor infusen) zo goed als evenredig gemixt.

Via dit gistvat vul ik dan mijn keg of flessen.

Een andere manier is natuurlijk een cold crash:
Na het vergisten de emmer op lage temperatuur in de koelkast zetten voor 2 tot 3 dagen zodat alles naar de bodem zakt. Vervolgens maak ik dan nog steeds gebruik van een ander vat met trechter/zeef voor het bottelen/keggen.

Bij afvullen op de fles en keg zonder druk is het wel aanbevolen om ook bottelgist toe te gebruiken; er is een behoorlijke kans aanwezig dat je geen of weinig koolzuur krijgt in je bier. Daar zul je met een keg op druk minder last van hebben omdat je deze geforceerd voorziet van CO2.
[...]
Nou toeval of niet... hij borrelt sinds gisteren! Toen ik thuis kwam uit werk viel me al wel op dat het niveauverschil tussen beide compartimenten behoorlijk groter was geworden. Even gedrukt op deksel om te zien of water in het slot omhoog kwam en dat deed het. Dus dat leek enigszins op een goed afsluitende deksel. Ik heb de emmer nog voorzichtig een paar keer rond gedraaid, in de hoop het gist te activeren. De emmer staat in een kast dus kan niks horen, maar toen ik 3 uur later ging kijken was er direct een hele duidelijke borrel te zien, die zich elke 10 seconden herhaalde. Dat deed het vanochtend nog steeds toen ik zojuist keek.

Dus dat lijkt me een goed teken toch? :) Denk dat ik alsnog ga meten komend weekend, maar er lijkt schot in de zaak te zitten.
Goed teken is het zeker! Het is ook afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van de emmer.

Als je 10L wort stopt in een emmer dat voor 40L is, dan kan het even duren alvorens het waterslot gaat pruttelen.

Dat wil niet zeggen dat de vergisting niet bezig is/was! Immers de suikers worden omgezet naar alcohol en koolzuur, met meer ruimte boven het wordt kan het even duren alvorens het gas bij het waterslot komt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:23

@roeleboel
Houdbaarheid is afhankelijk van het bier dat je brouwt. Als je maar CO2 gebruikt om je kegs te vullen en in closed loop overhevelt van keg naar keg heb je geen last van Oxidatie. (NE)IPA en dubbels/triples/stouts kun je langer bewaren, hop is een natuurlijk conservatief en hoger alcohol percentage beschermd het bier per definitie.

Als je van keg naar keg wil zou ik gewoon een flowstopper bestellen en daar een blowoff valve op zetten. Dan zet je je lege keg onder CO2 druk, vervolgens sluit je gewoon een slang aan op de outlet van je 20L keg en sluit je die aan op de outlet van je 5L keg, op je Gasinvoer van de 5L sluit je de flowstopper met blowoff aan. Als je 5L vat vol is stopt ie automatisch met vullen en heb je zonder oxidatie overgeheveld. Als je maar zorgt dat de druk op 20L vat hoger is dan 5L vat loopt het de goede kant op :+
Beekforel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:10:
@Denman borrelen is een goed teken!

Filteren met een alles in 1 ketel gaat ook niet vanzelf. Ik wil bij ons volgende brouwsel testen of het effect heeft als we een half uurtje wort rondpompen wanneer de korf er boven hangt om op die manier wat helderder bier te krijgen.

Heb gister ons laatste brouwsel geproefd, een blond. Prima gelukt, denk de beste tot nu toe. Leuk om progressie te zien.
Als je goed geschroot hebt vormt zich een natuurlijk maischbed dat als filter werkt. Voordat je gaat spoelen moet je dan in principe kraakhelder bier hebben. Na maischen, spoelen en koken, laatste 10 minuten een halve tablet protafloc erin Dan als je bier is afgekoeld (20-25°C) even een goede whirlpool maken en 30min geduld hebben. Als je dan aftapt heb je in principe gewoon kraakhelder wort. Ik heb zelf nog een filterHelix in mijn ketel liggen die nog een beetje restjes tegenhoud, maar ik heb nooit echt issues met helderheid

[ Voor 29% gewijzigd door timmert26 op 30-08-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@timmert26
Mij staat wel iets bij dat het niet handig is om de Oxebars voor de volle 100% af te vullen ivm teveel druk en explosiegevaar; nu zal dit voor een kleine dat in 1 avond op gaat niet een groot issue zijn natuurlijk en daarbij ga ik er ook even vanuit dat er een drukventiel op zit waardoor de kans aanzienlijk minder is, maar wellicht wel handig om te weten :+

Wat betreft helder bier, ik heb hier niet zo zeer issues mee, veel ambachtelijk bier met nagisting op de fles heeft wel iets van spul erin (ik praat dan over de kleine professionele brouwerijen).

Mocht ik zelf niet erg tevreden zijn over het wort qua helderheid; in het ergste geval doe ik een whirlpool. Daarbij zie ik enorm veel verschil met bier voor vergisting, na vergisting is het al een stuk helderder en met een cold-crash helemaal.

Bij deze een aantal brouwsel gemaakt in de brouwketel middels de BIAB-methode en mijn RVS-trechter icm de Oxebars (1 is een Spicy Tripel, 2 is een Zomerblond en 3 is een DIPA), dus zonder whirlpool/cold-crash:

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zXxyq07NktU9mdv_lOnFq-czyk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Am5zDVWzABS504Euf74YFYDu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Arza1ltxMkD58-1RVyCiQzmJFDo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UxfjFbmlkAEfZkPku0mSswT.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZXx0_qDkXJN-OWH7gbj4Kp9K9k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlBaisg15HJrBEDZ9jMgibCK.jpg?f=fotoalbum_small

Nu helpt het ook dat een Oxebar eerst de boel filtert zodra je de inhoud gaat tappen; maar zelfs de Hoppy IPA die ik nu op fles heb heb staan (had geen vaatjes over en de kegerator zat vol :+) geen/amper rotzooi op de bodem en is gewoon helder.

Verder heb ik dit weekend een brouwweekend op het oog; zaterdag ga ik brouwen bij een bevriende semi-profi brouwer en zondag ga ik eindelijk mijn Bock-bier maken.

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 30-08-2024 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Afgelopen weekend heb ik een "heftig" brouwweekend gehad:

Zaterdag heb ik een blik mogen werpen op de manier van werken bij een semi-professionele micro brouwerij in Kampen. Hierbij kwam ik enkele dingen tegen waarvan ik dacht... dat is handig om te weten/te delen:

* Ze maischen niets in de automatische brouwketel: ondanks dat de lichtere bieren (Weizen, Blond, etc) wel zou kunnen, ervaren ze problemen met de pomp en het rendement als ze dit doen; ze maischen dus in een aparte pan op gas.
* Ze maken primair gebruik van een eenstapsmaisch proces: ze blijven net zolang maischen totdat de SG-waarde stabiel blijft en pas daarna gaan ze uitmaischen (gemiddeld duurt dit 1,5 uur per batch).
* Ze filteren vanuit de brouwketel naar het vergistingsvat door het te laten lopen in zakken die gebruikt wordt voor het filteren van (soja)melk.

Al met al een leuke ochtend, middag en avond. Ik heb behoorlijk wat leuke probeersels mogen proeven :+

Zondag was het mijn eigen brouwdag. Aangezien ik nog een Double IPA op de vergisting had staan heb ik wat ruimte vrijgemaakt door deze te bottelen en te keggen:

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT5tJy_ZA3OEXxww8hiNFqRDTHk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpJK6zUMoY9kSLpkI2Ykz8rS.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uDEXKWzWrZoZolvapHl6kwYraw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxrV7gRQXxLeC7980PXwHXd3.jpg?f=fotoalbum_small

Vervolgens in de ochtend een bock gebrouwen in de elektrische brouwketel: het doel was 15L maar dit is uiteindelijk 13L geworden.

Aangezien ik ook nog geschrootte Barley Wine voor 5L had staan, ook deze gemaakt. Voor de verandering in een pan (5L is simpelweg niet rendabel in de brouwketel) en effectief dezelfde handelingen gedaan en net zolang maischen totdat de SG-waarde stabiel is, daarna uitmaischen.

Uiteindelijk heb ik ook daadwerkelijk 4.9L overgehouden. Nog 2 weken geduld om het (eerste) resultaat te kunnen proeven/meten:

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhGSBO38FDtqgSvfNh86kFpljh8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbJlJ9TKZapHJSWcCDqyf7yt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwKdigYZ2xBazlgDQZWgwjd8FSE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfKdQfTeQm2NRwAF9jEoncz4.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X76XiE_8g2yaS8LYkRz3OAJ9KIc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aiZyl2oLHnbPYyRuP8NQCyO.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 19:04
nwagenaar schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:30:

Zondag was het mijn eigen brouwdag. Aangezien ik nog een Double IPA op de vergisting had staan heb ik wat ruimte vrijgemaakt door deze te bottelen en te keggen:

Brouwen
[Afbeelding][Afbeelding]
Voor de volgende keer: probeer de hoofdruimte in de fles maximaal 1,5 cm te laten zijn. Nu gaat de CO2 (voor een deel dan) in de hoofdruimte zitten en niet in je bier. Verder heb je nu relatief veel zuurstof in je hoofdruimte waardoor je bier sneller oxideert (verouderd, smaak vermindering, zeker bij een hoppig bier ga je dat merken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Mother_lepard schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:22:
[...]
Voor de volgende keer: probeer de hoofdruimte in de fles maximaal 1,5 cm te laten zijn. Nu gaat de CO2 (voor een deel dan) in de hoofdruimte zitten en niet in je bier. Verder heb je nu relatief veel zuurstof in je hoofdruimte waardoor je bier sneller oxideert (verouderd, smaak vermindering, zeker bij een hoppig bier ga je dat merken).
Thanks voor de tip!

Aangezien dat Herfst binnenkort gaat beginnen, wordt het ook tijd voor de donkere bieren. Dit keer ben ik gegaan voor een traditionele Herfst Bock dat zo rond de 6.5%/6.6% moet uitkomen:

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paRhsWpz_v9VeiYAKnl3gsAvSUQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSAN2MWIX7hYjGjsEX8WtCBw.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQygG-sLI06iXTXN6NrI_DxF9Mk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRF7ZGT2aW2mrBED1V53z6en.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byCR8pjom1iOU_3Rn0_9zfIDWEw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7t5G1dpJmuZqfVXBcXNTQOOu.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZviWSNVoutKTbgf3L14vNoWXNv4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCbGJQ4R4ghbYCR8mBCMl3JW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shf6GIyqt8a7BpWftZibqTnF6oE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSSxiBcx0olZimoCn6vBRTdy.jpg?f=fotoalbum_small

De kleur ziet er iig goed uit, ik heb daadwerkelijk 10L overgehouden en de begin SG met 1060 was spot-on dus ik heb goede hoop.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij hebben verse hop gekregen en dat heb ik gedroogd afgelopen dagen. Vanavond even ontdaan van blaadjes en takjes (en een heel deel geplukt, had gewoon de halve struik gekregen :D).

Lekker geurig en kleverig klusje. Ruikt heerlijk naar een brewday.

Nou hebben we geen flauw idee wat voor soort hop het is. Ik heb er ook weinig verstand van, het ruikt wel lekker citrus achtig maar dat ruiken de meeste hoppen toch? Gewoon maar een keer een brouwsel mee maken en maar zien wat er van komt.

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
Beekforel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:52:

Nou hebben we geen flauw idee wat voor soort hop het is. Ik heb er ook weinig verstand van, het ruikt wel lekker citrus achtig maar dat ruiken de meeste hoppen toch? Gewoon maar een keer een brouwsel mee maken en maar zien wat er van komt.
Wel lastig te zeggen wat voor bitterheid het geeft. En natuurlijk een gokje qua smaak.
Heb zelf ook wel met het idee gezeten om het te verbouwen, maar wat ik lees is het wel handig om een pure hopsoort te hebben.

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-09 20:05
Wij hebben verse hop gekregen en dat heb ik gedroogd afgelopen dagen. Vanavond even ontdaan van blaadjes en takjes (en een heel deel geplukt, had gewoon de halve struik gekregen :D).

Ik heb het zelf een keer gedaan met zelf geplukte hop. Deze hop (flink) gebruikt als aromahop de laatste 10 minuten bij het koken. Dat was best een prima hoppig biertje.
Als bitterhop was het inderdaad lastig inschatten hoeveel er nodig zou zijn en drooghoppen durfde ik niet aan omdat ik geen idee had wat er nog met de hop meekwam aan verborgen gist/beestjes etc :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

@Beekforel Ik weet dat https://www.terwijdebier.club/ tuinhop gebruikt met redelijk succes. Leuke gast, mee gewerkt in een IT project. Als je hem mail t krijg je zeker een antwoord schat ik in.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

noodgang schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:01:
[...]
Ik heb het zelf een keer gedaan met zelf geplukte hop. Deze hop (flink) gebruikt als aromahop de laatste 10 minuten bij het koken. Dat was best een prima hoppig biertje.
Als bitterhop was het inderdaad lastig inschatten hoeveel er nodig zou zijn en drooghoppen durfde ik niet aan omdat ik geen idee had wat er nog met de hop meekwam aan verborgen gist/beestjes etc :)
Ja dat ging ook al door mijn gedachten inderdaad.
franssie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:17:
@Beekforel Ik weet dat https://www.terwijdebier.club/ tuinhop gebruikt met redelijk succes. Leuke gast, mee gewerkt in een IT project. Als je hem mail t krijg je zeker een antwoord schat ik in.
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 15:16

Hier gebruiken we regelmatig eigen gekweekte hop, zoals anderen zeiden voornamelijk als aroma hop, of als extra bittertje. Vaak is het probleem dat mensen te vroeg gaan plukken. De bellen zouden de eerste bruine puntjes moeten krijgen en 'klinken als droog papier'.
Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat het meestal eerder begin oktober is. Dan hebben de bellen veel meer smaak en geur, het gele poeder (lupuline) ziet er dan ook een stuk donkerder uit.
Helaas ga ik dit weekend zelf ook al plukken omdat ik daarna 2 weken weg ben, anders had ik ze nog graag even laten hangen.
Je kan de hop ook. Nat gebruiken, dan kan je uitgaan dat je tussen de 15a 20% overhoudt als je het zou drogen.
Zelf ga ik dit jaar ook eens proberen hop water te maken, door wat te koud/droog hoppen.

Voor het bepalen van bitterheid hoor ik wel eens het idee om er thee van te zetten en te vergelijken met een bekende hop/bitterheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:55

ChUcKiE

Dus........

yozgoesdigital schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:02:
[...]

Hier gebruiken we regelmatig eigen gekweekte hop, zoals anderen zeiden voornamelijk als aroma hop, of als extra bittertje. Vaak is het probleem dat mensen te vroeg gaan plukken. De bellen zouden de eerste bruine puntjes moeten krijgen en 'klinken als droog papier'.
Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat het meestal eerder begin oktober is. Dan hebben de bellen veel meer smaak en geur, het gele poeder (lupuline) ziet er dan ook een stuk donkerder uit.
Helaas ga ik dit weekend zelf ook al plukken omdat ik daarna 2 weken weg ben, anders had ik ze nog graag even laten hangen.
Je kan de hop ook. Nat gebruiken, dan kan je uitgaan dat je tussen de 15a 20% overhoudt als je het zou drogen.
Zelf ga ik dit jaar ook eens proberen hop water te maken, door wat te koud/droog hoppen.

Voor het bepalen van bitterheid hoor ik wel eens het idee om er thee van te zetten en te vergelijken met een bekende hop/bitterheid.
Dus deze is goed zo? Vandaag geplukt, ik denk erover om ze te gaan drogen, of zo via de lucht of in de oven op 60graden om ze daarna een week te bewaren. Volgende week wil ik een triple gaan brouwen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX28ORfxAZvbkfeuQxx4-9J44v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3tLXvv03JPqvVgPA4YrC3a9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is Fuggle hop, zo heb ik ook nog Target hop liggen. Saaz moet ik nog bijkopen en dan heb ik alle hop voor een lekkere Triple.

Iemand nog tips om ze te drogen/bewaren tot volgende week?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpVNpdZHv_crU_oXufF4SzN0ZFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GslfcZvp1o7bJBKxGw0igDG7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 20-09-2024 17:26 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Ik heb afgelopen woensdag ook sinds 5 jaar weer eens gebrouwen. Een Perron saison. Voor het eerst een ispindel gebruikt om de vergisting in de gaten te houden. Aanrader voor elke tweaker. 😅 Ik heb een no-chill methode toegepast. Na het koken, deksel op de pan en laten afkoelen tot 20 graden. Scheelt me veel tijd en water…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-pMCpE7E80K0qsbg3s2SVecpLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T6lfUFnDpNDn7Av9OhTEUBYc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab9f7BRPhKoTeS5i1UssWpAoUeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYwEPnOusVTpWnT50NhV2cwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZxlL9QqIbwQmGjM41odhoXz6c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StkVwwezgxbMl6m1yynLqBkl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 15:16
ChUcKiE schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:42:
[...]

Dus deze is goed zo? Vandaag geplukt, ik denk erover om ze te gaan drogen, of zo via de lucht of in de oven op 60graden om ze daarna een week te bewaren. Volgende week wil ik een triple gaan brouwen.[Afbeelding]

Dit is Fuggle hop, zo heb ik ook nog Target hop liggen. Saaz moet ik nog bijkopen en dan heb ik alle hop voor een lekkere Triple.

Iemand nog tips om ze te drogen/bewaren tot volgende week?
[Afbeelding]
Ziet er volgens de vuistregel goed uit, het verschilt per soort. Uiteindelijk gaat het erom wat erin zit, het gele poeder is waarom we al die moeite doen. Als je de kans hebt laat een deel nog een week of 2 hangen. Over de jaren bleek regelmatig dat het nog langer had mogen blijven hangen.

Als het je alleen voor een weekje op wilt slaan zou ik het gewoon op kranten uitleggen en elke dag even draaien. Als het droog genoeg is in deuk en sluit zakje in de diepvries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ok, dus nu op een plaat op kranten en dan plat/niet dubbel leggen.
Dus niet, zoals ik ergens las, in de oven drogen?
Ik heb deze van een bevriende (ex) brouwer die zei dat het nu tijd werd om te plukken, dus hebben we wat takken afgeknipt en heb ik de hop eraf gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@DaDude hoe lang duurt het totdat je brouwsel is afgekoeld naar 20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
nwagenaar schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:11:
@DaDude hoe lang duurt het totdat je brouwsel is afgekoeld naar 20 graden?
24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ben benieuwd naar je contaminatie :P

iSpindle wil ik ook nog wel eens aan gaan beginnen, maar het liefst zou ik een systeem willen die minder beïnvloed wordt door het schuim wat gevormd wordt tijdens de hoofdvergisting.

[ Voor 72% gewijzigd door Osiris op 27-09-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Tja, velen zweren bij no chill, dus ik vermoed dat het wel meevalt. Folie erop en dan deksel op de pan houden. N=1 en geen contaminatie .

Als ik de brulosophy experimenten op YouTube mag geloven zijn er veel brouwmythes die geen significant verschil geven.

Algemene hygiëne is m.i belangrijker, dus goede reiniging en desinfectie. Heb vandaag een ultrasoon apparaat binnen gekregen om nog beter te kunnen kunnen schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
Ik heb afgelopen weekend mijn allereerste 2 zelf gebrouwde biertjes ooit geprobeerd; tripels van een homebrew pakketje (Brewmonkey).

De eerste viel qua smaak absoluut niet tegen en was onmiskenbaar een tripel. Echter viel het ontbreken van een schuimkraag tegen, en er zat nauwelijks koolzuur in. Dat doet dan toch wat af aan de smaak, al is het maar vanwege de beleving. Omdat ik her en der las dat het zelfs per flesje kan verschillen dacht ik na de 1e: ik probeer er nog 1. En warempel! Hier zat én meer schuim op én meer koolzuur in. Deze smaakte dan ook iets beter. Of het nu komt door een niet goed gespoeld glas of niet goed mengen van suiker bij het bottelen of iets anders weet ik niet zo goed.

Anyway, hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDsOOLGK65nIafIlfhl73oGkVBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMbYc4CtJD4RspG2rE1xVvx7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kblpK-8qAJkQGmiLRhOn1pi3lV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3HctTO5iaUOakMUDgg4ufjm.jpg?f=fotoalbum_tile

En de stappen die ik gezet heb:
  • Na het maischen en koken etc. gistemmer 2 weken in trapkast gezet.
  • Na 2 weken inhoud naar steriele pan d.m.v. hevel met droesemkop, en daarna weer terug in de inmiddels gereinigde gistemmer.
  • Gistemmer daarna in de koelkast in de schuur gezet op 4 graden.
  • Na 8 dagen gistemmer eruit, wederom overgeheveld, nu naar een gistfles.
  • Suiker volgens recept gekookt en toegevoegd aan bier.
  • Gebotteld en 2 weken donker weggezet in trapkast.
  • Daarna week in de koelkast gezet.
  • Openen :+
Een paar dingen die opgevallen zijn:

Ik hield minder over dan verwacht (3,5 liter).
Ik zou het bier liever helderder zien en niet troebel.
Er bleef helemaal geen “prut” achter, top!

Al met al ben ik best tevreden voor een eerste keer, maar zijn er nog wel wat lessen te leren. Dit weekend wil ik een “eigen” recept proberen. Mochten jullie voor die tijd nog tips en trucs hebben dan hoor ik het graag ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Neem de tijd voor alle stappen. 2 weken vergisting kan te kort zijn. Tenzij je een sg meting doet zal ik altijd 3 weken adviseren.
Verder is 2 weken op fles wellicht niet genoeg gezien de koolzuur en de schuimkraag. Wellicht nog even schudden en nog even op temperatuur zetten?

Om het bier helder te krijgen kan je veel doen. Maar uiteindelijk wordt het ook vanzelf helder als je het lang genoeg laat staan.

[ Voor 101% gewijzigd door rp87 op 30-09-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik zit ook met een uitdaging. Afgelopen vrijdag voor de tweede keer gebrouwen in mijn Brew Monk, 20 liter Belgische tripel. Eigenlijk lukte alles in het brouwproces. Ook voor de eerste keer zelf geschroot met zo’n Victoria molen, hopelijk ging dat ook goed.
Vergistingvat staat mooi in een klimaatkast/koelkast op 19 graden. Helaas nog steeds geen beweging in het waterslot, maar wel een “biergeur” in de koelkast dus ik denk dat de deksel en met name die rubber ring niet goed zat. Toch maar even losgemaakt en proberen beter in elkaar te zetten. Maar ook dat gaf weinig beweging in het waterslot. Zojuist een SG meting gedaan en ik kwam op 1010, begin van 1065. Dus er is wel leven.
Nu ziet het er zo uit als op de foto en dan twijfel ik wel een beetje….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ef4yr1jlYzBB9mzH_N69yYY0tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBAvDd7xKwXotWfay4rvN5bI.jpg?f=fotoalbum_large

Het is troebel/niet doorheen te kijken en er zit wat drap/“vlokjes” onderin. Ook schuimde het flink toen ik het via het kraantje uit het vergistingsvak liet lopen.
Door de gootsteen gooien doen we nog niet, maar ik weet niet of dit goed gaat komen. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 30-09-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
Hoe ruikt/smaakt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
Ik zou idd even ruiken en proeven. Dan weet je het snel genoeg. Weggooien kan altijd nog.
Het moet wel dat het vat niet goed dicht gezeten heeft. Tijdens hoofd vergisting komt er niet zo snel zuurstof naar binnen aangezien er dan toch overdruk gecreëerd word.

Wat voor gistvat heb je?
Nu even proberen goed af te sluiten. Zodra de hoofdvergisting klaar is wordt het belangrijker dat hij goed afsluit.
Als sg een paar dagen stabiel is gewoon even ruiken en proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Het smaakt/ruikt niet vies, maar anders….maar het is nog jongbier en deze zal normaal gesproken een week of 6 moeten liggen voordat deze weer uit fles mag.

Ik heb zo’n RVS gistingsvat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaufS3btaGrphQJD3sKWETGDdhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0xYNXw31MRi4aY40VJHgSDbr.jpg?f=user_large

Tussen het vat en de deksel zit een wit rubbere afdichtingsring en die zat niet helemaal lekker.

[ Voor 60% gewijzigd door ChUcKiE op 01-10-2024 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
rp87 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:39:
Neem de tijd voor alle stappen. 2 weken vergisting kan te kort zijn. Tenzij je een sg meting doet zal ik altijd 3 weken adviseren.
Verder is 2 weken op fles wellicht niet genoeg gezien de koolzuur en de schuimkraag. Wellicht nog even schudden en nog even op temperatuur zetten?

Om het bier helder te krijgen kan je veel doen. Maar uiteindelijk wordt het ook vanzelf helder als je het lang genoeg laat staan.
Dank voor de suggestie. Ik heb ze uit de koelkast gehaald, geschud en weer in de trapgast gezet. Kijken wat dat doet.

Over dat schudden: ik heb ze nu 2-3 keer omgedraaid en niet echt hard geschud. Is dat voldoende om het proces (hopelijk) weer op gang te krijgen?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rp87
Denman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Over dat schudden: ik heb ze nu 2-3 keer omgedraaid en niet echt hard geschud. Is dat voldoende om het proces (hopelijk) weer op gang te krijgen?
Dat is prima ja. En over een week of langer gewoon nog 1 proberen. Als de hoeveelheid bottelsuiker genoeg is, dan moet er koolzuur in komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
rp87 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Dat is prima ja. En over een week of langer gewoon nog 1 proberen. Als de hoeveelheid bottelsuiker genoeg is, dan moet er koolzuur in komen.
Nondeju, het heeft gewerkt!

Na ruim een week weer een flesje in de koelkast gezet en vandaag geopend. Ik hoorde bij het openen al dat er meer koolzuur in zat dan de voorgaande 2 flesjes. En met schenken (foto links) kwam er al een prachtige schuimkraag op :D
Na een minuut of 10 zag de kraag er nog zo uit als op de rechter foto, prima lijkt me?

En niet onbelangrijk: bovendien smaakte hij heerlijk met een goede hoeveelheid koolzuur *O*
Geeft wel een tof gevoel dat ik dit zelf gemaakt heb. Dank voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddc7xD7d7FS5waKFg1pCn-pjRfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gLK5BK6h8w6OZs8bcXoOlpa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hepzNe0ChTr2xztW0djaueJigIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1xfv98ZahlilwLI79A7EXZ5.jpg?f=fotoalbum_tile

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Denman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Nondeju, het heeft gewerkt!
Goed om te horen!
Eerste eigen biertje is leuk, maar het blijft ook leuk! Telkens maar proberen, experimenteren en leren.
Geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Iemand hier recent nog bij braumarkt.nl besteld en effectief zijn bestelling gekregen ook?

Mijn laatste bestelling van 1 september is nog steeds niet verzonden, en klantendienst komt (geparafraseerd) niet verder dan 'het is chaos in het nieuwe magazijn en we vinden nog niet alles terug, het kan nog even duren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:08
Ik ben van plan wat dingen te bestellen, maar zo te lezen kan ik beter nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

roeleboel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:29:
Iemand hier recent nog bij braumarkt.nl besteld en effectief zijn bestelling gekregen ook?

Mijn laatste bestelling van 1 september is nog steeds niet verzonden, en klantendienst komt (geparafraseerd) niet verder dan 'het is chaos in het nieuwe magazijn en we vinden nog niet alles terug, het kan nog even duren'.
Ik zelf niet, maar heb van diverse andere bekenden hetzelfde vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb een half uur geleden een mailtje gestuurd dat ik wou annuleren, en nu net al mail van paypal dat mijn refund onderweg is - om een of andere reden duurt dat 2 dagen? (van braumarkt zelf nog geen nu ook reactie gehad om dat te bevestigen)

Enfin ja, voor mij in orde zo, maar ik ga toch nog een tijdje wachten voor dat ik daar nog opnieuw bestel...

[ Voor 12% gewijzigd door roeleboel op 14-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Vraagje voor de grainfather (30L v3) brouwers:

Ik heb pas een receptje gebrouwen met toch wel wat hop in (120gr) voor een 20L batch, en mijn pomp is volledig dichtgeslagen, kwam zo goed als niets meer uit, zeker onvoldoende om met de tegenstroomkoeler te kunnen werken...

Is 120gr nu echt zo veel? Als ik wat rond zoek via google kom ik op een aantal statements van grainfather uit die 'getest hebben met recepten met veel hop', en die aangeven dat dat toch echt geen enkel probleem is, de pomp zou nooit mogen dicht slaan.

Heb ik nu 'pech' gehad, of is 120gr toch een te hoge verwachting van het beestje?
(wat niet helpt natuurlijk is dat 80gr daarvan op het einde van het koken moest toegevoegd worden, maar goed, mijn andere ketel - braumeister 20L v1 - kon dat zonder problemen aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb mijn brouwstok al een tijdje aan de wilgen gehangen, maar had al mijn spullen nog.
Mocht een tweaker geintresseerd zijn, ik doe mijn volledige Grainfather set weg: https://www.marktplaats.n...er-g30-met-diverse-extras

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@roeleboel 120gram hop is wel redelijk wat, waren het hopbloemen of pallets? En maak je gebruik van een hopspider oid?

Ondanks dat ik weinig ervaring heb met GF apparatuur, weet ik dat enkele tijdens het maischen behoorlijk roeren omdat het filterbed op een gegeven moment vastloopt en na het maischen de pijp afmonteren/sluiten en de pomp uitschakelen bij de rolling boil icm een hopspider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 14:51
Hoe is die hoeveelheid in je pomp gekomen? Ik vermoed dat de hop nog in suspensie was. Na de kook de ketel uit en alles eerst een half uur laten bezinken, dan heb je minder problemen met de hop die meekomt, omdat het meeste op de bodem achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

@nwagenaar
Het waren allemaal pellets los in de ketel, onder andere citra-bloemen raak ik tegenwoordig niet meer echt makkelijk aan (iemand evt een tip?)

Tot nu toe nooit een hopspider gebruikt omdat mijn oude ketel (speidel braumeister) daar echt geen probleem van maakte, ie bleef lustig doorpompen :)

Nu heb ik gemerkt dat mijn nieuwe gistingsvat (easybrew met dryhop-deksel) ook is vastgeslibt na de dryhopping (nog eens +-170gr losse pellets er in), dat was met mijn andere ook geen probleem (ss brewtech)

Volgende keer idd eens testen met mijn hopspider of dat beter gaat, en voor de dryhopping met hopzakjes en knikkers werken)

De pomp uitzetten tijdens de kook is ook wel het testen waard!

@Jooooost ik ga volgende keer eens kijken hoeveel een hopspider scheelt, en ondertussen heb ik een backup koel-plan voorzien moest het nog eens voorvallen

Aan allebei: bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@roeleboel ik ervaar ook dat pallets beter verkrijgbaar zijn dan hopbloemen. Door de hopspider (en wellicht met de hoeveelheid die jiij er in doet is wellicht eentje extra handig) ervaar ik niet issues wanneer je ze er los in doet en-of in een hopzakje doet (iig, ik heb dan minder rotzooi in het wort en bij het overhevelen naar de vergistingsemmer) en je kunt natuurlijk ook gewoon whirlpoolen.

Wat ik wel doe is het wort bij het overhevelen nog door zo'n keukentrechter van RVS dat is voorzien een extra zeefje. Daarmee haal je toch nog dat beetje extra troep eruit. Anderen heb ik ook gebruik zien maken van een zak bedoeld voor in de melk(poeder)industrie.

Zelf maak ik geen gebruik van een dry-hop lid. Ik gooi de boel er gewoon in, middels een coldcrash zakt het spul naar beneden. Vervolgens gebruik ik een hevel om het jongbier over te hevelen naar een emmer met de suikeroplossing om het daarna af te vullen op fles of in een fust.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik nog nooit 170 gram aan dry-hop heb gehad though :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Tijdens de kook moet je pomp sowieso uit he! Dryhoppen zou ik niet doen in zakjes, dat vormt snel een bal en geeft veel minder aroma af. Flink coldcrashen voor je afvult!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

roeleboel schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:24:
@nwagenaar
Het waren allemaal pellets los in de ketel, onder andere citra-bloemen raak ik tegenwoordig niet meer echt makkelijk aan (iemand evt een tip?)

Tot nu toe nooit een hopspider gebruikt omdat mijn oude ketel (speidel braumeister) daar echt geen probleem van maakte, ie bleef lustig doorpompen :)

Nu heb ik gemerkt dat mijn nieuwe gistingsvat (easybrew met dryhop-deksel) ook is vastgeslibt na de dryhopping (nog eens +-170gr losse pellets er in), dat was met mijn andere ook geen probleem (ss brewtech)

Volgende keer idd eens testen met mijn hopspider of dat beter gaat, en voor de dryhopping met hopzakjes en knikkers werken)

De pomp uitzetten tijdens de kook is ook wel het testen waard!

@Jooooost ik ga volgende keer eens kijken hoeveel een hopspider scheelt, en ondertussen heb ik een backup koel-plan voorzien moest het nog eens voorvallen

Aan allebei: bedankt voor de tips!
Serieus veel hop wel! Maar buiten dat, mag je pomp wel draaien bij de kook? Die van onze Chineze Vevor ketel mag niet heter dan 80 graden.

Vandaag een prima brouw en proefdag gehad trouwens. Laatste brouwsel was een tripel, die is erg goed gelukt. Nu een blond die we al eerder gemaakt hebben geprobeerd te reproduceren omdat deze ook erg goed beviel. Benieuwd of het gelukt is, de gemeten waardes waren in elk geval prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

De pomp wordt door de grainfather automatisch geregeld, niet echt op gelet bij de brouw maar ik denk dat die idd wel uitgaat bij het koken (bij de braumeister slaat ie af boven de 85 graden).

Het is echter de bedoeling om na het koken het hete wort uit de ketel door de tegenstroomkoeler te pompen dat de pomp terug gebruikt moet worden bij de grainfather, en toen sloeg ie quasi meteen dicht, achteraf zaten zowel pomp als filter propvol met pellets/drab... En een grainfather is duidelijk niet gemaakt om zonder werkende pomp te gebruiken, het was even improviseren op dat moment :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De koeler hang je toch in de wort en vervolgens laat je door de koeler koud water lopen zodat de wort afkoelt?

Gaat dat met een GF anders? Hoe koelt die tegenstroomkoeler dan?

Ja ok even filmpje bekeken, dat werkt wel net ff anders. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 24-11-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Ja wel jammer, de G40 hebben ze wel flink verbeterd op dat gebied (die heeft een dikke bodemfilter). Ik denk dat je het met dat half uurtje wachten voor je de pomp aanzet prima kunt gaan rondpompen. Wel balen zoiets op een brouwdag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Ik heb het onlangs ook een aantal keer gehad dat de pomp geblokkeerd werd door hop. Uiteindelijk wel weer wat aan de gang gekregen door in tegengestelde richting te blazen terwijl pomp uit staat.
Sinds kort een extra filter plaat, dat werkte de laatste keer goed. Dus dat is wellicht ook nog een optie.
https://www.unibrew-neder...-g30-hop-filterplaat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Jooooost schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:12:
Ja wel jammer, de G40 hebben ze wel flink verbeterd op dat gebied (die heeft een dikke bodemfilter). Ik denk dat je het met dat half uurtje wachten voor je de pomp aanzet prima kunt gaan rondpompen. Wel balen zoiets op een brouwdag!
Het was idd even paniek en behelpen 7(8)7
Heb dan een dompelkoeler genomen, en toen het wort daarmee koel genoeg was geworden dat met een hevel het gistingsvat in gekregen, maar er is menige krachtterm gevallen die dag :P
rp87 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:00:
Sinds kort een extra filter plaat, dat werkte de laatste keer goed. Dus dat is wellicht ook nog een optie.
https://www.unibrew-neder...-g30-hop-filterplaat.html
Oh, dat ziet er wel leuk uit, komt op de aankooplijst! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodgang
Ik gebruik eigenlijk altijd een hopspider en hebben nergens last van met mn easybrew 30.
Vandaag een sterke blonde gebrouwen en praktisch alles liep zowaar eens volgens plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Idem. De hopspider heb ik toen gekocht toen ik nog brouwde in pannen toen ik bovenmatig veel hopresten ervaarde in de vergistingsvat/flesjes (zelfs na een whirlpool).

Aankomend weekend heb ik - afgezien van een proefavond op vrijdag, hierbij zal ook mijn Barley Wine en Sinterklaas Ale worden aangebroken - wat zaken op de planning staan:

- Met Likeur 43 geinfusede Amber bier afvullen op 0.33CL flessen
- 10L Dark Strong Ale brouwen (mits alles binnenkomt)

Sinds 2 weken terug heb ik ook een eigen schrootmachine. Dit kan behoorlijk wat veel geld schelen merk ik al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
nwagenaar schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:41:
Sinds 2 weken terug heb ik ook een eigen schrootmachine. Dit kan behoorlijk wat veel geld schelen merk ik al :+
Nou en of! Als je voor je basismouten en veelgebruikte mouten groot inkoopt, scheelt het helemaal. Pilsmout in 25kg zakken bijvoorbleeld, munich etc in 5kg zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:29:
[...]
Nou en of! Als je voor je basismouten en veelgebruikte mouten groot inkoopt, scheelt het helemaal. Pilsmout in 25kg zakken bijvoorbleeld, munich etc in 5kg zakken.
Ik haal veelgebruikte mout in zakken van 5KG en de rest in 1KG. Simpelweg omdat ik erg weinig opslagruimte heb en ze moeten kunnen passen in afsluitbare plastic stapelbare bakken ivm muizen. Daarbij brouw ik maar maximaal 10L en heb hoogstens 3 brouwsessies in de 2 maanden.

Door de donkere dagen gaat het (laten) opdrinken van zelfgemaakt donker bier wat minder hard (komt mede ook door de hogere alcohol percentage natuurlijk), dit terwijl je met warm weer elke 2 weken de IPA brouwsels kon bijbrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Da’s ook weer zo. Ach, het scheelt in ieder gebal enorm veel knaken tov van die pakketten! Plus het is veel leuker om je eigen recepten te maken natuurlijk. En eens in de zoveel tijd een kliekjesbier in elkaar te fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Interessant.

M'n meest recente batch was gecontamineerd met geen idee precies, maar dat was een kwestie van na de hergisting op fles het bier eventjes voorzichtig heen en weer walsen in de fles (zodat al de drijvende contaminatie weer weg was) en vervolgens rechtop koud in de koelkast, zodat alles mooi naar beneden zakt.. En dan vervolgens niet geheel uitschenken et voila, een kraakhelder biertje die niet eens zó slecht smaakte :+

Echter het flesje wat ik nú open trek, smaakt een beetje zurig :/ Dat deden de vorige niet :o

Kortom, volgende keer echt echt écht goed poetsen, schoonmaken en desinfecteren :X

Heeft overigens wel iets weg van een saison, dus ik drink 'em wel gewoon op :+

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 09-12-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik heb van iemand zo'n 4 liter compleet Blond pakketje gekregen en wil daar eigenlijk een keer wat koriander aan toevoegen.
Ik heb dat nog niet in huis, behalve ketoembar (poeder) maar ik vrees dat dit niet te vergelijken is.
Het is dan denk ik verstandig om gewoon een potje met zaadjes te halen bij de supermarkt? Die even wat pletten met een vijzel en dan max 1 gram erbij doen?

• noodgang
ChUcKiE schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:54:
Ik heb van iemand zo'n 4 liter compleet Blond pakketje gekregen en wil daar eigenlijk een keer wat koriander aan toevoegen.
Ik heb dat nog niet in huis, behalve ketoembar (poeder) maar ik vrees dat dit niet te vergelijken is.
Het is dan denk ik verstandig om gewoon een potje met zaadjes te halen bij de supermarkt? Die even wat pletten met een vijzel en dan max 1 gram erbij doen?
Dat lijkt me een prima methode. Dat pletten zou ik zelf zelfs overslaan en gewoon hele zaden toevoegen aan het eind van de kook.

En inderdaad zeker niet te veel, als het gaat overheersen kan het je hele biertje verpesten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag weer een brouwdag gehad, kliekjesbier!

Had alleen gist gekocht, de rest uit voorraad. Alle restjes mout opgemaakt, behalve de chocolademout want dat was een nieuwe zak. Wel een 100 gram van toegevoegd, achteraf bekeken misschien niet moeten doen.

Beoog een quadruple achtig bier, Belgian dark strong ale. In Brewfather viel alles heel mooi, behalve de kleur wat te donker(rood) wat door die chocolademout komt. Erg benieuwd hoe deze eruit gaat komen.

Begin er steeds handiger in te worden maar dat brengt ook dat we wat nonchalant worden soms. Op het moment dat we moesten spoelen realiseren dat je je spoelwater moet voorbereiden bijvoorbeeld. :X Maar het is allemaal weer gelukt.

Ben benieuwd wat 2025 ons gaat brengen op brouw gebied! We overwegen dit vergistingsvat aan te schaffen, ervaringen mee? We hebben nu zo'n plastic van met groene deksel maar vinden die onhandig schoon te maken en het kunnen aftappen van het gist lijkt ons ook wel handig.

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 30-12-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Wij hebben 2 soortgelijke gistingsvaten van SS Brewtech, dus zonder die kraan onderin de cone. Als je goed zoekt zijn ze vanaf €125,- gebruikt te vinden op marktplaats.
Het gebruik van de onderste kraan ontgaat mij een beetje en is wel weer een ding wat schoon gemaakt moet worden. Voor gist aftappen schijnt de bodem niet conisch genoeg te zijn.

Verder inderdaad wel makkelijker schoon houden dan zon plastic vat met groen deksel (heb ik ook).

[ Voor 10% gewijzigd door rp87 op 31-12-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Ik gebruik zelf primair mijn Speidel Gistingsvaten van 12L (ik brouw toch maximaal 10L) en heb enkele reguliere brouwemmers van Arsegan in huis, deze gebruik ik voornamelijk voor het overhevelen icm het mixen van de suikeroplossing (al dan niet eventueel wat extra voor infusen) en voor het uiteindelijk afvullen op de keg of flesjes.

De Speidels zijn goed schoon te maken, meestal schoon ik het eerst even schoon met de tuinslang om de meeste troep eruit te krijgen. Daarna wat lauw water met een beetje zeepzop, vervolgens de boel uit elkaar halen en de binnenkant iets grondiger met een vaatdoek schoonmaken. Het kraantje en dergelijke check ik nog even voor wat gist residu en maak dit eventueel schoon met een soort van borsteltje, voor de rest gaat het kleine spul in de afwasmachine. Al met al zijn ze meestal met 20 tot 30 minuten schoon, zolang je het maar direct doet na het afvullen/bottelen gaat het relatief vlot.

Alvorens ik ze gebruik, nog even extra schoonmaken met ChemiPro Oxi en disenfecteren met Starsan.

Enig puntje is dat de Speidels wat problematischer zijn voor dryhopping. Ondanks dat er een grote opening in zit en je de hopkorrels (al dan niet via een gedisenfecteerde hopzak) probleemloos erin kunt krijgen is de kans op contaminatie wel een dingetje (ondanks dat ik de boel goed disinfecteer, etc).

Het is weliswaar al die tijd goed gegaan, toch ben ik aan het kijken naar de Fermzilla (met een hopbong voor dryhopping) en een Fastferment (voor de reguliere brouwsels). Behoorlijk betaalbaar, conisch (incl. opvang aan de onderkant) en in geval van de Fermzilla ook te gebruiken voor vergisting onder druk.

[ Voor 4% gewijzigd door nwagenaar op 31-12-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Een vat met een dump kraan onderin is erg handig vind ik. Gist aftappen gaat er prima mee, al is dat voor de meeste bieren helemaal niet relevant. Als het een maand op een gistkoek staat gaat dat 0.0 smaakafwijking geven. Maar handig als je wat hist slurry wilt bewaren voor een volgende batch. Voor het aflaten van een dryhop is het ook erg handig. Dry hop er vrij rap weer uitlaten scheelt extreem veel in grassmaken (die wel weer wegtrekken, i know, maar kakelverse IPA is lekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Ik heb nog een brouw mysterie van 2024 wat ik niet zo 1,2,3 kan verklaren (ik heb een theorie), wellicht dat jullie mijn gedachte kunnen bevestigen.

Nog net voor het nieuwe jaar (29-12) een Double IPA gebrouwen in mijn Brewferm Brewer 30L, dit heb ik buiten gedaan onder de overkapping (buitentemperatuur was 0 tot 6 graden, onder de overkapping was het 8 graden en de overkapping zit beschut en uit de wind).

Het was een gekregen recept voor een batch van 20L. Ik heb deze aangepast naar een batch voor 10L icm BIAB, no-sparge en overnight chill.

Ik maak al een tijd gebruik van zowel de Brewfather als de Grainfather app: in beide applicaties is de brouwketel aangemaakt met de waardes voor mijn configuratie qua rendement, etc alsmede het recept erin gezet en in beide gevallen komen deze behoorlijk overeen qua verwachte eindresultaat.

De afgelopen periode van oktober en november kwamen de eindwaardes van mijn brouwsels redelijk overeen als ik de waardes overnam van de applicaties (zowel met sparge als no-sparge) icm zelf geschrootte recepten (ruimte tussen de walsen is de dikte van een bankpas) en in al die maanden heb ik gebrouwen zonder deksel.

Het kon een keer zijn dat mijn recept voor 10L hoogstens 11L was, maar nog wel een goede SG-waarde (misschien 1 to 2 punten verschil) had als het in de vergistingsvat ging (ik praat hier over een Winter bier en een Triple).

- Het schroten heb ik gedaan zoals voorheen, alles wat in de schrootemmer terecht zag er netjes uit.
- Ik heb gemaischt net zolang totdat de SG-waarde niet meer steeg
- De jodiumtest was goed.
- Er zat een goede rollingboil in en de temp van de ketel gaf consistent 99 graden aan (alleen boven 10 graden geeft ie 100 of 101 graden aan)
- De ketel is voorzien van een isolatie mantel aan de buitenkant
- De extra suiker in het recept is - zoals voorheen - opgelost in afgetapt maischwater en na het oplossen terug in de ketel gedaan
- Na het maischen is er van de 20.5L iets meer dan 16L overgebleven (conform verwachting)
- SG voor het koken was 1060 (volgens recept zou dit 1057 moeten zijn).

Nu de rare situatie: ik had na de no-chill een behoorlijke afwijking in het eindresultaat: ipv 10L tot 11L ging er uiteindelijk iets meer dan 14L in het vergistingsvat en de SG kwam uit op 1081 (dit had 1090 moeten zijn)

Nu heb ik niet direct een verklaring waarom er zoveel in mijn vergistingsvat is gegaan (de afwijking in de SG kan ik nog wel verklaren gezien dat er meer over is gebleven). Behalve dan dat ik normaal gesproken 4.5L tot 5L p/u verdamp tijdens het koken, gezien het resultaat zou dit +/- 2L/u zijn geweest.

Omdat de deksel van mijn ketel 3 maanden terug is gesneuveld, heb ik tijdens het maischen en het koken geen gebruik gemaakt van een deksel.

En ik vermoed dat dit het issue is: ik vermoed dat door het buiten brouwen (weliswaar onder de overkapping waar het windvrij en 8 graden was, maar zonder deksel) ervoor heeft gezorgd dat er uiteindelijk te weinig water is verdampt tijdens het koken omdat er een aanzienlijke temperatuurverschil was tussen de bodem en de bovenkant bij het gedeelte waar het wort de buitenlucht aanraakt.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Poeh, lastige. Enige reden kan zijn dat er te weinig water is verdampt inderdaad. Maar waarom is lastig te verklaren zonder de situatie mee te maken.
Niet genoeg vermogen om de temperatuur hoog genoeg te krijgen tijdens boil?? Zodat er inderdaad minder verdampt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Als het SG vóór koken naar verwachting is en je ná het koken zowel teveel vloeistof over hebt én je SG is na het koken te laag, dan denk ik ook aan te weinig weggekookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@rp87 @Osiris

Ja, ik vermoed dat door het niet gebruiken van de deksel er teveel temperatuurverschil is tussen de bodem en tot het punt waar het wort de lucht "raakt" icm de lage temperaturen.

Afgelopen zaterdag heb ik een kliekjesdag gehad en nu binnen gekookt (schuur), dit ging nu wel goed met dezelfde apparatuur instellingen in Brewfather en zonder deksel. Het eindresultaat was zo goed als spot-on qua wat er in het vergistingsvat ging en qua SG.

Het recept voor de kliekjesdag heb ik trouwens via ChatGPT gegenereerd om te bepalen of het wat is. In het ergste geval is het niets en heeft het mij primair rest-ingredienten gekost. In het goede geval heb ik een mooie malty American IPA om te drinken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Koken moet je altijd zonder deksel doen hé! En als het heel koud is en waait heb je een stuk minder afkook. Je kan er dan voor kiezen om langer te koken, al moet je dan wel rekening houden met je hopgiften. Die zou je bijvoorbeeld een half uurtje kunnen uitstellen.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste