Het wordt weer lekker (bier drink) weer natuurlijk, dan komt er weer lever in de brouwerij
Momenteel heb ik 6 verschillende batches op de fles staan, daarvan 3 onlangs van open gemaakt:
-
De Drie Granen Tripel: erg goed gelukt, zelfs een zeer goede vriend die Tripels niets aan vindt vond deze lekker.
-
De DIPA (mijn eerste IPA ooit zelf gebrouwen): tot op heden de beste van mijn 5 batches, lekkere combinatie van citrus, hop en bitterigheid; dit smaakt naar meer.
-
Smokey Infused Stout v0.1: mijn eerste batch (10L), ik ging er al vanuit dat deze was mislukt en dat bleek correct. Smaak is goed, maar hij is (te) waterig naar mijn mening. Gelukkig heb ik een 2e batch waar ik meer vertrouwen in heb
De andere 2 (een amber, de barleywine en de 2e batch) gaan wij waarschijnlijk zondag openen. Momenteel heb ik nog een 2-tal batches van 9L tot 10L in het vergistingsvat zitten, namelijk een Imperial Stout (wordt een tonka variant) en een Belgische Dubbel.
Puntje van aandacht in dit alles... is de ruimte en de tijd dat je nodig hebt voor het schoonmaken van de flessen.
Mijn kast staat nu vol met om en nabij de 60L aan zelfgebrouwen bier in diverse soorten flessen. Een behoorlijk gedeelte (20L zeg maar) zal pas in juni op gaan, de verwachting is dat ik over 1 week 18L tot 20L alsnog kwijt moet en ik heb in feite geen ruimte #1stworldcraftbeerproblems
Het zou geen hobby zijn om dit ook enigszins te professionaliseren
Dus ik ben rond wezen kijken naar een alternatief voor flessen; dan kom je al snel richting (herbruikbare) fusten en op het gebruik van Sodakegs, Corny Keg, Growler of party vaatjes (verkrijgbaar vanaf 2L).
- Zo'n party vaat set voor 5L is relatief goedkoop (ik heb ze gezien voor 90 euro). Alleen op diverse fora heb ik wat issues gezien met druk en party vaartjes waardoor ze kunnen scheuren (dit kun je met een aparte dop voorzien van drukventiel verhelpen), issues met coating aan de binnenkant (dat op den duur los laat) en-of problemen met de dop wanneer je het tapmechanisme erin doet.
- De oorspronkelijke sodakegs/corny kegs/Growler zijn van RVS, veel minder issues, zeer makkelijk uit te breiden of onderdelen te vervangen, maar een hele set is een stuk prijziger (een complete Growler set van 5L is te krijgen voor rond de 160 euro).
- Tegenwoordig heb je ook sodakegs alternatieven als de Oxebar (4L) of de Keg King (10L) die niet van RVS zijn, maar van PET. Een volledige Oxebar configuratie is niet veel duurder dan een party vaat set en voor de prijs van een RVS set heb ik een tweetal 10L Keg King sets kunnen bemachtigen.
Wat is jullie ervaring met "bottelen/nagisten" op sodakegs? Afgezien van minder suiker tov flessen, niet volledig vol gooien, etc. Wat zijn andere zaken waar je rekening mee moet houden?
[
Voor 14% gewijzigd door
nwagenaar op 23-04-2024 16:08
]