Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nou, dat wordt niet brouwen dit weekend. M'n """vrienden""" uit Jubbega zijn vergeten het mout in de doos te stoppen :/

't Is ook vrijwel altijd wel wat daaro. Gaf ze maar weer eens het voordeel van de twijfel, krijg je dit weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 15-04-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 16:56
Ik kan niet zeggen dat ze bij mij echt fouten gemaakt hebben.
Website is wat onhandig, en levertijden in coronatijd liepen zonder communicatie wel eens op tot 2 weken.

Maar verder krijg ik mijn spulletjes altijd netjes binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik begreep dat 't (ook) een soort werkplek voor mensen met een arbeidsbeperking is. Verklaart wellicht het e.e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
Ik ben er verschillende keren geweest om zelf mijn spullen op te halen, en de mensen in het winkel gedeelte zijn vrij kundig.
Maar het kan natuurlijk mogelijk zijn dat ze voor de logistieke kant ook werkplekken bieden voor mensen met een arbeidsbeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:06
Gisteren met 2 collega's een dubbele sessie gedaan. Tegelijkertijd een NEIPA en een American Amber gemaakt met 2x een brewmonk.

Via untapped gekeken wat een beetje populaire red ales zijn en toen kwam ik online het recept ergens tegen van "blood of the unicorn". Die maar even in brewfather gezet om te brouwen. Ben erg benieuwd hoe het eindresultaat gaat zijn. Dit was overigens ook de eerste keer dat ik een cold-steep heb gedaan voor mout. Dat geeft wel een interessante smaak, sterkte moutige smaak zonder dat het bitter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@metieske Ik heb 't ook maar via-via een collega gehoord die er is geweest, zelf nooit geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nou, 't kilootje Munich-mout wat ze eerder vergeten waren bij Unibrew is binnen.

Gelukkig heb ik "Mijn PostNL" en zag ik in de app dat er een pakketje onderweg was, anders had ik er nooit van geweten en was hij na een weekje weer automatisch retour gestuurd. Ik heb namelijk ingesteld dat pakketjes direct naar een pakketpunt gaan, dus dan krijg je geen briefje in je brievenbus en Unibrew heeft nooit de moeite genomen om mijn email te beantwoorden noch om een track & trace te sturen... |:(

Ach ja, ik kan tenminste brouwen van het weekend, da's het belangrijkste zullen we maar zeggen. Maar Unibrew is alleen voor in uiterste nood wat mij betreft.. Mijn eerdere negatieve ervaring met ze is maar weer eens bevestigd voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
Osiris schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:37:
Nou, 't kilootje Munich-mout wat ze eerder vergeten waren bij Unibrew is binnen.

Gelukkig heb ik "Mijn PostNL" en zag ik in de app dat er een pakketje onderweg was, anders had ik er nooit van geweten en was hij na een weekje weer automatisch retour gestuurd. Ik heb namelijk ingesteld dat pakketjes direct naar een pakketpunt gaan, dus dan krijg je geen briefje in je brievenbus en Unibrew heeft nooit de moeite genomen om mijn email te beantwoorden noch om een track & trace te sturen... |:(

Ach ja, ik kan tenminste brouwen van het weekend, da's het belangrijkste zullen we maar zeggen. Maar Unibrew is alleen voor in uiterste nood wat mij betreft.. Mijn eerdere negatieve ervaring met ze is maar weer eens bevestigd voor mij.
Ellendig zeg...
Waar bestel je normaal gesproken dan als ik vragen mag? Braumarkt of Brouwland?

Ik dacht ook dat Braumarkt failliet was, maar ik zie dat de website weer in de lucht is.
Hebben ze een doorstart gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
metieske schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:40:
[...]

Overal en nergens, Brouwmaatje, Brouwstore, brouwspullen.de :P Waar ze maar spul op voorraad hebben en anders waar 't het goedkoopst is (tenzij Unibrew, dan alleen als ze de enige zijn die het spul hebben).

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 21-04-2023 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmert26
metieske schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:40:
[...]

Ellendig zeg...

Ik dacht ook dat Braumarkt failliet was, maar ik zie dat de website weer in de lucht is.
Hebben ze een doorstart gemaakt?
Braumarkt was inderdaad failliet en zijn gekocht door een andere partij en hebben een doorstart gemaakt. Ik ben zelf altijd erg fan van Brouwmaatje. Zelfde dag verstuurd, super vriendelijke lui daar in de store ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
timmert26 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:07:
[...]

Braumarkt was inderdaad failliet en zijn gekocht door een andere partij en hebben een doorstart gemaakt. Ik ben zelf altijd erg fan van Brouwmaatje. Zelfde dag verstuurd, super vriendelijke lui daar in de store ook.
Klinkt goed, zal daar ook eens bestellen de volgende keer.
Zelfde dag verzending is toch een stuk geruststellender dan de "We sturen het ergens komende 2 weken op" ervaring van Unibrew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat deden ze dan wel weer enorm snel dit keer bij Unibrew.. Iets te snel dus.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
laatste keer bij mij was het ook binnen 2 dagen binnen dacht ik.
Probleem is vooral dat het niet consistent is, en dat niet gecommuniceerd wordt, waardoor het ook gewoon lang kan duren terwijl je het niet verwacht.
Heb ze wel eens gebeld na een week ofzo en kreeg te horen dat ze het gewoon druk hadden en ik geduld moest hebben.

Nu vind ik het niet erg als het wat langer duurt, maar dan is duidelijke communicatie (bij voorkeur voordat ik de bestelling plaats) wel gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lees vooral mee
Geen wijn, geen bier. Mag limoncello mag dat ook hier?
Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt met de verhoudingen alcohol (fles uit italië 96%) en suikerwater 800 gram suiker op 1 liter water?

Ik heb een recept gevolgd, maar ik vind de smaak lafjes. Proef niet echt citroen en smaak is redelijk aan de waterige kant. Maar de alcohol voel je wel in je keel zeg maar. Enig idee wat ik zou kunnen veranderen, naast het toevoegen van meer citroenenschillen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Ik heb me ook maar aan het brouwen gewaagd. Momenteel staan er mede en abdijbier te pruttelen. De mede staat al wat langer, maar blupt lang niet zo hard als het bier. Desalniettemin gist het blijkbaar wel. Ik ga het meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrWkEs5DoW_cZh5FxTwXVak2Eek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmwylXi8nYxL4BeRcfOM35WM.jpg?f=fotoalbum_large
De mede heb ik gemaakt van een paar potjes honing die ik nog over had, baat het niet dan schaadt het niet, dat idee. Ondertussen kijk ik er zo vaak naar dat ik eigenlijk hoop dat het wel baat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA5LbP3HaX5IZyYtQv6zK7siEUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP0LeHhjPJKqKs2uuFBgIcwa.jpg?f=fotoalbum_large
De schuimkraag die er na een dag op was gekomen is inmiddels weer weg zo te zien. Nog een weekje wachten voordat het gebotteld kan worden. Ik heb dus nog even de tijd om te bedenken wat ik ook alweer precies met 10 liter zwaar bier moet. :X

[ Voor 0% gewijzigd door Echt niet. op 07-06-2023 16:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Millie-ano schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:03:
Lees vooral mee
Geen wijn, geen bier. Mag limoncello mag dat ook hier?
Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt met de verhoudingen alcohol (fles uit italië 96%) en suikerwater 800 gram suiker op 1 liter water?

Ik heb een recept gevolgd, maar ik vind de smaak lafjes. Proef niet echt citroen en smaak is redelijk aan de waterige kant. Maar de alcohol voel je wel in je keel zeg maar. Enig idee wat ik zou kunnen veranderen, naast het toevoegen van meer citroenenschillen?
Ikzelf maak ook limoncello, als de smaak lafjes is, heb je geen goede of te weinig citroenen gebruikt. Gebruik wel biologische ongewaxte citroenen en als je die schilt, het overtollige witte wegsnijden.

Ik laat de alcohol minimaal 3 maanden trekken met schillen en dan aanlengen met suikerwater, de verhouding 1 op 2 om zo rond de 30% te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Laatst online: 09:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Maakt het eigenlijk uit wat voor suiker er bij het bottelen van het bier gebruikt wordt? De verpakking van het moutextract noemde hun eigen specifieke product, maar dat riekt wat naar wij-van-wc-eend. Meningen/ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmert26
Nee dat maakt helemaal niks uit. Ik gebruik altijd gewoon suiker van de supermarkt. Bij voorkeur even oplossen in kokend water voor de tijd, dan kun je suikerwater toevoegen met een spuitje (van de apotheek of online oid) per fles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metieske
ik gebruik ook altijd gewoon kristalsuiker van de supermarkt.
Oplossen in 2x zoveel kokend water (dus 100 gram suiker in 200 ml water) en dan gooi ik het erbij in het gistvat waaruit ik bottel.

Na vergisting doe ik overhevelen naar een schoon vat om van de gistkoek af te zijn.
In dit nieuwe gistvat voeg ik dan de suikeroplossing toe en zorg ik dat die goed gemengd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:29
Ah, ik wist niet van dit topic af hier op GoT, brouw sinds recent zelf ook bier thuis.
Zal daar mijn bevindingen binnenkort eens posten ;) .

Maar ik heb eigenlijk een vraag hier buitenom, wordt er op veel plekken in België bier in vat verkocht (duh), en zo ja wat zijn de koppelingen en prijzen hier van? Online kom ik echt amper wat tegen via googlen.
We gaan in Durbuy op vakantie, maar bier vanuit Duitsland meenemen is altijd fysiek een karwei ( ~200 liter).
Alle auto's zitten altijd al vol. En zoveel flessen kopen is qua volume en koelingstechnisch een drama.
En zoveel blikken kopen is ook niet efficiënt ivm al het afval.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 19:48
Vraagje voor de wijnmakers onder ons.

Na een redelijk succesvolle productie vorig jaar dit jaar weer wijn gemaakt van de druiven in de achtertuin. Ik wou vandaag even proeven en schrok een beetje van de kleur geworden wat mij doet vermoeden dat er iets is gaan oxideren.

Vorig jaar was mijn wijn wit en nu is het een soort theekleur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av844UQzxiDg2W6pIDKXFmionfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7myZHExbwy4GNfhfJXkCDO9.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast was de wijn vorig jaar rond deze tijd al aardig helder en heb ik eind november gebotteld, terwijl het nu nog super troebel is. (en je dan -naar wat ik lees- dus nog niet mag bottelen)

Qua gisting heb ik niet het idee dat er nog heel veel gebeurt de laatste weken. Geen bubbels waargenomen en een kleine smaaktest vandaag doet vermoeden dat we er qua alcohol percentage ook wel zijn.

Ik overweeg nu:
- stolp te verplaatsen naar een koude plek
- te bottelen en de flessen te verplaatsten naar een koude plek
- stolp gewoon nog een maandje te laten staan waar ie staat (stookhok, 20+ graden)

Laatste optie trekt me het minst, qua gisting geloof ik niet dat er nog heel veel gebeurt en klaren zou schijnbaar beter gaan bij lage temperaturen. Dus blijven 1 en 2 over. Dan is de vraag nog even of je het in bulk wil laten voor dat proces (met mogelijk meer zuurstof / verdere oxidatie) of toch nu bottelen en met minimale zuurstof verder laten liggen.

Suggesties?

... Of doorspoelen en volgend jaar opnieuw proberen? :X

[ Voor 27% gewijzigd door Charly op 15-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdi
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-01 12:15
Ziet er uit als oxidatie, ergens te veel zuurstof bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 19:48
Ja, daar was ik ook bang voor. Komend weekend ofzo nog maar eens kijken. Vorig jaar was er nog meer gisting in de stolp, dat zal dan de zuurstof verdrongen hebben. Dit jaar was ik blijkbaar te laat en leek de gisting al zo'n beetje gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 22:38
He leuk dit topic op Tweakers.

Ik ben een jaar geleden ook weer begonnen. Heb het wijn maken via mijn opa leren kennen maar had nog nooit wat succesvols gemaakt door gebrek aan kennis (ook van zijn kant). Zoals te zien had ik ook nu weer het oxidatierisico volledig onderschat. Het smaakte goed in het begin maar uiteindelijk zat er gewoon geen smaak meer aan en was het waterig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsCcv03GGzy309uVanZUuTiKPpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypZt23FqNTTEF46ZJksbsmqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu via YouTube gelukkig een heel stuk wijzer. Omdat de oxidatie scare er nu goed in zit ga ik binnenkort een filter emmer maken en een bucket press die ik aan wil gaan sluiten op de primaire gisting zodat deze met CO2 gevuld word voor het filteren.

Wat me alleen opvalt is dat ik ze op YouTube bijna nooit zie filteren of dat ze gewoon de brewbag eruit vissen. Gebruiken die dan zoveel meer water in hun recepten dat ze het kunnen hevelen? Ik ga er zelf altijd een beetje vanuit dat 1 kg fruit ongeveer 750ml sap oplevert en gebruik ongeveer 2,5 kg fruit op 5 liter wijn. Als ik hiermee bereken hoeveel water en suiker ik moet toevoegen kom ik eigenlijk altijd netjes op het juiste suikergehalte en op de correcte opbrengst na wat persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-05 09:04
Hallo bierliefhebbers! Recentelijk ben ik begonnen in de wondere wereld van het bier brouwen. Geweldige hobby! Wel één met een hoop nieuwe leermomenten. Evenals een ton aan vragen, waaronder een dringende waarop ik hoop hier antwoord te kunnen vinden.

Ik ben bezig met het extract-brouwen van kriekbier. Nou gebruik ik normaliter in plaats van suiker een moutextract en vul ik de flessen met mijn brouwsel samen met carbonation drops. Echter heb ik deze batch kriekbier in de gistingsemmer gegooid met pure huis-tuin-en-keuken suiker omdat ik hem echt lekker zoet wil hebben. Ik heb rondgekeken naar de juiste manier van 'bottelen' maar ik kon niet met zekerheid vinden of ik hier dan alsnog een carbonation drop bij moet voegen. Mijn gevoel zegt van niet omdat er al een flinke lading suiker bij zit.

Enkele specs die wellicht helpen.

In de emmer zit:
- 12L brouwsel in totaal
- 11L Water
- 500gr. Suiker
- Gist

Nou staan er in de tabel overigens twee kolommen met 'suiker' één met het pictogram van een vat en één met het pictogram van flessen. Daar staan de volgende specs bij:

- Vat: 2.5gr. suiker per liter
- Fles: 7gr. suiker pet liter

Is dat dan mijn antwoord al? Aangezien mijn vorige witbier batch niet is gelukt wil ik het graag zeker weten. Een helpvol antwoord ben ik voor eeuwig dankbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Septimamus schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:05:
Echter heb ik deze batch kriekbier in de gistingsemmer gegooid met pure huis-tuin-en-keuken suiker omdat ik hem echt lekker zoet wil hebben. Ik heb rondgekeken naar de juiste manier van 'bottelen' maar ik kon niet met zekerheid vinden of ik hier dan alsnog een carbonation drop bij moet voegen. Mijn gevoel zegt van niet omdat er al een flinke lading suiker bij zit.
Tijd voor weer een nieuw leermomentje: wat gebeurt er met de suikers tijdens het gisten? ;) En wat gaat er (dus) mis met bovenstaande denkproces t.a.v. het zoeter krijgen van je bier?

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 10-03-2024 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septimamus
Osiris schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:41:
[...]

Tijd voor weer een nieuw leermomentje: wat gebeurt er met de suikers tijdens het gisten? ;) En wat gaat er (dus) mis met bovenstaande denkproces t.a.v. het zoeter krijgen van je bier?
Daarop heb ik ondertussen al antwoord. Wat overigens een simpel antwoord is om te geven ipv het zogenaamd leerzaam antwoorden met een vervolgvraag. Maar goed, Tweakers is misschien niet het platform voor motivatie of snelle kennisvragen. Er moet altijd wel een hoogstaand correctierandje aanzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik ga 't antwoord niet voorkauwen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Met wat voor reden? Wat schiet je ermee op om sarcastisch te antwoorden op een serieuze vraag op een willekeurig forum op zondagmiddag? Heb je dan echt niks beters te doen in het weekend dan opzettelijk de sfeer te verpesten op het internet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mijn doel was om je te prikkelen om wat meer over het doel van suiker toevoegen aan de wort op te zoeken. Als je het zelf opzoekt, dan leer je er als het goed is veel meer van dan wanneer je het antwoord in één zin te horen krijgt.

En sfeerverpestend, tja, persoonlijk vind ik jouw gebeten hond-reactie meer sfeerverpestend dan mijn prikkelende wedervraag, maar dat ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
En het naar narcisme neigende les proberen te lezen vind ik sfeerverpestend. Maar dat ben ik dan weer.

Het idee van forums naar mijn idee is om elkaar te kunnen helpen. Niet om zogenaamd leermeester uit te hangen om de ego-tank bij te vullen met uitspraken zoals:
Ik ga 't antwoord niet voorkauwen inderdaad.
Dan heb je het toch wel hoog in je bol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Die mening mag je hebben.

Persoonlijk had ik liever een inhoudelijke reactie van je gezien op mijn post i.p.v. een klaagzang. Wat ondertussen al wel weer lang genoeg aangehouden heeft, dus dit zal mijn laatste post zijn m.b.t. dit gezanik.

Zelf maisch ik voor m'n NEIPA-pogingen op 69 °C met als doel om een volle body te krijgen, wat daarmee ook wel resulteert in een wat zoetere wort. Al helpen de tarwe- en havervlokken natuurlijk ook voor het volle mondgevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 10-03-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:07

ChUcKiE

Dus........

Andere vraag, met welk middel steriliseer/desinfecteer je de al "schone" bier flessen?
Ik heb ooit een van een andere hobby brouwer heel veel spullen overgenomen.
Daar zat zo'n flessenspoeler bij:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JNWJ1GDWqARy/1027x1200.jpg

Wat stop je in dit reservoir? En moet je daarna nog een keer naspoelen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

franssie

Save the albatross

@ChUcKiE Zit daar geen aansluiting op om spoelwater uit een kraan oid op aan te sluiten? Met een typenummer oid kan je wellicht ook de handleiding vinden.

ik gebruik zelf Arsegan PURO OXI om flessen (met name water drinkflesjes en thermoskannen te reinigen) maar als een fles van binnen echt vuil is (schimmel bijvoorbeeld) dan is dat niet voldoende en zal zo een apparaat wellicht dat extra zetje kunnen geven.

* franssie denkt dat ie dat brouwen wellicht maar weer eens moet oppakken

EDIT: al schone - daar had ik overheen gelezen. Dan zou Oxi Pura voldoende moeten zijn. Ik volde ze met een trechter in een bak oplossing, leeggooien en volgende batch flessen met dezelfde oplossing (hergebruik).

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 10-03-2024 18:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ChUcKiE schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:40:
Andere vraag, met welk middel steriliseer/desinfecteer je de al "schone" bier flessen?
Ik heb ooit een van een andere hobby brouwer heel veel spullen overgenomen.
Daar zat zo'n flessenspoeler bij:
[Afbeelding]

Ik ken die flessenspoeler niet verder, maar ik reinig eerst met Oxi (en heb recentelijk ook Enzybrew aangeschaft) en desinfecteer vervolgens met Chemipro SAN.

Al moet ik toegeven, m'n laatste brouwsel was alsnog geplaagd door een contaminatie :') :/

Recentelijk de FastWasher 12 aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://www.brouwspullen.be/wp-content/uploads/2022/07/3721D62E-685D-44E0-ABF8-17D28E4C1550.jpeg

Die zet je simpelweg in een bak (van de HEMA ofzo) met reinigings/desinfecteer-middel, pompje aan en gaan met die banaan. Maar ik moet hem nog gebruiken.

En naspoelen of niet hangt helemaal van het gebruikte middel af of het nodig is, al vind ik het zelf wel prettig, óók bij de middelen waarbij men claimt dat het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Osiris Oxi (Puro?) werkte bij mij best wel aardig voor flessen, maar ook meerdere malen contaminatie gehad in een hele batch (dus ik vermoed dat dat niet in de fles is gebeurd), zal dat Chemipro SAN eens een kans geven als ik weer ga brouwen (of vruchtenwijn maken, twijfel nog).

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 10-03-2024 18:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 22:38
@ChUcKiE Voor zover ik weet gaat er bij wijnflessen gebruikelijk sulfiet water in.

Persoonlijk gebruik ik kokend water voor het bottelen omdat ik geen chemische stoffen wil gebruiken. Giet het water na 1 minuut gewoon weer terug in de pan. Bij kleine batches is het niet al te veel werk en heb nog geen contaminatie gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:49:
@Osiris Oxi (Puro?) werkte bij mij best wel aardig voor flessen, maar ook meerdere malen contaminatie gehad in een hele batch (dus ik vermoed dat dat niet in de fles is gebeurd), zal dat Chemipro SAN eens een kans geven als ik weer ga brouwen (of vruchtenwijn maken, twijfel nog).
Eigen merk Oxi van Unibrew geloof ik :P

Maar inderdaad, het was de gehele batch, dus lag wss niet aan de flesjes zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Thanks allen. Ja ik zag ook zo'n ding erbij liggen, ik moet nog bekijken of die er dan op kan?
Afbeeldingslocatie: https://images.nexusapp.co/assets/12/b7/c3/172094652.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ChUcKiE het zijn fabrikant producent fotos lijkt mij - dan heb je toch ook de typenummers en de gebruiksaanwijzingen moeten kunnen vinden? Of heb je deze foto's uit een marktplaatsadvertentie?

Heb je al via google foto gezocht naar type etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
ChUcKiE schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Ikzelf heb een vergelijkbaar model, en gebruik voor al het schoonmaak/ontsmetten StarSan.
in het geval van de flessen, gewoon het apparaat vullen, een keer of 4 pompen, naspoelen is niet nodig.
Ik laat het gewoon ondersteboven uit lekken op een flessenboom.

[ Voor 4% gewijzigd door metieske op 11-03-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

metieske schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Ikzelf heb een vergelijkbaar model, en gebruik voor al het schoonmaak/ontsmetten StarSan.
in het geval van de flessen, gewoon het apparaat vullen, een keer of 4 pompen, naspoelen is niet nodig.
Ik laat het gewoon ondersteboven uit lekken op een flessenboom.
Check! bedankt, die flessenboom heb ik ook. StarSan zat er meen ik ook bij, zoek ik nog even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ga met twee vrienden de brouwhobby oppakken. We hebben een 30L ketel aangeschaft en gisteren bij Unibrew geweest om ingrediënten en nog wat toebehoren aan te schaffen.

In de winkel besloten om voor een NEIPA te gaan, een recept van Brewfather als leidraad. Unibrew had niet alles precies hetzelfde dus alvast een eigen draai aan gegeven.

Nou zag ik wat YouTube video's dat zuurstof en NEIPA niet zo goed gaat en slaat de twijfel toe of het wel goed komt... :X

Dacht eraan om de helft van het recept te maken, dan kunnen we in een tweede batch nog wat aanpassingen doen. Maar gaat dat goed of juist lastiger omdat er dan meer zuurstof bij het gistvat in zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:33
Beekforel schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:50:
Ik ga met twee vrienden de brouwhobby oppakken. We hebben een 30L ketel aangeschaft en gisteren bij Unibrew geweest om ingrediënten en nog wat toebehoren aan te schaffen.

In de winkel besloten om voor een NEIPA te gaan, een recept van Brewfather als leidraad. Unibrew had niet alles precies hetzelfde dus alvast een eigen draai aan gegeven.

Nou zag ik wat YouTube video's dat zuurstof en NEIPA niet zo goed gaat en slaat de twijfel toe of het wel goed komt... :X

Dacht eraan om de helft van het recept te maken, dan kunnen we in een tweede batch nog wat aanpassingen doen. Maar gaat dat goed of juist lastiger omdat er dan meer zuurstof bij het gistvat in zit?
Leuk dat jullie gaan beginnen! Een NEIPA is inderdaad wat gevoeliger voor oxidatie tijdens de vergisting dus is het voorkomen van verse zuurstof in het gistvat wel belangrijk. De initiele zuurstof zal geen probleem moeten zijn, deze wordt door de hoofdvergisting snel uit het gistvat gedrukt en zal niet snel invloed hebben (tenzij je echt heel erg veel te veel kopruimte hebt).

Vaak worden (NE)IPA's wel gedryhopped, waardoor je na de hoofdvergisting nog hop moet toevoegen. Dat is wel een uitdaging zonder het vat te openen en dus bloot te stellen aan verse zuurstof. Wij werken hiervoor met magneten waarmee we het hopzakje aan de binnenkant van de deksel "ophangen" en we deze in het vat kunnen laten vallen zonder de deksel eraf te halen. Als je een mandfles gebruikt voor de vergisting is dat wel wat lastiger natuurlijk.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 15:58
Beekforel schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:50:

als je nooit eerder gebrouwen heb zou ik je afraden met een NEIPA te beginnen, dryhoppen werkt het beste als je het zuurstofloos kan doen, dat lijkt me als beginner een uitdaging.

begin gewoon met een lekker blondje of tripel, dan kan je een beetje ervaring opdoen en dan begrijp je ook waar ze het precies over hebben in alle video's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

frankv120 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Leuk dat jullie gaan beginnen! Een NEIPA is inderdaad wat gevoeliger voor oxidatie tijdens de vergisting dus is het voorkomen van verse zuurstof in het gistvat wel belangrijk. De initiele zuurstof zal geen probleem moeten zijn, deze wordt door de hoofdvergisting snel uit het gistvat gedrukt en zal niet snel invloed hebben (tenzij je echt heel erg veel te veel kopruimte hebt).

Vaak worden (NE)IPA's wel gedryhopped, waardoor je na de hoofdvergisting nog hop moet toevoegen. Dat is wel een uitdaging zonder het vat te openen en dus bloot te stellen aan verse zuurstof. Wij werken hiervoor met magneten waarmee we het hopzakje aan de binnenkant van de deksel "ophangen" en we deze in het vat kunnen laten vallen zonder de deksel eraf te halen. Als je een mandfles gebruikt voor de vergisting is dat wel wat lastiger natuurlijk.
Dat met magneten had ik ook al gezien, handig truukje. Hebben kunststof gistvaten dus zou wel kunnen.

Vat is 30 en beoogd brouwsel is 12 liter. Dus wel vrij veel ruimte in het gistvat....

Het resultaat zal vast wel bier worden, of het ook lekker is weten we later. We gaan het beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Beekforel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Dat met magneten had ik ook al gezien, handig truukje. Hebben kunststof gistvaten dus zou wel kunnen.

Vat is 30 en beoogd brouwsel is 12 liter. Dus wel vrij veel ruimte in het gistvat....

Het resultaat zal vast wel bier worden, of het ook lekker is weten we later. We gaan het beleven.
de belangrijkste truc van een zelfgebrouwen NEIPA is om deze gewoon snel op te drinken :9

vergeet ook niet alles goed schoon te maken, de eerste keer maakte ik schoon als een echte man, dat is dus blijkbaar niet genoeg als je bier wilt maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Denniz0229 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:34:
[...]

de belangrijkste truc van een zelfgebrouwen NEIPA is om deze gewoon snel op te drinken :9

vergeet ook niet alles goed schoon te maken, de eerste keer maakte ik schoon als een echte man, dat is dus blijkbaar niet genoeg als je bier wilt maken :+
Snel opdrinken is inderdaad ook een prima tip. :9

Hebben StarSan en ook nog Oxi spul, en alles is nog nieuw. Dus ik vermoed dat het wel goed komt met hygiëne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
Beekforel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Hebben StarSan en ook nog Oxi spul, en alles is nog nieuw. Dus ik vermoed dat het wel goed komt met hygiëne.
ik bedoel ook meer voor de 2e keer, dan is het niet nieuw meer en zeker de randjes en naadjes van zo'n plastic gistvat zijn lastig schoonmaken.

succes, laat ons maar weten hoe het ging :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankv120
[...]

Nieuw =/= schoon.

Zeker alles wat na het koken in aanraking komt met het bier zou ik erg goed desinfecteren met StarSan, ook de spullen die net uit de verpakking komen (tenzij deze steriel zijn maar dat lijkt mij sterk). Onderschat de schoonmaak echt niet!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

[...]

Schoonmaken is 80% van het brouwen... onderschat het niet...

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

nwagenaar

God, root. What's the differen

AngelDust schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:49:
[...]
Schoonmaken is 80% van het brouwen... onderschat het niet...
Inderdaad, afgelopen 3 weekenden diverse batches gemaakt van om en nabij de 5L (Whiskey Infused Oak aged Stout, Imperial Tonka Stout, Barly Wine, DIPA, 3 granen Triple en een Amber bier).

Het brouwen begon van 08:00 en ging door tot 16:00. Brouwen was hoogstens 5 uur (2 batches en inclusief het wort afkoelen), het grootste gedeelte van mijn tijd ging op aan schoonmaken en disinfecteren, niet alleen het gebruikte materiaal (al dan niet tijdens de rustige momenten) maar ook de keuken zelf.

De Triple is al afgevuld op de fles, aankomende zondag staat de DIPA en de Barly Wine op de planning. De Barly fermenteert nog actief, dus mogelijk dat ik die een weekje langer laat staan totdat ik hem ga bottelen.

[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 27-03-2024 06:24 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ons eerste brouwsel verliep goed en staat te gisten, tot nu toe lijkt het allemaal goed.

Wel wat laag rendement, maar daar hebben we wel wat vermoedelijke oorzaken voor (te kleine batch, niet (veel) geroerd tijdens maischen en onervaren met schroten).

We hadden een schrootmolen geleend maar vonden dat niet een heel geweldig ding, misschien ook al wel wat versleten. Nu willen we zelf wel 1 aanschaffen maar wat is wijsheid? Ik zie er best wat staan op Ali. Lijkt allemaal wel veel van hetzelfde. Een variant met 3 rollen is fors duurder, is dat het waard?

Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Nu online

AngelDust

Beekforel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:23:
Ons eerste brouwsel verliep goed en staat te gisten, tot nu toe lijkt het allemaal goed.

Wel wat laag rendement, maar daar hebben we wel wat vermoedelijke oorzaken voor (te kleine batch, niet (veel) geroerd tijdens maischen en onervaren met schroten).

We hadden een schrootmolen geleend maar vonden dat niet een heel geweldig ding, misschien ook al wel wat versleten. Nu willen we zelf wel 1 aanschaffen maar wat is wijsheid? Ik zie er best wat staan op Ali. Lijkt allemaal wel veel van hetzelfde. Een variant met 3 rollen is fors duurder, is dat het waard?

Eerste geeft een page not found.

We gebruiken voor de thuisbrouwsels gewoon 1 met 2 rollen, werkt meer dan prima

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AngelDust schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:32:
[...]

Eerste geeft een page not found.

We gebruiken voor de thuisbrouwsels gewoon 1 met 2 rollen, werkt meer dan prima
Vaag, doet het hier wel. Zie nu wel dat dat een variant met fikse verzendkosten is. https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngelDust
  • Nu online

AngelDust

Zal het vast goed doen?

Wij hebben deze: https://www.unibrew-neder...rstelbare-rvs-rollen.html

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timmert26
Beekforel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:23:

Ik heb ook de graingorilla met 2 rollen, die is gemiddeld rond de 100 euro en vooral voor brouwautomaten belangrijk; daar kun je fatsoenlijk je schrootmaat op instellen.

Ik zou voor een all in one ketel beginnen op 1.4mm, roeren hoeft niet.

Mijn eigen werkschema (heb weinig tot nooit problemen met halen van mn start sg en ik roer alleen bij inmaischen).

- Schroten op 1.4mm (minimaal 1.3mm)
- Maischen op 1300 Watt en koken op 2500 Watt als je de 30 liter versie gebruikt. .
- gebruik eventueel rijsthulzen, hiermee voorkom je een vastgelopen maisch.
-

- Warm het maischwater op tot 2 graden boven de starttemperatuur
- Zet de ketel helemaal uit en maisch in, wacht vervolgens 10min (kan je graan even rustig water opnemen)
- Zet daarna eerst de pomp aan. Je moet er namelijk voor zorgen dat er doorstroming onder de maischpijp is. Moutstof kan zo niet neerslaan. Als de bodem van de ketel heet wordt, brandt dit zonder circulatie meteen aan.
- Laat de pomp een paar minuutjes lopen en de flow af met het kraantje
- Zet nu pas de ketelverwarming aan en start het programma. De pomp blijft aan.

- Spoel na het maischen rustig (hoe langzamer hoe beter)
- als je het nog niet hebt, koop een flesje lactic acid en pH papiertjes stel de pH van je maisch een beetje af. Dit kan al grote verschillen maken.

Dit zijn tips die ik in het begin heb gekregen en voor mij het schil maakten tussen elke sessie weer semi worstelen vs. lekker relaxed brouwen en even weg kunnen lopen etc.

[ Voor 27% gewijzigd door timmert26 op 11-04-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@timmert26 nice, thanks!

Betreffende het pH, ik had mij wat verdiept in het waterprofiel en dat allemaal in Brewfather verwerkt en zo ook e.e.a. toegevoegd, CaSO4 (Gypsum) en CaCl2 (Calcium Chloride). Heb dat gedaan vlak voor het mout storten omdat ik begrepen heb dat de juiste pH ook zorgt voor betere suikeropname.

We hadden op zich geen problemen met het filterbed, het water liep mooi rond. Maar we hebben wel wat geprutst met de flow, wat onenigheid of het nou wel of niet door het overlooppijpje moest lopen. Dus hij heeft best een tijdje lekker water rondgepompt zonder heel erg veel te doen.

Qua spoelen, we hadden maar een liter spoelwater nodig dus dat heeft ook niet heel veel gedaan.

Ondanks dat we alles best rustig aan gedaan hebben, denk ik dat we alsnog te snel hebben gewild en daardoor wat minder rendement hebben gehaald. Als we einde maischen het SG gemeten hadden en toen gezien hadden dat het nog best laag was (1047 ipv 1073) hadden we misschien nog wat langer door kunnen gaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 19:44
Die heb ik eentje in de garage staan. Geen klachten. :)

[edit]: @timmert26 Mag ik vragen wat voor brouwautomaat jij hebt? Jouw workflow lijkt op de mijne, maar ik schroot wat fijner (plm 1.1 mm) en ik kook op 2000w als ik vier liter per uur wil laten verdampen. Ikzelf heb een Easybrew 30, jaargang 2019.

Voor mij persoonlijk voelde >1.2mm me net iets te grof. Een dichtslaand filterbed heb ik nooit en aanbranden gebeurt me eigenlijk ook nauwelijks.Ik roer wel even iedere tien minuten, maar dat is gewoon omdat ik me anders verveel. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door der_joachim op 11-04-2024 16:10 . Reden: Tevens reactkie op Timmer toegevoegd ]

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
der_joachim schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:42:
[...]

Die heb ik eentje in de garage staan. Geen klachten. :)

[edit]: @timmert26 Mag ik vragen wat voor brouwautomaat jij hebt? Jouw workflow lijkt op de mijne, maar ik schroot wat fijner (plm 1.1 mm) en ik kook op 2000w als ik vier liter per uur wil laten verdampen. Ikzelf heb een Easybrew 30, jaargang 2019.

Voor mij persoonlijk voelde >1.2mm me net iets te grof. Een dichtslaand filterbed heb ik nooit en aanbranden gebeurt me eigenlijk ook nauwelijks.Ik roer wel even iedere tien minuten, maar dat is gewoon omdat ik me anders verveel. ;)
Brewmonk 30L (2nd gen, dus niet die nieuwe met wifi ;w )

Hangt vooral van je bodemplaat af. Ik gebruik zelf verder brewfather en mijn brouwprofiel is ingesteld op mijn ketel en verdamping op basis van 2500W :P . Er zitten wel wat kleine lettertjes aan bovenstaande uitleg uiteraard!

Soort/Type ketel, calcuatie van je brouwsoftware, soort bier dat je brouwt (hoog tarwe) etc.

Wel fijn om te zien dat er weer wat leven in de brouwerij (discussie) gebracht wordt :D.

Ik heb zelf net een NEIPA gebrouwen met een Kveik Voss voor de eerste keer. Kveik is gist op steroids, na 1.5 dag op 37C was de vergisting al klaar. Nu nog maar even een paar dagen dryhoppen.

Tegelijkertijd heb ik ook een appelcider gemaakt, gewoon 10L appelsap en wat champagne gist die ik had liggen samen. Dat twee weken laten staan en 1 week coldcrashen. Die zit nu te conditioneren op fust. Licht zuurtje erin die langzaamaan beter wordt. Lekker fris voor de lente straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
timmert26 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:32:
[...]

Tegelijkertijd heb ik ook een appelcider gemaakt, gewoon 10L appelsap en wat champagne gist die ik had liggen samen. Dat twee weken laten staan en 1 week coldcrashen. Die zit nu te conditioneren op fust. Licht zuurtje erin die langzaamaan beter wordt. Lekker fris voor de lente straks!
Dit heb ik wel eens geprobeerd met appels uit eigen tuin. Dat is jaaaren geleden. Was helaas geen succes. Mocht ik dit jaar weer een grote appeloogst hebben, wil ik dat wel weer eens proberen. Nu heb ik wat meer ervaring.

En ja, leuk idd dat er weer eens een discussie op gang komt. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Het wordt weer lekker (bier drink) weer natuurlijk, dan komt er weer lever in de brouwerij :+

Momenteel heb ik 6 verschillende batches op de fles staan, daarvan 3 onlangs van open gemaakt:

- De Drie Granen Tripel: erg goed gelukt, zelfs een zeer goede vriend die Tripels niets aan vindt vond deze lekker.
- De DIPA (mijn eerste IPA ooit zelf gebrouwen): tot op heden de beste van mijn 5 batches, lekkere combinatie van citrus, hop en bitterigheid; dit smaakt naar meer.
- Smokey Infused Stout v0.1: mijn eerste batch (10L), ik ging er al vanuit dat deze was mislukt en dat bleek correct. Smaak is goed, maar hij is (te) waterig naar mijn mening. Gelukkig heb ik een 2e batch waar ik meer vertrouwen in heb :+

De andere 2 (een amber, de barleywine en de 2e batch) gaan wij waarschijnlijk zondag openen. Momenteel heb ik nog een 2-tal batches van 9L tot 10L in het vergistingsvat zitten, namelijk een Imperial Stout (wordt een tonka variant) en een Belgische Dubbel.

Puntje van aandacht in dit alles... is de ruimte en de tijd dat je nodig hebt voor het schoonmaken van de flessen.

Mijn kast staat nu vol met om en nabij de 60L aan zelfgebrouwen bier in diverse soorten flessen. Een behoorlijk gedeelte (20L zeg maar) zal pas in juni op gaan, de verwachting is dat ik over 1 week 18L tot 20L alsnog kwijt moet en ik heb in feite geen ruimte #1stworldcraftbeerproblems

Het zou geen hobby zijn om dit ook enigszins te professionaliseren ;)

Dus ik ben rond wezen kijken naar een alternatief voor flessen; dan kom je al snel richting (herbruikbare) fusten en op het gebruik van Sodakegs, Corny Keg, Growler of party vaatjes (verkrijgbaar vanaf 2L).

- Zo'n party vaat set voor 5L is relatief goedkoop (ik heb ze gezien voor 90 euro). Alleen op diverse fora heb ik wat issues gezien met druk en party vaartjes waardoor ze kunnen scheuren (dit kun je met een aparte dop voorzien van drukventiel verhelpen), issues met coating aan de binnenkant (dat op den duur los laat) en-of problemen met de dop wanneer je het tapmechanisme erin doet.
- De oorspronkelijke sodakegs/corny kegs/Growler zijn van RVS, veel minder issues, zeer makkelijk uit te breiden of onderdelen te vervangen, maar een hele set is een stuk prijziger (een complete Growler set van 5L is te krijgen voor rond de 160 euro).
- Tegenwoordig heb je ook sodakegs alternatieven als de Oxebar (4L) of de Keg King (10L) die niet van RVS zijn, maar van PET. Een volledige Oxebar configuratie is niet veel duurder dan een party vaat set en voor de prijs van een RVS set heb ik een tweetal 10L Keg King sets kunnen bemachtigen.

Wat is jullie ervaring met "bottelen/nagisten" op sodakegs? Afgezien van minder suiker tov flessen, niet volledig vol gooien, etc. Wat zijn andere zaken waar je rekening mee moet houden?

[ Voor 14% gewijzigd door nwagenaar op 23-04-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
nwagenaar schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:17:

Wat is jullie ervaring met "bottelen/nagisten" op sodakegs? Afgezien van minder suiker tov flessen, niet volledig vol gooien, etc. Wat zijn andere zaken waar je rekening mee moet houden?
Dat het bij hergisting op keg uit kan maken wat voor keg je hebt. De bekende corny kegs bijvoorbeeld tappen het bier door een stijgbuis van onderaf. Omdat je hergist zul je waarschijnlijk onderop gistvorming gaan krijgen, wat je met tappen van onderaf dus mee kunt tappen. Je zou dus misschien het beste kunnen kiezen voor een keg met float. De corny kegs kun je daar ook mee uitrusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
Waarom wil je hergisten (met suiker) op keg? Op keg kan je gewoon force carbonaten. Zorg dat je Keg en bier goed koud is, dan zet je 30PSI op je keg, dan 10min met de voetjes heen en weer rollen terwijl je zelf van een welverdient biertje geniet. Even de overtollige druk eraf halen.

Daarna zet je je CO2 op tapdruk (4-5psi), even half uurtje wachten tot het het berust is en klaar is Kees. Als je geduld hebt kun je ook gewoon direct 5psi erop zetten en een week wachten, zelfde resultaat.

Zelf ben ik begonnen met 5L RVS vaatje, i.c.m. een losse tapkop en sodastream. Na een tijdje heb ik een 10L corny keg gehaald. Dat werkt gewoon zo veel prettiger. Als je het overweegt, kan ik je toch echt aanraden om gewoon met Corny Kegs te beginnen. Je bent niet persé andere dingen nodig dan voor een growler keg, een 10L corny keg past op de plek van een halve groente lade(hop is ook groente). Alleen een tapkop en een CO2 bron ben je nodig(Sodastream werkt prima in het begin).

Ik had een 5L thermisch geïsoleerd vat, dat werkt heel goed, maar je moet wel koud bier erin doen. Het duurt ruim een week voor dat je bier daadwerkelijk koud wordt in zo'n vaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gister gebotteld en even geproefd uiteraard, de neipa smaakt boven verwachting goed!

Ik heb het hele refractometen niet zo goed begrepen dus het is wat dubieus hoeveel alcohol er nou ontwikkeld is, moet ik nog even wat notities op naslaan. :X

Vrijdag volgende batch, zou 15 liter stout moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Beekforel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:42:
Gister gebotteld en even geproefd uiteraard, de neipa smaakt boven verwachting goed!

Ik heb het hele refractometen niet zo goed begrepen dus het is wat dubieus hoeveel alcohol er nou ontwikkeld is, moet ik nog even wat notities op naslaan. :X

Vrijdag volgende batch, zou 15 liter stout moeten worden.
Je kunt niet refractometen na vergisten (althans, niet zonder berekenen). Welke brouwsoftware gebruik je? De meeste hebben wel een rekentooltje hiervoor. Om je eind Sg te berekenen moet je je start SG hebben (die kun je gewoon meten met je refractometer) en je eind Brix%. D.m.v. een rekentool kun je dan je eind S.G berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

timmert26 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:48:
[...]

Je kunt niet refractometen na vergisten (althans, niet zonder berekenen). Welke brouwsoftware gebruik je? De meeste hebben wel een rekentooltje hiervoor. Om je eind Sg te berekenen moet je je start SG hebben (die kun je gewoon meten met je refractometer) en je eind Brix%. D.m.v. een rekentool kun je dan je eind S.G berekenen.
Ja ik had wel begrepen dat je moet omrekenen met brix% maar ik had het vinkje "Vergiste wort" gemist in Brewfather. :X
ik vond het ook al wel wat dubieus dat we zo'n laag rendement zouden hebben en gister bij proeven waren we er wel uit dat er meer alcohol in zou zitten dan berekend en dat blijkt dus ook. Maar ik heb ook geen rekening gehouden met de temperatuur bij het meten, dus start SG is niet goed en dat kan ik nu niet meer overdoen natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
Beekforel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:53:
[...]

Ja ik had wel begrepen dat je moet omrekenen met brix% maar ik had het vinkje "Vergiste wort" gemist in Brewfather. :X
ik vond het ook al wel wat dubieus dat we zo'n laag rendement zouden hebben en gister bij proeven waren we er wel uit dat er meer alcohol in zou zitten dan berekend en dat blijkt dus ook. Maar ik heb ook geen rekening gehouden met de temperatuur bij het meten, dus start SG is niet goed en dat kan ik nu niet meer overdoen natuurlijk..
De temperatuur (helemaal die paar druppels op een koud glas) voor het meten maakt over het algemeen niet heel veel uit omdat het direct koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

bvk1983 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:46:
[...]
Dat het bij hergisting op keg uit kan maken wat voor keg je hebt. De bekende corny kegs bijvoorbeeld tappen het bier door een stijgbuis van onderaf. Omdat je hergist zul je waarschijnlijk onderop gistvorming gaan krijgen, wat je met tappen van onderaf dus mee kunt tappen. Je zou dus misschien het beste kunnen kiezen voor een keg met float. De corny kegs kun je daar ook mee uitrusten.
Ik heb gisteren een 2-tal 10L PET Kegs besteld (Keg King Ball lock Keg 10l) met toebehoren. Deze is voorzien van een floating diptube en beschikt over de soda keg connectoren (handig voor uitbreidingen).

Aanvullend heb ik ook een 2-tal 4L PET kegs besteld (Oxebar minivat 4L) incl. de Hydra Tap kit, deze heeft weliswaar geen floating diptube maar wel een filter en heeft ook de soda keg connectoren (handig om zaken uit te wisselen en uit te breiden).
timmert26 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:04:
Waarom wil je hergisten (met suiker) op keg? Op keg kan je gewoon force carbonaten.
Simpelweg omdat ik nog niet het volste vertrouwen heb om direct te gaan voor force carbonaten (ondanks diverse youtube videos en mij in te lezen) op de 2-tal batches van 9L tot 10L met de kans dat ik die wellicht daarna moet weggooien. Nog belangrijker: ik heb te weinig ruimte in mijn extra koelkast om de Keg Kings kwijt te kunnen (over 2 weken is dit wel het geval).

Aankomend weekend ga ik een paar "reguliere" speciaalbiertjes maken (blond en triple) met mijn "HEMA"-set (dus max 3.6L). Deze kan uitstekend in de Oxebar en wordt dan ook mijn eerste test met force carbonaten; tegen die tijd is er weer ruimte in de extra koelkast en ik zat al half om half te denken om die dan direct te tweaken en een DIY kegerator te maken ;)
Zorg dat je Keg en bier goed koud is, dan zet je 30PSI op je keg, dan 10min met de voetjes heen en weer rollen terwijl je zelf van een welverdient biertje geniet. Even de overtollige druk eraf halen.

Daarna zet je je CO2 op tapdruk (4-5psi), even half uurtje wachten tot het het berust is en klaar is Kees. Als je geduld hebt kun je ook gewoon direct 5psi erop zetten en een week wachten, zelfde resultaat.
Nog even ter bevestiging: Keg met inhoud goed koud zetten voor een week, daarna force carbonaten volgens jouw methode en in feite zou ik na 30 minuten (en na het nuttigen van mijn speciaalbiertje) al de inhoud kunnen tappen?
Zelf ben ik begonnen met 5L RVS vaatje, i.c.m. een losse tapkop en sodastream. Na een tijdje heb ik een 10L corny keg gehaald. Dat werkt gewoon zo veel prettiger. Als je het overweegt, kan ik je toch echt aanraden om gewoon met Corny Kegs te beginnen. Je bent niet persé andere dingen nodig dan voor een growler keg, een 10L corny keg past op de plek van een halve groente lade(hop is ook groente). Alleen een tapkop en een CO2 bron ben je nodig(Sodastream werkt prima in het begin).

Ik had een 5L thermisch geïsoleerd vat, dat werkt heel goed, maar je moet wel koud bier erin doen. Het duurt ruim een week voor dat je bier daadwerkelijk koud wordt in zo'n vaatje.
Ik heb gekeken naar diverse RVS varianten. Voordeel van de PET vaatjes is dat ze spotgoedkoop zijn om mee te testen terwijl ik alle benodigdheden (sodastream, tapkop, etc) ook kan gebruiken als ik wil overstappen naar de echte kegs.

Edit: De Keg Kings zijn binnen en de eerste indruk is goed. Materiaal ziet er degelijk uit en alles past zoals het zou moeten (ook de extra benodigdheden zoals CO2 en biertap). Ik vermoed dat ik aankomende zondag de Belgisch Dubbel erin kan doen (fermentering is zo goed als klaar gezien het waterslot) en ik denk dat ik de zaterdag ga gebruiken voor het reinigen en disenfecteren :+

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 24-04-2024 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metieske
nwagenaar schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
[...]

Nog even ter bevestiging: Keg met inhoud goed koud zetten voor een week, daarna force carbonaten volgens jouw methode en in feite zou ik na 30 minuten (en na het nuttigen van mijn speciaalbiertje) al de inhoud kunnen tappen?

[...]
Ik lees het als een of/of.
Dus OF vullen, 5PSI erop, in de koelkast, en een week wachten.
OF, Ervoor zorgen dat je keg en bier koud zijn, bier in keg, 30PSI erop, 10/15 min rollen, 30 min wachten tot het allemaal gesetteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
nwagenaar schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
Simpelweg omdat ik nog niet het volste vertrouwen heb om direct te gaan voor force carbonaten (ondanks diverse youtube videos en mij in te lezen) op de 2-tal batches van 9L tot 10L met de kans dat ik die wellicht daarna moet weggooien.

[...]

Er kan weinig fout gaan, hoogstens teveel druk erop. Die moet je dan geleidelijk er weer afhalen(elke keer gewoon even het ventiel open trekken en geen nieuwe CO2 toevoegen.

OF koud bier in koud vat en 10min rollen met 30PSI(wel 30PSI houden) en 30min rusten en dan tappen
OF één week koud met ~5PSI wegzetten en niks doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag weer een batch gebrouwen, een stout.

Toch is het maischrendement mij niet naar de zin. Geschroot op 1,4 mm en zag er mooi fijn uit, paar keer geroerd tijdens maischen ook.

Volgens Brewfather is het rendement 46%. Op 6,5 kg mout in 23 liter water.

Tijdens maischen hebben we de deksel op de ketel, ik dacht misschien hebben we daardoor te weinig verdamping? Maakt dit wat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankv120
Beekforel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:39:
Vandaag weer een batch gebrouwen, een stout.

Toch is het maischrendement mij niet naar de zin. Geschroot op 1,4 mm en zag er mooi fijn uit, paar keer geroerd tijdens maischen ook.

Volgens Brewfather is het rendement 46%. Op 6,5 kg mout in 23 liter water.
In principe kun je er altijd vanuit gaan dat hoe meer mout je gebruikt, hoe lager de maisch efficiëntie. Wij halen normaal gesproken makkelijk tussen de 80% en 85% met bieren met een lager alcoholpercentage, maar als we een dikke RIS brouwen halen we maar 65%.

Daarbij hadden we dan wel 14 kg mout in 43 liter water, voor uiteindelijk 20 liter RIS. Relatief valt je hoeveelheid mout dus nog wel mee en vind ik 46% wel erg laag, maar dat ligt natuurlijk ook aan de hele setup die je gebruikt.
Beekforel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:39:
Tijdens maischen hebben we de deksel op de ketel, ik dacht misschien hebben we daardoor te weinig verdamping? Maakt dit wat uit?
Normaal gesproken maisch je op temperaturen waar je niet of nauwelijks verdampt, dat doe je pas (doelbewust) tijdens het koken.

[ Voor 22% gewijzigd door frankv120 op 29-04-2024 09:19 ]

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
"paar keer geroerd" is misschien ook wel wat schraal, maar ik weet niet hoe anderen daarover denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Dat is (denk ik) ook afhankelijk van de brouwketel, hoe "goed" het geschroot is, of er gebruik gemaakt wordt van BIAB en natuurlijk de hoeveelhout mout.

Iig is het mijn ervaring dat met BIAB erg veel rendement inlevert, helemaal bij zware bieren. Ik maak gebruik van brewbags icm grote pannen (12L), normaal compenseer ik dit door iets meer spoelwater te gebruiken.

De Barley Wine bijvoorbeeld had voor een batch van 5L bij het recept iets meer dan 2.6KG aan geschroot mout nodig; ik heb er uiteindelijk voor gekozen om met die recept aanzienlijk meer spoelwater te gebruiken omdat er erg veel in de brewbag bleef hangen voor het spoelen (zelfs met diverse malen pogingen om er zoveel mogelijk uit te persen) waarbij ik de 2.5KG heb uitgesmeerd over 5 batches icm spoelwater.

Uiteindelijk had dit geen gevolgen voor de SG-waarde en-of het eindresultaat :)

Overigens ben ik een beetje aan het rondkijken naar upgrade in de vorm van een elektrische brouwketel van 30L tot 35L. Wat ik hier en daar lees is dat het rendement minder is dan met pannen en dat je met bepaalde recepten beter kunt dubbel maischen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Osiris schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:28:
"paar keer geroerd" is misschien ook wel wat schraal, maar ik weet niet hoe anderen daarover denken?
Ja wij gebruiken een automatisch roerwerk dat tijdens de hele mash constant roert. Dat levert ons ook redelijk wat winst op qua efficientie maar we gebruiken dit inmiddels zo lang dat ik niet durf te zeggen hoeveel.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij gebruiken een 30 liter brouwautomaat van Vevor, die pompt de wort steeds rond. Daarom niet veel geroerd.

Wellicht niet goed geschroot dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTVe_YEAbWIcTjPQZe8XbXlBNaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjBvXRFe3OPR8YG5pOx3AoHh.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er geen andere foto's van helaas. Geschroot op 1,4 mm met een Grain Gorilla.

Twijfel ook aan de ph waarde. Deze was te hoog (7,5) voordat we mout storten maar daarna wel goed... (5,5) Weet niet hoeveel dit uitmaakt? Heb Gypsum en Calcium Chloride gebruikt om het omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Beekforel schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:38:
Wij gebruiken een 30 liter brouwautomaat van Vevor, die pompt de wort steeds rond. Daarom niet veel geroerd.

Wellicht niet goed geschroot dan?

[Afbeelding]

Heb er geen andere foto's van helaas. Geschroot op 1,4 mm met een Grain Gorilla.

Twijfel ook aan de ph waarde. Deze was te hoog (7,5) voordat we mout storten maar daarna wel goed... (5,5) Weet niet hoeveel dit uitmaakt? Heb Gypsum en Calcium Chloride gebruikt om het omlaag te brengen.
1.4mm is wel de goede hoeveelheid voor automatische ketels, daarmee moet je toch echt wel 65-70% kunnen halen.
Hoe ver had je de kraan openstaan? Liep hij over in die pijp in het midden of dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

timmert26 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:51:
[...]

1.4mm is wel de goede hoeveelheid voor automatische ketels, daarmee moet je toch echt wel 65-70% kunnen halen.
Hoe ver had je de kraan openstaan? Liep hij over in die pijp in het midden of dat niet?
Nee liep niet over, gewoon mooi rustig open. Iets over de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Kun je je recept eens delen? Voor een stout lijkt mij 6.5kg mout op 23L ook niet heel veel. Heb je je recept wel geschaalt naar je eigen brouwinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

timmert26 schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:49:
Kun je je recept eens delen? Voor een stout lijkt mij 6.5kg mout op 23L ook niet heel veel. Heb je je recept wel geschaalt naar je eigen brouwinstallatie?
Jazeker. Copy paste uit Brewfather:

Stout After Eight
Imperial Stout

10.4% / 24.5 °P

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie

Batchvolume: 15 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 23.24 L

Spoelwater: 0.87 L @ 78 °C
Totaal water: 24.11 L
Kookvolume: 18.67 L

SG voor koken: 1.092

Kenmerken
Begin SG: 1.103
Eind SG: 1.024
IBU (Tinseth): 82
BU/GU: 0.79
Kleur: 142 EBC

Maischen
Maischen — 68 °C — 60 min
Spoelen ~5 liter 75°C — 75 °C — 10 min

Mouten (6.44 kg)
4.49 kg (66.6%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Graan — 5.9 EBC
750 g (11.1%) — Oats, Flaked — Graan — 2 EBC
750 g (11.1%) — Weyermann Roasted Barley — Graan — 1300 EBC
450 g (6.7%) — Weyermann Chocolate Wheat — Graan — 1000 EBC

Overige (300 g)
300 g (4.5%) — Kristalsuiker — Suiker — 2 EBC — Koken — 60 min

Hop (150.5 g)
75.5 g (61 IBU) — Challenger 7.5% — Koken — 60 min
75 g (20 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 5% — Koken — 15 min

Diversen
0.2 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
1.8 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
1.5 el — Een handvol verse muntblaadjes (gewassen en licht gekneusd) — Koken — 15 min

Gist
1 pakje — Fermentis S-04 SafAle English Ale 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Beekforel schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:24:
[...]

Jazeker. Copy paste uit Brewfather:

Stout After Eight
Imperial Stout

10.4% / 24.5 °P

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie

Batchvolume: 15 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 23.24 L

Spoelwater: 0.87 L @ 78 °C
Totaal water: 24.11 L
Kookvolume: 18.67 L

SG voor koken: 1.092

Kenmerken
Begin SG: 1.103
Eind SG: 1.024
IBU (Tinseth): 82
BU/GU: 0.79
Kleur: 142 EBC

Maischen
Maischen — 68 °C — 60 min
Spoelen ~5 liter 75°C — 75 °C — 10 min

Mouten (6.44 kg)
4.49 kg (66.6%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Graan — 5.9 EBC
750 g (11.1%) — Oats, Flaked — Graan — 2 EBC
750 g (11.1%) — Weyermann Roasted Barley — Graan — 1300 EBC
450 g (6.7%) — Weyermann Chocolate Wheat — Graan — 1000 EBC

Overige (300 g)
300 g (4.5%) — Kristalsuiker — Suiker — 2 EBC — Koken — 60 min

Hop (150.5 g)
75.5 g (61 IBU) — Challenger 7.5% — Koken — 60 min
75 g (20 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 5% — Koken — 15 min

Diversen
0.2 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
1.8 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
1.5 el — Een handvol verse muntblaadjes (gewassen en licht gekneusd) — Koken — 15 min

Gist
1 pakje — Fermentis S-04 SafAle English Ale 75%
toon volledige bericht
Je recept geeft aan: Maischwater 23.24 L, Spoelwater: 0.87 L maar verderop staat 5L spoelen.
Met hoeveel heb je gespoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

timmert26 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:32:
[...]

Je recept geeft aan: Maischwater 23.24 L, Spoelwater: 0.87 L maar verderop staat 5L spoelen.
Met ongeveer 2,5 liter. 0,87 leek mij niet zoveel zin te hebben, en 5 liter leek weer wat teveel. Het initiële recept beschreef 5 liter, de 0,87 is wat Brewfather uitrekent.

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 29-04-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetism
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:21
Beekforel schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:38:
[...]

Met ongeveer 2,5 liter. 0,87 leek mij niet zoveel zin te hebben, en 5 liter leek weer wat teveel. Het initiële recept beschreef 5 liter, de 0,87 is wat Brewfather uitrekent.
Hoeveel liter verdween er uiteindelijk in je gistvat (vs verwachting)? Als je met meer spoelt dan volgens recept, is het op zich niet vreemd dat je meer volume overhoudt en dus een lager soortelijk gewicht.

Ik neem aan dat je bij inmaischen wel goed hebt geroerd om deeg ballen te voorkomen?

--<BR>Duh?<BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Magnetism schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:46:
[...]

Hoeveel liter verdween er uiteindelijk in je gistvat (vs verwachting)? Als je met meer spoelt dan volgens recept, is het op zich niet vreemd dat je meer volume overhoudt en dus een lager soortelijk gewicht.

Ik neem aan dat je bij inmaischen wel goed hebt geroerd om deeg ballen te voorkomen?
Ja het was een mooie homogene massa zonder klonten.

Er zit ongeveer 18 liter in het gistvat schat ik, zit geen maatverdeling op.

Ik snap idd dat we dan lager uitkomen, maar hoe hadden we dat water dan moeten verliezen? Korter uitlekken lijkt mij ook niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetism
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:21
18 vs 15 liter is best een significant verschil natuurlijk, dat is 20% meer volume.

De totale hoeveelheid water benodigd voor 15 liter voor deze hoeveelheid mout gaat niet veranderen bij dezelfde kooktijd. Dus als je meer wilt spoelen moet je minder maisch water gebruiken. De vraag is natuurlijk of dat haalbaar is, op een gegeven moment is de maisch zelf ook weer te dik, dat werkt ook niet.

Dus je kunt:
- Minder maischwater gebruiken als de maisch voldoende dun is, dat kun je dan weer toevoegen aan het spoelwater
- Langer koken, waardoor je meer water kwijt raakt. Let hierbij wel op dat je je hop niet te vroeg gaat toevoegen.
- Minder spoelen, zoals in het recept staat. Goede kans dat je rendement dan toch hoger uitkomt
- Accepteren dat je rendement voor dit recept gewoon minder is en meer mout gebruiken (en meer water...)

Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden, maar die schieten mij nu even niet te binnen.

--<BR>Duh?<BR>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• metieske
Beekforel schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:04:
[...]

Er zit ongeveer 18 liter in het gistvat schat ik, zit geen maatverdeling op.
De goedkope plastic vaten hebben dat meestal niet.
Dat vond ik ook nogal irritant en daarom zelf een maatindicatie opgezet.
Gewoon steeds (voorzichtig) een liter water er in, wachten tot het enigsinds stil is en dan een streepje zetten.
Dan heb je in elk geval een redelijk accurate indicatie van de hoeveelheid.
Ook handig voor het berekenen van de hoeveelheid bottelsuiker bijvoorbeeld.

Bij mij ziet dat er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nryqnVljRgN6xHnyYLlJ2G78dQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QgbosHnCgZOuFE9aI51T7sw0.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door metieske op 29-04-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@metieske yes dat is hier ook de bedoeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
timmert26 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:32:
[...]

Beekforel schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:38:
[...]

Jouw ketel lijkt als ik op jouw foto af ga erg veel op die van mij (een EasyBrew 30). Afhankelijk van de sterkte van het te brouwen bier gebruik ik ongeveer 18 liter maischwater en 10 liter spoelwater, voor een eindvolume van rond de 20 liter. Dus die 28 liter van jou is helemaal niet zo gek. Ik kom overigens altijd bijna precies uit op de geschatte SG en OG.

Ik heb zowel met Brouwhulp als met Brewfather ervaren dat de berekening van spoelwater niet realistisch is. Dat is ongetwijfeld een kwestie van fout instellen van mijn kant. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:22
Ik kom hier ook maar even buurten. In de coronaperiode heb ik een aantal malen zelf gebrouwen en dat ging best redelijk. De brouwspullen staan inmiddels al een jaar of 2 ongebruikt in de garage. Wilde alles wegdoen, maar heb nu toch besloten het weer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Vandaag een 2-tal batches vanuit het gistvat gehaald:

- De Russian Imperial Stout: alcohol percentage zit rond de 10%, nu nog even in een lagervat gedaan samen met houtsnippers, daarna gaan we hem infusen met een Whiskey (Calvados Finish om precies te zijn)
- Een Belgische Dubbel: deze in mijn nieuwe 10L vat gedaan, vervolgens 5PSI op gezet en nu staat ie mooi in mijn (gratis en vandaag opgehaalde) koelkast. Toch even een test gedaan en het jong bier in een glas gedaan met iets meer druk, dat ging uitstekend en de smaak was al goed!

Nu bezig met een IPA en morgen ga ik nog een Tripel maken. De 4L vaatjes zijn al onderweg 😇

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBSSPekc9TP-Dh5s4__rys5fonE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCZYvyHLcrfTTWVa9AD6Tc5b.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6vSJWjP-9B7NeGvoCP9xpTzj_Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zphbIZAklkxjkTz5ExVp0FRP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NM4anwMNgzQKSaOJQx5x-VrBJ4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATJq7ga5hqoQGtXcOqlkDqQb.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aniz7R3Pyd5uSB5nN9FWvEYGymM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFGk7C9qU5CoxL4QCEuc9bLY.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag weer een nieuwe batch gebrouwen, en de vorige (stout) alvast geproefd. Moet eigenlijk nog een weekje op de fles maar we konden ons niet inhouden.

Stout hebben we in drie variaties gebotteld, puur, whiskey infused en met lactose toegevoegd. Alle drie goed gelukt, de lactose is het best gelukt. Die gaan we nog een keer maken!

Vandaag de neipa die we als eerste gemaakt hebben nog een keer gemaakt, maar dan aangepast recept. Erg benieuwd naar het resultaat. Rendement van het maischen wat omhoog kunnen halen door een half uurtje langer te maischen, maar nog steeds wel vrij karig imo (57% volgens Brewfather).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Beekforel hoeveel lactose heb je toegevoegd (als in gram per L oid)?

Afgelopen weekend wederom een paar biertjes gebotteled en gebrouwen:

* 10L Russian Imperial Stout na 2 weken te hebben gelagered met houtsnippers afgevuld op het fust
* 5L Tripel en SMASH IPA heb ik alsnog gebotteled (Oxebar zijn geleverd, maar mistte nog wat extra's)
* 5L Blond gebrouwen: deze voorzien van Steranijs (Niet veel en 10 minuten op het einde)
* 5L Double IPA gebrouwen: deze voorzien van (verse) koriander en citroen blaadjes
* 5L Quadrupel gebrouwen: deze houd ik (vooralsnog) "standaard"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@nwagenaar 100 gram per liter, wat misschien wel wat veel is achteraf gezien. Maar het wil moeilijk oplossen dus effectief is het een stuk minder (en waarschijnlijk ongelijk per fles).

Volgende keer wat meer tijd besteden aan het oplossen, ik dacht misschien een halve dag in de slowcooker ofzo? 500 gram op 500 milliliter water, en dan sudderen tot het een mooie siroop is oid?

Lekker bezig met al die brouwsels!

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 22-05-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Beekforel ik heb mij laten vertellen dat je bij een milkstout beter dit beter kunt meekoken in de laatste 10 ~ 15 minuten en dat je niet veel nodig hebt (150 tot 300 gram per 20L).

Een andere mogelijkheid is om 15 tot 20 gram in water te doen, dit te koken (tot het is opgelost/opgenomen) en af te laten koelen om het daarna te verdelen over 10 flessen van 0.33cl tijdens het bottelen.

Lactose wordt niet omgezet tijdens het gisten, dus ik ben benieuwd hoe zoet je bier zometeen zal zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 23-05-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
Vorig weekend een blond gemaakt met een fermentis T-58 die ik ook nog had liggen. In verband met de gist maar op lagere temperatuur vergist om niet te veel sterke smaken eruit te krijgen.

Iemand ervaring met T58? Hij houdt een hogere FG aan ook, idee is een beetje een leffe blond like bier te maken nu.

Helaas bleek dat de pomp van mijn ketel verstopt was geraakt aan het begin van het maischen. Zat nog wat prut in klaarblijkelijk. Alles uit de ketel gehaald, pomp uit elkaar gehaald, schoongemaakt en alles teruggeplaatst. Uiteindelijk toch nog 67% rendement gehaald inclusief het heen en weer slepen van mijn maisch. Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Heeft iemand hier een kegerator? Ik heb een kegerator series X.1, ben er super blij mee, maar wat maakt die compressor af en toe een geluid zeg. Ik vraag mij af of het hoort of dat ik pech heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 21:48
Leuk topic!
Ik ben sinds een aantal jaar ook aan het brouwen. Begonnen met een paar 3.6 liter pakketjes.
Later een schroot molen, wat andere accessoire, grotere pannen en een Brewtech mini brew bucket gekocht om 8 liter te brouwen.
Ondertussen opgeschaald met een Grainfather G30 (V2) en een brew bucket van 27 liter. Leuke hobby en je kan voor een klein budget lekker simpel beginnen en dan geleidelijk opschalen.

omdat het in flesjes doen een aardig karwei is heb ik ook gelijk wat kegs en toebehoren gekocht. Ook een Boel ITap gekocht om toch wat flesjes te kunnen vullen. Voordeel is ook dat er geen gist onderin de flesjes zit. Echt een aanrader wat mij betreft. Een verademing na de nogal onhandige Nukatap counter pressure filler.

Kegerator heb ik helaas geen ruimte voor, dus geen ervaring mee.

Al van alles gebrouwen. Blond, Tripel, Saison, diverse soorten IPA's, Weizen, California common, etc.
Nu wilde ik een Pils gaan brouwen. Iemand ervaringen/tips bij het brouwen van Pils?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
rp87 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:51:
Leuk topic!
Ik ben sinds een aantal jaar ook aan het brouwen. Begonnen met een paar 3.6 liter pakketjes.
Later een schroot molen, wat andere accessoire, grotere pannen en een Brewtech mini brew bucket gekocht om 8 liter te brouwen.
Ondertussen opgeschaald met een Grainfather G30 (V2) en een brew bucket van 27 liter. Leuke hobby en je kan voor een klein budget lekker simpel beginnen en dan geleidelijk opschalen.

omdat het in flesjes doen een aardig karwei is heb ik ook gelijk wat kegs en toebehoren gekocht. Ook een Boel ITap gekocht om toch wat flesjes te kunnen vullen. Voordeel is ook dat er geen gist onderin de flesjes zit. Echt een aanrader wat mij betreft. Een verademing na de nogal onhandige Nukatap counter pressure filler.

Kegerator heb ik helaas geen ruimte voor, dus geen ervaring mee.

Al van alles gebrouwen. Blond, Tripel, Saison, diverse soorten IPA's, Weizen, California common, etc.
Nu wilde ik een Pils gaan brouwen. Iemand ervaringen/tips bij het brouwen van Pils?
Zorg voor een goed recept en een goede vergistingkast. Goed pils is één van de moeilijkste dingen omdat alle fouten direct naar boven komen. Je hebt geen hop of kruiden die het overladen. Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@timmert26 Ik ga voor een DIY-kegerator icm een gratis gekregen koelkast.

Ik heb op Temu een 4-tal bierkranen besteld en via unibrew/brouwland/braumarkt/amazon wat ander materiaal zoals een 4-weg CO2 aansluiting, drukregelaars voor mijn 4 vaten (op deze manier kan ik relatief simpel de PSI per vat regelen) en zaken als CO2 fles, klemmen, slangen en een lekbak.

Totale kosten was nog geen 250 euro (incl. de CO2 fles, maar zonder de vaten natuurlijk). Daar komt nog wel wat klein materiaal bij zoals verf en plaatmateriaal om de kranen boven de koelkast te bevestigen (incl. mogelijkheid om aan te geven wat er in zit via krijtverf).

Iig mijn project voor dit weekend aangezien vrouwlief naar het buitenland is :+

@Beekforel overigens, ik zie dat jij een VEVOR automatische brouwketel hebt, volgens mij is dat één van de vele klonen zoals de Brouwmeester, etc.

Hoe bevalt die eigenlijk? Ik zit namelijk te kijken naar een instap brouwketel en deze is behoorlijk betaalbaar icm alle zaken die er standaard bij zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door nwagenaar op 24-05-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Laatst online: 22-04 14:37
nwagenaar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:01:
@timmert26 Ik ga voor een DIY-kegerator icm een gratis gekregen koelkast.

Ik heb op Temu een 4-tal bierkranen besteld en via unibrew/brouwland/braumarkt/amazon wat ander materiaal zoals een 4-weg CO2 aansluiting, drukregelaars voor mijn 4 vaten (op deze manier kan ik relatief simpel de PSI per vat regelen) en zaken als CO2 fles, klemmen, slangen en een lekbak.

Totale kosten was nog geen 250 euro (incl. de CO2 fles, maar zonder de vaten natuurlijk). Daar komt nog wel wat klein materiaal bij zoals verf en plaatmateriaal om de kranen boven de koelkast te bevestigen (incl. mogelijkheid om aan te geven wat er in zit via krijtverf).

Iig mijn project voor dit weekend aangezien vrouwlief naar het buitenland is :+

@Beekforel overigens, ik zie dat jij een VEVOR automatische brouwketel hebt, volgens mij is dat één van de vele klonen zoals de Brouwmeester, etc.

Hoe bevalt die eigenlijk? Ik zit namelijk te kijken naar een instap brouwketel en deze is behoorlijk betaalbaar icm alle zaken die er standaard bij zitten.
toon volledige bericht
welke losse drukregelaars heb je voor je (Keg)vaten? Ik ken alleen de drukregelaar aan de CO2 fles maar het is idd handig om dit per vat te kunnen regelen.
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste