Welcome to the club!
Zelf brouwen is zowat de duurste manier om aan goedkoop bier te raken

Als je gemalen mout koopt, kan je dat dan lang bewaren?
Dat is een kwestie van dagen, max 1 à 2 weken.
Niet-gemalen mout kan je droog en donker wel vrij lang bewaren, zeker als de zak nog dicht is.
Als je 2ehands een molen koopt scheelt dat al op prijs, en kan je later ook weer verkopen wanneer je wil upgraden

Hoeveel moutsoorten hebben jullie? Ik lees veel recepten waarbij je 4 kg van het ene nodig hebt en dan nog 5 keer 200 gram van andere soorten bijvoorbeeld.
Ik bestel meestal 3 brouwsels vooruit. Pilsmout is iets waarvan je bijna altijd meerdere kilo's nodig hebt. Verder kan je 'specialere' mouten vaak ook per kg of per 5kg kopen.
Een goede brouwplanning (wat maak ik wanneer) kan daar serieus bij helpen.
En zoals hierboven gezegd: gewone mout kan echt wel een tijdje liggen mits goed bewaard.
ik ken mezelf en verwacht dat ik liever spontaan wil brouwen en dan niet een week wil wachten op een levering.
Helaas komt bij brouwen redelijk wat planning te kijken: je hebt meestal ongeveer 1 dag nodig om te brouwen, alles moet zuiver gemaakt, alle materiaal moet beschikbaar zijn, tegen het bottelen heb je voldoende lege flesjes/vaten nodig etc etc
Is dat een dwaas idee van mij en moet ik toch echt aan een vergistingskast of moet het prima gaan zolang ik niet aan wedstrijden hoef mee te doen? Ik snap dat het per recept afhangt van welke temperatuur ik nodig heb.
Een vergistingskast is absoluut niet vereist, maar met zal je meer voorspelbare resultaten kunnen halen.
Als ik verschillende recepten doorreken kom ik op ongeveer €35 voor de grondstoffen per 20 liter bier. Dat is excl. hardware en elektriciteit. Is dat reëel voor niet al te complexe blondbieren en tripels?
Dat is inderdaad een vrij normale prijs.
Afhankelijk van of je verse gist of korrelgist gebruikt kun je wel hier en daar besparen.
Ik overweeg een brouwmachine. Heb ik gelijk als het kort door de bocht een luxe waterkoker met filters, een kraan en een pomp is?

Als je met pannen zou brouwen mis je, als je kijkt naar het brouwproces, vooral de pomp, lijkt me. Voor het grondig gebruiken van al het mout in de pan. Zou je met wat extra handmatig roeren door een pan dan niet op dezelfde kwaliteit moeten kunnen komen?
Bedoel je een automatische brouwketel (zoals de arsegan easybrew etc?)
Met pannen brouwen kan ook, het is gewoon veel meer werk omdat je continue bezig bent met regelen van temperatuur etc.
Hoe belangrijk is snel koelen? Het is voor het verminderen van de kans op oxidatie en om het kookproces te stoppen, denk ik? Als ik niet voor een brouwmachine ga, kan ik dan ook besparen op een koelspiraal en de pan in een ondiepe stroom water in de achtertuin zetten? Dat water daar is altijd koud. Ook weer een dwaas idee of een prachtig gebruik van natuurlijke bronnen om drinkwaterverspilling te voorkomen?

Op een koelspiraal zou ik niet bezuinigen. Je zit dan net in een fase met groot gevaar op infectie. => 2ehands
Een beginner moet fermenteren zonder druk en dan het bier laten nagisten met suiker op de fles? Of zou je een beginner ook kunnen aanraden op druk te laten fermenteren?
Zelf nog niet gedaan dus geen mening hierover.
Hoop dat mijn vragen niet al te dom zijn en iemand zin heeft om ze te beantwoorden. Is er verder een Discord of iets dergelijks die je me kunt aanraden waarin ik mensen naar ervaringen kan vragen? Als ik kijk naar hoe snel mensen soms spullen vervangen verwacht ik namelijk dat je met praktijkervaring toch wel snel veel leert en ik hoop door wat mensen te spreken een paar valkuilen over te slaan. M.a.w.: alle tips voor beginners zijn erg welkom

Iedereen moet ergens beginnen

Ik vind heel veel info op
https://www.hobbybrouwen.nl/, qua layout loopt het al vele jaren achter, maar er is een schat qua informatie te vinden.
Zelf zou ik aanraden om eens een dagje met een hobbybrouwer proberen meelopen, dan krijg je een idee van hoeveel werk het is.
En qua apparatuur: zeker 2ehands dingen zoeken, kan enorm schelen op de prijs.