Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:20
Jooooost schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Plus ophalen scheelt. Bij Unibrew scheelt het geloof ik rond de 25% als je het komt ophalen. Bij een heel palet is dat een beetje onpraktisch, maar bij wat gangbaardere hoeveelheden is dat wel relaxed.
pallet verzending is circa 60 euro bij brouwland, vind ik persoonlijk zeer schapelijk.
maar als ik iets per pallet bestel laat ik onze transporteur waar wij zakelijk ook mee werken het ophalen, dat scheelt mij ook weer wat euro's :)

een pallet ophalen word voor de meeste mensen sowieso een lastig verhaal denk ik. maar brouwland heeft ook een mooie winkel en is dus wel de moeite een keertje te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 20:56
Er was wat vertraging, maar ondertussen hier een minibatch van 6 liter in de Brewbuck die ik nu via @Jooooost heb ontvangen. Ik moet nog wat uitproberen, maar ik denk dat zo'n 8 tot 10 liter nog best goed gaat in de mini zonder blowoff.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk93yot-XTquVVpZlFg-5GJZ62E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S98bspbBvN5dmOq4lnr3p9yO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 10:26
Leuk om hem terug te zien, veel mooie batches gewenst! Ik heb er 10-liter batches mee gemaakt, wel met een dubbele blowoff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PZA-ifTaJqhiwQHOFMfoUm8SV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLckpLqP6b1uIPwqoIIgHuV3.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna klaar met mijn eerste vergistingskast.
Koelkast 10 euro en inkbird met warmtelint was maar 67 euro

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35

nwagenaar

God, root. What's the differen

Circa 2 weken gelen hebben we met de lokale Biergilde een avond georganiseerd dat in het teken stond van zelfgebrouwen bier waarvan ik nummer 6 (Blond infused met Vodka Citroen, circa 8.5% alcohol) en 7 (Smoked Ported infused met Jack Daniels, circa 10.5%) was.

Beide van te voren ook op Untappd gezet, geholpen met inschenken en distributie om daarna te wachten:

- Belgische Blonde infused met Vodka Citroen
- Smoked Porter Infused met Jack Daniels

Zoals verwacht werd door de leden enorm uitgekeken naar de Smoked Porter, deze had ik van tevoren kunnen proeven omdat ik meer dan genoeg had en vermoedde al dat dit beter in de smaak zou vallen. Koolzuurverhouding was goed en de subtiele rokerige smaak icm Jack Daniels alsmede de doordrinkbaarheid beviel mij al uitstekend; met een 3.56 gemiddeld op Untapped viel het zeker ook bij anderen in de smaak en heb geen klachten gehoord.

Daarentegen was de Belgische blond ook verrassend goed (heb hem niet vantevoren kunnen proeven), enige puntje is dat er wat mij betreft wel wat meer vodka in gemogen en wellicht iets meer koolzuur, ondanks dat dronk hij echt te makkelijk weg wat voor een 8.5% niet erg handig is... Met een 3.45 viel ook deze behoorlijk goed.

Al met al: goed gelukt, leuke feedback en volgend jaar gaan we het weer vrolijk over doen ;)

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v474lYG3jiqKuI6un19A8GhwuuM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kcoAYXSTxclWcF2Apy5xucq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liCTsFpr9Dd_WzpovQdQctkCge4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcLL5sSpQbwStSnysp8qBOsj.jpg?f=fotoalbum_small

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Jooooost schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:39:
Nou bottel ik gelukkig steeds minder, lang leve kegs!
In het kader van #durftevragen, ik bottel ook altijd op fles maar wil eigenlijk ook op keg/fust gaan afvullen. Zou je eens in het kort willen vertellen hoe dat precies in z'n werk gaat? Wat komt er allemaal bij kijken van wort tot kant en klare keg die je aansluit op een tapinstallatie? Welke materialen heb je nodig?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom kiezen jullie eigenlijk allemaal voor bier en niet voor wijn? Het lijkt me wel leuk om te proberen, alleen de druivenopbrengst is wat klein (en zuur). Je hebt ook minder spullen nodig denk ik voor wijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 23-03-2022 11:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 18:16
Marzman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
Waarom kiezen jullie eigenlijk allemaal voor bier en niet voor wijn? Het lijkt me wel leuk om te proberen, alleen de druivenopbrengst is wat klein (en zuur). Je hebt ook minder spullen nodig denk ik voor wijn.
Voornaamste reden, ik vind bier lekkerder dan wijn. En dus waarom zal je iets gaan maken wat je zelf niet echt lekker vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

fommas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:19:
Voornaamste reden, ik vind bier lekkerder dan wijn. En dus waarom zal je iets gaan maken wat je zelf niet echt lekker vind :)
Ik vind goede wijn ook lekker. Maar het is in mijn beleving veel makkelijker om goed bier te brouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
DexterDee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:15:
[...]

In het kader van #durftevragen, ik bottel ook altijd op fles maar wil eigenlijk ook op keg/fust gaan afvullen. Zou je eens in het kort willen vertellen hoe dat precies in z'n werk gaat? Wat komt er allemaal bij kijken van wort tot kant en klare keg die je aansluit op een tapinstallatie? Welke materialen heb je nodig?
kunnen hier een lang verhaal schrijven voor je, maar een paar youtube videos is een stuk makkelijker, dan heb je er meteen een beeld bij.
''how to start kegging homebrew''

in het kort wat je nodig hebt;
corny keg
co2 fles
divers leidingwerk voor co2 en bier.
een koelkast waar je vat in past of een ''kegorator''.
tapkraan
schoonmaakmiddel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Ja dit. Je hebt eenmalig best een flinke uitgave, maar je kan er gewoon kegs bijkopen later. Ik vergist nu ook soms op fust, als ik onder druk wil vergisten, of als beide vergistingsvaten bezet zijn.

Ik wil niet meer zonder. Bierkwaliteit heeft een enorme boost gekregen. Fijner koolzuur, verser te drinken, hoeveelheid koolzuur is ten alle tijden bij te stellen en geen kak meer onderin je flessen.

Als je er een itap bij scoort, kun je het zonder oxidatierisico op fles afvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Marzman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
Thuis is denk ik het maximaal haalbare matige wijn. Bier wat niet onder doet voor die zes euro blikken is goed thuis te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
DexterDee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Stuur me gerust een DM als je uitleg wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 14:37
Even volgen dit topic.

Zelf net tijdje terug begonnen. Eerste batch op fles staan, maar lijkt nog niet erg koolzurig. Wel suiker toegevoegd. 2e batch staat nu in gistvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sosua schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:18:
Eerste batch op fles staan, maar lijkt nog niet erg koolzurig.
"Lijkt niet erg koolzurig", hoe bedoel je dat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 08:56
Sosua schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:18:
Even volgen dit topic.

Zelf net tijdje terug begonnen. Eerste batch op fles staan, maar lijkt nog niet erg koolzurig. Wel suiker toegevoegd. 2e batch staat nu in gistvat.
Hoeveel gram suiker per liter heb je toegevoegd? En hoe lang staat het al op de fles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
metieske schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Hoeveel gram suiker per liter heb je toegevoegd? En hoe lang staat het al op de fles?
7 gr/l. Op 20 liter. Maar goed, staat pas sinds zondag op de fles hoor. En ook op keldertemperatuur. Ga het vanaf morgen maar eens een tijdje constant op 20gr zetten. Dat schijnt nog wel te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik snap het probleem nog steeds niet zo goed..

Het is nu woensdag en staat pas sinds zondag (lees: 3) dagen op fles.. Heb je er nu al eentje open gemaakt dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Sosua schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:55:
[...]

7 gr/l. Op 20 liter. Maar goed, staat pas sinds zondag op de fles hoor. En ook op keldertemperatuur. Ga het vanaf morgen maar eens een tijdje constant op 20gr zetten. Dat schijnt nog wel te helpen.
in dat geval;
Welkom, je bent nu bij de moeilijkste stap van het bierbrouwen, wachten tot je bier klaar is om te drinken.

je bent gewoon veelste snel, geef het 2 weken vanaf bottelen en probeer het dan nog is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
3 dagen is inderdaad veel te kort. Naast koolzuur heeft het bier sowieso ook meer tijd nodig om te rijpen.
Ik hou altijd minimaal een maand aan. Voor sommige wat zwaardere bieren kan het zelfs nog wat langer nodig zijn.
Gewoon geduld hebben dus, dan komt het vanzelf goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
Eens. Ga ik ook doen. Vandaag komt er nog een reptiel lint, welke samen met de inkbird in de 2e koelkast gaat. Zo kan de temperatuur een beetje constant blijven. Van wat ik begreep is 18gr een mooie temperatuur voor de nagisting op de fles.

Ben ook maar aan het kijken naar een co2 installatie. Lijkt mij wel leuk om een gedeelte op fust te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Sosua op 31-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
Ik overweeg sterk om te gaan beginnen met brouwen. Standaard pils uit de supermarkt bekoort me namelijk niet zo meer tegenwoordig en speciaalbier is mij te prijzig voor wanneer ik een groepje doordrinkende gasten over de vloer heb. Ik heb alleen nog wat beginnersvragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Hoop dat ik ze hier mag stellen.

Als je gemalen mout koopt, kan je dat dan lang bewaren? Op korte termijn is gemalen mout namelijk volgens mij goedkoper dan heel mout plus een molen, maar als ik 100 kilo mout bestel verwacht ik er wel een jaar of twee mee te doen.

Hoeveel moutsoorten hebben jullie? Ik lees veel recepten waarbij je 4 kg van het ene nodig hebt en dan nog 5 keer 200 gram van andere soorten bijvoorbeeld. Dus als je wat ervaren bent brouw je als snel met 5 soorten voor 1 bier? En wat als je graag variatie in huis hebt? Dan zit je al snel op 5 keer 5 moutsoorten? Ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. Natuurlijk kan je elke maand een nieuwe bestelling plaatsen, maar ik ken mezelf en verwacht dat ik liever spontaan wil brouwen en dan niet een week wil wachten op een levering.

Ik ben niet van plan om een vergistingskast te maken, want ik heb geen auto om een defecte/oude koelkast op te halen en een nieuwe koelkast van een elektronicazaak is mij te prijzig. Het bier kan echter wel in de kelder, hal of keuken vergisten op redelijk te beheersen temperaturen, maar helemaal constant zal het dus niet zijn. Is dat een dwaas idee van mij en moet ik toch echt aan een vergistingskast of moet het prima gaan zolang ik niet aan wedstrijden hoef mee te doen? Ik snap dat het per recept afhangt van welke temperatuur ik nodig heb.

Als ik verschillende recepten doorreken kom ik op ongeveer €35 voor de grondstoffen per 20 liter bier. Dat is excl. hardware en elektriciteit. Is dat reëel voor niet al te complexe blondbieren en tripels?

Ik overweeg een brouwmachine. Heb ik gelijk als het kort door de bocht een luxe waterkoker met filters, een kraan en een pomp is? :P
Als je met pannen zou brouwen mis je, als je kijkt naar het brouwproces, vooral de pomp, lijkt me. Voor het grondig gebruiken van al het mout in de pan. Zou je met wat extra handmatig roeren door een pan dan niet op dezelfde kwaliteit moeten kunnen komen?

Hoe belangrijk is snel koelen? Het is voor het verminderen van de kans op oxidatie en om het kookproces te stoppen, denk ik? Als ik niet voor een brouwmachine ga, kan ik dan ook besparen op een koelspiraal en de pan in een ondiepe stroom water in de achtertuin zetten? Dat water daar is altijd koud. Ook weer een dwaas idee of een prachtig gebruik van natuurlijke bronnen om drinkwaterverspilling te voorkomen? :P

Een beginner moet fermenteren zonder druk en dan het bier laten nagisten met suiker op de fles? Of zou je een beginner ook kunnen aanraden op druk te laten fermenteren?

Hoop dat mijn vragen niet al te dom zijn en iemand zin heeft om ze te beantwoorden. Is er verder een Discord of iets dergelijks die je me kunt aanraden waarin ik mensen naar ervaringen kan vragen? Als ik kijk naar hoe snel mensen soms spullen vervangen verwacht ik namelijk dat je met praktijkervaring toch wel snel veel leert en ik hoop door wat mensen te spreken een paar valkuilen over te slaan. M.a.w.: alle tips voor beginners zijn erg welkom :P

[ Voor 6% gewijzigd door Ample Energy op 09-04-2022 14:16 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ample Energy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:11:
Ik overweeg sterk om te gaan beginnen met brouwen.
Welcome to the club!
Zelf brouwen is zowat de duurste manier om aan goedkoop bier te raken :D
Als je gemalen mout koopt, kan je dat dan lang bewaren?
Dat is een kwestie van dagen, max 1 à 2 weken.
Niet-gemalen mout kan je droog en donker wel vrij lang bewaren, zeker als de zak nog dicht is.
Als je 2ehands een molen koopt scheelt dat al op prijs, en kan je later ook weer verkopen wanneer je wil upgraden :)
Hoeveel moutsoorten hebben jullie? Ik lees veel recepten waarbij je 4 kg van het ene nodig hebt en dan nog 5 keer 200 gram van andere soorten bijvoorbeeld.
Ik bestel meestal 3 brouwsels vooruit. Pilsmout is iets waarvan je bijna altijd meerdere kilo's nodig hebt. Verder kan je 'specialere' mouten vaak ook per kg of per 5kg kopen.
Een goede brouwplanning (wat maak ik wanneer) kan daar serieus bij helpen.
En zoals hierboven gezegd: gewone mout kan echt wel een tijdje liggen mits goed bewaard.
ik ken mezelf en verwacht dat ik liever spontaan wil brouwen en dan niet een week wil wachten op een levering.
Helaas komt bij brouwen redelijk wat planning te kijken: je hebt meestal ongeveer 1 dag nodig om te brouwen, alles moet zuiver gemaakt, alle materiaal moet beschikbaar zijn, tegen het bottelen heb je voldoende lege flesjes/vaten nodig etc etc
Is dat een dwaas idee van mij en moet ik toch echt aan een vergistingskast of moet het prima gaan zolang ik niet aan wedstrijden hoef mee te doen? Ik snap dat het per recept afhangt van welke temperatuur ik nodig heb.
Een vergistingskast is absoluut niet vereist, maar met zal je meer voorspelbare resultaten kunnen halen.
Als ik verschillende recepten doorreken kom ik op ongeveer €35 voor de grondstoffen per 20 liter bier. Dat is excl. hardware en elektriciteit. Is dat reëel voor niet al te complexe blondbieren en tripels?
Dat is inderdaad een vrij normale prijs.
Afhankelijk van of je verse gist of korrelgist gebruikt kun je wel hier en daar besparen.
Ik overweeg een brouwmachine. Heb ik gelijk als het kort door de bocht een luxe waterkoker met filters, een kraan en een pomp is? :P
Als je met pannen zou brouwen mis je, als je kijkt naar het brouwproces, vooral de pomp, lijkt me. Voor het grondig gebruiken van al het mout in de pan. Zou je met wat extra handmatig roeren door een pan dan niet op dezelfde kwaliteit moeten kunnen komen?
Bedoel je een automatische brouwketel (zoals de arsegan easybrew etc?)
Met pannen brouwen kan ook, het is gewoon veel meer werk omdat je continue bezig bent met regelen van temperatuur etc.
Hoe belangrijk is snel koelen? Het is voor het verminderen van de kans op oxidatie en om het kookproces te stoppen, denk ik? Als ik niet voor een brouwmachine ga, kan ik dan ook besparen op een koelspiraal en de pan in een ondiepe stroom water in de achtertuin zetten? Dat water daar is altijd koud. Ook weer een dwaas idee of een prachtig gebruik van natuurlijke bronnen om drinkwaterverspilling te voorkomen? :P
Op een koelspiraal zou ik niet bezuinigen. Je zit dan net in een fase met groot gevaar op infectie. => 2ehands
Een beginner moet fermenteren zonder druk en dan het bier laten nagisten met suiker op de fles? Of zou je een beginner ook kunnen aanraden op druk te laten fermenteren?
Zelf nog niet gedaan dus geen mening hierover.
Hoop dat mijn vragen niet al te dom zijn en iemand zin heeft om ze te beantwoorden. Is er verder een Discord of iets dergelijks die je me kunt aanraden waarin ik mensen naar ervaringen kan vragen? Als ik kijk naar hoe snel mensen soms spullen vervangen verwacht ik namelijk dat je met praktijkervaring toch wel snel veel leert en ik hoop door wat mensen te spreken een paar valkuilen over te slaan. M.a.w.: alle tips voor beginners zijn erg welkom :P
Iedereen moet ergens beginnen :)
Ik vind heel veel info op https://www.hobbybrouwen.nl/, qua layout loopt het al vele jaren achter, maar er is een schat qua informatie te vinden.
Zelf zou ik aanraden om eens een dagje met een hobbybrouwer proberen meelopen, dan krijg je een idee van hoeveel werk het is.
En qua apparatuur: zeker 2ehands dingen zoeken, kan enorm schelen op de prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denniz0229
Ik overweeg sterk om te gaan beginnen met brouwen. Standaard pils uit de supermarkt bekoort me namelijk niet zo meer tegenwoordig en speciaalbier is mij te prijzig voor wanneer ik een groepje doordrinkende gasten over de vloer heb. Ik heb alleen nog wat beginnersvragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Hoop dat ik ze hier mag stellen.

Als je gemalen mout koopt, kan je dat dan lang bewaren? Op korte termijn is gemalen mout namelijk volgens mij goedkoper dan heel mout plus een molen, maar als ik 100 kilo mout bestel verwacht ik er wel een jaar of twee mee te doen.

Hoeveel moutsoorten hebben jullie? Ik lees veel recepten waarbij je 4 kg van het ene nodig hebt en dan nog 5 keer 200 gram van andere soorten bijvoorbeeld. Dus als je wat ervaren bent brouw je als snel met 5 soorten voor 1 bier? En wat als je graag variatie in huis hebt? Dan zit je al snel op 5 keer 5 moutsoorten? Ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. Natuurlijk kan je elke maand een nieuwe bestelling plaatsen, maar ik ken mezelf en verwacht dat ik liever spontaan wil brouwen en dan niet een week wil wachten op een levering.

Ik ben niet van plan om een vergistingskast te maken, want ik heb geen auto om een defecte/oude koelkast op te halen en een nieuwe koelkast van een elektronicazaak is mij te prijzig. Het bier kan echter wel in de kelder, hal of keuken vergisten op redelijk te beheersen temperaturen, maar helemaal constant zal het dus niet zijn. Is dat een dwaas idee van mij en moet ik toch echt aan een vergistingskast of moet het prima gaan zolang ik niet aan wedstrijden hoef mee te doen? Ik snap dat het per recept afhangt van welke temperatuur ik nodig heb.

toon volledige bericht
Als je zelf wil gaan brouwen omdat je denkt dat kopen duurder is dan kom je van een koude kermis thuis kan ik je vertellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:38
Als het vacuüm verpakt is, geloof ik wel. Er zijn een paar partijen die brouwpakketten voor 5 liter per keer aanbieden en die zijn vaak best een poos goed.
Hoeveel moutsoorten hebben jullie?
Meer dan ik aan vrouwlief durf toe te geven.
Ik lees veel recepten waarbij je 4 kg van het ene nodig hebt en dan nog 5 keer 200 gram van andere soorten bijvoorbeeld. Dus als je wat ervaren bent brouw je als snel met 5 soorten voor 1 bier? En wat als je graag variatie in huis hebt? Dan zit je al snel op 5 keer 5 moutsoorten? Ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. Natuurlijk kan je elke maand een nieuwe bestelling plaatsen, maar ik ken mezelf en verwacht dat ik liever spontaan wil brouwen en dan niet een week wil wachten op een levering.
De meeste recepten zijn gebaseerd op een beperkt aantal soorten basismout. De bekendste zijn pilsmout en pale ale mout. Die heb ik eigenlijk altijd op voorraad.
Ik ben niet van plan om een vergistingskast te maken,
(...)
Is dat een dwaas idee van mij en moet ik toch echt aan een vergistingskast of moet het prima gaan zolang ik niet aan wedstrijden hoef mee te doen?
Ik ben na drie jaar brouwen aan het overwegen om eens een vergistingskast te bouwen. Heb nog geen enkel bier gehad dat niet lekker was.
Met alleen basismouten is dat vrij ruim ingeschat. Een zakje pilsmout van 5 kilo kost een paar euro, een zak van 20 kilo ongeveer 20 euro. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen maanden niet heb gewinkeld en met de huidige ehm.. omstandigheden zou dat wel eens anders kunnen zijn.
Ik ben begonnen met soeppannen en pakketten voor 5 liter. Ik heb nu een Easybrew 30. Voor een relatief beginner als ik is dat een prima machine. Een Easybrew heeft zijn beperkingen als je heel zware bieren wil brouwen, maar een tripel van 8% gaat prima.
Sommige mensen vinden dat de enige juiste manier. 8)7
Een nieuwe koelspiraal is tientjeswerk. Als je een brouwmachine koopt, zit die er vaak al bij. Ik ken mensen die de koelspiraal op hun regenton aansluiten.
Keep it simple sweetie.
Is er verder een Discord of iets dergelijks die je me kunt aanraden waarin ik mensen naar ervaringen kan vragen?
Je hebt het Nederlandse brouwforum https://www.hobbybrouwen.nl/ . Ben ik een beetje op uitgekeken, want een iets te actieve moderatie. De /r/homebrewing subreddit is erg informatief, maar een beetje te veel geconcentreerd op het Amerikaanse publiek. Er is ook een Vlaams forum, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Verder ben ik lid van een appSignal-groep van brouwers mijn omgeving. Die is de laatste tijd helaas niet erg actief.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
roeleboel schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:23:
[...]

Welcome to the club!
Zelf brouwen is zowat de duurste manier om aan goedkoop bier te raken :D
Denniz0229 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:00:
[...]

Als je zelf wil gaan brouwen omdat je denkt dat kopen duurder is dan kom je van een koude kermis thuis kan ik je vertellen :+
Bedankt voor de goede zorgen, maar ik woon in Noorwegen. Had ik misschien even moeten zeggen. Eén tripel is al gauw €7,50; krat Heineken is makkelijk €80. Dus ik verwacht iets eerder break-even te draaien dan jullie doen :P
[...]

Dat is een kwestie van dagen, max 1 à 2 weken.
Niet-gemalen mout kan je droog en donker wel vrij lang bewaren, zeker als de zak nog dicht is.
Als je 2ehands een molen koopt scheelt dat al op prijs, en kan je later ook weer verkopen wanneer je wil upgraden :)
der_joachim schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:28:
[...]

Als het vacuüm verpakt is, geloof ik wel. Er zijn een paar partijen die brouwpakketten voor 5 liter per keer aanbieden en die zijn vaak best een poos goed.
Helder, dank jullie wel. Ik kan dan misschien een vacuümapparaat en zakken kopen, maar als je dan toch investeert kan je net zo goed een molen kopen.
[...]

Ik bestel meestal 3 brouwsels vooruit. Pilsmout is iets waarvan je bijna altijd meerdere kilo's nodig hebt. Verder kan je 'specialere' mouten vaak ook per kg of per 5kg kopen.
Een goede brouwplanning (wat maak ik wanneer) kan daar serieus bij helpen.
En zoals hierboven gezegd: gewone mout kan echt wel een tijdje liggen mits goed bewaard.
Ah, goed om te weten. Ik zie het nu.
Ik zal voor het bestellen een brouwplanning maken.
[...]

Helaas komt bij brouwen redelijk wat planning te kijken: je hebt meestal ongeveer 1 dag nodig om te brouwen, alles moet zuiver gemaakt, alle materiaal moet beschikbaar zijn, tegen het bottelen heb je voldoende lege flesjes/vaten nodig etc etc
Dat begrijp ik, maar dan kan ik 's ochtends op een rustige dag lekker beginnen in plaats van te moeten wachten. Ben benieuwd of ik geduldig genoeg ben voor het met rust laten van het bier voor een paar weken :P
[...]

Een vergistingskast is absoluut niet vereist, maar met zal je meer voorspelbare resultaten kunnen halen.
Goed om te weten.
[...]

Dat is inderdaad een vrij normale prijs.
Afhankelijk van of je verse gist of korrelgist gebruikt kun je wel hier en daar besparen.
Ik verwacht gedroogde gist te gaan gebruiken zodat ik dat ook op voorraad kan houden.
[...]

Bedoel je een automatische brouwketel (zoals de arsegan easybrew etc?)
Met pannen brouwen kan ook, het is gewoon veel meer werk omdat je continue bezig bent met regelen van temperatuur etc.
Ja, zoiets inderdaad. Ik keek nu dan naar een Brewzilla. Met een capaciteit van 35 liter misschien een beetje ambitieus voor een beginner, maar het lijkt me wel een leuke hobby en dan valt de investering wel mee.
[...]

Op een koelspiraal zou ik niet bezuinigen. Je zit dan net in een fase met groot gevaar op infectie. => 2ehands
Ze kosten de wereld niet, maar ik vind het zonde om drinkwater te gebruiken. Misschien ook maar een regenton neerzetten zoals @der_joachim zegt of een dompelpomp in de waterval in de achtertuin leggen. En anders jammer dan, want prioriteiten :P
[...]

Iedereen moet ergens beginnen :)
Ik vind heel veel info op https://www.hobbybrouwen.nl/, qua layout loopt het al vele jaren achter, maar er is een schat qua informatie te vinden.
Zelf zou ik aanraden om eens een dagje met een hobbybrouwer proberen meelopen, dan krijg je een idee van hoeveel werk het is.
En qua apparatuur: zeker 2ehands dingen zoeken, kan enorm schelen op de prijs.
Bedankt voor het meedenken!
En ik zal die website doornemen en in de buurt zoeken naar een hobbybrouwer.
[...]

Meer dan ik aan vrouwlief durf toe te geven.
Afbeeldingslocatie: https://i1.sndcdn.com/artworks-000088654995-j2dv27-t500x500.jpg

:P
[...]

De meeste recepten zijn gebaseerd op een beperkt aantal soorten basismout. De bekendste zijn pilsmout en pale ale mout. Die heb ik eigenlijk altijd op voorraad.
Ik zie het nu, ja. Goed om te weten.
[...]

Ik ben na drie jaar brouwen aan het overwegen om eens een vergistingskast te bouwen. Heb nog geen enkel bier gehad dat niet lekker was.
Dat is heel prettig om te horen! Dan ga ik er eerst maar vanuit dat de kelder meer dan prima zal fungeren.
[...]

Met alleen basismouten is dat vrij ruim ingeschat. Een zakje pilsmout van 5 kilo kost een paar euro, een zak van 20 kilo ongeveer 20 euro. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen maanden niet heb gewinkeld en met de huidige ehm.. omstandigheden zou dat wel eens anders kunnen zijn.
Ik denk dat ik ongeveer €50-60 zal betalen voor 25 kg pilsmout, maar ik ga nog even rondshoppen. Maar omdat de bierprijzen hier hoger liggen verwacht ik ook met die prijzen heel goed uit te komen.
[...]

Ik ben begonnen met soeppannen en pakketten voor 5 liter. Ik heb nu een Easybrew 30. Voor een relatief beginner als ik is dat een prima machine. Een Easybrew heeft zijn beperkingen als je heel zware bieren wil brouwen, maar een tripel van 8% gaat prima.
Goed om te weten. Veel zwaarder dan 8% lijkt me toch niet heel prettig. Dan moet ik denken aan Grolsch Kanon en dat smaakt m.i. meer naar wodka dan naar bier :+
Enig idee waarom zware bieren niet gaan eigenlijk? Zou dat niet meer aan de gebruikte gist liggen?
[...]

Sommige mensen vinden dat de enige juiste manier. 8)7
Haha, top. Dan zou ik daar nog mee kunnen beginnen, maar aangezien mijn soeppan altijd in gebruik is moet ik sowieso iets investeren en verder is mijn fornuis ook niet heel geweldig.
[...]

Een nieuwe koelspiraal is tientjeswerk. Als je een brouwmachine koopt, zit die er vaak al bij. Ik ken mensen die de koelspiraal op hun regenton aansluiten.
Dat is ook nog wel een goede, thanks!
(y) O+
[...]

Je hebt het Nederlandse brouwforum https://www.hobbybrouwen.nl/ . Ben ik een beetje op uitgekeken, want een iets te actieve moderatie. De /r/homebrewing subreddit is erg informatief, maar een beetje te veel geconcentreerd op het Amerikaanse publiek. Er is ook een Vlaams forum, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Verder ben ik lid van een appSignal-groep van brouwers mijn omgeving. Die is de laatste tijd helaas niet erg actief.
Ik ga er rondneuzen. Bedankt voor de hulp zover!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Denniz0229 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:00:
[...]

Nou moet ik wel zeggen: ik brouw als hobby, dus die 2000 piek oid vind ik onder de noemer hobby vallen. Dat maakt me niet minder blij met 15 tot 50 euro per fust ;) Ik drink vrijwel alleen DIPA, wat me in de winkel rond de 5 euro per blik kost en zelfbrouw komt op gemiddeld 1,25 voor een halve liter. Zo drink je je uiteindelijk toch rijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Ample Energy schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:58:
[...]

[...]

Bedankt voor de goede zorgen, maar ik woon in Noorwegen. Had ik misschien even moeten zeggen. Eén tripel is al gauw €7,50; krat Heineken is makkelijk €80. Dus ik verwacht iets eerder break-even te draaien dan jullie doen :P

[...]

[...]

Helder, dank jullie wel. Ik kan dan misschien een vacuümapparaat en zakken kopen, maar als je dan toch investeert kan je net zo goed een molen kopen.
[...]

Ah, goed om te weten. Ik zie het nu.
Ik zal voor het bestellen een brouwplanning maken.

[...]

Dat begrijp ik, maar dan kan ik 's ochtends op een rustige dag lekker beginnen in plaats van te moeten wachten. Ben benieuwd of ik geduldig genoeg ben voor het met rust laten van het bier voor een paar weken :P

[...]

Goed om te weten.

[...]

Ik verwacht gedroogde gist te gaan gebruiken zodat ik dat ook op voorraad kan houden.

[...]

Ja, zoiets inderdaad. Ik keek nu dan naar een Brewzilla. Met een capaciteit van 35 liter misschien een beetje ambitieus voor een beginner, maar het lijkt me wel een leuke hobby en dan valt de investering wel mee.

[...]

Ze kosten de wereld niet, maar ik vind het zonde om drinkwater te gebruiken. Misschien ook maar een regenton neerzetten zoals @der_joachim zegt of een dompelpomp in de waterval in de achtertuin leggen. En anders jammer dan, want prioriteiten :P

[...]

Bedankt voor het meedenken!
En ik zal die website doornemen en in de buurt zoeken naar een hobbybrouwer.

[...]

[Afbeelding]

:P

[...]

Ik zie het nu, ja. Goed om te weten.

[...]

Dat is heel prettig om te horen! Dan ga ik er eerst maar vanuit dat de kelder meer dan prima zal fungeren.

[...]

Ik denk dat ik ongeveer €50-60 zal betalen voor 25 kg pilsmout, maar ik ga nog even rondshoppen. Maar omdat de bierprijzen hier hoger liggen verwacht ik ook met die prijzen heel goed uit te komen.

[...]

Goed om te weten. Veel zwaarder dan 8% lijkt me toch niet heel prettig. Dan moet ik denken aan Grolsch Kanon en dat smaakt m.i. meer naar wodka dan naar bier :+
Enig idee waarom zware bieren niet gaan eigenlijk? Zou dat niet meer aan de gebruikte gist liggen?

[...]

Haha, top. Dan zou ik daar nog mee kunnen beginnen, maar aangezien mijn soeppan altijd in gebruik is moet ik sowieso iets investeren en verder is mijn fornuis ook niet heel geweldig.

[...]

Dat is ook nog wel een goede, thanks!

[...]

(y) O+

[...]

Ik ga er rondneuzen. Bedankt voor de hulp zover!
toon volledige bericht
Ja ik zou zeker een molen kopen. De houdbaarheid van ongeschroot mout is vrij lang, zodra het geschroot is niet meer. Vacuum is dat nog iets te rekken, maar niet denderend. Plus geschroot is zo afschuwelijk duur, dat je een molen er na een paar sessies al uit hebt. En vaak wordt alles op 1 standje geschroot als je het bestelt, niet ideaal.

Om op je 1e vraag terug te komen: ik heb rond de 25 soorten mout liggen, iets van 200kg, waar ik ongeveer een jaar mee doe. Traditionele Belgische bieren heb je niet veel soorten voor nodig, voor IPA gerelateerd bier ook niet. Bij Imperial Stouts enzo gaat het hard, het is geen uitzondering als daar 10 verschillende moutsoorten in gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Jooooost schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:44:
[...]

Nou moet ik wel zeggen: ik brouw als hobby, dus die 2000 piek oid vind ik onder de noemer hobby vallen. Dat maakt me niet minder blij met 15 tot 50 euro per fust ;) Ik drink vrijwel alleen DIPA, wat me in de winkel rond de 5 euro per blik kost en zelfbrouw komt op gemiddeld 1,25 voor een halve liter. Zo drink je je uiteindelijk toch rijk :P
als je voor 1,25 een Dipa kan maken dan gebruik je niet genoeg hop :9
(grapje he, je bier ziet er altijd goed uit van wat ik op Facebook voorbij zie komen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-06 16:43
Het belangrijkste (en leukste) blijft: gewoon beginnen.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen als Corona hobby, nadat mijn broertje al een tijdje liep te zeuren dat ik het ook eens moest proberen. In eerste instantie een brouwbroeders pakket, met de pannen die in huis zijn, daarna stapje voor stapje uitgebouwd.

De investeringen hier beperken zich tot dusver tot één grote soeppan (20L), wortkoeler, schrootmolen en vergistings emmers.
Nu vind ik het wel de sport om met niet al te veel hulpmiddelen te brouwen, en probeer ik ook zoveel mogelijk zelf uit te zoeken. Elke brouwsessie probeer ik weer wat te verbeteren en te optimaliseren. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een brouwzak tijdens het maischen (Brew in a Bag), die ik daarna weer als versimpelde filter'kuip' gebruik tijdens het spoelen.

Zo blijven de kosten redelijk binnen de perken, en het hobby gehalte hoog (voor mij dan) :)

[ Voor 5% gewijzigd door jvbijleveld op 11-04-2022 10:28 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Denniz0229 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:25:
[...]
als je voor 1,25 een Dipa kan maken dan gebruik je niet genoeg hop :9
(grapje he, je bier ziet er altijd goed uit van wat ik op Facebook voorbij zie komen)
De Amerikaanse hops koop ik tegenwoordig per kilo 😂 en thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Jooooost Hoe ziet een kilo hopbellen eruit? Eén grote compacte massa? :X Of koop je pellets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Osiris schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:22:
@Jooooost Hoe ziet een kilo hopbellen eruit? Eén grote compacte massa? :X Of koop je pellets?
Nee pellets godzijdank, anders had ik nóg een vriezer nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jvbijleveld schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:26:
Het belangrijkste (en leukste) blijft: gewoon beginnen.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen als Corona hobby, nadat mijn broertje al een tijdje liep te zeuren dat ik het ook eens moest proberen. In eerste instantie een brouwbroeders pakket, met de pannen die in huis zijn, daarna stapje voor stapje uitgebouwd.

De investeringen hier beperken zich tot dusver tot één grote soeppan (20L), wortkoeler, schrootmolen en vergistings emmers.
Nu vind ik het wel de sport om met niet al te veel hulpmiddelen te brouwen, en probeer ik ook zoveel mogelijk zelf uit te zoeken. Elke brouwsessie probeer ik weer wat te verbeteren en te optimaliseren. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een brouwzak tijdens het maischen (Brew in a Bag), die ik daarna weer als versimpelde filter'kuip' gebruik tijdens het spoelen.

Zo blijven de kosten redelijk binnen de perken, en het hobby gehalte hoog (voor mij dan) :)
Zou je zo'n grote Aziatische stoompan ook kunnen gebruiken? (zonder ruzie met je vrouw te krijgen, dus hij moet ook niet vies worden of een bierfabriek geur krijgen :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
Marzman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:29:
[...]

Zou je zo'n grote Aziatische stoompan ook kunnen gebruiken? (zonder ruzie met je vrouw te krijgen, dus hij moet ook niet vies worden of een bierfabriek geur krijgen :p )
Opzich zou dat best kunnen werken, al denk ik dat je daarin te weinig ruimte hebt. Stelregel is wel zo'n beetje dat je (per) pan grofweg 2x de batch grootte als inhoud moet hebben. Zo kan ik met mijn 20L pan max 10L bier brouwen.
Als ik even google naar stoompannen, en naar de afbeeldingen kijk, dan gok ik dat er per pan max 3L in past, dus dat is ruim te weinig voor een behoorlijke batch.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
jvbijleveld schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:31:
[...]

Opzich zou dat best kunnen werken, al denk ik dat je daarin te weinig ruimte hebt. Stelregel is wel zo'n beetje dat je (per) pan grofweg 2x de batch grootte als inhoud moet hebben. Zo kan ik met mijn 20L pan max 10L bier brouwen.
Als ik even google naar stoompannen, en naar de afbeeldingen kijk, dan gok ik dat er per pan max 3L in past, dus dat is ruim te weinig voor een behoorlijke batch.
2x de batchgrootte is overdreven maar het klopt wel dat de grootte van de pan bij lange na niet gelijk staat aan het netto brouwresultaat.

Toen ik nog in mijn 27L pan brouwde hield ik netto 19L over.
Nu in de 70L pan blijft er ergens tussen de 45 en 50L over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-06 17:03
Hoeveel ruimte je nodig hebt ligt ook heel erg aan de stijl die je brouwt. Voor de zwaardere bieren waar vanzelfsprekend meer mout in gaat heb je meer ruimte dan voor een pils bijvoorbeeld.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 15:07
Leuk dat hier een topic van is. Zelf sporadisch ook wat bier gebrouwen maar eerlijk gezegd zorgt een een te wisselend resultaat ervoor dat dit niet een "vaste" hobby is geworden. Na een hele avond bezig zijn geweest een mislukte batch aantreffen zorgt er voor dat je weer even genezen bent. Dat weerhoudt mij er ook van meer te investeren in apparatuur of grondstoffen om meer specialere bieren te maken. Waarschijnlijk een kwestie van nog zorgvuldiger schoonmaken maar ik heb ook het idee dat er vaak te veel "prut" in het gistvat meekomt. In ieder geval is mijn interesse door dit topic wel weer gewekt en mocht iemand nog een gouden tip hebben tegen mijn probleem dan verneem ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jvbijleveld schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:31:
[...]

Een aziatische stoompan is groter :) Het is een 30 cm pan, ik denk dat het eerder rond de 15 liter is. Mijn vrouw stoomt er broodjes bapao enzo in.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 12:15
Zitilites schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:54:
Leuk dat hier een topic van is. Zelf sporadisch ook wat bier gebrouwen maar eerlijk gezegd zorgt een een te wisselend resultaat ervoor dat dit niet een "vaste" hobby is geworden. Na een hele avond bezig zijn geweest een mislukte batch aantreffen zorgt er voor dat je weer even genezen bent. Dat weerhoudt mij er ook van meer te investeren in apparatuur of grondstoffen om meer specialere bieren te maken. Waarschijnlijk een kwestie van nog zorgvuldiger schoonmaken maar ik heb ook het idee dat er vaak te veel "prut" in het gistvat meekomt. In ieder geval is mijn interesse door dit topic wel weer gewekt en mocht iemand nog een gouden tip hebben tegen mijn probleem dan verneem ik het ook graag :)
Een keer met iemand meelopen doet wonderen! Geeft je gelijk een andere kijk en je kan vragen stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsLVQsy0Az_0WELsU3EMBUhPXv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms3eD2OyDh6pO1mGUNqUMLY8.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een beetje handig bent, dan kun je een uitstekende schrootmolen zelf in elkaar knutselen die niet onderdoet voor een veel duurdere variant. Deze heb ik zelf gebouwd voor rond de 100 euro aan materialen. In de basis is het een 3-roller schrootmolen (handbediend) uit het verre oosten. Rollers afstellen, emmer eronder en de 2-richting schakelaar bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002

JB

Cédric roelt!

Seau! Hier ook 1e poging gedaan met bier brouwen afgelopen weekend. Nu was ik niet echt onder de indruk van de moutmolen. Kan iemand hier op basis van hufterproof (dus een boormachine erop zetten bijv), mij adviseren voor een degelijke?

We hebben onderstaande gebruikt (2 walsen), maar die deed het niet echt geweldig na het nodige mout malen...;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0W0edsny81l_4n-xD7PZMYHMgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9P4zPCGz9jCbgStM8mgSCjc.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan in ieder geval doorpakken nu! Echt heel gezellig om met maten een middagje te doen. 30L en dan kun je even vooruit, over tijdje weer doen incl borrelen :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

JB schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:08:
Seau! Hier ook 1e poging gedaan met bier brouwen afgelopen weekend. Nu was ik niet echt onder de indruk van de moutmolen. Kan iemand hier op basis van hufterproof (dus een boormachine erop zetten bijv), mij adviseren voor een degelijke?
Wat ging er mis met deze molen dan? De juiste afstand tussen de rollers kan in het begin wat lastig zijn, de bedoeling is om het mout te kneuzen, niet tot pulp te draaien. Je krijgt anders een dik beslag wat al je filters verstopt en wat lastig te verwerken is.

Om de rollers perfect evenwijdig in te stellen gebruik ik zelf een voelermaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/b/sbe-1544-wo-c.jpg
Hoewel ik ook heb vernomen dat een aantal (bank)pasjes ook prima kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DexterDee schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:56:
[...]

Wat ging er mis met deze molen dan? De juiste afstand tussen de rollers kan in het begin wat lastig zijn, de bedoeling is om het mout te kneuzen, niet tot pulp te draaien. Je krijgt anders een dik beslag wat al je filters verstopt en wat lastig te verwerken is.

[Afbeelding]
De vliesjes "intakt" laten, toch? Zeker niet tot pulp draaien, maar deze had 2 rollers en die bleven niet goed op dezelfde afstand staan zo leek (icm rustig gekoppeld aan een Makita). Dan pakten ze steeds niet en viel het mout er compleet doorheen of pakte weer niet. Frustrerend is dat.

In degene van jou hierboven zitten volgens mij 3 rollers ipv 2?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

JB schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:05:
In degene hierboven zitten volgens mij 3 rollers ipv 2?
Ja, die van mij heeft 3 rollers inderdaad. Ik denk dat dat wel iets scheelt, alhoewel je met twee rollers ook prima resultaten zou moeten kunnen bereiken.

Het "locken" van de rollen kent een beetje een truukje. Het grote instelwiel is excentrisch. Het vleugelmoertje moet aangedraaid worden als het instelwiel naar "buiten" aan het bewegen is. Vóór het dode punt en dan vastdraaien maakt dat er speling kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DexterDee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:15:
[...]

Ja, die van mij heeft 3 rollers inderdaad. Ik denk dat dat wel iets scheelt, alhoewel je met twee rollers ook prima resultaten zou moeten kunnen bereiken.

Het "locken" van de rollen kent een beetje een truukje. Het grote instelwiel is excentrisch. Het vleugelmoertje moet aangedraaid worden als het instelwiel naar "buiten" aan het bewegen is. Vóór het dode punt en dan vastdraaien maakt dat er speling kan ontstaan.
Welke heb jij precies als ik vragen mag?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

JB schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:16:
Welke heb jij precies als ik vragen mag?
Die van mij is niet meer beschikbaar, ik heb er ongeveer 75 euro voor betaald. Prijzen zijn wel wat omhoog gegaan zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Half maart een brouwemmer gevuld met appelsap en gist. Alleen is het er een beetje bij ingeschoten om 'm na afloop van het gisten (meestal na zo'n 2 weken) direct te bottelen. Iemand hier enig idee hoe erg dat is? Op zich moet de cider na het bottelen toch ook nog een poosje staan (evt. nog hergisten op de flest met bottelsuiker) en is het daarna ook nog een tijd houdbaar...

De appelsap was uit fles, dus niet zelfgeperst, zullen dus weinig verontreinigingen in gezeten hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DexterDee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:28:
[...]

Die van mij is niet meer beschikbaar, ik heb er ongeveer 75 euro voor betaald. Prijzen zijn wel wat omhoog gegaan zie ik.
Deze ziet er ook degelijk uit. Wel maar 2 walsen, maar oogt heel anders...;

https://www.stookwinkel.n...chrootmolen-2-rvs-walsen/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Orion84 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:29:
Half maart een brouwemmer gevuld met appelsap en gist. Alleen is het er een beetje bij ingeschoten om 'm na afloop van het gisten (meestal na zo'n 2 weken) direct te bottelen. Iemand hier enig idee hoe erg dat is?
Kijken, ruiken en (als de eerste twee positief zijn) proeven. Bij verontreiniging drijft er doorgaans viezigheid in diverse mogelijke kleuren op het brouwsel. Een beetje schuim is niet erg. Een zure lucht, je herkent 't als je het ruikt, is ook een signaal dat er een besmetting plaats heeft gevonden.

Als je hygiënisch hebt gewerkt en de brouwemmer is dicht gebleven met een waterslot dat niet opgedroogd is, dan is er doorgaans weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DexterDee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:59:
[...]

Kijken, ruiken en (als de eerste twee positief zijn) proeven. Bij verontreiniging drijft er doorgaans viezigheid in diverse mogelijke kleuren op het brouwsel. Een beetje schuim is niet erg. Een zure lucht, je herkent 't als je het ruikt, is ook een signaal dat er een besmetting plaats heeft gevonden.

Als je hygiënisch hebt gewerkt en de brouwemmer is dicht gebleven met een waterslot dat niet opgedroogd is, dan is er doorgaans weinig aan de hand.
Check, dat is inderdaad ook zo'n beetje wat ik zelf in gedachten had. Was in het teken van een scoutingprogramma, die emmer staat dus ook niet hier thuis. Binnenkort maar eens nader inspecteren :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Seau weer wat nodige zaken op de kop getikt voor de volgende ronde! Iemand nog tips om die vaten/emmers goed te reinigen voor de 1e keer? Zijn lang niet gebruikt.

De overige dingen kwamen mee, maar ging met name om die vaatjes. Voor 25 euro geen slechte deal denk ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px0EWO6igKIOBSX7ycXGtIjjdzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQKIV1Jtv33NeUx7aFG5v9tg.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-06 17:03
JB schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:11:
Seau weer wat nodige zaken op de kop getikt voor de volgende ronde! Iemand nog tips om die vaten/emmers goed te reinigen voor de 1e keer? Zijn lang niet gebruikt.
Voor het echte vuil zou ik Puro Oxi gebruiken, daarna nog eens naspoelen met water en voor het vullen nog een laatste keer schoonmaken met StarSan.

Nu zou het natuurlijk goed kunnen dat je hier nog niet over beschikt, maar in dat geval zou ik ze zo snel mogelijk aanschaffen. Snel genoeg zul je er achterkomen hoe belangrijk goed schoonmaken is.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
Is er toevallig iemand regio Eindhoven / Noord-Limburg die hopstekjes heeft staan?
Het lijkt me leuk zelf wat hop te verbouwen, maar alles op marktplaats is ellendig ver weg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb enkele (helaas lege) partyvaatjes van 5 liter gekregen. (het gaat over deze: https://brouwland.com/nl/vaten/15872-drukvat-mini-5-l-grijs-gummidop.html)

Nu zit ik met de volgende vragen daarover:

- hoe lang kan ik zelfbrouw-bier daarin bewaren als ik het dicht laat?

- eens geopend, hoe snel moet het op (met zelfbrouw-bier dus)? (ik zou co2 gebruiken als drijfmiddel)

- zijn die compatibel met zo een klarstein tap? (bv https://www.amazon.nl/Klarstein-Skal-biertapinstallatie-ge%C3%AFntegreerde-Thermo-elektrische/dp/B08D9TRGCY/ref=sr_1_5 )
En hoe lang kan het hierin ongeveer bewaard/gebruikt worden?

Enige extra tips/aandachtspunten?

In mijn ideale scenario zou ik dit willen gebruiken als soort van zelfbrouw-perfectdraft, maar dan moet het bier er in wel niet te snel slecht worden. (als we 1 33cl/dag tellen zou het dan toch 15 dagen moeten houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
roeleboel schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:57:
Ik heb enkele (helaas lege) partyvaatjes van 5 liter gekregen. (het gaat over deze: https://brouwland.com/nl/vaten/15872-drukvat-mini-5-l-grijs-gummidop.html)

Nu zit ik met de volgende vragen daarover:

- hoe lang kan ik zelfbrouw-bier daarin bewaren als ik het dicht laat?

- eens geopend, hoe snel moet het op (met zelfbrouw-bier dus)? (ik zou co2 gebruiken als drijfmiddel)

- zijn die compatibel met zo een klarstein tap? (bv https://www.amazon.nl/Klarstein-Skal-biertapinstallatie-ge%C3%AFntegreerde-Thermo-elektrische/dp/B08D9TRGCY/ref=sr_1_5 )
En hoe lang kan het hierin ongeveer bewaard/gebruikt worden?

Enige extra tips/aandachtspunten?

In mijn ideale scenario zou ik dit willen gebruiken als soort van zelfbrouw-perfectdraft, maar dan moet het bier er in wel niet te snel slecht worden. (als we 1 33cl/dag tellen zou het dan toch 15 dagen moeten houden)
toon volledige bericht
als je met co2 uittapt dan blijft je bier wel 15 dagen goed.
ik spoel zelf wel de leiding altijd door als ik langer als 24 uur niet tap, dat word bij deze vaatjes alleen wat lastig, dus ik zou dan een half glaasje wegdoen voordat je weer vers gaat tappen.

echter kan je alleen uittappen met deze; https://brouwland.com/nl/...r-tapkop-korffitting.html
dus je idee van een kleine perfectdraft gaat niet heel goed werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
@roeleboel Er zijn twee soorten eentje waar je onder een kraantje hebt en eentje waar je een soort tap bovenop moet zetten met CO2. Met die tweede is mijn ervaring dat het best leuk is voor feestjes, maar dat deze wel druk verliest met de tap erop dus niet zo geschikt om een tijdje 'open' te hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:29:
Half maart een brouwemmer gevuld met appelsap en gist. Alleen is het er een beetje bij ingeschoten om 'm na afloop van het gisten (meestal na zo'n 2 weken) direct te bottelen. Iemand hier enig idee hoe erg dat is? Op zich moet de cider na het bottelen toch ook nog een poosje staan (evt. nog hergisten op de flest met bottelsuiker) en is het daarna ook nog een tijd houdbaar...

De appelsap was uit fles, dus niet zelfgeperst, zullen dus weinig verontreinigingen in gezeten hebben.
Uiteindelijk na kijken, ruiken en proeven geen gekke dingen gevonden en dus het spul ergens in mei gebotteld met wat suiker om na te gisten op de fles. Eindresultaat smaakt weer goed, ook geen klachten gehoord dat er iemand ziek van is geworden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

@Denniz0229 goed om weten dat het bier wel even goed blijft. Echter de tap die je linkt is voor 30/50L vaten, dat is een maat te groot :)
Van wat ik op youtube kan zien is de klarstein skal lijkend op de party star deluxe van brouwland qua koppeling, maar 100% zeker ben ik niet.
@yozgoesdigital ik had er idd al wat schrik voor dat ze druk verliezen, maar zolang dat 'overdruk' is komt er geen zuurstof bij het bier, en kost het wel wat extra co2, maar voor zover ik het inschat zou het bier wel goed moeten blijven? De klarstein geeft aan dat deze met de 2 systemen van vaatjes werkt, dus zowel die met en zonder geintegreerde tap.

Dus denk ik (hoop ik) dat mijn zelfbrouw-perfect draft ongeveer zou moeten kunnen werken? Of mis ik echt een reden waarom dat dat niet zou kunnen?
Hoe lang het bier goed blijft zullen we dan moeten testen natuurlijk, maar vanaf dat het (meer dan) anderhalve week goed blijft is het wel haalbaar hier verwacht ik (ben de enige bierdrinker in huis...)
Probleem is dat de financiele instap met zo een klarstein vrij hoog is om te gokken of het werkt, maar in mijn huidige frigo kan ik geen vaatjes koelen zonder een aantal schappen er uit te halen, en dan krijg ik ruzie met vrouwlief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
roeleboel schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:43:
@Denniz0229 goed om weten dat het bier wel even goed blijft. Echter de tap die je linkt is voor 30/50L vaten, dat is een maat te groot :)
Van wat ik op youtube kan zien is de klarstein skal lijkend op de party star deluxe van brouwland qua koppeling, maar 100% zeker ben ik niet.
@yozgoesdigital ik had er idd al wat schrik voor dat ze druk verliezen, maar zolang dat 'overdruk' is komt er geen zuurstof bij het bier, en kost het wel wat extra co2, maar voor zover ik het inschat zou het bier wel goed moeten blijven? De klarstein geeft aan dat deze met de 2 systemen van vaatjes werkt, dus zowel die met en zonder geintegreerde tap.

Dus denk ik (hoop ik) dat mijn zelfbrouw-perfect draft ongeveer zou moeten kunnen werken? Of mis ik echt een reden waarom dat dat niet zou kunnen?
Hoe lang het bier goed blijft zullen we dan moeten testen natuurlijk, maar vanaf dat het (meer dan) anderhalve week goed blijft is het wel haalbaar hier verwacht ik (ben de enige bierdrinker in huis...)
Probleem is dat de financiele instap met zo een klarstein vrij hoog is om te gokken of het werkt, maar in mijn huidige frigo kan ik geen vaatjes koelen zonder een aantal schappen er uit te halen, en dan krijg ik ruzie met vrouwlief :)
ik bedoelde inderdaad de party star deluxe, had de verkeerde blijkbaar gelinkt.

en je kan natuurlijk altijd de klarstein bestellen en voorzichtig passen of het lukt, als het dan niet lukt kan je hem eventueel nog terugsturen.

betere optie; aparte bierkoelkast :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Denniz0229 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:25:
[...]

ik bedoelde inderdaad de party star deluxe, had de verkeerde blijkbaar gelinkt.

en je kan natuurlijk altijd de klarstein bestellen en voorzichtig passen of het lukt, als het dan niet lukt kan je hem eventueel nog terugsturen.

betere optie; aparte bierkoelkast :9
Goh ja, uiteindelijk heb ik gisteravond de klarstein besteld. We leven maar 1 keer en een spaarboek verlies je ook alleen maar aan :)
Ik zal mijn bevindingen laten weten als alles aangekomen is.

De aparte bierkoelkast -> daar krijg ik nooit een ok voor van de vrouw, anders stond er die al lang :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jooooost
Even showen hoor! Mijn NEIPA (citra - simoe - galaxy) en de eerste poging tot black IPA (centennial - cascade - simcoe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQe639DLQX1L0bqFN1_yC5sbvpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6HT5QzLbB24q6nxVoTdlOE3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
Jooooost schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:48:
Even showen hoor! Mijn NEIPA (citra - simoe - galaxy) en de eerste poging tot black IPA (centennial - cascade - simcoe).

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Maar belangrijker: hoe smaken ze? :P

Gisteren brouwdag met een eerste NEIPA poging. Staat nu lekker te pruttelen, vanmiddag gaat de eerste dry-hop erin met een beetje Simcoe en Mosaic, en heul veel Huell Melon :P

[ Voor 0% gewijzigd door jvbijleveld op 23-06-2022 10:12 . Reden: typo ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:26

Thompson

Beeromaniac

Jooooost schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:48:

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, gaaf glas/logo ook! Waar is dat van?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
jvbijleveld schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Ziet er goed uit! Maar belangrijker: hoe smaken ze? :P

Gisteren brouwdag met een eerste NEIPA poging. Staat nu lekker te pruttelen, vanmiddag gaat de eerste dry-hop erin met een beetje Simcoe en Mosaic, en heul veel Huell Melon :P
Huell melon is heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Thompson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Ziet er goed uit, gaaf glas/logo ook! Waar is dat van?
Thx! hopbiershop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

frankv120 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:34:
[...]

Voor het echte vuil zou ik Puro Oxi gebruiken, daarna nog eens naspoelen met water en voor het vullen nog een laatste keer schoonmaken met StarSan.

Nu zou het natuurlijk goed kunnen dat je hier nog niet over beschikt, maar in dat geval zou ik ze zo snel mogelijk aanschaffen. Snel genoeg zul je er achterkomen hoe belangrijk goed schoonmaken is.
Die kreeg ik inderdaad voorgeschoteld bij Unibrew (Star San) alsmede Five Star PBW (poedervorm) :)

Gisteren met 2 ketels gebrouwen. Even aanpoten maar erg leuk weer! Hopelijk is het reinigen ook goed gegaan allemaal. Staat nu te gisten in koor :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpDeLFHWVfAjArm6nKIPDFECZ0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/UW6AVfH5xUtCG9yHAA62zDKF.gif?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

roeleboel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Goh ja, uiteindelijk heb ik gisteravond de klarstein besteld. We leven maar 1 keer en een spaarboek verlies je ook alleen maar aan :)
Ik zal mijn bevindingen laten weten als alles aangekomen is.

De aparte bierkoelkast -> daar krijg ik nooit een ok voor van de vrouw, anders stond er die al lang :)
Om hier even op terug te komen:

Deze combinatie:
- Klarstein Skal biertap
- brouwland partyvat 5 liter
- co2 patroon brewferm 16gr

Werkt geweldig :) het test-vaatje was dezelfde middag al leeg...

Binnenkort opnieuw brouwen, en dan 2 partyvaatjes vullen, dan gaan we eens kijken hoe lang zoiets ongeveer houdbaar lijkt te blijven eens op de klarstein gezet. Scheelt zich ook enorm in werk met het bottelen.

Verdere ongerelateerde info:
een brewferm co2 capsule van 16gr is compatibel met een uKeg, en een pak goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DexterDee schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]
Dit weekend met onze eigen "jongen" gewerkt. Wereld van verschil. Makita vond het alleen minder leuk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcM-YMSUI5w7c-94YlWnPsXWAts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0H5GjHx92PBvRUab8wE5DJ0t.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik De Buurman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:28
Ik heb enige tijd geleden een artikel geschreven over hoe je kan starten met bier brouwen, en ik denk dat ik hier op het juiste adres ben om te vragen om feedback. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

offtopic:
ik hoop dat dit mag, feedback vragen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bij 't lezen van "bierconcentraat" haakte ik al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik De Buurman
Osiris schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:15:
Bij 't lezen van "bierconcentraat" haakte ik al af.
Waarom als ik vragen mag? :) een stuk verder gaat het over brouwen met mouten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:27
Als je een artikel schrijft begrijp ik dat je duidelijk wilt zijn, maar terminologie veranderen om iets duidelijker te maken is misschien niet te juiste insteek. Zoals Osiris al zegt: "bierconcentraat" moet gewoon moutextract zijn.

Daarnaast,als je mensen kennis wilt laten maken met bierbrouwen zou ik persoonlijk voor een starterkit met vooraf geschrootte mout gaan en niet moutextract. Ik vind brouwen met moutextract altijd nogal een hoog dr Oetker gehalte hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik De Buurman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:19:
[...]

Waarom als ik vragen mag? :) een stuk verder gaat het over brouwen met mouten
Dus je hebt een twee-in-één-tutorial gemaakt? Da's niet heel erg overzichtelijk als je 't mij vraagt. Of op z'n minst niet hoe 't nu is weergegeven/opgebouwd.

Ik zou dan op z'n minst beginnen met uitleggen welke 2 methoden er zijn en de voordelen en nadelen daarvan, zodat de lezer een fatsoenlijk onderbouwde keus kan maken. Nu leest het meer alsof het hele stuk gaat over brouwen met bierconcentraat.

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 28-07-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ik De Buurman
Osiris schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Dus je hebt een twee-in-één-tutorial gemaakt? Da's niet heel erg overzichtelijk als je 't mij vraagt. Of op z'n minst niet hoe 't nu is weergegeven/opgebouwd.

Ik zou dan op z'n minst beginnen met uitleggen welke 2 methoden er zijn en de voordelen en nadelen daarvan, zodat de lezer een fatsoenlijk onderbouwde keus kan maken.
Okay, helder dank je wel. Ik ga er verder aan sleutelen d:)b
timmert26 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:21:
Als je een artikel schrijft begrijp ik dat je duidelijk wilt zijn, maar terminologie veranderen om iets duidelijker te maken is misschien niet te juiste insteek. Zoals Osiris al zegt: "bierconcentraat" moet gewoon moutextract zijn.

Daarnaast,als je mensen kennis wilt laten maken met bierbrouwen zou ik persoonlijk voor een starterkit met vooraf geschrootte mout gaan en niet moutextract. Ik vind brouwen met moutextract altijd nogal een hoog dokter Oetker gehalte hebben.
Ook bedankt voor je feedback O+

[ Voor 37% gewijzigd door Ik De Buurman op 28-07-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:27
Ik heb zelf overigens een "champagnebier" gebrouwen recentelijk. Die heeft nu flink een tijdje liggen rijpen, het bier is gemaakt met tarwe- en pilsmout, chardonnay druivensap en glucoamylase. Dit alles is vergist met champagnegist met als eind SG 0.998 en een eindpercentage van ongeveer 10%.
Door de champagnegist heeft het bier veel fijnere bubbels en ik vermoed dat het nadeel van deze gist soort is dat er eigenlijk gewoon geen schuimretentie is.

Ik heb wel een eitwitrust gedaan en al wat meer tarwemout toegevoegd dan de vorige keer, ik merk echter geen verschil. Iemand ervaringen met hoe ik mogelijk een wat betere schuimretentie kan krijgen in de toekomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AngelDust
  • Laatst online: 08:07

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Ik De Buurman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:11:
Ik heb enige tijd geleden een artikel geschreven over hoe je kan starten met bier brouwen, en ik denk dat ik hier op het juiste adres ben om te vragen om feedback. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

offtopic:
ik hoop dat dit mag, feedback vragen
Ik heb het artikel gelezen... het is dat ik zelf brouw en weet hoe het werkt, maar als leek zou ik na dit artikel nog met genoeg vraagtekens zitten...

Er zitten redelijk wat "ongeveers" en "tussen de .. en .." termen in. Als je voor het eerst gaat brouwen, moet je _exact_ weten wat je moet doen en niet moeten gokken... dan ben je er heel snel klaar mee...

De tekst leest absoluut niet lekker door.... ik snap wat je bedoelt en wat je wilt vertellen, maar het is veeeel te algemeen en los opgezet.... Ik zou hier nog eens kritisch naar kijken...

Ik wil ook best al mn commentaar delen, maar dan moet je me het artikel even in een document sturen :P

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ongepast
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:35
Zijn er nog tweakers die in september richting het OBBK vertoeven? https://www.bierbrouwersgilde.nl/info/
Er zijn ook nog zat plekken om mee te doen met de wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Ongepast schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:55:
Zijn er nog tweakers die in september richting het OBBK vertoeven? https://www.bierbrouwersgilde.nl/info/
Er zijn ook nog zat plekken om mee te doen met de wedstrijd.
Helaas niet, dit jaar nog wat recepten aan het tweaken. Volgend jaar mijn eerste wedstrijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 20:10
Ik ben bezig met een poging om een goeie 16 kilo druiven uit eigen tuin tot wijn te verwerken maar ben nog op zoek naar geschikte flessen. Ik neig eigenlijk naar beugelflessen omdat ik die ook nog voor bier of cider zou kunnen her-gebruiken en bovendien geen kurk / dop apparaat nodig heb.

Weet iemand of die voldoende goed sluiten voor dit gebruik? Er van uitgaande dat het geen top wijn zal zijn om jaren in een kelder te bewaren. Mijn eigen gedachte is dat als het voor bier werkt, het voor wijn ook prima zou moeten zijn. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Dat moet prima kunnen gaan, dat heb ik in het verleden ook wel gedaan met wijn projecten. Omdat deze flessen sterker zijn dan normale wijnflessen zou je ook kunnen testen met 'bubble wijn' door nog wat nagisting in de fles plaats te laten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Beugelflessen gaan prima werken! Ikea, Hema enzo hebben mooie transparante. Voor je hergebruikt even het rubbertje loshalen en goed schoonmaken. Je kan ook Grolsch beugelflessen gebruiken, maar voor cider zou ik juist de kleur goed willen kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Let wel op of de flessen sterk genoeg zijn. De IKEA flessen en dergelijken die ik gezien heb zijn niet geschikt voor de druk die je bij cider of bier krijgt als je hergisting op fles doet. Grolsch beugels bijvoorbeeld juist wel. (even los van de grote jubileum fles die fout ontworpen was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 12:08
yozgoesdigital schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:25:
Let wel op of de flessen sterk genoeg zijn. De IKEA flessen en dergelijken die ik gezien heb zijn niet geschikt voor de druk die je bij cider of bier krijgt als je hergisting op fles doet. Grolsch beugels bijvoorbeeld juist wel. (even los van de grote jubileum fles die fout ontworpen was)
Hm, dan hebben wij tot nu toe geluk gehad. Van een stuk of vijftig gevulde IKEA-flessen is er nog geen gesneuveld. Inmiddels hebben we genoeg Grolsch gekanteld om een volledig batch in hun beugels te vullen. Ik heb ook wel wat meer vertrouwen in het donkere glas, ook al ligt ons bier eigenlijk altijd in een (koel-)kast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
13e maand is gestort, dus tijd om van de Ikea-pan af te stappen en iets nieuws aan te schaffen:

Afbeeldingslocatie: https://www.brouwmaatje.nl/5300-large_default/brewmonk-combi-deal.jpg

Combi-deal, in 1x "klaar". Nu nog een paar gloeilampen voor in de koelkast die een brouwkast dient te gaan worden et voila :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Lekker! Fijne set, ik heb er heel veel plezier van gehad! Ik vond een warmtelint van bol.com trouwens wat prettiger werken, maar een gloeilamp moet het ook gewoon prima doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Jooooost schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:39:
Ik vond een warmtelint van bol.com trouwens wat prettiger werken, maar een gloeilamp moet het ook gewoon prima doen.
Let bij een gloeilamp even op dat je een of andere reflector maakt voor de dichtstbijzijnde wand. Mijn 200 W gloeilamp maakte een paar mooie bubbels in de isolatie die slechts enkel centimeters van de bol afzat. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 28-11-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:17
Iemand misschien nog tips om zelf mede / honingwijn te maken? Ik kwam in het vorige topic deze link nog tegen:
https://www.homebrewtalk....ncient-orange-mead.49106/

Tips voor beginnersrecepten en vooral welke apparatuur ik zou moeten aanschaffen zijn welkom. Als iemand nog een goede winkel weet in Duitsland. Ik kom daar geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jooooost schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:39:
Lekker! Fijne set, ik heb er heel veel plezier van gehad! Ik vond een warmtelint van bol.com trouwens wat prettiger werken, maar een gloeilamp moet het ook gewoon prima doen.
Bol.com heeft blijkbaar geen warmtelint meer :+

Maargoed, ik was even langs de lokale elektro-zaak gelopen en die hadden wel weerstand-draad, maar dat was letterlijk van dat draad waarbij je zelf moest gaan rekenen hoeveel spanning je er op moest zetten bij hoeveel meter draad bij welke weerstand en als je 't verkeerd deed, dan smolt alles weg :+ Dus dat leek me niet zo'n optie... En een paar E27-fittingen hadden ze wel :+
Bacchus schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:43:
[...]

Let bij een gloeilamp even op dat je een of andere reflector maakt voor de dichtstbijzijnde wand. Mijn 200 W gloeilamp maakte een paar mooie bubbels in de isolatie die slechts enkel centimeters van de bol afzat. :X
Ik kan wel wat alu-folie op de wand van de koelkast plakken om er voor te zorgen dat 't niet wegsmelt denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Osiris schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:15:
[...]
Ik kan wel wat alu-folie op de wand van de koelkast plakken om er voor te zorgen dat 't niet wegsmelt denk ik :)
Precies wat wij sindsdien succesvol doen, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 20:10
Charly schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:47:
Ik ben bezig met een poging om een goeie 16 kilo druiven uit eigen tuin tot wijn te verwerken maar ben nog op zoek naar geschikte flessen. Ik neig eigenlijk naar beugelflessen omdat ik die ook nog voor bier of cider zou kunnen her-gebruiken en bovendien geen kurk / dop apparaat nodig heb.

Weet iemand of die voldoende goed sluiten voor dit gebruik? Er van uitgaande dat het geen top wijn zal zijn om jaren in een kelder te bewaren. Mijn eigen gedachte is dat als het voor bier werkt, het voor wijn ook prima zou moeten zijn. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Nou, daar zijn we dan! Ik ben niet ontevreden voor een eerste poging. Het is duidelijk wijn, maar wel ernstig zuur. Geen azijn, het is zeker te drinken... Maar een beetje als een zuur bier.

Volgend jaar herkansing en me dan eerst maar eens voorbereiden met een goed boek of een workshop ofzo. (mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het graag :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XMfRtSJ_jg0qZzo5B5Vigy2eys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqpZ9EfSnaregboPEq70n6D8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAWGEePxC9EICbPSZxnfu5-aEPM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViNg9VyLybul7frAYuIWTpRR.jpg?f=fotoalbum_medium

PS. ik snap nu wel ook meteen waarom wijn meestal in gekleurde flessen zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bacchus schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:34:
[...]

Precies wat wij sindsdien succesvol doen, inderdaad.
Ik zat te denken dat 't niet alleen maar wit & alu-folie moet zijn. Om het IR van de lamp beetje fatsoenlijk om te zetten in warmte, kun je immers het beste een zwart oppervlak gebruiken. Dus de combi van zwart aan de ene kant en alu-folie aan de andere kant is denk ik het beste. Da's wel op te lossen met een kartonnetje + alufolie + zwart ducttape gok ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 16:28

Dentheman

Zie signature

Een vriend van mij is zich aan het verdiepen in (zelf) bier brouwen, daarnaast is hij binnenkort jarig. Reden genoeg om samen met wat vrienden een brouwpakket te kopen!

Er zijn behoorlijk wat kant en klare brouwsets op de markt, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wellicht zijn er hier tweakers die ooit gestart zijn met een bepaalde set en positieve, danwel negatieve ervaringen hebben? Of simpelweg tips wat je écht in een setje moet hebben?

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:38
Dentheman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:40:
Een vriend van mij is zich aan het verdiepen in (zelf) bier brouwen, daarnaast is hij binnenkort jarig. Reden genoeg om samen met wat vrienden een brouwpakket te kopen!

Er zijn behoorlijk wat kant en klare brouwsets op de markt, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wellicht zijn er hier tweakers die ooit gestart zijn met een bepaalde set en positieve, danwel negatieve ervaringen hebben? Of simpelweg tips wat je écht in een setje moet hebben?
Ik ben zelf begonnen met een setje van Brouwbroeders en heb op die manier ook mijn pa geïntroduceerd tot de hobby. In beide gevallen was het bier erg lekker. Ik zou wel adviseren om geen erg hoppig bier te maken, zoals een IPA. Dan ben je nml. vrij gevoelig voor oxidatie, wat funest kan zijn voor je brouwsel. Dat heeft een vriend van mij meegemaakt.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Dentheman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:40:
Wij begonnen met de set van de Hema. Fijn daaraan is dat hij een glazen gistfles bevat in plaats van de kunststof emmer van de Arsegan-set van Blokker, die we later ook kochten. Die laatste bevatte wel ook een hydrometer en flessen vullen is makkelijk met het kraantje en pijpje ervan in plaats van de afgeknepen hevel van de Hema-set. (De combinatie is helemaal fijn trouwens: gisten in de fles, overhevelen in de emmer en dan flessen vullen)

Bij beiden heb je ernaast nog een flinke soeppan van zeker 7 liter nodig, een brandschone emmer (of tweede pan), een flinke zeef, alles om een ijsbad te maken en een armvol (+/- 10x 0,5l) flesjes. Grolschbeugels zijn daarmee toch mijn favoriet, Ikea heeft heldere 0,5-l-beugels.

[ Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 09-01-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-06 08:24
Bacchus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Wij begonnen met de set van de Hema. Fijn daaraan is dat hij een glazen gistfles bevat in plaats van de kunststof emmer van de Arsegan-set van Blokker, die we later ook kochten. Die laatste bevatte wel ook een hydrometer en flessen vullen is makkelijk met het kraantje en pijpje ervan in plaats van de afgeknepen hevel van de Hema-set. (De combinatie is helemaal fijn trouwens: gisten in de fles, overhevelen in de emmer en dan flessen vullen)

Bij beiden heb je ernaast nog een flinke soeppan van zeker 7 liter nodig, een brandschone emmer (of tweede pan), een flinke zeef, alles om een ijsbad te maken en een armvol (+/- 10x 0,5l) flesjes. Grolschbeugels zijn daarmee toch mijn favoriet, Ikea heeft heldere 0,5-l-beugels.
Ik zou oppassen met die Ikeaflessen. Die lijken me niet gemaakt om met de druk om te gaan. Beter gewoon beugels van Grolsch gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
noodgang schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:13:
[...]
Ik zou oppassen met die Ikeaflessen. Die lijken me niet gemaakt om met de druk om te gaan. Beter gewoon beugels van Grolsch gebruiken!
Eens dat Grolsch-beugels de voorkeur hebben vanwege te verwachten betrouwbaarheid en kleur maar ik heb geen slechte ervaringen met de Ikea-beugels gehad in de twee à drie batches die ik erin gebotteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Osiris schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:23:
13e maand is gestort, dus tijd om van de Ikea-pan af te stappen en iets nieuws aan te schaffen:

[Afbeelding]

Combi-deal, in 1x "klaar". Nu nog een paar gloeilampen voor in de koelkast die een brouwkast dient te gaan worden et voila :9
Ik zit zelf er aan te denken de hobby weer op te pakken en lijk ook op de brew monk uit te komen (minder kans op infectie en zooi in de keuken)
Die 35 liter pan kan ik dan wel eens iets anders voor bedenken.
Nu 3 maanden na je post, bevalt het?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Nu 3 maanden na je post, bevalt het?
Het gistvat past in m'n klimaatkast (koelkast) en verder ziet het er mooi uit.. :+ Nog niet gebruikt helaas :X ;( Te druk met andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

SCHOP

Zo, maar eens een bestelling gedaan om m'n ketel & vat in te wijden met 't volgende receptje:

ingrediënthoeveelheidkooktijdwaardebijzonderheden
Pilsmout (3 EBC)1250 gr3 EBCLeverancier: Dingemans
Munichmout (15 EBC)1000 gr15 EBC
Maischwater5.6 ltrLeverancier: Kraan
Spoelwater7.7 ltrLeverancier: Kraan
Galena hopbloemen7 gr60 min.15.6 αBloemen
Hallertau Hersbrücker6 g15 min.2.3 αBloemen
Hallertau Hersbrücker6 g5 min.2.3 αBloemen
Iers Mos (Irish Moss)4 g5 min.
Lallemand Abbaye11 gLeverancier: Lallemand

Link naar recept: bBbBbBlond (niet gerelateerd aan de BBB)

Nu heb ik i.p.v. bloemen pellets besteld om eens te kijken hoe me dat bevalt i.c.m. een hop-spider. En m'n pilsmout is een vergaarbakkie van wat ik nog over had en helaas maar 1 kg Munichmout besteld, omdat m'n "vrienden" uit Jubbega geen 5 kg meer op voorraad hadden. Maar ach, alleen maar prettig dat ze überhaupt een werkende voorraad-status hebben tegenwoordig :+

Zou een 6 % blondje moeten worden, ben benieuwd!
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste