Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een amateuristisch gist-emmertje van Brouwbroeders en een collega van me had nog ook nog een Brouwbroeders-pakket van jaaaaaaaaaren geleden staan. Die laatste heb ik recent ook gekregen, want alles was al lang en breed verlopen en zij had geen interesse verder. Dus nu twee 5 L-emmertjes met kraantje en waterslot et cetera. Dus in principe zou ik een 10 L batch kunnen splitten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 11-02-2021 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 17:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z76y1F6D1AWCX5GNFvHpUwYqCWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbRG7Oz8U9sYUqSVCjJWtjt3.png?f=user_large
Gist zit er in, temp is goed en de SG zakt, dikke prima 😄
rode lijn is de temp, geel de SG

[ Voor 6% gewijzigd door -Jaap-io op 12-02-2021 10:27 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat is vet. Is dat met zo'n iSpindel?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
McKaamos schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:29:
Dat is vet. Is dat met zo'n iSpindel?
Jup, dit komt uit de iSpindel, die gekoppeld is aan de grainfather site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Kan de iSpindel ook zónder van die cloud-meuk? Ik heb Home Assistant draaien op een Pi, dus houd 't liever zelf in de hand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 10:11
Je kan in de Ispindel het adres aanpassen de data naartoe geschreven wordt. Waarschijnlijk wordt op de opgegeven internval een (JSON?) string gestuurd met de gegevens. Als je zelf iets wilt klussen om dat uit te lezen zou dat kunnen, ik heb er niet op gezocht maar ben nog niks tegengekomen met Home Assitant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ik weet het ook niet precies, heb me er niet verdiept, maar dacht dat er ik GitHub wel wat te vinden was om het eea aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Ik ben op dit gebied zeker geen expert, maar de Ispindels geven zover ik weer alleen waardes door en hebben zelf geen log functie of capaciteit om te loggen. De optie die het dichtsbij komt van een niet cloud oplossing is de optie om de Ispindel naar BrewPiLess (zie een stukje terug in dit topic) te laten loggen en deze dan weer lokaal te laten loggen.
Gezien dit een gestripte versie is BrewPi vermoed ik dat je het daar ook redelijk makkelijk ik kan laten pluggen en wellicht meer opties hebt om te visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik zie dat de iSpindle gewoon MQTT ondersteunt, wat natuurlijk een uitstekende techniek is voor dit soort zaken en daarmee ook zeker ondersteunt wordt door Home Assistant :)

Geen idee alleen of het standaard aan staat.. De iSpindel-documentatie is nogal, euh, beroerd als je 't mij vraagt :X

edit:
Ah, zo te zien wel.

En anders heb je je eigen firmware binnen 2 minuten zelf gecompiled:

(...)
Compiling .pio/build/d1_mini/FrameworkArduino/umm_malloc/umm_malloc.cpp.o
Compiling .pio/build/d1_mini/FrameworkArduino/umm_malloc/umm_poison.c.o
Archiving .pio/build/d1_mini/libFrameworkArduino.a
Indexing .pio/build/d1_mini/libFrameworkArduino.a
Linking .pio/build/d1_mini/firmware.elf
Retrieving maximum program size .pio/build/d1_mini/firmware.elf
Checking size .pio/build/d1_mini/firmware.elf
Building .pio/build/d1_mini/firmware.bin
Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect"
RAM:   [=====     ]  47.7% (used 39104 bytes from 81920 bytes)
Flash: [====      ]  44.1% (used 460972 bytes from 1044464 bytes)
Creating BIN file ".pio/build/d1_mini/firmware.bin" using "/home/osiris/.platformio/packages/framework-arduinoespressif8266/bootloaders/eboot/eboot.elf" and ".pio/build/d1_mini/firmware.elf"
============================================ [SUCCESS] Took 118.25 seconds ============================================

Environment    Status    Duration
-------------  --------  ------------
d1_mini        SUCCESS   00:01:58.253
============================================= 1 succeeded in 00:01:58.253 =============================================

[ Voor 62% gewijzigd door Osiris op 12-02-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, 't SG van m'n NEIPA komt vandaag bij het bottelen toch ietsjes lager uit dan gepland: 1.013 i.p.v. de geplande 1.018 volgens BrouwHulp. Denk toch die paar graden lager tijdens het maischen.

Komt het alcoholpercentage alleen nu wel uit op 7,5 % i.p.v. de geplande 6,9 % :+ Nét op de bovengrens van wat nog bij een NEIPA past volgens, euh, geen idee welke bierstijl-site :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Stijl? Gewoon maken wat je lekker vindt, toch? :)

Eitherway, m'n aardbeidenmeuk heeft 10 dagen staan pruttelen. Of naja, 8 en toen nog 2 dagen elk uur een bubbeltje ofzo. Dus dat leek redelijk stil te staan.

Maar eens even de fruitpulp-cake er af gehaald en gefilterd door kaasdoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWG2JrhDoIRD0tqo4K8JYcPmhXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CGOQO2nCnQ6WsNhR1cjtdnGJ.jpg?f=user_large

SG was uitgekomen op 1.019 vanaf 1.125. Zou zo'n 14% alcohol moeten zijn nu.
Maar, de gist die ik gebruik zou, volgens de theorie, 18% aan moeten kunnen. Dus ik heb zo'n vermoeden dat het nu gewoon ontzettend traag is of dat de pulp-cake een te dikke seal produceert.
Eitherway, toch even uitgerekend hoeveel suiker er nog bij moest voor 18% en nog iets meer om nog wat zoet over te houden aan het einde.

Paar samples voor en na suiker toevoegen afgenomen en die nog even in de koelkast geparkeerd om de gist er een beetje uit te laten vallen en ik fatsoenlijk kan proeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss9gLKNAkiHOr3B1DfFvHtp_FdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2eW1r9Wrl73haK0lgTgyZcXW.jpg?f=user_large

So far, so good. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Van 't weekend m'n poging-tot-NEIPA geprobeerd. Vrijdag in de koelkast gezet, had tot dat moment zo'n 13 dagen hergisting op fles bij 20 °C doorgemaakt.

Met 2x10 g/L drooghop is het inderdaad een zéér fraai hoppig biertje geworden :9 Maar helaas heb ik het idee dat er ook nog één of meerdere ongewenste bijsmaakjes bijzitten :(

Lastige is, is dat ik de bijsmaakjes van dat ene biertje nou niet echt kon wegzetten. "Groene appeltjes", "nat karton", de welbekende bijsmaak-omschrijvingen heb ik tot dusver niet herkend. Over 2 weken nog maar eens een flesje opentrekken en dan meteen maar "Verander water in bier" met de lijst met afwijkende smaken er naast houden.

Heb voor nu de klimaatkast op 22 °C gezet en het gist even geresuspendeerd. Wie weet kunnen zij, net zoals bij diacetyl, het e.e.a. nog wat extra opruimen.

Overigens was er gisterochtend blijkbaar een probleempje met de aansturing van de verwarming van m'n klimaatkast. Het schakel-element wat dat aan en uit schakelt (een Ikea TRÅDFRI draadloos plug-in stopcontact wat ik schakel via Home Assistant) stónd uit, terwijl het relais vond van niet. Als in, LED-je op het ding was uit, maar het relais liet nog wel elektriciteit door, waardoor m'n verwarmingselement lekker de hele dag aan stond. Gelukkig is die niet zo sterk en is de isolatie crap, dus 't was "slechts" 32,5 °C geworden. Maar toch hoort dat niet :+ Hopelijk heeft dat niet teveel invloed op de smaak die dus al niet 100 % geweldig was :+

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 07-03-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hey, misschien helpt een beetje warmte wel?
Nog maar een weekje tot de volgende poging tot proeven?

Ik heb pas even m'n aardbeienwijn van de gist af gehaald.
Geen idee wat er precies aan t gebeuren was, maar het bleef nog best lang druk opbouwen en af en toe wat bubbels door t waterslot duwen.
De suiker die ik had toegevoegd na het verwijderen van de pulp, lijkt ook niet echt te zijn aangevreten. SG is praktisch niet veranderd.

Eitherway, de kleur is wel ontzettend mooi :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpF5_OCK0tsubFWIPHo8ib1Z_Sw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC2k26osEpzCzoRmOZnsup8T.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
McKaamos schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:45:
Hey, misschien helpt een beetje warmte wel?
Ja, dat hoop ik dan ook maar :P
Nog maar een weekje tot de volgende poging tot proeven?
Ik proef om de 2 weken eigenlijk, want zoveel flesjes heb ik niet. Drooghoppen zuigt een boel jongbier op :o
De suiker die ik had toegevoegd na het verwijderen van de pulp, lijkt ook niet echt te zijn aangevreten. SG is praktisch niet veranderd.
Hm, je zou denken dat de nog aanwezige gist daar wel raad mee weet?
Eitherway, de kleur is wel ontzettend mooi :)
[Afbeelding]
You're sure dat je geen vampier bent? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Osiris schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Ja, dat hoop ik dan ook maar :P

[...]

Ik proef om de 2 weken eigenlijk, want zoveel flesjes heb ik niet. Drooghoppen zuigt een boel jongbier op :o

[...]

Hm, je zou denken dat de nog aanwezige gist daar wel raad mee weet?
Dat was mijn gedachte ook. De gist zou 18% tollerant moeten zijn, maar is tot ongeveer 14% gegaan en daar na gebeurde er gewoon niks meer. Alleen wat CO2 eens in het uur ofzo.
Maargoed, het schijnt vaker voor te komen dat gist onder of boven de tollerantie gaat.
[...]

You're sure dat je geen vampier bent? :+
* McKaamos voelt eens langs z'n hoektanden
Geloof t niet, nee :P

Edit:
Owjah, wijn schijnt te moeten ontgassen. CO2 die nog in de wijn zit wordt langzaam los gelaten.
Duuurt lang!
Dus ik heb m'n emmer op de wasmachine gezet. Kan de CO2 er mooi uit geschud worden. tijdens het centrifugeren :+

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 07-03-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

En inmiddels is het ontgassen van de aardbeienwijn ook gestopt.
Denk dat dat binnenkort nog eens afgeschonken kan worden. Gaat best vlot eigenlijk.

De mede stond ook al even stil. Nog wat giststopper er in geknikkerd voor de zekerheid en een beetje honing toegevoegd, want het was echt totaal droog.
Inmiddels gebottled en nu mag het nog een klein maandje staan ofzo. Nu 2 maanden oud ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5GrVUUTOtViuQHQEOwPQ3xznoI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqaJojb3CaqhfJWlLsjsqQ9R.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:22

g0tanks

Moderator CSA
Ik ben vandaag begonnen met blikbrouwen met behulp van Brouwstore Startpakket Advanced + Brewferm English IPA.

Er is nu 12 liter bezig met de hoofdgisting, maar ik heb alvast een vraag over het bottelen. In de handleiding staat dat ik dan eerst het bier moet overhevelen naar een andere emmer, zodat ik niet te veel gist meeneem in de flessen. Het brouwpakket bevat maar één emmer dus ik moet er dan nog een bijkopen. Welke is dan handig? Gewoon nog zo'n gistingsemmer met kraan?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wat ook nog wel gedaan wordt is tijdelijk even in een pan overhevelen die je wel hebt staan, gistvat reinigen en desinfecteren en je bier er weer terug in overhevelen.

Geeft wel iets meer kans op oxidatie (e.e.a. afhankelijk van hoe je overhevelt) en contaminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 20-04 16:44

Ram0n

Bierbrouwende nerd

g0tanks schreef op zondag 21 maart 2021 @ 02:32:
Ik ben vandaag begonnen met blikbrouwen met behulp van Brouwstore Startpakket Advanced + Brewferm English IPA.

Er is nu 12 liter bezig met de hoofdgisting, maar ik heb alvast een vraag over het bottelen. In de handleiding staat dat ik dan eerst het bier moet overhevelen naar een andere emmer, zodat ik niet te veel gist meeneem in de flessen. Het brouwpakket bevat maar één emmer dus ik moet er dan nog een bijkopen. Welke is dan handig? Gewoon nog zo'n gistingsemmer met kraan?
Hoe is het uiteindelijk geworden? Al plannen voor een vervolg? Het is verslavend ;)

Hier komende tijd wat schaven aan m'n recepten voor een NEIPA en pastry stout, plus eens wat Smashes maken met verschillende hopsoorten om die beter te kunnen vergelijken en een nieuwe versie van m'n dubbel uitproberen.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 16:41
Vandaag ben ik voor het eerst begonnen met bierbrouwen! Voor mijn verjaardag had ik namelijk een weizen pakket van brew monkey gekregen. Nadeel is wel, er zit dus vrij weinig bij wat bij mij al frustratie opleverde :p .
Ik kreeg 1 emmer met kraantje en waterslot op de deksel en alle benodigdheden voor 5L weizen.
Toen ik dacht te beginnen las ik de verpakking waarop stond; pak 2 10L pannen... Shit, heb ik niet. Grootste is 5... En een thermometer, shit, heb ik ook niet...
Na 1 8L pan te hebben geregeld en een 5L die ik zelf had heb ik een thermometer en een fijn vergiet gekocht om te kunnen beginnen.

Helaas kwam ik er vandaag ook pijnlijk achter dat het vergiet dus te klein was nadat ik was begonnen. Voor nood een waszak gepakt wat ook in de handleiding stond en goed uitgespoeld in de hoop dat er geen zeepresten in zitten...

Afijn, nu nog even koken, dan wegzetten en maar wachten op wat de smaak gaat worden. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ondertussen heb ik ook een nieuwe hobby, of te wel thuis bier brouwen!

Mijn vrouw heeft vorig jaar een Bierpakket Compleet voor Gevorderen van Hopt voor mijn verjaardag gekocht met een extra navulling zodat ik om en nabij 4L aan Amber en Blond bier kon maken. Compleet met mandfles, waterstop, flesjes, the whole shabang.

Enkele weken terug begonnen met het brouwen van de Amber bier; de handleiding werkte fantastisch. Ook een klein issue gehad met 2 pannen van minimaal 8L (lang leve familie voor een snelle lening, ondertussen heb ik 2 nieuwe 10L pannen en een extra glazen gistingsvat met kraan in mijn bezit), meerdere malen genoten van het gebubbel en geluid van het waterslot waarna ik (eindelijk) afgelopen weekend de eerste flesjes kon gaan vullen.

Door het nieuwe gistingsvat met kraan ook direct maar geexperimenteerd door een paar flesjes te voorzien van Jack Daniels Honey, de 1e proeftest voor het bottelen pakte verrassend goed uit; nu alleen nog een paar weken wachten op het eindresultaat :+

Een hobby zou geen hobby zijn om meerdere varianten te doen; daardoor dus een 2-tal nieuwe brewkits besteld (1 van Hopt - Tripel - en 1 van Brouwstore - Weizen -) en nog extra navulling besteld Stout, Porter en Bock (via Brouwmout). De Brouwstore kit was afgelopen zaterdag binnen gekomen, dus ik kon na het bottelen en reinigen gebruiken voor het brouwen van de Weizen en Blond.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Jaap-io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPkN0qWHw5TzW57nY-2yPsUAFek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLhccwSe7AzUws4Iy92KCrYJ.jpg?f=fotoalbum_large
en voor je het weet staat je hele tuin vol met brouw zooi 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Heb zo'n vermoeden dat mijn vrouw dat geen probleem zal vinden, die proeft met regelmaat mee met de bierproefavonden van de lokale biergilde en op het terras.... :+

Vooralsnog houd ik het bij batches van om en nabij de 4L-5L. De extra brouwpakketten zijn vandaag binnen gekomen, echter de extra set met gistingfles is nog niet binnen, met een beetje mazzel kan ik dit weekend beginnen met de Stout of Porter.

Wel een klein puntje waar ik achter ben gekomen is dat de gistingfles met kraan (voorzien van Blond bier) een klein lekje heeft bij het waterslot (rubbertje sluit wellicht niet helemaal) omdat het gistingproces wel loopt maar je ziet het niet terug in het waterslot. Over 2-3 weken merk ik wel wat het resultaat is geworden. De Weizen pruttelt lekker in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
nwagenaar schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:16:

Wel een klein puntje waar ik achter ben gekomen is dat de gistingfles met kraan (voorzien van Blond bier) een klein lekje heeft bij het waterslot (rubbertje sluit wellicht niet helemaal) omdat het gistingproces wel loopt maar je ziet het niet terug in het waterslot. Over 2-3 weken merk ik wel wat het resultaat is geworden. De Weizen pruttelt lekker in ieder geval.
Zeker tijdens de hoofdvergisting zou dit niet zo'n probleem moeten zijn gezien er altijd overdruk is. Bij het lageren/uitgisten maar daar denk ik ook nog maar beperkt risico op infectie/oxidatie. Gezien je mini batches brouwt en met pakketten (niks mis mee!) vermoed ik dat je veel andere variabelen niet kan controleren die groter effect hebben op het eind product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Mijn allereerste batch weizen is inmiddels gebotteld. Eerlijk gezegd denk ik dat ie niet te zuipen wordt :p . Ik hield vd 5 liter die ik zou moeten hebben ongeveer 3,3 over... (had wat pannen die net krap waren qua formaat en ik heb aardig wat verspild bij het overgieten). Nu komt daar nog bij dat het dusdanig warm was dat de weizen wat warmer heeft gestaan dan zou moeten én had ik geen kaasdoek maar een waszak en zit er dus nog vrij veel bezinksel in het bier. We gaan het zien...

Nu ik toch een simpele emmer met waterslot heb, hebben jullie nog ideeën wat ik nu kan brouwen? Voor bier vind ik dit best wel k*t, omdat de setup het best moeilijk maakt om het proces nauwkeurig en goed te kunnen uitvoeren. Ooit moet er maar eens een fatsoenlijke setup komen.

Maar goed, wat zal ik nu gaan maken? Wat sterkers lijkt me wel leuk, maar wil natuurlijk niet het risico lopen blind te worden zoals de russen vaak lukt met hun zelfgestookte drank :P. Vriendin wilde binnenkort bijv eens limoncello gaan maken, dus dat ga ik ook nog eens proberen binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Niekserr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:28:
Maar goed, wat zal ik nu gaan maken? Wat sterkers lijkt me wel leuk, maar wil natuurlijk niet het risico lopen blind te worden zoals de russen vaak lukt met hun zelfgestookte drank :P.
Ben maar niet bang, dat gebeurd alleen bij drank stoken als je daar niet de eerste afloop weg kiepert, of bedoel je geen sterker bier? Want met bier brouwen is dit totaal niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nu ik toch een simpele emmer met waterslot heb, hebben jullie nog ideeën wat ik nu kan brouwen? Voor bier vind ik dit best wel k*t, omdat de setup het best moeilijk maakt om het proces nauwkeurig en goed te kunnen uitvoeren. Ooit moet er maar eens een fatsoenlijke setup komen.
Appelcider? Zelf appels persen (en even verhitten) of gewoon appelsap kopen zonder conserveringsmiddel, gist er bij. Paar weekjes borrelen, bottelen (evt. met toevoeging van bottelsuiker) nog minstens een paar weekjes geduld en genieten maar.
Maar goed, wat zal ik nu gaan maken? Wat sterkers lijkt me wel leuk, maar wil natuurlijk niet het risico lopen blind te worden zoals de russen vaak lukt met hun zelfgestookte drank :P. Vriendin wilde binnenkort bijv eens limoncello gaan maken, dus dat ga ik ook nog eens proberen binnenkort.
Limoncello heeft natuurlijk weinig met brouwen te maken. Tenzij je eerst zelf je vodka wilt stoken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital

Vlierbloesem wijn, met een beetje geluk kan je nog net wat schermen vinden voordat ze uitegbloeid zijn.
Als je deel afvult in bierflesjes en gecontroleerd wat suiker toevoegd bij bottelen kan je ook best lekkere bubbel wijn hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Lawwie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Ben maar niet bang, dat gebeurd alleen bij drank stoken als je daar niet de eerste afloop weg kiepert, of bedoel je geen sterker bier? Want met bier brouwen is dit totaal niet van toepassing.
Nee met bier brouwen niet inderdaad, maar met sterker spul dacht ik wel.
Orion84 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Appelcider? Zelf appels persen (en even verhitten) of gewoon appelsap kopen zonder conserveringsmiddel, gist er bij. Paar weekjes borrelen, bottelen (evt. met toevoeging van bottelsuiker) nog minstens een paar weekjes geduld en genieten maar.

[...]

Limoncello heeft natuurlijk weinig met brouwen te maken. Tenzij je eerst zelf je vodka wilt stoken.
Dit is wel leuk, schoonouders hebben altijd bergen met appels (van een boom of 5). Ga ik zeker eens proberen :)
yozgoesdigital schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Vlierbloesem wijn, met een beetje geluk kan je nog net wat schermen vinden voordat ze uitegbloeid zijn.
Als je deel afvult in bierflesjes en gecontroleerd wat suiker toevoegd bij bottelen kan je ook best lekkere bubbel wijn hebben.
Hier heb ik dus nog nooit van gehoord, maar ik lees dat het wat zoetig is? Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Niekserr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:01:
[...]
Dit is wel leuk, schoonouders hebben altijd bergen met appels (van een boom of 5). Ga ik zeker eens proberen :)
Mijn eerste ervaring daarmee: Orion84 in "Homebrew bier en wijn topic - Deel 2"

Is genoeg over te vinden online met uitgebreidere uitleg dan mijn 3 zinnen hierboven :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-06 03:01
ar halen jullie je recepten vandaan? Is daar een goede website voor, of is het meer een zoektocht op internet?

Ik wil nml zelf een tripel IPA gaan maken, en kwam het onderstaande recept tegen in de Brewfather app. Maar ik kan niet veel vinden in deze categorie, dus vroeg me af of er nog plekken zijn waar ik kan zoeken...
https://share.brewfather.app/mrqNLkgox6GNxE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:41
Meestal inderdaad goed Google gebruiken. Een van de apps gebruiken op basis van wat ingredienten die je langs ziet komen.

Je kunt hier ook kijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-06 09:10
savagenld schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:57:
ar halen jullie je recepten vandaan? Is daar een goede website voor, of is het meer een zoektocht op internet?

Ik wil nml zelf een tripel IPA gaan maken, en kwam het onderstaande recept tegen in de Brewfather app. Maar ik kan niet veel vinden in deze categorie, dus vroeg me af of er nog plekken zijn waar ik kan zoeken...
Meestal doe ik inspiratie op a.d.h.v. een google opdracht met biertype.
Daarnaast even kijken bij recepten op hobbybrouwen.

Dit vooral om een idee te krijgen van de mouttypen en hoeveelheden.
Vervolgens pak ik deze erbij: https://www.bierkeurmeest...dia/upload_ajaxVIlhLU.pdf

En dan ga ik zelf iets in elkaar mikken met mouten en hoppen die ik nog heb liggen als basis indien mogelijk.
Uiteraard daar niet te vast aan houden, en spul inkopen waar noodzakelijk.
Deze strategie heeft tot op heden nog niet gefaald en is iedere keer een lekker bier uit gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 20-04 16:44

Ram0n

Bierbrouwende nerd

De "bewezen recepten"-lijst op het forum van hobbybrouwen is ook een hele fijne bron.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
savagenld schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:57:

Brewfather vind ik verreweg het beste.
Kan je zelf ook meteen het recept aanpassen.

Wist trouwens helemaal niet dat dit topic bestond, maar zo te zien weinig leven.
Ben zelf sinds 1,5 jaar nu druk bezig met brouwen en inmiddels al wat aan installaties verzameld, zal binnenkort even een foto plaatsen.
Momenteel een witbier met bloedsinaasappel aan het vergisten en een blond nog op tap, als volgende staat er een NEipa op de planning om te brouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:05
Na jarenlang alleen maar speciaalbieren te drinken krijg ik volgende week een brouwset van moeders de vrouw. Hier maar even meelezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

yozgoesdigital schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:41:
[...]
Zeker tijdens de hoofdvergisting zou dit niet zo'n probleem moeten zijn gezien er altijd overdruk is. Bij het lageren/uitgisten maar daar denk ik ook nog maar beperkt risico op infectie/oxidatie. Gezien je mini batches brouwt en met pakketten (niks mis mee!) vermoed ik dat je veel andere variabelen niet kan controleren die groter effect hebben op het eind product.
Inderdaad en vooralsnog lijkt het allemaal goed te zijn gegaan: de waardes zijn conform de verwachtingen, met de smaak lijkt niets mis en qua kleur lijkt het op Blond bier te lijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynTMIPka5eAW9S5R9xu5dAIJCiA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z63lSGJi0dDntK4oZnpz45xe.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteindelijk heb ik gisteren 4L kunnen bottelen aan Blond bier en 2.5L aan Weizen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qiFQW5_L_4FA_J43B4s_gCdCAM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6AhkApj5cSjCSW5Xaevzbmj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D5-fgZ2sR1YOhTexXg3ris182s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5C1cd5FgdVYqGvuVHfMMu6g.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu nog 3 weken wachten, daarna een weekje in de koelkast en dan gaan wij ploppen. Aankomend weekend ga ik een Infused Porter en een Herfstbock brouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 00:00
Afgelopen week weer eens naar een bijeenkomst geweest van onze brouwclub. Binnenkort gaan we eens een RIS maken, en waarschijnlijk toch nog een flinke Weizen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
nwagenaar schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Inderdaad en vooralsnog lijkt het allemaal goed te zijn gegaan: de waardes zijn conform de verwachtingen, met de smaak lijkt niets mis en qua kleur lijkt het op Blond bier te lijken:

[Afbeelding]

Uiteindelijk heb ik gisteren 4L kunnen bottelen aan Blond bier en 2.5L aan Weizen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog 3 weken wachten, daarna een weekje in de koelkast en dan gaan wij ploppen. Aankomend weekend ga ik een Infused Porter en een Herfstbock brouwen.
Op de foto's lijkt het of je toch wel veel gist mee hebt gekregen. Nu ben ik niet bang voor troubel bier, maar ik zou deze wel goed rechtop in de koelkast plaatsen zodat alles goed op de bodem vast kan plakken. Daarnaast even boven de wasbak en glas klaar bij openen. Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

yozgoesdigital schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Op de foto's lijkt het of je toch wel veel gist mee hebt gekregen. Nu ben ik niet bang voor troubel bier, maar ik zou deze wel goed rechtop in de koelkast plaatsen zodat alles goed op de bodem vast kan plakken. Daarnaast even boven de wasbak en glas klaar bij openen. Geniet ervan!
Klopt, de Weizen zat in een normale mandfles en ik heb bij de 1e bottelling van de Weizen naar de doorzichtige 0.5L fles zitten te kloten met de hevel.

Verder voor de rest is extra gist geen probleem - ook niet qua smaak - zolang je hem recht in de koelkast zet en bij het schenken gewoon voorzichtig in een glas doen om niet teveel gist mee te laten komen en met een weekje in de koelkast is de kans op een explosie vanuit het flesje relatief klein mits je er niet mee gaat schudden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-06 13:23
Zijn er hier lieden die in hun schuur brouwen? En zo ja: hoe hou je dat qua vocht een beetje binnen de perken?

Ik sta nu altijd in de tuin te brouwen, maar word een beetje achterlijk van het gesjouw de hele tijd. Maar om de hele schuurtje vol te gaan staan dampen lijkt me ook niet echt ideaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik brouw in m'n open keuken slash woonkamer, dus zie 't probleem niet niet echt.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Hoe staat de boel nieuw blauw bij je dan? Als ik 25L sta te koken, staan de druppels op’t behang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Het scheelt waarschijnlijk dat ik maar 20 % van die hoeveelheid brouw. En ramen open natuurlijk. 't Is maar klein appartementje, dus het vocht kan ook zo naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Jooooost schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 01:06:
Hoe staat de boel nieuw blauw bij je dan? Als ik 25L sta te koken, staan de druppels op’t behang!
Eerste keer dat ik in mijn keuken brouwde (een donker bier) stonden inderdaad de muren vol druppels, en meteen donkere druppels, dus dat zag je enorm :)
Sindsdien met ramen/deuren strategisch open zodat er tocht is in de keuken en nul neerslag meer.
(ik brouw ook 25L batches)
Ik ga wel de kanttekening maken dat vrouwlief het niet zo tof vindt als ik in de winter brouw, wegens koude tocht in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Jooooost schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:57:
Zijn er hier lieden die in hun schuur brouwen? En zo ja: hoe hou je dat qua vocht een beetje binnen de perken?

Ik sta nu altijd in de tuin te brouwen, maar word een beetje achterlijk van het gesjouw de hele tijd. Maar om de hele schuurtje vol te gaan staan dampen lijkt me ook niet echt ideaal..
afhankelijk van je schuur kan je natuurlijk ergens een badkamer ventilator laten afzuigen.
heb zelf geen afzuiging, maar brouw in een loods van 300m2 daar heb je er minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-06 09:10
Ik brouw ook altijd in de keuken, in de buurt van de afzuigkap en een raam.
Batches van 50L, met raam op kiepstand, afzuiging maximaal en centrale afzuiging aan valt het allemaal reuze mee.
Sporadisch wat druppeltjes tegen de muur maar niets significants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Denniz0229 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

afhankelijk van je schuur kan je natuurlijk ergens een badkamer ventilator laten afzuigen.
heb zelf geen afzuiging, maar brouw in een loods van 300m2 daar heb je er minder last van.
Jaloers, wat een ruimte!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Denniz0229
het is geen 300m voor alleen brouwen hoor :+
brouwgedeelte is circa 20m2, zal zo meteen even foto's maken en posten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKJDXjh4vr327fAAfIEgR5oKOHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F399spSgP7ZRKCN4cPvfwWW3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr48K9ZSFjla1EAdckoUWLW4Fbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEELvvsKnItKpNrUz7vsJGl0.jpg?f=fotoalbum_large

dit is waar het gebeurd bij mij :9
zometeen een NEipa op het vat gooien en de vergistingstank schoonmaken.

[ Voor 62% gewijzigd door Denniz0229 op 31-08-2021 10:06 ]

• Jooooost
Damn, sjieke ruimte. En op keg, dat is nog steeds mijn natte droom, maar volgens mijn vriendin ga ik dan nog meer zuipen dan op fles.

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLpQGxBRYlteaoGyAjEGzp0jyo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXVCIdPw1cpR29KTOa6OsoLA.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen heb ik leuk nieuw speelgoed, een 13L SS Brewbucket, voor mijn experimenten.

Heb nu simultaan een Kaffir IPA (voor bij een goeie Thaise afhaalmaaltijd) en een Heady Topper kloon in de kasten staan.. zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 17:25
Zijn er toevallig mensen die een ispindel printplaatje over hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 16:00
zierbeek schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:13:
Ik heb nog wel een Jeffrey 2.69 pcb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ikdsj2J2610yE_YfS2MaWsijtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUgS5u72fVwDhAfDNUZwMEhg.png?f=fotoalbum_large

Kveik Red Ale on steroids! Vrijdag brouwdag, zondag gebotteld, inclusief 24 uur coldcrash! Totale vergisting duurde < 12 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Jooooost op 20-12-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
zierbeek schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:13:
op facebook groepen heb je die het snelste denk ik, daar zie ik ze om de zoveel tijd wel een advertentie voorbij komen van mensen die ze in bulk maken.
Jooooost schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:15:
[Afbeelding]

Kveik Red Ale on steroids! Vrijdag brouwdag, zondag gebotteld, inclusief 24 uur coldcrash! Totale vergisting duurde < 12 uur.
wat is de reden om op 10 graden te coldcrashen? ik doe het persoonlijk altijd rond de 4 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
[b]

wat is de reden om op 10 graden te coldcrashen? ik doe het persoonlijk altijd rond de 4 graden.
Vergisting was op 38 graden en ik kon met een dubbele blowoff van 2x1.5L niet verder dan 10 graden, of ik zou m’n hele waterslot leegzuigen 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOTkQOuCyzEwTRbB5sco694uoC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAAWVmYNiAPyrsfTejKsQRsx.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels al koolzuur, dus binnen 72 uur in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
lees ik dat goed? zelfs voor saison is dat hoog. Is dat typisch voor Kveik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:49
yozgoesdigital schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:32:
[...]

Typisch voor Kveik, de reactie zelf produceert al enorm veel warmte dus als je dat zelf nog een beetje helpt kan die zelfs naar de 40 graden. Kveik staat er dan ook om bekend die temperaturen makkelijk aan te kunnen zonder off flavors te produceren en door de hogere temp gaat de vergisting natuurlijk ook enorm hard.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
frankv120 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:36:
[...]

Typisch voor Kveik, de reactie zelf produceert al enorm veel warmte dus als je dat zelf nog een beetje helpt kan die zelfs naar de 40 graden. Kveik staat er dan ook om bekend die temperaturen makkelijk aan te kunnen zonder off flavors te produceren en door de hogere temp gaat de vergisting natuurlijk ook enorm hard.
Lallemand geeft zelfs aan dat hun Voss 35-40 als ideale range heeft. Om te voorkomen dat hij stilvalt (gebeurt nogal makkelijk bij Voss) heb ik gekoeld tot 25 en ben actief gaan verwarmen tot aan het eind vd vergisting. Hielp een dot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
yozgoesdigital schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:32:
[...]

Kveik op 20 graden heeft een hele neutrale smaak. Vanaf 35 graden komen er best wat sinaasappelsmaken vrij. Die smaak schijnt overigens wel snel af te nemen, maar dit kratje haalt het nieuwjaar toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
mmm leuk, nog nooit Kveik gebrouwen, misschien toch eens wat gaan experimenteren voor als je slechte planning hebt en snel wat drinkbaars wilt hebben.

• Jooooost
Ja het is zeker geinig. Ik weet nog niet goed of ik fan ben van de smaak. Bij mijn imperial stout was het tof, bij veel IPA’s hoef ik niet zo nodig sinaasappel. Leuk aan Kveik is wel: het zakt enorm snel uit. Dus na een paar dagen een stevige koek onderin je vat en snel helder bier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 21:18
Hier zijn ook mensen bezig met interessante zaken.

Ik had gisteren weinig te doen dus de brouwpan nog maar eens aangezwengeld, resultaat: 23L Baltic Porter in de vergisting:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8-zErC7Rr0K_OHnSqkjgp7KBe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9buPEhFtaZIQshtGBQ1YoRfA.jpg?f=fotoalbum_large

De Lallemand Windsor gaat goed van start, binnen 6u activiteit en na 24u al 60% vergistingsgraad.

Dit was mijn laatste zakje uit de voorraad en ik was al langer van plan om wat met kveik te gaan experimenteren, eens kijken waar wat leuke Kveik stammen op voorraad zijn.

Cheers!

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Afgelopen weekend druk bezig geweest om een 3-tal verschillende bieren te brouwen in 5 batches (2 x 4,0L Blond, 2 x 4,5L Smoked Porter en 4,0L Palm-kloon) nadat (eindelijk!) mijn hop-spider binnen was gekomen.

Reden voor de aanschaf van de Hop Spider is de vele hoeveelheid prut dat door gebruik van de hop pallets alsnog in mijn vergistingsfles kwam ondanks het whirlpoolen en filter bij het overhevelen.

Ik moet zeggen dat deze zeef icm een brewbag echt wonderen doet, bij het vullen van de vergistingsfles zag ik amper rotzooi in het filter kwam die ik in mijn trechter had gedaan.

De Blond en Smoked Porter is bedoeld voor een bierproefavond van de lokale biergilde in Maart; over 2 weken kan ik dit gaan bottelen en ga ik beide biertjes infusen (Blond met Vodka Citroen en de Smoked Porter met Jack Daniels).

De Palm kloon is voor eigen consumptie en laat ik (vooralsnog) zoals het is.

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5zzb088Crdm5s_4vOfBNmwUCdo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zliJXxWlMebAsPOMlknwyEfV.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lvzWN5T1lQpYifi75T8dcrA8Bk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgx34OGpTM13AvDMjCEG9Yys.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJjoeXz3Zl4FWCu_T-H8LghYEhE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaNgcx2zx02Gdp5zFsSmhFna.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW407BxoY3UGJhapv-TqT9NVMfY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yj8zVB6lufMIeasbL7md34DS.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAywXeWZTkN0onulwsObebz-5Mo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzGFuJ3xZ4U36W0OR7au4wU7.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3oF70GWGLDhAME-NzJG7i7OrBY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4dTdhPD60RacPwCPabCwAvQ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8sUvtW0fREExWkCJD1OkKQGKwM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUxJVBlkwHhjde48W3T8bwpX.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Hopspiders zijn wel fijn inderdaad. Al vind ik het ook geen punt om wat mee te nemen naar m'n vergistingsvat. Filteren doe ik eigenlijk niet, ik heb de bazookafilter uit mijn ketel ritueel verbrand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Jooooost schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:13:
Hopspiders zijn wel fijn inderdaad. Al vind ik het ook geen punt om wat mee te nemen naar m'n vergistingsvat. Filteren doe ik eigenlijk niet, ik heb de bazookafilter uit mijn ketel ritueel verbrand..
Iets meenemen is natuurlijk geen probleem, maar wat ik zag bij het bottelen is dat er voor mijn doen teveel in kwam wat resulteerde in een minder uitziend biertje (het oog wil ook wat).

Afgelopen zondag de Belgische bierkloon gebotteld na deze eerst in een apart gistingsvat van 12L met de suikeroplossing te hebben geheveld (wederom met de brouwzak als extra filter om gist zoveel mogelijk uit te filteren bij het hevelen) en te voorzien van een extraatje; de kleur is erg mooi geworden en de smaak was zonder de koolzuur al erg smakelijk:

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDhTghFhtcusV9HNN34HwvXt8YY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb1zKuGB8ai69WjgdclUka3x.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbkzhKgjHoKHP2ZkpKx5EFnBFp8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJZPN59AXdmUxrqnxXt9PFN7.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Persoonlijk ben ik niet van het filteren van bier, het brengt onnodige risico's mee op oxidatie en infecties. Zelfs al komen er wat eiwitten of hopresten mee naar mijn vergistingsvat, komt het er gewoon helder genoeg uit, als je het maar cold crasht / lagert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Hoop dat niemand hierdoor werd geraakt:

https://www.faillissement...654132/braumarkt-b-v.aspx

Veel sterkte voor de mensen erachter als jullie hier meelezen. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, zonde. Vond het altijd wel een erg prettige website, al heb ik er nog nooit zelf besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
wheez50 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:24:

Ach, dat was wel mijn vaste webshop. Zonde zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ze hadden al vaak geen voorraad meer de laatste tijd… nu bestelden wij voor onze hobby eigenlijk het laatste jaar al voornamelijk bij brouwmaatje toch wat persoonlijker contact en flexibeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 21:18
wheez50 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:24:

Die zagen we een jaar of wat geleden al wel aankomen, de voorraad di er was klopte elke keer niet, maar dan werd telefonisch (door Annie of hoe heette ze) heel behulpzaam de order compleet gemaakt en het kwam ook altijd wel binnen.

Inderdaad heel jammer :/

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Had liever dat Unibrew failliet ging. Matig zaakje. Als je geluk hebt, is alles prima en is er niets op aan te merken, maar al met al vind ik 't maar wat pauper.

Tegenstrijdige informatie bij hun producten (is het alfazuur nou 8,9 % zoals bovenaan staat of 7,5 % zoals onderaan staat?), geen oogstjaar bij de hoppen, op de site artikelen "op voorraad" hebben, die ze helemaal niet op voorraad hebben et cetera :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:34
Bizar, ik heb er een paar keer wat besteld maar elke keer groen en geel geergerd omdat het zo lang duurde om te arriveren (2-3-4 dagen).

Daarna altijd andere webshops en nooit meer terug gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 12:15
Laatste tijd ook niets meer bij besteld. SBI, van der Kooy of brouwmaatje bieden veel meer 'service'. En leveren ook op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbGUxq3Yf6bKpkkCXyYsnl0Xgx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93U7uq7yoxYROt6gUQOKUri9.jpg?f=fotoalbum_large

Ze worden steeds iets mooier en lekkerder! DDH DIPA. Mijn eerste bier uit de keg, dat bevalt me echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Leuk glas, zelf ontwopen/gemaakt/besteld et cetera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Jooooost schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:38:
[Afbeelding]

Ze worden steeds iets mooier en lekkerder! DDH DIPA. Mijn eerste bier uit de keg, dat bevalt me echt super.
zag hem op Facebook al voorbij komen, ziet er erg lekker uit, maar daar stond volgens mij 119 IBU?
Dat hoeft van mij dan weer niet, bij zo'n 35-40 houd bitterheid wel op met lekker zijn wat mij betreft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

En mijn tweetal speciale batches voor de lokale Biergilde waren klaar om gebotteld te worden; het jongbier was in beide gevallen erg lekker.

De Blond zal na het gisten op de fles om en nabij de 7.5% zijn (na toevoeging van de Vodka Citroen) en de Smoked Porter om en nabij de 10.5% (na toevoeging van de Jack Daniels):

Brouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1NR3qh41JVZmteVJ-7OL7dVopE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxqaqmQ1xOVKYb6Vvmvu34HK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgEnK6RobiSB54Lw8TILXrSY7gI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPFCvXfHmBvvNhoM9y0e1o2l.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmpf..

Gisteren m'n 2e NEIPA gebrouwen en eind v/d middag in het gistvat gedaan. Nu bijna 24 uur later gaat het waterslot een beetje lafjes heen en weer rond een neutrale druk. Dus niet het prettige borrelen waar ik ondertussen op had gehoopt.

Nu heeft de Lallemand New England wel een aardige lag phase van 18-36 uur, dus wellicht ben ik wat te ongeduldig. Vooral gezien het feit dat het wort dit keer, door een andere koeltechniek met platenkoeler direct in het gistvat, minder belucht is dan voorheen.. Beluchten schijnt niet geheel nodig te zijn bij korrelgist, maar ik kan me voorstellen dat de gistcellen met een lekker beluchte wort het wel wat sneller doen..

Nou ja, even afwachten nog maar. De camera van de Raspberry Pi die 't naar YT streamt, houdt me wel op de hoogte. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

Inderdaad: afwachten :+

Al mijn brouwsels hebben max 48 uur echt zitten te pruttelen met een geadviseerde gisttijd van 2 weken om daarna te bottelen (nagisting is 2 weken).

Na 48 uur ging het waterslot amper in beweging, het heeft 4 weken in het gistvat gezeten en daarna laat ik het 5 weken nagisten. Maar een indicatie van het jongbier is dat het al goed smaakte, geen rare bijsmaak van oxidatie, dat gezegd hebbende is het eindresultaat natuurlijk de echte test.

@Jooooost is je DIPA een eigen recept of heb je bruik gemaakt van een pakket oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
D'r staat ondertussen een positievee druk in 't gistvat, maar fluctueert nog wel een beetje.. Herken ik niet van eerdere brouwsels TBH.. Heb het waterslot al even wat heen en weer gedraaid voor het geval er een lekkage was. Maar gezien de positieve druk nu lijkt 't toch wel goed te zitten qua afsluiting.

Nou ja, ga maar weer verder met afwachten. Misschien wat minder frequent op de stream kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
@Osiris op welke temperatuur staat hij? Soms helpt het om 1 a 2 graden te verhogen. Zegt je SG meting al iets? Lang leve ispindels enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jooooost schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:32:
@Osiris op welke temperatuur staat hij? Soms helpt het om 1 a 2 graden te verhogen. Zegt je SG meting al iets? Lang leve ispindels enzo :)
19 °C, maar hij borrelt er nu lekker op los. Ongeduldig dus :+

iSpindle moet ik nog eens in elkaar solderen! En een ander vergistingsvat, want "vat" is wel een groot woord. :+ Tijd voor een niet-al-te-grote conische die nog in een koelkastje past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Osiris schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:00:
[...]

19 °C, maar hij borrelt er nu lekker op los. Ongeduldig dus :+

iSpindle moet ik nog eens in elkaar solderen! En een ander vergistingsvat, want "vat" is wel een groot woord. :+ Tijd voor een niet-al-te-grote conische die nog in een koelkastje past :)
Ik verkoop mijn 13L SS Brewtech Brew Bucket voor €125, ik heb hem pas twee keer gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmm, nee, sorry, die is me dan net weer te klein :P En geen conische ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Jooooost schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Ik verkoop mijn 13L SS Brewtech Brew Bucket voor €125, ik heb hem pas twee keer gebruikt ;)
Waarvoor wil je hem wegdoen? te kleine hoeveelheden of iets anders? Ik heb ooit deze gekregen maar toen omgeruild voor de grotere variant. Ondertussen zijn mijn batches kleiner geworden met het brouwen in zakken en begon toch weer te twijfelen of ik die kleinere niet had moeten houden.
Met de grotere ook erg tevreden

[ Voor 0% gewijzigd door yozgoesdigital op 31-01-2022 17:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
yozgoesdigital schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Waarvoor wil je hem wegdoen? te kleine hoeveelheden of iets anders? Ik heb ooit deze gekregen maar toen omgeruild voor de grotere variant. Ondertussen zijn mijn batches kleiner geworden met het brouwen in zakken en begon toch weer te twijfelen of ik die kleinere niet had moeten houden.
Met de grotere ook erg tevreden
Ik heb de grote er ook naast, bevalt me prima. Had deze gekocht voor experimentele batches, maar ik vul sinds kort af op fust, dus kan ik net zo goed meteen 19L brouwen (en ik heb steeds meer proefkonijnen voor experimentele biertjes), dus ik verkoop 'm aangezien hij nu nog zo jong is! https://link.marktplaats.nl/m1803820006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:35

Pixelmagic

Ubergeek

Kan ik hier nog iemand blij maken met een zooi flesjes ?

Ik heb 2 zelfgemaakte kratten van 24 stuks (gevuld) en een doos nieuwe flesjes, allemaal van het type "Duvel".

In principe gratis af te halen in Zevenbergen door de zelf brouwende liefhebber, maar ruilen voor een paar gevulde flesjes mag natuurlijk ook altijd :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Pixelmagic schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:25:
Kan ik hier nog iemand blij maken met een zooi flesjes ?

Ik heb 2 zelfgemaakte kratten van 24 stuks (gevuld) en een doos nieuwe flesjes, allemaal van het type "Duvel".

In principe gratis af te halen in Zevenbergen door de zelf brouwende liefhebber, maar ruilen voor een paar gevulde flesjes mag natuurlijk ook altijd :)
Leuk aanbod! Helaas gebruiken wij altijd "normale" flesjes maar het deed me wel denken aan een vraag waar wij nu al even mee zitten.

Wat doen jullie met de flesjes? Wij herbruiken ze maar inmiddels zijn er sommige misschien al 20 keer gebruikt en na wat flessenbommen een tijd terug willen we eens nieuwe flessen. Nu is het plan gewoon wat kratten kordaat te zuipen zodat we die flesjes kunnen gebruiken, maar vroegen ons af hoe we ze daarna van de rest kunnen onderscheiden en voorkomen dat er weer flessen veel te vaak herbruikt worden?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
frankv120 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:34:
[...]

Leuk aanbod! Helaas gebruiken wij altijd "normale" flesjes maar het deed me wel denken aan een vraag waar wij nu al even mee zitten.

Wat doen jullie met de flesjes? Wij herbruiken ze maar inmiddels zijn er sommige misschien al 20 keer gebruikt en na wat flessenbommen een tijd terug willen we eens nieuwe flessen. Nu is het plan gewoon wat kratten kordaat te zuipen zodat we die flesjes kunnen gebruiken, maar vroegen ons af hoe we ze daarna van de rest kunnen onderscheiden en voorkomen dat er weer flessen veel te vaak herbruikt worden?
Hier zorg ik ervoor dat de voorraad gewoon continue wat ververst wordt. Zodra flesjes leeg zijn worden ze meteen omgespoeld en op zijn kop in de krat gezet. Ziet het flesje er wat 'vaal' uit of is er iets mee dan gaan ze naar de winkel. Dan is het de kunst de balans te vinden met genoeg nieuwe flesjes te kopen (oftwel leegdrinken :9 ) en wat je afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
frankv120 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:34:
[...]

Ik heb een pallet flesjes gekocht voor 16,5 cent per stuk (1600 stuks), die kan je bij de super inleveren en krijg je er nog 10 cent voor terug.
Dus voor 6,5 cent per flesje hoef ik ze nooit meer schoon te maken, alleen voor het vullen even snel omspoelen met saniclean.

Helaas is schoonmaken een groot gedeelte van bier brouwen, maar helaas ook mijn minst favoriete gedeelte, dus ik investeer graag in het niet hoeven schoonmaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Da's eigenlijk ook wel een reden voor mij om in de toekomst toch de flesjes maar weer te gaan kopen. Etiketten eraf weken en schoonmaken is me eigenlijk toch wel wat veel werk.

Al zit ik niet te wachten op 1600 flesjes :+

In ieder geval zojuist m'n NEIPA gebottled. Zeer beperkte oplage :P

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 13-02-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Het afweken verschilt ook erg per merk. Zo zijn de Gulpener flesjes prima af te weken en vallen die er soms al af voordat ik er zelf aan toe kom en zit ik soms te twijfelen om de beitel te pakken bij een Warsteiner die onddanks deze voorkennis toch in de voorraad beland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Ik heb gewoon een stuk of 20 dozen met eigen flesjes gekocht. Na leegdrinken meteen even omspoelen onder de Quooker en op zijn kop bewaren in FastRacks. Voor vullen alleen nog even op de flessenspoeler met StarSan en gaan! Sommige flesjes zijn nu 30 rondes meegegaan, die zijn nog steeds helemaal mint.

Nou bottel ik gelukkig steeds minder, lang leve kegs!

[ Voor 8% gewijzigd door Jooooost op 14-02-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Denniz0229 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Ik heb een pallet flesjes gekocht voor 16,5 cent per stuk (1600 stuks), die kan je bij de super inleveren en krijg je er nog 10 cent voor terug.
Dus voor 6,5 cent per flesje hoef ik ze nooit meer schoon te maken, alleen voor het vullen even snel omspoelen met saniclean.

Helaas is schoonmaken een groot gedeelte van bier brouwen, maar helaas ook mijn minst favoriete gedeelte, dus ik investeer graag in het niet hoeven schoonmaken :+
Waar koop je zoiets? Dit zou natuurlijk ideaal zijn, alleen hebben wij de opslagcapaciteit om een hele pallet weg te zetten helaas niet. We hebben wel vaker gekeken om flesjes te kopen maar dat was vaak veel te duur.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
frankv120 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Waar koop je zoiets? Dit zou natuurlijk ideaal zijn, alleen hebben wij de opslagcapaciteit om een hele pallet weg te zetten helaas niet. We hebben wel vaker gekeken om flesjes te kopen maar dat was vaak veel te duur.
Brouwland.com
daar bestel ik al mijn spullen, maar voor flesjes loont het wel om een beetje te googelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Denniz0229 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Brouwland.com
daar bestel ik al mijn spullen, maar voor flesjes loont het wel om een beetje te googelen hoor.
Plus ophalen scheelt. Bij Unibrew scheelt het geloof ik rond de 25% als je het komt ophalen. Bij een heel palet is dat een beetje onpraktisch, maar bij wat gangbaardere hoeveelheden is dat wel relaxed.
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste