Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-06 15:34
Ankona schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:05:
je kunt het suiker ook wat later toevoegen (paar dagen)
Bij de 2e gisting? of is dat te laat?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Je hebt dan een dubbele hoofd vergisting. Je laat de gist zich eerst uitleven op de complexe suikers en als ze daarmee klaar zijn, na een dag of 2 a 3 dan verwen je ze met een toetje van makkelijke suiker. Dan krijg je een completere vergisting.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik had een advertentie geplaatst, maar deze is verwijderd zonder significante reden. Iemand hier interesse in het volgende (gratis)? Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Amsterdam Wine Festival tickets
----------------------------------
Datum: 20-Sep-2019
Tijd: 15:47
Prijs: €0
----------------------------------
Wie het eerst komt, wie het eerst... <br>
<br>
Van 27 t/m 29 september worden de oogstfeesten uit het Noordelijk Halfrond gevierd in de Westergasfabriek: Amsterdam Wine Festival. De mooiste wijnen uit de oude en nieuwe wereld komen voorbij. Als Mastercard houder krijg je 2 gelimiteerde tickets cadeau voor 1 van de drie festivaldagen. <br>
<br>
<a href="https://amsterdamwinefestival.nl/mastercard/" rel="external nofollow">https://amsterdamwinefestival.nl/mastercard/</a><br>
<br>
Ik heb vrijdag, zaterdag of zondag. Stuur me een PM en je krijgt alle code's.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien ik heimwee heb naar de Frankfurter Apfelwein (na anderhalf jaar daar gewerkt te hebben) en een oom een goede appeloogst had, maar eens een poging tot cider maken.

Appels even wassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wYUBUdmE2MuofxAzRocltnw2/full.jpg

In stukken gesneden en dan door de sapcentrifuge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LuAAVehdniokBoKCyzHGCTWk/full.jpg

Pasteuriseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/maVZYoqFMBhrYdCGkGoiBvjz/full.jpg

Uiteindelijk zo’n 8 liter sap uit een volle bananendoos aan appels. Aangevuld tot 11l met drie flessen Flevosap.

Staat na toevoegen van Arsegan Wijngist Medium Cider nu lekker te pruttelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uc6wXO8XsTgqJtajtNMXyu2P/full.jpg

Wordt wel een beetje improviseren, complete noob op dit gebied en had even gemist dat je met zo’n hydrometer dus zowel vooraf als achteraf moet meten om wat over suikergehalte / alcoholpercentage te kunnen zeggen :X

Maar goed, eens zien hoe hij is zodra het borrelen gestopt is. De Duitse stijl is sowieso laag alcoholisch (5%) en zonder bubbels, dus daarvoor zou nagisten op de fles ook niet nodig zijn. Dat maakt het proces wat simpeler. En met 11 liter heb ik genoeg om een aantal verschillende varianten te proberen qua bottelen. Heb nog een krat lege beugelflessen staan en een aantal 1l apfelwein flessen van Possmann.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 21-10-2019 12:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Orion84 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:52:
Aangezien ik heimwee heb naar de Frankfurter Apfelwein (na anderhalf jaar daar gewerkt te hebben) en een oom een goede appeloogst had, maar eens een poging tot cider maken.
Ik had ook heimwee naar Äppler, en maak het (bij gebrek aan boomgaard) met appelsap uit pakken... O-)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

niek_nijmegen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:27:
[...]

Ik had ook heimwee naar Äppler, en maak het (bij gebrek aan boomgaard) met appelsap uit pakken... O-)
Dat kan ook ja. Hoe pak jij dat aan qua recept? Misschien voor een volgende batch ook eens proberen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Orion84 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

Dat kan ook ja. Hoe pak jij dat aan qua recept? Misschien voor een volgende batch ook eens proberen :)
Eigenlijk amper een recept. Ik neem ca. 25 liter goedkope huismerk-appelsap uit anderhalve-literpakken. En eventueel 1 literfles troebel sap. Daar gaat dan gistvoedingszout bij en een sherry- of portwijngist. Dat gaat dan pruttelen. Als het bijna uitgegist is, meet ik provisorisch het alcoholgehalte, en dan gaat er in fases nog suiker bij om het alcoholgehalte op te hogen tot zo'n 10% (ik hou van alcohol in mijn dranken...).
De gist zakt vervolgens door gebrek aan voeding naar de bodem. De wijn hevel ik daarop over naar een andere gistingsfles. Dan gaat er ook wat sulfiet bij om de gist definitief te stoppen. De boel kan dan in alle rust klaren. Vanuit die tweede gistingsfles kan ik uiteindelijk gaan bottelen. Hele proces duurt alles bij elkaar een aantal maanden.

(opmerking over zwavelen toegevoegd...)

[ Voor 7% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-10-2019 13:48 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

niek_nijmegen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Eigenlijk amper een recept. Ik neem ca. 25 liter goedkope huismerk-appelsap uit anderhalve-literpakken. En eventueel 1 literfles troebel sap. Daar gaat dan gistvoedingszout bij en een sherry- of portwijngist. Dat gaat dan pruttelen. Als het bijna uitgegist is, meet ik provisorisch het alcoholgehalte, en dan gaat er in fases nog suiker bij om het alcoholgehalte op te hogen tot zo'n 10% (ik hou van alcohol in mijn dranken...).
De gist zakt vervolgens door gebrek aan voeding naar de bodem. De wijn hevel ik daarop over naar een andere gistingsfles om verder te klaren. Vanuit die tweede gistingsfles kan ik uiteindelijk gaan bottelen. Hele proces duurt alles bij elkaar een aantal maanden.
Dat provisorisch meten, hoe doe je dat? En is het daarbij, naar wat ik begreep, dus nodig om zowel voor als na het gisten gemeten te hebben?

Om, nu ik dit topic ontdekt heb, nog even terug te komen op een wat oudere discussie:
franssie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:42:
[...]
edit:// en Grolsch beugels blijven wat dat betreft het leukst - twee tot drie glazen (afhankleijk van de drank) en die kunnen (1) wat hebben en (2) ontploffen niet zo snel lijkt me (dan gaan ze toch lekken?)
Ik heb wel eens beugelflessen met benzine er in in een vuurtje gelegd (don't ask). Dat eindigde met een metershoge steekvlam op het moment dat de dop / het rubber het begaf en alle damp er uit spoot. Niet helemaal representatief (omdat je bij nagisten dus geen vuur hebt wat de dop / het rubber sloopt), maar die flessen kunnen dus wel behoorlijk wat hebben, want er moet gezien het formaat van de vlam al een aardige druk aan benzinedamp zijn opgebouwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Orion84 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:27:
[...]
Dat provisorisch meten, hoe doe je dat? En is het daarbij, naar wat ik begreep, dus nodig om zowel voor als na het gisten gemeten te hebben?
Daarvoor gebruik ik een Vinometer. Niet heel erg nauwkeurig, maar genoeg voor een indicatie.
Het alcoholpercentage meten voorafgaand aan het gisten lijkt me niet zinvol, want dan is de meting zo'n beetje 0%, toch?

Als je heel nauwkeurig en wetenschappelijk te werk wil gaan zou een suikermeting kunnen helpen bij het bepalen van het maximum haalbare alcoholpercentage en achteraf voor het aanpassen van het restsuikergehalte. Dat is me tot nu toe teveel moeite geweest; ik doe het een beetje op smaak en gemak.

O, wat ik bij het 'recept' natuurlijk nog vergeten was, is het zwavelen nadat ik de wijn naar de 2e gistingsfles heb overgeheveld.

[ Voor 7% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-10-2019 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35

Saffie_time

Why use this? 42!

niek_nijmegen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Daarvoor gebruik ik een Vinometer. Niet heel erg nauwkeurig, maar genoeg voor een indicatie.
Het alcoholpercentage meten voorafgaand aan het gisten lijkt me niet zinvol, want dan is de meting zo'n beetje 0%, toch?

Als je heel nauwkeurig en wetenschappelijk te werk wil gaan zou een suikermeting kunnen helpen bij het bepalen van het maximum haalbare alcoholpercentage en achteraf voor het aanpassen van het restsuikergehalte. Dat is me tot nu toe teveel moeite geweest; ik doe het een beetje op smaak en gemak.

O, wat ik bij het 'recept' natuurlijk nog vergeten was, is het zwavelen nadat ik de wijn naar de 2e gistingsfles heb overgeheveld.
Geen idee waarom dat bij wijn anders zou zijn dan bij bier maar ik doe bij bier maken na het koken SuikerGehalte meten en vergisting (en voor het de fles in gaat) wederom SG meten.
Aan de hand daarvan kan je heel goed bepalen wat je alcoholpercentage is.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Saffie_time schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:46:
[...]
Geen idee waarom dat bij wijn anders zou zijn dan bij bier maar ik doe bij bier maken na het koken SuikerGehalte meten en vergisting (en voor het de fles in gaat) wederom SG meten.
Aan de hand daarvan kan je heel goed bepalen wat je alcoholpercentage is.
Met bier heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat het met wijn hetzelfde werkt. Bij mijn appel- en mijn agave-wijn (die laatste als alternatief voor mede) heb ik nog nooit suikermetingen gedaan. Ik laat het pruttelen tot de natuurlijke suikers bijna op zijn, en voeg dan herhaaldelijk suiker toe tot ik op een acceptabel alcoholpercentage kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

niek_nijmegen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Right, dat apparaat berust op een ander principe dan een Hydrometer.
Naar wat ik begrijp meet je met een hydrometer dus suikergehalte vóór gisting en na gisting. Aan de hand van het verschil kan je het alcoholpercentage bepalen.
Ah, dat is voor de houdbaarheid begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Orion84 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:48:
[...]
Ah, dat is voor de houdbaarheid begrijp ik?
Het is voor de houdbaarheid omdat het oxidatie tegengaat, ja. Maar vooral ook om te zorgen dat de gisting stopt en het gist naar de bodem kan zakken, en de wijn kan klaren.

Ik heb wel eens per ongeluk gebotteld met nog wat actieve gist in de wijn, en dat leverde flessen op waar de kurken langzaam maar zeker uitgedrukt werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Vraagje: ik wil graag een ijswijn gaan brouwen. Welk fruit en gist raden jullie aan?
Ik wil de kosten een beetje binnen de perken houden en neig naar aarbei, maar ik hoor dat als je de pitten laat zitten tijdens het fermenteren dat er dan een bittere smaak ontwikkelt.

Afgelopen zomer heb ik perziken gekocht in de aanbieding en dat resulteerde in een heerlijke wijn. Deze heb ik niet vriesgedestilleerd maar helderde mooi op na een half jaar.

Nu wil ik vanwege het seizoen diepvriesfruit gebruiken. Mijn aanpak is als volgt:

Fruit weken op ~70 graden celsius in pannen op het fornuis. Dit laat ik afkoelen naar kamertemperatuur en voeg ik toe in de emmer van 25 liter. Eventueel suiker toevoegen. Dan gist erbij en laten staan voor pak hem beet 2 weken tot het fermenteren gestopt is.

Als het fermenteren klaar is bottel ik het plastic flessen en vries ik het in. Deze bevroren flessen laat ik ondersteboven zonder dop uitlekken in een tweede fles voor ongeveer een uur. Het alcohol ontdooit eerst, het witte ijs dat in de fles achter blijft laat ik zitten. Dit herhaal ik tot de vloeistof niet mer bevriest. Ik verwacht dat de vloeistof mooi helder wordt en een verlies van ongeveer 50% van de oorspronkelijke vloeistof.

Mijn vragen dus:

1) Welk fruit? (met oog op smaak en kosten)
2) Welk gist?
3) Verdere op- of aanmerkingen? Moet ik me zorgen maken om verhoogde concentraties methanol?
4) De vraag die mijn vrienden gaan stellen is hoe sterk de drank is :+ hoe kom ik daar achter

Also:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UPt0wC2.jpg
Links heb ik een liter esjberg vodka met 1 zak sinaasappelschillen en een stokje vanille.
Rechts iets minder dan een liter vodka ( :+ :+ ) maar dan wel met 3 zakken citroenen van de appie.

Ik laat dit 4 weken staan op een donkere en koele plek. daarna heb ik 1.5 kilo suiker te verdelen over beide flessen. Zodra alles klaar is laat ik het weten.

Ik wilde het liefste de schillen weken in pure alcohol, maar dat spul is in NL niet te krijgen. Vodka is een jammerlijk alternatief. Ik gok er op dat de weektijd langer is mar dat het niet per se goor wordt of zo. Een halve liter pure alcohol lijkt iets van 30 euro te kosten terwijl 2 flessen vodka bij de gall op advies van de verkoper 13 euro per stuk waren voor een liter each.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1240358 op 30-12-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Even een subtiel schopje tegen dit topic, ik had al wat inkopen gedaan maar door het uitvallen van alle sociale activiteiten is er ineens tijd om te brouwen - elk nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen :9B
Na een RIS en een IPA heb ik besloten dat het een tripel moet worden. Nou ben ik wel benieuwd hoe jullie het brouwen over het algemeen aanpakken, vaak 'doe ik maar wat' in de zin dat ik niets nareken maar wat interessante recepten bij elkaar zoek en daar het gemiddelde van pak. Er ligt 2 kg pils (of pale?) mount, 1 kg tarwemout en nog 500 g gemoute haver en een zakje havervlokken. Waarschijnlijk besluit ik pas op de brouwdag hoeveel tarwe en haver er wordt toegevoegd tov de basismout en spoel ik tot het SG ergens in de buurt komt van wat de recepten vermelden. De hop (Aurora) is uitgekozen obv de smaaknotities die erbij beschreven staat. Brouwen jullie ook zo uit de losse pols, of juist helemaal doorgerekend?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ik ben nog te beginnend, ik wil eerst een paar keer vrij strak een recept volgen om een referentiekader op te bouwen. Daarna uit de losse pols eigen accenten erin gooien (of brouwen met wat er op de plank ligt) zal ook wel mijn stijl worden. Zo doe ik dat immers ook met het koken van eten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 20-04 16:44

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ik maak mijn recept eerst netjes in BrouwHulp, zodat ik weet wat ik kan verwachten en of mijn brouwproces wel klopt. Zo leer je ook je installatie kennen qua opbrengst e.d. en kan je later brouwsels opnieuw maken, al dan niet met aanpassingen op basis van de vorige resultaten.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-06 13:43
Lawwie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:43:
[...]

Jij ook succes! De quad is uit dec 2018, dus ten tijde van beoordelen (mei 2019) is hij pas 5 maanden uit, nog erg jong, maar hopelijk komt hij wel goed uit de bus.

[...]

Dat er schuim opgekomen is, is een goed teken, dat is namelijk krausen.

De standaard emmers die je bij zulk blikken krijgt sluit vaak niet goed af, dus hij lekt ergens. Je zou kunnen proberen de rand van de deksel te voorzien van duct tape o.i.d. Probeer in ieder geval de emmer zoveel mogelijk dicht te laten, anders komt er namelijk zuurstof bij en dat is niet goed voor je bier.
toon volledige bericht
Andere mogelijkheid is huishoudfolie. In het begin hadden wij ook lekkende emmers. Huishoudfolie loste dat toen op. Gewoon een paar keer rond de opening. Wel goed strak. En op schone emmer+deksel.

Edit: Sorry voor de reactie: was op een opmerking van meer dan een jaar oud. 8)7 |:(

[ Voor 4% gewijzigd door wheez50 op 24-03-2020 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zondag lekker bezig geweest met mijn brouwsel, uiteindelijk is het geworden:
180 g havervlokken (toen was het op), 250 g gemoute haver, 1 kg tarwemout en 2 kg pilsmout met een tweetraps maischschema (45 min op 63, 15 op 72)
Daarna koken, waarbij er érg veel eiwit (echt vieze dichte plakkaten) op het water gingen drijven, ik vermoed door de flinke hoeveelheid tarwe? Dit heb ik er zoveel mogelijk vanaf geschept. Aurora pellets gebruikt voor zowel bitter als aroma, 10 g voor 60 minuten en 10 g voor 15 minuten. Verder nog 10 minuten sinaasappelschil, korianderzaad, kardemompitjes (uit 1 peul) en een pimentkorrel meegekookt.
De 'smack pack' gist was niet zo'n succes, het zakje met voeding bleek uit twee delen te bestaan waarvan er maar één gescheurd was, waardoor de gist niet of nauwelijks gestart was. Volgende keer maar weer zelf een starter maken. Ik vermoed dat dit ook de oorzaak is dat de vergisting erg traag op gang kwam, ruim een halve dag later bubbelde het nog niet heel erg.. inmiddels is dat gelukkig goed gekomen en staat de emmer aan één stuk door te pruttelen :D

TL;DR: Bier!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Afgelopen weekend een Elvis Juice clone proberen te maken.
Het voordeel is dat Brewdog alle recepten redelijk op internet heeft staan dus ik denk dat ik wel een heel eind in de goede richting zal zijn gekomen. Staat nu lekker te pruttelen in de vergistingskast op 19 graden.
Nog 2 weekjes, gok ik, wachten en dan op de fles en eens zien of het ook echt gelukt is.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Gisteren de Elvis Juice op de fles gezet en nu weer wachten.
Smaak was redelijk okay al, echter was de zak met hoppallets open gegaan en die waren dus uitgezakt naar de gistlaag. Ik denk dus dat de hopsmaak minder zal zijn dan dat het had kunnen zijn maar daar komen we met wat geduld wel achter.
Nu maar weer eens een weekje of 3 wachten en dan de eerste echte proeftest gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Stil hier :+
Zelf ook heel lang (te) weinig gedaan met brouwen. Afgelopen weekend een grainfather besteld, nu geduldig wachten tot ze weer geleverd worden en ik weer kan gaan brouwen :Y)
Geeft me iig tijd om de brouwschuur (die een bende is. Note: 15 liter Hertog Jan Grand Prestige wat uit een fust spuit is geen fijne schoonmaakklus tijdens een hittegolf) eens flink op te ruimen, en alle brouwinstallaties die ik in de tussentijd in elkaar geknutseld heb op te poetsen en van de hand te doen.

Bij het bestellen maar alvast een leuk moutpakketje meegenomen: https://www.braumarkt.com...caramel-stout-ltd-edition

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Demo

Demo

Nav mijn vorige post hier, ik was bezig met mijn tripel, die zit sinds medio april op fles maar is eigenlijk niet zo heel lekker geworden :/ Heeft een raar synthetisch bijsmaakje gekregen. Gezien de smaak verdenk ik de gist, maar ik meet/stuur niets tijdens de vergisting dus kan daar weinig concreets over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 03-09-2020 09:43 ]

• der_joachim
  • Laatst online: 06:43
Haha. Mijn ervaring met brouwen is dat het een erg tweaker-vriendelijke hobby is. :)

Wist niet meer dat ik dit topic in mijn bookmarks had. Heb enige tijd niet gebrouwen. Tijdens de corona-lockdown heb ik veel gebrouwen, zonder hulp te krijgen van vrienden om de boel weer op te drinken. Nu is de voorraad een beetje uitgedund.

Komende maand ga ik voor het herfst- en winterseizoen weer het een en ander maken. Ik heb spullen op de plank voor een herfstbok, een tripel en een winterbier. Ben benieuwd hoe die uit de verf gaan komen.

@Demo Welke gist had je gebruikt? Wat bedoel je precies met synthetisch? Kan het oxidatie zijn?

Entropy isn't what it used to be

• Ankona
Ik moet nog mijn bok maken voor komende herfst.... wordt krap, ik weet dus wat ik komend weekend af moet gaan zeggen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Denken jullie dat er iets aan de hand is met Braumarkt of zijn ze altijd zo langzaam met reageren en in hun handelen? Op 26 augustus kocht ik een wijnpers, deze bleek schade te hebben. Paar weken later de 18e pas, reageerden ze dat ik mijn geld terug zou krijgen. Ik wacht nog op het bedrag van 50 euro, ondanks wekelijkse reminders. Mijn eerste ervaring met deze webshop (zie dat ze geen keurmerk hebben), maar het is meteen raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_art015
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 09:22
init6 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:20:
Denken jullie dat er iets aan de hand is met Braumarkt of zijn ze altijd zo langzaam met reageren en in hun handelen? Op 26 augustus kocht ik een wijnpers, deze bleek schade te hebben. Paar weken later de 18e pas, reageerden ze dat ik mijn geld terug zou krijgen. Ik wacht nog op het bedrag van 50 euro, ondanks wekelijkse reminders. Mijn eerste ervaring met deze webshop (zie dat ze geen keurmerk hebben), maar het is meteen raak.
Ik vind het een prima winkel, maar de klantenservice is inderdaad drama. Al jaren zo. Tegenwoordig bel ik ze maar gelijk want het beantwoorden van mails duurt inderdaad een eeuwigheid.
Ik weet niet of het nu nog erger is dan normaal, heb al tijdje niks nodig gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 10:11
Tot nu toe maar eeen enkele keer online besteld, meestal langs gegaan. Tot nu toe altijd goede ervaring mee. Wel in het verleden gehad dat het soms druk was met online bestellingen waaardoor het opsturen wat vertraagd werd (en ik bijna geen gist had voor mijn brouwsessie. Maar dat zegt misschien meer over mijn planning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
Het is anekdotisch, maar ik heb één keer de telefonische helpdesk van Braumarkt moeten inschakelen. Dat verliep vlekkenloos. Een andere keer ben ik zelf door de klantenservice benaderd met de mededeling dat één van mijn bestelde producten leveringsproblemen had. Dat hebben ze later kostenloos nagezonden.

Wat me wel opvalt, is dat veel zaken vrij lang moeilijk leverbaar zijn door Braumarkt. Bijzonder, want de concullega's hebben dezelfde producten vaak op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Volgens mij zijn mensen hier wel bekend met het programma BrouwHulp?
Ik heb een paar keer wat gebrouwen met BrewFerm en Arsegan vloeibare moutextracten. Ik wilde zag die BrouwHulp software, en wilde mijn recepten eens invullen bij die BrouwHulp. Maar ik kan de vloeibare moutextracten niet echt vinden. Heb wel zelf wat toegevoegd, maar volgens mij klopt dat ook niet. Het lijkt er op dat hij Hop mist, om bitterheidsindex te berekenen. Iemand hier ervaring mee en/of een zinnige reactie hierop heeft?
Specifiek ben ik nu bezig met een Arsegan Grand Cru 15 liter: https://www.braumarkt.com/arsegan-grand-cru-voor-15-liter

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
@Gwannoes Brouwhulp en de meeste of alle andere software gaan vaak uit van vergisterbare bestanddelen en daarnaast losse hop giften voor de bitterheids berekeningen. Geen idee of deze stroop iets van info over de bitterheid geeft. Alhoewel het wel mogelijk is, is de meeste software meer gericht op brouwen met mout en losse hoppen.
Onddanks dat ik jaren met plezier brouwhulp gebruikt hebt ligt de ontwikkeling op dit moment stil, wat op zich geen probleem zou zijn gezien het aardig compleet is, zijn er nu oa problemen met het draaien onder linux. Net de eerste batch gebrouwen met brewfather.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

yozgoesdigital schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:43:
@Gwannoes Brouwhulp en de meeste of alle andere software gaan vaak uit van vergisterbare bestanddelen en daarnaast losse hop giften voor de bitterheids berekeningen. Geen idee of deze stroop iets van info over de bitterheid geeft. Alhoewel het wel mogelijk is, is de meeste software meer gericht op brouwen met mout en losse hoppen.
Onddanks dat ik jaren met plezier brouwhulp gebruikt hebt ligt de ontwikkeling op dit moment stil, wat op zich geen probleem zou zijn gezien het aardig compleet is, zijn er nu oa problemen met het draaien onder linux. Net de eerste batch gebrouwen met brewfather.
Ik kreeg inderdaad al het idee dat BwourHulp niet uitgaat van vloeibaar extract. Alhoewel je bij "vergistbare ingrediënten" wel voor type "vloeibaar extract" kunt selecteren. Alleen kun je geen bitterheid opgeven.

Bitterheid van de stroop die ik nu gebruik is volgens verpakking 28 IBU. Kan ik op een andere manier dit toch nog verwerken in mijn recept?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Ja je kan een 'random' hoptoevoegen en die tot 28 IBU zetten als doel. Ik zou wel even de lange kooktijd selecteren en een hop kiezen met hoog alfa gehalte anders zou je veel hop moeten toevoegen en kan het invloed hebben op de hoeveeleheid vloeistof die achterblijft in de hop. Je zou ook een hop kunnen toevoegen met extreem hoge bitterheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Koffie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:39:
Stil hier :+
Zelf ook heel lang (te) weinig gedaan met brouwen. Afgelopen weekend een grainfather besteld, nu geduldig wachten tot ze weer geleverd worden en ik weer kan gaan brouwen :Y)
Geeft me iig tijd om de brouwschuur (die een bende is. Note: 15 liter Hertog Jan Grand Prestige wat uit een fust spuit is geen fijne schoonmaakklus tijdens een hittegolf) eens flink op te ruimen, en alle brouwinstallaties die ik in de tussentijd in elkaar geknutseld heb op te poetsen en van de hand te doen.

Bij het bestellen maar alvast een leuk moutpakketje meegenomen: https://www.braumarkt.com...caramel-stout-ltd-edition
Na 2 maanden was mijn geduld toch wel een beetje op, zeker omdat braumarkt nog steeds geen zinnig woord over leverdatum kon zeggen en andere de grainfather wel inmiddels op voorraad hadden.
Dus de Grainfather bij Braumarkt geannuleerd en bij Stookwinikel een bestelling geplaatst. Die was ook nog eens zo goedkoop dat ik uiteindelijk een Grainfather + graincoat + wortometer + overflow filter had voor hetzelfde geld als bij Braumarkt.

Systeem uiteraard al in elkaar gezet, straks even met wat water spoelen en testen en darn morgen brouwen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRok8ZUYZaNTtYN-vDVZ95IIaTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5R0lh9O4RcvrICzAlNHVvPgJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpp1afiSH1Tr-v3hbZOeDGHnsJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blRS4Z0KAWraiSTUDCTRKeyr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i6c-0qsrtJ70-aTyiWoarUGtzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPMpa9ypaEqEKjBwZxmTe6Nx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhozpB0A1vVIcrNkLwi5rnUY7gQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkxZJ1uxEbUcns2Q7Qi0uQSQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCAAsXhQn0Z6GFHwVLaAaaPd4Z8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHwQ4m4SVZqT4bFpjrQuFTBl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Koffie ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. EUR 30 per liter brouwcapaciteit is niet niets maar het constante werken haalt wel een hoop variabelen uit het proces zodat je beter aan je recepten kan werken.
Nu brouw al ik een tijdje niet meer (mede omdat de voorspelbaarheid laag was) en ik ben een herfst/winter brouwer dus dit is toch wel interessant spul.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:18:
@Koffie ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. EUR 30 per liter brouwcapaciteit is niet niets maar het constante werken haalt wel een hoop variabelen uit het proces zodat je beter aan je recepten kan werken.
Nu brouw al ik een tijdje niet meer (mede omdat de voorspelbaarheid laag was) en ik ben een herfst/winter brouwer dus dit is toch wel interessant spul.
Ik brouw al heel wat jaren (met afgelopen 2 jaar ofzo een behoorlijke pauze) en was wel klaar met het geklooi met potten en pannen en zelf een elektrische ketel bouwen.
Het lag niet echt in de planning, maar ik had een financiële meevaller en toen vond ik dat een mooi moment om mijzelf te verwennen met een half-automaat :D

Zojist meteen ff een raspberry pi gepakt, raspbian image erop en vervolgens deze erop gecloned: https://github.com/john-0/gfx/tree/master/src

Werkt echt direct out of the box. Very nice.
Ja ik weet dat er een app is, maar:
- Ik heb de schurft aan apps die direct een cloud login vereisen
- Bluetooth is een ruk protocol voor afstanden

Nu dus lekker een webpage op de telefoon overal rondom huis, zonder gehannes met bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
franssie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:18:
Misschien mag ik even voor de koffiebeurt spreken, ik heb datzelfde ding nu een paar maanden en dus al wat ervaring ;)

30l is voor prive gebruik eigenlijk veel te veel, ik brouw meestal batches van ca 20 liter. Ik moet nog eens kijken of 10 of 15 ook past.
Grote voordeel vind ik dat het maischen en koken redelijk autonoom gaan. Ondertussen kun je dus spullen schoonmaken, zelf wat eten en drinken etc. Dat maakt een brouwdag toch een stukje relaxter.
Een nadeel vind ik dat het koken net niet lekker gecontroleerd met een rollende kook kan. op 99 graden kookt het net niet, op 100 graden kookt hij over. Je moet dus om de paar minuten tussen 99 en 100 wisselen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Misschien mag ik even voor de koffiebeurt spreken, ik heb datzelfde ding nu een paar maanden en dus al wat ervaring ;)

30l is voor prive gebruik eigenlijk veel te veel, ik brouw meestal batches van ca 20 liter. Ik moet nog eens kijken of 10 of 15 ook past.
Oh mag ik dan ook nog even voor mijn beurt spreken? :P Ik heb zelf een EasyBrew 30 en brouw vrijwel uitsluitend 15 liter batches om dezelfde reden als Ankona. Dat gaat prima. 10 liter gaat ook nog wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar 15 in verband met opbrengst versus beschikbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
En bedankt hè? Nu begint het weer kriebelen... leuk voor in de kerstvakantie 😇

Wat mij tegenhield was inderdaad dat ik 30liter best veel vind, dus goed te lezen dat 10liter ook te doen is.

[ Voor 40% gewijzigd door -Jaap-io op 29-10-2020 07:59 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zoals ik al zei, brouw al een tijdje en heb eigenlijk diverse setups gehad, van groot tot klein.
Even uit mijn hoofd de geschiedenis van mijn brouwinstalaties:

Begonnen in een grote soeppan op vuur. Wort afscheppen van de bostel. Later een zelfbouw hevelfilter.
Daarna een grote elektrische weckpan.
Volgende stap waren 2 oude fusten van 50 liter, 1 als kookpan en 1 als maischpan.
Later een 60 liter gistvat genomen als maischvat. Een 50 liter fust op het vuur vol met water en daarin een grote koelspiraal waar een pompje het wort van het maischat rondpompte om zo het wort op te warmen
Weer later een 100 liter pan met daarin een 50 liter pan. Systeem had toen al wat weg van de contructie van een grainfather.
De mout ging in de 50 liter pan waarin een filterheks op de bodem lag. De uitloop liep de 100 liter pan. De 100 liter pan had weer een kraan met een leiding en pomp die naar de 50 liter pan pompte.

Voor mij dus een flinke downscale naar een grainfather met 20 tot 25 liter eindresultaat
Ik ben volledig gestopt met bottelen en doe alles alleen nog op fusten van 20 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
En waarom een grainfather en niet de “goedkope” easybrew?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
-Jaap-io schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:38:
Ik stond op het punt die te kopen, maar in de Braumarkt werd mij verteld dat deze toch vaker met defecten/problemen terugkwam dan een GF.
Eigenlijk dacht ik dat dat wel zou meevallen, maar mijn vrouw heeft me echt staan pushen om dan toch maar voor een bewezen merk te gaan :+

De easybrew is natuurlijk ook maar gewoon een chinese pan die door iedereen gerebrand word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 12:15
-Jaap-io schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:38:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Heb altijd met pannen en potten gebrouwen, maar ging verhuizen naar een huis met alleen inductie. Hierdoor moest ik toch alles aanpassen.

Op het brouwgilde hebben we een avond 3 verschillende brouwautomaten naast elkaar gehad. De grainfather is kwalitatief beter. Al het RVS is net wat dikker en netter afgewerkt. Wat ook fijn is, is de community op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
No, just NO!

weer veel te veel in het topic gelezen, maar moet mezelf sterk houden
Het blijft bij lezen ....

* FreshMaker is al elke keer aan het rondkijken of ik het ook wil gaan doen, maar de tijd, tijd ontbreekt me gewoon

Maar ik blijf het wel volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:00
Mooi ding hoor @Koffie !

Lijkt me in de toekomst ook nog wel iets voor bij mij, maar voor nu doe ik eigenlijk niks met mijn thuisbrouw spullen. De brouwclub is momenteel gesloten (ligt in belgie en voornamelijk oudere mannen van 70+), dus thuisbrouwen zou ik eigenlijk eens verder moeten oppakken.

Ik heb toen een 2e hands set gekocht van iemand (gistvat, molen, etc.) en ergens zo'n grote Steba weckketel gekocht van 2000W. Mijn idee was om BIAB te gaan doen maar ik vind het nu wel wat lastig om uit te vogelen welke zak ik nu nodig heb, en anderzijds welke recepten ik kan gebruiken. Ik las vanalles over no sparge russian imperial stouts en dat soort dingen, dat trekt me natuurlijk wel. Alleen die recepten ombouwen/rekenen naar BIAB is nogal lastig.

Misschien moet ik gewoon eens beginnen met een zogenaamde "SMASH" brouwsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 12:15
FreshMaker schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:19:
No, just NO!

weer veel te veel in het topic gelezen, maar moet mezelf sterk houden
Het blijft bij lezen ....

* FreshMaker is al elke keer aan het rondkijken of ik het ook wil gaan doen, maar de tijd, tijd ontbreekt me gewoon

Maar ik blijf het wel volgen ;)
Voordeel van de GF is wel, wat Ankjona ook beschrijft, dat het maischen grotendeels automatisch gaat. En je krijgt keurig een signaal in de app. Dus je hebt tijd over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:18:
[...]
Heb hem ook, eenmaal 10 liter proberen te brouwen in het systeem, maar had toch wel wat efficientie problemen? Niet zeker of gerelateerd. Maar daarna heb ik de 10 liter micro pipework besteld, deze is te krijgen bij de meeste, zo niet alle nederlandse webshops. Heb het alleen nog geen kans gegeven omdat mijn gistvat vol zit.

https://shop.grainfather.com/10-l-micro-pipework.html
Perfect for small batch brewing, where you can test different beer styles or recipes and have more varieties of beer on the go.

The Micro Pipework is perfect for brewing 10 L beers, or standard batches of a lower ABV beer with a small grain bill. Use this pipework when you are brewing with 2 kg - 4 kg of grain

[ Voor 20% gewijzigd door Lawwie op 29-10-2020 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Ik heb net twee batches gebrouwen met een ispidel, heel leuk om je vergisting te volgen in plaats dat het maar een beetje gissen is of je vergisting al op gang komt. Ik was alleen verbaasd dat ik er hier nog niks over terug kon vinden. Ik had daarover hier toch wel iets te vinden met de zoekfunctie.
https://www.ispindel.de/

Ook de nauwkeurigheid valt mij reuze mee. In beide batches zat er hooguit 1 SG puntje verschil tov de refractometer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Eerste brouwavond met de GF vanavond. As we speak staat hij aan de rollende kook :Y)
Man man man, wat een rust is dat om hier mee te bouwen, alles van een leien dakje.
Ik gebruik niet de GF app, want ik heb een afkeer van al die wildgroei aan smart-apps icm een verplicht cloud-account :/

Daarom gisteren deze op een pi geinstalleerd : https://github.com/john-0/gfx
Vanmiddag het script geextend zodat er ook mqtt support is, ik kan nu via mqtt alles ontvangen en de pomp/heater/target middels mqtt aanpassen.
1 minpuntje so far (de officiële app doet dat wel) als de target temp behaald is krijg je geen piepje oid op de controller. Zou wel zo fijn als je weet wanneer je timer kunt stellen Morgen even kijken of ik dat zelf in kan bouwen.
Ik gebruik een standaard weizen volmout brouwpakket van Braumarkt. Keurig volgens beschrijving 20 liter water gebruikt om te beginnen.
Volgens mijn berekening kwam ik uit op zo'n 8 liter spoelwater. Na spoelen bleek ik spot on op 24 liter wort te zitten, exact volgens de beschrijving.
Tijdens de kook zit ik al op SG van zo'n 1062, terwijl volgende de beschrijving het SG in gistvat zo op de 1055 moet zitten.
Zeer goed rendement dus met de GF :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EA-FzqyWYk3XYKT6Er_rzBG44Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5lpSzdwm4ur8m5wJviY225l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz5yuwyn5TiQPjpb5d2ZUOT0aN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylbretBvVZY6aAkvqTURIaFQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDiWtWt9qAb2sykrfCTJcWJ76Hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sk0pOy1cHsuCllBtGCM1byyE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JwvDvf2ZAbDGhJNpa7K8j2Bmjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcHIyRIQM9U7nQEnxS0pKnOG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pI5_YulQLiriYAplQuO0PKi_DY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUKS9wRcKNPqQuxwoU9Y1CHK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjrJwk4B83pMB_i-gNTgUoN6hgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37nqvn31BlNP2VQcu1TekuhB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Stil hier +
Koffie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:28:
Eerste brouwavond met de GF vanavond. As we speak staat hij aan de rollende kook :Y)
Dit was een turbo brouwsel! 29-10 gebrouwen en 06-11 op fust gegaan (zonder suiker) met een constante 2.5 bar CO2 uit de fles voor geforceerd carboneren. In de eerste dagen af en toe met het fust geschud als ik langs liep. Gisteren (15-11) het fust aangeslagen.

Een heerlijke weizen. Wellicht iets te veel hop naar het zin maar inmiddels aan gewend en vind ik het een prima slobberaar. Misschien volgende keer met een andere gist (mangrove M20 (ken ik niet) of de wyeast 3068 weihenstephan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3_j6T6LIfl5Tk1mDIB750snM7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2h4FJGHnztI2q6g72fOwqN6.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen zaterdag weer gebrouwen, deze keer de Sweet & Salty Caramel Stout.
Omdat ik de opbrengst bij het vorige 20 liter moutpakket wat weinig vond (logisch, want de kit houd geen rekening met verliezen), is deze eigenlijk een beetje te laag uitgevallen, eind SG was 1040-1045 meen ik.
Denk dat ik volgende keer bij een dergelijk pakket gewoon een kilootje pilsmout extra erin doe zodat ik het waterverlies kan compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Ik stond op het punt die te kopen, maar in de Braumarkt werd mij verteld dat deze toch vaker met defecten/problemen terugkwam dan een GF.
Eigenlijk dacht ik dat dat wel zou meevallen, maar mijn vrouw heeft me echt staan pushen om dan toch maar voor een bewezen merk te gaan :+

De easybrew is natuurlijk ook maar gewoon een chinese pan die door iedereen gerebrand word.
bedankt... heeft mij meer geld gekost :+
samen met m'n brouwmaatje besloten om een grainfather te kopen 8)
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen. We komen van klein batches op een kookfornuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Vandaag een 2e hands grainfather opgehaald 😁 van de week gaan we, super hip, een punk ipa maken. Nu nog maar 12 liter want meer kan het gistvat niet aan... maar dat staat op de lijst voor volgend jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
-Jaap-io schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:40:
Vandaag een 2e hands grainfather opgehaald 😁 van de week gaan we, super hip, een punk ipa maken. Nu nog maar 12 liter want meer kan het gistvat niet aan... maar dat staat op de lijst voor volgend jaar ;)
Hoe is dat afgelopen? 12 liter lijkt me wel heel weinig, zonder een micro pipe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op 15-12 weer lekker gebrouwen.
Deze keer een Belgian dark strong ale met bijzondere ingredienten : 100 gr krentebollen, 100 gr cake, 100 gr suikerbrood en 100 gr grof gemalen koffiebonen.
Alles in stukken gesneden en bij de mout toegevoegd. SG na koken was zo ronde 1085 :9
Als gist gekozen voor de Mangrove Jack's M41.
Afgelopen maandag (de 21e, een week na brouwen) zijn we op vakantie gegaan. Ik heb het gistvat maar in de badkamer gezet. Dit is de meest warme ruimte en opstoken kost ook het minste energie.
Zo af en toe heb ik de badkamer opgestookt tijdens de vakantie, maar toch was het er af en toe 17 graden. Het is niet anders.
Vandaag thuisgekomen en het gistvat weer in de woonkamer gezet Het bier staat staat nog steeds vrolijk te bluppen, SG is nu zo rond de 1025.

Op 16-12 heb ik een handje whisky chips genomen en deze in een bakje met Four Roses gedaan om te soaken.
Wanneer het waterslot wat rustiger word, wil ik deze in zijn geheel aan het gistvat toevoegen en dan nog een week laten staan.

Morgen kan ik een koelkast ophalen voor een leuk prijsje, dus dan kan ik eens aan een temperatuur gestuurde gistkast beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoGjiFD_MIcVXS5h4HXMY2njVdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny5Vtar8Prit3JiJQeiBmxDF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awegG24zB8jiOd-kLRjteTfsbbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aCUz22deBedBxF3PpZzszbT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yov8pgKfWPyLL5tzqVp0ktnBQRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLCPwpPDE6nscyDsCqISMIU7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHpl5o3gcjtZfLjgkSeVumG61GU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h6QKq886d94inOB88BHOVN2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnobhqbLUATeqYYK9sV8qNNi8wA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzwjLJCWjxVqv7aoGPjX8j5Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Koffie schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:25:
[...]

Hoe is dat afgelopen? 12 liter lijkt me wel heel weinig, zonder een micro pipe?
We hebben het even uitgesteld...
Maar morgen avond gaan we aan de slag. Ik heb inderdaad de micro pipework besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
-Jaap-io schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:37:
[...]

We hebben het even uitgesteld...
Maar morgen avond gaan we aan de slag. Ik heb inderdaad de micro pipework besteld
Keep us posted :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:10
@Koffie Je zegt het zelf al: bijzondere combinatie van ingrediënten. Is het een recept dat je volgt, een adoptie van een bestaand recept of een probeersel? Ben super benieuwd wat je eindresultaat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
tagican schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:14:
@Koffie Je zegt het zelf al: bijzondere combinatie van ingrediënten. Is het een recept dat je volgt, een adoptie van een bestaand recept of een probeersel? Ben super benieuwd wat je eindresultaat is!
Een beetje van alles ;)

Ik heb ooit dit recept bedacht: https://untappd.com/b/ned...ks-beer-geeks-bier/992175
Vervolgens is dit recept in de loop der tijd wat aangepast en de laatste aanpassing (ook alweer een paar jaar geleden, en ook al eens gebrouwen) was de aanpassing van de extra ingredienten.
In de loop der jaren ook steeds op verschillende installaties gebrouwen en overgeheveld naar verschillende recepten-managers.
Het heeft wat evolutie achter de rug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Koffie schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:29:

Morgen kan ik een koelkast ophalen voor een leuk prijsje, dus dan kan ik eens aan een temperatuur gestuurde gistkast beginnen.
Vanmiddag opgehaald. He-le-maal trots dat ik 'm met gemak in mijn aygo'tje kon proppen. Kom ik thuis, niet diep genoeg. Facepalm.
Maar goed, de koelkast was zó goedkoop dat ik het wil proberen om de voorkant wat te verdiepen met een extra frame van hout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Vanmiddag even begonnen aan de verbouwing van de koelkast.
Ik heb 2 gistvaten: een brouwmarkt emmer van 25 liter en een gistvat van 31 liter

De emmer past er qua breedte prima in, het gistvat is aan de brede kant en moet er met wat kracht ingeschoven worden.
Balen, want het gistvat is steviger en heeft meer kopruimte. Ik neig ernaar dan maar de emmer te gebruiken ipv het gistvat, al wil ik de kast wel zo maken dat beide er in passen. Ondertussen ook even vlug op internet zoeken of een shop een stevige (brouw)emmer van 30 liter heeft (zónder kraantje).

Eerst vlug even een plankje gemaakt waar het gistvat op komt
Vervolgens de deur netjes gedemonteerd. De pennen aan de boven en onderkant bewaard zodat ik deze straks weer kan gebruiken om de deur te monteren.
Daarna een stuk isolatie uit de deur gesneden, er zat een bobbel in om zo een flessen/potjes rekje te maken in de deur. Leuk , maar niet nodig en komt tegen het gistvat aan

Ik had nog vuren latten liggen, dus deze kon ik mooi gebruiken oor het dieper maken van de kast. Eerst 1 laag op de koelkast maken. Deze laag is met kit op de koelkast gelijmd en ook nog eens geschroefd door de metalen wand van de koelkast (nee, daar zitten geen leidingen).
De volgende lagen kan ik dan met houtlijm en kortere schroeven aanbrengen.

Als ik 3 lagen hout aanbreng op de kast, zouden beide gistvaten erin moeten passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF5w2jR_ghSVOxMF8ls8wLYBVrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEKF7PMwV9tMN1Ia9z5jFetj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC1u7F6_YwgjLtMxIsNreo4Abtg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oyyt641XuAKV890RxV0WwpgX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGH82vBKXpB0GHz5T7tYZCSHac8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ery0FSQP9GcEBXjNlI9AOrkP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39Na7qcAHWmX66oiMY-jpSU56Gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxttxuuoqEdfjITaSpXBhq5d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukI7e6J9qRqOzo4K2My6d1-LIqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBDnE3cHFpnLZwUEy4o6DxZS.jpg?f=fotoalbum_tile

Als de ruimtelijke aanpassing klaar is, ga ik aan de elektronica beginnen. Dit zal redelijk simpel zijn. Een ESP met 2 relais, 1 voor het aansturen van de koelkast en 1 voor het aansturen van 1 (of 2, twijfel nog) gloeilamp.
Vervolgens nog een DS18B20 voor de temperatuurmeting en klaar. Alle aansturing zal ik in Home Assistant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Leuk bezig! Een bolle deur zou ook een oplossing kunnen zijn maar dan ben je wel even bezig met polyestermatten en bouwschuim.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:13:
Leuk bezig! Een bolle deur zou ook een oplossing kunnen zijn maar dan ben je wel even bezig met polyestermatten en bouwschuim.
Dit is inderdaad minder werk dan een hele nieuwe deur bouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:39
Aangezien ik een bierliefhebber ben, heb ik van mijn collega's een bierbrouwpakketje gekregen. Super leuk bedacht en attent! Maar het is wel de meest simpele variant om een 'lager' te brouwen in een weekje tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AtPowZiodOCG8PVcTylYie7RbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jQocdo2KQDY4QMigk6M19Tu2.png?f=user_large

Ik verwacht hier niet zoveel van, het zal vast niet smerig zijn, maar ook niet het beste bier ooit. Aangezien jullie allemaal kenners zijn (in ieder geval meer dan ik): is er iets dat ik hier aan toe zou kunnen voegen om het geheel iets meer smaak te geven? Een handje korianderzaad, citroenschillen, gember of iets in die trant? En enig idee in welke hoeveelheden het zou kunnen werken?

[ Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 30-12-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wat voor stijl is moet het worden volgens de verpakking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 11:56
@millerman_sf Om eerlijk te zijn kun je het beste zo precies mogelijk volgens het recept en zo schoon mogelijk brouwen. Zodra je een beetje betrouwbaar schoon bier kan brouwen, zou ik pas aan toevoegingen gaan denken. Lager (uit je tekst) en kerstbier (van de foto) lijken me ook niet de ideale soorten om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Lager vereist een gecontroleerde lage vergistingstemperatuur. Waar je normaal als beginner met een gistvat op kamertemperatuur aardig uit de voeten kan zul je met een lager toch echt een contante temperatuur tussen de 12 en 15 graden moeten creëren. Soms kan dat simpel, heb je een kelder en is het winter.... bij mij blijft de temperatuur in de kelder nu strak op 12,7 graden... Mooi moment dus om eens een pilsener te maken. (Zeker omdat ik betwijfel of een 25W verwarmingsplaatje in mijn oude koelkast in de schuur bij nachtvorst wel een vergistingstemperatuur van ca 22 graden vast kan houden)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Koffie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:21:
Vanmiddag even begonnen aan de verbouwing van de koelkast.
Ik heb 2 gistvaten: een brouwmarkt emmer van 25 liter en een gistvat van 31 liter

De emmer past er qua breedte prima in, het gistvat is aan de brede kant en moet er met wat kracht ingeschoven worden.
Balen, want het gistvat is steviger en heeft meer kopruimte. Ik neig ernaar dan maar de emmer te gebruiken ipv het gistvat, al wil ik de kast wel zo maken dat beide er in passen. Ondertussen ook even vlug op internet zoeken of een shop een stevige (brouw)emmer van 30 liter heeft (zónder kraantje).

Eerst vlug even een plankje gemaakt waar het gistvat op komt
Vervolgens de deur netjes gedemonteerd. De pennen aan de boven en onderkant bewaard zodat ik deze straks weer kan gebruiken om de deur te monteren.
Daarna een stuk isolatie uit de deur gesneden, er zat een bobbel in om zo een flessen/potjes rekje te maken in de deur. Leuk , maar niet nodig en komt tegen het gistvat aan

Ik had nog vuren latten liggen, dus deze kon ik mooi gebruiken oor het dieper maken van de kast. Eerst 1 laag op de koelkast maken. Deze laag is met kit op de koelkast gelijmd en ook nog eens geschroefd door de metalen wand van de koelkast (nee, daar zitten geen leidingen).
De volgende lagen kan ik dan met houtlijm en kortere schroeven aanbrengen.

Als ik 3 lagen hout aanbreng op de kast, zouden beide gistvaten erin moeten passen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Als de ruimtelijke aanpassing klaar is, ga ik aan de elektronica beginnen. Dit zal redelijk simpel zijn. Een ESP met 2 relais, 1 voor het aansturen van de koelkast en 1 voor het aansturen van 1 (of 2, twijfel nog) gloeilamp.
Vervolgens nog een DS18B20 voor de temperatuurmeting en klaar. Alle aansturing zal ik in Home Assistant doen.
toon volledige bericht
Kleine side node, ik ben zelf niet zo'n fan van die groene deksel vaten. Wel goedkoop, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen nog als schroot emmer. Voor het vergisten gebruik ik die oranje Speidel vaten (https://www.braumarkt.com...gistingsvat-compleet-rond). Zijn iets duurder maar sluiten makkelijker en zijn beter schoon te maken. (ondanks de kleine deksel, materiaal is veel gladder)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 11:56
Over die emmers/vaten: Ik wil een stapje op doen van de 5-liter-emmer (uit een Arsegan-pakket) naar 10 à 15 liter. Eigenlijk leek een mandfles me duurzamer en schoner. Hebben jullie heel bewust voor een kunststof vat gekozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:30:
Over die emmers/vaten: Ik wil een stapje op doen van de 5-liter-emmer (uit een Arsegan-pakket) naar 10 à 15 liter. Eigenlijk leek een mandfles me duurzamer en schoner. Hebben jullie heel bewust voor een kunststof vat gekozen?
Ik doe de hoofdvergisting doorgaans in een plastic vat en hevel het daarna over in een mandfles. Glas schijnt beter te zijn al maakt het voor die eerste 3 a 4 dagen niet zoveel uit. Dan wil je juist een stuk extra volume om te voorkomen dat alles door je waterslot naar buiten borrelt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:39
Dank voor de tips! Ik zal het gewone recept even aanhouden. Het recept geeft aan om eerst 5 dagen op kamertemperatuur te werken en daarna nog 2 dagen in de koelkast.

Zoals gezegd, ik verwacht geen hoogvlieger te brouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
We zijn weer een stapje verder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSRdFcFmGmlqpPxCd1B_cN7Yis0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaOjS4nkZGJw6No8D6n0W4R6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV-YJ6W7brUfTI8i4C7D2kk7Ry4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhfsmTOIqe2vCTZXR8o7cAi8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDG1hE6aVs3GNrD02njzoQMBJPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzefSW3kFyI8pcrFO7LMRaLr.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik moet alleen nog even iets verzinnen hoe ik de bovenste pen van de koelkast vastmaken zodat de deur goed kan draaien.
Ankona schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:40:
[...]

Kleine side node, ik ben zelf niet zo'n fan van die groene deksel vaten. Wel goedkoop, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen nog als schroot emmer. Voor het vergisten gebruik ik die oranje Speidel vaten (https://www.braumarkt.com...gistingsvat-compleet-rond). Zijn iets duurder maar sluiten makkelijker en zijn beter schoon te maken. (ondanks de kleine deksel, materiaal is veel gladder)
Grappig, ik zweer bij die vaten.
Altijd goed dicht te krijgen met de extra ring en goed schoon te maken. Ben nu wel heel bewust van vaten met een kraantje afgestapt.
Gebruikt die kraantjes nooit en er gaat altijd smurrie in lopen klonteren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
millerman_sf schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:05:
Dank voor de tips! Ik zal het gewone recept even aanhouden. Het recept geeft aan om eerst 5 dagen op kamertemperatuur te werken en daarna nog 2 dagen in de koelkast.

Zoals gezegd, ik verwacht geen hoogvlieger te brouwen ;)
Hou alsjeblieft geen xx dagen van het recept aan, maar hou je waterslot in de gaten. Zolang deze blupt moet je 'm gewoon met rust laten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Koffie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:22:

[...]

Altijd goed dicht te krijgen met de extra ring en goed schoon te maken. Ben nu wel heel bewust van vaten met een kraantje afgestapt.
Die van mij heeft idd wel een kraantje, erg ruw daar en slecht schoon te maken. Kraantjes gebruik ik ook niet, hevel het zo wel over.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
Mooi project! :)
Ik heb hetzelfde vat, maar met een wit deksel. Ik heb het nu een half jaar in gebruik, maar kan het kraantje altijd prima schoon krijgen. Goed doorspoelen na gebruik en een paar uur in lauwe oxyzooi doen wonderen.

Een nadeel van glas is dat het zwaar is en dat je drama hebt als je iets uit je handen laat vallen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Bacchus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:30:
Je hebt ook de plastic flessen. Ik heb de flessen met kleine opening, maar ik zag later dat er ook een variant met bredere opening beschikbaar is. Met plastic wel altijd voorzichting met schoonmaken zodat je geen krassen aan de binnenkant maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Het duurde even...
De IPA staat inmiddels te rijpen op de fles... vraag mij af of het wat geworden is. We hebben ene “foutje” in ons proces ontdekt en we hadden een issue met het gistvat.
We waren in de veronderstelling dat in het lucht/waterslot van het vat geen water nodig was. 🤭 dit bleek uiteraard wel het geval kwam ik achter... verklaard wel waarom de bieren sinds het nieuwe vat niet super waren 🤬
Daarnaast knalde de bol kraan uit elkaar toen we wilden gaan bottelen waardoor 5 van de 10 liter door de goot ging 😭 dus uiteindelijk hadden we weer gewoon 5liter opbrengst...

Maar goed dit gistvat was dus te klein en door de fout met het waterslot en het gedoe met die kraan waren we wel klaar met het vat.
We hebben dus ook een diepte investering gedaan in een brewmonk 30liter vat en een ispindel. Waar nu 20liter Saison in staat te gisten en bijna klaar is om te bottelen

Het begint bijna professioneel te worden 😉

Ps een ispindel is een IOT achtig device die je in je wort gooit, nadat hij aanstaat en verbonden is met WiFi. Die meet dan met een bepaalde interval hoe schuin hij hangt (soort dobber idee) en aan de hand van de hoek rekent hij de sg uit. Deze is te koppelen aan je grainfather account. Zodoende kan je per kwartier zien wat je sg en temperatuur is en wanneer de vergisting dus klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crv885FtA4EZ83Claa0ltv7Yr4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Q4t9ojOEVifN0LYLDdcr2X1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh9nytPIn-PXHcCpi5IhpoGlDg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HDJ9m4jhNoLRQnkwYGkrLnpL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82367ftjDSvsDyM617LSkYsv9HY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/boF94O11Y0oSUiiGyhHcxQLF.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door -Jaap-io op 27-01-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
-Jaap-io schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Het duurde even...
De IPA staat inmiddels te rijpen op de fles... vraag mij af of het wat geworden is. We hebben ene “foutje” in ons proces ontdekt en we hadden een issue met het gistvat.
We waren in de veronderstelling dat in het lucht/waterslot van het vat geen water nodig was. 🤭 dit bleek uiteraard wel het geval kwam ik achter... verklaard wel waarom de bieren sinds het nieuwe vat niet super waren 🤬
Daarnaast knalde de bol kraan uit elkaar toen we wilden gaan bottelen waardoor 5 van de 10 liter door de goot ging 😭 dus uiteindelijk hadden we weer gewoon 5liter opbrengst...

Maar goed dit gistvat was dus te klein en door de fout met het waterslot en het gedoe met die kraan waren we wel klaar met het vat.
We hebben dus ook een diepte investering gedaan in een brewmonk 30liter vat en een ispindel. Waar nu 20liter Saison in staat te gisten en bijna klaar is om te bottelen

Het begint bijna professioneel te worden 😉

Ps een ispindel is een IOT achtig device die je in je wort gooit, nadat hij aanstaat en verbonden is met WiFi. Die meet dan met een bepaalde interval hoe schuin hij hangt (soort dobber idee) en aan de hand van de hoek rekent hij de sg uit. Deze is te koppelen aan je grainfather account. Zodoende kan je per kwartier zien wat je sg en temperatuur is en wanneer de vergisting dus klaar is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Balen man! Maar gelukkig heb je het goed opgelost :)
Een ispindel zit ik ook nog op te wachten ja, maar heb geen zin om zelf te solderen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Koffie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:08:
[...]

Balen man! Maar gelukkig heb je het goed opgelost :)
Een ispindel zit ik ook nog op te wachten ja, maar heb geen zin om zelf te solderen O-)
dat hadden wij ook niet O-)
m'n brouwmaatje heeft hem afgelopen weekend hier opgehaald https://ispindel.nl
is een hobbybrouwer die ze voor je in elkaar soldeert, scheelt een 10,- met losse onderdelen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
-Jaap-io schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:21:
[...]

dat hadden wij ook niet O-)
m'n brouwmaatje heeft hem afgelopen weekend hier opgehaald https://ispindel.nl
is een hobbybrouwer die ze voor je in elkaar soldeert, scheelt een 10,- met losse onderdelen... >:)
Ja ken die site. Maar vind het wat prijzig bij hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Ja de ispindel is leuk speelgoed. Een paar dagen terug een Amber Lager gebrouwen en je kan mooi de SG volgen. Ik mis soms nog wel wat metingen vanwege slechte ontvangst, en dat terwijl de router op 2m van de koelkast staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnmTG0j7rTNXFbitZjm2po0ixho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7kfIo017d46qYDPiRJl66prs.png?f=user_large

De volgende stap wordt een brewpiless ESP8266 gebaseerde temperatuur controller. Hier zou je ook de Ispindel op in kunnen laten loggen en deze dan weer door te laten sturen naar bv Brewfather net als de andere temperaturen. Dit heb ik nog niet kunnen proberen omdat de Ispindel in het vat zit.
Het prototype heb ik nu een paar weken draaien in breadboard variant, nu nog bedenken hoe ik dit in een mooi kastje kan verwerken. Suggesties welkom, op internet vind ik vooral breadboard plaatjes als inspiratie en niet echt 'permanente' oplossingen.

[ Voor 15% gewijzigd door yozgoesdigital op 27-01-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
yozgoesdigital schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:44:
Ja de ispindel is leuk speelgoed. Een paar dagen terug een Amber Lager gebrouwen en je kan mooi de SG volgen. Ik mis soms nog wel wat metingen vanwege slechte ontvangst, en dat terwijl de router op 2m van de koelkast staat.
[Afbeelding]

De volgende stap wordt een brewpiless ESP8266 gebaseerde temperatuur controller. Hier zou je ook de Ispindel op in kunnen laten loggen en deze dan weer door te laten sturen naar bv Brewfather net als de andere temperaturen. Dit heb ik nog niet kunnen proberen omdat de Ispindel in het vat zit.
Wij hadden ver voor de ispindel al een inkbird om de koelkast/verwarming te schakelen en dat werkt prima 😉
Maar het moet inderdaad wel mogelijk zijn om de temperatuur te sturen vanuit de ispindel

Kan je niet middels een pi via zwave 2 aan/uit stopcontacten aansturen? Dus dat uit de ispindel naar een pi wegschrijven en dan middels homewizard (of zoiets) de stopcontacten sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door -Jaap-io op 27-01-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Koffie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Ja ken die site. Maar vind het wat prijzig bij hem.
Wij vonden het wel erg makkelijk 😉 en als je net een gistvat van 160,- hebt gekocht doen die par tientjes ook niet zoveel pijn 😉
Scheelt wel dat ik het samen doe dus alles /2 kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Ja ik heb hier ook al jaren een stc-1000. Maar Brewpiless heeft toch wel leuke opties 'gewoon omdat het kan' zoals temperatuur profiel invoeren, automatische ramp up/down en PID gestuurd en eventueel SG gestuurde temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door yozgoesdigital op 27-01-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
yozgoesdigital schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:50:
Ja ik heb hier ook al jaren een stc-1000. Maar Brewpiless heeft toch wel leuke opties 'gewoon omdat het kan' zoals temperatuur profiel invoeren, automatische ramp up/down en PID gestuurd en eventueel SG gestuurde temperatuur.
Maar eens even in duiken. Ken brewpiless niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
yozgoesdigital schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:50:
haha ik snap nu de naam pas 😜
Brew-Pi-Less, dus laat mijn suggestie van die pi hierboven maar zitten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
-Jaap-io schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Maar eens even in duiken. Ken brewpiless niet
Hier is wat info te vinden, ik zal binnenkort mijn ervaring hier wel delen. Ik denk dat ik veel de features niet actief zal gebruiken, maar ik laat vaak wel de temperatuur oplopen tijdens de vergsiting, wel handig als je dat kan instellen zodat het geleidelijker gaat.
https://github.com/vitotai/BrewPiLess/tree/master/doc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hmm, die iSpindel is wel erg leuk! Een ideetje voor als ik aan een groter gistvat toe ben.

Op dit moment ben ik namelijk nog maar bezig aan m'n 3e brouwsel. Hiervoor 2 pakketjes van BrouwBroeders gebrouwen, die best OK waren. Nu zelf wat in elkaar geflanst. Met een beetje geluk lijkt het ook nog op een NEIPA, wat het zou moeten worden :+ Op dit moment is de 2e dry-hop aan de gang :)

Hoe is jullie ervaring met een CCT overigens? Lijkt mij wel ideaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 30-01-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:27

Killjoy

Klingon lawn products

Het was de bedoeling dit weekend de wijn (bramen, beetje vlierbes (tannine) en druiven (Boskoops glorie) te bottelen. Maar deze week is de vergisting spontaan weer begonnen. Had een week of 9 stilgelegen :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azdJoR0o4odx3LUv82NVF13MAZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHdjcJqIvCRFBWHVwO2rTP7s.jpg?f=fotoalbum_large

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hey, leuk, een DIY drank topic :)

Pasgeleden ook begonnen als lockdown/pandemie tijdverdrijf :P

Voor de eerste poging is de keuze op een mede gevallen. Schijnt nogal wat tijd nodig te hebben maar het valt me eigenlijk alles mee. Met twee weken was het al zo goed als uitgebubbeld en was de SG strak op 1,000 terecht gekomen.
Begonnen met 1,105 (ff uit mn hoofd) en zou nu dus zo'n 15% ABV moeten zijn. Best pittig :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH5ci8gjIKeY-sp-OzIcEL5cr1A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eXX6SQOsIwyUFgV0SJa3K5j.jpg?f=fotoalbum_medium

Na t gestopte bubbelen in een schone emmer overgetankt, een week later nog even ontgast en nu in glaswerk gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4gh53vVA3EE7HPOPBtTvp9KScs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO1ahreacETCUsrK6aFPVKyy.jpg?f=fotoalbum_medium

Nog wel wat ontransparant en er komt nog wat sediment op de bodem terecht. Dat zal nog wel een tijdje zo blijven, maar ik laat t nu maar even een tijdje staan.
Beetje laten rijpen, dat schijnt mede nodig te hebben voor een goede smaak.
Heb tussendoor, bij het overtanken, proefmonsters afgenomen die me niks tegen vallen.

Recept wat ik ietwat losjes heb gevolgd: YouTube: How to Make Mead - Simple Traditional Mead Recipe - Learn to Make a ...

Sinaasappelschil verwisseld met mandarijn en een ander merk gist gebruikt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Inmiddels begint de mede al een beetje op te klaren :-) half weekje verder ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO5A0Lm9tEO67WvkfSASwaWzdP8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaVwFIFGpWNgsh2u3KAPgONj.jpg?f=fotoalbum_medium

En ik dacht, screw it, training wheels go off.
Hold my beer, I got this.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGRvOotS7qBNgYQa2vJM_Irxnrg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ctv17GlLVuS8rsYt4vfPnYMT.jpg?f=fotoalbum_medium
6kilo ingevroren aardbeien en dat moet een wijn gaan worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iReUmBrrr4K6rz7D2H9vYc02HbE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ljrc2pM8H2USvPUPqQWQyoJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Ruikt heerlijk :9

SG is uitgekomen op 1.125. Gist moet 18% tollerant zijn, dus ik gok dat dit nog wel eens droog kan worden.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
blub blub

Blubt best wel heel snel. Vaak gaat t over eens per 30sec ofzo? Was met de mede ook al zo. Blubt elke paar seconden.
Raar? Of gewoon goede omstandigheden oid?

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 11-02-2021 11:25 ]

• -Jaap-io
  • Nu online
Wat is mede? Ik dacht redelijk thuis te zijn in drankenland... maar daar heb ik nog nooit van gehoord 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Wij hebben afgelopen weekeind ook gebotteld en gebrouwen, het gistvat was immers leeg 😄

Er staat nu een season te rijpen op de fles, onder mijn bureau... tempting...
en er zit een sterke blonde (duvel clone) in het gist vast. Dit is poging 2 en waarschijnlijk volgt er een poging 3. Het lijkt er op dat we onze nemesis hebben gevonden....

poging 1 was niet te drinken, waarschijnlijk omdat we het waterslot zonder water hebben gebruikt |:(

poging 2 staat in het gistvat in de gistkast te wachten op gist :X
we hadden Wyeast 1388 strong belgian ale besteld. Dit is vloeibare gist die je gekoeld moet bewaren en een paar uur voor gebruik moet activeren. Hij lag echter 2 weken op zolder te wachten, omdat m'n maatje hier niet van op hoogte was :'( Bij start brouw het gist geactiveerd, maar weinigopbolling in het zakje toen het gist er in moest en na ruim 24 uur amper activiteit in het vat (1sg er af...) dus gistkast terug naar 4graden en wachten op nieuwe gist.... :F

wellicht dat het met nieuwe gist toch nog wel goedkomt... we gaan het zien. en anders komt er gewoon een poging 3. Het brouwen is het probleem niet met de grainfather >😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgUxl7X36CnDWYIgyZ03MlEFn5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9O7GMSYt01Ep4Bea5vmn4zKZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9lG7j06YP0Piw8_H8K9OX4rYjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKleeTATVCzNUi2K0t2QKCzh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MulMXyS6fwkwz-4Grw6CfHptbxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YfBtJEUGgMuILHV5oWPewwxg.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door -Jaap-io op 11-02-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

-Jaap-io schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:40:
Wat is mede? Ik dacht redelijk thuis te zijn in drankenland... maar daar heb ik nog nooit van gehoord 😉
Mede is een wijn waarvan het hoofd ingredient minimaal 50% honing is, afgezien van het volume water.

Er bestaan ook tig variaties op.
B.v. een Melomel, waarbij dus max 50% aan vruchten of vruchtensap wordt gebruikt. Kersenmede is een redelijk bekende variant, ookwel bekend als Vikingbloed.
Of een Capsciomel, waarbij je pepers in de Mede doet en zo een pittig drankje maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
-Jaap-io schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:49:

poging 2 staat in het gistvat in de gistkast te wachten op gist :X
we hadden Wyeast 1388 strong belgian ale besteld. Dit is vloeibare gist die je gekoeld moet bewaren en een paar uur voor gebruik moet activeren. Hij lag echter 2 weken op zolder te wachten, omdat m'n maatje hier niet van op hoogte was :'( Bij start brouw het gist geactiveerd, maar weinigopbolling in het zakje toen het gist er in moest en na ruim 24 uur amper activiteit in het vat (1sg er af...) dus gistkast terug naar 4graden en wachten op nieuwe gist.... :F

wellicht dat het met nieuwe gist toch nog wel goedkomt... we gaan het zien. en anders komt er gewoon een poging 3. Het brouwen is het probleem niet met de grainfather >😄
De verpakking hoeft niet bol te staan en 2 weken zou als het vers was ook niet echt het probleem moeten zijn tenzij het tropisch warm op die zolder is. Nu is het niet raar om geen tot weining activiteit te zien in de eerste dag en had ik zeker nog wel een dag of 2 gewacht (je had altijd de nieuwe gist nog bij kunnen voegen).
Ik zou bij volgende bestelling een stel korrelgisten bij kopen, dus kosten een paar euro per stuk en kan je meerdere jaren bewaren (liefst in de koelkast). Altijd handig om op voorraad te hebben als je propagator het niet doet of je ineens spontaan besluit om over een uur te gaan brouwen.

[ Voor 1% gewijzigd door yozgoesdigital op 11-02-2021 12:46 . Reden: typo ]

• -Jaap-io
  • Nu online
yozgoesdigital schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:45:
[...]

De verpakking hoeft niet bol te staan en 2 weken zou als het vers was ook niet echt het probleem moeten zijn tenzij het tropisch warm op die zolder is. Nu is het niet raar om geen tot weining activiteit te zien in de eerste dag en had ik zeker nog wel een dag of 2 gewacht (je had altijd de nieuwe gist nog bij kunnen voegen).
Ik zou bij volgende bestelling een stel korrelgisten bij kopen, dus kosten een paar euro per stuk en kan je meerdere jaren bewaren (liefst in de koelkast). Altijd handig om op voorraad te hebben als je propagator het niet doet of je ineens spontaan besluit om over een uur te gaan brouwen.
Bedankt voor de tips!
Maar je hebt toch verschillende soorten gist? Je kan dan toch niet zomaar elke korreligst toevoegen?

Het was de combi, geen bol zakje itt de vorige keer, niet gekoeld bewaard en na een dag nog geen 1SG afname...
Maar het was ook zeker een beetje paniek 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

-Jaap-io schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor de tips!
Maar je hebt toch verschillende soorten gist? Je kan dan toch niet zomaar elke korreligst toevoegen?

Het was de combi, geen bol zakje itt de vorige keer, niet gekoeld bewaard en na een dag nog geen 1SG afname...
Maar het was ook zeker een beetje paniek 😱
Naja, not an expert (by a long shot), maar technisch is het allemaal hetzelfde beestje, Saccharomyces cerevisiae.
Een gist die suiker vreet en alcohol+koolzuurgas poept.
Dus ja, je kan ze naar hartelust mixen en in je brouw gooien.

Van wat ik er van gelezen/gehoord en begrepen heb:
Waar de verschillen zitten is dat sommige fabrikanten de gist weten te 'fokken'. Geen idee hoe ze dat precies doen, maar elk merk/type heeft zo z'n eigenschappen.
Sommige gisten produceren meer alcohol, sommige produceren fruitige bijsmaakjes, andere brood-achtige bijsmaakjes, etc etc.
Maargoed, 95% van wat ze doen blijft suiker vreten en alcohol+koolzuurgas poepen, dus de smaakverschillen zijn relatief klein.

Sommige gist is ook niet puur gist in het zakje, maar worden ze gemixed met krachtvoer en suikers.
Ook dat kan wat bijsmaakjes opleveren.

Afhankelijk van wat je precies brouwt, kunnen sommige gisten niet helemaal geschikt zijn. Een biergist of broodgist (ja das ook hetzelfde beestje) gebruiken voor een wijn is niet altijd even smakelijk in het eindresultaat, maar een champagne-gist in je bier? klinkt als een plan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Er zit wel degelijk veel smaak verschil tussen gisten. Dus je zou inderdaad een beetje naar het smaakprofiel moeten kijken wat past. Zo had ik pas door mijn slechte planning een biertje gebrouwen met een typische Weizen gist (Weihenstephaner kloon volgens de geruchten) en was het biertje best te drinken, alleen niet mijn smaak. Als ik zou moeten kiezen mijn wort onvergist de laten staan en wachten op nieuwe gist of een korrelgist meteen erbij gooien zou ik toch voor de tweede optie gaan*.
Dat gezegd hebbende, je kan prima bieren maken met korrelgisten waar ze wellicht te kort schieten is voor specefieke smaken zoals de Chouffe gist of als je perse wilt klonen ipv lekker bier brouwen.
Het is natuurlijk ook altijd interessant om batches te splitsen om zo de gist smaakprofielen beter te leren kennen.

* gewoon de juiste hoeveelheid vitale gist pitchen vanaf het begin heeft natuurlijk altijd de voorkeur!

• -Jaap-io
  • Nu online
thanks voor de reacties.

we hadden nog wel een IPA achtige gist liggen, dus waarschijnlijk iets fruitiger kwa esters. Als het goed is gaat vandaag het nieuwe gist er in 😄

en zo leer je elke batch weer nieuwe dingen. Dit is de 3e keer dat de grainfather gebruiken en het is wel prettig dat het maischen veel makkelijk/stabieler is, dan klooien met potten/pannen en vlammetjes. Wel iets minder authentiek, maar wel herhaalbaar.
Nu dus het gisten beter voor elkaar krijgen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik kom nog wel eens IPA's tegen die heel erg "Belgisch" smaken. Vaak dan ook van een Belgische brouwerij, maar niet altijd. Kan wellicht ook nog door de hopkeuze komen, maar ik verdenk toch meer de gist-keuze.

Lijkt me zelf ook wel eens interessant om een split-batch te brouwen idd :)

• -Jaap-io
  • Nu online
Helaas hebben we geen ruimte om batches te splitsen 😒
Zou graag 2 grainfather conische vaten hebben met een chiller erbij, maar ja... geld enzo 😉

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste