Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:58
Zo, mijn eerste brouwsel zit in de fles! echter viel mij 1 ding tegen....
ik verwachte 9 liter bier en had uiteindelijk maar 6 liter.

Heb ik in de voorbereiding iets verkeerd gedaan of is er gewoon zo veel verdampt? er zat hooguit nog een flesje aan bier bij de prut in het gistingsvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 06:38
Dit ging om een blikbrouwsel toch. Je hebt dan toch niet gekookt waardoor het verdampt zou zijn?

Hoeveel bottelsuiker heb je uiteindelijk toegevoegd? Heb je dit op basis van de 9 liter of de 6 liter gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 20:54

Saffie_time

Why use this? 42!

BlueSS50 schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:36:
Zo, mijn eerste brouwsel zit in de fles! echter viel mij 1 ding tegen....
ik verwachte 9 liter bier en had uiteindelijk maar 6 liter.

Heb ik in de voorbereiding iets verkeerd gedaan of is er gewoon zo veel verdampt? er zat hooguit nog een flesje aan bier bij de prut in het gistingsvat.
Uh blik is toch niet koken?
Dus hoe zou je dan 1/3 verdampt kunnen hebben?
Wellicht handig als je ons iets meer uitleg geeft over hoe je het gedaan hebt ;)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Saffie_time schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:04:
[...]

Uh blik is toch niet koken?
Dus hoe zou je dan 1/3 verdampt kunnen hebben?
Wellicht handig als je ons iets meer uitleg geeft over hoe je het gedaan hebt ;)
Sorry, het is Brewferm diabolo. blikbrouwbier....
Lijkt mij ook sterk dat er door gisting 1/3 is verloren. misschien toch in 1 stap 2 liter water vergeten. ik heb wel alles in een logboekje opgeschreven en kwam toch op 9 liter uit. ik heb de handleiding wel 100 gelezen.

toch de spanning denk ik, of afgeleid door 2 dochters die willen weten wat je doet en mee willen helpen..... 8)7

Volgende week ga ik Simply Lager maken, dan heb ik gelijk 23 liter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Dat kan gebeuren. Is mij ook weleens gebeurd 1 van de eerste keren dat ik de tel kwijt raakte. Heb je uiteindelijk voor 9 liter aan bottelsuiker toegevoegd? Als dat zo is zit er te veel suiker in en zou je mogelijk bierbommetjes kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
marties schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:40:
Dat kan gebeuren. Is mij ook weleens gebeurd 1 van de eerste keren dat ik de tel kwijt raakte. Heb je uiteindelijk voor 9 liter aan bottelsuiker toegevoegd? Als dat zo is zit er te veel suiker in en zou je mogelijk bierbommetjes kunnen krijgen.
Ik heb voor 9 liter suiker toegevoegd.... de SG was wel volgens het boekje 1073 ipv de voorgeschreven 1075
we zien het wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Ik heb even in de handleiding gekeken. 1075 leek me een erg hoog eind SG. De voorgeschreven 1075 is een start SG voor vergisting. Deze zal bij jou een hoger zijn geweest doordat je minder water hebt toegevoegd. Volgens de handleiding zou het eind SG 1010 moeten zijn. Dit is geen vast gegeven zeker aangezien jouw begin SG een stuk hoger was. Hoe vaak heb je het SG gemeten voordat je ging bottelen? Het SG zou namelijk 3 dagen stabiel moeten zijn voor je kunt bottelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Nog even verder lezend in de handleiding denk ik dat ik je probleem ook heb gevonden waardoor je maar 6 liter hebt in plaats van 9 liter. Er staat in de tabel dat je 5 liter water moet gebruiken. Dit is exclusief 1 liter water om het blik om te spoelen en 2 liter water om de suiker (voor de hoofdgisting) in op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
de SG van 1073 was voor het gisten. ik heb niet drie dagen gewacht.(dit stond niet in de handleiding van Brewferm, wel van Simply las ik gister.
Ik heb gekeken of hij 1010 was en toen gebotteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik heb bijna alles verzameld voor de vergistingskast in elkaar te gaan knutselen maar ben eigenlijk nog op zoek naar een verwarmingsmatje via ali maar krijg het niet echt gevonden. Zijn er hier mensen die het via ali hebben laten komen en wellicht een fatsoenlijke versie kunnen aanbevelen?
Aangezien hij via de stc-1000 aangestuurd gaat worden graag op 220V ;)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Ik gebruik deze warmtekabel. Die heb ik rond een houten frame gedraaid die bovenin de koelkast hangt. De kabel wordt geleverd zonder 220 stekker. Die moet je er zelf aanzetten.

https://www.proheating.nl...rmtekabel-30-watt-3-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Een brouwtopic wat vet!

Met een klein clubje leken zijn we ook begonnen met periodiek brouwen. Zegmaar de basis met Arsegan pakketten die de meeste hier gebruiken. Hoofdgisting op een emmer met nagisting op de fles. Tot nu toe zijn we telkens afgestraft met een geïnfecteerd brouwsel. We denken dat het fout gaat doordat we het te brouwsel te langzaam terugkoelen (gebrek aan koeler). We maken alle gereedschap verders goed schoon met Puro Oxi. We hebben nog geen koelgereedschap dus gaan we bij ons volgende brouwsel een aliexpress koeler gebruiken die nu in bestelling staat. Hopelijk gaat dit helpen.

We doen het nog steeds met kant en klaar pakketten met (steeds een ander bier) maar verse ingrediënten zou een leuke volgende stap zijn. Iemand van hier tips om mee te beginnen experimenteren?

[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 04-05-2018 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Gecko123 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:31:
Een brouwtopic wat vet!

Met een klein clubje leken zijn we ook begonnen met periodiek brouwen. Zegmaar de basis met Arsegan pakketten die de meeste hier gebruiken. Gisting op de fles. Tot nu toe zijn we telkens afgestraft met een besmet brouwsel. We denken dat het fout gaat bij het terugkoelen. We maken alle gereedschap goed schoon met We hebben nog geen koelgereedschap dus gaan we bij ons volgende brouwsel een aliexpress koeler gebruiken die nu in bestelling staat. Hopelijk gaat dit helpen.

We doen het nog steeds met kant en klaar pakketten met (steeds een ander bier) maar verse ingrediënten zou een leuke volgende stap zijn. Iemand van hier tips om mee te beginnen experimenteren?
Gewoon een simpele koperen koeler van marktplaats werkt prima hoor.
De laatste 10 minuten van het koken dat ding er al in zetten zodat je zeker weten dat ie steriel en schoon is, water aanzetten en in no time heb je je wort teruggekoeld.
Met zo'n ding koelen wij 20 liter in een kwartier tot onder de 25 graden.

Hoe hebben jullie nu dan gekoeld en waarom denk je dat daar je besmetting zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Saffie_time schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:48:
[...]

Gewoon een simpele koperen koeler van marktplaats werkt prima hoor.
De laatste 10 minuten van het koken dat ding er al in zetten zodat je zeker weten dat ie steriel en schoon is, water aanzetten en in no time heb je je wort teruggekoeld.
Met zo'n ding koelen wij 20 liter in een kwartier tot onder de 25 graden.

Hoe hebben jullie nu dan gekoeld en waarom denk je dat daar je besmetting zit?
Dat is inderdaad vlot. Ben benieuwd hoe onze koeler het straks gaat doen. bedankt voor de tip met het meekoken!

De eerste keer de emmer in koud water laten staan en de andere keer in de vrieskou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Gecko123 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Dat is inderdaad vlot. Ben benieuwd hoe onze koeler het straks gaat doen. bedankt voor de tip met het meekoken!

De eerste keer de emmer in koud water laten staan en de andere keer in de vrieskou.
Als je hem afdekt met een steriele deksel zou daar in principe geen besmetting mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Saffie_time schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:56:
[...]

Als je hem afdekt met een steriele deksel zou daar in principe geen besmetting mogelijk moeten zijn.
Een tip die we hebben gekregen van een deskundige is dat de duur van het terugkoelen grote invloed heeft op de kans op infecties. Hoe sneller het terugkoelt hoe kleiner de kans.

We zouden ook niet weten waardoor het anders word veroorzaakt aangezien we alles zo steriel mogelijk doen.

Hoe gaan jullie trouwens om met het tussentijds opendoen van de deksel van de hoofdgisting? Contact met lucht, wanneer is dit funest? Roeren jullie nog voordat de flessen worden afgevuld (voor de nagistering)?

[ Voor 17% gewijzigd door Gecko123 op 04-05-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
Infectie kan op elk moment gebeuren tussen kook en bottelen, zonder het complete proces te kennen is lastig te zeggen waar het in zit.

Nog maar een paar brouwsels gedaan maar gelukkig nog geen infectie te pakken. Gebruik 1 reinigingsmiddel om alles goed schoon te maken en 1 desinfecterend middel wat niet schadelijk is voor het bier, daar gaat alles een paar minuten in dat met het brouwsel na de kook in aanraking komt (incl. hevel/gist flessen). Vind zelf een hoofdvergisting op fles wat “veiliger” maar een emmer met waterslot zou ook geen probleem moeten zijn. Wat bedoel je trouwens met tussentijds opendoen van de deksel tijdens de hoofdvergisting? Niet nodig dus ook niet doen! Gewoon waterslot in de gaten houden, en na 48 geen activiteit overhevelen?

Over verse ingrediënten: ik vind mout schroten met een kleine wals wel lekker rustgevend dus dat kan ik aanraden. Hopbloemen uit de vriezer en verder ingrediënten naar wens toevoegen, the sky is the limit. Samen met een vriend een Mexicake (peper/kaneel/vanille) geprobeerd te maken maar, door waarschuwingen niet te veel toe te voegen, helaas te weinig gebruikt voor een uitgesproken smaak. Hoop nog dat de hopsmaak afneemt na een paar maand zodat toch iets van de ingrediënten terug te proeven gaat zijn. Volgende batch iets minder voorzichtig.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Gecko123 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:03:
[...]

Een tip die we hebben gekregen van een deskundige is dat de duur van het terugkoelen grote invloed heeft op de kans op infecties. Hoe sneller het terugkoelt hoe kleiner de kans.

We zouden ook niet weten waardoor het anders word veroorzaakt aangezien we alles zo steriel mogelijk doen.

Hoe gaan jullie trouwens om met het tussentijds opendoen van de deksel van de hoofdgisting? Contact met lucht, wanneer is dit funest? Roeren jullie nog voordat de flessen worden afgevuld (voor de nagistering)?
De duur van het koelen is inderdaad relevant omdat tussen ongeveer de 40 en 60 graden bacterieen de grootste kans hebben om te groeien.

Daarnaast raadt ik jullie aan om een echt ontsmettingsmiddel te gebruiken zoals Star san, gezien puro oxi meer een reiniginsmiddel is en matig ontsmet. Belangrijk is om te weten wanneer je welk middel toepast, in principe hoeft alles voor het koken van het wort alleen gereinigd te worden en alles wat NA het koken in contact komt met het wort moet ontsmet worden.

Ik zou de deksel gewoon dicht laten tijdens de vergisting, probeer oxidatie zoveel mogelijk te voorkomen en vooral niet roeren.

Ook qua termen zou ik je even inlezen, namelijk:

Hoofdgisting = De eerste aantal dagen waarbij hevige vergisting is en de meeste suikers vergist worden.
Nagisting = De fase waarbij de vergisting een stuk langzamer gaat en de gist af aan het sterven is.
Hergisting = De gisting op de fles.

Roeren voor het de fles in gaat?:

Wij maken eerst een suikeroplossing en hevelen daar het vergiste bier op over, zorgen dat je zo min mogelijk van de gistkoek meeneemt. Dan roeren wij tijdens het bottelen heel af en toe rustig, zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof in komt.

Als laatste wil ik mee geven dat je je niet moet opgeven als een aantal biertjes niet lukken, wij zitten nu op zo'n 18 brouwsels en beginnen nu consistent echt goed bier te brouwen waarbij we een aantal bieren echt al door de goot hebben moeten spoelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lawwie op 11-05-2018 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Omdat ik in de kerstvakantie een RIS gebrouwen heb en daarbij eigenlijk de hele avond mijn vrouw om hulp heb moeten vragen, heb ik haar destijds beloofd dat het volgende brouwsel iets zou worden wat zij super lekker vindt. Met andere woorden, een NEIPA-achtig bier.
Twee weken terug begonnen met brouwen, qua graan heb ik gewoon de restjes van mijn vorige brouwsel gebruikt :P 2 kilo pale, wat munich, caramel, gemoute haver en havervlokken. (+/- 200g per stuk) Als hop heb ik gekozen voor Amarillo en Galaxy. Bij het koken heb ik vanwege de conservering toch een klein beetje hop meegekookt (is niet per sé gebruikelijk bij NEIPA) maar vooral in de laatste 10 minuten en tijdens het afkoelen.
Het jongbier dat nu nog niet direct bijzonder smaakt, is vanavond van het gistvat naar de nagist-flessen gegaan. Ik heb bewust twee kleine flessen ipv één grote gekozen om wat te kunnen experimenteren tijdens de nagisting. Bij de RIS heb ik de helft gelagerd met koffie en vanille, voor het nieuwe brouwsel wilde ik gaan dry/koudhoppen met beide hopsoorten, waarbij ik nu één soort hop per fles heb toegevoegd. Uiteindelijk zal ik een paar flesjes uit beide gistflessen afvullen en de rest daarna mengen en bottelen, zodat ik de volgende keer de verhouding tussen beide hopsoorten kan aanpassen.
Gelukkig hoeft een IPA niet zo lang te rijpen als een RIS, (eigenlijk helemaal niet maar hij moet wel wat koolzuur opbouwen) dus over een week of 3 weet ik of het geslaagd is :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Moet even iets kwijt:
Vorige week mijn 23 liter simply lager gebotteld in Brand flesjes. nu na een week de koolzuurtest gedaan en dit viel een beetje tegen, hij was ook niet echt lekker....
Ik hoop dat hij echt wel een beetje beter wordt na het klaren.

Brand flesjes zijn ook niet goed met een handkroonkurkapparaat te voorzien van een dopje... 2 uur over 79 flesjes gedaan en bij de laatste 10 is het apparaat gesneuveld. (huls blijft over de fles zitten)
dus het kan ook zijn dat er veel flessen niet goed zijn afgedicht...

Balen....

Voor de volgende keer ga ik toch niet meer voor 23 liter dit is toch wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik zorg altijd voor standaard flesjes (goed excuus om HJ te drinken :D) maar zijn die Brand-flesjes zo heel erg anders dan? Voor de zekerheid draai ik de flesjes altijd een kwartslag en duw ik gewoon nog een keer, want die apparaten werken inderdaad vrij matig. Kost wat extra tijd, maar op de totale tijd die je kwijt bent aan het hele proces valt het al met al wel mee ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
de nieuwe brandflesjes hebben een soort verdikking net onder de klemrand voor de kroonkurk waardoor het apparaat omhoog schiet en je de kurk niet geheel aan kunt drukken.

Ik ga het de volgende keer toch even met een beetje olijfolie proberen. Mocht ik het handapparaat niet meer kunnen maken dan ga ik toch voor het staande model (ook al ziet dat er op youtube ook niet echt makkelijk uit.)

heb gister wederom een flesje lager open gemaakt, ook op deze zat veel te weinig koolzuur waardoor hij niet lekker was, er stond ca 20 seconden 2 millimeter grof schuim. ik heb 10 gr/l toegevoegd. ruim 3 gram per flesje. Volgens de handleiding moest er 15gr/l bij maar dat leek mij wel erg veel. (eigenwijs)

Zou ik nu nog die 1 gram suiker per flesje toe kunnen voegen? of doet dat dan niets meer?

[ Voor 33% gewijzigd door BlueSS50 op 06-06-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:48
Ik ben per toeval verzeild geraakt in dit topic, maar het lijkt mij ook erg leuk om een keer zelf bier te brouwen. Nu wil ik niet meteen heel ver gaan en een batch van 50 liter brouwen of iets dergelijks. Is het setje dat in de aanbieding is bij de Blokker (klik) een leuk setje om 1 keer te proberen om te kijken of ik het leuk vind?

Wellicht blijkt het setje de gateway naar een nieuwe leuke hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Karrespoor schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:54:
Ik ben per toeval verzeild geraakt in dit topic, maar het lijkt mij ook erg leuk om een keer zelf bier te brouwen. Nu wil ik niet meteen heel ver gaan en een batch van 50 liter brouwen of iets dergelijks. Is het setje dat in de aanbieding is bij de Blokker (klik) een leuk setje om 1 keer te proberen om te kijken of ik het leuk vind?

Wellicht blijkt het setje de gateway naar een nieuwe leuke hobby?
Voor mij geldt hetzelfde, ik ben ook nog aan het dubben.
Ik zag al wel dat onze pannen te klein zijn, volgens mij hebben wij max 5 liter, en je hebt 8 liter nodig.
Verder heb je natuurlijk nog beugelflessen nodig of flesjes en doppen met een doppensluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zo'n emmer is prima, ik brouw daar ook mee. 10 liter is echter wel wat aan de kleine kant, daar kan je, afhankelijk van de biersoort, niet heel veel meer dan 8 liter in laten vergisten - sterk bier gaat schuimen als een gek en kan dan het waterslot vol schuimen, wat een flink risico op infectie oplevert. Dat je meteen met echte mout bezig gaat (maar niet een uur aan het schroten bent :D) betekent wel dat je meteen het hele proces leert kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Is wel een leuke aanbieding om te proberen denk ik. ik vroeg mijzelf een aantal weken geleden ook af of brouwen iets voor mij was. ik heb toen de startset Pro besteld bij Brouwmarkt. hier zit een vat van 30 liter bij en is compleet om te 'blikbrouwen' als ik het dan iets zou vinden dan kan ik het nog altijd uitbreiden dacht ik.

Ik heb gelijk na mijn eerste brouwsel een 2e arsegan emmer van 25L besteld omdat ik deze toch wel echt miste bij het bottelen. (8,-)

Heb nu 4 blikken brewferm staan om nog te brouwen en dan wil ik deze herfst gaan kijken om van de blikken af te stappen en zelf gaan koken.

(mijn brewferm diabolo smaakt echt goed ondanks te weinig liters, mij 2e brouwsel Simply Lager 23l is dus mislukt....)

Als ik jou was zou ik deze aanbieding gewoon nemen, een grotere emmer is zo besteld voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Minder eindproduct met dezelfde hoeveelheid ingrediënten betekent uiteindelijk een sterker bier, dus waarschijnlijk heb je meer smaak dan gemiddeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Even een update. ik heb de 3 kratten Simply lager vorige week weer uit de koeling van 10C gehaald. lijkt toch wel weer koolzuur in te komen en beter te smaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Even een vraagje over het rijpen van de flesjes na het bottelen. ik weet dat je ze niet te snel na het bottelen koud moet leggen omdat er dan misschien geen of te weinig koolzuur in zit.

Maar kun je ze ook te lang laten liggen? ik ga 2 weken op vakantie en dat komt vrij krap. stel dat er te weinig koolzuur in zit kan ik ze dan gewoon 2 weken extra op kamertemperatuur laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
BlueSS50 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:13:
Even een vraagje over het rijpen van de flesjes na het bottelen. ik weet dat je ze niet te snel na het bottelen koud moet leggen omdat er dan misschien geen of te weinig koolzuur in zit.

Maar kun je ze ook te lang laten liggen? ik ga 2 weken op vakantie en dat komt vrij krap. stel dat er te weinig koolzuur in zit kan ik ze dan gewoon 2 weken extra op kamertemperatuur laten staan?
Ik ben zeker geen expert, verre van.
Maar ik neem aan dat je suiker hebt toegevoegd tijdens het bottelen?
In dat geval moeten die suikers vergisten in de fles, en daarvoor moet de gist een beetje een lekkere temperatuur hebben. Te snel koud betekent dus langzame of geen nagisting en dus minder koolzuur.
Te lang warm laten staan zorgt er alleen voor dat de suikers volledig vergisten zolang de gist nog tegen de hoeveelheid alcohol kan. Koud zetten ná je vakantie kan dus geen kwaad, mits je de boel donker wegzet.

Het koud zetten zorgt er trouwens voor dat de gist uitlokt en naar de bodem van de fles zakt. Je bier word dan ook helderder.

[ Voor 5% gewijzigd door BertusB404 op 05-07-2018 20:31 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik gebruik het programmatje brouwvisie van 2010 op de pc om het alcoholpercentage van het bier uit te rekenen. Nu moet ik de laptop inleveren en krijg ik er 1 waar ik niets meer zelf op kan installeren (ivm de nieuwe privacy wetgeving.

Nu ben ik op zoek naar een goede android app om het alcoholpercentage uit te rekenen. Hebben jullie ervaring met een goede app?

heb nu Brew Buddy geprobeerd en deze en vele andere houden geen rekening met het bottelsuiker wat Brouwvisie wel deed.

Brew Buddy gaf 7.6% aan terwijl Brouwvisie na bottelen 8.2% aan gaf.

dat is nogal een verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
0,6% vind ik wel wat veel verschil om op de bottlesuiker af te schuiven indd (maar ik kan er naast zitten). Mijn ervaring met ongeveer 1/3 van jouw volume is dat er variabelen bij het thuisbrouwen komen kijken die een betrouwbaar alc. % moeilijk te voorspellen maken. Temperatuur, snelheid van verhitten, verdamping, ouderdom van de mout en gist; lijkt me maar lastig om op een programma af te gaan. Voor alc % is meten waarschijnlijk het best, refractometer of (imo het betrouwbaardere) dobber zijn hiervoor te gebruiken. Brouwvisie de laatste keer alleen gebruikt voor de duur van de hoptoevoegingen, voor de rest was het i.o.m de co-brouwer volgens recept en op gevoel.

Maar, terug op je bier, de belangrijkste vraag: was hij lekker?

• BlueSS50
JohnnieWbl schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:33:

Maar, terug op je bier, de belangrijkste vraag: was hij lekker?
Tja, geen idee. afgelopen vrijdag gebotteld. volgende week vrijdag koolzuurtestje (deze drink ik uiteraard wel op) en dan 8 weken op 10 graden.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:00
Ben nu bezig cider te maken en heb een stoomextractor om het sap uit de appels te krijgen. Dat schiet echter niet op, er komt nauwelijks sap uit de appels (in 4 stukken gesneden) en het staat al een half uurtje op. Komt zo denk ik ook vrij veel water bij het sap.

Is er een manier om dit beter voor elkaar te krijgen? Misschien eerst alle appels in stukken snijden en in een emmer doen samen met pecto enzymen? Dan zou ik die hele prut daarna alsnog in de stoomextractor kunnen doen..

Tips hier? Ik weet dat pecto enzymen in de stoomextractor doen weinig zin gaat hebben omdat die pecto enzymen stuk gaan bij deze hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Heb nu alles door de sapcentrifuge gehaald en dat ging een stuk beter. Met de 2e appelsoort kwam er wel ineens 3 x meer sap vanaf en bijna geen pulp meer. Ik denk dus dat appelsoort nr 1 minder geschikt is. Heb het na de sapcentrifuge gepasteuriseerd naar 65-70 C en het staat nu af te koelen. Heb een 1,5 literfles cola gevuld met ongepasteuriseerd sap en een beetje gist. Ben benieuwd wat dat wordt.

Vanaf welke temperatuur zou ik het gist toe kunnen voegen? Afkoelen in een vaatje met 16 liter sap gaat niet zo snel en des te eerder er alcohol in komt des te kleiner de kans op shit. Moet ik wachten tot 20 C of kan 30 C ook met cider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Moet je het niet in een emmer doen met een waterslot? ik gebruik hiervoor gewoon de goedkoopste appelsap uit de supermarkt.
Liter of 10, zakje gist erbij. vervolgens uit laten gisten en dan met een beetje bottelsuiker in 0,5 en 1 liter colaflessen.

• warcow
BlueSS50 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:43:
Moet je het niet in een emmer doen met een waterslot? ik gebruik hiervoor gewoon de goedkoopste appelsap uit de supermarkt.
Liter of 10, zakje gist erbij. vervolgens uit laten gisten en dan met een beetje bottelsuiker in 0,5 en 1 liter colaflessen.
Gaat sowieso in een emmer met waterslot, dat is het probleem niet. :) Heb nu 16 liter van die prut met sapcentrifuge en pasteuriseren gedaan en dat staat nu ook te pruttelen.

Ga vanmiddag nog de laatste paar appels (ik gok zo'n 4 liter sap) door de centrifuge gooien en dan zonder pasteuriseren laten vergisten. Heb al een giststarter klaarstaan daarvoor. Die wil ik zo snel mogelijk aan het gisten hebben zodat de kans op infecties kleiner zijn. Zal de appels ook goed schoonmaken voor ik begin. Daar gooi ik suiker bij zodat het alcoholpercentage op circa 12-13 % komt (maximum van gist) en misschien nog iets extra suiker om het zoet te krijgen. Dat wordt dus een wijn ipv cider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Gister avond 2e batch gebrouwen, een IPA, met de ingrediënten van brouwbroeders. De eerste batch, een Belgisch blond, staat nu te rijpen op de fles.

Na de eerste brouwsessie toch maar wat extra spullen gekocht, zoals een hevel en een platenkoeler. Wat een geweldig ding is dat, zo'n platenkoeler! kokend water er in en 26º er uit _/-\o_
beter dan dat geknutsel in een bad e.d.

We hebben nu nog de ingrediënten voor een bokbier liggen en daarna maar eens zelf een recept/ingrediënten bepalen :*)

Afbeeldingslocatie: https://r5mpxw.db.files.1drv.com/y4mvQKOr-xUAcNULhM1r_hAR5sOp2tuB4m1Iryp8H3-XCcxxRwdcQxQiWHoWt_nH9AlFit9PkT7iJw7_hnphRitrsikxyqjXMurugU1calEc5Qs3rWRQ_RoIMTKHam5VZz6X0VNTaWh_eKyRKPglPtpAfgb7x82OZfeaq7JPTaruXcOwW56A-2sY-kcE6RWpdUpyQoY77GpiSX1jE3qPTr-Vw?width=640&height=640&cropmode=none

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

warcow schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:54:

Vanaf welke temperatuur zou ik het gist toe kunnen voegen? Afkoelen in een vaatje met 16 liter sap gaat niet zo snel en des te eerder er alcohol in komt des te kleiner de kans op shit.
Ik zou proberen je brouwsel toch terug te brengen naar op zijn minst 25 a 20 graden, des te meer rond de 20 des te beter. Bij het bier brouwen als je je gist met een te hoge temperatuur ent kunnen er zich smaakafwijkingen voordoen (ongewenste esters).

Je zou voor de volgende keer misschien kunnen kijken naar een platenkoeler of dompelkoeler om het koelen sneller te laten gebeuren. Of een ijsbad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Lawwie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:52:
[...]

Ik zou proberen je brouwsel toch terug te brengen naar op zijn minst 25 a 20 graden, des te meer rond de 20 des te beter. Bij het bier brouwen als je je gist met een te hoge temperatuur ent kunnen er zich smaakafwijkingen voordoen (ongewenste esters).

Je zou voor de volgende keer misschien kunnen kijken naar een platenkoeler of dompelkoeler om het koelen sneller te laten gebeuren. Of een ijsbad.
Is zeker een optie, ik heb een goede dompelkoeler liggen voor het bier brouwen. Heb nu gewoon 1 dag gewacht en dat ging prima, geen infecties zover ik weet. Net vorige week gebotteld en zag er redelijk uit. Zit wel wat in over de uiteindelijke smaak, ik denk dat het wat zuur wordt. De appelwijn deze week gebotteld en die smaakte ook nog wat zuur ondanks dat ik het vrij zoet had gemaakt voor mijn gevoel. (Ging richting dessertwijn qua suikergehalte)

Afwachten, over een paar maanden weten we het. En anders weer vrolijk verder met bier brouwen, dat is tot dusver nog maar 1 keer mislukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bump! O-)

Vandaag m'n eerste brouwsel gemaakt. Met een Arsegan pakket, de Weizen. Leuk om te doen, nu wachten...

Ik twijfel wel over het gist. Er zaten twee zakjes gist bij het pakket, klopt dat wel? Ik heb er nu 1 zakje in gegooid, is iets van 11 gram voor circa 20 liter staat er op. Ik heb 15 liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Hoeveel gist je nodig hebt is o.a. afhankelijk of het een onder of boven gist is, de hoeveelheid en het start SG.

Je kunt via onderstaande link berekenen hoeveel gist je nodig hebt.

http://mrmalty.com/calc/calc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Beekforel schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:12:
Bump! O-)

Vandaag m'n eerste brouwsel gemaakt. Met een Arsegan pakket, de Weizen. Leuk om te doen, nu wachten...

Ik twijfel wel over het gist. Er zaten twee zakjes gist bij het pakket, klopt dat wel? Ik heb er nu 1 zakje in gegooid, is iets van 11 gram voor circa 20 liter staat er op. Ik heb 15 liter...
Ik heb in die kant en klaar pakketten nog nooit 2 zakjes gist gezien. Gok dus ook dat dit een foutje is met samenstellen.

Fermentis Safbrew WB-06 zou het volgens de handleiding moeten zijn. De 11 gram voor 15 liter is prima (waarschijnlijk iets meer dan nodig maar dat is niet heel erg).

Wij hebben een orval cloon in de fles gemikt. Nu weer wachten tot we mogen gaan proeven... Dat bierbrouwen is eigenlijk gewoon een gevorderde training in geduld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Saffie_time schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:34:
[...]

Ik heb in die kant en klaar pakketten nog nooit 2 zakjes gist gezien. Gok dus ook dat dit een foutje is met samenstellen.

Fermentis Safbrew WB-06 zou het volgens de handleiding moeten zijn. De 11 gram voor 15 liter is prima (waarschijnlijk iets meer dan nodig maar dat is niet heel erg).

Wij hebben een orval cloon in de fles gemikt. Nu weer wachten tot we mogen gaan proeven... Dat bierbrouwen is eigenlijk gewoon een gevorderde training in geduld. :+
Dat is idd wat ik erin heb gegooid. Andere zakje is voor de volgende brew dus. :D

Het lijkt erop dat het goed is gegaan, er lijkt een aardige laag activiteit bovenop het brouwsel te zijn!

Volgens de handleiding zou het over 7 dagen al bottelbaar moeten zijn, ben heel benieuwd! Inderdaad wel een hoop geduld. Moet nu even doordrinken om te zorgen dat ik voldoende flesjes heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Beekforel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:24:
[...]

Dat is idd wat ik erin heb gegooid. Andere zakje is voor de volgende brew dus. :D

Het lijkt erop dat het goed is gegaan, er lijkt een aardige laag activiteit bovenop het brouwsel te zijn!

Volgens de handleiding zou het over 7 dagen al bottelbaar moeten zijn, ben heel benieuwd! Inderdaad wel een hoop geduld. Moet nu even doordrinken om te zorgen dat ik voldoende flesjes heb. :+
Of gewoon een doos flesjes halen.
Ik vind het uitkoken van de flessen altijd een klusje waar ik weinig plezier aan beleef en lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:59

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb net alle flesjes weggegooit. Ben er klaar mee. Het mislukt altijd bij mij. Komt denk ik omdat ik gewoon niet goed schoonmaak 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Saffie_time schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:15:
[...]

Of gewoon een doos flesjes halen.
Ik vind het uitkoken van de flessen altijd een klusje waar ik weinig plezier aan beleef en lang duurt.
Ik zet ze in de vaatwasser als er wat ruimte over is, sommige een paar keer. Eind van de week nog even met van dat reinigingsmiddel erdoor en dan kan het prima!

Hoeveel eindproduct blijft er eigenlijk over van 15 liter?

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 25-02-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ben je met 15 liter water begonnen, daarna gekookt en dat in de fles/emmer gestopt?
Afhankelijk van je kooktijd gaat er altijd wel wat verloren. Verder blijft er iets achter in je fles/emmer dat bomvol met gist zit.
Wij beginnen meestal met 20 liter water en afhankelijk van kooktijd zitten we tussen de 16 en 18 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Saffie_time schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:02:
Ben je met 15 liter water begonnen, daarna gekookt en dat in de fles/emmer gestopt?
Afhankelijk van je kooktijd gaat er altijd wel wat verloren. Verder blijft er iets achter in je fles/emmer dat bomvol met gist zit.
Wij beginnen meestal met 20 liter water en afhankelijk van kooktijd zitten we tussen de 16 en 18 liter.
Ik heb een moutpakket gebruikt dus hoefde nog niet te koken etc. In m'n emmer is uiteindelijk 15 liter als resultaat geëindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Beekforel schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:25:
[...]

Ik heb een moutpakket gebruikt dus hoefde nog niet te koken etc. In m'n emmer is uiteindelijk 15 liter als resultaat geëindigd.
Je moet altijd koken, dit om het wort steriel te krijgen en DMS weg te koken. Hopelijk heb je goed de handleiding gevolgd..
Tylen schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:42:
Ik heb net alle flesjes weggegooit. Ben er klaar mee. Het mislukt altijd bij mij. Komt denk ik omdat ik gewoon niet goed schoonmaak 😂
Schoonmaken moet je even je draai in vinden, bij mij gaat het proces:

- Zelf flesjes verzamelen door een commercieel pils te nuttigen en direct om te spoelen, zodat er geen laagje bier in de fles blijft staan (en ook geen schimmel kan vormen)

Voor het bottelen:

- Eerst de flessen 2-5 minuten in oxi pro laten weken (om de laatste restjes organisch vuil te verwijderen)
- Flessen doorspoelen met een star san oplossing (om te ontsmetten)
- Daarna fles afvullen
- Dopje erop (welke ten alle tijden in een star san oplossing liggen voordat ze op de fles gaan).

Bij mij/ons zijn de eerste 6/8 bieren niet geweldig geweest, maar al doende leert men. Nu op batch nr #30 en de bieren smaken voortreffelijk (hier en daar nog een misser, maar dat kan altijd voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb mij erbij neergelegd ;) Kopen in de winkel is sneller en lekkerder :P hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lawwie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:25:
[...]

Je moet altijd koken, dit om het wort steriel te krijgen en DMS weg te koken. Hopelijk heb je goed de handleiding gevolgd..

[...]
Hm...
1. Dompel de zak met vloeibaar gehopt moutextract 20 minuten onder in water
van 40ºC.
2. Giet de inhoud van de zak in de brouwemmer en spoel de zak goed uit met
1 liter warm water.
3. Giet 6 liter heet water in de emmer en roer alles goed door.
4. Bevat de bierkit, brouw-, kandij-, of cassonade-suiker, moutextract of lactose?
Los deze dan in de warme vloeistof op.
5. Als er een extra zakje hop aanwezig is, maak deze open, vul een schoon kopje
met 150 ml kokend water en laat de hop hier 15 minuten in staan, roer het
een aantal malen goed door en voeg het totale mengsel daarna toe aan de
inhoud van de emmer.
6. Vul de brouwemmer aan met koud water tot 15 liter.
7. Sluit de emmer en wacht tot de inhoud is afgekoeld tot 20-25 ºC.
Ik lees hier niks over koken. Het hete water van stap 3 heeft wel gekookt, maar dat was verder nog niet in aanraking geweest met het moutextract....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Beekforel schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:15:
[...]

Hm...

[...]

Ik lees hier niks over koken. Het hete water van stap 3 heeft wel gekookt, maar dat was verder nog niet in aanraking geweest met het moutextract....
Ah, dan zijn dit weer nieuwe producten. Sorry, zo lang volmout gebrouwen dat ik niet van het bestaan van deze kits af weet. :P

Lijkt me wel dat je dan moet zorgen dat je zo steriel mogelijk werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Lawwie op 26-02-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 11-09 14:05
Is er iemand in de omgeving van meppel (half uur?) die eens wil helpen/demonstreren hoe een brouwseltje te maken? Ik wil graag 10/20 liter kegs gaan gebruiken voor op de tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

jantje112 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:34:
Is er iemand in de omgeving van meppel (half uur?) die eens wil helpen/demonstreren hoe een brouwseltje te maken? Ik wil graag 10/20 liter kegs gaan gebruiken voor op de tap.
Ik woon in noord limburg, dus ik kan je wat dat betreft niet helpen. Heb je al ervaring met bier brouwen? Daar komt meer bij kijken dan je denkt. Er gaan in deze hobby veel uren zitten en het is een stevige leercurve. Niet om je te ontmoedigen natuurlijk.

Als je puur bier op de tap wil, kun je wellicht beter kijken naar het aanschaffen van volle fusten.

[ Voor 8% gewijzigd door Lawwie op 26-02-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 11-09 14:05
Lawwie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Ik woon in noord limburg, dus ik kan je wat dat betreft niet helpen. Heb je al ervaring met bier brouwen? Daar komt meer bij kijken dan je denkt. Er gaan in deze hobby veel uren zitten en het is een stevige leercurve. Niet om je te ontmoedigen natuurlijk.

Als je puur bier op de tap wil, kun je wellicht beter kijken naar het aanschaffen van volle fusten.
Daarom wil ik graag eens bij een ander kijken.. dan heb je wat meer feeling/indruk bij wat er komt kijken en of dat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Interessante leesvoer, ik krijg al dorst bij de eerste pagina en dan moet het weekend nog beginnen....

Dit topic ga ik eens rustig hellemaal doorlezen!

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Is dit iets om de eerste stappen mee te zetten of mist er het nodige teleurstellingen te voorkomen?
https://www.brouwstore.nl...e-startpakket-met-bierkit

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Ankona schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:39:
Is dit iets om de eerste stappen mee te zetten of mist er het nodige teleurstellingen te voorkomen?
https://www.brouwstore.nl...e-startpakket-met-bierkit
Om de eerste stappen te zetten is dit misschien wel prima. Maar je slaat wel heel veel stappen van het brouwproces over. Zelf heb ik eerst een cursus gevolgd om te kijken of ik het leuk vond. Daarna alle spullen aangeschaft om volmout te gaan brouwen. Dan doorloop je echt het complete proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Orange_Dirk schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:57:
[...]

Om de eerste stappen te zetten is dit misschien wel prima. Maar je slaat wel heel veel stappen van het brouwproces over. Zelf heb ik eerst een cursus gevolgd om te kijken of ik het leuk vond. Daarna alle spullen aangeschaft om volmout te gaan brouwen. Dan doorloop je echt het complete proces.
Daar ben ik me zeer van bewust en wil ook zeker dieper gaan. Maar dit lijkt mij een leuke en betaalbare eerste stap om kennis te maken met het proces.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 16:32

-ko-

Leidend Voorwerp

Lijkt me een prima kit. Zit niks bij wat je niet voor volmout kan gebruiken. :)

Hou er wel rekening mee dat je even flesjes moet regelen voor bij 't bottelen. ;)

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 15:16
Ik kwam ineens dit brouwtopic tegen op tweakers. Dit ga ik zeker even volgen. Hier al 15+ jaar aan het brouwen.
Tylen schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:33:
Ik heb mij erbij neergelegd ;) Kopen in de winkel is sneller en lekkerder :P hahahaha.
Als je voor de snel/goedkoop/quantiteit wilt gaan zijn hobby's zelden geschikt. Maar ondertussen zijn het zelfs de wijn drinkers die als ze hier op bezoek zijn die toch nog wel zo'n zelfgemaakt biertje willen omdat het toch wel lekker is.
Ook met regelmaat zijn mensen verbaasd over de variëteit in bieren, dit met name omdat hun referentie kader de commerciële pilsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Vanavond eens een Aventinus (weizzen doppelbock) gaan proberen te maken.
Eerste keer met zoveel tarwe brouwen voor ons dus eens zien wat dat wordt.
59% Tarwemout (4EBC)
29% Pilsmout (3 EBC)
10% Caramunich II (120 EBC)
2% Crafa Special I (900 EBC)

Hop wordt de Hallertauer hopbellen met de Weihenstephan gist.
Ik heb extra rijstvliesjes meegenomen om op het allerlaatst toe te voegen voor het spoelen want ik denk dat ik er anders veel te weinig ga hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

yozgoesdigital schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:00:
Ik kwam ineens dit brouwtopic tegen op tweakers. Dit ga ik zeker even volgen. Hier al 15+ jaar aan het brouwen.

[...]

Als je voor de snel/goedkoop/quantiteit wilt gaan zijn hobby's zelden geschikt. Maar ondertussen zijn het zelfs de wijn drinkers die als ze hier op bezoek zijn die toch nog wel zo'n zelfgemaakt biertje willen omdat het toch wel lekker is.
Ook met regelmaat zijn mensen verbaasd over de variëteit in bieren, dit met name omdat hun referentie kader de commerciële pilsen zijn.
Ik ga niet voor goedkoop. Ik wil een lekker biertje maken. Maar ik ben er gewoon niet voor geschikt. Ik woon 100m naast een supermarkt met een mooie bier voorraad. Dus dat is wat mij betreft sneller hahahaha, Ben zeker met je eens dat een homebrew lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 15:16
Tylen schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:43:
[...]

Ik ga niet voor goedkoop. Ik wil een lekker biertje maken. Maar ik ben er gewoon niet voor geschikt. Ik woon 100m naast een supermarkt met een mooie bier voorraad. Dus dat is wat mij betreft sneller hahahaha, Ben zeker met je eens dat een homebrew lekker is.
Dat is zeker sneller. Helemaal als je naast normale brouw tijd/proces ook nog de leercurve gaat meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Onlangs een mout molen gekocht en ik ga komend weekend een recept uit brouwhulp brouwen wat ik zelf nog wat heb aangepast. Wel op kleinere schaal. (Liter of 4, want ik heb nog geen grote pannen)

Ben erg benieuwd naar het proces en het resultaat. De vorige keer heb ik gebrouwen met de hema kit. Dat is wel volmout, maar minus het schroten.

Wa Doede Nou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

-ko- schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:14:
Onlangs een mout molen gekocht en ik ga komend weekend een recept uit brouwhulp brouwen wat ik zelf nog wat heb aangepast. Wel op kleinere schaal. (Liter of 4, want ik heb nog geen grote pannen)

Ben erg benieuwd naar het proces en het resultaat. De vorige keer heb ik gebrouwen met de hema kit. Dat is wel volmout, maar minus het schroten.
Wat voor molen heb je gehaald?
Met platen of met een wolf (zo'n wokkel)?
Mijn ervaring is dat platen wat beter resultaat geven dan met een wolf maar ook weer duurder is in aanschaf. (Voordeel van de platenmolen is dat ze vaak met een boormachine aangedreven kunnen worden).

Check direct aan het begin het resultaat! Het moet geen meel worden maar je wil wel de vliezen eraf hebben en de korrel kapot. Indien niet het gewenste resultaat direct aanpassen naar meer of minder maling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Saffie_time schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:40:
[...]
Voordeel van de platenmolen is dat ze vaak met een boormachine aangedreven kunnen worden

Check direct aan het begin het resultaat! Het moet geen meel worden maar je wil wel de vliezen eraf hebben en de korrel kapot. Indien niet het gewenste resultaat direct aanpassen naar meer of minder maling.
Mocht je een platenmolen (volgens mij is de correcte term walsenmolen :P ) aan gaan drijven met een boormachine, draai dan niet op volle toeren want dan wordt de mout alsnog versnipperd, liever langzaam.

Hoe dik je de korrel laat is lastig en vooral proberen, je kunt ook klam schroten, zo worden de kafjes net wat flexibeler en blijven ze sneller heel. Over het algemeen is een grovere schroot makkelijker te filteren maar haal je minder rendement en andersom.
De kafjes blijven beter heel als je de mout vlak voor het schroten bevochtigt. Het is de bedoeling dat de kafjes vochtig worden, maar de inhoud van de korrel niet. Daarom moet je het vocht niet te lang in de mout laten trekken, maar meteen na het bevochtigen gaan schroten. Je hebt maar heel weinig water nodig. De ervaring leert dat je ongeveer 10 ml water per kilogram mout nodig hebt. Deze 10 ml per kilo moet je zien als maximum. Begin eens met bijvoorbeeld 8 ml per kilo en kijk bij een volgend brouwsel of het iets meer moet zijn.

bron: http://wittepaard.roodeto...artikelen/23-schroot-klam

[ Voor 26% gewijzigd door Lawwie op 08-03-2019 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Kleine batch, dus ik draai m met het handvat even fijn om de controle te houden. Als ik opschaal naar grotere volumes ga ik wel pielen met een accuboor ofzo. :+ Van de week al proef geschroot met een paar handjes pils mout.

Ik heb een walsenmolen gekocht. Gelijk maar goed spul gehaald. Hoor van iedereen met een schijvenmolen dat ze later alsnog upgraden.

https://www.braumarkt.com...-moutmolen-pro-rvs-walsen <-- Deze

[ Voor 7% gewijzigd door -ko- op 08-03-2019 11:34 ]

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

M'n eerste batch zit in de fles! Van 15 liter zijn 41 flesjes gevuld. :9

Nu alles weer reinigen en dan maar wachten... :X

Het zag er goed uit en smaakt naar bier. Alleen om half 10 in de ochtend is dat toch een beetje raar... :+

Intussen maar eens verdiepen in het echte brouwen (had nu een gehopt moutextract) en daar de ingrediënten voor verzamelen. Moet de productie natuurlijk wel een beetje op peil houden nu.

Met Pasen m'n eerste eigen biertje proeven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik moet zeggen dat van de 10 batches die ik inmiddels heb gemaakt (waarvan er nog 2 staan te klaren) er nog niet 1 is mislukt.
Ik gebruik door mij zelf leeggedronken flesjes welke ik direct na het leegdrinken goed uitspoel en in de vaatwasser zet (zelfs mijn vrouw doet dit nu al standaard).
dan gaan ze op de kop in de krat. Vlak voor het bottelen doe ik de flesjes 20 minuten in de stoomoven op de hoogste stand samen met de kroonkurken.

(zo wordt die stoomoven ook nog een keer gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb ze twee keer door de vaatwasser gehaald, verder niet. Ook op de kop in het krat.

Begon met de flesjes van diverse speciaalbieren (die jongen hard door...) maar daar zat regelmatig nog een restje depot of ander spul in en die waren veel moeilijker schoon te maken. Toen zag ik een leeg kratje HJ staan en dacht, die zijn vast schoner. Dat werkte inderdaad een stuk beter. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Doen er hier nog mensen mee met het ONK of de wedstrijd van Brand? Hier ingeschreven met 5 voor de eerste en het winterbier voor Brand is vorige week ingeleverd :)

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik ben toevallig op dit topic terecht gekomen met search terms zoals bier brouwen en forum, omdat ik op zoek was naar betatesters voor mijn Windows 10 bierbrouw-app.Ik ben een app aan het ontwikkelen waar je bierrecepten in kan 'ontwerpen' en opslaan, waarbij de recepten in een online database worden opgeslagen en gedeeld worden. Nu ben ik op zoek naar betatesters. Wie wil helpen kan zich bij mij aanmelden via een PM. Ik moet daarvoor jouw Microsoft account email adres koppelen aan de group betatesters zodat de app kan worden gedownload in de Microsoft Store. Daarbij zoek ik mensen die minimaal 1 recept willen plaatsen, wat ze zelf al eerder hebben gebrouwen of binnenkort gaan brouwen.

Wordt de app uiteindelijk final, dan komen er zowel gratis vormen als betaalde en de serieuze testers krijgen uiteraard de meest volledige versie bij live gaan gratis.

Na het ontvangen van een PM met daarin jouw Microsoft account email adres stuur ik nog de feedback mogelijkheden door, een korte uitleg en bekende bugs en krijg je een download link.

Een screenshot van de app heb ik op https://brew.coach staan, voor een eerste indruk.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Ram0n schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:06:
Doen er hier nog mensen mee met het ONK of de wedstrijd van Brand? Hier ingeschreven met 5 voor de eerste en het winterbier voor Brand is vorige week ingeleverd :)
Tot op dit moment 2 bieren ingeschreven voor het ONK, een quadrupel en een Black IPA. Wordt de eerste keer ONK na 5 jaar ervaring opdoen, ben benieuwd wat eruit komt! Brand wedstrijd doe ik niet aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ha, leuk! Ik doe ook mee met een quad :) Over mijn black IPA twijfelde ik hevig: ik vind hem heerlijk, maar hij is redelijk extreem (erg bitter en veel dryhop), dus wellicht net wat te heftig voor een algemene jury. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Mijn eerste batch (lekker simpel uit een blik) staat te vergisten. (gister middag aan de slag geweest, om 14:23 gistvat gesloten)

Maar.... ik zie niet borrelen in het waterslot. Wel zie ik tegen de randen van het vat dat de boel omhoog gekomen is. Even snel in het vat gekeken en er zit een laag schuim op.

Lijkt er dus op dat de vergisting aan het werk is maar dat het ergens lekt. Geen idee waar. Visueel zit de deksel er goed op. Enige is dat ik bij het waterslot wat ruik.

Maar nu dus mijn beginnersvraag.... hoe weet ik nu de status van de vergisting?

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Ram0n schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:42:
Ha, leuk! Ik doe ook mee met een quad :) Over mijn black IPA twijfelde ik hevig: ik vind hem heerlijk, maar hij is redelijk extreem (erg bitter en veel dryhop), dus wellicht net wat te heftig voor een algemene jury. Succes!
Jij ook succes! De quad is uit dec 2018, dus ten tijde van beoordelen (mei 2019) is hij pas 5 maanden uit, nog erg jong, maar hopelijk komt hij wel goed uit de bus.
Ankona schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:05:
Mijn eerste batch (lekker simpel uit een blik) staat te vergisten. (gister middag aan de slag geweest, om 14:23 gistvat gesloten)

Maar.... ik zie niet borrelen in het waterslot. Wel zie ik tegen de randen van het vat dat de boel omhoog gekomen is. Even snel in het vat gekeken en er zit een laag schuim op.

Lijkt er dus op dat de vergisting aan het werk is maar dat het ergens lekt. Geen idee waar. Visueel zit de deksel er goed op. Enige is dat ik bij het waterslot wat ruik.

Maar nu dus mijn beginnersvraag.... hoe weet ik nu de status van de vergisting?
Dat er schuim opgekomen is, is een goed teken, dat is namelijk krausen.

De standaard emmers die je bij zulk blikken krijgt sluit vaak niet goed af, dus hij lekt ergens. Je zou kunnen proberen de rand van de deksel te voorzien van duct tape o.i.d. Probeer in ieder geval de emmer zoveel mogelijk dicht te laten, anders komt er namelijk zuurstof bij en dat is niet goed voor je bier.

Normaal zou je kunnen afleiden aan het waterslot hoe ver de vergisting is (het aantal blubjes per minuut). Vergisting loopt normaal ongeveer:

- Eerste 3/4 dagen is de hoofdvergisting
- Dag 5/14 de navergisting

Ik zou 2 weken na brouwen, in jou geval 31 maart, de eerste keer SG meten, dan na 3 dagen nog een keer. Is de meting dan gelijk, kun je bottelen, zo niet, weer 3 dagen wachten met meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Nog een beginners vraagje: Bij het bottelen moet er nog wat suiker bij. Maar waarom zou je daarvoor een apart bottelvat moeten gebruiken? Kun je de suiker niet gewoon in het gistvat erbij flikkeren en dan daaruit gaan bottelen?

voordeel: minder werk, minder risico op verontreiniging.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_art015
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 03:06
Ankona schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:28:
Nog een beginners vraagje: Bij het bottelen moet er nog wat suiker bij. Maar waarom zou je daarvoor een apart bottelvat moeten gebruiken? Kun je de suiker niet gewoon in het gistvat erbij flikkeren en dan daaruit gaan bottelen?

voordeel: minder werk, minder risico op verontreiniging.
Tijdens het gisten zakken een hoop dode gistcellen en andere rommel uit naar beneden. Deze wil je niet meebottelen. Op het moment dat je suiker toevoegt in je gistvat zal je deze moeten roeren en mengt ook de trub weer. Je kan wel de suiker toevoegen per flesje (een theelepeltje per flesje) en dan vanuit het gistvat vullen. Maar naar mijn mening is dat meer werk dan even overhevelen, los dan alvast de suiker op in kokend water, verhouding 1:2 of 1:3, ik doe het laatste en voeg dan het jongbier toe. Dan mengt het vanzelf en hoef je niet te roeren, wat de kans op oxidatie verkleind.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Full grain in de keuken.....

Is dat te doen? Heb pas een brouwdag meegemaakt met wat mensen en in de praktijk is het allemaal niet zo eng en ingewikkeld. Maar om met grote branders aan de slag te gaan en batches van 30 liter te maken is wat overdreven (waar laat ik dat thuis... dat gaan ze thuis nooit accepteren dus dan komt die ruimte vanzelf maar moet ik daarna alles alleen drinken..... )

Maar maischen en koken met een steelpannetje lijkt me ook weer niet alles. Ben je de hele dag bezig en met wat geluk hou je er een glas bier aan over.
Kortom, heeft er iemand ervaring met huis tuin en keuken brouwen op een gewoon gasfornuis? En wat voor een pannen gebruik je dan en zijn batches van rond de 5 liter goed te doen? (Wie weet is het schroten dan ook nog leuk op spierkracht)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
5 liter is wel wat weinig, het blijft veel werk en ik zou dan gewoon een grote pan halen bij een brouwwinkel. Als je gasfornuis een pit heeft met genoeg vermogen is dat goed te doen lijkt mij.

Voof mij alweer een aantal jaar geleden dat ik voor het laatst heb gebrouwen, binnenkort maar weer een keertje doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Ankona schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:51:
Full grain in de keuken.....

Is dat te doen? Heb pas een brouwdag meegemaakt met wat mensen en in de praktijk is het allemaal niet zo eng en ingewikkeld. Maar om met grote branders aan de slag te gaan en batches van 30 liter te maken is wat overdreven (waar laat ik dat thuis... dat gaan ze thuis nooit accepteren dus dan komt die ruimte vanzelf maar moet ik daarna alles alleen drinken..... )

Maar maischen en koken met een steelpannetje lijkt me ook weer niet alles. Ben je de hele dag bezig en met wat geluk hou je er een glas bier aan over.
Kortom, heeft er iemand ervaring met huis tuin en keuken brouwen op een gewoon gasfornuis? En wat voor een pannen gebruik je dan en zijn batches van rond de 5 liter goed te doen? (Wie weet is het schroten dan ook nog leuk op spierkracht)
5 liter is heel goed te doen in een keuken, al een keer of 7/8 gedaan. wij hebben bij Ikea 2 pannen gehaald, 1 voor maischen en 1 om in te koken (en naar over te hevelen) met een vergiet erbij. Je hebt dan alleen nog een pan nodig voor je spoelwater. wat we ook veel gebruiken is de thermometer van Ikea, alleen mijn brouwmaatje heeft het idee dat dat ding zijn naam regelmatig eer aan doet: "fantast", maar we hebben tot nog toe altijd prima bier 😄

let wel op dat je een beetje ruimte hebt... wij hebben inmiddels 2 kratten vol met zooi en dan nog een aantal dozen met flesjes 😉

wij vinden 5 liter ook weinig, maar hebben besloten het voorlopig nog even zo te doen om ervaring op te doen en dan later over te schakelen naar grote batches, brouwautomaten, conische gistvaten en gietkasten 😉

[ Voor 6% gewijzigd door -Jaap-io op 29-03-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
-Jaap-io schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:36:
[...]

5 liter is heel goed te doen in een keuken, al een keer of 7/8 gedaan. wij hebben bij Ikea 2 pannen gehaald, 1 voor maischen en 1 om in te koken (en naar over te hevelen) met een vergiet erbij. Je hebt dan alleen nog een pan nodig voor je spoelwater. wat we ook veel gebruiken is de thermometer van Ikea, alleen mijn brouwmaatje heeft het idee dat dat ding zijn naam regelmatig eer aan doet: "fantast", maar we hebben tot nog toe altijd prima bier 😄

let wel op dat je een beetje ruimte hebt... wij hebben inmiddels 2 kratten vol met zooi en dan nog een aantal dozen met flesjes 😉

wij vinden 5 liter ook weinig, maar hebben besloten het voorlopig nog even zo te doen om ervaring op te doen en dan later over te schakelen naar grote batches, brouwautomaten, conische gistvaten en gietkasten 😉
Is het een beetje te doen om aan de juiste hoeveelheden ingrediënten te komen? Zie dat veel verkocht wordt voor batches van 20 liter.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
warcow schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:08:
5 liter is wel wat weinig, het blijft veel werk dn ik zou dan gewoon een grote pan halen bij een brouwwinkel. Als jd gasfofnuis een pit heeft met genoeg vermogen is dat goed te doen lijkt mij.

Voof mij alweer een aantal jaar geleden dat ik voor het laatst heb gebrouwen, binnenkort maar weer een keertje doen.
Nadeel van grote batches is natuurlijk ook dat je dan het hele jaar enkel die ene batch drinkt. (of je moet de helft weggeven)

Een beetje doorloopsnelheid lijkt mij ook wel aantrekkelijk.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Ankona schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:07:
[...]

Is het een beetje te doen om aan de juiste hoeveelheden ingrediënten te komen? Zie dat veel verkocht wordt voor batches van 20 liter.
Ja zeker. Mout kan je ook vaak per kg kopen. Hop kan je na openen weer invriezen. Gist koop ik in korrels. Vriend van mij heeft een vacumeerapparaat (van de Lidl) dus we trekken alles vacuüm na gebruik
Gaat prima 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Wat gebruiken jullie eigenlijk als je klaar bent met maischen en het suikerwater van het veevoer wil scheiden? Hoorde iemand over een speciaal zelf geknutselde hevel met filter maar hoe klus ik zo'n ding zelf in elkaar?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ankona schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:09:
[...]

Nadeel van grote batches is natuurlijk ook dat je dan het hele jaar enkel die ene batch drinkt. (of je moet de helft weggeven)

Een beetje doorloopsnelheid lijkt mij ook wel aantrekkelijk.
Geen idee in welke regio je zit maar ik haal in Kaatsheuvel mijn ingrediënten en die worden netjes afgewogen. Ik zou dus in theorie 375.5 gram van het een of ander kunnen halen.
Er zullen vast meer aanbieders zijn die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Ankona schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:21:
Wat gebruiken jullie eigenlijk als je klaar bent met maischen en het suikerwater van het veevoer wil scheiden? Hoorde iemand over een speciaal zelf geknutselde hevel met filter maar hoe klus ik zo'n ding zelf in elkaar?
Even een aantal linkjes:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=16813.0

https://www.roerstok.nl/per.auteur?article_id=1486575494

http://www.bier-brouwer.n...=article&id=35&Itemid=132

Ik heb ook zelf zo'n filter gemaakt, gewoon bij de bouwmarkt een koperen buis gaan halen, een aantal knelkoppelingen, een kogelkraan en een siliconen slang.

Verder heb ik geen sleufjes gemaakt maar gaatjes van zo'n 3mm, dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Ankona schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:21:
Ik gebruik dus die zeef van Ikea. Als je batches van 5liter brouwt is dat prima te doen, past perfect. Groter/meer wordt lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
Swerfer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:00:
Ik ben toevallig op dit topic terecht gekomen met search terms zoals bier brouwen en forum, omdat ik op zoek was naar betatesters voor mijn Windows 10 bierbrouw-app.Ik ben een app aan het ontwikkelen waar je bierrecepten in kan 'ontwerpen' en opslaan, waarbij de recepten in een online database worden opgeslagen en gedeeld worden. Nu ben ik op zoek naar betatesters. Wie wil helpen kan zich bij mij aanmelden via een PM. Ik moet daarvoor jouw Microsoft account email adres koppelen aan de group betatesters zodat de app kan worden gedownload in de Microsoft Store. Daarbij zoek ik mensen die minimaal 1 recept willen plaatsen, wat ze zelf al eerder hebben gebrouwen of binnenkort gaan brouwen.

Wordt de app uiteindelijk final, dan komen er zowel gratis vormen als betaalde en de serieuze testers krijgen uiteraard de meest volledige versie bij live gaan gratis.

Na het ontvangen van een PM met daarin jouw Microsoft account email adres stuur ik nog de feedback mogelijkheden door, een korte uitleg en bekende bugs en krijg je een download link.

Een screenshot van de app heb ik op https://brew.coach staan, voor een eerste indruk.
Ik denk dat de tools van Oscar en Adrie (BrouwVisie en BrouwHulp) zo ontzettend goed zijn dat er eigenlijk niet echt veel ruimte is voor dit soort applicaties al vind ik hem er best leuk uitzien. Ik zou wel een bitterheidsindex hanteren ipv alleen IBU of EBU omdat je begin SG erg bepalend is voor de bitterheid. Maw in belgische bieren is dezelfde EBU veel minder bitter dan bij Pils om maar eens een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb ooit een pakketje gekocht bij de Hema, was prima introductie. Nu wil ik toch weer eens brouwen maar dan eerst nog maar eens met van die kant en klare bierpakketten. Die zijn alleen bijna allemaal 20L.
Kun je dat soort pakketten makkelijk opdelen? Mijn pannen en tonnen zijn niet zo groot voor 20L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
iAmRenzo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:22:
Ik heb ooit een pakketje gekocht bij de Hema, was prima introductie. Nu wil ik toch weer eens brouwen maar dan eerst nog maar eens met van die kant en klare bierpakketten. Die zijn alleen bijna allemaal 20L.
Kun je dat soort pakketten makkelijk opdelen? Mijn pannen en tonnen zijn niet zo groot voor 20L.
Extra zakje gist kopen voor de tweede batch, verder de bewaarhelft met een vacumeermachine inpakken. Dan kom je een heel eind.

Punt van aandacht is je mout. Is dat een mix, zorg dan dat je bij het splitsen wel de juiste verhouding houdt in beide delen. En, als het al geschroot is dan is het niet lang houdbaar.

Maar je kunt de ingrediënten natuurlijk ook los kopen, recepten genoeg. (Ja, ik heb me pas hetzelfde afgevraagd.... eigenlijk kun je de zooi net zo goed los kopen - veel makkelijker en je hebt de vrijheid je tweede batch wat anders te maken)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ankona schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:28:
Extra zakje gist kopen voor de tweede batch, verder de bewaarhelft met een vacumeermachine inpakken. Dan kom je een heel eind.

Punt van aandacht is je mout. Is dat een mix, zorg dan dat je bij het splitsen wel de juiste verhouding houdt in beide delen. En, als het al geschroot is dan is het niet lang houdbaar.

Maar je kunt de ingrediënten natuurlijk ook los kopen, recepten genoeg. (Ja, ik heb me pas hetzelfde afgevraagd.... eigenlijk kun je de zooi net zo goed los kopen - veel makkelijker en je hebt de vrijheid je tweede batch wat anders te maken)
Is de gist dan ook niet afgestemd op die hoeveelheid ingrediënten?

True. Dan moet je dus thuis aan het schroten... zo'n pakket klinkt zo lekker fool proof. Nou ja, meer dan losse ingredienten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
iAmRenzo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Is de gist dan ook niet afgestemd op die hoeveelheid ingrediënten?

True. Dan moet je dus thuis aan het schroten... zo'n pakket klinkt zo lekker fool proof. Nou ja, meer dan losse ingredienten.
Dosering van gist komt niet zo nauw, als het maar genoeg is. (eerste wat die doen is zich als een dolle vermenigvuldigen)

Zo'n pakket klinkt wel makkelijk maar een recept lezen en de voorgeschreven zooi kopen is niet ingewikkelder. (Je bent je wel meer bewust van wat je ingrediënten zijn)

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ram0n

Ram0n

Bierbrouwende nerd

@Lawwie Hoe is het verlopen op het ONK? Ik heb tot mijn grote verbazing gewonnen in de vrije klasse met mijn Spicy Mango IPA, erg gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Ram0n schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:11:
@Lawwie Hoe is het verlopen op het ONK? Ik heb tot mijn grote verbazing gewonnen in de vrije klasse met mijn Spicy Mango IPA, erg gaaf!
Proficiat! Onze Black IPA heeft 78 punten gescoord, onze quadrupel maar 56, met de opmerking "Dit is zeker geen voorbeeld van een goede Quadrupel. Lijkt meer op een RIS." :D

Het was leuk om mee te doen, maar het was voornamelijk om te peilen of onze bieren een beetje in de smaak vallen en dat is gelukt. :Y

• BlueSS50
Vraagje: ik ben nog steeds vollop aan het brouwen met de arsegan paketten voor speciaalbier en blikken voor de massa.

Ik heb alleen een vraagje over de blikken. deze komen vaak standaard uit op ca. 4,5%
Dit vind ik vaak iets te flauw. kan ik dan gewoon meer suiker toevoegen voor het vergisten zodat de gist langer brandstof heeft?
bijvoorbeeld 1,25kg ipv 1kg

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 17:57
Tuurlijk kan je suiker toevoegen, maar het bier wordt er qua smaak niet beter van.
Je kan de hoeveelheid wat verminderen, dan kom je ook hoger ui qua alcohol en zal de smaak sterker worden.

• Ankona
je kunt het suiker ook wat later toevoegen (paar dagen)

alles kan off-topic

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste