Gecko123 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:03:
[...]
Een tip die we hebben gekregen van een deskundige is dat de duur van het terugkoelen grote invloed heeft op de kans op infecties. Hoe sneller het terugkoelt hoe kleiner de kans.
We zouden ook niet weten waardoor het anders word veroorzaakt aangezien we alles zo steriel mogelijk doen.
Hoe gaan jullie trouwens om met het tussentijds opendoen van de deksel van de hoofdgisting? Contact met lucht, wanneer is dit funest? Roeren jullie nog voordat de flessen worden afgevuld (voor de nagistering)?
De duur van het koelen is inderdaad relevant omdat tussen ongeveer de 40 en 60 graden bacterieen de grootste kans hebben om te groeien.
Daarnaast raadt ik jullie aan om een echt ontsmettingsmiddel te gebruiken zoals Star san, gezien puro oxi meer een reiniginsmiddel is en matig ontsmet. Belangrijk is om te weten wanneer je welk middel toepast, in principe hoeft alles voor het koken van het wort alleen gereinigd te worden en alles wat NA het koken in contact komt met het wort moet ontsmet worden.
Ik zou de deksel gewoon dicht laten tijdens de vergisting, probeer oxidatie zoveel mogelijk te voorkomen en vooral niet roeren.
Ook qua termen zou ik je even inlezen, namelijk:
Hoofdgisting = De eerste aantal dagen waarbij hevige vergisting is en de meeste suikers vergist worden.
Nagisting = De fase waarbij de vergisting een stuk langzamer gaat en de gist af aan het sterven is.
Hergisting = De gisting op de fles.
Roeren voor het de fles in gaat?:
Wij maken eerst een suikeroplossing en hevelen daar het vergiste bier op over, zorgen dat je zo min mogelijk van de gistkoek meeneemt. Dan roeren wij tijdens het bottelen heel af en toe rustig, zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof in komt.
Als laatste wil ik mee geven dat je je niet moet opgeven als een aantal biertjes niet lukken, wij zitten nu op zo'n 18 brouwsels en beginnen nu consistent echt goed bier te brouwen waarbij we een aantal bieren echt al door de goot hebben moeten spoelen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Lawwie op 11-05-2018 10:42
]