Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55

murphsy

Product Monkey

Paganstars schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:32:
Ff goed rekening houden met nabottelen! Bij ons is die op tilt gegaan! Resultaat ontploffende flessen 😫
Ik gebruik champagneflessen, die kunnen de druk beter aan :) Inmiddels is het hele brouwsel aan het gisten, wat een natuurgeweld haha. Omdat dit de eerste batch is staat de fles in de keuken, kunnen we kijken. Hij borrelt en ontploft voortdurend nu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Laatst online: 11-09 16:55
murphsy schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:17:
[...]

Ik gebruik champagneflessen, die kunnen de druk beter aan :) Inmiddels is het hele brouwsel aan het gisten, wat een natuurgeweld haha. Omdat dit de eerste batch is staat de fles in de keuken, kunnen we kijken. Hij borrelt en ontploft voortdurend nu :9
Wij ook echter als je na gist op tilt gaat......

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Paganstars schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:32:
Ff goed rekening houden met nabottelen! Bij ons is die op tilt gegaan! Resultaat ontploffende flessen 😫
Paganstars schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:25:
[...]

Wij ook echter als je na gist op tilt gaat......
Vanwaar die angst voor nagisten op fles? Gewoon goed opletten wanneer je gaat bottelen. Dus: SG voor en na de gisting weten en pas bottelen wanneer de gist niets meer doet. Daarbij goed opletten hoeveel bottelsuiker je gebruikt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Laatst online: 09-09 18:55

murphsy

Product Monkey

Voor de gisting ben ik, stijlvol, vergeten mijn hydrometer te gebruiken. Heeft het nog enig zin om dat na de gisting te doen?

En kan ik het alcoholpercentage nog na de gisting meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:06

koku

Tnet Devver
murphsy schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:52:
Voor de gisting ben ik, stijlvol, vergeten mijn hydrometer te gebruiken. Heeft het nog enig zin om dat na de gisting te doen?

En kan ik het alcoholpercentage nog na de gisting meten?
Ja, dat heeft nog zin. Dit is namelijk de enige betrouwbare manier om te checken of je gisting echt is afgelopen. Dus SG checken als je denkt dat de gisting afgelopen is, dan na een paar dagen nog een keer checken. Is SG hetzelfde, dan is de gisting afgelopen.

Alcoholpercentage wordt lastig zonder begin SG. Ik zou het geschatte begin SG van het recept gebruiken, dan heb je een redelijke indicatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
koku schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:06:
Ja, dat heeft nog zin. Dit is namelijk de enige betrouwbare manier om te checken of je gisting echt is afgelopen. Dus SG checken als je denkt dat de gisting afgelopen is, dan na een paar dagen nog een keer checken. Is SG hetzelfde, dan is de gisting afgelopen.

Alcoholpercentage wordt lastig zonder begin SG. Ik zou het geschatte begin SG van het recept gebruiken, dan heb je een redelijke indicatie...
Kleine nuance op hierbovenstaande omdat eerder over ontploffende flessen gesproken werd: een gestokte vergisting laat ook een constante SG zien. In het geval een vergisting maar voor 50% zijn werk doet voordat hij door een verkeerde bijv temperatuur stokt, dan zitten er nog suikers in die na het bottelen, samen met de bottlesuiker, op fles (kunnen)vergisten en dus glazen bommen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

JohnnieWbl schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:09:
[...]

Kleine nuance op hierbovenstaande omdat eerder over ontploffende flessen gesproken werd: een gestokte vergisting laat ook een constante SG zien. In het geval een vergisting maar voor 50% zijn werk doet voordat hij door een verkeerde bijv temperatuur stokt, dan zitten er nog suikers in die na het bottelen, samen met de bottlesuiker, op fles (kunnen)vergisten en dus glazen bommen kunnen worden.
Klopt maar dat zal niet vaak voorkomen denk ik.

Ik ga eens zo een refractometer kopen, heb ergens 12 appel en peer bomen staan die ik wil plukken en geen idee wat het suiker gehalte is (zure meuk dus vast niet hoog). Eens wat Cider proberen te maken deze winter.

edit:// en Grolsch beugels blijven wat dat betreft het leukst - twee tot drie glazen (afhankleijk van de drank) en die kunnen (1) wat hebben en (2) ontploffen niet zo snel lijkt me (dan gaan ze toch lekken?)

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 19-09-2017 21:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Paganstars
  • Laatst online: 11-09 16:55
Was bij ons ook de eerste keer in vier jaargangen.... Denk dat er tocht of Xu stond waardoor het zo vreemd ging. De eerste gisting was vrij tam itt eerdere batches.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
franssie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:42:
edit:// en Grolsch beugels blijven wat dat betreft het leukst - twee tot drie glazen (afhankleijk van de drank) en die kunnen (1) wat hebben en (2) ontploffen niet zo snel lijkt me (dan gaan ze toch lekken?)
Helemaal mee eens, als je lekker bier hebt gemaakt (wat ik toch hoop :P) is het lekker inschenken uit zo'n fles.

Weet niet of ze eerst gaan lekken voor ze gaan springen, zou dat niet zomaar aannemen.. met zo'n metalen clip en een goed rubber lijkt mij die sluiting juist steviger dan een kroonkurk. Voor mijn gevoel is dat altijd de zwakke plek bij hoge druk, de scene van Breaking Bad (hobby brouwer / Narc detective) komt zo bij me op waarin de druk aan de bovenkant eruit springt en de flessen niet ontploffen. Zelf (gelukkig) nog geen ervaring met ontploffingen maar de eerste keren brouwen wel de flessen in een grote pan met deksel gezet just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Wij hebben een partij druiven van de schoonouders gekregen. Die hebben we maar verwerkt, het is de bedoeling dat het een soort lichtzoete mousserende wijn wordt. Het heeft een paar uur staan borrelen (misschien wel langer, 's nachts kunnen wij niet horen wat er in de keuken gebeurt), maar nu lijkt het borrelen te zijn gestopt. Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
4Br0k3n3rr0r schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:20:
Wij hebben een partij druiven van de schoonouders gekregen. Die hebben we maar verwerkt, het is de bedoeling dat het een soort lichtzoete mousserende wijn wordt. Het heeft een paar uur staan borrelen (misschien wel langer, 's nachts kunnen wij niet horen wat er in de keuken gebeurt), maar nu lijkt het borrelen te zijn gestopt. Hoe kan dit?
Wat is je plan van aanpak geweest? En wat versta je ondet borrelen?(waterslot en blubs/seconde) ;)

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
PjotrStroganov schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:36:
[...]

Wat is je plan van aanpak geweest? En wat versta je ondet borrelen?(waterslot en blubs/seconde) ;)
Ik versta onder 'borrelen' dat er lucht door het waterslot komt. En ik gok dat het zo'n 12 blubs per minuut waren. Het deksel staat nog wel erg bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
4Br0k3n3rr0r schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:48:
[...]

Ik versta onder 'borrelen' dat er lucht door het waterslot komt. En ik gok dat het zo'n 12 blubs per minuut waren. Het deksel staat nog wel erg bol.
Ah ok. Ik vermoede namelijk dat je gisting iets te snel was gegaan zoals dat is gebeurd bij mij. Ik heb namelijk teveel gist toegevoegd, waar door ik praktisch een continue stroom van bubbels had. De gisting was daarom binnen een paar dagem afgelopen.

Wat betreft je deksel. Die zou toch niet bol mogen staan? Je waterslot zou de interne druk moeten verminderen. Zou het kunnen zijn dat je waterslot verstopt is?

• JohnnieWbl
Ik wist niet dat dat kon, een te snelle vergisting. Lijkt mij alleen maar wenselijk dat de vergisting zo snel en zo heftig mogelijk op gang komt, de dode gist kan smaakafwijkingen geven dus hoe eerder je hem op een schone fles kan zetten hoe beter. Correct me if I'm wrong maar er zijn volgens mij geen nadelen van een "te snelle vergisting."

Bolle deksel is raar met een waterslot inderdaad, checken op verstopping is raadzaam om een blow-out te voorkomen.

Met de beschikbare informatie hier denk ik eerder een gestokte vergisting door te lage temperatuur (afkoelen ruimte waar de fles staat door terugdraaien cv en dalen buitentemperatuur). Bij welke temp werkt je gist optimaal en waar heb je je fles staan? Voor het herstarten van een gestokte vergisting kun je nog eens gist(starter) toevoegen, en/of heftig de complete fles schudden zodat de aanwezige gist zich verdeelt en weer aan het werk kan. Wellicht toevoegen van vergistbare suikers als makkelijk voedsel voor de gist.

• PjotrStroganov
JohnnieWbl schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:30:
Ik wist niet dat dat kon, een te snelle vergisting. Lijkt mij alleen maar wenselijk dat de vergisting zo snel en zo heftig mogelijk op gang komt, de dode gist kan smaakafwijkingen geven dus hoe eerder je hem op een schone fles kan zetten hoe beter. Correct me if I'm wrong maar er zijn volgens mij geen nadelen van een "te snelle vergisting."

Bolle deksel is raar met een waterslot inderdaad, checken op verstopping is raadzaam om een blow-out te voorkomen.

Met de beschikbare informatie hier denk ik eerder een gestokte vergisting door te lage temperatuur (afkoelen ruimte waar de fles staat door terugdraaien cv en dalen buitentemperatuur). Bij welke temp werkt je gist optimaal en waar heb je je fles staan? Voor het herstarten van een gestokte vergisting kun je nog eens gist(starter) toevoegen, en/of heftig de complete fles schudden zodat de aanwezige gist zich verdeelt en weer aan het werk kan. Wellicht toevoegen van vergistbare suikers als makkelijk voedsel voor de gist.
Wat ik lees is dat een snelle gisting de co2 samen met aroma’s naar buiten blaast. Wat resulteert in minder smaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Het is inmiddels het 2e jaar dat ik wijn van eigen grond ga proberen te maken.
Dit is de eerste keer witte wijn (vorig jaar hadden de vogels een feestmaal)

Sap zit inmiddels I het vat en de gist zal ondertussen zijn werk moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SFCcfwD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ye1Hy6Y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XNaYpiJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZpHwwmm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bRF77V1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cfbuyrs.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Heeft iemand hier ervaring met het koken op inductie?

Ik heb eerder al wat gebrouwen met van die extract pakketten, maar wil nu gewoon volmout brouwen. Heb een keer BIAB gedaan, maar dat geeft me teveel rotzooi.

Helaas is mijn keuken kookplaat niet sterk genoeg om mijn grote pan (30L) aan de kook te krijgen. In huis heb ik geen gas (Duitsland :'(), dus overweeg ik inductie.

Ik heb nu maar één echt grote pan, daar moet er dus nog een tweede van bij komen.

Nu overwoog ik even om een Weck ketel te kopen (staat er een bij me in de buurt te koop voor 40 piek, met RVS kraan), maar daar zit weer teveel temperatuur schommeling in. Misschien is dat op te lossen met een roerwerk ?

Wat is jullie ervaring met inductie brouwen? Gaat een element van 2000W die pan aan de kook krijgen of moet ik iets zwaarder kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
PjotrStroganov schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:58:
[...]

Ah ok. Ik vermoede namelijk dat je gisting iets te snel was gegaan zoals dat is gebeurd bij mij. Ik heb namelijk teveel gist toegevoegd, waar door ik praktisch een continue stroom van bubbels had. De gisting was daarom binnen een paar dagem afgelopen.

Wat betreft je deksel. Die zou toch niet bol mogen staan? Je waterslot zou de interne druk moeten verminderen. Zou het kunnen zijn dat je waterslot verstopt is?
Oh, dat kan hoor... mijn weegschaal is niet zo nauwkeurig (wordt aan gewerkt), vandaar dat ik iets meer gist had dan ik normaal bij zou voegen. Het deksel staat nu niet meer bol, want ik had het waterslot even aangevuld (hoe zeg je dit?). Door het enthousiasme van de gist gutste het water er af en toe uit.

Het ruikt best alcoholisch. En het stinkt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

De_Bastaard schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:31:

Wat is jullie ervaring met inductie brouwen? Gaat een element van 2000W die pan aan de kook krijgen of moet ik iets zwaarder kopen?
Dat gaat net aan lukken, maar heeft je inductie niet meer vermogen?
Ik zou je pan wel isoleren en natuurlijk de deksel op de pan. (en er weer af als het eenmaal kookt) je verliest veel stralingswarmte aan de zijkant, dus minimaal van dat zilveren bubbelfolie dat vaak achter een verwarmingsplaat zit.

Nu overwoog ik even om een Weck ketel te kopen (staat er een bij me in de buurt te koop voor 40 piek, met RVS kraan), maar daar zit weer teveel temperatuur schommeling in. Misschien is dat op te lossen met een roerwerk ?
Ik weet niet wat een vermogen die weckketel heeft, maar de schommelingen kan je opvangen met een regeling, een goedkope en aardige is: https://www.brouwmarkt.nl...-temperatuurregelaar.html

[ Voor 33% gewijzigd door Pinin op 25-09-2017 17:22 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
4Br0k3n3rr0r schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:17:
Oh, dat kan hoor... mijn weegschaal is niet zo nauwkeurig (wordt aan gewerkt), vandaar dat ik iets meer gist had dan ik normaal bij zou voegen. Het deksel staat nu niet meer bol, want ik had het waterslot even aangevuld (hoe zeg je dit?). Door het enthousiasme van de gist gutste het water er af en toe uit.

Het ruikt best alcoholisch. En het stinkt niet!
Volgende keer wellicht een simpele blow-off maken: een slang vanuit je vergistings fles/vat in een glas/emmer met water. Als de ergste vergisting is geweest kun je het vervangen door een normaal waterslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

HeAdWaVe74 schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:00:
Het is inmiddels het 2e jaar dat ik wijn van eigen grond ga proberen te maken.
Dit is de eerste keer witte wijn (vorig jaar hadden de vogels een feestmaal)

Sap zit inmiddels I het vat en de gist zal ondertussen zijn werk moeten doen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuk hoor, ik weet niets van wijnmaken, maar ga je wel genoeg alcohol krijgen van druiven alleen met ons zonnetje (dus niet zo zoet, dus niet veel suikers, dus weinig alcohol)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Het viel me mee, ik moest 60gr per liter toevoegen om m'n streef waarde van 11% te halen.

Maar de gisting verloopt nog erg traag.
Even aankijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Pinin schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:20:
[...]

Dat gaat net aan lukken, maar heeft je inductie niet meer vermogen?
Ik zou je pan wel isoleren en natuurlijk de deksel op de pan. (en er weer af als het eenmaal kookt) je verliest veel stralingswarmte aan de zijkant, dus minimaal van dat zilveren bubbelfolie dat vaak achter een verwarmingsplaat zit.

[...]

Ik weet niet wat een vermogen die weckketel heeft, maar de schommelingen kan je opvangen met een regeling, een goedkope en aardige is: https://www.brouwmarkt.nl...-temperatuurregelaar.html
Aan de andere kant zag ik dubbele inductiekookplaat van 2x 3500W voorbij komen. Daar moet het toch sowieso mee lukken zou je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54

Saffie_time

Why use this? 42!

Heeft iemand hier ervaring met het koken op inductie?

Ik heb eerder al wat gebrouwen met van die extract pakketten, maar wil nu gewoon volmout brouwen. Heb een keer BIAB gedaan, maar dat geeft me teveel rotzooi.

Helaas is mijn keuken kookplaat niet sterk genoeg om mijn grote pan (30L) aan de kook te krijgen. In huis heb ik geen gas (Duitsland :'(), dus overweeg ik inductie.

Ik heb nu maar één echt grote pan, daar moet er dus nog een tweede van bij komen.

Ik heb totaal geen enkele moeite met temperatuur vasthouden in onderstaande ketel:
Kwestie van instellen op gewenste temperatuur, thermometer erin en indien temp bereikt is de de afstelling iets aanpassen zodat ie goed blijft. Af en toe een klein beetje roeren zodat de verdeling warm/koud in de ketel goed blijft en that's it.

Afbeeldingslocatie: https://www.hood.de/img1/full/9249/92498645.jpg

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Is er nog iemand die zelf een porter of dubbel gemaakt heeft?
Ik ben op zoek naar een leuk recept om eens te gaan proberen. Mag deze keer dus zwaar en donker worden...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 17:57
Kijk eens op het hobbybrouw forum, daar staan een heleboel recepten van alle bierstijlen.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voegen jullie eigenlijk je bieren ook toe op untappd? Ondertussen hebben wij er een stuk of 5 op untappd staan denk ik.

Brouwerij 't drinkend schip met als grootste succes de Wim (Een vlaams oud bruin, beetje zurig donker bier. Genoemd naar Wim Suurbier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Jup, ik voer ze allemaal in :) Erg leuk om checkins van kennissen te zien die je af en toe een biertje meegeeft.

Van de week de tweede versie van m'n Russian Imperial Stout gebotteld. De eerste variant was mijn favoriete brouwsel tot nu toe, deze keer in whiskey geweekte houtsnippers toegevoegd tijdens de nagisting. Daarnaast staan er een vlaams rood en een blond in het vat op dit moment.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Ram0n schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:25:
deze keer in whiskey geweekte houtsnippers toegevoegd tijdens de nagisting.
Damn :P Ben benieuwd naar je smaakervaring, vers maar vooral na wat langere rijping (weet niet of dat mogelijk is voor je biertjes ;)) In welke hoeveelheden heb je de houtsnippers gebruikt? Wellicht goed alternatief voor thuisbrouwers die niet de hoeveelheden maken (of het geld hebben) om een vat te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram0n

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Zal ik laten weten! Ik heb 65 gram snippers toegevoegd op 24 liter jongbier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend wat vrienden gesproken die ook bier brouwen. Want de 2 andere jongens met wie ik meestal brouw trekken er niet zo hard meer aan. Dus er komt een Collab :+ Dan kan ik ook weer eens gaan brouwen.

Ik heb er zelf ook aan zitten denken om een RIS te gaan brouwen en in de nagisting in whiskey geweekte houtsnippers toe te gaan voegen.

Misschien is het wel leuk om wat biertjes te ruilen? Ik heb er nu nog 3 verschillende op voorraad die ik eventueel wel zou willen ruilen, voor andere homebrews bedoel ik dan uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Lijkt mij zeker interessant :) Doe ik graag aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 15:24
Ik ben onlangs begonnen met mijn eerste poging. In dit geval blik brouwen om te kijken of dit misschien een leuke hobby kan worden ;)

Aangezien ik verzot ben op Tripeltjes daar ook maar mee gestart. (Pakket van Brewferm)
Afgelopen weekend heb ik net alles gebottled dus nu is het zo'n 6 - 8 week wachten om te zien wat het resultaat zal zijn. Ik ben benieuwd.

Als dit goed bevalt dan eens kijken of ik een eigen Tripel inelkaar kan gaan flansen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mij gaat het alleen nog maar mis. Ik heb wel 3 batches weg kunnen gooien. Ga er nog 1 proberen van een ander merk en als dat ook niet wil werken stop ik ermee hahaha.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

@Tylen Wat gaat er mis dan?
Ik heb nu uit de 4 batches gemaakt er 1 weg moeten gooien en weet wat daar mis is gegaan.
Schroten was niet fijn genoeg gedaan, meer een soort van pletten.
Afgelopen weekend de eerste trippel op fles gezet (17 liter) met nu al een alcoholpercentage van 7.3%. Ik verwacht dat daar zeker nog wel 0.5% bij zal komen...
Nu nog hopen dat de smaak ook goed is want we hebben zonder vast recept gewerkt en wat zaken toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ik ben nog steeds met de kitjes bezig omdat dat al niet eens lukt ga ik niet eens beginnen aan het echte brouwen.

Alle bieren smaken altijd zuur of ranzig. Heb nu altijd Arsegan gedaan en ga binnenkort een ander merk maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Weet je zeker dat alles goed desinfecteren wat je gebruikt goed gaat?
Zuur worden kan een teken zijn dat er wat bederf is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ja I know. Waarschijnlijk beter desinfecteren... Daarom nog maar een keer proberen hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 09:28
Zelf ook een stuk of 4 brouwsels gemaakt, allemaal kleine badges van ca 4 liter meestal met behulp van moutextract. Over over het algemeen smaakt het bier prima maar wat het een beetje verpest is de 'troebele' smaak van het bier. ik heb niks tegen troebel/ongefilterd bier maar nu is het toch wat te overheersend zelfs een beetje kalkachtig oid. Dit geldt helemaal voor het laatste brouwsel (een zelf samengesteld IPA recept) wat er in resulteert dat het tijdens het drinken vaak slechts bij 1 biertje per keer blijft. Een zeef bij het bottelen mocht niet baten. Heeft iemand hier nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:22

Mef

Onlangs ook een poging gedaan. Ook met een blik (tripel) en kleine starterskit om eens te kijken in hoeverre dit mij aanspreekt om meer te gaan doen. Is nu al enkele weken op flessen gedaan en nu nog enkele weken wachten op het resultaat. Na een tweetal weken al eens geproefd om te kijken of het gelukt was en ik was al tevreden dat ik iets had dat op bier leek. Alcohol gehalte van rond de 8%. Kleur was meer donker dan het voorgeschreven amber-blond en qua smaak lijkt het meer op een soort van Guinness. Maar ale, ik vond het redelijk geslaagd voor een eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Zitilites schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:48:
Zelf ook een stuk of 4 brouwsels gemaakt, allemaal kleine badges van ca 4 liter meestal met behulp van moutextract. Over over het algemeen smaakt het bier prima maar wat het een beetje verpest is de 'troebele' smaak van het bier. ik heb niks tegen troebel/ongefilterd bier maar nu is het toch wat te overheersend zelfs een beetje kalkachtig oid. Dit geldt helemaal voor het laatste brouwsel (een zelf samengesteld IPA recept) wat er in resulteert dat het tijdens het drinken vaak slechts bij 1 biertje per keer blijft. Een zeef bij het bottelen mocht niet baten. Heeft iemand hier nog tips voor?
Zorgen dat je niet de allerlaatste druppel eruit wil halen.
Een IPA zou na de gisting redelijk helder moeten zijn. Als je dit gaat bottelen zorgen dat je dus niet van helemaal onder uit de vergistingstank haalt maar boven het gistgedeelte. Komt zowel de smaak als de helderheid ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Zitilites schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:48:
Gebruik je toevallig water waar veel kalk in zit?
Klinkt misschien raar, maar het water profiel heeft op bepaalde bieren flink wat invloed. Zo is het kraanwater dat hier uit de kraan komt niet geschikt voor lichtere bieren (lees pils achtig). De smaak word erg weeig/flauw, en dat werd bevestigd door de locale brouwclub.
Als je het zelfde effect hebt met alle bieren die je hebt gemaakt is het mogelijk iets om naar te kijken.

Het kan ook komen door teveel gist, zoals hierboven benoemd. Al zou je dat met voorzichtig schenken een heel eind moeten kunnen voorkomen.

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
Saffie_time schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:13:
[...]

Zorgen dat je niet de allerlaatste druppel eruit wil halen.
Een IPA zou na de gisting redelijk helder moeten zijn. Als je dit gaat bottelen zorgen dat je dus niet van helemaal onder uit de vergistingstank haalt maar boven het gistgedeelte. Komt zowel de smaak als de helderheid ten goede.
Tja dat is wel een dingetje natuurlijk ik brouw met kleine batches dan wil je nog wel wat over houden :P Ik gebruik nu trouwens een hevelpompje die ik van de bodem van de vergistingfles af probeer te houden. Ik zal de volgende keer hier nog wat scherper op zijn. Wellicht kan een navergisting nog helpen zodat de drab nog een keer kan zakken?
atacama schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:25:
[...]

Gebruik je toevallig water waar veel kalk in zit?
Klinkt misschien raar, maar het water profiel heeft op bepaalde bieren flink wat invloed. Zo is het kraanwater dat hier uit de kraan komt niet geschikt voor lichtere bieren (lees pils achtig). De smaak word erg weeig/flauw, en dat werd bevestigd door de locale brouwclub.
Als je het zelfde effect hebt met alle bieren die je hebt gemaakt is het mogelijk iets om naar te kijken.

Het kan ook komen door teveel gist, zoals hierboven benoemd. Al zou je dat met voorzichtig schenken een heel eind moeten kunnen voorkomen.
Volgens mij valt het mee met het kalkgehalte. Waar brouw jij dan mee, bronwater?

[ Voor 33% gewijzigd door Zitilites op 06-12-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Zitilites schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:43:
[...]

Tja dat is wel een dingetje natuurlijk ik brouw met kleine batches dan wil je nog wel wat over houden :P Ik gebruik nu trouwens een hevelpompje die ik van de bodem van de vergistingfles af probeer te houden. Ik zal de volgende keer hier nog wat scherper op zijn. Wellicht kan een navergisting nog helpen zodat de drab nog een keer kan zakken?
Navergisting helpt zeker.
Met de standaard brouwpakketten goed te doen door wat water en suiker te koken, af te laten koelen, en goed door je mengsel heen te roeren. Let op dat je dat dus niet in de vergistingstank doet maar in een gedesinfecteerde ketel oid.
Dus eerst uit je vergsitingstank halen en dan mengen ;) Anders schiet je er alsnog niet veel mee op.
Beetje afhankelijk van wat je aan het brouwen bent hoeveel water/suiker mengsel je toe moet voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Saffie_time op 06-12-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Zitilites schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:43:
[...]
Volgens mij valt het mee met het kalkgehalte. Waar brouw jij dan mee, bronwater?
Gewoon kraanwater. Mijn regio heeft vrij mooi water en vind sowieso corrigeren op water vrij veel gedoe.
En ik houd niet zo van pils achtige bieren, we brouwen vrijwel altijd wat zwaardere bieren.

Het is een mogelijkheid, maar zeker niet noodzakelijk de oorzaak. En het is een aardige (extra) studie als je het water echt ideaal wilt maken voor het brouwen. Wij zijn wel eens bezig geweest met de zuurtegraad, maar merkten niet echt een verbetering.
Mocht je het toch uit willen zoeken, volgens mij zit er in Brouwvisie een aantal water profielen. Ik vond het lastig terug te vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
Saffie_time schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:46:
[...]

Navergisting helpt zeker.
Met de standaard brouwpakketten goed te doen door wat water en suiker te koken, af te laten koelen, en goed door je mengsel heen te roeren. Let op dat je dat dus niet in de vergistingstank doet maar in een gedesinfecteerde ketel oid.
Dus eerst uit je vergsitingstank halen en dan mengen ;) Anders schiet je er alsnog niet veel mee op.
Beetje afhankelijk van wat je aan het brouwen bent hoeveel water/suiker mengsel je toe moet voegen.
Hier ben ik nog niet bekend mee, dus je voegt suikerwater toe en zet het dan weer voor enkele dagen/weken weg? en bij het bottelen wordt er weer suiker toegevoegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atacama
Er zijn 2 mogelijkheden die soms door elkaar gehaald worden tbv navergisting.

- Navergisting is in principe door vergisting van het bier na de hoofdvergisting. Een onderdeel van het rijpen. Dit is iets dat zo goed als altijd plaats vind bij zelf brouwen. Vaak hevel je dan het bier over naar een schoon vat of mandfles om zo het oude/dode gist niet mee te nemen. Hierdoor word het helderder.
Dit gebeurd sowieso als je het bier botteld maar je kan dit ook direct na de hoofdvergisting doen.
- Vergisting van toegevoegde suiker na het bottelen in de fles. Dit doe je puur voor het koolzuur. Daarnaast zal in de fles de nagisting plaatsvinden (vooral merkbaar bij zware bieren ala Grand Prestege)

Bij suikeren voor de navergisting kan. In mijn beleving is dit vooral nuttig als je een reden hebt om de gist een extra zetje te geven (lees je verwacht dat de SG nog lager kan en wilt dit versnellen).

Zie het uitgebreide verhaal hier: http://www.wiki-hobbybrou...sting:nagisting_-_lageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Afgelopen zaterdag voor het eerst mijn bier uitgedeeld tijdens een hobby- en ambachtsmarkt, erg leuk! Ik heb een blond en een bockbier aangeboden die beiden net wat te jong waren, maar de reacties waren positief. Daarnaast ook erg fijne tips gekregen van de mensen van het lokale brouwgilde die daar aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb mij vandaag eens goed ingelezen over (full grain) brouwen en ben erg enthousiast aan het plannen, maar vraag me nu nog één ding af.. Ik begrijp de stappen van het maischschema en de temperaturen die erg nauw komen, maar nu lees ik overal over rust tijdens het maischen en een deken/pak hooi om de pan heen. Hier begrijp ik uit dat je de wort opwarmt en dan op temperatuur houdt met een hoop isolatie, maar als ik het maischen (in een zak) en het koken in één pan doe, dan is het toch een kwestie van die pan met een vlamverdeler op laag vuur op temperatuur houden?
Het boek is een aanrader voor de beginnende brouwer/wijnmaker, erg informatief en geschreven met een hoop humor.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Volgens mij word dit gedaan om de temperatuur zo egaal mogelijk te houden. Uiteraard kan je met isolatie ook het verbruik van gas/electriciteit beperken.

Zelf heb ik (ook) een 90 liter pan om te brouwen, als je dan 1 gaspit hebt krijg je snel onderin een veel hogere temperatuur dan onderin. Gezien je, zeker zonder isolatie, constant warmte toevoegd moet je dan ook constant blijven roeren.
Tot slot is het voordeel van isolatie ook dat je minder snel je handen brand aan de pan ;-)

Conclusie, nee het is niet noodzakelijk maar als je het vaak doet wel de moeite waard. Een goede doorstroming of roerder kan de noodzaak ook verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik brouw enkele keren per jaar in een pannetje van 12 liter met 6-8 liter wort, dus ik blijf nog even met de gaspit aankloten en roeren dan :P
Gisteravond een paar kilo mout, hop en de nodige attributen besteld bij de brouwmarkt, zodat ik deze kerstvakantie een stevige RIS kan gaan brouwen!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Wij willen een collega een bierbrouwset cadeau doen voor zijn verjaardag. Via Google kwam ik uit op de startersets van HOPT: https://www.hopt.nl/497-startersets-om-bier-te-brouwen

Iemand ervaring mee, of betere suggesties? Budget is max €100.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Wat is de bedoeling om te geven?
En heeft die persoon al iets wat nodig is voor bierbrouwen of moet er helemaal vanuit niets begonnen worden?
In principe mis je hierbij nog een brouwketel (iets om in te koken) en alle ingrediënten die nodig zijn. Dus als dat voorhande is dan kan de persoon ermee aan de slag en anders heeft ie hiermee een groot deel van wat nodig is om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Als je doelt op bijvoorbeeld deze kit: https://www.hopt.nl/brouw...pakket-bierkit-blond.html
Prima om cadeau te doen volgens mij. Kijkende naar wat er in zit compleet op de kookpan na. Als ik het goed begrijp is de set voor 4 liter. Dan moet je wel een pan hebben die een aantal liter meer kwijt kan (bij de brouwstap kan het flink schuimen).
*nu ik het voor een 2e keer doorneem vraag ik me af of het de bedoeling uiteindelijk zelf te bottelen. Dan kom je nog wel een apparaat om te doppen tekort. Die met 2 handvaten die ik op die website zie kan ik niet aanbevelen maar werkt wel om mee te beginnen.*

Het "BASIC BROUWPAKKET" dat op die pagina staat kan ik niet aanraden. Daarbij mis je zo veel dat je zeker nog een keer naar de winkel mag wil je een geslaagd biertje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Twee emmers is ook wel zo handig (al is een gistfles beter voor het lageren van het bier) anders moet je de emmer leeg laten lopen in je pan, dan de emmer uitspoelen (want dikke laag gist op de bodem) en dan het bier weer terug laten lopen in de emmer. Geeft allemaal weer kans op oxidatie/infectie.

Mijn oatmeal/RIS ligt inmiddels alweer 2 weken op fles, tijdens het bottelen smaakte die eigenlijk al best oké :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Dankjewel iedereen voor de reacties.
atacama schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:58:
Als je doelt op bijvoorbeeld deze kit: https://www.hopt.nl/brouw...pakket-bierkit-blond.html
Prima om cadeau te doen volgens mij. Kijkende naar wat er in zit compleet op de kookpan na. Als ik het goed begrijp is de set voor 4 liter. Dan moet je wel een pan hebben die een aantal liter meer kwijt kan (bij de brouwstap kan het flink schuimen).
*nu ik het voor een 2e keer doorneem vraag ik me af of het de bedoeling uiteindelijk zelf te bottelen. Dan kom je nog wel een apparaat om te doppen tekort. Die met 2 handvaten die ik op die website zie kan ik niet aanbevelen maar werkt wel om mee te beginnen.*
Ik heb nu die bierkit + bottelset besteld. Zal mijn collega laten weten dat hij zelf nog maar een grote pan + emmers moet regelen. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Demo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:41:
Twee emmers is ook wel zo handig (al is een gistfles beter voor het lageren van het bier) anders moet je de emmer leeg laten lopen in je pan, dan de emmer uitspoelen (want dikke laag gist op de bodem) en dan het bier weer terug laten lopen in de emmer. Geeft allemaal weer kans op oxidatie/infectie.

Mijn oatmeal/RIS ligt inmiddels alweer 2 weken op fles, tijdens het bottelen smaakte die eigenlijk al best oké :)
Als je zo'n dubbele vergisting wilt wel. Eigenlijk ga ik altijd vanaf het brouwen de gistemmer in en dan op de fles (met een beetje extra suiker als nodig voor het koolzuur). Al hangt het ook een beetje af van het soort bier dat je wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:58
Beste Brouwers!
ik wil graag het volgende startpakket bestellen om te kijken of bierbrouwen iets voor mij is alvorens alles te kopen om het gehele proces zelf te doen.

https://www.brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-pro-plus.html

Volgens mij wel redelijk compleet en niet de duurste en goedkoopste. ik wil er ook het Fermtech vulpijpje bij bestellen.

Waar ik nog wel aan twijfel is een vat met of zonder kraantje. ik kan mij zoor voorstellen dat een kraantje lastiger is schoon te maken en voor het vullen heb je de hevel met broesemkop. echter voor de S.G. bepaling kan het wel makkelijk zijn dat je het kraantje gebruikt om je maatbeker vol te tappen.

Graag jullie mening. of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

BlueSS50 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:58:
Beste Brouwers!
ik wil graag het volgende startpakket bestellen om te kijken of bierbrouwen iets voor mij is alvorens alles te kopen om het gehele proces zelf te doen.

https://www.brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-pro-plus.html

Volgens mij wel redelijk compleet en niet de duurste en goedkoopste. ik wil er ook het Fermtech vulpijpje bij bestellen.

Waar ik nog wel aan twijfel is een vat met of zonder kraantje. ik kan mij zoor voorstellen dat een kraantje lastiger is schoon te maken en voor het vullen heb je de hevel met broesemkop. echter voor de S.G. bepaling kan het wel makkelijk zijn dat je het kraantje gebruikt om je maatbeker vol te tappen.

Graag jullie mening. of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt!
Ik kreeg bij de pakketten geen enkele keuze, je kan/mag blijkbaar niets uitwisselen vanwege “de scherpe prijs” werd me verteld. Dus met of zonder kraantje is mogelijk geen keuze.

Verder had ik een pakket met een bier extract er bij, vorig jaar gemaakt en ging prima met de inhoud van het pakket, ik miste geen onderdelen.

Heb er wel nieuwe flessen en extra doppen bijbesteld, had geen zin om gebruikte flessen schoon te moeten maken met het risico daar een eerste keer mis mee te gaan. Ik heb duvel flesse besteld.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Pixelmagic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:12:
[...]

Ik kreeg bij de pakketten geen enkele keuze, je kan/mag blijkbaar niets uitwisselen vanwege “de scherpe prijs” werd me verteld. Dus met of zonder kraantje is mogelijk geen keuze.

Verder had ik een pakket met een bier extract er bij, vorig jaar gemaakt en ging prima met de inhoud van het pakket, ik miste geen onderdelen.

Heb er wel nieuwe flessen en extra doppen bijbesteld, had geen zin om gebruikte flessen schoon te moeten maken met het risico daar een eerste keer mis mee te gaan. Ik heb duvel flesse besteld.
Ik begreep ook al wel dat ik geen keus zou hebben...
Als jullie allen volmondig zouden zeggen "kraantje? altijd doen!" dan had ik op zoek gegaan naar een ander pakket. soortgelijk pakket staat op brouwstore
http://www.brouwstore.nl/brouwstore-startpakket-advanced-gistvat

maar is een tientje duurder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

KRaantje altijd doen.

Ik heb diezelfde starterspack. maar heb een nieuwe emmer gekocht er er een kraantje ingezet.

Dan hoor ik je denken, waarom dan niet een kraantje in die emmer???

Nou omdat deze emmer ook geen schaal indeling heeft en niet doorzichtig. Ik kon dus niet zien hoeveel liter bier erin zat ;_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

BlueSS50 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:16:
[...]

Ik begreep ook al wel dat ik geen keus zou hebben...
Als jullie allen volmondig zouden zeggen "kraantje? altijd doen!" dan had ik op zoek gegaan naar een ander pakket. soortgelijk pakket staat op brouwstore
http://www.brouwstore.nl/brouwstore-startpakket-advanced-gistvat

maar is een tientje duurder....
Ik heb een kraantje in de emmer maar daar maak ik alleen de mix in klaar. Heb een tonnetje meegenomen voor het gisten, zonder kraantje wel te verstaan.

Dus mix maken in emmer (makkelijk schaalverdeling en kraantje). Dan overhevelen in tonnetje voor gisten en daarna hevelen naar emmer, prut in tonnetje laten en dan suiker erbij en vanuit emmer met afvulpijpje de flesjes vullen.

Succes :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marties
  • Laatst online: 11-09 06:38
Ik zou als het kan zeker een vergistingsvat zonder kraantje nemen. Deze zijn veel makkelijker om schoon te maken. Ik ben zelf begonnen met een gistvat met kraantje maar ik heb het kraantje nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atacama
Een kraantje is bij het schoonmaken zeker een dingetje. Al gaat dat bij het juiste middel heel makkelijk. Alles voor er wort in gaat laat ik een tijdje staan met heet water en het juiste middel (ff de naam kwijt).
Zelf zou ik gaan voor met kraantje. Vooral om te bottelen. Er zijn pijpjes die op de kraan passen en zichzelf afsluiten. Raak je de bodem aan loopt de fles vol, haal je hem eruit staat hij stil. Geen gedoe met hevel en overgieten.
De dode gisten en ander bezinksel liggen op de bodem van de emmer onder het kraantje. Zolang je niet schud komt het niet in de fles terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook gaan voor zonder kraantje. Wij gebruiken het nooit en is alleen lastig met schoonmaken.

Alleen de filteremmer zit een kraan op om vanuit de filteremmer weer de pan in te gaan om te koken. Dan vanuit de pan met een hevel naar het gistvat (zoveel werk is dat hevelen toch helemaal niet?) En later vanuit het gistvat ook weer hevelen naar flesjes inderdaad met een vulpijpje aan de hevel. Suiker doen wij altijd per fles met een doseerspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Is er hier iemand die al eens een keer zelf Weissen gebrouwen heeft en dus ervaring mee heeft?
Ik zit te denken om dit zondag eens te gaan proberen maar kom overal tegen dat dit wel iets lastiger is om goed voor elkaar te krijgen dan bijvoorbeeld een trippel of bokje (waar ik al wel wat ervaring mee heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:20
Saffie_time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:26:
Is er hier iemand die al eens een keer zelf Weissen gebrouwen heeft en dus ervaring mee heeft?
Ik zit te denken om dit zondag eens te gaan proberen maar kom overal tegen dat dit wel iets lastiger is om goed voor elkaar te krijgen dan bijvoorbeeld een trippel of bokje (waar ik al wel wat ervaring mee heb).
In principe zou het juist simpeler moeten zijn. Gezien het Rheinheitsgebot mag er alleen water, granen, hop en gist in het bier. De banaan/kruidnagel smaak is een bijproduct van de gistsoort die ze daarvoor gebruiken. Enige wat 'lastiger' lijkt is dat je naast gerst ook tarwe gebruikt. Zelf nooit gedaan, maar moeilijker dan ander bier lijkt het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Ik heb pas een weizen gebrouwen. Deze is goed gelukt. Dit was niet lastiger dan een trippel of een bok. Het kan wel dat je filter problemen krijgt door de tarwe. Hier heb ik zelf geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Bij de weissen hoeft dan ook geen suiker meer op de fles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marties
Er moet zeker wel suiker bij op de fles anders krijg je geen koolzuur in het bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
marties schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:01:
Er moet zeker wel suiker bij op de fles anders krijg je geen koolzuur in het bier.
Ik ben mij er pas net in aan het verdiepen, maar als ik het goed begrijp kun je dus niet zelf bier maken met allen water, gerstemout en hop als ingrediënten en komt er altijd suiker bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marties
Ja je zult altijd bij het bottelen suiker moeten toevoegen. Daardoor komt de vergisting weer een beetje op gang en onstaat er koolzuur in de fles. Het gaat dan om ongeveer 5-8 gram per liter.

Zie bijgaande link voor een online brouw cursus hier staat eigenlijk alles in wat je moet weten voor je begint met bierbrouwen http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Daarnaast kan ik je ook aanraden het boek "Verander water in bier" te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ik heb onlangs een Weizen IPA gebrouwen die goed geslaagd is, prima te doen dus :) Dat was simpelweg een weizen met een flinke dosis koudhop, verder niks speciaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
marties schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:19:
Ja je zult altijd bij het bottelen suiker moeten toevoegen. Daardoor komt de vergisting weer een beetje op gang en onstaat er koolzuur in de fles. Het gaat dan om ongeveer 5-8 gram per liter.

Zie bijgaande link voor een online brouw cursus hier staat eigenlijk alles in wat je moet weten voor je begint met bierbrouwen http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Daarnaast kan ik je ook aanraden het boek "Verander water in bier" te lezen.
Kanttekening ter volledigheid: hoewel praktisch gezien niet erg handig (consistentie en controle op het proces is wel aan te raden) is het natuurlijk wel mogelijk om zonder bottlesuiker koolzuur te verkrijgen. Het enige wat je moet doen is het bier afsluiten (op fles of nog in een tank/vat zonder watersporters) voordat de vergisting is geëindigd.

Zonder gecultiveerde gist toevoeging is ook bier te maken, maar brouwers willen over het algemeen graag controle over welke gist de suikers om mag zetten om zo hun idee van het eindproduct te kunnen realiseren (%alc en smaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
BlueSS50 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:04:
[...]
Ik ben mij er pas net in aan het verdiepen, maar als ik het goed begrijp kun je dus niet zelf bier maken met allen water, gerstemout en hop als ingrediënten en komt er altijd suiker bij?
Ja, in vrijwel alle gevallen zal je bij het bottelen kristalsuiker toevoegen, al dan niet opgelost.
Natuurlijk is dit een ingrediënt maar qua smaak doet dit niets met het bier. Kristalsuiker zal in principe (infectie en dergelijke daar gelaten) volledig vergisten waardoor er geen smaak achter blijft. Gebruik je andere suikers dan is er meer kans dat je het terug proeft of ziet in de kleur, die gebruik je dus vaker voor je recept.

Zoals eerder genoemd is het mogelijk om het zonder suiker te bottelen, als het vat nog niet is uit gegist. Je moet dan wel heel goed opletten. Als er te veel suiker overblijft krijg je een mega schuimend bier en een hogere druk in de fles. Bij een te hoge druk kunnen de flesjes knappen, zeker als je gebruikte flesjes gebruikt. Is mij gelukkig maar 1x overkomen bij een paar flesjes op een paar kratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Vandaag maar eens STC-1000 in bestelling gezet om een vergistingskast te gaan maken zodat ik het op temperatuur kan houden en dus beter controleren.
Idee is om het in een oude koelkast te gaan maken. Ik laat hier wel wat resultaten zien als het klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Saffie_time schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:25:
Vandaag maar eens STC-1000 in bestelling gezet om een vergistingskast te gaan maken zodat ik het op temperatuur kan houden en dus beter controleren.
Idee is om het in een oude koelkast te gaan maken. Ik laat hier wel wat resultaten zien als het klaar is
Heb je al besloten of je er ook verwarming in doet en zo ja wat voor ?

Hier ook een stc, ding werkt prima maar heb hem alleen van de zomer gebruikt, toen was alleen koelen net voldoende. Sinds toen niets meer gedaan, mede vanwege ontbreken (betrouwbarej verwarming.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik zat te denken om er inderdaad een verwarmingsmat in te gaan maken.
Iets in deze richting al dan niet 220V versie.
Ventilatortje onderin om een beetje luchtstroming te maken en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atacama
Prima ding zo'n STC-1000, Ik heb er 1 liggen waarmee een kleine koelkast inzetbaar is als klimaatkast.
Tot nu toe alleen gebruikt als verwarming voor een Saison (dat spul kan het best tegen de 30 graden aan vergist worden blijkbaar). Werkte prima met 2 gloeilampen. Vast niet de meest energie efficiente manier maar wel enorm effectief.
Voordeel van mijn koelkastje is dat onderin de ruimte waar normaal zo'n groente la zit de lampen passen. En gezien de warme lucht opstijgt is een ventilator overbodig. Als het geheel op temperatuur was was er maar een paar minuten warmte per uur nodig.

Enige lastige is een mooi vat te vinden die in de koelkast past, maar het gaat ook vooral om de lol natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
atacama schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:19:
[...]

Ja, in vrijwel alle gevallen zal je bij het bottelen kristalsuiker toevoegen, al dan niet opgelost.
Natuurlijk is dit een ingrediënt maar qua smaak doet dit niets met het bier. Kristalsuiker zal in principe (infectie en dergelijke daar gelaten) volledig vergisten waardoor er geen smaak achter blijft. Gebruik je andere suikers dan is er meer kans dat je het terug proeft of ziet in de kleur, die gebruik je dus vaker voor je recept.

Zoals eerder genoemd is het mogelijk om het zonder suiker te bottelen, als het vat nog niet is uit gegist. Je moet dan wel heel goed opletten. Als er te veel suiker overblijft krijg je een mega schuimend bier en een hogere druk in de fles. Bij een te hoge druk kunnen de flesjes knappen, zeker als je gebruikte flesjes gebruikt. Is mij gelukkig maar 1x overkomen bij een paar flesjes op een paar kratten.
Ik ga gewone BNR flesjes gebruiken icm met een aantal duvel en brand flesjes. (ook een paar 0,75 la chouffe flessen)

Zijn er ook een soort kurken in de handel die je kunt gebruiken om grote bierflessen af te vullen die origineel voorzien waren van kurken met staaldraaidjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:11
Saffie_time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:26:
Filteren van tarwe is lastiger doordat er tarwe geen kaf heeft zal filteren langzamer verlopen.
voor een echte Weizen zal je op een lager tempratuur moeten inmaischen (+-44 graden celsius) (kruidnagelrust) waardoor er een bepaald soort zuur wordt gecreeerd wat door Weizen gist wordt omgezet naar een kruidnagel smaak.

Voor de rest zit er ook nog een groot verschil in Weizen gisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Vrijdag is de postbode geweest met twee grote dozen brouwspullen! feest! echter zaten er sommige spullen dubbel bij (bijvoorbeeld de SG-meter) of bij die ik niet besteld had. Maar erger..... er miste ook een 2-tal dingen.

Nu ben ik mezelf aan het voorbereiden om dit weekend mijn eerste brouwsel te maken.

Nu zit er een potje Puro Oxi 100gr (variant van de chemipro oxi) bij waarbij je 4gr per liter water moet toevoegen om alles te kunnen reinigen.

Echter ga maar eens 4gr afwegen!

hoe doen jullie dit? theelepeltje per liter? komt dit heel nauw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marties
Een eetlepel is ongeveer 10 gram oxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
BlueSS50 schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:36:
Nu zit er een potje Puro Oxi 100gr (variant van de chemipro oxi) bij waarbij je 4gr per liter water moet toevoegen om alles te kunnen reinigen.

Echter ga maar eens 4gr afwegen!

hoe doen jullie dit? theelepeltje per liter? komt dit heel nauw?
Prima troep die oxi zooi. Het gaat volgens mij niet heel precies, zolang je maar alles oplost ;)
Maar ehm, als je geen 4 gram kan afwegen zou ik toch ook gaan kijken naar een betere weegschaal.
Het is geen must voor het brouwen, maar wil je iets een 2e keer kunnen brouwen dan is het het zeker wel waard. Zeker bij kleinere batches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
atacama schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:57:
[...]

Prima troep die oxi zooi. Het gaat volgens mij niet heel precies, zolang je maar alles oplost ;)
Maar ehm, als je geen 4 gram kan afwegen zou ik toch ook gaan kijken naar een betere weegschaal.
Het is geen must voor het brouwen, maar wil je iets een 2e keer kunnen brouwen dan is het het zeker wel waard. Zeker bij kleinere batches.
tja... het is zo'n analoge weegschaal met een maatverdeling tot een kilo verspreid over 10cm....
toch eens kijken voor een nieuwe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Een digitale keukenweegschaal kost echt de wereld niet en is zeer wenselijk om te gebruiken.

Gisteren 18 liter weizen in het gistingsvat gekregen na een paar uurtjes heerlijk van dampen te hebben genoten. Nu begint het lange wachten weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-08 12:55
Dat was voor mij ook snel een gemis; een goeie weegschaal. Zeker als jij kleine hoeveelheden maakt, dan moet je vaak weinig van ingrediënten toevoegen. Maar zoals met alles kwam ik erachter dat je helemaal los kan gaan met weegschalen. Als snel zit je op websites over wiet :| waar ze super precieze weegschalen aanbieden voor een flink bedrag.

Uiteindelijk heb ik het pragmatisch opgelost door bij de Blokker de meest precieze (+0,05gr.) te kopen. Dat is meestal precies genoeg.

Edit: excuus, 0,05gr. i.p.v. 0,5gr. (Salter ultra-precision electronische keukenweegschaal)

[ Voor 8% gewijzigd door Kanthana op 16-04-2018 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marties
Ik gebruik voor het wegen van mout een digitale keukenweegschaal op 1 gram nauwkeurig. Voor hoppen en kruiden gebruik ik dit weegschaaltje. Goedkoop en erg precies
https://www.bol.com/nl/p/...-200-gr/9200000055175198/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Heren,
ik ben met mijn eerst blikbrouwsel bezig. afgelopen vrijdag de vergisting gestart en hij is nu nog lekker aan het pruttelen. (Brewferm Diabolo). nu heb ik nog een tweede brouwemmer naast het brouwvat waar alles nu in zit. In eerste instantie mee besteld om het bottelsuiker toe te voegen en te bottelen.

Nu las ik in de handleiding dat een lagering/2e gisting aan te raden is.

Kan ik nu de boel overhevelen in de emmer, nog ff laten gisten en vervolgens in dezelfde emmer het bottelsuiker toevoegen, roeren en dan bottelen? of zit er dan nog te veel troep in de tweede emmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

BlueSS50 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:27:
Heren,
ik ben met mijn eerst blikbrouwsel bezig. afgelopen vrijdag de vergisting gestart en hij is nu nog lekker aan het pruttelen. (Brewferm Diabolo). nu heb ik nog een tweede brouwemmer naast het brouwvat waar alles nu in zit. In eerste instantie mee besteld om het bottelsuiker toe te voegen en te bottelen.

Nu las ik in de handleiding dat een lagering/2e gisting aan te raden is.

Kan ik nu de boel overhevelen in de emmer, nog ff laten gisten en vervolgens in dezelfde emmer het bottelsuiker toevoegen, roeren en dan bottelen? of zit er dan nog te veel troep in de tweede emmer?
Ik zou voor je eerste biertje gewoon lekker wachten totdat hij klaar is met pruttelen. Tijdens het bottelen suiker afwegen en een oplossing maken samen met water en dit op de bodem van je 2e emmer leggen, daarna het bier overhevelen op deze suikeroplossing waarbij je zoveel mogelijk van de gistkoek laat liggen in de eerste emmer.

Probeer zuurstofinslag zoveel mogelijk te voorkomen, daarom raadt ik het nu overhevelen ook af.

Het water voor de suikeroplossing wel even van tevoren koken, om andere bacteriën de kans niet te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Lawwie op 24-04-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atacama
@BlueSS50 Als je gaat vergisten, onafhankelijk van hoe/wanneer, zullen er dode gistjes onder in de emmer komen. En ook zal bij de 2e vergisting, als het goed is, wat neerslag uit het bier zelf komen. Bij het vermengen van het suikerwater zal je dat weer in omloop brengen. Dus het lijkt mij wenselijk het geheel eerst gecontroleert over te hevelen om zo min mogelijk bezinksel te kunnen vermengen. Een aardig forum topic hier over: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2303.0

Zelf spuit ik een suikeroplossing in de flesjes, en daarna via een kraantje met vulpijp vullen met het bier. Dit vooral omdat we dit vaak met 2 a 3 man doen, dus je dan een soort productielijntje kan spelen ;-)

Persoonlijk doe ik niet aan hergistingen/lageren. Maar voor bepaalde bieren kan het wel de moeite zijn. Over het algemeen zullen ze ook helderder worden, als je daar waarde aan hecht een goede reden natuurlijk.
Zoals hierboven al vermeld is er ook een risico aan overhevelen, er komt meer zuurstof in het bier en daarmee meer kans op infectie.

[ Voor 19% gewijzigd door atacama op 24-04-2018 11:46 . Reden: voorgaande reactie verwerkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
atacama schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:43:

Zelf spuit ik een suikeroplossing in de flesjes, en daarna via een kraantje met vulpijp vullen met het bier. Dit vooral omdat we dit vaak met 2 a 3 man doen, dus je dan een soort productielijntje kan spelen ;-)
Welke verhouding water/suiker maak je aan? en hoeveel ml voeg je vervolgens per flesje toe? (30cl/33cl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

In de handleiding van je pakket staat 7 gram per liter.
Die zou ik zeker even aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Saffie_time schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:42:
In de handleiding van je pakket staat 7 gram per liter.
Die zou ik zeker even aanhouden.
klopt. dit is het aantal grammen suiker per liter bier.
ik zat eigenlijk meer te denken aan de verhouding van de oplossing 1 deel suiker 3 delen water?

voor 1 flesje van 30cl zou dit 2,1gr suiker en 6,3 gr water betekenen (x het aantal flesjes)

vervolgens met stel ik mij voor om dan 10 x 8,4 gram in een spuit te zuigen en zo het aantal benodigde ml oplossing per flesje uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
dit wilde ik nog even delen:

Voor een hoge koolzuurdruk: 9 g/L suiker toevoegen.
• Maak 750 g van een 50 % suikeroplossing:
• 375 g suiker en 375 g water koken, dichtheid ca. 1,23.
• 5 mL aan 0,3 L flesje = 9,3 g suiker/L.

Voor een hogere koolzuurdruk: 7,5 g/L suiker toevoegen.
• Maak 750 g van een 42 % suikeroplossing:
• 313 g suiker en 437 g water koken, dichtheid ca. 1,19.
• 5 mL aan 0,3 L flesje = 7,5 g suiker/L.

Voor een gemiddelde koolzuurdruk: 6,0 g/L suiker toevoegen.
• Maak 750 g van een 33 % suikeroplossing:
• 250 g suiker en 500 g water koken, dichtheid ca. 1,14.
• 5 mL aan 0,3 L flesje = 5,8 g suiker/L.

Voor een koudgelagerd pils (4 °C): 4,0 g/L suiker toevoegen.
• Maak 750 g van een 22 % suikeroplossing:
• 167 g suiker en 583 g water koken, dichtheid ca. 1,09.
• 5 mL aan 0,3 L flesje = 4,0 g suiker/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

BlueSS50 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:19:
[...]

Welke verhouding water/suiker maak je aan? en hoeveel ml voeg je vervolgens per flesje toe? (30cl/33cl)
Wij wegen de suiker allereerst altijd af, dan voegen we water toe totdat de suiker volledig is opgelost. Daarna het bier erop overhevelen en dan hoef je ook niet per flesje suiker toe te voegen.

Dat gaat al zo'n 20 brouwsels goed en wij merken geen verschil onderling tussen de flesjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 25-04-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Lawwie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:11:
[...]
Wij wegen de suiker allereerst altijd af, dan voegen we water toe totdat de suiker volledig is opgelost. Daarna het bier erop overhevelen en dan hoef je ook niet per flesje suiker toe te voegen.

Dat gaat al zo'n 20 brouwsels goed en wij merken geen verschil onderling tussen de flesjes.
Is zeker gemakkelijker dan apart de flesjes te voeden :) Behalve dat je dan wel moet roeren natuurlijk wat voor sommige situaties niet ideaal is. De berekening hiervan is wel iets ingewikkelder dan apart de flesjes voeden.

In principe is de vergistbare suiker op als je gaat bottelen. Maar het wil wel eens gebeuren dat de dichtheid niet overeen komt met de verwachting (dus in theorie is er nog suiker over). Is dat een groot verschil is het wel aan te raden hier rekening mee te houden en minder bij te suikeren, voor je een soort cola bubbel in je bier hebt ;-)

Bij suikeren blijft een lastig iets vind ik altijd. Er zijn meerdere wegen naar rome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

atacama schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:19:
[...]

In principe is de vergistbare suiker op als je gaat bottelen. Maar het wil wel eens gebeuren dat de dichtheid niet overeen komt met de verwachting (dus in theorie is er nog suiker over). Is dat een groot verschil is het wel aan te raden hier rekening mee te houden en minder bij te suikeren, voor je een soort cola bubbel in je bier hebt ;-)
Jouw verhaal klopt niet helemaal, ja het kan zijn dat er onvergistbare suikers zijn, maar deze zijn dus dan ook onvergistbaar en kunnen niet spontaan op de fles nog wat gaan doen.

Wij bottelen ook pas als SG in 3 dagen tijd niet meer veranderd, om te veel koolzuur of erger nog, flessenbommen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
atacama schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:19:
[...]

Is zeker gemakkelijker dan apart de flesjes te voeden :) Behalve dat je dan wel moet roeren natuurlijk wat voor sommige situaties niet ideaal is. De berekening hiervan is wel iets ingewikkelder dan apart de flesjes voeden.
Hoezo is de berekening moeilijker? als je (in mijn geval) 9 liter bier in je vat hebt dan los je toch gewoon 9x7gr=63 gram suiker op in een beetje water.

63 gr kun je volgens mij nauwkeuriger afwegen dan 2,1gr per flesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
BlueSS50 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:36:
[...]

Hoezo is de berekening moeilijker? als je (in mijn geval) 9 liter bier in je vat hebt dan los je toch gewoon 9x7gr=63 gram suiker op in een beetje water.

63 gr kun je volgens mij nauwkeuriger afwegen dan 2,1gr per flesje.
Ik heb deels wat door de war gehaald in mijn hoofd en deels is het niet 100% zo simpel, als je echt nauwkeurig wilt zijn tenminste. In jou voorbeeld heb je het namelijk,als je de suiker hebt toegevoegd, niet meer over 9 liter bier maar over 9 liter + een beetje.
Ik vind het gemakkelijker met een spuitje een oplossing toe te voegen dan alles goed uit te rekenen in het totaal. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Zie deze post op https://www.hobbybrouwen....94.msg63564.html#msg63564

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste