Jazeker. Ik heb alleen alles op gevoel gedaan en alles uit mijn hoofd getyped. Mogelijk zijn sommige verhoudingen niet helemaal goed.
Saus
- 200 gram ongezouten cashewnoten. Ik heb gebrande gebruikt, rauwe kan ook.
- 1 limoen
- zout
- peper
- azijn
- water
- Doe de cashews in een schaaltje water en laat paar uurtjes weken. Hoe krachtiger je blender hoe minder lang je hoeft te weken. Ik heb het 2~3 uur laten staan.
- Doe de cashews in de blender, pers de limoen erbij uit, half theelepeltje zout en wat water. Ik begon met 2 gram cashew tegen 1 ml water. En blenden maar.
- De juiste consistentie krijgen is een beetje aankijken hoe het gaat. Bij mij was die aan het begin te dik, dus paar keer wat extra water erbij gedaan totdat die juist was. Je wilt hem liever iets dunner dan je uiteindelijk gewenste resultaat, want aan het eind word die weer dikker door verdamping en binding met pastawater.
- Breng op smaak met zout, peper en azijn
- Zet dit opzij, geen idee hoelang je het kan bewaren
Paddenstoelen
Qua paddenstoelen kan je mixen wat je hebt liggen. Geen idee of deze verhoudingen kloppen eerlijk gezegd.
- 250 gram oesterzwammen in stukken gescheurd
- 100 gram shii take gesneden
- Balsamicoazijn (kan ook met andere soorten)
- Beetje pittige peper vlokken. Ik had nog wat gedroogde habanero vlokken liggen
- Soja saus
- (extra vergine) Olijfolie
- Ik gebruik een goede nonstick pan; gooi alle paddenstoelen zonder olie in de pan op medium-hoog vuur. Zorg dat je het meeste vocht eruit krijgt, dit kan wel 10 minuten duren. Dit intensiveert de smaak en je voorkomt dat je straks veel olie nodig hebt. Ze nemen in massa flink af, dus pan kan je goed vol doen
- Zodra het vocht eruit is kan je wat olijfolie erbij doen, je hebt niet zoveel nodig aangezien je eerst al het vocht eruit hebt gehaald. Bak nog even paar minuten op iets hoger vuur zodat alles mooi kleurtje heeft, paddenstoelen kunnen er prima tegen als je ze wat langer bakt.
- Gooi wat van de peper vlokken erdoor en bak even mee
- Doe 1 a 2 eetlepels azijn erdoor, goed verspreid. Dit verdampt snel dus gelijk even roeren zodat alles bedekt is
- Doe 2 a 3 eetlepels soja saus erdoor. Hierbij geld hetzelfde als de azijn.
- Paddenstoelen zijn nu in principe klaar. Vuur kan op zijn laagst of uit.
Pasta
Ik gebruikte iets van 250 gram volkoren pasta, had meer dan genoeg saus dus kan wel iets meer pasta. Kook volgens verpakking minus een minuut. Qua timing wil je dat dit ongeveer tegelijk klaar is met de paddenstoelen. Bewaar het pastawater.
Gerecht samenstellen- Doe de pasta bij de paddenstoelen er roer even door elkaar
- Doe de cashewsaus erdoor en roer even zodat alles bedekt is
- Doe ook wat pastawater erbij en probeer de gewenste consistentie te krijgen. Je zal merken dat de saus wat dikker word.
- Doe wat kappertjes erdoor
- Optioneel: doe nog wat edelgist erdoor voor extra nootachtige smaak
Serveren met nog wat groens erop en wat pijnboom en pompoenpitten.
Disclaimer: dit echt een kcal bom. De saus alleen is 1200kcal.