Ik doe dat ook niet meer op zulke dagen, als visite het leuk vind dan komen ze maar terug op een dag dat mijn keuken wel groot genoeg is.
- knip -
- knip -
Ach, weet je, ik vind het ook wel leuk, voor een gezelschap koken en ze ervan zien genieten. Het bereiden ook. Maar zoals gezegd, prioriteiten veranderen wel eens.Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:11:
Ik doe dat ook niet meer op zulke dagen, als visite het leuk vind dan komen ze maar terug op een dag dat mijn keuken wel groot genoeg is.
Adjust non olet, plerumque...
- knip -
Gourmetten of met zo'n lange bakplaat (die ik overigens nog ergens in de garage wel heb liggen) doe ik pertinent niet in huis. Als je dat met Kerst doet, ruik je het tot ruim in het nieuwe jaar nog in je huis. Daar pas ik voor, dan maak ik nog liever gewoon een simpele ovenschotel oid.Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:30:
@1nsane Het ligt ook aan wie je over de vloer hebt. Figuren die na de freestyle peper/zout/maggi correctie de laadklep openen en in recordtempo je creatie laten verdwijnen zie ik liever lang doorkauwen op een stukje verkoold vlees wat ze zelf van de bakplaat hebben geschraapt.
(Ik heb geen geloof, dus leedvermaak kan hier óók op Kerst.)
Ik heb een relatief klein huisje met een te kleine keuken en te veel familie/vrienden die het leuk vinden om langs te komen. Voor meer dan 5 man koken is hier gewoon niet prettig voor mij.
Tegelijkertijd heb ik daar ook vrij weinig over te zeggen, die tijd wordt al 15+ jaar ingedeeld door m'n vriendin.
- knip -
Speciaal voor jou:Dennis1812 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:58:
Ach, ik kook grotendeels gewoon zelf.
Soms werk ik tot 18.00, 18.50 thuis. Kinderen nog naar bed en dan is het 19 30.
Dan ga ik niet meer koken. Vlak erna is t hond uitlaten en naar bed.
Of met nachtdiensten soms.
En altijd friet is ook zo iets.
Dank voor de tips allen. Ik ga eens proberen met ingevroren deeg en kijken naar wat lang houdbare toppings. Bepaalde hammen kan je in verpakking best een paar weken goed houden. En sommige dingen kunnen prima in de vriezer.
Altijd fijn wat tips.
Wat zijn jullie plannen met kerst?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het gerecht is inmiddels opgegeten nadat het in de oven is gezet op 160 op 15 minuten.tagican schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:50:
Je zou er voor kunnen kiezen om de groentes eerst te koken / stomen en daarna even opzij te leggen? Ik kan de situatie niet helemaal inschatten, maar tomaten zijn zuur en waarschijnlijk zorgt dat zuur ervoor dat het koken langer duurt. Over het algemeen zou het inderdaad binnen 15-20 minuten gaar zijn, uiteraard afhankelijk van de grootte van je stukken.
Qua oven houd ik voor mijzelf de volgende vuistregel aan:
160 = Verwarmen
180 = Bakken
200 = Bruneren
Ik zou gewoon beginnen bij 160 graden en kijken of het daarna begint te koken / sudderen. Is het na een pakweg 20 minuten nog niet het geval, dan zou ik het hoger zetten.
Voor zoete aardappel ben ik meer dan een half uur aan kwijt.Ik snij eerder te klein dan te groot, vind ik zelf dan. De volgende keer kan ik proberen iets van water of bouillon aan toe te voegen.mefjoew schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:17:
[...]
Kook ook geregeld groentes gaar in de curry. Hanteer een half uurtje voor zoete aardappel/pompoen/broccoli/bloemkool/sperziebonen en drie kwartier voor aardappel. Hoe groot je de groenten snijdt is een belangrijke factor: kleiner=sneller gaar. Verder moet alles natuurlijk goed 'onder' staan en moet je wel zorgen dat de saus (zachtjes) kookt. Zelf roer ik daarbij zo nu en dan even door, zodat onderin de boel niet aankoekt en andersom ook alle groenten even gaar worden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 17% gewijzigd door PnD op 23-12-2022 15:21 ]
Pas op met het inmaken van dr Chioggia. Deze raakt voor een groot deel zijn mooie kleurenstructuur kwijt hierdoor. Het witte wordt een beetje roze en het rood minder rood. Hierdoor wordt het een beetje wazig als het ware. Ik zou het vooral even testen van te voren.PnD schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
Edit2: Eerste idee voor het gerecht is de choggia biet inmaken in zoetzuur en van de rode biet proberen een millefeuille met balsamico en dan in de dressing iets met sinaasappel.
Thanks, dan ga ik de gele biet inmaken en de choggia sousvide garen 👍🏽Thodekroo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:36:
[...]
Pas op met het inmaken van dr Chioggia. Deze raakt voor een groot deel zijn mooie kleurenstructuur kwijt hierdoor. Het witte wordt een beetje roze en het rood minder rood. Hierdoor wordt het een beetje wazig als het ware. Ik zou het vooral even testen van te voren.
[ Voor 10% gewijzigd door jdh009 op 25-12-2022 02:40 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ik ben zelf geen groot olijfoliekenner maar ik gebruik al jaren Monini, gewoon van de AH.jdh009 schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:21:
Ik merk bij mijzelf dat de kwaliteit van olijfolie voor verwerking in verwarmde producten niet zo heel veel uit maakt, maar bij verwerking is sausjes, direct over iets of als dip bij brood het een wereld van verschil is welke je pakt. Nu gebruik ik al jaren de Colline Di San Mauro (500ml) (meestal 2016, 2017 en 2019) [Voorbeeld 1 en 2] van ongeveer €20-25,- die ik koop bij de lokale speciaalzaak (dus een literprijs van rond de €40-50,-. Hun assortiment was helaas op oliegebied al niet best maar ze zijn sinds een tijdje overgestapt naar geheel biologisch (wat op zich niet erg hoeft te zijn) die nergens naar smaken. Ik ben opzoek naar een frisse, niet zure maar toch volle olijfsmaak zonder gekke afdronk/nasmaak.
Toevallig iemand die wat tips heeft voor een vervanger? Mijn laatste flesjes begint op te raken. Persoonlijk mag een grotere verpakking van 1L+ ook waarbij ik het overgiet naar een eigen schenkfles. Liefst online, al staat een bezoekje aan de De Oliewinkel in Amsterdam ook nog steeds op het programma maar dat is vanuit mijn woonplaats toch een redelijke onderneming (Regio Noord Gelderland).
Welke gebruiken jullie en waar haal je die?
[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 25-12-2022 08:10 ]
Ik vind Toscane Lucca van Foodelicious heel lekker. Hele fijne, zachte en volle smaak.jdh009 schreef op zondag 25 december 2022 @ 02:21:
Ik merk bij mijzelf dat de kwaliteit van olijfolie voor verwerking in verwarmde producten niet zo heel veel uit maakt, maar bij verwerking is sausjes, direct over iets of als dip bij brood het een wereld van verschil is welke je pakt. Nu gebruik ik al jaren de Colline Di San Mauro (500ml) (meestal 2016, 2017 en 2019) [Voorbeeld 1 en 2] van ongeveer €20-25,- die ik koop bij de lokale speciaalzaak (dus een literprijs van rond de €40-50,-. Hun assortiment was helaas op oliegebied al niet best maar ze zijn sinds een tijdje overgestapt naar geheel biologisch (wat op zich niet erg hoeft te zijn) die nergens naar smaken. Ik ben opzoek naar een frisse, niet zure maar toch volle olijfsmaak zonder gekke afdronk/nasmaak.
Toevallig iemand die wat tips heeft voor een vervanger? Mijn laatste flesjes begint op te raken. Persoonlijk mag een grotere verpakking van 1L+ ook waarbij ik het overgiet naar een eigen schenkfles. Liefst online, al staat een bezoekje aan de De Oliewinkel in Amsterdam ook nog steeds op het programma maar dat is vanuit mijn woonplaats toch een redelijke onderneming (Regio Noord Gelderland).
Welke gebruiken jullie en waar haal je die?
Met kerst een mooie schenkfles gekregen, dus nu ook op zoek naar een goede olie om die structureel mee gevuld te houdenehtweak schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:35:
@jdh009 Wat suggesties m.b.t. olijfolie:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
En dat bevalt prima.![]()
Gewoon een goede enigszins fruitige/frisse olijfolie.
Bakken, braden, salades en zelfs cakes maak ik er mee.
En vrijwel niemand proeft dat een cake die ik hiermee maak, géén boter bevat, maar slechts olijfolie als vet-ingrediënt.![]()
https://kleosproducts.com/mefjoew schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:50:
[...]
Met kerst een mooie schenkfles gekregen, dus nu ook op zoek naar een goede olie om die structureel mee gevuld te houdenJouw tip ziet er goed uit, maar kan het op Amazon niet terugvinden. Heb je een link misschien, of loop jij ook tegen 'uitverkocht' aan?
Zoek maar op het ASIN # B07PKBVNRZmefjoew schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:50:
[...]
Heb je een link misschien, of loop jij ook tegen 'uitverkocht' aan?
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 26-12-2022 16:02 ]
Top, thanks! Wel verzendkosten (3,50), maar al met al nog prima prijs zo. Ben benieuwd!ehtweak schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:01:
[...]
Zoek maar op het ASIN # B07PKBVNRZ
Nu bestellen, nog dit jaar in huis!
(en gratis geleverd).
Ik heb 'm zelf via een Spar-Abo lopen; wel zo handig en nog iets voordeliger.
Verzendkosten? Ehhh, ik betaal geen verzendkosten... heeft wellicht te maken met wel of geen Prime klant zijnde?
Ik heb ook een Prime-abo, maar wel Nederlands. Misschien ligt het daaraan. Afijn, voor een pakket uit Duitsland geen probleem ook. Olie is inmiddels binnen, dus die gaan we vanavond maar eens testenehtweak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:26:
[...]
Verzendkosten? Ehhh, ik betaal geen verzendkosten... heeft wellicht te maken met wel of geen Prime klant zijnde?
This is the Way.
- knip -
Masa harina is idd wat anders; het is behandeld maismeel...NoTimeRemains schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:43:
Weet iemand waar je masa harina kan kopen voor tortillas?
Ik heb harina de maiz maar ik heb begrepen dat dat weer wat anders is. Of kan ik dit wel gebruiken?
Ossenwit was niet in huis, boter heeft het wel verbeterdRaymond P schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:13:
@mithras Heb je ossewit liggen? Zo nee: boter.
Ik heb het ook ooit gezocht maar kon het toen niet vinden en heb het toen geprobeerd met maismeel. Dat was een enorme mislukking.NoTimeRemains schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:43:
Weet iemand waar je masa harina kan kopen voor tortillas?
Ik heb harina de maiz maar ik heb begrepen dat dat weer wat anders is. Of kan ik dit wel gebruiken?
en welke heb je dan gekocht?Bwana schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:54:
[...]
Ik heb het ook ooit gezocht maar kon het toen niet vinden en heb het toen geprobeerd met maismeel. Dat was een enorme mislukking.
Later zag ik het merk dat ik zocht uiteindelijk toch gewoon bij de Jumbo liggen, dus daar nog een keer goed kijken misschien?
This is the Way.
- knip -
thanks! gaan we die bestellen!Raymond P schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:42:
Aanbod verschilt per jumbo filiaal, als het een franchise filiaal is en de ondernemer/manager wilt diversificeren en inspelen op de nabije markt dan kunnen er best interessante producten liggen.
M.i. heb je wel meer kans door een (online) latijns-amerikaanse shop te vinden.
die van PAN is Harina de Maiz en dat is niet goed je moet Masa Harina hebben.Bwana schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Ik had deze, die werkte dus niet.
Later zag ik maismeel van PAN liggen, dat zag er ongeveer zo uit, dat is geloof ik wel wat je moet hebben. Maar die heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, dus ik kan geen resultaten garanderen
This is the Way.
- knip -
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Hangt er vanaf of je verse truffel wilt. Tegenwoordig heeft zelfs de AH (XL) dit in een potje, althans, de AH XL hier heeft het.Uitvreter schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:55:
Mijn nichtje heeft binnenkort haar 21-dinner, en wil graag truffelrisotto serveren.
Sommigen hier hebben een Sligro of Hanos pas, maar die luxe heb ik niet.
Heeft iemand een goeie tip waar je als particulier truffel kunt bestellen?
- knip -
Alleen SV is ook maar saai, of geef je ze ook een korstje?douwe.nl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:28:
Ik heb sinds kort een sous vide stick en gebruik deze voor het in bulk garen van kipfilet voor mijn lunch, in batches voor 2 weken. daarna vries ik ze in, lekker makkelijk en een mooie malse kipfilet!
Maarrr, ik loop een beetje uit de ideeën vwb kruiden/ op smaak brengen van mijn lunch
Peper/ zout, lemon pepper, kerrie, gerookte paprika (alles kan met cayenne) doe ik nu maar verveelt toch wel.
Het betreft een kip, basmatirijst en groente maaltijd, variatie met groenten doe ik wel, elke keer wat anders maar de rijst blijft.
Wie heeft er een paar kruiden tips voor mijn kippetje/ rijst? Of zelf ook ervaring met in batches preppen van lunch voor door de week...
Gyros kip is sowieso grote win. Ik maak zelf gyroskruiden naar een simpel recept wat errug lekker is: https://www.lekkerensimpel.com/gyros-kruidenmix/Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:51:
@douwe.nl Bij gebrek aan maillardreactie: MSG.
Of een cajun of Griekse kruidenmix. Of enkel een zachte sojasaus.
Of een chili olie (nu heb ik trek ).
Welke kant kan je niet op met gepocheerde kip?
- knip -
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Voor garnering zijn verse truffels wel het mooist/lekkerst.Uitvreter schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:15:
@1nsane @ehtweak Dank voor jullie reacties. Ik had nog wat duidelijker moeten zijn. Mi dispiace.
De risotto wordt op smaak gebracht met "truffel"-olie. De man op de markt zweert dat het echte truffel bevat, en ik geloof hem voor geen meter. Maar het smaakt oke. De truffel die ik wil hebben is bedoeld als garnering van de risotto, dus geen kledderding uit een potje, maar vers geschaafd. Ongeveer 22 borden.
Mijn nichtje krijgt die rekening dus echt nooit te zien.![]()
Ik ga morgen eens bellen met de meneer van truffels.nl . Volgens zijn website zijn de wintertruffels niet in het seizoen. Zal wel met klimaatverandering te maken hebben.
Beide bedankt voor jullie antwoorden.
- knip -
Die gyros mix is echt dikke prima, je zou ook nog Ras el Hanout kunnen gebruiken.douwe.nl schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:15:
@Raymond P thx, van beekum moet ik sowieso eens gaan bestellen, ook voor de BBQ. dat zeg ik al een tijde tegen mezelf maargoed... MSG heb ik nog nooit gebruikt..
@1nsane alleen SV, puur gemak. na SV afkoelen en hop de vriezer in. Dag voor gebruik er uit en smorgens snijden en in mn lunchbakje schuiven...
Gyros is wel een goede ja! Koreaans trekt mij inder maar ga er naar kijken. Oosters/ arabische keuken vind ik altijd erg lekker. De rijst wat meer jeu geven kan ook wel met wat rozijnen enz.. of vervangen voor bulgur/ couscous wellicht..
Door de week staat gemak voorop, als ik 5/6 lekkere combinaties heb die ik zo kan maken ben ik gelukkig.
Ik wil binnenkort cote de boeuf SV gaan maken en dan op de bbq affakkelen.... dat is voor het weekend
insmeren met mayo en dan op de grill is ook lekker of boven de withete bbq starter1nsane schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Die gyros mix is echt dikke prima, je zou ook nog Ras el Hanout kunnen gebruiken.
maarre, cote de boeuf affakkelen op de BBQ na SV, wat saai...
Dat doen we hier anders:
[YouTube: Forged in fire]
This is the Way.
Een goede grap mag vrienden kosten.
- knip -
Hmm, ik vermoed dat je gelijk hebt. Hanos bood ze aan als Madame Jeanette. Dat vind ik eigenlijk best raar - bij een horecagroothandel die zich richt op professionals zou je zoiets niet zo snel verwachten.Raymond P schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:48:
@Tomatoman Is dat geen adjuma op de foto?
Voor de pittigheid maakt het geen verschil, naar mijn mening heeft een madame jeanette veel meer (fruitige) smaak.
De Madame Jeanette wordt vaak verward met de adjuma. Beide variëteiten behoren net als de Mexicaanse habanero tot de soort Capsicum chinense. De vruchten van Madame Jeanette zijn langer dan de wat meer gedrongen adjuma's, die in supermarkten vaak als Madame Jeanette worden verkocht. De rijpe vruchten zijn geel en ongeveer even scherp als de oranje habanero (150.000 - 325.000 Scoville-eenheden).
heb je ook het recept voor de eerste dipsaus die je hebt gemaakt?Tomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
Vorig weekend heb ik een hot sauce gemaakt op basis van een hele mango, drie Madame Jeanette gele pepers en nog wat aanvullende ingrediënten. Na tien minuten koken heb ik de ingrediënten gepureerd in een blender. Het resultaat: een verslavende dipsaus, die uitstekend past bij nacho’s. Voor wie de Madame Jeanette pepers niet kent: die vallen in de categorie loeiheet. Typisch het soort pepers waar je zelfs bij een kleine hoeveelheid de volgende ochtend nog een keer aan wordt herinnerd![]()
[Afbeelding]
Aangezien die hot sauce erg lekker was, heb ik vandaag voorbereidingen getroffen voor een nog veel hetere saus volgens dit recept. Het grootste verschil is dat de saus niet gekookt wordt en direct klaar is, maar een maand moet fermenteren. Heel vervelend, want eigenlijk wil ik hem NU ONMIDDELLIJK afmaken en proeven![]()
De ingrediënten:
[Afbeelding]
Ik heb alles verwerkt en in een liter zout water gezet. Nu eens kijken of de fermentatie op gang komt.
[Afbeelding]
- knip -
De meningen zijn niet verdeeld hoor, tenzij je de mening van de Hanos mee teltTomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:10:
@cvs79: Ik heb dit recept als basis genomen, met als ingrediënten:
- 3 Madame Jeanette of Adjuma pepers – de meningen zijn verdeeld over wat ik heb gebruikt
- 1 mango
- 1 ui
- 4 teentjes knoflook
- 150 ml appelazijn
- 50 ml water
- een stukje verse gember
- 1 tl zout
Ze verliezen tot nu toe geen smaak, je blijft nog steeds ananas, mango en citrus proeven voordat de hitte in kickt. Verder heet ik geen BoudewijnTomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:55:
Mooie oogst, Boudewijn. Verliezen ze veel smaak als je ze invriest?
Bij Westlandpeppers kost een kilo Adjuma/Habanero 12 EUR de kilo, dus dat valt mee inderdaad aangezien er daar nog verzendkosten bijkomen.Die pepers waren niet zo duur, ruim € 14 per kg ex BTW meen ik me te herinneren. De bloemkolen kostten gisteren € 3 per stuk bij de lokale groentewinkel voor een kleine maat. Dat vond ik absurd. Ik moest daarna naar Albert Heijn, waar ik voor hetzelfde geld een joekel van een bloemkool kreeg. Nog steeds absurd, maar ik had geen zin om voor een bloemkool nog naar andere winkels te gaan.
- knip -
Ik heb hier een buisje met vanillestokjes staan, nog 45 gram of zo. Ik zag bij Hanos dat een vol buisje van 50 gram ruim € 70 ex BTW kost. Dat is meer dan € 1500 per kgbvk schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:44:
[...] Inclusief de Mme. Jeanettes waarvan ik nog ruim 500 gram in de vriezer heb liggen (de twee rechter zakken) van de oogst van vorig jaar.
[Afbeelding]
Vertegenwoordigd waarschijnlijk een klein kapitaaltje bij de Hanos.....
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je de echte madam jeannete pepers hebt zijn het juist pepers met erg veel smaak.Tomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
Voor wie de Madame Jeanette pepers niet kent: die vallen in de categorie loeiheet.
Nice. Heb je ergens een recept of inspiratie? Ik ben zelf meer van het echte puur dan Milka (70% minimaal) maar lijkt me leuk om te proberenArloid schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:01:
Heb de halve dag de chocolatier uitgehangen, maar je moet wat met valentijns. Inmiddels geproefd en de milka truffeld vallen in de smaak, vooral de pure chocolade genache is goed uitgepakt. Kliederwerk, zeker met beperkte middelen maar voor een eerste poging.![]()
[Afbeelding]
Met de restjes nog wat cashewrotsjes gemaakt voor bij de koffie, evenals wat instant-nausea ballekes.
[Afbeelding]
Heb uiteindelijk dit recept aangepast, valt niet tegen. https://rutgerbakt.nl/fri...chocolade-truffels-maken/franssie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:29:
[...]
Nice. Heb je ergens een recept of inspiratie? Ik ben zelf meer van het echte puur dan Milka (70% minimaal) maar lijkt me leuk om te proberen
Zeg bvk, waarom antwoord jij eigenlijk op een vraag die ik aan @Boudewijn stel?bvk schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:37:
[...]
Ze verliezen tot nu toe geen smaak, je blijft nog steeds ananas, mango en citrus proeven voordat de hitte in kickt. Verder heet ik geen Boudewijn
[...]
Hier gaan de peulen in een pot suiker. Zelfde verhaal.franssie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:56:
Echte vanille én echte saffraan kost inderdaad de hoofdprijs per kilo. Bij vanille recycled mijn vriendin deze gedroogde vruchten daarom in een fles met vodka. Bij baksels doen wat druppels hiervan al wonderen.
Dit is een briljant recept. Heb hem al 2x eerder gemaakt en is echt in super balans. Juist dat zure past er goed bij.Tomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
Aangezien die hot sauce erg lekker was, heb ik vandaag voorbereidingen getroffen voor een nog veel hetere saus volgens dit recept. Het grootste verschil is dat de saus niet gekookt wordt en direct klaar is, maar een maand moet fermenteren. Heel vervelend, want eigenlijk wil ik hem NU ONMIDDELLIJK afmaken en proeven
Zou die pot wel regelmatig even openmaken. Anders heb je over een paar weken kans op een knallend resultaat wanneer je hem dan voor het eerst openmaakt. Normaal voorkom je dat met een waterslot.Tomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
Vorig weekend heb ik een hot sauce gemaakt op basis van een hele mango, drie Madame Jeanette gele pepers en nog wat aanvullende ingrediënten. Na tien minuten koken heb ik de ingrediënten gepureerd in een blender. Het resultaat: een verslavende dipsaus, die uitstekend past bij nacho’s. Voor wie de Madame Jeanette pepers niet kent: die vallen in de categorie loeiheet. Typisch het soort pepers waar je zelfs bij een kleine hoeveelheid de volgende ochtend nog een keer aan wordt herinnerd![]()
[Afbeelding]
Aangezien die hot sauce erg lekker was, heb ik vandaag voorbereidingen getroffen voor een nog veel hetere saus volgens dit recept. Het grootste verschil is dat de saus niet gekookt wordt en direct klaar is, maar een maand moet fermenteren. Heel vervelend, want eigenlijk wil ik hem NU ONMIDDELLIJK afmaken en proeven![]()
De ingrediënten:
[Afbeelding]
Ik heb alles verwerkt en in een liter zout water gezet. Nu eens kijken of de fermentatie op gang komt.
[Afbeelding]
Bij alles wat gist / fermenteert gebruik ik inderdaad ook watersloten. Al zie ik ook wel eens mensen dacht ik die het zonder doen in een weckpot. edit: en die kan dus inderdaad ontploffen lees ik https://www.debuik.nl/rot...eckpot-die-zal-ontploffenTricyrtis schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:00:
[...]
Zou die pot wel regelmatig even openmaken. Anders heb je over een paar weken kans op een knallend resultaat wanneer je hem dan voor het eerst openmaakt. Normaal voorkom je dat met een waterslot.
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 14-02-2023 21:21 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
- knip -
Het zijn er 2. Ongeveer even groot. Ook geen uitsluitsel dus.Raymond P schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:22:
@Boudewijn De invriesdatum valt in ieder geval binnen het jachtseizoen in Polen.
Als het één hele sucade van 1.8kg is dan zal het ook geen gefokt damhertje van een boerderij zijn.
Yup dat was ook mijn gok, maar ik durf het niet zeker te zeggen.Het verschil tussen wild en tam Pools hert ga je waarschijnlijk niet zien op een foto, en ook niet proeven. Kans is 50/50, denk ik.
Gaat me half om het proeven , maar ook om het principe. Als jager vind ik echt wild mooier dan kweek. Bij eend, fazant en konijn merk je dat helemaal. Aan de andere kant had ik toen ik het kocht op boerderij gerekend, en binnenin zag ik het "gibier du chasseur" tekstje.Raymond P schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:22:
Het verschil tussen wild en tam Pools hert ga je waarschijnlijk niet zien op een foto, en ook niet proeven. Kans is 50/50, denk ik.
[ Voor 32% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2023 19:11 ]
- knip -
"Jacht wild" aldus Hanos.Goedemorgen,
Dit is jacht wild.
Alleen hebben wij hier enkel nog een beetje van in de vriezer.
Dit artikel is voorlopig niet vers te verkrijgen.
Hopend u vraag hiermee te hebben beantwoord.
Ben je niet bang dat de groente boven het vocht uitkomt, met kans op schimmel? Ik ben net aan het kijken of ik nog van die gewichten ga bestellen, om alles naar beneden te houden...Tomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
[Afbeelding]
Kon ff niet vinden waar het begon met de dure bloemkolen. Las dit: 'Absurde winter' leidt tot zeer dure (of geen) bloemkool https://www.nu.nl/economi...re-of-geen-bloemkool.htmlbvk schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:44:
[...]
De meningen zijn niet verdeeld hoor, tenzij je de mening van de Hanos mee teltWel vraag ik me nog even af wat je voor die pepers hebt mogen neertellen, waren ze net zo prijzig als de bloemkool van @Boudewijn ?
Verder ziet het er wel uit als een lekker recept, ook maar eens maken dan. Alleen nog even een mango kopen, de rest heb ik standaard allemaal in huis. Inclusief de Mme. Jeanettes waarvan ik nog ruim 500 gram in de vriezer heb liggen (de twee rechter zakken) van de oogst van vorig jaar.
[Afbeelding]
Vertegenwoordigd waarschijnlijk een klein kapitaaltje bij de Hanos.....
- knip -
Ik heb vandaag gekeken hoe het gaat en ik zag inderdaad een paar kleine witte puntjes. Niet op de ingrediënten, maar bovenaan de hals van de pot, waar wat groentevezels tegenaan geplakt zaten. Ik kon ze eenvoudig wegvegen met een stukje keukenpapier.barrymossel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:39:
[...]
Ben je niet bang dat de groente boven het vocht uitkomt, met kans op schimmel? Ik ben net aan het kijken of ik nog van die gewichten ga bestellen, om alles naar beneden te houden...
![]() | ![]() |
Ik meen dat snackmasters een keer Snickers (of was het Mars) had gemaakt . Wellicht leuk als je zoiets namaakt?Arloid schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:25:
Tweede poging tot chocolade truffels, deze keer ahoornsyroop en de cashewnoten in de genache verwerkt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Volgende stap is om de hoeveelheid slagroom te verminderen zodat de genache wat steviger wordt. Dan resteert nog enkel de caramel vulling. Snak al een tijdje naar een snickers reep die niet als een oude stroopwafel smaakt.
Op m'n kijklijst gezet, ben benieuwd hoe ze het doen.Boudewijn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:00:
[...]
Ik meen dat snackmasters een keer Snickers (of was het Mars) had gemaakt . Wellicht leuk als je zoiets namaakt?
- knip -
[ Voor 22% gewijzigd door Amdwarrior op 20-02-2023 13:36 ]
Ik had inderdaad op die site gekeken maar Deepl snapt niet zoveel van die taalRaymond P schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:57:
Het is een tafel/inmaak peper: http://www.optimumfresh.com/yas-sebzeler/yesil-sili-biber
Een Turkse groene chili dus.
Waar heb je die kumquats vandaan? Gewone supermarkten lijken ze (uiteraard) niet te hebben. En bij de Sligro staan ze niet op de website...Tomatoman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
[Afbeelding]
De ingrediënten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze nu een paar keer gebruikt, erg lekker!1nsane schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Gyros kip is sowieso grote win. Ik maak zelf gyroskruiden naar een simpel recept wat errug lekker is: https://www.lekkerensimpel.com/gyros-kruidenmix/
Hanos Amsterdam. Ze kosten volgens mij ongeveer € 15 per kg.barrymossel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:30:
[...]
Waar heb je die kumquats vandaan? Gewone supermarkten lijken ze (uiteraard) niet te hebben. En bij de Sligro staan ze niet op de website...
Dat is me net wat te ver weg voor een paar vruchtjes. Ik rijd misschien nog wel even langs de Sligro om te kijken en anders gebruik ik wat meer mango...Tomatoman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:38:
[...]
Hanos Amsterdam. Ze kosten volgens mij ongeveer € 15 per kg.
Ik doe altijd 1 blik kikkererwten, velletjes erafThijsM schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:00:
Wij zijn falafel liefhebbers. Nu de keukenmachine in huis is willen we gaan proberen om zelf falafel te maken. In een ver verleden wel is gemaakt, maar dat heeft mijn geheugen inmiddels grotendeels gewist. Weet alleen nog dat we er goed van gesmikkeld hebben.
Heeft iemand nog een goed recept of leuke suggestie?
En we willen het graag rauw invriezen, dat moet toch kunnen lijkt mij?
[ Voor 8% gewijzigd door Bokkie op 21-02-2023 18:38 ]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
[ Voor 46% gewijzigd door Boudewijn op 21-02-2023 20:01 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq