Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja, elk land/regio doet er in wat 'ie wil. Libanezen doen er veel sumac in, terwijl ik dat wat dieper in het Midden Oosten niet ben tegengekomen. Sesam hoort er volgens mij altijd wel in.Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
maar heb het gevoel dat deze even te veel andere dingen bevat die ik er helemaal niet in wil (er zit sesam, tarwe, tijm, zonneblomeolie, sumac en zout in). Maar ja, straks eerst maar eens proeven.
Met name tarwe, zonnebloemolie en zout strijkt me tegen de haren in. Dat is geen kruidenmengsel, dat is vulling. En ik zou naast de sesam en sumak op zijn minst iets van oregano of marjolein verwachten, waar de naam za'atar vandaan komt zullen we maar zeggen.Aikon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
Tja, elk land/regio doet er in wat 'ie wil. Libanezen doen er veel sumac in, terwijl ik dat wat dieper in het Midden Oosten niet ben tegengekomen. Sesam hoort er volgens mij altijd wel in.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 20% gewijzigd door Aikon op 15-10-2025 15:54 ]
Precies, maar dit was dus de complete ingrediëntenlijst. Op volgorde van hoeveelheid dus een groot deel is tarwe.Aikon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:53:
Ja snap ik. Nah ja, die tarwe, olie en zout is wel ok, als het een klein beetje is. Ik nam aan dat je oregano had weggelaten want dát is de za'atar, althans een lokale variant van oregano. Niet de normale.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij de AH's waar ik regelmatig kom heb ik overigens ook geleerd om altijd de houdbaarheidsdatum te controleren.Aikon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:05:
<> Altijd opletten in de toko.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Terecht hoor, dat doe ik normaal ook zeker. Ik was nu alleen van werk op weg naar huis om mijn dochter naar school te halen en bij mijn favoriete tropische supermarkt kon ik het niet vinden. Heb dus maar gauw wat meegenomen met het idee dat als het niet goed was ik nog wel wat anders zou halen, het knaagde namelijk ter plekke al.Aikon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:05:
Ik ging er vanuit dat jij de pakjes wel bestudeerde in de winkelMaar de turk eet niet zoveel za'atar toch? Al kreeg ik van de Syriër wel goede mee, was die wel over datum. Altijd opletten in de toko.
De classificatie Turk was meer op basis van zijn voorkomen en het aanbod aan maaltijden, niet per se etnisch correct. De zaak presenteert zich als Perzische markt maar ze hebben best een redelijk breed aanbod.
@franssie kruiden over datum? Het betekent dat niet wellicht niet al te vers is, maar bederven zie ik niet snel gebeuren.
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 15-10-2025 16:14 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- knip -
Opletten wat je erop gooit. Aubergine, Courgette, paprika, dat is allemaal prima. Wel belangrijk om het niet te dik op te leggen. Met name dat laatste, is een recept voor nattigheid. Ik doe altijd 200c voor een minuut of 40 a 45, dan is het niet droog, niet nat. Dan kan je het zelfs in een bakje steken en een dag later opwarmen en eten.douwe.nl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Dit doe ik ook wel eens. Wordt alleen al snel een zompige bende... tips?
Ik heb het idee dat dit soort recepten vaak een te korte oventijd aanraden, ja, dan krijg je een natte zut.
Ohja, kip van de supermarkt, laat ook veel vocht los.
Adjust non olet, plerumque...
Inderdaad, moet je daar zelf doen, de gemiddelde AH medewerker tegenwoordig, heeft net een hartslag en een telefoon voor TIKTOK.franssie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Bij de AH's waar ik regelmatig kom heb ik overigens ook geleerd om altijd de houdbaarheidsdatum te controleren.
Ik heb vanaf m'n 15e tot afstuderen van het HBO, 10 jaar in dezelfde supermarkt gewerkt. Ik kan me oprecht opwinden over het niveau van brainwaves van wat er nu in een supermarkt rondloopt, ze halen nog net adem.
Ik kende de winkel van voor tot achter, had klantenservice hoog in het vaandel, ik kon ook nog volzinnen uitspreken.
De jeugd die tegenwoordig in een supermarkt werkt, heeft gewoon geen enkel idee anders dan: Ik doe wat werk, ik krijg geld, maarja, mijn ouders vinden dat ik moet werken, verder interesseert het me niks..
En ja die waren er toen ook maar wel minder.
Adjust non olet, plerumque...
Za'atar is op basis van Tijm, maar het is een andere wilde Tijm, die lokaal groeit. Dus traditioneel zit er geen oregano of marjolein in. Ik heb een Libanese ex en die liep altijd af te geven op de za'atar die je hier bij de Turk kan kopen en haar familie nam als er iemand ging dan een enorme zak mee vanuit het thuisland.Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Met name tarwe, zonnebloemolie en zout strijkt me tegen de haren in. Dat is geen kruidenmengsel, dat is vulling. En ik zou naast de sesam en sumak op zijn minst iets van oregano of marjolein verwachten, waar de naam za'atar vandaan komt zullen we maar zeggen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nee. De term wordt wel gebruikt voor bepaalde planten uit de familie van tijm, maar het kruidenmengsel is op basis van (wilde) oreganovarianten. Tijm zit er nog wel eens in maar zou niet de basis moeten zijn.MrAngry schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Za'atar is op basis van Tijm, maar het is een andere wilde Tijm, die lokaal groeit. Dus traditioneel zit er geen oregano of marjolein in. Ik heb een Libanese ex en die liep altijd af te geven op de za'atar die je hier bij de Turk kan kopen en haar familie nam als er iemand ging dan een enorme zak mee vanuit het thuisland.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik geloof best dat jij dat op zakken hebt zien staan, maar voor mijn oordeel baseer ik mij liever op de vele informatie die hierover online te vinden is.
@franssie begin maar met wikipedia. Daar zie je het verhaal over beide families planten.
[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 15-10-2025 17:56 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar te benaderen is met een mengsel van oregano, marjolein en tijm?
- knip -
Als ik verder klik is oregano overigens hetzelfde als marjolein.
Maar de Engelse wiki (Wikipedia: Origanum syriacum) zegt dan weer: The Arabic word zaʿatar (Arabic: زَعْتَر), may refer to one of several plants, as well as the spice mixture of the same name which the plants are associated with.
Dus toch oregano? Ik zie wel dat beide tot dezelfde familie Lamiaceae behoren.
Waarschijnlijk dus een gevalletje we bedoelen hetzelfde maar het heet anders afhankelijk waar je bent in de wereld.
Het is ook allemaal niet zo zwart/wit in receptenland, maar als één scenario nogal stellig gebracht wordt ga ik de discussie wel aan (ja is een afwijking van mij
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 15-10-2025 19:01 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is exact wat ik quote... dus iedereen heeft gewoon gelijk... Niemand zegt dat 'die link' gek is?Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:59:
Za'atar wordt ook gebruikt als aanduiding voor verschillende planten van de Thymus of Thymbra familie, dus heel gek is die link niet hoor. Zie Engelse wiki voor Za'atar.
Jij had het over een andere pagina, ik doelde op deze: Wikipedia: Za'atarAikon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:17:
Dat is exact wat ik quote... dus iedereen heeft gewoon gelijk... Niemand zegt dat 'die link' gek is?
En ik zeg ook niet dat iemand het gek noemt of gek is, ik benadruk gewoon even dat er voor die link ook best wat te zeggen is. Noem het maar een poging tot vriendelijkheid.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

https://www.facebook.com/...qkrYGk75e7VLHpYMBdJrr8HDl