Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:41
Boudewijn schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:46:
Ziet er echt prima uit vent! Vlees zou ik op het oog niet te ver doorbakken noemen overigens.
Precies, is gewoon medium dus jumjum.

Ik ben meer van de medium-rare RAL kleur maar dat zou ik sowieso naar binnen lappen zonder problemen :P

Adjust non olet

• Maximus
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Maximus

No compromise

Vind het zelf altijd leuk om te expirimenteren vanuit kookboeken, nu ben ik voor mijn volgende uitdaging op zoek naar kookboeken van de Zwitserse keuken. Kan dit maar zeer beperkt vinden, maar als iemand een veredelde 'Francoise Bernard' van de Zwitserse keuken weet, houd ik mij aanbevolen.

Matthijs en Linde zijn lief!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

1nsane schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:02:
[...]

Precies, is gewoon medium dus jumjum.

Ik ben meer van de medium-rare RAL kleur maar dat zou ik sowieso naar binnen lappen zonder problemen :P
Dit gaat zo te zien meer richting medium-well, maar het zal zeker goed te eten zijn geweest. Wat bedoel je met "RAL", die term ken ik niet?

@DGTL_Magician Hoe heb je die pizza nu precies gemaakt? Ik zie ze eerst in een Debuyer liggen en daarna op bakpapier in een oven?

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:37:
[...]

Dit gaat zo te zien meer richting medium-well, maar het zal zeker goed te eten zijn geweest. Wat bedoel je met "RAL", die term ken ik niet?

@DGTL_Magician Hoe heb je die pizza nu precies gemaakt? Ik zie ze eerst in een Debuyer liggen en daarna op bakpapier in een oven?
RAL 3017 ongeveer :P

Adjust non olet

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:27

franssie

Save the albatross

@Uitvreter Ziet er prima uit. En wat ik zelf merk is dat ik vlees van de kamado/bbq iets gaarder lekkerder vind dan vanuit de gietijzeren grill pan. Die laatste wil ik rauw van binnen, van de bbq mag ie van mij iets meer richting medium-rare ipv rare. Afgaande op je foto ben ik het met @Boudewijn eens dat ie er goed uit ziet.
Maar iets met pudding - hoe smaakte het?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:33
[...]

RAL zijn gestandaardiseerde kleurtjes . Vaak voor woninginrichting op zo'n waaier.
Ik zou die kleur zoals ik eerder zei al prima vinden.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.easycalculati...rconverter/ral-to-hex.php :+

edit: dus #E63244

[Voor 14% gewijzigd door franssie op 28-04-2020 00:50]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• DGTL_Magician
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:23

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

[...]

@bvk We zijn met een gezin van 4 dus ik kon ze niet in 1x maken. De Lahmacun is in een droge Debuyer gelegd en vervolgens gebakken in de pizzaoven (Ooni 3). Eerst voor de helft, daarna omdraaien en nog een keer de helft. Ik heb een kleine en een grote Debuyer pan, dus kon mooi 1 voor de volwassenen en 1 voor de kinderen maken.

Vervolgens die 2 in de oven op warmhoudstand en de volgende 2 gemaakt.

Blog | Te huur: 3-kamer vakantie appartement in de Harz | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 26-05 07:10

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Heren, heren, de camera van mijn telefoon heeft geen gecalibreerd kleurprofiel. Ook zal niet iedereen een wide gamut scherm, nodig om alle subtiele schakeringen van bloedrood tot kartongrijs correct weer te kunnen geven, voor zijn neus hebben staan. Elke discussie over kleur en kleurstalen is dus bij voorbaat zinloos.
CMYK 0,80,50,10. :P

De bedoeling was medium rare, maar omdat ik onderschat heb hoeveel de temperatuur bij het afbakken nog door zou schieten (uiteindelijk dus 3 graden), is 'ie medium tot (de dunnere uiteinden) medium well. Maar niet heel vies hoor! :9

Ik heb het vlees voor het snijden tien minuten laten rusten, maar daarbij verliest het toch behoorlijk wat vocht. I.c.m. het iets te lang bakken was 'ie dus niet helemaal zo sappig als gehoopt. Maar om een oud nederlandsch spreekwoord aan te halen: al etende leert men.
Of zoiets.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
DGTL_Magician schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:47:
[...]

@bvk We zijn met een gezin van 4 dus ik kon ze niet in 1x maken. De Lahmacun is in een droge Debuyer gelegd en vervolgens gebakken in de pizzaoven (Ooni 3). Eerst voor de helft, daarna omdraaien en nog een keer de helft. Ik heb een kleine en een grote Debuyer pan, dus kon mooi 1 voor de volwassenen en 1 voor de kinderen maken.

Vervolgens die 2 in de oven op warmhoudstand en de volgende 2 gemaakt.
Zien er goed uit die Lahmacun’s ik cheat meestal een beetje, ik haal dan Libanees brood, dat maak ik wat vochtig en smeer ik met gehaktmengsel in en dan ff in de oven, is ook echt prima te doen :-) de AH verkoopt ze ook maar alleen in gebieden waar dat gretig aftrek vindt en dat is helaas niet helemaal om de hoek. Desalniettemin heerlijk, met name met zelfgemaakte kipshoarma van het spit :P

Adjust non olet

• Boudewijn
Ik ga vanmiddag me eens wagen aan het maken van tepache:
Wikipedia: Tepache

Ben heel benieuwd. Zal ook wel een verslagje schrijven.

Iemand hier ervaring mee?

Dit weekend ook even snel wat radijsjes ingelegd als snelle garnituur om een salade ed mee op te leuken en wat meer crunch te kunnen geven:

• 1nsane
Boudewijn schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:16:
Ik ga vanmiddag me eens wagen aan het maken van tepache:
Wikipedia: Tepache

Ben heel benieuwd. Zal ook wel een verslagje schrijven.

Iemand hier ervaring mee?

Dit weekend ook even snel wat radijsjes ingelegd als snelle garnituur om een salade ed mee op te leuken en wat meer crunch te kunnen geven:
[Afbeelding]
Interessant, Tepache ken ik niet, ik weet nog wel dat ik als jonge tiener wel eens stiekem Panache de Monaco dronk, zat ook marginaal wat alcohol in, grappig!

https://world.openfoodfac...80209088/le-monaco-panach

Die Radijsjes, heeft het nog invloed op de smaak dat je ze inlegt? Ik vind ze rauw maar niks :P

Adjust non olet

• Boudewijn
Er zit knoflook en honing bij :). Het receptje komt straks, niet heel spannend maar wel echt even leuk om te doen.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb de afgelopen weken weer wat vaker gewoon ouderwetse aardappelpuree gemaakt (kruimige aardappel, vers geraspte nootmuskaat, slagroom, boter, peper en zout) en dat beviel zo goed, ons aardappelgebruik is gestegen. :Y
Hetzelfde geldt voor een smaakvolle Rösti (met veel uien).

Waarom meld ik dit? Welnu, we worden aan alle kanten opgeroepen om de lokale boer te ondersteunen; ze kunnen immers veel minder kwijt van hun enorme oogsten i.v.m. de stilstand van de horeca en de frietfabrieken die veel minder verwerken.

En idd, gewoon hier in de Flevopolder; je kunt de aardappels en de uien zowat rechtstreeks uit de opslagloods komen ophalen.
5kg rode uien + 10kg grote aardappels, samen voor 10 euro!
Dan krijgt de boer nog wat voor z'n product. d:)b

Om de aloude kreet uit de 30-er jaren maar weer eens van stal te halen:
“Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!” 8)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Ik ben heel laat nog bezig geweest met mijn fermentatiekast, dit is de status:

* de hardware staat zo ongeveer wel (boren/schroeven etc) op de bevestiging van de fan in de kast na. Deze wil ik onderin hebben bij de lamp. Daarboven een plateau waarop de weckpotten komen te staan. Dat plateau moet zoveel mogelijk afsluiten behalve aan de zijkanten van de koelbox. Hierdoor wil ik airflow maken zodat ik een redelijk gelijke temperatuur in de bak krijg
* het is lang geleden dat ik zelf wat gebouwd heb. Ik moet er door mezelf aan herinnerd worden dat een solid state relais niet ideaal is om DC te schakelen. Daarom bij gebrek aan een dikke FET maar een gewoon relais. Die FET wordt besteld/uit de kast gevist ;)
* Ik moet een bedieningswijze bedenken. Als ik ga koken wil ik idealiter een tijd en temperatuur instellen, zodra de temperatuur is bereikt gaat de tijd aftellen. De machine biept oid als hij klaar is. Zoiets moet ik nog froebelen, voor nu doe ik het wel in de firmware van de uC, maar dat is niet heel gebruikersvriendelijk
* Heb de ESP32 ingeruild voor een arduino, domweg omdat ik zat te twijfelen aan mijn ESP32-skills. Die bleken gisteren prima te zijn, maar ik had een dochterbordje niet goed genoeg opgebouwd (een baantje net niet helemaal doorgekrast). Ik bouw de boel nu op met die arduino, werkt alles goed dan vervang ik die door een ESP.

• Boudewijn
ehtweak schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:04:
Heb de afgelopen weken weer wat vaker gewoon ouderwetse aardappelpuree gemaakt (kruimige aardappel, vers geraspte nootmuskaat, slagroom, boter, peper en zout) en dat beviel zo goed, ons aardappelgebruik is gestegen. :Y

[Afbeelding]
Heerlijk. Maar ook gewoon dingen oppikken bij de boer is wel mooi.
Zit er veel kwaliteitsverschil in de piepers? Ik regel wel eens melk zo uit de tank bij de boer... dat spul lijkt sterk op slagroom (vet, kleur, dikte) uit de winkel ;). Lekker spul hoor, ik gooi het graag ipv melk in mijn ijsmachine.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik heb oprecht op het punt gestaan om bij de boer wat uien en aardappelen te halen. Maar toen liep ik tegen die enorme hoeveelheden aan, en vond ik het gewoon zonde om (ongeveer) 3 kilo uien en/of (ongeveer) 6 kilo aardappelen weg te gooien en heb ik ze maar weer gewoon bij de super gehaald. -O-

Serieus, ik wilde graag ondersteunen, maar dit soort hoeveelheden haal ik niet in ons 2-persoons-huishouden. En nee, ik wil ook niet elke dag aardappelpuree of rosti eten :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@AGee Idee: samen met de buren/familie kopen o.i.d?

Enne, uien en aardappels blijven weken goed als je ze droog/donker bewaart. :Y

De ene dag een gepofte aardappel uit de oven.
De volgende dag een gekookte kruimige aardappel
Dan weer eens aardappelpuree of een aardappelkoek.
Of Rösti, of gegratineerde aardappelschijfjes, of....
enzovoorts. :)

En uien? Die zijn toch vrijwel overal goed voor? Vrijwel iedere dag gebruik ik die wel voor het een of 't ander.

Mooie Plaatjes   

• AGee
  • Niet online

AGee

Leuk geprobeerd, en ik waardeer het sentiment. Ik ondersteun het initiatief ook echt, maar alleen als je het qua hoeveelheden aankunt. :)

Ik gebruik uien ook regelmatig / bijna dagelijks, maar een netje met bv 10 uien doe ik 2 week mee :P En aardappels gebruik ik gewoon niet zo vaak, we houden van afwisseling zeg maar. Twee (max. drie) keer in de week iets van aardappel (rosti, gepoft, puree, gebakken, recentelijk gegratineerd 'ontdekt' :9 ). Maar daar krijg ik de aardappelen niet mee 'op' voordat ze weggegooid kunnen worden....

[Voor 20% gewijzigd door AGee op 30-04-2020 12:55]

• 1nsane
AGee schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:36:
[...]

Ik heb oprecht op het punt gestaan om bij de boer wat uien en aardappelen te halen. Maar toen liep ik tegen die enorme hoeveelheden aan, en vond ik het gewoon zonde om (ongeveer) 3 kilo uien en/of (ongeveer) 6 kilo aardappelen weg te gooien en heb ik ze maar weer gewoon bij de super gehaald. -O-

Serieus, ik wilde graag ondersteunen, maar dit soort hoeveelheden haal ik niet in ons 2-persoons-huishouden. En nee, ik wil ook niet elke dag aardappelpuree of rosti eten :P
Ik herken je probleem. Nu woon ik in een gebied waar veel bloemen en planten telers zitten en baasvrouw is daar gek op dus heel ons huis staat vol met local support maar zo veel aardappelen en uien zou ik hier ook niet kwijt kunnen, nouja, het kan, dan ben ik met zoveel carbs wel ineens 4 kilo zwaarder en da's ook niet de bedoeling. Ik support hier en daar wel lokale horeca door elke week een keer goed voedsel af te halen.

Adjust non olet

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoals jullie wel weten, leef ik me regelmatig uit met taarten, koeken en cakes.

Afgelopen weer eens een 'nieuw' ingrediënt verwerkt in een cake.
De tonkaboon!
Wikipedia: Dipteryx odorata
https://www.culy.nl/inspiratie/wat-zijn-tonkabonen/

Een soortement van surrogaat vanille. Geeft idd een soortgelijke smaak, maar toch anders. Je hebt er maar weinig van nodig (te veel consumeren is niet zo goed vanwege het coumarine gehalte). Maar de rasp van 1 boontje is al voldoende om een hele cake van een heerlijke smaak/geur te voorzien!

Een zakje van 100 gram kost rond een tientje en gezien de hoeveelheid bonen, kan ik daar zeker > een jaar mee vooruit.

Recept van de cake:

Zet een ingevette cakevorm klaar.
Oven voorverwarmen op ca. 125 graden (langzaam garen is het devies)

twee mengkomen gebruiken.

kom 1:

rasp 1 tonkaboon (kan prima met b.v. een nootmuskaat rasp)
wat citroen- of limoenrasp
beetje zout
250 gram olijfolie
5-7 eierdooiers (afhankelijk v.d. grootte v.d. eieren)
250 gram rietsuiker of b.v. kokosbloesemsuiker voor een meer uitgesproken smaak.

dit alles goed mengen, zodat een homogene massa ontstaat en de suikerkristallen zijn opgelost.

voeg 250 gram volkorenmeel met een zakje bakpoeder toe. Vervolgens het meel/bakpoeder goed mengen met het olie/suiker/eierdooiermengsel.

kom 2:
5 -7 eiwitten stijf kloppen

Spatel nu voorzichtig, maar wel zorgvuldig, het mengsel uit kom 1, in kom 2. Zodanig dat er een uniform cakebeslag ontstaat.

Schep dit voorzichtig in de cakevorm; goed verdelen.

Zet de gevulde cakevorm in de voorverwarmde oven.
Na ca 40-50 minuten ff checken of de boel goed gerezen is en prik voorzichtig met een breinaald of de boel van binnen niet te nat (meer) is.
Eventueel nog 10-15 minuten nagaren, heel voorzichtig, zodat de bovenkant niet te bruin wordt, maar de binnenkant wel stolt en gaar is.

Eet smakelijk! :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Grappig :). Ik vind tonkabonen inderdaad op vanille lijken maar het niet helemaal zijn, maar wellicht een aardig alternatief in tijden van schaarse (en dus hoge prijzen).

Mijn fermentatiekast heeft gisteren een uurtje gelopen en hij werkt prima de bima. Opwarmen gaat niet heel hard, hij had een kwartiertje nodig om van 20 naar 35C te komen... maar dat hindert me eigenlijk niet. Hij is gemaakt voor runs van 60 dagen, dus dat merk je amper. Eventueel kan ik er meer gloeilampen in hangen :)

Vandaag ga ik er een plateau in knutselen zodat onderin de kast de lamp en de ventilator komen, daarboven het plateau met weckpotten. Hiermee hoop ik een stukje luchtcirculatie te creeeren.
Ook is de boel nu met een mechanische relaisprint gemaakt omdat ik geen dikke MOSFET meer had liggen, zodra die binnen is wordt de relaisprint vervange door die FET (12V fan) en een SS Relais (lamp(en)). Als die relais 1x per minuut schakelen (afhankelijk van de tolerantie van mijn hysterese) zit je op ±86500 keer schakelen. Een aliexpress relais gaat dat echt niet leuk vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Het klinkt alsof je fermentatiekast ook prima bruikbaar is als rijskast, om deeg te laten rijzen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Jazeker, het is gewoon een bak om spullen een beetje efficient warm te houden op relatief lage temperaturen.
Sowieso is deeg rijzen ook een vorm van fermentatie, dus de naam fermentatiekast dekt de lading prima :*)

Vanmiddag ga ik er zoiets in knutselen:

Jaja fear my 1337 paint skillz :+
ik hoop hiermee wat circulatie te maken, de blauwe lucht is koud, de rode is warm. De groene streep is een ventilator, en de zwarte blokken zijn de wekpotten.

[Voor 121% gewijzigd door Boudewijn op 01-05-2020 14:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:24:
Jazeker, het is gewoon een bak om spullen een beetje efficient warm te houden op relatief lage temperaturen.
Sowieso is deeg rijzen ook een vorm van fermentatie, dus de naam fermentatiekast dekt de lading prima :*)

Vanmiddag ga ik er zoiets in knutselen:

[Afbeelding]
Jaja fear my 1337 paint skillz :+
ik hoop hiermee wat circulatie te maken, de blauwe lucht is koud, de rode is warm. De groene streep is een ventilator, en de zwarte blokken zijn de wekpotten.
Leuk project! Nu zet een gloeilamp natuurlijk sowieso wel aardig wat energie om in warmte maar ik vraag me af of er geen efficiëntere verwarmingselementen zijn? Aan de andere kant, een good old gloeilamp zet maar 5 a 10% om in licht dus kan erger :)

Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel een grote doos met van die dingen liggen aangezien ik ze niet gebruik en ze niet per se makkelijk verkrijgbaar zijn.(heb diverse wattages)

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane een goede weerstand geschikt voor 220v doet het idd beter (geen licht bij de fermentatie) maar die dingen zijn denk ik duurder dan een gloeilamp.
Alternatief zou een stuk elektrische vloerverwarming zijn oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:02:
@1nsane een goede weerstand geschikt voor 220v doet het idd beter (geen licht bij de fermentatie) maar die dingen zijn denk ik duurder dan een gloeilamp.
Ja daarom, het hangt er maar vanaf hoe vaak je het gebruikt, als je heel het jaar door gaat fermenteren, dan zou ik niet voor een gloeilamp gaan. Je moet ik ook denken aan brandgevaar. Een ploffend peertje kan best fik tot gevolg hebben afhankelijk van de omstandigheden.

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
1nsane schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:07:
[...]

Leuk project! Nu zet een gloeilamp natuurlijk sowieso wel aardig wat energie om in warmte maar ik vraag me af of er geen efficiëntere verwarmingselementen zijn? Aan de andere kant, een good old gloeilamp zet maar 5 a 10% om in licht dus kan erger :)
Inderdaad, een peertje is een prachtige kachel ... en een slechte lamp :).
Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel een grote doos met van die dingen liggen aangezien ik ze niet gebruik en ze niet per se makkelijk verkrijgbaar zijn.(heb diverse wattages)
Weerstanden? Ik houd me van harte aanbevolen. Kan ik je een PM sturen?
franssie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:02:
Volgens Redzepi is het met name UV-licht. Hij raadt aan om een horeca-transportwagentje met transparante hoes te nemen en een STC1000-achtig systeempje.

Ik vond de lamp leuk omdat ik hem inderdaad had liggen, en je goedkoop een bekend vermogen kunt creeeren zonder inefficient te worden. Als bonus wilde ik op termijn de arduino als controller vervangen door een ESP32-CAM.... Dan heb je al licht voor je foto. Leuk voor timelapse. De lamp straalt overigens niet direct op de potten. Vensterglas laat overigens bijna geen UV-licht door, dus ik neem aan dat een Weckpot dat ook niet doet.
1nsane schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Ja daarom, het hangt er maar vanaf hoe vaak je het gebruikt, als je heel het jaar door gaat fermenteren, dan zou ik niet voor een gloeilamp gaan. Je moet ik ook denken aan brandgevaar. Een ploffend peertje kan best fik tot gevolg hebben afhankelijk van de omstandigheden.
Ik heb geen idee. Een aantal dingen houdt me tegen:

- Geen geschikt apparaat (zo wel)
- Geen koji/unobtainium op voorraad. Koji (verrot graan/gerst oid) moet voor de vissaus gebeuren
- Langdurig project
- Voedselveiligheid met rauwe garnalen/rauw gehakt laten fermenteren.

Punt3 is gewoon mijn aard, ik wil vaak snel resultaat zien. Vind het zo interessant dat ik dat overkomelijk vind. 4 is gewoon schoon werken en durven. Punt 2 is inkoop doen (ik zoek nog koji en scoby's voor kombucha... iemand hier? O-) ) .
Voor deegrijs en wellicht ook brouwens is het echt prima. De machine gaat komende week een paar dagen 'droog' draaien, en dan eind van de week wellicht een eerste fermentatie. Ik twijfel tussen:

- Pruimen, eind van vorig jaar al een keer gedaan
- Asperges
- Honing met mango en pepers
- Bosbessen blauwe besssen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 06:19
Boudewijn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:17:
[...]

[...]
[...]

Volgens Redzepi is het met name UV-licht. Hij raadt aan om een horeca-transportwagentje met transparante hoes te nemen en een STC1000-achtig systeempje.

Ik vond de lamp leuk omdat ik hem inderdaad had liggen, en je goedkoop een bekend vermogen kunt creeeren zonder inefficient te worden. Als bonus wilde ik op termijn de arduino als controller vervangen door een ESP32-CAM.... Dan heb je al licht voor je foto. Leuk voor timelapse. De lamp straalt overigens niet direct op de potten. Vensterglas laat overigens bijna geen UV-licht door, dus ik neem aan dat een Weckpot dat ook niet doet.

[...]

Ik heb geen idee. Een aantal dingen houdt me tegen:

- Geen geschikt apparaat (zo wel)
- Geen koji/unobtainium op voorraad. Koji (verrot graan/gerst oid) moet voor de vissaus gebeuren
- Langdurig project
- Voedselveiligheid met rauwe garnalen/rauw gehakt laten fermenteren.

Punt3 is gewoon mijn aard, ik wil vaak snel resultaat zien. Vind het zo interessant dat ik dat overkomelijk vind. 4 is gewoon schoon werken en durven. Punt 2 is inkoop doen (ik zoek nog koji en scoby's voor kombucha... iemand hier? O-) ) .
Voor deegrijs en wellicht ook brouwens is het echt prima. De machine gaat komende week een paar dagen 'droog' draaien, en dan eind van de week wellicht een eerste fermentatie. Ik twijfel tussen:

- Pruimen, eind van vorig jaar al een keer gedaan
- Asperges
- Honing met mango en pepers
- Bosbessen blauwe besssen
Leuk project. Ik heb nog een minikoelkastje dat ik niet gebruik en wat ik ooit had gedacht om te bouwen tot fermentatiekast. Voordeel is dat ie in ieder geval redelijk geïsoleerd is. Wat voor temperatuurbereik wil je halen en doe je ook nog iets aan de luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
@bszz
Ja dat kan ook, is wat groter.

Ik wil of 30 of 60C gaan doen. Ga morgen testen hoe lang ik nodig heb voor de 60C en dan ook wat voor duty cycle die lamp ongeveer heeft.
Ik doe geen luchtvochtigheid: de fermentatie gaat vooral in weckpotten plaatsvinden dus luchtvochtigheid in de kast is niet zo spannend.

Bedacht me daarna dat deeg ook kan fermenteren. Voor de luchtvochtigheid zou ik nog even een plannetje moeten maken. Kan denk ik ook prima gemeten worden met een ESP32, daar zijn wel modules voor. Alleen hoe stuur je dat slim bij? dat zou ik uit moeten zoeken. Op zich is de sky wel the limit.

Ik heb trouwens het hele ding met een 12V DC 1A voeding (van een wifiAP of routertje oid) gevoed. De 12V gaat dan naar zowel een LM2596 bordje van Ali en naar een relais (voor de fan). Die LM2596 voedt de uC en de losse dochterbordjes.

[Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 01-05-2020 22:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
Boudewijn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:52:
@bszz
Ja dat kan ook, is wat groter.

Ik wil of 30 of 60C gaan doen. Ga morgen testen hoe lang ik nodig heb voor de 60C en dan ook wat voor duty cycle die lamp ongeveer heeft.
Ik doe geen luchtvochtigheid: de fermentatie gaat vooral in weckpotten plaatsvinden dus luchtvochtigheid in de kast is niet zo spannend.

Bedacht me daarna dat deeg ook kan fermenteren. Voor de luchtvochtigheid zou ik nog even een plannetje moeten maken. Kan denk ik ook prima gemeten worden met een ESP32, daar zijn wel modules voor. Alleen hoe stuur je dat slim bij? dat zou ik uit moeten zoeken. Op zich is de sky wel the limit.

Ik heb trouwens het hele ding met een 12V DC 1A voeding (van een wifiAP of routertje oid) gevoed. De 12V gaat dan naar zowel een LM2596 bordje van Ali en naar een relais (voor de fan). Die LM2596 voedt de uC en de losse dochterbordjes.
Luchtvochtigheid was een idee om er een rijpkast van te kunnen maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:52:
[...]

Heerlijk. Maar ook gewoon dingen oppikken bij de boer is wel mooi.
Zit er veel kwaliteitsverschil in de piepers?
De eerste twee bereidingen met de lokale frites-pieper zijn inmiddels een feit.

Gisteren gewoon gekookt en idd, een kruimige aardappel. Een gedeelte daarvan wordt komend weekend nog gebruikt om gnocchni mee te maken.
Vandaag in ongeveer gelijke blokken gesneden, voorgekookt met een spaanse peper, bol knoflook en een flinke tak rozemarijn in het kookwater.

Vervolgens in de hetelucht oven krokant laten worden in een open schaal. Dus eigenlijk een soort patat-frites; maar dan zonder vet. Ging prima en het viel hier in de smaak.

Het zijn trouwens joekels van aardappels. Makkelijk schillen. :)
Heb het nog ff bij de boer gevraagd, het zijn 'Innovator' piepers.
http://www.rtlpatat.be/nl...en/geelschillig/innovator
https://www.avikofoodservice.nl/potato/aardappelsoorten
Ik regel wel eens melk zo uit de tank bij de boer... dat spul lijkt sterk op slagroom (vet, kleur, dikte) uit de winkel ;). Lekker spul hoor, ik gooi het graag ipv melk in mijn ijsmachine.
Ook daar hebben we hier een adres voor. Melk uit het vat, vers van de lokale koe.
https://www.hoevevredeveld.nl/koeien
ze hebben ook prima Hereford vlees. Uitstekend gemarmerd, smaakt prima. En best wel goedkoop!

Leuk en tegelijkertijd triest weetje: de boer zelf kreeg normaliter zo'n 18 cent/kilo voor z'n aardappels. Kun je nagaan waar de verschillen blijven, voordat ze uiteindelijk in de supermarkt liggen...

Of je maakt er desinfecterende gel van:
https://pers.kro-ncrv.nl/...tie-spray-van-aardappelen

kanttekening: het experiment behelste slechts een luttele duizend kilo piepers, terwijl de betreffende boer met een berg van een miljoen (!) kilo zit. :S

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 02-05-2020 23:14]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:17:
[...]

[...]
[...]
Ik bedoelde echte ouderwetse gloeilampen :P dus niet met een halogeen pitje erin want die zijn al een stuk efficienter, of voor jouw toepassing, een stuk minder efficient :P

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:43

Waarom meld ik dit? Welnu, we worden aan alle kanten opgeroepen om de lokale boer te ondersteunen; ze kunnen immers veel minder kwijt van hun enorme oogsten i.v.m. de stilstand van de horeca en de frietfabrieken die veel minder verwerken.

En idd, gewoon hier in de Flevopolder; je kunt de aardappels en de uien zowat rechtstreeks uit de opslagloods komen ophalen.

[Afbeelding]
Dan loop je gewoon het erf op en vraag je of je wat kan kopen? Of geven ze dat zelf aan middels een bord/winkeltje aan de weg?

Voel er weinig voor om te gaan leuren om wat te kunnen kopen namelijk.

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Dan loop je gewoon het erf op en vraag je of je wat kan kopen? Of geven ze dat zelf aan middels een bord/winkeltje aan de weg?

Boeren zitten er niet op te wachten dat iedereen zomaar hun erf op loopt (en bij een goede erfhond kom je er ook niet meer af totdat het mag van de boer). Vaak is het gewoon op internet of inderdaad via een bordje te zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

barrymossel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Meestal via de lokale tam-tam.
via-via hoor je zoiets. Tenminste hier wel...
De boeren leuren zelf wel met hun spullen. Hoef je als consument niet te doen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
Kartoffeln / zwiebeln? Reibekuchen! :9

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd; ook een idee. Een soortement van Rösti, maar dan anders. d:)b

De groentenman had dikke rabarberstengels voor weinig.
M.a.w. die kunnen we goed gebruiken voor een rabarbertaart/-koek:

Vulling van (grootste deel) rabarber en wat goudreinetten. Op een zacht kruimige volkoren zandtaartkorst.
Desnoods zou je het op een bord met nog wat slagroom of warme vanillesaus kunnen aanvullen:

Indien interesse, kan ik de receptuur wel hier neerzetten. Deze is wat complexer te 'bouwen' dan een simpele cake. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ziet er goed uit, sharing is caring :)

@ehtweak

@1nsane ik zal even kijken of ik nog peertjes heb, anders neem ik even contact met je op. Dank je wel! d:)b

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, komt 'ie. Receptuur en constructiedetails van een rabarbertaart.

Benodigheden:

-keuken, inclusief oven, met van alles d'rop en d'ran. ;)
-ingevette rechthoekige springvorm van 25cm x 40cm x 7cm. Die is idd fors en geschikt voor ca. 1,5-2kg vulling.
Als je een normale, kleinere, springvorm gebruikt, dien je alle hoeveelheden van de ingrediënten te halveren.
Zelfs al gebruik je een anti-aanbak vorm of een geëmailleerde vorm; dan nog is het handiger om de bodem met een, op maat geknipt, vel bakpapier te bedekken.
  • 600 gram volkorenmeel.
  • 1/2 pakje bakpoeder, ca 8 gram.
  • 1 citroen/limoen; zowel het sap als de rasp van de schil. Gebruik het liefst een biologische, dan weet je zeker dat er geen coating op de schil zit.
  • 300 gram rietsuiker of kokosbloesemsuiker + wat extra om er overheen te strooien.
  • 300 gram boter.
  • beetje zout.
  • 2 hele eieren voor het deeg.
  • 1 eierdooier + scheutje melk/room voor het bestrijken.
  • 150 gram volle melk.
  • ruim 1kg rabarber + wat goudreinetten.
  • amandelschaafsel
  • wat verkruimelde amaretti koekjes of desnoods een paar eetlepels custardpoeder.
  • vanillemerg of tonkaboonrasp.
Maak een deeg van:
meel + suiker + zout + boter + eieren + bakpoeder + citrusrasp + melk + vanille/tonka.
Goed doorkneden en laten rusten in de koelkast.
Ongeveer 2/3 van het deeg heb je nodig voor de bodem, ca 1/3 voor de bovenzijde.

Was de rabarber en verwijder desnoods wat van de lange draden. Snijd de rabarber in schuine dunne plakjes van een paar mm dik. Schil de goudreinetten, klokhuizen eruit. Snijd ook de appels in dunne plakjes. Besprenkel direct met citrussap om verkleuren te voorkomen. Vooral goudreinetten oxideren erg snel.
Meng rabarber + appel + citrussap + een paar eetlepels suiker in een kom.

Bedek de bodem van de springvorm met een plak van ongeveer 2/3 van het deeg. Je kunt eerst een deegroller gebruiken en daarna gewoon met je vingers het deeg op de bodem aandrukken.
Of, voor de gevorderde pizzabakker, je plet het deeg met je vlakke hand. 8) in de vorm.

Zorg dat de hetelucht oven voorverwarmd is op ongeveer 150 graden.
Gebruik geen (!) grill; dan verbrandt de bovenzijde.

Sprenkel amandelschaafsel over de deeglaag op de bodem van de springvorm. En strooi vervolgens wat suiker over dit amandelschaafsel.

Verkruimel de amaretti koekjes boven de kom met het rabarber/appelmengsel. Of, als je geen amaretti koekjes hebt, zeef een paar eetlepels custardpoeder over het vruchtmengsel. En meng dit goed door elkaar.
De verkruimelde koekjes (of custard) zorgen voor de binding van het vocht in de vulling. Daarnaast passen de amaretti koekjes goed bij het amandelschaafsel wat al op de bodem ligt.
Let op; amaretti koekjes zijn redelijk zoet, gebruik dan wat minder suiker voor de vruchtvulling, dan wanneer je custardpoeder zou gebruiken.

Stort nu het vruchtmengsel voorzichtig op de amandelschaafsel laag. En zorg dat je niet ondertussen het schaafsel naar één kant duwt.
Maak de bovenzijde van het rabarber/appelmengsel vlak.

Rol nu de resterende 1/3 van het deeg uit tot een platte lap. Dit snijd je vervolgens in stroken en gebruik je om de bovenkant te bedekken. Bedenk zelf een diagonaal of anderszins ruitjespatroon voor de bovenzijde. Zorg wel dat je tegen de opstaande rand van de springvorm een reepje deeg legt. Dit zorg voor de stevigheid aan de zijkanten.

Als je constructiewerkzaamheden voltooid zijn, volgt nu nog de afwerkfase.

Meng de eierdooier met een scheutje melk/room. Kwast dit voorzichting over alle deegreepjes die je op de bovenzijde hebt gelegd, zodanig dat al het deeg bedekt is hiermee.
Sprenkel nog wat suiker over de bovenzijde; dit zorgt voor nog een beetje krokantheid.

Zet je bouwwerk in de oven. Bij circa 150 graden, zoiets van 50 minuten. Controleer tegen het einde van de baktijd of de bruining naar wens is. Desnoods nog 10 minuten verder bakken.
Schakel de oven uit en laat je baksel nog ff in de oven staan. Dan krijgt de bodem nog wat kans om iets verder te drogen. De vulling is immers vrij vochtig.

Neem het gebak uit de oven. Laat minstens een half uurtje afkoelen, voordat je de rand van de springvorm verwijdert.
En nu zul je merken waarom het handig was een vel bakpapier onderin de vorm te leggen. :Y Met een vlakke spatel, die je tussen bakpapier en baksel schuif kun je het geheel van de bodem schuiven op een groot bord/plank. En kun met een scherp mes punten snijden, zonder dat je je bakvorm beschadigt!

Veel bak- en opeetplezier. :9

Poeh hé, valt niet mee om dat allemaal ff op schrift te stellen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
Ik heb eerder deze week lactoasperges gemaakt, lactoblauwebessen en tepache. De fermentatiekast is nog niet helemaal af, ik wil de arduino nog vervangen door een ESP32 en de relais door een MOSFET-module en een solid-state relais.

We zijn nu op dag 2:

- De tepache gist goed, ook omdat er een berg bruine suiker bij zit. Er komt aardig wat CO2 uit. Het is ook een echt serieus grote pot. Ruikt naar bruine suiker, kaneel en ananas (exact de ingredienten :+ ) .
- De lactobessen staan in een weckpot in een sous-vide bad van 28C. Omdat de pot graag gaat drijven staat een vijzel op de bovenkant. Deze vergisten momenteel best al wel een beetje. Je ruikt alcohol, bessen en een zuurtje. Gewoon rotte vruchten dus.
- De asperges staan gewoon bij kamertemperatuur. Je ruikt het bittere van de asperge, en het zuur van de citroen die erbij zit. Dit lijkt nog niet echt hard te fermenteren.

Over 2 dagen weer een update.

De tepache:

De bessen:

De asperges:

[Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 06-05-2020 00:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn ff serieus; dat je bepaalde ingrediënten wilt laten vergisten/fermenteren, begrijp ik.

Maar b.v. die lactobessen? Waarom; wat voegt dat toe aan het houdbaar maken van dat soort fruit?
Zelf maak ik ze in; dus met suiker en een klein beetje citroenzuur inkoken, in een weckpot en zo steriel mogelijk afsluiten. Dan is het maanden houdbaar en heb je een prima compôte/jam achtige substantie.
Of invriezen als je alleen de hele vrucht wilt, voor later gebruik.

Of ben je aan het experimenteren voor een Rumtopf?
En wil je er echt iets alcoholisch mee maken, zijn er volgens mij betere en veiligere manieren.

Of mis ik iets? :?
Of is het, omdat het kan... en je toch wat moet doen met zo'n fermentatiekast? :+

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 06-05-2020 08:29]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
Leuke site @bvk en @Boudewijn! Had ik nog niet voorbij zien komen!

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
ehtweak schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:15:
@Boudewijn ff serieus; dat je bepaalde ingrediënten wilt laten vergisten/fermenteren, begrijp ik.

Maar b.v. die lactobessen? Waarom; wat voegt dat toe aan het houdbaar maken van dat soort fruit?
Zelf maak ik ze in; dus met suiker en een klein beetje citroenzuur inkoken, in een weckpot en zo steriel mogelijk afsluiten. Dan is het maanden houdbaar en heb je een prima compôte/jam achtige substantie.
Of invriezen als je alleen de hele vrucht wilt, voor later gebruik.
Ja maar het gaat mij niet specifiek om conserveren. Ik wil een smaakverandering teweeg brengen, de vorming van complexere smaken bijvoorbeeld... op het umami-achtige af. Ik ga straks de bessen pureren en dan als hartige gefermenteerde saus gebruiken denk ik.

Redzepi gooit dat over geroosterde maiskolven heen.
De lactopruimen kun je drogen en over vlees heen raspen. Geeft best wel een dikke umami-kick. Of de huidjes drogen en als chips serveren (een bakje chips wordt dan wel serieus bewerkelijk O-) )
Of is het, omdat het kan... en je toch wat moet doen met zo'n fermentatiekast? :+
Omdat het kan is altijd een goed concept. De kast is nog net niet helemaal af, de electronica werkt maar iets te houtje-touwtje. Daarom nu nog een sous-vide.

De asperges beginnen te borrelen... de tepache bruist en uit de bessen komt wat sap. Je ruikt ook een soort dikkig zoetig cassis-aroma erboven hangen. Niet vervelend, wel vrij aanwezig.

Op onze site gooi ik wat foto's en ervaringen neer :).
barrymossel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:53:
Leuke site @bvk en @Boudewijn! Had ik nog niet voorbij zien komen!
Thanks d:)b We zijn nog in de opbouw-fase maar juist dit soort vrij unieke dingen is leuk om te posten.

[Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 06-05-2020 13:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Ik ga zo deze units maken:
Stuffed courgettes with oregano and pine nut salsa
Serves two as a main course, or four as a side dish.

450g courgettes (ie, 2 medium ones), green or yellow, cut in half lengthways
½ garlic clove, peeled and crushed
1 large egg, beaten
40g pecorino, finely grated
40g fresh sourdough breadcrumbs
Salt
100g cherry tomatoes, quartered
1 lemon – zest finely grated, to get 2 tsp, and juiced, to get 1 tbsp
4 tbsp finely chopped oregano leaves
35g pine nuts, lightly toasted
3 tbsp olive oil

Heat the oven to its highest setting. Using a dessert spoon, scoop out the courgette flesh, but not all of it: you want 1cm of flesh left all around the sides, so the courgettes hold their shape. You’ll end up with four courgette “canoes”. Transfer the flesh to a sieve and squeeze out as much liquid as you can: you should be left with about 100g flesh. Put this in a bowl and mix in the garlic, egg, pecorino, breadcrumbs and a quarter-teaspoon of salt. Crush the tomatoes with your hands, then stir into the courgette mixture.

In a second bowl, mix the lemon zest, oregano and pine nuts. Stir half of this into the courgette mixture and save the rest for the salsa.

Lay the hollowed courgettes cut side up on a medium oven tray lined with baking paper. Drizzle a tablespoon of oil over the top and season with an eighth of a teaspoon of salt. Spoon the courgette filling into the hollows, and bake for 15 minutes, until the filling is set and golden-brown.

While the courgettes are baking, make the salsa. Mix the lemon juice, remaining two tablespoons of oil and an eighth of a teaspoon of salt into the oregano and pine nut bowl.

Once the courgettes are cooked, let them cool a little before serving, with the salsa drizzled over the top.
https://www.theguardian.c...ce-salsa-yotam-ottolenghi

Met een twist maken op de BBQ. Hazelnootjes ipv pijnboompitten en ipv de citroen mijn zelfgemaakte pekelcitroen. Geeft hem net wat meer kick. En zwarte peper erin natuurlijk :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:21:
Ik ga zo deze units maken:

[...]

https://www.theguardian.c...ce-salsa-yotam-ottolenghi

Met een twist maken op de BBQ. Hazelnootjes ipv pijnboompitten en ipv de citroen mijn zelfgemaakte pekelcitroen. Geeft hem net wat meer kick. En zwarte peper erin natuurlijk :Y)
Ziet er lekker uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga ik ook maar een keertje maken denk ik.

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

• Boudewijn
Thomas schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:32:
[...]

Ziet er lekker uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga ik ook maar een keertje maken denk ik.
Was prima de bima.
Boudewijn in "Show hier je maaltijd van de dag"

Merk dat de kamado wel even leertijd vereist, ik had alle kooltjes naar 1 kant geschoven en aangestoken. Op zich had ik kunnen bedenken dat er dan bijna geen trek meer is door de kooltjes...

Kip en courgette op de gietijzeren grills gegooid. De aardappels met een klontje boter en verse salie+tijm+rozemarijn in een plat pannetje gezet. Na 15 mins even gedraaid. 15 mins wachten, pezo erop en klaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Krijg een foutmelding... (?)

Je hebt geen toegang tot dit forum
Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

[Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 13-05-2020 22:40]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Moet je ff HK toegang fixen ;). Of even op het blogje van mij en @bvk kijken, daar mag iedereen bij O-)

[Voor 54% gewijzigd door Boudewijn op 13-05-2020 23:14]

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:13:
Moet je ff HK toegang fixen ;). Of even op het blogje van mij en @bvk kijken, daar mag iedereen bij O-)
Of ook hier de foto posten als Google het blijkbaar toch al mag zien ;)

Ik heb trouwens een soort van "writers block", ik heb voor morgen kipdijfilet op de planning staan maar weet nog steeds niet wat ik wil gaan maken. Heb al 3x in de koelkast gekeken en al 2x mijn kruiden/specerijen combi's doorgenomen. Door kookboeken geneusd etc. etc. maar krijg maar geen leuk idee....

Zal uiteindelijk wel iets met paprika, bonen, rijst en pepers gaan worden of zo ;)

• Freelance
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 07:42
bvk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Of ook hier de foto posten als Google het blijkbaar toch al mag zien ;)

Ik heb trouwens een soort van "writers block", ik heb voor morgen kipdijfilet op de planning staan maar weet nog steeds niet wat ik wil gaan maken. Heb al 3x in de koelkast gekeken en al 2x mijn kruiden/specerijen combi's doorgenomen. Door kookboeken geneusd etc. etc. maar krijg maar geen leuk idee....

Zal uiteindelijk wel iets met paprika, bonen, rijst en pepers gaan worden of zo ;)
Willekeurige 10 recepten toen ik zocht op kippendijen in m'n google drive :)
  1. Roti
  2. Fried chicken
  3. Kip madras curry / Boterkip
  4. Soto ajam
  5. Pasta pesto met kip
  6. Salade met kip
  7. Orzo met balsamico kip
  8. Kipshoarma
  9. Thaise kip siam
  10. Kung po kai

☐ rekt ☐ not rekt ☑ Tyrannosaurus rekt

• barrymossel
Door jullie heb ik mijn vrouw zojuist de opdracht gegeven om kippendijen te halen bij de kippenboer morgen. Maar geen idee wat ik ermee wil maken. Ik denk gewoon goed gemarineerd en dan met aardappels uit de oven.

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik gebruik deze marinade, de kip smaakt ook prima bij piepers eigenlijk.
INGREDIENTS

1 lbs Chicken filet

For the marinade

3 cloves of garlic, finely chopped or 1 tsp garlic powder

1 small onion

1 tsp. oil

5 tbsp. sweet soy sauce

1/2 tsp Coriander powder

1/2 tsp. Salt

1 lemon juice
Make the marinade sauce with all the ingredients. Dice the chicken breast and mix it with the marinade in a bowl. Put the mix in the fridge for about 2 hours or overnight. Take 3 to 4 pieces of meat and put it on a skewer (bamboo or metal). Roast it and turn it on the barbecue for about 5 minutes or under a preheated grill in the oven for about 5 to 7 minutes on 180C or 350F. Use a brush to some of the left-over marinade and apply that to the meat. Ready when the satay is done and brown on all sides.
Bron: https://keasberry.com/recipes/sate-ajam/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:08:
Ik gebruik deze marinade, de kip smaakt ook prima bij piepers eigenlijk.

[...]

Bron: https://keasberry.com/recipes/sate-ajam/
Ik maak het op verschillende manieren maar een van m’n favo’s:

500gr kippendij
Scheut ketjap medja
Scheutje ketjap manis
Flinke dot honing
Geraspte gember
Scheutje sesamolie
2 geperste tenen knoflook
Theelepel Cayenne peper
2 theelepels paprikapoeder (kan je ook wat smoked paprika poeder bij doen maar is wat heftig van smaak dus niet te veel).

De kip in chunks snijden, marinade mixxen, kip erin, halve dag laten marineren.

Daarna sesamzaadjes erbij, ff goed omroeren en spiesjes maken.

Die spiesjes leg ik op alubakjes van de sligro in de oven zodat ze vrij hangen, 30min ofzo op 190gr en je hebt heerlijke saté.

Op de bbq doen ze het ook lekker. Uit de oven ook.

Mijn allemansvriend.

Adjust non olet

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

even wat anders. Welke kook/eet-shows raden jullie aan om te kijken. Ik ben erg fan van ugly Delicious en the chef-show. Alles met Anthony Bourdain (rip) kijkt ook lekker weg.

Onlangs tegen eten met Nick (youtube) aangelopen. Is wel aardig maar meer voor de recepten dan het kijken vind ik.

• barrymossel
thejoker80 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:30:
even wat anders. Welke kook/eet-shows raden jullie aan om te kijken. Ik ben erg fan van ugly Delicious en the chef-show. Alles met Anthony Bourdain (rip) kijkt ook lekker weg.

Onlangs tegen eten met Nick (youtube) aangelopen. Is wel aardig maar meer voor de recepten dan het kijken vind ik.
Kijk ook eens hier: Het grote kookshow topic

Manipuleren.com te koop

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

Koopeenkoe is binnen. Het luxe pakket.
4 verpakkingen lekken helaas en zijn niet meer vacuüm. Ben benieuwd naar de after sales.

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

tnx. Gezien de gerechten hier en de het soap-gehalte van de shows die in dat topic besproken worden (masterchef... :| ) dacht ik hier meer kans te maken :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis1812 Dus is het nu Lekeenkoe? :)

Ben gisteren nog ff langs de lokale vlees/zuivel/groenten boerderie gefietst.

Weer wat rauwe melk gehaald (prima om zelf ricotta te maken b.v.)
En wat vlees meegenomen. Prima burgers, gehakt, luxe stukken, verse worst, e.d.
Dat allemaal voor heel redelijke prijzen.
En, soepbotten (om bouillon van te trekken) mag je gratis meenemen als je vlees koopt. :)

[Voor 80% gewijzigd door ehtweak op 14-05-2020 14:25]

Mooie Plaatjes   

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 29-05 09:15
ehtweak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:09:

Ben gisteren nog ff langs de lokale vlees/zuivel/groenten boerderie gefietst.
Deze kende ik nog niet. Leuk idee en bij mij in de buurt (al pak ik de auto wel ff ;) )

[Voor 7% gewijzigd door Miss_80 op 14-05-2020 14:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Miss_80 Ja, is echt een aanrader.
En je komt ook nog langs de eierautomatiek en even verderop zijn er nu verse asperges te koop.

BTW: jij woont nog dichterbij, dan ik hoor. LLS-Galjoen is dichterbij dan LLS-Haven. ;)
Gezond bewegen; gezond en goed eten; gezond je eten op de fiets halen. 8)

[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 14-05-2020 14:24]

Mooie Plaatjes   

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 29-05 09:15
ehtweak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:24:
@Miss_80 Ja, is echt een aanrader.
En je komt ook nog langs de eierautomatiek en even verderop zijn er nu verse asperges te koop.

BTW: jij woont nog dichterbij, dan ik hoor. LLS-Galjoen is dichterbij dan LLS-Haven. ;)
Gezond bewegen; gezond en goed eten; gezond je eten op de fiets halen. 8)
off-topic _O- dat heb je snel gezien waar ik vandaan moet komen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 30-05 10:32

Zebby

Gamed

Mijn favorieten:
#1: Binging with Babish / Basics with Babish: YouTube: Binging with Babish
Hoog entertainment factor, en goed te volgen recepten. Paar dingen nagemaakt, kwamen er goed uit.

#2: J. Kenji López-Alt, (vroeger?) van Serious Eats: YouTube: J. Kenji López-Alt
Deze vent heeft echt verstand, zijn artikelen/recepten op Serious Eats zijn fantastisch, heeft ook een restaurant en maakt nu in quarantaine hele fijne realtime filmpjes van wat hij maakt in eigen huis.

#3: Bon Appetit: YouTube: Bon Appétit
Hele leuke karakters, ook meer thuis gedurende quarantaine, en doen echt van alles.

#4: Sorted Food: YouTube: SORTEDfood
Primair voor entertainment, gewoon leuk stel gasten, 2 met verstand 3 zonder wat een leuke dynamiek geeft. Nog geen recepten van geprobeerd, maar hebben een heel plan/boeken/etc gebeuren.

En wat recenter:
#5: Adam Regusea: YouTube: Adam Ragusea
Heel duidelijk te volgen recepten, geeft weinig om traditie maar doet duidelijk wat hij wilt en lekker vindt. Doet ook aardig wat onderzoek naar dingen en werkt dat uit, wat wel prettig is (net als Kenji). Zo leer je dat veel dingen best wel BS zijn, zoals vlees op temperatuur laten komen.

#6: Alex: YouTube: Alex
Gaat heel ver in recepten ontwikkelen, ook paar dingen van gemaakt al, pizza deeg en wit brood bv.

#7: Joshua Weisman: YouTube: Joshua Weissman
Heeft wel wat meme-y editing/humor, maar recepten zijn sterk en hij weet ook waar hij het over heeft.

#8: Jamie Oliver: YouTube: Jamie Oliver
Maakt nu thuis videos met quarantaine die heel leuk zijn, met de familie erbij.

Kan je wel ff vooruit :D Van #1/2/3/7 heb ik succesvol dingen nagemaakt, primair Babish, ook feestelijke of complexere gerechten, mocht dat relevant zijn voor wat je zoekt.

Edit: oh en als je wat meer ouderwetse feeling wilt, Alton Brown is terug! Paar scripted shows, en nu ook quarantaine thuis met z'n vrouw: YouTube: Alton Brown

[Voor 4% gewijzigd door Zebby op 14-05-2020 16:13]

• bvk

bvk

Freelance schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Willekeurige 10 recepten toen ik zocht op kippendijen in m'n google drive :)
  1. Roti
  2. Fried chicken
  3. Kip madras curry / Boterkip
  4. Soto ajam
  5. Pasta pesto met kip
  6. Salade met kip
  7. Orzo met balsamico kip
  8. Kipshoarma
  9. Thaise kip siam
  10. Kung po kai
En bedankt, nu weet ik het helemaal niet meer... :P Maar Thaise kip is wel een idee, dat heb ik al een tijdje niet meer gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

thejoker80 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:06:
[...]

tnx. Gezien de gerechten hier en de het soap-gehalte van de shows die in dat topic besproken worden (masterchef... :| ) dacht ik hier meer kans te maken :)
Wat zoek je in kook programma's?

Wil je technieken leren? zoek je inspiratie voor gerechten? zoek je gerechten/ingredienten waar je onbekend mee bent?
Zebby schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Mijn favorieten:
#1: Binging with Babish / Basics with Babish: YouTube: Binging with Babish
Hoog entertainment factor, en goed te volgen recepten. Paar dingen nagemaakt, kwamen er goed uit.

#2: J. Kenji López-Alt, (vroeger?) van Serious Eats: YouTube: J. Kenji López-Alt
Deze vent heeft echt verstand, zijn artikelen/recepten op Serious Eats zijn fantastisch, heeft ook een restaurant en maakt nu in quarantaine hele fijne realtime filmpjes van wat hij maakt in eigen huis.

#3: Bon Appetit: YouTube: Bon Appétit
Hele leuke karakters, ook meer thuis gedurende quarantaine, en doen echt van alles.

#4: Sorted Food: YouTube: SORTEDfood
Primair voor entertainment, gewoon leuk stel gasten, 2 met verstand 3 zonder wat een leuke dynamiek geeft. Nog geen recepten van geprobeerd, maar hebben een heel plan/boeken/etc gebeuren.

En wat recenter:
#5: Adam Regusea: YouTube: Adam Ragusea
Heel duidelijk te volgen recepten, geeft weinig om traditie maar doet duidelijk wat hij wilt en lekker vindt. Doet ook aardig wat onderzoek naar dingen en werkt dat uit, wat wel prettig is (net als Kenji). Zo leer je dat veel dingen best wel BS zijn, zoals vlees op temperatuur laten komen.

#6: Alex: YouTube: Alex
Gaat heel ver in recepten ontwikkelen, ook paar dingen van gemaakt al, pizza deeg en wit brood bv.

#7: Joshua Weisman: YouTube: Joshua Weissman
Heeft wel wat meme-y editing/humor, maar recepten zijn sterk en hij weet ook waar hij het over heeft.

#8: Jamie Oliver: YouTube: Jamie Oliver
Maakt nu thuis videos met quarantaine die heel leuk zijn, met de familie erbij.

Kan je wel ff vooruit :D Van #1/2/3/7 heb ik succesvol dingen nagemaakt, primair Babish, ook feestelijke of complexere gerechten, mocht dat relevant zijn voor wat je zoekt.

Edit: oh en als je wat meer ouderwetse feeling wilt, Alton Brown is terug! Paar scripted shows, en nu ook quarantaine thuis met z'n vrouw: YouTube: Alton Brown
Bovenstaande zijn voornamelijk gericht op technieken, volg zelf ook 1, 2, 6 en 7.
5 heb ik gemengde gevoelens over.

Voor de chineze keuken is YouTube: Chinese Cooking Demystified een erg goede vind ik.

Pro home cooks is een beetje in de trant van Basics with Babish.

Voor baking volg ik voornamelik YouTube: 꿀키honeykki en YouTube: Cooking tree 쿠킹트리

Dat was het wel zo een beetje voor mij eigenlijk

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:55
Bovenstaande posts m.b.t. "kookshows" omvatten er al veel inderdaad die ik ook volg. Daarnaast ook nog deze;

Cook with Mikey Met Mike van Strictly Dumpling, vooral gericht op Aziatisch. Vind die kerel gewoon erg tof presenteren.

Seonkyoung Longest Leuke dame die ook Aziatisch kookt.

Magic Ingredients In het Chinees (?) maar wel met Engelse ondertiteling. Surpise, wederom Aziatisch.

Pailin's Kitchen Leuke dame ook weer die zich vooral richting op Thais.

Helen's Recipes En een leuke dame die zich richt op Vietnamees

My Name Is Andong Doet van alles wat en duikt regelmatig ook echt wat dieper op materie in. Brengt het ook erg leuk met goede editing.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thompson Eet jij wel eens pannekoeken :+

Leuke tips (en leuke dames inderdaad). edit( en de naam strictly dumpling - hoe geniaal!)

Het zijn allemaal ook niet echt kookshows (wat bijvoorbeeld een oude klassieker als can't cook / won't cook van de BBC dat echt wel was) maar gewoon series met heerlijke recepten.

Dat hoort dan ook meer in dit topic thuis dan kookshows.

Om daar dan zelf ook nog wat aan toe te voegen, deze site kreeg ik ooit door van mijn Indiase collega's
https://www.vahrehvah.com/ (heel leuk om met meedere nationaliteiten samen te werken en dan te zoen hoe goed en lekker eten kan verbinden en vriendschappen kan opbouwen).

[Voor 3% gewijzigd door franssie op 14-05-2020 17:23]

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:55
Haha ja hoor die vind ik ook erg lekker. Maar verder trekt mijn smaak wel vaak richting Aziatisch inderdaad.
Alleen koriander kan ik maar niet aan wennen |:( Wat blijf ik dat spul toch smerig vinden. Na 4 weken vakantie in Azie afgelopen december was ik er een klein beetje aan gewend, maar dan eet je het thuis een aantal weken niet meer en bah.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thompson Voor wat betreft Koriander, Ik heb het ook, mijn vriendin minder tot niet. Het gen OR6A2 schijnt de schuldige te zijn.

Ik eet het alleen bij hele pittige recepten, bij een milde soep proef ik alleen nog de koriander, of eigenlijk afwaswater ...

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Dank allen voor de tips! Hier moet zeker wat tussen zitten. Ik vind het presenteren ook belangrijk, het moet lekker wegkijken. Technieken vind ik niet zo interessant, het eten moet me vooral lekker lijken. Mooi eten heb ik helemaal niks mee, naja, niet om zelf te maken dan. Wel om te eten in een restaurant :-)

• Trasos
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ik zag net nog wat lammetjes in de wei, dus ik dacht dat is wel eens idee om eens klaar te gaan maken dit weekend.
Heeft iemand nog een goed recept voor een stoofpotje of iets dergelijks?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Trasos Dat net geboren spul heeft nog geen tot nauwelijks vlees, dat duurt nog wel een aantal maanden (zuiglam - een lam dat nog geen gras eet maar nog melk drinkt is al miinimaal 2 maand oud).
Bij mij is een rack op de BBQ/Kamado wel een favoriet. Saté Kambing maak ik van Geit (omdat Kambing) maar heel veel mensen vinden het lekkerder van Lam (wat minder uitgesproken is van smaak dan Geit) dus kan je gewoon geit recepten gebruiken.
edit: stoof van Lam kan overigens wel maar dan kan je ook eens naar schaap kijken - veel sterkere smaak en wat stugger maar daarom mijns inziens ook echt stoofvlees).

[Voor 16% gewijzigd door franssie op 14-05-2020 18:27]

• Trasos
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Misschien nog net te vroeg dan.
De eerste lammetjes zijn er al wel in februari, dus die zouden toch al lekker vet mogen zijn ondertussen >:) :9

Edit:
Ik ken de lamsstoof van vakantie op Ameland, en dat was altijd wel lekker. Kan ook zijn
dat de vakantiepilsjes daarin meetellen natuurlijk ;)

[Voor 34% gewijzigd door Trasos op 14-05-2020 18:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zou kunnen, hier waren ze dit jaar voor mijn gevoel wat laat. Maar je hebt gelijk, het is ook alweer halverwege mei ondertussen en anders is er natuurlijk prima aanvoer vanuit Nieuw Zeeland (wel ingevroren of geweest).

edit: hier zeggen ze het hele jaar door vers vlees te leveren https://www.texelsbestellen.nl/

[Voor 18% gewijzigd door franssie op 14-05-2020 18:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Geit is heerlijk, maar uitbenen is wel serieus werk. Ben je wel beste vriendjes met een/de hond ;).

Baambrugge verkoopt ook hele lammetjes hoor :)

https://www.lindenhoff.nl...le-kamperlam-op-aanvraag/

• franssie

franssie

Save the albatross

Een van mijn vaste ophaalwinkels voor goed spul (naast mijn biologische buurman die ook vlees van eigen koe verkoopt). Serieus lekker wat ze verkopen maar ook serieus aan de prijs (wat mag, het is echt de top wat ze verkopen).

Dit is wel een leuk recept van ze om eens te maken https://www.lindenhoff.nl...nte-groenten-met-burrata/

Hun eigen Baambrugger varkensvlees (ik eet weinig varkensvlees maar als ik het eet haal ik het vaak daar omdat je ze net zoals mijn buurman ziet lopen) smaakt echt top, niet dat zure stress smaakje wat je bij bioindustrie varkensvlees wel eens hebt maar gewoon vol van smaak. En omdat ik het weinig eet mag het van me ook wel wat kosten. Dat van de buurman https://www.degroenegriffioen.nl/ heeft nu ook weer een paar varkens, die van vorig jaar smaakten ook prima maar haalden het niet bij die uit Baambrugge.

• 1nsane

Nick is wel grappig, hij woont hier om de hoek. Ik kijk sowieso alles van Guga (en zn andere kanaal “sous vide everything”) maar da’s meer persoonlijke kook interesse :-)

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gisteren wederom een toepassing van de crisis-aardappels: ;)
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Aangezien het kruimige aardappels zijn, heb ik ze gebruikt om gnocchi mee te maken. En dat gaat perfect!
(was het al eerder van plan, maar was er nog niet van gekomen)

Basisrecept van gnocchi:
500 gram gekookte en afgekoelde kruimige aardappels,
300 gram bloem,
zout, peper, vers geraspte nootmuskaat,
2 -3 eieren.
(ik heb trouwens gemerkt dat de verhouding tussen de hoeveelheid aardappel versus bloem niet zo kritisch is. soms 2/3 aardappel, 1/3 bloem, maar half-om-half werkt ook prima. En door wat te spelen met de hoeveelheid eieren krijg je een wat luchtigere consistentie)

Van bovengenoemde ingrediënten een deeg maken. Afhankelijk van de stevigheid, wat vocht of wat bloem extra toevoegen.
Deeg in delen verdelen en er lange dunne 'worst'vormen, oftewel strengen van rollen. Met b.v. een scherp mesje er kleine deegkussentje van steken. Eventueel, voor de leukigheid, er met een grove vork, een patroonje voorzichtig indrukken.

De deegklompjes in een grote pan met kokend (gezouten) water laten garen.
Je doet ze in, niet alles tegelijk uiteraard, het kokende water, en als ze boven komen drijven (binnen enkele minuten), zijn ze in ieder geval gegaard. Voorzichtig er uit scheppen met een schuimspaan en ondertussen, dakpansgewijs, in een platte, ingevette ovenschaal leggen.

Zorg dat je oven goed heet is.
Zet de schaal met de gegaarde gnocchi deegkussentjes in een hete oven; zoiets van 200 graden.
Binnen enkele minuten beginnen ze wat te bruinen.

Maak ondertussen een flink pittige bechamel saus met daar doorheen wat fijngehakte tenen knoflook. Eigenlijk een knoflooksaus dus.
(boter, bloem, gemalen peper, room, melk, zout, verse nootmuskaat en veel knoflook)

Neem na een minuut of 10 de schaal uit de oven; giet de kokend hete knoflook(room)saus er overheen. Plaats de schaal weer terug in de oven. Je zult nu zien dat de boel flink begint te borrelen en er een korstje vormt. Uiteraard niet TE bruin laten worden. Strooi er als laatste nog wat vers geraspte parmezaan (of een andere pittige kaas, harde oude Nederlandse schapenkaas werkt ook prima) overheen.

't Is eigenlijk verbazingwekkend dat zoiets simpels, met hele basic ingrediënten zo lekker kan zijn. d:)b :Y

Hierbij een frisse salade of anderszins nog een groente/vlees gerecht.
Bedenk wel dat het gnocchi ovengerecht flink 'vullend' is.

Eetze. :9

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2020 10:01]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Net was er een superleuke uitzending / college van nrc thuis over smaak.

Nodig zijn een zoet fruit snoepje (jelliebean oid), gedroogde tomaat en wat pure chocolade.

Let op de uitzending begint niet gelijk. edit; link aangepast op tijdslot. (18min oid)

[Voor 34% gewijzigd door franssie op 15-05-2020 17:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 30-05 11:41
Ik heb lang zitten kijken naar recepten maar nooit écht gedurfd om iets te maken. Als je samenwoont dan wordt die drempel wel wat lager ook met steun vanuit mensen thuis.

Dus ik wilde graag een KFC-style kip maken. Had al langere tijd het recept van Binging With Babish op het oog maar omdat ie zo veel verschillende kruiden gebruikt heb ik een alternatief gezocht. Zo kwam ik op het recept van seriouseats.com.

En als een echte beginner een goede beginnersfout gemaakt:
4 eetlepels oregano en knoflookpoeder i.p.v. 4 theelepels, en 1 eetlepel cayenne i.p.v. theelepel..

Man man man, wat een kruidige kip was dat! De korst was haast oneetbaar, sowieso niet goed voor de gezondheid denk ik. De kip zelf heeft 4 uurtjes zitten baden in deze kruiden en karnemelk. Dus zelfs zonder korst was ie te kruidig.

Lesje geleerd, volgende keer met een rustig hoofd recepten omrekenen. Deze keer was ik te gehaast en kwam er pas achter bij het frituren.

Kip was wel lekker sappig en goed dus dit recept ga ik sowieso nog wel gebruiken.

https://www.seriouseats.c...fried-chicken-recipe.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane
inf3rno89 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:01:
Ik heb lang zitten kijken naar recepten maar nooit écht gedurfd om iets te maken. Als je samenwoont dan wordt die drempel wel wat lager ook met steun vanuit mensen thuis.

Dus ik wilde graag een KFC-style kip maken. Had al langere tijd het recept van Binging With Babish op het oog maar omdat ie zo veel verschillende kruiden gebruikt heb ik een alternatief gezocht. Zo kwam ik op het recept van seriouseats.com.

En als een echte beginner een goede beginnersfout gemaakt:
4 eetlepels oregano en knoflookpoeder i.p.v. 4 theelepels, en 1 eetlepel cayenne i.p.v. theelepel..

Man man man, wat een kruidige kip was dat! De korst was haast oneetbaar, sowieso niet goed voor de gezondheid denk ik. De kip zelf heeft 4 uurtjes zitten baden in deze kruiden en karnemelk. Dus zelfs zonder korst was ie te kruidig.

Lesje geleerd, volgende keer met een rustig hoofd recepten omrekenen. Deze keer was ik te gehaast en kwam er pas achter bij het frituren.

Kip was wel lekker sappig en goed dus dit recept ga ik sowieso nog wel gebruiken.

https://www.seriouseats.c...fried-chicken-recipe.html
Ach het kan gebeuren, nu neem ik het zelf sowieso al niet te nauw met exacte hoeveelheden meestal, doe het meer op gevoel, meestal gaat dat heel goed, soms heb ik achteraf spijt (in het geval van te veel Cayennepeper, de volgende dag :+ ).

Adjust non olet

• bvk

bvk

Fried Chicken is awesome! Ik ben zelf ook altijd aan het experimenteren met de hoeveelheid kruiden maar van wat meer of minder cayenne peper merk ik niet zoveel. Als ik het echt pittig wil hebben voeg ik wel wat Habanero puree toe aan het karnemelk mengsel >:)

De laatste keer heb ik behalve bloem ook panko gebruikt, alleen wordt het dan wel erg crispy:

Misschien na het marineren eerst de kip voorgaren of de kip incl. marinade gewoon sous vide doen. Koken is ook gewoon tweaken toch? :)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

bvk schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:26:

Misschien na het marineren eerst de kip voorgaren of de kip incl. marinade gewoon sous vide doen. Koken is ook gewoon tweaken toch? :)
En na het frituren nog afpoederen met een chilli / citroenpoeder mix? Dat hebben ze bij de Thaise KFC op het menu staan en werkt IMHO heel goed. Het poeder verspreid sneller in je mond en dat geeft een extra kick, niet alleen pittig maar ook fruitig. Deze dus (het stukje over de ketchup kun je negeren :P )

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 30-05 18:52
Ik lees verlekkerd de recepten over die Fried Chicken, maar ik ben wat vertwijfeld over het hoe en wat;
het recept van https://www.seriouseats.c...fried-chicken-recipe.html
is in het Engels met cups en andere toevoegingen die ik niet goed kan plaatsen ( vegetable shortening ed). 8)7
Iemand bereid om dit recept in goede vertaling te delen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sa.Tan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:15:
Ik lees verlekkerd de recepten over die Fried Chicken, maar ik ben wat vertwijfeld over het hoe en wat;
het recept van https://www.seriouseats.c...fried-chicken-recipe.html
is in het Engels met cups en andere toevoegingen die ik niet goed kan plaatsen ( vegetable shortening ed). 8)7
Iemand bereid om dit recept in goede vertaling te delen?
Ik denk dat het Amerikaans is.

Een cup (kopje) is een standaard volume maat in de vs. Zijn 'om te rekenen' maar makkelijker is om een maat te kopen bij een xenos oid, die hebben we wel eens. Of gewoon een goede kookwinkel die heeft ze zeker liggen.
Table spoon is in de US meestal een niet afgestreken eetlepel.
Tea spoon ook niet echt afgestreken theelepel (in NL is dat formaat dessertlepel maar in ieder geval geen lepeltje waarmee je een gekookt eitje uitholt).
cornstarch is volgens mij gewoon maismail (maizena).
vegetable shortening or peanut oil - zonnebloem of pindaolie (arachide)

In Scandinavië koken ze overigens ook meer met volume maten dan gewichten (dus 400 ml bloem ipv 380 gram oid).
Een cup boter meten doe je met waterverplaatsing (dus water en dan de boter onderduwen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 30-05 18:52
Ik ben maar eens aan het vertalen geslagen met dit recept https://www.seriouseats.c...fried-chicken-recipe.html

Mix en meng de volgende kruiden door elkaar in een kommetje:

1 eetlepel paprika poeder
1 eetlepel zwarte peper
2 theelepels knolookpoeder
2 theelepels oregano
½ theelepel cayennepeper
1 eetlepel zeezout

Meng 240 ml karnemelk en een groot ei en zeezout in een grote kom.
Doe hier 2 eetlepels van de gemengde kruiden in die kom en wentel de stukken kip om en om
tot ze goed bedekt zijn.
Schenk nu de inhoud in een passende zip-zak en schud deze goed zodat alles goed verdeeld wordt.
Leg de zak met kip in de koelkast voor minimaal 4 uren tot een hele nacht, zo nu en dan even opschudden en wentelen.

Mix het volgende in een grote kom:

Bloem 195 gr
Maïzena 60 gr
1 theelepel bakpoeder
1 eetlepel zeezout
Restant van de droge overgebleven kruiden mix toevoegen.

Meng dit goed door elkaar en voeg hier
3 eetlepels uit de zip-zak van de marinade mix en meng dit met de vingertoppen
door de bloem en kruiden mix.
Haal de kipstukken één voor één uit de zip zak en laat goed uitlekken en druk die in de bloem rondom tot dit goed overal pakt en homogeen blijft zitten op de kipstukken.

Het bakproces laat ik nog even, de één gebruikt de oven en een ander misschien de frituur.
Zien jullie fouten hierin? En voor degenen die het al eens klaargemaakt hebben, toevoegingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
franssie schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:27:
Een cup boter meten doe je met waterverplaatsing (dus water en dan de boter onderduwen).
Als boter gewoon op kamertemperatuur is (zoals het eigenlijk heurt) dan smeer je toch zo een kopje vol? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Waarom zijn zoveel producten toch zo borderline? Ik zoek spulletjes om m'n pannenlade wat gebruiksvriendelijker te maken maar die lijken wel óf takkeduur, óf extreem low-budget te zijn. Het eerste voornamelijk in prijs, het tweede ook in kwaliteit.
Wil ik een dekselhouder en niet zo'n standaard inzetrekje dan giert het gelijk naar verchroomde verdelers van de prijs van een kleine pan. Wil je als antislip geen rol met bubbeltjesplastic dan kom je al snel op door elfen geknipte antislipsatijn van een tientje per vierkante decimeter.

* Gonadan moet vast beter zoeken maar de eerste indrukken zijn dat ze er behoorlijk wat voor durven te vragen

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
franssie schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:27:
[...]

Of je weegt gewoon 240 gram af.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bszz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:40:
Dat haat ik echt, wanneer de hoeveelheid die je nodig hebt precies net niet een heel pakje is. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
Gonadan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Dat haat ik echt, wanneer de hoeveelheid die je nodig hebt precies net niet een heel pakje is. :X
Dan vet je daar een taartvorm mee in 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bszz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:47:
[...]

Dan vet je daar een taartvorm mee in 8)
Da's alleen nodig als je ze steeds met water en zeep wast. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bszz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Grofweg klopt dat wel bij boter. 1 cup is net geen 240cc of ml en boter heeft ongeveer het sg van water.
Maar het is gewoon makkelijker om de us maten in huis te Heverlee je veel uit US kookboeken koopt, anders moet je steeds converteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Daarom koop ik dus liever geen US kookboeken. Tartine bread gebruikt gelukkig grammen, maar helaas weer Fahrenheit.

Echt waarom stappen landen niet gewoon simpel over op het SI... :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
[quote]Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:41:
Echt waarom stappen landen niet gewoon simpel over op het SI... :X
[/quote]
Ontwenning, net zoals links rijden (wat logisch was in de tijd dat je een zwaard had) dus je kan je ook afvragen waarom wij aan de rechterkant zijn gaan rijden.
Ons kompas heeft nog 360 graden, niet echt SI - SI heeft 10000 graden maar alleen Rusland heeft dat ooit ingevoerd.
Cups en andere volume maten werken prima, worden ook in Zweden veel gebruikt (maar soit, daar reden ze tot '69 oid ook links).
Dus kort, ze hebben er geen nood aan. In Disneyworld waren de afstanden dan gek genoeg in KM toen ik daar 20 jaar geleden was...

Het enige waar ik in non SI stelsels erg moeilijk van wordt is als ze niet decimaal zijn of gewoonweg niet aansluiten. En daar hebben ze ook een handje van (1 stone = 14 pound, 1 GBP was 20 shillings van elk 12 pennies, dus 240 pennies in een pond)
1 yard is 3 feet maar dat sluit weer voor geen meter aan op een statual mile :+
Het ergste is dit nog zichtbaar in de luchtvaart, je kan brandstof tanken in Liter, Gallon of Pound (gewicht) - en ja dat heeft nogal wat ongelukken en doden gekost.
Maar ook in positiebepaling zie je nu rare mengvormen van 360graden, dan 60 minuten maar de seconden in decimalen van de minuten ipv een 260/60/60 stelsel. Dus is all metrisch / SI het beste maar dan kan ik ook heel wat apparatuur vervangen. Gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
*knip*

kak, verkeerde topic. -O-

[Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 19-05-2020 17:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:46:
[...]

1 stick = 0.5 cups…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

offtopic:
[quote]franssie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:07:
Ontwenning, net zoals links rijden (wat logisch was in de tijd dat je een zwaard had) dus je kan je ook afvragen waarom wij aan de rechterkant zijn gaan rijden.
[/]
Omdat na de riddertijd vier paarden voor een wagen de norm werd, die met rechts 'aangezweept' werden, zodat je het beste links kon zitten om alle vier de paarden ineens te bereiken :P . En om de tegenliggers dan nog te kunnen zien en niet te raken bij het zwepen werd er rechts gereden. Blijkbaar zijn een aantal landen letterlijk in de middeleeuwen blijven hangen :+

Verder: SI ftw :P

[Voor 13% gewijzigd door AGee op 19-05-2020 18:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 04:18
1nsane schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Ik maak het op verschillende manieren maar een van m’n favo’s:

500gr kippendij
Scheut ketjap medja
Scheutje ketjap manis
Flinke dot honing
Geraspte gember
Scheutje sesamolie
2 geperste tenen knoflook
Theelepel Cayenne peper
2 theelepels paprikapoeder (kan je ook wat smoked paprika poeder bij doen maar is wat heftig van smaak dus niet te veel).

De kip in chunks snijden, marinade mixxen, kip erin, halve dag laten marineren.

Daarna sesamzaadjes erbij, ff goed omroeren en spiesjes maken.

Die spiesjes leg ik op alubakjes van de sligro in de oven zodat ze vrij hangen, 30min ofzo op 190gr en je hebt heerlijke saté.

Op de bbq doen ze het ook lekker. Uit de oven ook.

Mijn allemansvriend.
Deze was idd heel lekker, vandaag in de oven gemaakt al was kippendijfilet misschien wel iets te mals, die viel bijna van zijn stokje.
Nu nog iets verzinnen om de spiesjes hangend op een ovenschaal omgedraaid te houden, zwaartekracht voorkwam dat maar desondanks was de kipsaté na deze marinade helemaal top.

DnB is Liquid

Acties:
  • +3Henk 'm!

• [=AMS=]
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:24
PalingDrone schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:46:
[...]
Nu nog iets verzinnen om de spiesjes hangend op een ovenschaal omgedraaid te houden, zwaartekracht voorkwam dat maar desondanks was de kipsaté na deze marinade helemaal top.
Twee stokjes per saté :)
Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True