Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:43
Boudewijn schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:18:
Ik wil een vettrechter kopen omdat ik het binnen frituren een beetje zat ben.

Nu wil ik er een met een grote capaciteit omdat de vet-temperatuur dan stabieler is, zeker bij dingen als diepgevroren croquetten is dat handig. Ook wil ik geen digitale meuk denk ik, dat kan alleen maar stuk.
Gezien ik een redelijke voorkeur voor ossewit heb is een aftapkraan denk ik ook niet handig, of toch wel?

Wat zijn nog meer dingen waar ik op kan letten? Inzetscenario is buiten dus een geurfilter boeit me ook niet zo.

Ik ken behalve de reguliere witgoedmerken alleen Fritel. Iemand tips? Ik zit naar een 3505 profi te kijken. Die 8liter-versie is iets te , denk ik. Mooi RVS ding zonder onzindingen die stuk kunnen.

Wat maak ik graag:

- Zelden frites.
- Nu en dan tempura, kroepoek
- Regelmatig een croquette of 2-6.

Mijn huidige setup bij croquetten ed is een suikerthermometer en 2 liter zonnebloem olie in een brede steelpan en mijn grote pit op max. Bij 2 croquetten klap je dan al naar de 135C (van 180 af) en dat is wel een stevige dip
Geen idee of je al een frituurpan hebt besteld, maar dit is wel erg handig met ossenwit: Shaggy in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124"

Zelf hebben wij dat niet en nu moet ik iedere keer bij verversen enkele blokken in een pannetje smelten en dan in de frituurpan gooien.

Manipuleren.com te koop

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb een aantal offtopic reacties over de Huiskamer verwijderd. Dit is niet het topic om te bespreken waarom men geen toegang krijgt. Tevens is het niet de bedoeling om posts uit de Huiskamer hier te plakken.

Meer informatie over HK-XS is te vinden via Forum FAQ #hktoegang

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

Ik krijg een melding dat @franssie een reactie hier heeft geplaatst. Klik erop en dan een melding dat ik geen toegang meer heb.
Modjes iets gesloopt? Of ik iets gesloopt?

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:27

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:39:
Ik krijg een melding dat @franssie een reactie hier heeft geplaatst. Klik erop en dan een melding dat ik geen toegang meer heb.
Modjes iets gesloopt? Of ik iets gesloopt?
No worries, ik had beter een TR kunnen inschieten over een foutieve link naar het beleid. Er staat (of stond) een punt achter Forum FAQ #hktoegang waardoor de link niet goed werkte in mijn browser. edit: de trash was dus op mijn verzoek.

[Voor 3% gewijzigd door franssie op 02-04-2020 22:44]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Prima, snel terug naar het koken.
Iemand hier veel ervaring met zelf naanbrood maken? Heb nu steeds kant en klaar. Maar wil het eens proberen op de barbeque. Tips/do's of donts?

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dennis1812 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:47:
Prima, snel terug naar het koken.
Iemand hier veel ervaring met zelf naanbrood maken? Heb nu steeds kant en klaar. Maar wil het eens proberen op de barbeque. Tips/do's of donts?
Ik maak wel zelf naanbrood, gisteren nog. Kan wel op de BBQ denk ik, maar je hebt ook iets van bovenwarmte nodig.

Heb je al een recept?

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@bvk https://rutgerbakt.nl/bro...et-knoflook-en-koriander/
Deze vond ik er wel lekker uitzien.
Ik heb een kamado, zou deksel dicht voldoende warmte geven boven?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Naan wordt normaliter in een tandoor gebakken - gekleefd aan de zijkant van de muur. Dus denk meer aan pizza temperaturen. Dus ja het kan in een kamado als die goed heet is. Pizza oventje kan ook of simpelweg een redelijk hete gietijzeren pan.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:54:
@bvk https://rutgerbakt.nl/bro...et-knoflook-en-koriander/
Deze vond ik er wel lekker uitzien.
Ik heb een kamado, zou deksel dicht voldoende warmte geven boven?
Lijkt me een prima recept, ga ik zelf ook eens proberen. Ik gebruik nu het recept uit Benares, wat melk gebruikt i.p.v. water en wat minder yoghurt.

En verder eens met @franssie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:16:
[...]

Geen idee of je al een frituurpan hebt besteld, maar dit is wel erg handig met ossenwit: Shaggy in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124"

Zelf hebben wij dat niet en nu moet ik iedere keer bij verversen enkele blokken in een pannetje smelten en dan in de frituurpan gooien.
Pfff, wat een gezanik weer. Prima dan maar zo: een smeltfunctie voor ossenwit blokken is een goed idee op een frituurpan.

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Nee nog niet gedaan, ik ga maar eens een overzichtje maken van wat allemaal aan mijn eisen voldoet en waar mijn spaarvarkentje nog happy mee is ;).

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07

mutsje

Certified Prutser

Deze week lekker verse spagetti gemaakt met de kitchenaid add-on. en zonet ouderwetse griesmeelpudding :) van italiaans naar oer hollands :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik ga vanavond wat spare ribs opwarmen (deze week gemaakt op de kamado) met gebakken aardappeltjes en bloemkool op zijn momofuku's :).

Acties:
  • +9Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:41

Niet heel bijzonder eten gemaakt, of wel, een grootmoeders kippensoep en maaltijden voor mn schoonmoeder die in het ziekenhuis ligt, haar op die manier toch een soort van hart onder de riem kunnen steken (want Corona). Kwamen die dubbele burgerbakjes die ik in een opwelling bij de Sligro kocht toch nog van pas :-)

[Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 03-04-2020 23:38]

Adjust non olet

• bvk

bvk

1nsane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:36:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Niet heel bijzonder eten gemaakt, of wel, een grootmoeders kippensoep en maaltijden voor mn schoonmoeder die in het ziekenhuis ligt, haar op die manier toch een soort van hart onder de riem kunnen steken (want Corona). Kwamen die dubbele burgerbakjes die ik in een opwelling bij de Sligro kocht toch nog van pas :-)
Dat is heel hartverwarmend, sympathiek en zo te zien ook heel lekker! Maar mag je dat wel aan een ziekenhuis patiënt geven aangezien het ziekenhuis verantwoordelijk is voor de voedselveiligheid en ze hier geen garantie voor kunnen geven?

• franssie

franssie

Save the albatross

Verschilt denk ik per afdeling en per ziekenhuis en wat het is. Een cheesecake vonden ze laatst toen ik bezoek was prima, rauwe oesters (was een grapje van me maar de patiënt had daar wel zin in) wat minder :+
Het is lastig genoeg om ziekenhuis patiënten te laten eten dus afwisseling kan juist goed zijn. Op het VuMC brachten ze daarom bijvoorbeeld eiwitverterkte bitterballen etc rond als experiment of dat de eetlust/voedselopname zou bevorderen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:50:
[...]

Dat is heel hartverwarmend, sympathiek en zo te zien ook heel lekker! Maar mag je dat wel aan een ziekenhuis patiënt geven aangezien het ziekenhuis verantwoordelijk is voor de voedselveiligheid en ze hier geen garantie voor kunnen geven?
Nee dat niet maar mocht het bij de afdeling achterlaten en dan seinde ik haar in dat het er lag en had ze het meestal zo. De soep had ik in een vacuumzak gestopt dus die kon makkelijk opgewarmd worden, de salade was uiteraard koel en alleen met avondeten gevraagd of ze het niet te lang af konden laten koelen, dat waren gegrilde groenten met kaas en een Kippendijfilet met krokant gegrild huidje (trucje van Guga geleerd, ff kokend water over het huidje gieten voor de bereiding, wordt het veel krokanter).

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Goeie actie, ook best mooi geserveerd voor 'eten uit een bakje'. Wel done!

Vanavond hier niets boeiends, kippetje met wat gebakken aardappels. Geen zin. Echt niet.
Morgen zie ik nog wel, heb nog vitelottes liggen. Wil die met asperges en een stuk dood beest eten.

[Voor 70% gewijzigd door Boudewijn op 04-04-2020 12:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:55

m0nk

16-09-2003 15.15

1nsane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:36:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mooi. Beterschap!

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• 1nsane
Boudewijn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:13:

Vanavond hier niets boeiends, kippetje met wat gebakken aardappels. Geen zin. Echt niet.
Morgen zie ik nog wel, heb nog vitelottes liggen. Wil die met asperges en een stuk dood beest eten.
Vitelottes, dat moest ik even opzoeken, weer wat geleerd :-)

Adjust non olet

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:45:
[...]
Vitelottes, dat moest ik even opzoeken, weer wat geleerd :-)
Ik ook overigens. De andere benaming (zwarte truffelaardappel) kende ik wel. En hij is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:13:

Wat doe je met die vitelottes?

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
barrymossel schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:59:
[...]

Wat doe je met die vitelottes?
Gewoon koken. Frituren vind ik zonde.

Asperges, piepers, lendestuk van boerderijhert, hollandaise. Wordt het vanavond.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 07:42
Van het weekend Griekse gehaktballetjes in tomatensaus gemaakt:

Gehaktballen
300 gr lamsgehakt
200 gr rundergehakt
1x ui fijn gesnipperd
3x knoflook
75 gr yoghurt
75 gr broodkruim
1 el gedroogde oregano
zout & peper

Tomatensaus
400 gr tomatenblokjes
500 ml passata
250 ml rode wijn
2,5 tl kaneel
1,5 tl chilivlokken
2el honing (originele recept had 4el, maar dat leek me wat zoet)
2el gedroogde oregano
zout & peper
1 plak feta
25 gr pijnboompitten

250gr risoni (of andere pasta)

Ingrediënten van het gehakt mengen en ongeveer 15 ballen van draaien. Half uur in de koelkast om op te stijven.
Gehaktballen bruinen in 4 el olijfolie en de gehaktballen uit de pan halen.
Pan deglaceren met de tomatenblokjes
Tomatenblokjes in een grote ovenschaal gooien en de passata, rode wijn, honing en de kruiden erbij gooien.
Gehaktballen in de ovenschaal, afdekken met aluminiumfolie en 90 minuten in een oven van 150 graden zetten.

Na 90 minuten aluminiumfolie verwijderen en de plak feta verkruimelen in grote stukken en in de schaal gooien. Nogmaals 30 minuten in de oven. Geroosterde pijnboompitten eroverheen.

Ik heb er risoni bij gekookt en een simpele spinaziesalade voor erbij, was zeer geslaagd!

☐ rekt ☐ not rekt ☑ Tyrannosaurus rekt

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

DaLass

Where is Peach?

Freelance schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:11:
Van het weekend Griekse gehaktballetjes in tomatensaus gemaakt:

...

Ik heb er risoni bij gekookt en een simpele spinaziesalade voor erbij, was zeer geslaagd!
Als ik dit zo lees denk ik: Pics or it didn't happen. :)

Voor hoeveel personen is het recept?

"Boutjes, moertjes, stekkertjes, snoertjes."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freelance
DaLass schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:32:
[...]

Als ik dit zo lees denk ik: Pics or it didn't happen. :)

Voor hoeveel personen is het recept?
Vier GROTE eters, maar mijn slager kennende zal het wel meer dan 500 gr gehakt in totaal zijn geweest.

Plaatje uit de delicious ook goed? :P

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:56

Mrs Redhair

Jukebox Meisje

Gisteren een recept van Smulweb gemaakt.

Spinazie Ovenschotel

Ingrediënten 4 personen

450 gram diepvries spinazie, 450 gram aardappelschijfjes( voorgekookt ), 100 gram magere spekreepjes, 1 flinke ui, 3 teentjes knoflook, 2 dl. room cullinair, 3 eieren, 2 gekookte eieren, 100 gram geraspte jonge kaas, scheutje olijfolie, zout en peper.

Verder heb je nodig

Ovenschaal en koekepan. Kom om de eieren los te kloppen.

Bereidingswijze
Verwarm de oven op 225 graden. Kook 2 eieren in 8 minuten hard. Bak intussen de spekjes in een koekepan zonder boter, wanneer de spekjes beginnen te bruinen dan de uien en de knoflook erbij doen. Laten bakken totdat de uien glazig worden. De Ovenschaal invetten met het scheutje olijfolie . Aardappelschijfjes erin leggen. Het spekmengsel er over heen verspreiden. Dan de spinazie erover verdelen. Klop de 3 eieren los met de room en voeg peper en zout naar smaak toe. Giet dit over de overschotel, leg de in plakjes gesneden gekookte eieren erop en bestrooi de schotel met de geraspte kaas. Plaats de schotel 30 minuten in de oven totdat de bovenkant begint te kleuren.

Serveertip
Eventueel serveren met een lekker gebraden varkenslapje of gehaktbal. Deze schotel is ook makkelijk te maken met andere groenten zoals prei ( wel goed laten uitlekken)en broccoli.

Het was verrukkelijk. :Y)

Oud Wijf | Vrachtwagen Bitch

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

DaLass

Where is Peach?

Freelance schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:31:
[...]

Vier GROTE eters, maar mijn slager kennende zal het wel meer dan 500 gr gehakt in totaal zijn geweest.

Plaatje uit de delicious ook goed? :P

[Afbeelding]
Zeker! :9~
Deze komt op mijn shortlist om binnenkort eens te maken. ;)

"Boutjes, moertjes, stekkertjes, snoertjes."

• walterworld
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-05 16:11
Hallo mede Tweakers,

Zit er over na te denken om een Thermomix TM6 te kopen.
Dit kost jawel €1.269,00 Toch probeer ik redenen te zoeken om dit bedrag neer te leggen hiervoor

Net zoals @m0nk maak ik voornamelijk gebruik van de Instant Pot Duo. Echt een top apparaat! Hier kook ik eigenlijk alles mee en diit koste me “maar” €130…
Heb je hem misschien alsnog gekocht.

Wat mij voorlopig tegenhoud:
1. Hun eigen een recepten website klikt leuk, alles voorgeprogrammeerd doorsturen, weinig recepten aanwezig in het Engels en NL.+ het maandelijkse abonnement.
2. De prijs.

Nu lees van @FreeShooter Dat de Thermox in Frankrijk veel gebruikt word en ze hier gebruik maken Cookomix, via translate websites krijg je het weer vertaald.

Je kan er op het gebied van voedsel veel mee, ijs, soepen, sous vide, stomen.
Maken de mede Tweakers die een Thermoxix hebben nu zelf hun yoghurt en ijs?

• SqnLdr
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Je zou ook even bij Kenwood kunnen kijken deze hebben een versie van de bekende Major/Chef met verwarmfunctie. Met de juiste accessoires kan je daar volgens mij ook mee wat je opnoemt.

[Voor 25% gewijzigd door SqnLdr op 08-04-2020 13:20]

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

walterworld schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:11:
Hallo mede Tweakers,

Dit kost jawel €1.269,00 Toch probeer ik redenen te zoeken om dit bedrag neer te leggen hiervoor
Ik kan hier echt niet bij, met m'n verstand!?! 8)7

Heb je zo'n hekel aan ff wat dingen snijden, koken/bereiden?
Of ben je anderszins lichamelijk gehandicapt zodat je niet in staat bent zelf die handelingen te verrichten?

Anders kan ik me echt niet voorstellen wat nou de lol is van zo'n ding, laat staan wat nou de concrete voordelen zijn?

Je moet je levensmiddelen toch kopen, uit de verpakking halen en pasklaar maken voor zo'n apparaat. Of bestelt dat dingen ook gelijk alles online en levert picnic/appie de groenten gelijk tot IN het apparaat? :+ En wandelt dat gedrocht ook zelf de vaatwasser in en uit? ;)
En, last but not least, het wordt ook nog op je bord uitgeserveerd?

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 08-04-2020 14:17]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ach ja koken is een hobby. Sommigen kunnen zich niets bij een mes van 250E, of een BBQ van 2000E voorstellen ;). Ik zou ook geen thermomix kopen overigens

[Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 08-04-2020 14:10]

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Maar dit 'ding' neemt toch juist al het 'hobby' gevoel, of, als je zoals ondergetekende, gewoon serieus en met passie met voedselbereiding omgaat, uit handen? :/

Ik ben gewoon razend benieuwd wat de motivatie zou kunnen zijn voor dat apparaat! Ik snap het gewoon niet.

Nee, het is nog gekker, als ik dit zo lees:
https://www.eetblog.nl/thermomix/
Je moet gewoon BLIJVEN betalen om de functionaliteit te kunnen blijven gebruiken! Hoe absurd.

https://www.prosieben.de/...pte/thermomix-erfahrungen
https://www.welt.de/wirts...omix-wirklich-nerven.html

Alleen al vanwege het verkoopmodel, krijg ik de kriebels bij zo'n apparaat. :X

[Voor 66% gewijzigd door ehtweak op 08-04-2020 14:35]

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Tsja voor sommigen is het kennelijk een uitkomst. Om bovenstaande redenen zou ik hem niet hoeven, maar er zijn ook mensen die vinden dat sous vide garen ook al valsspelen is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

walterworld schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:11:
Hallo mede Tweakers,

Net zoals @m0nk maak ik voornamelijk gebruik van de Instant Pot Duo. Echt een top apparaat! Hier kook ik eigenlijk alles mee en diit koste me “maar” €130…
Heb je hem misschien alsnog gekocht.

Wat mij voorlopig tegenhoud:
1. Hun eigen een recepten website klikt leuk, alles voorgeprogrammeerd doorsturen, weinig recepten aanwezig in het Engels en NL.+ het maandelijkse abonnement.
2. De prijs.

Nu lees van @FreeShooter Dat de Thermox in Frankrijk veel gebruikt word en ze hier gebruik maken Cookomix, via translate websites krijg je het weer vertaald.

Je kan er op het gebied van voedsel veel mee, ijs, soepen, sous vide, stomen.
Maken de mede Tweakers die een Thermoxix hebben nu zelf hun yoghurt en ijs?
Wat ik veel zie is dat men iets gaat automatiseren en dan denkt dat ze meer zelf gaan doen of zelf gaan maken. Die mensen zie ik dergelijke apparaten aanschaffen en binnen 6 maanden staat ie in de kast of marktplaats.
Koop dat soort apparaten alleen als je nu zelf ook al veel kookt en zelf maakt en je wilt het jezelf makkelijker maken. Koop het niet als je uitgangspunt is dat je dan denkt dat je zelf meer gaat maken of koken.

Sta je dagelijks in de keuken en ben je het zat om de standaard zaken iedere keer zelf te doen, dan zeg ik doen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@walterworld Met ^^. Ik kook graag maar het nadeel van die dingen is voor mij dat het toch snel allemaal hetzelfde wordt. Zo heb ik een kitchen aid multi cooker https://www.slow-cookers....-slow-cooker-multicooker/ maar die gebruik ik bijna nooit. Het is toch vaak meer van hetzelfde. Mijn sous-vide em BBQ gebruik ik wel regelmatig naast de gewoonlijke keuken apparatuur omdat je daar wel meer afwisseling in hebt.
Maar wil je gemak en thuis komen uit je werk en je maaltijd klaar hebben, dan is het denk ik wel een ideale manier van koken. Wel opmerkelijk dat je EUR 36 per jaar moet betalen als je de wifi optie erbij neemt, en dan nog is het afwachten hoe lang deze ondersteund wordt ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:14:
Tsja voor sommigen is het kennelijk een uitkomst. Om bovenstaande redenen zou ik hem niet hoeven, maar er zijn ook mensen die vinden dat sous vide garen ook al valsspelen is.
Dát vind ik dan weer minder cheaten, het is slechts tooling om je spul op de exact juiste temperatuur gedurende passende tijd te garen.

Uiteindelijk kan je het zelfde effect bereiken met een pan water op het vuur terwijl je er 2 tot 24 uur naast gaat staan om de temperatuur constant te houden maar “aint nobody got time fo that”. Maar da’s wat anders dan zo’n apparaat.

Daarbij komen steaks bij mij uit de sous vide en ondergaan dan nog een aardig nabewerkingsprogramma, evenals ribs en ander spul wat ik sous vide klaar maak.

Ik denk een kwestie van de balans zoeken tussen “handwerk” (steaks mooi uitsnijden enz, goed kruiden en nabewerken) vs. Alles in een bak smijten en wachten tot het klaar is.

Adjust non olet

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:44
In mindere mate heb ik dat ook met slowcookers. Met name stoofgerechten in een braadpan bereiden is voor mij pure ontspanning en het ruikt zo ontzettend lekker. Dus ik snap niet zo goed waarom ze zo populair zijn, afgezien dat je zoiets aan kan laten en niet thuis hoeft te zijn. Ieder zijn voorkeur natuurlijk maar ik vind het wel zonde als ik naar het resultaat kijk (qua kleur en smaken):

Hetzelfde gerecht

Bron: https://www.seriouseats.c...er-than-slow-cookers.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-05 16:11
ehtweak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:09:
[...]

Ik kan hier echt niet bij, met m'n verstand!?! 8)7

Heb je zo'n hekel aan ff wat dingen snijden, koken/bereiden?
Of ben je anderszins lichamelijk gehandicapt zodat je niet in staat bent zelf die handelingen te verrichten?

Anders kan ik me echt niet voorstellen wat nou de lol is van zo'n ding, laat staan wat nou de concrete voordelen zijn?

Je moet je levensmiddelen toch kopen, uit de verpakking halen en pasklaar maken voor zo'n apparaat. Of bestelt dat dingen ook gelijk alles online en levert picnic/appie de groenten gelijk tot IN het apparaat? :+ En wandelt dat gedrocht ook zelf de vaatwasser in en uit? ;)
En, last but not least, het wordt ook nog op je bord uitgeserveerd?
Nee, snijden, koken/bereiden gaat prima, met de instant pot moet er nog steeds het nodige gesneden worden. Kan mij zelf wel als amateur hobby kok beschouwen. Vaatwasser heb ik niet dus daar hoeft hij niet naar toe te wandelen. ;)
Wat ik uit je reactie kan opmaken is dat je €1269,- kei veel vind voor keuken apparatuur, dat vind ik ook! Maar als je op internet gaat lezen is bijna iedereen er lyrisch over. _/-\o_ _/-\o_
ehtweak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:11:
@Boudewijn Maar dit 'ding' neemt toch juist al het 'hobby' gevoel, of, als je zoals ondergetekende, gewoon serieus en met passie met voedselbereiding omgaat, uit handen? :/

Ik ben gewoon razend benieuwd wat de motivatie zou kunnen zijn voor dat apparaat! Ik snap het gewoon niet.

Je moet gewoon BLIJVEN betalen om de functionaliteit te kunnen blijven gebruiken! Hoe absurd.

Het is niet zo dat je enkel en alleen nog maar in de Thermomix aan het koken bent omdat je de prijs eruit wilt halen. Mij kenende zal ik hem meerdere keren per week gaan gebruiken.

Je link die je plaats gaat over de TM5, in de TM6 is dit ingebouwd.

ciris schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:20:
[...]

Wat ik veel zie is dat men iets gaat automatiseren en dan denkt dat ze meer zelf gaan doen of zelf gaan maken. Die mensen zie ik dergelijke apparaten aanschaffen en binnen 6 maanden staat ie in de kast of marktplaats.
Koop dat soort apparaten alleen als je nu zelf ook al veel kookt en zelf maakt en je wilt het jezelf makkelijker maken. Koop het niet als je uitgangspunt is dat je dan denkt dat je zelf meer gaat maken of koken.

Sta je dagelijks in de keuken en ben je het zat om de standaard zaken iedere keer zelf te doen, dan zeg ik doen.
Hetzelfde wat er met mijn Tagine is gebeurd, een paar jaar geleden elke week gebruikt, staat nu stof te happen.
Sta niet dagelijks in de keuken maar kook meestal voor een paar dagen vooruit.
Mijn Instant Pot gebruik ik regelmatig. Van ontbijtjes tot avondmaaltijden en cakes. Ik verbaas mij er af en toe van dat ik na 1 jaar IP gebruik nog steeds nieuwe dingen leer. Zo maakte ik vroeger mijn groente eindjes bouillon op High pressure voor 20 min, nu doe ik dat low pressure voor 4 uur, een wereld van verschil in smaak.
franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:53:
@walterworld Met ^^. Ik kook graag maar het nadeel van die dingen is voor mij dat het toch snel allemaal hetzelfde wordt. Zo heb ik een kitchen aid multi cooker https://www.slow-cookers....-slow-cooker-multicooker/ maar die gebruik ik bijna nooit. Het is toch vaak meer van hetzelfde. Mijn sous-vide em BBQ gebruik ik wel regelmatig naast de gewoonlijke keuken apparatuur omdat je daar wel meer afwisseling in hebt.
Maar wil je gemak en thuis komen uit je werk en je maaltijd klaar hebben, dan is het denk ik wel een ideale manier van koken. Wel opmerkelijk dat je EUR 36 per jaar moet betalen als je de wifi optie erbij neemt, en dan nog is het afwachten hoe lang deze ondersteund wordt ...
Dat heb ik met mijn Instant Pot nog niet ervaren, als je dit meerekent onder “die dingen”.
Ivm wifi dat is voor de TM5, als ik een Thermomix zou kopen koop ik de TM6.

Zal eens wat mensen taggen die hier in dit topic al eens iets geschreven hebben over Thermomix.
@Aight! @m0nk

@FreeShooter Jij hebt nog steeds de 'Monsieur Cuisine Plus' van LIDL? Gebruik je hem nog dagelijks en verzin je dan iets zelf of werk je met recepten van Cookomix?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:22
ehtweak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:11:

Ik ken het betaal model van de Thermomix niet exact, maar je hoeft zeker maandelijks te betalen om de robot te gebruiken.

Wij gebruiken nog altijd dagelijks of soms meerdere keren per dag onze "poor man's thermomix" van Lidl, de Monsieur Cuisine. Dat is eigenlijk een exacte kopie maar dan iets mindere kwaliteit voor een kwart van de prijs.

De voornaamste reden lijkt mij gemak. Ik kook graag maar soms is koken - zeker doordeweeks - simpelweg één van de verschillende huishoudelijke klusjes. Dan is het zeker een uitkomst. Er zijn genoeg recepten die veel tijd kosten als je het met de hand doet zoals een risotto. Met de Thermomix gooi je de ingrédienten in de robot, gaat het afwegen automatisch en hoef je er verder niet naar om te kijken. Overigens zijn er meer dan een miljoen huishoudens in FR met een Thermomix.

Zoals al eerder gezegd, maak ik regelmatig een recept waarbij je de tomatensaus (met ui en knoflook e.d.) inkookt en tegelijkertijd het stoom daarvan gebruikt om de aubergines te stomen.

Maar uiteraard is het niet voor elk recept zo goed als met de hand of specifieke apparaten. Maar daar krijg je een stuk gemak en tijdwinst voor terug.

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 00:02

Aight!

'A toy robot...'

Toen ik in de keuken werkte was de thermomix mijn beste vriend hahaha! We hadden een TM31 als ik even google, dus die nieuwe zijn erg fancy!

Zelf moet ik zeggen dat als ik bijvoorbeeld creme patissier maakte, het toch uit de pan lekkerder werd dat uit de thermomix met koken functie. Wel gebruikte we het vaak om op lage temperatuur kruiden olie of bepaalde smaken ergens in te laten trekken.

Na een tijdje gebruikte we ook vaker een goede blender, dat werkte ook prima om puree/jelly's, etc te draaien. Of gewoon een paco-jet, maar om zo een ding thuis te hebben is misschien wat overdreven :P

Nog een andere vraag, ik ben eigenlijk opzoek naar een KitchenAid maar die dingen zijn echt aan de prijs haha. Had eigenlijk gehoopt dat de HANOS of iets dergelijks ze in de aanbieding had. Iemand nog een goede site waar ze een beetje betaalbaar zijn? Scheelt me toch weer een paar euro's :)

Ik was ook aan het twijfelen over een Kenwood, die zijn iets vriendelijk geprijsd of je krijgt er een hoop opzet stukken bij. Maar ik heb eigenlijk altijd met een KitchenAid gewerkt, dus ga ik liever daar voor. Of zijn er mensen met een Kenwood die mij kunnen overtuigen?

[Voor 32% gewijzigd door Aight! op 08-04-2020 18:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
D. Ninjai schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:04:
In mindere mate heb ik dat ook met slowcookers. Met name stoofgerechten in een braadpan bereiden is voor mij pure ontspanning en het ruikt zo ontzettend lekker. Dus ik snap niet zo goed waarom ze zo populair zijn, afgezien dat je zoiets aan kan laten en niet thuis hoeft te zijn. Ieder zijn voorkeur natuurlijk maar ik vind het wel zonde als ik naar het resultaat kijk (qua kleur en smaken):

[Afbeelding][Afbeelding]

Hetzelfde gerecht

Maar dát is precies het punt. Natuurlijk is smaak heel subjectief maar de sous vide installatie heb ik juist omdat je gewoon haast geen malsere medium rare steak op tafel kunt zetten (Uiteraard na de sous nog een mooie korst geven) maar met zo’n lekkere stoofpot vind ik ook dat een slowcooker niet de zelfde indikking etc geeft dus dat snap ik. Ik heb wel een slowcooker in huis maar die gebruik ik weer voor andere dingen. Een slowcooker is gewoon een bulletproof manier om dat soort gerechten niet te laten mislukken maar er zijn ook zeker recepten waar de slowcooker écht goed is als stand-alone of toevoeging aan een bereidingstraject.

Adjust non olet

• franssie

franssie

Save the albatross

Ok,. Nu ben ik wel benieuwd naar de fool proof slow cooker recepten! Iemand? Dan gebruik ik dat ding ook weer eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Tools kunnen erg handig zijn, maar voor mij draait het nog altijd primair om het proces, niet om het resultaat. Uiteraard moet het allemaal wel een beetje te bikken zijn, maar ik vind het nog altijd het leukst om zelf te stoven, nachtje laten staan en dan de volgende dag weer opfikken.
Een slowcooker zou het wel makkelijker maken om vaker van dat soort gerechten te eten, maar daar heb ik het niet voor over.

Net als je vlees opwarmen naar exact de juiste RAL-kleur, dat trekt mij gewoon niet. Dan maar een tintje ernaast, ik lazer hem gewoon in de pan of op de cue en fik hem op gevoel. Daar haal ik zelf gewoon veel meer plezier uit.

Niets ten nadele van tweakers die dergelijke spul wel heel fanatiek gebruiken overigens, ieder z'n voorkeur. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Ik doe veel zelf, niet altijd vanwege het proces maar juist omdat het resultaat beter is.
De link op seriouseats hierboven geeft wel aan waarom een slow-cooker voor mij niet je-van-het is.

Ik ben bezig geweest met pekelcitroenen maken, komt nog een blogpost over. Het is super simpel en het resultaat best leuk:

Hierna heb ik er nog water overheen gegooid overigens, maar daar even 1-2-3 geen foto van.

Nog 4-8 weken wachten en ze zijn klaar :Y)

[Voor 40% gewijzigd door Boudewijn op 08-04-2020 22:05]

• 1nsane
Boudewijn schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:53:
Ik doe veel zelf, niet altijd vanwege het proces maar juist omdat het resultaat beter is.
De link op seriouseats hierboven geeft wel aan waarom een slow-cooker voor mij niet je-van-het is.

Ik ben bezig geweest met pekelcitroenen maken, komt nog een blogpost over. Het is super simpel en het resultaat best leuk:

[Afbeelding]
Hierna heb ik er nog water overheen gegooid overigens, maar daar even 1-2-3 geen foto van.

Nog 4-8 weken wachten en ze zijn klaar :Y)
Oeh lekker! Al een idee waar je ze voor gaat gebruiken?

Die link van serious eats is wel mijn standpunt ook btw. Je kan vrijwel alles beter doen op de hand dan in de slowcooker. Bij mij komt lekker stoofvlees doorgaans ook uit de stoofpot maar ik gebruik mn slowcooker ook maar weinig, voornamelijk om ribs voor te garen in marinade als ik geen 24h sous vide wil doen of ze voor wil koken in de soeppan.

Wat in het geval van de mijne wel handig is, is dat de binnenpan gewoon op het vuur kan :-) dat scheelt al een hoop.

Moet wel zeggen dat ik hem toen ik hem een paar jaar terug kreeg voor mn verjaardag ik hem vaker gebruikte maar tegenwoordig hapt ie vooral stof.

Laatste keer was volgens mij wel stoofvlees maar dat was wel na eerst op het vuur. Maargoed, kan ook ribs geweest zijn :P zo lang is het geleden.

Vanavond maar weer eens een lekkere moot zalm van de visboer maken, lekker simpel, peper en tijmzout, ff om en om een mooi korstje in de pan en daarna bedekken met wat klontjes roomboter en schijfjes citroen, in alufolie in een ovenschaal nog 15 minuten op 200 graden ongeveer in de oven. Mooie korst en supermals en sappig van binnen :-)

Adjust non olet

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:23
Iemand ervaring met sous vide asperges? Ik lees verschillende temperaturen en tijden.

Ik heb een kilo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NoTimeRemains ik doe 44m/88c

Klontje boter erbij, ik doe er ook een gekneusde sereh stengel bij.

• NoTimeRemains
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:12:

bedankt!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zojuist het "luxe" pakket van koopeenkoe besteld. Eerste keer dat ik dit doe. Ben benieuwd naar de afhandeling en kwaliteit van de producten.

• Boudewijn
Ik doe ze kouder, 85C. 45 mins.
Vind wat bite wel zo fijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:12:

Boudewijn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:34:
[...]

Ze waren lekker maar hadden wel nog bite. Ze mogen van mij nog iets zachter zijn, mss waren deze te dik voor 88C.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Dan moet je niet met warmer werken maar met langer, als ze te dik waren :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
Boudewijn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:45:
Dan moet je niet met warmer werken maar met langer, als ze te dik waren :).
Ik dacht dat ze dan een andere garing kregen. Maar ik ga eens experimenteren. Kilotje kopen en dan een voor een een andere tijd en temp :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:34:
[...]

en jij gebruikt saffraan toch voor wat extra smaak waar ik sereh gebruik?

Mijn ervaring tot nu toe is dat het bij groenten minder op de temp aankomt dan bij eiwitten.

@NoTimeRemains oh ja als je de zakken plat legt (wat ik doe) vergeet niet een gewicht op de asperges te plaatsen, ze hebben (net zoals andere groenten) de neiging om CO2 (denk ik, in ieder geval gas) vrij te laten waardoor de zakjes de neiging hebben te gaan drijven. Ik gebruik hiervoor de stamper van mijn wrijfsteen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:49:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe is dat het bij groenten minder op de temp aankomt dan bij eiwitten.

@NoTimeRemains oh ja als je de zakken plat legt (wat ik doe) vergeet niet een gewicht op de asperges te plaatsen, ze hebben (net zoals andere groenten) de neiging om CO2 (denk ik, in ieder geval gas) vrij te laten waardoor de zakjes de neiging hebben te gaan drijven. Ik gebruik hiervoor de stamper van mijn wrijfsteen.
ik had wat botermessen mee gevacumeerd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NoTimeRemains schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:50:
[...]

ik had wat botermessen mee gevacumeerd
Oh dat is ook wel een optie, heb ik zelfs eens gezien maar nooit echt opgeslagen, ga ik ook eens proberen.

Het fijne van de sous vide asperge is voor mij dat ie wel die bite heeft en meer smaak. Dus inderdaad experimenteren met in denk toch hoger op temp (want op 44/88 krijg ik de dikke ook gewoon gaar). De dikke zij sowieso wat steviger van celstructuur dan de dunne vind ik dus daar kan je ook mee spelen.
Zoveel factoren ... dat maakt het leuk.

• barrymossel
Zojuist spare ribs te pekelen gelegd (colorozozout, suiker en knoflookpoeder). Morgen een kansas city dry rub.

Maar wat voor lak/saus?? Ideeën?
  • Niet te pittig, liever zoet
  • Aziatisch mag, maar niet te pittig
  • Zuur mag, maar niet overdrijven
  • Zoet is altijd goed bij de kinderen, maar een BBQ Cola heb ik al te vaak gemaakt...

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NoTimeRemains
barrymossel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:55:
Zojuist spare ribs te pekelen gelegd (colorozozout, suiker en knoflookpoeder). Morgen een kansas city dry rub.

• Zoet is altijd goed bij de kinderen, maar een BBQ Cola heb ik al te vaak gemaakt...
Ik vond Mattie's saus erg lekker

YouTube: How to Make Back Alley Ribs with Matty Matheson

• franssie

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:34:
[...]

Beetje té voor dit weekend ;)
Jij doet dat liever doordeweeks, dat snap ik ;)

Gewoon niet aflakken? Ik vindt dat altijd niet zoveel toevoegen.

• NoTimeRemains
zo veel werk is t nou ook weer niet, ff een bbq sausje maken

• Boudewijn
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:49:
[...]

True, maar ik vind 88C vaak gewoon te gaar.
Ik gooi er soms saffraan bij, vaak ook niet. De eerste van het seizoen at ik zondag, die waren gewoon met een beetje boter gedaan ;)
Ik denk dat het waterdamp is :) . Ik gooi er de hele wrijfsteen op.
Je kunt ook een keer een stel moertjes in een vacuumzak doen, en dan dat zakje meevacumeren met de groenten. Bag-in-bag ;).

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn voor waterdamp heb je lucht nodig en die is juist na het vacumeren afwezig toch?

• Boudewijn
Voor waterdamp heb je geen lucht nodig. Waterdamp is water in een andere fase dan vloeibaar. Ik heb net 'de Bijbel' er even op nageslagen:

Celwanden breken open. Veel groente in water. Ik denk dat het waterdamp is. Waterdamp is lichter dan water dus de zak gaat drijven.

CO2, veel van de koolstof is gebonden dus ik zie dat niet helemaal gebeuren.

[Voor 33% gewijzigd door Boudewijn op 10-04-2020 21:15]

• barrymossel
NoTimeRemains schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:17:
zo veel werk is t nou ook weer niet, ff een bbq sausje maken
Ik vond dat hij nogal wat ingrediënten gebruikt die ik a) niet heb en b) het voor mijn kinderen minder interessant maken. Ik moet zeggen dat ik niet de volle 10-15 minuten heb bekeken, maar kon ook niet zo het recept vinden van hem (ik haat YT recepten).
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:11:
[...]

Jij doet dat liever doordeweeks, dat snap ik ;)

Gewoon niet aflakken? Ik vindt dat altijd niet zoveel toevoegen.
Vind ik juist veel meer smaak geven. Of dat gewenst is, is een tweede.

Manipuleren.com te koop

• franssie

franssie

Save the albatross

@barrymossel in de comments van YT staat het recept. En als je echt een BBQ saus maakt doe je dat maanden van tevoren en laat je dat fermernteren in je kelder.
Of je gebruikt gewoon curry ketchup :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

barrymossel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:52:
[...]

Ik vond dat hij nogal wat ingrediënten gebruikt die ik a) niet heb en b) het voor mijn kinderen minder interessant maken. Ik moet zeggen dat ik niet de volle 10-15 minuten heb bekeken, maar kon ook niet zo het recept vinden van hem (ik haat YT recepten).

[...]

Vind ik juist veel meer smaak geven. Of dat gewenst is, is een tweede.
Simpele lak gebaseerd op azijn? Zoiets als deze Eastern North Carolinian? Dit lijkt heel zuur omdat het vooral azijn is, maar in mijn ervaring valt dat wel mee en smaakt het prima. En anders zijn er ook op ketchup gebaseerde sauzen. De ingrediënten zijn vrij duidelijk en daar kun je prima mee spelen. De pepers kun je aanvullen of afschalen om het pittiger te maken, idem voor de suiker om het zoeter te maken. De ketchup en / of azijn zijn de dragers die ook wat smaak geven.

Als je het niet zeker weet maak je er een gebaseerd op ketchup en een gebaseerd op azijn. Dan maak je er nog een waarbij je ze 50/50 mixt. Vervolgens even uitproberen welke je het lekkerst vindt. :P

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Malt007
  • Laatst online: 23:37
barrymossel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:55:

Waarom eigenlijk colorozozout?

• barrymossel
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:58:
@barrymossel in de comments van YT staat het recept. En als je echt een BBQ saus maakt doe je dat maanden van tevoren en laat je dat fermernteren in je kelder.
Of je gebruikt gewoon curry ketchup :+
Dit is smaak: https://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5993.0
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:02:
[...]

Simpele lak gebaseerd op azijn? Zoiets als deze Eastern North Carolinian? Dit lijkt heel zuur omdat het vooral azijn is, maar in mijn ervaring valt dat wel mee en smaakt het prima. En anders zijn er ook op ketchup gebaseerde sauzen. De ingrediënten zijn vrij duidelijk en daar kun je prima mee spelen. De pepers kun je aanvullen of afschalen om het pittiger te maken, idem voor de suiker om het zoeter te maken. De ketchup en / of azijn zijn de dragers die ook wat smaak geven.

Als je het niet zeker weet maak je er een gebaseerd op ketchup en een gebaseerd op azijn. Dan maak je er nog een waarbij je ze 50/50 mixt. Vervolgens even uitproberen welke je het lekkerst vindt. :P
Zoiets dus haha ;)

Manipuleren.com te koop

• barrymossel
Malt007 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:04:
[...]

Waarom eigenlijk colorozozout?
Kleur van het vlees :D

Manipuleren.com te koop

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar die wilde je nu net weer niet?
Ik ben je even kwijt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:09:
[...]

Maar die wilde je nu net weer niet?
Ik ben je even kwijt.
Haha, nee, die heb ik al meerdere keren gemaakt. Succes! Maar ik wil wat anders (en persoonlijk net wat té zoet...)

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
Ik maak gewoon een simpele lak op deze manier:

- scheut ketjap medja
- scheutje manis
- flinke scheut honing
- theelepeltje smoked paprikapoeder
- anderhalf theelepeltje cayennepeper
- 1,5 a 2 theelepels knoflookpoeder
- theelepel geraspte gember
- 2 theelepels sesamolie

In juiste verhouding prima stroperig en heerlijk.

Je kan er ook nog wat bullseye aan toevoegen. Maarja, als je lui bent kan je ook gewoon alleen bullseye doen als je het mij vraagt :P

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik maak graag deze BBQ saus, ook heerlijk bij bijvoorbeeld tosti's of fried chicken:

https://www.bbq-nl.com/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce/

• 1nsane
bvk schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:40:
Ik maak graag deze BBQ saus, ook heerlijk bij bijvoorbeeld tosti's of fried chicken:

https://www.bbq-nl.com/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce/
Klinkt goed maar bij “liquid smoke” (aka Ethyl Guaiacol) Haak ik af. Het is niet per se rommel maar ik geef liever op natuurlijke wijze smaak aan mn vlees.

Adjust non olet

• Boudewijn
Je kunt het ook zelf maken he, gewoon genoeg rook door water leiden :).

Ik heb voor deze pasen een heel niet-traditioneel verhaal staan. Normaal altijd asperges, eieren en lam... nu geen van alle.
Wel: bavette, jodenhaas (mijn vriendin wil graag eens het verschil tussen stukken rund zien, dat vond ik wel een mooie), procureur en zalm.
De zalm ga ik 2e pd koud roken, de procureur wordt pulled pork. De bavette gaat ook de kamado op, met zelfgemaakte frites en haricots verts. Vichysoise vooraf. Een of ander ijs (verzin ik ad hoc wel :P ) . Zit te denken aan olijfolieijs, of simpel citroensorbet.

• 1nsane
Boudewijn schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:36:

Ik heb voor deze pasen een heel niet-traditioneel verhaal staan. Normaal altijd asperges, eieren en lam... nu geen van alle.
Wel: bavette, jodenhaas (mijn vriendin wil graag eens het verschil tussen stukken rund zien, dat vond ik wel een mooie), procureur en zalm.
De zalm ga ik 2e pd koud roken, de procureur wordt pulled pork. De bavette gaat ook de kamado op, met zelfgemaakte frites en haricots verts. Vichysoise vooraf. Een of ander ijs (verzin ik ad hoc wel :P ) . Zit te denken aan olijfolieijs, of simpel citroensorbet.
Waar kan ik een portie afhalen? :P

Vrolijk pasen btw!

Adjust non olet

• barrymossel
Boudewijn schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:36:
Inderdaad. En daar heb ik nog een fles van staan. Kun je gewoon in de winkel kopen.

Manipuleren.com te koop

• bvk

bvk

Dubbel..

[Voor 93% gewijzigd door bvk op 12-04-2020 11:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik gebruik een fles vloeibare rook van Van Beekum specerijen. Ingredienten: rookaroma. Thats it...

Ik heb dus geen idee of dit wel of niet natuurlijk is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

bvk schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:29:
Ik gebruik een fles vloeibare rook van Van Beekum specerijen. Ingredienten: rookaroma. Thats it...

Ik heb dus geen idee of dit wel of niet natuurlijk is.
Waarschijnlijk zoiets?
Rookaroma wordt gemaakt door zaagsel zonder zuurstof te verbranden in een dichte oven. Dat zaagsel is eerst gedroogd tot het de juiste vochtigheid heeft. Dan gaat het de oven in en wordt het ‘vergloeid’ waardoor er rook ontstaat. Je kan dit vergelijken met een potkacheltje waar je hout in stopt, het aansteekt en vervolgens de klepjes dicht doet.

De rook wordt aan de achterkant van de oven via een pijp weggeleid naar een kolom waar de temperatuur kouder is. Daar condenseert de rook en wordt het dus vloeibaar. Dit rookcondensaat wordt opgevangen in een tank waarin de teer en as naar beneden zakken. Deze worden gescheiden van de vloeibare rook en zo houdt je een schoon product over. Dit heet de ‘clean smoke’.

In deze vorm kan het verkocht worden aan de producenten van bijvoorbeeld smokey BBQ-sauzen die het condensaat toevoegen aan de receptuur van hun saus. Zodra een fabrikant dat doet, is deze wettelijk verplicht om het gebruik van rookaroma als ingrediënt te ‘declareren’.
https://www.npo3.nl/kijkersvraag-wat-is-rookaroma

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• bvk

bvk

Dat moet het inderdaad wel zijn. En dat zou @1nsane dus ook prima kunnen gebruiken lijkt me.

• 1nsane
bvk schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:27:
Dat moet het inderdaad wel zijn. En dat zou @1nsane dus ook prima kunnen gebruiken lijkt me.
In dat geval lijkt het me prima te gebruiken idd maar er zijn vele “ester” achtige smaakstoffen die je smaakpapillen doen geloven dat je een bepaalde smaak in je mond stopt terwijl het volledig synthetisch is dus ik ben op mn hoede.

Adjust non olet

• NoTimeRemains
Ik heb een varkensrollade van ongeveer een kilo, die wil ik graag sous vide doen.

Maar ik lees weer allerlei verschillende temperaturen en tijden dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Interne temp die ik wil raken is 59-60C maar hoe lang?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Gewoon een rookpistool pakken dat genoeg druk genereert en de output daarvan door water leiden. Dan ben jer al :) . Door een te grote waterkolom heb je teveel druk nodig en werkt het dus niet ;)

[Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 13-04-2020 22:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freelance
Gisteren uit The Curry Guy aardappel kofta's en tandoori kip gemaakt. Heb inmiddels bijna alle recepten geprobeerd uit dit boek en alhoewel het vaak relatief veel werk is smaakt het altijd erg goed!

Tandoori kip met yoghurtsaus
Aardappel kofta

Als salade kachumbar erbij gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 26-05 07:10

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

NoTimeRemains schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:37:
Ik heb een varkensrollade van ongeveer een kilo, die wil ik graag sous vide doen.
<knip>
Interne temp die ik wil raken is 59-60C maar hoe lang?
Het hangt sterk van de afmetingen van de rollade af. De warmte van het water heeft tijd nodig om de kern van het vlees op te warmen. Hoe dikker het vlees, hoe langer het duurt. De temperatuursstijging gaat langzamer naarmate het verschil in temperatuur tussen het vlees en het water kleiner is. Dat laatste graadje kan lang duren.
Om de kerntemperatuur van 5 naar 60 graden te krijgen heb je 4.5 uur nodig bij een diameter van 10 cm, en bijna 8 uur voor een diameter van 15 cm. Deze getallen komen uit Modernist Cuisine (de Kwijlbijbel :9 ).
Omdat een rollade in principe mals vlees is, hoeft het daarna ook niet heel veel langer te garen.

Bij dit soort kooktijden is de minimale veilige temperatuur een graad of 55, maar dat geeft wel een heel rosé stukje varkensvlees. Mijn ervaring met varkensfilet op 58 graden is dat ik het net te ver vond. Daarbij natuurlijk opgemerkt dat het ene waterbad het andere niet is, en dat die 'temperatuur' gewoon het getalletje was wat in mijn display stond. Experimenteren helpt. ;)

[Voor 3% gewijzigd door Uitvreter op 14-04-2020 13:27]

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• humi
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:16
Een goede bron voor sous vide tijden is ook Douglas Baldwin. Hier wordt ook de berekening goed beschreven (wat mij als chemisch technoloog wel kan bekoren)
Je kan ook verschillende apps vinden of bijvoorbeeld dit voorbeeld waar het model is geimplementeerd:
Sous vide calculator. Echter is de thermal conductivity van vlees wat minder goed onderzocht dan voor veel materialen waar normaal gesproken dit soort berekeningen voor gedaan worden. Vlees is ook niet homogeen en bovendien speelt vocht en vet gehalte wat van ras tot ras zal verschillen ook nog een rol. Toch geeft dit wel een interessant start punt.
Wat makkelijker zijn de recepten die je in de verschillende apps / websites van chefsteps, anova of joules kan vinden, maar je weet nooit precies waar die op gebaseerd zijn.

Canon 7DII & 90D, EF 400/2.8L ISII USM, 100-400 f/4.5-5.6L IS USM, 50 F/1.8 II, 10-22/3.5-4.5 and Sigma 105/2.8 and 17-50/2.8 EX HSM

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Hier is het nu smokey times 8)

Door de quarantaine nu in mijn eentje (helaas heren) , alhoewel alcohol prima ontsmet .

Foto lijkt brak belicht maar dat is heel veel rook tussen de kast en de telefoon.
Hout is beuken in het spiraaltje (de basissmaak) en wat eiken in het pannetje (die is eerder opgebrand verwacht ik).

[Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2020 21:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:12:

Door de quarantaine nu in mijn eentje (helaas heren) , alhoewel alcohol prima ontsmet .
[Afbeelding]

Foto lijkt brak belicht maar dat is heel veel rook tussen de kast en de telefoon.
Hout is beuken in het spiraaltje (de basissmaak) en wat eiken in het pannetje (die is eerder opgebrand verwacht ik).
Jaloers! * bvk weet hoe lekker dit wordt

Maar waarom zoveel hout voor maar 2 moten? Voor een hele zijde was alleen die spiraal al genoeg toch?

[Voor 18% gewijzigd door bvk op 14-04-2020 23:14]

• Boudewijn
@bvk Die komt me bekend voor :)
Het heeft ook te maken met hoe lang hij in de rook hangt. Even kort roken kan niet, dus je bent altijd zoveel hout kwijt :)

[Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2020 23:50]

• Boudewijn
1nsane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:23:
[...]

Oeh lekker! Al een idee waar je ze voor gaat gebruiken?
Ik kook veel ottolenghi en het geeft je gerechten een fijne kick. Couscous, shakshuka, maar soms ook gewoon door se sla.

Geen specifiek doel maar wel heel lekker. Ik weet niet wat er aan de hand is maar bij diverse kleine Turkse supermarktjes zijn ze sinds dit jaar (?) Niet meer te krijgen. Weet minstens 1 die het wel heeft, maar toen dacht ik, ach waarom ook niet zelf maken?

• Boudewijn
Het is weer tijd voor een driemaandelijkse rooksessie. Smokey timez! Vorige keer was een memorabele sessie, dit keer wegens corona zonder al teveel publiek/mederokers/mededrinkers.

Dit is mijn grootste batch zalm tot nu toe :X.

Dit gaan in rookkast 1, rookkast 2 wordt een warme rooksessie met wat andere vis.

Op het blog waar @bvk en ik mee bezig zijn ga ik wat meer toelichten. We'll keep you posted!

[Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 22-04-2020 12:18]

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:03
D. Ninjai schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:04:

[Afbeelding][Afbeelding]

Hetzelfde gerecht

Als ik dat zo lees, heeft ie gewoon geen goede slowcooker te pakken gehad, namelijk eentje die op een te lage temperatuur werkt? Bij een iets hogere temperatuur zou dat eten er ongeveer hetzelfde uitzien.

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:12:

[Afbeelding]

Gewoon lekkere drankjes erbij want je weet wat ze zeggen, vis moet zwemmen

Adjust non olet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Naast het roken ga ik dit weekend mijn eigen fermentatieapparaat maar eens in elkaar zetten.
Doelstelling is efficient een of meerdere weckpotten op 60C te kunnen houden. Dit met materiaal dat ik al heb, dus thermokoppel, ESP32, gloeilamp en een koelbox (naast wat stekkers/schakelmateriaal het enige dat ik heb moeten kopen).

Ik schrijf een buildlogje/braindump op : https://www.gatheringofko...w-fermentatiekast-deel-1/ (die site gebruiken @bvk en ik voor onze projectjes).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:23

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Even wat leven terug inblazen. Ik ben een langtijdig lurker in dit topic en enthousiast hobby kok. Paar voorbeeldjes van dit weekend:

Vrijdag is bij ons vaak een snackdag, na de vrijdagmiddag borrel vaak geen zin meer om te koken. Nu we hele dagen thuis zitten met het gezin en de toekomst onzeker is maar wat minder laten thuisbezorgen de laatste tijd. Dus tijd om zelf eens wat te maken, afgelopen vrijdag na de vrijdagmiddagborrel een verse Lahmacun (turkse pizza) gemaakt in de Ooni 3 pizza oven op pellets:

Lahmacun voor het bakken:

Gebakken:

En klaar om te eten met zelfgemaakte whisky saus en knoflooksaus:

Gisteren zin om ook even uit te pakken dus aan de slag gegaan met Steak Tartare als voorgerecht:

En als hoofdgerecht in de gietijzeren pan gegrillde courgette, kogelbiefstuk in pepersaus (gemaakt met Glen Els whisky uit de Harz) en gegratineerde aardappelen:

Blog | Te huur: 3-kamer vakantie appartement in de Harz | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 26-05 07:10

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Eergisteren het zeiltje weer eens van de bbq af getrokken. Een substantieel stuk ribeye werd het slachtoffer.

Na jarenlang in een appartement gewoond te hebben moet ik bbq weer een beetje in de vingers krijgen.
Indirect gegrilled tot een kerntemperatuur van 53 graden, daarna boven het gloeiend houtskool afgelakt. De temperatuur liep daarbij op tot 56 graden: iets te ver doorbakken wat wij betreft.

De salade is met avocado, warme, zachtgekookte eieren, en een spritz Sriracha pepersaus in de dressing. Ja, dat werkt. :)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Boudewijn
Ziet er echt prima uit vent! Vlees zou ik op het oog niet te ver doorbakken noemen overigens.

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True