Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
bvk schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:46:
Beter nog geen vervanging en gewoon geld terug. En dan naar je slager voor een vers stuk Hollandse Ossenhaas ;) Maar dat is mijn mening....
Mja, alleen zitten hier gewoon geen goede slagers in de buurt..

Gewoon niet..

Op 20min rijden zit een redelijke maar ook niet meer dan dat.

M’n favo slager zit op 50min rijden en daar heb ik ook niet altijd tijd voor.

Gelukkig zijn ze op Kijkduin aan het verbouwen en komt er een Vleeschmeesters, franchise van een oud collega van me die ik wel vlees toevertrouw maar dat duurt nog ruim 9 maanden :(

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

1nsane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Gewoon niet..

Op 20min rijden zit een redelijke maar ook niet meer dan dat.

M’n favo slager zit op 50min rijden en daar heb ik ook niet altijd tijd voor.
Dat is inderdaad niet zo mooi!

Maar ook online zijn er dacht ik wel slagers die gewoon vers NL vlees verkopen, al is het maar bij koopeenkoe.nl Alles beter dan dit lijkt me.

Ben benieuwd naar de reactie van beefandsteak en wat hier uit voort komt.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Gewoon niet..
In Nederland, geen 'echte' slager in de buurt?
Lijkt me eigenlijk sterk...

Ik vraag altijd bij een turkse slager naar speciale stukken rund/lams/schapenvlees. Die laat me gewoon kiezen uit een compleet karkas/achter/voorbout. En haalt er dan een stuk uit, zoals ik dat wil.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Vandaag met mijn boning mes een kip lopen ontleden, vlees is vriezer in gegaan met marinade, de vleugels en poten gaan straks op de bbq. Nog rijst van gisteren over en dat gaat door het groentemix + wat extra rijs en daar de kip van de bbq bij. Van het karkes nu lekker kippenbouillon aan het trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:19:
[...]

In Nederland, geen 'echte' slager in de buurt?
Lijkt me eigenlijk sterk...

Ik vraag altijd bij een turkse slager naar speciale stukken rund/lams/schapenvlees. Die laat me gewoon kiezen uit een compleet karkas/achter/voorbout. En haalt er dan een stuk uit, zoals ik dat wil.
Het hangt er maar gewoon vanaf waar je woont lijkt me, @1nsane zal toch echt wel weten wat er in zijn buurt zit? Zo heb ik in mijn omgeving geen enkele viswinkel of groenteboer meer zitten, of lijkt je dat ook sterk... ;)

Winkels verdwijnen helaas steeds meer uit het straatbeeld, jammer maar waar.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:10:
[...]

Het hangt er maar gewoon vanaf waar je woont lijkt me
Uiteraard! Maar waar de van-oorsprong-nederlandse-slager (b.v. de ouderwetse Keurslager o.i.d.) is vertrokken, is er vaak wel een winkel voor teruggekomen, waarvan de uitbater, laten we het zo netjes mogelijk zeggen, niet van oorsprong uit Nederland komt.
Zo heb ik in mijn omgeving geen enkele viswinkel of groenteboer meer zitten, of lijkt je dat ook sterk... ;)

Winkels verdwijnen helaas steeds meer uit het straatbeeld, jammer maar waar.
ehhhh? Dat vind ik wel heel bijzonder ja. :?
Volgens je profiel woon je in Amsterdam.
Begrijp me goed, ik zou voor geen goud in Amsterdam willen wonen. Maar ik ben wel jaloers op het enorm diverse winkelaanbod, vooral op voedselgebied. Vooral in onze hoofdstad is het multi-culturele aanbod aan eten en drinken imho gewoonweg top!
Nog afgezien van alle markten die er her en der gehouden worden. _/-\o_

Wat dat betreft heb ik hier in de Polder ook genoeg keuze, maar het kan altijd nog diverser. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa qua indisch denk ik dat je gewoon beter in den haag kunt wonen :+ .

offtopic:
Amsterdam is best leuk maar zo vernaggeld dat ik blij ben dat ik er niet woon (heb er wel tijdje gestudeerd en mijn bul op het Roeterseiland op mogen pikken).

* Boudewijn rent.

Ik geloof er heilig in dat er altijd wel een goede groothandel/slager/delicatessentent in de buurt zit. Even langsrijden kan prima als je de hoeveelheden vlees ziet die sommigen hier noemen (voor 2 ons ga je niet een half uur rijden, maar voor 5kg neem ik aan van wel).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Uiteraard! Maar waar de van-oorsprong-nederlandse-slager (b.v. de ouderwetse Keurslager o.i.d.) is vertrokken, is er vaak wel een winkel voor teruggekomen, waarvan de uitbater, laten we het zo netjes mogelijk zeggen, niet van oorsprong uit Nederland komt.
Klopt, waar bij mij eerst een Hollandse bakker zat (geen goede overigens) zit nu een Turkse bakker waar ik graag kom. En waar eerst een kaasboer zat zit nu een islamitische slager. Maar dat zal lang niet overal het geval zijn.
ehhhh? Dat vind ik wel heel bijzonder ja. :?
Volgens je profiel woon je in Amsterdam.
Begrijp me goed, ik zou voor geen goud in Amsterdam willen wonen. Maar ik ben wel jaloers op het enorm diverse winkelaanbod, vooral op voedselgebied. Vooral in onze hoofdstad is het multi-culturele aanbod aan eten en drinken imho gewoonweg top!
Nog afgezien van alle markten die er her en der gehouden worden. _/-\o_
Ik bedoel dan ook op loopafstand, maar ook als ik naar de Amsterdamse Poort ga met de metro kan ik daar alleen maar een hele goede slager vinden, groente en viswinkels zijn ook daar verdwenen. Als ik naar de stad ga heb ik inderdaad wel meer keuze, maar ook niet dicht bij elkaar.

Aan toko's dan inderdaad weer geen gebrek, heb er al 4 op loopafstand (5-10 minuten) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 06-03-2020 17:43 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
1nsane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:39:
[...]

Een THT staat er niet op. Ik heb ze gemaild dat ik dit idd niet accepteer en vervanging verwacht.
Had je vers vlees verwacht dan, het staat er gewoon bij dat het diepvries is. Diepgevroren kan geen kwaad ook al heeft het gevoelsmatig niet mijn persoonlijke voorkeur.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 06-03-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 20:02
1nsane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:39:
[...]

Een THT staat er niet op. Ik heb ze gemaild dat ik dit idd niet accepteer en vervanging verwacht.
Ik meen dat een tht/tgt verplicht is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Vlees mag max 3 jaar ingevroren zijn mag het nog vers genoemd worden. Veel vlees word zelfs meerdere keren ontdooid en weer ingevroren in deze periode van soms 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
D.deJong schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:43:
Vlees mag max 3 jaar ingevroren zijn mag het nog vers genoemd worden. Veel vlees word zelfs meerdere keren ontdooid en weer ingevroren in deze periode van soms 3 jaar.
Maar dan nog: Is een tht datum niet verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
bszz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:48:
[...]

Maar dan nog: Is een tht datum niet verplicht?
Vanaf 13 december 2014 werden nieuwe etiketteringsregels voor vlees van kracht. Op de eindverpakking voor de consument moet dan verplicht de invriesdatum worden vermeld. Indien het product meerdere keren is ingevroren moet de datum van eerste invriezing op de eindverpakking van de consument staan. Daarmee heeft de consument inzicht hoe lang een bevroren levensmiddel ingevroren is geweest. Indien een levensmiddel diepgevroren door de detailhandel wordt ontvangen en ontdooid wordt verkocht moet “ontdooid” op het etiket worden vermeld.

[ Voor 56% gewijzigd door D.deJong op 06-03-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

franssie

Save the albatross

D.deJong schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:43:
Ik heb wat moeite om de normen te vinden, maar als het diep-diep (-32c) ingevroren is mag er dacht ik meer (als in langer) dan bij -18c. Meerdere keren ontdooien en invriezen mocht dacht ik juist weer niet.
Van een stuk vlees (als in een heel dier of een groot gedeelte daarvan) geloof ik het wel een jaar. Maar eenmaal goportioneerd of erger gehakt dan wil ik het niet.

Heb jij een link naar de normen hiervoor?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Sterker nog, iedere keer dat je het vlees ontdooid en er iets mee hebt gedaan mag er een nieuwe productiedatum op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Goedkoop actie vlees zit veelal aan de uiterste bewaartijd van 3 jaar en komt meestal uit de grootschalige vleesindustrie.
Het lijkt dus te mogen, toch maar eens aan mijn groothandel vragen (of het etiket lezen). en morgen naar de Lindenhoff.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
D.deJong schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:13:
Sterker nog, iedere keer dat je het vlees ontdooid en er iets mee hebt gedaan mag er een nieuwe productiedatum op.
Volgens mij is dat allang niet meer zo:

https://www.vleesplus.nl/...ket-vlees-wordt-verplicht

En hierin lijkt te staan dat er een tht op zou moeten staan:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26991-387.html

of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door bszz op 06-03-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Bevroren vlees hoeft alleen een THT vermelding te hebben. Of er mazen in de wet zitten waardoor Beefensteak hier niet aan hoeft te voldoen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
D.deJong schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:44:
Bevroren vlees hoeft alleen een THT vermelding te hebben. Of er mazen in de wet zitten waardoor Beefensteak hier niet aan hoeft te voldoen weet ik niet.
Ik vind er verder niet per se wat van maar als je een goede duit betaalt voor je vlees, mag je er mijn inziens van verwachten dat het niet alleen kwalitatief goed vlees is maar ook niet al meer dan een jaar ergens in een vriescel ligt.

Ik snap best dat als het uit Uruguay moet komen, dat het niet binnen 2 maanden in je vriezer thuis ligt maar meer dan een jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik snap sowieso niet waarom dat vlees uit Uruguay, Australië of Argentinië moet komen om maar wat te noemen. Terwijl we hier in Nederland prachtige koeien hebben rondlopen die ook graag opgegeten worden.

Ik zie graag dit soort etiketten, NL, NL, NL en NL :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX6P4KW85hsexrF6IN2JYI_uMRY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/EMYLvLfLP76IsjoIxha5SlSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:10:
Ik snap sowieso niet waarom dat vlees uit Uruguay, Australië of Argentinië moet komen om maar wat te noemen. Terwijl we hier in Nederland prachtige koeien hebben rondlopen die ook graag opgegeten worden.

Ik zie graag dit soort etiketten, NL, NL, NL en NL :)

[Afbeelding]
Ben ik roerend met je eens hoor maar, consider this:

- Ik heb hier binnen 30min nog geen echt goede slager kunnen vinden.

- Koopeenkoe is leuk maar je moet volgens mij een heel pakket afnemen en wachten tot de koe geslacht kan worden. Ik vind het een heel goed concept maar ik weet dat ik voor onbekende tijd moet wachten tot de koe in zn geheel verkocht is.

- Er wordt relatief veel vee geteeld in NL maar het meeste gaat naar het buitenland.

Dus ja, ik ben het met je eens maar helaas is een goed stuk NL vlees krijgen, in elk geval hier in de buurt, geen ABC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Ben ik roerend met je eens hoor maar, consider this:

- Ik heb hier binnen 30min nog geen echt goede slager kunnen vinden.
Dat is gewoon minder...
- Koopeenkoe is leuk maar je moet volgens mij een heel pakket afnemen en wachten tot de koe geslacht kan worden. Ik vind het een heel goed concept maar ik weet dat ik voor onbekende tijd moet wachten tot de koe in zn geheel verkocht is.
De koe wordt te koop aangeboden als deze rijp voor de slacht is. Meestal is de koe dan binnen een paar dagen verkocht is mijn ervaring.Dan van slacht tot levering is een week of vier inderdaad, het moet ook rijpen.
- Er wordt relatief veel vee geteeld in NL maar het meeste gaat naar het buitenland.
Daarom snap ik ook niet dat beefandsteak niet gewoon Nederlands vlees verkoopt....
Dus ja, ik ben het met je eens maar helaas is een goed stuk NL vlees krijgen, in elk geval hier in de buurt, geen ABC.
Online is er volgens mij wel te krijgen hoor, maar wellicht ook bevroren. Heb je al een reactie terug gekregen trouwens op je klacht?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Het is natuurlijk van de zotte dat we topkwaliteit Nederlands vlees exporteren en dat het gros van de Nederlanders de kiloknallers uit Afrika zit weg te knauwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:23:
[...]

Dat is gewoon minder...

[...]

De koe wordt te koop aangeboden als deze rijp voor de slacht is. Meestal is de koe dan binnen een paar dagen verkocht is mijn ervaring.Dan van slacht tot levering is een week of vier inderdaad, het moet ook rijpen.

[...]

Daarom snap ik ook niet dat beefandsteak niet gewoon Nederlands vlees verkoopt....

[...]

Online is er volgens mij wel te krijgen hoor, maar wellicht ook bevroren. Heb je al een reactie terug gekregen trouwens op je klacht?
Beefensteak verkoopt ook wel NL vlees maar het is denk ik 15% van het assortiment en heel eerlijk gezegd snap ik ook wel dat Japans zwart rund (Wagyu) maar beperkt beschikbaar is uit NL bijvoorbeeld.

Qua Rundvlees is het veel buitenlands daar maar andere vleessoorten wel uit NL.

Zo heb ik mezelf weer laten gaan en een mooi stuk Livar Procureur gekocht daar.

Ik heb reactie gehad en krijg korting op volgende bestelling. Toen ik de verpakking openmaakte bleek de tht datum omgevouwen te wezen en die was tot Feb 2021.

Ik heb het dan ook maar lekker versneden en ingevroren weer.

Verder wel redelijk tevreden over Beefensteak hoor.

Je krijgt gewoon wat je ziet en koopt en ok, beetje jammer dat die Ossenhaas al 1jr in de vriezer lag maar verder mankeert er denk ik weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@1nsane Je koopt blijkbaar grotere hoeveelheden vlees, heb je geen groothandel dichter in de buurt dan die 50 minuten naar een goede slager?

Pasje regelen en dan heb je waarschijnlijk goedkoper en verser vlees dan van een online shop.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:39:
@1nsane Je koopt blijkbaar grotere hoeveelheden vlees, heb je geen groothandel dichter in de buurt dan die 50 minuten naar een goede slager?

Pasje regelen en dan heb je waarschijnlijk goedkoper en verser vlees dan van een online shop.
Er zit een Sligro op ongeveer 25min rijden maar het is een kleintje waar je dus niet ff binnenloopt en heerlijke vleeschen koopt op zicht. Ze kunnen wel leveren maar dan moet je het bestellen en dan levert het me mijn inziens weinig voordeel over B&S.

En goedkoper? Sligro/Makro/Hanos is echt niet per se goedkoper hoor. Dat is echt een fabeltje.

Ik heb geen eigen bedrijf maar mn vrouw wel dus hebben we wel een pas voor de 3 genoemde tenten maar als het meer dan 30 min rijden is, dan komt gemak al snel om de hoek kijken en toog ik naar online. Voordeel van B&S is dat ze ook vrij snel leveren, aan huis en ‘s avonds.

Er zit overigens op 20min wel een “stijlslagerij” maar die is echt absurd duur. (Waar je bijvoorbeeld 6,- betaalt voor een onsje Fricandeau). Sorry maar ik wil gewoon mooi vlees voor een eerlijke prijs.

Zo ben ik erg te spreken over Reas Keurslager in Zoetermeer. Mooie grote familietent met mooie producten voor een goede prijs (wat meer dan bij de slager hier om de hoek maar ook 10x beter).

Voordeel van groot inslaan is overigens wel dat ik niet wekelijks hoef te shoppen voor goed vlees. Een kippendij filet durf ik best bij de AH te kopen, geen top maar wel eetbaar.

Ik ben er overigens van overtuigd dat er op een 30min reisafstand van mijn huis wel een goede slager is te vinden, alleen heb ik hem nog niet gevonden ;-)

Nu ben ik pas sinds 1,5jr echt serieus met koken bezig hoor en woon ik hier pas 2,5jr dus ik zal er vast wel een over het hoofd gezien hebben maar alles binnen 20min hier heb ik wel gezien. Ik woon zo ongeveer tegen het strand bij Kijkduin in de buurt (zie de duinen vanuit mn huis) en dat is een behoorlijke uithoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@1nsane Ik begrijp je punten goed hoor en zo te lezen heb je dan niet veel keuze. En jammer dat je alleen maar een kleine Sligro in de "buurt" hebt, ik heb hier op een 15 minuten afstand een grote Makro, Hanos, Sligro en nog meer zitten.

En wel of niet goedkoper hangt er denk ik vanaf of je de BTW af kunt trekken..... ;)

Ik heb naast die groothandels ook nog eens het geluk dat die slagerij Meester waar ik het over had ook nog eens aan thuisbezorgen doet, ik kan daar dus zo een kilo verse Hollandse ossenhaas bestellen en laten thuis bezorgen. Wel € 70,- de kilo....

Maar ik ga net zo makkelijk even langs, zo heb ik gisteren nog een mooie lamsrack gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmOLNn25jV_K48gzLMmEwnkiAtA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/GwOwA0AXSTdJd7u6GkVvy4fo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog even kijken wat ik er mee ga maken, misschien iets Grieks met oregano, tijm en Tzatziki er bij of zo.

Alleen heb jij daar weinig aan natuurlijk, al zou je nog even verder kunnen zoeken naar goede slagers die ook bezorgen in jouw regio. Beter dan een jaar oud bevroren vlees uit Zuid-Amerika lijkt me..

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
@bvk tja.. ik had vorige keer een wagyu picanha bij ze gehaald en die was 4 maanden geleden geslacht. Dat vind ik nog acceptabel gezien het feit dat deze uit Australië kwam.

Ik ga aankomend weekend nog maar eens rondkijken voor slagers.

Nadeel is dat als ik een cirkel van 30 min rond mn huis trek, ongeveer 1/2 van die cirkel in de duinen en zee ligt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:57
1nsane schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
@bvk tja.. ik had vorige keer een wagyu picanha bij ze gehaald en die was 4 maanden geleden geslacht. Dat vind ik nog acceptabel gezien het feit dat deze uit Australië kwam.

Ik ga aankomend weekend nog maar eens rondkijken voor slagers.

Nadeel is dat als ik een cirkel van 30 min rond mn huis trek, ongeveer 1/2 van die cirkel in de duinen en zee ligt :+
Ook al in het Westland gekeken bijvoorbeeld in Poeldijk of naaldwijk bij https://www.slagerijvankoppen.nl/

In maasland kan je ook in de winkel van het restaurant Bavette vlees kopen van hun eigen Wagyu en Hereford runderen https://bavette.nl/winkel/

[ Voor 11% gewijzigd door Brinkiewestland op 13-03-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:20:
[...]

Zouden de Sligro/Hanos/Makro/Amazing gewoon openblijven? Daar was het donderdag redelijk rustig en nu de horeca dicht gaat is daar nog genoeg te hamsteren ;)

@Boudewijn Ziet er lekker uit inderdaad, zal wel een verandering zijn na al dat Thaise eten!
Even een move uit het avondmaaltijd topic weg.

Ik denk dat ze gewoon openblijven, ik ga morgen even kijken (wilde er dit weekeinde niet heen om de hamsters de ruimte te geven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Lekker, simpel en goedkope aardappelham-maaltijdsoep van Chef John.

Aardappel, wortel, ui, bleekselderij, hamblokjes, slagroom.... geweldig lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 16-03-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Even een move uit het avondmaaltijd topic weg.

Ik denk dat ze gewoon openblijven, ik ga morgen even kijken (wilde er dit weekeinde niet heen om de hamsters de ruimte te geven).
Hanos:
ook desinfecterende handgel na elke bezorging.
Maatregelen in onze vestigingen:

Onze vestigingen blijven open volgens de reguliere openingstijden. In al onze vestigingen staat bij binnenkomst desinfecterende handgel. Wij verzoeken u hiervan gebruik te maken. Uiteraard hebben wij in onze vestigingen strenge richtlijnen ten aanzien van hygiëne. Deze gelden nu, net als altijd. Onze medewerkers zijn zich hier zeer van bewust en nemen extra maatregelen. Wel houden wij uit voorzorg onze proefpunten voorlopig gesloten. Met betrekking tot de betaling vragen wij u zoveel mogelijk met pin te betalen. Mocht u toch met contant geld betalen, leg het geld dan neer en pak eventueel wisselgeld zelf op om hand-op-hand contact te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:31:
@1nsane Ik begrijp je punten goed hoor en zo te lezen heb je dan niet veel keuze. En jammer dat je alleen maar een kleine Sligro in de "buurt" hebt, ik heb hier op een 15 minuten afstand een grote Makro, Hanos, Sligro en nog meer zitten.

En wel of niet goedkoper hangt er denk ik vanaf of je de BTW af kunt trekken..... ;)

Ik heb naast die groothandels ook nog eens het geluk dat die slagerij Meester waar ik het over had ook nog eens aan thuisbezorgen doet, ik kan daar dus zo een kilo verse Hollandse ossenhaas bestellen en laten thuis bezorgen. Wel € 70,- de kilo....

Maar ik ga net zo makkelijk even langs, zo heb ik gisteren nog een mooie lamsrack gehaald:

[Afbeelding]

Nu nog even kijken wat ik er mee ga maken, misschien iets Grieks met oregano, tijm en Tzatziki er bij of zo.

Alleen heb jij daar weinig aan natuurlijk, al zou je nog even verder kunnen zoeken naar goede slagers die ook bezorgen in jouw regio. Beter dan een jaar oud bevroren vlees uit Zuid-Amerika lijkt me..
Ziet er goed uit die rack! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:43
Voor wie het gemist hebben, de groothandels zijn nu ook beschikbaar voor consumenten: https://www.nu.nl/economi...pen-voor-consumenten.html

hehe, de hamsteraars weten het schijnbaar al: https://www.telegraaf.nl/...een-parkeerplek-meer-vrij

[ Voor 27% gewijzigd door Freelance op 20-03-2020 11:18 . Reden: linkje telegraaf ]

(...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a51TEyKniRYvl3RdB0q6Hh0Krao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLCGJ7qpr1XF6dAC15N7Zurf.jpg?f=fotoalbum_large

Van de week weer wat lekkere vleeschen binnen gekregen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane ik ben een vleeseter maar wat jij er per maand doorheen stouwt - respect !
En het ziet er prima uit - eet ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:51:
@1nsane ik ben een vleeseter maar wat jij er per maand doorheen stouwt - respect !
En het ziet er prima uit - eet ze.
Het gaat er heus niet allemaal in een maand doorheen hoor ;-)

Meestal versnijd, bereid en/of bereid ik het voor en gaat de rest de vriezer in zo heb ik altijd wat lekkers binnen handbereik wanneer ik wil of wanneer ik spontaan gasten uitnodig (ik ben ook graag een goed gastheer, niks leukers dan samen van heerlijk eten te genieten).

Nu zal ik de komende weken natuurlijk niet echt gasten ontvangen dus zal ik nu niet zo veel bestellen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Aangezien we nu nog meer tijd hebben om te delibereren over van alles en nog wat, en koken in het bijzonder, in dit topic.

Moet me ff wat van het hart. En dan vooral bepaalde, gebezigde uitspraken waar ik me aan stoor c.q. over verbaas. :+

-Waarom wordt er vaak gesproken over een 'leuk gerechtje'. En dan vooral dat irritante verkleinwoord; 'gerechtJE'?
Of meer in het algemeen, overal zo'n '...tje' aan vast plakken? Waar komt dat toch vandaan?

-Of als iemand een recept bespreekt, hoeveelheden noemt en dan nadrukkelijk zegt dat je je aan de hoeveelheden moet houden. En er bij zegt " .... want dat willen we niet...". We? Jij zul je bedoelen! ;)

-Waarom heet veel vlees ineens 'vleeschen'?

-En in vrijwel alle kookprogramma's zie ik ze snijafval altijd hokus-pokus laten verdwijnen. Doen ze daar niet aan GFT afvalscheiding?

:? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 22-03-2020 11:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:20:
Aangezien we nu nog meer tijd hebben om te delibereren over van alles en nog wat, en koken in het bijzonder, in dit topic.

Moet me ff wat van het hart. En dan vooral bepaalde, gebezigde uitspraken waar ik me aan stoor c.q. over verbaas. :+

-Waarom wordt er vaak gesproken over een 'leuk gerechtje'. En dan vooral dat irritante verkleinwoord; 'gerechtJE'?
Of meer in het algemeen, overal zo'n '...tje' aan vast plakken? Waar komt dat toch vandaan?

-Of als iemand een recept bespreekt, hoeveelheden noemt en dan nadrukkelijk zegt dat je je aan de hoeveelheden moet hebben. En er bij zegt " .... want dat willen we niet...". We? Jij zul je bedoelen! ;)

-En in vrijwel alle kookprogramma's zie ik ze snijafval altijd hokus-pokus laten verdwijnen. Doen ze daar niet aan GFT afvalscheiding?

Meh, “vleeschen” ben ik het nog wel mee eens. Het woord “gerechtje” bezorgt me daarentegen wel negatief kippenvel. Maarja, dat kan je ook vinden van het woord “brunoise” voor het in kleine blokjes snijden van whatever.

Met weggooien van spullen bezorg je mij in elk geval sowieso een negatieve smaak.

En hoeveelheden? Schei sowieso uit, alles op gevoel hier, een gram zout of knoflookpoeder meer of minder is echt geen ramp zolang je iets lekkers kookt wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rda-OZPX-UMda7EnXQK1JUStYTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcZ7VQAhOFjI2gShl7Ns6GA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VgBW8aZcs4Xndb_Kd0WxxLhcbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i57p1rpYNbrG3BRK0G2CKpZb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had vandaag nog wat Italiaanse kip over dus daar gaan we morgen nogmaals van smullen. Ziet er wellicht niet smakelijk uit, is het wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Levert aalvink goede kwaliteit? Of blijf ik echt beter bij iets als koopeenkoe voor goede kwaliteit?
Tot nu toe vooral gewend aan lokale keurslager en AH/nettorama

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik wil een vettrechter kopen omdat ik het binnen frituren een beetje zat ben.

Nu wil ik er een met een grote capaciteit omdat de vet-temperatuur dan stabieler is, zeker bij dingen als diepgevroren croquetten is dat handig. Ook wil ik geen digitale meuk denk ik, dat kan alleen maar stuk.
Gezien ik een redelijke voorkeur voor ossewit heb is een aftapkraan denk ik ook niet handig, of toch wel?

Wat zijn nog meer dingen waar ik op kan letten? Inzetscenario is buiten dus een geurfilter boeit me ook niet zo.

Ik ken behalve de reguliere witgoedmerken alleen Fritel. Iemand tips? Ik zit naar een 3505 profi te kijken. Die 8liter-versie is iets te , denk ik. Mooi RVS ding zonder onzindingen die stuk kunnen.

Wat maak ik graag:

- Zelden frites.
- Nu en dan tempura, kroepoek
- Regelmatig een croquette of 2-6.

Mijn huidige setup bij croquetten ed is een suikerthermometer en 2 liter zonnebloem olie in een brede steelpan en mijn grote pit op max. Bij 2 croquetten klap je dan al naar de 135C (van 180 af) en dat is wel een stevige dip

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 27-03-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:20:

-Of als iemand een recept bespreekt, hoeveelheden noemt en dan nadrukkelijk zegt dat je je aan de hoeveelheden moet houden. En er bij zegt " .... want dat willen we niet...". We? Jij zul je bedoelen! ;)

Kijk eens naar tenten die het hebben over een schuimpje, gelletje, mousseje etc..
Een gerechtje snap ik nog wel, voor iets dat tussen een amuse gueulle en een gerecht in zit.

Vleeschen snap ik niet.

Qua kookprogramma's: Guess what, die zijn niet helemaal realistisch ;). Er staat bij een lange garing ook altijd een al gegaarde versie zomaar klaar in de oven. Die garingskabouters wil ik ook in mijn keuken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Goh, ik was dus niet de enige die het opviel. :)

Blijft de vraag; waar komt dat vandaan, dat gebruik van het verkleinwoord(je)?
Is dat trendy? Is 't hip/cool/dope/[whatever trendy term]?

Ik vind het eerder een beetje kinderachtig/dommig klinken.

Enne, dat iets 2 uur in de oven staat en na 2 minuten kookshow al klaar is. Nee, da's wel duidelijk. Vaak wordt er trouwens ook wel bij gezegd:
"en zo zie dat er dan uit, als het klaar is"
of
"en deze heb ik al voorbereid".

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Dennis1812 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:58:
Levert aalvink goede kwaliteit? Of blijf ik echt beter bij iets als koopeenkoe voor goede kwaliteit?
Tot nu toe vooral gewend aan lokale keurslager en AH/nettorama
Aalvink staat hier wekelijks in Enschede op de markt, maar die vent zelf is een beetje een chagrijn.
Verder is de kwaliteit niet echt heel hoog, maar daar zijn de prijzen ook naar.
Voor de wat meer banale stukken vlees, prima, maar ik zou er geen ossehaas o.i.d. bestellen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Boudewijn schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:18:
Ik wil een vettrechter kopen omdat ik het binnen frituren een beetje zat ben.

Nu wil ik er een met een grote capaciteit omdat de vet-temperatuur dan stabieler is, zeker bij dingen als diepgevroren croquetten is dat handig. Ook wil ik geen digitale meuk denk ik, dat kan alleen maar stuk.
Gezien ik een redelijke voorkeur voor ossewit heb is een aftapkraan denk ik ook niet handig, of toch wel?
Lijkt me toch wel handig. Het vet verwijderen doe je sowieso als het gesmolten is. Althans ik...
Wat zijn nog meer dingen waar ik op kan letten? Inzetscenario is buiten dus een geurfilter boeit me ook niet zo.

Ik ken behalve de reguliere witgoedmerken alleen Fritel. Iemand tips? Ik zit naar een 3505 profi te kijken. Die 8liter-versie is iets te , denk ik. Mooi RVS ding zonder onzindingen die stuk kunnen.

Wat maak ik graag:

- Zelden frites.
- Nu en dan tempura, kroepoek
- Regelmatig een croquet of 2-6.

Mijn huidige setup bij croquetten ed is een suikerthermometer en 2 liter zonnebloem olie in een brede steelpan en mijn grote pit op max. Bij 2 croquetten klap je dan al naar de 135C (van 180 af) en dat is wel een stevige dip
Waarom zo'n dure? Voor 4-5 tientjes heb je een standaard frituurpan die gewoon werkt. Als je al die poespas niet wilt blijft er alleen een bak, verwarmingselement en thermostaat over. Lijkt me dat dat niet zoveel hoeft te kosten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:25:
[...]

Lijkt me toch wel handig. Het vet verwijderen doe je sowieso als het gesmolten is. Althans ik...
Ik verwijder uit een pan gewoon het vet als het ranzig is en gooi ik het in een krant in de kliko. Bij vloeibaar (doe ik ook wel eens) filter ik het na gebruik in een glazen pot maar dat is idd wel makkelijker uit een pan dan uit een vetbak.
Model met een kraantje is wel bijna 2x zo duur als zonder :X
Waarom zo'n dure? Voor 4-5 tientjes heb je een standaard frituurpan die gewoon werkt. Als je al die poespas niet wilt blijft er alleen een bak, verwarmingselement en thermostaat over. Lijkt me dat dat niet zoveel hoeft te kosten ook.
Ik wil redelijk wat vermogen en houd niet van plastic fantastic. Ik zie op deze tefal al weer veel te veel complexe dingen en plastic: https://www.tefal.nl/Elek...01583?scc=Fryers_separate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Ik verwijder uit een pan gewoon het vet als het ranzig is en gooi ik het in een krant in de kliko. Bij vloeibaar (doe ik ook wel eens) filter ik het na gebruik in een glazen pot maar dat is idd wel makkelijker uit een pan dan uit een vetbak.
Model met een kraantje is wel bijna 2x zo duur als zonder :X

[...]

Ik wil redelijk wat vermogen en houd niet van plastic fantastic. Ik zie op deze tefal al weer veel te veel complexe dingen en plastic: https://www.tefal.nl/Elek...01583?scc=Fryers_separate
Wij hebben geloof ik een voorloper op deze: https://www.mediamarkt.nl...fryer-4l-pro-1060522.html
Doet wat het moet doen en geen rare fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
@barrymossel

Mijn twijfelpunt is dat je daar dus met 2000W versus 3200W zit, met name bij bevroren dingen is wat vermogen wel fijn om je vet snel terug op temperatuur te krijgen.
Grmbl twijfels.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-03-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:18:
Ik ken behalve de reguliere witgoedmerken alleen Fritel. Iemand tips?
Ik zou bij een groothandel een frituur met uitneembare bak (dan is een kraantje overbodig) van Hendi of iets dergelijks scoren. Hoe meer rvs, hoe makkelijker het schoon te maken is. Hoeft niet meer dan Eur 100 te kosten.
croquet
Croquette (of gewoon in het Nederlands: kroket). Croquet is minder geschikt om te frituren.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
8088 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Ik zou bij een groothandel een frituur met uitneembare bak (dan is een kraantje overbodig) van Hendi of iets dergelijks scoren. Hoe meer rvs, hoe makkelijker het schoon te maken is. Hoeft niet meer dan Eur 100 te kosten.
De RVS-voorkeur heb ik dus om exact die reden.
Croquette (of gewoon in het Nederlands: kroket). Croquet is minder geschikt om te frituren.
Fair enough, bij dezen aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Bij de Hanos (dus exclusief btw):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmZI3vpYyxUWuoOA8vWIeR3bmV8=/f/image/mS3oSL7B1kenrrwCJfE7Qp3h.png

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Boudewijn schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:25:
Daar heb ik de voorloper van zo te zien, gebruik die al jaren. Inderdaad veel plastic en zou stukken robuuster kunnen maar vooralsnog geen klachten. Hij werkt al jaren prima.

Het systeem met zo'n lekbak en in gebouwd filtertje maakt het allemaal zo oneindig veel makkelijker. Leuk dat die simpele modellen allemaal een stuk goedkoper zijn, maar het schoonmaken is een hel en daar ga ik gewoon niet meer aan beginnen.
Deze loopt zelf leeg in de bak, de pan, deksel en het mandje gooi je in de vaatwasser en klaar. Hooguit met een doekje het element nog even afvegen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Daar heb ik de voorloper van zo te zien, gebruik die al jaren. Inderdaad veel plastic en zou stukken robuuster kunnen maar vooralsnog geen klachten. Hij werkt al jaren prima.

Het systeem met zo'n lekbak en in gebouwd filtertje maakt het allemaal zo oneindig veel makkelijker. Leuk dat die simpele modellen allemaal een stuk goedkoper zijn, maar het schoonmaken is een hel en daar ga ik gewoon niet meer aan beginnen.
Deze loopt zelf leeg in de bak, de pan, deksel en het mandje gooi je in de vaatwasser en klaar. Hooguit met een doekje het element nog even afvegen.
Helemaal mee eens.
Mocht ik in de toekomst een andere frituurpan kopen (dit kreng heb ik gekregen), dan graag wel 1 die schoon te houden is.
Deze is gewoon 1 bonk vette funzigheid atm....

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn Het belangrijkste is de massa van het vet, meer liter is beter. Voor twee personen is die princess voldoende (heb ik ook maar met ander label). Maar meer vermogen is nooit schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:33:
@Boudewijn Het belangrijkste is de massa van het vet, meer liter is beter. Voor twee personen is die princess voldoende (heb ik ook maar met ander label). Maar meer vermogen is nooit schadelijk.
Yup daarom wil ik dus een grote, gewoon lompe thermische capaciteit. Dat vangt de initiele klap van de vrieskou op. Daarna echter betekent veel capaciteit en weinig vermogen wel dat het opwarmen weer lang duurt . Ik ga ook maar eens naar Hendi kijken ja, voor veel dingen is dat een prima horeca-huismerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vermogen is alleen maar interessant voor de opwarmtijd lijkt mij. Meer olie/vet is meer vermogen nodig om het snel warm te hebben. Neem je dus een grotere pan vanwege meer vermogen gaat hij waarschijnlijk niet sneller zijn.
Voordeel van een flinke pan is wel dat de temperatuur minder snel terug zakt als je er een hoop in gooit. Doe je dat regelmatig dan kan je beter een ruime maat kiezen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn Hendi is inderdaad een prima huismerk voor dit soort lompe dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

8088 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:25:
Bij de Hanos (dus exclusief btw):

[Afbeelding]
Deze zie je ook vaak bij de Sligro staan met korting, vaak hebben ze eens per zoveel maanden alles van dit soort troep ineens met 30% korting.

Wij hebben ook die princess door een erfenis zelfs 2, dus zodra deze niet meer schoon te krijgen is gaat die naar de stort en gebruik ik de andere.
Verder ook op zoek naar 1 die minder vettig en vies wordt aan de buitenkant, bij ons staat die ook buiten(onder afdakje) maar het is altijd behelpen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Honesty 30% ethanol (spiritus), half dopje allesreiniger en dan aanvullen met water in een oude spuitfles. Krijg je alles mee vetvrij. Heb je geen lege spuitfles, gooi dan de waardeloze glassex maar leeg want daar zit vet in voor een glimmend resultaat (net zoals haarconditioner, ook gewoon silicone vet).

edit: @Verwijderd dat is inderdaad ook hoe ik de binnenkant schoonmaak. Ik gebruik frituurolie, dat vergumd minder dan vloeibaar vet gelukkig, daar ben ik al heel lang geleden mee gestopt want laat teveel bijsmaak achter naar mijn mening).

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 27-03-2020 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Leeggieten en rustig uitkoken met een vaatwastablet. Even met een vaatwasborstel erdoorheen en klaar.

Mooiste is nog geen vloeibaar vet gebruiken. Restanten daarvan word net kauwgom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Frituren jullie allemaal zo veel dan?

Ik frituur vrij weinig en dan pak ik gewoon een gietijzeren braadpan, kieper daar 3 liter olie en frituren maar. Het te frituren spul haal ik vooraf al uit de vriezer zodat het van -20 naar -10 gegaan is of zo en je niet al teveel temperatuur verlies hebt. En vaak ook bijvoorbeeld kipvleugels of gamba's die al niet eens bevroren zijn.

En als de olie weer afgekoeld is gaat het terug in de fles voor een volgende keer. Tot het bruin begint te worden uiteraard... ;) Pan even afwassen en klaar.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:39:
Vermogen is alleen maar interessant voor de opwarmtijd lijkt mij. Meer olie/vet is meer vermogen nodig om het snel warm te hebben. Neem je dus een grotere pan vanwege meer vermogen gaat hij waarschijnlijk niet sneller zijn.
Voordeel van een flinke pan is wel dat de temperatuur minder snel terug zakt als je er een hoop in gooit. Doe je dat regelmatig dan kan je beter een ruime maat kiezen.
Niet helemaal. Even een gedachtenexperiment

1: Je x liter vet is 180C
2: Je gooit koude croquetten erin , van -22C.
3: Je vettemperatuur daalt met een bepaalde energie (warmtecapaciteit_croquet*hoeveelheid croquet). Die energie wordt van de energie van het vet afgetrokken. Bij meer vet is de temperatuurdaling minder, maar de totaal onttrokken warmte niet.
4: Het verwarmingselement springt aan. Dat moet in principe evenveel energie aan het vet leveren: of je nou 1 liter vet 40C af laat koelen, of 4 liter 10C... dat is in een ideale wereld evenveel.
5: Het vet warmt op in tijd t.

Tijd t uit stap 5 is puur afhankelijk van: delta_t (je temperatuurverschil), de hoeveelheid vet, je thermische capaciteit van je vet (hoeveel energie moet ik erin stoppen om een bepaalde hoeveelheid vet 1 Kelvin/Celsius op te warmen) , en het vermogen van je verwarmingselement. Op dat punt ligt je product wel in het vet, en als het vet dan niet heet is trekt het in het product. Dan is die thermische capaciteit (veel vet) handig, maar ook je vermogen (hoe snel warmt dat vet weer op naar 180C).

offtopic:
Ik doe even niet aan warmte-lekkages zoals afkoeling, vetspatters of inefficiente apparaten.
Frituren jullie allemaal zo veel dan?

Ik frituur vrij weinig en dan pak ik gewoon een gietijzeren braadpan, kieper daar 3 liter olie en frituren maar. Het te frituren spul haal ik vooraf al uit de vriezer zodat het van -20 naar -10 gegaan is of zo en je niet al teveel temperatuur verlies hebt. En vaak ook bijvoorbeeld kipvleugels of gamba's die al niet eens bevroren zijn.

En als de olie weer afgekoeld is gaat het terug in de fles voor een volgende keer. Tot het bruin begint te worden uiteraard... ;) Pan even afwassen en klaar.
Dat is exact wat ik nu doe ja. In een brede steelpan dan. Is niet altijd even fraai en merk dat mijn tent stinkt als ik het gedaan heb. Doe het ook niet heel vaak, maar vaak genoeg om me eraan te ergeren (nu toevallig 2x in een week ivm falafel, maar normale frequentie is 1x per maand) . De frituurlucht houdt me soms ook tegen om het te doen nml.

Ben ik nou de enige die ossenwit heel mooi vindt voor een frietje? Voor kroepoek enzo is olie wel lekkerder :+ .

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 27-03-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn je moet even je natuurkundeboeken opzoeken.

4 liter vet van 180c = 720
0,5 liter gepaneerde meuk van -22c = -10 // dat is een half melkpak!

720-10 = 710

710 gedeeld door 4,5 = 158c als het water zou zijn maar de gepaneerde meuk komt niet direct op temperatuur dus dat geeft tijd om het warmteelement haar wwerk te laten doen. Ik start wel vaak 5c hoger dan aanbevolen voor deze korte mogelijke daling in temperatuur, en zet dan de instelling lager op 175c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Je gaat ervanuit dat een kilo croquette evenveel energie kost om 1 graad K op te warmen als de energie die een kilo vet kost om 1 graad K af te koelen. Dat is een gok.

Los van de exacte berekening is dat wel waarom ik graag een een grote bak wil met vrij veel vermogen.
Op 185C starten kan ook wel ja, of 190.

Zelfbouwcroquetten blijven niet altijd even mooi als je ze eerst ontdooit, daarom knal ik ze er bewust bevroren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yup - dus even op zoek naar je binas en opzoeken hoeveel energie er opgenomen wordt per stijging C. Dus hoezeer het vet van je baksel het anders doet dan het vet van je olie ... :+

Ik denk dat je frituurvet wint of je moet lood in je voedsel hebben ;)

edit:/ kan Binas niet vinden dus dit nu niet even onderbouwen met de juiste tabel.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 27-03-2020 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Hahaha dit is weer echt des Tweakers. :D Het gaat om een frituurpan! :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Lol, alweer een frituurpannen discussie :-)

Mijn mening:

Haal gewoon een goedkoop apparaat als je toch maar incidenteel frituurt, zijn goedkope pannen zonder allerlei plastic meuk, volgens mij Fritel en ook Inventum hebben wel goedkope pannetjes, anderzijds zag ik laatst bij de Sligro van die wat zwaardere modellen met korting.

En dan uiteraard naar Haags gebruik lekker op je balkon zetten zodat je de lucht niet in je huis hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
barrymossel schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:15:
Hahaha dit is weer echt des Tweakers. :D Het gaat om een frituurpan! :+ :+
Het blijven nerds, een rekensom maken van een frituurpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
D.deJong schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:33:
[...]

Het blijven nerds, een rekensom maken van een frituurpan.
Heuj ho! Ook een frietpan is van belang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

D.deJong schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:33:
[...]

Het We blijven nerds, een rekensom maken van een frituurpan.
Fixed that for you (of wat doe je hier) :+ :> <3

Edit: enne - bruin fruit is gewoon lekker O-)

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 28-03-2020 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sukses voor de lokale boer!
Nu krijgt 'ie tenminste nog een fatsoenlijke prijs voor z'n Nederlandse product:

https://www.omroepflevola...-vol-groente-groot-succes

En in dat kader, had ik vandaag 2 kleuren stamppot gemaakt met gerookte zalm.

Een flinke pan met kruimige aardappels gemaakt, een smeuïge puree (kwestie van slagroom, flinke klont boter, peper, zout en vers geraspte nootmuskaat).

Grote brede ovenschaal ingevet.

De bereide aardappelpuree in 2 delen verdeeld.

Wat boerenkoolbladeren fijngesneden en met een bos bosui en flink wat knoflook ff kort aangebakken in een koekenpan.
Deze groene groenten vermengd met de ene helft van de puree.

Gekookte bietjes geraspt, aangemaakt met wat heel fijn gesneden gedroogde tomaten en dit vermengd met de andere helft van de puree.

Vervolgens banen van 'groene' en 'rode' stampot in de ovenschaal gelegd.
20 minuutjes goed heet laten worden in de oven.

Dan nog wat stukjes gerookte zalm (van een zalmrokerij op Urk) versnipperd met wat feta over de pureeschotel gestrooid, nog een paar minuutjes onder de grill en voila: eetze!

Flinke scheut olijfolie erover en smullen maar.

En als toetje hangop (zelf opgehangen) met wat zelf ingemaakte pruimenprut er over.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48648978001_5db700ef38_c.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door ehtweak op 29-03-2020 09:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goed hoor om de lokale boer te steunen, krijg je vaak ook mooie producten :)

Ik ga vanavond nasi goreng maken.

Zit zelf wat te brainstormen over hoe aan gist te komen, ik heb nog 2 zakjes dr Oetker instantgist, en wil wat oefenen met broodbakken (en houd van Pizza ;) ) . Verse gist gebruik ik te weinig waarna de rest van het bakje weg kan.

Daarom wil ik dus met een moederdeeg gaan werken. Iemand hier concrete ervaringen mee? Gewoon deegmaken en dat met wat extra bloem en water in de ijskast zetten dus enzo blijven vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:00:
Iemand hier concrete ervaringen mee?
Jazeker. En er is ook wel wat informatie in deze topics te vinden: Het Grote Broodbaktopic - Deel 2 en Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zit zelf wat te brainstormen over hoe aan gist te komen, ik heb nog 2 zakjes dr Oetker instantgist, en wil wat oefenen met broodbakken (en houd van Pizza ;) ) . Verse gist gebruik ik te weinig waarna de rest van het bakje weg kan.
De Turkse supermarkten waar ik kom verkopen best behapbare blokjes gist voor een goede prijs. Dat is eventueel een goede bron?
Daarom wil ik dus met een moederdeeg gaan werken. Iemand hier concrete ervaringen mee? Gewoon deegmaken en dat met wat extra bloem en water in de ijskast zetten dus enzo blijven vernieuwen.
Zuurdesem is leuk maar geeft een heel andere smaak. Maar het praktische issue: Als ik mij de recepten herinner moet je het brooddeeg laten rijzen met wat starter erbij. Wil je normaal brood maken? Dan wordt het vroeg opstaan óf pas 's middags brood.

Ik heb zelf een periode dagelijks een no-knead-dough variant gemaakt en ik vond de smaak op de later dagen niet zo lekker. Bijna alcoholisch.
offtopic:
En heb er nu eigenlijk ook weer de mogelijkheid voor met 100% remote werken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

ANdrode schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:19:
Zuurdesem is leuk maar geeft een heel andere smaak.
Ik zou zeggen: zuurdesem is leuk, want het geeft smaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Als de ijskast wat leger is (gisteren best wel ingeslagen) ga ik eens een desem proberen in leven te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Zonder koelkast is een desem ook goed houdbaar, maar dan zul je wat vaker moeten voeden (of buiten zetten zolang het nog koud is). Vooral in de zomer kan het hard gaan. Maar bij een te lage temperatuur (zoals die van een standaard koelkast) zal de desem langzaam in slaap vallen. Met beide situaties valt in ieder geval prima rekening te houden en uiteindelijk zul je een eigen ritme ontwikkelen.

Hoe dan ook, een starter maken duurt wel even, dus je zou al kunnen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Plus het kan ook nog mis gaan. Die van mij had ineens haar. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@8088 wat ik wel begrepen had uit een van mijn boeken is dat hoe warmer het moederdeeg/desem bewaard wordt, hoe zuurder het wordt. Niet iedereen vind die smaak lekker (ik wel maar niet elke dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:44:
@8088 wat ik wel begrepen had uit een van mijn boeken is dat hoe warmer het moederdeeg/desem bewaard wordt, hoe zuurder het wordt. Niet iedereen vind die smaak lekker (ik wel maar niet elke dag).
Ik ben er ook een tijd mee bezig geweest, maar om een starter uit niets te maken heb je juist wat temperatuur nodig. De bacteriën die het zuur maken gaan prima bij lagere temperaturen, maar de wilde gisten hebben het wat warmer nodig (boven de 21.5 graden Celsius uit m'n hoofd). Ik heb het maar weer in de koelkast gezet en voed het nu minder tot het buiten (en dus binnen) wat warmer wordt waardoor het makkelijker op gang komt.

Van Cooking SE (zonder verdere bron):
New starters will usually establish strong bacteria growth long before they get strong yeast growth. The bacteria growth will start within the first couple days, which will make your starter begin to taste sour. Bacteria can produce bubbles too, but they produce so much acid on their own that the bread produced will not rise very well. With a starter that's only 4 days old and has only been fed once or twice, it's very likely that you're still seeing more activity from bacteria than from yeast. (Low temperatures, like those mentioned in the question, will also tend to favor bacteria growth over yeast.)

https://cooking.stackexchange.com/a/33747/
De vraag heeft het trouwens over temperaturen mid tot upper sixties, dus 18.3 tot 21.1 graden C (65-70 graden F).

Wikibooks noemt de volgende temperaturen:
According to sourdough researcher Micheal Gänzle, optimum growth for one strain of Lactobacillus sanfransicensis occurs at 32 °C (89.6 °F), and for the yeast Candida milleri, 27 °C (80.6 °F). That yeast stops growing at 35–37 °C (95–99 °F). Some enthusiasts think that starter-storage temperatures over 27 °C (80.6 °F) are too hot. At temperatures lower than that, the generation times of both organisms are increased.

https://en.wikibooks.org/...dough_Starter#Temperature
In de zomer, eventueel op een koele plek in huis lijkt me dus het makkelijkst. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd1 bij een natuurlijke desem klopt dat denk ik (geen ervaring mee). De vorige keer dat ik een moederdeeg maakte was dat gewoon met (instant)gist en al vrij snel in de koelkast en dan weghalen en bijvoeden.

Het vervolgs proces is volgens mij behoorlijk vergelijkbaar en desem en moederdeeg worden ook veel door elkaar gebruikt. In mijn broodboek start het met kweekgist. Een echte desem is denk ik meer met wild gist zoals je ook vlierbloesemwijn maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:04:
@Verwijderd1 bij een natuurlijke desem klopt dat denk ik (geen ervaring mee). De vorige keer dat ik een moederdeeg maakte was dat gewoon met (instant)gist en al vrij snel in de koelkast en dan weghalen en bijvoeden.

Het vervolgs proces is volgens mij behoorlijk vergelijkbaar en desem en moederdeeg worden ook veel door elkaar gebruikt. In mijn broodboek start het met kweekgist. Een echte desem is denk ik meer met wild gist zoals je ook vlierbloesemwijn maakt?
Ja, wat ik heb gedaan is gewoon bloem en water mengen. Eerst een paar keer dagelijks voeden en dan twee keer dagelijks. Het doel is dan om bacteriën en gist te laten groeien. De bacteriën zijn er bij mij al (bubbeltjes, zure smaak), maar de gist nog niet (genoeg). Daardoor rijst het nog niet echt. Als ik daar gemotiveerd mee doorgegaan was (sinds begin februari?) zal het er uiteindelijk ook wel gekomen zijn, maar in de zomer gaat het denk ik makkelijker.

Als je met gist uit een pakje of blokje begint zal de temperatuur denk ik minder uitmaken, dat rijst immers ook (langzaam) in de koelkast. En je hebt denk ik ook minder last van concurrentie op de voeding, wat de bacteriën opeten kunnen de gisten niet meer gebruiken. Als de gisten bij hogere temperatuur sneller gaan eten dan de bacteriën kunnen ze wat terrein terugwinnen (als ik het goed begrijp, ik kan er ook naast zitten :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:44:
In principe bepaalt tijd (en de dosering natuurlijk) de zuurgraad. Hoe langer een desem staat, hoe zuurder ''ie wordt. Warmte versnelt dat proces.

Een zuurdesembrood hoeft ook niet per se zuur te smaken.
franssie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:04:
Een echte desem is denk ik meer met wild gist zoals je ook vlierbloesemwijn maakt?
Vlierbloesemwijn kun je ook met syntetische gist maken, net als 'gewone' wijn. En gewone wijn kun je ook met wilde (lokale) gisten maken. En net als met brood vind ik dat laatste over het algemeen veel lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Wijlen mijn vader is 45 jaar geleden begonnen met zuurdesem en heeft daar veel ervaring mee opgedaan in de loop der jaren. Het was altijd redelijk compact maar ook zeer smaakvol brood, al helemaal als het vers en knapperig uit de oven kwam. Wat roomboter en boerenkaas er op was jammie!

Hij had ook een moederdeeg wat gewoon elke dag op het rooster van de vloerverwarming stond, brood bakken en weer een nieuwe maken. Dag in, dag uit.

Had ik maar wat beter opgelet met wat hij precies aan het doen was....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zit zelf wat te brainstormen over hoe aan gist te komen...
Gewoon zo'n pak droge gist. Is lang houdbaar en goed doseerbaar.

De bekende vacuumfolie pakken van Bruggeman:

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwhuis.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/D/H/DH182.jpg
Die zie ik toch nog her en der in de winkels liggen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:07:
[...]

Gewoon zo'n pak droge gist. Is lang houdbaar en goed doseerbaar.

De bekende vacuumfolie pakken van Bruggeman:

[Afbeelding]
Die zie ik toch nog her en der in de winkels liggen.
Helaas, dan kom je in andere winkels dan ik. Diverse AH's (inclusief een XL), hoogvliets, 1 jumbo, 1 lidl, 1 Hanos. Die laatste had wel verse gist (1kg-verpakking)
Vandaag toevallig bij een hoogvliet in het bioschap wat biologische hipstergist gevonden. DUUUUR maar soit.

Ik ben met gist altijd bang dat het dood is als het pakje open is geweest, die 7gr zakjes gooi ik dus altijd weg nadat ik mijn deeg heb gemaakt (en vaak maar 1 gram heb gebruikt). Toch maar eens opletten nu, nu ik op gist-rantsoen ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gisteren nog; zowel de 125 alsmede de 500gram verpakking.
In het schap bij een Turkse winkel voor een paar euro.
Ze hadden trouwens ook nog die vierkante blokjes verse gist;
Afbeeldingslocatie: https://algistbruggeman.be/wp-content/uploads/2018/09/AB_gist24x_schaduw20LowR-500x320.jpg
Zelfs bij de Deka supermarkt, nog geen kwartje per blokje. (en dat is naar verhoudig wel duur)

En hetzelfde (!) pakje, zelfde merk, bij de natuurvoedingswinkel (ahum) voor het dubbele bedrag! :(

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 30-03-2020 00:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
@ehtweak @Boudewijn
Ik denk echt dat het een verschil wel of niet randstad is.
In de steden zijn ze niet gewend om zelf te bakken (want toch wel iets om de hoek) en net iets meer buitenaf hebben ze het wel thuis, bakken dus verbruiken, dus kopen ze het ook.
Daarom denk ik dat Supermarkten in de randstad alleen het spul hebben voor dat ene ding in de 5 jaar (dus geen voorraad) en de andere supermarkten gewoon voldoende om de klanten te bakken. Dat zak je ook met het hamsteren, dat was voornamelijk dom randstadvolk dat toiletpapier ging opkopen omdat ze op instagrap hadden gezien dat ze dat in Australië ook deden. Wat verder van de lijn Rotterdam-Haarlem weg gaat het gewoon beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Boudewijn schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:09:
[...]

Helaas, dan kom je in andere winkels dan ik. Diverse AH's (inclusief een XL), hoogvliets, 1 jumbo, 1 lidl, 1 Hanos. Die laatste had wel verse gist (1kg-verpakking)
Vandaag toevallig bij een hoogvliet in het bioschap wat biologische hipstergist gevonden. DUUUUR maar soit.

Ik ben met gist altijd bang dat het dood is als het pakje open is geweest, die 7gr zakjes gooi ik dus altijd weg nadat ik mijn deeg heb gemaakt (en vaak maar 1 gram heb gebruikt). Toch maar eens opletten nu, nu ik op gist-rantsoen ben.
Misschien niet goed te doen met de huidige half quarantine in nederland, maar als je naar een echte bakker gaat kan je volgens mij bij de meeste wel gewoon een blok verse gist kopen.

Ook prima in de koelkast te bewaren. die koopmans zakjes heb ik eigenlijk nooit success mee gehad dus die koop ik niet meer, het is of verse gist of inderdaad die bruggeman pakjes.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@franssie Altijd al geweten dat in de Randstad het gezonde boerenverstand ontbreekt... :+

@Bokkie Ik gebruik ook wel eens die kleine zakjes (a 7 gram) gedroogde gist die de Lidl verkoopt (geen idee of die in de winkel nog liggen). Die werken prima. Ook na een jaar in de kast te hebben gelegen. :Y

Gisteren maar weer eens wat anders gemaakt.

Cavolfiore con fusilli de lentilles corail suggo al formaggio tartufo dal forno.

Oftwel in gewoon Nederlands, bloemkool met rode linzen pasta, kaassaus en truffelkaas. ;)

Kook de rode linzen pasta net beetgaar in goed gezouten water. Schep de fusilli uit de pan, in een vergiet. Gebruik hetzelfde kookwater om de bloemkoolroosjes kort te garen (paar minuten).
Barilla verkoopt o.a. deze rode linzen pasta.

Meng de uitgelekte bloemkoolroosjes met de fusilli, schep dit mengsel in een ingevette ovenschaal.

Maak een basis béchamel saus. Houdt 'm vrij dun. Aanlengen met wat zoete witte wijn, wat puntjes smeerkaas, schepje honing, peper, zout, vers gemalen nootmuskaat.

Snij wat truffelkaas (er is prima truffelkaas van Nederlands bodem verkrijgbaar en die is ook niet zo duur) in blokjes. Verdeel deze over de schaal met het bloemkool/fusilli mengsel.
Giet, goed verdeeld, de béchamel saus hier overheen.
Nog ff in de oven om goed door te warmen en de laatste paar minuten ff de grill aan voor een krokante bovenzijde.

Mis je nog vlees; dan kun je b.v. heel goed reepjes gesneden vleeswaren die toch op moesten, hiervoor gebruiken. Snij deze klein, en strooi ze, tijdens de laatste paar minuten in de oven, over de bovenzijde van het gerecht. Reepjes ham, kipfilet o.i.d.
Wat ook goed past is b.v. verkruimelde walnoten er overheen.

Voordeel: doordat je de bloemkool in het kookvocht van de fusilli kookt, is die enigszins (voor sommige mensen te) sterke bloemkoolsmaak een stuk minder geworden.
De rode linzen pasta bevat veel meer vezels dan gewone pasta, en is glutenvrij.

En om aan te geven dat lekker en gezond eten helemaal niet duur hoeft te zijn, een prijsindicatie van dit gerecht.
We hadden ruim voldoende voor 4 personen.

1 grote bloemkool (op de markt; 2,50)
Pak rode linzen pasta 250gram (2,95 per pak)
ingrediënten voor de béchamelsaus; ca. 1-2 euro
paar ons truffelkaas: 3-4 euro (ik betaal zo'n 18 euro/kg bij de markt kaasboer)
+ de eventuele extra's/restanten.

Houd je niet van truffelkaas, dan is een andere kaassoort uiteraard ook prima. Qua smaakrichting past een wat belegen/oudere geiten- of schapenkaas hier ook goed bij. :9

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 30-03-2020 11:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:56

Thompson

Beeromaniac

Een van die dingen die ik vrijwel elke dag kan eten en nooit beu raak. Wat is jouw recept?

Voor mij is de basis;
Minimaal 1 dag oude gekookte Basmati/Jasmin rijst.
Knoflook, gember, lente-ui (witte deel) en rood pepertje fijn gesnipperd en rustig aanfruiten in ruim olie.
Meteen als de knoflook begint te verkleuren, pit maximaal en na 20 sec de rijst erin.
Bakken tot de rijst echt wat crispy stukjes krijgt en dan klein scheutje ABC ketjap manis erdoor.
Laatste 10 sec nog omschudden met een klein scheutje sesamolie. Fijngesneden lente-ui (groene deel) erover en klaar.

Variaties (1 of meerdere toe te passen naar gelang je daar zin in hebt);
Stukje citroengras erbij, voor opdienen eruit halen natuurlijk.
Net voor de ketjap erin gaat 1 of 2 eitjes erin breken en er volledig doorheen roeren.
Handjevol ongeroosterde pinda's mee aanfruiten.
Handjevol kokos-flakes mee aanfruiten.
Extra sperzieboontje/erwtjes/wortel

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
Goed hoor om de lokale boer te steunen, krijg je vaak ook mooie producten :)

Verse gist kan je prima invriezen..... Ik bak veel brood en vind zuurdesem een boel gedoe en minder lekker dan brood gemaakt met gist. En verse gist vind ik fijner werken dan instant gist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Een van die dingen die ik vrijwel elke dag kan eten en nooit beu raak. Wat is jouw recept?

Voor mij is de basis;
Minimaal 1 dag oude gekookte Basmati/Jasmin rijst.
Knoflook, gember, lente-ui (witte deel) en rood pepertje fijn gesnipperd en rustig aanfruiten in ruim olie.
Trassi erbij! Ik heb wat koriander en komijn gevijzeld en gebakken wat kurkuma en gember erbij. Petis udang niet te vergeten.
Meteen als de knoflook begint te verkleuren, pit maximaal en na 20 sec de rijst erin.
In plaats van lente ui heb ik gewone ui gepakt
Bakken tot de rijst echt wat crispy stukjes krijgt en dan klein scheutje ABC ketjap manis erdoor.
De ketjap gaat er op het laatste moment pas op.

Ik bak eerst de rijst in de kruiden+uienmix. Daarna wat eventueel voorgebakken groente erbij. Geweekte gedroogde garnaaltjes erbij voor de umami.

Als alles goed klaar is kan er een eitje of 3 boven gebroken worden wat ik dan als een gek door de rijst heen spatel zodat je overal kleine brokjes ei hebt.

Ik heb wat gelezen over zuurdesem maar ik heb liggen:

500gr bruggeman gist
* genoeg zakjes gedroogde gist
3 zakjes zuurdesem starter
*veel* patentbloem
*speltmeel*
*speltbloem*

Eens kijken of ik ene fijn instabiele tarwebloem-starter kan maken en eens wat brood bakken over een week. Wellicht die zuurdesemstarterzakjes eens proberen.
Ik heb bij een molen een bestelling staan voor roggemeel .

offtopic:
De baasvrouw is ziek met wat covid symptomen, ik moet tot 14 dgn NA haar laatste symptomen thuiszitten van werk. Tijd zat nu dus ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 30-03-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:56

Thompson

Beeromaniac

Boudewijn schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:22:
[...]

Trassi erbij! Ik heb wat koriander en komijn gevijzeld en gebakken wat kurkuma en gember erbij. Petis udang niet te vergeten.

Als alles goed klaar is kan er een eitje of 3 boven gebroken worden wat ik dan als een gek door de rijst heen spatel zodat je overal kleine brokjes ei hebt.
Ah ja trassi is voor mij een variatie, niet altijd zin in die heftige geur/smaak. 8)7

Dat trucje met het ei is inderdaad heerlijk!

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor het ei doe ik meestal 1 ei in de nasi om mee te bakken (lekker klef) en drie eieren als omelet met wat badjak of een andere sambal, die snij ik dan julienne en komt ernaast.
Verder bedenk ik me meestal te laat dat ik nasi wil maken dus ik probeer wat oude rijst in de vriezer paraat te houden. Ik weiger lassie toverrijst te gebruiken (maar die is wel geschikter voor nasi dan verse basmati oid uit de rijstkoker, het is toch een soort kliekjes recept die nasi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:39:
[...]

Ah ja trassi is voor mij een variatie, niet altijd zin in die heftige geur/smaak. 8)7

Dat trucje met het ei is inderdaad heerlijk!
Probeer anders petis udang eens, of die garnaaltjes. Evengoed mooie umamibom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die gedroogde garnaaltjes zijn inderdaad heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Beetje komijn en ketoembar doe ik er meestal doorheen. En qua sambal heb ik van de sambalshop sambal tempeh manis en sambal garlic sauce staan. Net waar ik zin in heb gaat een flinke lepel van in.

Overigens vandaag bij de Hanos een kilo bavette meegenomen. Van de week als mijn zus langs komt die voor de lunch lekker op de BBQ bereiden.
Prima vlees assortiment, mooie prijzen. Ga er vaker mooie stukken halen. (Hanos Eindhoven)

[ Voor 37% gewijzigd door Dennis1812 op 30-03-2020 16:49 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 63 ... 113 Laatste