Inderdaad een leuk en ontwapenend kanaal van die Tijgerkop. Maar mijn God wat heeft het mijn blik op Nederlands Chinees eten doen veranderen....bvk schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:28:
[...]
Leuk mens is dat, met lekkere recepten ook. Ik wil die babi pangang ook eens maken, dus maar een stuk fricandeau meegenomen net met het boodschappen doen.
Misschien iets te mager vlees maar dat zie ik dan wel. Een keer een stuk procureur halen bij de slager of groothandel kan altijd nog.
Ik wist al dat het ver-Nederlandst was, maar je ziet dat ze primair lokale producten gebruiken met veel suiker.... heel veel suiker...... weinig geraffineerd (behalve de geraffineerde suiker dan
Als je meer wil zien over de Chinees, dan is dit kanaal ook een interessante YouTube: Kijkje in de Keuken bij Oriental Garden 8: Babi Pangang Saus
Na het zien van die kanalen was mijn Take Away
American Express vraagbaak
Jup. Hoog babi-pangang en sate (in dit geval als sa-teeeeeeeejjjj uit te spreken) gehalte.Stinger_Ventura schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:46:
[...]
Inderdaad een leuk en ontwapenend kanaal van die Tijgerkop. Maar mijn God wat heeft het mijn blik op Nederlands Chinees eten doen veranderen....
Ik wist al dat het ver-Nederlandst was, maar je ziet dat ze primair lokale producten gebruiken met veel suiker.... heel veel suiker...... weinig geraffineerd (behalve de geraffineerde suiker dan)
Als je meer wil zien over de Chinees, dan is dit kanaal ook een interessante YouTube: Kijkje in de Keuken bij Oriental Garden 8: Babi Pangang Saus
Na het zien van die kanalen was mijn Take Awaydat ik niet snel meer Chinees eet en liever doorloop naar een echte Indonesische keuken/toko
Veel smaakversterkers maar wel grappig.
Ik wil binnenkort eens een boekje van Fuchsia Dunlop koken, iets minder vernederlandst
Dus of het echt is (als in significant meetbaar) is ook niet altijd belangrijk en zolang we ons eigen eten eten koken hebben we zelf zeggenschap over wat we erin stoppen en kan iedereen zich er zo bij voelen hoe deze dat verkiest.
Ik vindt het spul weinig tot niets toevoegen en gebruik het niet. Al maakt soms een snuf zout wel een verschil voor mij, dus MSG voor een ander ook wel. Meestal is het prima te doen door iets meer ingrediënten te gebruiken (want dat is ook de reden dat er veel zout en andere smaakversterkers gebruikt worden, scheelt gewoon geld).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Eens, gelukkig kan je door veel verse ingrediënten te gebruiken en de tijd te nemen met koken, vaak al een heleboel smaak toevoegen zonder naar al te veel overbodige spullen te grijpen.franssie schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:44:
@1nsane het gaat zelfs ook de andere kant op, er zijn onderzoeken dat mensen met placebo medicijnen beter genezen dan die zonder.
Dus of het echt is (als in significant meetbaar) is ook niet altijd belangrijk en zolang we ons eigen eten eten koken hebben we zelf zeggenschap over wat we erin stoppen en kan iedereen zich er zo bij voelen hoe deze dat verkiest.
Ik vindt het spul weinig tot niets toevoegen en gebruik het niet. Al maakt soms een snuf zout wel een verschil voor mij, dus MSG voor een ander ook wel. Meestal is het prima te doen door iets meer ingrediënten te gebruiken (want dat is ook de reden dat er veel zout en andere smaakversterkers gebruikt worden, scheelt gewoon geld).
Het is ook zo dat gemak de mens dient en we zo makkelijk mogelijk veel smaak willen. De supermarkt wil het dan weer zo goedkoop mogelijk maken.
Wat je zegt klopt, het gaat erom waar je je goed bij voelt.
Ik vind het ook gewoon een leuke uitdaging om zo puur mogelijk te koken en goede smaken te realiseren.
Ik beweer ook niet dat het wetenschappelijk onderbouwd is dat e621 slecht voor je is hoor :-)
Het is meer dat ik het mijd en vooral de hoeveelheden die Tijgerkop hanteert
Adjust non olet, plerumque...
MSG/vetsin/E621 is als je het chemisch bekijkt gewoon de zoutvorm (oh alle discussie die ik heb gehad met anti-vaxers over het verschil tussen kwik en kwikzout) van een aminozuur. En net als bij gewoon zout is te veel hiervan niet goed voor je. Afhaalchinees is sowieso niet echt heel goed voor je qua vet, suiker, zout, msg, etc. Als ik chinees heb gegeten heb ik altijd dorst en als je die filmpjes kijkt dan weet je gelijk waarom.
Of je koriander lekker vindt of niet hangt inderdaad samen met een specifiek gen dat ervoor zorgt dat je bepaalde stoffen wel of niet kan waarnemen en een aantal van die stoffen geven nou juist koriander zn smaak/geur.Boudewijn schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:35:
Koriander is bewezen dat mensen een afwijking kunnen hebben waardoor het niet goed smaakt voor ze. Chinese restaurant syndrome is bewezen onzin.
Wmb belangrijk verschil.
offtopic:
Niet wegnemende dat koriander gewoon zeep in plantvorm is.
Dat zal qua temp wel meevallen nu. Da’s dan weer het voordeel van zo’n dunne bbq kogel met deze temperaturen.Boudewijn schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:16:
[...]
Niet tever. Je wil echt niet warmer dan 20C in die kamado hebben, dan bederft je vis nml als een gek. Roken doe je echt met goed lage temperaturen, dus ook niet meer als het buiten warm is.
Als jij die vis 8 uur in 20C laat hangen (waarvan een deel van je tijd dus nog niet geconserveerd) weet ik niet of ik hem graag zou
Maarre, meer dan 20C? Ik lees overal op internet 25C als oké dus 20C zal dan toch niet slecht zijn of zeg ik dan iets raars??
Zou jij rauwe vis 8 uur bij 20C op je aanrecht laten liggen en dan eten?
Als deze goed gepekeld is? ikke wel. Maar inderdaad kouder is beter maar als het eenmaal in de rook zit is een max van 25c (zou je dat in dit weer al halen) net moeten kunnen denk ik.Boudewijn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:05:
Mja het is een glijdend vlak. Kouder is beter.
Zou jij rauwe vis 8 uur bij 20C op je aanrecht laten liggen en dan eten?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja dat pekelen is wel een goed punt. Ik wil iig mensen aanmoedigen erover na te denken, het is een glijdende schaal rond hygiene-bij-aanvang, mate van roken, mate van pekelen, temperatuur, mate-van-hygiene-bij-omgaan-met en nog wat dingenfranssie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:06:
[...]
Als deze goed gepekeld is? ikke wel. Maar inderdaad kouder is beter maar als het eenmaal in de rook zit is een max van 25c (zou je dat in dit weer al halen) net moeten kunnen denk ik.
Ben er voor mezelf allemaal niet zo heel moelijk mee
Met name dit inderdaad. Bacteriegroei is exponentieel, dus een kleine besmetting in het begin kan fors uit de klauwen lopen. Ik ben dan ook een van de weinigen hier denk ik met een compressor koelbox in de auto voor hete zomerse dagen om vis en oesters goed koud te kunnen vervoeren. Maar een stuk zlam dat later heet op de BBQ gaat durf ik een uur op kamer temperatuur le laten komen, dat rook ik dan niet meer (koud noch warm). Hetzelfde met vlees. een hele biefstuk ben ik vrij nonchalant mee. gehakt ben ik tamelijk panisch mee (gaat echt direct vanuit de koeling op het vuur). Als ik gehakt zelf heb gedraait durf ik wel wat langer buiten te laten.Boudewijn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:08:
<>het is een glijdende schaal rond hygiene-bij-aanvang<>
[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 27-01-2020 22:37 ]
Nu zit ik te denken hoe deze lekker te bereiden.
Ik dacht aan:
Steaks van snijden van 2,5cm dik (met de vezel mee?).
Kruiden met peper, zout en een beetje knoflook poeder. Dan vacumeren per stuk.
2,5u op ~55 graden sous vide.
Daarna met de gasbrander een korst geven.
Na wat online onderzoek leek me dat het beste maar uiteraard sta ik open voor tips.
Het is natuurlijk geen A5 grade Kobe Rib eye maar ik wil het natuurlijk wél goed klaarmaken ;-)
Zat te denken om er wat chimichurri en holandaisesaus bij te serveren.
2.5 uur is lang maar geen slechte keuze, op basis waarvan heb je die tijd gekozen?
[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2020 14:05 ]
In ieder geval dwars op de vezel snijden.1nsane schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:49:
Ik heb in een gekke bui besloten om een Wagyu Picanha te kopen van 1,5kg aangezien ik een Anova in de aanbieding kon kopen :-)
Ik dacht aan:
Na wat online onderzoek leek me dat het beste maar uiteraard sta ik open voor tips.
Het is natuurlijk geen A5 grade Kobe Rib eye maar ik wil het natuurlijk wél goed klaarmaken ;-)
Ik vraag me namelijk af wat er met dat kostelijke smaakvolle vet gebeurt als je dat SV gaat voorgaren. Wellicht dat het dan een beter idee is om het gewoon klassiek te braden zoals een rosbief in een braadpan/oven.
Gekozen op basis van veel verschillende recepten en YT zoals “everything sous vide”. Leek me een mooie balans tussen gaarheid, kleur, juice enz.Boudewijn schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:50:
Waarom per stuk vacuumeren? Ik zou soiweso aan 1 stuk garen. Bij het bakken ook overwegen om dat te doen.
2.5 uur is lang maar geen slechte keuze, op basis waarvan heb je die tijd gekozen?
Per stuk leek me wat makkelijker, gewoon ontdooien langzaam in de koelkast, steaks snijden enz. Ik ga niet in 1x bijna 1,5 kilo opmaken ;-) daarbij kan je denk ik dan met 2,5u ook een goede garing krijgen terwijl die hele homp misschien langer moet.
Het is zeker gemarmerd maar geen A5. Zal ff een foto maken zo.bvk schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:10:
@1nsane Zoals ik in het pannen topic al vroeg: hoe is de marmering van het vlees? Kun je eens een foto maken?
Ik vraag me namelijk af wat er met dat kostelijke smaakvolle vet gebeurt als je dat SV gaat voorgaren. Wellicht dat het dan een beter idee is om het gewoon klassiek te braden zoals een rosbief in een braadpan/oven.
Als het op lage temp sous vide gaat voor niet te lang, dan zou het vet dacht ik wel in tact blijven, ik kan ze met een brander searen daarna of gewoon met echte boter in de pan.
In de oven krijg je overigens niet per se een mooie korst.
Lijkt me inderdaad een aardige marmering en zo te zien is het ook dry aged?1nsane schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:00:
Hierbij een foto, niet supergoed te zien aangezien het geseald is:
[Afbeelding]
Je wil geen 1,5 kilo in één keer opmaken, maar hoe had je dat in gedachte dan? Als het eenmaal ontdooit is zul je wel moeten binnen een paar dagen.
Lastig dit, met "gewoon" vlees zou ook voor mij SV en daarna searen ook prima zijn. Maar met Wagyu heb ik toch meer de neiging om het klassiek te doen, dus aanzetten in een braadpan die je daarna de oven inschuift.
Er gaat waarschijnlijk veel vet vrijkomen waar je een heerlijke saus of jus mee kan maken, dat wil je niet verloren laten gaan
Het vet/jus van de sousvide zak dus niet wegooien maar even kort inkoken in een sauspannetje (of koekenpannetje).
Een deel zou ik durven in te vriezen als je kan vacumeren, doe ik ook met groothandelsvlees (en dat is vanwege transport meestal ook gewoon ingevroren geeweest) maar dan wel direct na het openen van het originele vacuum door naar het nieuwe om kans op besmeltting te voorkomen.
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen, hoe dan ook is het leerzaam en in het ergste geval wil je geen ander vlees meer.
Vacumeren is geen probleem, anders zou ik ook niet over sous vide beginnen ;-)franssie schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:46:
@1nsane Portitioneren zou ik doen, wel stukken van een cm of 3 minimaal (liefst meer). Het is nogal een stuk dus ik zou van de gelegenheid gebruik maken om in ieder geval één stuk sous-vide te doen zoals je van plan was en een ander stuk op de traditionele manier.
Het vet/jus van de sousvide zak dus niet wegooien maar even kort inkoken in een sauspannetje (of koekenpannetje).
Een deel zou ik durven in te vriezen als je kan vacumeren, doe ik ook met groothandelsvlees (en dat is vanwege transport meestal ook gewoon ingevroren geeweest) maar dan wel direct na het openen van het originele vacuum door naar het nieuwe om kans op besmeltting te voorkomen.
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen, hoe dan ook is het leerzaam en in het ergste geval wil je geen ander vlees meer.
Precies dat is ook de reden dat ik niet heel die Picanha in een keer wil bereiden, ik wil wat verschillende dingen proberen en van 1,5kg kan ik sowieso wel 5 dikke steaks snijden denk ik.
Ik lees er dus nogal wisselende verhalen over, die gasten van everything sous vide snijden er dus steaks van met de vezels mee (om vervolgens na het bereiden er plakjes van te snijden dwars op de vezel).
Het voordeel wat ik me daarvan kan bedenken is dat tijdens het afgrillen/bakken/searen er minder vet en vocht uit het vlees loopt, de steak mooier blijft en juist malser is met eten omdat de plakjes die je na bereiding dan snijd juist dwars op de vezel zijn.
Correct me if i’m wrong.
Dat laatste had je er niet bij verteld 😉. Als je dwars op de vezel snijdt (voor of na bereiding) is het inderdaad malser. Dat vocht of vet wat er uit loopt valt denk ik wel mee. "Droog" vlees komt met name door het denatureren van eiwitten als de temperatuur te hoog is.1nsane schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:58:
[...]
Ik lees er dus nogal wisselende verhalen over, die gasten van everything sous vide snijden er dus steaks van met de vezels mee (om vervolgens na het bereiden er plakjes van te snijden dwars op de vezel).
Het voordeel wat ik me daarvan kan bedenken is dat tijdens het afgrillen/bakken/searen er minder vet en vocht uit het vlees loopt, de steak mooier blijft en juist malser is met eten omdat de plakjes die je na bereiding dan snijd juist dwars op de vezel zijn.
Correct me if i’m wrong.
Gebruik al jaren de Wartmann sous-vide stick.1nsane schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:49:
Ik heb in een gekke bui besloten om een Wagyu Picanha te kopen van 1,5kg aangezien ik een Anova in de aanbieding kon kopen :-)
Ik dacht aan:
Zelf pas ik per produc/volume de temperatuur aan. Voor een hele Picanha temp op 130F/54.5C gedurende 6 uur. Mag ook een kwartier/halfuur meer
Gemiddeld qua temperatuur lager dan de meeste YT adviezen. Al naar gelang de nabewerking.
Snijden van een picanha met de vezel mee en daarna tegendraads is de juiste methode voor portisoneren
Gebruik voor reverse sear geen brander. Leuk voor crème brulee of een accent op meringue en aanzetten van fruit enz, maar voor vlees doe je het product echt te kort.
Voor reverse sear de voorkeur voor bbq gestookt op houtskool, rvs pan (juiste temp als de waterdruppels dansen) waar je eventueel nog wat extra smaakmakers aan toe kun voegen of voor een groot braadstuk oven op 250C.
Genoemde methode geeft een betere karamelisatie en zelf een groot fan van RVS voor tournedos, prime rib, rib roast enz..
Ik heb het uiteindelijk Guga style gedaan (55gr 2uur sous vide, daarna de blowtorch erop los gelaten).TecTo schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:54:
[...]
Gebruik al jaren de Wartmann sous-vide stick.
Zelf pas ik per produc/volume de temperatuur aan. Voor een hele Picanha temp op 130F/54.5C gedurende 6 uur. Mag ook een kwartier/halfuur meer, luistert niet zo nauw.
Gemiddeld qua temperatuur lager dan de meeste YT adviezen. Al naar gelang de nabewerking.
Snijden van een picanha met de vezel mee en daarna tegendraads is de juiste methode voor portisoneren![]()
Gebruik voor reverse sear geen brander. Leuk voor crème brulee of een accent op meringue en aanzetten van fruit enz, maar voor vlees doe je het product echt te kort.
Voor reverse sear de voorkeur voor bbq gestookt op houtskool, rvs pan (juiste temp als de waterdruppels dansen) waar je eventueel nog wat extra smaakmakers aan toe kun voegen of voor een groot braadstuk oven op 250C.
Genoemde methode geeft een betere karamelisatie en zelf een groot fan van RVS voor tournedos, prime rib, rib roast enz..
Boy, I can say, really nice!
Foto’s incoming.
Belangrijkste is dat het aan jouw smaak voldoet.1nsane schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:38:
[...]
Ik heb het uiteindelijk Guga style gedaan (55gr 2uur sous vide, daarna de blowtorch erop los gelaten).
Boy, I can say, really nice!
Foto’s incoming.
Zoiets
[YouTube: GUGA STYLE]
[ Voor 12% gewijzigd door TecTo op 23-02-2020 09:34 ]

Behoud van smaak staat voorop, zonder teveel toevoegingen. Immers kip moet naar kip smaken enz.. Vandaag kip in de pan. Een klassieke maar tijdrovende manier met als voordeel een sappige borst en inplaats dat het vet uit de kip wegdruipt gaar je de kip in eigen vet.
Temperatuur beheersing is een must. Zonder temperatuur meter maar voelen en drukken op het vlees. Tijd speelt geen rol.

Handig tooltje is het keukenpincet om de kip de ondersteunen.

Klaar om nog even op 110C in de oven. De zijkant van de poot heeft iets teveel vuur gehad. Zo nauw luistert het.

10 mintuten rusten.

Kip na tranceren op het bord.

Omdat de eerste warmte via poten richting borst gaat, blijft deze sappig. Meest belangrijke is dat deze manier van bereiden vooral de smaak van het product intact laat.
Besprenkeld met Himalaya zout en peper
Ons werkblad is alleen niet heel groot en daarom zou ik de Kitchenaid dan ook na gebruik in de kast willen doen ipv op het aanrecht laten staan. Hij is wel 10 kg, dus is het opbergen na gebruik wel te doen of heel erg onhandig? Ik denk dat we ‘m eens per week (weekend, dan meer tijd) nodig zullen hebben...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Goed verpakken in een flink pak alu folie. In een schaal in de oven zetten. Oven op 150-175 graden; paar uur laten staan in de oven. Half uurtje laten zitten in de folie als je 'm uit de oven haalt.
Dan voorzichtig uitpakken. Isse simpel en lekker. Er verbrandt niks en het totale bak/braadproces is eigenlijk niet kritisch. Kan vrijwel niet fout gaan.
Alle sappen/vetten blijven binnen het 'pakket'.
@Galois Tja; ik kan niet meer zonder m'n KitchenAid. Heb 'm ook al zoiets van 15 jaar.
Met minimaal 2 kommen en nog wat hulpstukken. Staat bij ons wel gewoon op het werkblad in een hoekje. Gebruik 'm ca. 3 x week voor diverse zaken.
En wat is zwaar? Ik til 'm met 1 hand op z'n plek. Maar mijn vrouw heeft daar moeite mee.
edit: @Boudewijn vwb die Kenwood, werd me aangeraden door een kok. Minder mooi maar wel beter spul want lomper
[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 24-02-2020 02:05 ]
@franssie pas je op met je lidmaatschap van de vrienden-van-boudewijn-die-kookmerk-fetishist-zijn-club?
[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 24-02-2020 02:04 ]
Ik heb de Kenwood en mijn ervaring is wel dat zodra hij in een kastje staat (wij hadden niet genoeg ruimte in de keuken dus zelfs in de opbergkast in een andere kamer) dat je hem dan minder vaak gebruikt. We hebben hem zelfs nog een tijdje in de kelder bewaard tot ik hem een keer tegenkwam en weer op het aanrecht gezet en sinds die tijd bakken we weer veel meer en ook vaker. Mijn vrouw is meer van uit het zicht en dan steeds verder weg, ik ben meer van praktisch en bij hand. Moet wel zeggen dat ik de Kenwood of KA een aanwinst vind op het aanrecht en ze mooi vind staan. Ze zijn zwaar maar wel handzaam te tillen, de Kenwood til ik ook met 1 hand.Galois schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:08:
Vraagje over de Kitchenaid Artisan. Vele van jullie gebruiken deze en wij staan op het punt om ‘m aan te schaffen.
Ons werkblad is alleen niet heel groot en daarom zou ik de Kitchenaid dan ook na gebruik in de kast willen doen ipv op het aanrecht laten staan. Hij is wel 10 kg, dus is het opbergen na gebruik wel te doen of heel erg onhandig? Ik denk dat we ‘m eens per week (weekend, dan meer tijd) nodig zullen hebben...
Festina lente
Ik begrijp hieruit dat het in ieder geval niet superonhandig is om 'm steeds te moeten pakken en dat er mee te leven valt... Dat stelt mij dan gerust voor nu
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Heeft iemand nog een goed adres voor een Global G50 in de aanbieding? Ik wil dat hakbijltje maar hij is niet heel goedkoop. Je vindt altijd wel ergens een aanbieding, maar dus niet voor dat model

Wat vind jij een 'aanbieding'?Boudewijn schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:46:
Heeft iemand nog een goed adres voor een Global G50 in de aanbieding? Ik wil dat hakbijltje maar hij is niet heel goedkoop. Je vindt altijd wel ergens een aanbieding, maar dus niet voor dat model
Ik zie 'm voor ruim 300 euro bij diverse NL webshops staan. Da's wel heel prijzig.
De Global G-49 (is wat kleiner), is ietsje goedkoper.
Bij amazon.de hebben ze nog 1 exemplaar van de G-50 voor 250 euro.
Het zou kunnen dat b.v. de Sligro er eentje heeft liggen. Maar je kunt hun winkelvoorraad niet online inzien.
Ik heb zelf de G-12 en die is niet zo kostbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 24-02-2020 10:04 ]
Dat vind ik best prima. 300 is "een beetje stevig".
Kenwood heeft ook wat "mooiere" mixers: https://www.kenwoodworld....ratuur/kmix-keukenmachinefranssie schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:35:
@Galois Ik heb een Kenwood Chef, die zal niet lichter zijn. Staat in de kast en die pak ik ook aan één hand eruit. Gaat prima. Als ik alle apparatuur die ik regelmatig gebruik op het werkblad zo saten staan - dan hou ik geen werkblad meer over.
edit: @Boudewijn vwb die Kenwood, werd me aangeraden door een kok. Minder mooi maar wel beter spul want lomper
Maar geen idee wat de kwaliteit daarvan is in vergelijking met de KitchenAid of Kenwood Chef (aangezien we geen vergelijkingsmateriaal hebben).
Op zich is dat een mooie lijn maar ook niet goedkoop. Bij de Chef (en ik dacht ook de kitchenaid) kan je er allerlei accessoires aan koppelen (blender, pasta maker, gehaktmolen), magi-mix achtige oplossingen etc etc. Dat lijkt bij deze lijn niet te kunnen. Niet dat je ze ooit echt nodig hebt wellicht maar toch, een KA of Chef is denk ik veelzijdiger.barrymossel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:34:
[...]
Kenwood heeft ook wat "mooiere" mixers: https://www.kenwoodworld....ratuur/kmix-keukenmachine
Maar geen idee wat de kwaliteit daarvan is in vergelijking met de KitchenAid of Kenwood Chef (aangezien we geen vergelijkingsmateriaal hebben).
Wij hebben een eerdere versie. Daar kan ik dat soort accessoires gewoon aan koppelen (zo heb ik een vrijwel ongebruikte gehaktmolen en wil ik niet te gebruiken pastmakerfranssie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:26:
[...]
Op zich is dat een mooie lijn maar ook niet goedkoop. Bij de Chef (en ik dacht ook de kitchenaid) kan je er allerlei accessoires aan koppelen (blender, pasta maker, gehaktmolen), magi-mix achtige oplossingen etc etc. Dat lijkt bij deze lijn niet te kunnen. Niet dat je ze ooit echt nodig hebt wellicht maar toch, een KA of Chef is denk ik veelzijdiger.
Bij die van ons kregen we toen de blender er gratis bij. Totaal iets van 300-350 euro dacht ik.
Maar misschien lees ik eroverheen ....
Ik vermoed dat het nog wel kan. Dat grijze dingetje hieronder is precies dezelfde vorm als het afdekplaatje voor accessoires bij ons.franssie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:10:
@barrymossel Die ken de ik ook, dus kad ik even op jouw link gekeken of dat nog steeds kon maar die optie zie ik niet meer. Volgens mij konden op jouw serie zelfs dezelfde Chef accessoires geplaatst worden.
Maar misschien lees ik eroverheen ....

Oh, ik zie dat je eroverheen leest
De kMix keukenmachine heeft een lage snelheidsaandrijfpunt waarop heel eenvoudig allerlei accessoires aangesloten kunnen worden. Of u nu uw eigen pasta wilt maken of uw eigen vlees wilt malen, u kunt naar hartelust experimenteren in de keuken!
Ik hou wel van mooie messen maar ik heb een setje van Villeroy & Boch wat ik ooit eens via een actie kreeg en met een messenslijper erbij kan ik melden dat die vlijmscherp zijn. Daar hoef ik geen 300,- voor uit te geven.ehtweak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:02:
[...]
Wat vind jij een 'aanbieding'?![]()
Ik zie 'm voor ruim 300 euro bij diverse NL webshops staan. Da's wel heel prijzig.
De Global G-49 (is wat kleiner), is ietsje goedkoper.
Bij amazon.de hebben ze nog 1 exemplaar van de G-50 voor 250 euro.
Het zou kunnen dat b.v. de Sligro er eentje heeft liggen. Maar je kunt hun winkelvoorraad niet online inzien.
Ik heb zelf de G-12 en die is niet zo kostbaar.
[Afbeelding]
Of je gaat voor een Magimix cook expert, heb je gelijk het summum. Hij staat hier op een vaste plek op het keukeneiland, dan komt het meest tot zijn recht.franssie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:26:
[...]
Op zich is dat een mooie lijn maar ook niet goedkoop. Bij de Chef (en ik dacht ook de kitchenaid) kan je er allerlei accessoires aan koppelen (blender, pasta maker, gehaktmolen), magi-mix achtige oplossingen etc etc. Dat lijkt bij deze lijn niet te kunnen. Niet dat je ze ooit echt nodig hebt wellicht maar toch, een KA of Chef is denk ik veelzijdiger.
dat punt ben ik al lang voorbij vrees ik.1nsane schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:48:
[...]
Ik hou wel van mooie messen maar ik heb een setje van Villeroy & Boch wat ik ooit eens via een actie kreeg en met een messenslijper erbij kan ik melden dat die vlijmscherp zijn. Daar hoef ik geen 300,- voor uit te geven.
Is verder prima, ieder zijn meug.
Is ook zo, ik vind het wel mooi hoor dat zeker :-) als de kans zich voordoet, zal ik voor een mooie prijs best eens een mooi mes of meerdere kopen maar het heeft voor mij geen topprioriteit, uiteraard wel als ik mn huidige messen niet scherp (meer) zou kunnen krijgen ;-)Boudewijn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 02:03:
[...]
dat punt ben ik al lang voorbij vrees ik.
Is verder prima, ieder zijn meug.
Ik ga waarschijnlijk dit jaar naar Japan, dan ga ik uiteraard zeker wel even neuzen wat er daar te krijgen is :-D
Ik heb 3 Tojiro shippu blacks en 5 globals hangen

Zeker ook een techniek die meetelt. Echter ontvangt het product rondom warmte en worden alle delen gelijkmatig verwarmt. Niets mis mee maar je kan het niet vergelijken met kip in de pan, waar iedere deel van de kip meer of minder warmte ontvang. Met als resultaat dat je per deel van de kip de garing bepaald.ehtweak schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:40:
@TecTo Als je wilt dat de kip alleen maar naar kip smaakt (en niet naar additionele smaakmakers zoals knoflook, tomaat, rozemarijn, e.d.), dan kun je 'm ook inpakken!
Goed verpakken in een flink pak alu folie. In een schaal in de oven zetten. Oven op 150-175 graden; paar uur laten staan in de oven. Half uurtje laten zitten in de folie als je 'm uit de oven haalt.
Dan voorzichtig uitpakken. Isse simpel en lekker. Er verbrandt niks en het totale bak/braadproces is eigenlijk niet kritisch. Kan vrijwel niet fout gaan.
Alle sappen/vetten blijven binnen het 'pakket'.
Een borst vraag minder dan de poot. Vaak wordt de truc om de kip te vlinderen gebruikt maar is ook een compromis. Op zich is elke manier prima als het aan je smaak voldoet.
Als er meer dan 1 kip bereidt moet worden dan zou ik dat ook niet in de pan doen maar...
Edit ook maar of topic.
Goed gereedschap is onmisbaar maar naast Kitchenaid is er nog meer op de markt dan. Al jaren een Kenwood kMix 750 en daar is al de nodige kilo's deegbrood mee gemaakt. Voor het bewerken van vlees en maken van worst de Jupiter Electric Meat Grinder Enterprise 8 (is helaas niet 123 leverbaar). Als blender de Vitamix pro 750 (nog sporadisch te koop) Met deze 3 basis apparaten kom je een heel eind.
Messen daar heb je er nooit genoeg van
Gewend aan het euro grip van messen. Naast Europesche messen, voor mij maar 1 type Japans. Nog geen mes tegengekomen wat scherper is dan de Takamura Gyuto. Alleen te gebruiken op houten snijplank met nerf in de lengte. Hardheid staal HRC : 63-64.
Voor het slijpen Shapton waterstenen.

[ Voor 24% gewijzigd door TecTo op 25-02-2020 20:53 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Tja.. ergens heb je gelijk maar wil je dan tijdens het koken je producten gaan snijden met je handen? Ja een mooie gehaktbal rol ik met mijn handen maar verder?Ardana schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:14:
[mbr]Zullen we de messen-discussie in het messen-topic houden? Het begint wat ver off-topic te raken.[/]
Ik zet dan eerder m’n twijfels bij de onderscheidenheid van de verschillende topics want geen koken zonder messen, gerei en machines, je kunt dat niet los zien van elkaar
Dat je hier af en toe een paar posts op een rij krijgt die “technisch” gezien off-topic zijn, dat is vrij aannemelijk.
Nogmaals, je hebt verder gelijk aan de regeltjes hoor maar ik denk dat ik voor de topicbewoners spreek als ik zeg dat de kans vrij groot is dat zonder ingrijpen dit topic ook vanzelf weer de vorm van kooksels aanneemt
Koken is zowel simpel als complex.
TLDR;geen idee
Avondmaaltijd is wel een beetje een fotodumptopic waar dit meer discussie is.
Ik vind overigens de status quo zoals hij nu is prima, wmb had de modbreak niet gehoeven maar is dat is verder ook prima verdedigbaar.
[ Voor 54% gewijzigd door Boudewijn op 28-02-2020 02:43 ]
Helaas, niet fool-proof, want het deeg bakte niet goed door (ruim 20-25 minuten in een 250c oven gehad itt 10-15 die recept aangeeft), deeg leek meer op soort cake-brood achtige mix? Dat terwijl hij wel netjes leek te zijn gerezen.
Ik kan zelf al twee fouten aanmerken in mijn proces, maar ben benieuwd of dit de hoofdoorzaak is gezien het mijn eerste keer is dat ik iets doet met gist.
1: Oudere bloem, en niet alleen brood maar moest ook wat tarwe door (300-100).
2: Niet eerst goed de droge ingrediënten mixen, gelijk natte erdoor gedaan
Als ik een zak "brood" bloem haal en dit wel doe, zal het dan beter gaan, of zijn er nog andere factoren die kunnen zorgen voor zo'n niet luchtige structuur?
En non-related, maar bestaat er ook GOEDE plastic folie? Heb nu een duurdere rol uit de supermarkt, maar ook die plakt gewoon niet op plastic schalen. Op youtube filmpjes lijken sommige wel spul te gebruiken met een soort superglue die ze gewoon helemaal strak kunnen trekken.
Het hoeft ook niet helemaal gescheiden te zijn, en ik heb ook niet als een malle geknipt of waarschuwingen uitgedeeld. Koken zonder gerei is niet mogelijk, en dus is het logisch als het hier ook af en toe voorbij komt. Echter, als het de diepte in gaat, kun je de discussie beter verplaatsen, om te voorkomen dat er hier een hele of zelfs meerdere pagina's over messen komen1nsane schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:12:
[...]
Tja.. ergens heb je gelijk maar wil je dan tijdens het koken je producten gaan snijden met je handen? Ja een mooie gehaktbal rol ik met mijn handen maar verder?
Ik zet dan eerder m’n twijfels bij de onderscheidenheid van de verschillende topics want geen koken zonder messen, gerei en machines, je kunt dat niet los zien van elkaar
Dat je hier af en toe een paar posts op een rij krijgt die “technisch” gezien off-topic zijn, dat is vrij aannemelijk.
Nogmaals, je hebt verder gelijk aan de regeltjes hoor maar ik denk dat ik voor de topicbewoners spreek als ik zeg dat de kans vrij groot is dat zonder ingrijpen dit topic ook vanzelf weer de vorm van kooksels aanneemt
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik was ook niet boos hoorArdana schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:08:
[...]
Het hoeft ook niet helemaal gescheiden te zijn, en ik heb ook niet als een malle geknipt of waarschuwingen uitgedeeld. Koken zonder gerei is niet mogelijk, en dus is het logisch als het hier ook af en toe voorbij komt. Echter, als het de diepte in gaat, kun je de discussie beter verplaatsen, om te voorkomen dat er hier een hele of zelfs meerdere pagina's over messen komen
Ik haalde alleen aan dat als je dit topic zou volgen, dat je kunt zien dat er zo nu en dan wel vaker een post of 4 a 5 achter elkaar even over kookgerei en aanverwanten gaan (met name gerelateerd aan besproken recepten) om vervolgens weer terug te gaan naar lekker koken. Daarom vond ik een modbreak overbodig maar itt sommige collega mods vind ik het wel fijn dat je normaal op feedback reageert
Ik zweer zelf bij de vershoudfolie van de grondhandels (Makro/HANOS, Sligro heeft het waarschijnlijk ook wel). Onhandig grote rol maar plakt als een tierelier.Zebby schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:00:
En non-related, maar bestaat er ook GOEDE plastic folie? Heb nu een duurdere rol uit de supermarkt, maar ook die plakt gewoon niet op plastic schalen. Op youtube filmpjes lijken sommige wel spul te gebruiken met een soort superglue die ze gewoon helemaal strak kunnen trekken.
https://www.hanos.nl/nl/A...30CM-CUTTERBOX/p/60214602
Ik haal ook rollen bij de Sligro, ik heb van die (gelukkig stalen variant, tegenwoordig is het plastic) dispensers en met zo’n rol van pak em beet 15,- (alufolierol is veeel duurder maar gaat ook langer mee) doe ik een flinke tijd. Wel opletten dat je de variant haalt zonder perforaties om de 30cm want die zijn irritant maar mee eens dat het 10000x beter plakt dan “plak”folie van pak em beet de AH.. en dat is echt niet alleen statische elektriciteit maar het goede folie is veel meer stretchy.franssie schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:59:
@Zebby Het plakt dacht ik op basis van statische elektriciteit, mede opgewekt door het uitrekken. Ik gebruik huismerk Sligro, maar soms heeft de LIDL ook wel goede folies (in ieder geval is hun alu folie niet zo flinterdun als de "A"merken die daardoor onbruikbaar zijn).
Wat ribs in verschillende smaken in de marinade gezet, kippeling gemaakt, ketjap kippenpoten klaargemaakt.
Ik merk wel sinds dat ik m’n vacuum machine heb sinds een jaar ofzo dat ik veel efficienter ben met m’n etenswaar.
Letterlijk alles wat ik niet op maak gaat vacuum de vriezers (ja meerdere) in en het gemak ervan dat ik zo iets eruit kan halen en in een kwartiertje in een pan met heet water eetklaar heb in de meeste gevallen (soms ff in de oven ofzo) is echt geweldig en dat het niet meer na een maand vriezer in een bakje dood is.

Ik ga voorlopig ff geen vleesch meer kopen want ik heb nog:
14 ketjap kippenpoten, 3,5 kilo ribs, 2 kilo ossenhaas, 1 kilo wagyu picanha, 8 kilo kippendijen, 4 kilo zalm, 2 kilo witvis, 1,2 kilo lamsracks, een kilo buikspek, 10 zakken zelfgemaakte verse soepen en een zak of 10 schoon gemaakte verse groentes.
Naja als we uberhaupt in quarantaine moeten vanwege dat Covid-19 gebeuren dan zit ik gebeiteld
Heb je gewoon zo'n klein ding dat zuigt, of echt een grote met klep? Ik heb nu zo'n kleine, werkt echt fantastisch, en ik kocht al wel eens wat grotere verpakkingen gehakt/kip om wat delen in te vriezen, maar dat komt er nu een heel stuk minder nat/hard uit dan voorheen. Het blijft natuurlijk ingevroren, dus veel langer dan 2-3 maanden bewaar ik het liever niet *kuch frituursnacks* dan heb ik toch het idee dat primair textuur wat inkakt bij de wat lekkerdere vlezen.1nsane schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:48:
Vandaag weer even een en ander klaar gemaakt en voorbereid voor evt. Spontane kook escapades.
Wat ribs in verschillende smaken in de marinade gezet, kippeling gemaakt, ketjap kippenpoten klaargemaakt.
Ik merk wel sinds dat ik m’n vacuum machine heb sinds een jaar ofzo dat ik veel efficienter ben met m’n etenswaar.
Letterlijk alles wat ik niet op maak gaat vacuum de vriezers (ja meerdere) in en het gemak ervan dat ik zo iets eruit kan halen en in een kwartiertje in een pan met heet water eetklaar heb in de meeste gevallen (soms ff in de oven ofzo) is echt geweldig en dat het niet meer na een maand vriezer in een bakje dood is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga voorlopig ff geen vleesch meer kopen want ik heb nog:
14 ketjap kippenpoten, 3,5 kilo ribs, 2 kilo ossenhaas, 1 kilo wagyu picanha, 8 kilo kippendijen, 4 kilo zalm, 2 kilo witvis, 1,2 kilo lamsracks, een kilo buikspek, 10 zakken zelfgemaakte verse soepen en een zak of 10 schoon gemaakte verse groentes.
Naja als we uberhaupt in quarantaine moeten vanwege dat Covid-19 gebeuren dan zit ik gebeiteldniet dat het daar voor is hoor. In elk geval in dat geval ook nog wat flessen Vodka, Whiskey en kratten pils staan dus ik vermaak me dan wel
Wat bedoel je precies met een kleine of eentje met klep? Ik heb zelf deze en die bevalt prima: https://nl.solis.com/solis-vac-quick.htmlZebby schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:49:
[...]
Heb je gewoon zo'n klein ding dat zuigt, of echt een grote met klep? Ik heb nu zo'n kleine, werkt echt fantastisch, en ik kocht al wel eens wat grotere verpakkingen gehakt/kip om wat delen in te vriezen, maar dat komt er nu een heel stuk minder nat/hard uit dan voorheen. Het blijft natuurlijk ingevroren, dus veel langer dan 2-3 maanden bewaar ik het liever niet *kuch frituursnacks* dan heb ik toch het idee dat primair textuur wat inkakt bij de wat lekkerdere vlezen.
En zeg je nu dat vlees na vacumeren er meer op achteruit gaat (uitdroogt) in de vriezer dan dat je het niet vacumeert? Dat zou niet het geval moeten zijn namelijk, tenminste niet in mijn ervaring. Maar ik druk dan wel op de Seal knop voordat ook de sappen uit het vlees gezogen worden, volkomen vacuüm wordt het bij mij dus niet.
Ik druk ook eerder op seal dan de machine zelf bepaalt, die optie gebruik ik veel meer dan de moist/dry optie. Gentle doe ik ook nog wel eens. (Mn bij vis)
Nee, algemeen, zelfs met vacuum neemt de kwaliteit wel wat af natuurlijk. Ik heb een Princess geloof ik, maar doet 't echt goed zat.bvk schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:21:
[...]
Wat bedoel je precies met een kleine of eentje met klep? Ik heb zelf deze en die bevalt prima: https://nl.solis.com/solis-vac-quick.html
En zeg je nu dat vlees na vacumeren er meer op achteruit gaat (uitdroogt) in de vriezer dan dat je het niet vacumeert? Dat zou niet het geval moeten zijn namelijk, tenminste niet in mijn ervaring. Maar ik druk dan wel op de Seal knop voordat ook de sappen uit het vlees gezogen worden, volkomen vacuüm wordt het bij mij dus niet.
Ik heb een Solis 561 genius, is gewoon een simpel apparaat verder, ik heb hem gekregen van m’n schoonmoeder die hem niet gebruikte.Zebby schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:49:
[...]
Heb je gewoon zo'n klein ding dat zuigt, of echt een grote met klep? Ik heb nu zo'n kleine, werkt echt fantastisch, en ik kocht al wel eens wat grotere verpakkingen gehakt/kip om wat delen in te vriezen, maar dat komt er nu een heel stuk minder nat/hard uit dan voorheen. Het blijft natuurlijk ingevroren, dus veel langer dan 2-3 maanden bewaar ik het liever niet *kuch frituursnacks* dan heb ik toch het idee dat primair textuur wat inkakt bij de wat lekkerdere vlezen.
In principe doet zo’n ding niet veel anders dan zo’n grote bak lijkt me.
Uiteraard zal voedsel altijd langzaam achteruit gaan maar in een vacuumzak gaat het gewoon veel langer goed juist omdat het niet vriesdroog/dood slaat en dus nauwelijks uitdroogt.
Meeste dingen die langer goed blijven zijn zaken die “flash freezed” zijn, dan blijft de structuur beter behouden t.o.v. langzaam invriezen.
Zeker als je iets langer invriest in vacuum hangt het erg af van de omstandigheden hoe iets wel of niet goed blijft.
Ik heb kippendijfilet uit een vacuumzak gehaald die er ruim 6 maanden inlagen die nog vers genoeg waren.
Maar nogmaals, hoe sneller je het invriest, hoe beter/langer het goed blijft.
En dan doe je wat vooronderzoek, en mag je 3,5 jaar teruglezen aan sous vide ervaringenmutsje schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:55:
Gisteren maar eens de anova sous vide gekocht, was in aanbieding. Moet nog binnen komen maar applicatie met allerlei insteltijden enzo staan al op de aaai pad. Ben zeer benieuwd. Doen jullie ze in die zip bag's of trekken jullie het te sous viden? spul vacuüm?
Jammer genoeg staat de sous-vide niet in een eigen topicFreshMaker schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:33:
[...]
En dan doe je wat vooronderzoek, en mag je 3,5 jaar teruglezen aan sous vide ervaringen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
edit :
Maar zou niet eens verkeerd zijn, er is online veel versnipperde info
In de paar dagen dat ik zo eens rondga, moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet od de Anova (150€) vs een princess ( 80€ ) wel nodig is voor het 'incidentele' gebruik.
Heb je de BT/WiFi nodig, gaat het beter / sneller met een Anova ?
Dat soort dingen, recensies zijn vooral op de mooie glimmende Anova ( sponsored content ? ) gericht
[ Voor 90% gewijzigd door FreshMaker op 03-03-2020 19:50 ]
Ik heb trouwens het 2018 model, die is nu overal in de aanbieding. Ik heb destijds 2150 voor wifi/bluetooth betaald. Anova zelf verkoopt het niet meer die hadden dat model hele tijd in de sale voor 119eur.
[ Voor 17% gewijzigd door mutsje op 03-03-2020 20:58 ]
Kijk maar uit, al een drietal (echte) chefs gesproken die dat ook deden, en hier en daar een stukje / schijfje vinger missenmutsje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
Nu eerst mijn messencollectie aan het updaten en er mee leren omgaanvan franse messen naar puur japans.
Ik heb voornamelijk stukjes in mijn nagelsFreshMaker schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:59:
[...]
Kijk maar uit, al een drietal (echte) chefs gesproken die dat ook deden, en hier en daar een stukje / schijfje vinger missen
En het mag wel weer lente worden opdat ik weer met mijn kruidentuin op balkon bezig kan. Vers van de supermarkt is voor nu ook prima, maar ik vergeet elke keer het te kopen plus dat het natuurlijk relatief gezien peperduur is...
Ik wil het voornamelijk gebruiken bij vleesproducten als steaks en spareribs en eventueel beenhammetjes. Dit mogelijk later bij meer ervaring uitbreiden.
Opzich is de stick aanschaffen niet het ingewikkeldste. Een paar poetst hierboven worden er al enkele benoemd die rondom mijn budget hangen (tot €150).
Maar buiten de stick? Ik zal ook een bak nodig hebben om hem in te hangen? En een vacuüm machine om het vlees te verpakken voor ik het sous vide kan bereiden?
Hebben jullie daar nog tips of goede aanbevelingen in?
Sligro/Makro pas is voorhanden en hanos kan ik eventueel zo aanvragen.
Verder @bvk meeste kruiden kan je nu al prima binnen voorzaaien op je balkon. Kan je ze in mei lekker buiten zetten en heb je al flinke planten.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Je gaat inderdaad ook een vacumeer apparaat nodig hebben, ik kan die van Solis die ik al eerder postte van harte aanbevelen. En verder gebruik ik nog een 9 liter RVS kookpan, daar gaat het prima in. Alhoewel ik vroeger of later ook wel zo'n specifieke SV bak wil hebben.Dennis1812 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:54:
Maar buiten de stick? Ik zal ook een bak nodig hebben om hem in te hangen? En een vacuüm machine om het vlees te verpakken voor ik het sous vide kan bereiden?
Hebben jullie daar nog tips of goede aanbevelingen in?
Sligro/Makro pas is voorhanden en hanos kan ik eventueel zo aanvragen.
Ja, dat kan natuurlijk, maar dan heb ik alsnog geen verse kruiden om nu te plukken/knippen....Verder @bvk meeste kruiden kan je nu al prima binnen voorzaaien op je balkon. Kan je ze in mei lekker buiten zetten en heb je al flinke planten.
Thanks voor je tip. Ik ga je post even terugzoeken voor t precieze model.
Edit: maar 5 tientjes op bol.com, valt mee.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 03-03-2020 22:21 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
edit: wel even er iets op leggen, groenten stoten CO2 uit en gaan drijven anders. De boter = de basis van de saus.
[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 03-03-2020 23:09 ]
This is the Way.
Thanks, dat was het ja. Maar ik ben ook gek op de Flamande variant, maar eens kijken of ik bijvoorbeeld ook de aardappelen tegelijk in het zelfde SV bad kan klaarmaken. Die zouden dan natuurlijk langer moeten, als ze überhaupt al gaar worden op 88 graden....franssie schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:51:
@bvk afgelopen weekeinde aspergers gekocht en bereid - en het werkt nog steeds, 44m op 88c (of iets vergelijkbaars) met wat (30 gram?) boter en kruiden naar smaak (ik doe sereh, @Boudewijn doet safraan) )
edit: wel even er iets op leggen, groenten stoten CO2 uit en gaan drijven anders. De boter = de basis van de saus.
Maar ze zouden dan wel mooi als gewicht op de asperges kunnen liggen. Een eitje koken blijf ik vooralsnog toch nog gewoon in een steelpannetje doen, daar blijf ik ouderwets in
edit: maar als je sous vide meuk hebt, is koken van asperges gewoon zonde.
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 04-03-2020 01:47 ]
Ja, in principe heb je gewoon 4 pannen nodig. Voor de asperges, voor de eieren, de aardappelen en voor de Hollandaise. Maar ik bedacht me dat ik wellicht als eerste de aardappelen in de SV zou kunnen laten zakken op 100c en op een gegeven moment verlagen naar 88c en dan de asperges erbij tot ze allebei perfect gaar zijn.franssie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 01:45:
@bvk de aardappels kook ik gewoon en de hollandaise saus die wij er lekker bij vinden komt ook uit een pan.
Scheelt weer die pan op het fornuis en kun je de volle aandacht aan de Hollandaise besteden
Hollandaise sous vide uit de siphon is zo veel makkelijker. Dan is een 2e SV wel aan te raden, dat gebeurt meen ik op 54°C.franssie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 01:45:
@bvk de aardappels kook ik gewoon en de hollandaise saus die wij er lekker bij vinden komt ook uit een pan.
Als dat de bedoeling is; prima. En als je graag moeilijk doet, als het makkelijker kan; ook prima.
Maar het kan toch ook wel een heel stuk simpeler.
Aardappels kook ik gewoon in water; en ondertussen kunnen de asperges in de stoominzet in diezelfde pan. M.a.w. slechts 1 pan voor zowel aardappel(tje)s en asperges.
Zelfs de eieren zouden eerst in het kookwater van de aardappel/aspergepan gedaan kunnen worden. En na een paar minuten die er uit vissen met een schuimspaan.
En dan rustig op je gemak de hollandaise saus kloppen/mengen.
In z'n totaliteit zit ik dan op max 15 minuten kooktijd, in z'n geheel wel te verstaan.
Nog afgezien van de besparing op allerlei plastic zakkies voor de sous vide...
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 04-03-2020 09:03 ]
Vwb hollandaise, zeker met eters is het wel fijn niet teveel na te hoeven denken en foolproof simpel te kunnen werken
Kan even geen foto maken van onze aspergepan omdat zus lief de pan nog niet terug heeft gebracht.
Asperges nog nooit met de SV gemaakt, die gaat op de lijst. Sinds afgelopen seizoen gooi ik ze in de stoomoven, samen met de krieltjes en de zalm, ideaal in mijn optiek. Alles klaar in ca 20-30 mins, zalm er iets later in.Boudewijn schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:56:
De asperges raken echt minder smaak aan het water kwijt als je ze niet ouderwets kookt. Dat vind ik fijner.
Vwb hollandaise, zeker met eters is het wel fijn niet teveel na te hoeven denken en foolproof simpel te kunnen werken
Voor Hollandaise doe ik tegenwoordig bijna altijd sous vide, niet zo goed als helemaal met de hand maar effort vs result ruim beter. Heerlijk om voor een brunch in een batch eieren en Hollandaise voor Eggs Benedict
Als er gasten komen onderstaande manier omdat dit meer rust in de keuken geeft en handige manier om de saus aan het gerecht toe te voegen.
Mijn vriendin doet het ook op de hand, inderdaad omdat ze het leuk vind om te doen.TecTo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:38:
Hollandaise vaak nog met het handje voor ons twee omdat ik het leuk vind.
<>
Zelf hou ik het bij de boter/citroengras saus uit de sous-vide zak. Stomen kan natuurlijk ook prima maar daar heb ik niet de juiste pan voor (ze passen er niet languit in zeg maar).
Heeft ook te maken hoeveel je nodig hebt. Komen er veel gasten dan met de Vitamix 750 blender voor groot volume.franssie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:34:
[...]
Mijn vriendin doet het ook op de hand, inderdaad omdat ze het leuk vind om te doen.
Zelf hou ik het bij de boter/citroengras saus uit de sous-vide zak. Stomen kan natuurlijk ook prima maar daar heb ik niet de juiste pan voor (ze passen er niet languit in zeg maar).
[ Voor 8% gewijzigd door TecTo op 04-03-2020 16:00 ]
Grappig, ik gooi gewoon de hele kidde in het waterbad. Dit lijkt me ook een prima methodiek. Receptuur volgens MCTecTo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:38:
Hollandaise vaak nog met het handje voor ons twee omdat ik het leuk vind.
Als er gasten komen onderstaande manier omdat dit meer rust in de keuken geeft en handige manier om de saus aan het gerecht toe te voegen.
[YouTube: How to make hollandaise sauce sous vide]
Ook niks mis mee. Gaat tenslotte om of het je smaakt.Boudewijn schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:00:
[...]
Grappig, ik gooi gewoon de hele kidde in het waterbad. Dit lijkt me ook een prima methodiek. Receptuur volgens MC
Vraagje: ik heb bij beefensteak een Ossenhaas besteld (en wat andere spullen) en die kwamen vandeweek binnen.
Nu keek ik naar het etiket wat mee is gevacumeerd en het blijkt dat de Ossenhaas een jaar(!) en een paar dagen geleden in Uruguay in is gevroren..
Nu weet ik niet in hoeverre dat slecht is, het vlees ziet er goed uit verder maar, moet ik hier wat mee? Ze hebben immers “100% tevreden garantie”...
Ik las eerst niet goed en dacht dat het vanaf nu nog een jaar goed zou moeten zijn. Maar het is dus al begin maar 2019 ingevroren? En wat geeft de THT op de verpakking dan aan?1nsane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:14:
Beste kookvrienden,
Vraagje: ik heb bij beefensteak een Ossenhaas besteld (en wat andere spullen) en die kwamen vandeweek binnen.
Nu keek ik naar het etiket wat mee is gevacumeerd en het blijkt dat de Ossenhaas een jaar(!) en een paar dagen geleden in Uruguay in is gevroren..
Nu weet ik niet in hoeverre dat slecht is, het vlees ziet er goed uit verder maar, moet ik hier wat mee? Ze hebben immers “100% tevreden garantie”...
Indien inderdaad in maart 2019 al ingevroren zou ik het zelf niet accepteren en het toch wel wat verser verwachten....
Een THT staat er niet op. Ik heb ze gemaild dat ik dit idd niet accepteer en vervanging verwacht.bvk schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:57:
[...]
Ik las eerst niet goed en dacht dat het vanaf nu nog een jaar goed zou moeten zijn. Maar het is dus al begin maar 2019 ingevroren? En wat geeft de THT op de verpakking dan aan?
Indien inderdaad in maart 2019 al ingevroren zou ik het zelf niet accepteren en het toch wel wat verser verwachten....