Briljant, dat vergeet ik van mijn leven niet meer
QFT - en ze zijn zelfs te koop in staal (en ik heb ze dus ook) maar die houten stokjes werkt het ook, ik doe niet anders. Platte ipv ronde stokjes ook geprobeerd maar dat werkte bij mij niet echt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ah mooi! Ja, het kan een beetje gefriemel zijn, daarom gebruik ik van die Sligro alu bakjes die in de breedte precies de afstand hebben van de hoeveelheid vlees op het stokje. De dijtjes worden door deze marinade vaak ook wel wat zachter lijkt het maar de marinade trekt wel heel goed in het vlees. kwestie van goed opletten hoe je ze aan de stokjes rijgt, heb soms ook dat er wat stukjes een beetje zakken maar da’s idd niet erg en verpest de smaak niet :-)PalingDrone schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:46:
[...]
Deze was idd heel lekker, vandaag in de oven gemaakt al was kippendijfilet misschien wel iets te mals, die viel bijna van zijn stokje.
Nu nog iets verzinnen om de spiesjes hangend op een ovenschaal omgedraaid te houden, zwaartekracht voorkwam dat maar desondanks was de kipsaté na deze marinade helemaal top.
Adjust non olet, plerumque...
Stalen spiesjes over een rechthoekige glazen ovenschaal ging ook prima alleen spies ik ze de volgende keer gewoon dubbel...1nsane schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:23:
[...]
Ah mooi! Ja, het kan een beetje gefriemel zijn, daarom gebruik ik van die Sligro alu bakjes die in de breedte precies de afstand hebben van de hoeveelheid vlees op het stokje. De dijtjes worden door deze marinade vaak ook wel wat zachter lijkt het maar de marinade trekt wel heel goed in het vlees. kwestie van goed opletten hoe je ze aan de stokjes rijgt, heb soms ook dat er wat stukjes een beetje zakken maar da’s idd niet erg en verpest de smaak niet :-)
De afgelopen 2 dagen een Indonesische rijsttafel gemaakt, vrij standaard zoals ik 't meestal doe; sambal ei, rendang, boontjes, kipsate, nasi goreng, komkommerzuur. (indien recept/uitleg gewenst, let me know)
Vraag 1;
Wat zouden nog meer erg goede classics zijn om aan mijn repertoire voor de Indonesische rijsttafel toe te voegen?
Ik zat zelf al te denken aan een daging smoor ipv rendang, is qua kruiden toch heel anders.
Een keer hete kip i.p.v. kipsate en dan geiten sate. Maar qua groentes heb ik weinig inspiratie.
Vraag 2;
Ik ben echt gek op rendang. Hoe je van een simpel stukje vlees door er gewoon de juiste ingredienten bij te gooien, zonder heel veel precies afwegen e.d. een geweldig lekker gerecht van kunt maken door vooral; tijd.
Is er een vergelijkbaar iets met groentes waarbij je er vooral veel tijd in moet stoppen en het wordt alsmaar lekkerder?
Ik vind het namelijk echt vervelend, maar ik ben gewoon geen groenten-eter. Mijn lichaam is echt gek op vlees, umami, vetten, koolhydraten etc (Ok, dat is bij veel mensen zo). Maar ik wil echt m'n best doen meer groenten te eten maar ik heb moeite met het écht lekker vinden. Dus tips welkom!
Vraag 1;
Wat zouden nog meer erg goede classics zijn om aan mijn repertoire voor de Indonesische rijsttafel toe te voegen?
Ik zat zelf al te denken aan een daging smoor ipv rendang, is qua kruiden toch heel anders.
Een keer hete kip i.p.v. kipsate en dan geiten sate. Maar qua groentes heb ik weinig inspiratie.
Vraag 2;
Ik ben echt gek op rendang. Hoe je van een simpel stukje vlees door er gewoon de juiste ingredienten bij te gooien, zonder heel veel precies afwegen e.d. een geweldig lekker gerecht van kunt maken door vooral; tijd.
Is er een vergelijkbaar iets met groentes waarbij je er vooral veel tijd in moet stoppen en het wordt alsmaar lekkerder?
Ik vind het namelijk echt vervelend, maar ik ben gewoon geen groenten-eter. Mijn lichaam is echt gek op vlees, umami, vetten, koolhydraten etc (Ok, dat is bij veel mensen zo). Maar ik wil echt m'n best doen meer groenten te eten maar ik heb moeite met het écht lekker vinden. Dus tips welkom!
Beeromaniac
@Thompson ik zou graag dat recept van sambal ei ontvangen
Dat soort mixen koop ik meestal nog wel kant en klaar, voor echte rendang heb je zulke specifieke ingrediënten nodigThompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:30:
De afgelopen 2 dagen een Indonesische rijsttafel gemaakt, vrij standaard zoals ik 't meestal doe; sambal ei, rendang, boontjes, kipsate, nasi goreng, komkommerzuur. (indien recept/uitleg gewenst, let me know)
Vraag 1;
Vraag 2;
Ben op dat vlak ook wel een barbaar met stoofgerechten - ik flikker daar eigenlijk gewoon de groente door die ik heb liggen. Vreemde combinaties die wel lekker werden: paprika, broccoli en (rode) kool. En ipv rendang kun je ook andere kruiden en specerijen gebruiken om er goulash of stroganoff van te maken.
Enige wat ik kan bedenken wat met alleen groenten lang(zaam) kookt is bouillon
sajoer boontjes mag je me voor wakker maken.
Al is dat wel snel klaar.
Al is dat wel snel klaar.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zoek eens op die recepten met tempeh of tahoe! Ketjap tempeh is echt meesterlijk lekkerThompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:30:
Vraag 1;
Vraag 2;
Sayar Lodeh is ook echt lekker groenten in kokos, dat heeft wel minder lang nodig maar net zo lekker. Soto-ajam ben ik ook wel even zoet mee of een lekkere atjar tjampoer (gewoon veel snij werk)
Ik kook graag indonesisch dus vind het geen probleem om langs de toko te gaan en die specifieke ingrediënten in huis te halen (als ik ze niet al heb). En inderdaad, door te varieren met die kruiden/toevoegingen kun je allerlei heerlijke (runder) stoofgerechten maken.Zebby schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:33:
[...]
Dat soort mixen koop ik meestal nog wel kant en klaar, voor echte rendang heb je zulke specifieke ingrediënten nodig
Ben op dat vlak ook wel een barbaar met stoofgerechten - ik flikker daar eigenlijk gewoon de groente door die ik heb liggen. Vreemde combinaties die wel lekker werden: paprika, broccoli en (rode) kool. En ipv rendang kun je ook andere kruiden en specerijen gebruiken om er goulash of stroganoff van te maken.
Enige wat ik kan bedenken wat met alleen groenten lang(zaam) kookt is bouillon
Het gaat mij in deze echt om groentegerechten die, door tijd, extra lekker worden. Vergelijkbaar dus met runderstoof, dat rundvlees is "niet te pruimen" als je het niet gebruikt in een stoof. Zijn er groentes die normaliter niet zo interessant zijn maar als je er veel tijd in kan steken wel? Enige wat ik me dan zo gauw nog kan bedenken wat wel even nodig heeft is linzencurry.
@nextware
10 eieren;
1. Afgekoelde & gepelde hardgekookte eieren (hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen)
2. Eieren goed droog deppen en in 1cm olie rondom krokant jasje geven
3. Eieren in saus en minuutje of 10 zachtjes laten pruttelen, daarna evt nog hele nacht in koelkast geen probleem, gewoon weer even opwarmen zodra je wil eten. Blijft gekoeld een dag of 3 goed.
De saus;
1 grote ui - fijn snijden en fruiten
6 teentjes knoflook - fijn snijden en fruiten - éérst de ui, dan de knoflook, knoflook verbrand wat sneller
1 theelepel trassi - ook even meebakken (ja dat stinkt! geeft wel extra diepte/umami smaak)
Vervolgens mik je al deze ingrediënten erin;
1 stengel citroengras - kontje eraf snijden en kneuzen
1 lombok peper - Heel met zaadjes, heel zonder zaadjes, fijngesneden met/zonder zaadjes zijn allemaal variaties qua pittig
3 cm gember - schoongemaakt in schijfjes van 0,5 cm
3 cm laos - schoongemaakt in schijfjes van 0,5cm
3 blaadjes salam (indonesische laurier, evt gewone laurier of weglaten kan ook)
4 grote eetlepels van je favoriete sambal (ik doe zelf een combinatie van oelek en brandal)
1 schijf palmsuiker (of een flinke lepel bruine basterdsuiker)
150ml kokosmelk
Water naar inzicht - afhankelijk van de pan etc. je wil dat de eieren net onder staan maar wel dat de saus een beetje dik blijft
En hier is dan vervolgens naar smaak makkelijk in te variëren;
Zoeter? Sambal manis gebruiken, gembersiroop toevoegen, wat meer kokosmelk/palmsuiker
Pittiger? Andere sambal/meer lombok's
Zuurder? Limoensap toevoegen
Citroensmaak zonder zuur? Extra stengel citroengras of citroenblad toevoegen
Dat is het mooie van de Indonesische keuken, of iig hoe ik er mee om ga, je gebruikt in veel gerechten allemaal dezelfde ingrediënten alleen in een andere verhouding en door met die verhouding te schuiven of net een dingetje wel/niet kun je de smaak naar wens aanpassen.
@Aight! Thanks voor de tip! Tempeh is inderdaad wel een goeie waar ik nog niet echt aan had gedacht. Daarbij geldt volgens mij ook wel hoe langer je het zachtjes in de saus laat pruttelen hoe meer smaak het opneemt en je kunt het niet echt kapot koken?
Beeromaniac
nvm, vragen om aangeboden recepten wordt niet gewaardeerd door met name bvk en Boudewijn. I should've known better
Indische keueken is lekker, boek-Vuyk is de bijbel, afwijken van de norm wordt niet gewaardeerd in dit topic
[ Voor 125% gewijzigd door naitsoezn op 24-05-2020 20:09 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Groenten zijn juist dingen die juist lekkerder blijven met minder lange bereidingstijd.Thompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:06:
[...]
Het gaat mij in deze echt om groentegerechten die, door tijd, extra lekker worden. Vergelijkbaar dus met runderstoof, dat rundvlees is "niet te pruimen" als je het niet gebruikt in een stoof. Zijn er groentes die normaliter niet zo interessant zijn maar als je er veel tijd in kan steken wel? Enige wat ik me dan zo gauw nog kan bedenken wat wel even nodig heeft is linzencurry.
[..]
Groenten lang sudderen/koken/smoren of whatever wordt vaak snot./puree, smakeloos.
Ik zou je inderdaad advisiren om naar indaase groentencurries te kijken. Roerbak groenten met een lichte saus.
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Aanrader is natuurlijk ook het Groot Indonesisch Kookboek van Beb Vuyk. Als je alle recepten daar uit klaar zou maken heb je een rijsttafel van 50 meter lang
En verder eens met @Bokkie , groenten tot snot koken is zonde. Er staan bijvoorbeeld in bovengenoemd boek ook groente smoor gerechten, maar langer dan een 15-30 minuten koken zal het niet zijn. Geen vele uren dus zoals met een Rendang.
nvm. I should've known better. Via boek-Vuyk (sedert iig 2014 aanwezig in dit topic, maar desalniettemin mogen er geen nieuwe recepte gepost worden want niet-Vuyk) kun je tal van lekkere recepten vinden, gelieve niet af te wijken van de norm
[ Voor 211% gewijzigd door naitsoezn op 23-05-2020 14:35 ]
Linzen inderdaad. Knolselderij valt ook in die categorie als je het mij vraagt. Inpakken met alu-folie, pezo, wat goede olijfolie en langzaam laten garen in de oven. Uurtje of 2.5-3Bokkie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:39:
[...]
Groenten zijn juist dingen die juist lekkerder blijven met minder lange bereidingstijd.
Groenten lang sudderen/koken/smoren of whatever wordt vaak snot./puree, smakeloos.
Ik zou je inderdaad advisiren om naar indaase groentencurries te kijken. Roerbak groenten met een lichte saus.
Verder zijn de meeste groenten echt lekkerder als ze vers zijn.
Huh, waar zeg ik dat hier recepten delen een probleem isnaitsoezn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:16:
[...]
O, sorry. Ik dacht dat dit topic mede was om recepten te delen, en aangezien er gevraagd werd of daar interese is was...... Wat is dan je probleem?
Boeken genoeg
Niet meer en niet minder
nvm. I should've known better than to disagree with the great bvk en Boudewijn.
[ Voor 187% gewijzigd door naitsoezn op 24-05-2020 20:10 . Reden: Iets met boek-Vuyk . Zal dit topic wel met extra zorg benaderen, om maar de grote bvk en Boudewijn niet teveel in de weg te lopen.... ]
Simpel. Als je gerechten uit de keuken van ons Indie wil bereiden is er gewoon 1 boek dat je moet hebben. Dat is Bep Vuyk.
Indorock, of Selamat Makan zijn allebei overigens ook leuk (net als Lonnie's boeken) maar dit is gewoon het standaardwerk.
Indorock, of Selamat Makan zijn allebei overigens ook leuk (net als Lonnie's boeken) maar dit is gewoon het standaardwerk.
Dude ik bemoei me verder niet met de discussie. Ik meld alleen het feit dat je Vuyk moet hebben.naitsoezn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:28:
Dat er standaard boeken zijn weet ik heus wel. Heb ik al. Als je alleen maar mag vragen om recepten die niet in die standaard boeken staan, wordt het een saai topic.
offtopic:
Vreemde, bijna bizarre discussie, dat je moet verantwoorden waarom je om een recept vraagt die iemand graag wil delen, in een kooktopic
C'est tout
Mak an mensen, neem een lekkere bintang en ga even in de tuin genieten van je houtgestookte vuurtje voor nog een lekker stukje sateh!
Vuyk is wereldberoemd, maar de gerechten vaak ook wel weer complex c.q. uitgebreid. Voor de rendang mag je met allerlei extra zut aan de gang zoals lever bijvoorbeeld.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker. Groenten voeren aan een koe, slachten en dan rendang van maken. Kost wat meer tijd maar praktisch net zo lekker.Thompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:30:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De lever mag je ook weglaten. De rest van de ingredienten van de rendang heb ik standaard wel in huis, op de riblapjes na. Maar aziatisch koken is vaak complex met veel ingredienten.Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:27:
Vuyk is wereldberoemd, maar de gerechten vaak ook wel weer complex c.q. uitgebreid. Voor de rendang mag je met allerlei extra zut aan de gang zoals lever bijvoorbeeld.
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 23-05-2020 14:35 ]
@Bokkie @bvk Ja daar had ik al vrees voor, groentes zijn gewoon vers en kort bereid het lekkerste. Alleen vind ik ze dan vaak nog steeds maar zeer meh
Gezond eten heeft mij gewoon zelden weten te bekoren, vervelend...
@Boudewijn Thanks ik ga eens kijken naar knolselderij en ook eens wat proberen met kikkererwten.
Ik zal toch gerechten moeten kunnen vinden die én gezond zijn én ik erg lekker vind.
@Boudewijn Thanks ik ga eens kijken naar knolselderij en ook eens wat proberen met kikkererwten.
Ik zal toch gerechten moeten kunnen vinden die én gezond zijn én ik erg lekker vind.
Beeromaniac
Herkenbaar, ik eet wel fruit (waar ik dus paprika, komkommer en tomaat onder reken) maar dingen uit de grond smaken me nauwelijks. Uitzondering zijn radijs en gesmoorde groenten in boter en wat water(aardappel, wortel, prei, snijbonen) die ik gekookt niet weg krijg.Thompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:36:
[~
Soms is een curry van groente/fruit ook wel lekker. Gewokte bloemkool met wat tomaat paprika en dus een curry.
Edit. Snijboon is wel een tussenvorm, niet uit de grond maar ook niet echt fruit.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 23-05-2020 17:58 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Thompson het is niet voor niets dat de Hollanse keuken (en andere) honderdmiljoenmiljard sausjes en specerijen kent om de groente een smaak mee te geven.
Net als die aspergehype, ja hoor, ik houd ook wel van ham met gesmolten kaas.
Net als die aspergehype, ja hoor, ik houd ook wel van ham met gesmolten kaas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Staat dat er dan ook bij wat je wel en niet per se nodig hebt? Ik heb dat boek nooit gekocht vanwege de hoeveelheid ingrediënten waar ik geen zin in had om erbij te halen, lever was in die zin een lichtend voorbeeld.Boudewijn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:35:
[...]
De lever mag je ook weglaten. De rest van de ingredienten van de rendang heb ik standaard wel in huis, op de riblapjes na. Maar aziatisch koken is vaak complex met veel ingredienten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vandaag lekker zelfgemaakte pasta gemaakt alleen het blijft altijd een beetje aan elkaar plakken. Hebben jullie idee wat er bij mij fout gaat? Het is het bekende 100gram 00 bloem met ei recept. Moet ik gewoon meer oefenen?
Trouwens weet iemand wat voor olie er in een sambal olek recept moet? Ik kan hier alleen maar sambal olek vinden met suiker erin en dat hoort er toch echt niet in. Suiker zit in de conimex variant er niet in.
Trouwens weet iemand wat voor olie er in een sambal olek recept moet? Ik kan hier alleen maar sambal olek vinden met suiker erin en dat hoort er toch echt niet in. Suiker zit in de conimex variant er niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 23-05-2020 19:08 ]
Beetje neutrale olie zoals zonnebloem of rijst? Boeit niet heel erg veel volgens mij, als het maar geen olijf is in ieder geval. 
Wat bedoel je met het blijft plakken bij de pasta? Na het koken? Even afspoelen met lauw water na het afgieten helpt dan wel, of bedoel je wat anders?
Wat bedoel je met het blijft plakken bij de pasta? Na het koken? Even afspoelen met lauw water na het afgieten helpt dan wel, of bedoel je wat anders?
[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 23-05-2020 19:17 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@alienfruit welke pasta heb je gemaakt? Hoe dan ook veel soorten moet je even laten drogen aan de lucht op een rekje.
Edit en in een oelek zit geen olie. 20 Lombok op 2 EL zout.
Edit en in een oelek zit geen olie. 20 Lombok op 2 EL zout.
[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 23-05-2020 19:23 ]
Ik heb het recept van Jamie Oliver gebruikt en probeerde tagliatelle te maken dubbel O bloem en een ei. Het blijft een beetje plakken misschien moet meer bloem gebruiken na het door de pastamachine te hebben gehaald (tot standje 6)? Als ik de tagliatelle snijstuk gebruikt klit het aan elkaar. Misschien moet gewoon meer oefenen?
@franssie: Geen olie? Hoe maak je het dan? zout + rode chillipepers en alleen malen?
@franssie: Geen olie? Hoe maak je het dan? zout + rode chillipepers en alleen malen?
[ Voor 16% gewijzigd door alienfruit op 23-05-2020 19:51 ]
Het zijn veelal ingrediënten die vaker in de Aziatische keuken gebruikt worden en dus altijd handig zijn om in huis te hebben.Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:58:
[...]
Staat dat er dan ook bij wat je wel en niet per se nodig hebt? Ik heb dat boek nooit gekocht vanwege de hoeveelheid ingrediënten waar ik geen zin in had om erbij te halen, lever was in die zin een lichtend voorbeeld.
Zoals citroengras, salam blaadjes, kemirie noten, djeruk peroet, korianderzaad, trassie etc. etc. Gewoon in één keer halen bij de toko en veel kan er ook in de vriezer of is al gedroogd.
Ja dergelijk spul is wat anders, dat is gewoon specerijen, kruiden en ander basis spul. Lever viel daar voor mij wat buiten. 
Misschien was dat ook meteen het enige hoor, maar in mijn herinnering was het recept nodeloos complex. Vast erg lekker, maar niet iets wat je dan elke keer op die manier wil doen. Maar misschien herinner ik het mij ook gewoon verkeerd.
Misschien was dat ook meteen het enige hoor, maar in mijn herinnering was het recept nodeloos complex. Vast erg lekker, maar niet iets wat je dan elke keer op die manier wil doen. Maar misschien herinner ik het mij ook gewoon verkeerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1 - https://cookinglife.nl/pasta-droogrek/alienfruit schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:49:
Ik heb het recept van Jamie Oliver gebruikt en probeerde tagliatelle te maken dubbel O bloem en een ei. Het blijft een beetje plakken misschien moet meer bloem gebruiken na het door de pastamachine te hebben gehaald (tot standje 6)? Als ik de tagliatelle snijstuk gebruikt klit het aan elkaar. Misschien moet gewoon meer oefenen?
2 - yup. gewoon de olie uit de pepers behouden. De recpeten die ik zie waar wel oli ein zit is om de pepers te bakken (bij een bransal oid) maar de basis is lombok en zout. Geen suiker, geen azijn, geen olie.
Minder ei gebruiken. In principe hoeft er helemaal geen ei in pasta. Ik vind zelf gewoon pasta uit bloem en water nog steeds het lekkerst.alienfruit schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:49:
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Het is in vergelijking met andere Rendang recepten juist simpel. Boemboe maken in je vijzel. Vlees in blokjes snijden. Water opzetten en daarin de santen oplossen. Boemboe en vlees toevoegen en sudderen maar.Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:14:
Ja dergelijk spul is wat anders, dat is gewoon specerijen, kruiden en ander basis spul. Lever viel daar voor mij wat buiten.
Ik kan het letterlijke recept hier niet posten denk ik vanwege copyright maar het is echt super simpel als je de ingrediënten hebt.
Nu ik heb zo op zoek valt het inderdaad wel mee. Geen idee waarom ik dat dan zo in mijn hoofd had.bvk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:40:
[...]
Het is in vergelijking met andere Rendang recepten juist simpel. Boemboe maken in je vijzel. Vlees in blokjes snijden. Water opzetten en daarin de santen oplossen. Boemboe en vlees toevoegen en sudderen maar.
Ik kan het letterlijke recept hier niet posten denk ik vanwege copyright maar het is echt super simpel als je de ingrediënten hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Omdat het zo verschrikkelijk lekker is denkt je onderbewuste dat het vast ook heel moeilijk is om te maken...Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:00:
[...]
Nu ik heb zo op zoek valt het inderdaad wel mee. Geen idee waarom ik dat dan zo in mijn hoofd had.
Ik maak m'n pasta altijd van 50 gram fijne griesmeel van harde tarwe, een ei, 50 gram bloem en afhankelijk van het formaat ei en de natheid ervan nog meer bloem tot het net na het mengen nog net een klein beetje plakt.alienfruit schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:49:
Half uurtje rusten in een celofaantje (hoef je ook niet echt te kneden) en door de machine heen.
Tussendoor de lap nog een keertje ligt door wat losse bloem halen.
Pasta die je krijgt is door de griesmeel wat ruwer.
Ja en als je vaker Indisch kookt heb je alle ingredienten wel in huis. Een atul kocchar of jonnie boer gebruikt veel meer unobtainium als je het mij vraagt.bvk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:40:
[...]
Het is in vergelijking met andere Rendang recepten juist simpel. Boemboe maken in je vijzel. Vlees in blokjes snijden. Water opzetten en daarin de santen oplossen. Boemboe en vlees toevoegen en sudderen maar.
Nee staat er niet bij. Maar als je meer recepten ziet zie je dat niet iedereen lever gebruikt. Dus dit kan ook best zonder.Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:58:
[...]
Staat dat er dan ook bij wat je wel en niet per se nodig hebt? Ik heb dat boek nooit gekocht vanwege de hoeveelheid ingrediënten waar ik geen zin in had om erbij te halen, lever was in die zin een lichtend voorbeeld.
Het recept kan ik best overtikken maar vind je hier volgens mij letterlijk:
https://www.google.com/am...m/178-rendang-padang/amp/
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2020 00:34 ]
Ik wil die rendang best eens proberen maar ik moet dan niet tegen mijn vriendin gaan zeggen dat er ingewanden in zitten. Tot nu toe is mijn favoriet het recept die Sergio Herman heeft gekregen van een man uit Indonesie toen hij in Oud Sluis at en niet helemaal weggeblazen was van de rendang op zijn menu. Komt uit het boek Just Cook It maar iemand heeft het op haar blog gezet: https://culinessa.com/rendang-recept-van-sergio-herman/
Alleen de kalfsfond is een dure grap in dit recept want ik haalde toen vele fundo potjes bij de AH.
Alleen de kalfsfond is een dure grap in dit recept want ik haalde toen vele fundo potjes bij de AH.
[ Voor 4% gewijzigd door D. Ninjai op 24-05-2020 07:26 ]
Dat klinkt ergens een beetje als de dure versie van een bouillonblokje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb nog nooit lever gebruikt, maar heb dan ook best vaak de luie versie gemaakt. Dus gewoon boemboe halen hij de toko.Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:33:
[...]
Nee staat er niet bij. Maar als je meer recepten ziet zie je dat niet iedereen lever gebruikt. Dus dit kan ook best zonder.
Het recept kan ik best overtikken maar vind je hier volgens mij letterlijk:
https://www.google.com/am...m/178-rendang-padang/amp/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou, niet helemaal waar...naitsoezn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:36:
nvm, vragen om aangeboden recepten wordt niet gewaardeerd. I should've known betterIndische keueken is lekker, boek-Vuyk is de bijbel, afwijken van de norm wordt niet gewaardeerd in dit topic
Als je maar niks verkeerds over sous vide zegt, want dan ben je van mij!
Gisteren een cote de boeuf sous vide gemaakt, maar dat is toch niet ons stukkie vlees. De rode port saus was wel echt hemels. Maar zou nu toch wel weer eens een ander sausje maken voor bij een rood stuk vlees? Iemand nog leuke aanraders. Beetje in het straatje zoethoutsaus, zwarte knoflooksaus, dat soort dingen...
Dat is wel een goede - een mooie saus monteren is iets wat ik nog eens wil leren. Dus nee helaas geen tips, al ben ik zelf wel fan van champignon-spek of ossestaart saus bij rood vlees, beetje jaren '70 stijl.
Ik heb vorig jaar bij een wild varken een saus met kokindjes en jaegermeister gemaakt. Was erg lekker.
Zeer nice. Als je een semi-recept hebt houd ik me aanbevolen...Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:27:
Ik heb vorig jaar bij een wild varken een saus met kokindjes en jaegermeister gemaakt. Was erg lekker.
Pfff ik heb de dropjes fijngesneden of vermalen en in bier opgelost. Dan heb je al aardig wat gelatine.
Bijgemengd met tenminste fond, laurier en jagermeister en ingekookt. Ik meen daarna nog afgebonden om wat dikker te zijn. Maïzena of aardappelmeel.
Bijgemengd met tenminste fond, laurier en jagermeister en ingekookt. Ik meen daarna nog afgebonden om wat dikker te zijn. Maïzena of aardappelmeel.
Van de week eens proberen. Klinkt echt nice.Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:40:
Pfff ik heb de dropjes fijngesneden of vermalen en in bier opgelost. Dan heb je al aardig wat gelatine.
Yup. Let wel op dat je het met ook echt stevig smakend vlees combineert. Ik deed het met een stoof van wild varken, een kalkoen (of kogelbiefstukje) oid blaas je compleet uit het water.barrymossel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:26:
[...]
Van de week eens proberen. Klinkt echt nice.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2020 22:28 ]
Over anderhalve week een etentje en daar wil ik denk ik meerdere sauzen en soorten vlees combineren. Soort mixed grill on steroids. Dus men kan kiezen wat ze willen... Komt vast wel goed. Eerst een die saus proberen...Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:27:
[...]
Yup. Let wel op dat je het met ook echt stevig smakend vlees combineert. Ik deed het met een stoof van wild varken, een kalkoen (of kogelbiefstukje) oid blaas je compleet uit het water.
Wat voor soorten vlees dan? Met een runder steak is Bearnaise ook altijd heerlijk, maar kan ook bij ander vlees prima.barrymossel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:38:
[...]
Over anderhalve week een etentje en daar wil ik denk ik meerdere sauzen en soorten vlees combineren. Soort mixed grill on steroids. Dus men kan kiezen wat ze willen... Komt vast wel goed. Eerst een die saus proberen...
Zat te denken aan een dikke pork chop en een chateaubriand. Bearnaise ben ik zelf niet echt fan van. Maar eerlijk gezegd nooit gegeten met rundvlees. Maar wellicht wel een mooi contrast.bvk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:38:
[...]
Wat voor soorten vlees dan? Met een runder steak is Bearnaise ook altijd heerlijk, maar kan ook bij ander vlees prima.
Chateaubriand met bearnaise is een klassieker! Met friet en bijvoorbeeld haricot verts erbij. En als je wat tomaat aan die Bearnaise toevoegt krijg je Choron wat prima bij de porkchops zou passen.barrymossel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:49:
[...]
Zat te denken aan een dikke pork chop en een chateaubriand. Bearnaise ben ik zelf niet echt fan van. Maar eerlijk gezegd nooit gegeten met rundvlees. Maar wellicht wel een mooi contrast.
Alleen is het toch echt wel het lekkerste met verse dragon en dat is wat lastiger verkrijgbaar helaas...
* bvk wil weer eens proberen een plantje te scoren voor de kruidentuin.
En @barrymossel wat is het geworden?
Ik ga vanavond maar eens maken:
https://ottolenghi.co.uk/...der-and-white-wine-method
https://thehappyfoodie.co...llow-pepper-and-red-onion
En een kaassoufle. Oeh spannend ja
Ik ga vanavond maar eens maken:
https://ottolenghi.co.uk/...der-and-white-wine-method
https://thehappyfoodie.co...llow-pepper-and-red-onion
En een kaassoufle. Oeh spannend ja
De live sessie kaassoufle van meneer wat eet ons?
Grappig dat die vandaag is. Ik doel alleen op de culinaire kaassoufle ipv de snackversiefranssie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:08:
De live sessie kaassoufle van meneer wat eet ons?
Aangesticht door het kijken van masterchef

Ik heb de kokindjes/jagermeister saus gemaakt en die was goed te doen. Ik wilde hem zaterdag gaan gebruikten als glaze voor spare ribs, echter lijkt het geen goed weer te worden, dus wellicht wordt het uitgesteld. Verder zou ik dan een klein broodje pulled pork maken met cola/bbq saus.
Dus even afwachten of het doorgaat, maar de saus is in ieder geval goed bevonden!
Heh gaaf om dat te lezen. BBQ kan toch altijd, ook bij slecht weer?barrymossel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:11:
[...]
Ik heb de kokindjes/jagermeister saus gemaakt en die was goed te doen. Ik wilde hem zaterdag gaan gebruikten als glaze voor spare ribs, echter lijkt het geen goed weer te worden, dus wellicht wordt het uitgesteld. Verder zou ik dan een klein broodje pulled pork maken met cola/bbq saus.
Dus even afwachten of het doorgaat, maar de saus is in ieder geval goed bevonden!
De mijne had ik in october gemaakt en was ook geen top weer om het maar subtiel uit te drukken.
Klopt! Maar we gaan naar vrienden met een buitenzwembad. En dat is nou net wat leuker voor de kinderen zonder regen...Boudewijn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:12:
[...]
Heh gaaf om dat te lezen. BBQ kan toch altijd, ook bij slecht weer?![]()
De mijne had ik in october gemaakt en was ook geen top weer om het maar subtiel uit te drukken.
Ach nat worden ze dan toch welbarrymossel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:13:
[...]
Klopt! Maar we gaan naar vrienden met een buitenzwembad. En dat is nou net wat leuker voor de kinderen zonder regen...
Nog even hierop terugkomend.Trasos schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:10:
Ik zag net nog wat lammetjes in de wei, dus ik dacht dat is wel eens idee om eens klaar te gaan maken dit weekend.
Heeft iemand nog een goed recept voor een stoofpotje of iets dergelijks?
Ik heb van het weekend eindelijk lam gegeten.
Het was dan wel geen stoof, maar boterzachte haasjes.
Ik heb dit recept gevolgd: https://www.themeatlovers...enten-en-honing-tijmsaus/
Was zeker voor herhaling vatbaar.
Net bij koopeenkoe een pakket texels lam besteld. Ben benieuwd.
Ik ookDennis1812 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:08:
Net bij koopeenkoe een pakket texels lam besteld. Ben benieuwd.
Gaat om deze: https://www.koopeenkoe.nl/texels-lam-vleespakket/
Die inderdaad.bvk schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:01:
[...]
Ik ookAlvast eens bedenken wat ik daar allemaal voor lekkers mee ga maken!
Gaat om deze: https://www.koopeenkoe.nl/texels-lam-vleespakket/
Alleen ik heb 4 porties gehakt en 1x burger en 1x worstjes ipv default setting.
Kan altijd burgers maken van t gehakt.
Edit:
Dode koe is altijd lekker:
:strip_exif()/f/image/AQP2KCJzruF55kUzUVR9wZC3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Dennis1812 op 13-06-2020 16:44 ]
Sinds een paar maanden maken we thuis zelf de granola door een aantal noten (hazelnoot, amandel, walnoot, pecan, pompoenzaad, zonnebloempit) heel fijn te snijden (qua korrelformaat tussen suiker en zeezout in) en dan even in de oven te bakken. Super lekker, en ook super gezond
Vandaag ook weer 'even' een halve kilo gemaakt.
Alleen dat snijden van de noten dat is wel een paar uren werk. Vooral de hazelnoten zijn een ramp om echt heel fijn te snijden. We hebben het in de blender gegooid (zwaar model van 1600 watt) maar dit werk niet; dat levert een pasta op ipv dat de noten gemalen worden.
Iemand een idee wat je goed kunt gebruiken om noten fijn te snijden zonder er gelijk een pasta van te maken? Er zijn zat kruidenmolens te vinden, maar de meeste lijken toch meer voor groente en knoflook te zijn gemaakt. Of zou een koffiemolen ook soelaas bieden?
Alleen dat snijden van de noten dat is wel een paar uren werk. Vooral de hazelnoten zijn een ramp om echt heel fijn te snijden. We hebben het in de blender gegooid (zwaar model van 1600 watt) maar dit werk niet; dat levert een pasta op ipv dat de noten gemalen worden.
Iemand een idee wat je goed kunt gebruiken om noten fijn te snijden zonder er gelijk een pasta van te maken? Er zijn zat kruidenmolens te vinden, maar de meeste lijken toch meer voor groente en knoflook te zijn gemaakt. Of zou een koffiemolen ook soelaas bieden?
7400 Wp op het dak
@Theo al bij je 2e alinea had ik een koffie molentje in gedachte.
Verder anders een keukenmachine met de fijne rasp erin ipv blender? Dus dat de messen er niet constant doorheen gaan?
Verder anders een keukenmachine met de fijne rasp erin ipv blender? Dus dat de messen er niet constant doorheen gaan?
Ik gebruik een KitchenAid chopper voor dat soort werk.
Zo'n ding dus:

Amandelen, hazelnoten, walnoten erin, ff pulseren en klaar! Niks pasta, gewoon fijngemalen.
En ja, als je minutenlang doordraait, dan wordt het uiteindelijk wel een pasta(smeersel).
Zo'n ding dus:

Amandelen, hazelnoten, walnoten erin, ff pulseren en klaar! Niks pasta, gewoon fijngemalen.
En ja, als je minutenlang doordraait, dan wordt het uiteindelijk wel een pasta(smeersel).
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 13-06-2020 22:44 ]
Of misschien gewoon de noten eerst roosteren en dan malen?
Ik gebruik daar de Zauberstab (in gewoon NL hakbak) voor op mijn bamix. Gaat als een trein, ook Even roosteren is sowieso lekkerder.
Ik ram ook steranijs ed in dat ding.
Ik ram ook steranijs ed in dat ding.
@ehtweak leuk ding, maar kan ie alleen hakken? Dat kan mijn staafmixer ook met opzet stukje, en anders pak ik de Magimix.
In een theedoek en met de deegroller er op losgaan? Werkte hier altijd best.
@franssie Nou, niet alleen hakken hoor.
Een pesto draaien gaat ook prima. Of zelf pindakaas maken; maar dat duur ff wat langer dan een paar seconden.
Heb 'm ooit gekocht als NOS (NewOldStock) voor een paar tientjes. En doet het al jaren uitstekend.
En de hakmessen zijn flink wat groter dan die van een reguliere staafmixer of elektrieken koffie/kruidenmolen.
Ik denk dat @Theo het beste de pulsstand van z'n bestaande hakselaar kan gebruiken; niet continu draaien, maar af en toe, dan zie je vaak ook goed hoe ver je kunt gaan met fijn/grof hakken.
En "Alleen dat snijden van de noten dat is wel een paar uren werk." lijkt me erg gechargeerd.
Je zelf gemaakte granola wil je toch ook niet helemaal als fijn poeder hebben?
Ik heb zelf twee (een Philips en een Krups) elektrische koffiemolens (ik geloof al zo'n 20-30 jaar oud) met zo'n hakselmesje erin. De ene gebruik ik voor 'hartige' kruiden te malen en de andere voor zoetige dingen (zoals kaneelstokjes of ff snel poedersuiker maken)
Een pesto draaien gaat ook prima. Of zelf pindakaas maken; maar dat duur ff wat langer dan een paar seconden.
Heb 'm ooit gekocht als NOS (NewOldStock) voor een paar tientjes. En doet het al jaren uitstekend.
En de hakmessen zijn flink wat groter dan die van een reguliere staafmixer of elektrieken koffie/kruidenmolen.
Ik denk dat @Theo het beste de pulsstand van z'n bestaande hakselaar kan gebruiken; niet continu draaien, maar af en toe, dan zie je vaak ook goed hoe ver je kunt gaan met fijn/grof hakken.
En "Alleen dat snijden van de noten dat is wel een paar uren werk." lijkt me erg gechargeerd.
Dat denk ik dus niet; de hoeveelheid die je daarmee in één keer kunt vergruizen is gewoonweg te gering.Theo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:31:
... Of zou een koffiemolen ook soelaas bieden?
Ik heb zelf twee (een Philips en een Krups) elektrische koffiemolens (ik geloof al zo'n 20-30 jaar oud) met zo'n hakselmesje erin. De ene gebruik ik voor 'hartige' kruiden te malen en de andere voor zoetige dingen (zoals kaneelstokjes of ff snel poedersuiker maken)
[ Voor 59% gewijzigd door ehtweak op 14-06-2020 09:12 ]
Niet snijden maar kneuzen. Gewoon in een grote vijzel (bijvoorbeeld van een toko) en knuppelen tot je de gewenste grootte bereikt. Een blender werkt goed als je wel een pasta wil, dat duurt met zo'n vijzel veel langer maar in jouw geval is het wel een uitkomst. Grof chilipoeder van gedroogde chili's en pindastukjes (crushed peanuts) als condiment voor soepen en noedels kun je zo ook makkelijk maken.Theo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:31:
@Dennis1812 Een rasp is geprobeerd; dat ging nog langzamer dan snijden. Een goed scherp (hak)mes is sneller dan een rasp.
@1nsane De theedoek en deegroller ga ik binnenkort proberen. Al denk ik niet dat het echt veel helpt. De heft van de noten gaat niet de oven in, maar doet vriendin door haar ontbijt en lunch heen, en daarbij wil zij het echt gemalen/gesneden hebben tot formaat zeezout/peperkorrel. Denk dat als dit met een theedoek en deegroller gaat dat het een bende gaat worden.
@ehtweak Gisteren ben ik anderhalf uur bezig geweest om een halve kilo noten tot gruis te snijden, inc het schoonmaken van de keuken en het vinden/opruimen van de weggeschoten nootdelen tijdens het snijden.
De blender hebben we trouwens geprobeerd; ook de pulsstand. Wellicht is onze blender gewoon te groot/zwaar hiervoor. Binnenkort de oude/kleinere 400 watt blender proberen. En anders op zoek naar een hakselaar waarbij in de handleiding expliciet staat dat er hazelnoten mee gehakseld kunnen worden.@Verwijderd1 Een halve kilo noten vijzelen is ook met een vijzel nog steeds best veel werk
Helemaal met hazelnoten; als je deze plet dan druipt het vet er een beetje uit. Als ik met de zijkant van het mes een hazelnoot plet geeft dit een bende.
@1nsane De theedoek en deegroller ga ik binnenkort proberen. Al denk ik niet dat het echt veel helpt. De heft van de noten gaat niet de oven in, maar doet vriendin door haar ontbijt en lunch heen, en daarbij wil zij het echt gemalen/gesneden hebben tot formaat zeezout/peperkorrel. Denk dat als dit met een theedoek en deegroller gaat dat het een bende gaat worden.
@ehtweak Gisteren ben ik anderhalf uur bezig geweest om een halve kilo noten tot gruis te snijden, inc het schoonmaken van de keuken en het vinden/opruimen van de weggeschoten nootdelen tijdens het snijden.
De blender hebben we trouwens geprobeerd; ook de pulsstand. Wellicht is onze blender gewoon te groot/zwaar hiervoor. Binnenkort de oude/kleinere 400 watt blender proberen. En anders op zoek naar een hakselaar waarbij in de handleiding expliciet staat dat er hazelnoten mee gehakseld kunnen worden.@Verwijderd1 Een halve kilo noten vijzelen is ook met een vijzel nog steeds best veel werk
7400 Wp op het dak
@Theo een elektrische rasp doet het in 10 minuutjes maximaal.
Is bij mijn keukenmachine gewoon een opzetstukjes.
Is bij mijn keukenmachine gewoon een opzetstukjes.
Dat ligt eraan hoe groot je vijzel is. Ik denk dat 500 gram hier makkelijk in 2 batches verwerkt wordt. Met de grootste die je hier bij de toko vindt kan je het waarschijnlijk in een batch doen in minder dan tien minuten. Ga je in Azië de straat op dan kom je vast fastfood kraampjes tegen die zo salades staan te slaan (en zoals je hieronder kunt zien maakt een beetje vet of sap niet uitTheo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:49:
@Verwijderd1 Een halve kilo noten vijzelen is ook met een vijzel nog steeds best veel werkHelemaal met hazelnoten; als je deze plet dan druipt het vet er een beetje uit. Als ik met de zijkant van het mes een hazelnoot plet geeft dit een bende.
@Theo Heb afgelopen week nog een Engadiner Nusstorte gebakken. Daar ging een halve kilo walnoten in.
Had een zak met walnoten gekocht (wel zonder de harde schil), ff een paar seconden in eerder genoemd apparaat en klaar waren de vergruisde walnoten, konden zo de caramel in, voor de koekvulling.
Dat duurt echt geen uren hoor.

Ditto voor een hazelnoot/choco taart. Gebrande hazelnoten vergruizen met m'n apparaatje duurt hooguit een paar keer 10 seconden; klaar.
Ben langer bezig om alles af te wassen, dan dat het vergruizen van de noten kost.
Oftewel; het apparaat schoonmaken kost meer tijd, dan het apparaat vuilmaken.
En idd, voorheen pakte ik wel eens een groot hak/mesbijl (Global), maar dan springt alles, alle kanten op. Vooral als je een beetje enthousiast aan het hakken slaat.
Had een zak met walnoten gekocht (wel zonder de harde schil), ff een paar seconden in eerder genoemd apparaat en klaar waren de vergruisde walnoten, konden zo de caramel in, voor de koekvulling.
Dat duurt echt geen uren hoor.

Ditto voor een hazelnoot/choco taart. Gebrande hazelnoten vergruizen met m'n apparaatje duurt hooguit een paar keer 10 seconden; klaar.
Ben langer bezig om alles af te wassen, dan dat het vergruizen van de noten kost.
Oftewel; het apparaat schoonmaken kost meer tijd, dan het apparaat vuilmaken.
En idd, voorheen pakte ik wel eens een groot hak/mesbijl (Global), maar dan springt alles, alle kanten op. Vooral als je een beetje enthousiast aan het hakken slaat.
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 14-06-2020 11:11 ]
Met deegroller bedoelde ik overigens wel erop meppen eerst en daarna rollen (en met een stevig snijblad eronder).Theo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:49:
Binnenkort de oude/kleinere 400 watt blender proberen. En anders op zoek naar een hakselaar waarbij in de handleiding expliciet staat dat er hazelnoten mee gehakseld kunnen worden.
Wat ik me ook bedacht, Guga gebruikt altijd zo’n hand keukenmachine, ook om noten enz te granuleren. Zoals dit:
https://a.aliexpress.com/_BUrVMY
Denk dat je daar nog het handigste mee uit bent en kost de wereld niet, denk dat je zoiets tussen de 5-10 eu wel hebt.
Goed; een echte faal is hier wel op z'n plaats 
Gisteren ben ik dus anderhalf uur bezig geweest met noten heel fijn snijden; vriendin wil ze graag echt heel, heel erg fijn hebben maar kan het zelf niet snijden. Ze had het een tijdje geleden in de blender gegooid, maar dat werkte niet; het werd pasta. Detail; we hebben een 1.600 watt blender, dus dat is een echt zwaargewicht. Hierop ben ik maar gaan snijden, en ben nu om de drie ween anderhalf uur an het snijden en wegschietende noten aan het zoeken.
De die hard engineer in mij zegt "Eerst zien, dan verifiëren, dan pas geloven" Maar de partner in mij zegt dat de observatie van vriendin valide is..
Zonet toch maar even geverifieerd. 100 gram noten en zaden in de blender, twee korte pulsjes en dat was alles wat nodig was
Klaarblijkelijk had vriendin een gewoon kort programma gestart van 20 seconde toen ze het probeerde 
Goed; we hebben dus geen notensnijder nodig. Ik ga ook geen uren meer noten snijden, en soms heeft de engineer in mij gewoon gelijk...
Gisteren ben ik dus anderhalf uur bezig geweest met noten heel fijn snijden; vriendin wil ze graag echt heel, heel erg fijn hebben maar kan het zelf niet snijden. Ze had het een tijdje geleden in de blender gegooid, maar dat werkte niet; het werd pasta. Detail; we hebben een 1.600 watt blender, dus dat is een echt zwaargewicht. Hierop ben ik maar gaan snijden, en ben nu om de drie ween anderhalf uur an het snijden en wegschietende noten aan het zoeken.
De die hard engineer in mij zegt "Eerst zien, dan verifiëren, dan pas geloven" Maar de partner in mij zegt dat de observatie van vriendin valide is..
Zonet toch maar even geverifieerd. 100 gram noten en zaden in de blender, twee korte pulsjes en dat was alles wat nodig was

Goed; we hebben dus geen notensnijder nodig. Ik ga ook geen uren meer noten snijden, en soms heeft de engineer in mij gewoon gelijk...
7400 Wp op het dak
Je bent in elk geval lekker bezig gebleven.
In een theedoek. Paar klappen met een hamer. Klaar!Theo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:26:
Zonet toch maar even geverifieerd. 100 gram noten en zaden in de blender, twee korte pulsjes en dat was alles wat nodig wasKlaarblijkelijk had vriendin een gewoon kort programma gestart van 20 seconde toen ze het probeerde
Dat kan ik vriendin ook weer niet aandoenbszz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:54:
[...]
In een theedoek. Paar klappen met een hamer. Klaar!
7400 Wp op het dak
LOL. Lekker bezigTheo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:26:
Zonet toch maar even geverifieerd. 100 gram noten en zaden in de blender, twee korte pulsjes en dat was alles wat nodig wasKlaarblijkelijk had vriendin een gewoon kort programma gestart van 20 seconde toen ze het probeerde

De noten moeten in de theedoek, niet je vriendin...
Dit escaleert sneltafkaw schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:28:
[...]
De noten moeten in de theedoek, niet je vriendin...
Ik zeg niks, ik zeg niks...Theo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:26:

BTW: daarvoor hoef je niet eens engineer te zijn hoor...
[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 14-06-2020 16:56 ]
Vanavond mijn eerste keer sousvide koken (biefstukje)
Apparaat stond al langer op mijn lijstje, maar was nog niet van gekomen.
Ondanks wat negatieve recensies eigenwijs toch de Lidl silvercrest stick impulsief gekocht, omdat ik toch e.e.a. ging bestellen bij de Lidl. Ga het eens monitoren met mijn eigen thermometer.
Edit: Was erg lekker! Mijn verwachtingen waren hoog door alle verhalen die ik gelezen had. Kan wel concluderen dat ik ook goed biefstuk in de pan kan bakken ☺
Temperatuur bleef voor 90 minuten prima stabiel. Week wel 0,5 graden af van mijn (ongeijkte) eigen thermometer.
Apparaat stond al langer op mijn lijstje, maar was nog niet van gekomen.
Ondanks wat negatieve recensies eigenwijs toch de Lidl silvercrest stick impulsief gekocht, omdat ik toch e.e.a. ging bestellen bij de Lidl. Ga het eens monitoren met mijn eigen thermometer.
Edit: Was erg lekker! Mijn verwachtingen waren hoog door alle verhalen die ik gelezen had. Kan wel concluderen dat ik ook goed biefstuk in de pan kan bakken ☺
Temperatuur bleef voor 90 minuten prima stabiel. Week wel 0,5 graden af van mijn (ongeijkte) eigen thermometer.
[ Voor 30% gewijzigd door PnD op 16-06-2020 18:08 ]
Ik heb nog zo een supermarkt zak kabeljauw in de diepvries. Normaal gaat dat even de koekenpan in bij een risotto of pasta.
Nu dacht ik dit recept te volgen voor een sous vide bereiding: https://www.thelemonkitch...vis-met-knoflook-citroen/
Is dit wel verantwoord aangezien het geen verse vis is? Ik heb ze net uit de diepvries in de koelkast gelegd en ga ze dan morgen wanneer ze ontdooid zijn vacumeren.
Nu dacht ik dit recept te volgen voor een sous vide bereiding: https://www.thelemonkitch...vis-met-knoflook-citroen/
Is dit wel verantwoord aangezien het geen verse vis is? Ik heb ze net uit de diepvries in de koelkast gelegd en ga ze dan morgen wanneer ze ontdooid zijn vacumeren.
@PnD Het is zeker verantwoord, ik ontdooi ook dingen uit de diepvries en gooi ze daarna in een waterbad.
Mijn zeebaars koop ik ook ingevroren maar doe ik meestal in de oven (na ontdooien) - altijd lekker om wat 'verse' vis op voorraad te hebben.
Als er 'Captain Iglo' op staat dan weet ik het niet
Mijn zeebaars koop ik ook ingevroren maar doe ik meestal in de oven (na ontdooien) - altijd lekker om wat 'verse' vis op voorraad te hebben.
Als er 'Captain Iglo' op staat dan weet ik het niet
@noud Afsnijdsels van knoflook gebruik ik, tezamen met een takje rozemarijn, om het aardappel/pasta (kook)water meer smaak te geven.
Werkt prima en smaakverhogend.
Werkt prima en smaakverhogend.
Ik ben nog erger...
Koop regelmatig van die grote bollen verse knoflook (met stengel en al). En al de minder 'mooie' gedeeltes (stengel en de rest v.d. knol, zonder aarde uiteraard) gaan allemaal in het kookwater.
Vooral als je dan nieuwe aardappeltjes ff voorkookt op die manier en ze daarna in een ovenschaal, in de hete luchtoven goed heet stookt, heb je heerlijke kruidige, gepofte aardappeltjes.
ff een lokale leverancier pushen:
https://www.polderknoflook.nl/
Koop regelmatig van die grote bollen verse knoflook (met stengel en al). En al de minder 'mooie' gedeeltes (stengel en de rest v.d. knol, zonder aarde uiteraard) gaan allemaal in het kookwater.
Vooral als je dan nieuwe aardappeltjes ff voorkookt op die manier en ze daarna in een ovenschaal, in de hete luchtoven goed heet stookt, heb je heerlijke kruidige, gepofte aardappeltjes.
ff een lokale leverancier pushen:
https://www.polderknoflook.nl/
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 18-06-2020 16:57 ]
Over nieuwe aardappels gesproken, rond deze tijd is toch de eerste oogst van de Opperdoezer Ronde? Morgen maar eens een paar pondjes van kopen.
2 weken geleden had m'n groentenman al Opperdoezers; maar die waren wel heel duur.
Toen bijna 10 euro/kg!
Inmiddels is de prijs tot een wat 'normaler' niveau gedaald.
Toen bijna 10 euro/kg!
Pfoe wat een prijs, lokale groentewinkel hier (Goudreinet, wel onderdeel van grotere keten) heeft ze voor 1,79/kg sinds deze week. Volgens hun facebook post waren dat ook een van de eerste van de officiële veiling?ehtweak schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:00:
2 weken geleden had m'n groentenman al Opperdoezers; maar die waren wel heel duur.
Toen bijna 10 euro/kg!
Beeromaniac
Het is bijna een cult; dat Westfriese aardappeltje!
https://www.opperdoezerronde.com/
https://www.agriholland.nl/nieuws/bericht.php?id=223455
https://www.nhnieuws.nl/n...zer-ronde-is-uit-de-grond
https://www.gfactueel.nl/...gte-extra-lekker-599566E/
In totaal zijn er 15 telers die tot en met augustus deze zomeraardappel rooien. Naar verwachting bedraagt de oogst dit jaar 1 miljoen kilo.
Dus, flink dooreten!
https://www.opperdoezerronde.com/
https://www.agriholland.nl/nieuws/bericht.php?id=223455
https://www.nhnieuws.nl/n...zer-ronde-is-uit-de-grond
https://www.gfactueel.nl/...gte-extra-lekker-599566E/
In totaal zijn er 15 telers die tot en met augustus deze zomeraardappel rooien. Naar verwachting bedraagt de oogst dit jaar 1 miljoen kilo.
Dus, flink dooreten!
klopt - het is voor West-Friesland wat de asperge is voor het zuiden. Echt een primeur-premium product als ie beschikbaar komt, dat wil je als restaurant dan ook op de kaart hebben.