Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 04:18
[=AMS=] schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:55:
[...]

Twee stokjes per saté :)
Briljant, dat vergeet ik van mijn leven niet meer >:)

DnB is Liquid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:27

franssie

Save the albatross

[=AMS=] schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:55:
[...]

Twee stokjes per saté :)
QFT - en ze zijn zelfs te koop in staal (en ik heb ze dus ook) maar die houten stokjes werkt het ook, ik doe niet anders. Platte ipv ronde stokjes ook geprobeerd maar dat werkte bij mij niet echt.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:41
PalingDrone schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Deze was idd heel lekker, vandaag in de oven gemaakt al was kippendijfilet misschien wel iets te mals, die viel bijna van zijn stokje.
Nu nog iets verzinnen om de spiesjes hangend op een ovenschaal omgedraaid te houden, zwaartekracht voorkwam dat maar desondanks was de kipsaté na deze marinade helemaal top.
Ah mooi! Ja, het kan een beetje gefriemel zijn, daarom gebruik ik van die Sligro alu bakjes die in de breedte precies de afstand hebben van de hoeveelheid vlees op het stokje. De dijtjes worden door deze marinade vaak ook wel wat zachter lijkt het maar de marinade trekt wel heel goed in het vlees. kwestie van goed opletten hoe je ze aan de stokjes rijgt, heb soms ook dat er wat stukjes een beetje zakken maar da’s idd niet erg en verpest de smaak niet :-)

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 04:18
1nsane schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Ah mooi! Ja, het kan een beetje gefriemel zijn, daarom gebruik ik van die Sligro alu bakjes die in de breedte precies de afstand hebben van de hoeveelheid vlees op het stokje. De dijtjes worden door deze marinade vaak ook wel wat zachter lijkt het maar de marinade trekt wel heel goed in het vlees. kwestie van goed opletten hoe je ze aan de stokjes rijgt, heb soms ook dat er wat stukjes een beetje zakken maar da’s idd niet erg en verpest de smaak niet :-)
Stalen spiesjes over een rechthoekige glazen ovenschaal ging ook prima alleen spies ik ze de volgende keer gewoon dubbel...

DnB is Liquid

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:55
De afgelopen 2 dagen een Indonesische rijsttafel gemaakt, vrij standaard zoals ik 't meestal doe; sambal ei, rendang, boontjes, kipsate, nasi goreng, komkommerzuur. (indien recept/uitleg gewenst, let me know)

Vraag 1;
Wat zouden nog meer erg goede classics zijn om aan mijn repertoire voor de Indonesische rijsttafel toe te voegen?
Ik zat zelf al te denken aan een daging smoor ipv rendang, is qua kruiden toch heel anders.
Een keer hete kip i.p.v. kipsate en dan geiten sate. Maar qua groentes heb ik weinig inspiratie.

Vraag 2;
Ik ben echt gek op rendang. Hoe je van een simpel stukje vlees door er gewoon de juiste ingredienten bij te gooien, zonder heel veel precies afwegen e.d. een geweldig lekker gerecht van kunt maken door vooral; tijd.
Is er een vergelijkbaar iets met groentes waarbij je er vooral veel tijd in moet stoppen en het wordt alsmaar lekkerder?

Ik vind het namelijk echt vervelend, maar ik ben gewoon geen groenten-eter. Mijn lichaam is echt gek op vlees, umami, vetten, koolhydraten etc (Ok, dat is bij veel mensen zo). Maar ik wil echt m'n best doen meer groenten te eten maar ik heb moeite met het écht lekker vinden. Dus tips welkom!

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:04
@Thompson ik zou graag dat recept van sambal ei ontvangen :)

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 30-05 10:32

Zebby

Gamed

Thompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:30:
De afgelopen 2 dagen een Indonesische rijsttafel gemaakt, vrij standaard zoals ik 't meestal doe; sambal ei, rendang, boontjes, kipsate, nasi goreng, komkommerzuur. (indien recept/uitleg gewenst, let me know)

Vraag 1;
Wat zouden nog meer erg goede classics zijn om aan mijn repertoire voor de Indonesische rijsttafel toe te voegen?
Ik zat zelf al te denken aan een daging smoor ipv rendang, is qua kruiden toch heel anders.
Een keer hete kip i.p.v. kipsate en dan geiten sate. Maar qua groentes heb ik weinig inspiratie.

Vraag 2;
Ik ben echt gek op rendang. Hoe je van een simpel stukje vlees door er gewoon de juiste ingredienten bij te gooien, zonder heel veel precies afwegen e.d. een geweldig lekker gerecht van kunt maken door vooral; tijd.
Is er een vergelijkbaar iets met groentes waarbij je er vooral veel tijd in moet stoppen en het wordt alsmaar lekkerder?

Ik vind het namelijk echt vervelend, maar ik ben gewoon geen groenten-eter. Mijn lichaam is echt gek op vlees, umami, vetten, koolhydraten etc (Ok, dat is bij veel mensen zo). Maar ik wil echt m'n best doen meer groenten te eten maar ik heb moeite met het écht lekker vinden. Dus tips welkom!
Dat soort mixen koop ik meestal nog wel kant en klaar, voor echte rendang heb je zulke specifieke ingrediënten nodig :(
Ben op dat vlak ook wel een barbaar met stoofgerechten - ik flikker daar eigenlijk gewoon de groente door die ik heb liggen. Vreemde combinaties die wel lekker werden: paprika, broccoli en (rode) kool. En ipv rendang kun je ook andere kruiden en specerijen gebruiken om er goulash of stroganoff van te maken.
Enige wat ik kan bedenken wat met alleen groenten lang(zaam) kookt is bouillon :)

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

sajoer boontjes mag je me voor wakker maken.
Al is dat wel snel klaar.

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 00:02

Aight!

'A toy robot...'

Vraag 1;

Vraag 2;

Zoek eens op die recepten met tempeh of tahoe! Ketjap tempeh is echt meesterlijk lekker :)

Sayar Lodeh is ook echt lekker groenten in kokos, dat heeft wel minder lang nodig maar net zo lekker. Soto-ajam ben ik ook wel even zoet mee of een lekkere atjar tjampoer (gewoon veel snij werk)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thompson
Zebby schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:33:
[...]

Dat soort mixen koop ik meestal nog wel kant en klaar, voor echte rendang heb je zulke specifieke ingrediënten nodig :(
Ben op dat vlak ook wel een barbaar met stoofgerechten - ik flikker daar eigenlijk gewoon de groente door die ik heb liggen. Vreemde combinaties die wel lekker werden: paprika, broccoli en (rode) kool. En ipv rendang kun je ook andere kruiden en specerijen gebruiken om er goulash of stroganoff van te maken.
Enige wat ik kan bedenken wat met alleen groenten lang(zaam) kookt is bouillon :)
Ik kook graag indonesisch dus vind het geen probleem om langs de toko te gaan en die specifieke ingrediënten in huis te halen (als ik ze niet al heb). En inderdaad, door te varieren met die kruiden/toevoegingen kun je allerlei heerlijke (runder) stoofgerechten maken.

Het gaat mij in deze echt om groentegerechten die, door tijd, extra lekker worden. Vergelijkbaar dus met runderstoof, dat rundvlees is "niet te pruimen" als je het niet gebruikt in een stoof. Zijn er groentes die normaliter niet zo interessant zijn maar als je er veel tijd in kan steken wel? Enige wat ik me dan zo gauw nog kan bedenken wat wel even nodig heeft is linzencurry.

@nextware
10 eieren;
1. Afgekoelde & gepelde hardgekookte eieren (hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen)
2. Eieren goed droog deppen en in 1cm olie rondom krokant jasje geven
3. Eieren in saus en minuutje of 10 zachtjes laten pruttelen, daarna evt nog hele nacht in koelkast geen probleem, gewoon weer even opwarmen zodra je wil eten. Blijft gekoeld een dag of 3 goed.

De saus;
1 grote ui - fijn snijden en fruiten
6 teentjes knoflook - fijn snijden en fruiten - éérst de ui, dan de knoflook, knoflook verbrand wat sneller
1 theelepel trassi - ook even meebakken (ja dat stinkt! geeft wel extra diepte/umami smaak)
Vervolgens mik je al deze ingrediënten erin;
1 stengel citroengras - kontje eraf snijden en kneuzen
1 lombok peper - Heel met zaadjes, heel zonder zaadjes, fijngesneden met/zonder zaadjes zijn allemaal variaties qua pittig
3 cm gember - schoongemaakt in schijfjes van 0,5 cm
3 cm laos - schoongemaakt in schijfjes van 0,5cm
3 blaadjes salam (indonesische laurier, evt gewone laurier of weglaten kan ook)
4 grote eetlepels van je favoriete sambal (ik doe zelf een combinatie van oelek en brandal)
1 schijf palmsuiker (of een flinke lepel bruine basterdsuiker)
150ml kokosmelk
Water naar inzicht - afhankelijk van de pan etc. je wil dat de eieren net onder staan maar wel dat de saus een beetje dik blijft

En hier is dan vervolgens naar smaak makkelijk in te variëren;
Zoeter? Sambal manis gebruiken, gembersiroop toevoegen, wat meer kokosmelk/palmsuiker
Pittiger? Andere sambal/meer lombok's
Zuurder? Limoensap toevoegen
Citroensmaak zonder zuur? Extra stengel citroengras of citroenblad toevoegen

Dat is het mooie van de Indonesische keuken, of iig hoe ik er mee om ga, je gebruikt in veel gerechten allemaal dezelfde ingrediënten alleen in een andere verhouding en door met die verhouding te schuiven of net een dingetje wel/niet kun je de smaak naar wens aanpassen.

@Aight! Thanks voor de tip! Tempeh is inderdaad wel een goeie waar ik nog niet echt aan had gedacht. Daarbij geldt volgens mij ook wel hoe langer je het zachtjes in de saus laat pruttelen hoe meer smaak het opneemt en je kunt het niet echt kapot koken?

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

nvm, vragen om aangeboden recepten wordt niet gewaardeerd door met name bvk en Boudewijn. I should've known better :) Indische keueken is lekker, boek-Vuyk is de bijbel, afwijken van de norm wordt niet gewaardeerd in dit topic :)

[Voor 125% gewijzigd door AGee op 24-05-2020 20:09]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Thompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Het gaat mij in deze echt om groentegerechten die, door tijd, extra lekker worden. Vergelijkbaar dus met runderstoof, dat rundvlees is "niet te pruimen" als je het niet gebruikt in een stoof. Zijn er groentes die normaliter niet zo interessant zijn maar als je er veel tijd in kan steken wel? Enige wat ik me dan zo gauw nog kan bedenken wat wel even nodig heeft is linzencurry.

[..]
Groenten zijn juist dingen die juist lekkerder blijven met minder lange bereidingstijd.

Groenten lang sudderen/koken/smoren of whatever wordt vaak snot./puree, smakeloos.
Ik zou je inderdaad advisiren om naar indaase groentencurries te kijken. Roerbak groenten met een lichte saus.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Aanrader is natuurlijk ook het Groot Indonesisch Kookboek van Beb Vuyk. Als je alle recepten daar uit klaar zou maken heb je een rijsttafel van 50 meter lang ;)

En verder eens met @Bokkie , groenten tot snot koken is zonde. Er staan bijvoorbeeld in bovengenoemd boek ook groente smoor gerechten, maar langer dan een 15-30 minuten koken zal het niet zijn. Geen vele uren dus zoals met een Rendang.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• AGee
  • Niet online

AGee

nvm. I should've known better. Via boek-Vuyk (sedert iig 2014 aanwezig in dit topic, maar desalniettemin mogen er geen nieuwe recepte gepost worden want niet-Vuyk) kun je tal van lekkere recepten vinden, gelieve niet af te wijken van de norm :)

[Voor 211% gewijzigd door AGee op 23-05-2020 14:35]

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Bokkie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Groenten zijn juist dingen die juist lekkerder blijven met minder lange bereidingstijd.

Groenten lang sudderen/koken/smoren of whatever wordt vaak snot./puree, smakeloos.
Ik zou je inderdaad advisiren om naar indaase groentencurries te kijken. Roerbak groenten met een lichte saus.
Linzen inderdaad. Knolselderij valt ook in die categorie als je het mij vraagt. Inpakken met alu-folie, pezo, wat goede olijfolie en langzaam laten garen in de oven. Uurtje of 2.5-3 ;). Kikkererwten is ook zo een, uit een pot in het nat echt heel suf. Gedroogde die je zelf laat weken zijn 10x beter. Bij gewone NL bonen vind ik dat minder het geval, of mijn smaak is verpest.

Verder zijn de meeste groenten echt lekkerder als ze vers zijn.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• bvk

bvk

AGee schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:16:
[...]

O, sorry. Ik dacht dat dit topic mede was om recepten te delen, en aangezien er gevraagd werd of daar interese is was...... Wat is dan je probleem?

Boeken genoeg :)
Huh, waar zeg ik dat hier recepten delen een probleem is :? Ik geef alleen maar de tip dat naast die hier gedeelde recepten dat boek óók een aanrader is.

Niet meer en niet minder ;)

• AGee
  • Niet online

AGee

nvm. I should've known better than to disagree with the great bvk en Boudewijn.

[Voor 187% gewijzigd door AGee op 24-05-2020 20:10. Reden: Iets met boek-Vuyk . Zal dit topic wel met extra zorg benaderen, om maar de grote bvk en Boudewijn niet teveel in de weg te lopen....]

• Boudewijn
Simpel. Als je gerechten uit de keuken van ons Indie wil bereiden is er gewoon 1 boek dat je moet hebben. Dat is Bep Vuyk.
Indorock, of Selamat Makan zijn allebei overigens ook leuk (net als Lonnie's boeken) maar dit is gewoon het standaardwerk.

• Boudewijn
AGee schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:28:

Dat er standaard boeken zijn weet ik heus wel. Heb ik al. Als je alleen maar mag vragen om recepten die niet in die standaard boeken staan, wordt het een saai topic.
offtopic:
Vreemde, bijna bizarre discussie, dat je moet verantwoorden waarom je om een recept vraagt die iemand graag wil delen, in een kooktopic 8)7
Dude ik bemoei me verder niet met de discussie. Ik meld alleen het feit dat je Vuyk moet hebben.
C'est tout :)

Mak an mensen, neem een lekkere bintang en ga even in de tuin genieten van je houtgestookte vuurtje voor nog een lekker stukje sateh!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Vuyk is wereldberoemd, maar de gerechten vaak ook wel weer complex c.q. uitgebreid. Voor de rendang mag je met allerlei extra zut aan de gang zoals lever bijvoorbeeld.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Zeker. Groenten voeren aan een koe, slachten en dan rendang van maken. Kost wat meer tijd maar praktisch net zo lekker. :9

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:27:
Vuyk is wereldberoemd, maar de gerechten vaak ook wel weer complex c.q. uitgebreid. Voor de rendang mag je met allerlei extra zut aan de gang zoals lever bijvoorbeeld.
De lever mag je ook weglaten. De rest van de ingredienten van de rendang heb ik standaard wel in huis, op de riblapjes na. Maar aziatisch koken is vaak complex met veel ingredienten.

[Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 23-05-2020 14:35]

• Thompson
@Bokkie @bvk Ja daar had ik al vrees voor, groentes zijn gewoon vers en kort bereid het lekkerste. Alleen vind ik ze dan vaak nog steeds maar zeer meh :( Gezond eten heeft mij gewoon zelden weten te bekoren, vervelend...

@Boudewijn Thanks ik ga eens kijken naar knolselderij en ook eens wat proberen met kikkererwten.

Ik zal toch gerechten moeten kunnen vinden die én gezond zijn én ik erg lekker vind.

• franssie

franssie

Save the albatross

Thompson schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:36:
[~
Ik zal toch gerechten moeten kunnen vinden die én gezond zijn én ik erg lekker vind.
Herkenbaar, ik eet wel fruit (waar ik dus paprika, komkommer en tomaat onder reken) maar dingen uit de grond smaken me nauwelijks. Uitzondering zijn radijs en gesmoorde groenten in boter en wat water(aardappel, wortel, prei, snijbonen) die ik gekookt niet weg krijg.
Soms is een curry van groente/fruit ook wel lekker. Gewokte bloemkool met wat tomaat paprika en dus een curry.

Edit. Snijboon is wel een tussenvorm, niet uit de grond maar ook niet echt fruit.

[Voor 6% gewijzigd door franssie op 23-05-2020 17:58]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@Thompson het is niet voor niets dat de Hollanse keuken (en andere) honderdmiljoenmiljard sausjes en specerijen kent om de groente een smaak mee te geven.
Net als die aspergehype, ja hoor, ik houd ook wel van ham met gesmolten kaas. :+

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Boudewijn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:35:
[...]

De lever mag je ook weglaten. De rest van de ingredienten van de rendang heb ik standaard wel in huis, op de riblapjes na. Maar aziatisch koken is vaak complex met veel ingredienten.
Staat dat er dan ook bij wat je wel en niet per se nodig hebt? Ik heb dat boek nooit gekocht vanwege de hoeveelheid ingrediënten waar ik geen zin in had om erbij te halen, lever was in die zin een lichtend voorbeeld. :)

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:44

alienfruit

the alien you never expected

Vandaag lekker zelfgemaakte pasta gemaakt alleen het blijft altijd een beetje aan elkaar plakken. Hebben jullie idee wat er bij mij fout gaat? Het is het bekende 100gram 00 bloem met ei recept. Moet ik gewoon meer oefenen?

Trouwens weet iemand wat voor olie er in een sambal olek recept moet? Ik kan hier alleen maar sambal olek vinden met suiker erin en dat hoort er toch echt niet in. Suiker zit in de conimex variant er niet in.

[Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 23-05-2020 19:08]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Beetje neutrale olie zoals zonnebloem of rijst? Boeit niet heel erg veel volgens mij, als het maar geen olijf is in ieder geval. :+

Wat bedoel je met het blijft plakken bij de pasta? Na het koken? Even afspoelen met lauw water na het afgieten helpt dan wel, of bedoel je wat anders?

[Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 23-05-2020 19:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@alienfruit welke pasta heb je gemaakt? Hoe dan ook veel soorten moet je even laten drogen aan de lucht op een rekje.

Edit en in een oelek zit geen olie. 20 Lombok op 2 EL zout.

[Voor 20% gewijzigd door franssie op 23-05-2020 19:23]

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:44

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb het recept van Jamie Oliver gebruikt en probeerde tagliatelle te maken dubbel O bloem en een ei. Het blijft een beetje plakken misschien moet meer bloem gebruiken na het door de pastamachine te hebben gehaald (tot standje 6)? Als ik de tagliatelle snijstuk gebruikt klit het aan elkaar. Misschien moet gewoon meer oefenen?

@franssie: Geen olie? Hoe maak je het dan? zout + rode chillipepers en alleen malen?

[Voor 16% gewijzigd door alienfruit op 23-05-2020 19:51]

• bvk

bvk

Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Staat dat er dan ook bij wat je wel en niet per se nodig hebt? Ik heb dat boek nooit gekocht vanwege de hoeveelheid ingrediënten waar ik geen zin in had om erbij te halen, lever was in die zin een lichtend voorbeeld. :)
Het zijn veelal ingrediënten die vaker in de Aziatische keuken gebruikt worden en dus altijd handig zijn om in huis te hebben.

Zoals citroengras, salam blaadjes, kemirie noten, djeruk peroet, korianderzaad, trassie etc. etc. Gewoon in één keer halen bij de toko en veel kan er ook in de vriezer of is al gedroogd.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ja dergelijk spul is wat anders, dat is gewoon specerijen, kruiden en ander basis spul. Lever viel daar voor mij wat buiten. :P

Misschien was dat ook meteen het enige hoor, maar in mijn herinnering was het recept nodeloos complex. Vast erg lekker, maar niet iets wat je dan elke keer op die manier wil doen. Maar misschien herinner ik het mij ook gewoon verkeerd. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

alienfruit schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:49:
Ik heb het recept van Jamie Oliver gebruikt en probeerde tagliatelle te maken dubbel O bloem en een ei. Het blijft een beetje plakken misschien moet meer bloem gebruiken na het door de pastamachine te hebben gehaald (tot standje 6)? Als ik de tagliatelle snijstuk gebruikt klit het aan elkaar. Misschien moet gewoon meer oefenen?

@franssie: Geen olie? Hoe maak je het dan? zout + rode chillipepers en alleen malen?
1 - https://cookinglife.nl/pasta-droogrek/
2 - yup. gewoon de olie uit de pepers behouden. De recpeten die ik zie waar wel oli ein zit is om de pepers te bakken (bij een bransal oid) maar de basis is lombok en zout. Geen suiker, geen azijn, geen olie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:03

Minder ei gebruiken. In principe hoeft er helemaal geen ei in pasta. Ik vind zelf gewoon pasta uit bloem en water nog steeds het lekkerst.

• bvk

bvk

Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:14:
Ja dergelijk spul is wat anders, dat is gewoon specerijen, kruiden en ander basis spul. Lever viel daar voor mij wat buiten. :P

Misschien was dat ook meteen het enige hoor, maar in mijn herinnering was het recept nodeloos complex. Vast erg lekker, maar niet iets wat je dan elke keer op die manier wil doen. Maar misschien herinner ik het mij ook gewoon verkeerd. :)
Het is in vergelijking met andere Rendang recepten juist simpel. Boemboe maken in je vijzel. Vlees in blokjes snijden. Water opzetten en daarin de santen oplossen. Boemboe en vlees toevoegen en sudderen maar.

Ik kan het letterlijke recept hier niet posten denk ik vanwege copyright maar het is echt super simpel als je de ingrediënten hebt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bvk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Het is in vergelijking met andere Rendang recepten juist simpel. Boemboe maken in je vijzel. Vlees in blokjes snijden. Water opzetten en daarin de santen oplossen. Boemboe en vlees toevoegen en sudderen maar.

Ik kan het letterlijke recept hier niet posten denk ik vanwege copyright maar het is echt super simpel als je de ingrediënten hebt.
Nu ik heb zo op zoek valt het inderdaad wel mee. Geen idee waarom ik dat dan zo in mijn hoofd had. :?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:00:
[...]

Nu ik heb zo op zoek valt het inderdaad wel mee. Geen idee waarom ik dat dan zo in mijn hoofd had. :?
Omdat het zo verschrikkelijk lekker is denkt je onderbewuste dat het vast ook heel moeilijk is om te maken... ;)

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:51
Ik maak m'n pasta altijd van 50 gram fijne griesmeel van harde tarwe, een ei, 50 gram bloem en afhankelijk van het formaat ei en de natheid ervan nog meer bloem tot het net na het mengen nog net een klein beetje plakt.
Half uurtje rusten in een celofaantje (hoef je ook niet echt te kneden) en door de machine heen.
Tussendoor de lap nog een keertje ligt door wat losse bloem halen.
Pasta die je krijgt is door de griesmeel wat ruwer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
bvk schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Ja en als je vaker Indisch kookt heb je alle ingredienten wel in huis. Een atul kocchar of jonnie boer gebruikt veel meer unobtainium als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Nee staat er niet bij. Maar als je meer recepten ziet zie je dat niet iedereen lever gebruikt. Dus dit kan ook best zonder.

Het recept kan ik best overtikken maar vind je hier volgens mij letterlijk:
https://www.google.com/am...m/178-rendang-padang/amp/

[Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2020 00:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:44
Ik wil die rendang best eens proberen maar ik moet dan niet tegen mijn vriendin gaan zeggen dat er ingewanden in zitten. Tot nu toe is mijn favoriet het recept die Sergio Herman heeft gekregen van een man uit Indonesie toen hij in Oud Sluis at en niet helemaal weggeblazen was van de rendang op zijn menu. Komt uit het boek Just Cook It maar iemand heeft het op haar blog gezet: https://culinessa.com/rendang-recept-van-sergio-herman/

Alleen de kalfsfond is een dure grap in dit recept want ik haalde toen vele fundo potjes bij de AH.

[Voor 4% gewijzigd door D. Ninjai op 24-05-2020 07:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dat klinkt ergens een beetje als de dure versie van een bouillonblokje. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:33:
[...]

Nee staat er niet bij. Maar als je meer recepten ziet zie je dat niet iedereen lever gebruikt. Dus dit kan ook best zonder.

Het recept kan ik best overtikken maar vind je hier volgens mij letterlijk:
https://www.google.com/am...m/178-rendang-padang/amp/
Ik heb nog nooit lever gebruikt, maar heb dan ook best vaak de luie versie gemaakt. Dus gewoon boemboe halen hij de toko. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:43
AGee schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:36:
nvm, vragen om aangeboden recepten wordt niet gewaardeerd. I should've known better :) Indische keueken is lekker, boek-Vuyk is de bijbel, afwijken van de norm wordt niet gewaardeerd in dit topic :)
Nou, niet helemaal waar... ;) Nog nooit "indisch" gekookt, al neig ik nu wel naar een keer rendang. En die hele Bep ken ik niet.

Als je maar niks verkeerds over sous vide zegt, want dan ben je van mij! ;)

Gisteren een cote de boeuf sous vide gemaakt, maar dat is toch niet ons stukkie vlees. De rode port saus was wel echt hemels. Maar zou nu toch wel weer eens een ander sausje maken voor bij een rood stuk vlees? Iemand nog leuke aanraders. Beetje in het straatje zoethoutsaus, zwarte knoflooksaus, dat soort dingen...

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is wel een goede - een mooie saus monteren is iets wat ik nog eens wil leren. Dus nee helaas geen tips, al ben ik zelf wel fan van champignon-spek of ossestaart saus bij rood vlees, beetje jaren '70 stijl.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Ik heb vorig jaar bij een wild varken een saus met kokindjes en jaegermeister gemaakt. Was erg lekker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:27:
Ik heb vorig jaar bij een wild varken een saus met kokindjes en jaegermeister gemaakt. Was erg lekker.
Zeer nice. Als je een semi-recept hebt houd ik me aanbevolen...

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Pfff ik heb de dropjes fijngesneden of vermalen en in bier opgelost. Dan heb je al aardig wat gelatine.
Bijgemengd met tenminste fond, laurier en jagermeister en ingekookt. Ik meen daarna nog afgebonden om wat dikker te zijn. Maïzena of aardappelmeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:40:
Pfff ik heb de dropjes fijngesneden of vermalen en in bier opgelost. Dan heb je al aardig wat gelatine.
Bijgemengd met tenminste fond, laurier en jagermeister en ingekookt. Ik meen daarna nog afgebonden om wat dikker te zijn. Maïzena of aardappelmeel.
Van de week eens proberen. Klinkt echt nice.

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
barrymossel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Van de week eens proberen. Klinkt echt nice.
Yup. Let wel op dat je het met ook echt stevig smakend vlees combineert. Ik deed het met een stoof van wild varken, een kalkoen (of kogelbiefstukje) oid blaas je compleet uit het water.

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2020 22:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:27:
[...]

Yup. Let wel op dat je het met ook echt stevig smakend vlees combineert. Ik deed het met een stoof van wild varken, een kalkoen (of kogelbiefstukje) oid blaas je compleet uit het water.
Over anderhalve week een etentje en daar wil ik denk ik meerdere sauzen en soorten vlees combineren. Soort mixed grill on steroids. Dus men kan kiezen wat ze willen... Komt vast wel goed. Eerst een die saus proberen...

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:38:
[...]

Over anderhalve week een etentje en daar wil ik denk ik meerdere sauzen en soorten vlees combineren. Soort mixed grill on steroids. Dus men kan kiezen wat ze willen... Komt vast wel goed. Eerst een die saus proberen...
Wat voor soorten vlees dan? Met een runder steak is Bearnaise ook altijd heerlijk, maar kan ook bij ander vlees prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Wat voor soorten vlees dan? Met een runder steak is Bearnaise ook altijd heerlijk, maar kan ook bij ander vlees prima.
Zat te denken aan een dikke pork chop en een chateaubriand. Bearnaise ben ik zelf niet echt fan van. Maar eerlijk gezegd nooit gegeten met rundvlees. Maar wellicht wel een mooi contrast.

Manipuleren.com te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:49:
[...]

Zat te denken aan een dikke pork chop en een chateaubriand. Bearnaise ben ik zelf niet echt fan van. Maar eerlijk gezegd nooit gegeten met rundvlees. Maar wellicht wel een mooi contrast.
Chateaubriand met bearnaise is een klassieker! Met friet en bijvoorbeeld haricot verts erbij. En als je wat tomaat aan die Bearnaise toevoegt krijg je Choron wat prima bij de porkchops zou passen.

Alleen is het toch echt wel het lekkerste met verse dragon en dat is wat lastiger verkrijgbaar helaas...

* bvk wil weer eens proberen een plantje te scoren voor de kruidentuin.

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True