Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooi spul, als ik zaterdag bij de Hanos ben ook even voor kijken.

Een mattie komt mijn BBQ 'inspecteren' met zijn chick. Ik 'moet' dus iets met die kamado doen.
Wil geen heel gekke dingen doen omdat ik bij wil praten en bier drinken met mijn maatje.

Zit erover te denken om bietensoep te maken:
https://www.biggreenegg.e...n/soep-van-gepofte-bieten
Makkie.

Dan hoofdgerecht:

Ik overwoog om een knolselderij op de kamado te gooien (http://everydayhealthyeve...oil-thank-you-ottolenghi/) of gewoon een ordinaire aardappelmousseline. Denk dat laatste omdat het een lekker rustige doch heerlijk zalvige puree wordt. Anders denk ik een overkill aan BBQ (jaja dat kan)

Daarbij dan een proteine die bij Hanos of Makro in de aanbieding is (entrecote, jodenhaas... zoiets). Het moet relatief snel zijn gezien ik het 's ochtends koop en 's avonds gaar. Dagje pekelen of voorgaren zit er niet in. Gezien het einde seizoen is wil ik asperges sous-vide garen, deze kerel kent die bereiding nog niet.

Hierbij wil ik een hollandaise uit de siphon knallen... maar zit erover te denken die heel licht te roken. De asperges dan verder niet kruiden omdat het wel heftig wordt... alhoewel saffraan en rook volgens mij best samen gaan. Voor de gerookte hollandaise wilde ik de boter in dunne plakjes snijden en die met mijn rookpistool onder een cloche roken. Dit kan vrij snel te bruut worden, subtiliteit is het sleutelwoord... alleen kun je pas proeven en je impact bepalen als je de hele hollandaise in elkaar hebt gezet en op druk hebt gebracht. Dat is wel vrij zonde als je het 3-5x probeert ;) . Iemand ervaring mee?

Toetje, de baasvrouw wil graag witte chocolademousse met rode vruchten. Ok. Stiekem zit ik aan de gegrillde ananas met tamarinde en chilipeper en kokosijs van Ottolenghi te denken. Dat kan de kamado nml gebruikt worden :P .

Iemand nog coole ideeen? Ik wil het een beetje basic en niet te duur houden. Nu ff geen zin om een hele middag in de keuken te beuken.

Wijn erbij , zie ik wel bij de Hanos. Vooraf kaas, worst en lacto-asperges.

Note to self: ff de 2e sous-vide oppikken thuis. 1 gaat op 65C om de hollandaise op temperatuur te houden, de 2e op 85C voor de asperges. Wellicht sous-vide 3 voor het vlees bij te weinig tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 18-06-2020 23:14 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:09:
<> Ik 'moet' dus iets met die kamado doen.
Wil geen heel gekke dingen doen omdat ik bij wil praten en bier drinken met mijn maatje.
<>
heel verhaal over gekke dingen
Gewoon kipvleugels. rooster broodjes, en alles wat je anders ook in de oven pleurt op 180C

Dus garnalen (de 15/20) nna een marinade in knof/gember/peper/olie, stokbrood en drinken (ga ik zaterdag zoen, wellicht nog wel een visje in de rookoven)

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 18-06-2020 23:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ik maak echt nooit kipvleugels, en dat zou ik bezoek ook niet voorzetten.

Garnalen is een optie, maar ook wel riskant op de BBQ. Als ze doorschieten zijn ze wel vernaggeld voor je met je ogen kunt knipperen. Een stuk vlees is makkelijker, ook omdat je er een probe in kunt jassen. Merk dat ik nog niet zeker genoeg ben van mijn zaak met mijn ei.

Met makkelijk bedoel ik vooral iets dat ik 's middags kan mise en place'en en dan gewoon fire-and-forgetten als ik aan het bier zit. Daarom de keuze voor relatief veel sous-vide werk; de mousseline knal ik ook in een zak... en die gaat bij de saus in de 65C-bak.

En die bereidingen, valt toch wel mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 18-06-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Een beest met veren! Iets van een grote kip, eend o.i.d. (maar dan zonder de veren)

In z'n geheel inpakken in stevig alufolie (dat dikkere BBQ ribbelspul). De buik van het beest vullen met zaken als kruiden, knoflook, tomaat. Beetje zout/peper.

Die leg in je in een oven, of een afgedekte BBQ met deksel. Niet al te heet. En of 'ie nou 2 uur of 3 uur ligt te garen; dat maakt niet uit.
Komt eruit als een complete valt-vanzelf-van-de-botten bak met eiwitten. Ideaal.

Dat lukt overigens ook prima met een reebout; die had ik 2 weken geleden. Nachtje marineren en dan 4 uur langzaam garen, helemaal ingepakt in de oven. En dan plukken maar! :9

En zaken als maiskolven, knollen, aardappels, e.d. en soorten (afbak)broodjes kunnen ook allemaal in je tuin-crematorium.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 18-06-2020 23:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn kipvleugels met een rooksmaakje zijn de beste, vliegen er hier als amuse/borrelhap hard doorheen (wel zelf kruiden).

Garnalen (zeker de grote die richting kreeft gaan) moet je wel even bij blijven inderdaad, dus plan ik vaak vroeg. Als ze doorschieten is het inderdaad zonde (maar zijn ook goed sous vide te garen en dan even af te lakken op de grill).

En voor de rest wat hier boven werd geschreven.

op mijn gas BBQ doe ik dan vaak nog geblakerde prei en paprika maar dat is niet handig met een kamado omdat je die niet snel terug omlaag krijgt in temp.

Knolselderij en rode bieten van de kamado kan natuurlijk altijd, lekkere rooksmaak blijft wel hangen in een salade of wat dan ook (stamppot)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 15:37

PnD

like in Pinda ^_^

Hier ben ik wel erg benieuwd naar...nog even wachten tot vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDvGQms3f-AVgKcWih-7AJHI7mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHXzlFGHdeNpf8LUtcxdD3eu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er een eendenborstfilet bij. Twijfel nog of ik die eerst sousvide doe en en nog even kort meewarm bij de asperges en afbak in de pan. Of gewoon de oven of bbq op kerntemperatuur.

Een twee sousvide stick nu al gewenst 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
PnD schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:47:
Hier ben ik wel erg benieuwd naar...nog even wachten tot vanavond.

[Afbeelding]

Heb er een eendenborstfilet bij. Twijfel nog of ik die eerst sousvide doe en en nog even kort meewarm bij de asperges en afbak in de pan. Of gewoon de oven of bbq op kerntemperatuur.

Een twee sousvide stick nu al gewenst 😜
Anova had van de week een 50% discount deal, weet niet of dat nog altijd zo is maar kan best interessant zijn :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:10
Kan ik spareribs die ik al 8 uur heb gegaard in de diepvries invriezen om paar dagen later te bereiden op de bbq?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boinkie schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:21:
Kan ik spareribs die ik al 8 uur heb gegaard in de diepvries invriezen om paar dagen later te bereiden op de bbq?
Lijkt me wel, zou ze wel voor verdere bereiding ontdooien maar ik doe dit zelf regelmatig met spullen die ik sous-vide bereid. Gewoon weer invriezen en bereiden als het moment daar is. Als je ze in vacuumzakken hebt zitten, kan je ze redelijk snel ontdooien door ze met zak en al in een emmer lauw water te gooien. Veel contactoppervlak dus gaat snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als het om een paar dagen gaat moet dat ook prima in de koelkast gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:17:
[...]

Anova had van de week een 50% discount deal, weet niet of dat nog altijd zo is maar kan best interessant zijn :)
50% op veel is nog steeds veel :p Doe het wel even met mijn LIDL van 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Tuurlijk? Je kan ze ook een paar jaar invriezen. Het vlees is gegaard, de meeste ziekteverwekkers zijn dood, en wat er overblijft kan zich niet vermeerderen bij -18 graden.

Smaak gaat wel wat achteruit misschien over de jaren. Een paar dagen is zeker geen probleem.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:56

Thompson

Beeromaniac

Garyu schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Tuurlijk? Je kan ze ook een paar jaar invriezen. Het vlees is gegaard, de meeste ziekteverwekkers zijn dood, en wat er overblijft kan zich niet vermeerderen bij -18 graden.

Smaak gaat wel wat achteruit misschien over de jaren. Een paar dagen is zeker geen probleem.
Ik probeer altijd max 6 maanden aan te houden voor vlees in de vriezer, bij voorkeur max 3.
Nou is dat soms ook gewoon een excuus om weer eens een lekker stuk vlees op tafel te leggen en nieuw te kopen :9

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Thompson schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Ik probeer altijd max 6 maanden aan te houden voor vlees in de vriezer, bij voorkeur max 3.
Nou is dat soms ook gewoon een excuus om weer eens een lekker stuk vlees op tafel te leggen en nieuw te kopen :9
Als vegetariër komt dat allemaal nog minder precies ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:36:
[...]

50% op veel is nog steeds veel :p Doe het wel even met mijn LIDL van 60 euro.
Een Anova Nano zit met 50% korting gewoon op de zelfde prijs hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Alleen de pro is 50% en die kost 400+ euro.

Asperges waren erg lekker, 25 minuten op 88 graden. Ze hadden wel iets minder bite mogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PnD schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:33:
Alleen de pro is 50% en die kost 400+ euro.

Asperges waren erg lekker, 25 minuten op 88 graden. Ze hadden wel iets minder bite mogen hebben.
25 minuten is wel kort. Kan als je ze daarna op de BBQ afgrillt maar ik hou 44 minuten aan op 88c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja ik zou ook voor drie kwartier gaan. Die bite is wel logisch, die dingen zijn van binnen nog niet echt warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn jij doet toch korter en lager dan ik dacht ik? 80c oid en dan 45m of had ik dat verkeerd onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zou ik ff moeten checken. Meen 84c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ze waren echt heel smaakvol en ook lekker qua structuur. Mistte alleen dat boterzachte uiteinde wel. Volgende keer de 45 minuten eens proberen. Mijn lidl folierol vond 88 graden niet heel leuk overigens. Er was geen vocht bijgekomen, maar het vacuum was wel ergens opgeheven. Zat wat extra lucht in.

[ Voor 50% gewijzigd door PnD op 19-06-2020 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nou er komt sowieso ook een berg vocht uit groenten, dat kan het ook zijn.
Ik gebruik Hanos-folie, en vaak bij dit soort langdurige dingen een dubbele seal.

Ga ze morgen weer ff maken, toch ff opzoeken hoe ik ze vorige keer deed.

Het wordt alsnog een berg hapjes vooraf, gerookte bietensoep, asperges+gerookte hollandaise, mousseline, vlees (ntb) en iets met ananas en barbecue morgen.

Om de hollandaise te roken heb ik rookmot gemaakt van appelhout. Heb alleen mot van eik namelijk. Een heel blok past niet in het rookpistool, en een van de rookovens opstoken voor een beetje boter is ook wat 'stevigjes'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxiF2IYwREiHtVmdy6-sLcQra8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPT3vyiL4VMoXNu8NlZMvTXq.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje ghetto, maar voor een rookpistool (dus heel kleine hoeveelheden) echt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 19-06-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ik had nog 2,5 kilo tri-tip liggen in de vriezer die ik in een opwelling gekocht had, die had ik al versneden laatst maar nu maar ff een homp klaar gemaakt. Dat beviel goed! Net niet zo mals als Picanha maar goed te doen, wel een beetje veel.. zat een klein stukje vlies aan nog zoals te zien (niet opgelet met snijden destijds).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARbBSlH6TTPk5DlnihaE-nb2Qr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgZShXI9qrbnBGnegD8lKmWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yagmk135FMqDUOmEEeNpC8hpOf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtpM9Z2tiIA1XBqNlHOg93VY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
noud schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:43:
Wat doen jullie met het overgebleven knoflookpulp dat niet direct uit de knoflook pers komt?
Friemel ik eruit en gaat gewoon mee het gerecht in :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26

Tripl3 D

Brother in Arms

noud schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:43:
Wat doen jullie met het overgebleven knoflookpulp dat niet direct uit de knoflook pers komt?
Knoflookpers heb ik maar heel ven gebruikt. Tegenwoordig snij ik ze altijd.
Naar mijn zin bleef er altijd te veel achter in de knoflookpers, dus nu snijd ik alleen de puntjes eraf.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:40
1nsane schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:37:
[...]

Friemel ik eruit en gaat gewoon mee het gerecht in :-)
Same!

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tripl3 D schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Naar mijn zin bleef er altijd te veel achter in de knoflookpers, dus nu snijd ik alleen de puntjes eraf.
Idd.

Weer een apparaat wat je schoon moet maken. :-(

Knoflookteen op de snijplank, kontje eraf snijden, klap erop (met je hand of met de platte kant van het mes), vel eraf en ff hakken/snijden; klaar! >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Idd.

Knoflookteen op de snijplank, kontje eraf snijden, klap erop (met je hand of met de platte kant van het mes), vel eraf en ff hakken/snijden; klaar! >:)
En 3 dagen later nog een knoflooklucht aan je klauwen :P

Persoonlijk vind in een pers wel fijn. Gelukkig heb ik een goede die ook makkelijk schoon te krijgen is.

Nu moet ik wel zeggen dat als het voor het gerecht wat ik maak niet hoeft, ik het ook niet pers maar gewoon idd een mep geef met de platte kant van een mes en in een paar stukken hak. Zoals grootmoeders kippensoep, die staat dan toch lang zat te pruttelen om alle smaak erin te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 21:17
Idd.

Zelf heb ik zo'n JosephJoseph pers (ooit eens gespaard bij de plus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic8NcJ_gkQRXF--mANRac6c6NVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DyanlNfoqmgic4VqytivRHyc.jpg?f=user_large

Kan je prima leeg schrapen met de groene kant en daarna in de vaatwasser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 21:17
Van het weekend even wezen spelen met mijn nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLiCMdFTRf5a81W9wPjyQq0pFHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lkfkhzBejKakhLepwdhFZvPU.jpg?f=user_large

Was ruim op tijd binnen voor de BBQ :) Dus ik dacht 'gelijk maar eens een entrecote proberen'.
Wauw.....

Mijn vrouw was er niet zo happy mee (nog meer troep! @#$%$@!) totdat ik de biefstuk er ook door had gehaald......

Ze vindt het nu al een veel minder slecht idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Donderdag en gisteren pulled pork gemaakt in de sous vide en oven. Die gaat als voorgerecht op een klein bolletje met cola BBQ saus.
Dan een klein visgerechtje welke een vriend maakt. Daarna spareribs met BBQ saus en de kokindjes jagermeister saus.

Zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Van de week een surf&turf in elkaar gedraaid voor game night. Ik had een zak garnalen bij de Oriental Supermarkt gekocht (zelfde als wat bij Simonis ligt maar dan 3x zo goedkoop).

Qua vlees, ik haal nooit bij de supermarkt vlees maar omdat de AH hier een paar weken gesloten is ivm ombouw naar XL, moest ik een eindje verderweg naar de Jumbo. Ik wist wel dat hun vlees door de beugel genomen beter is dan meeste andere supers en mezelf toch laten verleiden om een Picanha te halen. Zag er op het oog prima uit en was 850gr voor 12 euro nogwat dus gokje wel waard (aanbieding, ik gok om AH zieltjes te werven :P ).

Ik moet zeggen dat het echt niet slecht was.

Vetmarmering was prima, zeker gezien de prijs en mals genoeg, niet zoals die Wagyu Picanha die ik een tijd terug had maar die was dan ook een keer of 8 duurder :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LObL5PgyjUeES35A0JzAZrfY7MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLIsJvzXm9Ia0wvOxRJCLkrB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ziet er goed uit 👍🏽
Hier ook een picanha via deze methode: https://kampvuurkok.nl/pi...-nog-nooit-geproefd-hebt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--hLgiCme0paRsGnKsVY_y3J_Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4raXKNp24eXoxyBz83sgacdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Lekker hoor, ik had m ook sous vide gedaan maar wel in steaks gesneden eerst maarre, zie ik nou dat je de vetkap er vanaf gesneden hebt? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:21:
Van de week een surf&turf in elkaar gedraaid voor game night. Ik had een zak garnalen bij de Oriental Supermarkt gekocht (zelfde als wat bij Simonis ligt maar dan 3x zo goedkoop).

Qua vlees, ik haal nooit bij de supermarkt vlees maar omdat de AH hier een paar weken gesloten is ivm ombouw naar XL, moest ik een eindje verderweg naar de Jumbo. Ik wist wel dat hun vlees door de beugel genomen beter is dan meeste andere supers en mezelf toch laten verleiden om een Picanha te halen. Zag er op het oog prima uit en was 850gr voor 12 euro nogwat dus gokje wel waard (aanbieding, ik gok om AH zieltjes te werven :P ).

Ik moet zeggen dat het echt niet slecht was.

Vetmarmering was prima, zeker gezien de prijs en mals genoeg, niet zoals die Wagyu Picanha die ik een tijd terug had maar die was dan ook een keer of 8 duurder :+

[Afbeelding]
je noemt Simonis en een ombouw-ah. Je zit ergens bij het savornin lohmannplein?

Die ah was ook belachelijk groot voor een gewone appie. Ik dacht altijd dat er maar 1 per gemeente oid XL mocht zijn... En daarom die het niet is. Nou ja, prima. Voor mij iets dichterbij dan elandstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:02:
[...]
je noemt Simonis en een ombouw-ah. Je zit ergens bij het savornin lohmannplein?

Die ah was ook belachelijk groot voor een gewone appie. Ik dacht altijd dat er maar 1 per gemeente oid XL mocht zijn... En daarom die het niet is. Nou ja, prima. Voor mij iets dichterbij dan elandstraat.
Correct, daar woon ik inderdaad in de buurt! Belachelijk groot was het ook weer niet hoor (wel als je met de AH in de Fahrenheitstraat vergelijkt ;-) ). Volgens mij kijkt AH daar niet zo op qua aantal XL. Vroegah had je dat systeem met nummers om de grootte van de AH aan te duiden en had je vaak ook meerdere grote AHs in de stad. Overigens ga ik liever naar de XL in L’dam als ik toevallig in de buurt ben (die is namelijk goedkoper).

Ik rij nu naar de Jumbo bij het Alphons Diepenbrockhof want die bij Goudenregenplein is een drama momenteel.

Enfin dan snap je waarschijnlijk ook waarom ik het een tijdje terug over slagers had (gebrek aan goede). Herschbach is redelijk en Engelbert goed maar die is behoorlijk prijzig vind ik. Verder heb ik nog geen andere goede kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:54:
[...]

Lekker hoor, ik had m ook sous vide gedaan maar wel in steaks gesneden eerst maarre, zie ik nou dat je de vetkap er vanaf gesneden hebt? :'(
Nee ben niet gek 🤣 hij was erg dun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:14:
[...]

Nee ben niet gek 🤣 hij was erg dun
Dan zou ik de slager billenkoek geven >:)

Een Picanha hoort gewoon een lekkere vetkap op van minimaal 1cm :P

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 18-07-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Had hem zelf uitgekozen bij sligro, maar meer op basis van gewicht en niet op het vet gelet 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
geonosys schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Zelf heb ik zo'n JosephJoseph pers (ooit eens gespaard bij de plus).

[Afbeelding]

Kan je prima leeg schrapen met de groene kant en daarna in de vaatwasser :)
Topding inderdaad, ook vrij makkelijk met de hand schoon te maken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:49:
Had hem zelf uitgekozen bij sligro, maar meer op basis van gewicht en niet op het vet gelet 😒
Ach joh, het zag er heerlijk juicy uit en als het lekker is who cares :-) van een slager (ook de Sligro) mag je verwachten dat je het niet hoeft te checken (al ben ik zelf zo wel eens op mn snufferd gegaan met spare ribs van de slager die meer op lamsrackjes leken bij het uitpakken :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik maak eigenlijk bijna nooit een foto van ons eten - zo ook vandaag weer vergeten.

Dat gezegd hebbende, weer eens twee parelhoen poten op de kamado gehad. Gewoon peper en wat zout en wat is dat vogeltje toch heerlijk!

170c/40m

Maiskolfje en opperdoes ernaast met natuurlijk zaanse mayo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Afgelopen weekend ook weer een drie gangen menu op tafel mogen zetten.

Voor: Coeur de boeuf carpaccio met rucola, burrata, zelf ingelegde citroenen en een olijfolie met verveine en vanille.

Hoofd: lekker winterse beef wellington met sous vide aardappel puree en sous vide wortelen en een goddelijke rode wijn saus. Helaas heeft de slager mij niet het juiste stuk gesneden en was die schuin waardoor die deels overgegaard was.

Desert: Witte chocolade bal met daarin prosecco jelly, rosé jelly, prosecco mouse en aardbeien sorbet en daarover ging een warme rode wijn/bosvruchten saus met verveine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_xopLLD_U45ePlx5dzkj7yukU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKAuNgbU4qWGwjx1CDfLycBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YxVbBMa2wJEkl4jySd4MmN06U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcalV4T9MKTCseN7qhv1OmRk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ86cXoBEgvIuM9srxMFYzugAx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Zc62hZscU4rqCDY16MnOY3f.jpg?f=fotoalbum_large

Al enige tijd heb ik Anova + LIDL vacumeer machine, werkt prima maar soms mis ik de echte kracht. Zakken gaan vaak tijdens het koken deels open en zit er alsnog veel lucht in de zak, hierdoor gaan de vloeistoffen niet terug in groente/vlees waarvoor souse vide eigenlijk goed werkt. Nu wil ik dus een stapje hoger met de vacumeermachine, eentje die een stuk krachtiger is en die echt het vloeistof in de producten kan krijgen. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze deels open gaan dan zijn of de zakken van slechte kwaliteit of de seal is niet goed genoeg. Je kan met dat apparaat ook gewoon een extra seal zetten. Gewoon na het vacuumeren even wachten en dan op de knop drukken waarmee je alleen maar sealed.

Je opmerking met vloeistoffen terug in de producten krijgen kan ik niet helemaal plaatsen. Wat bedoel je daarme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zet de nieuwe seal altijd naast de oude. Gewoon 5mm verder.

Met Hendi (hanos huismerk) of foodsaver zakken en een 80-100€ Solis heb ik nooit issues. De baasvrouw ook niet overigens, die heeft dezelfde spullen.

Qua sous vide apparaat, hier 3 anovas. Ik vind de Wi-Fi van die dingen erg brak maar verder zijn het okaye apparaten. Goed voor de prijs die je betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 21-07-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
assn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:55:

Al enige tijd heb ik Anova + LIDL vacumeer machine, werkt prima maar soms mis ik de echte kracht. Zakken gaan vaak tijdens het koken deels open en zit er alsnog veel lucht in de zak, hierdoor gaan de vloeistoffen niet terug in groente/vlees waarvoor souse vide eigenlijk goed werkt. Nu wil ik dus een stapje hoger met de vacumeermachine, eentje die een stuk krachtiger is en die echt het vloeistof in de producten kan krijgen. Hebben jullie nog tips?
Ik heb zelf een machine van Solis, krachtig zat. Is wel gewoon zo’n “balk” die je openklapt en de zakrand tussen doet.

Goede zakken maken wel een groot verschil trouwens! Ik heb verschillende gehad maar die van Solis zelf bevallen me het best en gaan altijd mooi dicht, zelfs als ik ze met m’n AliExpress reserve sealer gebruik.

Ik heb ook wel eens zakken gehad (met name van de rol) die nauwelijks goed sealen en waarbij ik het soms wel 4x opnieuw moest doen en als het dan van de rol is, is dat helemaal irritant want dan moet je 2 kanten doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:26:
Ik zet de nieuwe seal altijd naast de oude. Gewoon 5mm verder.

Met Hendi (hanos huismerk) of foodsaver zakken en een 80-100€ Solis heb ik nooit issues. De baasvrouw ook niet overigens, die heeft dezelfde spullen.

Qua sous vide apparaat, hier 3 anovas. Ik vind de Wi-Fi van die dingen erg brak maar verder zijn het okaye apparaten. Goed voor de prijs die je betaalt.
Idd, ik heb een Anova Nano (vond 100,- destijds al duur zat) en ben er content mee, zit geen wifi op maar wel BT dus ook prima, dat hij minder vermogen heeft, is alleen van invloed op de temp aanlooptijd, kwestie van de bak met heet water vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ook hier een Solis machine en zakken, werkt inderdaad probleemloos. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik vaker vacumeer voor opslag in de vriezer dan dat ik het voor SV gebruik.

Maar lekken of scheuren? Nee, geen last van.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

NoTimeRemains

I know

ik heb dat lidl apparaat ook en ik moet zeggen dat ik jouw ervaringen niet deel, van de week een mooi stuk (2kg) ribeye gekocht, geportioneerd en gevacumeerd. Iets meer dan een kg aan stukken in het badje gehad en nul lekkage.

een van de stukken overigens in de mayo boven op de bbq starter afgemaakt... :D voor mij was dit de beste met de mooie kleuring.

[ Voor 22% gewijzigd door NoTimeRemains op 21-07-2020 14:39 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:18

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Weet niet of dit hier thuishoort, maar welke supermarkt verkoopt volgens jullie de beste Shoarma?
Ik wil het morgen ophalen maar twijfel welke de beste kwaliteit levert.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:10:
Je opmerking met vloeistoffen terug in de producten krijgen kan ik niet helemaal plaatsen. Wat bedoel je daarme?
Ik heb een workshop gehad bij de Librije in Zwolle, die hadden natuurlijk een fantastische Miele keuken met daarin een vacumeerapparaat, zo een waar je de zak in legt en de gehele bak vacuum wordt getrokken.
Een recept was ananas met rozemarijn suikerwater, dat water ging bij de ananas in de zak en vervolgens in het apparaat. Door het vacuum trok het vocht in de luchtgaten van de ananas waardoor die smaak volledig werd opgenomen.

Wat voor zakken gebruiken jullie momenteel? Ik heb de Lidl zakken zelf en voelen stevig genoeg aan, alleen ik denk dat het sealen nog niet voldoet, misschien meerdere keren sealen eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

G_Dragon schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:48:
Weet niet of dit hier thuishoort, maar welke supermarkt verkoopt volgens jullie de beste Shoarma?
Nettorama vind ik prima shoarma leveren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Waarom niet, je moet shoarma immers ook "koken" ;)

Maar ik heb qua supermarkt shoarma de beste ervaring met de shoarma flakes van de Jumbo. Goed op smaak en het belangrijkste: er komt amper tot geen vocht uit en het blijft lekker mals.

Wel goed op heet vuur bakken.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Zelf snijden en kruiden. Ik vind al die bakken voorgesneden zooi altijd zo veel krimpen en vaak harde stukjes.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Waarom niet, je moet shoarma immers ook "koken" ;)

Maar ik heb qua supermarkt shoarma de beste ervaring met de shoarma flakes van de Jumbo. Goed op smaak en het belangrijkste: er komt amper tot geen vocht uit en het blijft lekker mals.

Wel goed op heet vuur bakken.
Dát.

Jumbo heeft sowieso het beste vlees qua supermarkten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zit er niet een Turkse slager o.i.d. bij jou in de buurt? Dat is ook een mogelijk alternatief.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Zit er niet een Turkse slager o.i.d. bij jou in de buurt? Dat is ook een mogelijk alternatief.
Dan heet het Doner meen ik en geen shoarma ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... O-)

Wikipedia: Shoarma

De Keuringsdienst van Waarde heeft er ook al diverse malen aandacht aan besteed:

https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/RVU_104317
https://www.npostart.nl/k...rde/05-03-2020/KN_1712992

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@1nsane wel eens bij de nettorama geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
De Plus zou ik skippen, veel te droog en te weinig vet, dat worden vaak keiharde niet sappige stukjes.
Shoarma van de Lidl vind ik dan wel weer best ok voor supermarktspul maar met wat kruiden en gewoon (prima/beter) vlees van de slager maak je het zelf net zo makkelijk. Dan merk je toch wel een flink verschil met supermarktvlees, kruiden kan je zelf beter doseren en de shoarma is stukken minder zout wanneer je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@G_Dragon voor zover ik heb kunnen zien is alle shoarma in de supermarkt eigenlijk gewoon Gyros want van varken.
Verder koop ik het wel eens en ik weet niet één supermarkt die zich onderscheidt.
Als je geen bezwaar hebt tegen onverdoofd slachten zou je eens een islamitische slager kunnen proberen. Shoarma kruiden zijn overigens prima zelf te mengen (ik maak voor de niet vlees etende vriendin zelf een soort shoarma van oesterzwam ingevet met olie en kruiden (half uurtje laten intrekken), en aan het einde van het bakken een eetlepel bloem voor het krokante mondgevoel).

Als je er maar voldoende saus van Yildriz op flikkert is uiteindelijk alles eetbaar.

Shoarma broodjes is een ander verhaal. Deen supermarkten heeft een semi vers afbak-pita-broodje die smaakvoller, luchtiger is dan die droge plakken die de andere supermarkten verkopen, daar rij ik speciaal voor naar Deen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Knoflooksaus maak ik heel simpel door een halve pot mayo met een kwat yoghurt, wat gembersiroop, paar geperste teentjes knoflook en wat gesnipperde bieslook door te roeren en een dagje in de koelkast te laten staan. Evt druppeltje citroensap toevoegen om het geheel wat frisser te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 21-07-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:33:
@1nsane wel eens bij de nettorama geweest?
Ooit wel maar in de randstad hebben we die niet echt :P

Qua landelijke supers is de Jumbo in elk geval een van de weinige waar ik best een stukje vlees durf te halen als het zo uitkomt.

Edit: dichtstbijzijnde Nettorama is 34km hier vandaan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 21-07-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
1nsane schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Ooit wel maar in de randstad hebben we die niet echt :P

Qua landelijke supers is de Jumbo in elk geval een van de weinige waar ik best een stukje vlees durf te halen als het zo uitkomt.

Edit: dichtstbijzijnde Nettorama is 34km hier vandaan ;)
Dordrecht! En Gorinchem, maar dat is net geen randstad meer volgens mij.

De foto is ruk, maar ik had geen zin om ze mooi op te maken (of mooi te maken, dat kost zo veel tijd en voegt wmb niks toe aan de tasty factor als je ze ook niet mooi op een bord presenteert).
Gyoza!
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/563337407148064798/735203828562919504/20200721_174835.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 15:49
NoTimeRemains schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:37:
ik heb dat lidl apparaat ook en ik moet zeggen dat ik jouw ervaringen niet deel, van de week een mooi stuk (2kg) ribeye gekocht, geportioneerd en gevacumeerd. Iets meer dan een kg aan stukken in het badje gehad en nul lekkage.

een van de stukken overigens in de mayo boven op de bbq starter afgemaakt... :D voor mij was dit de beste met de mooie kleuring.
Hier toch ook wel veel ergernis bij het Lidl apparaat. Regelmatig krijgt ie de zak niet eens vacuüm, met name met redelijk wat verse kruiden op vlees, of bij botten. Niet dat ik heel vaak vacumeer, maar mijn volgende is echt een stapje beter/duurder/hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Zebby schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Dordrecht! En Gorinchem, maar dat is net geen randstad meer volgens mij.

De foto is ruk, maar ik had geen zin om ze mooi op te maken (of mooi te maken, dat kost zo veel tijd en voegt wmb niks toe aan de tasty factor als je ze ook niet mooi op een bord presenteert).
Gyoza!
[Afbeelding]
Gyoza, hmm, lekker! Ik heb er ook nog zelfgemaakte liggen in de vriezer en ik bestel ze altijd als we een keer sushi bestellen, vrouwlief zit me dan aan te kijken van: dat smaakt toch niet? Maar helaas haar nog niet zo ver gekregen om het te proberen :P

Mja, ik ga niet 34km rijden om naar een supermarkt te gaan die goed vlees heeft wat mogelijk net zo goed/beter is dan Jumbo terwijl er binnen die radius sowieso slagers zijn die nog beter hebben ;)

[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 21-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
1nsane schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:48:
[...]

Gyoza, hmm, lekker! Ik heb er ook nog zelfgemaakte liggen in de vriezer en ik bestel ze altijd als we een keer sushi bestellen, vrouwlief zit me dan aan te kijken van: dat smaakt toch niet? Maar helaas haar nog niet zo ver gekregen om het te proberen :P

Mja, ik ga niet 34km rijden om naar een supermarkt te gaan die goed vlees heeft wat mogelijk net zo goed/beter is dan Jumbo terwijl er binnen die radius sowieso slagers zijn die nog beter hebben ;)
Zo bijzonder zijn ze toch niet? Is altijd een gedoe om ze te maken, maar als je bezig bent kun je net zo goed paar batches doen. Dit was de kleine pan, had ook nog een grotere en nog een kleintje ernaast.
Jammer genoeg ging alsnog alles op...

En wat is er niet lekker aan te vinden, varkensgehakt met wat smaakmakers in een stukje deeg met een lekker krokante onderkant!

En Nettorama goed vlees? Uh, de riblappen zijn wel OK, maar ik heb 1x gedacht "hoe slecht kan het zijn" met een stuk ribeye en varkenshaas, en dat was nie best. Ze hebben wel wat interessante keuzes gezien het zeer kleine assortiment, zoals T-bones en flinke stukken buikspek. Niks buiten varken/rund/kip though, en vis is al helemaal dramatisch. Maar goed, goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Zebby dan is jullie nettorama een stuk slechter.
De varkenshaas is juist erg lekker daar. Alles wordt in de winkel versneden en verpakt. En een erg ruime keuze.

Vis geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:18

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

@franssie @PalingDrone @ehtweak @Dennis1812 @bvk @NoTimeRemains

Bedankt voor jullie tips ;)
Ik neem ze mee

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:10
Vraagje mbt tot lidl vacumeermachine. Kan er ook andere folie gebruikt worden dan alleen die uit hun eigen shop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 20:02
Boinkie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:22:
Vraagje mbt tot lidl vacumeermachine. Kan er ook andere folie gebruikt worden dan alleen die uit hun eigen shop?
Ja, ik gebruik vacuumzakken van Marmelot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang de zakken maar een relief hebben. Zakken die aan beide kanten helemaal glad zijn, zijn bedoeld voor de professionele machines waarbij je de zak in de vacuümkamer legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Wat ciris zegt. Ik gebruik hanos huismerk rollen, of foodsaver. Maar net wat er het goedkoopste per meter daar ligt. Heb altijd breed en smal liggen. Stuk goedkoper dan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Als jullie uien schillen halen jullie ook het buitenste deel weg dat vaak droog aanvoelt?
Ik wel namelijk, maar das meer omdat ik zolang overdoe om het te pellen.

Verschilt de basis balsamicoazijn van de Oil & Vinegar erg met die van de supermarkt?
Ik merk dat ik af en toe balsamicoazijn voor gerechten nodig heb, zoals pastasausen ed.

Maak het uit wanneer je tomatenpuree gebruikt? Soms staat in recept dat je tijdens het aanfruiten van de uien moet toevoegen. Gisteren had ik recept waar het veel later bij moest.

Welke kokosmelk gebruiken jullie. Toen ik een 1 daagse kookcursus deed in Thailand zweerde ze om Aroy d te gebruiken. Nu keek ik laatst naar de hoeveelheid kokosmelk en die is veel lager dan ik dacht.
Ik maak af en toe curries.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

noud schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:06:
Als jullie uien schillen halen jullie ook het buitenste deel weg dat vaak droog aanvoelt?

Verschilt de basis balsamicoazijn van de Oil & Vinegar erg met die van de supermarkt?
Ik merk dat ik af en toe balsamicoazijn voor gerechten nodig heb, zoals pastasausen ed.

Maak het uit wanneer je tomatenpuree gebruikt? Soms staat in recept dat je tijdens het aanfruiten van de uien moet toevoegen. Gisteren had ik recept waar het veel later bij moest.

Welke kokosmelk gebruiken jullie. Toen ik een 1 daagse kookcursus deed in Thailand zweerde ze om Aroy d te gebruiken. Nu keek ik laatst naar de hoeveelheid kokosmelk en die is veel lager dan ik dacht.
1. ja alles wat droog is doe ik weg

2. echte balsamico is een gerijpt product, zoek maar even rond op google dan zie je de verschillen wel. Overigens vind ik die winkel veel te duur.

3. Tomatenpuree is een concentraat van tomaat (duh), en heeft veel zuur in zich. Dat wil je niet in je gerecht dus daarom ontzuur je tomatenpuree door dit mee te bakken. Wanneer je dit doet ligt aan het gerecht. Soms wil je dat aan t begin soms wil je dat meer aan t eind, beetje afhankelijk van wat je ermee wil.

4. Heb je wel kokosmelk gekocht? Want je hebt ook kokoscreme dat is veel geconcentreerde kokosmelk.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik keis ook voor snelheid dus haal de buitenste schil mee eraf.
Balsamico azijn van Oil en Vinegar ken ik niet. Echte Balsamico azijn is zoveel lekkerder dan dat spul in de supermarkt (maar ook veel duurder). Het neigt meer naar stroop dan azijn, het heeft een fors zoetje voor een azijn.
Tomaten puree is al voorgekookt dus vwb betreft smaak zal het denk ik weinig uitmaken, misschien voor de kleuring? Ik doe het er zelf meestal vroeg in.
Ik gebruik Nutco, niet echt om een reden anders dan dat het gebruikt werd bij een cursus Indonesisch koken die ik eens volgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of het 10 of 20 seconden duurt; lekker belangrijk. ;)

Maar, ik halveer een ui, compleet met de bruine schil (of rood, als het een rode ui is), hooguit en snij de worteldraadjes weg als 'ie b.v. in de bouillon gaat, voor de soep/risotto.

En als ik echt uiensnijdsel nodig heb, zoals voor ringen of fijngesnipperd; ja, dan haal ik het harde/droge wel er af.
Balsamico is net zo erg als wijn, olijfolie, e.d. Er zijn tig varianten, soorten, rijpingsgraden, enzovoorts.
Ik kijk voornamelijk naar het feit of 'ie extra gekleurd is met caramel (of nog erger), en/of er sulfiet/ander conserveermiddel inzit.
En voor de rest is het vooral een kwestie van smaak en toepassing. Oude, echt gerijpte balsamico, zonder toevoegingen gebruik je puur over een salade. Maar om iets af te blussen, of een saus in te koken, is het weer een ander verhaal.
Zoals @franssie al aangaf; hangt van het gebruik/toepassing af.
Ook hier geldt weer, net zoals bij de balsamico; koop je een pak water met kokossmaak en conserveer- en verdikkingsmiddelen of 'echte' kokosmelk?
Er zijn ook merken waarbij je zo'n klein pakje kokosroom/-creme kunt kopen; die voor bijna 100% uit kokosvocht bestaan. Da's makkelijker transporteerbaar en je koopt geen pak met water en verdikkingsmiddelen... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:55
1nsane schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Correct, daar woon ik inderdaad in de buurt! Belachelijk groot was het ook weer niet hoor (wel als je met de AH in de Fahrenheitstraat vergelijkt ;-) ). Volgens mij kijkt AH daar niet zo op qua aantal XL. Vroegah had je dat systeem met nummers om de grootte van de AH aan te duiden en had je vaak ook meerdere grote AHs in de stad. Overigens ga ik liever naar de XL in L’dam als ik toevallig in de buurt ben (die is namelijk goedkoper).

Ik rij nu naar de Jumbo bij het Alphons Diepenbrockhof want die bij Goudenregenplein is een drama momenteel.

Enfin dan snap je waarschijnlijk ook waarom ik het een tijdje terug over slagers had (gebrek aan goede). Herschbach is redelijk en Engelbert goed maar die is behoorlijk prijzig vind ik. Verder heb ik nog geen andere goede kunnen ontdekken.
Ik zou dan eens gaan kijken bij:
Slagerij Beijk & Zn. Den Haag - beste grill worst ooit en redelijke bbq dingen
En
Slagerij Kijkduin - voor voornamelijk rundvlees van eigen runderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zo, ik ben maar weer eens een lekkere Surinaamse masala kip met roti aan het maken. Best nog wel wat werk qua voorbereiding:

- deeg kneden

- pesi maken voor de vulling van de roti

- Aardappelen schillen en koken

- Eieren koken, pellen en daarna even bakken

- Uien, knoflook, peper, tomaat en kousenband schoonmaken en kip in stukken snijden

Etc. etc. En dan uiteraard de zelf gemaakte garam masala waar je ook wel even zoet mee bent al kan ik met een voorraadje van 80 gram wel weer even vooruit.

Maar het gaat om het resultaat en dat is doorgaans jammie :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:57:
Zo, ik ben maar weer eens een lekkere Surinaamse masala kip met roti aan het maken. Best nog wel wat werk qua voorbereiding:

- deeg kneden

- pesi maken voor de vulling van de roti

- Aardappelen schillen en koken

- Eieren koken, pellen en daarna even bakken

- Uien, knoflook, peper, tomaat en kousenband schoonmaken en kip in stukken snijden

Etc. etc. En dan uiteraard de zelf gemaakte garam masala waar je ook wel even zoet mee bent al kan ik met een voorraadje van 80 gram wel weer even vooruit.

Maar het gaat om het resultaat en dat is doorgaans jammie :9
Ben benieuwd naar de foto's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:10
franssie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:48:
Balsamico azijn van Oil en Vinegar ken ik niet. Echte Balsamico azijn is zoveel lekkerder dan dat spul in de supermarkt (maar ook veel duurder). Het neigt meer naar stroop dan azijn, het heeft een fors zoetje voor een azijn.
Bij Albert Heijn heb je balsamico van Mazzeti die wel heel redelijk is (vind ik iig). Is 8 euro voor 250ml, wat waarschijnlijk nog steeds behoorlijk weinig is. Heeft wel alleen most en wijnazijn als ingredienten. Zag ooit in Keuringsdienst van Waarde aflevering over balsamico dat dat in ieder geval een eerste redelijke indicatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

volgens mij is het verschil tussen echte balsamico en fake dat er kleurstof en/of smaakstof in de neppe zit.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Ja dat zeiden ze in die aflevering van KvW dus ook, dat in nepzooi veel meer extra ingredienten zitten, terwijl echt balsamico echt alleen druivenmost en wijnazijn heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
NoTimeRemains schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:46:
[...] 4. Heb je wel kokosmelk gekocht? Want je hebt ook kokoscreme dat is veel geconcentreerde kokosmelk.
Tnx voor de antwoorden

Ik heb nu van Kara: kokosmelk Lait de coco classic. Ah ik zie het 90% kokosextract. Wel met een zut aan E nummers. Niet dat ik daar veel op staar, heb net een zoete koek achter de kiezen ;) Dan stap ik over op mijn Thaise kokosmelk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:08:
[...]

Ben benieuwd naar de foto's!
Van de ravage in mijn keuken bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAGmYi4F6C9K-NbBaMoLqHq1gdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP4Qe2skYMyUWNrPn4joKK6L.jpg?f=fotoalbum_large

8)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

bvk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:30:
[...]

Van de ravage in mijn keuken bedoel je?

[Afbeelding]

8)
Zeer bekend. Maar zo leuk!

Ik had overheerlijke oud Hollandsche AVG:
Kruimig aardappeltje, gestoofde rode bieten en lekker wat draadjesvlees (ribrunderlap)

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

Beetje laat misschien maar de Vega shoarma van vivrero of een ander merk is ook best te doen. Niet zo vochtig als de supermarkt shoarma, als je echt vlees wilt bij de Turkse slager of zelf een procureur snijden en zelf kruiden.
Ben zelf niet zo 'n fan van supermarkt vlees heb het idee dat dat allemaal uit de vriezer komt. Alleen af en toe vlug klaar maar technische delen haal ik bij de sligro of makro.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 19:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Honesty schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Beetje laat misschien maar de Vega shoarma van vivrero of een ander merk is ook best te doen. Niet zo vochtig als de supermarkt shoarma, als je echt vlees wilt bij de Turkse slager of zelf een procureur snijden en zelf kruiden.
Ben zelf niet zo 'n fan van supermarkt vlees heb het idee dat dat allemaal uit de vriezer komt. Alleen af en toe vlug klaar maar technische delen haal ik bij de sligro of makro.
Procureur? Voor shoarma? Weet je het zeker?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mad Marty schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Procureur? Voor shoarma? Weet je het zeker?
Helaas zie ik in sommige van die tenten ook gyros. Het gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Honesty schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:46:
[...]

ook de Sligro en Makro vriezen vlees in denk ik zo.

Procureur... ach er zit ook kalkoen in veel kalfsshoarma. Er is ooit, door ik meen kvw, een onderzoekje naar gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Tja, ik heb nu shoarma liggen van het koopeenkoe lams pakket. 100% lamsvlees dus, maar ook dat zijn reepjes met shoarmakruiden. Dun gesneden van die plakken op een spies krijg je toch alleen maar bij de echte shoarmaboer.

Ik kwam vroeger heel vaak bij Baba in Amsterdam en daar was het een mix van lam en kalf. Waar ze zelf ook van aten dus dan weet je al vrij zeker dat het geen varken is ;)

@Dennis1812 Alstu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EMOkZpnFLXaKiTVIq-uHkWUFG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKHvZM6LHhWs211dDMTgCmT8.jpg?f=fotoalbum_large

De roti plaat ziet er helaas niet zo mooi uit, want zakte op het bord meteen helemaal in... Terwijl het in de pan een hele mooie ballon was! Smaakte verder prima en had ook 2 mooie lagen, was ook gaar en crispy al ziet het er niet zo uit.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:23:
[...]
ook de Sligro en Makro vriezen vlees in denk ik zo.

Procureur... ach er zit ook kalkoen in veel kalfsshoarma. Er is ooit, door ik meen kvw, een onderzoekje naar gedaan.
Idd maar oorspronkelijk komt het van de Grieken en die gebruiken Procureur :) Dan heet het Gyros.

Shoarma is meestal Lam maar in principe is dat van Gyros nageaapt zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:23:
[...]

Kalkoen in kalfsshoarma? Ik denk dat je kalkoen in lamsshoarma bedoelt... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:54:
[...]

Kalkoen in kalfsshoarma? Ik denk dat je kalkoen in lamsshoarma bedoelt... ;)
Al zou het een typo zijn, wat maakt het uit. Punt is gewoon dat goedkoper vlees met duurder vlees gemengd wordt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik weet het niet meer exact. ze hadden een test gedaan met de dure shoarma bij de shoarmaboer, en een belachelijk laag percentage had het kloppende ingredient erin zitten. Veel kalkoen, en ik meen dat ook een of meerdere aanbierder gewoon varken bleken te verkopen. Of het lam of kalf was... het zal wel lam zijn geweest. Sowieso kwalijke zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Turkije - Griekenland

Waarbij Turkije Griekenland gewoon een geloof grens is. Aan de ene kant eten ze verbrand vlees zonder varken en aan de andere kant eten ze verbrand vlees met varken. Soit.

In beide landen eet ik liever vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:59:
Turkije - Griekenland

Waarbij Turkije Griekenland gewoon een geloof grens is. Aan de ene kant eten ze verbrand vlees zonder varken en aan de andere kant eten ze verbrand vlees met varken. Soit.

In beide landen eet ik liever vis.
Heb je het nu niet meer over Gyros vs Doner? Niet dat het veel uitmaakt denk ik, we bedoelen allemaal het vlees wat van zo'n ronddraaiende spies wordt gesneden.

En of dat nou shoarma, doner, gyros of whatever is, we vinden het gewoon lekker ;) Het probleem is gewoon dat je dat thuis niet zelf kunt maken tenzij je zo'n enorme spiesgrill hebt staan.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:13:
[...]

Heb je het nu niet meer over Gyros vs Doner? Niet dat het veel uitmaakt denk ik, we bedoelen allemaal het vlees wat van zo'n ronddraaiende spies wordt gesneden.

En of dat nou shoarma, doner, gyros of whatever is, we vinden het gewoon lekker ;) Het probleem is gewoon dat je dat thuis niet zelf kunt maken tenzij je zo'n enorme spiesgrill hebt staan.
herstel, we doen alsof we het niet lekker vinden... maar op vrijdagochtend rond 0200 vinden we het prima de bima als we 'toevallig' toch in de shoarmastraat zijn.

:Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Boudewijn schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:42:
Ik weet het niet meer exact. ze hadden een test gedaan met de dure shoarma bij de shoarmaboer, en een belachelijk laag percentage had het kloppende ingredient erin zitten. Veel kalkoen, en ik meen dat ook een of meerdere aanbierder gewoon varken bleken te verkopen. Of het lam of kalf was... het zal wel lam zijn geweest. Sowieso kwalijke zaak.
Klopt, van de onderzochte zaken die het als lam verkochten was er maar 1 die 100% lam was. Was op de Dappermarkt in Amsterdam. Die kerel had die trofee nog jaren in zn kraam hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:42:
Zeker kwalijk. Al maakt het voor het geloof niet uit, zolang je maar niet weet dat het varken is.

Maar wat je verderop al zei, als je om 2 uur ‘s nachts na het stappen de shoarmaboer binnenwaggelt, kan het je meestal weinig schelen zolang het maar een vette hap vlees is waar je bij kans hopelijk niet volgende dag van aan de race gaat.

Pagina: 1 ... 67 ... 113 Laatste