Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:18:
[...]
herstel, we doen alsof we het niet lekker vinden..
Het gaat/ging niet zozeer om wel of niet lekker vinden (want dat is uiteraard zeer subjectief O-) ), maar om het feit dat er heel andere vleessoorten inzaten, dan dat je kon en mocht verwachten!

Alsof je een kip roti besteld, maar dat ze er cavia (zoals in Peru) voor gebruikt hebben. :+
Noem het dan cavia roti. ;)

En zeker voor mensen die, vanwege wat voor een overtuiging dan ook, GEEN varkensvlees of gevogelte in verwachten, is het gewoon consumenten bedonderen...

https://pers.kro-ncrv.nl/...t-van-waarde-vleesreepjes
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/RVU_104317
https://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/vleesreepjes

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zeker. dat was ook exact mijn punt, je wordt besodemieterd. Maar dat is dus gewoon antiek nieuws (niet eens oud nieuws).

Of het lekker is is een tweede en hangt natuurlijk ook van je staat af, maar bovenstaand feit blijft.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Boudewijn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:07:
Zeker. dat was ook exact mijn punt, je wordt besodemieterd. Maar dat is dus gewoon antiek nieuws (niet eens oud nieuws).

Of het lekker is is een tweede en hangt natuurlijk ook van je staat af, maar bovenstaand feit blijft.
Gewoon naar binnen schuiven en hopen dat de kater volgende dag meevalt :P

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Pfff, jullie lullen te lang over shoarma. Ik eet al dagen vrijwel alleen vlammetjes op de camping. Ik ben zo blij dat ik over een paar dagen weer naar huis mag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

barrymossel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:07:
Pfff, jullie lullen te lang over shoarma. Ik eet al dagen vrijwel alleen vlammetjes op de camping. Ik ben zo blij dat ik over een paar dagen weer naar huis mag!
Dit levert alleen maar vragen op:

- Je hebt nu ook trek in shoarma?
- Waarom eet je alleen maar vlammetjes?
- Is er geen camping winkel of supermarkt in de buurt?
- Je bent het druilige, natte en koude weer zat?
- Of is je tent misschien lek?

:P

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vuurvreten is tot daar aan toe maar zodra je degenslikken gaat overwegen moet je echt snel naar huis terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Ik gok dat je ingewanden je dan ook dankbaar zullen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Ik weet niet of het aan de supers hier ligt, maar de laatste weken dat ik aardappels en knoflook haal zijn deze altijd in no-time niet lekker/goed meer. Van schimmel in de knoflook tot uitschieters en zachte aardappels, in enkele dagen! Normaal moet dat toch zeker 7+ dagen mee moeten. Ligt gewoon op een donkere, droge plek, zelfde als altijd. Zijn de oogsten slecht, of moet ik ze ergens anders vandaan gaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Zebby schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:27:
Ik weet niet of het aan de supers hier ligt, maar de laatste weken dat ik aardappels en knoflook haal zijn deze altijd in no-time niet lekker/goed meer. Van schimmel in de knoflook tot uitschieters en zachte aardappels, in enkele dagen! Normaal moet dat toch zeker 7+ dagen mee moeten. Ligt gewoon op een donkere, droge plek, zelfde als altijd. Zijn de oogsten slecht, of moet ik ze ergens anders vandaan gaan halen?
Knoflook komt veelal uit ... China. Aardappels niet maar supermarkten zoals ah of Jumbo denken niet verder dan de kassa en drempel van de winkel. Bij Deen en Lidl heb ik er minder last van maar ik herken het wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:57

Dennis1812

Amateur prutser

Zebby schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:27:
Aardappelen vers bij de boer halen.
Mijn eigen oogst aardappelen houd ik prima een jaar goed.
Knoflook bij een Turk blijft ook veel langer goed meestal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:42:
[...]

Met als appels, die liggen rustig een klein jaar in de koeling voor de super ze inkoopt. Kruideniers verkopen kruiden, heb hier vers spul helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oja, knoflook is ook super makkelijk te telen. Neemt weinig ruimte in en blijft dan rustig een jaar goed ook.
10-10-10 aanhouden. 10e maand, 10 cm diep, 10cm uit elkaar.
Oogsten als de stengel verdroogt en verschrompeld.

Edit. Je plant overigens een knoflookteentje.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 31-07-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Aardappels 'vers'? ;)
Het klopt, dat enige tijd geleden:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
je her en der aardappels bij de boer kon ophalen.

Maar de oogst, net zoals van vele ander producten, geschiedt natuurlijk maar een paar keer per jaar. En de rest van de tijd, koop je uit de opslag.
Knoflook bij een 'buitenlandse' winkel komt vaak bij dezelfde groothandel vandaan hoor...

Alles heeft te maken met opslag en de weersomstandigheden. Snelle wisselingen van vochtigheid en temperatuur is voor geen een product goed.

https://www.agf.nl/articl...cht-wereldmarkt-knoflook/

franssie schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Met als appels, die liggen rustig een klein jaar in de koeling voor de super ze inkoopt. Kruideniers verkopen kruiden, heb hier vers spul helaas.
Appels en peren is ook zoiets. West Europese oogsten zijn allemaal zo'n beetje aan het eind v.d. zomer, begin herfst. De rest van het jaar heb je, of import appels, of uit de ULO opslag:
https://www.geerlofs.com/nl/product/ulo-ca-opslagtechniek

In een gasdichte cel kunnen appels wel 18 (!) maanden bewaard worden! Moet je dat thuis eens proberen. ;w

BTW: Knoflook kan ook gewoon prima uit de polder komen:
https://www.polderknoflook.nl/over-ons

Alleen zie je die zelden bij de grootgrutters. :-(

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 31-07-2020 20:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@ehtweak bij de boer heb je in elk geval oogst van dit jaar.
De late oogst moet nog gerooid worden zelfs. Bij de super heb je meestal van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
[...]

Hm, ik zie dat er blijkbaar iets van een winkeltje zit waar ik langs rij, zou ik eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dat van de aardappelen herken ik ook. Jumbo "gele fijnproevers" die al na een paar dagen begonnen uit te lopen. Met de laatste zak die ik nu gekocht heb gaat het beter.

Iets met de vochtige lucht van de afgelopen weken misschien?
.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Het heeft er denk ik ook mee te maken dat grootgrutters zo veel mogelijk, zo goedkoop mogelijk inkopen om winst te maximaliseren.

Ik herken het wel hoor, de piepers en knoflook van de groenteboer zijn over het algemeen veel beter dan die van de AH.

De knoflook van de AH is niet per se slecht maar als ik die van de groenteboer pak, zitten er veel mooiere grote stevige tenen in.

Sowieso moet je voor echte kwaliteit vers niet bij de supermarkt zijn, al heeft Aldi en Lidl best goede groenten en Jumbo vlees.

Voor wat betreft rotting, het warme klamme weer zal zeker niet helpen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_s0SEjPXGSvi5NP6YTRG_Ci7EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUWyJYJlja5hNFWoYK4bKfWH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pblBXY0a3kN-eb0FV4xTZwPlnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pfvBq7HasmmHKFP87SGBqlN.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIdYmCnWOJm6n68xQL_cRZhFl3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8itFAuNvDxW2ILhiIp0PQo9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIdYmCnWOJm6n68xQL_cRZhFl3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8itFAuNvDxW2ILhiIp0PQo9.jpg?f=fotoalbum_largeoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAwrztlLaG-NTyRDJQESaWDzGWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JlnodNBAKE6K12pAiEpDmH4.jpg?f=fotoalbum_large

sorry twee keer carpacio, een dagje zonder kids, dus lekker uitgebreid thuis eten

vooraf paprikasoep
carpacio
witlof ham/kaas kaas vega ding gebakken krieltjes
toetje, yoghurt fruit slagroom
Jack Daniels coffee (whisky vind ik zonde in de koffie het alleen malt's)

[ Voor 77% gewijzigd door Honesty op 01-08-2020 21:11 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Knip, verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door 1nsane op 01-08-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Ik ben op zoek naar een slager waar ik een mooie chateaubriand en/of bavette kan bestellen (of gewoon kan halen zonder te bestellen omgeving Amsterdam/Gooi/Flevoland. Heeft iemand een mooi adresje daarvoor?

Oja en is de Sligro/Makro hier misschien ook geschikt voor?

[ Voor 20% gewijzigd door PLAE op 05-08-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:33:

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben op zoek naar een slager waar ik een mooie chateaubriand en/of bavette kan bestellen (of gewoon kan halen zonder te bestellen omgeving Amsterdam/Gooi/Flevoland. Heeft iemand een mooi adresje daarvoor?

Hanos/sligro will do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ehtweak schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:24:
Alleen zie je die zelden bij de grootgrutters. :-(
Daarom ga ik graag naar de groenteboer om de hoek. Die is primair bezig om goed spul te halen en kiest dus zelf ook wat hij wel of niet inkoopt. Een zak piepers aldaar is dus inderdaad een wereld van verschil met een zak piepers uit de super. Plus het voordeel dat je ze ook gewoon in afgemeten hoeveelheid kunt kopen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Boudewijn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:07:
Het is toch alleen maar 'nieuws' als het nieuw is? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Na een geslaagd eerste experiment met hotsauce

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu4if-L-hgf7HriV7qk7LEEBhnc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/M5kf8MiXdoxYwT3Mezhgjgxa.png?f=fotoalbum_medium

Habaneros met Mango en Nashi peer, 10 dagen gefermenteerd

Staat nu mijn 3e batch (2e batch was net 250ml met restjes peper) te fermenteren, in totaal 1 kilo aan habaneros en 1 kilo aan ananas.

Door de hittegolf was mijn makeshift fermentatiekast helaas niet krachtig genoeg om de temp goed te houden dus heb ik een inkbird 308 gekocht, wilde eerst met een ITC-1000 zelf wat knutselen, maar de warmte gaf wat spoed.

Enige jammere is dat ik nergens meer die Woozy flesjes voor saus kan bestellen zonder een fortuin aan shipping kwijt te zijn :/

Maar die Hab mango saus is intussen al op van alles en nog wat gegaan en is bijna op, 2e saus ook al bijna op had ik ook veel minder van, dus daarom nu een totaal gewicht van 2 kilo voor een flinke yield :9~

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 20:24
Heeft iemand hier toevallig al eens brood of stokbrood gevacuum sealed? Want ben benieuwd wat de invloed daarvan is op de houdbaarheidsdatum en de crunchyness bij stokbrood. Wil namelijk binnenkort eens Banh mi te proberen te maken als lunch en dan zou het fijn zijn als ik niet elke dag stokbrood hoef te kopen omdat het te hard is geworden of dat ik het een dag van tevoren kan maken zonder dat het soggy wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

Zal gewoon een vuile haas of halen bij de makro/sligro en die zelf middelen en schoonmaken(dus schoonmaken en middenstuk is de chateaubriand de rest kan je wel wat mee en netto denk ik net zo duur)
Bavette hetzelfde, die is vaak genoeg in de aanbieding(Iers of zuid Amerikaans) en voor de prijs ga het bij de slager nooit vinden. Sinds ik niet meer in de slachterij werk koop ik het meeste vlees bij de makro of de sligro(sligro heeft hier beter vlees maar werken volgens mij met lokale slagers) en alleen gehakt en worst bij de slager(tegenwoordig die zelfs via de vegetarische slager)

Als je denkt dat je niet mesvaardig bent gewoon proberen, heb ik met de vis van de makro ook gedaan, gewoon proberen en als het niet zo goed gaat heb je extra lekkere bouillon :)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:15
Pompi schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:13:
Heeft iemand hier toevallig al eens brood of stokbrood gevacuum sealed? Want ben benieuwd wat de invloed daarvan is op de houdbaarheidsdatum en de crunchyness bij stokbrood. Wil namelijk binnenkort eens Banh mi te proberen te maken als lunch en dan zou het fijn zijn als ik niet elke dag stokbrood hoef te kopen omdat het te hard is geworden of dat ik het een dag van tevoren kan maken zonder dat het soggy wordt.
Wat denk je er meer te bereiken? Brood wordt o.a. droog/oud doordat het vocht in het brood op een andere manier is opgenomen dan in vers brood. Dat gebeurt ook als je het vacumeert. Dat proces kun je omkeren door het even "op te piepen" in de oven. Gewoon verpakken of vacumeren maalt daarvoor denk ik niet zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Net zoals @bszz al aangeeft lijkt me dat geen goed idee. En hoe wil jij een stokbrood van zo'n 80 cm lang in een vacuüm zak krijgen?

Beter bak je dan zelf een brood of neem je gewoon goede afbak stokbroodjes. Uiteraard niet zo lekker als een verse baguette van de warme bakker, maar toch beter dan een brood waar je alle lucht uit gezogen hebt.

Specs

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 20:24
bvk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:35:
[...]

Net zoals @bszz al aangeeft lijkt me dat geen goed idee. En hoe wil jij een stokbrood van zo'n 80 cm lang in een vacuüm zak krijgen?

Beter bak je dan zelf een brood of neem je gewoon goede afbak stokbroodjes. Uiteraard niet zo lekker als een verse baguette van de warme bakker, maar toch beter dan een brood waar je alle lucht uit gezogen hebt.
Ik vroeg het omdat ik al had gezien dat het met normaal brood en bolletjes kan, daar zijn zelfs van producenten als Foodsaver filmpjes van te vinden. De reden was ook omdat ik de broodjes als lunch mee naar werk wil nemen. Het beleg van het brood kan je gewoon makkelijk in de ijskast houden, dan zou het makkelijk zijn geweest als je op deze manier had kunnen voorkomen dat het brood of zo hard als een baksteen werd of dat je elke ochtend een, zoals je al zegt minder lekker, broodje staat af te bakken. Behalve dat het beetje overdreven voelt om oven aan te doen voor 1 broodje, zou ik ook de opwarmtijd in de ochtend liever op een andere manier besteden.Was ook niet van plan om alle lucht eruit te trekken, maar meer zodat het strak langs de zijdes lag.
Zo te horen werkt het niet, dus wordt even iets anders bedenken.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Pompi inpakken in papier werkt het beste. Maar als je vacumeren/sealen wil proberen, met een rol kan je tot de lengte van de rol vacumeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, een maand of 5 geleden toen het nog koud was, heb ik een aantal batches grootmoeders kippensoep gemaakt.

Dit heb ik in vacuumzakken gestopt en ingevroren.

Hoe lang blijft zoiets eigenlijk goed? Het ziet er nog prima uit in de vriezer maar vind het zonde als ik het uiteindelijk weg moet knikkeren. Het is compleet vacuum dus zonder luchtbellen of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane hoe koud staat je vriezer, of als je dat niet weet hoeveel sterren heeft deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:35:
Vraagje, een maand of 5 geleden toen het nog koud was, heb ik een aantal batches grootmoeders kippensoep gemaakt.

Dit heb ik in vacuumzakken gestopt en ingevroren.

Hoe lang blijft zoiets eigenlijk goed? Het ziet er nog prima uit in de vriezer maar vind het zonde als ik het uiteindelijk weg moet knikkeren. Het is compleet vacuum dus zonder luchtbellen of wat dan ook.
Mijn vriezer staat op -21. Daarmee durf ik soep rustig een jaar later nog te eten. Wel kook ik het altijd nog even door en proef of de smaak nog perfect is of pas deze wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Je kunt brood langer houdbaar houden door er boter aan toe te voegen. Mijn opa was bakker en bakte dan in het weekend, boterbrood. Dat neigt wat naar cake en kun je dus het hele weekend eten. Is uiteraard minder crunchy.

Ik bewaar versgebakken brood altijd in een stoffenzak, mijn ervaring is dat het daarin het langst vers blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:42:
@1nsane hoe koud staat je vriezer, of als je dat niet weet hoeveel sterren heeft deze?
Standje Siberië, -24 ofzo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

1nsane schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:35:
[...]

Standje Siberië, -24 ofzo denk ik.
Dan kan je die soep in 2024 ook nog eten...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Al heel lang getwijfeld over een slowcooker. Maar "heb ik die nou echt wel nodig" en "neemt dat niet veel teveel ruimte in beslag" bleven door mijn hoofd spoken. Nu ben ik deze week jarig en kwam mijn vrouw met het idee van een slowcooker en was ik om. Uiteraard zelf onderzoek gedaan en gekozen voor de de Crock-Pot Express. Een multi-cooker dus met wat meer functies, waaronder hoge druk.

Nu heb ik natuurlijk wel wat stoofpotjes in mijn hoofd die ik kan maken hierin, maar ik vroeg me af of meer mensen een dergelijk apparaat hebben en wat nu echt gerechten/recepten zijn die ik hiermee móet maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@barrymossel Grappig, ik heb net gister deze besteld https://www.amazon.nl/gp/product/B0832VWWD1/

Mijn rijstkoker valt uit elkaar en mijn hoge drukpan begint ook al oud te worden, dus twee vliegen in één klap - echter als ik rijst wil eten bij stoofvlees moet ik wel eerst de rijst maken of het stoofvlees warm houden.

Voor recepten hou ik mij ook aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:03:
@barrymossel Grappig, ik heb net gister deze besteld https://www.amazon.nl/gp/product/B0832VWWD1/

Mijn rijstkoker valt uit elkaar en mijn hoge drukpan begint ook al oud te worden, dus twee vliegen in één klap - echter als ik rijst wil eten bij stoofvlees moet ik wel eerst de rijst maken of het stoofvlees warm houden.

Voor recepten hou ik mij ook aanbevolen.
Dat is zo goed als dezelfde!

Kijk zeker eens hier:
https://slowcookerzonderpakjesenzakjes.wordpress.com/
https://www.facebook.com/groups/201064020230274/
https://www.facebook.com/groups/150294925688069/

http://vertruffelijk.nl/h...fpotje-uit-de-slowcooker/ (wil ik zaterdag maken voor op een pistoletje tijdens mijn verjaardag - minder dan 6 man als je kinderen niet meerekent)
https://www.lekkerensimpel.com/butter-chicken-met-rijst/
https://www.food.com/reci...cken-sausage-gumbo-455574

In het Engels zijn er juist weer veel recepten voor de Instant Pot te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Ik heb voor een gerecht 400 gram zwarte bonen uit blik nodig. Ik wil droge bonen gaan gebruiken.
Moet ik dan 130 gram droge bonen gebruiken?

In Rotterdam staat de Market Hall daar heb je een winkel met allerlei kruiden.
Weet iemand of deze kruiden 'goed' zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door noud op 26-08-2020 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@noud 400 gram zwarte bonen uit blik? Totaalgewicht of uitlekgewicht?

Bij gedroogde bonen hangt het er wel eens wat van af, hoe lang ze al in de verpakking zitten en afhankelijk daarvan hoeveel vocht ze opnemen.
Ruwweg is het zoiets van een factor 2, tussen gedroogde en gekookte uitvoering.

Maar desnoods kook je wat meer. Die gekookte bonen zijn altijd wel weer bruikbaar voor iets anders, als je wat over hebt. (b.v. in een salade of als basis voor een vega-burger o.i.d.)

En kruiden goed zijn? Tja, dat scheelt nogal over welke kruiden je praat. Vers of gedroogd? Iets heel specifieks? In ruwe vorm, gemalen, gedroogd, gevriesdroogd, vacuüm, diepvries, enzovoorts.
En sommige kruiden worden maar één keer per seizoen geoogst, verwerkt, verpakt en dan over de wereld geshipped. Maar zelden staat er bij, waar het precies vandaan komt, wat de bewerkingen zijn geweest en hoe oud het is. Zeker niet als het zo'n buitenlandse toko is, waar alles in grote bakken zit/staat/ligt. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
ehtweak schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:07:
Ik las ergens dat de verhouding drie kopjes gekookte bonen staat in verhouding tot een kopje gedroogde bonen

Bij gedroogde bonen hangt het er wel eens wat van af, hoe lang ze al in de verpakking zitten en afhankelijk daarvan hoeveel vocht ze opnemen.
Ruwweg is het zoiets van een factor 2, tussen gedroogde en gekookte uitvoering.
Ik heb net verse bonen uit de supermarkt gehaald en stop ze meestal in een luchtdichte bewaarblik.
En met factor twee bedoel je. Blik gewicht : 2 = gedroogde bonen?

En kruiden goed zijn? Tja, dat scheelt nogal over welke kruiden je praat.
Ik bedoel gedroogde gemalen kruiden. Ik ben ooit eens langs dat winkeltje gelopen waar zij tientalle kruiden uitgestald hadden.|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@noud Heb je het nu over kruiden of specerijen? Als je het over kruiden zoals tijm, basilicum, rozemarijn etc. hebt: Probeer deze als het even kan altijd vers te kopen en te gebruiken, of nog beter (en véél goedkoper): zelf kweken. De smaak van bijvoorbeeld verse basilicum is echt 100x lekkerder dan gedroogd!

Specerijen is een ander verhaal, zeker gemalen gaan die snel in kwaliteit achteruit. Probeer dan als het even kan de specerij in hele vorm te kopen en maal deze dan zelf op het moment dat je het nodig hebt. Dat kan in een vijzel of een simpele koffiebonen maler.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
bvk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:05:
@noud Heb je het nu over kruiden of specerijen?
Ik bedoel specerijen. Zoals korianderzaad, kurkuma, komijnzaad, Je kon deze in die winkel in een vrij grote bak kopen. Er zouden met gemak drie specerijen potjes in zo'n bak kwijt kunnen.
Lijkt mij dat de specerijen dan in smaak komen te vervallen. Moet wel zeggen dat mijn kruiden potjes net als bij de meeste mensen zo in een open keuken staan. Genoeg licht en temperatuur schommelingen.

Ik heb laatst bv biologische kurkuma gekocht, die ruikt en proeft zo anders dan de muffe supermarkt kurkuma.
Net als korianderzaad. Ik doe er altijd het dubbele in het gerecht dan het in de ingrediëntenlijst is weergeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

noud schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Ik bedoel specerijen. Zoals korianderzaad, kurkuma, komijnzaad, Je kon deze in die winkel in een vrij grote bak kopen. Er zouden met gemak drie specerijen potjes in zo'n bak kwijt kunnen.
Lijkt mij dat de specerijen dan in smaak komen te vervallen. Moet wel zeggen dat mijn kruiden potjes net als bij de meeste mensen zo in een open keuken staan. Genoeg licht en temperatuur schommelingen.

Ik heb laatst bv biologische kurkuma gekocht, die ruikt en proeft zo anders dan de muffe supermarkt kurkuma.
Net als korianderzaad. Ik doe er altijd het dubbele in het gerecht dan het in de ingrediëntenlijst is weergeven.
Duidelijk. Maar koop ze dan gewoon in de hele zaadvorm en niet gemalen. Want juist eenmaal gemalen gaat het sterk in geur en smaak achteruit. Ik gebruik zelf ook veel koriander en komijn om bijvoorbeeld garam masala te maken. Maar dan koop ik 2 ons zakken bij de kruidenkaravaan, die luchtdicht gesealed zijn. Eenmaal open gaan ze over naar weckpotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twaDWf7vdzxfv1mOdUmpXOYLB6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuVT4XGtatKJWZn5BMB0Cqrf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar bijvoorbeeld korianderzaad is ook zelf heel eenvoudig te kweken, koop gewoon een plantje bij de supermarkt en al gauw zal deze in de bloei schieten. Als dan de bijtjes hun werk kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UtWGHlFF4kuJ7i5n_pjR4V9aEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGSW7vNEYGA7jzqzsPRB9Et3.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal gratis en supervers ;)

Edit: En kijk ook even wat je je bij die winkel in de Market Hall betaald per ons. Die 2 ons zakken hierboven zijn € 4,50 per zak.

[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 26-08-2020 23:13 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

noud schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:45:
[...]
Ik las ergens dat de verhouding drie kopjes gekookte bonen staat in verhouding tot een kopje gedroogde bonen
Een 'kopje' is een volumemaat, geen massamaat. Gedroogde bonen zijn vochtarm, gekookte bonen zitten vol met water --> zwaarder per volume eenheid. M.a.w. da's letterlijk meten met 2 maten. ;)
Ik heb net verse bonen uit de supermarkt gehaald en stop ze meestal in een luchtdichte bewaarblik.
Verse bonen uit de supermarkt?! Wow; welke supermarkt is dat?
Je ziet hooguit wel eens kapucijners, doperwten en tuinbonen als verse waar. Maar vrijwel alle andere bonensoorten zitten in blik of achter glas.
En met factor twee bedoel je. Blik gewicht : 2 = gedroogde bonen?
Zoiets ja. Dus als je 200 gram eetbare (= gekookte) bonen nodig hebt, zul je ongeveer 100 gram gedroogde bonen moeten weken en koken om uiteindelijk weer zo'n 200 gram bonenmassa (waarvan dus een groot deel water) te verkrijgen.
Ik bedoel gedroogde gemalen kruiden. Ik ben ooit eens langs dat winkeltje gelopen waar zij tientalle kruiden uitgestald hadden.
Zoals de anderen al aangaven; alles wat gemalen is/wordt, verliest heel snel z'n geur- en smaakcomponenten.
Dat geldt voor heel veel producten. Een net gemalen kaneelstokje versus dat bruine poeder uit een blikkie is onvergelijkbaar. Nog erger is b.v. nootmuskaatnoot. Vers geraspt; een smaak- en geursensatie. Gemalen uit een potje? Net opveegsel van de straat... :-(

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
  • Niet online
Gerechten vernaggelen is Gods straf voor het gebruiken van volumematen.

Ik heb zelf een Bamix staafmixer met een "Zauberstab" unit, die ik vaak hakbak noem. Daar jakker ik kaneel, steranijs, laos, kurkuma etc in. Dat zijn dingen die je anders niet lekker verwerkt (ik heb zo'n beetje alle microplane raspen, maar nee... de hakbak is makkelijker).
Dat is eigenlijk wel tip2, inclusief de poederschijf die erbij hoort.

Drogen bonen + water is inderdaad een verdubbeling van het gewicht: 100 gram droge bonen neemt vaak (!) 100 gram water op, om 200 gram gewelde bonen te vormen. Kikkererwten nemen zelfs vaak meero p.

Nootmuskaat doe ik trouwens niet in de hakbak maar gewoon op een nootmuskaatraspje van WMF, of direct op een microplane

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Idd!

Ik heb al >25 jaar twee van die aloude elektrische koffiemolens.
Eentje van Krups en eentje van Philips, zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/10014352/c/1391/1105/279/166/il/e27b75/2444089983/il_340x270.2444089983_h3dq.jpg

De ene gebruik ik om 'zoete' zaken fijn te malen; b.v. kaneelstokje, kardemonpeul of ff snel wat poedersuiker maken.
De andere voor de meer 'hartige' zaken; zoals koriander-, mosterzaadjes, e.d.
Ff een minuutje blitzen en klaar is je fijne poeder! :Y En dan de geur die je ruikt, als je het deksel eraf tilt; wow. 8)

En nootmuuskaatnoot gaat handmatig over een fijne rasp; net zoals een tonka-boon.
je weet wel, zo'n akelig scherp ding met van die ronde opstaande vinger-beschadig-rasp-martel putjes

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 27-08-2020 09:36 ]

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
ehtweak schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:56:
@Boudewijn Idd!

Ik heb al >25 jaar twee van die aloude elektrische koffiemolens.
Eentje van Krups en eentje van Philips, zoiets dus:
[Afbeelding]

De ene gebruik ik om 'zoete' zaken fijn te malen; b.v. kaneelstokje, kardemonpeul of ff snel wat poedersuiker maken.
De andere voor de meer 'hartige' zaken; zoals koriander-, mosterzaadjes, e.d.
Ff een minuutje blitzen en klaar is je fijne poeder! :Y En dan de geur die je ruikt, als je het deksel eraf tilt; wow. 8)

En nootmuuskaatnoot gaat handmatig over een fijne rasp; net zoals een tonka-boon.
je weet wel, zo'n akelig scherp ding met van die ronde opstaande vinger-beschadig-rasp-martel putjes
Ik heb er ook eentje, zo maken ze het niet meer helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
bvk schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:47:
[...] Duidelijk. Maar koop ze dan gewoon in de hele zaadvorm en niet gemalen.
Ga er over nadenken. Ik wil niet nog meer spullen in mijn keuken hebben. Misschien toch maar een vijzel in huis nemen. Ben meer bang dat ik het -allemaal- teveel werk ga vinden als ik aan het koken ben maar te moe ben.
ehtweak schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:13:
[...]Verse bonen uit de supermarkt?! Wow; welke supermarkt is dat?
Uhh vers vers als in gedroogd en niet uit een blik.
ehtweak schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:56:
@Boudewijn Idd! Ik heb al >25 jaar twee van die aloude elektrische koffiemolens.
Wat tof. Deze hadden mijn opa en oma voor hun koffiebonen en ik mocht ze elke maandag de koffiebonen malen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

noud schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Uhh vers vers als in gedroogd en niet uit een blik.
Uhmmm, gedroogde bonen zijn vaak ouder dan die in een blikje of potje hoor! ;)
Bonen die vers van het land komen, zitten binnen enkele uren achter glas of in een blik.

Gedroogde bonen moeten eerst nog uit hun peul gehaald worden, gereinigd en vervolgens gedroogd... Dat duurt langer dan de sterilisatie/weckinstallatie in de conservenfabriek. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor een weekend weg wil ik voor 5 een grote entrecote of ribeye maken. Liefst haal ik het aan een stuk (1250g reken ik op) en garen we hem sous vide en dan afgrillen.

Grillen gaat sowieso als steak om zo groot mogelijk oppervlak te searen. Het leek mij het makkelijkste om de ribeye in een geheel sous vide te garen en dan te portioneren. Of is het handiger om juist het rauwe deel te versnijden tot steaks en de losse steaks te garen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

mithras schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:51:
Voor een weekend weg wil ik voor 5 een grote entrecote of ribeye maken. Liefst haal ik het aan een stuk (1250g reken ik op) en garen we hem sous vide en dan afgrillen.

Grillen gaat sowieso als steak om zo groot mogelijk oppervlak te searen. Het leek mij het makkelijkste om de ribeye in een geheel sous vide te garen en dan te portioneren. Of is het handiger om juist het rauwe deel te versnijden tot steaks en de losse steaks te garen?
Waarom niet in zijn geheel in de SV en daarna in zijn geheel afgrillen en dan mooi trancheren? Of moeten de 5 steaks een verschillende garing krijgen omdat de een wat rodere steak wil dan een ander?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

1nsane schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb er ook eentje, zo maken ze het niet meer helaas..
Jawel hoor, maar is tegenwoordig gewoond de krups F2034. paar jaar terug heette dat ding nog F203 zonder 4

Het is dat ik die al heb als ik er nu een zou moeten kopen zou ik eerder gaan voor een grinder waar cup met de messen eraf gehaald kan worden, makkelijker schoonmaken en legen., iets zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@mithras wat @bvk zegt kan maar het kan ook makkelijker.
Gewoon reverse sear (dus eerst voorgaren in de oven op 150c tot iewat de juiste kerntemperatuur - minus stijging van nagaren en affikken) en dan snijden en affikken op wat dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 31-08-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:47:
@mithras wat @bvk zegt kan maar het kan ook makkelijker.
Gewoon reverse sear (dus eerst voorgaren in de oven op 150c tot iewat de juiste kerntemperatuur) en dan snijden en affikken op wat dan ook.
Of voorgaren op de bbq met wat rookhout eronder.

Ik zou hem sowieso aan 1 stuk laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Bokkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:29:
[...]

Jawel hoor, maar is tegenwoordig gewoond de krups F2034. paar jaar terug heette dat ding nog F203 zonder 4

Het is dat ik die al heb als ik er nu een zou moeten kopen zou ik eerder gaan voor een grinder waar cup met de messen eraf gehaald kan worden, makkelijker schoonmaken en legen., iets zoals deze
Ik bedoelde meer de kwaliteit.

Ook al is een product van nu “het zelfde” als het product van 30 jaar geleden, je kunt er vaak donder op zeggen dat de gebruikte materialen gewoon kwalitatief minder zijn. Het moet goedkoper, meer winstmarge etc.

Ik kan je talloze voorbeelden er van noemen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
@Boudewijn ik zie nu twee keer in het Show hier je maaltijd van de dag topic een heel mooi rood kogelbiefstukje voorbij komen. Sous vide? Temp/tijd? Zo mooi krijg ik ze zelden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:39:
@Boudewijn ik zie nu twee keer in het Show hier je maaltijd van de dag topic een heel mooi rood kogelbiefstukje voorbij komen. Sous vide? Temp/tijd? Zo mooi krijg ik ze zelden...
Haha, dank je wel. Dit was heel nederig en oldskool 42-44c kerntemp op de kamado. Inpakken in alu, afgrillen op kneiterhete kamado met heet gietijzer. Klein minuutje per kant ongeveer denk ik.

Het restant dat niet afgegrilld was heb ik de dag erna in een 40c oven gelegd en een forse klap gegeven op de gloeiend hete gietijzeren grill.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 15:37

PnD

like in Pinda ^_^

Kleine kilo ribeye nachtje in de zak met wat tijm, peper, zout en knoflook. Vervolgens 2,5 uur op 55 graden sousvide en afbakken in olie. Saus op basis van wat er naast het vlees uit de zak kwam met roomboter/roomkaas (op de foto is mayonaise voor bij de aardappeltjes 🤣😜)

Zo ongelooflijk mals en smaakvol 🙌🏽

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG6MlX9jFyyI-amtUxQeBP0gpxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAun8QBhXikmG7BSOFTmM7SD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9POoWw6PEs55Y7WQCwztnoGc0xU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OflwxDXS90Yu0E7hgHThzNjb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ziet er goed uit vent, lijkt wel een beetje op mijn maaltjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
He verdorie, nu moet ik door jullie vanavond weer een surf&turf maken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
Over surf&turf gesproken, zo zag het er de laatste keer uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiby2sLp8rxjyODes_ZPwv3Zmoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzqYnOqH1vrzAiisfDIvNhqD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eqgpWmuKDzz5yXKNyG0i7ng_tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYwESp2guLkisuM7yUBM2Grz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmYjYgQlDFDF_128qSOn0xfhkFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3724YWURhESRqXGglG1Ssfqc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8RWv2XDJgaUNXA4ED18r4FhYjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnTisJhkmuBQOhwVXfEEBu29.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Mooie cuisson gast.

Mooi ook dat wij met allemaal high end spul spelen en jij met je terracottabak ook iets moois bouwt. Kudo's.!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:08

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Weet niet of dit hier thuishoort en waar ik het anders zou moeten vragen :)?!

Maar weet iemand waar je nog het normale formaat fles Joppie Saus kan halen? ( 850ml )
Overal waar ik hem wil meenemen zie je de kleine fles van 500ml staan..
Zelfs de medewerkers in de winkel kijken me raar aan als ik vraag naar de normale fles en niet de kleine.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

G_Dragon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:47:
Weet niet of dit hier thuishoort en waar ik het anders zou moeten vragen :)?!

Maar weet iemand waar je nog het normale formaat fles Joppie Saus kan halen? ( 850ml )
Overal waar ik hem wil meenemen zie je de kleine fles van 500ml staan..
Zelfs de medewerkers in de winkel kijken me raar aan als ik vraag naar de normale fles en niet de kleine.
bij de sligro hebben ze nog wel gewoon de 85cl en de 2.5 liter emmers, weet niet of je beschikt over een pas.

Welke supermarkt ben je geweest? weet dat de grotere AH's hier bij ons ze ook gewoon hebben.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Google is your friend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVtSkQ5wi6qnUHM8Pcg2LFMUs00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUfYA8uttZBbapYdf5HeoVe7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Bokkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:00:
[...]

bij de sligro hebben ze nog wel gewoon de 85cl en de 2.5 liter emmers, weet niet of je beschikt over een pas.

Welke supermarkt ben je geweest? weet dat de grotere AH's hier bij ons ze ook gewoon hebben.
Hanos heeft ze vast ook wel. Maar inderdaad pas nodig.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:08

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ja had al even gekeken op google, maar kan nergens een reden vinden waarom deze 850ml eruit is gegaan.
De enigste winkel die hem nog aanbied is volgens mij inderdaad AH |:(

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Maar waarom wil je per se 850ml?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:15:
Mooie cuisson gast.

Mooi ook dat wij met allemaal high end spul spelen en jij met je terracottabak ook iets moois bouwt. Kudo's.!
Thanks :) was ook zeer smakelijk! Eerste keer dat ik picanha maakte op de Terracotta Kamado was het met gezelschap met kinderen dus geen tijd gehad toen om het vlees te laten rusten (fotos daarvan staan een eindje terug of in het bbq topic dacht ik).

Dit keer lekker rustig naar 43gr kerntemp gebracht. Vlees laten rusten in dik alu folie terwijl ik de kamado heter stookte en vervolgens afgegrild naar 55gr kerntemp en daarna het vlees weer laten rusten. Dat maakt écht veel verschil met hoe sappig het vlees is en blijft haast 0 vochtverlies. Het vlees was ook behoorlijk mals in de wetenschap dat het Picanha is en van de Jumbo kwam :)

Het enige “nadeel” van de potkamado is dat je wel je best moet doen om hem echt heet te krijgen maargoed, het is niet zo dik als een echte Kamado dus iets meer warmte verlies en ik weet nou niet of die potten 300+gr leuk zouden vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:13
Onze reservekoelkast was kapot. Deze bleef koelen.
Met een Inkbird en een kleine buisverwarming heb ik nu een leuke fermentatiekast.
Ik was van plan om meer te gaan experimenteren met fermentaties (heb al de nodige hot sausjes en kimchi gemaakt), dus helemaal blij hiermee. Plek zat om behoorlijk wat in kwijt te kunnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ-hg0Y8FFjTl4yasgqVRnSFoZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C5lGnAmyAhZBPesXyWTYAcCp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6xigU73ZtqiDa6Js7LhC3KaIkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QB1uOCo94SwHSsli4pi5XpES.jpg?f=user_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ronster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:31:
Onze reservekoelkast was kapot. Deze bleef koelen.
Met een Inkbird en een kleine buisverwarming heb ik nu een leuke fermentatiekast.
Ik was van plan om meer te gaan experimenteren met fermentaties (heb al de nodige hot sausjes en kimchi gemaakt), dus helemaal blij hiermee. Plek zat om behoorlijk wat in kwijt te kunnen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice :) ben van plan zelfde setup te maken, heb de inkbird al en dezelfde keramische heater. Wacht alleen op de koelkast (wordt de oude van mijn ouders als ze klaar zijn met de keukem) Tafel model, dus wat minder ruimte dan die van jou. (y) ben benieuwd naar je projectjes

edit: Paste het snoer van je heater niet door zelfde gat als die temp sensor?

edit2: ivm de hoogte van je koelkast, misschien een idee om rond je heater een kleine fan te monteren die gekoppeld is aan je heater, om makkelijker de warmte door je kast te blazen

[ Voor 9% gewijzigd door Bokkie op 03-09-2020 11:59 ]

• Ronster
Bokkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:43:
[...]

Nice :) ben van plan zelfde setup te maken, heb de inkbird al en dezelfde keramische heater. Wacht alleen op de koelkast (wordt de oude van mijn ouders als ze klaar zijn met de keukem) Tafel model, dus wat minder ruimte dan die van jou. (y) ben benieuwd naar je projectjes

edit: Paste het snoer van je heater niet door zelfde gat als die temp sensor?

edit2: ivm de hoogte van je koelkast, misschien een idee om rond je heater een kleine fan te monteren die gekoppeld is aan je heater, om makkelijker de warmte door je kast te blazen
Da's toevallig :)
Als je de kabel van de heater demonteert past hij wel door het vochtgaatje, maar aangezien het rubber in de deur heel flexibel is vond ik het makkelijker om hem gewoon zo te laten.
Een fan ben ik inderdaad van plan achter de heater te zetten. Ik heb nog een kleine USB fan liggen. Zou voldoende moeten zijn, dus moet enkel een splitter halen die ik in het heater stopcontact van de inkbird doe.

Ben ook benieuwd naar mijn projectjes :P
Wat ben jij van plan zoal te gaan fermenteren?
Ik vooral sausjes, kimchi, zuurkool en wellicht cider, azijn, wijn etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Mijn bedoeling is vooral kimchi en hotsauce

Zal tzt ook wel tepache, zuurkool en andere meuk worden :P

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:22:
[...]
<>
Het enige “nadeel” van de potkamado is dat je wel je best moet doen om hem echt heet te krijgen maargoed, het is niet zo dik als een echte Kamado dus iets meer warmte verlies en ik weet nou niet of die potten 300+gr leuk zouden vinden.
Ik denk dat 300c wel te doen moet zijn, die potten worden zelf ook heet gebakken. Zolang de temperatuur maar geleidelijk stijgt en ze droog zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Bokkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:30:
Mijn bedoeling is vooral kimchi en hotsauce

Zal tzt ook wel tepache, zuurkool en andere meuk worden :P
Zelfde als hier dus :)

Flinke voorraad hotsauce zodat ik hopelijk tot volgend seizoen ertegen aan kan is wel mijn hoofddoel.

Oogst van 2 weken geleden. En er hangt nog een hoop af te rijpen :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZUFsHSBl6q_IQFNj6kW982hgkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppcSkZap5M5kAHSBH2bgfWIW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ronster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:18:
[...]

Zelfde als hier dus :)

Flinke voorraad hotsauce zodat ik hopelijk tot volgend seizoen ertegen aan kan is wel mijn hoofddoel.

Oogst van 2 weken geleden. En er hangt nog een hoop af te rijpen :*)

[Afbeelding]
Nice :)

Mijn laatste batch probeerde ik een grote te maken, totaal 2 kilo, maar zak was opgengegaan en gaan rotten :/ precies de periode dat het zo warm was ;w

dus voortaan voorlopig kleinere batches, pas als ik de kast heb ga ik weer groter proberen en dan grotere batches gewoon oldschool in brine ipv noma

• Ronster
Bokkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:09:
[...]

Nice :)

Mijn laatste batch probeerde ik een grote te maken, totaal 2 kilo, maar zak was opgengegaan en gaan rotten :/ precies de periode dat het zo warm was ;w

dus voortaan voorlopig kleinere batches, pas als ik de kast heb ga ik weer groter proberen en dan grotere batches gewoon oldschool in brine ipv noma
Aiii dat is kl*te...
Zelf vries ik pepers in als ik ze niet meteen gebruik. Als ik dan ga fermenteren zorg ik dat ik in ieder geval de helft verse pepers heb.
Tot nu toe heb ik enkel nog brine gedaan, maar ga de volgende batch mash in vacuum zak proberen. Benieuwd of het anders smaakt dan brine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Als je fermenteren leuk vindt: kijk eens naar wat Redzepi ermee doet in zijn boek.
Ik heb dat boek liggen, echt wel cool materiaal.

Ik heb nu bessen, pruimen en asperges gefermenteerd. En kimchi natuurlijk ;).

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bokkie @Ronster welke recepten gebruiken jullie? Met name voor een hot-sauce?
@Boudewijn Ik zal dat boek eens kopen, in de winter heeft mijn wijnkoelkast toch niet veel te doen dus wellicht dat ik daar ook eens een poging in ga wagen, zal dat boek eens bekijken, is je bol.com referral ondertussen al gelukt ? :+
edit: alhoewel 'over rtot 2.0' me ook wel trekt van meneer Wateetons

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 03-09-2020 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

franssie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:14:
@Boudewijn Ik zal dat boek eens kopen, in de winter heeft mijn wijnkoelkast toch niet veel te doen dus wellicht dat ik daar ook eens een poging in ga wagen, zal dat boek eens bekijken, is je bol.com referral ondertussen al gelukt ? :+
Op zich redelijk simpel, voor hotsauce, ik doe nooit echte mash, altijd gewoon in stukken gesneden

Mijn lekkerste hot sauce tot nu toe was Noma (vacuum zak) stijl

500 gram habanero's
1 mango
1 nashi peer

Alles in stukken snijden, afwegen, 2.5% van gewicht in zout erbij, goed mengen, in vacuumzak stoppen en 10 tot 14 dagen laten fermenteren rond de 20 graden.

Daarna alles blenden 100 ml appelcider azijn erbij, door een zeef drukken (dit is persoonlijke keuze)
in flesjes stoppen en klaar.

De mislukte batch was 1 kilo habanero's en 1 kilo ananas :'(

Ik heb ook het boek Fiery Ferments aangeschaft

Daar ga ik ook wat recepten uit proberen.

Hot sauce maken is experimenteren. zowel met peper combinaties als met wat je erbij doet.
Heb er ook een met wortels knoflook en sjallotten gemaakt. Daar kwam duidelijk de 'harde' smaak van de knoflook door.
Ronster schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:38:
[...]

Aiii dat is kl*te...
Zelf vries ik pepers in als ik ze niet meteen gebruik. Als ik dan ga fermenteren zorg ik dat ik in ieder geval de helft verse pepers heb.
Tot nu toe heb ik enkel nog brine gedaan, maar ga de volgende batch mash in vacuum zak proberen. Benieuwd of het anders smaakt dan brine.
Ja zak was 'geknald' net te lang gewacht met ontluchten en resealen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bokkie op 03-09-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Ik maak een brine van 2,5 - 3% (zout tov gewicht water).
Dan pepers in stukken, knoflook, ui en evt gember, paprika en/of wortel.
Dat in een gesteriliseerde pot met waterslot en een week of 4 laten fermenteren.
Dan in de blender, waar ik vaak nog wat tijm, citroen- of limoensap of azijn bij doe (afhankelijk van de PH).
Ook gebruik ik (een heeeeeeel klein beetje) Xanthan gum om het geheel wat te binden, of beter gezegd om splitsing tegen te gaan.

Laatst een batch gemaakt waar ik in de blender ook ananas heb toegevoegd. Daarna 10 minuten zachtjes laten pruttelen om het fermentatieproces te laten stoppen zodat je geen knallende flessen krijgt :)
Op dezelfde manier ook een batch met zoete kersen gemaakt. Ook erg geslaagd.

Nu heb ik 2 batches met puur pepers (1 aji pineapple en 1 birds eye). Deze ga ik gewoon proeven tijdens het afmaken en zien wat mijn smaakpapillen denken wat het beter zou kunnen maken.

Het youtube kanaal van ChilliChump is wel een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Bokkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:35:
[...]

[...]

Ja zak was 'geknald' net te lang gewacht met ontluchten en resealen.
Oei, dat wil je liever niet natuurlijk, zeker niet met superhots >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ah dus wel degelijk twee verschillende methoden, leuk om ze eens naast elkaar te proberen. Helaas is de oogst van mijn pepers erg klein (de jalapenos gaan gewoon op aan dagelijks gebruik) dus ik zal wat inkopen bij de mega toko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
franssie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:27:
Ah dus wel degelijk twee verschillende methoden, leuk om ze eens naast elkaar te proberen. Helaas is de oogst van mijn pepers erg klein (de jalapenos gaan gewoon op aan dagelijks gebruik) dus ik zal wat inkopen bij de mega toko.
Yep, groot verschil is dat een mash minder zout bevat (2 - 2.5% van het gewicht van de pepers). Erg benieuwd naar deze methode. Ben aan het wachten op wat meer rijpe Reapers en Tr Scorpions. Het wordt een superhot sausje ala 'Splash of Lava' van Chilli Chump :)

• Boudewijn
  • Niet online
Nop dat wilde bol.com niet doen op een tweakblog. Wellicht op ons blog wel.

@Ronster Er staat volgens mij ook eea op de link in mijn sig :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Boudewijn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:47:
[...]

Nop dat wilde bol.com niet doen op een tweakblog. Wellicht op ons blog wel.

@Ronster Er staat volgens mij ook eea op de link in mijn sig :).
Leuke site!
Ga ik eens aandachtig bestuderen :+

[ Voor 29% gewijzigd door Ronster op 03-09-2020 18:54 ]

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

Boudewijn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:05:
Als je fermenteren leuk vindt: kijk eens naar wat Redzepi ermee doet in zijn boek.
Ik heb dat boek liggen, echt wel cool materiaal.

Ik heb nu bessen, pruimen en asperges gefermenteerd. En kimchi natuurlijk ;).
heb je ook wel eens drank gefermenteerd? Met name kobucha.

This is the Way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
NoTimeRemains schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:57:
[...]

heb je ook wel eens drank gefermenteerd? Met name kobucha.
Nee nog geen kombucha, maar wel tepache. Ik heb een koelbox met een gloeilamp uitgerust als fermentatiekamer. Maar dat is voor tepache niet nodig.

Vind tepache trouwens stiekem echt heel erg lekker. het is zoet door de ananas, maar ook wel volwassen zoet door de alcohol en de koolzuurprikkel. Fijne combi. Soort breezer voor volwasssenen :+

offtopic:
Pro-tip: tepache met korenwijn was best lekker kwamen we achter.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 04-09-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

1nsane schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:22:
[...]

Thanks :) was ook zeer smakelijk! Eerste keer dat ik picanha maakte op de Terracotta Kamado was het met gezelschap met kinderen dus geen tijd gehad toen om het vlees te laten rusten (fotos daarvan staan een eindje terug of in het bbq topic dacht ik).

Dit keer lekker rustig naar 43gr kerntemp gebracht. Vlees laten rusten in dik alu folie terwijl ik de kamado heter stookte en vervolgens afgegrild naar 55gr kerntemp en daarna het vlees weer laten rusten. Dat maakt écht veel verschil met hoe sappig het vlees is en blijft haast 0 vochtverlies. Het vlees was ook behoorlijk mals in de wetenschap dat het Picanha is en van de Jumbo kwam :)

Ik weet vrijwel zeker van niet. Ik heb een Tandoor gemaakt van terracotta potten, ben nu aan mijn tweede pot toe.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
DGTL_Magician schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:19:
[...]

Ik weet vrijwel zeker van niet. Ik heb een Tandoor gemaakt van terracotta potten, ben nu aan mijn tweede pot toe.
Uiteindelijk denk ik zoals eerder benoemd dat het vooral belangrijk is om hem langzaam op te stoken. Ik heb hem nog niet heter gehad dan ongeveer 200 graden. dat ging prima en heeft hem niet gemold.

De eerste keer had ik een chimney gebruikt om de kolen heet te stoken en die vervolgens in de kamado gegooid, ik ben blij dat ik toen voor een kleine binnen/kolenpot gekozen had en het niet rechtstreeks op de buitenpotten gegooid had. De binnenpot sneuvelde maar die was toch maar 2 euro.

Inmiddels heb ik er een metalen binnenbak in voor de kolen (metalen hondenbak, paste er precies in, gewoon zwik gaten in geboord).

Uiteindelijk zie je regelmatig (in elk geval in de bbq groep op FB) fotos voorbij komen van mensen met een gebarsten kolenbak terwijl het dan om gerenommeerde merken gaat zoals Green Egg, Bastard enzovoorts dus ik heb ook niet de illusie dat het nou verstandig is om mijn bouwsel veel heter te stoken dan tot nu toe. Voor waar ik hem voor gebruik, is het toch niet per se nodig om het veel heter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
De BGE bak heeft een insnijding over de hele lengte waardoor hij makkelijker kan werken. Maar idd ze schijnen te breken. BGE ruilt hem dan gratiesj bij je om, als de leeftijd van het apparaat niet de 20 jaar overschrijdt oid.

Mijn idee is dat dat vaak haarscheurtjes zijn die ontstaan doordat je een lompe boer bent geweest met je kolenbak, en die gaan dan werken/springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:36:
De BGE bak heeft een insnijding over de hele lengte waardoor hij makkelijker kan werken. Maar idd ze schijnen te breken. BGE ruilt hem dan gratiesj bij je om, als de leeftijd van het apparaat niet de 20 jaar overschrijdt oid.

Mijn idee is dat dat vaak haarscheurtjes zijn die ontstaan doordat je een lompe boer bent geweest met je kolenbak, en die gaan dan werken/springen.
Tja, zij kunnen dan bij BGE terecht, ik zou dan naar het tuincentrum om de hoek moeten of de “Vogelkelder” (halve dierentuin/dierenwinkel) iets verder door voor onderdelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Ik ging vandaag boodschappen doen en van te voren doe ik altijd een koelkast check wat er nog ligt en hoe lang het nog houdbaar is.

Vorige week had ik het idee om Roti te maken maar dat werd hem door drukte niet maar zat dus met wat ingredienten daarvan en andere spullen die nog maar een dag of 3 goed waren duss:

- 6 eieren
- anderhalf bakje creme fraiche
- spekblokjes
- krieltjes
- gesneden sperziebonen
- geraspte ovenkaas
- uien
- wat melk

Ik dacht dus, laat ik er een soort quiche achtige ovenschotel van maken :-)

Ben wel benieuwd, zit nu in de oven.

Gewoon de spekjes uitgebakken en daarna met de melk, creme fraiche, eieren, peper, zout, knoflookpoeder, gesneden ui en ovenkaas in een bak gegooid en gemixt, krieltjes en boontjes gekookt en daarna alles in een ovenschaal geknikkerd en 45min op 200 graden in de oven. Eens zien wat het gaat worden :) will share pics later.

Toch benieuwd wat je met “resten” kan maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqdDEu3NYgk8eqql0C803DCQFQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjJnKuTya2Ra9NuUmYpPRxge.jpg?f=fotoalbum_large

Oké het lijkt vrij donker maar het is slechts een mooi toplaagje en daaronder zit een heerlijke quiche achtige substantie. Ik zou hem volgende keer wellicht iets korter doen maar man, het is echt zeer lekker! #kokenmetresten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 15:37

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:08:
[Afbeelding]

Oké het lijkt vrij donker maar het is slechts een mooi toplaagje en daaronder zit een heerlijke quiche achtige substantie. Ik zou hem volgende keer wellicht iets korter doen maar man, het is echt zeer lekker! #kokenmetresten
Nice, vind ik ook altijd leuk. Ik weet ook vaak s ochtends vaak niet wat ik eet savonds. Ja "iets met...(vul in: kip, vis, biefstuk, tempeh, champignons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

PnD schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:29:
[...]

Nice, vind ik ook altijd leuk. Ik weet ook vaak s ochtends vaak niet wat ik eet savonds. Ja "iets met...(vul in: kip, vis, biefstuk, tempeh, champignons)
Koken is dan ook bij uitstek een bezigheid waar je lekker al je creativiteit op bot kunt vieren :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:08:
[Afbeelding]

Quiche, Paella, Nasi zijn traditioneel van die recepten om de koelkast leeg te maken, wij doen ook wel eens een flans pasta . Je weet nooit echt wat je krijgt maar meestal is het wel smaakvol.

Pagina: 1 ... 68 ... 113 Laatste