Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:02:
[...]

Quiche, Paella, Nasi zijn traditioneel van die recepten om de koelkast leeg te maken, wij doen ook wel eens een flans pasta . Je weet nooit echt wat je krijgt maar meestal is het wel smaakvol.
Nasi goreng is ook gewoon op die manier bedacht/ontstaan. Niets mis mee, verdraaid smakelijk zelfs.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:56
Boudewijn schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:47:
[...]

Nasi goreng is ook gewoon op die manier bedacht/ontstaan. Niets mis mee, verdraaid smakelijk zelfs.
Nasi is heerlijk idd, wel wat trassie er doorheen gooien uiteraard :P

Gebakken eitje erop, pindasausje erbij.

Adjust non olet

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:46

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:39:
<>
Nu heb ik natuurlijk wel wat stoofpotjes in mijn hoofd die ik kan maken hierin, maar ik vroeg me af of meer mensen een dergelijk apparaat hebben en wat nu echt gerechten/recepten zijn die ik hiermee móet maken!
En hoe bevalt ie? @m0nk had er dacht ik ook eentje?

Mijn vriendin is razend enthousiast over dat ding - ze maakt er smakelijke curry's mee. Mijn vleesstoof (op low slowcook) was zozo. Rijst koken doet ie prima.
Oh ja, en groente snijafval bewaren we nu in de vriezer en maken daar aan het einde van de week groente bouillon van - dat werkt echt bizar goed.

Enige (kleine) nadeel van de Instant Pot is tot nu toe dat de geur van het eten erg in de deksel blijft hangen, misschien is dat bij jouw crockpot versie minder?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

franssie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:37:
[...]

Enige (kleine) nadeel van de Instant Pot is tot nu toe dat de geur van het eten erg in de deksel blijft hangen, misschien is dat bij jouw crockpot versie minder?
Voor de instantpot, koop een setje van extra rubber ringen in verschillende kleuren en gebruik de ringen zoals snijplanken

Rood = curries
Wit = boullions
Blauw = zoetige dingen

Die rubberen ring is namelijk waar de geur in gaat zitten. Wil je geen ringen kopen, leg die ring dan na gebruik in een laag water met baksoda (Arm & Hammer) voor een half uurtje.

ideen voor de instantpot en verwanten

* Chili
* Pho
* Barbacoa
* Carnita's
* Aloo matar (en andere curries)

Maak er cake mee bijvoorbeeld, gebruik hem om te stomen.
Gebruik hem tegenwoordig om er sneller Dulce de leche mee te maken.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• franssie

franssie

Save the albatross

Bokkie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:47:
[...]

Voor de instantpot, koop een setje van extra rubber ringen in verschillende kleuren en gebruik de ringen zoals snijplanken<>
Ik kreeg er al een tweede ring bij (rood) dus die is daarvoor dus (zo leuk dat je nergens meer een handleiding met inhoud bij krijgt maar alleen 15 pagina's safety warmings in 30 talen).

Dus dank voor de tip, ga ik de witte reinigen en de rode voor curry's gebruiken.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• 1nsane
Morgen weer game night met de gasten dus maar weer eens sinds lange tijd ribs aan het maken.

Lekkere babybacks dit keer en ze zien er netjes uit.

Wordt gelijk een taste test. De ene rib gaat met Guga’s rub gelijk de sous in, de andere heb ik met bbq chili rub van Santa Maria gedaan en een kort uurtje koudgerookt in m’n Terracotta Kamado voor die ook in de sous ging. Uiteraard wel tegelijk in de sous, 22hr op 65gr. De ribs vooraf wel even met milde mosterd ingesmeerd voor de hechting van de rub.

Morgen lekker aflakken en daarna nog even de oven in, zou ook in de Kamado kunnen op kolen maar ik probeer het niet te veel te doen hier aangezien ik 3 hoog woon en ik niet heel het complex wil vergassen :+

PS. Ik weet dat de waterbak een mop-emmer is, die heb ik een keer gehaald omdat hij bestand is tegen hitte en ribs er goed inpassen :+

[Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 08-09-2020 20:38]

Adjust non olet

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ziet er goed uit.
En over je emmer, als t werkt is t prima toch.
Al zou ik persoonlijk een figuur zijn om t stickertje eraf te pulken.

• 1nsane
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:34:
Ziet er goed uit.
En over je emmer, als t werkt is t prima toch.
Al zou ik persoonlijk een figuur zijn om t stickertje eraf te pulken.
Haha, ach, het heeft verder geen invloed op de smaak en de meeste bezoekers van dit topic weten inmiddels denk ik wel dat het me niet zo veel kan schelen hoe m’n apparatuur eruit ziet, als het maar werkt en resultaat geeft >:)

Adjust non olet

• Boudewijn
  • Niet online
We hadden het er al in klein comite over maar ik ga over 2 weken koken voor mijn jaarclub van de jachtopleiding. Dit wordt nu de 3e keer.

We eten uiteraard 'wild' (de quotes omdat het niet per se schietwild is maar kweekwild helaas), en ik ga dit jaar mijn bad ass kamado inzetten.

Simpeler dan vorige edities want ik maak met 1 extra kerel (meeste doe ik zelf) 12 couverts.
Budget is 50E inc drank dus het kan niet compleet debiel worden, maar evt kan ik wel wat meer dukos regelen.

Plan:

Vooraf:
  • Grouse van de kamado
  • Zuurkool
  • Appelpartjes geflambeerd met wat calvados of cognac
Na het opdienen mogen de mensen zelf de grouses trancheren, een halve grouse de neus lijkt me leuk. Iedereen jaagt dus kan dat prima. Ik wil ze graag op het bot bereiden ivm de smaak, maar geen zin om daarna 10 warme grouses te trancheren. Is ook lastig om dat snel genoeg te doen om alles warm te houden.
Ook is een schaal vol met heerlijke gebruinde grouses best een mooi gezicht.

Hoofd:
  • Brisket. Mensen willen dat graag en het is ook wel heel dik.
  • Een puree... ik zal zelf aan koolrabi te denken. Topinamboerfrites schijnt leuk te zijn maar ik denk nog wat vroeg daarvoor.
  • Een groentecomponent, zat zelf aan gegrillde biet of gegrillde bloemkool te denken
  • Salade erbij: https://www.theguardian.c.../07/recipes.foodanddrink6
Toe:

Een appelcrumble. Wellicht nog met een quenelle zelfgemaakt ijs. Heel ordinair vanille... of wellicht toch saffraan-amandel. Dat laatste verzin ik tijdens het tikken van deze post maar lijkt me mooie combi.
Doet mijn mede-kokkie.

Paar punten:

1: Hoe warm zou je een grouse moeten hebben? Kip is 75C, voor fazant zou ik 63 doen. Een grouse lijkt op fazant, dus 63C ljjkt me een mooi doel.
2: Ik wil de grouses indirect op de kamado verwarmen. Eerst gaat de brisket erop (de avond vtv), die gaat na garen in een koelbox besterven, waarna de grouses erop kunnen. Ik wil ze inwrijven met ganzenvet voor de bruinering, of wellicht barderen. iemand een leuke suggestie?
3: De zuurkool wordt heel basic, geen aardappel... zeker niet a l'alsacienne.
4: Iemand een mooie wijntip voor brisket? Ik zit erover te denken hem een beetje funky te maken met szichuanpeper en een klein beetje koffie. Niet te, maar het mag best een tik hebben.
5: Iemand nog een leuk idee voor een toffe groente op de grill? Knolselderij en aardappelmousseline (en combi's daarvan), dingen met dadels en spinazie hebben we vorige jaren al gehad. Idealiter kan ik de mise-en-place vtv op de mandoline doen (eventueel voorgaren) en vacuum meenemen naar de locatie.

Qua hardware: ik denk dat ik ondertussen vrij veel materiaal heb. Dus dat mag geen beperking zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 08-09-2020 20:52]

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:50:
We hadden het er al in klein comite over maar ik ga over 2 weken koken voor mijn jaarclub van de jachtopleiding. Dit wordt nu de 3e keer.

We eten uiteraard 'wild' (de quotes omdat het niet per se schietwild is maar kweekwild helaas), en ik ga dit jaar mijn bad ass kamado inzetten.

Simpeler dan vorige edities want ik maak met 1 extra kerel (meeste doe ik zelf) 12 couverts.
Budget is 50E inc drank dus het kan niet compleet debiel worden, maar evt kan ik wel wat meer dukos regelen.

Plan:

Vooraf:
  • Grouse van de kamado
  • Zuurkool
  • Appelpartjes geflambeerd met wat calvados of cognac
Na het opdienen mogen de mensen zelf de grouses trancheren, een halve grouse de neus lijkt me leuk. Iedereen jaagt dus kan dat prima. Ik wil ze graag op het bot bereiden ivm de smaak, maar geen zin om daarna 10 warme grouses te trancheren. Is ook lastig om dat snel genoeg te doen om alles warm te houden.
Ook is een schaal vol met heerlijke gebruinde grouses best een mooi gezicht.

Hoofd:
  • Brisket. Mensen willen dat graag en het is ook wel heel dik.
  • Een puree... ik zal zelf aan koolrabi te denken. Topinamboerfrites schijnt leuk te zijn maar ik denk nog wat vroeg daarvoor.
  • Een groentecomponent, zat zelf aan gegrillde biet of gegrillde bloemkool te denken
  • Salade erbij: https://www.theguardian.c.../07/recipes.foodanddrink6
Toe:

Een appelcrumble. Wellicht nog met een quenelle zelfgemaakt ijs. Heel ordinair vanille... of wellicht toch saffraan-amandel. Dat laatste verzin ik tijdens het tikken van deze post maar lijkt me mooie combi.

Paar punten:

1: Hoe warm zou je een grouse moeten hebben? Kip is 75C, voor fazant zou ik 63 doen. Een grouse lijkt op fazant, dus 63C ljjkt me een mooi doel.
2: Ik wil de grouses indirect op de kamado verwarmen. Eerst gaat de brisket erop (de avond vtv), die gaat na garen in een koelbox besterven, waarna de grouses erop kunnen. Ik wil ze inwrijven met ganzenvet voor de bruinering, of wellicht barderen. iemand een leuke suggestie?
3: De zuurkool wordt heel basic, geen aardappel... zeker niet a l'alsacienne.
4: Iemand een mooie wijntip voor brisket? Ik zit erover te denken hem een beetje funky te maken met szichuanpeper en een klein beetje koffie. Niet te, maar het mag best een tik hebben.
5: Iemand nog een leuk idee voor een toffe groente op de grill? Knolselderij en aardappelmousseline (en combi's daarvan), dingen met dadels en spinazie hebben we vorige jaren al gehad. Idealiter kan ik de mise-en-place vtv op de mandoline doen (eventueel voorgaren) en vacuum meenemen naar de locatie.

Qua hardware: ik denk dat ik ondertussen vrij veel materiaal heb. Dus dat mag geen beperking zijn.
Met appelcrumble kan je echt niks mis doen! Lekker simpel en heerlijk als je het warm opdient met vanille ijs! Ik gebruik meestal lekker zoete kruimige appels die tot een soort pasta verworden en half samensmelten met het kruimeldeeg. IPV kaneel kan je ook cacaopoeder gebruiken, dat gaat ook prima samen.

Wel voor je gevoel rollend naar huis want het is wat zwaar maar ik eet er elke keer weer mn vingers bij op :P

Adjust non olet

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Boudewijn je Apple crumble en je ijs ook van de bbq? Lekker rooktintje eraan is misschien leuk om in de kamado sfeer te blijven.
Voor ijs van de bbq heb ik laatst op bbq street een goed recept gezien (24 kitchen, prima te vinden online denk ik).

Met wat voor hout ga je je grouse en je brisket smoken?

Qua grill groente kan je richting de knolselderij inderdaad gaan. Maar ook leuk is om romaine sla te grillen. Is wat lichter bij het zwaardere vlees. Of het grillen van courgette of (vlees)tomaat.

• Boudewijn
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:55:
@Boudewijn je Apple crumble en je ijs ook van de bbq? Lekker rooktintje eraan is misschien leuk om in de kamado sfeer te blijven.
Voor ijs van de bbq heb ik laatst op bbq street een goed recept gezien (24 kitchen, prima te vinden online denk ik).

Met wat voor hout ga je je grouse en je brisket smoken?

Qua grill groente kan je richting de knolselderij inderdaad gaan. Maar ook leuk is om romaine sla te grillen. Is wat lichter bij het zwaardere vlees. Of het grillen van courgette of (vlees)tomaat.
De romainesla heb ik van de week gemaakt. was idd leuk.
Knolselderij heb ik heel lui al 2 jaar gedaan, dus die mag echt ff niet.

Het wordt appelhout, want dat is een mooi bruggetje naar de appel in de choucroute. De brisket wellicht ook op appel/kers, of heel misschien toch mesquite?

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:54:
[...]

Met appelcrumble kan je echt niks mis doen! Lekker simpel en heerlijk als je het warm opdient met vanille ijs! Ik gebruik meestal lekker zoete kruimige appels die tot een soort pasta verworden en half samensmelten met het kruimeldeeg. IPV kaneel kan je ook cacaopoeder gebruiken, dat gaat ook prima samen.

Wel voor je gevoel rollend naar huis want het is wat zwaar maar ik eet er elke keer weer mn vingers bij op :P
Yup. Ik heb ooit een bramentaart gemaakt, met zoutamandelijs. Op een BBQ. Dat was echt heel goed, zeker met sauternes ernaast.

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:50:

Puntpaprika gevuld met zoete aardappel en gekruimelde feta? Lekker op de grill, bruine puntjes aan de feta, daarna voor het opdienen een beetje truffel olie eroverheen.

Adjust non olet

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

@Boudewijn
Die peper maakt het lastig vanwege de prikkel en lichtelijke verdoving. Maar als je daar rustig aan mee doet zou ik aan een stevige Cote du Rhône denken
Die gegrilde Romain met balsamico die je eerder postte lijkt me een mooie balans te geven erbij.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:23:
[...]

Puntpaprika gevuld met zoete aardappel en gekruimelde feta? Lekker op de grill, bruine puntjes aan de feta, daarna voor het opdienen een beetje truffel olie eroverheen.
Hmm ja. Goeie. Tikkie machtig maar wel even onthouden. Dank je wel!
bvk schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:24:
@Boudewijn

[...]

Die peper maakt het lastig vanwege de prikkel en lichtelijke verdoving. Maar als je daar rustig aan mee doet zou ik aan een stevige Cote du Rhône denken
Top. Ik kan de szichuan ook weglaten. De truc is dat je hem eigenlijk niet moet proeven... maar het zonder toch minder is.
Die gegrilde Romain met balsamico die je eerder postte lijkt me een mooie balans te geven erbij.
Ja die gaat er denk ik ook wel bij. Simpel te maken en prima de bima lekker. De saus vantevoren even inkoken en even onder een warme kraan in de vacuumzak oppiepen.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:29:

Top. Ik kan de szichuan ook weglaten. De truc is dat je hem eigenlijk niet moet proeven... maar het zonder toch minder is.
Als je het niet mag proeven dan weglaten. Anders heb je alleen een verdoofde tong en geen smaak. Dag wijn... ;) Pak dan beter die Kampot peper die je ook hebt als ik me niet vergis.

• Boudewijn
  • Niet online
Ja dat kan ook. Ik had een rub van de maat-met-bbq-restautants. Op de brisket haalde ik het er niet uit, maar toen ik de rub los proefde merkte ik hem.

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:29:
[...]

Hmm ja. Goeie. Tikkie machtig maar wel even onthouden. Dank je wel!
[...]
Welcome, idd iets machtig maar niet ongezond :)

Adjust non olet

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:53:
[...]

Welcome, idd iets machtig maar niet ongezond :)
Ja wel tof maar ik wil kijken of ik iets lichters kan maken. Daarom ook bewust geen aardappel oid in de zuurkool.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:33:
[...]

Ja wel tof maar ik wil kijken of ik iets lichters kan maken. Daarom ook bewust geen aardappel oid in de zuurkool.
Waarschijnlijk ken je je pappenheimers al of peil anders even de behoefte. Dan kun je er gewoon los wat groente/salade naast zetten? En zet gewoon genoeg brood op tafel, dat kost je niet veel als je het onverhoopt weg moet gooien maar kan men wel de maag vullen.

En lekker saus/dressing/braadjus dippen ;)

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:27

Geckoo

Good news everyone

Valt mee dat niemand nog heeft gevraagd of @Boudewijn een keer wil oefenen met proefkoken ;) ik offer mij wel op :D

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Boudewijn
  • Niet online
Geckoo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:50:
Valt mee dat niemand nog heeft gevraagd of @Boudewijn een keer wil oefenen met proefkoken ;) ik offer mij wel op :D
Ga ik zondag wel even doen. net iets te grote gok anders.

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:27

Geckoo

Good news everyone

Hoe laat en waar? :) :9B
Neem wel wijn mee :D

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Boudewijn
  • Niet online
Geckoo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:53:
Hoe laat en waar? :) :9B
Neem wel wijn mee :D
zondag, 1700 borrel. Bij mijn chick.

;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:54:
[...]
zondag, 1700 borrel. Bij mijn chick.

;)

Is volgens mij niet in de richting ;)

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:37:
[...]

En hoe bevalt ie? @m0nk had er dacht ik ook eentje?

Mijn vriendin is razend enthousiast over dat ding - ze maakt er smakelijke curry's mee. Mijn vleesstoof (op low slowcook) was zozo. Rijst koken doet ie prima.
Oh ja, en groente snijafval bewaren we nu in de vriezer en maken daar aan het einde van de week groente bouillon van - dat werkt echt bizar goed.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Handig, ja. Lekker, mwa. Stoofpotje laatst was prima, maar er verdampt niets, dus heel vloeibaar en weinig op smaak. Eigenlijk wil je dus meer smaak toevoegen. En met maïzena binden.

Lamsschouder was overigens wel erg goed te doen, maar wederom binden. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar achteraf te verwachten. Misschien van de 8 uur, 2 uur zonder deksel.
Hoge druk werkt prima, maar eigenlijk dezelfde puntjes als hierboven.

Morgen gaat er een halve procureur in met honingsaus. Eens zien of dat beter wordt dan sous vide.

Manipuleren.com te koop

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-09 13:21
Ik was vandaag bij de Hanos voor de door jullie geprezen vacuumzakken voor sous vide. Echter ik vond geen zakken in Delft met geribbelde onderkant zodat ik deze voor de LIDL vacumeermachine kan gebruiken zoals aangeraden? Iemand een link/foto van welke hij gebruikt hiervoor?

• bvk

bvk

Boinkie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:19:
Ik was vandaag bij de Hanos voor de door jullie geprezen vacuumzakken voor sous vide. Echter ik vond geen zakken in Delft met geribbelde onderkant zodat ik deze voor de LIDL vacumeermachine kan gebruiken zoals aangeraden? Iemand een link/foto van welke hij gebruikt hiervoor?
Wat bedoel je met een geribbelde onderkant?

Ik heb een Solis apparaat en daar werken zowel het Hanos huismerk (Hendi) als de eigen Solis zakken prima mee:

• franssie

franssie

Save the albatross

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
Hier haal ik ze ook altijd. Volgens mij zijn de rollen van 28 cm het goedkoopste dat je kunt krijgen (althans een aantal jaar geleden).

Manipuleren.com te koop

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:34
Ik wil proberen, hoe lekker het ook is, toch wat minder vet te gebruiken tijdens het koken. Daarom zat ik te denken aan een olie sprayer/mister om bijv. groentes die in de airfryer gaan toch van een heel fijn laagje olie te kunnen voorzien.

Hebben jullie daar tips voor?
Veel reviews die ik lees van dergelijke apparaatjes geven aan dat het prima werkt met azijn, maar niet met olie.
Terwijl van die olie in een spraycan, Dit soort, wel vrij behoorlijk werken. Dus het lijkt me dat als je iets hebt wat je een beetje degelijk onder druk kunt pompen of met de juiste nozzle het wel mogelijk moet zijn?

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:27:
[...]

Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Handig, ja. Lekker, mwa. Stoofpotje laatst was prima, maar er verdampt niets, dus heel vloeibaar en weinig op smaak. Eigenlijk wil je dus meer smaak toevoegen. En met maïzena binden.

Lamsschouder was overigens wel erg goed te doen, maar wederom binden. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar achteraf te verwachten. Misschien van de 8 uur, 2 uur zonder deksel.
Hoge druk werkt prima, maar eigenlijk dezelfde puntjes als hierboven.

Morgen gaat er een halve procureur in met honingsaus. Eens zien of dat beter wordt dan sous vide.
Gerechten welke je normaal lang stooft meot je in de instant pot met minimale hoeveelheid vocht doen omdat er idnerdaad niets verdampt.

En inderdaad eventueel een tijd zonder deksel als je meer vocht kwijt wil of binden. Het is echt uitvinden wat wel werkt en wat minder werkt en wat niet. bijhouden hoeveelheid vocht en de limieten opzoeken.

Het blijft een cheat dat moet je in je achterhoofd houden.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thompson Vet is een van de beste smaakdragers (alcohol ook overigens maar dat is meer voor parfums)
Je kan het ook met een siliconen kwastje op het spul smeren (als het een olie/kruiden mengsel is).
Als het je gaat om de energie die je binnenkrijgt, probeer eens wat minder koolhydraten in je gerechten te gebruiken, daar is vaak meer winst te halen dan bezuinigen op smaak.

• Thompson
franssie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:05:
@Thompson Vet is een van de beste smaakdragers (alcohol ook overigens maar dat is meer voor parfums)
Je kan het ook met een siliconen kwastje op het spul smeren (als het een olie/kruiden mengsel is).
Als het je gaat om de energie die je binnenkrijgt, probeer eens wat minder koolhydraten in je gerechten te gebruiken, daar is vaak meer winst te halen dan bezuinigen op smaak.
Trust me, I know. Maar soms moet je nou eenmaal ergens wat kcal bezuinigen en op vet bezuinigen telt wel lekker door. 5 gram olie ipv 15 gram olie is hetzelfde als een halve kipfilet extra :)

Eten is voor mij, omdat ik wil afvallen, helaas niet altijd voor plezier meer ook veel functioneel.

Koolhydraten eet ik dus ook al veel minder.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thompson Dan weet je je ook dat kip filet gebruikt wordt om spiermassa te kweken bij sporters.
Niet dat kip slecht is, het blijft altijd zoeken naar de juiste balans van voedingspatronen en bewegingspatronen.

• bvk

bvk

Thompson schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:32:
[...]

Trust me, I know. Maar soms moet je nou eenmaal ergens wat kcal bezuinigen en op vet bezuinigen telt wel lekker door. 5 gram olie ipv 15 gram olie is hetzelfde als een halve kipfilet extra :)

Eten is voor mij, omdat ik wil afvallen, helaas niet altijd voor plezier meer ook veel functioneel.

Koolhydraten eet ik dus ook al veel minder.
Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hebt het over groente besproeien met olie voor in de airfryer? Waarom niet gewoon koken, stomen of grillen?

Rijst, pasta en aardappelen kook je ook zonder olie erbij en voor het bakken van je kipfilet (als voorbeeld dan) kun je ook met een eetlepel olie af.

Voor wat betreft de verstuivers: Ik heb jaren geleden in Frankrijk een setje gekocht met in de ene olijfolie en in de andere balsamico, azijn dus. Die met de olie werkt probleemloos, die met de balsamico verstopt steeds omdat het opdroogt.

• Thompson
bvk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:41:
[...]

Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hebt het over groente besproeien met olie voor in de airfryer? Waarom niet gewoon koken, stomen of grillen?

Rijst, pasta en aardappelen kook je ook zonder olie erbij en voor het bakken van je kipfilet (als voorbeeld dan) kun je ook met een eetlepel olie af.

Voor wat betreft de verstuivers: Ik heb jaren geleden in Frankrijk een setje gekocht met in de ene olijfolie en in de andere balsamico, azijn dus. Die met de olie werkt probleemloos, die met de balsamico verstopt steeds omdat het opdroogt.
Omdat ik een airfryer/oven paprika, courgette, bloemkool etc. een stuk lekkerder vind dan een gekookte/gestoomde. Kan ook volledig zonder olie, maar net een heel klein beetje olie geeft het wel veel meer smaal/bakt beter. En ik zoek dus een fatsoenlijke verstuiver om net dat kleine beetje aan te brengen.

En 1 eetlepel olie is al 100 kcal. Als je dat dus zonder al te veel moeite kunt halveren, why not als je probeert niet teveel kcal binnen te krijgen.
franssie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:37:
@Thompson Dan weet je je ook dat kip filet gebruikt wordt om spiermassa te kweken bij sporters.
Niet dat kip slecht is, het blijft altijd zoeken naar de juiste balans van voedingspatronen en bewegingspatronen.
Dat weet ik inderdaad. Heb wel wat kennis van voeding en kan een bietje koken (noem mezelf zeker geen expert/chef hoor). Kipfilet is dus juist ook een van de proteines waar ik regelmatig voor kies.
Naast gezonder eten hoort er ook een aanpassing van voedingspatroon en 3~5 keer per week sporten bij.

[Voor 22% gewijzigd door Thompson op 11-09-2020 16:36]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thomas De master class / Kitchen craft mist spray / olie verstuiver hebben een pompsysteem en redelijke reviews.

Voor de prijs van Amazon het proberen waard wellicht: https://www.amazon.nl/dp/...w_r_tw_dp_x_sv6wFbXNDZTM1

Ik gebruik meestal een siliconen kwastje voor dit doel overigens.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:31

Nox

Noxiuz

Ik weet niet zo goed waar ik het moet vragen maar als er een plek is waar tech en koken bijeenkomen is het vast hier wel.
Boretti beweert dat hun messing branders 25% meer rendement opleveren. Als ik vervolgens benieuwd ben naar hoe dat komt kan je er echt niks over vinden. Helemaal niks. Het lijkt enorm uit de lucht gegrepen, is er iemand hier die het verhaal danwel kan ontkrachten of enigszins iets kan zeggen waarom messing branders zoveel efficiënter zijn? :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• franssie

franssie

Save the albatross

@Nox Ipv alu branders, of RVS?
Kan eigenlijk alleen als de branders een grotere doorstroming van gas toelaten (zoals een grotere carbaraateur op je brommer vroeger).
De vraag is ook of je dat wilt lijkt me, niet alle gerechten zijn gediend van standje 'kernsplitsing'.

edit: en dan heb ik het over vermogen -efficientie lijkt me opmerkelijk omdat het gewoon aardgas en lucht is dat mengt, daar zal vast wel wat rendement te halen zijn in het ontwerp maar 25% lijkt mij absurd.

[Voor 27% gewijzigd door franssie op 14-09-2020 23:49]

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:31

Nox

Noxiuz

franssie schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:46:
@Nox Ipv alu branders, of RVS?
Kan eigenlijk alleen als de branders een grotere doorstroming van gas toelaten (zoals een grotere carbaraateur op je brommer vroeger).
De vraag is ook of je dat wilt lijkt me, niet alle gerechten zijn gediend van standje 'kernsplitsing'.

edit: en dan heb ik het over vermogen -efficientie lijkt me opmerkelijk omdat het gewoon aardgas en lucht is dat mengt, daar zal vast wel wat rendement te halen zijn in het ontwerp maar 25% lijkt mij absurd.
Ja, echt gewoon efficientie dus een lager gasverbruik. De reactie lijkt gewoon lucht + aardgas, en zolang er voldoende lucht is heb je een maximale efficientie. En er zijn meer merken die ermee schermen overigens. Misschien eens mailen waarop ze dat beweren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True