Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:02:
[...]

Quiche, Paella, Nasi zijn traditioneel van die recepten om de koelkast leeg te maken, wij doen ook wel eens een flans pasta . Je weet nooit echt wat je krijgt maar meestal is het wel smaakvol.
Nasi goreng is ook gewoon op die manier bedacht/ontstaan. Niets mis mee, verdraaid smakelijk zelfs.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31
Boudewijn schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:47:
[...]

Nasi goreng is ook gewoon op die manier bedacht/ontstaan. Niets mis mee, verdraaid smakelijk zelfs.
Nasi is heerlijk idd, wel wat trassie er doorheen gooien uiteraard :P

Gebakken eitje erop, pindasausje erbij.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:39:
<>
Nu heb ik natuurlijk wel wat stoofpotjes in mijn hoofd die ik kan maken hierin, maar ik vroeg me af of meer mensen een dergelijk apparaat hebben en wat nu echt gerechten/recepten zijn die ik hiermee móet maken!
En hoe bevalt ie? @m0nk had er dacht ik ook eentje?

Mijn vriendin is razend enthousiast over dat ding - ze maakt er smakelijke curry's mee. Mijn vleesstoof (op low slowcook) was zozo. Rijst koken doet ie prima.
Oh ja, en groente snijafval bewaren we nu in de vriezer en maken daar aan het einde van de week groente bouillon van - dat werkt echt bizar goed.

Enige (kleine) nadeel van de Instant Pot is tot nu toe dat de geur van het eten erg in de deksel blijft hangen, misschien is dat bij jouw crockpot versie minder?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

franssie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:37:
[...]

Enige (kleine) nadeel van de Instant Pot is tot nu toe dat de geur van het eten erg in de deksel blijft hangen, misschien is dat bij jouw crockpot versie minder?
Voor de instantpot, koop een setje van extra rubber ringen in verschillende kleuren en gebruik de ringen zoals snijplanken

Rood = curries
Wit = boullions
Blauw = zoetige dingen

Die rubberen ring is namelijk waar de geur in gaat zitten. Wil je geen ringen kopen, leg die ring dan na gebruik in een laag water met baksoda (Arm & Hammer) voor een half uurtje.

ideen voor de instantpot en verwanten

* Chili
* Pho
* Barbacoa
* Carnita's
* Aloo matar (en andere curries)

Maak er cake mee bijvoorbeeld, gebruik hem om te stomen.
Gebruik hem tegenwoordig om er sneller Dulce de leche mee te maken.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bokkie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:47:
[...]

Voor de instantpot, koop een setje van extra rubber ringen in verschillende kleuren en gebruik de ringen zoals snijplanken<>
Ik kreeg er al een tweede ring bij (rood) dus die is daarvoor dus (zo leuk dat je nergens meer een handleiding met inhoud bij krijgt maar alleen 15 pagina's safety warmings in 30 talen).

Dus dank voor de tip, ga ik de witte reinigen en de rode voor curry's gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Morgen weer game night met de gasten dus maar weer eens sinds lange tijd ribs aan het maken.

Lekkere babybacks dit keer en ze zien er netjes uit.

Wordt gelijk een taste test. De ene rib gaat met Guga’s rub gelijk de sous in, de andere heb ik met bbq chili rub van Santa Maria gedaan en een kort uurtje koudgerookt in m’n Terracotta Kamado voor die ook in de sous ging. Uiteraard wel tegelijk in de sous, 22hr op 65gr. De ribs vooraf wel even met milde mosterd ingesmeerd voor de hechting van de rub.

Morgen lekker aflakken en daarna nog even de oven in, zou ook in de Kamado kunnen op kolen maar ik probeer het niet te veel te doen hier aangezien ik 3 hoog woon en ik niet heel het complex wil vergassen :+

PS. Ik weet dat de waterbak een mop-emmer is, die heb ik een keer gehaald omdat hij bestand is tegen hitte en ribs er goed inpassen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnYku7U9kgooeDlvdTcJMQHRHI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKFKo1eFn663JnUZ1quXs3wm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGwUSmGmmgzJgf7Ua1XcjDAgX-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMWlnN3d8u2TlC7mt3KXFeqI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qKeu0V_N1xpiG8GRK1VRP3fy8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9DZuYqnur8G66lMSl3SYoXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etpmj1bqkHI-Xgipi2fRaqxyF0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW277ibWsC4ZsNpZYFnVZPsv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 08-09-2020 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ziet er goed uit.
En over je emmer, als t werkt is t prima toch.
Al zou ik persoonlijk een figuur zijn om t stickertje eraf te pulken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:34:
Ziet er goed uit.
En over je emmer, als t werkt is t prima toch.
Al zou ik persoonlijk een figuur zijn om t stickertje eraf te pulken.
Haha, ach, het heeft verder geen invloed op de smaak en de meeste bezoekers van dit topic weten inmiddels denk ik wel dat het me niet zo veel kan schelen hoe m’n apparatuur eruit ziet, als het maar werkt en resultaat geeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
We hadden het er al in klein comite over maar ik ga over 2 weken koken voor mijn jaarclub van de jachtopleiding. Dit wordt nu de 3e keer.

We eten uiteraard 'wild' (de quotes omdat het niet per se schietwild is maar kweekwild helaas), en ik ga dit jaar mijn bad ass kamado inzetten.

Simpeler dan vorige edities want ik maak met 1 extra kerel (meeste doe ik zelf) 12 couverts.
Budget is 50E inc drank dus het kan niet compleet debiel worden, maar evt kan ik wel wat meer dukos regelen.

Plan:

Vooraf:
  • Grouse van de kamado
  • Zuurkool
  • Appelpartjes geflambeerd met wat calvados of cognac
Na het opdienen mogen de mensen zelf de grouses trancheren, een halve grouse de neus lijkt me leuk. Iedereen jaagt dus kan dat prima. Ik wil ze graag op het bot bereiden ivm de smaak, maar geen zin om daarna 10 warme grouses te trancheren. Is ook lastig om dat snel genoeg te doen om alles warm te houden.
Ook is een schaal vol met heerlijke gebruinde grouses best een mooi gezicht.

Hoofd:
  • Brisket. Mensen willen dat graag en het is ook wel heel dik.
  • Een puree... ik zal zelf aan koolrabi te denken. Topinamboerfrites schijnt leuk te zijn maar ik denk nog wat vroeg daarvoor.
  • Een groentecomponent, zat zelf aan gegrillde biet of gegrillde bloemkool te denken
  • Salade erbij: https://www.theguardian.c.../07/recipes.foodanddrink6
Toe:

Een appelcrumble. Wellicht nog met een quenelle zelfgemaakt ijs. Heel ordinair vanille... of wellicht toch saffraan-amandel. Dat laatste verzin ik tijdens het tikken van deze post maar lijkt me mooie combi.
Doet mijn mede-kokkie.

Paar punten:

1: Hoe warm zou je een grouse moeten hebben? Kip is 75C, voor fazant zou ik 63 doen. Een grouse lijkt op fazant, dus 63C ljjkt me een mooi doel.
2: Ik wil de grouses indirect op de kamado verwarmen. Eerst gaat de brisket erop (de avond vtv), die gaat na garen in een koelbox besterven, waarna de grouses erop kunnen. Ik wil ze inwrijven met ganzenvet voor de bruinering, of wellicht barderen. iemand een leuke suggestie?
3: De zuurkool wordt heel basic, geen aardappel... zeker niet a l'alsacienne.
4: Iemand een mooie wijntip voor brisket? Ik zit erover te denken hem een beetje funky te maken met szichuanpeper en een klein beetje koffie. Niet te, maar het mag best een tik hebben.
5: Iemand nog een leuk idee voor een toffe groente op de grill? Knolselderij en aardappelmousseline (en combi's daarvan), dingen met dadels en spinazie hebben we vorige jaren al gehad. Idealiter kan ik de mise-en-place vtv op de mandoline doen (eventueel voorgaren) en vacuum meenemen naar de locatie.

Qua hardware: ik denk dat ik ondertussen vrij veel materiaal heb. Dus dat mag geen beperking zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 08-09-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:50:
We hadden het er al in klein comite over maar ik ga over 2 weken koken voor mijn jaarclub van de jachtopleiding. Dit wordt nu de 3e keer.

We eten uiteraard 'wild' (de quotes omdat het niet per se schietwild is maar kweekwild helaas), en ik ga dit jaar mijn bad ass kamado inzetten.

Simpeler dan vorige edities want ik maak met 1 extra kerel (meeste doe ik zelf) 12 couverts.
Budget is 50E inc drank dus het kan niet compleet debiel worden, maar evt kan ik wel wat meer dukos regelen.

Plan:

Vooraf:
  • Grouse van de kamado
  • Zuurkool
  • Appelpartjes geflambeerd met wat calvados of cognac
Na het opdienen mogen de mensen zelf de grouses trancheren, een halve grouse de neus lijkt me leuk. Iedereen jaagt dus kan dat prima. Ik wil ze graag op het bot bereiden ivm de smaak, maar geen zin om daarna 10 warme grouses te trancheren. Is ook lastig om dat snel genoeg te doen om alles warm te houden.
Ook is een schaal vol met heerlijke gebruinde grouses best een mooi gezicht.

Hoofd:
  • Brisket. Mensen willen dat graag en het is ook wel heel dik.
  • Een puree... ik zal zelf aan koolrabi te denken. Topinamboerfrites schijnt leuk te zijn maar ik denk nog wat vroeg daarvoor.
  • Een groentecomponent, zat zelf aan gegrillde biet of gegrillde bloemkool te denken
  • Salade erbij: https://www.theguardian.c.../07/recipes.foodanddrink6
Toe:

Een appelcrumble. Wellicht nog met een quenelle zelfgemaakt ijs. Heel ordinair vanille... of wellicht toch saffraan-amandel. Dat laatste verzin ik tijdens het tikken van deze post maar lijkt me mooie combi.

Paar punten:

1: Hoe warm zou je een grouse moeten hebben? Kip is 75C, voor fazant zou ik 63 doen. Een grouse lijkt op fazant, dus 63C ljjkt me een mooi doel.
2: Ik wil de grouses indirect op de kamado verwarmen. Eerst gaat de brisket erop (de avond vtv), die gaat na garen in een koelbox besterven, waarna de grouses erop kunnen. Ik wil ze inwrijven met ganzenvet voor de bruinering, of wellicht barderen. iemand een leuke suggestie?
3: De zuurkool wordt heel basic, geen aardappel... zeker niet a l'alsacienne.
4: Iemand een mooie wijntip voor brisket? Ik zit erover te denken hem een beetje funky te maken met szichuanpeper en een klein beetje koffie. Niet te, maar het mag best een tik hebben.
5: Iemand nog een leuk idee voor een toffe groente op de grill? Knolselderij en aardappelmousseline (en combi's daarvan), dingen met dadels en spinazie hebben we vorige jaren al gehad. Idealiter kan ik de mise-en-place vtv op de mandoline doen (eventueel voorgaren) en vacuum meenemen naar de locatie.

Qua hardware: ik denk dat ik ondertussen vrij veel materiaal heb. Dus dat mag geen beperking zijn.
Met appelcrumble kan je echt niks mis doen! Lekker simpel en heerlijk als je het warm opdient met vanille ijs! Ik gebruik meestal lekker zoete kruimige appels die tot een soort pasta verworden en half samensmelten met het kruimeldeeg. IPV kaneel kan je ook cacaopoeder gebruiken, dat gaat ook prima samen.

Wel voor je gevoel rollend naar huis want het is wat zwaar maar ik eet er elke keer weer mn vingers bij op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Boudewijn je Apple crumble en je ijs ook van de bbq? Lekker rooktintje eraan is misschien leuk om in de kamado sfeer te blijven.
Voor ijs van de bbq heb ik laatst op bbq street een goed recept gezien (24 kitchen, prima te vinden online denk ik).

Met wat voor hout ga je je grouse en je brisket smoken?

Qua grill groente kan je richting de knolselderij inderdaad gaan. Maar ook leuk is om romaine sla te grillen. Is wat lichter bij het zwaardere vlees. Of het grillen van courgette of (vlees)tomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:55:
@Boudewijn je Apple crumble en je ijs ook van de bbq? Lekker rooktintje eraan is misschien leuk om in de kamado sfeer te blijven.
Voor ijs van de bbq heb ik laatst op bbq street een goed recept gezien (24 kitchen, prima te vinden online denk ik).

Met wat voor hout ga je je grouse en je brisket smoken?

Qua grill groente kan je richting de knolselderij inderdaad gaan. Maar ook leuk is om romaine sla te grillen. Is wat lichter bij het zwaardere vlees. Of het grillen van courgette of (vlees)tomaat.
De romainesla heb ik van de week gemaakt. was idd leuk.
Knolselderij heb ik heel lui al 2 jaar gedaan, dus die mag echt ff niet.

Het wordt appelhout, want dat is een mooi bruggetje naar de appel in de choucroute. De brisket wellicht ook op appel/kers, of heel misschien toch mesquite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:54:
[...]

Met appelcrumble kan je echt niks mis doen! Lekker simpel en heerlijk als je het warm opdient met vanille ijs! Ik gebruik meestal lekker zoete kruimige appels die tot een soort pasta verworden en half samensmelten met het kruimeldeeg. IPV kaneel kan je ook cacaopoeder gebruiken, dat gaat ook prima samen.

Wel voor je gevoel rollend naar huis want het is wat zwaar maar ik eet er elke keer weer mn vingers bij op :P
Yup. Ik heb ooit een bramentaart gemaakt, met zoutamandelijs. Op een BBQ. Dat was echt heel goed, zeker met sauternes ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:50:

Puntpaprika gevuld met zoete aardappel en gekruimelde feta? Lekker op de grill, bruine puntjes aan de feta, daarna voor het opdienen een beetje truffel olie eroverheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

@Boudewijn
Die peper maakt het lastig vanwege de prikkel en lichtelijke verdoving. Maar als je daar rustig aan mee doet zou ik aan een stevige Cote du Rhône denken
Die gegrilde Romain met balsamico die je eerder postte lijkt me een mooie balans te geven erbij.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:23:
[...]

Puntpaprika gevuld met zoete aardappel en gekruimelde feta? Lekker op de grill, bruine puntjes aan de feta, daarna voor het opdienen een beetje truffel olie eroverheen.
Hmm ja. Goeie. Tikkie machtig maar wel even onthouden. Dank je wel!
bvk schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:24:
@Boudewijn

[...]

Die peper maakt het lastig vanwege de prikkel en lichtelijke verdoving. Maar als je daar rustig aan mee doet zou ik aan een stevige Cote du Rhône denken
Top. Ik kan de szichuan ook weglaten. De truc is dat je hem eigenlijk niet moet proeven... maar het zonder toch minder is.
Die gegrilde Romain met balsamico die je eerder postte lijkt me een mooie balans te geven erbij.
Ja die gaat er denk ik ook wel bij. Simpel te maken en prima de bima lekker. De saus vantevoren even inkoken en even onder een warme kraan in de vacuumzak oppiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:29:

Top. Ik kan de szichuan ook weglaten. De truc is dat je hem eigenlijk niet moet proeven... maar het zonder toch minder is.
Als je het niet mag proeven dan weglaten. Anders heb je alleen een verdoofde tong en geen smaak. Dag wijn... ;) Pak dan beter die Kampot peper die je ook hebt als ik me niet vergis.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja dat kan ook. Ik had een rub van de maat-met-bbq-restautants. Op de brisket haalde ik het er niet uit, maar toen ik de rub los proefde merkte ik hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:29:
[...]

Hmm ja. Goeie. Tikkie machtig maar wel even onthouden. Dank je wel!
[...]
Welcome, idd iets machtig maar niet ongezond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:53:
[...]

Welcome, idd iets machtig maar niet ongezond :)
Ja wel tof maar ik wil kijken of ik iets lichters kan maken. Daarom ook bewust geen aardappel oid in de zuurkool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:33:
[...]

Ja wel tof maar ik wil kijken of ik iets lichters kan maken. Daarom ook bewust geen aardappel oid in de zuurkool.
Waarschijnlijk ken je je pappenheimers al of peil anders even de behoefte. Dan kun je er gewoon los wat groente/salade naast zetten? En zet gewoon genoeg brood op tafel, dat kost je niet veel als je het onverhoopt weg moet gooien maar kan men wel de maag vullen.

En lekker saus/dressing/braadjus dippen ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

Geckoo

Good news, everyone!

Valt mee dat niemand nog heeft gevraagd of @Boudewijn een keer wil oefenen met proefkoken ;) ik offer mij wel op :D

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Geckoo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:50:
Valt mee dat niemand nog heeft gevraagd of @Boudewijn een keer wil oefenen met proefkoken ;) ik offer mij wel op :D
Ga ik zondag wel even doen. net iets te grote gok anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

Geckoo

Good news, everyone!

Hoe laat en waar? :) :9B
Neem wel wijn mee :D

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Geckoo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:53:
Hoe laat en waar? :) :9B
Neem wel wijn mee :D
zondag, 1700 borrel. Bij mijn chick.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:54:
[...]
zondag, 1700 borrel. Bij mijn chick.

;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOXN9wbIYhMoHfMl01LDl_9MW0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pFX9RCs2gTWKuAJUMaqy7p4M.jpg?f=user_large

Is volgens mij niet in de richting ;)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
franssie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:37:
[...]

En hoe bevalt ie? @m0nk had er dacht ik ook eentje?

Mijn vriendin is razend enthousiast over dat ding - ze maakt er smakelijke curry's mee. Mijn vleesstoof (op low slowcook) was zozo. Rijst koken doet ie prima.
Oh ja, en groente snijafval bewaren we nu in de vriezer en maken daar aan het einde van de week groente bouillon van - dat werkt echt bizar goed.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Handig, ja. Lekker, mwa. Stoofpotje laatst was prima, maar er verdampt niets, dus heel vloeibaar en weinig op smaak. Eigenlijk wil je dus meer smaak toevoegen. En met maïzena binden.

Lamsschouder was overigens wel erg goed te doen, maar wederom binden. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar achteraf te verwachten. Misschien van de 8 uur, 2 uur zonder deksel.
Hoge druk werkt prima, maar eigenlijk dezelfde puntjes als hierboven.

Morgen gaat er een halve procureur in met honingsaus. Eens zien of dat beter wordt dan sous vide.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
Ik was vandaag bij de Hanos voor de door jullie geprezen vacuumzakken voor sous vide. Echter ik vond geen zakken in Delft met geribbelde onderkant zodat ik deze voor de LIDL vacumeermachine kan gebruiken zoals aangeraden? Iemand een link/foto van welke hij gebruikt hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boinkie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:19:
Ik was vandaag bij de Hanos voor de door jullie geprezen vacuumzakken voor sous vide. Echter ik vond geen zakken in Delft met geribbelde onderkant zodat ik deze voor de LIDL vacumeermachine kan gebruiken zoals aangeraden? Iemand een link/foto van welke hij gebruikt hiervoor?
Wat bedoel je met een geribbelde onderkant?

Ik heb een Solis apparaat en daar werken zowel het Hanos huismerk (Hendi) als de eigen Solis zakken prima mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANW58qEqT1-qinkF2gosx3q_RMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h8HpeO4YmyaAcfrA5GNKxW9.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

• barrymossel
Hier haal ik ze ook altijd. Volgens mij zijn de rollen van 28 cm het goedkoopste dat je kunt krijgen (althans een aantal jaar geleden).

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34

Thompson

Beeromaniac

Ik wil proberen, hoe lekker het ook is, toch wat minder vet te gebruiken tijdens het koken. Daarom zat ik te denken aan een olie sprayer/mister om bijv. groentes die in de airfryer gaan toch van een heel fijn laagje olie te kunnen voorzien.

Hebben jullie daar tips voor?
Veel reviews die ik lees van dergelijke apparaatjes geven aan dat het prima werkt met azijn, maar niet met olie.
Terwijl van die olie in een spraycan, Dit soort, wel vrij behoorlijk werken. Dus het lijkt me dat als je iets hebt wat je een beetje degelijk onder druk kunt pompen of met de juiste nozzle het wel mogelijk moet zijn?

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:27:
[...]

Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Handig, ja. Lekker, mwa. Stoofpotje laatst was prima, maar er verdampt niets, dus heel vloeibaar en weinig op smaak. Eigenlijk wil je dus meer smaak toevoegen. En met maïzena binden.

Lamsschouder was overigens wel erg goed te doen, maar wederom binden. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar achteraf te verwachten. Misschien van de 8 uur, 2 uur zonder deksel.
Hoge druk werkt prima, maar eigenlijk dezelfde puntjes als hierboven.

Morgen gaat er een halve procureur in met honingsaus. Eens zien of dat beter wordt dan sous vide.
Gerechten welke je normaal lang stooft meot je in de instant pot met minimale hoeveelheid vocht doen omdat er idnerdaad niets verdampt.

En inderdaad eventueel een tijd zonder deksel als je meer vocht kwijt wil of binden. Het is echt uitvinden wat wel werkt en wat minder werkt en wat niet. bijhouden hoeveelheid vocht en de limieten opzoeken.

Het blijft een cheat dat moet je in je achterhoofd houden.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thompson Vet is een van de beste smaakdragers (alcohol ook overigens maar dat is meer voor parfums)
Je kan het ook met een siliconen kwastje op het spul smeren (als het een olie/kruiden mengsel is).
Als het je gaat om de energie die je binnenkrijgt, probeer eens wat minder koolhydraten in je gerechten te gebruiken, daar is vaak meer winst te halen dan bezuinigen op smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

franssie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:05:
@Thompson Vet is een van de beste smaakdragers (alcohol ook overigens maar dat is meer voor parfums)
Je kan het ook met een siliconen kwastje op het spul smeren (als het een olie/kruiden mengsel is).
Als het je gaat om de energie die je binnenkrijgt, probeer eens wat minder koolhydraten in je gerechten te gebruiken, daar is vaak meer winst te halen dan bezuinigen op smaak.
Trust me, I know. Maar soms moet je nou eenmaal ergens wat kcal bezuinigen en op vet bezuinigen telt wel lekker door. 5 gram olie ipv 15 gram olie is hetzelfde als een halve kipfilet extra :)

Eten is voor mij, omdat ik wil afvallen, helaas niet altijd voor plezier meer ook veel functioneel.

Koolhydraten eet ik dus ook al veel minder.

Beeromaniac

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thompson Dan weet je je ook dat kip filet gebruikt wordt om spiermassa te kweken bij sporters.
Niet dat kip slecht is, het blijft altijd zoeken naar de juiste balans van voedingspatronen en bewegingspatronen.

• bvk

bvk

Thompson schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:32:
[...]

Trust me, I know. Maar soms moet je nou eenmaal ergens wat kcal bezuinigen en op vet bezuinigen telt wel lekker door. 5 gram olie ipv 15 gram olie is hetzelfde als een halve kipfilet extra :)

Eten is voor mij, omdat ik wil afvallen, helaas niet altijd voor plezier meer ook veel functioneel.

Koolhydraten eet ik dus ook al veel minder.
Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hebt het over groente besproeien met olie voor in de airfryer? Waarom niet gewoon koken, stomen of grillen?

Rijst, pasta en aardappelen kook je ook zonder olie erbij en voor het bakken van je kipfilet (als voorbeeld dan) kun je ook met een eetlepel olie af.

Voor wat betreft de verstuivers: Ik heb jaren geleden in Frankrijk een setje gekocht met in de ene olijfolie en in de andere balsamico, azijn dus. Die met de olie werkt probleemloos, die met de balsamico verstopt steeds omdat het opdroogt.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

bvk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:41:
[...]

Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hebt het over groente besproeien met olie voor in de airfryer? Waarom niet gewoon koken, stomen of grillen?

Rijst, pasta en aardappelen kook je ook zonder olie erbij en voor het bakken van je kipfilet (als voorbeeld dan) kun je ook met een eetlepel olie af.

Voor wat betreft de verstuivers: Ik heb jaren geleden in Frankrijk een setje gekocht met in de ene olijfolie en in de andere balsamico, azijn dus. Die met de olie werkt probleemloos, die met de balsamico verstopt steeds omdat het opdroogt.
Omdat ik een airfryer/oven paprika, courgette, bloemkool etc. een stuk lekkerder vind dan een gekookte/gestoomde. Kan ook volledig zonder olie, maar net een heel klein beetje olie geeft het wel veel meer smaal/bakt beter. En ik zoek dus een fatsoenlijke verstuiver om net dat kleine beetje aan te brengen.

En 1 eetlepel olie is al 100 kcal. Als je dat dus zonder al te veel moeite kunt halveren, why not als je probeert niet teveel kcal binnen te krijgen.
franssie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:37:
@Thompson Dan weet je je ook dat kip filet gebruikt wordt om spiermassa te kweken bij sporters.
Niet dat kip slecht is, het blijft altijd zoeken naar de juiste balans van voedingspatronen en bewegingspatronen.
Dat weet ik inderdaad. Heb wel wat kennis van voeding en kan een bietje koken (noem mezelf zeker geen expert/chef hoor). Kipfilet is dus juist ook een van de proteines waar ik regelmatig voor kies.
Naast gezonder eten hoort er ook een aanpassing van voedingspatroon en 3~5 keer per week sporten bij.

[ Voor 22% gewijzigd door Thompson op 11-09-2020 16:36 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thomas De master class / Kitchen craft mist spray / olie verstuiver hebben een pompsysteem en redelijke reviews.

Voor de prijs van Amazon het proberen waard wellicht: https://www.amazon.nl/dp/...w_r_tw_dp_x_sv6wFbXNDZTM1

Ik gebruik meestal een siliconen kwastje voor dit doel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Ik weet niet zo goed waar ik het moet vragen maar als er een plek is waar tech en koken bijeenkomen is het vast hier wel.
Boretti beweert dat hun messing branders 25% meer rendement opleveren. Als ik vervolgens benieuwd ben naar hoe dat komt kan je er echt niks over vinden. Helemaal niks. Het lijkt enorm uit de lucht gegrepen, is er iemand hier die het verhaal danwel kan ontkrachten of enigszins iets kan zeggen waarom messing branders zoveel efficiënter zijn? :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Nox Ipv alu branders, of RVS?
Kan eigenlijk alleen als de branders een grotere doorstroming van gas toelaten (zoals een grotere carbaraateur op je brommer vroeger).
De vraag is ook of je dat wilt lijkt me, niet alle gerechten zijn gediend van standje 'kernsplitsing'.

edit: en dan heb ik het over vermogen -efficientie lijkt me opmerkelijk omdat het gewoon aardgas en lucht is dat mengt, daar zal vast wel wat rendement te halen zijn in het ontwerp maar 25% lijkt mij absurd.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 14-09-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

franssie schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:46:
@Nox Ipv alu branders, of RVS?
Kan eigenlijk alleen als de branders een grotere doorstroming van gas toelaten (zoals een grotere carbaraateur op je brommer vroeger).
De vraag is ook of je dat wilt lijkt me, niet alle gerechten zijn gediend van standje 'kernsplitsing'.

edit: en dan heb ik het over vermogen -efficientie lijkt me opmerkelijk omdat het gewoon aardgas en lucht is dat mengt, daar zal vast wel wat rendement te halen zijn in het ontwerp maar 25% lijkt mij absurd.
Ja, echt gewoon efficientie dus een lager gasverbruik. De reactie lijkt gewoon lucht + aardgas, en zolang er voldoende lucht is heb je een maximale efficientie. En er zijn meer merken die ermee schermen overigens. Misschien eens mailen waarop ze dat beweren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z03zk4-L2BP8HYaYe0DTbMbG4Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO5WCr7ukxJKheiinQ5SwPZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zelf gekookt maar weer eens gegeten bij het enige restaurant in Flevoland met een Michelin vermelding :-) Tournedos met eendenlever en truffelrasp was erg smakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:07:

Niet zelf gekookt maar weer eens gegeten bij het enige restaurant in Flevoland met een Michelin vermelding :-) Tournedos met eendenlever en truffelrasp was erg smakelijk.
Ziet er goed uit, een Rossini dus, maar dan zonder Madeira saus en briochebrood. Is dat hele jonge bloemkool of zo als garnituur?

Nou nog even thuis zelf maken.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik denk eerder broccoli :)

De madeira maakt het normaliter wel echt lekkerder trouwens. Wel leuk @1nsane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:07:
[Afbeelding]

Ziet er smakelijk uit.
Welke van de 2?
https://guide.michelin.com/en/nl/flevoland/restaurants

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane @PalingDrone Ik tel er zelfs drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Moet je op Urk eens proberen duidelijk te maken dat ze bij Flevoland horen ;)
Noord-Oost polder vinden ze daar al erg genoeg...

Waarschijnlijk iets (restaurant) met een "B" (nou is iets met een "B" natuurlijk altijd excellent ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door PalingDrone op 22-09-2020 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:40:
[...]

Moet je op Urk eens proberen duidelijk te maken dat ze bij Flevoland horen ;)
Ja op die fiets :+ Maar Gelderland is al weer even geleden dacht ik ... Noord-Holland nog weer langer (opgezocht tot 1950 Noord-Holland, vanaf 1950 dus Gelderland, 1962 gemeentelijke fusie met Noordoostpolder en sinds 1986 ook nog provincie Flevoland) - ok ik snap dat ze zich dan ook wel een beetje 'stuurloos' voelen als het op provincies aankomt.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 22-09-2020 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Bakboord :-) ah Brons is er dan dit jaar bijgekomen denk ik? En die op Urk? Eerst was het alleen Bakboord een aantal jaar terug. Het is een Bib Gourmande restaurant dus lekker maar wel redelijk betaalbaar. Was voor 3 gangen, wijn erbij en een glas champagne vooraf ongeveer 150,- kwijt. Wel 3 a la carte gangen dus niet het 3,4,5 of 6 gangen verrassingsmenu want die zijn uiteraard goedkoper.

We waren met 2 personen.

Eigenzinnige steak tartare vooraf was ook genieten.

Brons zit er trouwens op steenworp vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:32:
[...]

Ziet er goed uit, een Rossini dus, maar dan zonder Madeira saus en briochebrood. Is dat hele jonge bloemkool of zo als garnituur?

Nou nog even thuis zelf maken.... ;)
De broccoli zat een soort krokante bolletjes op, erg lekkere combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bib's hebben ook mijn voorkeur om gewoon lekker te eten maar wel op een niveau dat ik zelf in de keuken met moeite (net niet) haal.
Een ster of meer ga ik ook niet uit de weg overigens.

• 1nsane
franssie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:51:
Bib's hebben ook mijn voorkeur om gewoon lekker te eten maar wel op een niveau dat ik zelf in de keuken met moeite (net niet) haal.
Precies, is denk ik de 3e keer dat ik bij Bakboord kwam, altijd lekker genieten, niet te veel opgedirkte opsmuk en uitstekende service.

Over koken gesproken, jaaaren geleden nog wel eens met mn schoonvader mee geweest als introducee, hij is lid van een confrèrie die eens in de 6 a 8 weken samenkomt om onder begeleiding van goede chefs te koken. Toen heette hotel Central Park nog Savelberg en daar toen heel de dag lekkere gerechten gemaakt en gegeten onder begeleiding van bijbehorende wijnen van de huis sommelier.

Volgens mij had Savelberg toen ook een ster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:02

PnD

like in Pinda ^_^

Zo simpel, maar zo lekker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2wqyxx6vCRQGTaIiAFCWFpeew8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmzpA5QHiCs063MEkKPhJEE9.jpg?f=fotoalbum_large

Spruitjes halveren en aanvullen met groenten die je hebt liggen (wortel, knolselderij, aardappel, courgette enz.) en evt spekjes

Olijfolie, balsamico, honing/maple syrup er doorheen knallen en in de oven maar..paar keer roeren tussendoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:51:
Paar weken geleden met mijn vrouw bij de Posthoorn in Monnickendam gegeten (en geslapen). Onze eerste keer in een sterrenrestaurant. Vorig jaar gegeten bij Mes Amis in Maastricht (geen ster). Maar onze ervaring in Maastricht was toch echt een stuk beter. Gerechtjes waren verrassender. Meer aandacht aan tafel (en minder verhaaltjes afraffelen) en het ging ook allemaal op een lager tempo (bij de Posthoorn zat ik door het tempo bij de twee-na-laatste gang vol).
Hierdoor ben ik ook huiverig om eens te boeken bij de Librije. Hoeveel waarde moet je hechten aan 1, 2 of 3 sterren? De ervaring en de omgang met het personeel, die volgens mij niet mee wordt bij de Michelin sterren, vinden wij schijnbaar heel erg belangrijk. Het eten natuurlijk ook, maar ook daar vonden we het niet-sterrenrestaurant stukken beter dan diegene mét ster.

Volgend jaar (dit soort dingen doen we doorgaans met ons huwelijksjubileum) zit ik eraan te denken een bijzondere overnachting (inlc. keuken) ergens te boeken en dan een privékok uit te nodigen. Eens zien wat voor ervaring dat gaat opleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
De Librije is echt wel magisch; zij houden je zo goed in de gaten dat zij weten dat jij meer wijn wil (om maar even wat te noemen) voor jij het je realiseert.
Qua eten: dat is uiteraard prima in orde, maar ik vind het verschil tussen 2 en 3 sterren met name in personeel en dienstverlening zitten. Ik zou het gewoon doen, maar ik kan niet in je portemonnaie. Het is zeker niet iets wat ik elk jaar doe, maar als je het geld ervoor hebt zou ik het zeker een keer doen, met overnachting erbij meen ik dat je een mille kwijt bent met zijn tweeen :) .

Vwb je ervaring met de Posthoorn: Tsja dat gebeurt wel eens. Ik heb regelmatig in Bibs gegeten waar ik het eten of de bediening beter vond dan een soortgelijke tent met een ster. Het is ook een momentopname, op basis van zowel personeel als menu (als drukte).

Ik heb laatst bij Niven gegeten, ik snap dat die tent dicht is. Vieze glazen, ranzige wc, wijn bijbestellen die ze 2 gangen later komen brengen (lekker joh, witte zoete wijn bij een gerecht met rood vlees waar al een glas rood naast staat), achteloze bediening, en nog wat van dat soort fouten. Niven vroeg een prijs die ik reeel vind voor een 2-sterren-ervaring (~450E voor 2 couverts met drank), maar veel te stevig voor wat we kregen. Een Han Ting bijvoorbeeld was veel schappelijker geprijsd en beter uitgevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 25-09-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:40:
[...]

Paar weken geleden met mijn vrouw bij de Posthoorn in Monnickendam gegeten (en geslapen). Onze eerste keer in een sterrenrestaurant. Vorig jaar gegeten bij Mes Amis in Maastricht (geen ster). Maar onze ervaring in Maastricht was toch echt een stuk beter. Gerechtjes waren verrassender. Meer aandacht aan tafel (en minder verhaaltjes afraffelen) en het ging ook allemaal op een lager tempo (bij de Posthoorn zat ik door het tempo bij de twee-na-laatste gang vol).
Hierdoor ben ik ook huiverig om eens te boeken bij de Librije. Hoeveel waarde moet je hechten aan 1, 2 of 3 sterren? De ervaring en de omgang met het personeel, die volgens mij niet mee wordt bij de Michelin sterren, vinden wij schijnbaar heel erg belangrijk. Het eten natuurlijk ook, maar ook daar vonden we het niet-sterrenrestaurant stukken beter dan diegene mét ster.

Volgend jaar (dit soort dingen doen we doorgaans met ons huwelijksjubileum) zit ik eraan te denken een bijzondere overnachting (inlc. keuken) ergens te boeken en dan een privékok uit te nodigen. Eens zien wat voor ervaring dat gaat opleveren...
Wij hadden het ook voor ons “katoenen” huwelijk gedaan dit keer :-)

Ik hoef ook niet per se naar een sterrentent om lekker te eten. Zijn genoeg tenten waar je met z’n tweetjes voor onder de 100,- ook uitstekend kunt eten.

Michelin vermeldingen/sterren zijn wel een goede indicator maar ergens tegenwoordig ook wel gewoon een marketingtool.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zeker het is voor een groot deel ook marketing, maar er zit wel een kern van waarheid in hoor.

Om eerlijk te zijn: Ik eet zelden echt lekker voor <100E inc drank met zijn tweeen bij ons in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:13:
Zeker het is voor een groot deel ook marketing, maar er zit wel een kern van waarheid in hoor.

Om eerlijk te zijn: Ik eet zelden echt lekker voor <100E inc drank met zijn tweeen bij ons in de randstad.
FTFY. Athans dat geldt bij ons. Ligt ook aan het de wijnen (en hoeveelheid ;))...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
[...]

FTFY. Athans dat geldt bij ons. Ligt ook aan het de wijnen (en hoeveelheid ;))...
Ja als ik met mijn vriendin ergens eet zit ik anders in de wedstrijd dan wanneer ik met vrienden even snel wat scoor omdat we doorgaan de stad in ofzo. Ik doel op een normaal diner met normale hoeveelheid normale wijn. 200E aan wijn wegzetten is uiteraard regelbaar, maar dat probeer ik niet structureel te doen (nou ja 2x per jaar ofzo O-) ).

Mijn punt is een beetje dat het in den haag best tricky is: <20E is er veel te krijgen en soms best okay, en >50E is er ook genoeg te krijgen. De tussencategorie is altijd gewoon karig merk ik; je komt dan heel snel uit op de "gooi en smijt" horeca (het plein anyone, het strand, scheveningen, de grote markt :z) waar je betaalt voor locatie maar het aan personeel (mensen die doen alsof je bevoorrecht bent dat je alsjeblieft bij hen een dood glas bier mag bestellen) en aan kwaliteit schort (ja de kant en klare hanos-sateh in een pan/magnetron/sous vide opwarmen is vrij herkenbaar, kwak er een paar matige aardappels, dode sla en een stukje wortel bij en incasseer 28 euro) . Het is allemaal heel generiek in die categorie en eigenlijk nooit echt lekker.

Ik wil binnenkort een keer bij deze toko gaan eten: https://restaurantvandeleur.nl . Is van een vriend van me die wel toffe dingen doet, en iig geen standaardcrap.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 25-09-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:31:
[...]

Ja als ik met mijn vriendin ergens eet zit ik anders in de wedstrijd dan wanneer ik met vrienden even snel wat scoor omdat we doorgaan de stad in ofzo. Ik doel op een normaal diner met normale hoeveelheid wijn. 200E aan wijn wegzetten is uiteraard regelbaar, maar dan wordt elk horecabezoek prijzig.

Mijn punt is een beetje dat het in den haag best tricky is: <20E is er veel te krijgen en soms best okay, en >50E is er ook genoeg te krijgen. De tussencategorie is altijd gewoon karig merk ik; je komt dan heel snel uit op de "gooi en smijt" horeca (het plein anyone, het strand, scheveningen, de grote markt :z) waar je betaalt voor locatie maar het aan personeel (mensen die doen alsof je bevoorrecht bent dat je alsjeblieft bij hen een dood glas bier mag bestellen) en aan kwaliteit schort (ja de kant en klare hanos-sateh in een pan/magnetron/sous vide opwarmen is vrij herkenbaar, kwak er een paar matige aardappels, dode sla en een stukje wortel bij en incasseer 28 euro) . Het is allemaal heel generiek in die categorie en eigenlijk nooit echt lekker.

Ik wil binnenkort een keer bij deze toko gaan eten: https://restaurantvandeleur.nl . Is van een vriend van me die wel toffe dingen doet, en iig geen standaardcrap.
En ook bij dat restaurant kom je al op 75 voor het goedkoopste menu (2p.). Paar glaasjes wijn erbij en je zit al over de 100 euro.
En uiteraard lunchen we nog wel eens op die grote markt en blijf je onder zo'n bedrag. Maar zo'n snelle lunch zie ik niet echt als uit eten; meer als hapje eten "halen" omdat je honger hebt terwijl je niet thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:37:
[...]

En ook bij dat restaurant kom je al op 75 voor het goedkoopste menu (2p.). Paar glaasjes wijn erbij en je zit al over de 100 euro.
En uiteraard lunchen we nog wel eens op die grote markt en blijf je onder zo'n bedrag. Maar zo'n snelle lunch zie ik niet echt als uit eten; meer als hapje eten "halen" omdat je honger hebt terwijl je niet thuis bent.
Jazeker klopt. Maar verder vind ik weinig echt boeiends in dat genre, de rest is allemaal grijze eenheidsworst.

Wat ik aan die toko charmant vind is dat ze mooi vlees hebben en het voor je neus bereiden. Met een barbecue is cheaten wel iets lastiger. Ben toevallig gisteren ff binnen geweest en je merkt dat de personeelsleden wel weten wat ze serveren (heb 20 mins met ze staan ouwehoeren). Vond ik in die categorie een verademing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:31:
[...]

Ja als ik met mijn vriendin ergens eet zit ik anders in de wedstrijd dan wanneer ik met vrienden even snel wat scoor omdat we doorgaan de stad in ofzo. Ik doel op een normaal diner met normale hoeveelheid normale wijn. 200E aan wijn wegzetten is uiteraard regelbaar, maar dat probeer ik niet structureel te doen (nou ja 2x per jaar ofzo O-) ).

Is ook zo en ben het met je eens hoor, michelin vermeldingen zeggen zeker wel wat maar dat zei ik al ;-)

Shoot me, maar ik eet wel eens bij BIT grill. Dan zit je meestal net onder of op de 100,- als je uitgebreid doet.

Hun staartstuk voor 2 van de Josper is erg lekker! Neem er vaak een groentepannetje bij wat ook goed smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:41:
[...]

Is ook zo en ben het met je eens hoor, michelin vermeldingen zeggen zeker wel wat maar dat zei ik al ;-)

Shoot me, maar ik eet wel eens bij BIT grill. Dan zit je meestal net onder of op de 100,- als je uitgebreid doet.

Hun staartstuk voor 2 van de Josper is erg lekker! Neem er vaak een groentepannetje bij wat ook goed smaakt.
Okay die moet ik dan ook maar eens proberen. Dank voor de tip.

Moet ook nog keer naar die opvolger van Han Ting trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:46
Het is wel een heel ander concept nu bij Zheng dan bij Han Ting. Bij Han Ting was het een verfijndere keuken met Franse invloeden, terwijl Zheng nu meer authentiekere Chinese invloeden heeft.

Bediening en sfeer was net zo goed als bij Han Ting. Ook het thee arrangement was geweldig. Maar voor ons was een mooie eenmalige ervaring, terwijl wij daarvoor meerdere keren bij Han Ting zijn gaan eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:40:
[...]

Mocht je van vis houden kan ik je Puurzee aanraden in Wijk aan Zee.
Imko Binnerts is een geweldige gastheer en zijn hotel aan zee maakt de beleving compleet.
Ik heb destijds bij Imko's in IJmuiden gegeten toen hij een Michelin ster had en dat was een ervaring die ik nooit meer vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:51:
[...]

Okay die moet ik dan ook maar eens proberen. Dank voor de tip.

Moet ook nog keer naar die opvolger van Han Ting trouwens.
Zeker doen, ik ben er al een maand of 6 niet meer geweest (Corona enzo) maar beviel altijd goed. Hun service vind ik ook prettig. Zelfs een keer gehad dat we met een groepje waren eten, hadden ze blijkbaar per ongeluk een hele fles rood gerekend ipv 3 glazen. Belden ze me achteraf op dat ze het goed wilden maken (zelf niet door gehad).

2 maanden later kwam ik er met vrouwlief, de gastvrouw zei direct: volgens mij zijn jullie van de groep waar we de fles wijn in rekening gebracht hebben toch? Drankjes zijn van het huis vanavond om het goed te maken!

En het is nou niet dat we er heel vaak komen ofzo.

Dat zijn voor mij toch de dingen die het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
PalingDrone schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:44:
[...]

Imko Binnerts is een geweldige gastheer en zijn hotel aan zee maakt de beleving compleet.
Ik heb destijds bij Imko's in IJmuiden gegeten toen hij een Michelin ster had en dat was een ervaring die ik nooit meer vergeet.
Vis is niet mijn ding. Normaliter bestel ik altijd vlees. Paar gerechtjes vis vind ik geen probleem, maar een visrestaurant zal mijn zuurverdiende centen niet krijgen. ;)
Bedankt voor de suggestie though!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
1nsane schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:53:
[...]

Zeker doen, ik ben er al een maand of 6 niet meer geweest (Corona enzo) maar beviel altijd goed. Hun service vind ik ook prettig. Zelfs een keer gehad dat we met een groepje waren eten, hadden ze blijkbaar per ongeluk een hele fles rood gerekend ipv 3 glazen. Belden ze me achteraf op dat ze het goed wilden maken (zelf niet door gehad).

2 maanden later kwam ik er met vrouwlief, de gastvrouw zei direct: volgens mij zijn jullie van de groep waar we de fles wijn in rekening gebracht hebben toch? Drankjes zijn van het huis vanavond om het goed te maken!

En het is nou niet dat we er heel vaak komen ofzo.

Dat zijn voor mij toch de dingen die het doen.
Inderdaad, dat is precies waar mijn vrouw en ik van houden. Net dat stapje extra, zodat je naar huis gaat met een super goed gevoel.
Zo hebben we laatst bij een restaurant gegeten met van die planken vol met eten. Natuurlijk snel koud en ook geen hoge kwaliteit. Maar die serveerster deed het zo leuk, tsja dat maakt het dan toch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@barrymossel volgens mij had ik het hier ooit al wel eens geschreven, maar de smaak van de Librije is mij iets te zuur, vind zelf Treeswijkhoeve beter (of naar mijn smaak smakelijker) koken.
Maar de ervaring van de bediening is bij de Librije ongekend. Ze zijn niet aanwezig maar zien echt alles, dus zonder hinderlijk steeds te vragen of alles naar wens is, zit je nooit zonder water of wijn, mis je nooit bestek (al eet je van binnen naar buiten, je krijgt geen blik) en na het diner bij de koffie vroegen ze of zij de hond mochten uitlaten of dat ik dat liever zelf deed ...

Maar je betaald er wel voor, zeker als je ook blijft slapen (in de overigens waanzinnige kamers) met een 8 gangen ontbijt, maar dat is mij de extra prijs niet waard hoewel het wel een once in a lifetime ervaring is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:44:
[...]

Wijk aan Zee moet ik nog steeds naartoe. Maar de ervaring in IJmuiden was inderdaad fantastisch, al was het alleen al het parkeren op de visafslag, en dan door een deurtje naar een klein liftje dat je naar de bovenste etage bracht waar dat fantastische restaurant zat. Vroeger had je op Urk ook zo'n tent (meer brasserie stijl) maar de versheid van de vis was ongekend. Dat Imko's restaurant op de veluwe het niet redde verbaasde mij dan ook niet.

Iets meer down-to-earth, bij de visboer bij de Maxis hier verkopen ze 8 sliptongetjes voor 10 euro (diepvries dus vers) - dat is ook heeerlijk ;) maar moet ik wel zelf afwassen etc :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:46

NoTimeRemains

I know

franssie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:32:
@barrymossel volgens mij had ik het hier ooit al wel eens geschreven, maar de smaak van de Librije is mij iets te zuur, vind zelf Treeswijkhoeve beter (of naar mijn smaak smakelijker) koken.
Maar de ervaring van de bediening is bij de Librije ongekend. Ze zijn niet aanwezig maar zien echt alles, dus zonder hinderlijk steeds te vragen of alles naar wens is, zit je nooit zonder water of wijn, mis je nooit bestek (al eet je van binnen naar buiten, je krijgt geen blik) en na het diner bij de koffie vroegen ze of zij de hond mochten uitlaten of dat ik dat liever zelf deed ...

Maar je betaald er wel voor, zeker als je ook blijft slapen (in de overigens waanzinnige kamers) met een 8 gangen ontbijt, maar dat is mij de extra prijs niet waard hoewel het wel een once in a lifetime ervaring is.
ja het verschil in personeel of de aandacht is bij de bib+ / sterren zaken wel een enorm verschil. Ik vroeg of de sommelier van de Librije of ie de wijnen niet even kon opschrijven want na glas 7 of 8 wist ik niet meer wat ik had gedronken bij het voorgerecht. Was meer een grapje dan wat anders. Maar natuurlijk meneer en 's ochtends had ik de volledige lijst in m'n mailbox.
Ook toen het toetje (ananas gelakt met kombucha en koffie) niet echt naar onze zin was, stond er binnen 5 min een chef aan tafel om zich te verontschuldigen en om het nieuwe toetje wat nog niet op de kaart stond aan te bieden.

ik vond het erg leuk om het volledige pakket te nemen en ook meteen het ontbijt te proeven.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:49:
[...]

Wijk aan Zee moet ik nog steeds naartoe. Maar de ervaring in IJmuiden was inderdaad fantastisch, al was het alleen al het parkeren op de visafslag, en dan door een deurtje naar een klein liftje dat je naar de bovenste etage bracht waar dat fantastische restaurant zat. Vroeger had je op Urk ook zo'n tent (meer brasserie stijl) maar de versheid van de vis was ongekend. Dat Imko's restaurant op de veluwe het niet redde verbaasde mij dan ook niet.

Iets meer down-to-earth, bij de visboer bij de Maxis hier verkopen ze 8 sliptongetjes voor 10 euro (diepvries dus vers) - dat is ook heeerlijk ;) maar moet ik wel zelf afwassen etc :+
Op Urk kan je daar boven nog steeds prima eten. Aan de haven met schitterend uitzicht over het IJsselmeer zit 't Achterhuis, denk dat je die bedoelt. Qua beleving en aankleding natuurlijk niet te vergelijken met Imko's maar daar is de prijs ook naar, kwalitatief gewoon helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:16:
[...]

Op Urk kan je daar boven nog steeds prima eten. Aan de haven met schitterend uitzicht over het IJsselmeer zit 't Achterhuis, denk dat je die bedoelt. Qua beleving en aankleding natuurlijk niet te vergelijken met Imko's maar daar is de prijs ook naar, kwalitatief gewoon helemaal prima.
Denk dat het die was. Ook goede herinneringen aan de Boei in Enkhuizen (is niet meer) - onbeperkt schol eten, ik heb daar als 6 jarig kind schol leren fileren van de eigenaar, ging het fout, nieuwe schol uit de keuken zonder gezeur (ze gingen in schalen rond) en opnieuw tot ik het kon.Dat was ook top horeca ervaring / service die ik me nog steeds kan herinneren. Als het nog bestond zou ik er met mijn neefjes en nichtje naartoe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
barrymossel schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:20:
[...]

Inderdaad, dat is precies waar mijn vrouw en ik van houden. Net dat stapje extra, zodat je naar huis gaat met een super goed gevoel.
Zo hebben we laatst bij een restaurant gegeten met van die planken vol met eten. Natuurlijk snel koud en ook geen hoge kwaliteit. Maar die serveerster deed het zo leuk, tsja dat maakt het dan toch...
Nouja, als het eten niet te hakken is, blijft de service me doorgaans ook niet zo bij :P

Bij BIT vind ik dat doorgaans prima voor wat je betaalt.

Voor “planken vol eten” ga ik naar de Balkan grill vreet schuur om de hoek bij het gemeentehuis. http://www.balkangrill.nl/menu.html

Is net een soort garage als je er voor staat maar als Balkan vlees je ding is, ga je een tevreden mens naar huis na afloop :P

Dat is gewoon een donkere vreethut maar van het vlees moest ik toch weer denken aan m’n roadtrip door de balkan van jaren geleden. In positieve zin.

En ach, koud eten, zal wel een onervaren kok zijn die vergeet om de borden op z’n minst even in de oven te gooien bij gebrek aan een bordenwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, ik heb vlees besteld bij Beimer. Nu las ik her en der dat ze hun vlees vrij vers van het mes versturen.

Wat kan ik het beste doen als het binnen komt? Vacuum verpakken en laten besterven? Zo ja, hoe lang? Het gaat om een staartstuk en 3 kilo Ribeye aan 1 stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:14:
Vraagje, ik heb vlees besteld bij Beimer. Nu las ik her en der dat ze hun vlees vrij vers van het mes versturen.

Wat kan ik het beste doen als het binnen komt? Vacuum verpakken en laten besterven? Zo ja, hoe lang? Het gaat om een staartstuk en 3 kilo Ribeye aan 1 stuk.
Eerst de slachtdatum bekijken.
Indien >14 dagen, lekker eten
Indien korter laten rijpen in de koeling tot 14 dagen minimaal. Zo geven ze het geloof ik zelf aan.
En volgens mij versturen ze alles sowieso vacuüm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1nsane schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:14:

Zit netjes een flyer bij met hoe of wat. Verder wat @Dennis1812 zegt. Komt al gevacumeerd binnen dus gewoon in die verpakking laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:33:
[...]

Eerst de slachtdatum bekijken.
Indien >14 dagen, lekker eten
Indien korter laten rijpen in de koeling tot 14 dagen minimaal. Zo geven ze het geloof ik zelf aan.
En volgens mij versturen ze alles sowieso vacuüm.
Oke top, dacht idd zelf ook minimaal 14 dagen na slachting, altijd goed om ff te checken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:37:
[...]

Oke top, dacht idd zelf ook minimaal 14 dagen na slachting, altijd goed om ff te checken :-)
Veel van wat ze versturen is al 14 dagen.

Slaan er mensen nu nog voor goedkope prijs ossenhaas o.i.d in voor de kerst bijvoorbeeld? Voor het zometeen een stuk duurder word? Of andere zaken die slim zijn al op tijd aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:39:

Slaan er mensen nu nog voor goedkope prijs ossenhaas o.i.d in voor de kerst bijvoorbeeld? Voor het zometeen een stuk duurder word? Of andere zaken die slim zijn al op tijd aan te schaffen?
Ik begin weer wat ruimte in de vriezer te krijgen en wil weer wat inslaan als koopeenkoe hopelijk binnenkort
weer met een Wagyu koe komt.

Die zijn doorgaans ook als 3,4 kilo pakketten te koop en daar heb ik wat meer aan dan de normale 8+ kilo pakketten.

Specs

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goed wat informatie over mijn diner: ik ging 10 couverts koken voor mijn jaargenootjes/vrienden uit de jachtopleiding (nou ja de 10 met wie we een club vormen, de rest uiteraard niet :+ ). Elk jaar moet er wild geserveerd worden, dit jaar alleen het voorgerecht. Omdat we met 10 zijn en ik dus 4 maanden een serieuze BBQ heb, is dat een prachtreden om die mee te nemen. Ik kookte op locatie, met wat hulp van mijn vriendin en een maatje in de uitvoering.
Qua hardware: ik heb ondertussen best wel veel materiaal maar moet het wel vantevoren bedenken, want het moet naar de locatie. Budget is trouwens ±50E , voor degenen die het willen weten (iedereen gooit geld in de pot, in mijn eentje wordt me dat een beetje gortig).
Dit was mijn 2e brisket, best spannend dus.

Plan:

0630: BBQ aan
0715: Brisket erop
0830: Weg. Ik had dit jaar kaartjes voor bunkerdag, en dan specifiek de bunker van Seyss-Inquart in Den Haag. Die is zelden open en wordt na dit jaar afgestoten door het Rijksvastgoedbedrijf... en dus waarschijnlijk niet meer geopend. Interessant gebouw.
1330: Terug. Broodje, glas wijn, en knallen. Beginnen met het ijs draaien zodat dit daarna op zijn gemak in de vriezer echt mooi kan opstijven. Ook de aardappels moeten vrij snel koken zodat ze goed uit kunnen dampen, dat is mooi voor het resultaat.
1630: Mensen komen binnen, biertje/wijn
1700: Kaas, worst, wijn
1900: Voorgerecht
1930: Wat snaaivoer
2000: Hoofdgerecht
2100: Toetje

Menu:

Vooraf:
Wat kaas en worst van de Hanos. Gewoon snaaivoer. Mensen gaan slap ouwehoeren met elkaar en lekker wat drinken. Ik had een fles kookcognac staan voor het flamberen. Mensen hebben besloten hier shots van te nemen (ik heb hem toen ik hem kocht voorzichtig geproefd, wat een ranzig spul). Het is goedkope cognac met pezo erin.

Truffel-worst, rozemarijnworst, morbier, tomme de savoie, goede brie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_ET920BiFsDHKJ76Na7qWI4q3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjgPdorljiEd0nmeMNK64Yv5.jpg?f=fotoalbum_large

Voorgerecht:
- Op appel gerookte gebardeerde grouses. Borstvlees tot 68C verhit.
- Elke grouse had een eigen probe, ik was benieuwd of de middelste grouses sneller/trager gaarden dan de buitenste. Dit is niet zo.
- Ze zijn op IKEA sparerib-rekjes gezet. Dit zijn gewoon rectaal ingebracht :+
- In boter gebakken zuurkool, met wat gecarameliseerde uitjes erin. Plens riesling erbij, en daarna in kommen in een 65C oven gezet. In de pan die ik gebruikte daarna een stuk of 8-10 elstars in plakjes gebakken en met een behoorlijke scheut van die cognac in de hens gezet.
- Riesling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TDJL9-5HTwaz2GCL2Z2zWCMpuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI1Tf9voo0ZCxBKurh6CVORA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx6xcqfoCTlo7lUaLnCx01b8jZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQDFRYyeL2OA6wnUiXoMDNzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUOgvW45UNXHkxauHqlhyOEyJw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcLE2c4VPRvEr3mruBRfrdtN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuPGqmN61t5Eg6PFONm0pdpRjmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpp9heRTaTbzn39aF6TV6Rrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml6PtdSXAc-p0e_MLf2mNGX4yLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5VCJaUjS4EzDLNZtEhM6sxi.jpg?f=fotoalbum_large

Snaaivoer:
- Ik zag bij de Hanos jalapenos. Ad hoc bedacht dat dat leuk is om te grillen en te serveren met goede olijfolie (Valderrama, Hojiblanca) en roze zeezoutvlokken. Pimientos de padron was beter geweest.

Hoofdgerecht:

- Brisket, met een geheime rub van mijn leverancier. Mijn gok: Zwarte peper, bruine suiker, komijn, paprikapoeder, koffie. Omdat ik de tijd had heb ik de BBQ rond de 125 proberen te houden en niet ingepakt. Er was raar genoeg geen stall, en rond de 95C heb ik hem. erafgehaald. Rond de 92C was hij nog errrrrrg veerkrachtig a la rauw vlees. Stuk was overigens 4.55kg.
- Vitelottes uit de oven. Parboilen in een pan, paar uur uit laten dampen, in de oven afbakken.
- Gegrillde pompoen met stipjes van balsamico-azijn
- Gegrillde bietjes
- Gegrillde bloemkool, ingesmeerd met een tik olijfolie.
- Deze salade https://www.gatheringofko...et-oranjebloesemdressing/ . Zelfs de hanos had geen verse perzikken meer, dus blikperzikken en verse vijgen. Die laatste 2 uiteraard gegrilld. Prima combi met deze improvisatie.
- Syrah

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12n7SvIVFHa0WCBu8XZwfA5m6n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5ScVja07uIPwNfMi5pvibwp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDWnlNpyml9_Gdewm76xzfPLd6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6tqBpuySUpgAlYFIwN1UqmS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hnsW93SUCmJm2UsSTWUSLiZOLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D27wKHjsTRSYKz8VhLb4MNAS.jpg?f=fotoalbum_large

Toe:
- Appelcrisp van mijn maatje
- Zout amandelijs. Gejat uit een ander recept waar het met muntgel en bramentaart gecombineerd wordt. Appel en amandel combineert prima. Omdat de lokale weegschaal wonky was op gevoel gemaakt, prima resultaat behaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAKdEiw8AE7zsCPxP1qWMtxcpIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejhm8zZnmTVJqUzdKnZVkcQE.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard zijn er ook leermomenten:

1: Een BGE XL is een serieuze barbecue. Het ding uit elkaar halen en verslepen (met eggspander, mates, conveggtor, integrated nest handler, gietijzeren grillplaten, halve conveggtor, en alle RVS troep) is stiekem best een serieuze klus. De jaren 90 mercedes stationbak van een van mijn maatjes was het decor van een schuifpuzzle. Lomp gewicht, lompe omvang, erg breekbaar en weinig grip. Dit heb ik best wel onderschat.
2: Vorig jaar kookte ik op deze locatie en gebruikte ik een stopcontact dat soms een dip had (geen idee verder), waardoor de ijsmachine reboot. Dan is hij zijn programma kwijt en doet dus niets meer. Dit jaar weer dat stopcontact gehad, en me dit toen gerealiseerd.... en op andere plek gezet.
3: De grouses van de Hanos zijn niet heel best geslacht, er zat best veel bloed op sommige. Volgende keer even goed afspoelen voor het invriezen. Sommige exemplaren waren heel leverachtig van smaak, waaronder de mijne. Ik vind varken en haas prima, maar dit was heel sterk.
4: Bruine suiker in je ijs doet het prima, ik had gedacht witte suiker op locatie te vinden. Het ijs smaakte er wat meer caramelachtig van, en visueel is het anders (niet per se slechter) dan wat ik wilde.
5: 5-6 uur weggaan is prima als je 2 mooie inkbird wifi thermoemters hebt, maar in een nazi-bunker die daarna CBRN-proof is gemaakt heb je geen dekking op je mobiel.
6: Jalapenos van de Hanos != Jalapenos van de AH. Deze waren veel te pittig. Op ik en 2 vrienden met roots in de Oost na was het veel te pittig. Ach ja, hielp de drankconsumptie opstuwen.
7: 1 van de spieren van de brisket was perfect, de 2e niet. Die was wat droog, ondanks dat het goed voelde met prikken. Volgende keer weer inpakken. De brisket was overigens lekker hoor, maar ik ben gewoon een zeurpiet.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 28-09-2020 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:39:
[...]

Veel van wat ze versturen is al 14 dagen.

Ik heb nog 2 Uruguayaanse ossenhazen liggen in de vriezer. Die zullen wel meester gemaakt worden in de komende maanden.

Ik ben in elk geval blij met het feit dat ik een koelvries combi heb in huis maar in de kelder nog een grote vrieskist en koelkast :-) Gewoon nu en dan inslaan, portioneren (evt. met kruiding/garnering, in het geval van Ossenhaas alleen met Fleur de Sel), vacumeren en op een goed moment een pak eruit trekken, klaarmaken en lekker van genieten met wat mensen. Vooral lekker wijntje erbij, mooie groentjes, genieten.

Ik wil eigenlijk nog wat meer gaan verdiepen in desserts. Ik heb wel wat lekkere dingen op het repertoire zoals een lekkere vruchtencrumble heet uit de oven met ijs enz maar er is zo veel meer. Ik heb me al tijden vooral op "hoofdgerechten" gefocust en lekkere bijgerechtjes maar desserts is altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest.

Nu is dat ook wel omdat ik doorgaans royale porties serveer en ikzelf en het bezoek na het eten zoiets hebben van: "euh, koffie? Thee? Koekje erbij?" omdat we onszelf goed gevuld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:27:
Goed wat informatie over mijn diner: ik ging 10 couverts koken voor mijn jaargenootjes/vrienden uit de jachtopleiding (nou ja de 10 met wie we een club vormen, de rest uiteraard niet :+ ). Elk jaar moet er wild geserveerd worden, dit jaar alleen het voorgerecht. Omdat we met 10 zijn en ik dus 4 maanden een serieuze BBQ heb, is dat een prachtreden om die mee te nemen. Ik kookte op locatie, met wat hulp van mijn vriendin en een maatje in de uitvoering.
Qua hardware: ik heb ondertussen best wel veel materiaal maar moet het wel vantevoren bedenken, want het moet naar de locatie. Budget is trouwens ±50E , voor degenen die het willen weten (iedereen gooit geld in de pot, in mijn eentje wordt me dat een beetje gortig).
Dit was mijn 2e brisket, best spannend dus.

Plan:

0630: BBQ aan
0715: Brisket erop
0830: Weg. Ik had dit jaar kaartjes voor bunkerdag, en dan specifiek de bunker van Seyss-Inquart in Den Haag. Die is zelden open en wordt na dit jaar afgestoten door het Rijksvastgoedbedrijf... en dus waarschijnlijk niet meer geopend. Interessant gebouw.
1330: Terug. Broodje, glas wijn, en knallen. Beginnen met het ijs draaien zodat dit daarna op zijn gemak in de vriezer echt mooi kan opstijven. Ook de aardappels moeten vrij snel koken zodat ze goed uit kunnen dampen, dat is mooi voor het resultaat.
1630: Mensen komen binnen, biertje/wijn
1700: Kaas, worst, wijn
1900: Voorgerecht
1930: Wat snaaivoer
2000: Hoofdgerecht
2100: Toetje

Menu:

Vooraf:
Wat kaas en worst van de Hanos. Gewoon snaaivoer. Mensen gaan slap ouwehoeren met elkaar en lekker wat drinken. Ik had een fles kookcognac staan voor het flamberen. Mensen hebben besloten hier shots van te nemen (ik heb hem toen ik hem kocht voorzichtig geproefd, wat een ranzig spul). Het is goedkope cognac met pezo erin.

Truffel-worst, rozemarijnworst, morbier, tomme de savoie, goede brie
[Afbeelding]

Voorgerecht:
- Op appel gerookte gebardeerde grouses. Borstvlees tot 68C verhit.
- Elke grouse had een eigen probe, ik was benieuwd of de middelste grouses sneller/trager gaarden dan de buitenste. Dit is niet zo.
- Ze zijn op IKEA sparerib-rekjes gezet. Dit zijn gewoon rectaal ingebracht :+
- In boter gebakken zuurkool, met wat gecarameliseerde uitjes erin. Plens riesling erbij, en daarna in kommen in een 65C oven gezet. In de pan die ik gebruikte daarna een stuk of 8-10 elstars in plakjes gebakken en met een behoorlijke scheut van die cognac in de hens gezet.
- Riesling
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Snaaivoer:
- Ik zag bij de Hanos jalapenos. Ad hoc bedacht dat dat leuk is om te grillen en te serveren met goede olijfolie (Valderrama, Hojiblanca) en roze zeezoutvlokken. Pimientos de padron was beter geweest.

Hoofdgerecht:

- Brisket, met een geheime rub van mijn leverancier. Mijn gok: Zwarte peper, bruine suiker, komijn, paprikapoeder, koffie. Omdat ik de tijd had heb ik de BBQ rond de 125 proberen te houden en niet ingepakt. Er was raar genoeg geen stall, en rond de 95C heb ik hem. erafgehaald. Rond de 92C was hij nog errrrrrg veerkrachtig a la rauw vlees. Stuk was overigens 4.55kg.
- Vitelottes uit de oven. Parboilen in een pan, paar uur uit laten dampen, in de oven afbakken.
- Gegrillde pompoen met stipjes van balsamico-azijn
- Gegrillde bietjes
- Gegrillde bloemkool, ingesmeerd met een tik olijfolie.
- Deze salade https://www.gatheringofko...et-oranjebloesemdressing/ . Zelfs de hanos had geen verse perzikken meer, dus blikperzikken en verse vijgen. Die laatste 2 uiteraard gegrilld. Prima combi met deze improvisatie.
- Syrah

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toe:
- Appelcrisp van mijn maatje
- Zout amandelijs. Gejat uit een ander recept waar het met muntgel en bramentaart gecombineerd wordt. Appel en amandel combineert prima. Omdat de lokale weegschaal wonky was op gevoel gemaakt, prima resultaat behaald.
[Afbeelding]

Uiteraard zijn er ook leermomenten:

1: Een BGE XL is een serieuze barbecue. Het ding uit elkaar halen en verslepen (met eggspander, mates, conveggtor, integrated nest handler, gietijzeren grillplaten, halve conveggtor, en alle RVS troep) is stiekem best een serieuze klus. De jaren 90 mercedes stationbak van een van mijn maatjes was het decor van een schuifpuzzle. Lomp gewicht, lompe omvang, erg breekbaar en weinig grip. Dit heb ik best wel onderschat.
2: Vorig jaar kookte ik op deze locatie en gebruikte ik een stopcontact dat soms een dip had (geen idee verder), waardoor de ijsmachine reboot. Dan is hij zijn programma kwijt en doet dus niets meer. Dit jaar weer dat stopcontact gehad, en me dit toen gerealiseerd.... en op andere plek gezet.
3: De grouses van de Hanos zijn niet heel best geslacht, er zat best veel bloed op sommige. Volgende keer even goed afspoelen voor het invriezen. Sommige exemplaren waren heel leverachtig van smaak, waaronder de mijne. Ik vind varken en haas prima, maar dit was heel sterk.
4: Bruine suiker in je ijs doet het prima, ik had gedacht witte suiker op locatie te vinden. Het ijs smaakte er wat meer caramelachtig van, en visueel is het anders (niet per se slechter) dan wat ik wilde.
5: 5-6 uur weggaan is prima als je 2 mooie inkbird wifi thermoemters hebt, maar in een nazi-bunker die daarna CBRN-proof is gemaakt heb je geen dekking op je mobiel.
6: Jalapenos van de Hanos != Jalapenos van de AH. Deze waren veel te pittig. Op ik en 2 vrienden met roots in de Oost na was het veel te pittig. Ach ja, hielp de drankconsumptie opstuwen.
7: 1 van de spieren van de brisket was perfect, de 2e niet. Die was wat droog, ondanks dat het goed voelde met prikken. Volgende keer weer inpakken. De brisket was overigens lekker hoor, maar ik ben gewoon een zeurpiet.
Wanneer nodig je me uit? Of wanneer gaan we een keer samen wat lekkers klaarmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:19:
[...]

Wanneer nodig je me uit? Of wanneer gaan we een keer samen wat lekkers klaarmaken?
Geef me eerst maar eens wat +1'tjes, daarna ga ik dingen overwegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:21:
[...]

Geef me eerst maar eens wat +1'tjes, daarna ga ik dingen overwegen :+
Lol oke maar als je dingen met full-frame foto's gaat posten is dat zo veel scrollen :P

Oké je krijgt er sowieso een like voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:23:
[...]

Lol oke maar als je dingen met full-frame foto's gaat posten is dat zo veel scrollen :P

Oké je krijgt er sowieso een like voor :P
Er is ooit wel eens een meet geweest met kokende tweakers maar daar kwamen er niet veel opdagen en nu met de beperkingen ligt het sowieso op zijn gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:00:
[...]

Er is ooit wel eens een meet geweest met kokende tweakers maar daar kwamen er niet veel opdagen en nu met de beperkingen ligt het sowieso op zijn gat.
Tja idd, volgens mij woont @Boudewijn hier in de buurt dus vandaar, ach, we zetten het maar in de vriezer in een vacuumzak, blijft het idee lang goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Gisteren trouwens butter chicken gemaakt naar Indiaas recept. Stond bij: Mild...

Indiaas recept, ik had het kunnen weten. Dat wordt leuk morgenochtend :+

Was overigens wel lekker met Jasmijnrijst, naanbrood, haricots en zoetzure komkommertjes met pepertjes.

Overigens nog een beetje aan het stoeien met de verhoudingen voor het maken van de komkommers, heb het idee dat ik iets te veel zout gebruikt heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Oeh lekker, indiaas is altijd fjin.

offtopic:
Je kent "The Curry House" op de Thomsonlaan? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuSMjT9Xs4fymGu4uSBnVUkZZ0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq8tMaV4r13XGJYI1tjvurMi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit. was mijn linkerhand met aan het doen, buiten beeld dus. Vanavond uiensoep O+ .
Laten we maar in het midden houden of dat het eerste of tweede blik was O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 29-09-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:21:
Gisteren trouwens butter chicken gemaakt naar Indisch recept. Stond bij: Mild...

Indisch recept, ik had het kunnen weten. Dat wordt leuk morgenochtend :+

Was overigens wel lekker met Jasmijnrijst, naanbrood, haricots en zoetzure komkommertjes met pepertjes.

Overigens nog een beetje aan het stoeien met de verhoudingen voor het maken van de komkommers, heb het idee dat ik iets te veel zout gebruikt heb.
Mild voor Indiase (niet Indisch) maatstaven waarschijnlijk, niet aangepast naar de Nederlandse smaak ;)

Ik heb standaard altijd wel zoetzure komkommer in de koelkast staan, lekker bij pittige gerechten inderdaad om het brandje een beetje te kunnen blussen. Voor je gevoel dan, want echt helpen doet het niet, het is puur voor de smaak balans.

Ik doe er overigens nooit zout in, alleen water, azijn, suiker, de komkommer en eventueel wat rode ui of sjalot.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:47
1nsane schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:21:
Gisteren trouwens butter chicken gemaakt naar Indisch recept. Stond bij: Mild...

Indisch recept, ik had het kunnen weten. Dat wordt leuk morgenochtend :+

Bij berichten zoals deze hoop ik dan ook altijd het recept, of de bron, terug te zien. Juist dat vind ik zo interessant aan dit forum. Je snapt, ik ben benieuwd ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
mefjoew schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:41:
[...]

Bij berichten zoals deze hoop ik dan ook altijd het recept, of de bron, terug te zien. Juist dat vind ik zo interessant aan dit forum. Je snapt, ik ben benieuwd ;-)
Zal het ff opzoeken later, het klonk wel goed en ik had nou niet het idee dat ik er heul veel Capsaïcine houdende spullen in heb gestopt maar het was behoorlijk kruidig/pittig.
Niet ondoenlijk ofzo maar ik weet dat als ik het de vrouw voorgeschoteld had, dat ik waarschijnlijk een brandblusser had kunnen pakken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane
Deze ? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHlcP53i58YbreNzwJ6CzYKE-20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXMqL0yfOYvzMc8AzC8qb4n1.jpg?f=fotoalbum_large

soms pakt iets gewoon heel heet uit, ik had gisteren een simpele pasta met gedroogde rawit (2) - knoflook olie gemaakt en wat shiitake ... was echt zweten terwijl die normaal gewoon 'op smaak' is.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 29-09-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Dat dus.

Tevens heb ik mezelf voorgenomen om me de komende minimaal 3 maanden niet meer te laten verleiden door mooi vlees.

Ik ging vandaag even de vriezers uitmesten en ik schrok me een hoedje van wat ik nog had liggen (in de wetenschap dat Beimer vanavond nog 3kg Ribeye en een Picanha komt lozen).

Ik heb geteld:

- 7 moten zalm (waarvan 3 groot)
- 8 kippiepoten van kippie.nl
- 6 vacuumzakken kippendij
- 1 kilo Maminha
- 2 wagyu picanha steaks
- 2 grote kabeljauwsteaks
- 4 zakken home made kippensoep
- 2 zakken home made tomatensoep
- een halve lade waterijsjes (baasvrouw...)
- angus burgers
- Flevo prime burgers
- Tbone steak
- Bavette
- Bevroren groenten
- vis cuisine
- Zelf gemaakte Char Siu
- een kilo Pulled chicken ook zelf gemaakt
- friet
- nog andere random spullen

Ik heb me voorgenomen om de komende maanden dit op te gaan maken.

Het is allemaal recent en niet rommel maar dat gaat het wel worden als ik zo doorga :-(

Ik haat voedselverspilling dus ga ik dit maar eens komende tijd klaarmaken want het begint wat onverantwoord te worden....

Ik heb meerdere vriezers dus dan gaat het snel van kwaad tot erger..

Om het nog wat pijnlijker te maken voor mezelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Vcw00YGTd8KeY60GF0TF9bQYHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQyvXqQyF0qF4emzmgkEBqHt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDougYVhN8H92zzInOwCW1G4BJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXZf16BxPj8tJnR8YgnzWiVK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ergens wel blij dat ik niks ervan weg hoef te knikkeren omdat de omloopsnelheid vrij hoog is maar dit kan eigenlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 29-09-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Wauw, je kan wel een restaurant beginnen man! Ik begon me al af te vragen waar je alles liet gezien je eerdere posts met leuke aankopen als ik me niet vergis ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane wauw - daar kan je wel even mee vooruit man. Misschien toch afscheid nemen van één van de vriezers? Zoals mijn zus altijd zegt, tupperware is een goede manier om eten later weg te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:54:
Wauw, je kan wel een restaurant beginnen man! Ik begon me al af te vragen waar je alles liet gezien je eerdere posts met leuke aankopen als ik me niet vergis ;)
Oh dat is allemaal al op hoor.

Ribs, picanha’s noem maar op. Zoals ik al zei, de omloopsnelheid is vrij hoog (ik kook ook veel voor familie vanwege omstandigheden die niet per se Covid gerelateerd zijn) maar het risico is, zoals je ziet, dat je snel te weinig hebt of juist te veel om te voorkomen dat je zonder zit zoals hier.

Ik gok dat ik over een maandje wel weer een vriezer helemaal leeg heb sowieso. Gaat best hard. Ik heb familie in de buurt die wegens omstandigheden helaas niet makkelijk zelf kan koken dus doe ik het, kook voor 3 tot 7 mensen per dag.

Nog niet heel lang geleden ook wat foto’s hier neergezet van maaltijden die ik maakte voor in piepschuimbakjes die nog wel eens naar hulpbehoevenden gaan dus t is niet dat ik verspil gelukkig :)

Het lastige ervan is alleen wel dat het moeilijk inkopen is vaak. Soms gaat een hele vrieslade in een paar dagen leeg, soms een week of 2.

[ Voor 16% gewijzigd door 1nsane op 29-09-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:01:
@1nsane wauw - daar kan je wel even mee vooruit man. Misschien toch afscheid nemen van één van de vriezers? Zoals mijn zus altijd zegt, tupperware is een goede manier om eten later weg te gooien.
Daarom ook geen tupperware maar vacuumzakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:10:
[...]

Oh dat is allemaal al op hoor.

Ribs, picanha’s noem maar op. Zoals ik al zei, de omloopsnelheid is vrij hoog (ik kook ook veel voor familie vanwege omstandigheden die niet per se Covid gerelateerd zijn) maar het risico is, zoals je ziet, dat je snel te weinig hebt of juist te veel om te voorkomen dat je zonder zit zoals hier.

Ik gok dat ik over een maandje wel weer een vriezer helemaal leeg heb sowieso. Gaat best hard. Ik heb familie in de buurt die wegens omstandigheden helaas niet makkelijk zelf kan koken dus doe ik het, kook voor 3 tot 7 mensen per dag.

Nog niet heel lang geleden ook wat foto’s hier neergezet van maaltijden die ik maakte voor in piepschuimbakjes die nog wel eens naar hulpbehoevenden gaan dus t is niet dat ik verspil gelukkig :)

Het lastige ervan is alleen wel dat het moeilijk inkopen is vaak. Soms gaat een hele vrieslade in een paar dagen leeg, soms een week of 2.
Ok, dat verklaart een hoop! Al zijn die omstandigheden niet erg optimaal als ik het zo lees, het is wel leuk om voor meerdere mensen te koken. Zeker als ze er ook van genieten!

Specs

Pagina: 1 ... 69 ... 113 Laatste