Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:41
bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:28:
[...]

Ok, dat verklaart een hoop! Al zijn die omstandigheden niet erg optimaal als ik het zo lees, het is wel leuk om voor meerdere mensen te koken. Zeker als ze er ook van genieten!
Dat zeker, zojuist ontvangst genomen van Beimer, een staartstuk en onderstaande Ribeye:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFoJc5jhS2wGCb1iVcLfzz3_DUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJaJJsfD1Eif9oFspcEyceRf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XqLt57pr8EnTgL1bMBjPIY_hgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpdkPyunehNe5JIc98kFl6Fc.jpg?f=fotoalbum_large

Heel vers dus die moet nog maar even besterven in de 2e koelkast voor een week op zn minst...

Op het oog wel goed dooraderd met vet in elk geval.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Spaans vlees? Terwijl we een miljoen miljard vleeskoeien in Nederland hebben?

Afijn, wat ga je ermee maken? Ziet er wel mooi uit, dat wel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:38:

Spaans vlees was geen bewuste keuze, ik hoorde zo veel goede verhalen over Beimer dat ik het maar eens geprobeerd heb met wat serieuze stukken vlees.

Dat het uit Spanje komt, wist ik ook pas toen het binnen kwam.

Ik wil ook wel een keer koopeenkoe proberen aangezien je dan weet waar het vandaan komt maar je weet dan niet hoe lang je wachten moet tot de koe geslacht wordt. Dat is niet slecht natuurlijk maar vaak als ik bestel, wil ik het wel binnen 2 weken binnen hebben :)

Je kunt je ook afvragen in hoeverre het slechter is dan veel ander vlees want vaak komt online Rund zelfs uit Uruguay, Nieuw Zeeland, Australië of weet ik waar.

Hoe dichter bij huis hoe beter natuurlijk maar Nederlandse vleeskoeien zijn ook lang niet altijd van de zelfde kwaliteit. Het doorsnee biefstukje van de AH of de slager op de hoek wat uit Nederland komt is zeker niet altijd van de malsheid die je verwacht helaas. Maar again, ik heb niet bij Beimer besteld omdat ik specifiek buitenlands vlees zocht :)

Sterker nog, als je een goed adres hebt voor mooi Nederlands vlees dan hou ik me over een paar maanden zeker aanbevolen!

Ik ga de Ribeye denk ik versnijden tot mooie dikke steaks. Lekker met wat Fleur de Sel en wellicht wat peper, meer heeft het ook niet nodig.

Het staartstuk gaat waarschijnlijk op de Kamado belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:38:

Er ligt bijzonder weinig Nederlands vlees bij de groothandels. Dat zogenaamde kwalitatief hoogstaande Nederlands stukje rundvlees is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik haal uitstekend vlees, gewoon hier in de polder!
Stukje fietsen en perfect rundvlees.

Vooral dat van de Herefords:
https://www.hoevevredeveld.nl/koeien
is uitstekend. d:)b

Leuk detail: de soepbotten mag je gratis meenemen, als je ook vlees koopt. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:59:
[...]

Er ligt bijzonder weinig Nederlands vlees bij de groothandels. Dat zogenaamde kwalitatief hoogstaande Nederlands stukje rundvlees is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet.

Ik heb in elk geval zelden/nooit een stuk (steak) Rundvlees gegeten van Nederlandse bodem waarvan ik dacht: Hee, dat is heel lekker, waar haal ik dat?

Misschien ga ik naar de verkeerde slagers ofzo maar ook bij menig slager ligt er voor het malsere vlees doorgaans vlees uit het buitenland in de vitrine. Daar zal vast een reden voor zijn.

Het zal er vast zijn maar als je niet om de hoek woont bij een mooi bedrijf wat het levert is het blijkbaar nog verdomd lastig te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:10:

Daarom zeg ik ook, in de groothandel.

Genoeg boeren die hun eigen vleeskoeien fokken. Zoals die van jou. En daar zie je dus ook dat ze dan een onderscheid maken tussen vleeskoeien en melkkoeien. Over het algemeen zijn de melkkoeien nu niet echt bijzonder geschikt het lekkerste stukje entrecote of rib-eye.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:17:
[...]

Daarom zeg ik ook, in de groothandel.

Genoeg boeren die hun eigen vleeskoeien fokken. Zoals die van jou. En daar zie je dus ook dat ze dan een onderscheid maken tussen vleeskoeien en melkkoeien. Over het algemeen zijn de melkkoeien nu niet echt bijzonder geschikt het lekkerste stukje entrecote of rib-eye.
Maar we zijn geen restaurateurs die vele kilo's nodig hebben toch? Plus dat lang niet iedereen bij de groothandel terecht kan. Voor de particulier is er genoeg keuze zoals inderdaad koopeenkoe.nl of een leverancier zoals Lindenhoff.

https://www.lindenhoff.nl/winkel/?product-categorie=rund

Van het hele aanbod komt het gros uit NL en dan nog iets uit Engeland. Ook mijn lokale slager (Meester in Amsterdam) haalt zijn vlees van boeren uit de omgeving. Als ik daar om 3 kilo rib-eye vraag kunnen ze dat zo leveren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:29:
[...]

Maar we zijn geen restaurateurs die vele kilo's nodig hebben toch? Plus dat lang niet iedereen bij de groothandel terecht kan. Voor de particulier is er genoeg keuze zoals inderdaad koopeenkoe.nl of een leverancier zoals Lindenhoff.

https://www.lindenhoff.nl/winkel/?product-categorie=rund

Van het hele aanbod komt het gros uit NL en dan nog iets uit Engeland. Ook mijn lokale slager (Meester in Amsterdam) haalt zijn vlees van boeren uit de omgeving. Als ik daar om 3 kilo rib-eye vraag kunnen ze dat zo leveren.
Kijk, daar kan ik wat mee :)

Volgende keer ga ik daar eens bestellen.

Zal pas over een paar maanden zijn weliswaar maar ben erg benieuwd. Vooral omdat ik dan bewust vlees uit Nederland bestel :)

To be honest, ik had van de verhalen van Beimer wel verwacht dat het vlees uit Nederland zou zijn. Zeker omdat ik vaak las dat mensen vlees kregen wat nog bijna warm van de koe kwam.

Nu is die Ribeye wel heeeel vers maar alsnog uit Spanje.

Anderzijds, ik gok dat vlees in de US intern vaak nog verder moet reizen. Maar alsnog hoe korter de keten hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:29:
[...]

Maar we zijn geen restaurateurs die vele kilo's nodig hebben toch?
Mwoah. Maar ik ben geen dief van eigen portemonnee. De slagers die je opnoemt zijn en voorbijkomen zijn simpelweg veel te duur. Snap ik ook wel. Kleinschalig dus minder marge. Moet ergens vandaan komen.

En als het kwalitatief nu echt heel veel beter was als het spul wat, bijvoorbeeld, Beimer levert, dan was het nog te verantwoorden. Maar ik vind dat dus van niet.

Als ik mocht kiezen voor een stukje Spaanse rib-eye en een stukje Nederlandse rib-eye, dan ga ik toch echt voor het Spaanse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 10:06
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:58:
[...]

Mwoah. Maar ik ben geen dief van eigen portemonnee. De slagers die je opnoemt zijn en voorbijkomen zijn simpelweg veel te duur. Snap ik ook wel. Kleinschalig dus minder marge. Moet ergens vandaan komen.

En als het kwalitatief nu echt heel veel beter was als het spul wat, bijvoorbeeld, Beimer levert, dan was het nog te verantwoorden. Maar ik vind dat dus van niet.

Als ik mocht kiezen voor een stukje Spaanse rib-eye en een stukje Nederlandse rib-eye, dan ga ik toch echt voor het Spaanse.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe de hele keten van het vlees dat Beimer verkoopt er uit ziet maar over het algemeen gaat een lage prijs niet samen met duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden, aandacht voor welzijn voor van dieren etc. De website van Beimer biedt ook geen uitsluitsel. Het lijken niet enkel schaalvoordelen maar zij kopen ook vlees in in lage-lonen-landen. Voorzover ik kan zien verwerken ze vooral vlees (900 ton/week) en zitten in dat stuk de schaalvoordelen. Het is dus vooral een grootschalige verwerker van vlees en ben benieuwd waar de kwaliteit dan in zit. In bulk is dat over het algemeen niet top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Ben ik met je eens.

Als het verkrijgbare Spaanse vlees beter én goedkoper is, is de keuze makkelijk.

En zoals ik al zei, het is niet dat Spanje heel ver is. Ik haalde in het verleden wel eens bij Beefensteak. Dat kwam uit allerlei uithoeken van de wereld van Australië tot Uruguay.

Buiten dat dat een vrij oude slachtdatum had, dat maakt wel een stuk meer carbon impact dan een stuk vlees uit Spanje.

Als een Nederlands mooi stukje vlees 3x zo duur is als een vergelijkbaar stuk uit landen als Ierland, UK of Spanje, tja... Ik wil graag wat meer betalen als het “duurzamer” is maar het houdt wel ergens een grens. Uiteindelijk zal Nederlands vlees ook heus z’n weg vinden maar in veel gevallen denk ik eerder in de gehaktmolen enz. want als het werkelijk zo goed was, zou het vast makkelijker te krijgen zijn.

Anderzijds maakt vlees rare toeren.

Ik heb een collega uit Uruguay en die vertelde me dat vlees uit Uruguay stiekem heel goed is maar daar bij de slager vaak (kwalitatief minder) Argentijns vlees ligt en het Uruguayaanse goede vlees zo op de boot naar andere plekken gaat.

Ik ben ergens wel benieuwd of er goed NL rundvlees is wat ook verscheept wordt zonder dat we er aan kunnen snuffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, die boerderij hier in Lelystad doet zeker niet aan bulk werk.

Slechts 1x in de zoveel weken wordt er eens een Hereford koe/stier/os geslacht en geportioneerd. En ook af en toe een melkkoe. Maar zeer zeker niet grootschalig.
En idd proef je duidelijk verschil tussen het vlees van die melkkoe versus die van een Hereford. Waarbij die laatste duidelijk beter smaakt.

En de slacht wordt gedaan door deze slager:
http://www.vannorelvlees.nl/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:07:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe de hele keten van het vlees dat Beimer verkoopt er uit ziet maar over het algemeen gaat een lage prijs niet altijd samen met duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden, aandacht voor welzijn voor van dieren etc. De website van Beimer biedt ook geen uitsluitsel. Het lijken niet enkel schaalvoordelen maar zij kopen ook vlees in in lage-lonen-landen. Voorzover ik kan zien verwerken ze vooral vlees (900 ton/week) en zitten in dat stuk de schaalvoordelen. Het is dus vooral een grootschalige verwerker van vlees en ben benieuwd waar de kwaliteit dan in zit. In bulk is dat over het algemeen niet top.
90% van de horeca koopt bij de groothandels. Al die groothandels kopen vlees in uit Australie, zuid-amerika, nieuw zeeland, spanje, ierland, etc.

Ik denk dat je je een beetje vergist in wat voor ontzettend grote hoeveelheden vlees er bij een Hanos of Sligro doorheen gaat. Dat kunnen die slagertjes in NL nooit aanleveren.

Goedkoper staat niet direct voor mindere kwaliteit. Dat het vlees uit die landen komt heeft simpelweg te maken met schaalgrootte. Je hebt enorme stukken land nodig om op grote schaal vleeskoeien te kunnen fokken.

Zoals ik al eerder zei, de kleine boeren/slagers in NL zijn niet voor niets zo duur. Die produceren simpelweg te weinig om genoeg marge te kunnen maken. Die moeten hun vlees wel duur verkopen. Niets mis mee en er zal vast wel een verschil in smaak zijn maar dat is hetzelfde als een franse sauvignon en een nieuw zeelandse sauvignon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:10:

Als je naar Friesland gaat kan je ook 'echt' nederlands rundvlees halen van een roodbont :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 93986 Maar dit is toch geen groothandels/horeca topic? ;)

Enne, dit soort prijzen vallen toch wel mee:
https://www.hoevevredevel...reford-rundvlees-2019.pdf

Dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt en dat het niet uit een massa-slachterij c.q. vleesfabriek komt. Noch dat de halve wereld aan logistiek er aan heeft meeverdiend... :X

@1nsane Vind je dit duur dan?

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2020 22:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bszz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:07:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe de hele keten van het vlees dat Beimer verkoopt er uit ziet maar over het algemeen gaat een lage prijs niet samen met duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden, aandacht voor welzijn voor van dieren etc. De website van Beimer biedt ook geen uitsluitsel. Het lijken niet enkel schaalvoordelen maar zij kopen ook vlees in in lage-lonen-landen. Voorzover ik kan zien verwerken ze vooral vlees (900 ton/week) en zitten in dat stuk de schaalvoordelen. Het is dus vooral een grootschalige verwerker van vlees en ben benieuwd waar de kwaliteit dan in zit. In bulk is dat over het algemeen niet top.
Maar vertel dan eens wat (en waar) wél goede kwaliteit is?

De illusie van de lokale slager die een mooi biefstukje van lokale komaf heeft liggen heb ik inmiddels wel wat losgelaten.... of je betaalt er een relatief godsvermogen voor en ben je na correcte bereiding nog teleurgesteld..

Je moet mijn inziens wel aardig je best doen tegenwoordig om kwalitatief goed én duurzaam vlees te kopen zonder 15,- te betalen voor een biefstukje van 150gr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:23:

Dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt en dat het niet uit een massa-slachterij c.q. vleesfabriek komt. Noch dat de halve wereld aan logistiek er aan heeft meeverdiend... :X

Zoals ik al zei,
[...]

Mwoah. Maar ik ben geen dief van eigen portemonnee. De slagers die je opnoemt zijn en voorbijkomen zijn simpelweg veel te duur.
Tja, de geromantiseerde verhaaltjes over kleine slagers en zogenoemde kwaliteit geloof ik simpelweg niet zo in.
Dat je wat bij ze koopt omdat je ze wil ondersteunen en wat al niet meer, prima, lekker doen. Ik haal mijn groenten ook bij de groenteman en niet de supermarkt. Komt allemaal bij dezelfde groothandel vandaan maar dat maakt niet uit.

Ik vind simpelweg dat het vlees van die kleine slagers niet altijd perse van een betere kwaliteit is als van de grote jongens in het buitenland.

edit, die prijzen uit dat pdf'je zijn waanzin. 22,60 voor een kg simpele jodenhaas is echt idioot. 29,60 voor biefstuk is nog idioter. Ik kan er echt niks anders van maken.

Voor 15 euro de kilo koop ik een ossehaas waar beide bij in het niet vallen. En dan vind ik ossehaas maar een saai stukje vlees.

Sucadelappen voor 19/kilo. 8)7

Ik snap het wel waarom die dat moet rekenen maar je houd jezelf voor de gek als je denkt dat dat is omdat de kwaliteit zo uitzonderlijk is. Dat is het simpelweg niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 29-09-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:23:

Die gaat ook op de lijst :-)

(Nee die vind ik niet duur)

Het is meer dat je (zeker hier in de buurt zoals anderen hier uit deze regio kunnen beamen) bij de doorsnee slagers met een fysieke winkel hier in de buurt in elk geval meer betaalt voor doorgaans mindere kwaliteit.

Dat stuk van Beimer wat ik kreeg ziet er gewoon prima uit. Zeker gezien de prijs.

Ik heb met een maat van me regelmatig leuke gesprekken over allerlei voedsel en ook over slagers maar, zoals we zelf ook ondervonden, we hebben wel eens bij een hoeve geïnformeerd naar vlees maar het bleek dat de cuts die wij wilden er gewoon niet waren op dat moment en wanneer het er wél zou zijn was niet bekend.

Daar zit hem denk ik de crux, je wilt een bepaald stuk vlees en dan kom je uiteindelijk uit bij waar je het kunt krijgen tegen een normale prijs en dat je het binnen 2 weken in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 93986 Dus volgens jou is het onzin dat er af en toe een rund van de genoemde boerderij geslacht wordt en dat die aldaar dan te koop is? Dat liegen ze?

Tja; als je dat al onzin vindt... Dan houdt de discussie al snel op. :X

Enne, de groenteman waar ik mijn groenten haal, of ook rechtstreeks van een lokale boerderij, dat komt echt hier ter plekke uit de grond. Heb af en toe zelfs meegeholpen.
En ja, hij gaat ook 2x per week naar een 'groothandel' om de Europese GF op te halen. Maar hij kan er wel contant betalen, zonder bonnetje... O-) :+

Afgelopen week nog, ik wilde krielaardappelen hebben, twee weken geleden heb ik gezien waar ze nog in de grond zaten, en afgelopen week lagen ze in wat kratten bij de genoemde boerderie.
Maar ook allemaal onzin denk je?

En natuurlijk, bananen en citroenen komen niet uit Nederland... Duh... :F

Ik haal ook vaak m'n gehakt bij een lokale turkse slager, die ook vrijwel alles zelf uitsnijd. Als ik gehakt van 'm wil, dan pakt 'ie een paar lappen, of snijdt wat vlees van een complete bout af, en gooit dat in de gehaktmolen. Klaar. En dan betaal ik maar 5 euro/kg. En ja, dan proeft Hereford gehakt een stuk beter.
En beiden, Hereford van de boerderie en dat van de turkse slager, ligt niet te koken in het vocht in de pan (zoals van de supermarkten, met de nodige toevoegingen), maar bakt gewoon in z'n eigen vet. Zoals het hoort.

@1nsane Wellicht een tip dan:
http://www.vannorelvlees.nl/assortiment/

Tenslotte bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om elk soort rund-, varkensvlees of kipproducten, in welke hoeveelheid dan ook, bij ons te bestellen.

En dat soort slagers zijn er vast nog wel meer...

Ook een leuke: ik heb zelfs wel eens kalfszwezerik bij de turkse slager besteld! En dat was prima.

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2020 22:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:30:
[...]

Zoals ik al zei,

[...]

Tja, de geromantiseerde verhaaltjes over kleine slagers en zogenoemde kwaliteit geloof ik simpelweg niet zo in.
Dat je wat bij ze koopt omdat je ze wil ondersteunen en wat al niet meer, prima, lekker doen. Ik haal mijn groenten ook bij de groenteman en niet de supermarkt. Komt allemaal bij dezelfde groothandel vandaan maar dat maakt niet uit.
Ik vind bij wijze van spreke 25,- voor een kilo Ribeye ofzo prima schappelijk, wat meer ook wel als een duurzame afkomst heeft enzo. 35,- de kilo is wel stevig en verwacht ik wel wat goeds.

Maarja wat is duur? Als ik voor 65,- 3kg zeer mooie Rib eye kan krijgen wat zoals bij Beimer 5 dagen geleden geslacht is en niet uit timboektoe komt..

Overigens is groente niet te vergelijken met vlees.

Groente bij de supermarkt (maar ook veel “vaste” groenteboeren) wordt je gewoon mee genaaid. Simpel.

Ik heb 10 jaar bij de supermarkt en ook bij een groenteboer gewerkt, bij de super waar ik werkte was er winstdeling (elk jaar kreeg je, afhankelijk van de filiaalresultaten per gewerkt uur X euro extra uitbetaald). De AGF afdeling had jaren een aparte hogere winstdelingsstaffel omdat de marge op AGF bezopen veel hoger was.

AGF in de supermarkt gaat rustig 4 a 5x over de kop zonder schaamte en de vaste groenteboer doet ook rustig 3x...

En mensen zich maar afvragen waarom een hele watermeloen op de markt bijvoorbeeld maar 1,- hoeft te kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
1nsane schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:24:
[...]

Maar vertel dan eens wat (en waar) wél goede kwaliteit is?

De illusie van de lokale slager die een mooi biefstukje van lokale komaf heeft liggen heb ik inmiddels wel wat losgelaten.... of je betaalt er een relatief godsvermogen voor en ben je na correcte bereiding nog teleurgesteld..

Je moet mijn inziens wel aardig je best doen tegenwoordig om kwalitatief goed én duurzaam vlees te kopen zonder 15,- te betalen voor een biefstukje van 150gr..
Je mag het wat mij betreft omdraaien maar ik vind het een goed uitgangspunt als je je bewust bent waar jouw stukje vlees vandaan komt en wat de omstandigheden zijn waaronder het geproduceerd is. Ja, voor een stukje duurzame rosbief van goede kwaliteit betaal je misschien 50-60 euro/kilo. Als je dat niet wenst te betalen kan dat, maar dan gaat het ergens in de keten ten koste van iets: dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden, milieu, kwaliteit. Als een product goedkoop is betaalt iemand anders de prijs..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:43:
@Anoniem: 93986 Dus volgens jou is het onzin dat er af en toe een rund van de genoemde boerderij geslacht wordt en dat die aldaar dan te koop is? Dat liegen ze?

Tja; als je dat al onzin vindt... Dan houdt de discussie al snel op. :X

Enne, de groenteman waar ik mijn groenten haal, of ook rechtstreeks van een lokale boerderij, dat komt echt hier ter plekke uit de grond. Heb af en toe zelfs meegeholpen.
En ja, hij gaat ook 2x per week naar een 'groothandel' om de Europese GF op te halen. Maar hij kan er wel contant betalen, zonder bonnetje... O-) :+

Afgelopen week nog, ik wilde krielaardappelen hebben, twee weken geleden heb ik gezien waar ze nog in de grond zaten, en afgelopen week lagen ze in wat kratten bij de genoemde boerderie.
Maar ook allemaal onzin denk je?

En natuurlijk, bananen en citroenen komen niet uit Nederland... Duh... :F

Ik haal ook vaak m'n gehakt bij een lokale turkse slager, die ook vrijwel alles zelf uitsnijd. Als ik gehakt van 'm wil, dan pakt 'ie een paar lappen, of snijdt wat vlees van een complete bout af, en gooit dat in de gehaktmolen. Klaar. En dan betaal ik maar 5 euro/kg. En ja, dan proeft Hereford gehakt een stuk beter.
En beiden, Hereford van de boerderie en dat van de turkse slager, ligt niet te koken in het vocht in de pan (zoals van de supermarkten, met de nodige toevoegingen), maar bakt gewoon in z'n eigen vet. Zoals het hoort.

@1nsane Wellicht een tip dan:
http://www.vannorelvlees.nl/assortiment/

Tenslotte bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om elk soort rund-, varkensvlees of kipproducten, in welke hoeveelheid dan ook, bij ons te bestellen.

En dat soort slagers zijn er vast nog wel meer...

Ook een leuke: ik heb zelfs wel eens kalfszwezerik bij de turkse slager besteld! En dat was prima.
Ook die slaan we op! Leuk en leerzaam avondje zo met weer wat nieuwe adresjes :) (als de mods maar geen slowchat notice gaan doen haha)

En ja, de Turkse slager, ik vind het geweldig! Kippen ter grootte van 2 kippen van de AH enz, lamsvlees, ik blijf wel huiverig om er rund te halen though.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:00:
[...]

...ik blijf wel huiverig om er rund te halen though.
Eh? Waarom?

Ik mag wel eens in z'n koelcel kijken en dan hangen daar gewoon halve beesten, keurig met EU stempels erop. En alles ziet er schoon uit en het ruikt niet verkeerd.
Dat zijn volgens mij van die NL xxx EG stempels.

Ben er eerder gerust op dat die Turkse slager in ieder geval niet stiekem varkensvlees door andere dingen heenmengt (gehakt, shoarma e.d.)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2020 23:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:20:
[...]

Goedkoper staat niet direct voor mindere kwaliteit. Dat het vlees uit die landen komt heeft simpelweg te maken met schaalgrootte. Je hebt enorme stukken land nodig om op grote schaal vleeskoeien te kunnen fokken.
Noem mij één bedrijf in de vleesindustrie waar schaalgrootte hand in hand gaat met duurzaamheid, dierenwelzijn etc...... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:43:
Huh? Waar zeg ik dat dan? Volgens mij heb ik al meerdere malen gezegd dat er niets mis is met het halen van je vlees bij een plaatselijke boer/slager. Prima zelfs.

Volgens mij zeg ik alleen dat je niet de illusie moet hebben, of dat ik die in ieder geval niet heb, dat het dan dus ook kwalitatief beter vlees is. Volgens mij begon de discussie daarmee.
De reden dat dat vlees zoveel duurder is heb ik nu ook al meerdere malen aangegeven. Kosten voor het slachten van 1 koe ligt ook gewoon veel hoger. Als die boer naar een slager gaat dan rekent die slager gewoon een x euro per kilo koe, En dan niet wat je daadwerkelijk aan schoon vlees krijgt maar gewoon de hele koe. Daar gaat een x tiental kilo's vanaf aan botten, ingewanden, lellen en vellen en wat al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:02:
[...]

Eh? Waarom?

Ik mag wel eens in z'n koelcel kijken en dan hangen daar gewoon halve beesten, keurig met EU stempels erop. En alles ziet er schoon uit en het ruikt niet verkeerd.
Ben er eerder gerust op dat die Turkse slager in ieder geval niet stiekem varkensvlees door andere dingen heenmengt (gehakt, shoarma e.d.)
Dat zal heus maar ik heb er wel eens biefstukjes gehaald en hoewel het er mooi uit zag, ik had net zo goed m’n schoenzolen om en om in de pan kunnen doen.. ik ga naar de Turkse slager vooral omdat Kip en Lam er mijn inziens stukken beter zijn dan elders.

Maargoed, het zal best zijn dat er elders Turkse slagers heel mooi rundvlees hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 29-09-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, kip en lam haal ik dan altijd bij een vaste poelier die op de weekmarkt staat.
(Nee, niet zo'n kippengigant).
Daar kan ik ook rustig vragen naar een everzwijn bout o.i.d. En dan moet ik soms 1-2 weken geduld hebben, totdat de 'baas' weer wat geschoten heeft.
Alleen ligt dat op dit moment wat lastiger. Kreeg afgelopen zaterdag te horen, dat als 'ie naar z'n wild-stekkie ging in Duitsland, dat 'ie waarschijnlijk in quarantaine zou moeten.
Dus ff geen Deutsches Schwein, Wurst, oder Rotwild. :+

Of bij polderkip:
https://www.polderkip.com/ 8)

In 'gewone' winkels ligt naar mijn idee pluimvee vaak te lang te liggen...

En zo zal menigeen, met wat meer waren- en voedselindustriekennis wel z'n adresjes hebben en her en der z'n producten vandaan halen.

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:04:
[...]

Huh? Waar zeg ik dat dan? Volgens mij heb ik al meerdere malen gezegd dat er niets mis is met het halen van je vlees bij een plaatselijke boer/slager. Prima zelfs.
Sorry, maar dan heb ik je uitspraak over dat 'romantische' gedoe verkeerd begrepen.
Een koe slachten, of het er nou 1 is, of duizend, is nooit romantisch... :|

[ Voor 56% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2020 23:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:04:
[...]

Volgens mij zeg ik alleen dat je niet de illusie moet hebben, of dat ik die in ieder geval niet heb, dat het dan dus ook kwalitatief beter vlees is. Volgens mij begon de discussie daarmee.
De reden dat dat vlees zoveel duurder is heb ik nu ook al meerdere malen aangegeven. Kosten voor het slachten van 1 koe ligt ook gewoon veel hoger. Als die boer naar een slager gaat dan rekent die slager gewoon een x euro per kilo koe, En dan niet wat je daadwerkelijk aan schoon vlees krijgt maar gewoon de hele koe. Daar gaat een x tiental kilo's vanaf aan botten, ingewanden, lellen en vellen en wat al niet meer.
Nee de reden is dat prijs (als concurrentiemiddel) vrij belangrijk is voor deze bedrijven en niet dierenwelzijn, milieu of arbeidsomstandigheden. Dat uit zich onder andere in schaalgrootte maar dat is maar één van de factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:03:
[...]

Noem mij één bedrijf in de vleesindustrie waar schaalgrootte hand in hand gaat met duurzaamheid, dierenwelzijn etc...... :|
Tja, en dat is dus het geromantiseerde verhaaltje van de het kleine slagertje en de plaatselijke boer. Ik geloof daar simpelweg niet zo in. En ik weet nu eenmaal dat het in de grote boze buitenwereld waar een x miljard mensen gevoed moet worden het niet realistisch is om het voor ieder dier zo aangenaam mogelijk te maken.

Let wel he, ik zeg niet dat er daarom maar dieren moeten worden mishandeld of verkeerd behandeld moeten worden tijdens en voor het slachtproces maar het is nu eenmaal niet mogelijk om iedereen van voedsel te voorzien op een niet industriële wijze. Het is nu eenmaal lopende band werk.

Wil jij daar niet of minder aan meedoen? Prima, koop je stukje vlees bij die veel te dure slager maar ik zeg alleen dat je niet de illusie moet hebben dat je dan ook daadwerkelijk een kwalitatief beter stukje vlees zit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:12:
[...]

Tja, en dat is dus het geromantiseerde verhaaltje van de het kleine slagertje en de plaatselijke boer. Ik geloof daar simpelweg niet zo in. En ik weet nu eenmaal dat het in de grote boze buitenwereld waar een x miljard mensen gevoed moet worden het niet realistisch is om het voor ieder dier zo aangenaam mogelijk te maken.

Let wel he, ik zeg niet dat er daarom maar dieren moeten worden mishandeld of verkeerd behandeld moeten worden tijdens en voor het slachtproces maar het is nu eenmaal niet mogelijk om iedereen van voedsel te voorzien op een niet industriële wijze. Het is nu eenmaal lopende band werk.

Wil jij daar niet of minder aan meedoen? Prima, koop je stukje vlees bij die veel te dure slager maar ik zeg alleen dat je niet de illusie moet hebben dat je dan ook daadwerkelijk een kwalitatief beter stukje vlees zit eten.
Mijn buren, niet te duur (wel niet genoeg bestorven dus het heeft nog een paar weken tijd nodig)
https://www.degroenegriffioen.nl/vleesvoorraad/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:14:
[...]

Mijn buren, niet te duur (wel niet genoeg bestorven dus het heeft nog een paar weken tijd nodig)
https://www.degroenegriffioen.nl/vleesvoorraad/
Schitterend, maar wat wil je hier nu mee zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:15:
[...]

Schitterend, maar wat wil je hier nu mee zeggen?
jouw woorden:
"Tja, en dat is dus het geromantiseerde verhaaltje van de het kleine slagertje en de plaatselijke boer. Ik geloof daar simpelweg niet zo in"

ik geloof daar dus wel in. Helft van de melk wordt ook in de regio verzuivelt door NOMA.

Dus het kan zeker wel. Lindenhoff in Baambrugge is inderdaad duur, maar hun lokale varkens zijn wel een smaak sensatie dus de meerprijs waard. (die zijn dus wel duur).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:12:
[...]

Goede kans dat jij tot het bevoorrechte deel van de wereldbevolking behoort dat in de positie is een keuze te kunnen maken. Dat jij dat niet wilt omdat jij duurzaam en verantwoord te duur vindt is jouw keuze maar dat vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk slecht argument om de grootschalige vleesindustrie goed te praten...... Overigens heb ik nooit gezegd dat elke kleinschalige boer en elke kleinschalige slager fatsoenlijke kwaliteit levert maar ze zijn er wel degelijk, als je bereid bent de juiste prijs te betalen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dan nog een tip voor wie veel voor weinig zoekt:

https://megafoodstunter.nl/product-categorie/vleeskip/

Hoppa!

20 maiskippen voor 25 euro! 18 kilo (!) vleespakket voor 75 euro!

Sla uw slag! *O* *O*

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:21:
Dan nog een tip voor wie veel voor weinig zoekt:

https://megafoodstunter.nl/product-categorie/vleeskip/

Hoppa!

20 maiskippen voor 25 euro! 18 kilo (!) vleespakket voor 75 euro!

Sla uw slag! *O* *O*
Als ik geen geld had maar wel kinderen te voeden zo ik het doen ook. Nu heb ik wel geld en geen kinderen dus makkelijk lullen maar ik snap het (soms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:18:
[...]

jouw woorden:
"Tja, en dat is dus het geromantiseerde verhaaltje van de het kleine slagertje en de plaatselijke boer. Ik geloof daar simpelweg niet zo in"

ik geloof daar dus wel in. Helft van de melk wordt ook in de regio verzuivelt door NOMA.

Dus het kan zeker wel. Lindenhoff in Baambrugge is inderdaad duur, maar hun lokale varkens zijn wel een smaak sensatie dus de meerprijs waard. (die zijn dus wel duur).
Ah kom op. Lees nu ff waar ik op reageer. Ik ga het nu voor de zoveelste zeggen. Ik geloof niet in het geromantiseerde verhaaltje dat het vlees van het kleine boertje/slagertje kwalitatief zoveel beter is als dat van de grote jongens.

Prima dat je wil discussiëren maar pik er dan niet 1 ding uit en trek dat dan uit zijn context. Volgens mij ben ik heel duidelijk geweest in mijn laatste, wat?, 10 posts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:23:
[...]

Ah kom op. Lees nu ff waar ik op reageer. Ik ga het nu voor de zoveelste zeggen. Ik geloof niet in het geromantiseerde verhaaltje dat het vlees van het kleine boertje/slagertje kwalitatief zoveel beter is als dat van de grote jongens.

Prima dat je wil discussiëren maar pik er dan niet 1 ding uit en trek dat dan uit zijn context. Volgens mij ben ik heel duidelijk geweest in mijn laatste, wat?, 10 posts?
Jij gelooft dat niet, ik proef dat verschil wel. Geloof of smaak? Jij en ik zijn het niet eens - dat is duidelijk.
Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:19:
[...]

Goede kans dat jij tot het bevoorrechte deel van de wereldbevolking behoort dat in de positie is een keuze te kunnen maken. Dat jij dat niet wilt omdat jij duurzaam en verantwoord te duur vindt is jouw keuze maar dat vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk slecht argument om de grootschalige vleesindustrie goed te praten......
Het grootse deel van de bevolking heeft geen keus en is nu eenmaal afhankelijk van die grootschalige vleesindustrie. Het is een noodzakelijk kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:26:
[...]

Jij gelooft dat niet, ik proef dat verschil wel. Geloof of smaak? Jij en ik zijn het niet eens - dat is duidelijk.
Prima toch?
Dat zeg ik toch al de hele tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ook een mooie http://mangalicahof.com/
Nog niet bij besteld.

[ Voor 43% gewijzigd door Manke op 29-09-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:28:
[...]

Dat zeg ik toch al de hele tijd?
Nee - of we spreken een ander soort Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:27:
[...]

Het grootse deel van de bevolking heeft geen keus en is nu eenmaal afhankelijk van die grootschalige vleesindustrie. Het is een noodzakelijk kwaad.
Kom op zeg, verreweg de grootste vleeseters zijn de rijke landen. Daar is dit argument echt klinkklare onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:46
En deze met eigen runderen en eigen restaurant is ook een aanrader
https://www.bavettevleesenzo.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:29:
[...]

Nee - of we spreken een ander soort Nederlands.
Prima, dan doe jij lekker selectief quoten en daarop reageren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:33:
[...]

Kom op zeg, verreweg de grootste vleeseters zijn de rijke landen. Daar is dit argument echt klinkklare onzin...
Ja, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:23:
[...]

Als ik geen geld had maar wel kinderen te voeden zo ik het doen ook. Nu heb ik wel geld en geen kinderen dus makkelijk lullen maar ik snap het (soms).
Maar die foodstunter biedt toch juist spullen aan die niet aan bepaalde eisen voldeden enz zodat het niet de kliko in gaat? Dat vind ik op zich nog wel een goed idee.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@1nsane Wat betreft die MFS: ik heb er recent een partij gerookte zalm besteld.
Dat was een batch die eigenlijk bedoeld was voor de vliegtuigmaaltijden industrie. En zoals je weet... die industrie zit in de problemen.

M.a.w. je krijgt fraaie warm gerookte zalm (in Duitsland bereidt, Noord-Atlantische zalm), keurig verpakt. En nog maanden houdbaar is. 6 kilo (!) voor 49 euro! d:)b
Prima voor op pizza, voor door salades, op vers brood, als viskoekjes, in de pasta, etc.

Saillant detail: mijn dochter (doet als bijbaan parttime afdelingshoofd bij de Jumbo) herkende vanaf de foto's van een groot vleespakket, de etiketten van de Jumbo! M.a.w. verpakt voor de Jumbo, maar, om wat voor een reden dan ook, nu voor weinig in de restpartij verkoop. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:04

Bestla

M/M -> V/F

Boudewijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:50:
De Librije is echt wel magisch; zij houden je zo goed in de gaten dat zij weten dat jij meer wijn wil (om maar even wat te noemen) voor jij het je realiseert.
Qua eten: dat is uiteraard prima in orde, maar ik vind het verschil tussen 2 en 3 sterren met name in personeel en dienstverlening zitten. Ik zou het gewoon doen, maar ik kan niet in je portemonnaie. Het is zeker niet iets wat ik elk jaar doe, maar als je het geld ervoor hebt zou ik het zeker een keer doen, met overnachting erbij meen ik dat je een mille kwijt bent met zijn tweeen :) .

Vwb je ervaring met de Posthoorn: Tsja dat gebeurt wel eens. Ik heb regelmatig in Bibs gegeten waar ik het eten of de bediening beter vond dan een soortgelijke tent met een ster. Het is ook een momentopname, op basis van zowel personeel als menu (als drukte).

Ik heb laatst bij Niven gegeten, ik snap dat die tent dicht is. Vieze glazen, ranzige wc, wijn bijbestellen die ze 2 gangen later komen brengen (lekker joh, witte zoete wijn bij een gerecht met rood vlees waar al een glas rood naast staat), achteloze bediening, en nog wat van dat soort fouten. Niven vroeg een prijs die ik reeel vind voor een 2-sterren-ervaring (~450E voor 2 couverts met drank), maar veel te stevig voor wat we kregen. Een Han Ting bijvoorbeeld was veel schappelijker geprijsd en beter uitgevoerd.
Wij hadden een prima ervaring bij grieks restaurant Olympia in Boskoop in pre coronatijd. Uiterst correcte niet zichzelf opdringende bediening, die precies on time langs de tafel kwam of we nog iets te wensen hadden. Helemaal top. Ik kom uit een horecagezin, en was blij verrast. Misschien een moment opname, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

And now, for something completely different... :+

mot ff zagen en zeveren. vergeef me :|

Hier in de omgeving staan best wel veel fruit- en notenbomen in het wild. Heel veel appelsoorten, pruimen en peren. En talloze walnoten-, hazelnoten en tamme kastanje bomen. Ooit geplant door vooruitziende boswachters en -beheerders; zo van daar zullen in de toekomst de bewoners nog plezier van hebben!

En dat is ook zo. Totdat... een paar jaar geleden de trend inzette dat de, laten we het voorzichtig zeggen, de van oorsprong niet-Nederlander, ook in de gaten kreeg wat er hier allemaal staat en wat er te oogsten valt.
Zo erg dat hele families die bosgedeeltes intrekken en aan het raggen en plukken slaan in de bomen.

En ja, ze staan er echt om geplukt te worden! Maar niet met de bedoeling dat je 10-20kg walnoten ophaalt en uit de boom ragt, en die vervolgens in de 'buitenlandse' winkel alhier te koop aanbiedt! :(

Ze raggen de boel zodanig uit de boom dat de takken helemaal kaal geritst worden, en je vaak knoppen voor het nieuwe jaar beschadigt. Of ze breken echt letterlijk de takken naar beneden toe af, anders kan men er niet bij. 8)7
Bovendien zijn nu zowat alle walnoten die nog enigszins lager in de bomen hingen, te groen eruit getrokken. Die zijn gewoon nog niet rijp. Ook beetje dom.

Want als de walnoten nog stevig in hun groene bast zitten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/14785630704_089004fcb6_c.jpg
zijn ze nog niet rijp (genoeg).

Maar praatjes vullen geen gaatjes. Dus ff een recept voor een makkelijke appeltaart!
Meestal moet je apart deeg maken, de vulling preparen, alles netjes in laagjes leggen, etc. Dit keer kan alles uiteindelijk in één grote mengkom en het smaakt gewoon uitstekend! :9

Opmerking vooraf: ik heb zoveel mogelijk lokale producten gebruikt:
Zelf geplukte wilde appels, boter van de lokale boerderij, melk van lokale boerderij. Nederlands spelt meel (volkoren) en eieren van lokale kippenboer.
En ja, ik, en de rest van de familie, proeft wel degelijk het verschil, versus de supermarkt producten. Maar dat is uiteraard je eigen keuze.

Benodigdheden:

-je keuken met een oven >:)
-keukenspullen, twee grote mengkommen en wat geduld
-bakvorm; het makkelijkste werken vind ik van die dikke geëmailleerde springvormen; die hoef je slechts in te vetten en het bakresultaat is gewoon oké.

Ok, daar gaan we.

week ca. 100 gram rozijnen en/of abrikozenstukjes in rum/likeur en laat ze ff wellen.
bij voorkeur de ongezwavelde variant

Vet je bakvorm in. Leg desnoods een passend velletje bakpapier op de bodem van de vorm, dan kun je later makkelijker je gebak lossen.

Weeg/meet af en doe in één grote schaal:

300 gram volkoren (spelt)meel
150 gram kokosbloesemsuiker of basterdsuiker (kokosbloesemsuiker geeft meer smaak)
150 gram boter
2 eieren
beetje zout
75 gram volle melk
scheut olijfolie
rasp van een citroen (zie hieronder voor het gebruik van het sap)
klein beetje bakpoeder (om het gebak enigszins luchtig te krijgen, kun je ook weglaten)

andere kom:
schil 1,5kg appels (soort naar smaak)
snijdt de partjes in dunne schijfjes en besprenkel ze gelijk met wat citroensap om te voorkomen dat ze teveel oxideren.

voor een specifieke en gewoon lekkere smaakcomponent doe ik het volgende:
Wat kaneelstokjes + vanillemerg + paar kardemonpeulen fijnmalen.
Gebruik wel Cinnamomun Verum; dat is de 'echte' Ceylon kaneel. Niet de 'kassie' variant.
I.p.v. vanillemerg kun je ook een tonkaboon gebruiken.
Desnoods voorgemalen kaneel/kardemon; maar dat is echt een wereld van verschil qua smaak/geur t.o.v. ongemalen variant.

Meng het kaneel/vanille-tonka/kardemon poeder goed door de appelpartjes. Afhankelijk van de zuurgraad van de appels een paar eetlepels (kokosbloesem- of rietsuiker) over dit mengsel.

Zet ondertussen de heteluchtoven aan; 140-150 graden.
vanwege de bescheiden baktemperatuur hoeft je oven echt geen kwartier op te warmen

pak de grote kom met het meel/suiker/boter/ei mengsel en kneed de boel goed door elkaar. Naar verhouding is dit een redelijk zompig en nat deeg; dat hoort ook zo.

Doe nu de geweekte rozijnen bij het deegmengsel en spatel dit goed door elkaar.
Voeg vervolgens het gekruide appelmengsel erbij.
Je hebt nu een soort nat deeg met vruchtenvulling, m.a.w. die 'natte' consistentie is oké.

I.p.v. of met de rozijnen kun je natuurlijk ook fijngehakte walnoten of hazelnoten toevoegen. Al naar gelang je voorkeuren.

Schep dit mengsel voorzichtig in je ingevette bakvorm.
Enigszins gladstrijken en in de oven plaatsen.

Langzaam aan garen. Ca. 45 minuten tot 1 uur. Af en toe controleren met een breinaald of in het midden v.d. vorm het gebak al gestold is.

Uit de oven halen en laten afkoelen.

Als finishing touch:

een paar eetlepels abrikozenjam met wat likeur/rum ff aan de kook brengen en met een kwastje de bovenzijde glaceren.

Eetze! :9

Mooie Plaatjes   

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ehtweak ik begrijp je. Er zijn ook van die wildpluk apps maar voeg ik geen planten mee aan toe want er wordt gewoon geroofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gelukkig hebben we hier ook nog een stuk bos, daar staan tientallen walnotenbomen op rijen. En die zijn gelukkig al zo groot/hoog, daar kan niemand bij (zonder hoogwerker)
Dus dan MOET iedereen gewoon wachten totdat ze uit zichzelf vallen...

En als het dan zover is, dat zal de komende dagen wel het geval zijn, dan nog moet je uitkijken dat je geen mot krijgt met die 'anderen' ... :X

en nee, da's geen discriminatie, maar een realistische constatering

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 22-07 18:10

PnD

like in Pinda ^_^

Een tijdje geleden (voor mijn doen) flink uitgesloofd om het eten er ook een beetje leuk uit te laten zien.
Amuses:| Ingelegde zalm met gin | Makreelmousse | Gravad lax rode biet |

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny78g9d84BJUXfA6rnWGX63oEVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FdxCAacONvosv91C5SdseHz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlSfE1IPZYHT29Ar-stsVr8t2vQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gyGEFUms0O7rc7jySPsdMX8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G_nvg_UXiARR-zXiRLwu02kLOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eacwgdhB1AyzZnBYlw26UXMG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:39:
Een tijdje geleden (voor mijn doen) flink uitgesloofd om het eten er ook een beetje leuk uit te laten zien.
Amuses:| Ingelegde zalm met gin | Makreelmousse | Gravad lax rode biet |

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er heerlijk uit! Ik kreeg vanavond ook ineens zin om snel wat in elkaar te draaien wel een beetje vlug gauw want ik wilde de tomaatjes nog wat langer roosteren maar enfin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5ySH89XTTlbum_2S3Z2hUDY-oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BoPIMH03znUygE9YobiwFMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ralD0ma7Ioiuk0um-YM_u7P-fcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYcpmNzvKs40i9U6ADZuRnml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/993ILa9OoOV57dxrzO_Yl_BKhGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMaeuhC72GWiNzKVVm89j9qB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22

Wok

Dakloos...

offtopic:
Boska, leuk :) Vaak over de vloer geweest daar voor hun IT/ERP vanuit mijn vorige werkgever :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Boska zit toch elk jaar een plankje van in t kerstpakket? Net als een blik ragout?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:14:
Boska zit toch elk jaar een plankje van in t kerstpakket? Net als een blik ragout?
Zou wel kunnen dat ik het idd een keer in een pakket gekregen heb maarja, het is een mooie grote plank met een goot, it does the job :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dennis1812 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:14:
In een pakket zit meestal geen Boska maar van die plankjes waarvan de elementen na drie keer wassen beginnen te wijken. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:36:
[...]

In een pakket zit meestal geen Boska maar van die plankjes waarvan de elementen na drie keer wassen beginnen te wijken. :P
Deze gaat idd ook al een tijdje mee. Ik heb hem volgens mij van mn schoonmoeder gekregen.

Een aardig deel van mn spullen heb ik van haar gekregen omdat ze in een opwelling nog wel eens wat koopt en dan 6 maanden later tot de conclusie komt dat ze het niet gebruikt en het in de weg ligt dus dan krijg ik weer een belletje of ik het wil, van een Solis Sapcentrifuge tot m’n vacuummachine maar ook dit soort dingen :-)

M’n slowcooker was zelfs een verjaardagscadeau van haar haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje, ik heb een aantal Basilicum planten en ik bedacht me net dat er 1 van inmiddels al 2 jaar vrolijk blijft groeien. Ze zien er natuurlijk niet meer zo uit als het plantje wat ooit bij de AH vandaan kwam maar ze blijven elke keer weer welig bloeien en hebben al tig keer in de bloemen gestaan.

Nu bedacht ik me, het zijn toch in principe 1 jarige planten?

Hoe kunnen ze dan zo lang leven en leuker nog, stel dat ze weer gaan bloeien, hoe kan ik er zaadjes van af halen als dat al kan? Aangezien het blijkbaar een duurzaam ras is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:57:
Vraagje, ik heb een aantal Basilicum planten en ik bedacht me net dat er 1 van inmiddels al 2 jaar vrolijk blijft groeien. Ze zien er natuurlijk niet meer zo uit als het plantje wat ooit bij de AH vandaan kwam maar ze blijven elke keer weer welig bloeien en hebben al tig keer in de bloemen gestaan.

Hoe kunnen ze dan zo lang leven en leuker nog, stel dat ze weer gaan bloeien, hoe kan ik er zaadjes van af halen als dat al kan? Aangezien het blijkbaar een duurzaam ras is :-)
Die bloemen worden zaaddozen, ondersteboven in een melkfles oid laten drogen, dan vallen de zaden er vanzelf uit. Of laten staan dan doen ze het zelf maar heb je minder controle over waar ze volgend jaar uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:57:

Goede vraag en tegelijkertijd ook een raadsel. Want het zijn inderdaad 1 jarige planten die in theorie de winter niet overleven, onder de 12 graden sterven ze doorgaans.

Bloemetjes maken ze bij mij ook volop en zolang de bijen en hommels ze bezoeken en er zaadvorming komt ben je al een eind. Als het zaad op de aarde valt is er een grote kans dat je volgend jaar weer nieuwe planten hebt. Ik ga mijn planten ook deze week van het blad ontdoen (pesto van maken en/of drogen) en de stengels/stammen kappen en gewoon op de aarde laten liggen.

Moeder natuur doet dan de rest met een beetje mazzel. Dit is ook gewoon opgekomen zonder te zaaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5mv5SqiT6_1ntgtOtaOe82TMuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3sncA1aaUbquqQ7Chn4943e.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-07 13:13
Hey geinig dit, ik heb toevallig een ah potje in de grond gedrukt een paar maanden terug en die doet het ook erg goed! voor het eerst want normaliter overleven ze geen 3 weken in de keuken bij mij...

Ik ga ook rooien en resten in de grond stoppen, eens zien wat dat gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
douwe.nl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:13:
Hey geinig dit, ik heb toevallig een ah potje in de grond gedrukt een paar maanden terug en die doet het ook erg goed! voor het eerst want normaliter overleven ze geen 3 weken in de keuken bij mij...

Ik ga ook rooien en resten in de grond stoppen, eens zien wat dat gaat doen.
Sommige plantjes van de AH zijn echt prima hoor! Mits je ze goed verzorgt gaan ze lang mee. Het enige wat ik qua plantjes daar alleen haal om gelijk kaal te plukken is bieslook, dat gaat altijd stuk bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
bieslook vind ik sowieso maar treurig :P heb er een naast de basilicum staan, doet het best.

De basilicum krijgt al flink houten stengels btw, heb jij dat ook? ik heb geen idee hoe een volwassen basilicum er uit ziet, mijn referentiekader zijn de ah plantjes van een paar weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
douwe.nl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:32:
bieslook vind ik sowieso maar treurig :P heb er een naast de basilicum staan, doet het best.

De basilicum krijgt al flink houten stengels btw, heb jij dat ook? ik heb geen idee hoe een volwassen basilicum er uit ziet, mijn referentiekader zijn de ah plantjes van een paar weken.
Yup same here. De basilicum die ik heb staan is deels al 2 jaar oud dus stengels onderop zijn inderdaad wat houterig. Neemt niet weg dat zelfs uit de houtkleurige stukken zo nu en dan nieuwe blaadjes komen. Het leuke van de zaadjes is wel dat er ook nieuwe stekjes verschenen zijn :-) maar sommige plantjes zijn echt al tot halve struiken uitgegroeid. Als in, 50cm hoog en volop in het blad met nog bloemdelen erboven.

Ik vergat te melden dat ze wel binnen staan hier (wel in een goede bak met bemeste potgrond) ik had ooit kruiden gehaald en kreeg er een zak bemesting bij voor kruiden en eens in de zoveel maanden, strooi ik daar wat van op de aarde.

Tevens krijgen ze eens in de 2 a 3 dagen water want anders gaan de blaadjes hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
binnen zal schelen, ik laat hem staan en zie wel wat er gebeurd, mijn tuin is toch nog een berg patchwork :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb nu de basilicum dit jaar buiten zien exploderen. Binnen is het mij nooit gelukt. Ik vermoed dat die plantjes hun voeding bij de kweker via het water krijgen (net zoals de steenwol-tros-tomaten) en dat als je ze binnen niet direct voeding geeft ze het niet redden. Buiten hebben ze bij ons extra power moestuin potgroend, daar groeit alles prima op (te rijk voor de tijm maar ook die vindt het wel ok).

Overigens hoort deze discussie meer hier thuis denk ik : Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
eens.

om het dan toch wat on topic te maken...

dit is echt vreselijk lekker http://www.deappelvaneva.nl/hoe-maak-pesto-van-cashewnoten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo doe ik het al jaren.

Gewoonweg omdat Europese pijnboompitten vrijwel onbetaalbaar geworden zijn. En die Chinese soort bevalt ons niet zo goed:
https://www.gezondheidsne...ijnboompittensyndroom-pns
https://www.antigifcentru...e-smaak-na-pijnboompitten
http://archief.mareonline...1/25/foute-pijnboompitten
Wikipedia: Pijnboompit
https://pinenutsyndrome.wordpress.com/

Receptuur is simpel:

Rauwe cashewnoten ff wat krokanter maken in een hete koekenpan.
Laten afkoelen.
En dan blenderen maar:
  • verse basilicum
  • verse knoflook
  • pittige kaas (b.v. oude schapenkaas)
  • cashewnoten
  • olijfolie.
En, afhankelijk v.d. sterkte van de gebruikte kaassoort hoef je niet eens zout toe te voegen.
En des te meer knoflooktenen, des te minder peper hoeft er in. :)

Verhoudingen kun je variëren naar gelang je smaak en behoefte aan een smeerbare c.q. vloeibare variant.

Lekker eten is zo simpel! :9

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 07-10-2020 15:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
ehtweak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Zo doe ik het al jaren.

Gewoonweg omdat Europese pijnboompitten vrijwel onbetaalbaar geworden zijn. En die Chinese soort bevalt ons niet zo goed:

Receptuur is simpel:

Laten afkoelen.
En dan blenderen maar:
  • verse basilicum
  • verse knoflook
  • cashewnoten
  • olijfolie.
En, afhankelijk v.d. sterkte van de gebruikte kaassoort hoef je niet eens zout toe te voegen.

Verhoudingen kun je variëren naar gelang je smaak en behoefte aan een smeerbare c.q. vloeibare variant.

Lekker eten is heel simpel met goede ingredienten :*)

Ik gebruik altijd parmegiano reggiano, zo veel beter dan alternatieven die er op lijken. nog nooit schaap gebruikt, dat is wel een goed idee.

Vorige week Carbonara gemaakt voor 3 vrienden, 1 was van tevoren niet heel enthousiast. Achteraf een heel groot bord op en lyrisch, uiteraard met de enige 5 ingredienten. Dat is echt mijn favoriet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
douwe.nl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Lekker eten is heel simpel met goede ingredienten :*)

Ik gebruik altijd parmegiano reggiano, zo veel beter dan alternatieven die er op lijken. nog nooit schaap gebruikt, dat is wel een goed idee.

Vorige week Carbonara gemaakt voor 3 vrienden, 1 was van tevoren niet heel enthousiast. Achteraf een heel groot bord op en lyrisch, uiteraard met de enige 5 ingredienten. Dat is echt mijn favoriet denk ik.
Carbonara is bij mij ook een favoriet. Meestal gebruik ik panchetta omdat guanciala soms lastig verkrijgbaar is.

Tegenwoordig te veel “hippe” chefs die er van alles aan toevoegen, nergens voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Zo doe ik het al jaren.

https://pinenutsyndrome.wordpress.com/

Receptuur is simpel:

Laten afkoelen.
En dan blenderen maar:
  • verse basilicum
  • verse knoflook
  • cashewnoten
  • olijfolie.

Zeker! Over olijfolie gesproken, ik heb echt een halve collectie verschillende oliën. Ik heb bijvoorbeeld een hele zachte Extra Vierge uit Portugal, heerlijk om:

De olijfolie te voorzien van Fleur de Sel en wat kapotgestampte tenen knoflook, ff paar dagen laten staan en daarna vers gebakken brood in stukken scheuren en dippen. Zeezout, Himalaya zout of wat anders kan natuurlijk ook maar ik vind de structuur van fleur de sel altijd wat prettiger.

[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 08-10-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

1nsane schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Carbonara is bij mij ook een favoriet. Meestal gebruik ik panchetta omdat guanciala soms lastig verkrijgbaar is.

Tegenwoordig te veel “hippe” chefs die er van alles aan toevoegen, nergens voor nodig...
Nodig is het misschien niet, maar vaak wordt er tegenwoordig aan veel "simpele" gerechten iets van groente oid toegevoegd, vooral zodat het ook gewoon gebruikt kan worden als maaltijd die binnen een gevarieerd dieet past. Is niet (altijd) om hip te zijn. Bijvoorbeeld in het geval van carbonara iets van groene asperges of prei.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 08-10-2020 11:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
naitsoezn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Nodig is het misschien niet, maar vaak wordt er tegenwoordig aan veel "simpele" gerechten iets van groente oid toegevoegd, vooral zodat het ook gewoon gebruikt kan worden als maaltijd die binnen een gevarieerd dieet past. Is niet (altijd) om hip te zijn. Bijvoorbeeld in het geval van carbonara iets van groene asperges of prei.
Is zo maar ik bedoelde meer de hippe chefs die iets online gooien als in “echte Carbonara” en er vervolgens nog allerlei dingen aan toevoegen die het niet per se “gevarieerd gezond” maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd @naitsoezn
Want alleen pasta carbonara is natuurlijk wel een enorme machtige bom. :9
(als je tenminste flink wat echte room, eierdooiers, spek en pasta gebruikt)

Een tegenhanger daarbij in de vorm van groenten en/of salade maakt het wat evenwichtiger. :Y
Wel erbij, niet er doorheen!

in vervolg hierop:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Afgelopen week nog ff walnoten wezen rapen. Want met die stormachtige wind regent het letterlijk noten. En zijn ze eindelijk rijp. Dus niet uit de boom meppen!
Maar ook nu weer: ik zie hele families van mensen met hoofddoekjes (ik heb niks tegen hoofddoekjes; dit is slechts een constatering!) uit het bos komen, gevuld met grote Lidl/Action shoppers met walnoten. :X

En gisteren, tijdens een onstuimig ritje met de MTB door het bos, kreeg ik ze zowat op m'n kop, ze (= walnoten dus) stuiterden zelfs op het frame van m'n fiets. :)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 08-10-2020 11:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:39:
Idd @naitsoezn
Want alleen pasta carbonara is natuurlijk wel een enorme machtige bom. :9
(als je tenminste flink wat echte room, eierdooiers, spek en pasta gebruikt)

Een tegenhanger daarbij in de vorm van groenten en/of salade maakt het wat evenwichtiger. :Y
Wel erbij, niet er doorheen!

in vervolg hierop:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Afgelopen week nog ff walnoten wezen rapen. Want met die stormachtige wind regent het letterlijk noten. En zijn ze eindelijk rijp. Dus niet uit de boom meppen!
Maar ook nu weer: ik zie hele families van mensen met hoofddoekjes (ik heb niks tegen hoofddoekjes; dit is slechts een constatering!) uit het bos komen, gevuld met grote Lidl/Action shoppers met walnoten. :X

En gisteren, tijdens een onstuimig ritje met de MTB door het bos, kreeg ik ze zowat op m'n kop, ze (= walnoten dus) stuiterden zelfs op het frame van m'n fiets. :)
Room in Carbonara.. pun intended neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@1nsane Whatever; met (is altijd lekker) of zonder room, het blijft een 'machtig' gerecht. :9
Zoveel Italianen, zoveel smaken, zoveel waarheden. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:39:
@1nsane Whatever; met (is altijd lekker) of zonder room, het blijft een 'machtig' gerecht. :9
Zoveel Italianen, zoveel smaken, zoveel waarheden. O-)
Ja oké, mét room is ook lekker maar juist dát maakt het zo onnodig machtig als je het mij vraagt. Grootte van de porties is ook een factor.

Je moet eten wat je wilt uiteraard maar het ging mij meer om dat sommige mensen zeggen: ja dit is een échte Carbonara (en gooien er vervolgens een lading room in waar je terstond van dichtslibt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Ja oké, mét room is ook lekker maar juist dát maakt het zo onnodig machtig als je het mij vraagt. Grootte van de porties is ook een factor.

Je moet eten wat je wilt uiteraard maar het ging mij meer om dat sommige mensen zeggen: ja dit is een échte Carbonara (en gooien er vervolgens een lading room in waar je terstond van dichtslibt.)
Ik doe er ook altijd een scheutje room bij, maakt het nét even nog wat smeuïger :) Gewoon een scheutje, niet meteen een kwart liter. Beetje kookroom (wat minder vet) kan ook.

Ik denk dat qua calorieën de ruime hoeveelheden pecorino en parmezaan wat meer aantellen... ;) En uiteraard wat groente of salade ernaast, niet er in!

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@bvk room is inderdaad een vaak toegepast extra ingrediënt, net zoals ananas op een pizza :+
Mijn vriendin vindt dat ook lekker, ik laat het achterwege.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:56:
@bvk room is inderdaad een vaak toegepast extra ingrediënt, net zoals ananas op een pizza :+
Mijn vriendin vindt dat ook lekker, ik laat het achterwege.
Goede purist :).

* Boudewijn doet er eigenlijk ook geen room in.

Maarja ik doe wel weer paprika in de ragu bolognese..

Ananas en pizza mogen sowieso niet bij elkaar in de buurt komen. Simpel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

Ik doe er ook altijd een scheutje room bij, maakt het nét even nog wat smeuïger :) Gewoon een scheutje, niet meteen een kwart liter. Beetje kookroom (wat minder vet) kan ook.

Ik denk dat qua calorieën de ruime hoeveelheden pecorino en parmezaan wat meer aantellen... ;) En uiteraard wat groente of salade ernaast, niet er in!
Op de brandstapel gij!! })

Gekheid natuurlijk ;-) scheutje room is erg lekker maar niet het origineel zoals sommige chefs pretenderen. Uiteindelijk evolueren gerechten sowieso, het idee dat er iets als een kapsalon zou komen, zal vast ook niet opgekomen zijn in het hoofd van de eerste die vlees op een spit zette en er vlokken vanaf ging snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:22:
[...]
<>het idee dat er iets als een kapsalon zou komen, zal vast ook niet opgekomen zijn in het hoofd van de eerste die vlees op een spit zette en er vlokken vanaf ging snijden.
En ik eet dat eens in de twee jaar - maar prima!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aZXHpS4dPiov8OMKneSyDmT0w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QawsAUGdqyTvRA4e9sg4D70B.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de derde keer bavette gemaakt. Destijds drie stukken uit 1 lap gesneden.

1e x sousvide en afgebakken (redelijk stug)
2e x afgegrild (redelijk mals)
3e x 1 uur gemarineerd in vijgen azijn, honing, olijfolie, knoflook en afgegrild (perfect)

Bavette kan het wel gebruiken om even te marineren om wat zachter te worden lijkt het dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:08:
[Afbeelding]

Voor de derde keer bavette gemaakt. Destijds drie stukken uit 1 lap gesneden.

1e x sousvide en afgebakken (redelijk stug)
2e x afgegrild (redelijk mals)
3e x 1 uur gemarineerd in vijgen azijn, honing, olijfolie, knoflook en afgegrild (perfect)

Bavette kan het wel gebruiken om even te marineren om wat zachter te worden lijkt het dus..
Ziet er jammie uit! Ik maak zelf ook regelmatig vlees Sous vide klaar alvorens het een korstje te geven en doorgaans komt dat er lekker uit :-) op wat voor temperatuur had je SV gedaan?

Moet wel zeggen dat ik Bavette nog niet SV gedaan heb, is doorgaans toch een relatief dun stuk vlees dus is even grillen meestal zo klaar anyway.

Marinade kan idd helpen, met name als je bijvoorbeeld verse ananaspulp gebruikt (zit Bromine in wat het vlees heel zacht maakt omdat het de vezels deels afbreekt). Mocht je dat een keer doen, wel daarna het vlees goed schonen en niet schrikken dat de buitenkant wat lichter van kleur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:47:
[...]

Ziet er jammie uit! Ik maak zelf ook regelmatig vlees Sous vide klaar alvorens het een korstje te geven en doorgaans komt dat er lekker uit :-) op wat voor temperatuur had je SV gedaan?

Moet wel zeggen dat ik Bavette nog niet SV gedaan heb, is doorgaans toch een relatief dun stuk vlees dus is even grillen meestal zo klaar anyway.

Marinade kan idd helpen, met name als je bijvoorbeeld verse ananaspulp gebruikt (zit Bromine in wat het vlees heel zacht maakt omdat het de vezels deels afbreekt). Mocht je dat een keer doen, wel daarna het vlees goed schonen en niet schrikken dat de buitenkant wat lichter van kleur wordt.
Ik meen 49-50 graden voor 1,5 uur..idee was om medium rare uit te komen en daar leek het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Ik meen 49-50 graden voor 1,5 uur..idee was om medium rare uit te komen en daar leek het wel op.
Ik doe het meeste rundvlees op 55 a 56 graden in de SV. Ook dan is het medium rare, check een stukje terug maar de foto van die Picanha steaks op dat ronde houten bord wat ik gepost heb. Als je inzoomt op de stukjes die ik gesneden heb, dat is toch echt medium rare en op 55 graden gedaan voor 2,5 uur.

Ik heb het idee dat je wellicht te kort en op te lage temp gedaan hebt want anders zou het gewoon botermals moeten zijn. Volgens mij komt er pas boven de 53 graden een soort pasturisatie(?) proces op gang waardoor het vlees mals wordt.

Uiteindelijk is Bavette ook gewoon rundvlees dus ik kan me haast niet voorstellen dat het qua temperatuur dan veel zou moeten verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ok, ik dacht dat ik dan met het afgrillen te hoog zou komen, omdat het niet zo'n dik stuk was. Verklaar wellicht inderdaad, iets met het omzetten van enzymen enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Ik heb het idee dat je wellicht te kort en op te lage temp gedaan hebt want anders zou het gewoon botermals moeten zijn. Volgens mij komt er pas boven de 53 graden een soort pasturisatie(?) proces op gang waardoor het vlees mals wordt.

Uiteindelijk is Bavette ook gewoon rundvlees dus ik kan me haast niet voorstellen dat het qua temperatuur dan veel zou moeten verschillen.
Het is geen pasteurisatie maar denaturatie. Het spierweefsel denatureert waardoor het vlees minder taai wordt.
Bindweefsel ontbindt ( ;) ) bij hogere temperaturen, ik meen ±65-70C.

Pasteurisatie treedt ook op maar is niet het proces dat je ihkv mals worden zoekt.

(modernist cuisine er eens op naslaan is best interessant, ik ga het vanmiddag even helemaal herlezen. is goed voor het verbeteren van de parate kennis).

Temperaturen verander je mag de diersoort (Zalm op 55c is niet zo lekker) en de verhouding vet/bindweefsel in je product.

En dan heb je gekke dingen als een 92c brisket...

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2020 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Mijn dochter koos Carbonara voor haar verjaardag dus morgen weer op het menu.

We eten heel gevarieerd en altijd veel groenten dus die ene dag zonder maakt dan ook niet uit, lekker een flink bord koolhydraten vet en smaak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FddfF2UcBYnQzK5G6A5Ko8-9MYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLWxMSXbeaPgBC2ghHgzBVq0.jpg?f=fotoalbum_large

Bavette day after broodje 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Het is geen pasteurisatie maar denaturatie. Het spierweefsel denatureert waardoor het vlees minder taai wordt.
Bindweefsel ontbindt ( ;) ) bij hogere temperaturen, ik meen ±65-70C.

Pasteurisatie treedt ook op maar is niet het proces dat je ihkv mals worden zoekt.

(modernist cuisine er eens op naslaan is best interessant, ik ga het vanmiddag even helemaal herlezen. is goed voor het verbeteren van de parate kennis).

Temperaturen verander je mag de diersoort (Zalm op 55c is niet zo lekker) en de verhouding vet/bindweefsel in je product.

En dan heb je gekke dingen als een 92c brisket...
Ja ik was ook niet exact met de termen bekend maar ik weet wel dat boven de 53 graden oid rundvlees een bepaald proces ondergaat waarbij dus idd de boel een stuk malser wordt.

Van Brisket snap ik opzich wel dat je het op hogere temp doet.

Dat scheelt wellicht in de bereidingstijd? Uiteindelijk is het suddervlees en zit dus relatief veel collageen in wat je er langzaam uit moet koken om het mals te krijgen anderzijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
douwe.nl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:19:
Mijn dochter koos Carbonara voor haar verjaardag dus morgen weer op het menu.

We eten heel gevarieerd en altijd veel groenten dus die ene dag zonder maakt dan ook niet uit, lekker een flink bord koolhydraten vet en smaak :P
Maak er een lekkere caprese bij, heb je toch nog iets van groenvoer :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Maak er een lekkere caprese bij, heb je toch nog iets van groenvoer :-)
En dan met Burrata - lekkere smeerboel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Haha dan kom ik ook nog van mn basilicum af :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

douwe.nl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:11:
Haha dan kom ik ook nog van mn basilicum af :p
Wat vaker Italiaans eten ;) Maar ook bij andere keukens is het een heerlijk kruid natuurlijk, ik heb nooit echt een overschot.

@PnD Wat heb je verder nou nog op je brood erbij liggen, zie ik pruim en schapenkaas?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

bvk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Wat vaker Italiaans eten ;) Maar ook bij andere keukens is het een heerlijk kruid natuurlijk, ik heb nooit echt een overschot.

@PnD Wat heb je verder nou nog op je brood erbij liggen, zie ik pruim en schapenkaas?
Champignons afgeblust met balsamico en grana padano. Mistte alleen de rucola met citroen/olijfolie nog voor het frisje.

[ Voor 8% gewijzigd door PnD op 10-10-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Hebben jullie weleens een echt goede nasi/friedrice gemaakt en hoe is jullie recept werkwijze en welke producten gebruik je?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ben best wel fan van bep vuyk wat dat betreft @pizzacabonara Genoeg online te vinden.

Wel netjes ook eitje pocheren enzo he. Dat soort kleine touches vergroot het gevoel enorm. Ook voeg ik meer rawits toe, en gebruik ik ebi.

Pagina: 1 ... 70 ... 111 Laatste