Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
douwe.nl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Lekker eten is heel simpel met goede ingredienten :*)

Ik gebruik altijd parmegiano reggiano, zo veel beter dan alternatieven die er op lijken. nog nooit schaap gebruikt, dat is wel een goed idee.

Vorige week Carbonara gemaakt voor 3 vrienden, 1 was van tevoren niet heel enthousiast. Achteraf een heel groot bord op en lyrisch, uiteraard met de enige 5 ingredienten. Dat is echt mijn favoriet denk ik.
Met manchego wil het ook wel :Y

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:29:
Ik ben best wel fan van bep vuyk wat dat betreft @pizzacabonara Genoeg online te vinden.

Wel netjes ook eitje pocheren enzo he. Dat soort kleine touches vergroot het gevoel enorm. Ook voeg ik meer rawits toe, en gebruik ik ebi.
Gepocheerd ei, whut? Wat is ebi?

Belangrijk is dat je de rijst een avond tevoren kookt en koelt. Verder marineer ik kippendij in tamarinde en ketjap van te voren.

Daarna gesnipperde ui wokken, de kip er bij, wat trassi en inderdaad rawit's. Dan vaak paksoi en taugé mee wokken. Rijst erbij en afmaken met wat verdere smaakmakers zoals gedroogde garnalen.

Gebakken ei ernaast plus wat seroendeng, gebakken uitjes en kroepoek. Thats it ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hamblokjes zijn ook lekker.

Ebi zijn de dingen die jij gedroogde garnalen noemt ;) . Ik pocheer er vaak een eitje op, of gooi een rauw ei door de rijst. Die rijst hussel ik dan zodat het ei om de rijst heel stolt. Krijgt het net iets meer body van. Zie je vaak bij 'de Chinees' gebeuren en ik vind het wel lekker.

Goede ketjap (ABC of Bango) is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:40:

Ebi zijn de dingen die jij gedroogde garnalen noemt ;)
Weer wat geleerd!
Ik pocheer er vaak een eitje op, of gooi een rauw ei door de rijst.
Een rauw ei er doorheen meebakken is inderdaad ook lekker, dat vergat ik te noemen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja dat, maar voor de lezer: blijf goed koken. Je wil geen scrambled eggs in je rijst hebben.
idealiter zie je het niet en proef je het niet heel expliciet maar merk je het als het mist. Dan is het het mooist.

Ik ben trouwens een liefhebber van zelfgefrituurde emping bij mijn nasi. Met daaroverheen een spoortje kecap. O+
Rempejek ook lekker maar te machtig.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 10-10-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 15:51

PnD

like in Pinda ^_^

Over bepaalde beb vuyk gesproken. Toevallig een boek voor mijn neus liggen terwijl ik bovenstaande lees.
Heel grappig trouwens. Staat bij veel recepten ook bij hoe je het in de magnetron kan maken 🤣🤣🤣🤔🤔🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VOY-_or2FApkYH98gHDQ06WDyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npkPE8vfKXmbs2WA6ZFefzpj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZkD17CcuYZVHjRGvg6GQayX91g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNpdwjep4H0iZWkpCNEylDtq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgpfptxhgeDEbsVsNJ0ZPbIFpdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj6UvYbIAOcpYBBsI6F9ZLqg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door PnD op 10-10-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dat boek bedoelen we inderdaad als we het over "Beb" hebben, maar dat was wel duidelijk :)

Alleen heb ik nooit van een magnetron gebruik gemaakt om deze recepten te maken....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb echt wel vrij veel materiaal... Denk ik zo. Maar een magnetron , nee. Mijn vriendin moet die van haar bedienen. Ik heb er ook geen gevoel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik ben best wel fan van bep vuyk wat dat betreft @pizzacabonara Genoeg online te vinden.

Wel netjes ook eitje pocheren enzo he. Dat soort kleine touches vergroot het gevoel enorm. Ook voeg ik meer rawits toe, en gebruik ik ebi.
Thanks ik ga het even proberen. Met nasi is het zo dat het heel makkelijk lijkt om te maken maar vaak is het met dingen die simpel lijken toch veel moeilijker dan je in eerste instantie denkt. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een lekkere pizza of een croissant. Om maar eens wat te noemen.

En Ebi = Trassi?

Kennen jullie Uncle Rodger ;)

[ Voor 14% gewijzigd door pizzacabonara op 11-10-2020 11:36 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee ebi zijn hele gedroogde garnaaltjes. Trassi is gerfermenteerde garnalen pasta.

Die bep vuyk hierboven is het originele boek, aangevuld met allemaal magnetrontips. Niet helemaal the real deal dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Dat jij geen magnetron hebt, wil niet zeggen dat het geen culinaire bereidingswijze is @Boudewijn 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:30:
Dat jij geen magnetron hebt, wil niet zeggen dat het geen culinaire bereidingswijze is @Boudewijn 😆
Niet het deel dat vuyk heeft geschreven. Maar toevoegingen door een derde. Die tekst als zijnde van vuyk aanmerken is dus niet correct :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

PnD schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:30:
Ik heb wel een magnetron, maar daarin Rendang of Saté maken lijkt me toch niet zo'n goed (en erg lekker) idee... ;)

Maar iedereen zijn voorkeuren natuurlijk!

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
pizzacabonara schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Thanks ik ga het even proberen. Met nasi is het zo dat het heel makkelijk lijkt om te maken maar vaak is het met dingen die simpel lijken toch veel moeilijker dan je in eerste instantie denkt. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een lekkere pizza of een croissant. Om maar eens wat te noemen.

En Ebi = Trassi?

Kennen jullie Uncle Rodger ;)

[YouTube: Uncle Roger Review GORDON RAMSAY Fried Rice]
Als je een keer een pakje echte trassie openmaakt, dan ruik je het verschil wel hoor ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

bvk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Ik heb wel een magnetron, maar daarin Rendang of Saté maken lijkt me toch niet zo'n goed (en erg lekker) idee... ;)

Haha nee zeker niet, maar ze maken dus echt de gekste dingen in de magnetron. Zal destijds wel de nieuwigheid zijn dat ze dat serieus namen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Saté maak ik altijd in de magnetron.

Nu scheelt het wel dat er ook een ovenstand op zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Als je een keer een pakje echte trassie openmaakt, dan ruik je het verschil wel hoor ;)
Zeker weten, dat spul ligt driedubbel geseald in mijn koelkast :9

PnD schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:05:
[...]
Haha nee zeker niet, maar ze maken dus echt de gekste dingen in de magnetron. Zal destijds wel de nieuwigheid zijn dat ze dat serieus namen ofzo.
Dit inderdaad. Het was echt zo'n hype eind vorige eeuw. Ik heb er een en in mijn nieuwe keuken komt ie ook weer terug.
Puur de magnetron is leuk voor warme choco en popcorn. Combi kan wel eens leuk zijn om snel een hele kip in een braadzak te garen (werkt verrassend goed) maar het meest gebruik ik de grill-stand om borden voor te verwarmen etc.

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 11-10-2020 16:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Zeker weten, dat spul ligt driedubbel geseald in mijn koelkast :9

[...]

Dit inderdaad. Het was echt zo'n hype eind vorige eeuw. Ik heb er een en in mijn nieuwe keuken komt ie ook weer terug.
Puur de magnetron is leuk voor warme choco en popcorn. Combi kan wel eens leuk zijn om snel een hele kip in een braadzak te garen (werkt verrassend goed) maar het meest gebruik ik de grill-stand om borden voor te verwarmen etc.
Waarom in de ijskast? Hier staat het in een weckpot in de kast. Bij de baas vrouw in een Tupperware bakje, in een Tupperware bakje. Gewoon in de la.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn zal vast ook prima buiten de koelkast kunnen eigenlijk, ik heb de neiging aangebroken verpakkingen te koelen, als automatisme.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja het is al verrot en een tikje zout. Wij hebben beide geen extreem grote ijskasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:44:
Ja het is al verrot en een tikje zout. Wij hebben beide geen extreem grote ijskasten.
Ik zou Trassie sowieso niet snel in de koelkast bewaren eigenlijk, als het doosje waar je het in doet per ongeluk niet goed dicht zit, dan meurt heel je koelkast er de volgende dag naar.

Mijn devies is, als iets bij aanschaf al niet in de koeling ligt en niet geseald is in beschermende atmosfeer, dan kan het gewoon buiten de koeling blijven. Zo ook dus Trassie. Mocht het buiten de koeling vandaan komen en wel geseald zijn, dan gewoon even checken wat de verpakking zegt (of internet als het het geen bedrukte verpakking heeft).

EDIT: geen grote ijskasten? Doe als ik, zet er een in je kelder :P En zet er een vriezer onder :)

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 12-10-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oef, restjes-dag noms: witlof, wortel, aardappeltjes, kookroom, rozemarijn, spekjes, geraspte kaas, honing, en gehakte hazelnoten, panneermeel. In de oven, véél te lekker, ik zou zo die hele bak op kunnen eten, terwijl het een maaltijd voor 2 personen is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Ik zou Trassie sowieso niet snel in de koelkast bewaren eigenlijk, als het doosje waar je het in doet per ongeluk niet goed dicht zit, dan meurt heel je koelkast er de volgende dag naar.

Mijn devies is, als iets bij aanschaf al niet in de koeling ligt en niet geseald is in beschermende atmosfeer, dan kan het gewoon buiten de koeling blijven. Zo ook dus Trassie. Mocht het buiten de koeling vandaan komen en wel geseald zijn, dan gewoon even checken wat de verpakking zegt (of internet als het het geen bedrukte verpakking heeft).

EDIT: geen grote ijskasten? Doe als ik, zet er een in je kelder :P En zet er een vriezer onder :)
Mijn vriezer staat in mijn kelder thuis. Dat is 4 etages :) . Net onhandig om ff snel te lopen.
Bij de baasvrouw is er gewoon een koelvries-combinatie. En een tweede in de schuur, voor bier ed (oude ijskast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:14:
Oef, restjes-dag noms: witlof, wortel, aardappeltjes, kookroom, rozemarijn, spekjes, geraspte kaas, honing, en gehakte hazelnoten, panneermeel. In de oven, véél te lekker, ik zou zo die hele bak op kunnen eten, terwijl het een maaltijd voor 2 personen is.
Klinkt goed hoor, poidh ;)
Show hier je maaltijd van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En daar hebben we een bavette discussie - het loopt erg door elkaar, wellicht gewoon de beide topic samenvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

En daar hebben we een bavette discussie - het loopt erg door elkaar, wellicht gewoon de beide topic samenvoegen?
Nee laten we lekker de eet-snapshots daar doen en de wat inhoudelijkere dingen hier.

Iig daar zou ik sterk voorstander van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ardana schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:14:
Klinkt goed, een soort van Hollandse nasi goreng dus, als in restjes opmaken. Maar denk nou aan je lijn, dat is bijna je halve lichaams gewicht! :+

Wat trassi betreft: Het hangt er denk ik ook wel vanaf of het een zachte pasta is of een hard blok. Die paste moet na aanbreken van het potje wel koel bewaard worden. En hoe kouder iets is de minder geur er vrijkomt.

Ergo, ik bewaar mijn trassi (zowel hard en zacht) ook gewoon in de koelkast en ruik daar niets van.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bvk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:31:
[...]
Klinkt goed, een soort van Hollandse nasi goreng dus, als in restjes opmaken. Maar denk nou aan je lijn, dat is bijna je halve lichaams gewicht! :+
Gezien het voornamelijk groente was, 200 gram aardappels verdeeld over 2 porties, de rest groente, dénk ik dat het wel mee viel. Tenzij ik de andere portie ook eet :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

[...]

Men gaat daar gewoon off-topic, die discussies over bavette of tapenade etc. horen en kunnen IMHO ook gewoon in dit topic.

@Ardana Goed bezig dan, vitamientjes zijn je vriendjes :) Zeker als het ook nog eens lekker smaakt!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Mijn vriezer staat in mijn kelder thuis. Dat is 4 etages :) . Net onhandig om ff snel te lopen.
Bij de baasvrouw is er gewoon een koelvries-combinatie. En een tweede in de schuur, voor bier ed (oude ijskast).
4 verdiepingen? Dan neem ik aan dat je ook een lift hebt :P

Ik heb mazzel, ik woon bovenste (3e) verdiep en we hebben zo’n kledingkast achtige lift maar volgens mij moet die er vanaf 4 verdiepingen inzitten.

Overigens gebruik ik de koelkast en vriezer in de kelder ook vooral voor opslag, dry-aging en dat soort zaken, verder ligt er buiten de koelkast een lading speciaalbieren waar je twee olifanten een week dronken van zou kunnen voeren. Maar het scheelt dat als ik binnenkom in het portiek, het slechts een klein trapje af is en meteen links om de hoek zit :-)

Sinds een tijdje heb ik ook een garage met nutsvoorzieningen en die ligt direct naast het complex maar ik twijfel nog om daar een vrieskist te planten maar ik probeer de hobby wel een beetje onder controle te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Ik heb daar blijkbaar geen toegang toe, is dat HK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

@1nsane jep. Hk

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Maar eens toegang vragen dan, mis laatste tijd wel vaker leuke topics van daar blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Maar eens toegang vragen dan, mis laatste tijd wel vaker leuke topics van daar blijkbaar.
Zou ik doen, al weet ik ook niet precies waarom het ene topic in HK en het andere in AZ zit, HK geeft wel wat meer privacy dacht ik.

Voorwaarden aanvragen huiskamer (HK) toegang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@franssie @1nsane het show je maaltijd topic is meer een opsom topic. Dat word hier niet zo gewaardeerd. Weinig discussie, veel foto.
HK sowieso gezellig hoor:). Net wat losser allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Zou ik doen, al weet ik ook niet precies waarom het ene topic in HK en het andere in AZ zit, HK geeft wel wat meer privacy dacht ik.

Voorwaarden aanvragen huiskamer (HK) toegang
Done :) ben benieuwd of ik straks maaltijd van de dag kan begluren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Done :) ben benieuwd of ik straks maaltijd van de dag kan begluren
Zou leuk zijn, gaat je vast lukken :)

Vanmiddag een kilo varkenspoot (voor de Ramen) en een kilo hamschijf gehaald (voor in de snert), tijd voor soep!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Zou leuk zijn, gaat je vast lukken :)

Vanmiddag een kilo varkenspoot (voor de Ramen) en een kilo hamschijf gehaald (voor in de snert), tijd voor soep!
We shall see, merk laatste tijd wel vaker dat ik topics mis loop die in HK zitten. Zou leuk zijn :)

Nice! Het is ook echt weer soeptijd inderdaad, toch grappig dat je er spontaan trek in krijgt als de temperatuur daalt. Inmiddels ook al weer lekker wat soepen gemaakt, de grootmoeders kippensoep, tomatensoep en snert blijven toch wel favoriet moet ik zeggen.

Ik heb begin dit jaar ook ladingen gemaakt en ingevroren in vacuumzakken, zal er daar ook maar weer eens wat van gaan ontdooien, ook om ruimte te maken in de vriezers, er ligt sowieso nog 3,5kg Ribeye van Beimer te besterven in de koelkast en die wil ik morgenavond gaan versnijden en in porties in vacuum invriezen zodat ze zo de SV in kunnen als ik er trek in heb. Moet dan toch zorgen dat het ergens erin gaat passen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hmm ja dat is een herkenbaar probleem. Hier zit nu de vriezer even vol met zalm en eend... en croquetten.
Binnenkort gaan we weer een paar batches currypasta maken, en daarna wordt het idd erwtensoeptijd.

Nomz :9~

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zo, Currytent chez Baudouin was vandaag weer bezig.

1-2x per jaar maak ik serieus veel currypasta. Ideaal als je gaar bent na een lange dag werken maar wel iets lekkers wil. Ik doe eigenlijk zeer zeer zelden aan afhalen/bezorgen (dit jaar wel 3x... tot nu toe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGnxbYDgFzlHRDyOVjaNkgVi8mg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34vqUeeHoQ6WRSULhNRlRXJO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFKvmyUU4AeoLsdjhfbGnuKHVsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zk2okqu37ct9xLlFpKKgpzO7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mepuQ6z2RLEpwFrtIqqD5W3FVnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCSg9TmRRMdE49J8S84LJVSe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AssyEz-BJloD5-OoSBw5TLz4J1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFSSzqa2Rd3KK1xeKwWyizTJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLW3utK8MJRqBhTePYjURoHwID4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zf0cO3qyQI1ZrvdhQiBlYZNX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFs1lS5PnB8hqFFbtmb9O_6jEEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12UZo8GC7lJfwAIp2QKkcsX1.jpg?f=fotoalbum_tile

Er komt nog wat meer info over. Rode curry, groene curry, penang en massaman.

Damn ik heb nu trek in een heet bord curry.

DIt was 1200gram schoon aan sjalotten, en 50 tenen knoflook. Dat zet denk ik wel eea in perspectief qua hoeveelheden. Op de massaman na is alles geportioneerd en gevacuumeerd. Dan gaat het hierna gecodeerd de vriezer in.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 13-10-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
Ziet er goed uit!

Welke tool zit er op je staafmixer of is deze staafmixer zelf niet zo standaard?

[ Voor 28% gewijzigd door tagican op 13-10-2020 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
tagican schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:52:
Ziet er goed uit!

Welke tool zit er op je staafmixer of is deze staafmixer zelf niet zo standaard?
Dat Ik gewoon standaard bamixen. Ik heb de specerijen met de "hakbak" (officiële naam "Zauberstab") gedaan. Daarna in de maatbeker/pot met het mesje.

Nu heb ik een bamix, en mijn vriendin ook. Dat was helemaal handig. 1 aan tafel voor de pasta, 1 op het aanrecht voor het malen. * Boudewijn loves bamix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Boudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:10:

1-2x per jaar maak ik serieus veel currypasta. Ideaal als je gaar bent na een lange dag werken maar wel iets lekkers wil. Ik doe eigenlijk zeer zeer zelden aan afhalen/bezorgen (dit jaar wel 3x... tot nu toe).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

DIt was 1200gram schoon aan sjalotten, en 50 tenen knoflook. Dat zet denk ik wel eea in perspectief qua hoeveelheden. Op de massaman na is alles geportioneerd en gevacuumeerd. Dan gaat het hierna gecodeerd de vriezer in.
Heb daar ook al eens over zitten lezen. Maak nu niet vaak curry o.b.v. een pasta. In een recept voor linzencurry gebruik ik nu er een uit een potje.

Moet ook altijd bescheiden zijn met de pittigheid ivm de kinderen. Ze kunnen wel bovengemiddeld het verdragen, maar er zijn grenzen.

Als je een recept hebt, lees ik het graag. Hoe ga je om met de houdbaarheid? Lees 3-6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Heb daar ook al eens over zitten lezen. Maak nu niet vaak curry o.b.v. een pasta. In een recept voor linzencurry gebruik ik nu er een uit een potje.

Moet ook altijd bescheiden zijn met de pittigheid ivm de kinderen. Ze kunnen wel bovengemiddeld het verdragen, maar er zijn grenzen.

Als je een recept hebt, lees ik het graag. Hoe ga je om met de houdbaarheid? Lees 3-6 maanden.
Ik vacumeer per 1-2 eetlepels en die zakjes gaan de vriezer in. Prima houdbaar daardoor. Dit was een zakje of 50...

Qua pit, ik ben nu 3x in Thailand geweest, elke keer bijna 4 weken. Ik eet alles "pet pet", "goed pittig" dus, zoals de Thai het zelf ook lusten. Ik ben 2x echt de DoSed door die gasten (1x met groene mango salade... Seriously )

Dus naast deze pepers zet ik er op tafel nog nam prik pla bij. Je kunt enorm spelen met de hoeveelheid peper, maar ook met de hoeveelheid kokosmelk.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 14-10-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Boudewijn schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Ik vacumeer per 1-2 eetlepels en die zakjes gaan de vriezer in. Prima houdbaar daardoor. Dit was een zakje of 50...

Qua pit, ik ben nu 3x in Thailand geweest, elke keer bijna 4 weken. Ik eet alles "pet pet", "goed pittig" dus, zoals de Thai het zelf ook lusten. Ik ben 2x echt de DoSed door die gasten (1x met groene mango salade... Seriously )

Dus naast deze pepers zet ik er op tafel nog nam prik pla bij. Je kunt enorm spelen met de hoeveelheid peper, maar ook met de hoeveelheid kokosmelk.
Die potjes curry uit de winkel staan bij mij ook gerust maanden in de koelkast. Lijkt me niet dat met die gevacumeerde zelf gemaakt curry er na een jaar opeens iets mee is? Ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

PnD schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Die potjes curry uit de winkel staan bij mij ook gerust maanden in de koelkast. Lijkt me niet dat met die gevacumeerde zelf gemaakt curry er na een jaar opeens iets mee is? Ervaring mee?
Die potjes curry uit de winkel hebben natuurlijk conserveringsmiddelen erin zitten om het langer houdbaar te maken ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52

Thompson

Beeromaniac

Boudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:10:

Oeh dit staat voor mij ook nog op het wensenlijstje om binnenkort eens te gaan doen.
Ik merk dat ik stiekem toch best vaak zo'n bakje/potje wat zoiets als dit koop; Red Curry Paste

Die kant en klare paste's zijn gewoon zo fijn in gebruiksgemak vs. elke keer verse ui/knoflook/peper/gember etc.

Uitgebreidere omschrijving, tips, do's en don't zeer welkom dus.
[...]

I(1x met groene mango salade... Seriously )
Een goeie Som Tam :9~ Jammer dat groene mango zo moeilijk verkrijgbaar is hier. Maar dit kunnen inderdaad wel écht pititg zijn. Zeker als je vraagt voor local spicy.

[ Voor 7% gewijzigd door Thompson op 14-10-2020 09:54 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Thompson schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Oeh dit staat voor mij ook nog op het wensenlijstje om binnenkort eens te gaan doen.
Ik merk dat ik stiekem toch best vaak zo'n bakje/potje wat zoiets als dit koop; Red Curry Paste

Die kant en klare paste's zijn gewoon zo fijn in gebruiksgemak vs. elke keer verse ui/knoflook/peper/gember etc.

Ik ga een stukje tikken voor het blog van @bvk en mij. Ik roep het hier wel als dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Thompson schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

[...]

Een goeie Som Tam :9~ Jammer dat groene mango zo moeilijk verkrijgbaar is hier. Maar dit kunnen inderdaad wel écht pititg zijn. Zeker als je vraagt voor local spicy.
Tja ik heb zelf ook wel curry pasta gemaakt. En als ik eerlijk ben, je proeft nauwelijks verschil met de betere curry pasta's uit de winkel.

Je hebt natuurlijk wel meer keuze en variatie als je het zelf doet. Maar zelf curry pasta maken doe ik eigenlijk alleen nog voor een paar specifieke gerechten. Algemene rode curry pasta koop ik gewoon want er is nauwelijks een verschil te bespeuren met zelfgemaakt voor mij.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Dat is een goed idee zelf curypasta's maken. Is de smaak nog goed na het uit de vriezer halen, verlies je geen smaak/geur?

Dit zou je dan ook bijvoorbeeld kunnen doen voor de Soto Ajam. In plaats van die bakjes (boemboe) kopen waar vaak veel te veel olie in zit of teveel zout.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 15:09
Staat wel op mijn wenslijstje om dat ook vaker zelf te doen, maar itt bijvoorbeeld een stroganoff/goulash/pasta saus heb je toch wel wat meer exotische ingrediënten nodig voor onze keuken.
Zo maak ik wel eens zelf Chicken Tikka Massala, daar valt het nog wel mee (vooral garam masala), maar die zou ik inderdaad gelijk voor een paar porties kunnen maken. Best een goed idee eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
Zebby schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:23:
Staat wel op mijn wenslijstje om dat ook vaker zelf te doen, maar itt bijvoorbeeld een stroganoff/goulash/pasta saus heb je toch wel wat meer exotische ingrediënten nodig voor onze keuken.
Zo maak ik wel eens zelf Chicken Tikka Massala, daar valt het nog wel mee (vooral garam masala), maar die zou ik inderdaad gelijk voor een paar porties kunnen maken. Best een goed idee eigenlijk...
https://www.jamieoliver.c...pes/chicken-tikka-masala/

Zelf maak ik die nog wel eens, erg lekker. Prima in te vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 15:09
YouTube: Homemade Chicken Tikka Masala That Anyone Can Make

Deze maak ik. Twee take aways waren om volle vet yoghurt te gebruiken, en 't bruinen in vele rondes te doen omdat anders veel te veel vocht vrijkomt en niks bruin wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
pizzacabonara schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Dat is een goed idee zelf curypasta's maken. Is de smaak nog goed na het uit de vriezer halen, verlies je geen smaak/geur?

Dit zou je dan ook bijvoorbeeld kunnen doen voor de Soto Ajam. In plaats van die bakjes (boemboe) kopen waar vaak veel te veel olie in zit of teveel zout.
Ik vacumeer ze dus en vries ze daarna in. Wellicht gaat er iets aan smaak vanaf, maar niet heel merkbaar voor mijn gevoel. Ik kan hier zowel uitgebreid en mooi mee koken, als om 2100 na 5 bier thuis komen van de domibo en dan alsnog een redelijke maaltijd neerzetten. Daarnast is het gewoon echt lekker.

Potjes en pakjes: ik vind de meeste curry pasta minder lekker, ook bijvoorbeeld de mae ploy haalt het gewoon niet. Minder floraal dan zelf doen. Bij mijn pasta hangt daar een versgeraspte laos lucht boven, die je uit een pakje gewoon minder hebt. Afmaken met die erwt-achtige bittere dingen, of thaise aubergine, en thaise basilicum is wel de finishing touch. Als ik het in huis heb gaat het erop :+.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 14-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
Om even verder in te haken op de curry discussie.

Ik zelf heb de Mini Curry Bijbel, ik kan deze blind aanraden. Staan allerlei soorten curry pastas in, en curries. Met uitleg en achtergrond als je het leuk vind. Curry maken is eigenlijk ontzettend simpel, het is de voorbereiding waar het werk in zit. Maar als je eenmaal de ingrediënten in huis hebt is het vrij makkelijk zelf maken. Ook voor mij 1 van de kookboeken die niet zo erg vernederlands is, wat ik zelf wel waardeer. Ik doe in de meeste gerechten ook minder gedroogde chili als staat aangegeven terwijl pittig eten geen onbekende is.

Voor 10 euro kan je ook geen buil vallen natuurlijk. Maar dit boek is voor mij wel echt een paradijs, zoveel lekkere curries en je leert zeer snel dat het koken echt heel simpel is. Laatst een curry up waar gemalen Cashew noten in zaten! Was ook heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

The Curry Guy is ook een leuk boek wat dat betreft. Of Benares (het Londense restaurant van Atul Kochhar) waar hele goede masala recepten in staan.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Lekker stoofvlees vanavond...
Maak het altijd liever dag van te voren (zeker gezien de kwaliteit vlees, AH Ierse riblap)
Gisteren niet meer van gekomen helaas..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM3KaXO15g-1fmrhODVKviH-BtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzUw0Ej6Qlera4go7MmBGnQI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Postius schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:48:
Om even verder in te haken op de curry discussie.

Ik zelf heb de Mini Curry Bijbel, ik kan deze blind aanraden. Staan allerlei soorten curry pastas in, en curries. Met uitleg en achtergrond als je het leuk vind. Curry maken is eigenlijk ontzettend simpel, het is de voorbereiding waar het werk in zit. Maar als je eenmaal de ingrediënten in huis hebt is het vrij makkelijk zelf maken. Ook voor mij 1 van de kookboeken die niet zo erg vernederlands is, wat ik zelf wel waardeer. Ik doe in de meeste gerechten ook minder gedroogde chili als staat aangegeven terwijl pittig eten geen onbekende is.

Voor 10 euro kan je ook geen buil vallen natuurlijk. Maar dit boek is voor mij wel echt een paradijs, zoveel lekkere curries en je leert zeer snel dat het koken echt heel simpel is. Laatst een curry up waar gemalen Cashew noten in zaten! Was ook heerlijk!
Klinkt goed ik ga het even bekijken!
PnD schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:14:
Lekker stoofvlees vanavond...
Maak het altijd liever dag van te voren (zeker gezien de kwaliteit vlees, AH Ierse riblap)
Gisteren niet meer van gekomen helaas..

[Afbeelding]
Zie ik dat goed maak jij je stoof met selderij erin of is dat iets anders. Mooie binding heeft die stoof.

[ Voor 23% gewijzigd door pizzacabonara op 17-10-2020 12:45 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

pizzacabonara schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Klinkt goed ik ga het even bekijken!

[...]

Zie ik dat goed maak jij je stoof met selderij erin of is dat iets anders. Mooie binding heeft die stoof.
Gebaseerd op dit recept: https://uitpaulineskeuken.nl/2018/12/recept-stoofvlees.html

Binding is idd in 1x goed, zonder in hoeven te koken of extra bindmiddel.
Gebaseerd op dit recept:
https://uitpaulineskeuken.nl/2018/12/recept-stoofvlees.html

Alleen dan zonder de champignons en paar digestive koekjes en koekkruiden om de kruidnoten te compenseren. Omdat ik wat traag was met groenten (wortel en leftover knolselderij in kleine blokjes) te snijden was de ui richting gekarameliseerd. Oja ook nog een restje spekblokjes erin gemikt.

Kan me voorstellen dat knolselderij wellicht ook voor binding zorgt.

Wellicht ben ik nog wel meer punten afgeweken van het recept. Stoofvlees kan je toch ook niet verpesten 🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQwqvUHTO42NLocCwDLK7zbZLF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJtwBX4Vk6gbCnrOwOCRghr1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

Gebaseerd op dit recept: https://uitpaulineskeuken.nl/2018/12/recept-stoofvlees.html

Binding is idd in 1x goed, zonder in hoeven te koken of extra bindmiddel.
Gebaseerd op dit recept:
https://uitpaulineskeuken.nl/2018/12/recept-stoofvlees.html

Alleen dan zonder de champignons en paar digestive koekjes en koekkruiden om de kruidnoten te compenseren. Omdat ik wat traag was met groenten (wortel en leftover knolselderij in kleine blokjes) te snijden was de ui richting gekarameliseerd. Oja ook nog een restje spekblokjes erin gemikt.

Kan me voorstellen dat knolselderij wellicht ook voor binding zorgt.

Wellicht ben ik nog wel meer punten afgeweken van het recept. Stoofvlees kan je toch ook niet verpesten 🤪

[Afbeelding]
Oh geloof me, je kunt stoofvlees verpesten.. zeker als je het opzet en je door omstandigheden ineens snel de deur uit moet en terugkomt waarbij het ongeveer aan het veranderen was in barnsteen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Oh geloof me, je kunt stoofvlees verpesten.. zeker als je het opzet en je door omstandigheden ineens snel de deur uit moet en terugkomt waarbij het ongeveer aan het veranderen was in barnsteen..
Ja, zo kan je alles verpesten 🤣 ik zet het in de oven op 100 graden, dan krijg je dat zelfs niet/moeilijk voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36

NoTimeRemains

I know

[...]

in thailand kookcurcus gedaan, super cool. Maar toen ik een van de koks vroeg of ie zijn papaya salade wilde maken zoals ie em thuis zou doen jezus niet normaal ik ben echt wel wat gewend kwa pit maar dat was niet te doen.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Separating the men from the boys ja. Ik weet niet meer of ik nou mango of papaya had. Bij die salades heb ik 2 grote changs op, een lassie en water. Ik ging zooooo kapot :X

Deze pasta's zijn heel mild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Ja, zo kan je alles verpesten 🤣 ik zet het in de oven op 100 graden, dan krijg je dat zelfs niet/moeilijk voor elkaar.
Hehe, ja verstandig, ik vind het het lekkerst van het gasfornuis. Ik had toen de fout gemaakt om niet zo’n stoofplaatje ertussen te zetten. Enfin sowieso natuurlijk dom om de deur uit te gaan terwijl het nog op staat met open vuur maar er was een noodgeval met een van de dieren en in de haast vergeten om het gas uit te zetten. Gelukkig wel op het kleinste pitje op laag maar zo gebeuren dus ongelukken. Het gas uitzetten vergeet ik niet meer tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Hehe, ja verstandig, ik vind het het lekkerst van het gasfornuis. Ik had toen de fout gemaakt om niet zo’n stoofplaatje ertussen te zetten. Enfin sowieso natuurlijk dom om de deur uit te gaan terwijl het nog op staat met open vuur maar er was een noodgeval met een van de dieren en in de haast vergeten om het gas uit te zetten. Gelukkig wel op het kleinste pitje op laag maar zo gebeuren dus ongelukken. Het gas uitzetten vergeet ik niet meer tegenwoordig ;)
Hoe verschilt oven tov van fornuis qua smaak? Als je de bodem laat aankoeken🤔

Ik zie het alleen als een gemak om het in de oven te doen, maar geen verschil in resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Omdat ik meer met mijn kamado wil doen (en die echt verschilt qua smaak van het fornuis):

https://ottolenghi.co.uk/...n-with-a-crisp-corn-crust

Ik heb net alles aangebakken op het fornuis in een hapjespan, en nu overgezet in een wok die op de BBQ gaat. De hapjespan is net iets te duur voor zo'n truc.
Benieuwd hoe dat lukt, ik ben nu bij fase2 van het gerecht, de chocolade zit erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd-S724wpwAJSUCikUepce2oVSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XboXYo7TPDTidu9wQ53EEbgl.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Ja ik weet dat tomaten mijn coating van mijn aantasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
@Boudewijn Kan me herinneren dat jij wel eens zelf 5 spice poeder hebt gemaakt. Was dat een succes? Ik heb nu een variant vd toko en een Jonnie Boer versie. Laatstgenoemde trekt nogal op taaitaai (wat mss niet vreemd is gezien de kruidnagel / anijs combi) maar is toch goed binnen te houden zogezegd. De eerste, die vd toko smaakte meer naar wat je bij sommige gerechten in een chinees restaurant krijgt geserveerd, maar of dat nou de juiste smaak is, geen idee. Weet jij een merk als alternatief? Is er wel zoiets als een zoals-het-hoort 5 spice poeder?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

mekkieboek schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:01:
@Boudewijn Kan me herinneren dat jij wel eens zelf 5 spice poeder hebt gemaakt. Was dat een succes? Ik heb nu een variant vd toko en een Jonnie Boer versie. Laatstgenoemde trekt nogal op taaitaai (wat mss niet vreemd is gezien de kruidnagel / anijs combi) maar is toch goed binnen te houden zogezegd. De eerste, die vd toko smaakte meer naar wat je bij sommige gerechten in een chinees restaurant krijgt geserveerd, maar of dat nou de juiste smaak is, geen idee. Weet jij een merk als alternatief? Is er wel zoiets als een zoals-het-hoort 5 spice poeder?
Ik verwacht dat het net zoals bijvoorbeeld garam masala een melange is die per kok, regio of fabrikant kan verschillen. Zo heb ik hier een potje staan van Mee Chun die anijs, venkel, kaneel, peperkorrels en gember bevat. Vind ik zelf een lekkere.

Wikipedia noemt kaneel, steranijs, szechuanpeper, venkel en kruidnagel als ingrediënten. En je hebt ook nog 6 of 7 kruiden varianten.

Als je het veel gebruikt loont het misschien om zelf een versie te maken die je bevalt? Beetje experimenteren met welke specerijen je gebruikt en in welke hoeveelheden tot het naar je smaak is ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
het is een mengsel, zonder vaste definitie. Szichuanpeper is bijvoorbeeld geen vast ingredient.
Ik vond mijn mix erg lekker, veel meer aroma dan een potje van de Chinees.

Ik ga morgen even voor het recept kijken voor je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:35
Even checken hier voor ik tot aankoop over ga:

Klopt het dat een Bamix staafmixer inderdaad beter is dan Kitchenaid? Of Braun of whatever? Ik ben zelf nog steeds blij met mijn Kitchenaid keukenmachine, maar lees gemengde verhalen over hun staafmixer.

[ Voor 26% gewijzigd door Cass Casey op 22-10-2020 00:05 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cass Casey schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:01:

Klopt het dat een Bamix staafmixer inderdaad beter is dan Kitchenaid? Of Braun of whatever? Ik ben zelf nog steeds blij met mijn Kitchenaid keukenmachine, maar lees gemengde verhalen over hun staafmixer.
Bamix is een staafmixer merk. Kitchenaid maakt primair planeetmixers en hun merk wordt ook op allerlei ander spul gezet wat over het algemeen niet slecht is maar het zijn geen planeetmixers. Voor het snijwerk koop ik ook een Magimix keukenmachine.
Dus het is wel wat persoonlijk maar als je 'van de merken' bent koop je een merk dat is van wat het moet doen dus geen Kitcheknaid staafmixer of waterkoker. Ben je van looks en kleurenmatchen dan alles Kitchen Aid natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Ik zweer bij bamix ja. Niet heel goedkoop maar laatst ergens gekookt waar ook een ka staafmixer was. De ka-eigenaresse is nu op zoek naar een bamix (de ka is zelfs iets duurder ). Ze heeft even met een van de bamixen van mij en mijn vriendin gespeeld.

Bamix maakt zoals @franssie zegt 1 ding. Al 50jaar ofzo. Verdomd functioneel. Gewoon de eerste 20cm staal. Handig wisselbare mesjes. Heck, ik maak er zelfs gewoon mayo mee (alles in een hoge maatbeker gooien, en mesje of roerding op hoge snelheid van de bodem van de beker af omhoog trekken... Hoppa )

Pro-tip: neem de Zauberstab en de poederschijf erbij als je kruiden wil malen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Thanks @franssie en @Boudewijn. Gaat dan toch de Bamix Superbox worden. En aangezien uiterlijk wél, maar merk niet belangrijk is, mag een Bamix dus wel naast de KitchenAid staan, maar dan wel in het rood.

Morgen staat als het goed is het salaris met wat extraatjes op de rekening, dus... En ik zag dat ik die box kon krijgen voor €270. Iemand nog goedkoper gezien?

EDIT: Never mind. Besteld. Morgen als het goed is in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Cass Casey op 22-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Net een stukje getikt over mijn mengsel:
https://www.gatheringofkoks.nl/zelf-maken-5-kruidenpoeder/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
Na 20 jaar GoT ontdek ik die site. 8)7 Heb ook veel te weinig in dit topic rondgehangen. Mijn beeld was dat jullie veel meer op "haute cuisine" zaten, wat niet helemaal mijn ding is (doe mij maar bbq, stoofpotten, curry's, indisch, enz.). Maar alleen op deze pagina wordt mijn beeld als onjuist bewezen.

Ik zal ook in dit topic wat vaker aanwezig zijn. Sta misschien niet op het zelfde niveau als jullie, maar ach. Koken gaat om het plezier in koken en eten en dat heb ik wel. Iets te veel in het laatste volgens mijn weegschaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:18
Cass Casey schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Na 20 jaar GoT ontdek ik die site. 8)7 Heb ook veel te weinig in dit topic rondgehangen. Mijn beeld was dat jullie veel meer op "haute cuisine" zaten, wat niet helemaal mijn ding is (doe mij maar bbq, stoofpotten, curry's, indisch, enz.). Maar alleen op deze pagina wordt mijn beeld als onjuist bewezen.

Ik zal ook in dit topic wat vaker aanwezig zijn. Sta misschien niet op het zelfde niveau als jullie, maar ach. Koken gaat om het plezier in koken en eten en dat heb ik wel. Iets te veel in het laatste volgens mijn weegschaal...
Zo oud is die site dan ook nog niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:18

Heb zelf een wat duurdere Braun. Hele prima staafmixer, maar de meegeleverde hakmolens zij om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
Top, ik ga toch eens experimenteren, lekker diy. Mijn currymolen (voormalige koffiemolen) weet ook raad met foelie
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/035441/files/037540794/foelie-heel.jpg

... dus steranijs gaat ook wel lukken.
Al komt er vermoedelijk wel een hint van de vorige maalsessie doorheen, fusionkeuken :9

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik zit even naar de hoeveelheden te kijken, hoe pak je dat het beste aan? Eerst afzonderlijk alles malen en dan 2 gram kaneel, 2 gr steranijs, 1 gram kruidnagel enzovoorts?

Of beter theelepels, dus meer op volume?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik doe of op volume , als het echt ff snel moet, of hele delen wegen. Dan zit je met je kaneel snel te klooien... Dan breek ik de kaneelstok even en klopt het weer redelijk.
Bij kruidnagel ga ik die moeite niet eens nemen.

Ben geen fan van op volume werken overigens. Gewicht is zo veel betrouwbaarder.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2020 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2cG-tfXlP_bgTC_2Dm6jS6HVk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI2AIpxQwPKt95DFbSlqVrwM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDSIAw5bBmmurwV5-kQOqg6p5gU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JkAc2nk3GMCEvKAcecGWFvR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ribeye reverse sear met knolselderijpuree met champignons, spekjes en truffelolie en geroosterde wortels 🙌🏽🙌🏽🙌🏽😋😋😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zoiets had ik vorige week ook. Lekker "aards" met die knol, wortel en paddenstoelen smaken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Vraagje, ik maak vaak stoofpotjes maar t vlees is wel mals maar valt eigenlijk nooit uit elkaar.
Er staat dan in t recept dat t na 2 uur stoven het vlees uit elkaar zou moeten vallen.

Moet de temperatuur hoger of toch langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dongilles schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:14:
Vraagje, ik maak vaak stoofpotjes maar t vlees is wel mals maar valt eigenlijk nooit uit elkaar.
Er staat dan in t recept dat t na 2 uur stoven het vlees uit elkaar zou moeten vallen.

Moet de temperatuur hoger of toch langer?
Wat voor vlees gebruik je? Bij varkensvlees lukt het mij altijd wel prima. Bij rundervlees laat ik het een aantal uur stoven voor de smaak en kook ik het alsnog kapot in een hogedrukpan om het mals te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
franssie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:20:
[...]

Wat voor vlees gebruik je? Bij varkensvlees lukt het mij altijd wel prima. Bij rundervlees laat ik het een aantal uur stoven voor de smaak en kook ik het alsnog kapot in een hogedrukpan om het mals te krijgen.
Altijd sukade lappen.
Dus t zal echt in de tijd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

DDX

2 uur is wel erg kort, gewoon 3 of 4 uur ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bij mij staan ze in de slowcooker gerust de hele dag op. En super mals altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Inderdaad, laatste keer was het bij mij met riblappen na 2 uur al goed. Andere x na 5 uur nog niet en dan pas de volgende dag.
Runderstoof is zo'n gerecht wat ik het liefst dag van te voren maak. 2e dag vaak lekkerder 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Dank voor de tips!
Is irritant dat je niet af kunt gaan op recepten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afgaan op gevoel en hoe het smaakt.
Sowieso ook je vlees goed bruin bakken en dus niet alles tegelijk in de pan.
En ik heb soms t idee dat mijn bier warm toevoegen ook wat beter werkt dan op 3 graden toevoegen. Alsof t vlees dan minder schrikt ofzo.

Maar vooral: proeven, kijken, ruiken en genieten en gewoon een dag van te voren maken. Dag 2 is toch het lekkerste. Goede pan stoofperen en verse friet erbij en je mag me uitnodigen. Mjam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Met stoofvlees is het ook een verschil wat voor kruiden je gebruikt: verse of uit een potje. Bij verse kruiden proef je het verschil.

Daarnaast gebruik ik ook altijd bockbier (Texels Stormbock).

Krijg nu zin om stoofvlees te maken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
nextware schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:39:
Met stoofvlees is het ook een verschil wat voor kruiden je gebruikt: verse of uit een potje. Bij verse kruiden proef je het verschil.

Mijn stoofpotje staat nu op met Othmar Rauch een gerooktbiertje. Ruikt al heerlijk in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Leffe tripel vind ik ook heerlijk in stoofvlees.
Verder gaan er vooral houterige/winterharde kruiden in. Dus die pak ik altijd vers uit de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:51:
Afgaan op gevoel en hoe het smaakt.
Sowieso ook je vlees goed bruin bakken en dus niet alles tegelijk in de pan.
En ik heb soms t idee dat mijn bier warm toevoegen ook wat beter werkt dan op 3 graden toevoegen. Alsof t vlees dan minder schrikt ofzo.

Maar vooral: proeven, kijken, ruiken en genieten en gewoon een dag van te voren maken. Dag 2 is toch het lekkerste. Goede pan stoofperen en verse friet erbij en je mag me uitnodigen. Mjam!
Bij 9 vd 10 recepten moet je het bier ook eerst opwarmen ;)
Al is het maar om de alcohol eruit te laten verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
nextware schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:39:

Hier altijd Bernardus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@toolkist want met dik 2/3uur stoven verdampt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het kookpunt van alcohol ligt bij 78 graden.

Hetzelfde wanneer je b.v. je rijstmengsel, bij het maken van risotto, afblust met witte wijn. Die alcohol is in no-time foetsie c.q. drastisch verminderd.

Uiteraard afhankelijk van de kook/prutteltijd...

https://www.kennisinstitu...l-een-gerecht-na-bereiden
https://www.ad.nl/koken-e...ing-alcoholvrij~a30cb0db/

[ Voor 43% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2020 10:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:05:
@toolkist want met dik 2/3uur stoven verdampt dat niet?
Aangezien ik een deksel op mn slowcooker heb, zal t net zo hard weer condenseren lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik doe t in een gietijzeren pan en op t einde kook ik hem altijd wat in voor een dikkere saus. Verwacht er geen alcohol in dan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:52
Zelf geen hele grote expert in stoverij maken (enkel opeten), maar mijn vader zweert al een paar jaar bij Guinness. En resultaat bevalt prima moet ik zeggen :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Pagina: 1 ... 71 ... 113 Laatste