Iedereen bedankt voor de tips, ben er afgelopen weekend mee aan de slag geweest, en geen van jullie suggesties is het geworden.
De infrarood thermometers zoals gezegd omdat ze geen continue uitlezing van de temperatuur hebben. Datzelfde geldt voor de Thermoworks Thermapen van @
NoTimeRemains . Wel een mooi ding overigens.
@
franssie De Ikea Fantast werd ergens met name genoemd als een thermometer die niet geschikt is voor inductie. [Flauw]Wat de naam ook al een beetje suggereert natuurlijk.[/Flauw]
De Inkbird is een mooie gadget waar ik vorig jaar al eens naar gekeken heb, toen ik een tijdje dacht dat ik beslist een kamado nodig had. Uiteindelijk besloten dat ik beter eerst goed kon leren bbq-en op het keteltje voordat ik me aan low and slow ga wagen.
Ik zal wel in mijn achterhoofd houden dat jouw ervaringen met de inkbird en inductie goed zijn.
Dus dan zijn er twee opties:
1) Mijn kookplaatje stuurt minder QRM/Storing de ether in dan jouw kookplaat
2) De Inkbird is er tegen bestand.
Die is niet moeilijk: nummer twee natuurlijk. Het principe van een inductie kookplaat is juist om, zodra er een pan op staat, een paar kW aan elektromagnetische (stoor)straling op te wekken. Anders wordt er ook niks warm.
De frekwentie van die EM straling ligt meestal tussen de 25 en 50 kHz, de ELF/VLF radioband, veel lager dan bijvoorbeeld DECT of WiFi. Daarom merk je er verder in huis niets van. Maar een eventuele russische duikboot die voorbij vaart terwijl ik sta te koken gaat er zeker last van hebben (onderzeeers communiceren op ELF/VLF frekwenties omdat die onder water te ontvangen zijn). Maar ik dwaal af, geloof ik.
Het idee is natuurlijk dat je die kW's in de bodem van je pan stopt, maar dat werkt natuurlijk nooit 100 procent, en een gedeelte van de straling wordt opgepikt door de probe van je thermometer. Afhankelijk van het ontwerp kan de ene daar blijkaar beter tegen dan de andere.
@
1nsane Thermopro TP16 lijkt een goeie optie (zeker omdat er ook een TP17 bestaat, met twee probes en dubbele indicatie), maar ook die is het niet geworden omdat, want ...
Uiteindelijk kwam ik bij mijn lokale kookdealer een thermometer tegen die duidelijk genetische overeenkomsten vertoonde met de cordon blue thermometer, die het wel goed doet. Ik mocht hem uitproberen, en terugbrengen als 'ie het niet goed deed. Hij doet het prima (zij het ook maar tot 100 graden).
Als rechtgeaard tweaker natuurlijk meteen de gereedschapskist erbij gepakt.
Dit soort thermometers werkt met een thermokoppel of met een thermistor. De twee werkende thermometers (cordon bleu en tfa) werken allebei met een 10 kilo-ohm thermistor. De Küchen-Chef (die het niet goed doet) is lastiger. Die heeft een veel hogere weerstand, > 1 M-ohm (wat hem gevoeliger maakt voor externe invloeden), en die verandert ook nog voortdurend, maar niet evenredig met de temperatuur. Bijna of je een condensator zit te meten.
En verder kom ik even niet. Het lijkt erop dat de thermometers met een 10k thermistor het goed doen, en die met een hoogohmige probe niet. Maar met drie samples is dat statistisch gezien niet heel erg goed onderbouwd.
Zo, zullen we het nu weer over koken hebben?