Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Aangezien ik een deksel op mn slowcooker heb, zal t net zo hard weer condenseren lijkt me?
Ik gebruik ook altijd een slowcooker en had altijd het probleem dat ze veel te waterig waren. Om dat te voorkomen gebruik ik nu altijd de helft van het vocht wat in het recept staat. Mocht het dan nog te vochtig zijn, dan kun je gerust de laatste twee uur het deksel er af laten.

Als ik gewoon thuis ben terwijl hij aan staat, dan doe ik wel gewoon de aanbevolen hoeveelheid volgens recept, maar laat ik het deksel er vaak al vrij vroeg af.

Met maizena of een ander bindmiddel het in laten binden werkte voor mij niet, het bleef dan te waterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Koehandelaar schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Ik gebruik ook altijd een slowcooker en had altijd het probleem dat ze veel te waterig waren. Om dat te voorkomen gebruik ik nu altijd de helft van het vocht wat in het recept staat. Mocht het dan nog te vochtig zijn, dan kun je gerust de laatste twee uur het deksel er af laten.

Als ik gewoon thuis ben terwijl hij aan staat, dan doe ik wel gewoon de aanbevolen hoeveelheid volgens recept, maar laat ik het deksel er vaak al vrij vroeg af.

Met maizena of een ander bindmiddel het in laten binden werkte voor mij niet, het bleef dan te waterig.
Ik schep richting einde bereidingstijd meestal wat vocht uit de slowcooker en kook die in in een steelpannetje.
Deksel eraf doe ik eigenlijk nooit want het vlees staat nooit helemaal 'onder water'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
In de slowcooker voeg ik eigenlijk nooit water toe, als het deksel dicht is blijft alles vochtig genoeg.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 15:09
Dennis1812 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:11:
Ik doe t in een gietijzeren pan en op t einde kook ik hem altijd wat in voor een dikkere saus. Verwacht er geen alcohol in dan eigenlijk.
Als je meneer Kenji Lopez-Alt moet geloven, en dat doe ik doorgaans wel, zal er altijd wat achterblijven. Uit principe laat ik onze kleine (<2) eigenlijk niks mee eten waar alcohol door is gegaan, dan gebruik ik bouillon als vervanger.
Hij doet het zelf overigens wel, maar andere cultuur + ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Zebby schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Als je meneer Kenji Lopez-Alt moet geloven, en dat doe ik doorgaans wel, zal er altijd wat achterblijven. Uit principe laat ik onze kleine (<2) eigenlijk niks mee eten waar alcohol door is gegaan, dan gebruik ik bouillon als vervanger.
prima als dat je keuze is. Maar laat de kleine dan ook geen brood eten dat enigszins vers is. Ook daar zitten resten van alcohol in (want gist) en die zullen hoger zijn dan in een stoofpotje ben ik bang.

edit: al gebruik ik zelf ook vaak meestal bouillon, en soms wijn.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 26-10-2020 16:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sowieso gooi je geen halve slijterij in je pan toch? Zal dus altijd wel minimaal op je bord terugkomen, maar nooit meer dan dat...
Bij het koken of stoven van een gerecht verdampt er veel meer alcohol dan bij het flamberen. Als je een maaltijd minimaal twee uur stooft, is 90 procent van de alcohol verdwenen. Kook je een gerecht een stuk korter? Na ongeveer 15 minuten is 40 procent van de alcohol verdwenen.
Uit: https://www.ad.nl/koken-e...ing-alcoholvrij~a30cb0db/

Oftewel: Een flesje bier is, qua alcohol, na 15 minuten gereduceerd tot minder dan een glas. Als je dan ook nog je pan verdeeld over 4 - 8 borden (geen idee hoe groot jullie koken :P ) dan blijft er niet veel meer achter dan een (klein) slokje. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
Vandaag ook lekker potje stoofvlees gemaakt, daar is ook een donker biertje ingegaan. Eerst het vlees aangebakken in een grote pan, vlees eruit en met het bier de aanbaksels losgeweekt. Dan staat het het ook wel even te koken en ben je sowieso al grotendeels de alcohol kwijt voordat je dat biermengsel in de pruttelpot gooit bij het vlees waarna het nog uren staat te borrelen. Ik gok dat er minder alcohol in blijft hangen dan in een rijp stuk fruit...

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
franssie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

prima als dat je keuze is. Maar laat de kleine dan ook geen brood eten dat enigszins vers is. Ook daar zitten resten van alcohol in (want gist) en die zullen hoger zijn dan in een stoofpotje ben ik bang.

edit: al gebruik ik zelf ook vaak meestal bouillon, en soms wijn.
Of vruchten die je aan het eind van de markt koopt ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Zebby schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Je hebt tegenwoordig ook 0.0 bier, problem solved ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Enige wetenschappelijke onderzoek dat ik kan vinden (https://data.nal.usda.gov...on-factors-release-6-2007) lijkt te zeggen dat na 2,5 uur nog maar 5% over blijft, dus met 300ml wijn waarvan 12% alcohol (36ml) is dat 1.8ml - en dan nog in porties is inderdaad verwaarloosbaar.

Gebruik bij een pan saus is echter substantieel hoger, dusdanig dat ik daar bij weg blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Waarbij je nu moeite moet doen om wijn van 12% te vinden - Ik spreek wijnmakers die zeggen dat ze 13,5% op het etiket zetten omdat het dan nog wijn heet (is ook een accijnsdrempel). maar ze vermoeden dat het hoger zit.
Groene Portugese wijn was 9% maar zie ik nu ook al steeds meer richting 11-12% gaan.

"On the sunny side" (pun intended) worden de Nederlandse wijnen steeds drinkbaarder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:07:
Waarbij je nu moeite moet doen om wijn van 12% te vinden - Ik spreek wijnmakers die zeggen dat ze 13,5% op het etiket zetten omdat het dan nog wijn heet (is ook een accijnsdrempel). maar ze vermoeden dat het hoger zit.
Groene Portugese wijn was 9% maar zie ik nu ook al steeds meer richting 11-12% gaan.

"On the sunny side" (pun intended) worden de Nederlandse wijnen steeds drinkbaarder.
Klopt idd. Pas geleden wat NL wijn gekocht nabij Lelystad en dat smaakte best prima. Het is wel anders dan een gemiddelde Merlot of CS uit Frankrijk maar de wijn die ik kocht was ook van een andere druivensoort, Rondo.

Bij de wijngaard zeiden ze ook dat het warmere weer goed is voor hun business :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Probleem van een ander caliber, waarbij Google verrassend onbehulpzaam is (ik zoek dus niet naar 't goede) -- ik heb het emaille(?) aan de onderkant van mijn oven beschadigd, daar zie je nu dus staal. Hoe repareer ik dat? Enige emaille fix die ik kan vinden is niet geschikt voor oven, alleen voor badkamer e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:19:
Probleem van een ander caliber, waarbij Google verrassend onbehulpzaam is (ik zoek dus niet naar 't goede) -- ik heb het emaille(?) aan de onderkant van mijn onderkant beschadigd, daar zie je nu dus staal. Hoe repareer ik dat? Enige emaille fix die ik kan vinden is niet geschikt voor oven, alleen voor badkamer e.d.
Aan de onderkant van je onderkant? Klinkt pijnlijk :P Ik neem aan dat je oven bedoeld.

Er is wel heat resistant enamel paint. Daarop googlen leverde me dit op:

https://www.amazon.co.uk/...-600%C2%B0C/dp/B005HVA25U

Die verkopen ze niet meer maar er zullen best alternatieven te vinden zijn. Gewoon zoeken op heat resistant enamel paint of repair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqiFyM-EnESDNDzz3zmAe7B5h7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvdpyG468cLb2arMFtWcwVUI.png?f=fotoalbum_large

Een vriendin van me is chef en vroeg of ik een keer indonesisch voor haar wou koken (ik ben indo). Dus ik maakte rendag, wokked veggies, kippenlever en inktvis. Was echt geweldig. Kook eigenlijk nooit (buiten bbq'en en sous-vide, meestal in combinatie) en als ik dat doe, vaak met boemboes of andere voorbereidde producten, dit was allemaal vers.

https://coquinaria.nl/gebakken-kippenlevertjes/
https://www.smulweb.nl/recepten/987672/Pittige-inktvis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:18
Volgens mij gaf ik hier laatst aan dat ik nog niet kapot was van de slowcooker (multicooker). Maar gelukkig gaat het steeds beter. Althans met stoofpotten. Sowieso peperkoek toevoegen om in te dikken. 9-10 uur ipv 8 uur. Net wat meer kruiden gebruiken (vocht verdampt niet, dus kookt niet echt in). Het is een kwestie van proberen.
De snelkookfunctie nog niet vaak gebruikt, maar dat kan wel echt een meerwaarde zijn qua snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTQAQZ8k5rsEzJnQ1r5OLmm-c3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhfYNvHC3wVKw5OuO7bYD9tu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
1nsane schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Aan de onderkant van je onderkant? Klinkt pijnlijk :P Ik neem aan dat je oven bedoeld.

Er is wel heat resistant enamel paint. Daarop googlen leverde me dit op:

https://www.amazon.co.uk/...-600%C2%B0C/dp/B005HVA25U

Die verkopen ze niet meer maar er zullen best alternatieven te vinden zijn. Gewoon zoeken op heat resistant enamel paint of repair.
Woops, al zou de schade daar ook behoorlijk zijn gezien het een bloedhete bak was met nog wat aubergine/courgette die niet paste in mijn andere plaat (voor de moussaka) :( Stress, haast, dus op de bodem geschoven, had niet verwacht dat het zo snel zou krassen. Dom dom natuurlijk.

Hittebestendige (emaille) verf lijkt inderdaad wat ik moet hebben. Wil niet het risico lopen dat het gaat roesten oid.

@418O2 ben vooral naar recept van je boemboe! Ben gek op beef rendang, maar dat is gewoon nog lui met een conimex pakje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 15:51

PnD

like in Pinda ^_^

418O2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:47:
[Afbeelding]

Een vriendin van me is chef en vroeg of ik een keer indonesisch voor haar wou koken (ik ben indo). Dus ik maakte rendag, wokked veggies, kippenlever en inktvis. Was echt geweldig. Kook eigenlijk nooit (buiten bbq'en en sous-vide, meestal in combinatie) en als ik dat doe, vaak met boemboes of andere voorbereidde producten, dit was allemaal vers.

https://coquinaria.nl/gebakken-kippenlevertjes/
https://www.smulweb.nl/recepten/987672/Pittige-inktvis
:9 :9 :9 my kinda food _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ps. waar is de nasi/rijst :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Zebby
Misschien dat je hier wat info vindt:
https://nl.decorexpro.com/emali/termostojkaya/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

@418O2 ben vooral naar recept van je boemboe! Ben gek op beef rendang, maar dat is gewoon nog lui met een conimex pakje...
Is een vrij standaard sumatraans recept. Via een collega van mijn vriendin gekregen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan wel wat zout bij overigens
PnD schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

:9 :9 :9 my kinda food _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ps. waar is de nasi/rijst :?
Was zoveel dat dat niet echt meer nodig was :P De gewokte groente waren genoeg

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 27-10-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik maak deze boemboe wel eens (naar recept van EtenmetNick). Voor zover ik er verstand van heb. Dit smaakt beter dan enige rendang die ik ooit bij de toko heb gehaald.

Boemboe (kruiden-mengsel).
Ingrediënten:
- gember/djahee (stukje van 3 cm)
- laos/galangawortel (stukje van 3 cm)
- 5 kemeri-noten (niet rauw eten! Kan giftig zijn!)
- 5 teentjes knoflook/bawang puthi
- 2 tl komijn-poeder/djinten
- 2 tl koriander-poeder/ketoembar
- 1 1/2 el kurkuma/kunyit
- 4 el sambal
- 1 tl trassi ( stinkt! maar hoort er wel bij)
- 3 uien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
bvk schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

Je hebt tegenwoordig ook 0.0 bier, problem solved ;)
:N

Hoe durf je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Het "vervelende" is dat het wel echt ingrediënten zijn die ik verder niet zo snel zal gebruiken, maar misschien toch 't offer een keer maken. Kunyit ken ik niet eens, Laos heb ik ook niet. @418O2 is het idee dan dat je dus eerst je boemboe maakt, je dit eerst in een pan aanbakt, dan kokosmelk erbij en indikken? Doe je dit in een aparte pan, of gooi je dan je vlees erin, of eerst het vlees los stoven en dan alles bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zebby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:52:
Het "vervelende" is dat het wel echt ingrediënten zijn die ik verder niet zo snel zal gebruiken, maar misschien toch 't offer een keer maken. Kunyit ken ik niet eens, Laos heb ik ook niet. @418O2 is het idee dan dat je dus eerst je boemboe maakt, je dit eerst in een pan aanbakt, dan kokosmelk erbij en indikken? Doe je dit in een aparte pan, of gooi je dan je vlees erin, of eerst het vlees los stoven en dan alles bij elkaar?
Het eerste. Boemboe aanfruiten, vlees er bij, dan kokosmelk. Beste is een dag van te voren maken.

Die ingredienten zijn niet zo duur hoor. Daarnaast zijn ze lang houdbaar. Op de markt of de toko kan ik die kruiden per 100 gram kopen, daar doe je 2-3x mee. Dus het valt wel mee

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 27-10-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Je kunt ook in 1x een grote hoeveelheid boemboe maken en die invriezen in porties.
Gooi je ook geen exotische ingrediënten weg.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Dennis1812 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:59:
Je kunt ook in 1x een grote hoeveelheid boemboe maken en die invriezen in porties.
Gooi je ook geen exotische ingrediënten weg.
tegenwoordig kan ik zon beetje alle ingedienten bij de jumbo kopen (gember, laos, kemerinoten vers. trassi en de andere kruiden uit een potje/pakje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Er is een toppic voor pannen, een topic voor messen, maar voor deze dingen zag ik niks. Bovendien zitten hier de slimste en verstandigste en ervarenste mensen, dus daarom hier: :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdmeE3huwZaT2jbuaSPtvUgBSp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pELFuT4Yz1jz4Y35B4fuZFZ.jpg?f=fotoalbum_large

En toch zoek ik er nóg een!

Het probleem is dat veel digitale thermometers verkeerd gaan aanwijzen als je op inductie kookt.
Als ik de Grillguru pen mag geloven kookt water in deze coronacrisis pas bij 130 graden, de Küchen-Chef houdt het spannend door te 'bevriezen': de waarde in het display verandert niet meer, terwijl de temperatuur in de pan tot ongekende hoogte stijgt.
Het Cordon Bleu ding wijst goed aan, en laat zich niet van de wijs brengen door de electromagnetische straling van de kookplaat. Het kan dus wel.
Het nadeel van dit apparaat is dat het maar tot 100 graden gaat. Da's een beetje weinig voor frituren.
Zodra ik de 'pit' onder de pan uit zet werken alle thermometers weer normaal, maar dat is niet handig.

Kent iemand een digitale thermometer die geschikt is voor inductie, en die tot 250 of 300 graden gaat?

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Uitvreter schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:30:
Er is een toppic voor pannen, een topic voor messen, maar voor deze dingen zag ik niks. Bovendien zitten hier de slimste en verstandigste en ervarenste mensen, dus daarom hier: :P

[Afbeelding]

Het probleem is dat veel digitale thermometers verkeerd gaan aanwijzen als je op inductie kookt.
Als ik de Grillguru pen mag geloven kookt water in deze coronacrisis pas bij 130 graden, de Küchen-Chef houdt het spannend door te 'bevriezen': de waarde in het display verandert niet meer, terwijl de temperatuur in de pan tot ongekende hoogte stijgt.
Het Cordon Bleu ding wijst goed aan, en laat zich niet van de wijs brengen door de electromagnetische straling van de kookplaat. Het kan dus wel.
Het nadeel van dit apparaat is dat het maar tot 100 graden gaat. Da's een beetje weinig voor frituren.
Zodra ik de 'pit' onder de pan uit zet werken alle thermometers weer normaal, maar dat is niet handig.

Kent iemand een digitale thermometer die geschikt is voor inductie, en die tot 250 of 300 graden gaat?
Infrarood anders? Ik heb geen inductie maar wel een leuk aantal meters... Ik zou anders best even voor je willen kijken.

Ir is minder nauwkeurig, maar voor frituren voldoet het prima de bima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Uitvreter , wat @Boudewijn al aangeeft; gebruik je toch zo'n IR thermometer:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7854/32094178297_9a3a0f247c_z.jpg

Ik kan het weliswaar bij mij thuis niet testen, ik kook op gas, maar hier ter plekke meet ik altijd hele plausibele waarden met dat ding.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Het nadeel van zo'n IR thermometer is dat je geen continue uitlezing van je temperatuur hebt, je moet zelf richten en schieten. Prima om snel te kijken hoe ver iets opgewarmd is, maar lastiger als je iets op een constante temperatuur probeert te houden (zoals bij het maischen, bij bier brouwen).

Het oudste ding in mijn verzameling, die cordon bleu, bewijst dat sommige digitale thermometers geen last hebben van EM straling. Deze is (bij mijn weten) intussen helaas niet meer leverbaar.

Voor frituren kan ik eventueel ook een (analoge) frituurthermometer erbij kopen, maar ik wil in elk geval graag een tweede, werkende digitale thermometer erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36

NoTimeRemains

I know

ik heb een thermoworks thermapen dat is ook een instaread ding maar zeer nauwkeurig

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Uitvreter Ik heb mijn mobiele inductie plaatje even gepakt en net getest met mijn Inkbird Rechargeable WiFi Grill Thermometer IBBQ-4T with 4 Probes for Smoker, Oven, Kitchen, Drum

En die loopt rustig naar de 100C en blijft daar. Geen gekke sprongen in de temps.

Dus dan zijn er twee opties:
1) Mijn kookplaatje stuurt minder QRM/Storing de ether in dan jouw kookplaat
2) De Inkbird is er tegen bestand.

Ik heb even geen IKEA Fantast om die ook te testen bij de hand helaas.

Het kookplaatje is een "Tarrington House" (huismerk van de Makro)
De Inkbird is oven/BBQ geschikt dus een temp van 180C zou geen probleem moeten zijn.

EDIT: het rubber van de probe is veilig tot 260C
Q: What temperature can the rubber part of the probe withstand?
A: 260°C

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 29-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Uitvreter schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:30:

[Afbeelding]

Ik heb een Thermpro TP16, vrij simpel ding maar ik weet dat ik die bij de schoonfam wel eens op inductie gebruikt heb zonder problemen.

Maar dat gezegd hebbende, het zal best afhankelijk kunnen zijn van het soort plaat en pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Iedereen bedankt voor de tips, ben er afgelopen weekend mee aan de slag geweest, en geen van jullie suggesties is het geworden. :)

De infrarood thermometers zoals gezegd omdat ze geen continue uitlezing van de temperatuur hebben. Datzelfde geldt voor de Thermoworks Thermapen van @NoTimeRemains . Wel een mooi ding overigens.

@franssie De Ikea Fantast werd ergens met name genoemd als een thermometer die niet geschikt is voor inductie. [Flauw]Wat de naam ook al een beetje suggereert natuurlijk.[/Flauw]
De Inkbird is een mooie gadget waar ik vorig jaar al eens naar gekeken heb, toen ik een tijdje dacht dat ik beslist een kamado nodig had. Uiteindelijk besloten dat ik beter eerst goed kon leren bbq-en op het keteltje voordat ik me aan low and slow ga wagen.
Ik zal wel in mijn achterhoofd houden dat jouw ervaringen met de inkbird en inductie goed zijn.
Dus dan zijn er twee opties:
1) Mijn kookplaatje stuurt minder QRM/Storing de ether in dan jouw kookplaat
2) De Inkbird is er tegen bestand.
Die is niet moeilijk: nummer twee natuurlijk. Het principe van een inductie kookplaat is juist om, zodra er een pan op staat, een paar kW aan elektromagnetische (stoor)straling op te wekken. Anders wordt er ook niks warm.

De frekwentie van die EM straling ligt meestal tussen de 25 en 50 kHz, de ELF/VLF radioband, veel lager dan bijvoorbeeld DECT of WiFi. Daarom merk je er verder in huis niets van. Maar een eventuele russische duikboot die voorbij vaart terwijl ik sta te koken gaat er zeker last van hebben (onderzeeers communiceren op ELF/VLF frekwenties omdat die onder water te ontvangen zijn). Maar ik dwaal af, geloof ik. >:)

Het idee is natuurlijk dat je die kW's in de bodem van je pan stopt, maar dat werkt natuurlijk nooit 100 procent, en een gedeelte van de straling wordt opgepikt door de probe van je thermometer. Afhankelijk van het ontwerp kan de ene daar blijkaar beter tegen dan de andere.

@1nsane Thermopro TP16 lijkt een goeie optie (zeker omdat er ook een TP17 bestaat, met twee probes en dubbele indicatie), maar ook die is het niet geworden omdat, want ...

Uiteindelijk kwam ik bij mijn lokale kookdealer een thermometer tegen die duidelijk genetische overeenkomsten vertoonde met de cordon blue thermometer, die het wel goed doet. Ik mocht hem uitproberen, en terugbrengen als 'ie het niet goed deed. Hij doet het prima (zij het ook maar tot 100 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka_gpVgzgdUfNK49TukBUtS4S_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jt0587AD4Y8bVOXyRpcIyy7.jpg?f=fotoalbum_large

Als rechtgeaard tweaker natuurlijk meteen de gereedschapskist erbij gepakt.
Dit soort thermometers werkt met een thermokoppel of met een thermistor. De twee werkende thermometers (cordon bleu en tfa) werken allebei met een 10 kilo-ohm thermistor. De Küchen-Chef (die het niet goed doet) is lastiger. Die heeft een veel hogere weerstand, > 1 M-ohm (wat hem gevoeliger maakt voor externe invloeden), en die verandert ook nog voortdurend, maar niet evenredig met de temperatuur. Bijna of je een condensator zit te meten.
En verder kom ik even niet. Het lijkt erop dat de thermometers met een 10k thermistor het goed doen, en die met een hoogohmige probe niet. Maar met drie samples is dat statistisch gezien niet heel erg goed onderbouwd.

Zo, zullen we het nu weer over koken hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Nomad schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:33:
[...]

Ik moet hem nog ontvangen, maar ik zocht net als jij naar zoiets en kwam met deze oplossing:
http://www.banggood.com/W...ower-For-BBQ-p-40138.html
En een gasflesje eronder die je bij elke bouwmarkt kan krijgen.

Zodra ik hem binnen heb kan ik je meer vertellen. Heb hem een weekje geleden besteld, dus zal ergens komende weken wel binnen komen :)

[...]

Agreed! Ik maak geregeld zo spareribs :). Alleen dan met een mob-saus en de bbq, ipv de oven :)
Het is even geleden, maar bevalt ie nog? 🤣
Of iemand anders tips wat te kopen? Met name om vlees af te fakkelen. Mag ook in NL zijn.

Dit ziet er ook wel solide uit:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 8% gewijzigd door PnD op 07-11-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

PnD schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:07:
[...]

Het is even geleden, maar bevalt ie nog? 🤣
Of iemand anders tips wat te kopen? Met name om vlees af te fakkelen. Mag ook in NL zijn.

Dit ziet er ook wel solide uit:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
https://www.bol.com/nl/p/...Ow.1_25.28.ProductPageUrl

Heb ik, bevalt ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

@Dennis1812 bedankt👍🏽

Vandaag lekker kophaas sousvide..en vanochtend lekker ingekocht bij de sligro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hALt0gPrW0EpQfAFrSq34Wzk1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N39BWbKFcQtbruKQJgHtVdyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC0pkN3XVva1bzC99Q2xM0xAC-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TW7mzvbynMLykhA5TUOUbuR.jpg?f=fotoalbum_large

Last minuten besloten er sousvide wortels bij te maken. Bij gebrek aan een 2de stick in de oven in een bak water met de bbq thermometer. Gedoemd om te mislukken en mijn probes te slopen dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFdKQw9f8K99MygsL7rzCORsAQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qn2u1Vs9iYByVCY8CzKRuKD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door PnD op 07-11-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Als dit goed werkt is het toch best geniaal?

https://www.nanostopper.com/pages/nanostopper-for-bags

Vind mijn vacuum machine toch altijd wel ff een gedoetje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PnD Waterverplaatsing is misschien nog wel sneller dan dit - ik kan geen video vinden van hoe het met zakjes werkt.
Verder best wel geniaal vind ik de gatenmaker voor half aangebroken potjes die je dan 'vacuüm' (luchtarm) kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Bij water verplaatsing heb ik toch altijd wat lucht erin. Met een ventiel vacuum trekken in (goedkope) ziplocks lijkt me een prima oplossing voor conserveren in de diepvries en sousvide bereiding op lage temperatuur. Als het goed werkt tenminste..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Wat dachten jullie van het rietje trucje?
DIY manier om (goedkope) ziplocks vacuüm te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:42:
Als dit goed werkt is het toch best geniaal?

https://www.nanostopper.com/pages/nanostopper-for-bags

Vind mijn vacuum machine toch altijd wel ff een gedoetje....
Leuk product wel, alleen moeten ze wel een beetje oppassen met de SV koken claim. Niet elke ziplock zak is geschikt. Nu is SV bereiding zelf doorgaans op redelijk lage temp maar ik denk niet dat het altijd een goed idee is als je niet zeker weet dat je zakken geschikt zijn voor hogere temperaturen. Al helemaal met spullen die je eerder klaar hebt gemaakt en even in een pannetje heet water opwarmt in een zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Je bent er wel weer € 30,- voor kwijt, daar kan je heel wat goede vacuüm zakken voor kopen. Dan pak ik wel gewoon even mijn Solis uit de kast, dan is vacumeren ook zo gedaan maar weet je wel dat het houdt in de SV en/of de vriezer.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Dat is ook zo. Was er even enthousiast over en nu nog een beetje 🤪

Het rietjes trucje is nogal nasty met rauw vlees enzo 🤣

Heb een mooi stuk buikspek zonder zwoerd. Zat te denken het in een aantal stukken met verschillende marinades/kruiden sousvide te gaan bereiden. Vervolgens een deel er van invriezen.

Iemand ervaring wat dit met de structuur en smaak van het buikspek doet wanneer je dit ontdooit en even aanbakt.

Ps. Nieuwe spielerij gescoord op marktplaats 😊 valt ook wel onder koken toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9xSAwIZceb2QWbH5neEHo4zpJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHlrMemhuAL4wSxW8Ew6yW14.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door PnD op 09-11-2020 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PnD schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:41:
<>
Ps. Nieuwe spielerij gescoord op marktplaats 😊 valt ook wel onder koken toch?

[Afbeelding]
In het spraakgebruik eigenlijk brouwen maar een goede maaltijd zonder koffie na is voor mij onvoorstelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

walterworld schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:11:
Wat dachten jullie van het rietje trucje?
DIY manier om (goedkope) ziplocks vacuüm te trekken.
[YouTube: vacuum seal using a straw and your lungs.AVI]
Lijkt mij niet echt verstandig met rauwe kip, of gemarineerd vlees.

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nAffie schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:38:
[...]

Lijkt mij niet echt verstandig met rauwe kip, of gemarineerd vlees.
Beide kanten op bestaat er kans op infectie - ik zou het ook niet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Vandaag een stukje vd 2,5kg picanha SV volgend dit recept:
https://kampvuurkok.nl/pi...-nog-nooit-geproefd-hebt/

Al een keer eerder gevolgd, maar toen een beetje moeten korten op de tijden. Nu gaat ie er rond half 11 in zodat we rond 5 uur kunnen eten. Ben benieuwd😛 #thuiswerkenFTW

Update: lets goooo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03o5rRX4g_5LPKr7gj444IMSGbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e68BPu4wM2FSZNTwwGHfrbC0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdkyKc11P8qwmvc2QHjNI8gLkOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiay8tgv75qjb6laMjl5jsry.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 58% gewijzigd door PnD op 10-11-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor de liefhebbers:
Bij Beimer kan je je messen 21 november gratis laten slijpen.
Bij vuurenrook tegen kleine betaling ook op 21 november. (Vuurenrook doet er 20 minuten over, beimer staat niks bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59
PnD schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:28:
Vandaag een stukje vd 2,5kg picanha SV volgend dit recept:
https://kampvuurkok.nl/pi...-nog-nooit-geproefd-hebt/

Al een keer eerder gevolgd, maar toen een beetje moeten korten op de tijden. Nu gaat ie er rond half 11 in zodat we rond 5 uur kunnen eten. Ben benieuwd😛 #thuiswerkenFTW
Hoe is het eindresultaat uiteindelijk geworden?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:08
-

[ Voor 100% gewijzigd door bszz op 17-11-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

DaLass schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:36:
[...]

Hoe is het eindresultaat uiteindelijk geworden?
Heel lekker 👍🏽👍🏽👍🏽😬😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iePWWxpF1XGxdPgVkNpozEFRd2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcQSlJXxtHKATdgToqxXl4TD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SctEOtdb9dOAtEFAzi4qlqFX3R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKwlpiMqDYLXEFMpMbsrT4FZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0VXjgLm8u7QhwK5e_OHDFdGK68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUvSHv52NL9rFSrvlK0glhpR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59
PnD schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:35:
[...]

Heel lekker 👍🏽👍🏽👍🏽😬😬
Dat ziet er lekker uit! Begin december krijg ik mijn sous vide stick, dus ik denk dat ik deze ook maar even op mijn lijstje voor december ga zetten. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Bji wijze van experiment heb ik mijn zelfgemaakte massaman-curryboemboe, vlees en kokosmelk in een vacuumzak gedaan en op 65C in de SV gehangen. Morgenochtend eruit en even terugkoelen.

Het is een runderlapje, dus dat kan best wat hebben qua tijd. Heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ben benieuwd @Boudewijn

Ik heb er buikspek op 3 manieren gemarineerd in zitten voor 24u op 68 graden.

Ik dacht dat er met vacuum geen lucht vrij kwam. Toch ruikt de garage naar marinade. Alles lijkt toch vacuum. Is dat bij jullie ook dat er geur vrij komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PnD Ja geur kan door het plastic heen, water niet. Soort Goretex principe maar hoe het exact werkt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vraagje, vriendin wil bisque van garnalen maken. Sommige recepten halen de pantsers eruit na het aanfruiten, anderen pureren ze mee en zeven pas na het trekken.
Iemand ervaringen? Als de pantsers deel door de zeef komen lijkt ons dat een apart mondgevoel geven of valt dat mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:09:
Vraagje, vriendin wil bisque van garnalen maken. Sommige recepten halen de pantsers eruit na het aanfruiten, anderen pureren ze mee en zeven pas na het trekken.
Iemand ervaringen? Als de pantsers deel door de zeef komen lijkt ons dat een apart mondgevoel geven of valt dat mee?
In mijn herinnering: Alles van de garnalen behalve het vlees aanzetten, afblussen met court bouillon en laten trekken. Dan pas zeven, het liefst door een passeerdoek. Niets pureren dus.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat is ook zoals ik hem doe. Eventueel wat cognac erin.

Ik vond dit in een boek ergens....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-WTgRlhPib7fTbFuLC3YJzvVgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gIhxDl5nDHi3KsO82gEfhpnJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDZ_-aXeIF_kADUEy-g_jwv59Mk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Exo1aGp3kME42MCrTkejAmwg.jpg?f=user_large

[ Voor 81% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2020 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft bouillon maken (voor soep, voor risotto, voor sauzen, e.d.).
Ik gebruik vaak een hele soepkip met de nodige groentenafsnijdsels, paar flinken takken kruiden uit de tuin en pruttelen maar.
Dan vis ik later de hele kip er uit en gebruik het vlees daarvan voor weer andere gerechten (b.v. in een koude salade of hartige taart).

Maar sinds kort vraag ik de (markt)poelier om wat wildbotten en gebruik die om bouillon van te maken. Wow; dat levert pas een krachtige bouillon op.
Zo had ik laatst een paar kg hertenbot (rug, poot, rib met nog wat aanhangend vlees) gebruikt. En als je die getrokken bouillon dan inkookt en iets op smaak maakt; dan heb je echt een perfecte jus voor b.v. een stamppot. Veeeeeel beter dan wat voor een pakkie saus dan ook! d:)b Superkrachtige smaak, die niet afkomstig is van (teveel) zout en smaakversterkers... O-)

En het mooie is helemaal; ik betaal amper 2 euro voor een zak wildbotten. :) En het levert uiteindelijk een paar liter bouillon op.

Mooie Plaatjes   

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n_NjC5kA4WB-fCrKLad8g4eTIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yCdHXgxYqY24EU1GYvCXAsD.jpg?f=fotoalbum_large

^^ Diepvriesvisje, maar wel erg lekkere en voor een beginnend visbakker als ondergetekende eigenlijk onmogelijk om te laten mislukken. Nu is het zo dat de vrouw des huizes liever geen huid van de vis eet. De huid is na het bakken eenvoudig te verwijderen, maar dan gaat ook de garnering er aan.

Is het mogelijk om vóór het bakken het huidje er af te halen, en de garnering rechtstreeks op de filet te doen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
PnD schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:41:

Heb een mooi stuk buikspek zonder zwoerd. Zat te denken het in een aantal stukken met verschillende marinades/kruiden sousvide te gaan bereiden. Vervolgens een deel er van invriezen.

Iemand ervaring wat dit met de structuur en smaak van het buikspek doet wanneer je dit ontdooit en even aanbakt.
Ik heb wel wat ervaring met Porkbelly met zwoerd Souse vide.
Ik heb 2x dit recept gemaakt(met overigeens een heerlijk recept voor eigen Garam Massala):

https://www.four-magazine.com/recipes/pork-vindaloo/

Grandioos maar het kost wel tijd(3 dagen). Het belangrijkste uit dit recept, vind ik dat je tijdens het pekelen, gewicht op het spek legt, hierdoor wordt het vlees veel compacter en bestaat de spek laag niet uit zo'n los stuk spek maar wordt die dunner. Het krokant krijgen van de korst is wel altijd nog een uitdaging, heb eerste keer in de oven gedaan maar duurde erg lang waardoor de sous vide kooktijd een beetje teniet werd gedaan.
Tweede keer soort van gefrituurd en werd die veel beter.
Als ik het nog een keer zou maken, zou ik de kerntemperatuur lager zetten en dan het laatste half uur-drie kwartier met alufolie onder het vleesgedeelte en zwoerd naar boven(ingesneden natuurlijk) in de oven laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

assn schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:03:
[...]

Ik heb wel wat ervaring met Porkbelly met zwoerd Souse vide.
Ik heb 2x dit recept gemaakt(met overigeens een heerlijk recept voor eigen Garam Massala):

https://www.four-magazine.com/recipes/pork-vindaloo/

Grandioos maar het kost wel tijd(3 dagen). Het belangrijkste uit dit recept, vind ik dat je tijdens het pekelen, gewicht op het spek legt, hierdoor wordt het vlees veel compacter en bestaat de spek laag niet uit zo'n los stuk spek maar wordt die dunner. Het krokant krijgen van de korst is wel altijd nog een uitdaging, heb eerste keer in de oven gedaan maar duurde erg lang waardoor de sous vide kooktijd een beetje teniet werd gedaan.
Tweede keer soort van gefrituurd en werd die veel beter.
Als ik het nog een keer zou maken, zou ik de kerntemperatuur lager zetten en dan het laatste half uur-drie kwartier met alufolie onder het vleesgedeelte en zwoerd naar boven(ingesneden natuurlijk) in de oven laten staan.
Bedankt, maar sta toevallig net een paar plakjes uit te bakken voor de lunch. Heb 24u op 68 graden gedaan in 3 verschillende marinades. Erg lekker van structuur, stevig en mals. Had geen zwoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZHHzoVdvqbCjXkWJipcY6S8pSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq45bntIp3Y7BvvyC2XfZFQS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:43:
Dat is ook zoals ik hem doe. Eventueel wat cognac erin.

Ik vond dit in een boek ergens....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En dit klopt dus niet helemaal als het gaat om wat te doen met de schalen... Als ik kijk naar een origineel recept uit Ma Cuisine van Escoffier staat daar "Piler Finement le reste avec 50 grammes de beurre"

Dat wordt naar het Engels vertaald als "Finely grind the rest with 50 grams of butter" en vervolgens naar het Nederlands als "Maal de rest fijn met 50 gram boter"

Maar met Pilet finement wordt hier gewoon fijnstampen/verpletteren bedoeld, niet malen....

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk en le reste is toch de rest van de boter en niet een nieuwe 50 gram? edit ; toch wel de rest met 50 gram boter (mijn Frans roest).

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 19-11-2020 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:50:
@bvk en le reste is toch de rest van de boter en niet een nieuwe 50 gram? edit ; toch wel de rest met 50 gram boter (mijn Frans roest).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng84HALKry1dLQhnese5ijBDz58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Izir8dAK8K9imS6tttVq6WGv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het ook net nog even aan een vriend gevraagd die jaren kok geweest is en die bevestigd ook gewoon dat je de schalen fijnstampt en zeker niet in de blender gooit zoals de diverse vertalingen aangeven..

Wel weer nieuw voor mij is dat je rijst gebruikt om te binden, ik dacht altijd dat het met een liaison van room en ei ging...

Edit: Dat staat er ook, 2 eieren met hele verse room op het laatste moment toevoegen. Of is mijn Frans nu ook zo roestig?.

[ Voor 12% gewijzigd door bvk op 20-11-2020 00:03 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand ervaring met witlof sousvide? Wil dit recept volgen, maar dan 40 minuten op 85 graden, want dat lees ik in de meeste recepten.

https://jamcykooksite.jim...groente/witlof-sous-vide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:57:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het ook net nog even aan een vriend gevraagd die jaren kok geweest is en die bevestigd ook gewoon dat je de schalen fijnstampt en zeker niet in de blender gooit zoals de diverse vertalingen aangeven..

Wel weer nieuw voor mij is dat je rijst gebruikt om te binden, ik dacht altijd dat het met een liaison van room en ei ging...

Edit: Dat staat er ook, 2 eieren met hele verse room op het laatste moment toevoegen. Of is mijn Frans nu ook zo roestig?.
Ik begreep uit meerdere recepten dat de klassieke manier is om wat rijst toe te voegen en bij het opdienen een scheutje room erbij (in de kom/soepbord) maargoed, wat is klassiek/officieel right :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
PnD schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:13:
Iemand ervaring met witlof sousvide? Wil dit recept volgen, maar dan 40 minuten op 85 graden, want dat lees ik in de meeste recepten.

Oeh, ik zal eens proberen! Meestal doe ik ze ook in de oven omwikkeld in ham en dan nog even bestrooien met wat kaas. Maar 85 graden op 40 minuten moet lukken denk ik.
1nsane schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:37:
[...]

Ik begreep uit meerdere recepten dat de klassieke manier is om wat rijst toe te voegen en bij het opdienen een scheutje room erbij (in de kom/soepbord) maargoed, wat is klassiek/officieel right :-)
Die room komt volgens mij zodat het gerecht warmer blijft en minder snel afkoelt tijdens het uitserveren van de keuken naar je tafel. Ergens gezien bij een pasta filmpje geloof ik. Als ik 'm vind zal ik 'm posten.

/edit: Het was van toepassing op pasta en niet op soep excuses. Hier het filmpje @ 6min.55:

[ Voor 78% gewijzigd door Odeklontje op 22-11-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

1nsane schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:37:
[...]

Ik weet niet of Escoffier ook de bedenker van het recept is, maar klassiek is het zeker ;) De rijst is dan voor de binding en de room voor het mondgevoel en de smaak denk ik.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:13:

Was wel lekker qua garing. Zoals te verwachten hadden zowel de kern als buitenkant een goede bite. Had vooraf wel kunnen bedenken dat het zoete ontbrak. Alleen zuur en bitter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGGXmJzCF7oDXTnu_j3t8ayznj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ah40NxD7BnmR6v6BXZQU02Dc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PnD Ik ga dit denk ik ook eens proberen voor mijn vriendin (ik eet alleen rauwe witlof) maar ik ga dan de citroen vervangen door sereh en wellicht een vleugje javaanse suiker. (misschien dat ik ze zelfs even daarin aanzet voor ze de zak ingaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij lekker eten hoort natuurlijk ook goed gereedschap. :)
Zoals we alhier wel vaker voorbij zien komen...

Ik zag in de aanbiedingsmail van de Sligro (die is nu toch toegankelijk voor particulieren) o.a:

KitchenAid Heavy Duty voor 399,-
Een Global messenset (3 stuks) voor 85,-
Een hele rits aan gietijzeren pannen voor schappelijke prijzen.
(ex BTW uiteraard)

folder: https://folder.sligro.nl/blackweek-2020/page/1

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 16:52
ehtweak schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:11:
Bij lekker eten hoort natuurlijk ook goed gereedschap. :)
Zoals we alhier wel vaker voorbij zien komen...

Ik zag in de aanbiedingsmail van de Sligro (die is nu toch toegankelijk voor particulieren) o.a:

KitchenAid Heavy Duty voor 399,-
Een Global messenset (3 stuks) voor 85,-
Een hele rits aan gietijzeren pannen voor schappelijke prijzen.

folder: https://folder.sligro.nl/blackweek-2020/page/1
Dit zijn wel de prijzen zonder BTW toch?

Dan is het nog steeds geen slechte koop voor de messen als ik snel google en de KitcheAid ook niet denk ik, maar wel even relevant om mee te nemen :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:48

aerofreak

Steve Jobs

Magimix 5200 is ook een goede deal :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PnD schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:37:
[...]

Was wel lekker qua garing. Zoals te verwachten hadden zowel de kern als buitenkant een goede bite. Had vooraf wel kunnen bedenken dat het zoete ontbrak. Alleen zuur en bitter.
Zoals gezegd heb ik het geprobeerd sous vide Witlof.
Op basis van jouw wat bittere en zure smaak heb de het anders geprobeerd, met een volgens mijn vriendin prima resultaat (en ik heb ook een stukje geprobeerd en het viel mij mee want ik hou dus niet van niet rauwe witlof).
Mijn versie op basis van de versie die jij hier eerder deelde:
Boter, beetje suiker en een halve sereh stengel even laten zweten in een pan en dan een gehalveerde witlof op de snijkant even aanzetten (dus kort het vuur wat hoger).
Even laten afkoelen en dan met een extra klontje boter met alles uit de pan (zeker de sereh) in de SV zak en dan 40m op 88c (of iets in die buurt, ik zou een tweede keer denk ik voor 80c gaan - maar zelfs ook misschien de witlof achteraf even roosteren op een BBQ of hete grillpan).

Al met al dank voor de tip om de witlof sous vide te bereiden, van mijn vriendin mag ik het vaker doen.

Ik had gewoon lekker gehakt/ui/sambal in een paprika waar ik de volgende keer toch wat ei bij ga doen, dan is het gewoon gehaktbal in een paprika ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

franssie schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:40:
[...]

Zoals gezegd heb ik het geprobeerd sous vide Witlof.
Op basis van jouw wat bittere en zure smaak heb de het anders geprobeerd, met een volgens mijn vriendin prima resultaat (en ik heb ook een stukje geprobeerd en het viel mij mee want ik hou dus niet van niet rauwe witlof).
Mijn versie op basis van de versie die jij hier eerder deelde:
Boter, beetje suiker en een halve sereh stengel even laten zweten in een pan en dan een gehalveerde witlof op de snijkant even aanzetten (dus kort het vuur wat hoger).
Even laten afkoelen en dan met een extra klontje boter met alles uit de pan (zeker de sereh) in de SV zak en dan 40m op 88c (of iets in die buurt, ik zou een tweede keer denk ik voor 80c gaan - maar zelfs ook misschien de witlof achteraf even roosteren op een BBQ of hete grillpan).

Al met al dank voor de tip om de witlof sous vide te bereiden, van mijn vriendin mag ik het vaker doen.

Ik had gewoon lekker gehakt/ui/sambal in een paprika waar ik de volgende keer toch wat ei bij ga doen, dan is het gewoon gehaktbal in een paprika ;)
Leuk om te lezen. Ik ga het volgende keer ook weer SV bereiden en neem jouw ervaring mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zat even bij de Lidl naar een snijmachine te kijken. Nu hoorde ik van iemand dat dit gewoon van een van de grote merken een modelletje is. Weet iemand welke? Lijkt een beetje op Graef, maar ook weer niet.

Betreft deze:
https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Snijmachine/p100312509

Ik wil hem gebruiken voor eendenborst, gerookte zalm, dat soort spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Wist niet echt in welk topic ik dit moest plaatsen, maar ik ben op zoek naar een fors formaat snijplank. Bij de meeste grotere webwinkels zie ik eigenlijk al XL staan bij planken van 60x40, maar ik zoek eigenlijk meer formaatje 70x50. En dan eentje hout, en eentje kunststof. Zit je ten minste niet zo te kloten tijdens het snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:15:
Ik zat even bij de Lidl naar een snijmachine te kijken. Nu hoorde ik van iemand dat dit gewoon van een van de grote merken een modelletje is. Weet iemand welke? Lijkt een beetje op Graef, maar ook weer niet.

Betreft deze:
https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Snijmachine/p100312509

Ik wil hem gebruiken voor eendenborst, gerookte zalm, dat soort spul.
Ding zal zeker doen waar ie voor bedoeld is.
Bij mij loopt het spoor hier dood https://shop.targa.de/Haushalt-Kueche/
Dat lijkt de service afhandelaar van LIDL te zijn.
Via ce@targa.de zou je de EU conformiteitsverklaring moeten kunnen opvragen, wellicht dat daar meer info te vinden is over de producent.

Maar voor dat geld zou ik 'm gewoon kopen. Is echt zo een apparaat dat je bij een feestje of met Joel gebruikt om je gerookte vlees tot beleg te snijden en verder nooit (bij mij dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vandaag met Black friday korting bij anova een precision cooker nano met bijbehorende bak van 16L besteld. Komt volgende week binnen.
Ben benieuwd hoe sous vide gekookt gaat smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zebby schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:45:
Wist niet echt in welk topic ik dit moest plaatsen, maar ik ben op zoek naar een fors formaat snijplank. Bij de meeste grotere webwinkels zie ik eigenlijk al XL staan bij planken van 60x40, maar ik zoek eigenlijk meer formaatje 70x50. En dan eentje hout, en eentje kunststof. Zit je ten minste niet zo te kloten tijdens het snijden.
70 bij 50cm? Da's fors!

Je kunt natuurlijk bij grote webshops zoals Amazon wel zoeken op dit formaat, maar dan vind je niet zo heel veel.
Je zou ook eens kunnen kijken bij de Sligro of Makro (nu open voor particulieren) of ze zoiets groots überhaupt hebben. Want dit is zelfs voor een bedrijfskeuken wel erg groot.
Hooguit zie je houten planken in dit formaat, maar die zijn dan eerder bedoeld als 'pasta'plank. Niet echt als snijbord.

Of je gaat naar een houthandel en je laat een massieve plank beuken/olijf/o.i.d. in dat formaat afzagen. Zal wel zoeken worden naar een knoestvrij gedeelte met de nerf in de goede richting.

Hier zie ik ook wel mogelijkheden:
http://www.allesnijplanken.nl/snijplanken
maar dan lopen de prijzen wel fors op, bij zo'n formaat.

Ook zie ik ook ambachtsmarkten wel eens van die privé houtbewerkers die planken op maat maken, al dan niet ingelegd. Dat is wel fraai, maar behoorlijk prijzig.

Hendi (verkopen ze o.a. bij de Sligro/Makro)
https://www.hendi.eu/nl/keukengereedschap/snijplanken/
heeft ook de nodige keuze.

En als je ff verder googled, is er genoeg keuze:
https://www.hooghout-snij...en-snijplank-op-maat.html
etc.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2020 23:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
ehtweak schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:01:
[...]

70 bij 50cm? Da's fors!

Je kunt natuurlijk bij grote webshops zoals Amazon wel zoeken op dit formaat, maar dan vind je niet zo heel veel.
Je zou ook eens kunnen kijken bij de Sligro of Makro (nu open voor particulieren) of ze zoiets groots überhaupt hebben. Want dit is zelfs voor een bedrijfskeuken wel erg groot.
Hooguit zie je houten planken in dit formaat, maar die zijn dan eerder bedoeld als 'pasta'plank. Niet echt als snijbord.

Of je gaat naar een houthandel en je laat een massieve plank beuken/olijf/o.i.d. in dat formaat afzagen. Zal wel zoeken worden naar een knoestvrij gedeelte met de nerf in de goede richting.

Hier zie ik ook wel mogelijkheden:
http://www.allesnijplanken.nl/snijplanken
maar dan lopen de prijzen wel fors op, bij zo'n formaat.

Ook zie ik ook ambachtsmarkten wel eens van die privé houtbewerkers die planken op maat maken, al dan niet ingelegd. Dat is wel fraai, maar behoorlijk prijzig.

Hendi (verkopen ze o.a. bij de Sligro/Makro)
https://www.hendi.eu/nl/keukengereedschap/snijplanken/
heeft ook de nodige keuze.

En als je ff verder googled, is er genoeg keuze:
https://www.hooghout-snij...en-snijplank-op-maat.html
etc.
Sligro/Makro gekeken, bij de Makro zag ik laatst een aardig grote plastic plank, maar ook nog net wat kleiner dan ik wil. Heb gewoon een mooie plek van ongeveer zo groot naast mijn fornuis en nog voor m'n messenblok, kan ik net zo goed vullen dan.

Privé houtbewerkers, tja, waar vind ik die :o Ook wel eens gezocht naar een smeder voor een koksmes, maar dat is niet makkelijk. En liever lokaal dan iets van Etsy...

Ik ga even scrollen bij die eerste site, wat een verschrikkelijke manier van presenteren, maar vooruit. Die laatste word ik sowieso blij van, ziet er mooi uit en 70x50 is prima! Prijs vind ik dan nog relatief OK. Dat wordt een gevalletje 1x kopen en hopelijk vele jaren laten liggen. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Zebby je kan @McGryphon vragen? Die is houtman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja of @HTT-Thalan , die heeft ook een houtmaakbedrijfje en maakt best wel mooie dingen in het klustopic.

Hij maakt vooral stoelen en tafels ed, maar echt wel net spul. Niet altijd mijn smaak maar technisch prachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Boudewijn schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:01:
Ja of @HTT-Thalan , die heeft ook een houtmaakbedrijfje en maakt best wel mooie dingen in het klustopic.

Hij maakt vooral stoelen en tafels ed, maar echt wel net spul. Niet altijd mijn smaak maar technisch prachtig.
Thanks voor de prop :).

@Zebby Voor referentie, ik heb net een Houten speelbak gemaakt van 65*45cm. Hier ligt hij op een ikea bureau met een standaard US keyboard erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaM-Jy_CEyG6HTreydzVXyi5X3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UT0bsef2TDTlQBK5ythcHEr2.jpg?f=fotoalbum_large

Is dus best fors voor een snijplank maar de klant bepaalt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik maak als werk kasten en tafels, dus inderdaad, een snijplank zou me ook wel moeten lukken :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

McGryphon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:50:
Ik maak als werk kasten en tafels, dus inderdaad, een snijplank zou me ook wel moeten lukken :P
Ik ben slechts hobbyist dus ik laat het aan @Zebby :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:07:
[...]

Ik ben slechts hobbyist dus ik laat het aan @Zebby :P.
Ik was anderhalf jaar geleden ook slechts hobbyist, kan snel gaan soms :P

Maar goed, laat ik me verder maar stil houden, want over koken weet ik dan weer heel weinig. Mijn culinaire hoogtepunt was 9 jaar geleden, toen ik tagliatelle stoofvlees met rode ui heb gemaakt voor een groep katerige mensen, en dat unaniem werd gewaardeerd. All downhill from there :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

McGryphon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:19:
[...]

Ik was anderhalf jaar geleden ook slechts hobbyist, kan snel gaan soms :P

Maar goed, laat ik me verder maar stil houden, want over koken weet ik dan weer heel weinig. Mijn culinaire hoogtepunt was 9 jaar geleden, toen ik tagliatelle stoofvlees met rode ui heb gemaakt voor een groep katerige mensen, en dat unaniem werd gewaardeerd. All downhill from there :+
Ik ben by necessity Jack of all trades. Koken, bouwen, verbouwen, ik leer Japans aan mijn dochter dus ook een beetje leraar, offroad motorrijder (met kapotte motor momenteel :')) enzovoort :P.

Ik heb al tijden een mooie snijplank op mijn bouwlijst staan maar er staat ook nog een paar stelten op, een Kruidenrek, boekenkast, krukje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:25:
[...]

Ik ben by necessity Jack of all trades. Koken, bouwen, verbouwen, ik leer Japans aan mijn dochter dus ook een beetje leraar, offroad motorrijder (met kapotte motor momenteel :')) enzovoort :P.

Ik heb al tijden een mooie snijplank op mijn bouwlijst staan maar er staat ook nog een paar stelten op, een Kruidenrek, boekenkast, krukje...
Nachtkastje, bureauladekast, pianokruk, op maat gemaakte asymmetrische kast voor onder een schuine wand, eikenhouten gereedschapskar, divers "slaapkamermeubilair".... En dat zijn alleen nog maar de houten dingen voor mezelf :+

Kruidenrekje had ik mijn moeder aangeboden te maken en ze beet nog net niet mijn kop er af, die heeft liever alles verspreid over het aanrecht :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
@McGryphon @HTT-Thalan Ik ben natuurlijk leek als het aankomt op hout gebruik e.d.
Ik denk te weten dat het beter is niet zo'n persblok te hebben (zoals dit?), maar gewoon zo veel mogelijk 1 stuk hout (dit).
Geen sapgeulen, handvatten zo uitgefreesd kan leuk zijn zoals die tweede, en dan rubberen pootjes eronder plakken voor de anti-slip. Dik, robuust en stevig 8)

Welk hout food-safe is, of dit afhangt van de finish, dat weet ik allemaal ook niet. Exacte maten kan ik dan nog opmeten, maar in die orde van grootte.

Wie het doet maakt mij ook weinig uit, de beste, maar tof dat er Tweakers zijn die het in ieder geval kunnen!
Doe graag een DM als jullie ook zin/tijd hebben om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Toch heb ik in de Horeca ook wel van die hele grote (kunststof) planken gezien, onder andere om een hele zalm of tonijn en dergelijke goed te kunnen filteren. Dan redt je het ook niet met 70x50 CM...

Weet je echt zeker dat de groothandels die niet hebben?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 11:59
Zebby schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:22:
[...]

Sligro/Makro gekeken, bij de Makro zag ik laatst een aardig grote plastic plank, maar ook nog net wat kleiner dan ik wil. Heb gewoon een mooie plek van ongeveer zo groot naast mijn fornuis en nog voor m'n messenblok, kan ik net zo goed vullen dan.

Privé houtbewerkers, tja, waar vind ik die :o Ook wel eens gezocht naar een smeder voor een koksmes, maar dat is niet makkelijk. En liever lokaal dan iets van Etsy...

Ik ga even scrollen bij die eerste site, wat een verschrikkelijke manier van presenteren, maar vooruit. Die laatste word ik sowieso blij van, ziet er mooi uit en 70x50 is prima! Prijs vind ik dan nog relatief OK. Dat wordt een gevalletje 1x kopen en hopelijk vele jaren laten liggen. Dank!
Mocht je echt iets bijzonders willen, stuur eens een mailtje naar Gerard van DiRossi. Ik heb daar een aantal jaar geleden wat laten maken voor mijn koffiehobby en kan dat van harte aanraden. Neemt echt de tijd om iets volledig naar wens te maken. Vakman pur sang en de prijs viel me toen alles mee. Van toen herinner ik me dat hij ook snijplanken maakte maar zie die foto’s zo snel niet meer op zn site staan. Wat mij betreft echt een aanrader als iets unieks wilt hebben :).

Edit: zie nu dat hij een aantal snijplanken ook in de webshop heeft staan. Ware kunstwerkjes maar iets meer rechttoe rechtaan in een maat naar wens moet zeker mogelijk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door titan1901 op 28-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Zebby schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:59:
@McGryphon @HTT-Thalan Ik ben natuurlijk leek als het aankomt op hout gebruik e.d.
Ik denk te weten dat het beter is niet zo'n persblok te hebben (zoals dit?), maar gewoon zo veel mogelijk 1 stuk hout (dit).
Geen sapgeulen, handvatten zo uitgefreesd kan leuk zijn zoals die tweede, en dan rubberen pootjes eronder plakken voor de anti-slip. Dik, robuust en stevig 8)

Welk hout food-safe is, of dit afhangt van de finish, dat weet ik allemaal ook niet. Exacte maten kan ik dan nog opmeten, maar in die orde van grootte.

Wie het doet maakt mij ook weinig uit, de beste, maar tof dat er Tweakers zijn die het in ieder geval kunnen!
Doe graag een DM als jullie ook zin/tijd hebben om het te doen.
Voordeel van wat je een “persblok” noemt is dat je tussen de houtvezels doorsnijdt doordat in de houtrichting snijdt. Daardoor wordt je mes minder snel bot. Heeft dus niet alleen met uiterlijk te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
titan1901 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:55:
[...]

Mocht je echt iets bijzonders willen, stuur eens een mailtje naar Gerard van DiRossi. Ik heb daar een aantal jaar geleden wat laten maken voor mijn koffiehobby en kan dat van harte aanraden. Neemt echt de tijd om iets volledig naar wens te maken. Vakman pur sang en de prijs viel me toen alles mee. Van toen herinner ik me dat hij ook snijplanken maakte maar zie die foto’s zo snel niet meer op zn site staan. Wat mij betreft echt een aanrader als iets unieks wilt hebben :).

Edit: zie nu dat hij een aantal snijplanken ook in de webshop heeft staan. Ware kunstwerkjes maar iets meer rechttoe rechtaan in een maat naar wens moet zeker mogelijk zijn.
Hm, mooi, maar voor mij wat overdreven :) Zou er wat meer moeten zien, maar wat er op de webshop staat is niet echt wat ik zoek qua stijl in ieder geval. Kijk eerst of hier interesse is voordat ik met een ander in zee ga, maar goed om te weten dat de optie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Zebby schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:11:
[...]

Hm, mooi, maar voor mij wat overdreven :) Zou er wat meer moeten zien, maar wat er op de webshop staat is niet echt wat ik zoek qua stijl in ieder geval. Kijk eerst of hier interesse is voordat ik met een ander in zee ga, maar goed om te weten dat de optie er is.
Snap ik. Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat je iets naar wens kan laten maken in de afmetingen die je zoekt. Je geeft door wat je zoekt en hij maakt dat. Hoe zo’n snijplank er uit gaat zien is dan aan jou :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zebby schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:11:

Ik weet niet hoe @McGryphon er in staat als beroeps, maar het moet voor mij de moeite zijn :P. Handgemaakt kost meer dan fabrieksspul en massief hout gaat kromtrekken in dit geval, dus je wil meerdere strips maken en verlijmen. Dat is bewerkelijk en een plank kost dan waarschijnlijk wel een dagje werk. Ik heb enkele houthandels dichtbij dus ik kan zeker enkele vreselijk mooie stukken hout voor je regelen. Ook zaken als frezen, inleg etc is mogelijk, zelfs een gravure (heb net een setje gekocht).

Je hebt dan wel een uniek (persoonlijk) stuk in je keuken met foto's van het bouwproces.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-11-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
HTT-Thalan schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:13:
[...]

Ik weet niet hoe @McGryphon er in staat als beroeps, maar het moet voor mij de moeite zijn :P. Handgemaakt kost meer dan fabrieksspul en massief hout gaat kromtrekken in dit geval, dus je wil meerdere strips maken en verlijmen. Dat is bewerkelijk en een plank kost dan waarschijnlijk wel een dagje werk. Ik heb enkele houthandels dichtbij dus ik kan zeker enkele vreselijk mooie stukken hout voor je regelen. Ook zaken als frezen, inleg etc is mogelijk, zelfs een gravure (heb net een setje gekocht).

Je hebt dan wel een uniek (persoonlijk) stuk in je keuken met foto's van het bouwproces.
Hopelijk gaat dit niet te ver offtopic overigens, misschien juist wel interessant ook voor anderen :)

En daar ben ik dan leek - je kan dus niet gewoon 1 mooie plank pakken en die op maat maken? Dat het meer kost dat snap ik ook, maar als ik dan een plank heb die precies op maat is, en in principe dus lang mee moet kunnen (mits ik het goed onderhoud) / niet uit elkaar flikkert dan is dat natuurlijk een investering. Loop je dat risico niet met verlijmen / doen ze dat allemaal? Mijn huidige Ikea plank begint namelijk wel los te laten, maar die is ook niet zo goed behandeld.

Zeker als non-beroeps moet je er ook zin in hebben natuurlijk. Ik zal nog wat meer moeten kijken naar mogelijkheden, maar zo'n kunstwerkje hoeft van mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zebby schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:32:
[...]

Hopelijk gaat dit niet te ver offtopic overigens, misschien juist wel interessant ook voor anderen :)

En daar ben ik dan leek - je kan dus niet gewoon 1 mooie plank pakken en die op maat maken? Dat het meer kost dat snap ik ook, maar als ik dan een plank heb die precies op maat is, en in principe dus lang mee moet kunnen (mits ik het goed onderhoud) / niet uit elkaar flikkert dan is dat natuurlijk een investering. Loop je dat risico niet met verlijmen / doen ze dat allemaal? Mijn huidige Ikea plank begint namelijk wel los te laten, maar die is ook niet zo goed behandeld.

Zeker als non-beroeps moet je er ook zin in hebben natuurlijk. Ik zal nog wat meer moeten kijken naar mogelijkheden, maar zo'n kunstwerkje hoeft van mij niet.
Zeker in een omgeving waar het hout vaak nat en weer droog word krijg je 'werking'. Het gaat dan proberen de natuurlijk jaarringen die je aan de kopse kant ziet, 'recht' te trekken. De plank zelf trekt daardoor dus krom. 1 grote Plank word dus 1 grote hoepel. Dat voorkom je door het in de lengterichting in latten te zagen en om en om weer verlijmen. Je moet het dan wel weer vlakken zodat de naden goed aansluiten, schuren etc. Je krijgt dan stabieler hout. Houtsoort maakt ook uit (te zacht hout gaat niet lang mee) en je moet het goed (blijven) behandelen met food grade olie.

Ik heb het vandaag gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MivBhW7IbB3EpRYLUI-Z1tiBIK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms8XM2mVLJDjKQx2beMUr9Gu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjyA7YwJ9c5DMZTzSDXyZtv700A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxqopnQTXfKYco4YyyfbeTMP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOa-rhuWeOjmFus_LfJ6MZ_gTss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9lcb85WJQRxgFmM0VxXET0w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T9ZrxKqcM7kUKNJ968HsppI3Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1M45LwJOHZkDnhHeD9kO4usT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-11-2020 15:31 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 113 Laatste