knip
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 09:06 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 09:06 ]
Na wat zoeken kom ik die definitie ook tegen. Al zou dat koshering genomend moeten worden. Al wordt dat ook weer voor grof gemalen zeezout gebruikt.Verwijderd1 schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:56:
[...]
Kosher zout gaat volgens mij meer over de structuur van het zout. Vergelijk het met sneeuw, die kan samengeperst zijn waardoor je veel sneeuw per volume-eenheid hebt (bijvoorbeeld als er auto's over gereden hebben) of het kan heel veel lucht bevatten als het lange tijd licht gesneeuwd heeft. In dat laatste geval zit er, net zoals bij kosher zout (zoals ik het begrijp) meer lucht bij terwijl het wel grof is. Je kunt het dus beter doseren waarbij je het zout goed ziet, bijvoorbeeld voor een zoutkorst.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Qua smaak denk ik dat ik weinig verschil zal proeven. Mij ging het met name om de consistentie. Een hap vlees met een brokje zout erop is anders dan een stuk gezouten vlees. Ik geef de voorkeur aan het eerste.franssie schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:40:
[...]
JoZo is dan ook geen puur zout, daar zit Jodium in (omdat we dat te weinig binnen krijgen). Maar er is wel zuiver zout te vinden. Alle zout is zeezout (soms alleen heel erg oud denk aan dino ontlasting oud, soms jong zeezout denk aan zeewater dat aan de kust wordt verdampt waardoor het zout en ook algjes etc overblijven).
Wikipedia: Kosher salt
@NoTimeRemains Kosher zout is dus gewoon tafelzout zonder jodium of andere leuke toevoegingen. Er bestaat ook vulkanisch zout etc etc.
Maar tafelzout, dat moet niet moeilijk te vinden zijn
Zie verder ook de samenvatting van KDVW: https://www.npo3.nl/wat-i...18-12-2017/WO_KN_12131605
Maar dan gaat het over de structuur, dat wordt soms Kosher genoemd, ook coarse. In Nederlands gewoon grof of vlokken. En ja er is ook grof JOZO zout voor in de molen (heb ik zelf namelijk).barrymossel schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:08:
[...]
Qua smaak denk ik dat ik weinig verschil zal proeven. Mij ging het met name om de consistentie. Een hap vlees met een brokje zout erop is anders dan een stuk gezouten vlees. Ik geef de voorkeur aan het eerste.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 23-09-2019 08:51 ]
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 30-09-2019 17:43 ]
Nice! Walnoten vind in lekker maar ik krijg er altijd steken van in m’n gehemelte dus vermoed een milde allergie. Mooiste wat er is, zelf je eten zoeken/vangen/plukken.ehtweak schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:42:
ff weer een update van de recente oogst.
Vers geplukt in het lokale bos. En voor het grootste deel achter glas verdwenen:
[Afbeelding]
Deel is alleen appel, een aantal potten heb ik met appel/rozijnen mengsel afgevuld.
In z'n totaliteit heb ik nu zo'n 8kg achter glas gestopt en er hangt nog het nodige in de bomen
Daarnaast ligt een paar kilo donker/koel om zo op te eten en al 3x appeltaart varianten geproduceerd.![]()
Naast het zachte fruit, was afgelopen weekend, tussen de buien door, ook nog fors walnoten rapen!
Met al die nattigheid op de grond loop je wel het risico dat ze snel beschimmelen. Maar gauw thuis afgeveegd en gedroogd:
[Afbeelding]
De komende weken weer het nodige te knabbelen.
Een haakse slijper werkt ook hoor :-PBoudewijn schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:50:
Ga je ze ook nog helpen drogen?
Ik kom er net achter dat mijn varkensribs net te breed zijn voor mijn vacuumzak... en ik dus wat issues ga krijgen met ze garen. Grmbl mooi balen.
Heb de ribs nu in de zak van de leverancier zitten en die weer dichtgesealed maar die wil niet vacuum trekken door dat het geen geribbelde zak is. Bah.
Ik denk dat we met een wildschaar aan de slag moeten later deze week om de ribs wat in te korten.
Heb nu 3 kilo wildevarkensribs in die zak liggen in 5 flesjes bernardus abt 12. Ik heb daar ook nog 15 kokindjes doorheen gedaan; die kreeg ik niet goed vergruisd dus heb ik eerst een pintje opgewarmd op het fornuis, daar de kokindjes in gegooid en toen alles in een maatglas kapot gestaafmixed. Ben heel benieuwd.
[ Voor 27% gewijzigd door 1nsane op 30-09-2019 21:00 ]
Adjust non olet, plerumque...
Waarschijnlijk al te laat maar meestal kun je een reepje van een geribbelde zak in de opening van een niet-geribbelde steken. De meeste vacumeermachines zijn sterk genoeg om over dat reepje te vacumeren en af te sealen. Cheap&easy fixBoudewijn schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:50:
Ik kom er net achter dat mijn varkensribs net te breed zijn voor mijn vacuumzak... en ik dus wat issues ga krijgen met ze garen. Grmbl mooi balen.
Heb de ribs nu in de zak van de leverancier zitten en die weer dichtgesealed maar die wil niet vacuum trekken door dat het geen geribbelde zak is. Bah.
Ik denk dat we met een wildschaar aan de slag moeten later deze week om de ribs wat in te korten.
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 02-10-2019 14:28 ]
Hoe is dit uiteindelijk bevallen? Zag er op zich wel mooi uit, maar niet zoals de A5 kwaliteit die ik ook tegenkom. Ik heb een slechte ervaring met "Wagyu", welke totaal niet bijzonder was. Was ook goedkoop...bvk schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:09:
Ondanks dat het een hele hoop vlees voor 1 persoon is kon ik het toch niet laten een pakket te bestellen:
https://www.koopeenkoe.nl/wagyu-vlees-pakket/
Nog geen 50 Euro per kilo is natuurlijk geen geld voor Waygu lijkt me! Dat wordt smullen met kerst
Ik lees hem nu pas en heb hem gepind, als je dat niet fijn vindt hoor ik het graag. Leuk recept!PalingDrone schreef op woensdag 18 september 2019 @ 02:49:
Wat stil hier.... ff wat leven in de brouwerij schoppen.
Het is mosselseizoen en daarom heb ik vandaag iets gemaakt waar ik mij aan de Franse Atlantische kust ooit helemaal clam aan heb gegeten.
Mosselen in Roquefort. (voor 2 personen, of 1 indien je flinke trek hebt)
Members only: hoe dan?
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ziet er prima uitmutsje schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:50:
woot sinds afgelopen maandag in bezig van een kamado bbq. 16" dus mooi bescheiden. Vandaag hele kip gekocht en lekker gebruikt inwendig van wat knofloop voorzien. Iedereen lekker gesmuld.
2 uur op 150 graden gehouden. Volgende keer wat korter want vond em aan de droge kant.
[Afbeelding]
Met iemand over gehad die zei dat het lekker was. Het fijne is dat je een mooie verhouding qua smaken hebt, ik vind alleen zoethout vaak te penetrant worden. Zeker ook omdat hij 48u in de SV gelegen heeft...franssie schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:43:
@Boudewijn Kokindjes (drop) in je marinade? Hoe kom je erop?
Mooi gemiddeld dropje, niet te zoet, zout of salmiakkig. Juist omdat ze wat subtieler zijn leek het me handig. Ook zijn ze niet kneiterhard.Op zich zijn de meeste ingrediënten van veel drop wel te vinden in marinades of rubs dus heel vreemd is het ook weer niet, was er een specifieke reden dat je voor Kokindjes gekozen hebt?
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 06-10-2019 19:21 ]
Ik was toevallig in een dropwinkel waar die emmer stond en ik mocht het "dust" meenemen.,😉Boudewijn schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:38:
Ik zou zoethout op een fijne microplane zetten, volgens mij makkelijker dan ergens een grote emmer opsnorren die je daarna nooit meer gebruikt.
Het is inderdaad niet helemaal te vergelijken met Kobe A5, alhoewel ik dat ook nog maar 1x gegeten heb. Als dat tenminste A5 was destijds bij restaurant Aan de Poel (**).barrymossel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:57:
[...]
Hoe is dit uiteindelijk bevallen? Zag er op zich wel mooi uit, maar niet zoals de A5 kwaliteit die ik ook tegenkom. Ik heb een slechte ervaring met "Wagyu", welke totaal niet bijzonder was. Was ook goedkoop...
Nu twijfel ik tussen https://www.koopeenkoe.nl/wagyu-vlees-pakket/ en https://www.nicetomeatyou.nl/rundvlees/japanse-wagyu/
Nogal een verschil in prijs. Maar als die Koopeenkoe ook vlees levert dat met "niets" te vergelijken is, dan is dat natuurlijk een betere deal...
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 21-10-2019 23:48 ]
Is die 18,5 graden niet gewoon te koud om de fermentatie goed in gang te zetten? Bacteriën beginnen toch pas goed te groeien vanaf een graadje of 25-30?Boudewijn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:30:
Mijn biohazards pruimen staan nu 2 dagen, er is wat vocht uitgetrokken maar nog niet echt fermentatie.
[Afbeelding]
Dit zie ik omdat de vacuumzak nog steeds vrij strak zit. Het vruchtvlees voelt wat stug aan. Hoort erbij en ik accepteer dat het langer duurt, het is in mijn woonkamer op dit moment 18.5C aldus een thermokoppel dat onder een van de vacuumzakken ligt..
Gewoon vanavond mee naar bed nemen dat gaat een stuk sneller dan ze bij 18 graden in je woonkamer leggenBoudewijn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:31:
Dat kan inderdaad, redzepi raadt aan het bij 28C te doen maar geeft aan dat het zelfs in de ijskast bij 4C gebeurt. Het duurt uiteraard wel langer dan.Truc is dat je genoeg fermentatie wil hebben voor de vruchten bruin worden en uit elkaar vallen. Ik laat het dus nog even een paar dagen staan.
[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 21-10-2019 23:30 ]
Dat hangt uiteraard van het pakket afCheesePizza schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:32:
heeft iemand enig idee hoeveel volume er nodig is om een pakket van koop een koe te bewaren in de vriezer? Wij willen graag een paket kopen en het vlees voor een lange tijd invriezen (op de site stond dat dit tot een jaar kan) maar in de vriezer kan bij ons maar 79 lieter.
Wij hebben een vriezer van 88 liter (tafelmodel), met vier lades. Een pakket van koopeenvarken van 3.9kg of een pakket van koopeenkoe van 3.1kg past bij ons vrij makkelijk in één lade.CheesePizza schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:32:
heeft iemand enig idee hoeveel volume er nodig is om een pakket van koop een koe te bewaren in de vriezer? Wij willen graag een paket kopen en het vlees voor een lange tijd invriezen (op de site stond dat dit tot een jaar kan) maar in de vriezer kan bij ons maar 79 lieter.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
[ Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 23-11-2019 15:51 ]
Top dank je wel!ehtweak schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:30:
Als ik zo'n oranje knoepert gebruik voor een hartige of zoete taart (beide is heel goed mogelijk), dan gaar ik meestal eerst de pompoenstukken in een schaal in de oven.
Pompoen afwassen aan de buitenzijde (schillen hoeft niet bij dat 'standaard' oranje ding; de Japanse Hokkaido). Halveren, pitten/draden er uit lepelen.
In schijven of blokken snijden, in een ingevette schaal in de oven, alufolie eroverheen. En ca. 30-45 minuten in de oven bij 150-180 graden. Dan zijn de stukken zacht geworden en kun je ze verder gebruiken.
In een kom doen (met schil en al), ff staafmixeren en de puree is universeel bruikbaar.
Ja geen idee hoe ik erbij kom. Ik zie hem op internet ook alleen maar zonder.Ik zie trouwens zelden dat de zijkant bepoederd is... Zolang een taart nog één geheel is, kun je 'm voorzichtig in je handen nemen en op z'n kant door de poedersuiker rollen. Maar dat lukt natuurlijk alleen als er niet van alles afvalt en/of 'ie uit verschillende lagen bestaat.
Kruimelachtige bekleding lukt vaak wel; je gebruikt iets 'plakkerigs' (b.v. een beetje water/citroensap met opgeloste poedersuiker) en strooit voorzichtig, vanaf een lepel, je strooisel tegen de zijkant aan, onderwijl de boel roterend.
Maar poedersuiker blazen? Hmmmm; lijkt me een tof plan... als je van een poedersuiker coating in je hele keuken houdt...
Yup dat is wel het makkelijkst.En idd, voor sjablonen, pak een willekeurige afbeelding, ff printen op gewoon een A4-tje, uitknippen en bestrooien maar.
[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 25-11-2019 06:30 ]
[ Voor 40% gewijzigd door gekkie op 24-11-2019 23:01 ]
Pompoen zou ik inderdaad ook zo voorbereiden. Vandaag nog een fles pompoen voor een soep ongeveer zo klaargemaakt. Die kan zonder alufolie in de oven, gewoon in zijn geheel in een ovenschaal en dan een uurtje bij 180 graden. Komt ie er bruingeblakerd uit en kan je de schil er zo af trekken. Vervolgens even laten afkoelen en je kan hem overal voor gebruiken, het heeft dan ongeveer de consistentie van wat stevige aardappelpuree.ehtweak schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:30:
Als ik zo'n oranje knoepert gebruik voor een hartige of zoete taart (beide is heel goed mogelijk), dan gaar ik meestal eerst de pompoenstukken in een schaal in de oven.
Pompoen afwassen aan de buitenzijde (schillen hoeft niet bij dat 'standaard' oranje ding; de Japanse Hokkaido). Halveren, pitten/draden er uit lepelen.
In schijven of blokken snijden, in een ingevette schaal in de oven, alufolie eroverheen. En ca. 30-45 minuten in de oven bij 150-180 graden. Dan zijn de stukken zacht geworden en kun je ze verder gebruiken.
In een kom doen (met schil en al), ff staafmixeren en de puree is universeel bruikbaar.
Hier had ik al eens een pompoentaart recept geplaatst:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
En dit is zo'n variant:
[Afbeelding]
hetgeen trouwens verdacht veel lijkt op dit:
http://www.coffeeandcrump...scarpone-cheesecake-tart/
Ik zie trouwens zelden dat de zijkant bepoederd is... Zolang een taart nog één geheel is, kun je 'm voorzichtig in je handen nemen en op z'n kant door de poedersuiker rollen. Maar dat lukt natuurlijk alleen als er niet van alles afvalt en/of 'ie uit verschillende lagen bestaat.
Kruimelachtige bekleding lukt vaak wel; je gebruikt iets 'plakkerigs' (b.v. een beetje water/citroensap met opgeloste poedersuiker) en strooit voorzichtig, vanaf een lepel, je strooisel tegen de zijkant aan, onderwijl de boel roterend.
Maar poedersuiker blazen? Hmmmm; lijkt me een tof plan... als je van een poedersuiker coating in je hele keuken houdt...![]()
En idd, voor sjablonen, pak een willekeurige afbeelding, ff printen op gewoon een A4-tje, uitknippen en bestrooien maar.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja dat is prima spul, mijn vraag ging vooral over het verwerken ervan in cheesecake. Dat moet kennelijk kunnen dus dat gaan we gewoon doen.Garyu schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:24:
[...]
Pompoen zou ik inderdaad ook zo voorbereiden. Vandaag nog een fles pompoen voor een soep ongeveer zo klaargemaakt. Die kan zonder alufolie in de oven, gewoon in zijn geheel in een ovenschaal en dan een uurtje bij 180 graden. Komt ie er bruingeblakerd uit en kan je de schil er zo af trekken. Vervolgens even laten afkoelen en je kan hem overal voor gebruiken, het heeft dan ongeveer de consistentie van wat stevige aardappelpuree.
Nauwelijks werk aan, en daarna prima te verwerken en veeeeeel intensiever en zoeter dan het origineel.
Leuk - heb je een link naar dat recept?assn schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:05:
Met kerst dit jaar een mooi desert maken, recept van masterchef australia weer(blijven de beste recepten) met wow-factor.
Helaas geen ervaring. Ik ben een vleeseter maar ik kook er nooit mee, dus ook niet met de vervangers. Ik vraag me dan ook af waarom het in de curd en mousse zitten, dat hebben ze dacht ik namelijk gewoon niet nodig. Verder, bij gasten met heel specifieke dieetwensen kom ik er meestal op uit dat ze hun eigen ding meenemen (maar dat gaat dan om gevaarlijke allergieën en dan is het gewoon veiliger).Ik moet voor vegetariërs koken. Het recept moet ik Orange curd en white chocolate mousse, in beide zit gelatine. Hebben jullie ervaring om het gelatine te vervangen met een vegetarische bindmiddel zoals agar agar of i.d.? Zo ja, welke zijn het beste te gebruiken?
Daar is geen antwoord op te geven. Hier hebben we het over 100+ jaar, of duizend?, kook ervaring. Zelf hou ik van de Spaanse en Italiaanse keuken en die uit Azië vanwege de (in beginsel) eenvoud. Een ander vindt de Franse keuken lekker (met alles onder een dikke laag room of Gruyere).Verder ben ik ook op zoek naar een must-have kookboek. In dit forum wel al vaker voorbij gekomen maar kan het niet vinden. Wil graag een kookboek voor haute cuisine en fine dining. Iemand tips?
Link kan ik wel delen maar is alleen met Vpn beschikbaar, heb nu screenshots er van en ga het uitschrijven.franssie schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:22:
[...]
Leuk - heb je een link naar dat recept?
[...]
Helaas geen ervaring. Ik ben een vleeseter maar ik kook er nooit mee, dus ook niet met de vervangers. Ik vraag me dan ook af waarom het in de curd en mousse zitten, dat hebben ze dacht ik namelijk gewoon niet nodig. Verder, bij gasten met heel specifieke dieetwensen kom ik er meestal op uit dat ze hun eigen ding meenemen (maar dat gaat dan om gevaarlijke allergieën en dan is het gewoon veiliger
Verwijderd
Ik ken soja granulaat als gehaktvervanger. Ik doe dat gewoon droog in de tomatensaus en laat het dan volzuigen en kan prima mee sudderen . Ik heb geen crockpot dus weet niet hoe het met heeeel lang sudderen dan wordt, maar 1-2 uur is zeker geen probleem, langer kan denk ik ook wel.Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:07:
Wat is jullie ervaring met vega gehakt in combinatie met een crock pot/slow cooker?
Ik wil graag een chili con carne zonder vlees (sin carne?) of pasta bolognese maken. Mijn ervaring met pasta bolo is dat deze het lekkerste is als je hem lekker lang laat sudderen op laag vuur dus dan zou de crockpot ideaal zijn. Alleen... Gehakt bak ik altijd even bruin tot het vocht er uit gebakken is. Mijn idee is dat te doen en dan hups de ingredienten de slow cooker in en dan 8 uur later smikkelen. Kan zoiets ook met vegetarisch gehakt? Zo ja, hoe bereid ik dat het beste? Zo nee, welk alternatief raden jullie aan?
[ Voor 17% gewijzigd door Garyu op 27-11-2019 14:17 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Verwijderd
Super, precies zocht ik inderdaad! Dankje. Dat spul ziet er ook wel uit alsof het lang houdbaar is dus ik zie me ook nog wel een keer zo'n voordeelverpakking halen. Eerst maar eens een klein zakje halen om te proeven, eens kijken of het in de buurt te krijgen is.Garyu schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:15:
[...]
Ik ken soja granulaat als gehaktvervanger. Ik doe dat gewoon droog in de tomatensaus en laat het dan volzuigen en kan prima mee sudderen . Ik heb geen crockpot dus weet niet hoe het met heeeel lang sudderen dan wordt, maar 1-2 uur is zeker geen probleem, langer kan denk ik ook wel.
Zoiets zeg maar:
veggiedeli.nl/webshop/soja-seitan-en-lupine/vantastic-foods-soja-granulaat-300g
[Afbeelding]
Volgens de verpakking moet je het eerst in bouillon koken voor je het kan gebruiken, maar dat klopt m.i. dus niet. Het smaakt hetzelfde als je het gewoon meekookt in de saus.
Lastig, ik zie tijden van inderdaad 4 uur op 60c maar dat is dan soms of voorgekookte ham danwel de haas. Bij een rauwe achterham lijkt mij dit te kort namelijk. Ik zie ook wel recepten van 18+ uur op 65+c en gevoelsmatig lijkt mij dat beter aar het is lastig zoeken inderdaad.GermanPivo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:33:
Dit weekend wil ik een beenhammetje van zo'n 500 gram sous vide gaan bereiden met daarna een glaze van balsamico / bruine suiker. Dacht zelf aan zo'n 4 uur op 60 graden (of wat hoger?), maar word online niet veel wijzer. Wat denken jullie?
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 27-11-2019 15:01 ]
Precies de verschillende tijden waar ik ook tegenaan liep. 18+ uur voor een stukje van 500 gram lijkt me een beetje overkill namelijk.franssie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:00:
[...]
Lastig, ik zie tijden van inderdaad 4 uur op 60c maar dat is dan soms of voorgekookte ham danwel de haas. Bij een rauwe achterham lijkt mij dit te kort namelijk. Ik zie ook wel recepten van 18+ uur op 65+c en gevoelsmatig lijkt mij dat beter aar het is lastig zoeken inderdaad.
edit: dit lijkt mij wel iets dat in de buurt komt https://www.amazingfoodma...o-sous-vide/leg-fresh-ham
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 27-11-2019 15:28 ]
Poeh, lang geleden, maar voor mijn gevoel is 55-60 graden en dan vier uur prima. Temperatuur afhankelijk van hoe rosé je het wilt. Ik ga tegenwoordig steeds lager zitten.GermanPivo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:27:
[...]
Precies de verschillende tijden waar ik ook tegenaan liep. 18+ uur voor een stukje van 500 gram lijkt me een beetje overkill namelijk.Een normale varkenshaas doe ik altijd 90 minuten op 56/58 graden. Hammetje is bijna 2 keer zo dik, dus 4 keer zo lang. Volgens die manier zou 4 uur op 60 dan weer goed uit moeten komen.
@barrymossel Jij hebt in 2016 een keer een beenhammetje sous vide klaargemaakt; heb je daar nog slechte herinneringen aan over gehouden?
https://www.cdc.gov/paras...llosis/gen_info/faqs.htmlThe best way to prevent trichinellosis is to cook meat to safe temperatures. A food thermometer should be used to measure the internal temperature of cooked meat. Do not sample meat until it is cooked. USDA recommends the following for meat preparation.
For Whole Cuts of Meat (excluding poultry and wild game)
Cook to at least 145° F (63° C) as measured with a food thermometer placed in the thickest part of the meat, then allow the meat to rest* for three minutes before carving or consuming.
For Ground Meat (excluding poultry and wild game)
Cook to at least 160° F (71° C); ground meats do not require a rest* time.
For Wild Game (whole cuts and ground)
Cook to at least 160° F (71° C).
For All Poultry (whole cuts and ground)
Cook to at least 165° F (74° C), and for whole poultry allow the meat to rest* for three minutes before carving or consuming.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-11-2019 17:42 ]
"Freeze pork less than 6 inches thick for 20 days at 5°F (-15°C) to kill any worms."Boudewijn schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:41:
Ja , let wel even op dat de USFDA aanraadt je varkensvlees wel wat warmer te garen in verband met trichinella:
[...]
https://www.cdc.gov/paras...llosis/gen_info/faqs.html
Noot; Trichinella-besmetting is een serieus probleem voor je. Kans klein, schade groot. Dat idee.
Modernist cuisine houdt het op 54.4 graden trouwens.
offtopic:
Lekker die tegenstrijdige adviezen
Ik gebruik het niet zoveel dus kan zeker bevestigen dat het eeuwig houdbaar is inderdaadVerwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:44:
[...]
Super, precies zocht ik inderdaad! Dankje. Dat spul ziet er ook wel uit alsof het lang houdbaar is dus ik zie me ook nog wel een keer zo'n voordeelverpakking halen. Eerst maar eens een klein zakje halen om te proeven, eens kijken of het in de buurt te krijgen is.
Goed deze post heb ik vorig jaar 18 december gemaakt, en hij moet een kleine maand staan... die is dus begin januari in de vriezer verdwenen en er nu weer uitgekomen.Boudewijn schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:11:
Mijn amandelspijs is klaar als het goed is, die lag sinds de 26e te rijpen. Nu ben ik bezorgd om salmonella, dus heb ik gekeken hoe ik hier goed mee om kan gaan*.
[Afbeelding: Salmonella doden]
Voor het experiment: ik ga de spijs 81 minuten op 58 graden houden. Het zit in een heel dunne plaat in een sous vide zak dus die is zo goed als meteen door en door warm. Ik heb nu een klein hapje opnieuw gevacummeerd en in de sous vide gegooid, ik ga straks de structuur vergelijken.
Bron: Dat ene vijfdelige overpriced kookboek.
De zak zelf:
[Afbeelding]
* = ik heb net gewoon rauw een fijne hap genomen. Als ik kom te overlijden aan salmonella, het was leuk jullie gekend te hebben.
Dit was de eerste keer dat ik die 6.5D/7D tegenkwam. Dat werd bij scientific american mooi uitgelegd.Boudewijn schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:27:
[...]
Goed deze post heb ik vorig jaar 18 december gemaakt, en hij moet een kleine maand staan... die is dus begin januari in de vriezer verdwenen en er nu weer uitgekomen.
Eventuele salmonella zal nu wel dood zijn
Ik maak m’n bolo tegenwoordig met verschillende paddenstoelen fijngehakt, flink wat (400-500gr). Bijv gewoon champignons en oesterzwammen of zo. Ik verbaas me nog steeds over de smaak en structuur. We missen het gehakt totaal niet. Chili maak ik vaak met pompoen. We eten ook vlees, maar gehakt voegt naar mijn idee te weinig toe en kan dus weggelaten worden.Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:07:
Wat is jullie ervaring met vega gehakt in combinatie met een crock pot/slow cooker?
Ik wil graag een chili con carne zonder vlees (sin carne?) of pasta bolognese maken. Mijn ervaring met pasta bolo is dat deze het lekkerste is als je hem lekker lang laat sudderen op laag vuur dus dan zou de crockpot ideaal zijn. Alleen... Gehakt bak ik altijd even bruin tot het vocht er uit gebakken is. Mijn idee is dat te doen en dan hups de ingredienten de slow cooker in en dan 8 uur later smikkelen. Kan zoiets ook met vegetarisch gehakt? Zo ja, hoe bereid ik dat het beste? Zo nee, welk alternatief raden jullie aan?
[ Voor 5% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 02-12-2019 22:25 ]
Verwijderd
Ik ben absoluut niet bekend in de paddestoelenwereld, behalve de champignons in de pasta. Welke paddestoel is in welk gerecht lekker? En heb je een short list van 3 paddestoelen oid waarvan je zegt die zijn echt lekker omdat x y z ?bvk schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:47:
Paddenstoelen zijn sowieso lekker, zowel gebakken als gestoofd
Shii-take is ook wel een goede als vleesvervanger, ook lekker stevig en smaakvol.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2019 22:25 ]
Ik vind eigenlijk alle paddenstoelen wel lekker, van de witte champignon tot truffel, al heeft die laatste natuurlijk veel meer smaak.Maar vaak koop ik ook een mix die ik voor verschillende gerechten gebruik en die mix bestaat doorgaans uit oesterzwam, shii-take en kastanje champignons..Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:23:
[...]
Ik ben absoluut niet bekend in de paddestoelenwereld, behalve de champignons in de pasta. Welke paddestoel is in welk gerecht lekker? En heb je een short list van 3 paddestoelen oid waarvan je zegt die zijn echt lekker omdat x y z ?
Of in de risottoGaryu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:25:
Beste paddestoelen blijven eekhoorntjesbrood (porcini)! Geniale pasta paddestoel.
Gedroogd is helaas echt niet te vergelijken met vers. En inderdaad zijn ze moeilijk te krijgen en peperduur. Maar in het bos zie je ze heel af en toe staan, en ze zijn vrijwel niet te verwisselen met andere paddestoelen, dus heb ze ook wel eens zo meegenomen en gekooktbvk schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:58:
[...]
Of in de risottoOf het de beste is blijft persoonlijk natuurlijk, maar eekhoorntjes brood is tenminste wel betaalbaar met ook veel smaak.
Wel jammer dat alle echt lekkere soorten vers redelijk lastig te krijgen zijn, dat zal wel door de prijs en beschikbaarheid komen. Dan maar gedroogd, al is een potje eekhoorntjes brood of cantharellen van 25 gram nog steeds € 5,-.en morilles zelfs 18,-.
Dat is helemaal waar natuurlijk, dus dan maar toch gedroogd aangezien dat wel makkelijk verkrijgbaar is. Ik heb gewoon potten staan van de Hanos met Trompettes, Morilles, Cepes, Cantharellen etc. Heb je het tenminste altijd in huis..Garyu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:49:
[...]
Gedroogd is helaas echt niet te vergelijken met vers. En inderdaad zijn ze moeilijk te krijgen en peperduur.
Ja misschien in de uitgestrekte Oostenrijkse bossen, in het Amsterdamse Bos maak ik weinig kans denk ikMaar in het bos zie je ze heel af en toe staan, en ze zijn vrijwel niet te verwisselen met andere paddestoelen, dus heb ze ook wel eens zo meegenomen en gekookt.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Goede Bavette is heerlijk, vroeger bij de Roestelberg in Loon op Zand hadden ze dat aardig voor elkaar ookDexterDee schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:37:
Ah Bavette... misschien wel het meest ondergewaardeerde stukje vlees in al het biefstuk, haas en picanha geweld. Maar oh zo smakelijk met z'n dikke vetaders. Ik ben er wel fan van. Ooit op een kookworkshop in één stuk gegaard op een Kamado en sindsdien heb ik het leren waarderen.
Adjust non olet, plerumque...
Doe het ook vaak zo, 4 tot 8 minuten afhankelijk van de dikte op de big steel keg. Eigenlijk hetzelfde als cote de beuff en entrocote. En een beetje peper erop vind ik ook lekker.Boudewijn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:32:
Ik ga straks bij de ouders van de baasvrouw bavette op de kamado gooien. Wilde het eerst sous vide doen maar van een maatje (die eigenaar is van een paar barbecue-restaurants) kreeg ik de tip om hem in plakken van +- 5cm te snijden, goed stevig te zouten en gewoon keihard af te grillen.
Ben benieuwd.
In theorie kun je steak tartaar ook van riblappen maken, maar is het echt zo mals dan? Ik heb er zelf helaas geen ervaring mee, ik zie het bij de slagers waar ik kom nooit liggen.Boudewijn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:46:
Zeker. Erg lekker, ik snijd er ook bij voorkeur de steak tartare van.
Was heel goed te doen op de action kamado.
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 05-12-2019 22:20 ]
Ik zal nog eens kijken, ik zie bijvoorbeeld bij de supermarkt wel flat iron of ribsteak liggen.Die laatste wel een geprobeerd en dat was ook aardig mals met een best mooie marmering. Geen zeen dus, maar wegsmeltend vet.Boudewijn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:19:
Ik meen flank steak.
Een soort van dry aging dus en dan vóór het hakken neem ik aan? Waarom een aparte koelkast?Ja je kunt er prima steak tartare van snijden, wel echt goed kort en klein snijden. Ook laat ik het vlees dan een tijdje in een vacuumzak in een aparte ijskast rijpen zodat het malser wordt. Sowieso is heel veel bavette tegenwoordig best wel mals.
sous vide met wat olijfolie, verse tijm, rozemarijn, knoflook peper/zout kan ik je ook aanraden hoorBoudewijn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:32:
Ik ga straks bij de ouders van de baasvrouw bavette op de kamado gooien. Wilde het eerst sous vide doen maar van een maatje (die eigenaar is van een paar barbecue-restaurants) kreeg ik de tip om hem in plakken van +- 5cm te snijden, goed stevig te zouten en gewoon keihard af te grillen.
Ben benieuwd.
I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code
Zeker. Dat is de standaard modus operandi. Maar wel heel "makkelijk".dawofl schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:46:
[...]
sous vide met wat olijfolie, verse tijm, rozemarijn, knoflook peper/zout kan ik je ook aanraden hoor
[ Voor 4% gewijzigd door agravain op 07-12-2019 21:22 ]
Neu, rack gaat met buurman mee in twee delen en komt in 1 deel weer terug. BBQ net dit jaar gekocht en vrouw wil het minstens 4 jr gebruiken voordat ik vernieuwingsdrang mag gaan vertonen.agravain schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:18:
Nou dan weet je dat je aan de kerstman een grotere bbq moet vragen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq