Dat Engelse accent van die meneer van Rijn.
Wel een kanttekening bij de toeristische attractie die het nu begint te worden...

Natuurmonumenten heeft het nu voor het zeggen. En de betutteling heeft al toegeslagen.
Wat een paar jaar geleden nog een heerlijk woest bos was, met avontuurlijke paadjes. Beetje 'creepy' (zeker bij bepaalde weersomstandigheden) en een urbex-achtige omgeving, zo met al die vervallen schaalmodellen, begint meer en meer een aangeharkt thema-park te worden.
Er liggen inmiddels een paar betonnen wandelpaden door het bos heen. En tot mijn schrik hebben ze zelfs één van de grotere modellen gerestaureerd. Ik vind het afgrijselijk.
De gerestaureerde golfbak en romijnstuw hebben ze netjes opgeknapt, geschilderd en weer werkend gemaakt:
https://www.natuurmonumen...del-weer-tot-leven-gewekt
Nog erger is dat je nu door een Natuurmonumenten Waterloopbosoppasser vermanend wordt aangesproken als je je buiten de paden begeeft.

Terwijl voorheen de 'gewone' boswachter daar niet moeilijk over deed.
(diezelfde krampachtige betutteling zie je trouwens ook bij de Markerwadden optreden)
Zo zag het er
een paar jaar geleden uit:
Waterloopbos51 by
Erik Haak, on Flickr
Desalniettemin, er blijft nog (wel) genoeg ongerept over. Vorige week was het al fraai herfstweer. Hopelijk werkt het weer een beetje mee, a.s. zondag.
Tree131 by
Erik Haak, on Flickr
Leuk verhaal in dit verband. Toen ik er vorige week rondliep, zag ik twee andere fotografen, compleet met reflectieparaplu en een hele statiefopstelling, allerlei paddenstoeltjes fotograferen. En ze waren druk aan het discussiëren of ze bepaalde soorten al vastgelegd hadden. Er kwam een mannetje aanlopen van Natuurmonumenten en die vroeg op strenge toon of ze een beetje de rust wilden bewaren in het bos en zich niet buiten de aangegeven paden wilden begeven. "
want stel je voor dat anderen dat ook doen en dat het niet meer rustig zou zijn alhier" Waren zijn wijze woorden...
Vervolgens sprak 'ie mij ook aan; of ik de rust wilde bewaren?!? WTF; ik ben alleen, zeg helemaal niks.
Daarna liep 'ie terug naar z'n collega, deed z'n gehoorbeschermers op en ze begonnen met z'n tweeën lekker met de kettingzaag tekeer te gaan. Met flink geraas gingen er een paar bomen om.
Hoezo rustig?!?
...en de benzine stank van de kettingzaag bleef nog lang hangen in het Waterloopbos...