Cool, ga ik daar eens zoeken naar een wild stuk Elchehtweak schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:44:
@Ronster Heb je al over de grens gekeken? NaastLimboland... DE of B; daar doet men vaak niet zo spastisch over wild...
ff zoeken op 'Elchfleisch'.
Thanks!
Dat ga ik niet in 1x gerookt krijgen maar in 1x bestellen is wel goedkoper. Kan ik verse vis gevacuumeerd goed invriezen om daarna koud danwel warm te roken?
Volgens mij moet het prima kunnen, ik vacuumeer de vis per kilogram en gooi ze meteen de vriezer in op -22. Als ik ga roken vis ik ze de dag voor ik begin met pekelen uit de vriezer en laat ze ontdooien. Daarna regulier proces (wellicht 1 visje gewoon bevroren in de pekel mikken, zou volgens mij ook moeten kunnen).
Iemand hier ervaring mee?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En, wat zei de vishandel?Boudewijn schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:55:
@franssie Mja ik ga het online bestellen. Bel ze morgen wel ff.
Natuurlijk kun je vis vacumeren en invriezen, alleen werkt dat ook goed voor vette vis zoals paling en makreel?
Ik ben trouwens ook best wel benieuwd wat je met 15 kilo vis van plan bent, naast je eigen rokerij beginnen
Nu weet ik dat de Urkers in hun vriespakhuizen de scholfiletjes soms wel een paar jaar hebben liggen. Maar het hangt er heel erg sterk vanaf hoe de vis werd ingevroren.
Blast freezers die met vloeibare stikstof ondersteuning werken, is natuurlijk heel wat anders dan je vriezer thuis...
Vooral strak inpakken in b.v. folie en zorgen dat ijskristalvorming zo min mogelijk kans krijgt.
Gevulde pasta met paddestoelen en een met prosciutto/kaas in een zelfgemaakte bouillon
Vlees met demi glace saus (van dezelfde bouillon), kleurrijke zoet geglazuurde wortels, gegrilde paprika en friet
Cheesecake getopt met laagje creme fraîche en merengue
Ben nog niet uit over wat voor vlees, een paar stukken rib-eye is altijd lekker... Iets dat lang in de oven kan is echter wel veel makkelijker, zoals een iberico rack, maar werkt dat met zo'n saus?
Ik mis eigenlijk ook nog wel iets in de groente afdeling, misschien wat rucola erbij.
Dag 2 wilde ik eerst heel anders doen, maar ga wel kijken wat er valt te combineren
Rauw kun je het invriezen, maar de makreel is al ontdooid dus kun je niet nogmaals invriezen.bvk schreef op woensdag 11 december 2019 @ 00:14:
[...]
En, wat zei de vishandel?
Natuurlijk kun je vis vacumeren en invriezen, alleen werkt dat ook goed voor vette vis zoals paling en makreel?
Ik ben trouwens ook best wel benieuwd wat je met 15 kilo vis van plan bent, naast je eigen rokerij beginnen
Dat is niet heel handig dus, ik ga de makreel bij een visboer halen (dat valt tegen, een visboer die verse makreel als hele vis verkoopt). De paling gaat online geroggeld worden, ik moet alleen even een handige dag pakken waarop ik ZEKER thuis ben.
De zalm gaat via-via via de visafslag hier. Ik hoorde iets van een hele zalm voor 40 knaken. Kilo'tje of 6
Iemand een idee waar nog flambeergel is te krijgen heden den daags? Sligro/Hanos leveren niet meer
Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken uiteindelijk. Hou ons maar op de hoogte van dit mooie projectBoudewijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:59:
[...]
Rauw kun je het invriezen, maar de makreel is al ontdooid dus kun je niet nogmaals invriezen.
Dat is niet heel handig dus, ik ga de makreel bij een visboer halen (dat valt tegen, een visboer die verse makreel als hele vis verkoopt). De paling gaat online geroggeld worden, ik moet alleen even een handige dag pakken waarop ik ZEKER thuis ben.
De zalm gaat via-via via de visafslag hier. Ik hoorde iets van een hele zalm voor 40 knaken. Kilo'tje of 6![]()
![]()
@Boinkie
https://www.bidfood.nl/we...ml/_/A-productId-087945DS
Maar voor flamberen pak ik zelf altijd nog gewoon wodka, cognac etc.
Deze had ik ook gevonden maar helaas moet je je daar inschrijvenbvk schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:55:
[...]
Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken uiteindelijk. Hou ons maar op de hoogte van dit mooie project
@Boinkie
https://www.bidfood.nl/we...ml/_/A-productId-087945DS
Maar voor flamberen pak ik zelf altijd nog gewoon wodka, cognac etc.
Klopt, maar dat heb je voor de Hanos en Sligro toch ook moeten doen? Kan daar vast nog wel een zaak bij als je dat spul graag wil hebben....Boinkie schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:56:
[...]
Deze had ik ook gevonden maar helaas moet je je daar inschrijven

Momofuku's buikspek, in wording.
En deze week binnen gekregen:

Shiro soyu, doorzichtige sojasaus. Moeilijk duur en nog maar tot 1/2/2020 goed
Wel verdomd lekker spul zeg, vergeleken met kikkoman.
Soja saus zit vol met zout dus qua bederf zal dat wel meevallen! Geen vet om te oxideren.
Vanavond staat kalfswang op het menu, met pastinaak crème!

Wel wonende in een appartement dus BBQ = verboden
Twee weken geleden een stuk vlees bij de Makro gehaald (goed vlees overigens). Deze eerst in de pan gebakken en daarna de oven in.
Met/tijdens de bereiding voornamelijk; roomboter, verse tijm, knoflook en natuurlijk peper&zout gebruikt

Voor kerst en de dagen erna wat stukjes vlees in bestelling staan.
Wellicht iets nog klaarmaken bij een vriend op de BBQ, heeft toch ook zeker wat

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Voor die broodjes uit zijn (David Chang) boek op pagina 76-81 toch? Dus met komkommer, hoisin en gestoomde broodjes?Boudewijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:10:
[Afbeelding]
Maar waarom zou dat zo kort houdbaar zijn dan? Ik zou me er ook niet zoveel van aantrekken.En deze week binnen gekregen:
[Afbeelding]
Shiro soyu, doorzichtige sojasaus. Moeilijk duur en nog maar tot 1/2/2020 goed. Daarom nu de 800ml verdeeld in 4 200ml porties en er 3 van ingevroren. Ik denk dat dat effectiever is dan alles in de fles laten, nu nog een kleiner flesje regelen zodat er minder zuurstof bij zit.
@Famous Ziet er goed uit hoor, mooi gebraden. Was dit zonder het bot?
Bijzonder?Boudewijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:59:
[...]ik ga de makreel bij een visboer halen (dat valt tegen, een visboer die verse makreel als hele vis verkoopt.
Ik haal regelmatig hele makreel, gewoon op de markt bij de viskraam. Is één van de goedkoopste vissoorten. Gewoon in z'n geheel, zelfs de ingewanden moeten er nog uit.
Meestal zoiets van 4-5 euro/kg.
Zonder bot inderdaad!bvk schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:20:
[...]
@Famous Ziet er goed uit hoor, mooi gebraden. Was dit zonder het bot?
Eigenlijk is het een tomahawk alleen dan botloos
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Het vlees heb ik besteld bij de slager. Ik ben benieuwd hoe mals dit is na 48 uur in de sous vide.
ja ik durf de viskramen op de Haagse markt niet aan. Nu paar keer slechte vis gehad. De rest koop ik er wel.ehtweak schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:16:
[...]
Bijzonder?
Ik haal regelmatig hele makreel, gewoon op de markt bij de viskraam. Is één van de goedkoopste vissoorten. Gewoon in z'n geheel, zelfs de ingewanden moeten er nog uit.
Meestal zoiets van 4-5 euro/kg.
Simonis heeft het ook niet altijd hoor.
Ja dat dacht ik ook. Smaak schijnt heel hard achteruit te gaan. Dat duidt op licht warmte en zuurstof. Dat fix ik wel met invriezen.Aight! schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:47:
Ik hou me echt nooit aan die tht.
Soja saus zit vol met zout dus qua bederf zal dat wel meevallen! Geen vet om te oxideren.
Vanavond staat kalfswang op het menu, met pastinaak crème!
Dank voor de inspiratie, heb het boek meteen besteld! Leuke herinnering ook aan New York vakantie van afgelopen feb toen we bij Chang (dat!) hebben gegetenBoudewijn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:10:
[Afbeelding]
En deze week binnen gekregen:
[Afbeelding]
Shiro soyu, doorzichtige sojasaus. Moeilijk duur en nog maar tot 1/2/2020 goed. Daarom nu de 800ml verdeeld in 4 200ml porties en er 3 van ingevroren. Ik denk dat dat effectiever is dan alles in de fles laten, nu nog een kleiner flesje regelen zodat er minder zuurstof bij zit.
Ook even het recept.
Haal buikspek. Ik heb 11ons gehaald bij de slager. Zonder vel of veel zwoerd.
Leg dat 1 uur op 230c in de oven met de vetkant boven.Halverwege even lekker arrosseren.
Dan 1 a 1.25 uur op 130c. Laat het vet weglopen, dit zeef ik en bewaar ik (reuzel, je kunt hier een soep makkelijk een mooie extra smaak mee geven)
Optioneel: af laten koelen. Het snijdt dan veel mooier. Opwarmen in een koekenpan met beetje reuzel, of niet.
Dan gua bao even 2-3 mins stomen. Daarna openmaken. Mijn gua bao komen hij amazing oriental uit de vriezer. Let goed op dat je niet-gevulde exemplaren koopt.
Ik heb een galia meloen en wat komkommer in reepjes gesneden en ook ik <1mm plakjes op de mandoline geschaafd. Die heb ik in momofuku's picklezuur gelegd:
1 cup very hot tap water
1/2 cup rice-wine vinegar
6 tbsp sugar
2 1/4 tsp kosher salt
(Optional: 1 tsp coriander seeds)
Met name meloen is best interessant, ik had dit de baasvrouw niet verteld en die dacht aanvankelijk komkommer te eten
Ik ben zelf groot fan van toban djiang, dat zijn gefermenteerde sojabonen met chiliolie. Die heb ik er dus bij gedaan en wat hoisin.
Het is slim de ingelegde groente even uit te knijpen, anders wordt het een natte drek.
We werden ontvangen door de 2 begeleidende chef's die onder het genot van een kop koffie uitlegden wat we gingen maken. Vervolgens werden we in 5 groepjes opgedeeld die ieder voor zich hun 3 gangen maakten.
1. Risotto met kwartel, shii-take en pompoen
2. Hazenrug met aardappelpuree, seizoengroenten en een saus van appelstroop
3. Een appeltaartje gevuld met spijs en een vanille saus.
De voorbereidingen:

De recepten waren wel duidelijk, maar het was wel nodig om de stappen goed te plannen en de taken te verdelen. Omdat alles tegelijk voorbereid moest worden nam ik het op me om eerst de kwartelbouillon te maken en daarna de risotto. Twee anderen de voorbereidingen voor het hoofdgerecht (alvast de puree maken en de haas uitbenen, opbinden en bakken) en de laatste twee van mijn team het nagerecht. Daarvan heb ik helaas weinig meegekregen omdat je bij het maken van een risotto niet weg kunt lopen...
Na alle voorbereidingen konden we aan tafel, te beginnen met de risotto:

Daarna weer de keuken in om het hoofdgerecht af te maken wat niet veel werk meer was. Alleen de vraag van de chef was even lastig: "Hebben jullie al over de opmaak nagedacht?" Euh....

Even de wijn opdrinken en wat uitbuiken voordat we weer de keuken indoken om het dessert af te maken, wat enkel een kwestie was van het warme taartje op een bord leggen en de saus erbij te doen. Erg jammer dat ik het bereiden dus niet goed meegekregen heb want het was heerlijk! Maar gelukkig heb ik uiteraard het recept.

Na heerlijk gegeten te hebben was het tijd voor een kopje koffie met een (ook zelf gemaakte) friandise en was het weer tijd om naar huis te gaan. Al met al een geslaagd dagje, voor herhaling vatbaar!
• Grote Franse boeren kip
• Prei (2 pcs)
• Selderij
• Bleekselderij
• Winterpeen (2 stuks groot)
• 2 uien
• 2 tenen knoflook
• 8 peperkorrels
• Foelie (gemalen, theelepel)
• Tijm (theelepel)
• Oregano (theelepel)
• Blokje bio bouillon (zonder smaakversterkers)
• 2 laurierblaadjes
• 2 kruidnagels
• 1 tomaat
• Snuf zout
• Vermicelli(of beetje spaghetti in dit geval).
Eerst een pan met de kip en groenten 2,5 uur laten trekken op laag vuur. Daarna de boel door de zeef, kip lekker uit elkaar getrokken, gekookte groenten weg. Af laten koelen. Daarna 1 prei, peen, selderij, twee stronken bleekselderij en beetje kortgebroken spaghetti erbij, ff 20 minuten net onder het kookpunt en klaar, man man man, zo lekker :-)
Vrouwlief heeft ook 3 bakken weg zitten smikkelen, dan weet je dat het goed is.

[ Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 15-12-2019 21:12 ]
Adjust non olet, plerumque...
Beter dan al die smaakmakers uit een zakkie.

Wat ik meestal zelf doe, is altijd een 2-traps bouillon:
De hele kip, of kippenpoten (net wat uitkomt) met de nodige aangezette groenten in de pan een paar uur laten trekken. Compleet met wat verse takkenbossen uit de tuin (laurier, tijm, rozemarijn).
Paar liter bouillon levert dat meestal op.
De 1ste dag gebruik ik een deel van de bouillon voor een [willekeurige] groentesoep.
Waarbij het de ene keer pompoen, maar ook bloemkool, wortel, prei, of een groentemengsel kan zijn.
De 2de dag haal ik de kip pas uit de grote bouillonpan. Pluk het kippenvlees eraf; en dat kan weer voor van alles gebruikt worden.
De bouillon zeef ik dan van de groenteresten en gebruik die weer als basis voor een risotto.
Heerlijk. Gezond en lekker eten hoeft helemaal niet duur en ingewikkeld te zijn!
Zo haal ik meestal een grote soepkip of wat kippenpoten voor amper 4-5 euro/kg bij de poelier. Of als ik het wat 'wilder' maak, een hele eend (die zijn ook verbazend goedkoop/kg) in de bouillonpan.
En de groenten; gewoon wat op dat moment ruim voorhanden is en van het seizoen; goed en goedkoop.
Sowieso jammer als je ziet wat er nog altijd in snel klaar pakjes gegooid wordt.. niet alles overigens maar vaak wel.
Laatst weer eens op YT wat inspiratie op wezen doen en kwam recepten van Mingfing Wang Tijgerkop tegen die allerlei Hollands Aziatisch maakt. Ziet er lekker uit allemaal maar werkelijk in álles gooit ze Ve-Tsin
Neuh dan liever zo min mogelijk E nummers :-)
Ook heerlijk! Voordeel van zo’n flinke pan is ook dat je zat overhoud.bvk schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:17:
@ehtweak @1nsane
Of een lekkere grote pan snert:
[Afbeelding]
Ook zonder smaakversterkersBehalve nog wat P&Z dan....
Gelukkig heb ik een tijd terug van schoonmama een vacumeermachine gekregen met wat rollen zak.
Toch mooi flink wat porties om in te vriezen

Het is inderdaad een winter voorraad, dus er gaat zeker 4 liter de vriezer in.1nsane schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:57:
[...]
Ook heerlijk! Voordeel van zo’n flinke pan is ook dat je zat overhoud.
Je hebt deze zakken alleen gesealed neem ik aan? Mijn soep gaat gewoon in bakken omdat ik zelf het idee heb dat het apparaat dan vrolijk ook de soep opzuigt...Gelukkig heb ik een tijd terug van schoonmama een vacumeermachine gekregen met wat rollen zak.
Toch mooi flink wat porties om in te vriezen
[Afbeelding]
Neehoor, geseald en vacuum.bvk schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:15:
[...]
Het is inderdaad een winter voorraad, dus er gaat zeker 4 liter de vriezer in.
[...]
Je hebt deze zakken alleen gesealed neem ik aan? Mijn soep gaat gewoon in bakken omdat ik zelf het idee heb dat het apparaat dan vrolijk ook de soep opzuigt...
De aard van het apparaat is dat hij inderdaad een paar drupjes eruit zuigt maar als de lucht eraf is, springt hij vrij snel naar de seal stand.
Het is een vrij duur ding geweest volgens mij waardoor hij niet heel de boel uit de zak zuigt.
Valt dus mee, ik gok dat het enkele milliliters gekost heeft maar de truc is ook dat je wat speling moet houden als je de zak afmeet en knipt, ik hou altijd 5 - 10 cm lengte “over”. Dan trekt de machine er nauwelijks vocht uit.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Idd, als ik de zak wat kort neem dan doe ik dat ook maar als ik fatsoenlijke lengte neem (zoals op de foto) dan merkt het apparaat vanzelf wanneer de lucht weg is en gaat ie vanzelf sealen. Ook wel zo slim om de machine naast de wasbak te zetten zodat je de zak in de wasbak kan zetten en de lucht dus altijd bovenin zit.Boudewijn schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:31:
Ik heb een goedkopere Solis en ik druk de vacuum+seal knop in en net voor het vocht de machine ingaat de seal knop. Moet je beetje handig in worden maar werkt wel okay.
Edit: zoals ook is te zien, breng ik meestal nog een 2e sealrand aan apart voor de zekerheid
[ Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 16-12-2019 20:36 ]
Dat is inderdaad een goede tip, nog niet aan gedacht!1nsane schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:35:
Ook wel zo slim om de machine naast de wasbak te zetten zodat je de zak in de wasbak kan zetten en de lucht dus altijd bovenin zit.
Maar toch hou ik het voor de soep wel gewoon op (1L diepvries) bakken, net zo makkelijk en neemt evenveel ruimte in als je de bak goed volgiet.
Het is maar net ook wat je voorhanden hebt. Ik heb nog 5 rollen vacuumzak dus dan is de keuze makkelijk :-)bvk schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:43:
[...]
Dat is inderdaad een goede tip, nog niet aan gedacht!
Maar toch hou ik het voor de soep wel gewoon op (1L diepvries) bakken, net zo makkelijk en neemt evenveel ruimte in als je de bak goed volgiet.
Voordeel is wel dat je die zakken met inhoud kan vormen naar de ruimte die nog over is in de vriezer :-P
Kippensoep uitgeprint? Sinds wanneer kan een 3D-printer kippensoep printen?mutsje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:44:
Zo even de kippensoep uitgeprint, ...

Misschien dat het met een lekkere snert wel lukt, dat is wat stevigerehtweak schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:08:
[...]
Kippensoep uitgeprint? Sinds wanneer kan een 3D-printer kippensoep printen?![]()

Nog niet, maar ik dacht dat daar serieus aan gewerkt wordt - maar dan blijft het soep uit een pakje uiteindelijkehtweak schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:08:
[...]
Kippensoep uitgeprint? Sinds wanneer kan een 3D-printer kippensoep printen?![]()
Gewoon appels zonder klokhuis koken, suiker erbij (hoeveel?) en pureren? En dan wel of geen schil (voor de kleur wellicht)?
Ingrediënten van de Boiron puree: Groene appel 84%, invertsuikerstroop 14%, zuurteregelaar: citroenzuur, antioxidant: ascorbinezuur. Is er dan iets dat ik buiten appels en suiker nog moet toevoegen?
Wie zegt dat ik het 3D uitgeprint hebehtweak schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:08:
[...]
Welke appels ga je gebruiken, Granny Smith? Ik zou het zonder schil pureren, of je moet het echt heel fijn weten te krijgen. Stukjes schil tussen je tanden is niet fijn...barrymossel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:25:
Voor Kerst heb ik groene appelpuree nodig (recept vermeldt puree van Boiron). Maar laten ze nou net de smaak groene appel niet hebben bij onze Sligro. Dus dan maar zelf maken.
Gewoon appels zonder klokhuis koken, suiker erbij (hoeveel?) en pureren? En dan wel of geen schil (voor de kleur wellicht)?
Ik denk dat citroensap toevoegen de beste optie is dan als vervanger voor de zuurteregelaar en antioxidant. Dezelfde verhoudingen aanhouden, dus op 840 gram appel 140 gram suiker. De suiker oplossen in het citroensap en dan de appelmoes toevoegen. Zoiets zou ik dan doen.Ingrediënten van de Boiron puree: Groene appel 84%, invertsuikerstroop 14%, zuurteregelaar: citroenzuur, antioxidant: ascorbinezuur. Is er dan iets dat ik buiten appels en suiker nog moet toevoegen?
Werkte prima. Helaas wel een beetje nat geworden. Dan maar iets meer gelatine gebruiken voor de gelei...bvk schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:24:
[...]
Welke appels ga je gebruiken, Granny Smith? Ik zou het zonder schil pureren, of je moet het echt heel fijn weten te krijgen. Stukjes schil tussen je tanden is niet fijn...
[...]
Ik denk dat citroensap toevoegen de beste optie is dan als vervanger voor de zuurteregelaar en antioxidant. Dezelfde verhoudingen aanhouden, dus op 840 gram appel 140 gram suiker. De suiker oplossen in het citroensap en dan de appelmoes toevoegen. Zoiets zou ik dan doen.
Je zou het zuur kunnen verwijderen door kort te koken, of als alternatief agar agar als geleermiddel gebruiken.
Succes!
@barrymossel
Oh begrijp dat het net al gelukt is. Mooi zo.
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 18-12-2019 19:16 ]
Kon/kan je de puree dan niet wat inkoken? Maar je wilde dus eigenlijk een appelgelei maken begrijp ik nu met die puree als basis?barrymossel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:46:
[...]
Werkte prima. Helaas wel een beetje nat geworden. Dan maar iets meer gelatine gebruiken voor de gelei...
Ik ga ijsjes maken, met zelf gemaakte hoorntjes.
De hoorntjes heb ik al gemaakt van de week. De machine had ik al voor het maken van stroopwafels.

Beslagje en wafelapparaatding of hoe het ook heet

Even spieken naar de kleur

Iets later oprollen (inclusief verbrande vingers)

Gevuld met beetje kant en klare schepijs
Nu is de onderkant van het hoorntje niet mooi dicht. Dit wil ik met chocolade gaan vullen zodat het ijs er bij de langzame eters er niet uit drupt.
Verder wil ik zelf het ijs ook nog gaan maken. Kokosijs met en zonder alcohol, en met een eventuele chocoladesaus.
Ook, om de keuze wat te vergroten, ga ik ook aardbeienijs maken.
Als kleine voetnoot moet ik zeggen dat ik dit alles nog nooit gedaan heb, de hoorntjes was ook de eerste keer. Dus deel 1 is alvast gelukt. Vanavond deel 2, het kokosijs.
Is wel de simpele ijs variant met gecondenseerde melk, maar voor mij als ijs-starter prima
laat je de E330 dan ook staan of gebruik je liever limoen?1nsane schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:13:
*knip*
Neuh dan liever zo min mogelijk E nummers :-)
Hier weer een wagyu picanha gekocht voor volgende week, heb er zin in.
tijd voor wat klusjes!
Klopt. Gaat wel lukken lijkt me. En anders beginnen we opnieuw. Ik begin er dit weekend al mee, dus ik heb wat marge...bvk schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:42:
[...]
Kon/kan je de puree dan niet wat inkoken? Maar je wilde dus eigenlijk een appelgelei maken begrijp ik nu met die puree als basis?
Gaaf hoor. Ik heb vaak ijs gemaakt maar nog nooit hoorntjes. Hoe ga je je ijsbereiding doen? Voor 26 pax is dat niet triviaal.robkrekel schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:25:
Met één van de kerstdagen mag ik voor 21 volwassenen en 5 kinderen het desert verzorgen. Iedereen maakt wat, en ik wil er natuurlijk niet uitgebreid ter plekke voor in de keuken staan.
Ik ga ijsjes maken, met zelf gemaakte hoorntjes.
De hoorntjes heb ik al gemaakt van de week. De machine had ik al voor het maken van stroopwafels.
[Afbeelding]
Beslagje en wafelapparaatding of hoe het ook heet
[Afbeelding]
Even spieken naar de kleur
[Afbeelding]
Iets later oprollen (inclusief verbrande vingers)
[Afbeelding]
Gevuld met beetje kant en klare schepijs
Nu is de onderkant van het hoorntje niet mooi dicht. Dit wil ik met chocolade gaan vullen zodat het ijs er bij de langzame eters er niet uit drupt.
Verder wil ik zelf het ijs ook nog gaan maken. Kokosijs met en zonder alcohol, en met een eventuele chocoladesaus.
Ook, om de keuze wat te vergroten, ga ik ook aardbeienijs maken.
Als kleine voetnoot moet ik zeggen dat ik dit alles nog nooit gedaan heb, de hoorntjes was ook de eerste keer. Dus deel 1 is alvast gelukt. Vanavond deel 2, het kokosijs.
Is wel de simpele ijs variant met gecondenseerde melk, maar voor mij als ijs-starter prima
Hahaha, zo min mogelijk zei ik ;-)s0ulmaster schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:33:
[...]
laat je de E330 dan ook staan of gebruik je liever limoen?![]()
Hier weer een wagyu picanha gekocht voor volgende week, heb er zin in.
Lekker hoor, flinke Picanha doet het altijd goed!
Gewoon, beetje bij beetjeBoudewijn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:01:
[...]
Gaaf hoor. Ik heb vaak ijs gemaakt maar nog nooit hoorntjes. Hoe ga je je ijsbereiding doen? Voor 26 pax is dat niet triviaal.
Ik vind ijs maken voor veel mensen juist vrij makkelijk. Je moet het wel in batches maken, maar ik kan in mijn machine prima voor 10+ personen in 1x maken.Boudewijn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:01:
[...]
Gaaf hoor. Ik heb vaak ijs gemaakt maar nog nooit hoorntjes. Hoe ga je je ijsbereiding doen? Voor 26 pax is dat niet triviaal.
Moet wel zeggen dat mijn ijs maak skills nogal wisselvallig zijn.
- Volledig room wordt goed schepbaar ijs, maar wel vrij vettig.
- room en melk kristaliseert vrij erg en wordt best wel heel hard in de vriezer.
Nu heb ik alleen een machine met een bak die in de vriezer voorgekoeld dient te worden, maar hoeveel ik ook roer en koel, de versie met melk blijft kristalliseren.
Mijn favo blijft toch wel lavandelijs, maar de laatste keer op de gok (in frankrijk) met verse lavendel gemaakt, maar ik wist niet hoeveel en hoelang ik het moest laten trekken. Was wel vrij heftig van smaak en dan begint het toch wel lichtelijk naar zeep te smaken (wat de gasten ook vonden), maar na 1 bolletje was iedereen weg gewend en bleven ze maar dooreten
tijd voor wat klusjes!
Zo had ik een tijd geleden gin gemaakt met net wat teveel lavendel. Uiteindelijk gebruikt om met limonade soort van cocktails te maken om die zeepsmaak te maskeren.s0ulmaster schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:32:
[...]
Mijn favo blijft toch wel lavandelijs, maar de laatste keer op de gok (in frankrijk) met verse lavendel gemaakt, maar ik wist niet hoeveel en hoelang ik het moest laten trekken. Was wel vrij heftig van smaak en dan begint het toch wel lichtelijk naar zeep te smaken (wat de gasten ook vonden), maar na 1 bolletje was iedereen weg gewend en bleven ze maar dooreten
Ligt eraan wat jij onder rack verstaat.donleone83 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:43:
Vraagje mbt het Kerstdiner: ik wil Iberico rack maken maar vind het moeilijk inschatten hoeveel gram ik nodig heb voor 4 of 5 personen omdat ik het gewicht van de botten niet ken. 900g tot een kilo zou altijd voldoende moeten zijn toch?
Als het de dikbevleesde ribben zijn (met of zonder zwoerd) heb je al een andere hoeveelheid nodig dan wanneer je (babyback) spareribs achtig vlees koopt.
Voor spareribs heb je toch al snel 400-500g de man nodig. Voor wat dikker bevleesde ribben is dat wellicht 300 gram?? Ligt er ook heel erg aan of het flinke carnivoren zijn, hoeveel verschillende dingen je erbij hebt.
Voor mijn familie maakte ik vorig jaar voor 7 (of 8?) man een picanha van goeie 2kg...Die was schoon op, maar mijn broers zijn dan ook flinke vleeseters

tijd voor wat klusjes!
Zoals ik ze op internet zie is het vergelijkbaar met lamsrack, dus met flink veel vlees. Kan er bijna karbonades van snijden.s0ulmaster schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:09:
[...]
Ligt eraan wat jij onder rack verstaat.
Als het de dikbevleesde ribben zijn (met of zonder zwoerd) heb je al een andere hoeveelheid nodig dan wanneer je (babyback) spareribs achtig vlees koopt.
Voor spareribs heb je toch al snel 400-500g de man nodig. Voor wat dikker bevleesde ribben is dat wellicht 300 gram?? Ligt er ook heel erg aan of het flinke carnivoren zijn, hoeveel verschillende dingen je erbij hebt.
Voor mijn familie maakte ik vorig jaar voor 7 (of 8?) man een picanha van goeie 2kg...Die was schoon op, maar mijn broers zijn dan ook flinke vleeseters
Zat even te kijken en ze zijn inderdaad redelijk als karbonade gevormd.donleone83 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:14:
[...]
Zoals ik ze op internet zie is het vergelijkbaar met lamsrack, dus met flink veel vlees. Kan er bijna karbonades van snijden.
Maar als mensen het vlees lekker vinden is 900 gram voor 5 man aan de lage kant. Ik zou een maatje groter nemen en als er echt wat over blijft heb jij lekkere lunch voor de dag/dagen erna
tijd voor wat klusjes!
Deze ook al in het keukenmessen topic gepost maar dit zijn de japanse messen.
Global G2 35 aneversary edition (via mp gekocht voor 4 tientjes

Tojiro dp3 nakiri

Harukaze White #2 Kurouchi Bunka

Fujiwara FKM Stainless Boning 145mm

Ons menu wordt als volgt:
- Voorgerecht / amuse: 'extern' (dit wordt waarschijnlijk een groter voorgerecht dan gepland, maar jah: Je kunt niet overal 'nee' tegen zeggen
- Tussengerecht: Een klein stukje huisgemaakte lasagne
- Hoofdgerechten: Varkenshaas en zelfgemaakte kipschnitzels (er zitten lastige eters tussen
- Nagerecht: Een eigen variant van een trifle, met appel.
De vorige keer dat wij het kerstdiner hosten kwam er catering van La Place op tafel, maar ik zie dat ze dat al een aantal jaren niet meer aanbieden (het jaar dat wij er bestelden lijkt wel een experiment te zijn geweest ofzo), dus vandaar dat we zelf maar iets in elkaar hebben geflanst. Eens kijken of onze kookkunsten net zo gewaardeerd worden als destijds de catering
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Honing/tijm? Iets zoets/stroop?donleone83 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:47:
Dan nog een vraag: suggesties voor sauzen bij Iberico rack? Ik zat te denken aan een portsaus met bospaddenstoelen, maar is dat niet meer iets voor bij rood vlees?
Normaliter maak ik een deeg gewoon van bloem, of volkoren meel, met boter, wat water, zout en een klein beetje bakpoeder.
Verhoudingen: voor 300gr meel heb ik 200 gram niervet en 150 gram water gebruikt.
Op zoek naar reuzel, rundervet o.i.d. dacht ik, laat ik eens bij mijn vriendelijke Turkse slager vragen.
Uiteraard heeft 'ie geen reuzel
Ja! Dat was precies wat ik zocht.

Hij heeft keurig de nier vrij gesneden en ik kon een paar honderd gram niervet voor amper een euro meenemen.
Deeg gemaakt; koel gezet en later als korst voor de English Pie gebruikt.
Voor het mengen van het deeg heb ik de stukken niervet ff fijngehakt met een groot keukenmes en vervolgens was het goed te gebruiken om er een kruimelig, samenhangend deeg mee te maken.
Als vulling had ik wat fijngesneden stukjes wildzwijn en wildsalami gebruikt. Aangebakken en gegaard. Met knolselderij, ui, wortel, knoflook, verse tijm en salie. Ingedikt met wat bio Shoyu en een klein beetje maizena + vocht.
In een diep soepbord de vulling geschept, daaroverheen een cirkelvormige plak van het uitgerolde deeg gelegd, 20 minuten afbakken in de oven, en nog wat oude sterke Alpenkäse er overheen gestrooid.
Heerlijk. De eters wisten niet goed wat ze aten, maar vonden het wel lekker.
Mwah, als het goed bevleesde flankribs zijn, heb je snel een kilo of 2 nodig hoor!donleone83 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:43:
Vraagje mbt het Kerstdiner: ik wil Iberico rack maken maar vind het moeilijk inschatten hoeveel gram ik nodig heb voor 4 of 5 personen omdat ik het gewicht van de botten niet ken. 900g tot een kilo zou altijd voldoende moeten zijn toch?
Ik heb wel eens bellyribs iberico gehad en dat is meer bot dan vlees, dan heb je 3 kilo nodig wel.
In jouw schoenen had ik rond de 2,5 kilo gehaald.
Dit zijn geen sparerib-achtige dingen he? Het is het stuk waar de karbonade uit komt. Vergelijkbaar met lams rack. Superveel vlees dus in verhouding tot het bot, als het goed is.1nsane schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:04:
[...]
Mwah, als het goed bevleesde flankribs zijn, heb je snel een kilo of 2 nodig hoor!
Ik heb wel eens bellyribs iberico gehad en dat is meer bot dan vlees, dan heb je 3 kilo nodig wel.
In jouw schoenen had ik rond de 2,5 kilo gehaald.
Iets te snel gelezen, sorry, komt ws omdat ik zelf net spare ribs in de slowcooker gemikt heb :-Pdonleone83 schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:29:
[...]
Dit zijn geen sparerib-achtige dingen he? Het is het stuk waar de karbonade uit komt. Vergelijkbaar met lams rack. Superveel vlees dus in verhouding tot het bot, als het goed is.
In dat geval, 200gr pp zou toch voldoende moeten zijn, hoewel, kerst, 250-300 kan ook :-P
* Boudewijn heeft rookoven en trek in vis. Paling is lekker.
Mensen om me heen lusten ook paling
* Boudewijn bestelt uiteindelijk wat andere vis erbij
Bel een maatje om mee te roken
We bestellen meer vis want we hebben goede ideeen.
Meer vrienden komen.
Er zit zo 7 man vis te roken in het huis van de baasvrouw.

Dan maar een fotoverslagje.
Dit weekend alles gepekeld.

Vanochtend de ene rookkast opgestookt zodat het vocht en de kou eruit zijn...

De rechterkast (of de onderste zo je wil
De zalm is met pekelen van 2000 naar 1750 gram gegaan:

Ik geloof dat ik ook maar eens in een pekelbad moet liggen
Superzonde om hem te snijden, dan maar zo roken:

Hoop dat dat vouwtje aan het einde eruit te krijgen is, anders snijd ik dat stukje straks af. Hij gaat nu een uur of 6-7 roken in de koude rook van een eiken-beukenmix. Dat is de functie van dat spiraaltje.
Ik heb ook wat dunnere beekridderfilets, die gooien we er de laatste 2 uur bij.
Meneer is lekker aan het roken, terwijl ik nog 2 dagen aan het werk benBoudewijn schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:11:
In het kader van:
* Boudewijn heeft rookoven en trek in vis. Paling is lekker.
Mensen om me heen lusten ook paling
* Boudewijn bestelt uiteindelijk wat andere vis erbij
Bel een maatje om mee te roken
We bestellen meer vis want we hebben goede ideeen.
Meer vrienden komen.
[Afbeelding]
Dan maar een fotoverslagje.
Dit weekend alles gepekeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanochtend de ene rookkast opgestookt zodat het vocht en de kou eruit zijn...
[Afbeelding]
De rechterkast (of de onderste zo je wil) gaan we straks gebruiken voor warmroken, dus die hoeft nog niet aan. Is trouwens nog splinternieuw.
De zalm is met pekelen van 2000 naar 1750 gram gegaan:
[Afbeelding]
Ik geloof dat ik ook maar eens in een pekelbad moet liggen![]()
Superzonde om hem te snijden, dan maar zo roken:
[Afbeelding]
Hoop dat dat vouwtje aan het einde eruit te krijgen is, anders snijd ik dat stukje straks af. Hij gaat nu een uur of 6-7 roken in de koude rook van een eiken-beukenmix. Dat is de functie van dat spiraaltje.
Ik heb ook wat dunnere beekridderfilets, die gooien we er de laatste 2 uur bij.

Wellicht dat ik morgen maar "vanuit huis werk", dan kan ik mijn pulled pork in de gaten houden.
Voor de rest, ziet er lekker uit

tijd voor wat klusjes!
Ik gebruik gist en bakpoeder en heb "baobloem" van de toko.
Is het gewoon ongeduldig na het vouwen van de vulling? (langer rijzen) of ligt het aan de hoeveelheid bakpoeder? Ze nemen wel aardig toe in volume tijdens het stomen, maar echt luchtig krijg ik ze dus niet
tijd voor wat klusjes!
Ik was blij dat de rookovens toch gewoon buiten stonden...Boudewijn schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:11:
Had je reactie gemist, maar zuur in je bao deeg?Boudewijn schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:59:
Welk recept gebruik je? En met name, wat voor zuur?
Mijn recept lijkt een beetje op deze
Ze zien er ook redelijk gelijk uit als op t plaatje, maar ik wil graag wat luchtigere broodjes.
tijd voor wat klusjes!
Ik ben geen bakkoning maar zou een zuur verwachten omdat het anders lastig wordt.
Edit: hmm momofuku gebruikt ook geen zuur. I stand corrected.
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 24-12-2019 18:03 ]
Ik snap je punt, maar inderdaad zie ik geen recepten met zuurBoudewijn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:02:
Ja bakpoeder is basisch en door het te laten reageren met een zuur krijg je co2. Dat is het idee van je rijs.
Ik ben geen bakkoning maar zou een zuur verwachten omdat het anders lastig wordt.

tijd voor wat klusjes!
Bakpoeder is een samengesteld product en behoeft geen aparte zuur toevoeging om bubbeltjes te maken.
Natriumbicarbonaat ('baking soda') wel!
Hier de uitgebreide uitleg:
https://rutgerbakt.nl/bak...bakpoeder-en-baking-soda/
Dus afhankelijk van het doel en de gebruikte bereidingsvorm, gebruik je of het een, of het ander, of beiden.
De termen worden vaak wel door elkaar gebruikt.

- Ik wil meer skills opdoen met bakken en opmaken
- Meer gaan doen met roken en fermentatie
- Minder kookboeken kopen. Dit niet omdat het slecht is maar omdat Modernist Pizza uit gaat komen... (https://modernistcuisine.com/books/modernist-pizza/#) . Daarnaast wil ik de nieuwe heruitgave van "Szichuan" van Fuchsia Dunlop hebben.
- Ik twijfel of ik een baking steel voor pizza wil, of dat mijn uuni goed genoeg is zonder.
Hier gebruik ik 'm in een 'gewone' oven en dat werkt gewoon zo goed om niet alleen pizza's, maar ook brood te bakken; gewoon top.
Nu is de maximum temperatuur in mijn oven 250 graden, maar wat ik dan doe om die stalen plaat op te stoken, is de bovengril aanzetten, die dan roodgloeiend de Pizza Steel opstookt. En dan vlak voor dat b.v. een vloerbrood er in gaat, die grill uitzetten (anders verbrandt de bovenzijde van het brood), maar het zorgt voor een heerlijk knapperige korst van de onderzijde van het vloerbrood.
Daarnaast is het uiteraard een prima warmte accumulator.
Vlak na het initiële inbranden zag 'ie er zo uit:

Maar inmiddels is 'ie behoorlijk donker en doet het eigenlijk steeds beter. Er blijft in ieder geval niks op plakken. Zelfs als er eens wat kaas opvalt (vanaf de pizza), kun je dat er zo weer afvegen, na het afkoelen.
Om de paar weken poets ik 'm ff met een doekje met een beetje druivenpitolie.
Wat ik vooral nog beter onder de knie wil krijgen, met koken, is het zo optimaal mogelijk lekker en gezond eten bereiden, in een korte tijd. Met beperkte financiële inzet.
En nog zorgvuldiger zijn met hoeveelheden, want als er iets is waar ik een hekel aan heb, is verspillen.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2019 10:08 ]
Vraag is of dat verschil me een exemplaar waard is
Maar als je maar één oven hebt; is dit een prima manier om 'm goed/veelzijdig te gebruiken.
Ik vind overigens een uuni denk ik meer bang for the buck geven dat een zuur stuk gietijzer. Iets met bovenkant die ook heel snel gaart enzo.
Tja, kookboeken, ik heb zo ook, vooral heule oude boeken van m’n oma ge-erfd.Boudewijn schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:33:
Zo het jaar is bijna ten einde. Wat gaan we allemaal voor moois in 2020 doen?
- Ik wil meer skills opdoen met bakken en opmaken
- Meer gaan doen met roken en fermentatie
- Minder kookboeken kopen. Dit niet omdat het slecht is maar omdat Modernist Pizza uit gaat komen... (https://modernistcuisine.com/books/modernist-pizza/#) . Daarnaast wil ik de nieuwe heruitgave van "Szichuan" van Fuchsia Dunlop hebben.
- Ik twijfel of ik een baking steel voor pizza wil, of dat mijn uuni goed genoeg is zonder.
Ik doe vooral veel online opzoeken, werkt prima.
Uiteindelijk geef ik ook gewoon een eigen draai aan recepten en hoewel mijn kookkunsten waarschijnlijk niet eens in de schaduw van die van jou mogen staan (compliment mode), ik ben al blij dat mijn moeder over haar lippen kreeg: jouw kippensoep is lekkerder dan mijn eigen kippensoep. Dan heb je goed gedaan :-) en online kan je het meeste wel vinden, ook uit boeken (incl de learnings tov boekrecepten).
Heb t gewoon op de gok geprobeerd en onders dat bakpoeder geen zuur nodig heeft (zit er al in verwerkt) toch een scheutje rijstazijn in het deeg gedaan.Boudewijn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:02:
Ja bakpoeder is basisch en door het te laten reageren met een zuur krijg je co2. Dat is het idee van je rijs.
Of het nut heeft gehad weet ik niet, maar de broodjes waren wel een stuk luchtiger dan de vorige keer
Volgende keer mss een testje doen met en zonder azijn
tijd voor wat klusjes!
Sommige dingen staan niet online of je weet niet dat het er is. Ik haal met name inspiratie voor nieuwe dingen uit boeken. Bl1nsane schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:05:
[...]
Tja, kookboeken, ik heb zo ook, vooral heule oude boeken van m’n oma ge-erfd.
Ik doe vooral veel online opzoeken, werkt prima.
Uiteindelijk geef ik ook gewoon een eigen draai aan recepten en hoewel mijn kookkunsten waarschijnlijk niet eens in de schaduw van die van jou mogen staan (compliment mode), ik ben al blij dat mijn moeder over haar lippen kreeg: jouw kippensoep is lekkerder dan mijn eigen kippensoep. Dan heb je goed gedaan :-) en online kan je het meeste wel vinden, ook uit boeken (incl de learnings tov boekrecepten).
Als ik dan eenmaal weet wat ik wil is blondine nazoeken wel veel makkelijker.
Verder vind ik het stiekem ook wel stoer om meters kookboek te hebben.
Ik wissel het af eigenlijk, soms pak ik een online recept en de andere keer weer uit een boek. Bijvoorbeeld Ramen, dat maakte ik voorheen via een online recept (Bysam.nl) en vandaag ga ik het recept uit Momofuku maken.Boudewijn schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:09:
[...]
Sommige dingen staan niet online of je weet niet dat het er is. Ik haal met name inspiratie voor nieuwe dingen uit boeken. Bl
Als ik dan eenmaal weet wat ik wil is blondine nazoeken wel veel makkelijker.
Verder vind ik het stiekem ook wel stoer om meters kookboek te hebben.
Ben ik wel weer even zoet mee
En uiteraard haal ik ook inspiratie uit TV of Netflix programma's zoals 24Kitchen, Masterchef of bijvoorbeeld "Mind of a Chef" waarvan de eerste afleveringen me ertoe brachten om maar weer eens Ramen te maken
[ Voor 14% gewijzigd door bvk op 30-12-2019 17:13 ]
Zelf gemaakte boter en ricotta. Echt, zo simpel als het kan zijn.
Vers gemaakte boter; heerlijk op een net gebakken Irish Sodabread.
500ml minstens 30% vet, of nog beter 35% vetgehalte, biologische (die smaakt beter) slagroom.
Doe dit in een grote mengkom, b.v. de kom van de KitchenAid. Gebruik de draadgarde om te kloppen.
Tip: leg een theedoek bovenover de machine, anders spettert alles in de rondte.
Zet de machine met opklopgarde, op volle kracht en mixen maar!
Nee, niet stoppen als de slagroom begint te schiften, gewoon doorgaan.

Net zo lang totdat er flinke vetklontjes afgesplitst zijn.
Gebruik vervolgens een schone theedoek (zorg dat die goed uitgespoeld is, zodat er geen wasmiddel geurtjes/smaakjes meer aan zitten), doe het geschifte mengsel in een theedoek, strooi er wat zeezout over (naar smaak), draai de bol met vetdeeltjes in een knotje samen en pers het vocht eruit.
Goed stevig aandraaien met de theedoek.
Voorzichtig openvouwen en het gevormde boterbol eruit halen. Heerlijk; verse boter op vers gebakken brood.
Oh ja, het mooiste zou zijn als je ongepasteuriseerde rauwe room/melk te pakken kunt krijgen; dat geeft zoveel meer smaak! Maar is met alle hygiëne regeltjes in Nederland lastig te verkrijgen.
Ricotta.
Volle biologische melk, het liefst rauwe melk met een hoog vet gehalte.
Voor een kommetje ricotta heb je ca. 1,5 - 2 liter melk nodig.
Doe de melk in een ruime pan, beetje zout erbij. En verwarmen; let op, absoluut niet koken. Officieel zo rond de 85 graden.
Voeg het sap van een uitgeperste citroen/limoen toe aan het verwarmde mengsel. ff doorroeren en blijven verwarmen, maar niet koken! En zie hoe de wrongel zich van de wei scheidt.
Warmtebron uit, 15-30 minuten laten staan met deksel op de pan.
En daar komt weer de schone theedoek om de hoek.
Leg de theedoek opengevouwen in een vergiet, giet voorzichtig het wei/wrongel mengsel daarin. Theedoek dichtdraaien en de wrongelmassa goed uitpersen.
Dit levert je een mooie bol ricotta op!
Eventueel extra smaakjes toevoegen voor een kruidige ricotta, zoals knoflook, wat meer zout, verse kruiden o.i.d.
Het spreekt vanzelf dat dit geen producten zijn die lang houdbaar zijn. Maar wel erg lekker.
Mijn buren maken helaas geen boter omdat ze de karnemelk niet verkocht krijgen, en dan is het niet rendabel genoeg helaas. Rauwmelkse boter is inderdaad de lekkerste.
https://www.bol.com/nl/p/...-cut-rvs/9200000002756886
Deze GEFU nootmuskaatmolen is voorzien van een lasergesneden raspmechanisme. De molen maalt de nootmuskaat en hazelnoten volledig. In de ingebouwde opslagruimte is ruimte voor maximaal 4 nootmuskaatnoten. De aromadeksel voorkomt dat het een rotzooi op tafel wordt. De slinger waaraan je draait om de nootmuskaat te malen, kan opgevouwen worden. Hierdoor kan de molen ruimtebesparen opgeruimd worden. De nootmuskaatmolen is gemaakt van roestvrij staal en kunststof.
Wat kerstdingetjes. O.a. porcetta, ravioli met een shroom vulling, botten boullion, daarmee gemaakte demi glace, prime rib, verse friet/patat.
Niet op de foto nog cheesecake en osso bucco + risotto milanese voor een andere dag. 5 dagen lang gezwoegd voor 3 dagen eten, maar het smaakte allemaal top.
Toevallig een goede zelfgemaakte vervanger voor zo'n kant-en-klare boemboe (rendang) of Knorr achtige kruidenmix voor Goulash? Ik kan aardig wat zelf maken ondertussen, maar dit soort kruidenmixen blijf ik zo kopen en wil ik ook vanaf.ehtweak schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:49:
@Yogibeer Isse simpel... draadjesvlees!
M.a.w. aanbraden, smaakmakers erbij + vloeistof naar keuze. Deksel op de pan. En een halve dag later terugkomen.
https://pisangsusu.com/178-rendang-padang/
Dit is het recept voor rendang van Bep Vuyk. (dat is wel de meest klassieke auteur mbt de nederlands-indische keuken). Je kunt het orgaanvlees overigens prima vervangen door meer riblappen/stooflappen/sukadelappen
[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2020 14:31 ]