Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:33:
Ja, het zijn echt prachtige gerechten en het smaakt erg lekker. Alleen porties mogen voor mij wel groter, haha! Maar ik had toen ook berentrek :)

Vorig jaar heb ik erg lekker gegeten bij Alain Ducasse in Dorchester Hotel echt de moeite waard.

@bvk Als je een keer in Londen bent moet je eens wat uit de stad raken en richting Southall gaan heb je erg mooie supermarkten met Indiaans eten bijv. http://quality-foods.co.uk
Londen staat nog op mijn to-do list van te bezoeken steden en dan zal ik ik zeker daar gaan eten. En dan over dit topic vertellen uiteraard!

Leuk dat jij daar al geweest bent, wij moeten het voorlopig doen met het namaken van de gerechten ;)

Specs

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 03:37

alienfruit

the alien you never expected

Tja, je moet wat in een stad zoals Londen ;)

Ik ben nog niet bij veel restaurants geweest maar vorig jaar bij: Beneras, Alain Ducasse, The Ledbury, Core by Clare Smyth (ook de moeite waard) en natuurlijk de noodles van
Singaporese street food Hawker Chan

Ik heb er ook echt de meeste ranzige sushi gehad bij Buddha Bar en van die sushi die zo vies tegen je gehemelte blijft plakken etc. Dat was echt niet verse sushi, trage service. Echt vreselijk en dan wel hoop geld kwijt.

(ik kan de gerechten nog niet namaken ;))

alienfruit wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:55 (4%)

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-04 21:48
bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:29:
[...]

Je hebt duidelijk de andere foto's uit het boek nog niet gezien, dit is echt nog "simpel" ;) De bereiding is ook te doen als je een redelijke kookervaring hebt. Het is echter wel tijdrovend en bewerkelijk, maar daarom is het ook op sterren niveau. Een gerecht van een ander sterrenrestaurant zal niet minder complex zijn.

Grootste probleem wat ik heb is de verkrijgbaarheid van de ingrediënten, die kun je ook bij toko's niet zomaar vinden.
Begeleiding kan sowieso erg helpen, daarom vind ik YT tutorials ook fijn, echt kunnen zien hoe.

Een sterrenmaaltijd klaarmaken kan erg leuk zijn, jaren terug toen ik mn vriendin net kende ben ik eens als introducé mee geweest met schoonvader die lid is van een confrèrie en die gaan eens in de zoveel tijd met een grote groep een hele dag koken, eten en drinken. Toen was dat bij voormalig restaurant Savelberg in Voorburg. Het feit dat je dan door chefs begeleid wordt en een mooie keuken en dito producten ter beschikking hebt is echt heel fijn.

Overigens ook leuk dat er toen heel de dag een sommelier rondliep om de begeleidende wijnen rijkelijk te laten vloeien :+

Adjust non olet

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Hobbykok schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:05:
Pasta maken is trouwens echt leuk klotewerk.
qtf O-)
Vooral voor lasagnes is het fijn omdat je de bladen gewoon zo groot kan maken als de hele bak waarin je het stopt, ideaal. Maar vooral leuk. Denk dat ik het pasta maken het leukst vind van alles wat je in de keuken kan doen, retesimpel en iedereen denkt dat je fantastisch bezig bent omdat het heel indrukwekkend lijkt. En je kan prima een wijntje of biertje drinken, gaat niks mis mee :D
Het is wel dankbaar werk inderdaad, maar ik vind het pas echt meerwaarde krijgen als de pasta een primair onderdeel van de maaltijd is. Bij iets als lasagne verzuipt het al snel onder de rest van de schotel dus voegt het relatief gezien minder toe om het zelf te maken. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• 1nsane
bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:19:

Nu nog even afwachten of 1sane ook bestendig is voor dit stukje vriesgedroogde kip >:)
Nou dat ging prima hoor! Nergens last van, m’n moeilijke eter vriendin heeft zelfs 4 van de 8 spiezen (800gr totaal) weg zitten bokken en het smaakte uitstekend. Misschien een klein droog randje aan sommige stukjes maar was echt prima (heb ze wat langer in de oven gedaan voor de zekerheid) Maargoed, met goed conserveren kom je een heel eind:

YouTube: Eating 33 Year Old US MRE 1984 Ham & Chicken Loaf Vintage MRE Review...

Adjust non olet

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:42
Ik word zojuist uitgenodigd voor een kookworkshop met Miljuschka Witzenhausen (via werk). Volgens mij is dat wel een beetje mijn niveau. :) Ben erg benieuwd, dus denk wel dat ik erheen ga!

Oneplus One Review & Specificaties

• bszz
  • Laatst online: 09:17
alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:54:
Tja, je moet wat in een stad zoals Londen ;)

Ik ben nog niet bij veel restaurants geweest maar vorig jaar bij: Beneras, Alain Ducasse, The Ledbury, Core by Clare Smyth (ook de moeite waard) en natuurlijk de noodles van
Singaporese street food Hawker Chan
[...]

(ik kan de gerechten nog niet namaken ;))
Klinkt goed... dan staat The Fat Duck misschien ook nog op je lijstje? Daar zou ik erg benieuwd naar zijn, ook vanwege de opvattingen van Heston Blumenthal over smaak, dat associatie essentieel is en niet alleen wat er op je bord ligt en hoe het opgemaakt is.

bszz wijzigde deze reactie 05-02-2019 12:38 (14%)

• alienfruit

alienfruit

Nee, dat is in de middle of nowhere :P
Niet makkelijk om te komen met het openbaar vervoer

alienfruit wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:21 (41%)

• Boudewijn
  • Nu online
Tsja als je bij dat soort tenten eet kan een ubertje er ook nog wel af is meestal mijn mening :+

Ik heb iets meer dan een week geleden gewoon 35 mins in een taxi gezeten om bij Saneh Jaan te eten. Komt trouwens omdat de eigenaresse van Jay Fai een ongeluk heeft gehad 3 dagen voor onze reservering. Tent dicht. Superrot voor haar :/ . Dan maar een andere tent :P

Boudewijn wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:23 (59%)

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:12:
Natuurlijk weet je dat wel, maar het is natuurlijk veel leuker om dwars te doen. ;)
offtopic:
Ik kom hier om informatie uit te wisselen over onderwerpen waarmee ik begaan ben. Dat die informatie jou niet interesseert, is prima, maar mij beschuldigen van liegen en dwarsliggen gaat een stap te ver. Dat soort opmerkingen mag je voortaan voor je houden, met of zonder smiley.
Hobbykok schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:05:
Schoonmaken moet je wel helaas, dat is het enige nadeel, maar gaat redelijk simpel.
De pasta een dusdanig vochtgehalte geven dat je geen extra bloem op je werkbank nodig hebt scheelt een hoop. Niet te droog (waarbij het scheurt) en niet te nat (waarbij het nauwelijks door de pastamachine rolt) dus, maar wel zo droog mogelijk.

Door bij te droog deeg af en toe je handen nat te maken en verder te kneden kun je het vocht nauwkeurig doseren. In de praktijk krijg ik daar ook het lekkerste resultaat mee.

• bszz
alienfruit schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:19:
Nee, dat is in de middle of nowhere :P
Niet makkelijk om te komen met het openbaar vervoer
Tssss..... Je chauffeur kan gewoon wachten op de parkeerplaats hoor.... :+

En anders kun je nog naar Dinner

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:39

franssie

Save the albatross

Voor een twee sterrentent vind ik de prijzen best heel schappelijk gezien Londen en de lokatie.

franssie wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:55 (31%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
8088 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:14:
offtopic:
Ik kom hier om informatie uit te wisselen over onderwerpen waarmee ik begaan ben. Dat die informatie jou niet interesseert, is prima, maar mij beschuldigen van liegen en dwarsliggen gaat een stap te ver. Dat soort opmerkingen mag je voortaan voor je houden, met of zonder smiley.
Maak je niet zo druk joh, je refereert nota bene zelf aan kookboeken waar het in zou staan dus zo gek is mijn suggestie dat je het wel weet niet. ;)
Laat ik dan eens mijn niet-Italiaanse Italiaanse kookboek pakken. Basisrecept verse pasta (blz. 312): 200 gram bloem (liefst Italiaanse 00) en een beetje extra voor het aanrecht, 2 eieren losgeklopt, 1 eierdooier. Gewoon een simpele basis waarmee je pasta kunt maken.
Dat neemt niet weg dat je met andere samenstellingen veel variatie en wellicht lekkerder (of gewoon specifieker) soorten pasta kunt maken (staan ook in het boek) staat buiten kijf. Ik waardeer dan ook de suggesties die je doet, maar dat neemt niet weg dat een simpele basis zonder al te veel eisen ook gewoon bestaat.

Klein spiegeltje: als je zo'n 'somebody is wrong' reflex met enigszins hautaine toon uit dan reageer ik daar gewoon laconiek op, moet je maar tegen kunnen. We zijn hier allemaal volwassen toch? :)
De pasta een dusdanig vochtgehalte geven dat je geen extra bloem op je werkbank nodig hebt scheelt een hoop. Niet te droog (waarbij het scheurt) en niet te nat (waarbij het nauwelijks door de pastamachine rolt) dus, maar wel zo droog mogelijk.

Door bij te droog deeg af en toe je handen nat te maken en verder te kneden kun je het vocht nauwkeurig doseren. In de praktijk krijg ik daar ook het lekkerste resultaat mee.
Dat is wel een goede tip inderdaad, doe ik ook vaker met kneden, met dat soort dingen is het wel fijn als je een beetje ervaring hebt. Elke keer als ik met wat voor type deeg dan ook aan de gang ging en dat soort tipjes nog niet kende was het altijd gelazer. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• alienfruit

alienfruit

franssie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Voor een twee sterrentent vind ik de prijzen best heel schappelijk gezien Londen en de lokatie.
Klopt daar ben ik al eens geweest voor een werkdiner. Heerlijk en op loopafstand van mijn huis

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
D'r komen zo stuk betere dingen langs dan die fish n chips uit de kraampjes. Hebben die Britten dan toch smaak? :P

• bvk

bvk

Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:33:
Hebben die Britten dan toch smaak? :P
Zou je toch wel zeggen aangezien Jamie, Gordon en Heston wereldberoemd zijn ;)

Specs

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bvk schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:45:
Zou je toch wel zeggen aangezien Jamie, Gordon en Heston wereldberoemd zijn ;)
Kweenie. Meestal hoor ik van de eerste dat alles in een half uurtje klaar moet zijn, dat de tweede alleen schreeuwt en de derde kent men niet. :+

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:31:
Maak je niet zo druk joh, je refereert nota bene zelf aan kookboeken waar het in zou staan dus zo gek is mijn suggestie dat je het wel weet niet. ;)
Kookboeken die één recept tot standaard bombarderen zijn naar mijn mening de titel kookboek onwaardig (vandaar de aanhalingstekens). Dat mag je hautain vinden, maar ze gaan voorbij aan het feit dat, met name als men met lokale producten werkt, recepten van regio tot regio kunnen verschillen (en ook daarbinnen bestaat variatie). En ook als men niet (meer) met lokale producten werkt, vinden de recepten toch vaak hun oorsprong in gebruiken die daaruit voortkwamen.

De pasta in Venetië bijvoorbeeld kan behoorlijk verschillen van die in Piëmonte, Lazio of waar dan ook. Maar niet alleen de regio, maar ook de vorm en het apparaat waarmee het gefabriceerd wordt (een pastamachine die perst vereist veel drogere pasta dan een molentje, maar als de pers met de hand aangedreven wordt, dan moet het weer net iets natter) kunnen bepalend zijn voor de ingrediënten.
Laat ik dan eens mijn niet-Italiaanse Italiaanse kookboek pakken. Basisrecept verse pasta (blz. 312): 200 gram bloem (liefst Italiaanse 00) en een beetje extra voor het aanrecht, 2 eieren losgeklopt, 1 eierdooier. Gewoon een simpele basis waarmee je pasta kunt maken.
Dat kan inderdaad. Maar je gebruikt dan wel andere bloem dan die je eerder aanhaalde.

In de Cordon Bleu heeft men het weer over 300 gr bloem (patent, als ik het me goed herinner) en 3 eieren. In de Zilveren Lepel staat een soortgelijk recept, maar dan met zout. Artusi heeft het over 'bloem en ei.' En vrijwel iedere bekende Italiaanse fabrikant van harde pasta's (De Cecco, Garofalo, Barilla) gebruikt enkel semola en water.

Volgens mij bestaat er dus geen standaard. Als iemand het dan over een standaard heeft, weet ik oprecht niet wat ermee bedoeld wordt.
Gonadan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:33:
D'r komen zo stuk betere dingen langs dan die fish n chips uit de kraampjes. Hebben die Britten dan toch smaak? :P
Sommigen wel. From nose to tail behoort wel tot mijn favoriete boeken. Het is een boek met smakelijke, kloppende recepten (die niet alleen over vlees gaan) en behoorlijk wat humor. En het heeft als uitgangspunt dat er zo min mogelijk verspild wordt, hence the title.
If you're going to kill the animal it seems only polite to use the whole thing.

• alienfruit

alienfruit

Boudewijn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:21:
Tsja als je bij dat soort tenten eet kan een ubertje er ook nog wel af is meestal mijn mening :+

Ik heb iets meer dan een week geleden gewoon 35 mins in een taxi gezeten om bij Saneh Jaan te eten. Komt trouwens omdat de eigenaresse van Jay Fai een ongeluk heeft gehad 3 dagen voor onze reservering. Tent dicht. Superrot voor haar :/ . Dan maar een andere tent :P
Ja, maar The Fat Duck is of ~112 minuten per openbaar vervoer van mij vandaag of een uur met de Uber/taxi. Ik geef die €180 liever uit aan de drank die nog bij de €740,- (immers het €370pp en minimaal twee personen volgens mij) komt. Benares was bijv. maar £98 voor een een Tasting Menu. Benares zit trouwens in de buurt van Hakkasan en Nobu ook lekker eten daar.

En ik vind £325 eigenlijk wat te gortig. Ik geniet eigenlijk best wel van de lunch menus mij Michelin restaurants hier in Londen. Trouwens als je een reservering wil maken moet je morgen kijken elke eerste woensdag van de maand komen plekken vrij.

alienfruit wijzigde deze reactie 06-02-2019 01:20 (22%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik ga 8 maart naar Kopenhagen. Met de vriendin en zoek een eettent of 3 - dus ik start de michelin app op en ik krijg teveel suggesties.
Ik hoef geen ster, een bestekje en bord is prima.
Iemand tips in Kopenhagen?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• barrymossel
franssie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 03:30:
Ik ga 8 maart naar Kopenhagen. Met de vriendin en zoek een eettent of 3 - dus ik start de michelin app op en ik krijg teveel suggesties.
Ik hoef geen ster, een bestekje en bord is prima.
Iemand tips in Kopenhagen?
Poeh, ligt er een beetje aan wat je wilt. In het Meatpacking District (Kødbyen) heb je zover ik weet wel wat "hippere" tentjes. Verder vond ik Nimb (https://www.nimb.dk/en) ook wel prima (gegeten met een grote groep - dus vooraf bepaald menu).
Als je van vlees houdt ben je bij Mash (https://www.mashsteak.com/) aan het goede adres.

Verder geen idee meer zo uit m'n hoofd waar ik allemaal heb gegeten (kom er nog wel eens voor werk en dan word ik meegenomen door collega's), maar in principe eigenlijk nooit slecht.

Zelf kijk ik voor restaurants vaak via Tripadvisor: https://www.tripadvisor.n...1-Copenhagen_Zealand.html

Als je wat voorkeuren hebt en aanbevelingen wilt, kan ik het wel even bij mijn collega's navragen.

• Boudewijn
  • Nu online
Ik vond mash lekker maar overrated. Gewoon een steakhouse.

In meatpacking district heb je een goede Chinees zitten. Tot nu toe altijd met kerels in cph geweest, dan kom je vaak bij warpigs uit. Culinair niet je van het ;)

Het restaurant in tivoli is overigens ook prima voor private dining. Weet niet hoe de reguliere kaart is. Ik ga zelf meestal ook even naar ramen to biiru. Prima ramen en fijn bier. Weer niet culinair heel hoogstaand.

Boudewijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 10:26 (32%)

• Boudewijn
  • Nu online
Blijf trouwens bij Nyhavn weg qua eten, dat is een tourist trap.
Ze hebben trouwens een heel aardige versie van limburgse stinkkaas. Was keer met wat deense collegae eten bij een tent en daar geloofde het personeel niet dat de NLer de stinkkaas wilden. De Denen zelf hoefden het trouwens ook niet, die gingen gewoon voor wat zoets.

Bij mooi weer is dragør leuk . Gewoon sfeervol dorpje. Niet per se culinair top. Bij regen is het niet zo leuk.

Boudewijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 11:00 (81%)

• barrymossel
Wat is jullie mening trouwens over de Airfryer?

Ik heb de onze (enkele dagen) buiten laten staan en ik vermoed dat de regen hem geen goed heeft gedaan. Ik voel er persoonlijk weinig voor om een nieuwe te kopen à 200 euro (van Philips), omdat ik dat a) veel geld vind voor zo'n apparaat, b) ik de patat en snacks een stuk minder vind (maar misschien doen we iets verkeerd al betwijfel ik dat) en c) we hem toch buiten staan i.v.m. stank.

Nu zijn er ook goedkopere (Inventum) te krijgen, dus dat kan interessant zijn.

Dus, kan iemand mij overtuigen om toch voor minder calorieën te gaan? Of moet ik gewoon voor smaak kiezen (deze vraag lijkt een beetje vloeken in de kerk hier)?

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:47
barrymossel schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:24:

Ik heb de onze (enkele dagen) buiten laten staan en ik vermoed dat de regen hem geen goed heeft gedaan. Ik voel er persoonlijk weinig voor om een nieuwe te kopen à 200 euro (van Philips), omdat ik dat a) veel geld vind voor zo'n apparaat, b) ik de patat en snacks een stuk minder vind (maar misschien doen we iets verkeerd al betwijfel ik dat) en c) we hem toch buiten staan i.v.m. stank.

Dus, kan iemand mij overtuigen om toch voor minder calorieën te gaan? Of moet ik gewoon voor smaak kiezen (deze vraag lijkt een beetje vloeken in de kerk hier)?
Het grote Airfryer topic - Deel 2 :+

Overigens gebruik ik altijd de frietpatat van de Lidl en dan de instructies zoals ze hier staan, maar een beetje aanpassen naar gelang de hoeveelheid. Kroketten en bitterballen horen sowieso uit de frituur te komen :Y

GermanPivo wijzigde deze reactie 06-02-2019 11:28 (12%)

• barrymossel
GermanPivo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Het grote Airfryer topic - Deel 2 :+

Overigens gebruik ik altijd de frietpatat van de Lidl en dan de instructies zoals ze hier staan, maar een beetje aanpassen naar gelang de hoeveelheid.
Ja maar die zijn bevooroordeeld en hebben schijnbaar geen smaak ;)

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:47
barrymossel schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Ja maar die zijn bevooroordeeld en hebben schijnbaar geen smaak ;)
Haha. :D Ik heb er zelf dus ook eentje, bevalt prima. Gebruik hem vooral voor patat en broodjes afbakken (in 6 min zonder voorverwarmen :) )

Maar, ja, eens... Uit het vet is en blijft het lekkerder :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
8088 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:03:
Kookboeken die één recept tot standaard bombarderen zijn naar mijn mening de titel kookboek onwaardig (vandaar de aanhalingstekens). Dat mag je hautain vinden, maar ze gaan voorbij aan het feit dat, met name als men met lokale producten werkt, recepten van regio tot regio kunnen verschillen (en ook daarbinnen bestaat variatie). En ook als men niet (meer) met lokale producten werkt, vinden de recepten toch vaak hun oorsprong in gebruiken die daaruit voortkwamen.

De pasta in Venetië bijvoorbeeld kan behoorlijk verschillen van die in Piëmonte, Lazio of waar dan ook. Maar niet alleen de regio, maar ook de vorm en het apparaat waarmee het gefabriceerd wordt (een pastamachine die perst vereist veel drogere pasta dan een molentje, maar als de pers met de hand aangedreven wordt, dan moet het weer net iets natter) kunnen bepalend zijn voor de ingrediënten.
Nou dan kunnen we de Zilveren Lepel bij het oud papier doen, daar citeerde ik uit. :P

Mijn gevoel is dat jij eerder voorbij gaat aan het feit dat vaak wel een gemeenschappelijke basis bestaat. Neem bijvoorbeeld brood. Als je (in Nederland) vraagt hoe je in de basis brood maakt dan is dat: gewoon meel (liefst tarwe), water en een rijsmiddel. Dat is de basis en daar kan je brood mee maken. Wil je verder dan de basis en serieus aan de gang dan kan je natuurlijk eindeloos gaan variëren met verhoudingen, specifieke type ingrediënten of aanvullende ingrediënten. Uiteindelijk komt daar een heel scala aan varianten van brood uit rollen. Maar dat neemt niet weg dat de basis voor een nog steeds vrij simpel uitgelegd kan worden.
Dat kan inderdaad. Maar je gebruikt dan wel andere bloem dan die je eerder aanhaalde.

In de Cordon Bleu heeft men het weer over 300 gr bloem (patent, als ik het me goed herinner) en 3 eieren. In de Zilveren Lepel staat een soortgelijk recept, maar dan met zout. Artusi heeft het over 'bloem en ei.' En vrijwel iedere bekende Italiaanse fabrikant van harde pasta's (De Cecco, Garofalo, Barilla) gebruikt enkel semola en water.

Volgens mij bestaat er dus geen standaard. Als iemand het dan over een standaard heeft, weet ik oprecht niet wat ermee bedoeld wordt.
Maar bij allemaal wordt gebruik gemaakt van fijngemalen bloem, en dat is wat ik schreef. Zo is de cirkel weer rond.
Ik denk dat je het allemaal gewoon veel moeilijker maakt dan het is. ;)
Sommigen wel. From nose to tail behoort wel tot mijn favoriete boeken. Het is een boek met smakelijke, kloppende recepten (die niet alleen over vlees gaan) en behoorlijk wat humor. En het heeft als uitgangspunt dat er zo min mogelijk verspild wordt, hence the title.
Die ga ik eens opzoeken. Thanks.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Een draagbare heteluchtoven, komt bij mij de deur niet in.
Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten doen? Sommige gerechten of wijze van bereiding zijn gewoon wat minder goed voor de gezondheid, als dat een probleem is moet je dat gewoon niet te vaak eten. Natuurlijk zijn er wel een hoop gerechten waarbij je kunt spelen met bereiding of ingrediënten om het gezonder te krijgen zonder de smaak aan te tasten, maar dat gaat gewoon niet altijd op. En als het dan gaat patat/friet met frikaleuning dan vind ik die gewoon verreweg het lekkerst uit de frituur. Laat staan gepaneerde snacks.

Overigens ben ik altijd zwaar sceptisch als het gaat om calorieën verminderen in een lekker gerecht. Vaak is dan de intentie om het nog wel te kunnen eten maar dan met minder gewetensbezwaar. Dat heeft dan ook best vaak als resultaat dat door het verminderde gewetensbezwaar men gewoon veel blijft eten en je qua calorieën weinig vooruit gaat. :P

Totaal losstaande vraag. Ik heb komend weekend een familiedag en men heeft weer eens iets bedacht. Elk gezin wordt gevraagd om voor ongeveer vijf personen aan toetje te maken (of kopen als je echt een luie hond bent). Dat komt dus uiteraard op mijn schouders terecht.

Heeft iemand een lumineus origineel idee wat ik zou kunnen maken? Volgens mij is daar wel koeling maar ik moet het thuis al maken en het moet een rit van anderhalf uur overleven.
M'n vriendin kwam al met iets van monchouglaasjes. Ofwel drie kant-en-klare dingen in een glas gooien, maar daar vind ik niet echt een eer aan te behalen. :P

• bszz
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:14:
[...]

Totaal losstaande vraag. Ik heb komend weekend een familiedag en men heeft weer eens iets bedacht. Elk gezin wordt gevraagd om voor ongeveer vijf personen aan toetje te maken (of kopen als je echt een luie hond bent). Dat komt dus uiteraard op mijn schouders terecht.

Heeft iemand een lumineus origineel idee wat ik zou kunnen maken? Volgens mij is daar wel koeling maar ik moet het thuis al maken en het moet een rit van anderhalf uur overleven.
M'n vriendin kwam al met iets van monchouglaasjes. Ofwel drie kant-en-klare dingen in een glas gooien, maar daar vind ik niet echt een eer aan te behalen. :P
Hoeveel tijd wil je er aan besteden?

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Als je daar even iets in een pan kunt bakken dan zou je voor dit hellofresh-toetje kunnen gaan. Erg lekker, niet veel werk en makkelijk voor te bereiden :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Op locatie bakken gaat helaas niet lukken, het moet dus echt al kant en klaar mee. Hooguit wat decoratie kan ik ter plekke doen.
bszz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:19:
Hoeveel tijd wil je er aan besteden?
Da's op zich wel een goede vraag. Ik heb in principe de zaterdagochtend beschikbaar, maar wil die liever niet helemaal in het teken van het toetje zetten. Dus zeg één à twee uurtjes is toch wel de max.

• Boudewijn
  • Nu online
Mooi stukje taart bakken geen optie?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Boudewijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:02:
Mooi stukje taart bakken geen optie?
Zeker wel, maar heb nog geen taart bedacht die voor mij als 'lumineus origineel idee' te classificeren valt. En als ik dan toch aan de slag ga wil ik wel wat leuks doen. :P

• Boudewijn
  • Nu online
Kun je er ijs bij maken? Lees heb je vriezer?

Ik heb een bramentaart op een bbq (meenemen) gemaakt en met muntgel (vtv maken) en zoute amandelijs (daarom vriezer) gepresenteerd.

En ja taart op bbq. Je leest het goed.

Ander idee: el bulli stijl een chocolademousse uit een sifon spuiten. Dan afwerken met wat garnituur en slagroom.
Moet je de sifon beetje koelen, maar van tevoren maken kan prima.

Boudewijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:22 (39%)

• SRB12
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 25-04 13:51

Ik heb er niet één en ook geen interesse in. De airfryer is het zogenaamde gezonde alternatief van de frituur, maar van vet word je helemaal niet vet. Koolhydraten maken je vet. (Beetje technisch verhaal, maar koolhydraten zorgen voor een insulinerespons -> die zorgen voor opslag van energie als vet. Ik weet het; controverieel onderwerp, maar goed)
Terugkomend op de airfryer; de friet zelf is dus het ongezonde deel, waar je het in bereid maakt dan niet zoveel uit. Het vette deel van de vette hap is niet ongezond mits je het in olie/vet bereidt met weinig meervoudig onverzadigde vetten. Verzadigd vet zoals bijvoorbeeld in Ossewit zit is prima of olie met veel enkelvoudige onverzadigde vetten (dus geen standaard zonnebloem olie). Ikzelf heb dus geen enkel belang bij een airfryer.
Wil je frituren doe het dan alsjeblieft gewoon in olie/vet; dat is lekkerder.

• franssie

franssie

Save the albatross

@barrymossel ik heb twee aifryers en gebruik ze nooit voor patat want dat haalt het niet bij bakken in echt vet.
Waar ik ze wel voor gebruik, snel broodjes afbakken, een lasagna opwarmen, de ongebrande nootjes mix van de LIDL roosteren (4 minuten, echt te lekker), dim sum snacks roosteren etc etc. Ook de vega burgers van mijn vriendin bak ik ermee, dat nepvlees verbrand zo snel in de pan helaas.

Ding is veel sneller heet dan mijn grote oven dus scheelt veel tijd en elektriciteit.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
SRB12 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:42:
Het vette deel van de vette hap is niet ongezond mits je het in olie/vet bereidt met weinig meervoudig onverzadigde vetten. Verzadigd vet zoals bijvoorbeeld in Ossewit zit is prima of olie met veel enkelvoudige onverzadigde vetten (dus geen standaard zonnebloem olie). Ikzelf heb dus geen enkel belang bij een airfryer.
Waarom denk je dat meervoudig onverzadigde vetten slecht zijn? Dat zijn juist de vetten die het cholesterol niveau verlagen. De slechte vetten zijn transvetten en (in mindere mate) verzadigde vetten.

Zie bijvoorbeeld deze pagina van de AHA.

Transvet is zo slecht dat bijvoorbeeld de EU de hoeveelheid ervan in voedsel wil reguleren.

Zie ook het Voedingscentrum over verzadigd vet.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Het lollige is dat men vaak ovenfriet gebruikt voor de oven of airfryer met het idee dat ze dan niet in het vet hoeven, maar dat is dan in de fabriek al gebeurd. _O-
Je hebt nu ook speciale airfryerfriet zag ik. Drie keer zoveel zout en een stuk duurder (maar niet echt lekkerder, aldus de reviewers)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel weer grappig.
Hoe lossen we een probleem op, wat eigenlijk helemaal geen probleem is... :X
En dan bedoel ik dat hele luchtbak gebeuren.

Men neme een stevige aardappel, b.v. roseval, ff kort voorkoken in zout water.
(en voor extra smaak kun je een tak rozemarijn en wat knoflooktenen in het water laten meekoken)
Gesneden in langwerpige vormen, men legge die op een bakplaat in de oven (desnoods wat olie/zout/peper eroverheen). Men stoke de oven op tot ruim 200 graden. Men wacht ff, en voila, heerlijke dikke fritten. :9

Zout, vet, verkeerde vet, koolhydraten, etc.
Moet je idd allemaal mee oppassen. Net zo belangrijk is het ontstaan van acrylamide te vermijden...
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/acrylamide.aspx
Wikipedia: Acrylamide

ehtweak wijzigde deze reactie 06-02-2019 17:04 (31%)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
  • Nu online
Dat of het recept van ottolenghi...
https://taste.co.za/recipes/paprika-oven-chips/

Ik ben het erg eens met @Gonadan

• 1nsane
[...]

Een draagbare heteluchtoven, komt bij mij de deur niet in.

[...]

Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten doen? Sommige gerechten of wijze van bereiding zijn gewoon wat minder goed voor de gezondheid, als dat een probleem is moet je dat gewoon niet te vaak eten. Natuurlijk zijn er wel een hoop gerechten waarbij je kunt spelen met bereiding of ingrediënten om het gezonder te krijgen zonder de smaak aan te tasten, maar dat gaat gewoon niet altijd op. En als het dan gaat patat/friet met frikaleuning dan vind ik die gewoon verreweg het lekkerst uit de frituur. Laat staan gepaneerde snacks.

Overigens ben ik altijd zwaar sceptisch als het gaat om calorieën verminderen in een lekker gerecht. Vaak is dan de intentie om het nog wel te kunnen eten maar dan met minder gewetensbezwaar. Dat heeft dan ook best vaak als resultaat dat door het verminderde gewetensbezwaar men gewoon veel blijft eten en je qua calorieën weinig vooruit gaat. :P

Probeer de vruchtencrumble van Jamie Oliver :-)

Dan ter plekke warm maken en vanille ijs erbij O+

Adjust non olet

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Lief die tips, maar ik heb daar dus geen keuken. Een vriezer wel en ik denk ook een koelkast, al weet ik dat zelfs niet zeker. Dan maar gewoon cupcakes? :')

• Boudewijn
  • Nu online
Daarom mijn suggestie: een bbq meenemen en het ijs in de vriezer.

• bszz
SRB12 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Ik heb er niet één en ook geen interesse in. De airfryer is het zogenaamde gezonde alternatief van de frituur, maar van vet word je helemaal niet vet. Koolhydraten maken je vet. (Beetje technisch verhaal, maar koolhydraten zorgen voor een insulinerespons -> die zorgen voor opslag van energie als vet. Ik weet het; controverieel onderwerp, maar goed)
Terugkomend op de airfryer; de friet zelf is dus het ongezonde deel, waar je het in bereid maakt dan niet zoveel uit. Het vette deel van de vette hap is niet ongezond mits je het in olie/vet bereidt met weinig meervoudig onverzadigde vetten. Verzadigd vet zoals bijvoorbeeld in Ossewit zit is prima of olie met veel enkelvoudige onverzadigde vetten (dus geen standaard zonnebloem olie). Ikzelf heb dus geen enkel belang bij een airfryer.
Nee! Er is significant verband tussen LDL-cholesterol en coronaire hartziekten en verzadigde vetten in vergelijking met (vooral meervoudig) onverzadigde vetten. Waar je wel op moet letten is dat je onder het rookpunt (waar minder gezonde stoffen ontstaan) blijft als je gaat frituren.

https://www.gezondheidsra...lijnen-goede-voeding-2015

• Boudewijn
  • Nu online
Even los van dat, is airfryer eten lekker?

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:02:
Het is een hete luchtoven. Niet meer en niet minder. Wel een fel ding. Maar soit, het hangt er vanaf wat je er in stopt uiteindelijk.
Een stukje kabeljauw met kruiden is krokant van buiten en net gaar binnen etc, ik vind het een leuk ding mits je er geen patat in probeert te frituren. Ik gebruik juist wel olie en boter omdat dat smaak geeft en kleur, dus anders dan het in de advertenties staat. Vet is sowieso niet slecht in mijn mening. Ik verkies vet boven suiker.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• bvk

bvk

Gezeur allemaal, eet gewoon wat je lekker vind, je gaat uiteindelijk toch wel dood en kun je er maar beter van genoten hebben ;)

Zoals deze stoofschotel:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Specs

• SRB12
Jb! schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:19:
[...]

Waarom denk je dat meervoudig onverzadigde vetten slecht zijn? Dat zijn juist de vetten die het cholesterol niveau verlagen. De slechte vetten zijn transvetten en (in mindere mate) verzadigde vetten.

Zie bijvoorbeeld deze pagina van de AHA.

Transvet is zo slecht dat bijvoorbeeld de EU de hoeveelheid ervan in voedsel wil reguleren.

Zie ook het Voedingscentrum over verzadigd vet.
Ja leuk dat cholesterol. Ook weer zoiets, je hebt HDL en LDL en ook daar is weer onderscheid in te maken. HDL cholesterol is goed en niet elk LDL is slecht. Sowieso moet je cholesterol zien als de brandweer die brandjes blust. Aderverkalking krijg je door onstekingen, cholesterol wil dat oplossen maar gaat "vast"zitten in de wand. Vervolgens slibt het dicht mede door verzadigde vetten in je bloed (en even ter verduidelijking; er is geen enkel verband tussen verzadigd vet uit voeding en die in je bloed!!) Maar hier ging Ancel Keys in de jaren 50 dus de mist mee in en sindsdien is er het onzalige advies om vetten maar te mijden.

Meervoudige onverzadigde vetten an sich zijn niet ongezond, maar die bevatten voornamelijk omega 6 en die zorgen voor ontstekingen. De ratio omega 3 en omega 6 dient ongeveer 1:1 te zijn. Al die plantaardige oliën die we eten zorgen voor de gemiddelde nederlander voor een 1:10 tot 1:20 verhouding (veel te veel omega 6). Daarom is olijfolie zo gezond. Die hebben maar weinig meervoudig onverzadigd vet.

Over transvetten is iedereen het gelukkig wel eens, dat is rotzooi.
bszz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:40:
[...]

Nee! Er is significant verband tussen LDL-cholesterol en coronaire hartziekten en verzadigde vetten in vergelijking met (vooral meervoudig) onverzadigde vetten. Waar je wel op moet letten is dat je onder het rookpunt (waar minder gezonde stoffen ontstaan) blijft als je gaat frituren.

https://www.gezondheidsra...lijnen-goede-voeding-2015
Ik weet niet precies waar je nu naar linkt, maar ik ik zeg ook om meervoudig onverzadigde vetten te vermijden, dus volgens mij bijt elkaar dat niet.
Verzadigde vetten in je bloed komen van de lipogenese in de lever, aangestuurd door koolhydraatinname.

Maar goed, ik dwaal wat af en dit is nogal wat off topic. Ik zou geen airfryer kopen. Ik heb er wel eens wat uit gehad en ik vond het niet zo bijzonder.

SRB12 wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:07 (19%)

• Jb!
  • Niet online
SRB12 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:55:

Meervoudige onverzadigde vetten an sich zijn niet ongezond, maar die bevatten voornamelijk omega 6 en die zorgen voor ontstekingen. De ratio omega 3 en omega 6 dient ongeveer 1:1 te zijn. Al die plantaardige oliën die we eten zorgen voor de gemiddelde nederlander voor een 1:10 tot 1:20 verhouding (veel te veel omega 6). Daarom is olijfolie zo gezond. Die hebben maar weinig meervoudig onverzadigd vet.
Heb je een bron voor die verhouding? Op Wikipedia staat
To date, "no one knows what the optimal ratio in the diet is for these two families of fats."
met een bron. Daarnaast worden nog een paar anderen genoemd die wel bepaalde verhoudingen aanraden. Echter allemaal mensen die er een boek over geschreven hebben (om meer van het een of het ander te eten), maar verder zie ik zo snel geen links naar medische research.

Eerlijk gezegd zie ik er in voedingsadviezen ook niet veel over terug. Wel wordt zoals je zegt vaak aangeraden om olijfolie te eten, dus dat doen we dan maar. :Y)

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
@bvk hoe zit het met die tubes met tomatensaus? Ik zag ze van Mutti (heb net wat Mutti besteld bij de AH), is dat vergelijkbaar met die blikjes?

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• SRB12
Jb! schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:07:
[...]

Heb je een bron voor die verhouding? Op Wikipedia staat

[...]

met een bron. Daarnaast worden nog een paar anderen genoemd die wel bepaalde verhoudingen aanraden. Echter allemaal mensen die er een boek over geschreven hebben (om meer van het een of het ander te eten), maar verder zie ik zo snel geen links naar medische research.

Eerlijk gezegd zie ik er in voedingsadviezen ook niet veel over terug. Wel wordt zoals je zegt vaak aangeraden om olijfolie te eten, dus dat doen we dan maar. :Y)
Jep, Dr. Stephen Phinney en Dr. Jeff Volek:

https://blog.virtahealth.com/fats-oils-ketogenic-diet/
"We only need about one teaspoon (5 grams) each of omega-6 and omega-3 fats each day to meet our essential fatty acid needs"

Edit: ja die voedingsadviezen... SInds de overheid er zich in 1977 mee is gaan bemoeien in de VS en later bij ons hebben ze alleen maar een tegeneffect opgeleverd 8)7

SRB12 wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:13 (7%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Vanavond voor het eerst die nieuwere generatie verse AH pizza's geprobeerd, ik vond hem eigenlijk gewoon best lekker. Met afstand de beste supermarktpizza die ik ooit gehad heb. Krijg ik nu een ban? :P

• bvk

bvk

Hobbykok schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:08:
@bvk hoe zit het met die tubes met tomatensaus? Ik zag ze van Mutti (heb net wat Mutti besteld bij de AH), is dat vergelijkbaar met die blikjes?
Deze is van Petti en ja, dat is gewoon hetzelfde als puree uit een blikje. Alleen veel beter doseerbaar, je hebt lang niet altijd zo'n heel blikje nodig.

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:45:
Vanavond voor het eerst die nieuwere generatie verse AH pizza's geprobeerd, ik vond hem eigenlijk gewoon best lekker. Met afstand de beste supermarktpizza die ik ooit gehad heb. Krijg ik nu een ban? :P
Hup weg jij. Ongelovige!

• bszz
SRB12 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:55:
[...]

[...]

Ik weet niet precies waar je nu naar linkt, maar ik ik zeg ook om meervoudig onverzadigde vetten te vermijden, dus volgens mij bijt elkaar dat niet.
Verzadigde vetten in je bloed komen van de lipogenese in de lever, aangestuurd door koolhydraatinname.
Ik link naar de "richtlijnen goede voeding 2015 van de GR" en dan met name H6.1. Als je gaten wilt schieten in de onderzoeken, dan graag even hier op reageren

• bvk

bvk

Om te beginnen royeren we gewoon zijn club lidmaatschap!

Maar die verse pizza's zijn inderdaad best OK, alleen vaak wat saai en zuinig belegd.

Specs

• Hobbykok
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:45:
welke bedoel je precies? Deze?

https://twitter.com/albertheijn/status/1047390744590372864

Ze hebben het daar over een gorgonzola peer, nu heb ik toevallig net ingekocht om een gorgonzola peer pasta te maken, maar op een pizza, dat had ik zelf niet bedacht, peer is namelijk echt een onding op een zelfgemaakte pizzabodem omdat er vocht in zit.

Over peer met kaas gesproken, kan ik wel dit even delen:

Meng 1 bakje monchou kaas met 1 bakje dana blue en doe dit in een halve peer en eten maar. Oh boy, heerlijk. Je kan natuurlijk ook zachte gorgonzola kopen, maar dat is wat duurder dan de combi die ik gebruik en die smeert ook fijn :9 :9 , dit aten we vaak als toetje vroeger.

• Boudewijn
  • Nu online
Nee gewoon van tevoren even uit laten lekken helpt enorm. Deed ik met oven en pizzasteen.

Nu met een uuni is het gewoon gaan met die peer. Die droogt wel wat. Heel mooi Italiaanse combi, zeker met walnoot. Of een heel klein beetje balsamico azijn.

• bvk

bvk

Of gewoon een goed rijpe peer, roquefort of gorgonzola die nog net niet zelf wegloopt en een glaasje Sauternes er bij.

Nom nom nom... :9

Specs

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:10
bszz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:30:
[...]

Ik link naar de "richtlijnen goede voeding 2015 van de GR" en dan met name H6.1. Als je gaten wilt schieten in de onderzoeken, dan graag even hier op reageren
kunnen jullie niet een "het grote krijg ik een vet hart van airfryer" topic openen?

• bszz
NoTimeRemains schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:13:
[...]

kunnen jullie niet een "het grote krijg ik een vet hart van airfryer" topic openen?
Je hebt gelijk, dit gaat tenslotte over lekker eten en niet over gezond eten, maar ik kan me nou eenmaal behoorlijk opwinden over dit soort onzin....

• barrymossel
Volgens mij had ik de keuze al gemaakt toen ik de vraag hier neer zette. Voor frituren geldt frituurpan > Airfryer. Broodjes en dergelijke doen we niet in de Airfryer (vetlucht van de frituur blijft er toch inhangen). En die paar keer dat we frituren... Nee, volgens mij was toentertijd de reden dat we die Airfryer kochten nog het meest de reden dat we geen frituurpan binnen wilden hebben (schuur is een verdieping lager). Maar daar hebben we nu wat op gevonden.

Ik ga vandaag een frituurpan bestellen...
Boudewijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:02:
Minder lekker dan uit de frituur. Nou ja, afbakbroodjes uit het vet lijken me dan ook weer niks.
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:49:
Het lollige is dat men vaak ovenfriet gebruikt voor de oven of airfryer met het idee dat ze dan niet in het vet hoeven, maar dat is dan in de fabriek al gebeurd. _O-
Je hebt nu ook speciale airfryerfriet zag ik. Drie keer zoveel zout en een stuk duurder (maar niet echt lekkerder, aldus de reviewers)
True. Het zijn gewoon geen echte patatten/frieten die je ook bij de snackbar haalt.
Gaan ze nu ook een campagne voor doen op TV. Wat een betutteling weer.
bvk schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:31:
[...]

Om te beginnen royeren we gewoon zijn club lidmaatschap!

Maar die verse pizza's zijn inderdaad best OK, alleen vaak wat saai en zuinig belegd.
Dus zelf extra beleggen! Zo doe ik het meestal (die sporadische keer dat wij snel een pizza in de oven gooien). Maar niks kan op tegen een flinterdunne pizza van de (Italiaanse/Turkse) pizzeria (ik heb echt een hekel aan Domino's of NY Pizza).

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bszz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:16:
[...]

Je hebt gelijk, dit gaat tenslotte over lekker eten en niet over gezond eten,
Wie zegt dat die twee zaken niet met elkaar verenigd kunnen worden?
Net alsof lekker per se altijd ongezond is, of dat gezond altijd garant zou staan voor niet lekker. 8)7
bszz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:16:
[...]
maar ik kan me nou eenmaal behoorlijk opwinden over dit soort onzin....
DAT ja! ;)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wel die serie, andere smaken.
• pesto, mozzarella, rode ui, tomaat, rucola
• spianata piccante, pepperoni, peperonico-olie, rucola

Beleg is niet ruim, maar voldoende. Zelf zou ik er uiteraard meer op gooien. :P

• SRB12
bszz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:30:
[...]

Bijzonder; Skeaff e.a. (2009) wat hier wordt geciteerd is nl ook mijn bron. En als ik dat onderzoek erbij pak zie ik de volgende conclusies staan:

"Intake of total fat was not significantly associated with
Coronary Heart Disease mortality, with a Relative Risk for highest compared with the
lowest category of 0.94 (95% CI 0.74–1.18, p = 0.583; fig. 1 ).
Intake of total fat was also unrelated to CHD events (RR
0.93, 95% CI 0.84–1.03, p = 0.177)."

"Intake of Saturated Fatty Acids was not significantly associated with
CHD mortality, with a RR of 1.14 (95% CI 0.82–1.60, p =
0.431) for those in the highest compared with the lowest
category of SFA intake ( fig. 6 )."

"Intake of MonoUnsaturated Fatty Acids was not significantly associated with
CHD mortality, with a RR of 0.85 (95% CI 0.60–1.20, p =
0.356) for those in the highest compared with the lowest
category of MUFA intake"

"Meta-Analysis of Cohort Studies of PolyUnsaturated Fatty Acids and CHD
Intake of PUFA was strongly significantly associated
with CHD mortality, with a RR of 1.25 (95% CI 1.06–1.47,
p = 0.009) for the highest compared with the lowest category ( fig. 12 ). Conversely, high compared with low PUFA intake was not associated with CHD events"

"Diets involving a change in the polyunsaturated to saturated fat (P/S) ratio of the diet, with or without a reduction in total fat intake;
High P/S diets reduced the risk of total CHD events
(RR 0.83, 95% CI 0.69–1.00, p = 0.050)"

Dat is dus een hele andere conclusie. Maar we gaan nogal off topic, dus laten we het maar weer over eten hebben :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ik Henk je laatste alinea. ;)

• bszz
SRB12 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:15:
[...]

[...]

"Diets involving a change in the polyunsaturated to saturated fat (P/S) ratio of the diet, with or without a reduction in total fat intake;
High P/S diets reduced the risk of total CHD events
(RR 0.83, 95% CI 0.69–1.00, p = 0.050)"

Dat is dus een hele andere conclusie. Maar we gaan nogal off topic, dus laten we het maar weer over eten hebben :)
Volgens mij is de conclusie dat een dieet met vervanging van verzadigde vetten door meervoudig onverzadigde vetten het risico op coronaire hartziekten reduceert.....

Maar goed, maak je eigen keuze maar dan wel op basis van de juiste informatie.

• 1nsane
Vanavond weer lekker koken in mn eigen domein :-)

Het menu:

- Zalm moot kort om en om gebakken met peper en zout, daarna in de oven 10 min om net aan gaar te worden, licht rosé.

- Beurre Blanc. Ik lees dus verschillende recepten maar wil hem zo maken (tips welkom):

Een sjalotje fijnsnipperen. Deze met 150ml droge witte wijn in in pannetje inkoken tot een reducé van de helft. Dat door een zeef. Daarna voorzichtig koude roomboter stukjes er doorheen (250gr totaal) en op smaak brengen met peper, zout en Dille. Op het laatst nog wat citroensap erdoor.

Adjust non olet

• Boudewijn
  • Nu online
Let even op dat je de saus tussen de 30 en 55C houdt. Anders schift of stolt hij :).

• 1nsane
Boudewijn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:56:
Let even op dat je de saus tussen de 30 en 55C houdt. Anders schift of stolt hij :).
Yep, vanaf het toevoegen van de boter niet meer laten koken, gewoon Au Bain Marie warmhouden is het makkelijkst :-)

Adjust non olet

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:56:
Bij een Hollandaise misschien, maar er komt nu geen ei aan te pas dus lijkt me stollen niet aan de orde. Wel even oppassen met het citroensap toevoegen, want anders schiet de boel inderdaad gauw in de schift.

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
bvk schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Bij een Hollandaise misschien, maar er komt nu geen ei aan te pas dus lijkt me stollen niet aan de orde. Wel even oppassen met het citroensap toevoegen, want anders schiet de boel inderdaad gauw in de schift.
Andersom, je wil niet dat je boter stolt als hij te koudt wordt, of schift als hij te warm wordt :).
Ff bron zoeken:
The sauce can separate by either overheating or cooling. If it heats past 58°C (136°F), some of the emulsifying proteins begin to break down and release the butterfat they hold in emulsion. If the sauce cools below 27°C (80°F), the butterfat will solidify.[1]
Naar: Wikipedia: Beurre blanc

Boudewijn wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:01 (30%)

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:00:
[...]

Andersom, je wil niet dat je boter stolt als hij te koudt wordt, of schift als hij te warm wordt :).
Ff bron zoeken:

[...]

Naar: Wikipedia: Beurre blanc
Ah zo bedoel je. Maar die kans lijkt me veel kleiner, bij te lage temperatuur blijft het dan gewoon boter en is het een kwestie van de temperatuur iets verhogen om de saus vloeibaar te krijgen ;)

Overigens zou een Hollandaise of Bearnaise me ook niet verkeerd lijken bij die gebakken zalm.

Specs

• 1nsane
Nou, de Beurre Blanc lijkt op het eerste gezicht prima, geen schift te bekennen maar ik laat haar nog iets afkoelen om het iets dikker te laten worden.

https://tweakers.net/ext/f/1rFIldRUjH88cKRppejaftn3/thumb.jpg

Au Bain Marie is wat dat betreft ideaal :-)

De zalm heb ik 2 minuten per kant in de olijfolie gebakken, daarna op 190gr nog 10 min nagaren:

https://tweakers.net/ext/f/Yd5CeypQS5ZSLm3DYEohuCZY/thumb.jpg

Dit was na het bakken :-)

1nsane wijzigde deze reactie 07-02-2019 19:27 (28%)

Adjust non olet

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Zat voor dat feest van zaterdag maar eens in de zilveren lepel te bladeren om iets origineels te vinden wat weinig tijd kost je vooraf helemaal af kunt maken. Alleen zijn de ingrediënten nu weer uitdagend.
Kastanjekoek, waar de fuk vind ik meel? Dat wordt een boomknuffelwinkel zoeken.
Praliné, mag ik weer amandelen gaan blancheren. :D

• Zondagskindje
  • Laatst online: 23-04 22:10

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Sinds begin deze week een CPE, wauw wat is dat ding snel: lekker mals stoofvlees in 45 min
Chili in 10 min.
Ik ben er erg happy mee

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

• ziconl
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 05:27
We krijgen onze keuken over een paar maanden geleverd. Kijk nu al uit naar alle kook opties, zeker met die fraaie forum als inspiratie :)

Wij hebben een Siemens stoom oven iq500 besteld, maar daar zit geen sous vide optie bij. Zijn er mensen die sous vide koken in hun stoom oven? Maw: kan ik gewoon vacumeren en een tijd en temperatuur instellen om te stomen?

Ben benieuwd. Alternatief is natuurlijk een anova sous vide, maar dat is dan weer een extra tool in de keuken.

• Boudewijn
  • Nu online
Ik vraag me af of waterdamp op 60C net zo hard verwarmt als water op 60C. Dit in verband met soortelijke warmte.
Nu weet ik dat hete stoom (>100C) veel meer energie bevat dan water omdat er bij de faseovergang van gas naar vloeibaar heel veel energie vrijkomt. Maar 60C stoom lijkt me niet haalbaar zonder met druk te spelen?

* Boudewijn heeft in zijn huurhuis een simpele *@#@#-oven

Als mensen het leuk vinden kan ik de modernist cuisine er van de week wel even bijpakken

Boudewijn wijzigde deze reactie 09-02-2019 12:09 (15%)

• Boudewijn
  • Nu online
Ben vandaag trouwens bezig met het maken van pecannotenmacarons naar sovjetrecept en borsjtsj, de foto's komen vanavond wel :).

• 1nsane
Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:13:
Zat voor dat feest van zaterdag maar eens in de zilveren lepel te bladeren om iets origineels te vinden wat weinig tijd kost je vooraf helemaal af kunt maken. Alleen zijn de ingrediënten nu weer uitdagend.
Kastanjekoek, waar de fuk vind ik meel? Dat wordt een boomknuffelwinkel zoeken.
Praliné, mag ik weer amandelen gaan blancheren. :D
Holland & Barrett? Voormalige De Tuinen, die hebben wel allerlei exotische melen.

Adjust non olet

• Boudewijn
  • Nu online
1nsane schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:28:
[...]

Holland & Barrett? Voormalige De Tuinen, die hebben wel allerlei exotische melen.
Je kunt ook zelf malen he :P

* Boudewijn rent

• 1nsane
Boudewijn schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:41:
[...]

Je kunt ook zelf malen he :P

* Boudewijn rent
*1nsane slaps Boudewijn around a bit with a big trout (before putting it in the oven :-P )

Hiero:

https://www.hollandandbar...ett-kastanjemeel-60015824

:+

1nsane wijzigde deze reactie 10-02-2019 21:37 (1%)
Reden: Oké oké fine, around a bit...

Adjust non olet

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
... around a bit...

Maar goed, heb het bij Odin gehaald. Leuk spul maar niet bijzonder genoeg, geinig voor een keer.
De praliné was een stuk lekkerder (Italiaanse variant is zonder cacao). :9

• Hobbykok
Ik zal volgende herfst wat kastanjes rapen, 400 gram voor 8 euro, dat tikt lekker aan als je een dagje gaat wandelen in het bos :P

oh, een waarschuwing voor de luie pizza bakkers, ik had deze gekocht:

https://www.ah.nl/product.../ah-rond-en-dun-pizzadeeg

Gekocht omdat ik bij 4 van die dingen de boodschappen gratis bezorgd kreeg (normaal ook 8 euro, dus eigenlijk gratis). Maar mijn god, het ziet er echt heerlijk uit als je Mutti pizzasaus en goede ingrediënten gebruikt, maar als je een hap neemt.... bizar wat smaakt dat raar.

Ik dacht eerst toen ik ze uit de oven haalde: wow, dit is een blijvertje... maar het oog zag meer dan de mond proefde.

Koop dat NOOIT, ook al is het gratis, AFBLIJVEN!!!!
Wel jammer, verpakking en alles is echt heel goed, heel handig ook, als dit lekker was ging ik nooit meer zelf deeg maken, maar helaas pindakaas. De rest van het beleg dat ik over had (wilde er 4 maken) eet ik morgen wel op mijn brood, zonde van de blauwe schimmelkaas en ham e.d.

Hobbykok wijzigde deze reactie 10-02-2019 23:24 (81%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja dat Wikipedia: Wikipedia:Whacking with a wet trout

* franssie slaps@Gonadan

internet Jonkie :+

/slap @Gonadan hmm, eens een verzoek indienen om dat functioneel te krijgen ;)

franssie wijzigde deze reactie 10-02-2019 23:50 (11%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
franssie schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:48:
[...]

Ja dat Wikipedia: Wikipedia:Whacking with a wet trout

* franssie slaps@Gonadan

internet Jonkie :+

/slap @Gonadan hmm, eens een verzoek indienen om dat functioneel te krijgen ;)
Jonkie? Ik moet die broekies hier juist corrigeren, bompa. :P

• barrymossel
Zaterdag heeft mijn vrouw, op verzoek, een saus van Saus Guru meegenomen bij AH: Mango Cinnamon. Serieus lekker. Maar wel redelijk aan de prijs. En als ik dan toch kook voor anderen, dan maak ik het liever zelf. Kan echter niet 1-2-3 een vergelijkbaar recept vinden. Nu wil ik best wat experimenteren, maar wellicht dat iemand nog een (basis)recept hiervoor heeft?

• Jb!
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:54:
Zaterdag heeft mijn vrouw, op verzoek, een saus van Saus Guru meegenomen bij AH: Mango Cinnamon. Serieus lekker. Maar wel redelijk aan de prijs. En als ik dan toch kook voor anderen, dan maak ik het liever zelf. Kan echter niet 1-2-3 een vergelijkbaar recept vinden. Nu wil ik best wat experimenteren, maar wellicht dat iemand nog een (basis)recept hiervoor heeft?
Zoiets proberen? Eventueel een beetje tweaken zodat je het niet in de magnetron maakt. :+

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-04 19:56
ziconl schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:50:
We krijgen onze keuken over een paar maanden geleverd. Kijk nu al uit naar alle kook opties, zeker met die fraaie forum als inspiratie :)

Wij hebben een Siemens stoom oven iq500 besteld, maar daar zit geen sous vide optie bij. Zijn er mensen die sous vide koken in hun stoom oven? Maw: kan ik gewoon vacumeren en een tijd en temperatuur instellen om te stomen?

Ben benieuwd. Alternatief is natuurlijk een anova sous vide, maar dat is dan weer een extra tool in de keuken.
Als je echt Sous Vide wilt koken, dan adviseer ik toch om de Anova te kopen. Dat appraat werkt als een trein. Het is precies wat Boudewijn zegt en ik vraag mij nog steeds af hoe de stoomoven dat precies doet. Want stoom moet eigenlijk >100C zijn anders komt het niet in de vorm van Stoom(zonder extra druk). ik heb 1 keer spareribs voor 4 uur op die manier bereidt en het is goed te doen maar het vlees oogde droger.

• Jb!
  • Niet online
assn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:01:
[...]

Als je echt Sous Vide wilt koken, dan adviseer ik toch om de Anova te kopen. Dat appraat werkt als een trein. Het is precies wat Boudewijn zegt en ik vraag mij nog steeds af hoe de stoomoven dat precies doet. Want stoom moet eigenlijk >100C zijn anders komt het niet in de vorm van Stoom(zonder extra druk).
Daarnaast wil je voor sous vide een stabiele temperatuur met goede precisie hebben. Een consumentenoven gaat echt niet op de graad nauwkeurig verwarmen, dat kan zomaar een paar (of meer) graden verschillen van de instelling. Dat wil je niet voor sousvide
ik heb 1 keer spareribs voor 4 uur op die manier bereidt en het is goed te doen maar het vlees oogde droger.
Werkt prima als je ze in zilverfolie vouwt. ;)

• Dido
  • Laatst online: 13:05

Dido

heforshe

Want stoom moet eigenlijk >100C zijn anders komt het niet in de vorm van Stoom(zonder extra druk)
Je wilt juist minder druk om bij 60 graden al stoom te hebben (het omgekeerde van een snelkookpan dus). Dat is ook de reden dat water bij een lagere temperatuur kookt in de bergen.
Ik betwijfel dat een gemiddelde stoomoven genoeg onderdruk creert om dat voor elkaar te krijgen.

Wat betekent mijn avatar?

• 1nsane
Hobbykok schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:20:
Ik zal volgende herfst wat kastanjes rapen, 400 gram voor 8 euro, dat tikt lekker aan als je een dagje gaat wandelen in het bos :P

Gekocht omdat ik bij 4 van die dingen de boodschappen gratis bezorgd kreeg (normaal ook 8 euro, dus eigenlijk gratis). Maar mijn god, het ziet er echt heerlijk uit als je Mutti pizzasaus en goede ingrediënten gebruikt, maar als je een hap neemt.... bizar wat smaakt dat raar.

Ik dacht eerst toen ik ze uit de oven haalde: wow, dit is een blijvertje... maar het oog zag meer dan de mond proefde.

Wel jammer, verpakking en alles is echt heel goed, heel handig ook, als dit lekker was ging ik nooit meer zelf deeg maken, maar helaas pindakaas. De rest van het beleg dat ik over had (wilde er 4 maken) eet ik morgen wel op mijn brood, zonde van de blauwe schimmelkaas en ham e.d.
Wat had je anders verwacht van kant-en-klaar? >:)

Adjust non olet

• 1nsane
[...]

Als je echt Sous Vide wilt koken, dan adviseer ik toch om de Anova te kopen. Dat appraat werkt als een trein. Het is precies wat Boudewijn zegt en ik vraag mij nog steeds af hoe de stoomoven dat precies doet. Want stoom moet eigenlijk >100C zijn anders komt het niet in de vorm van Stoom(zonder extra druk). ik heb 1 keer spareribs voor 4 uur op die manier bereidt en het is goed te doen maar het vlees oogde droger.
Spareribs kan je evengoed heerlijk klaarmaken door ze voor te koken.

Tijdje terug voor weinig de goedkoopste soeppan van de Blokker gekocht, kunnen ribs mooi in, lekker uurtje borrelen in marinade en dan nog een tijdje de oven in op laag. Some will say it is cheating maar het smaakt prima.

Adjust non olet

• assn
1nsane schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Tijdje terug voor weinig de goedkoopste soeppan van de Blokker gekocht, kunnen ribs mooi in, lekker uurtje borrelen in marinade en dan nog een tijdje de oven in op laag. Some will say it is cheating maar het smaakt prima.
Ja dat klopt, maar ik maak de spareribs het liefste sous vide. Marineren en rubben , vervolgens in een vacuumzak en in een waterbad voor zo'n 12 uur. Dan alleen nog op de bbq dichtschroeien en lakken met wat bbqsaus en appelsap.

• CyberThijs
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 25-04 20:30
Hobbykok schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:20:

...

Doe jezelf en je medemens een plezier: breng de overgebleven bodems terug naar de AH en vraag je geld terug. Hoe meer mensen zoiets doen, hoe sneller het uit de handel wordt genomen...

• barrymossel
1nsane schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Gisteren nog 24+ uur op 66 graden. Daarna 20 minuten (na lakken met Cola BBQ saus) in de oven op 150 graden. Vlees viel bijna van het bot en was heerlijk mals. M'n dochter van vijf die bleef roepen dat ze geen spareribs lust heeft er toch stiekem van zitten snoepen...

• 1nsane
barrymossel schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:44:
[...]

Gisteren nog 24+ uur op 66 graden. Daarna 20 minuten (na lakken met Cola BBQ saus) in de oven op 150 graden. Vlees viel bijna van het bot en was heerlijk mals. M'n dochter van vijf die bleef roepen dat ze geen spareribs lust heeft er toch stiekem van zitten snoepen...
Yum yum, ik ben wat nieuwe marinades aan het proberen, Rinze appelstroop is ook heerlijk om erin te verwerken trouwens! Ook prettig om een lekker lobbige marinade te maken :-)

Adjust non olet

• Mystery02
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:26
ziconl schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:50:
...Zijn er mensen die sous vide koken in hun stoom oven? Maw: kan ik gewoon vacumeren en een tijd en temperatuur instellen om te stomen?...
ik heb er geen ervaring mee, maar kan je niet je oven instellen op de temperatuur die je wilt en een bak water een poosje voorverwarmen? Misschien een thermometer in de bak om de temperatuur wat nauwkeuriger te krijgen.

• assn
Ik ben zelf een enorme frituur fanaat. Alles wat uit de frituur komt vind ik heel chill. In Amsterdam heb je The Beef Chief zitten, die maken naar mijn mening echt de beste fried chicken burgers. Nu wil ik deze week zelf fried chicken burgers maken, zijn er mensen die dit vaker doen? Ik heb verschillende recepten en vooral verschillende soorten paneermiddelen. Bloem, panko, cornflakes, popcorn, noem het maar op. Maar ben benieuwd naar jullie mening.
Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True