Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

shadax schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:13:
Welke kruidenpotjes gebruiken jullie? Ik denk erover om al mijn (supermarkt) kruiden weg te gooien en opnieuw te beginnen met allemaal dezelfde potjes. De potjes van IKEA lijken mij wel handig, maar schijnen niet helemaal goed af te sluiten.
Ik gebruik voor zover mogelijk gewoon verse kruiden of specerijen en verder gewoon de glazen supermarkt potjes. Maar ook de Euroma/Jonnie Boer kruiden melanges, als zo'n blikje leeg is was ik die om en gebruik ik die om andere kruiden in te bewaren. Voordeel van die blikjes is natuurlijk dat ze niet doorzichtig zijn en een dubbele afsluiting hebben. Wel even een stickertje er op om te voorkomen dat ik kurkuma ipv paprikapoeder in de pan kieper.... ;)

Specs

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
ik heb 100+ potjes van IKEA uit de Droppar serie. Met name de kleinste exemplaren. Die staan in kasten, dus de doorzichtigheid is niet per se nadelig. Nadeel is wel dat die serie uit het assortiment is :X.

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-04 19:56
barrymossel schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:32:
Ik ga vandaag enkele kaasfondues proberen. Iemand nog, voordat ik zodadelijk boodschappen ga doen, een must try recept? Zat nu zelf te denken aan een klassieke, een kaasfondue met kastanjechampignons en eentje met blauwe kaas.
Ik ben benieuwd naar de verschillende kaasfondues. Ik ben zelf een echte liefhebber en ga graag op wintersport in Frankrijk echte kaasfondue eten maar thuis betrap ik mijzelf erop dat ik gewoon voor de supermarkt kaasfondue ga. Heeft iemand anders goeie kaas combi met wat leuke smaken?

Wat betreft de kruidenpotjes, wij halen altijd de kruiden bij de Turkse supermarkt. Doorzichtig(helaas) maar sluit wel goed af. Prima bakjes en goede prijs.

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 24-04 21:17
assn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Ik ben benieuwd naar de verschillende kaasfondues. Ik ben zelf een echte liefhebber en ga graag op wintersport in Frankrijk echte kaasfondue eten maar thuis betrap ik mijzelf erop dat ik gewoon voor de supermarkt kaasfondue ga. Heeft iemand anders goeie kaas combi met wat leuke smaken?

Wat betreft de kruidenpotjes, wij halen altijd de kruiden bij de Turkse supermarkt. Doorzichtig(helaas) maar sluit wel goed af. Prima bakjes en goede prijs.
Ik maak mijn kaasfondue met 3 kazen ongeeer in deze verhouding: 35% Gruyère, 35% Emmentaler (Zwitserse) en 30% l'Etivaz. Uiteraard met een scheutje Kirsch :) _/-\o_

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• bvk

bvk

Zo, ik heb mijn 3 bestelde kookboeken binnen en ben er nu lekker in aan het bladeren. Benares (Indiaas) kende ik dan al, ik had er alleen nog weinig uit gemaakt. Eerste gerecht wat ik wil maken is coquilles op drie manieren, lijkt me heerlijk met die pastinaak erbij.

Pok Pok (Thais) is ook heel leuk met eveneens mooie foto's, duidelijke recepten waar ik lekker veel mee kan experimenteren. Hopelijk leveren de ingrediënten geen problemen op om te verkrijgen. En het groot Surinaams kookboek is ook gaaf, niet veel foto's maar wel veel recepten (750!) met idyllische namen zoals "Krak krak sara-sara" wat krokante garnalen blijken te zijn.

* bvk gaat dus nog vaker de toko's in de buurt lastig vallen dan gebruikelijk ;)

Specs

• assn
Ik lees nu veel over het Benares boek hier, ik kende het nog helemaal niet. Is het de moeite waard?

Op bol.com ziet het voorbeeld exemplaar er erg goed uit en ik ben helemaal van dat soort recepten. Hoogwaardige michelinsterren gerechten, moet niet te makkelijk zijn maar waar echte wow-factor bij zit.
Daarnaast heb ik nog maar weinig indiaase kookboeken.

• Boudewijn
  • Nu online
assn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:13:
Ik lees nu veel over het Benares boek hier, ik kende het nog helemaal niet. Is het de moeite waard?

Op bol.com ziet het voorbeeld exemplaar er erg goed uit en ik ben helemaal van dat soort recepten. Hoogwaardige michelinsterren gerechten, moet niet te makkelijk zijn maar waar echte wow-factor bij zit.
Daarnaast heb ik nog maar weinig indiaase kookboeken.
Ik vind het wel een mooi boek. Gave foto's en wat lastiger gerechten dan normaal, zonder helemaal naar modernist cuisine of librije door te slaan. Wel soms lastiger te krijgen materialen.

@bvk test de tomatensalade eens. Die is lekker :*) . Wellicht wel beter bij warmer weer

• aerofreak
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:01

aerofreak

Steve Jobs

shadax schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:13:
Welke kruidenpotjes gebruiken jullie? Ik denk erover om al mijn (supermarkt) kruiden weg te gooien en opnieuw te beginnen met allemaal dezelfde potjes. De potjes van IKEA lijken mij wel handig, maar schijnen niet helemaal goed af te sluiten.
Zelf heb ik mijn hele kastje volstaan met deze potjes. In een kastje met een glazen deur, wij vinden het er leuk uitzien met alle verschillende kleurtjes :)

aerofreak wijzigde deze reactie 29-01-2019 13:42 (7%)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• mormegilmaster
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 25-04 23:38
gr8slayer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:08:
Even inhaken. Ik lees ook al even mee. Weet iemand misschien een tentje rond Amsterdam waar je wél echt goede ramen kunt eten? Overal waar ik het probeer komt het niet in de buurt van hoe ik het in Japan heb gegeten. Daar kun je zelf kiezen hoe spicy en hoe 'vet' je de bouillon wilt. Zijn de eieren echt in thee gekookt en dergelijke. Formaat van de noodles. Ga maar door.
Ik ben zelf nog niet in Japan geweest en kan dus geen inschatting maken hoe authentiek het exact is, maar wij hebben laatst bij SORA Sapporo Ramen gegeten op de ceintuurbaan en vonden dat erg lekker.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Ik vind het wel een mooi boek. Gave foto's en wat lastiger gerechten dan normaal, zonder helemaal naar modernist cuisine of librije door te slaan. Wel soms lastiger te krijgen materialen.

@bvk test de tomatensalade eens. Die is lekker :*) . Wellicht wel beter bij warmer weer
Ahum... ;)

bvk in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
Driefwerf excuses. Vond dat het mooiste gerecht erin dat me zo 1-2-3 te binnen schoot. Moet eens meer uit dat boek maken.

Mijn salo is net gemaakt ,en ik ben mijn eerste blogpost erover aan het tikken.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:28:
Driefwerf excuses. Vond dat het mooiste gerecht erin dat me zo 1-2-3 te binnen schoot. Moet eens meer uit dat boek maken.

Mijn salo is net gemaakt ,en ik ben mijn eerste blogpost erover aan het tikken.
Geen probleem, je bent tenslotte al 119 en op die leeftijd vergeet je nog wel eens wat :P Maar die tomatensalade is naast dat het echt heerlijk is en er mooi uitziet ook nog eens relatief makkelijk te maken.

Vergeleken met veel van de andere recepten dan.... Alhoewel de Jalpari Aur Safed Gajjar oftewel coquilles met pastinaak (pagina 63) er ook heerlijk uitziet en ook prima te doen is qua ingrediënten heb ik het idee. Die wil ik binnenkort eens maken als ik alle ingrediënten heb kunnen kopen.

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
Ik heb mijn eerste blogsel net online gegooid over het maken van salo.
Boudewijns blog: Zelf koken: сало (Salo)
Later deze week meer oostblokvoer :).

Ik ga wat groente inleggen, mosterd maken, en een toetje. :9

Boudewijn wijzigde deze reactie 29-01-2019 15:32 (11%)

• bvk

bvk

Ik ben benieuwd naar wat je nog allemaal meer gaat kokkerellen, dus ga ik je blog maar even onder de favorieten zetten :)

Als je nieuwe kookboeken hebt moet je daar ook wat mee doen natuurlijk, dus had ik vanavond Javaanse bami met kip uit het Groot Surinaams kookboek:

Heel apart dat daar gewoon spaghetti voor gebruikt wordt, maar lekker was het wel! Zeker met de zoetzure komkommer, paksoi en omelet.

Specs

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:06
[...]

De echte liefhebbers zeggen dat de zwitserse fondue het beste is. Maar ik vind de fondue savoyarde (uit de regio savoie) toch het lekkerst.

Het franse recept voor een fondue 'savoyarde' is als volgt:

500 g de beaufort
2 glazen witte wijn (vin des Abymes)
400 g de comté
300 g de tomme de Savoie
1/4 reblochon (facultatif)
1 klein glaasje kirsch
1 tl maïzena
1 teentje knoflook

Om het in de juiste etappes te doen, deze volgende site even laten vertalen door translate.

Pas nog een Pain Savoyarde gegeten. Eigenlijk hetzelfde als een fondue maar dan wordt de kaas in een brood geserveerd. Heerlijk >:)

FreeShooter wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:09 (8%)

• bvk

bvk

Ik zit momenteel op RTL4 naar Herman den Blijker te kijken, tot nu toe heel leuk! Lijkt me knap lastig om te achterhalen en na te maken wat je nou precies proeft.

Specs

• gr8slayer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-04 16:28
Deze topic staat al even gebookmarked bij mij, maar ik vroeg me af of er ook een 'bak' topic is. Dus niet het broodbak topic maar bakken in het algemeen. Ik vind vanalles over pc onderdelen bakken, haha.

Play every day

• Boudewijn
  • Nu online
Nee voor zover ik weet niet , wel een pizza-bak topic :).

• bvk

bvk

gr8slayer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:44:
Deze topic staat al even gebookmarked bij mij, maar ik vroeg me af of er ook een 'bak' topic is. Dus niet het broodbak topic maar bakken in het algemeen. Ik vind vanalles over pc onderdelen bakken, haha.
Wat zoek je dan precies? Want hier bakken we ook natuurlijk, van pannenkoeken tot tournedos. En van heel laag vuur (eitje) tot heel hoog (wokken/roerbakken).

Specs

• gr8slayer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-04 16:28
bvk schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:59:
[...]

Wat zoek je dan precies? Want hier bakken we ook natuurlijk, van pannenkoeken tot tournedos. En van heel laag vuur (eitje) tot heel hoog (wokken/roerbakken).
Meer een cakes / taarten / sloffen bak topic bedoel ik.

Play every day

• Boudewijn
  • Nu online
Ik heb een blogje geschreven over het maken van mosterd (wordt later deze week online gezet) en zit te broede op wat mooie smaakcombinaties. Heb zelf gemaakt:

- dragon
- gember-knoflook
- honing-dille (die heb ik nu gemaakt)
- cayennepeper
- kervel

Er zit bijna altijd wel knoflook en wat peper in. Paprika vind ik niet zo lekker erin.

Iemand nog meer leuke suggesties om op te nemen?

• assn
@FreeShooter dank je voor de tip. Ik heb via Crisp(fantastische app trouwens) nu een 3-tal kazen besteld. Gruyere, Emmentaler en Comte. Semi savoyarde. We zijn aan het begin van de experimenten, daarnaast ben ik geen blauwe kaas liefhebber.

Verder heb ik nog een vraag, wij zijn de laatste tijd ook erg fan van stoofvlezen met friet. Nu heb ik vorig jaar een keer bij Dum Dum Palace in Amsterdam een frietje rendang met citroengras mayonaise gegeten. Dit was zo ontzettend lekker dat we het zelf willen namaken. De rendang lukt nog aardig maar ik krijg die mayonaise niet goed op smaak. Het citroengras komt niet voldoende terug, heeft iemand van jullie een receptje ergens liggen of tips?

• red bull
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-04 22:10

red bull

Keeps me awake !

assn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:08:
@FreeShooter dank je voor de tip. Ik heb via Crisp(fantastische app trouwens) nu een 3-tal kazen besteld. Gruyere, Emmentaler en Comte. Semi savoyarde. We zijn aan het begin van de experimenten, daarnaast ben ik geen blauwe kaas liefhebber.

Verder heb ik nog een vraag, wij zijn de laatste tijd ook erg fan van stoofvlezen met friet. Nu heb ik vorig jaar een keer bij Dum Dum Palace in Amsterdam een frietje rendang met citroengras mayonaise gegeten. Dit was zo ontzettend lekker dat we het zelf willen namaken. De rendang lukt nog aardig maar ik krijg die mayonaise niet goed op smaak. Het citroengras komt niet voldoende terug, heeft iemand van jullie een receptje ergens liggen of tips?
Al met poeder geprobeerd? Sereh?

• assn
red bull schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Al met poeder geprobeerd? Sereh?
Misschien dat het kan helpen.

Vorige keer heb ik Sereh stengles gepakt, witte gedeelte fijn gesneden en in water gekookt. Dat water helemaal ingekookt tot ik een eetlepel overhield en vervolgens zelf mayonaise gemaakt met het water erbij. Het water had alleen niet de gewenste smaak helaas.

• Boudewijn
  • Nu online
Ik zou in een sifon met wat lachgas en warmte een infusie trekken in de zonnebloem olie.
De sereh kort snijden, in de sifon, warme olie erbij en wat gas erop. Dagje laten staan et voila.

Daarmee dan de mayo maken. Lijkt me zinniger dan klooien met water. Poeder zou ik niet doen, lijkt me geen fijn mondgevoel.

Boudewijn wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:59 (25%)

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-04 21:48
FreeShooter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:07:
[...]

De echte liefhebbers zeggen dat de zwitserse fondue het beste is. Maar ik vind de fondue savoyarde (uit de regio savoie) toch het lekkerst.

Het franse recept voor een fondue 'savoyarde' is als volgt:

500 g de beaufort
2 glazen witte wijn (vin des Abymes)
400 g de comté
300 g de tomme de Savoie
1/4 reblochon (facultatif)
1 klein glaasje kirsch
1 tl maïzena
1 teentje knoflook

Om het in de juiste etappes te doen, deze volgende site even laten vertalen door translate.

Pas nog een Pain Savoyarde gegeten. Eigenlijk hetzelfde als een fondue maar dan wordt de kaas in een brood geserveerd. Heerlijk >:)

[Afbeelding]
Mee eens! Ik kom toevallig net terug uit Savoie :-P Overigens sla ik een "goede" tartiflette of Crostiflette ook niet af, hmmmm.

Straks een lekkere moot zalm klaarmaken. Ik doe deze altijd eerst even aanbakken in de pan om en om en daarna in folie met kruiden en citroen in de oven.

Merk toch dat het dan iets malser is dan of alleen pan, of alleen oven.

Adjust non olet

• blackadder91
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 09:43
assn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:20:
[...]
[...]
Vorige keer heb ik Sereh stengles gepakt, witte gedeelte fijn gesneden en in water gekookt.
Normale wordt voor citroengras stoomdestillatie gebruikt, al zal je dat moeilijk kunnen toepassen in de keuken. Dat zit een beetje tussen olie/water extractie in. Een goed alternatief in het lab is extractie met alcohol, dan de alcohol verdampen en het olie/water mengsel dat je overhoudt direct met de emulsie mengen.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:39

franssie

Save the albatross

Is het dan niet het makkelijkst om citroengrasolie te kopen en dat bij te mengen?
bvk schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:24:
Ik zou het eerst gewoon met poeder proberen, misschien geeft dat toch direct het gewenste resultaat. En wie weet doen ze het in dat restaurant ook gewoon zo ;)
Kijkt mij van wel. Je zou het poeder weer deels uit de olie kunnen centrifugeren. (tweereageerbuisjes en een hi speed schroeftoel, we are tweakers haha)
Als het niet bevalt kun je nog altijd in de weer gaan met olie, destilleren of sifons met lachgas.
yup.

franssie wijzigde deze reactie 30-01-2019 19:46 (77%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk

bvk

Ik zou het eerst gewoon met poeder proberen, misschien geeft dat toch direct het gewenste resultaat. En wie weet doen ze het in dat restaurant ook gewoon zo ;)

Als het niet bevalt kun je nog altijd in de weer gaan met olie, destilleren of sifons met lachgas.

Specs

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:42
[...]

De fondue met blauwe kaas vond mijn vrouw te sterk en er waren helaas door de mon chou (in klein genoeg gemaakt) klontjes in gekomen. Ik vond hem wel lekker. Recept: https://www.kaas.nl/nl/d/kaasfondue-blauwe-kaas/

De klassieke werd te rubberachtig (te lang verhit, doordat ik de fondues omstebeurt heb gemaakt), maar was qua smaak echt prima: https://madebyellen.com/zelf-kaasfondue-maken/

Die fondue met champignons vonden we het lekkerst, maar zou ik toch met andere kazen maken denk ik. Nu wat aan de zout kant: https://www.ah.nl/allerha...asfondue-met-paddestoelen

Oneplus One Review & Specificaties

• Boudewijn
  • Nu online
bvk schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:24:

Het poeder dat ik heb is stiekem tikje vezelig. Was niet fijn in ijs. Olie heb je toch al nodig voor je mayo

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:58:
[...]

Het poeder dat ik heb is stiekem tikje vezelig. Was niet fijn in ijs. Olie heb je toch al nodig voor je mayo
Ah, nu snap ik jullie!

Ik bedoel echt fijn poeder wat standaard in de supermarkt schappen staat. En dan (goede) kant en klare mayonaise waar je het gewoon naar smaak doorheen roert. Zo is het bijvoorbeeld ook best lekker om wat paprika of kerriepoeder door de mayo te roeren voor bij wat gebakken aardappeltjes.

Heel simpel dus, maar misschien reeds met het gewenste effect. En niet iedereen maakt álles zelf hé, puur "omdat het kan" ;)

En als het niks wordt kun je altijd nog naar de andere methoden kijken. Mocht het wel de bedoeling zijn om ook de mayonaise zelf te kloppen, waarom dan niet het citroengras in korte stukjes snijden en in de azijn laten weken waarmee je de mayo gaat maken?

Specs

• assn
Boudewijn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:58:
[...]

Helaas ben ik nog niet in het bezit van een sifon, dus deze optie valt voor nu ook af. Ik ga denk ik proberen met wat poeder en anders met alcohol extractie. Wie weet geeft de alcohol ook een mooie smaak af aan de mayonaise. Net zoals de GIN mayonaise van Mossel & Gin.

• bszz
  • Laatst online: 09:17
assn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:33:
[...]

Helaas ben ik nog niet in het bezit van een sifon, dus deze optie valt voor nu ook af. Ik ga denk ik proberen met wat poeder en anders met alcohol extractie. Wie weet geeft de alcohol ook een mooie smaak af aan de mayonaise. Net zoals de GIN mayonaise van Mossel & Gin.
Ik vermoed dat de smaakstoffen in citroengras beter oplossen in water dan in olie. Als je het toch in olie wilt proberen zou ik een infusie te maken van het poeder in warme olie. Daarna zeven en mayonaise maken.

• franssie

franssie

Save the albatross

assn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:33:
[...]
<> Net zoals de GIN mayonaise van Mossel & Gin.
Die is lekker inderdaad, is overigens mijn favo Van Wijngaarden mayo.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 03:37

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben vanochtend bij een pasta maak kookcursus geweest van Jamie Oliver kookschool en vroeg mij af of jullie misschien nog goede suggesties hebben voor een goede instapper qua pastamaker? Ik heb zelf deze twee gevonden en vroeg mij af of misschien mensen hier misschien ervaring hebben? Imperia Italian Double Cutter en Mercato Machine Pasta maker

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 24-04 21:17
alienfruit schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:51:
Ik ben vanochtend bij een pasta maak kookcursus geweest van Jamie Oliver kookschool en vroeg mij af of jullie misschien nog goede suggesties hebben voor een goede instapper qua pastamaker? Ik heb zelf deze twee gevonden en vroeg mij af of misschien mensen hier misschien ervaring hebben? Imperia Italian Double Cutter en Mercato Machine Pasta maker
Ik heb die Mercato. Prima ding en nog geen nadelen van ondervonden, maar ik gebruik hem ook niet heel vaak.
Wat voor recept voor deeg heb je meegekregen? Ik verbaas me over de verschillen, waarbij de één zegt dat je absoluut geen zout in het deeg moet doen en de ander er juist heel veel in doet, beetje hetzelfde voor olijfolie.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Pompi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-04 22:41
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Was bezig met sous-vide pulled pork te maken in van die toppits safeloc zakken. Alleen zag ik net dat hij open is gegaan in het waterbad, waarschijnlijk doordat er wat van de rub tussen de drukpunten was gekomen. Er is geen water in de zak gekomen omdat ik het uiteinde van de zak had vast geklipt aan de rand van de bak. Kan ik nu het vlees weg gooien of kan ik het nog gewoon gebruiken?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Waarom zou je het weg moeten gooien? In feite het vlees toch gewoon gegaard? Waarschijnlijk ook nog op een temperatuur die bacteriën niet leuk vinden dus ik zou het zelf gewoon gebruiken.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Pompi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-04 22:41
Gonadan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:25:
Waarom zou je het weg moeten gooien? In feite het vlees toch gewoon gegaard? Waarschijnlijk ook nog op een temperatuur die bacteriën niet leuk vinden dus ik zou het zelf gewoon gebruiken.
Tja dat is waar, was gewoon beetje in paniek want was pas 2de keer dat ik iets sous-vide maak en dacht dat het echt vacuum moest zijn. Kwa temperatuur ja is gewoon 74 graden en na de 24 uur moet het nog 1.5 uur in de oven op 150, dus dat moet waarschijnlijk wel prima zijn. Enigste waar ik mij dan nu nog beetje zorgen over maak is dat er een stuk vlees boven het water uitsteekt, maar dat zou ik op zich weg kunnen snijden.

• bszz
Ik heb gewoon een el cheapo pastamaker die qua functionaliteit en uiterlijk erg lijkt op de twee die jij laat zien maar dan voor ongeveer de helft van de prijs. Lasagne en tagliatelle gaat prima, Er zit ook nog een opzetstuk voor linguine bij maar die heb ik nooit gebruikt. Het deeg zelf maak ik van bloem met op elke 100 gram 1 ei. That's it maar ben wel benieuwd hoe jij het geleerd hebt. ;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Pompi schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:39:
Tja dat is waar, was gewoon beetje in paniek want was pas 2de keer dat ik iets sous-vide maak en dacht dat het echt vacuum moest zijn. Kwa temperatuur ja is gewoon 74 graden en na de 24 uur moet het nog 1.5 uur in de oven op 150, dus dat moet waarschijnlijk wel prima zijn. Enigste waar ik mij dan nu nog beetje zorgen over maak is dat er een stuk vlees boven het water uitsteekt, maar dat zou ik op zich weg kunnen snijden.
Even kijken of dat stuk boven water wel goed gaar is, anders inderdaad maar weg snijden. Met anderhalf uur op 150 fik je sowieso alle ziektekiemen die er nog op zouden kunnen zitten wel dood. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• alienfruit

alienfruit

Geen idee, wat een el cheapo pastamaker is want £60 (e.g. cursus zelf was £45 ;)) is al niet zo heel veel en een die beetje degelijk oogt is niet voor minder dan £35 te krijgen. Ja, het recept was ook 100gram OO bloem en 1 medium ei. Zaten ook drie lekker sausrecepten bij dus het leuk. Allemaal verschillende pastas leren maken.

• bszz
alienfruit schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:04:
Geen idee, wat een el cheapo pastamaker is want £60 (e.g. cursus zelf was £45 ;)) is al niet zo heel veel en een die beetje degelijk oogt is niet voor minder dan £35 te krijgen. Ja, het recept was ook 100gram OO bloem en 1 medium ei. Zaten ook drie lekker sausrecepten bij dus het leuk. Allemaal verschillende pastas leren maken.
Heen idee wat het merk is. Ik heb 'm nu al een jaartje of 10 en hij was destijds ongeveer 25 euro en ziet er vrijwel net zo uit als die waar jij naar linkte. Hij is redelijk gebruikt en nog helemaal heel. Verschil zo te zien niet zozeer in de mogelijkheden of techniek maar eerder in de gebruikte materialen en de afwerking, bijvoorbeeld het mechanisme om 'm vast te klemmen of de kwaliteit van het draaihendeltje of het chroom.

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
bszz schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:39:
Ik heb gewoon een el cheapo pastamaker die qua functionaliteit en uiterlijk erg lijkt op de twee die jij laat zien maar dan voor ongeveer de helft van de prijs.
De marcato atlas is niet zo heel duur, heb deze zelf ook. Als iemand nog iets zoekt zou ik wel een goede kopen, gaat je leven lang mee vermoed ik. Voordeel van een wat duurder model is dat je later nog onderdelen ervoor kan bijkopen, bijv. extra pasta maakrolletjes. Niet dat ik die ooit gebruik, maar wie weet... Gewoon een leuk idee voor je verjaardagslijstje ofzo, best leuk werk om het zelf te maken, vooral spaghetti.

Als je zeker weet dat je nooit een extra aanvulling / onderdeel nodig hebt is een goedkopere ook een optie, maar ach, het is ook tientjeswerk.
Maardiweb schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:02:
Ik heb die Mercato. Prima ding en nog geen nadelen van ondervonden, maar ik gebruik hem ook niet heel vaak.
Wat voor recept voor deeg heb je meegekregen? Ik verbaas me over de verschillen, waarbij de één zegt dat je absoluut geen zout in het deeg moet doen en de ander er juist heel veel in doet, beetje hetzelfde voor olijfolie.
Over een ei erin of niet is ook altijd discussie, alle recepten werken wel en ik proef eigenlijk geen verschil. Olie of niet is wel een verschilletje, met olie erin gaat het kneden iets makkelijker, maar that's it bij mij thuis.
Ik ben vanochtend bij een pasta maak kookcursus geweest van Jamie Oliver kookschool en vroeg mij af of jullie misschien nog goede suggesties hebben voor een goede instapper qua pastamaker?
@alienfruit heb je wat meer info over die school? Google werkt hier niet echt mee. Is dat in Nederland?

Hobbykok wijzigde deze reactie 02-02-2019 00:06 (49%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik denk dat ik voor Mercato ga of die Imperia eentje heeft al een extra spaghetti maker (deze: https://www.amazon.co.uk/...ta-Gift-Set/dp/B0001IXA26) erbij. Ik zit nu te twijfelen wat de beste keus is. Zelf spaghetti maken is natuurlijk ook wel leuk... Ik zou ook deze twee kunnen kopen Mercato Atlas 150 en de Spaghetti attachment. Waarschijnlijk is de kwaliteit tussen de Mercato en de Imperia niet erg groot...

Het gaat om de Jamie Oliver school bij Westfields: https://www.jamieolivercookeryschool.com
Binnenkort wil ik deze cursus doen: https://www.yukigomi.com/japanese-street-food-classes/

alienfruit wijzigde deze reactie 02-02-2019 02:23 (70%)

• alienfruit

alienfruit

Eindelijk voor deze combinatie gegaan (was £2 goedkoper ;):
https://www.amazon.co.uk/dp/B000BI8ED6
https://www.amazon.co.uk/dp/B0009U5OSO

Ik ben nu alleen op zoek naar OO bloem hier in de winkel 🤔 Altijd hetzelfde als ik wil koken kan nooit ingrediënten vinden omdat het anders heet, haha!

alienfruit wijzigde deze reactie 02-02-2019 19:39 (36%)

• alienfruit

alienfruit

Werkte prima! Heeft iemand tips voor een goede mes om te kopen op Amazon? Lekker scherp enzo?

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@alienfruit Waarom heb je die machine bij amazon.co.uk besteld? Via amazon.de is 'ie zelfs nog ietsje goedkoper (en gratis levering).
of woon je zelf in de UK?

Bloem wat goed geschikt is voor pasta? Lokale supermarkt en turkse winkel-van-sinkel verkopen vaak tarwe gries van Soubry. Het is grof gemalen, maar je kunt er prima pasta deeg van maken! Gebruik het regelmatig.
Kwestie van 1 ei per 100 gram gries. Niks meer, niks minder. Goed kneden en dan kun je je pasta walsmachientje gebruiken om er allerlei vormen van te maken.
Eventueel een paar theelepels olijfolie als je dat prettiger vindt werken.
Voordeel van wat olie in je deeg: het blijft langer soepel.
Nadeel van wat olie in je deeg: het duurt wat langer voordat het droogt. ;)
(eieren bevatten ook vetten die voor smeuïgheid zorgen).

Wil je pastadeeg zonder ei? Gebruik dan per 100gr bloem ca. 50 gr water.
Pastadeeg dat ei bevat wordt tijdens het koken altijd wat 'luchtiger' dan deeg op waterbasis. M.a.w. voor b.v. gevulde ravioli is een 'massieve' pasta(deeg)variant wat beter geschikt.

En scherpe messen? Tja, vrijwel ieder mes kun je (zelf) slijpen tot dat 'ie scherp is.
Er is zelfs een apart topic voor: Welke keukenmessen - Deel 2
Sommigen zweren bij een handgesmeed damasten lemmet van meorietenstaal, voorzien van een exclusieve houten handvat wat eindeloze polijstbeurten heeft ondergaan.
En dan om de zoveel maanden naar een specialistisch mannetje wat m.b.v. diamanten slijpschijven je messen weer scherpt. :+

Weer terug met beide benen op de grond:
Kiwi messen (o.a. via amazon.de) zijn waar voor je geld.
Maar ook gewoon bij de Ikea zijn prima messen te halen.
Het is heel persoonlijk hoe e.e.a. in de hand ligt en wat je zelf prettig vindt.
En leer je zelf het scherpen met een wetsteen aan, en je kunt jaren vooruit!
Oh ja, bijna vergeten, dan komt uiteraard ook de discussie over snijplanken ter sprake... O-)

Wat betreft zo'n pasta machine:

heb gewoon in een Italiaanse supermarkt, tig jaar geleden, ooit voor amper 15 piek gewoon de goedkoopste meegenomen. En die doet het gewoon prima. Volgens mij zijn die apparaten zowat allemaal hetzelfde.
Gebruik ik 'm veel? Nou, niet echt.
Want het gedoe van neerzetten, ruimte maken, overal stuivend bloem en weer schoonmaken is vaak te veel moeite. :|

ehtweak wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:30 (4%)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wat is OO bloem? Ik gebruik dit spul uit de supermarkt:

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik heb inmiddels de bloem (https://www.waitrose.com/...lour/860186-261004-261005) gevonden en inderdaad ik woon in het VK daarom heb ik het daar ook gekocht.

Het is een mooie machine en gebruiken van het apparaat valt mee. Vanavond maar weer eens pasta maken. Lang geleden dat ik heb gekookt :)

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12:58
alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:34:
Ja, ik heb inmiddels de bloem (https://www.waitrose.com/...lour/860186-261004-261005) gevonden en inderdaad ik woon in het VK daarom heb ik het daar ook gekocht.

Het is een mooie machine en gebruiken van het apparaat valt mee. Vanavond maar weer eens pasta maken. Lang geleden dat ik heb gekookt :)
Kun je eens aangeven wat de diepte is ten opzichte van het aanrechtblad om het apparaat vast te zetten? Ik betwijfel namelijk of ik genoeg overhang heb om de boel vast te klemmen.

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik zal vanavond even kijken. Ik moest zelf keukendeurtje openhouden om het apparaat vast te zetten :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:29:
Wat is OO bloem? Ik gebruik dit spul uit de supermarkt:

[Afbeelding]
Idd. Hetzelfde 'spul'.
Soubry:

Is ook prima voor allerlei brooddeeg te gebruiken.

@Gonadan 00 bloem/meel: https://www.italieplein.n...n-verschil-bloem-en-meel/

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
Vraagje, hoe lang blijven kippendijfilets ongeveer goed in de vriezer?

Ik haal nog wel eens wat pakjes scharrel als ze in de aanbieding zijn maar bij het uitruimen van een van de vriezers kwam ik een stuk of 5 pakjes tegen.

2 pakjes van de Aldi, tht 02-18
2 pakjes scharrel van de AH, tht 06-18

De AH pakjes waren op het oog helaas verloren en oogden behoorlijk vriesdroog :-(

De oudere Aldi pakjes daarentegen zien er nog uit of ze vorige maand in de vriezer zijn belandt.

Ik heb die van de Aldi nu erbuiten liggen om te ontdooien.

Daarover gesproken, ik wil ze denk ik Teriyaki stijl in de oven gaan maken :-)

Iemand nog een goed recept?

Ik dacht zelf:

- kopje sojasaus
- half kopje bruine suiker
- gember
- honing
- sesamzaad

Eerst het sausje in een pannetje maken en laten indikken en daarna de kippendij erdoorheen en in een ovenschaal 50min op 170/180 graden.

Iemand verder nog tips?

Adjust non olet

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:42
1nsane schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:15:
Vraagje, hoe lang blijven kippendijfilets ongeveer goed in de vriezer?

Ik haal nog wel eens wat pakjes scharrel als ze in de aanbieding zijn maar bij het uitruimen van een van de vriezers kwam ik een stuk of 5 pakjes tegen.

2 pakjes van de Aldi, tht 02-18
2 pakjes scharrel van de AH, tht 06-18

De AH pakjes waren op het oog helaas verloren en oogden behoorlijk vriesdroog :-(

De oudere Aldi pakjes daarentegen zien er nog uit of ze vorige maand in de vriezer zijn belandt.

Ik heb die van de Aldi nu erbuiten liggen om te ontdooien.

Daarover gesproken, ik wil ze denk ik Teriyaki stijl in de oven gaan maken :-)

Iemand nog een goed recept?

Ik dacht zelf:

- kopje sojasaus
- half kopje bruine suiker
- gember
- honing
- sesamzaad

Eerst het sausje in een pannetje maken en laten indikken en daarna de kippendij erdoorheen en in een ovenschaal 50min op 170/180 graden.

Iemand verder nog tips?
Persoonlijk zou ik ze na een maand of 3 weggooien. Echter daar denkt het voedingscentrum anders over:
Invriezen
Je kunt rauwe kip invriezen. De kip blijft dan zo’n 9 maanden goed. Bereide kip en vleeswaren van kip blijven zo’n 3 maanden goed in de vriezer. Bij ingevroren kip komen minder ziekteverwekkers voor. Maar ook dan is het belangrijk de kip door en door te verhitten.
Bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kip.aspx

Oneplus One Review & Specificaties

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 25-04 14:16
En het voedingscentrum zit altijd aan de (hele) veilige kant.

• 1nsane
Bokmaaa schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:23:
En het voedingscentrum zit altijd aan de (hele) veilige kant.
Dus ze zouden gewoon klaargemaakt kunnen worden zonder dat “the shit hits the fan”?

Adjust non olet

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:12
Sure, gewoon goed doorgaren dan is het prima te doen. Afhankelijk van de temperatuur in de vriezer natuurlijk, maar in principe erg erg lang houdbaar.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
ehtweak schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:14:
[...]

Idd. Hetzelfde 'spul'.
Soubry:
[Afbeelding]

Is ook prima voor allerlei brooddeeg te gebruiken.

@Gonadan 00 bloem/meel: https://www.italieplein.n...n-verschil-bloem-en-meel/
Tering een heel epistel die pagina met als conclusie, 00 staat gewoon voor fijngemalen. Ja dat je voor pasta fijngemalen bloem moet hebben wist ik al. :D

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:54:
00 staat gewoon voor fijngemalen.
Het staat ook voor de uitmalingsgraad, anders zou het ook op meel kunnen slaan.
Ja dat je voor pasta fijngemalen bloem moet hebben wist ik al. :D
Het hangt enkel af van het soort pasta en je voorkeur. Zo zou ik in pasta (=deeg) voor pizza enkel type 00/patentbloem/caputo gebruiken, voor verse lintpasta alleen semola en voor gevulde pasta een mix van semola en type 00/patentbloem/caputo/T65 (of lager). Maar als je volkorenpasta wilt maken, dan kom je met bloem niet ver.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ja voor hazelnootpasta ook niet, maar ik had het even over de traditionele Italiaanse standaardpasta. ;)

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Er is namelijk geen 'traditionele Italiaanse standaardpasta', behalve in 'kookboeken' die vooral buiten Italië gepubliceerd worden.

• 1nsane
Nou de spiezen met Teriyaki brouwsel zijn onderweg met kip van een jaar oud!

Saus:

- geraspte gember
- geraspte knoflook
- eetlepel sesamolie
- 2 a 3 eetlepels honing
- 3/4 klein koffiekopje sojasaus
- klein handje donkere basterdsuiker
- sesamzaad

https://tweakers.net/ext/f/mYFTpbHFZUnB9SWeaZJa60d3/thumb.jpg

Ff kort inkoken:

https://tweakers.net/ext/f/XmVfNLtN8eGbCEMfX1Aeu7Af/thumb.jpg

Klein beetje ongekookte Teriyakisaus, beetje bloem, zout en peper om de spiezen te marineren:

https://tweakers.net/ext/f/uqb0riFBHQJW0zJxW7mv4Q0E/thumb.jpg

En de gekookte saus straks aan het eind eroverheen gieten. Ik ben benieuwd, staan tig van dit soort uiteenlopende recepten online dus benieuwd hoe dit smaakt :-)

Nog een fototje van mn domeintje, beetje rommelig nu door vrouwlief die me in mn OCD opruimwoede tegenwerkt :-P

https://tweakers.net/ext/f/2FFLWidvRUBSWjbDrrqd2VXj/thumb.jpg

1nsane wijzigde deze reactie 04-02-2019 18:50 (11%)

Adjust non olet

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor het eerst maar eens uit de Benares (die ik dank zij een tip in dit topic en mijn liefde voor Indiaas eten gelijk gekocht had) aan het koken.

Het wordt/moet worden Nilgiri Machchi Korma (Kabeljauw) van pagina 19. Redelijk overzichtelijk recept maar ergens kan ik mijn Fenegriek niet meer vinden en zwart mosterdzaad heb ik ook opgegeven na 3 toko's, ik gebruik de gele dan maar.

Hoop werk maar het ruikt nu al heerlijk.

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:00:
Voor het eerst maar eens uit de Benares (die ik dank zij een tip in dit topic en mijn liefde voor Indiaas eten gelijk gekocht had) aan het koken.

Het wordt/moet worden Nilgiri Machchi Korma (Kabeljauw) van pagina 19. Redelijk overzichtelijk recept maar ergens kan ik mijn Fenegriek niet meer vinden en zwart mosterdzaad heb ik ook opgegeven na 3 toko's, ik gebruik de gele dan maar.

Hoop werk maar het ruikt nu al heerlijk.
Leuk! Wat dacht je, "ik pak gewoon het eerste recept uit het boek en ik zie wel? " ;) Het lastige van dit boek is dat het er op het eerste oog inderdaad overzichtelijk uitziet totdat je er achter komt dat er toch nog wel meer bij komt kijken. De benodigde Chettinad kruiden van pagina 258 bijvoorbeeld bevatten ook alweer een waslijst aan ingrediënten...

Want hoe ben jij aan die Kalpasi en Marathi Mukku gekomen?

Ik ga zelf aanstaande zondag naar mijn tante en dan gaan we gezellig samen onder het genot van een glaasje wijn de coquilles met pastinaak (van pagina 63) maken.

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk Zo ongeveer wel. Die kruiden zijn nuances die ik ga missen vanavond, of eigenlijk gewoon ga ik het niet missen want ik heb nog nooit bij de beste man gegeten. Als je niet weet wat je mist, mis je het niet immers.
Ik sta vrij pragmatisch in de keuken en het is een fijn recept, de kiem groenten heb ik ook vervangen door iets wat ik wel kon vinden. Koken is ook deels improviseren met wat je hebt en dat gaat mij over het algemeen goed af.
Ik heb die dingen wel (deels) op mijn shoplijstje staan maar zo perfectionistisch ben ik niet.

Die St Jacobsschelpen wil ik zeker ook nog een keer maken maar mijn vriendin is er sinds een voedselvergiftiging geen fan meer van helaas.

• 1nsane
franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:46:
@bvk Koken is ook deels improviseren met wat je hebt.
Zo is het! En het levert vaak ook nog heerlijke variaties op :-) 90% van alle gerechten hebben toch al tientallen manieren waarop je het klaar kunt maken.

Net de spiezen soldaat gemaakt. Smaakte uit de kunst!

Kip uit 2017 :+

https://tweakers.net/ext/f/6R6Qul0vOvQH8CyIl56BJlZW/thumb.jpg

Adjust non olet

• franssie

franssie

Save the albatross

@1nsane Kip - het meest vriezer bestendige stukje vlees haha

• bvk

bvk

Natuurlijk is koken een kwestie van improviseren en experimenteren. Maar tot op zekere hoogte, ik wil niet al te veel concessies doen en zeker niet met dit soort specifieke restaurant gerechten op sterren niveau.

Want misschien weet je letterlijk niet wat je mist, juist dat ene ingrediënt maakt het wellicht nou net die smaakbom die het nu dus niet wordt zonder dat ene kruid of specerij. En je gaat toch ook geen Mozzarella vervangen door jong belegen (want dat is ook kaas) of truffel door champignons (want dat is ook een paddenstoel) om het maar even door te trekken?

Misschien wat overdreven, maar hopelijk snappen jullie mijn punt ;)
franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:13:
@1nsane Kip - het meest vriezer bestendige stukje vlees haha
Nu nog even afwachten of 1sane ook bestendig is voor dit stukje vriesgedroogde kip >:)

bvk wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:27 (17%)

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk helemaal mee eens, maar als dat je tegen houdt om uit een boek te koken ben je niet goed bezig. Het ultieme ding kan altijd nog en dan proeg je ook het verschil.

• 1nsane
bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:19:
Natuurlijk is koken een kwestie van improviseren en experimenteren. Maar tot op zekere hoogte, ik wil niet al te veel concessies doen en zeker niet met dit soort specifieke restaurant gerechten op sterren niveau.

Want misschien weet je letterlijk niet wat je mist, juist dat ene ingrediënt maakt het wellicht nou net die smaakbom die het nu dus niet wordt zonder dat ene kruid of specerij. En je gaat toch ook geen Mozzarella vervangen door jong belegen (want dat is ook kaas) of truffel door champignons (want dat is ook een paddenstoel) om het maar even door te trekken?

Misschien wat overdreven, maar hopelijk snappen jullie mijn punt ;)
Haha, neeeee maar dat gaat wel heel ver, ik dacht eerder aan zwarte knoflook vervangen met normale knoflook, of Jonagold met Royal Gala.

Ja je hebt het risico dat je iets mist maar soms kan je verdomd dichtbij komen met makkelijker verkrijgbare dingen.

Natuurlijk smaakt échte Wasabi anders dan het halve Mierikswortelsurrogaat wat je bij de gemiddelde Japanner krijgt maar de Sashimi zwemt nog altijd lekker naarbinnen.

En ja, nu maar afwachten of die overjarige kip zich gaat gedragen 😂

1nsane wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:30 (3%)

Adjust non olet

• franssie

franssie

Save the albatross

Hoe dan ook, vriendin was lyrisch. Met name de groene saus was haar favoriet, wat daar dan inzat - ze zit nu nog te lezen wat ik gemaakt heb ;)

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:12:
Hoe dan ook, vriendin was lyrisch. Met name de groene saus was haar favoriet, wat daar dan inzat - ze zit nu nog te lezen wat ik gemaakt heb ;)
Ik wilde écht net gaan vragen hoe het geworden was! Heb je nog een foto gemaakt misschien? En misschien durft je vriendin nu ook de coquilles wel weer aan ;)

@1nsane Daarom zei ik ook "tot op zekere hoogte", als je er in slaagt om met wat kleine aanpassingen het originele recept te evenaren en het smaakt goed is dat uiteraard helemaal prima.

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:21:
[...]

Heb je nog een foto gemaakt misschien?
Nee, helaas, wel even getwijfeld - maar het was hoofdgerecht en niet eentje uit een serie van 7 gangen dus een flinke moot kabeljauw, de yoghurt rijst aan de ene kant en de groene saus aan de andere kant, chutney op de kop van de vis. Smaakte heerlijk maar leek voor geen meter op de foto uit het boek haha.

Allen die rijst uit het recept is al een beleving.

• Boudewijn
  • Nu online
Ja en het opmaken van zo'n bord zoals bij Benares is ook echt een beleving. Je bent daar wel even mee bezig ;).

Voor de liefhebber, mijn pompoentajine van vanavond staat hier online:
Boudewijns blog: Zelf koken: Pompoen tajine
(ihkv dingen vaker in een blog gooien)

Boudewijn wijzigde deze reactie 04-02-2019 21:49 (52%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:49:
Ja en het opmaken van zo'n bord zoals bij Benares is ook echt een beleving. Je bent daar wel even mee bezig ;).
Ik kan dat - maar dan moet ik drie borden per persoon opmaken of we hebben alsnog trek :+
Voor de liefhebber, mijn pompoentajine van vanavond staat hier online:
Boudewijns blog: Zelf koken: Pompoen tajine
(ihkv dingen vaker in een blog gooien)
Ziet er goed uit!

• Boudewijn
  • Nu online
franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:53:
[...]

Ik kan dat - maar dan moet ik drie borden per persoon opmaken of we hebben alsnog trek :+
Ik vind het zo knap. Ben keer bij de cursus in Zwolle geweest en als je ziet wat het met een gerecht doet als je het mooi opmaakt (en in een tempo en consistentie zoals die jongens het doen... :| )...
Ziet er goed uit!
Thanks, is allemaal niet heel speciaal maar vind het wel leuk eea op te schrijven. Is wat meer structuur dan her en der op het forum.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn Zo moeilijk is het niet. Het bord moet op temperatuur zijn (warm voor warm, koud voor koud voedsel). Je hebt wel ruimte nodig. Met wat ringen, jus lepels en een spuitfles kan je draperen zoals je dat als kleuter ook met play-doh deed. Je moet alleen de juiste 'tools' vinden voor de juiste consistentie van voedsel. En dan is het gewoon kliederen of schilderen.

Als je 3 sauzen hebt en je gaat er met een kwastje doorheen vegen dan ziet dat er erg gaaf uit, smaakt er alleen geen meter beter van (mijn lompe boer mening).

Als mijn vriendin een pannenkoek bakt voor mij en ze schenkt er met stroop een hartje op - ben ik ook blij.

• Boudewijn
  • Nu online
@franssie ik ben het half en half met je eens. Als je dingen met een kwastje smeert gaat het er niet beter op smaken objectief gezien. Punt is wel dat die finishing touch vaak de wow-factor geeft.

Ik vind het altijd moeilijk om zelf daar iets moois mee te doen, ik kan met 'vegen' werken, met schuimpjes, gels en weet dat ik oneven aantallen objecten neer moet zetten. Maar zou hier best wel eens meer over willen weten/lezen.
Een bordenwarmer staat ook op de wishlist, nu gaan ze in de oven als ik voorverwarm.

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Nee, helaas, wel even getwijfeld - maar het was hoofdgerecht en niet eentje uit een serie van 7 gangen dus een flinke moot kabeljauw, de yoghurt rijst aan de ene kant en de groene saus aan de andere kant, chutney op de kop van de vis. Smaakte heerlijk maar leek voor geen meter op de foto uit het boek haha.

Allen die rijst uit het recept is al een beleving.
Die yoghurtrijst lijkt me ook heel lekker inderdaad. En voor de medetweakers die geen flauw idee hebben waar we het over hebben en hoe dat er dan uit hoort te zien:

Ik vraag me af of er sowieso wel borden gebruikt worden voor de foto's, zo te zien wordt alles in het boek gewoon op een groot wit vlak opgemaakt ;)

Specs

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
8088 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:31:
Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Er is namelijk geen 'traditionele Italiaanse standaardpasta', behalve in 'kookboeken' die vooral buiten Italië gepubliceerd worden.
Natuurlijk weet je dat wel, maar het is natuurlijk veel leuker om dwars te doen. ;)

• Boudewijn
  • Nu online
@bvk : ja dat viel me ook wel op. Het is of dat, of heel grote borden, of fotosoep. Ik gok het eerste, omdat het het makkelijkste is.

Sowieso qua fotografie een verdomd mooi boek.

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:09:
@franssie ik ben het half en half met je eens. Als je dingen met een kwastje smeert gaat het er niet beter op smaken objectief gezien. Punt is wel dat die finishing touch vaak de wow-factor geeft.

Ik vind het altijd moeilijk om zelf daar iets moois mee te doen, ik kan met 'vegen' werken, met schuimpjes, gels en weet dat ik oneven aantallen objecten neer moet zetten. Maar zou hier best wel eens meer over willen weten/lezen.
Een bordenwarmer staat ook op de wishlist, nu gaan ze in de oven als ik voorverwarm.
Mijn reactie was natuurlijk ook wat kort door de bocht. Maar ik weet dat jij meer technieken beheerst dan ik. Uiteindelijk moet je eigen creativiteit winnen. Zelf vind ik het fijn als er een soort (eet) richting in de opmaak zit, of het nu een kaasplankje is of een stamppot.

edit:/ ik heb een combi magnetron en leg daar de borden gewoon in onder de grill als ze warm moeten zijn - een aparte warmer vind ik vooralsnog teveel kastruimte innemen.

bvk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:12:
[...]

Die yoghurtrijst lijkt me ook heel lekker inderdaad. En voor de medetweakers die geen flauw idee hebben waar we het over hebben en hoe dat er dan uit hoort te zien:

[Afbeelding]

Ik vraag me af of er sowieso wel borden gebruikt worden voor de foto's, zo te zien wordt alles in het boek gewoon op een groot wit vlak opgemaakt ;)
Lijkt er inderdaad wel op dat er geen bord aan te pas kwam, en nee het lijkt op geen meter op wat ik vanavond op tafel zette :+

Wel goed dat je even de foto deelde, als je het boek niet hebt snap je er anders inderdaad niets van.

franssie wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:22 (5%)

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:19:
@bvk : ja dat viel me ook wel op. Het is of dat, of heel grote borden, of fotosoep. Ik gok het eerste, omdat het het makkelijkste is.

Sowieso qua fotografie een verdomd mooi boek.
Ik denk ook aan een groot vlak omdat dat inderdaad het gemakkelijkst is, maar met die tomatensalade is het me ook wel gelukt om dat mooi te presenteren op een groot bord. Maar dat is dan ook een bord van 30 centimeter.... ;)

Maar borden mooi opmaken en fotograferen is inderdaad een hele kunst, daar zullen de chefs wel bureaus voor inhuren denk ik? Maar de opmaak (het oog wil ook wat) is één, als het vervolgens niet smaakt ben je nog nergens...

Wat borden voorverwarmen betreft, gewoon een minuut op 900 Watt in de magnetron werkt ook perfect ;)
franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:20:
[...]

Lijkt er inderdaad wel op dat er geen bord aan te pas kwam, en nee het lijkt op geen meter op wat ik vanavond op tafel zette :+

Wel goed dat je even de foto deelde, als je het boek niet hebt snap je er anders inderdaad niets van.
Laat die foto inderdaad dan maar zitten :P

Ik gok dat Bol zich af gaat vragen waar toch ineens al die bestellingen voor Benares vandaan komen... ;)

bvk wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:42 (22%)

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
Qua benares: Volgens mij moeten we met referrallinkjes gaan werken :+.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:45:
Qua benares: Volgens mij moeten we met referrallinkjes gaan werken :+.
Zou jij niet nog wat kookboeken aan de TS toe gaan voegen trouwens?

Hint: uitgelezen kans dus >:)

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
Ja ik ga morgen eens wat tikken. Merk dat ik echt wel ideeen heb maar een goede tekst schrijven even een drempeltje is.
Een referallink mag op tweakers (helaas?) niet, dus ik zal me maar ethisch verantwoord opstellen.

Ontopic: ik ga oor mijn eetclub deze week nog een fijn oostblok/sovjettoetje maken. Zit over een foute chocoladetaart te denken. Kan helaas niets vinden met vodka of reuzel ofzo. :+

Boudewijn wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:52 (29%)

• Hobbykok
8088 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:15:
Het hangt enkel af van het soort pasta en je voorkeur. Zo zou ik in pasta (=deeg) voor pizza enkel type 00/patentbloem/caputo gebruiken, voor verse lintpasta alleen semola en voor gevulde pasta een mix van semola en type 00/patentbloem/caputo/T65 (of lager). Maar als je volkorenpasta wilt maken, dan kom je met bloem niet ver.
Deze post is wat weggezakt, maar dit zou eigenlijk iedereen op zijn/haar koelkast moeten hangen. Dit is echt de key van goed Italiaans pastawerk. Prijsverschil valt mee tussen de soorten, maar je merkt wel een groot verschil in werken met de producten en ook de smaak.

• Boudewijn
  • Nu online
offtopic:
Daal ik in jullie achting als ik toegeef nog nooit zelf pasta gemaakt te hebben?

• Hobbykok
Boudewijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:01:
offtopic:
Daal ik in jullie achting als ik toegeef nog nooit zelf pasta gemaakt te hebben?
Gewoon een keer een leuke cursus volgen, ik heb een avond gehad met een man die alleen maar over gluten en de natuurkunde daarachter zat te spreken en ondertussen zat ik van alles te proeven en aan de wijn, top avond :P

Pasta maken is trouwens echt leuk. Ik hang aan elk keukenkastje klerenhangers en doe daar de pasta in slieren aan om wat te drogen, iedereen kan meehelpen, echt leuk werk. Het is simpel en geeft een goed resultaat en smaakt altijd beter dan wat uit de supermarkt komt.

Vooral voor lasagnes is het fijn omdat je de bladen gewoon zo groot kan maken als de hele bak waarin je het stopt, ideaal. Maar vooral leuk. Denk dat ik het pasta maken het leukst vind van alles wat je in de keuken kan doen, retesimpel en iedereen denkt dat je fantastisch bezig bent omdat het heel indrukwekkend lijkt. En je kan prima een wijntje of biertje drinken, gaat niks mis mee :D

Ik weet nooit wat ik voor mijn verjaardag moet vragen en ik dacht een keer: ik zet er een atlas pastamachine op en dat was een van de leukste cadeau's die ik ooit gekregen heb. Ding gaat volgens mij ook een leven lang mee. Schoonmaken moet je wel helaas, dat is het enige nadeel, maar gaat redelijk simpel.

Hobbykok wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:06 (12%)

• alienfruit

alienfruit

Benares? Dat is een restaurant in Londen. Erg lekker eten daar. Hebben ze ook een kookboek?

• Boudewijn
  • Nu online
alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:06:
Benares? Dat is een restaurant in Londen. Erg lekker eten daar. Hebben ze ook een kookboek?
Yup, er schijnt hier over gepost te zijn :+.

Oudste hit hier:
Boudewijn in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

• Hobbykok
alienfruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:06:
jazeker, zie https://www.bol.com/nl/p/...QrELVIRA.1.2.ProductTitle

Wel extreem lastig en bewerkelijk in mijn ogen, geen kookboek voor de beginner.

Edit: Boudewijn is mij voor :P

Hobbykok wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:10 (3%)

• Boudewijn
  • Nu online
Ja het ziet er makkelijker uit dan het is, niet alleen vanwege de hoeveelheid unobtainium.
Hobbykok schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:08:
[...]

Edit: Boudewijn is mij voor :P
:>

Boudewijn wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:11 (46%)

• Hobbykok
Het ziet er helemaal niet makkelijk uit :o
Maar als je het kan, damn, dan heb je wel wat.

Als amateur kok is het mij echter te hoog gegrepen.

Hobbykok wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:14 (55%)

• bvk

bvk

Hobbykok schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:12:
Het ziet er helemaal niet makkelijk uit :o
Maar als je het kan, damn, dan heb je wel wat.

Als amateur kok is het mij echter te hoog gegrepen.
Je hebt duidelijk de andere foto's uit het boek nog niet gezien, dit is echt nog "simpel" ;) De bereiding is ook te doen als je een redelijke kookervaring hebt. Het is echter wel tijdrovend en bewerkelijk, maar daarom is het ook op sterren niveau. Een gerecht van een ander sterrenrestaurant zal niet minder complex zijn.

Grootste probleem wat ik heb is de verkrijgbaarheid van de ingrediënten, die kun je ook bij toko's niet zomaar vinden.

Specs

• Boudewijn
  • Nu online
Ja ik moet zeggen dat de librije boeken die ik heb (ongehutste pot 1-3, puur, puurder en nog een paar) erg op benares lijken wat dat betreft. Na Noma de pittigste boeken die ik heb.

Zelf vind ik het wel jammer dat die heel specifieke ingredienten dan alleen voor dat ene gerecht gebruikt worden. Drijft vaak de prijs van een gerecht best wel op. Maarja dat weet ik eigenlijk ook wel als ik zo'n boek koop.

• alienfruit

alienfruit

Ja, het zijn echt prachtige gerechten en het smaakt erg lekker. Alleen porties mogen voor mij wel groter, haha! Maar ik had toen ook berentrek :)

Vorig jaar heb ik erg lekker gegeten bij Alain Ducasse in Dorchester Hotel echt de moeite waard.

@bvk Als je een keer in Londen bent moet je eens wat uit de stad raken en richting Southall gaan heb je erg mooie supermarkten met Indiaans eten bijv. http://quality-foods.co.uk

alienfruit wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:37 (20%)

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True