Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
Goede tomaten uit blik kopen scheelt veel, opbakken haalt het zuur weg, maar met Nederlandse tomaten is dat lastig. Welk merk heb je nu?

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:18:
Help! Ik zoek een tip!

Als ik pastasaus maak en ik heb haast dan doe ik dit eigenlijk altijd met 2 blikjes tomatenblokjes en 1 blikje puree. Alleen de puree is best zuur en dat beinvloed de smaak behoorlijk.

Moet ik de puree eerst uitbakken/ontzuren bij het vlees? Of de saus dik maken met zetmeel?
Uitbakken, je kunt het heel goed ruiken wanneer het zuur vertrokken is dan ruikt het minder blikkerig. Wat ook kan is wat suiker toevoegen. Begrijp ik goed dat je tomatenpuree gebruikt om je tomatensaus in te dikken? Dat gaat niet bijzonder veel helpen. Dan gewoon wat maizena gebruiken. Passata in plaats van blokjes helpt ook.

@Hobbykok Ik gebruik altijd Mutti, met enige regelmaat 1+1 gratis bij de AH dan sla ik voorraad in. Wat gebruik jij?

The Killer wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:31 (7%)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:02

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Hobbykok schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:22:
Goede tomaten uit blik kopen scheelt veel, opbakken haalt het zuur weg, maar met Nederlandse tomaten is dat lastig. Welk merk heb je nu?
Volgens mij was dit Lidl merk wat ik heb gebruikt.. :$
The Killer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Uitbakken, je kunt het heel goed ruiken wanneer het zuur vertrokken is dan ruikt het minder blikkerig. Wat ook kan is wat suiker toevoegen. Begrijp ik goed dat je tomatenpuree gebruikt om je tomatensaus in te dikken? Dat gaat niet bijzonder veel helpen. Dan gewoon wat maizena gebruiken. Passata in plaats van blokjes helpt ook.

@Hobbykok Ik gebruik altijd Mutti, met enige regelmaat 1+1 gratis bij de AH dan sla ik voorraad in. Wat gebruik jij?
Ga het volgende keer als ik de worst/gehakt bak net voor het einde de puree mee bakken om het te ontzuren, thanks!

Het indikken van de tomatensaus gaat echt perfect met puree hoor, significant verschil als ik het weg laat.

Passata deed ik eerst ook, maar de stukjes tomaat erbij vond ik wel lekker. :)

Appeltaart is lekker!

• Hobbykok
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:45:
Volgens mij was dit Lidl merk wat ik heb gebruikt.. :$
Als je mutti gaat gebruiken zal je echt een groot verschil ervaren. Als je de Passata di Pomodoro van Mutti kan vinden zou het helemaal mooi zijn, maar die is lastig te krijgen in Nederland.
The Killer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:30:
Ik haal in Ryptsjerk (kom ik langs als ik naar het werk ga) deze Passata di Pomodoro, die importeren ze zelf uit Italië en is extreem goed:

http://i68.tinypic.com/2ujp24x.png

Te koop bij https://www.ilcasale.nl/ als je gaat ophalen, online zie ik hem daar nooit staan.

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:50 (42%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Dan toch maar eens naar de AH, als er een 1+1 aanbieding is dan is het net zo duur als de blokjes van de dirk/jumbo/lidl. :)

Bedankt voor de tips!

Appeltaart is lekker!

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:49:
Dan toch maar eens naar de AH, als er een 1+1 aanbieding is dan is het net zo duur als de blokjes van de dirk/jumbo/lidl. :)

Bedankt voor de tips!
Jij ook, Ik heb tomatenpasta nooit beschouwd als bindend element. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:18:
Als ik pastasaus maak en ik heb haast dan doe ik dit eigenlijk altijd
Voor haast is het ook aan te raden wat in de vriezer te hebben, hier een basissaus die ik vaak op voorraad heb:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarin zit weinig vlees, dit is een goede saus voor de echte vleesliefhebbers: Dikkiedikdik in "Lekker eten bij de GoT-kookclub"

Ik meen dat het een tijd over pastasauzen ging in het 1e deel van dit topic.

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:04 (4%)

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:29
Hobbykok schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Voor haast is het ook aan te raden wat in de vriezer te hebben, hier een basissaus die ik vaak op voorraad heb:

Members only:

Daarin zit weinig vlees, dit is een goede saus voor de echte vleesliefhebbers: Dikkiedikdik in "Lekker eten bij de GoT-kookclub"

Oeh nice linkje idd, ik mis alleen rode wijn ;-)

Lekker onderwerp ook pastasaus. Ik hou ook wel van lekker stevige winterse saus :9

Iemand hier wel eens Umami paste er doorheen geknikkerd?

1nsane wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:06 (6%)

Adjust non olet

• LED-Maniak

LED-Maniak

Een hartige met wijn voor in de winter :9

Ik doe er nog wel eens komijn doorheen... of het koreaanse gochujang.

Laat dat de italianen maar niet horen. :X

LED-Maniak wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:34 (15%)

Appeltaart is lekker!

• SRB12
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-05 11:11
Ik mis de bouillon of fond erin :) En de selderijstengel en melk.

• 1nsane
  • Laatst online: 23:29
SRB12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:26:
Ik mis de bouillon of fond erin :) En de selderijstengel en melk.
En de absentie van tomaten, anders was het Ragú :-P

Woei, gisteravond was ik bij mn schoonmoeder en die had een ongebruikte Solis Typ 843 liggen al heel lang, “wil jij die niet hebben? Jij kookt altijd zo lekker en ik denk dat jij er meer aan hebt”...

Dat had je nou niet hoeven doen maar oké geef maar mee >:)

Over tomaten gesproken trouwens, ik heb een tijdje terug een documentaire gezien over veggies van toen en nu, het schijnt dat door de genetische selectie die continu aan de gang is we niet alleen watermeloenen hebben met heul veel vruchtvlees maar dat tomaten ook steeds smaaklozer worden :-(

1nsane wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:59 (22%)

Adjust non olet

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:05
Hobbykok schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Members only:

Iedereen zijn eigen ding natuurlijk, maar hier komt er echt geen vlees in de italiaanse basissaus:

1-2 uien
1 teentje knoflook
1 wortel
1 courgette
1/4 knolselderij
3 blikken tomaten (pelati)
1 laurierblad
flink oregano
beetje tijm
peper, zout
evt. chili voor een arabiata-versie (dan wel zonder een groot deel van de groente)

De ui kleinhakken en goed aanfruiten, wortel en knolselderij ook kleingehakt erbij, dan knoflook erbij. Dan de rest van de ingredienten en nog relatief hoog laten koken zodat het wat indikt. De ui zorgt ervoor dat het later ook wat gaat binden verder. Uiteindelijk op middellaag vuur (bij mijn kookplaat op stand 3-4 van 9) nog ca 45 min laten pruttelen, af en toe omroeren.

Nog vegetarisch op de koop toe. Blijft minstens een week goed in de koelkast en eeuwig in de diepvries.

Ik vind de smaak van paprika erg overheersend als die te lang in de pastasaus heeft gezeten, dus paprika komt er bij mij niet meer in, tenzij van tevoren geschild, maar dat is me meestal te veel werk :+.

• bszz
  • Laatst online: 23:35
De droogoven is weer eens afgestoft en nu ben ik op zoek naar leuke ideeën om te maken (en dan niet de zoveelste beef jerky ;) ). Op het programma staat in ieder geval indian candy. Goede ervaringen heb ik met het iets drogen van zelfgeplukte cantharellen waardoor ze voller van smaak worden en het drogen en vermalen van madame jeanette pepers (veeeel lekkerder dan chilipoeder)

bszz wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:52 (35%)

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:11
Je kan ook biltong maken ;) Of als je ook een rookoven hebt; Chipotle!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:20
Shit, ik had Chile Guajillo's besteld bij Westlandpeppers maar die bleken niet allemaal meer voorradig te zijn. Was eigenlijk bedoeld om een grote hoeveelheid enchilada saus mee te maken en wat aan moeders te geven. We hebben ooit in El Paso gewoond gedurende 2,5 jaar dus daar kennen we meerdere Tex-Mex gerechten van met authentieke bereiding.

Nu is mijn probleem als volgt, ik heb deze pepers gekregen als vervanging:

Chile Mulato (100gr)
Chile Pasilla (100gr)
Chile de Arbol (100gr)
Chile Chipotle (100gr)
en 500gr Chile Chipotle Ahumado

Nu vind ik op internet alleen wat salsagerechten en wat sauzen maar daar heb ik in de regel 2-5 pepers voor nodig, en ik heb er zo'n 25-30 in elk bakje liggen. Iemand tips wat ermee te maken? Of goede websites waar ik wat recepten kan checken? Ik vind voornamelijk dipsauzen, sausjes die lijken op enchilada saus (maar met andere pepers) en dan houdt het op. Ik ga geen kilo's Dorito's in huis halen om de pepers op te maken als dipsaus... Invriezen mogelijk met gedroogde pepers? :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bszz tip: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
En dat 'drogen van een paar kilo tomaten' heb ik vorige week nog een keertje gedaan.
Onze groenteman kwam wederom met een kratje (6kg) van rijpe tomaten waar 'ie vanaf moest.

Aangezien ik wederom slechts een paar euro moest aftikken voor die 6kg, heb ik de groenteman ook maar een potje gedroogde-tomaten-in-olijfolie gegeven. :)

Mooie Plaatjes   

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ehtweak schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:09:
@bszz tip: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
En dat 'drogen van een paar kilo tomaten' heb ik vorige week nog een keertje gedaan.
Onze groenteman kwam wederom met een kratje (6kg) van rijpe tomaten waar 'ie vanaf moest.

Aangezien ik wederom slechts een paar euro moest aftikken voor die 6kg, heb ik de groenteman ook maar een potje gedroogde-tomaten-in-olijfolie gegeven. :)
Pasata maken en in porites invriezen, heb je meteen basis voor pastasaus/pizzasmeer

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

had de originele post gemist :) zag alleen die laatste waarin het alleen over drogen ging

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik ga dit gerecht maken en het recept letterlijk opvolgen: https://www.euroma.nl/gerechten/runderstoof/

Wat me opvalt is het totale gebrek aan zout, alleen de runder fond bevat uiteraard wat zout. Ik ben heel benieuwd of ik het ga missen en alsnog de zoutmolen pak of dat het toch al voldoende smaak van zichzelf heeft.

Specs

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:37
Interessant ben benieuwd hoe het zonder zout is. Zit er ook niet stiekem wat in de zilveruitjes?

Ik heb vandaag miereneieren besteld bij een restaurant. Helaas waren ze op. Ba ik echt van,had ze graag geproefd. Volgens de interwebz zijn ze eiwitrijk en fris (doordat rode mieren veel vruchten eten smaken ze beetje naar mango? :P )

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18:58
Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:08:
Shit, ik had Chile Guajillo's besteld bij Westlandpeppers maar die bleken niet allemaal meer voorradig te zijn. Was eigenlijk bedoeld om een grote hoeveelheid enchilada saus mee te maken en wat aan moeders te geven. We hebben ooit in El Paso gewoond gedurende 2,5 jaar dus daar kennen we meerdere Tex-Mex gerechten van met authentieke bereiding.

Nu is mijn probleem als volgt, ik heb deze pepers gekregen als vervanging:

Chile Mulato (100gr)
Chile Pasilla (100gr)
Chile de Arbol (100gr)
Chile Chipotle (100gr)
en 500gr Chile Chipotle Ahumado

Nu vind ik op internet alleen wat salsagerechten en wat sauzen maar daar heb ik in de regel 2-5 pepers voor nodig, en ik heb er zo'n 25-30 in elk bakje liggen. Iemand tips wat ermee te maken? Of goede websites waar ik wat recepten kan checken? Ik vind voornamelijk dipsauzen, sausjes die lijken op enchilada saus (maar met andere pepers) en dan houdt het op. Ik ga geen kilo's Dorito's in huis halen om de pepers op te maken als dipsaus... Invriezen mogelijk met gedroogde pepers? :)
Ik heb net voor het eerst sambal gemaakt, gingen 20 pepers in ongeveer. Misschien is dat wat ?

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:20:
Interessant ben benieuwd hoe het zonder zout is. Zit er ook niet stiekem wat in de zilveruitjes?

Ik heb vandaag miereneieren besteld bij een restaurant. Helaas waren ze op. Ba ik echt van,had ze graag geproefd. Volgens de interwebz zijn ze eiwitrijk en fris (doordat rode mieren veel vruchten eten smaken ze beetje naar mango? :P )
Eerste smaakindruk (het staat nu net op) is goed, al moet de boel nog een paar uur stoven. Al overheersen momenteel nog de zure tonen van de rode wijn en de balsamico, maar dat verdwijnt vanzelf.

Ik kom er net achter dat ik geen zilveruitjes in huis heb.... Maar Amsterdamse uitjes van Kesbeke zullen ook vast wel smaken, volgens het etiket zit daar inderdaad ook wat zout in.

Serieus, miereneieren? Zijn die niet microscopisch klein als ik naar de gemiddelde mier kijk?

Specs

• Boudewijn
Valt dus kennelijk mee als je rode mieren neemt:

Ik heb ze dus niet gehad,Ik vermoed dat het geen seizoen is. Jammer.

Meer info:

http://learnthaiwithmod.c...spicy-raw-ant-eggs-salad/

Boudewijn wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:30 (34%)

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:28:
Valt dus kennelijk mee als je rode mieren neemt:

[Afbeelding]Ik heb ze dus niet gehad,Ik vermoed dat het geen seizoen is. Jammer.

Meer info:

http://learnthaiwithmod.c...spicy-raw-ant-eggs-salad/
Wauw, die zijn inderdaad een stuk groter dan verwacht, ik ben blij dat we die mieren zelf hier niet hebben. Ik mis wel de eieren zelf in het gelinkte recept?

En dat je ze niet kon bestellen is blijkbaar niet zo vreemd want je zit nu buiten het seizoen:
Ant Eggs are seasonal food. They are available only in summer, from the end of February until June.

Specs

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06 12:51

SeatRider

Back in the seat

Ik heb een lamsbout (+- 600 gram, Lidl Delicieux) uit de vriezer gehaald vanmorgen. Omdat ik bang was dat ik deze niet meer voor vanavond ontdooid kreeg, heb ik 'm in plakken gesneden. Dat ontdooit wat efficiënter, maar geeft ook nieuwe mogelijkheden voor de bereiding. Ging het originele recent (op de doos) uit van 60 minuten braden in de oven, denk ik nu dat dit wel wat sneller kan, bijvoorbeeld in 20-30 minuten? Maar wat nu als ik de plakken in een braadzak doe, samen met de groenten (broccoli- en bloemkoolroosjes) en zeg een scheut rode wijn. Hoe lang zou het dan duren? Minuutje of 40? Iemand anders nog een waanzinnige suggestie?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Dat hangt van de dikte, de temperatuur en jouw voorkeur af.
Minuutje of 40?
Daar worden je broccoli en bloemkool niet lekkerder van ;)
Iemand anders nog een waanzinnige suggestie?
Kort en heet bakken.

Stoven kan ook: aanbraden, blussen met wijn en afgedekt, op laag vuur verder garen en af en toe controleren.

Voor een volgende keer: in een bakje (eventueel licht stromend) koud water leggen, dan is het zo ontdooid.

8088 wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:14 (8%)

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

8088 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:12:
Dat hangt van de dikte, de temperatuur en jouw voorkeur af.
De plakken zijn zo'n 3 cm dik.
Daar worden je broccoli en bloemkool niet lekkerder van ;)
Punt :-)
Kort en heet bakken.

Stoven kan ook: aanbraden, blussen met wijn en afgedekt, op laag vuur verder garen en af en toe controleren.
Dit klinkt als een briljante move. De wijn-shizzle kan ik daarna wat indikken en dan hebben we gelijk de saus gecovered.

Alternatief: Ik heb zo'n stoompaninzet-ding. Kan ik dan de groenten erboven laten stomen? Kom ik dan uit qua tijd?

Edit: het enige nadeel dat ik me kan indenken, is dat om de groenten echt goed te kunnen stomen, de temperatuur te hoog moet zijn om het vlees op het gemak te laten garen. Misschien dan toch maar de groenten koken in een eigen pannetje :O

SeatRider wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:39 (25%)

• 8088
  • Niet online
Als braden en deze dikte je voorkeur heeft, dan zou je de plakken kort en hard kunnen aanbraden en vervolgens de oven in schuiven op bijvoorbeeld 150 °C. Ik gok dat ze dan na een minuut of 15 wel rosé zullen zijn, misschien al eerder. Maar je kunt ze natuurlijk ook in de pan op laag vuur verder garen tot het juiste punt.

Ik zou zelf voor die laatste optie gaan, want snel, makkelijk en lekker. De pan kun je deglaceren met wat wijn, beetje inkoken en binden met boter en je hebt een prima saus.
SeatRider schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:33:
en dan de groenten erboven laten stomen? Kom ik dan uit qua tijd?
Dat kan wel, maar ik denk dat het weinig invloed zal hebben op de smaak. Afhankelijk van de garing die je verlangt, kan het stomen van broccoli en bloemkool behoorlijk snel gaan. Je kunt beide immers rauw eten. Broccoli kook ik meestal (áls ik het kook) één minuut in gezouten water. Stomen kan onder ideale omstandigheden nog sneller gaan.
Misschien dan toch maar de groenten koken in een eigen pannetje :O
Of stomen boven een eigen pannetje ;)

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

8088 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:52:
Maar je kunt ze natuurlijk ook in de pan op laag vuur verder garen tot het juiste punt.
Ik zou zelf voor die laatste optie gaan, want snel, makkelijk en lekker. De pan kun je deglaceren met wat wijn, beetje inkoken en binden met boter en je hebt een prima saus.
Klinkt als een prima plan.
Afhankelijk van de garing die je verlangt, kan het stomen van broccoli en bloemkool behoorlijk snel gaan. Je kunt beide immers rauw eten. Broccoli kook ik meestal (áls ik het kook) één minuut in gezouten water. Stomen kan onder ideale omstandigheden nog sneller gaan.
De laatste keer had ik die roosjes in bouillon gekookt, gedurende iets van een minuut of 6, 7 geloof ik, en toen vond ik ze perfect. Ze hoeven van mij niet heel hard te blijven, maar tot snot koken is natuurlijk het andere uiterste :).

• Boudewijn
bvk schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:52:
[...]

Wauw, die zijn inderdaad een stuk groter dan verwacht, ik ben blij dat we die mieren zelf hier niet hebben. Ik mis wel de eieren zelf in het gelinkte recept?

En dat je ze niet kon bestellen is blijkbaar niet zo vreemd want je zit nu buiten het seizoen:

[...]
Yup dat was ook mijn conclusie. Jammer. Ben benieuwd of die ook in Nederland te vinden zijn. Iemand ervaring mee?

• Hobbykok
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:49:

Bedankt voor de tips!
Ik was toevallig van de week vergeten te bestellen bij de AH en ben vanochtend bij zowel de Lidl als de Jumbo geweest. Bij de Jumbo heb ik tomaten in blik gekocht van het merk Petti (redelijk vergelijkbaar met Mutti). Thuis heb ik een blik Petti Fijngesneden Stukjes Tomaat 400g gemengd met een fles Bertolli Pastasaus Tradizionale 5-6 Porties en dat is echt een aanzienlijke verbetering van de standaard Bertolli saus.

Petti was ongeveer 1 euro en het Jumbo huismerk 60 cent, zoveel duurder is het niet en de smaak is echt beter. Al is Petti niet zo zoet als de flessen die ik normaal koop (maar die zijn ook bijna 4 euro per stuk en dat is wel weer erg prijzig). Maar Petti vind ik dus ook wel een aanrader, zeker in combi met een standaard saus uit de supermarkt (want net als iedereen heb ik niet altijd tijd en dan is iets kant en klaarachtigs wel fijn om achter de hand te hebben). Zo kan je naar de dansvoorstelling van je dochter in de schouwburg en daarna nog een lekkere pasta eten in een half uurtje tijd.
Boudewijn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:21:
[...]

Yup dat was ook mijn conclusie. Jammer. Ben benieuwd of die ook in Nederland te vinden zijn. Iemand ervaring mee?
De Jumbo aan de Boumaboulevard 525 onder het voetbalstadion in Groningen verkocht ze een paar jaar terug, geen idee of het er nu nog is. Ik vermoed van niet, ze hadden medio 2014/2015 wel een leuke insectenafdeling. Maar of het er nu nog is, geen idee. Ik ben er toen echt voor omgereden om in te slaan. Ik heb toen ook al mijn vrienden het laten eten en ik zelf heb niks genomen en dat komt nog altijd naar boven als we in de kroeg zitten O-) _O-

De Jumbo aldaar had ook een soort kakkerlakachtige insecten en ook mieren, ik heb zelf wat standaard spul gekocht toen als sprinkhanen en meelwormen en een soort kevers. Was wel reteduur, bizar. Je kan beter een goede biefstuk kopen vind ik. Mijn vrienden vonden de sprinkhanen wel ok smaken trouwens. Die kevers waren minder. Maar mieren hadden ze ook, maar ik meen alleen zwarte toendertijd. Je kan even bellen ,maarja, Groningen is voor velen wat ver. En volgens mij is Jumbo gestopt met insecten.

Hobbykok wijzigde deze reactie 12-01-2019 23:18 (32%)

• cvheereveld
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17-06 13:39
De Jumbo Euroborg is inmiddels omgebouwd naar een foodmarket/supermarkt. Het gewone supermarkt assortiment is er daardoor niet groter op geworden. Voornamelijk kant en klaar en la place spul. Ik was er vanmiddag toevallig, ben de insecten niet tegengekomen.

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18-06 13:29
Boudewijn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:21:
[...]

De Sligro heeft volgens mij ook een afdeling waar je insecten kunt kopen..

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

SeatRider schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:58:
[...]

Klinkt als een prima plan.

[...]

De laatste keer had ik die roosjes in bouillon gekookt, gedurende iets van een minuut of 6, 7 geloof ik, en toen vond ik ze perfect. Ze hoeven van mij niet heel hard te blijven, maar tot snot koken is natuurlijk het andere uiterste :).
Even een update, het is echt goddelijk geworden!

Wat heb ik gedaan:

- Lamsbout (Lidl Delicieux) in plakken van 3 cm gesneden
- Aanbraden in ruim boter op hoog vuur tot beide zijden bruin zijn
- Vuur laag, scheut rode wijn eroverheen, peperkorrels en kruidnagels erbij (uitje en/of knoflook hadden ook nog gekund), daarna langzaam garen tot een kerntemp van 55 graden, daarna in ovenschaal gelegd
- Kookvocht ingedikt met juspoeder (had ook maisena, bloem of bindmiddel kunnen zijn)
- Ondertussen bloemkool/broccoliroosjes in bouillon gekookt tot ze net niet meer hard zijn
- Serveren in ovenschaal als volgt: vlees op de bodem, groenten eroverheen, daarna saus eroverheen (kruidnagels uit de saus halen alvorens te serveren ;) )

Al met al nog geen 30 minuten in de keuken gestaan en we hebben er met 2 man van gesmuld. Had ook makkelijk 3 man van kunnen eten (of 4 iets kleinere eters).

• Zondagskindje
  • Laatst online: 16:21

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

SeatRider schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:36:
[...]

Even een update, het is echt goddelijk geworden!

Wat heb ik gedaan:

- Lamsbout (Lidl Delicieux) in plakken van 3 cm gesneden
- Aanbraden in ruim boter op hoog vuur tot beide zijden bruin zijn
- Vuur laag, scheut rode wijn eroverheen, peperkorrels en kruidnagels erbij (uitje en/of knoflook hadden ook nog gekund), daarna langzaam garen tot een kerntemp van 55 graden, daarna in ovenschaal gelegd
- Kookvocht ingedikt met juspoeder (had ook maisena, bloem of bindmiddel kunnen zijn)
- Ondertussen bloemkool/broccoliroosjes in bouillon gekookt tot ze net niet meer hard zijn
- Serveren in ovenschaal als volgt: vlees op de bodem, groenten eroverheen, daarna saus eroverheen (kruidnagels uit de saus halen alvorens te serveren ;) )

Al met al nog geen 30 minuten in de keuken gestaan en we hebben er met 2 man van gesmuld. Had ook makkelijk 3 man van kunnen eten (of 4 iets kleinere eters).
Klinkt goed.
Maar waarom gebruik je geen thee/kruidenbol voor de kruidnagels e.d.?
Dat scheelt hoop zoekwerk

Zondagskindje wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:29 (3%)

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16-06 14:33
* Tomino als lurker die toch een ervaring wil delen.

Voor het eerst kimchi gemaakt en alhoewel dat al erg lekker is, zijn de smaakcombinaties die je met het sap teweeg kan brengen nog vele malen lekkerder..

Recente voorbeelden zijn de groente uit de wekpot halen, fijnsnijden en met het kimchi vocht gebruiken door de risotto. Ook kwam het érg goed tot zijn recht in een boerenkool stamppot met rode kool. We eten vaak lekker, maar deze twee keren waren toch echt letterlijk om van te smullen.
Hebben jullie ook dergelijk goede ervaringen?

Ook sous vide koken gaat erg goed de laatste tijd (denk aan ribeye, ossenhaas, kip, wortelen, peer) :9.

Tomino wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:50 (4%)

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Zondagskindje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:27:
Maar waarom gebruik je geen thee/kruidenbol voor de kruidnagels e.d.?
Dat scheelt hoop zoekwerk
Mind = blown.

Overigens was dit voor deze saus even geen optie, er lag hooguit een centimeter op de bodem van mijn pan, zo'n ei doet dan niet veel meer, maar voor andere sauzen/soepen is dit idee ronduit briljant!

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-06 15:44

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

SeatRider schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:44:
[...]

Mind = blown.

Overigens was dit voor deze saus even geen optie, er lag hooguit een centimeter op de bodem van mijn pan, zo'n ei doet dan niet veel meer, maar voor andere sauzen/soepen is dit idee ronduit briljant!
Wij (vriendin en ik) willen voor sauzen ook wel eens een filterzakje voor thee gebruiken. Werkt ook mooi :) Dan maakt het niet uit als je maar een bodempje in de pan hebt zitten.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Pompi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:44
***Warning: small rant incoming***
Kunnen winkels zoals de Blokker, AH, Jumbo etc. stoppen met slechte kopieen van Toppits keuken dingen als huismerk komen? Ik betaal liever iets meer voor een goed product dan een die goedkoper is maar inferieur en zonder alle informatie op de verpakking.
Begon in december toen ik weer Toppits vriezerzakken met safeloc nodig had aangezien die o.a. op de verpakking aan geven tot 90 graden verwarmt te kunnen worden, wat erg handig is voor sous-vide gerechten. Toen al alle winkels afgegaan die ze vroeger hadden, maar geen had ze nog alleen de huismerk dingen. Alleen hadden deze geen informatie wat betreft veilige werktemperaturen op de verpakking staan en ik ga niet met mijn eten experimenteren. Volgens mij hadden ze ook niet echt goede informatie staan over waar van de zakken gemaakt zijn. Uiteindelijk via de Makro toch nog de Toppits variant kunnen kopen.
Nu is gister mijn Toppits magnetron 2-1 vershoudfolie op geraakt, dus dacht ik die zullen ze vast verkopen maar nee ook alleen maar huismerk dingen. En de AH spande hier bij de kroon want waar andere alleen normaal vershoudfolie als huismerk hebben en geen die geschikt is voor magnetron heeft de AH dat wel, MAAR het label geeft aan dat het folie het eten niet mag aanraken. Dit maakt het dus meteen zinloos, want het folie is natuurlijk bedacht om o.a. over je volle bord met restjes te doen en dan de magnetron in te knallen maar dit kan dus niet want het mag je eten niet aanraken. Of te wel je zou dan speciale soorten borden moeten nemen zodat het folie het eten niet raakt.
In conclusie, ik wil in de winkel gewoon weer een keuze kunnen maken tussen iets duurder maar kwaliteit of goedkoop en huismerk prut. Is toch bizar dat je voor zulke simpele dingen helemaal op zoek moet naar webshops die het wel nog verkopen. Jumbo verkoopt de magnetronfolie hier niet meer in de winkel maar wel nog online.
***End rant***
Mijn excuses voor dit, maar vind dit echt zo onlogisch en vind ook voedselveiligheid belangrijk dus ga geen eten in slecht plastic doen. Had volgens mij ook al eerder in dit topic gezien die de Toppits safeloc zakken wou en die toen in Belgie had besteld ofzo.
Wat is jullie mening?

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20:18
Kijk eens op Amazon.de, daar heb ik ze laatst besteld omdat ze in NL inderdaad vaak uitverkocht zijn.

• Pompi
  • Laatst online: 22:44
kdbruin schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:16:
Kijk eens op Amazon.de, daar heb ik ze laatst besteld omdat ze in NL inderdaad vaak uitverkocht zijn.
Zat ik inderdaad nu al naar te kijken, maar heb het niet zo zeer over uitverkocht want ze hebben gewoon de hele plek in het schap weggehaald. Blijkbaar kunnen ze het bakpapier nog niet namaken want die ligt er wel nog gewoon.

• Miss_80
  • Laatst online: 17-06 22:23
Flimovic schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:41:
[...]

Wij (vriendin en ik) willen voor sauzen ook wel eens een filterzakje voor thee gebruiken. Werkt ook mooi :) Dan maakt het niet uit als je maar een bodempje in de pan hebt zitten.
Same here bij soepen :*) . Alles losse kruiden bij elkaar en ik kan het er in 1 keer uitvissen

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-06 18:49
Inmiddels hier ook een tijdje een Anova in gebruik en sinds vorige week ook maar een foodsaver machine gekocht.

In mijn zoektocht naar vacuumzakken kwam ik naast de hier getipte marmelot ook www.vakuumtuete.de heeft iemand hier al ervaringen mee?

Puur op basis van de stickers op de zakjes lijken de microstructuur varianten erg veel op elkaar / dezelfde.

f.h wijzigde deze reactie 21-01-2019 07:29 (9%)

• falcon186
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-06 11:40
Hallo,

Ik heb een instant pot gekocht. Nu is mijn vraag of er een FB groep of iets dergelijks is waar ik Nederlanstalige recepten specifiek voor de instant pot kan vinden?

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:26
falcon186 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:17:
Hallo,

Ik heb een instant pot gekocht. Nu is mijn vraag of er een FB groep of iets dergelijks is waar ik Nederlanstalige recepten specifiek voor de instant pot kan vinden?
Ik neem aan dat de instant pot gewoon een slowcooker is?
Er zijn toch zat websites op internet met recepten hiervoor?

Without magic smoke, it ain't broken!

• Boudewijn
Hallo,

Waarom zou je dat op Facebook zoeken?

• falcon186
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-06 11:40
Ik vind niet onmiddellijk een Nederlanstalige website of dergelijke met recepten.

• Zondagskindje

Zondagskindje

Hallo,

Zoek eens op Crockpot multicooker / crockpot pressure express op FB, dit is een NL groep met zat recepten.
Instant pot of Crockpot multicooker, ze doen beide het zelfde

"I've always been mad.
Spekkies

• Typhone
Zondagskindje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Zoek eens op Crockpot multicooker / crockpot pressure express op FB, dit is een NL groep met zat recepten.
Instant pot of Crockpot multicooker, ze doen beide het zelfde
Laat mij nu net zo'n ding hebben gekocht en dit lezen :*) oOo

• Zondagskindje

Zondagskindje

Typhone schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:15:
[...]

Laat mij nu net zo'n ding hebben gekocht en dit lezen :*) oOo
Ik heb een Crockpot Slowcooker en een slowcooker van Big Bazaar.
Maar ik ben me aan het verdiepen in de Crockpot Express.
Heb je al wat ervaring met de CPE?

"I've always been mad.
Spekkies

• Typhone
Zondagskindje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:27:
[...]

Ik heb een Crockpot Slowcooker en een slowcooker van Big Bazaar.
Maar ik ben me aan het verdiepen in de Crockpot Express.
Heb je al wat ervaring met de CPE?
Nope helemaal niks nog. Nu drie of vier weken in huis dat ding maar nog nooit gebruik van gemaakt. Had wat mogelijk gezien maar wist niet dat er zoveel mogelijk was met dat ding. Was bij mij eigenlijk een rijstkoker. Thais eten vinden wij lekker en dat smaakt altijd beter met die kleffe plakrijst dan perfect gescheiden pandanrijst ;)

Typhone wijzigde deze reactie 21-01-2019 12:28 (14%)

• Zondagskindje

Zondagskindje

Typhone schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:27:
[...]

Nope helemaal niks nog. Nu drie of vier weken in huis dat ding maar nog nooit gebruik van gemaakt. Had wat mogelijk gezien maar wist niet dat er zoveel mogelijk was met dat ding. Was bij mij eigenlijk een rijstkoker. Thais eten vinden wij lekker en dat smaakt altijd beter met die kleffe plakrijst dan perfect gescheiden pandanrijst ;)
Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de slowcookfunctie.
Er zijn genoeg recepten te vinden in de FBgroepen zoals bijvoorbeeld "slowcooker recepten" "Crockpot Slowcooker recepten" beide NL-talig :)

"I've always been mad.
Spekkies

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20:18
Even ter info: de slowcooker functie van de InstantPot werkt niet echt denderend doordat alleen vanaf de bodem wordt verwarmt in tegenstelling tot een slowcooker welke ook vanaf de zijkanten wordt verwarmt. Ik heb dit een aantal malen geprobeerd maar heb uiteindelijk maar gewoon een slowcooker gekocht.

Verder heb je wel veel Engelstalige FB groepen voor de InstantPot en zijn er diverse (weer) Engelstalige websites met veel recepten. Probleem is dat de InstantPot in Europa niet echt is aangeslagen zoals in de VS. De CrockPot Express zie ik hier wel veel meer voorbij komen. Daar zijn wel een aantal Nederlandstalige FB groepen voor; zoek op slowcooker of crockpot.

Terug naar eten: Gisteren met de InstantPot bonensoep gemaakt en het was weer heerlijk. Een zakje mediterane bonenmix (350gr) een nachtje laten weken en dan onder in de pot. Verder een bakje spekreepjes, een varkensrib, een zak erwtensoepgroenten en dan aanvullen met bouillon tot het bijna onder staat. Nog wat laurierblaadjes erbij en dan 25 minuten op het soep programma en dan rustig wachten tot de druk eraf is. Nog een rookworst erdoor, peper/zout naar smaak en dan smullen maar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ter info, het hertenvlees uit de OVP is te koop.
https://www.koopeenhert.nl

Vind het wel fors aan de prijs. :-( Bij afname van een 4kg pakket bijna 100 euro.
En een 2kg pakket bijna 60 euro.
Mijn lokale poelier is goedkoper met hertenvlees (afkomstig uit Duitsland/Veluwe/Polen)

Voor de sous-vide experts:

Zijn jullie vacuümzakken sous vide bestendig?
Jazeker, tot 70 graden Celsius.

bron: https://www.koopeenhert.nl/faq/

Mooie Plaatjes   

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:45

franssie

Save the albatross

@ehtweak is inderdaad redelijk aan de prijs maar ook niet extreem, het is wel een stukje vlees met een verhaal natuurlijk.
Overigens las ik dat het al uitverkocht zou zijn. Aan de andere kant moeten ze de productie nog opvoeren. Grappig dat een (mijns inziens mislukt) natuurproject een vleesfabriek is geworden.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

franssie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:12:
@ehtweak is inderdaad redelijk aan de prijs maar ook niet extreem, het is wel een stukje vlees met een verhaal natuurlijk.
Huh? :?
Dus als er een of 't ander verhaal (zielig/liefelijk/avontuurlijk/zwets/onzin/prietpraat) bij zit, dan rechtvaardigt dat een prijsstijging? 8)7 Ik zal het wel niet snappen...
Daar wordt het vlees toch niet beter/slechter van?
franssie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:12:
Overigens las ik dat het al uitverkocht zou zijn. Aan de andere kant moeten ze de productie nog opvoeren.
A.s. maandag zou er weer vlees beschikbaar moeten zijn.
Wel snel, het vlees van 85 edelherten binnen no-time uitverkocht!

ehtweak wijzigde deze reactie 22-01-2019 17:00 (3%)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn

Naar: https://www.nrc.nl/nieuws...ert-tot-biefstuk-a3130102
Apart dat deze man juwelen om heeft, gewone kleren aanheeft, geen haarnet en de helft van zijn vlees naast de plank heeft liggen. Moedigt me niet echt aan om te kopen om eerlijk te zijn.

offtopic:
Nee ik ben ook niet haccp-compliant, maar ben gewoon particulier.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En nu weer ff naar de plantaardige/zoete kant. ;)

In december had ik het recept van een appelkruimeltaart al eens gepost:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Nog nog een paar plaatjes bij het lekkers. :9

Hier nog in de bakvorm:

En na eventjes afkoelen, op een serveerschaal:

Dit keer heb ik 'Dijkmans Zoet' als appel gebruikt en haver (zowel fijn gemalen als vlokken) in de korst gebruikt.
I.p.v. gewone suiker, heb ik kokosbloemsuiker gebruikt. Geeft ff net wat meer een specifieke smaak.
En met (uiteraard) vers gemalen kaneel en kardemon als smaakmakers.
Aangezien de 'Dijkmans Zoet' redelijk droog is, heb ik van tevoren het appel mengsel in de abrikozenlikeur geweekt.

Mooie Plaatjes   

• Hobbykok
Boudewijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:29:
[Afbeelding]
Naar: https://www.nrc.nl/nieuws...ert-tot-biefstuk-a3130102
Apart dat deze man juwelen om heeft, gewone kleren aanheeft, geen haarnet en de helft van zijn vlees naast de plank heeft liggen. Moedigt me niet echt aan om te kopen om eerlijk te zijn.

offtopic:
Nee ik ben ook niet haccp-compliant, maar ben gewoon particulier.
Volgens mij ook bereid en rauw vlees naast elkaar :P

Maar ik vermoed dat het even voor de foto zo is, ik zag wat beelden op de NOS app en er waren wel bizar veel fotografen bezig met foto's maken van een stukje hert.

De prijs is volgens mij niet heel hoog? Ik vind het wel wat raar dat 2000 kilo naar de voedselbanken gaat, ik denk dat mensen die daar gebruik van moeten maken blijer zijn met gehakt e.d., het zijn denk ik meestal wel gezinnen met kinderen of mensen die niet heel kansrijk zijn, maar wat doen die dan met een goed stuk hert? Mijn kinderen zouden dat niet eens willen proeven, zeker niet als ze horen waar het vandaan komt. Ik zou het eerder verkopen en dan zeggen: van de eerste 2000 kilo die wij verkopen schenken wij het geld ofzo aan de voedselbank. Ik lees wel dat ze het verpakt hebben als stoofvlees, maar ik denk dat veel toch weggegooid wordt zo. Of ze moeten die mensen een compleet pakket geven om een goede stoofpot te maken, maar met alleen vlees ben je er niet en het lijkt me niet dat ze geld hebben voor wijn of port e.d. om erbij te doen.

Hobbykok wijzigde deze reactie 22-01-2019 23:09 (33%)

• 8088
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:29:
Het is een kok (in buis) in zijn eigen zaak (Kaagman & Kortekaas), dus bij hem kopen zal er niet bij zijn, tenzij je daar gaat eten. Vind er niks mis mee (en heb stukken erger gezien).

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-05 19:50
Hobbykok schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Maar ik vermoed dat het even voor de foto zo is, ik zag wat beelden op de NOS app en er waren wel bizar veel fotografen bezig met foto's maken van een stukje hert.

De prijs is volgens mij niet heel hoog? Ik vind het wel wat raar dat 2000 kilo naar de voedselbanken gaat, ik denk dat mensen die daar gebruik van moeten maken blijer zijn met gehakt e.d., het zijn denk ik meestal wel gezinnen met kinderen of mensen die niet heel kansrijk zijn, maar wat doen die dan met een goed stuk hert? Mijn kinderen zouden dat niet eens willen proeven, zeker niet als ze horen waar het vandaan komt. Ik zou het eerder verkopen en dan zeggen: van de eerste 2000 kilo die wij verkopen schenken wij het geld ofzo aan de voedselbank. Ik lees wel dat ze het verpakt hebben als stoofvlees, maar ik denk dat veel toch weggegooid wordt zo. Of ze moeten die mensen een compleet pakket geven om een goede stoofpot te maken, maar met alleen vlees ben je er niet en het lijkt me niet dat ze geld hebben voor wijn of port e.d. om erbij te doen.
Ben het helemaal met je eens. Had er ook naar gekeken en wou het wellicht halen. Snap niet dat als de vraag zo hoog is dat ze niet gewoon die andere 2000kg ook verkopen en dan het volledige deel of een percentage van al het vlees afstaan aan de voedselbank.
Met geld kunnen ze betere dingen halen dan een mooi stukje 'duur' vlees.

@ehtweak Het gaat om het verhaal maar natuurlijk ook hoe deze herten geleefd hebben. Deze herten zijn gewoon van goede kwaliteit en van Nederlandse bodem, dat is toch wel wat waard?

• timmert26
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:01
Hobbykok schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Ik kreeg een mailtje van een koopeenhert.nl die ze aanbood. Ze waren vrij snel uitverkocht, het ging om 60 euro voor 2kg vlees. Dan wel vooral biefstuk varianten, gehakt, worstjes en lende.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

assn schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:27:
[...]

@ehtweak Het gaat om het verhaal maar natuurlijk ook hoe deze herten geleefd hebben. Deze herten zijn gewoon van goede kwaliteit en van Nederlandse bodem, dat is toch wel wat waard?
Wel wat ja, maar niet zoveel... :+

Ik zei al eerder ...zal het wel niet snappen... :X
Ik zie nog steeds niet waarom een of 't ander (opgeklopt) verhaal een product duurder moet maken. 8)7

Als ik een pak spelt volkoren meel nodig heb om een taart te bakken, dan zal het verhaal van de zielige speltkorreltjes in een graanveld, beschenen door de volle bloedmaan, geoogst door de boer-met-witte-baard, gezeten op zijn antieke kar, getrokken door werkpaarden en gedorst in enen bouwvallige schuur, me worst wezen...
Het gaat me om een goed pak meel; niet de bs eromheen. Daar wordt de taart niet lekkerder van. :+

Mooie Plaatjes   

• assn
ehtweak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:45:
[...]

Wel wat ja, maar niet zoveel... :+

Ik zei al eerder ...zal het wel niet snappen... :X
Ik zie nog steeds niet waarom een of 't ander (opgeklopt) verhaal een product duurder moet maken. 8)7

Als ik een pak spelt volkoren meel nodig heb om een taart te bakken, dan zal het verhaal van de zielige speltkorreltjes in een graanveld, beschenen door de volle bloedmaan, geoogst door de boer-met-witte-baard, gezeten op zijn antieke kar, getrokken door werkpaarden en gedorst in enen bouwvallige schuur, me worst wezen...
Het gaat me om een goed pak meel; niet de bs eromheen. Daar wordt de taart niet lekkerder van. :+
Ik denk dat daar het verschil in zit, jij wilt een goed pak meel.
Nu is meel een product wat zich moeilijk onderscheid, dus daar zul je ook niet of nauwelijks een verhaal omheen zien. Hoogstens Bio- bio dynamisch, eko keurmerkje erop.

Bij een stuk vlees als een hert zit de kwaliteit van het hert in de omgeving, de voeding, de gezondheid van het hert. Dus als een hert 10 jaar lang heeft mogen huppelen in een prachtige omgeving als Nederland, dan draagt dat bij aan de kwaliteit van dat vlees. Dat proef je.
Een hertje wat hoogstens 10x heeft mogen huppelen in Polen en weinig ruimte heeft gehad, dan is dat niet de moeite waard om het verhaal te melden dus zullen ze dat ook niet doen.

De vraag is dan alleen, proeven wij dan het verschil tussen deze Nederlandse herten of die Poolse, waarschijnlijk niet maar het doet toch wat. Dat is marketing.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

P'cies!
Van marketing :X is m'n eten nog nooit lekkerder geworden...

Mooie Plaatjes   

• assn
ehtweak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:01:
P'cies!
Van marketing :X is m'n eten nog nooit lekkerder geworden...
Maar van goede voeding die het hert heeft gehad wel. Dat mag worden verteld.

• Boudewijn
Ja ach als je kijkt wat zelf het afschot op een stuk hert kost, dat is wat goedkoper per kilo. Maar kijk eens even hoeveel tijd uitbenen en goed portioneren kost ;). Denk dat dit niet eens heel gek is. Een deel is ziek, een deel wordt achtergelaten aldaar, een deel is ongetwijfeld te vermagerd om fatsoenlijk te kunnen verkopen. En dan zijn er ook nog exemplaren waarbij het wildbraad mogelijk verpest is door de kogelinslag. (of bijvoorbeeld de ribben/wervels geraakt zijn en door de helft van je vlees zitten). Dat is weidelijk, maar je opbrengst is een stuk minder. Kijk ook eens naar huidhorzel en longworm, die kunnen je wildbraad ook goed verpesten danwel tot algehele afkeuring leiden. Bij groepen zwakke dieren heb je natuurlijk veel van dat soort parasieten. Geen idee wat de staat van een oostvaardersplassen hert nu is overigens, ik heb het puur over algemene kennis van algemene groepen dieren.

Los van dat is het natuurlijk in een soort opbod-actie verkocht waarbij deze slager het hele kavel (x stuks roodwild) af moet nemen. X is vrij fors.

Boudewijn wijzigde deze reactie 23-01-2019 15:56 (51%)

• Hobbykok
De prijs van dat hert valt volgens mij toch wel mee? Wikipedia vertelde mij in 2015 dat het 25 euro per kilo kost, dan vind ik 60 euro voor 2 kilo of 100 euro voor 4 kilo toch wel meevallen? Al vind ik het wel jammer dat ze er worstjes e.d. van gemaakt hebben (dat zou ik liever zelf willen doen).

In ander nieuws, ik kom er net achter dat ik een autodidact hobbykok ben, zat wat te bekijken over de ophef over heel holland bakt (kijk ik niet, maar er is kennelijk wat onenigheid over een oudere vrouw die al een kookboek had geschreven), dit vind ik wel een leuk filmpje, ze werkt echt exact zoals ik het doe (en nu hopelijk de juiste link):

https://www.ad.nl/video/k...hef-eigen-kookboek~p64491 (lijkt me een leuke vrouw, die Maroeska Metz, gezeur altijd in Nederland over je kop boven het maaiveld uitsteken, geniet eens van iets ipv te zeuren zou ik zeggen).

Ze heeft het toevallig over croissants, voor wie het nog niet gezien heeft, Alex French Guy maakt momenteel een meesterlijke serie (vind ik) over het maken van de perfecte croissant, erg interessant: YouTube: Alex French Guy Cooking (deel 1 en 2 zijn al uit, deel 3 volgt).
assn schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:59:
Dus als een hert 10 jaar lang heeft mogen huppelen in een prachtige omgeving als Nederland, dan draagt dat bij aan de kwaliteit van dat vlees. Dat proef je.
De trein naar Almere rijdt volgens mij wel elke 10 minuten door dat natuurgebied met een boel herrie, heel prachtig is het ook niet daardoor helaas. De dieren schijnen er geen last van te hebben trouwens. Maar echte (wilde) natuur is er amper nog in ons landje. Het vlees was wel vol met vet, zag er extreem goed uit op tv in alles wat ik ervan gezien heb. Maar ik ben niet echt een wild vlees liefhebber, krijg ook een boel gezeur met mijn vrouw en dochter als ik dit zou kopen, als het aan de dames hier lag aten we al lang vegetarisch... gelukkig ben ik erg koppig :+

Hobbykok wijzigde deze reactie 23-01-2019 22:36 (38%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even dan, over die wildprijzen...
Bij mijn 'vaste' poelier (die schiet zelf meestal in Duitsland), betaal ik zo'n 15-25 euro/kg voor wild zwijn (afhankelijk van welk stuk) of moeflon.
En hertenbout zit zo rond de 25 euro/kg. Alleen prachtig schoon uitgesneden hertenbiefstukjes kosten ca. 35 euro/kg.
Maar hertenstoofvlees is zo rond de 15 euro/kg.

En schotwonden zie ik nooit terug in de stukken roodwild die ik koop.
Slechts bij vliegend (fazant, parelhoen of wilde eend) of rennend spul (laatst een paar haasje van de wilde haas), daar zit nog wel eens een verdwaald (stalen) hagelkogeltje in!

Dus ja, dan vind ik dat vlees uit de OVP (wat ze voor een habbekrats bij SBB kopen!) En waar de 'jagers' nota bene van onze belastingcenten betaald worden, (!) nogal aan de prijs. :|

ehtweak wijzigde deze reactie 23-01-2019 23:08 (18%)

Mooie Plaatjes   

• 8088
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:01:
En hertenbout zit zo rond de 25 euro/kg. Alleen prachtig schoon uitgesneden hertenbiefstukjes kosten ca. 35 euro/kg.
Maar hertenstoofvlees is zo rond de 15 euro/kg.
Gemiddeld dus zo'n 25 Euro per kilo. Ik zie het probleem niet.
Dat lijkt me logisch, want dat wordt weggesneden (en is dus verlies).
Dus ja, dan vind ik dat vlees uit de OVP (wat ze voor een habbekrats bij SBB kopen!) En waar de 'jagers' nota bene van onze belastingcenten betaald worden, (!) nogal aan de prijs. :|
Vergeet de verwerking en distributie niet.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:45

franssie

Save the albatross

@ehtweak klopt allemaal wat je zegt. Loop eens een AH afzetwinkel in en kijk wat ze daar vragen per kilo, het is allemaal relatief.
Ja het kan goedkoper en ja het kan duurder. Wat de gek ervoor geeft uiteindelijk.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Boudewijn
ehtweak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:01:
Dat is de reden waarom daar dus kosten aanzitten. Niet elk schot zal altijd perfect afkomen en een voorbout is zo geraakt. Dat leg je dan niet in de winkel of je maakt er stoofvlees van.
Slechts bij vliegend (fazant, parelhoen of wilde eend) of rennend spul (laatst een paar haasje van de wilde haas), daar zit nog wel eens een verdwaald (stalen) hagelkogeltje in!
Dat hoort ja. Alleen zal een enkel hagelkorreltje je wildbraad niet verpesten. Dan moet je het redelijk bont maken. Een 7.62mm kogel (uit een kaliber 308, typisch voor gofwild) sloopt alles wat op zijn pad komt. Bij vlees levert dat een gat op, bij bot een berg splinters en bij darmen (ouch forse misser) een besmet karkas.
Ik vraag me af of het een habbekrats is. En tsja SBB heeft nu wat faunabeheerders die populatiebeheer doen, maar dat is op deze schaal echt uniek.

Als je echt veel goedkoper wil moet je zelf gaan jagen, jachtrechten verkrijgen, uitbenen en portioneren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even ter nuancering:
Na jaren van 'gedoe' rond de OVP werd er dit jaar dan eindelijk een besluit genomen tot afschot. En de bedoeling was dat het vlees niet, zoals gewoonlijk, (bijna) allemaal naar Rendac zou gaan. Die nota bene betaald werd om vlees te vernietigen.(en ja, daar zat ook onbruikbaar vlees tussen)
Maar dat we, vooral hier in Flevoland, er zelf van zouden kunnen genieten. Dat er, voor een redelijke prijs, echt wild te koop zou zijn.
En behalve het voedselbank 'gebaar', wat @Hobbykok al zei, moet je nog steeds een goed gevulde portemonnee hebben om dit te kunnen kopen. :-(

Bovendien zit er in die dure pakketten niet alleen maar biefstukjes, maar ook het simpele spul, worstjes, stoofvlees, e.d. En daarom is de kiloprijs voor dat hele pakket gewoon veel te hoog.

Leuk weetje; het afschot vanuit het Natuurpark Lelystad gaat voor het grootste deel naar de carnivoren in Artis. Ook slechts daar is sporadisch een enkel wildpakket te bestellen.
En we halen wel massaal dat gefokte wildvlees vanaf de andere kant v.d. wereld naar de supermarkten en groothandels. :|

In de landen om ons heen is wild veelal stukken goedkoper. Zelfs amazon verkoopt 'Hirschbraten' :Y
Afgelopen september, uit Oostenrijk, bij de lokale slagerij b.v. wat Rotwild/Wildschwein (gedroogd vlees) meegenomen. Ook daar betaalde ik amper 15 euro/kg voor.
Nog een voorbeeld; Schotland. Her en der diverse farmshops waar je wildpakketten (net zoals hier uit de OVP) kunt kopen. Maar dan beduidend goedkoper.

Het is gewoon zo jammer, dat vlees van eigen bodem en van beesten die vrij hebben rond gehobbeld en zeer zeker niet zijn 'vervuild' met medicijnen, zo onbereikbaar is.

Ahum... paar jaar geleden (want er is ieder jaar afschot, alleen niet zoveel)... 's-avonds laat zie ik wat karkassen in de kofferbak van een auto, met zo'n donkergroen logo, verdwijnen. Toen ik vroeg of ik er ook een stuk van mocht hebben, werd ik zowat zelf ook aangeschoten wild... Ik bedoel maar... hypocrisie ten top bij SBB O-)

Reminder aan @ehtweak : niet vergeten wildzwijn/Wildschwein stoofvlees (<15 euro/kg) uit de diepvries te halen. Kan het rustig in de koelkast ontdooien en overmorgen tot Wildschweingulash aus dem Römertopf omgezet worden. :+ :9

Mooie Plaatjes   

• Hobbykok
ehtweak schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:54:
Afgelopen september, uit Oostenrijk, bij de lokale slagerij b.v. wat Rotwild/Wildschwein (gedroogd vlees) meegenomen. Ook daar betaalde ik amper 15 euro/kg voor.
Wildschwein uit Oostenrijk is fantastisch, helaas is mijn overbuurman die geregeld naar Oostenrijk gaat om Wildschwein en Lamsvlees te kopen (Lam is daar ook veel beter dan in Nederland!) nog niet vertrokken, hij stond op het punt te gaan toen al die sneeuwbuiten kwamen, nu gaat hij over een week. Hij zou voor mij een groot stuk Wildschwein meenemen, ik heb hem nog geholpen vorige maand met het inbouwen van een koelkast voor o.a. het lamsvlees in zijn auto hiervoor :9

Vorige keer was het lam helaas wel snel op, was hij serieus aan het bedenken of hij nog een keer terug zou rijden naar Oostenrijk om meer te kopen 8)7

Hobbykok wijzigde deze reactie 24-01-2019 09:00 (10%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd! @Hobbykok 'Tauernlamm' is top! d:)b
Leuk voorbeeld, op dit moment in de aanbieding:
https://www.tauernlamm.at/tauernlamm/aktionen/

Mooie Plaatjes   

• bszz
ehtweak schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:54:
Nog even ter nuancering:
Na jaren van 'gedoe' rond de OVP werd er dit jaar dan eindelijk een besluit genomen tot afschot. En de bedoeling was dat het vlees niet, zoals gewoonlijk, (bijna) allemaal naar Rendac zou gaan. Die nota bene betaald werd om vlees te vernietigen.(en ja, daar zat ook onbruikbaar vlees tussen)
Maar dat we, vooral hier in Flevoland, er zelf van zouden kunnen genieten. Dat er, voor een redelijke prijs, echt wild te koop zou zijn.
En behalve het voedselbank 'gebaar', wat @Hobbykok al zei, moet je nog steeds een goed gevulde portemonnee hebben om dit te kunnen kopen. :-(

Bovendien zit er in die dure pakketten niet alleen maar biefstukjes, maar ook het simpele spul, worstjes, stoofvlees, e.d. En daarom is de kiloprijs voor dat hele pakket gewoon veel te hoog.

Leuk weetje; het afschot vanuit het Natuurpark Lelystad gaat voor het grootste deel naar de carnivoren in Artis. Ook slechts daar is sporadisch een enkel wildpakket te bestellen.
En we halen wel massaal dat gefokte wildvlees vanaf de andere kant v.d. wereld naar de supermarkten en groothandels. :|

In de landen om ons heen is wild veelal stukken goedkoper. Zelfs amazon verkoopt 'Hirschbraten' :Y
Nog een voorbeeld; Schotland. Her en der diverse farmshops waar je wildpakketten (net zoals hier uit de OVP) kunt kopen. Maar dan beduidend goedkoper.

Het is gewoon zo jammer, dat vlees van eigen bodem en van beesten die vrij hebben rond gehobbeld en zeer zeker niet zijn 'vervuild' met medicijnen, zo onbereikbaar is.

Ahum... paar jaar geleden (want er is ieder jaar afschot, alleen niet zoveel)... 's-avonds laat zie ik wat karkassen in de kofferbak van een auto, met zo'n donkergroen logo, verdwijnen. Toen ik vroeg of ik er ook een stuk van mocht hebben, werd ik zowat zelf ook aangeschoten wild... Ik bedoel maar... hypocrisie ten top bij SBB O-)

Reminder aan @ehtweak : niet vergeten wildzwijn/Wildschwein stoofvlees (<15 euro/kg) uit de diepvries te halen. Kan het rustig in de koelkast ontdooien en overmorgen tot Wildschweingulash aus dem Römertopf omgezet worden. :+ :9
Ik denk dat er ook wettelijke bezwaren zijn om het vlees (te) goedkoop op de markt te brengen.Zou me niet verbazen als ze SBB dan voor de rechter wordt gesleept door een concurrerende leverancier vanwege concurrentievervalsing met staatssteun oid.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:05
Daarbij is de kwaliteit van Oostenrijks vlees erg hoog te noemen, door zeer hoge standaarden in Oostenrijk wat betreft het houden van vee, ook binnen de EU en natuurlijk het klimaat / omgeving waardoor er relatief veel grond beschikbaar is die niet geschikt is voor bebouwing.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is het zoet, is het hartig?
Beiden! :9

Weer een meevallertje van m'n vaste groenteman. Heel kratje met cherry tomaatjes.
Deel voor de saus, deel voor garnering en ander deel gedroogd:

Allemaal gehalveerd, bestrooid met wat zout en in de oven laten indrogen.
Heerlijk geconcentreerde smaak. d:)b
Jammer dat ik geen geur/smaak kan overbrengen. ;)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Ik heb over 2 weken mijn eetclub en het thema is slavisch. Ik ga zelf salo maken en borstsj. De salo wil ik lekker laten trekken... en gewoon van buikspek.
Zelf roggebrood maken is wellicht wat overkill.

Heeft iemand een goede suggestie voor een fysieke winkel waar ik okaye oostblokwijn vandaan kan halen? Heb ervaring met oekraiense, hongaarse en georgische wijn. Allemaal best prima ... alleen altijd buiten nederland gehad. (en nee krimsjampanskoie gaan we niet doen, ook al is het prima spul)

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:18:
Heeft iemand een goede suggestie voor een fysieke winkel waar ik okaye oostblokwijn vandaan kan halen? Heb ervaring met oekraiense, hongaarse en georgische wijn. Allemaal best prima ... alleen altijd buiten nederland gehad.
In Rotterdam weet ik wel wat Russische winkeltjes, welke plaats zoek je?
(en nee krimsjampanskoie gaan we niet doen, ook al is het prima spul)
Dat is inderdaad goddelijk spul. Met name de rosévariant. Ooit in de Krim daar een proeverij gehad. Nog nooit zo kachel geweest (nouja, op een middag dan).

• Hobbykok
Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:18:
Ik heb over 2 weken mijn eetclub en het thema is slavisch. Ik ga zelf salo maken en borstsj. De salo wil ik lekker laten trekken... en gewoon van buikspek.
Zelf roggebrood maken is wellicht wat overkill.

Heeft iemand een goede suggestie voor een fysieke winkel waar ik okaye oostblokwijn vandaan kan halen? Heb ervaring met oekraiense, hongaarse en georgische wijn. Allemaal best prima ... alleen altijd buiten nederland gehad. (en nee krimsjampanskoie gaan we niet doen, ook al is het prima spul)
Hier kan je veel Oost Europese wijn vinden: https://anderewijn.nl/
Maar als je niet online wilt, deze heeft wel altijd Oost Europese wijn, maar het moet maar net in de buurt liggen (mijn ouders wonen daar vlakbij): https://www.smaakvanwijn.com/openingstijden/

een zoekgebied is wel handig voor je vraag inderdaad

Mijn buren zijn Servisch, maar in die regio drinken ze niet veel wijn hoor, het is vooral Slivovitsj. Dat drinken ze daar overdag in de koffiepauze tijdens het werk 8)7

• Boudewijn
Hobbykok schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Hier kan je veel Oost Europese wijn vinden: https://anderewijn.nl/
Maar als je niet online wilt, deze heeft wel altijd Oost Europese wijn, maar het moet maar net in de buurt liggen (mijn ouders wonen daar vlakbij): https://www.smaakvanwijn.com/openingstijden/

een zoekgebied is wel handig voor je vraag inderdaad

Mijn buren zijn Servisch, maar in die regio drinken ze niet veel wijn hoor, het is vooral Slivovitsj. Dat drinken ze daar overdag in de koffiepauze tijdens het werk 8)7
net zoals iedereen weet dat jij ergens uit Friesland komt weten mensen toch wel dat ik uit den haag kom? O-)

Anderewijn.nl is dus heel prima. Thanks!

• Hobbykok
Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:00:
net zoals iedereen weet dat jij ergens uit Friesland komt weten mensen toch wel dat ik uit den haag kom? O-)
Ik had Den Haag al in gedachten, maar ik wist het niet helemaal zeker (twijfde tussen jouw woonplaats en Rotterdam) :P
Als je nu wat dichter in de buurt van dat mooie noorden zou wonen kon ik eens vragen mee te gaan als drijver ofzo op de jacht. Maar Den Haag is rete lastig, als ik daar voor het werk een keer moet zijn ga ik altijd een nacht in een hotel.

Wijn online kopen gaat wel prima, zelf drink ik niet zoveel wijn omdat ik echt een bierliefhebber ben (heb morgen weer mijn bierdagje en ga vanaf 14.30 naar een brouwerij waar we de hele middag bieren gaan proeven met kaas en worstplanken erbij).

Ik heb wel een paar wijnfans onder de collega's en die bestellen alles online (wel meestal bij wijnclubs waar ze lid van zijn). Als je in de buurt van Duitsland zat zou ik je adviseren daarheen te rijden, maar dat is ook niet echt rendabel vanuit de randstad.

Ik had trouwens ook een eetclub, maar dat is door de mannen waaronder mijzelf veranderd in een bierclub :D _O- , komt ook omdat 1 stel absoluut niet kon koken en een keer kant en klare magnetronmaaltijden stiekem had gekocht ipv zelf te koken. Na het bier drinken naar de Chinees, gouden combi.

Hobbykok wijzigde deze reactie 25-01-2019 23:14 (18%)

• bszz
Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Anderewijn.nl is dus heel prima. Thanks!
Ken de Oost-Europeanen niet maar hij heeft er wel een paar: https://www.deproeftafel.nl de andere wijnen zijn in ieder geval prima.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Ik ga vandaag enkele kaasfondues proberen. Iemand nog, voordat ik zodadelijk boodschappen ga doen, een must try recept? Zat nu zelf te denken aan een klassieke, een kaasfondue met kastanjechampignons en eentje met blauwe kaas.

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• Boudewijn
bszz schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:19:
[...]

Ken de Oost-Europeanen niet maar hij heeft er wel een paar: https://www.deproeftafel.nl de andere wijnen zijn in ieder geval prima.
Ik ga die even checken, maar eerst die toko van hobbykok. Die zit in den haag ;).
Hobbykok schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:11:
[...]

Ik had Den Haag al in gedachten, maar ik wist het niet helemaal zeker (twijfde tussen jouw woonplaats en Rotterdam) :P
Als je nu wat dichter in de buurt van dat mooie noorden zou wonen kon ik eens vragen mee te gaan als drijver ofzo op de jacht. Maar Den Haag is rete lastig, als ik daar voor het werk een keer moet zijn ga ik altijd een nacht in een hotel.
Als je keer in de buurt bent ergens een bakkie koffie/biertje/wijntje wil doen hoor ik het wel ;).
Wijn online kopen gaat wel prima, zelf drink ik niet zoveel wijn omdat ik echt een bierliefhebber ben (heb morgen weer mijn bierdagje en ga vanaf 14.30 naar een brouwerij waar we de hele middag bieren gaan proeven met kaas en worstplanken erbij).
Gezien ik nogal eclectisch ga eten wil ik er wel ff wat pro-advies bij. Koolrolletjes met zure room en van-alles-en-nog-wat, salo (met mosterd en roggebrood en wellicht knoflook), en dan nog meer van die ongein.
Allemaal niet heel makkelijk te combineren (ja met wodka). . Ga denk ik voor mousserend voor de salo, en wat soepel rood voor de rolletjes.
Ik had trouwens ook een eetclub, maar dat is door de mannen waaronder mijzelf veranderd in een bierclub :D _O- , komt ook omdat 1 stel absoluut niet kon koken en een keer kant en klare magnetronmaaltijden stiekem had gekocht ipv zelf te koken. Na het bier drinken naar de Chinees, gouden combi.
Iedereen bij ons kan wel koken maar ik merk dat er wat discussie is geweest over hoe hoog we de lat willen leggen en er wat mensen daarom weg zijn gegaan. Ik twijfel er ook over om bij les amies de cuisine te gaan oveirgens. Niet goedkoop, maar schijnt best tof te zijn.

• walterworld
  • Laatst online: 17-06 12:50
Na toch al een tijdje aan het mee luren in dit topic. Nu ook maar eens een vraag van mijn kant.
Ben van plan om volgende week naar Amazing Oriental te gaan in Eindhoven. Eerste x.(kom uit een boerengat met AH en Jumbo :/ )
Het lijkt mij leuk om iets Aziatisch te maken met ingrediënten die zie niet bij AH en Jumbo in het assortiment hebben.
Gaat om het hoofdgerecht!

Ben zelf al opzoek gegaan naar recepten:
Wat ik merk is dat ze veel oestersaus gebruiken. Ik gebruik dit nooit, dus staat er week een geopend flesje in de koelkast waar ik daarna niks mee doe.
https://amazingoriental.com/recept/laksa-noedelsoep/
https://amazingoriental.c...end-en-gepekelde-groente/
https://amazingoriental.c...-teh-chinese-kruidensoep/

Hebben jullie nog lekkere gerechten met recept waarvan ze de ingediend bij AO hebben?
Wat mag ik zeker niet vergeten tijdens mijn bezoek, zeewier chips?

• bvk

bvk

walterworld schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:24:
Na toch al een tijdje aan het mee luren in dit topic. Nu ook maar eens een vraag van mijn kant.
Ben van plan om volgende week naar Amazing Oriental te gaan in Eindhoven. Eerste x.(kom uit een boerengat met AH en Jumbo :/ )
Het lijkt mij leuk om iets Aziatisch te maken met ingrediënten die zie niet bij AH en Jumbo in het assortiment hebben.
Gaat om het hoofdgerecht!

Ben zelf al opzoek gegaan naar recepten:
Wat ik merk is dat ze veel oestersaus gebruiken. Ik gebruik dit nooit, dus staat er week een geopend flesje in de koelkast waar ik daarna niks mee doe.
https://amazingoriental.com/recept/laksa-noedelsoep/
https://amazingoriental.c...end-en-gepekelde-groente/
https://amazingoriental.c...-teh-chinese-kruidensoep/

Hebben jullie nog lekkere gerechten met recept waarvan ze de ingediend bij AO hebben?
Wat mag ik zeker niet vergeten tijdens mijn bezoek, zeewier chips?
Welkom in het topic dan maar!

Je vraag is echter nogal ruim, er zijn natuurlijk duizenden Aziatische gerechten om te maken, dus is de vraag waar je voorkeur naar uit gaat. Je hebt het over een hoofdgerecht, maar je plaatst linkjes naar diverse soepen?

Als je het om een maaltijdsoep gaat met ingrediënten die je niet bij de supermarkt vind zou je eens kunnen kijken naar Ramen. Zoiets dus:

Je hebt dan onder andere nodig:

Konbu (zeewier)
Katsuobushi (Bonito vlokken)
Gedroogde Shii-take
Varkenspoten
Miso paste
Mirin (zoete rijstwijn)

En nog meer ingrediënten, afhankelijk van de variant die je wil maken. Recepten daarvan kun je makkelijk vinden, dus dat mag het probleem niet zijn.

En verder is er ook in dit topic al veel voorbij gekomen aan gerechten en recepten zoals de onvolprezen Rendang. Zoek en gij zult vinden ;)

Overigens kun je zaken zoals oestersaus redelijk lang bewaren, je hoeft zo'n flesje echt niet in een week op te maken.

Specs

• walterworld
  • Laatst online: 17-06 12:50
bvk schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:08:
[...]

Welkom in het topic dan maar!

Je vraag is echter nogal ruim, er zijn natuurlijk duizenden Aziatische gerechten om te maken, dus is de vraag waar je voorkeur naar uit gaat. Je hebt het over een hoofdgerecht, maar je plaatst linkjes naar diverse soepen?

Als je het om een maaltijdsoep gaat met ingrediënten die je niet bij de supermarkt vind zou je eens kunnen kijken naar Ramen. Zoiets dus:

[Afbeelding]

Je hebt dan onder andere nodig:

Konbu (zeewier)
Katsuobushi (Bonito vlokken)
Gedroogde Shii-take
Varkenspoten
Miso paste
Mirin (zoete rijstwijn)

En nog meer ingrediënten, afhankelijk van de variant die je wil maken. Recepten daarvan kun je makkelijk vinden, dus dat mag het probleem niet zijn.

En verder is er ook in dit topic al veel voorbij gekomen aan gerechten en recepten zoals de onvolprezen Rendang. Zoek en gij zult vinden ;)

Overigens kun je zaken zoals oestersaus redelijk lang bewaren, je hoeft zo'n flesje echt niet in een week op te maken.
Bedankt voor je reactie :)

Dacht in eerste instantie zelf meer aan een maaltijdsoep met ramen inderdaad.
Ben er nog niet helemaal uit. Misschien ga ik ook wel een kant en klare Peking eend halen, of ik laat mij verlijden in winkel.
Ik ga sowieso ingrediënten halen voor een lekkere Ramen maaltijdsoep.

• gr8slayer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:48
Even inhaken. Ik lees ook al even mee. Weet iemand misschien een tentje rond Amsterdam waar je wél echt goede ramen kunt eten? Overal waar ik het probeer komt het niet in de buurt van hoe ik het in Japan heb gegeten. Daar kun je zelf kiezen hoe spicy en hoe 'vet' je de bouillon wilt. Zijn de eieren echt in thee gekookt en dergelijke. Formaat van de noodles. Ga maar door.

Play every day

• bvk

bvk

walterworld schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:59:
[...]

Bedankt voor je reactie :)

Dacht in eerste instantie zelf meer aan een maaltijdsoep met ramen inderdaad.
Ben er nog niet helemaal uit. Misschien ga ik ook wel een kant en klare Peking eend halen, of ik laat mij verlijden in winkel.
Ik ga sowieso ingrediënten halen voor een lekkere Ramen maaltijdsoep.
Hier het recept voor de ramen zoals ik die gepost heb: https://www.bysam.nl/rame...lf-ramennoedelsoep-maken/

Bedenk wel dat dit echt een tijdrovend slowcook recept is, net zoals rendang. Alleen de bouillon al moet vele uren trekken. Maar gelukkig kent de Aziatische keuken ook de vele wok gerechten die maar minimale tijd kosten ;)

Kijk als je er bent en je laat verleiden tot lekkere dingen ook naar de diverse kruiden en specerijen zoals kemirie noten, curry blaadjes, citroengras, limoenblad of een goede masala melange. Bij de gemiddelde supermarkt niet te krijgen, maar wordt veel gebruikt en kun je lang bewaren, al dan niet in de vriezer. En vergeet niet naar de pepers te kijken!

Met andere woorden, je kunt heel veel kopen maar kijk even naar wat voor soort andere gerechten je wil gaan maken.

Specs

• Boudewijn
Ik raad mensen altijd aziatische-ingredienten.nl aan, zowel voor recepten als naslag voor ingredienten.
Kijk daar eens bij de currypasta's, of maak eens een tom kha gai of pad thai. Best eenvoudig te doen en super lekker. Mise en place 10 minuten, bereiden: <10 minuten. Echt lekker.

Ik vind ramen lastiger te maken dan rendang, rendang vergt veel minder interactie. Mijn rendang komt uit Vuyk, de ramen uit deze:
https://www.amazon.com/Ja...su-Kitchens/dp/1607743523

Boudewijn wijzigde deze reactie 26-01-2019 17:38 (27%)

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:37:
Ik raad mensen altijd aziatische-ingredienten.nl aan, zowel voor recepten als naslag voor ingredienten.
Kijk daar eens bij de currypasta's, of maak eens een tom kha gai of pad thai. Best eenvoudig te doen en super lekker. Mise en place 10 minuten, bereiden: <10 minuten. Echt lekker.

Ik vind ramen lastiger te maken dan rendang, rendang vergt veel minder interactie. Mijn rendang komt uit Vuyk, de ramen uit deze:
https://www.amazon.com/Ja...su-Kitchens/dp/1607743523
Aziatische ingredienten is een leuke site inderdaad, kende ik nog niet. Ook gekeken bij de kookboek tips en Bol.com meteen maar weer wat omzet bezorgd:

• Benares € 35,00

• Pok Pok € 30,95

• Groot Surinaams kookboek € 29,45

Ik had Benares al eerder, maar die had ik weggegeven aan mijn tante als cadeau. Pok pok lijkt me leuk voor de Thaise gerechten en tot mijn grote vreugde was het Groot Surinaams kookboek weer leverbaar.

bvk wijzigde deze reactie 26-01-2019 18:21 (7%)

Specs

• Boudewijn
Benares is een mooi kookboek :). Heb hem zelf ook.

Porte des indes is dan ook een leuke, en bovenstaande japanese soul cooking. Allemaal wel tof.

of voor @gr8slayer : The curry guy, van Coombs. Ook fijn boek om mee te beginnen.

Boudewijn wijzigde deze reactie 26-01-2019 18:20 (22%)

• bvk

bvk

gr8slayer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:08:
Even inhaken. Ik lees ook al even mee. Weet iemand misschien een tentje rond Amsterdam waar je wél echt goede ramen kunt eten? Overal waar ik het probeer komt het niet in de buurt van hoe ik het in Japan heb gegeten. Daar kun je zelf kiezen hoe spicy en hoe 'vet' je de bouillon wilt. Zijn de eieren echt in thee gekookt en dergelijke. Formaat van de noodles. Ga maar door.
Ik heb er zelf nog niet gegeten, maar wellicht deze?

https://www.bysam.nl/beste-ramen-amsterdam/

@Boudewijn Is het misschien een idee om eens wat kookboeken aan de TS toe te voegen? Benares is natuurlijk een prachtig boek, maar wel wat voor de gevorderde kok. Maar het boek van Beb Vuijk zou niet misstaan (ook heel veel simpele recepten) en bijvoorbeeld de klassieke boeken zoals Ma Cuisine? Of Ottolenghi etc.

Er zijn natuurlijk ongelooflijk veel recepten op internet te vinden, maar voor de enthousiaste thuiskok is een plank met echt goede kookboeken IMHO onmisbaar.

Specs

• Boudewijn
Prima. Ik ga komende week wat typen. Ben dan weer in nl

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:35
gr8slayer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:08:
Raku in Uithoorn. Collega heeft jaren in Japan gewoond en ook een Japanse vrouw en het deed ze echt terug denken aan de ramen zoals zij het kennen uit Japan.

GermanPivo wijzigde deze reactie 26-01-2019 19:13 (12%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op basis van deze bodem ('crostata'):
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
heb ik dit keer een amandelkruim/gedroogde vijgen koek gebakken: :9

De receptuur van de bodem is hetzelfde gebleven.
De eiwitten heb ik stijf geklopt met wat vanillesuiker en vervolgens gemengd met fijngemalen amandelen (gewoon naturel). Dat eiwit/amandelmengsel op deegbodem gespateld en daar vervolgens de vijgen opgelegd.

Ik had nog zo'n zakje met miniatuur gedroogde vijgen liggen en die moesten ook maar eens op.
Van ieder vijgje eerst ff het kleine houtige steeltje eraf gehaald en ze vervolgens een paar uur in de amandellikeur met limoensap laten trekken/wellen.
Na het afkoelen heb ik de vijgen nog ff afgelakt met wat ahornsiroop.

ff afbakken en je hebt een heerlijk geurende, en vol met vezels (gezond O-) ) koek voor bij de thee/koffie.

Mooie Plaatjes   

• shadax
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Welke kruidenpotjes gebruiken jullie? Ik denk erover om al mijn (supermarkt) kruiden weg te gooien en opnieuw te beginnen met allemaal dezelfde potjes. De potjes van IKEA lijken mij wel handig, maar schijnen niet helemaal goed af te sluiten.
Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True