Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@franssie Ja klopt. Alleen twijfel tussen welk kitchenaid model ;).
Dat hij op aanrecht komt en kitchenaid wordt is al wel besloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 24-12-2018 00:53 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:53:
@franssie Ja klopt. Alleen twijfel tussen welk kitchenaid model ;).
Dat hij op aanrecht komt en kitchenaid wordt is al wel besloten.
Ga dan voor een model/versie met een fatsoenlijke motor. Die dingen koop je voor je leven dus niet bezuinigen op zoiets, dat gezged hebbende - wacht op een deal of ga winkels langs. Dat ze in Heel Holland Bakt etc staan kost ze veel geld (in een echte keuken staat een Kenwood) dus er zit wel wat ruimte in de prijs. Met minder dan 20% korting zou ik geen genoegen nemen (edit en ik zou inzetten op 20 a 40% het is een emotie ding)
edit: hoeveel je eraf krijgt weet ik niet maar de vraagprijs is gewoon te hoog voor dat spul.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 24-12-2018 01:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:36:
Dat sowieso. Zit alleen te twijfelen welke ik moet scoren ;). Volle mep betalen is zonde.
Nou, kijk eens aan: https://www.hanos.nl/nl/A...UM-XL-%2BAT357/p/62006590

Wat wil je nog meer, de Kenwood én korting ;)

Over je vraag omtrent die saus, is inkoken niet gewoon een optie? Of wordt het dan te sterk?

@CH4OS Pas maar op jij, anders stop ik wat in je eten en kan ik daarna die whisky helemaal alleen opdrinken >:)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Long-term KitchenAid user meldt zich! :Y

Dat KitchenAid machines niet in een professionele keuken gebruikt zouden worden is gewoon onzin. Heb jarenlang van dichtbij meegemaakt hoe een michelin ster chef 'm gebruikte. En ook in andere 5* hotels worden ze dagelijks gebruikt.

De prijsstelling is idd wat de gek er voor wil betalen.
En vaak zijn er altijd wel ergens flinke kortingen te scoren. Staar je echter niet blind op een kekke kleur (of juist wel). Heb zelf een mat antraciet grijze. Die past overal bij qua kleur. ;)
Wordt bij ons enkele keren per week gebruikt, al 20 jaar lang. Zowel voor brooddeeg kneden, eiwitten kloppen, en zelfs spelt graankorrels malen. (m.b.v. de graanmolen)
Heb er ook een groenten/vleesmolen bij en een aantal kommen. Alleen metalen kommen, geen glazen.

Gebruik zelf al 20 jaar lang één en hetzelfde 'Artisan' model. Het oorspronkelijke ontwerp hiervan dateert al van vóór WWII. En dezelfde vooroorlogse degelijkheid vind je anno nu nog terug in de modellen.
Kunnen er dingen kapot? Natuurlijk, alles kan kapot, zeker bij foutief gebruik. :X
Zo heb ik ooit de vleesmolen laten vastlopen met als gevolg dan er binnenin wat tandjes van het tandwiel afsleten en uiteindelijk eraf ragden.
Dan maak je 'm open, haal je het beschadigde tandwiel eruit, zet er een nieuwe in en weer gaan met die mixer. En als je 'm dan openmaakt, dan verbaas je je over hoe waanzinnig degelijk het in elkaar zit. En dat b.v. de motor bij lage toerentallen zo krachtig is (en niet kapot gaat), dan 'ie een gegoten tandwiel gewoon aan flarden kan trekken.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51n9khcTRRL._SX425_.jpg
Oh ja, en onderdelen zijn over de hele wereld makkelijk te verkrijgen en betaalbaar. En datzelfde tandwiel, of ander onderdeel, is vaak tientallen jaren lang, hetzelfde reserveonderdeel. En dat vergemakkelijkt de service ervan.
Of het opnieuw stellen van de afstand mixer/deeghaak t.o.v. de kombodem; is allemaal goed (zelf) te doen.

Zoals gezegd, de Artisan is zo'n beetje het standaard model. De nog iets grotere, met dat lift mechanisme vind ik wat handiger, maar neemt ook flink wat meer ruimte in beslag.

Waarschuwing: die apparaten zijn niet de lichtste qua massa. 8)
Uiteraard is een Kenwood machine ook prima. ;)

Ik zie trouwens dat zelfs de Bijenkorf nu een aanbieding heeft van KitchenAid Artisan. Heel bizar imho is dat de kleurkeuze van het apparaat de prijs bepaalt... 8)7
Zelfs een liftmodel (normaliter fors aan de prijs) is nu voor 526 incl. BTW, bij de Makro in de aanbieding. En bij Amazon.de is het Artisan basismodel al voor <400 euro te koop.

Nog een laatste prijstip:
2de hands machine via marktplaats (wel van een particulier) is prima te doen. Heb al een aantal keren voor kennissen, die ook een KitchenAid wilden hebben, er eentje via MP gehaald.
Wordt vaak verkocht door mensen die 'm eigenlijk nauwelijks gebruik(t)en.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 24-12-2018 08:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05 14:14
Boudewijn schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:32:
[...]

Andere dingen:

1: Ik wil een zure saus binden (bloedsinaasappel). Deze (https://ottolenghi.co.uk/...range-and-star-anise-shop) ga ik maken als amuse. Hierbij wil ik op 5 man 1 eendenborst nemen en heel strak trancheren en dan met een klodder van de saus opdienen op een bordje. Dan is het lekker (omdat je trancheert ipv grote hoeveelheid) om de saus wat aan te dikken. Ik zit aan maizena of aardappelmeel (of tapioca) te denken. Iemand een mening? Gelatine gaat niet werken want warm, room ook niet, agar zou handig zijn maar dit is zuur.
Gewoon vlak voor serveren monteren met ijskoude ongezouten roomboter? Krijg je wel een rijkere en zachtere saus wat betreft mondgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13
SPX420 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:21:
Ik heb voor kerstavond 2.5 kilo short ribs gekocht. Die wil ik sous vide bereiden, echter zie ik online veel verschillende temperaturen tussen de 58 en 85. Ik wil graag dat ze lekker sappig en mals worden. Wat is jullie ervaring?
66 graden, 24 uur heb ik country style ribs gedaan. Denk dat dat wel vergelijkbaar is. Vlees was echt perfect; viel bijna van het bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bvk schreef op maandag 24 december 2018 @ 02:20:
@CH4OS Pas maar op jij, anders stop ik wat in je eten en kan ik daarna die whisky helemaal alleen opdrinken >:)
Zou wel mooie karma zijn als jij dan net dat pakt, hahaha! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:35:
@Boudewijn Long-term KitchenAid user meldt zich! :Y
Dank voor de mooie uitleg. Waar ik mee zit is, heb ik aan de 300W versie genoeg of is de 500 nodig? Iets in me zegt me dat ik met 300 aan de slag moet kunnen maar ik wil ook voorkomen dat ik een te lichte koop en over half jaar moet upgraden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn
Ik heb zelf een Artisan KSM150 model, dat is een 300W uitvoering. Nooit het idee gehad dat ik meer power nodig zou hebben.
Hooguit als je een kom tot de rand toe zou vullen met b.v. zwaar deeg (en dat praat ik over ruim >1,5kg bloem gebruikend), dan wellicht. Maar zoveel doe je niet in een kom, want dan past het er niet goed in en zit je kneedhaak helemaal tot aan het planetair systeem in je product. :|

Opmerkelijk is dat de mengkommen van zowel de KSM75 (kleiner model) keurig passen in de voet van de KSM150 (het beetje grotere model).
Zo heb ik voor een paar tientjes ooit wat extra kommen gekocht via MP. Wel handig als je b.v. gerechten hebt waar je eerst in de ene kom eiwitten stijf slaat, en in een andere kom andere ingrediënten mixt en dan later bij elkaar voegt. d:)b

De Classic heeft een 275W motor en de kleinste kom (4,3L).
De Artisan heeft een 300W motor en een 4,8L kom.
De Artisan L (met die lift) heeft een 500W motor en een 6,9L kom.
en dan nog zwaardere/duurdere uitvoeringen.

Hoewel wattage op zich ook niet alles zegt. Want er zijn bijvoorbeeld staafmixers die evenveel energie verbruiken. Maar no way dat een hoogtoerige 300W staafmixer een kwartier lang door zwaar brooddeeg kan kneden... Juist het feit dat die direct drive motor van zo'n KitchenAid bij hele lage toerentallen door deeg ploegt, geeft al aan hoe specifiek dat ontwerp is.
En na 20 jaar gebruik zijn bij mijn machine nog niet eens de koolborstels versleten.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 24-12-2018 11:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een kitchenaid: de 300 watt Artisan. Het is een heel fijn ding, maar voor deeg is 'ie echt waardeloos. Ten eerste omdat eigenlijk 1 volkorenbrood al bijna te veel is, bij 2 komt er een brandgeur uit. Ten tweede is het kneden gewoon niet goed. Een deegkneder heeft een heel andere beweging en de kom draait dan ook. Ik gebruik hem weleens voor deeg hoor, puur voor het begin, maar dan is het toch altijd met de hand afkneden.

Robért van Beckhoven heeft die dingen ook in z'n zaak staan, maar dat is puur marketing, hij gaf zelf ook aan dat ze niet voldoen voor deeg. Ze zijn ook supergaar daar (veel speling op alles) en worden vaak vervangen.

Als je perse een kitchenaid wilt, neem dan de pro versie met de hendel aan de zijkant om de kom op en neer te bewegen. Daar is volgens mij ook een andere deeghaak voor, die het deeg echt naar beneden duwt. Voor de andere versies ook wel via via, maar dan zit je nog met de overbelasting.

Zelf heb ik dus maar een 20 liter deegkneder gekocht voor erbij :+ Die verbruikt maar 250 watt trouwens met 10kg deeg erin. Wattage zegt echt helemaal niks.

Goede tip trouwens van óp je aanrecht zetten. Vooral ook daar houden. Vorige week flikkerde m'n kichtenaid eraf wat een flink gat in het laminaat heeft achtergelaten...

Heb ook nog wel een 20 liter 1.1kW planeetmenger te koop als je wilt ;)

Even wat anders: ik heb een geitenbout gekocht. Maar het is wel een erg klein geitje volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WWNwnzRsHGxdAEhQPiMYGjng/medium.jpg

Dus het zal een konijn of haas zijn, iemand die het verschil kan zien?

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 24-12-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ehtweak Kitchenaid is natuurlijk ook prima. Het voordeel van Kenwood Chef en Kitchenaid Artisan is dat ze beide degelijk zijn en godzijdank beide hun standaard vasthouden waardoor je inderdaad op marktplaats accessoires kan kopen uit 1960 tot nu die gewoon passen. Ik heb voor mijn Kenwood ook 5 kommen, ze zijn ideaal en ik gebruik ze ook op de hand.
Dat is dan ook het nadeel van alle andere typen en merken, je hebt geen idee of je later nog onderdelen etc kan bijkopen.

edit: en ja de Artisan is gewoon veel mooier, als ik 'm standaard op het aanrecht zou laten staan koos ik daarvoor ipv de Kenwood Chef).

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 24-12-2018 17:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:49:

Even wat anders: ik heb een geitenbout gekocht. Maar het is wel een erg klein geitje volgens mij:
[Afbeelding]

Dus het zal een konijn of haas zijn, iemand die het verschil kan zien?
als het haas is zijn het voorlopers en geen achterlopers als ik de grootte goed inschat. Kun je zien of dit voor of achterlopers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het zijn achterlopers. Konijn dus denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hoe groot zijn ze? Zat net nog even te kijken en ik twijfel. Aan de andere kant is haas ook een wat lastiger te krijgen product dan konijn (haas is wild, konijn is vaak kweek).

Heeft iemand wel eens spruiten aan de stam gegrild? Heb een mooie stam en overweeg ze aan de stam te laten. Even lakken met olie met daarin hazelnootrasp en sinaasappelrasp. Omdat het een mooie stam is is dat wellicht leuker.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 24-12-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Aikon schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:05:
Het zijn achterlopers. Konijn dus denk je?
Maar waar heb je het gekocht dan dat je denkt met geit thuis te komen maar dat het konijn blijkt te zijn? Alsof je bij een visboer tarbot koopt maar met kabeljauw thuiskomt... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Slagerij Schell in r'dam, was een bestelling met 10 soorten vlees, de geit mist en t knaagdier was niet besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb Hier een foto van voor en achterloper van het haas dat nu in de pan zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AI8vzM5WtIpaP8QfZFyfvNla/full.jpg

Achterloper is dikker. Ik gok dat het een konijn en dus je knaagdier is. Voor de autisten onder ons: haas is geen knaagdier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Haha, ik vermoedde al dat een haas geen knaagdier was en iemand er vast iets over ging zeggen in dat geval >:) maar bedankt, ff receptje bij zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:20
Het was de eerste keee, maar de tering, de wagyu picanha van bbquality van 50e de kilo was zn geld meer dan waard O+ O+ O+

Gemaakt met een rub van venkel knoflook gerookte papirka en sinaasappel O+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

s0ulmaster schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:26:
Het was de eerste keee, maar de tering, de wagyu picanha van bbquality van 50e de kilo was zn geld meer dan waard O+ O+ O+

Gemaakt met een rub van venkel knoflook gerookte papirka en sinaasappel O+
Let me guess, deze: https://beefensteak.nl/ru...rbling-4-7/wagyu-picanha/ ?

Was met die rub het vlees nog goed te proeven en dus niet te overheersend?

Ik ga morgen voor deze entrecotes, maar dan met Stroganoff saus en rijst er los bij geserveerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WnRKlCqh.jpg

Is het al morgen? :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hazenrug op het bot hier morgen. Even bakken in boter en daarna de oven in. Dan kookcognac van de hanos erbij en bramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan lees ik hier al die culinaire zut en bedenk mij dat ik vanavond de frikandel van m'n dochter heb zitten wegwerken. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan Ik heb gisteren bij Beach inn in IJmuiden gewoon genoten van mijn witte bolletje Frikandel met majo. - waar koop het het nog ;)

@bvk serieus mooie marmer! Eet ze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:31:
Hazenrug op het bot hier morgen. Even bakken in boter en daarna de oven in. Dan kookcognac van de hanos erbij en bramen.
Heb je nog proef gekookt met die "cognac" of vertrouw je er gewoon op morgen?

@Gonadan Je kunt je leven morgen nog beteren! De winkels zijn dan ook open heb ik vernomen en kun je je dochter iets culinairders voorzetten dan frikandel ;)

@franssie Ja, ik ben ook heel benieuwd naar dit prachtige stukje vlees! Veel mooier ga je het niet zo snel krijgen denk ik. Alhoewel ik niet weet wat de andere Wagyu boeren in Nederland leveren aan kwaliteit, ze beloven allemaal het beste natuurlijk.

Want dat is wel opvallend, waarom haalt beefensteak.nl het bevroren uit Australië terwijl je het ook gewoon van NL bodem kunt halen:

https://www.hetkoeienhuis.nl/het-koeienhuis-3/wie-zijn-wij/

http://www.wagyus.nl/

https://www.koopeenkoe.nl/onze-boeren/geert-peenstra/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 23:59:
[...]

Heb je nog proef gekookt met die "cognac" of vertrouw je
Ik ga een beetje gebruiken en dan proeven. Evt aanvullen met echte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:20
bvk schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:08:
[...]

Let me guess, deze: https://beefensteak.nl/ru...rbling-4-7/wagyu-picanha/ ?

Was met die rub het vlees nog goed te proeven en dus niet te overheersend?

Ik ga morgen voor deze entrecotes, maar dan met Stroganoff saus en rijst er los bij geserveerd:

[Afbeelding]

Is het al morgen? :9
Nee zoals gezegd van bbquality :) het rexept is een mengeling van alles wat kk op internet vond. Ik was blij dat het bbq'en minder lang duurde dan ik verwacht had. Eerst low en sllw op 120 en daarna vol in t vuur :) was heerlijk

En net iets goedkoper dan beef and steak :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:11
titan1901 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:10:
[...]

Ik heb ze bij Jumbo besteld maar waarschijnlijk hebben grotere winkels ze ook wel gewoon op voorraad. Zorg er wel voor dat je deze hebt, die zijn geschikt tot 90 graden. De ikea zakjes zijn volgens mij maar geschikt tot 50 graden als ik het goed herinner, daar heb je dus nog niet heel veel aan.
Was even zoeken (Belgïe) maar gevonden :) Zakjes zijn inderdaad een stuk sterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vanavond een lekkere lamsbout opgebonden tot rollade met wat tijm, rozemarijn, oregano en knoflook erin.
Eerst aanbraden en dan lekker in de oven tot een graad of 60 kern.
Vind alleen hele wisselende tijden op het net variërend van 40 minuten tot 2 uur. Uiteraard meet ik regelmatig. Zit echter ook met mijn aardappels die de oven ingaan qua bereidingstijd dat alles een beetje gelijk klaar is.
Jullie ervaringen mee?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goed na alle adviezen hier heeft mrs. Boudewijn een kitchenaid artisen gekocht bij de bijenkorf, met daarbij de groente-plak-maker voor nop (nou ja nop :+) en een 25% korting.
Ben heel benieuwd wanneer hij binnenkomt, als eerste uiteraard pizza maken :P. Dank voor de meningen/adviezen mensen d:)b

Verder:

De kookcognac van de hanos smaakt los heel erg vies (uiteraard even geproefd, ik heb het uitgespuugd wat ik niet snel doe). Echter in combinatie met de haas en even inkoken was ie echt prima te doen, wel heb ik per ongeluk de boel geflambeerd (niet aan inductie gewend en kennelijk vrij heet). Gelukkig was het haas toen al uit de pan.

Spruitjes aan de stam garen lukte prima, ik heb de stam iets ingekort zodat hij bij mijn ouders in de oven kan: 10 minuten op 100c in de stoomoven en daarna gelakt met olijfolie met daarin knoflook, pezo en sinaasappelzest. Even paar minuutjes aan beide kanten onder de grill (op max stand) en ondertussen keertje lakken. Was prima :).

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:04:
Verder:

De kookcognac van de hanos smaakt los heel erg vies (uiteraard even geproefd, ik heb het uitgespuugd wat ik niet snel doe). Echter in combinatie met de haas en even inkoken was ie echt prima te doen, wel heb ik per ongeluk de boel geflambeerd (niet aan inductie gewend en kennelijk vrij heet). Gelukkig was het haas toen al uit de pan.
Dat dacht ik al, niet te zuipen maar prima geschikt om te flamberen. Het was niet de bedoeling om dat letterlijk te nemen... :P
Spruitjes aan de stam garen lukte prima, ik heb de stam iets ingekort zodat hij bij mijn ouders in de oven kan: 10 minuten op 100c in de stoomoven en daarna gelakt met olijfolie met daarin knoflook, pezo en sinaasappelzest. Even paar minuutjes aan beide kanten onder de grill (op max stand) en ondertussen keertje lakken. Was prima :).
Ik ben normaal gesproken geen fan van spruitjes, maar zo klinkt het wel leuk en lekker.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gisteren met de overgebleven groenten van het kerstdiner een heerlijke pasta in pittige tomatensaus gemaakt. Ik had nog genoeg tomaten over, dus zelfs de passata zelf gemaakt. Was eigenlijk verrassend makkelijk en lekker :9
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Keurig ik heb hem gepind in het topic.ontvel je die tomaten niet eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Opmerking van mijn kant:

Ik haal nooit de pitjes of het vel van tomaten als ik ze gebruik voor soep/saus.
Gewoon (vrijwel) alles gebruiken! Niets weggooien; zonde van alle vezels. :)
(staafmixer doet wonderen)
Zonde van de moeite.

Enige dat ik doe is het 'klokhuis' uit een tomaat halen. That's all.
(klokuis; dan bedoel het puntje met die wittige stronk eraan, die dwars door de tomaat gaat)

Vlak voor de kerstdagen kwam m'n groenteman aanzetten met een krat (6kg) rijpe gele punttomaten. "of ik daar nog wat mee kon?"
Ja hoor, geeft maar mee. 6kg rijpe tomaten voor 4 euro!

Ongeveer een derde heb ik langzaam gedroogd in de oven (gehalveerde partjes) en die later op olijfolie gezet. Heerlijk zoete zachte tomaten op olie.
Nog een derde is met verse kruiden uit de tuin ingekookt tot tomatenprut voor pastasaus.
En het laatste deel is een gele tomatensoep geworden. Met zelfgebakken (volkoren) ciabatta's.

Heerlijk, al dat improviseren en lekker-voor-weinig eten. :9

[ Voor 53% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2018 11:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het ligt ook beetje aan de tomaat vind ik. Als ik een soep maak met cherrytomaten (uit de moestuin, dus soms heel veel beschikbaar), zit er wel heel veel vel in. Staafmixer werkt maar gedeeltelijk hiervoor, dus dan zeef ik hem weleens.

@ehtweak klokhuis? Het puntje waar de tomaat vast zat, of nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Boudewijn schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:16:
Keurig ik heb hem gepind in het topic.ontvel je die tomaten niet eerst?
Misschien in de toekomst. Ik merkte niets van de velletjes in ieder geval, dus misschien ook niet :P
Oeh, die stap was ik nog vergeten op te schrijven, maar inderdaad voor het zeven heb ik even de staafmixer erop gezet :P

[ Voor 31% gewijzigd door naitsoezn op 28-12-2018 11:42 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Aikon
Bij grote tomaten gebruik ik gewoon een appelboor om die kern uit de tomaat te halen. Gaat prima.
Hele kleine (golfbal formaat of kleiner) laat ik het zitten (behalve het groene kroontje)
En de tussenmaat tomaat; snijd ik ff met een scherp mes de parten rond de kern eraf.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
naitsoezn schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:41:
[...]

Misschien in de toekomst. Ik merkte niets van de velletjes in ieder geval, dus misschien ook niet :P

[...]

Oeh, die stap was ik nog vergeten op te schrijven, maar inderdaad voor het zeven heb ik even de staafmixer erop gezet :P
Als je gaat zeven heeft ontvellen weinig meerwaarde lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 20:48
Deze week eens geprobeerd zelf een crème brulee proberen te maken in de Sous vide. Ik heb dit recept gebruikt: https://www.chefsteps.com...oof-cracklin-creme-brulee.

Op zich werkte dat prima. Ik heb de room niet verhit voor ik ze bij de eidooiers deed en had daar geen problemen mee. Wel bedacht ik me later dat ik geen vanillestokje heb laten trekken in de room, als ik dat had gedaan had ik wel even moeten verwarmen.
Wat me helaas wel gebeurde is dat in 2 van de 4 potjes water is gekomen. Ze geven aan dat je de potjes niet de dicht moet draaien zodat de lucht er uit kan (andere 2 potjes waren inderdaad vacuüm getrokken), maar dat is dus niet helemaal gelukt. Bij de andere 2 potjes knapte er eentje bij het afbranden met suiker :(

Iemand tips voor een goed bakje/potje hiervoor? Ik had wat bij de sligro gekocht maar die waren qua vorm al onpraktisch.. Ga wel wat op internet bestellen denk ik?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 17:45
Maardiweb schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:13:
Iemand tips voor een goed bakje/potje hiervoor? Ik had wat bij de sligro gekocht maar die waren qua vorm al onpraktisch.. Ga wel wat op internet bestellen denk ik?
Als ik sous vide Crème brûlée maak (of Cheesecake) dan gebruik ik daar altijd kleine Weck glazen voor. Crème brûlée meestal in 165ml stortglas, Cheesecake in 290ml inmaakglas. Gaat eigenlijk altijd goed, de enkele keer dat er water in kwam zat de inmaakring niet goed dus feitelijk een human error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:11
Ik heb het nog nooit zelf gemaakt maar kan je niet gewoon van die kleine ovenschaaltjes nemen?

Iemand nog tips voor lekkere, niet te scherpe, mosterd? Met kerst een Peruviaanse koriandersaus gemaakt en daar moesten twee theelepels mosterd in. Had enkel Franse mosterd waardoor de saus iets te scherp was geworden. Zou beter een zachtere maar wel smaakvolle mosterd gebruiken.

Straks naar de slager. Pulled pork & ribben op het menu voor oudejaarsdag. Vanavond de PP Sous vide, morgen de ribben. Afwerking in de oven (of BBQ, als ik zin heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Zorg ik gebruik meestal Huisman Zaanse mosterd grof, maar dat is persoonlijk. Maar je zou ;m eens kunnen proberen. Sowieso lekker mosterd voor bij kaas en snacks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:28:
@Zorg ik gebruik meestal Huisman Zaanse mosterd grof, maar dat is persoonlijk. Maar je zou ;m eens kunnen proberen. Sowieso lekker mosterd voor bij kaas en snacks.
Helemaal mee eens, een lekkere smaakvolle maar toch zachte mosterd. Ik heb ook Dyon maar deze is toch wel favoriet.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:04
Ik ben gek op hotsauce en heb al een paar keer zelf verschillende recepten gemaakt.
Nu wil ik ook eens from scratch pepers gaan kweken.
Is er hier toevallig iemand die dit ook doet?
Waar kan ik het best zaadjes bestellen?
Alle tips en tricks zijn welkom 🙂

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 16:13

vhal

ಠ_ಠ

Nou ben ik het verre van een keukenprins maar morgen wil ik voor een klein gezelschap een simpele maaltijd maken. Zelf dacht ik aan nasi met wat extra dingen (oa zoetzure komkommer en sajoer sperzieboontjes) maar kan ik nu alvast wat zilvervliesrijst in een rijstkoker mikken en bewaren in de koelkast zodat ik morgen alleen nog de groenten hoeft toe te voegen?

Of werkt dat niet zo? :P De laatste keer dat ik die rijstkoker heb gebruikt was ook al 2 jaar geleden. Volgens mij lag de verhouding zilvervliesrijst/water op 1 op 1,5 of zo...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Maverick! schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:20:
Ik ben gek op hotsauce en heb al een paar keer zelf verschillende recepten gemaakt.
Er is topic over het kweken van groenten en zaken als pepers. Daar kan je veel info vandaan halen.

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:21
vhal schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:21:
Nou ben ik het verre van een keukenprins maar morgen wil ik voor een klein gezelschap een simpele maaltijd maken. Zelf dacht ik aan nasi met wat extra dingen (oa zoetzure komkommer en sajoer sperzieboontjes) maar kan ik nu alvast wat zilvervliesrijst in een rijstkoker mikken en bewaren in de koelkast zodat ik morgen alleen nog de groenten hoeft toe te voegen?

Of werkt dat niet zo? :P De laatste keer dat ik die rijstkoker heb gebruikt was ook al 2 jaar geleden. Volgens mij lag de verhouding zilvervliesrijst/water op 1 op 1,5 of zo...
1 vingerkootje water boven de rijst. Je zou het vantevoren kunnen doen en morgen stomen maar met een rijstkoker is het zo weinig moeite dat ik het lekker morgen zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Als je de rijst wil bakken zou ik het sowieso een dag vantrvoren doen. Dan droogt de rijst beetje zodat hij 10x beter bakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 16:13

vhal

ಠ_ಠ

Dank @Boudewijn @bszz ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en toch de rijstkoker zojuist gebruikt die ik amper gebruikte. Dit ging eigenlijk prima al had de zilvervliesrijst die ik gebruikte nou niet echt een hele mooie korrel. Maar dat zal wel standaard zijn met die supermarktmeuk...

Nou ja, niemand die het merkt morgen als het weer opgebakt wordt voor de nasi :P

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 29-12-2018 21:54 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Ik ben nu op vakantie, maar ik heb dit uitgezocht een jaar terug. Ik kom hierop terug. Je begint wel in de goede periode, nu op zolder of in de vensterbank starten en dan in het voorjaar de tuin in. Volgende week meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
vhal schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:53:

Nou ja, niemand die het merkt morgen als het weer opgebakt wordt voor de nasi :P
Gewoon doen. En rustig bakken ,niet te gek kruiden. Als je de nasi als basis gebruikt om je andere gerechten mee op te dienen. Durf te experimenteren.

Voor de "echte" nasi-"feel": Breek een eitje door de nasi vlak voor het opdienen en hussel de nasi goed door elkaar. Hierdoor kleeft hij dan wat meer, geeft vaak een mooi effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Maverick! hier zijn er ook wel mensen mee bezig. Denk na over Led lampen die paars/rood licht afgeven. Planten nemen geen groen op - daarom reflecteren ze dat.

edit: ik ben wel lekker bezig, vergeet ik het topic te linken, excuus^2 Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 29-12-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Boudewijn die ei truuk werkt wel met een dag oude rijst of lassie droogkokende toverrijst. Als je het doet met net gekookte basmati oid dan wordt het wel een erg kleffe hap. Maar ik doe het vaak, als je wat langer doorbakt geeft het ei ook een leuk krokantje in de mond.
Sowieso maak ik er altijd een dun flensjesachtig omeletje bij dat ik dan in reepjes snij en door de nasi roer of erop leg. Daar zitten dan vaak wel meer kruiden en sambal in dan in de nasi. Zo deed mijn moeders moeder het en ik heb dat over genomen. Zo maak ik ook wel eens haar nasi (met lassi toverrijst, improba en smac) uit nostalgie ...

edit: excuus, die had in de vorige post gemoeten - dus helaas pindakaas dubbelpost.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 29-12-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:30:
@Boudewijn die ei truuk werkt wel met een dag oude rijst of lassie droogkokende toverrijst. Als je het doet met net gekookte basmati oid dan wordt het wel een erg kleffe hap. Maar ik doe het vaak, als je wat langer doorbakt geeft het ei ook een leuk krokantje in de mond.
Dun eitje erop komt er bij mij vaak nog bij >:).

Ik maak nasi goreng eigenlijk alleen met een dag oude rijst, anders vind ik het vaak niet zo heel mooi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 15:27
Boudewijn schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:33:
[...]

Dun eitje erop komt er bij mij vaak nog bij >:).

Ik maak nasi goreng eigenlijk alleen met een dag oude rijst, anders vind ik het vaak niet zo heel mooi worden.
En lekker met Trassi er doorheen neem ik aan? :-)

Ben zelf ook altijd bezig met koken, een van m’n favorieten is de Kippeling.

Ooit in kant en klare vorm begonnen te kopen bij Reas in Zoetermeer.

Toen pogingen gedaan om het na te maken.

Inmiddels van bloem en ei overgestapt op olijfolie en daarna door de kruim en na jaren eindelijk de consistency precies goed maar qua kruiden kom ik weliswaar in de buurt maar “it still needs a bit of work”.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
1nsane schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:13:
[...]

En lekker met Trassi er doorheen neem ik aan? :-)
De trassi even in olie aanbakken en daarna hierin de rijst bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:04
Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:11:
[...]

Ik ben nu op vakantie, maar ik heb dit uitgezocht een jaar terug. Ik kom hierop terug. Je begint wel in de goede periode, nu op zolder of in de vensterbank starten en dan in het voorjaar de tuin in. Volgende week meer.
Cool, thanks!!
Dan zsm zaadjes bestellen 🙂

@franssie en @Anoniem: 93986 dank voor de topic link d:)b

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
@franssie hier over Lassie Toverrijst beginnen, is wel een beetje vloeken in de kerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-05 22:07
Nasi goreng betekent als ik het goed heb gebakken rijst en dan maak ik het liever volgens dit recept: https://thewoksoflife.com...assic-chicken-fried-rice/

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik vind dit veel lekkerder dan met allemaal van die Indonesische kruiden er in.

Sowieso een fantastische site, staat ook een recept met kip in oestersaus in, die ik echt heerlijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gusto schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:25:
@franssie hier over Lassie Toverrijst beginnen, is wel een beetje vloeken in de kerk. ;)
Weet ik :P Maar om nostalgie redenen gebruik ik het soms nog. Misschien eens per twee jaar maar tsja - het is een smaak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gusto
Gelukkig heb ik die nostalgie niet, mijn moeder kon niet "koken". ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

SRB12 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:46:
Nasi goreng betekent als ik het goed heb gebakken rijst en dan maak ik het liever volgens dit recept: https://thewoksoflife.com...assic-chicken-fried-rice/

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik vind dit veel lekkerder dan met allemaal van die Indonesische kruiden er in.

Sowieso een fantastische site, staat ook een recept met kip in oestersaus in, die ik echt heerlijk vind.
Nasi Goreng is niets anders dan de restjes van de vorige dag die de volgende ochtend opgebakken worden samen met rijst en als ontbijt gegeten wordt. Er is dus eigenlijk geen vast recept voor, het is maar wat er nog over is en bij elkaar gegooid kan worden ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Daar heb je wel gelijk in, maar zorg wel voor dat het voldoende gekruid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja alhoewel rijst als basis gewoon met een beetje trassi en een klein beetje kurkuma en wat goede kecap prima is. Als je vrij eclectische gerechten hebt is heb je aan een echt simpele basis genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb trouwens gisteren wat haasjes geschoten ( eerste keer zelf... 4 stuks gestrekt, 2 in drijfjacht en 2 voor de voet in een bosje). Heb hazenrug, en hazenpeper gehad afgelopen weken meerdere malen. Lievre royale kan, maar heeft iemand nog een gek idee voor een haas? Anders wordt het alsnog rug+peper. Prima lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:46:
Ik heb trouwens gisteren wat haasjes geschoten ( eerste keer zelf... 4 stuks gestrekt, 2 in drijfjacht en 2 voor de voet in een bosje). Heb hazenrug, en hazenpeper gehad afgelopen weken meerdere malen. Lievre royale kan, maar heeft iemand nog een gek idee voor een haas? Anders wordt het alsnog rug+peper. Prima lekker...
Kijk je goed uit voor de kogeltjes, anders kan je weer naar de tandarts... ;)

Maar hazenrug, echt jaren geleden dat ik dat voor het laatst gegeten heb. In mijn horecatijd heb ik er tientallen aan tafel mogen fileren (met de bolle kant van een lepel) en daar kwamen door de jaren heen diverse (klassieke) bereidingen bij.

Ik heb net even in Ma Cuisine gekeken en daar heb ik al 4 pagina's aan haas gerechten in staan. Wat zoek je precies?

Ik zou het zelf best wel weer eens op die klassieke wijze lusten, dus bijvoorbeeld met een port saus, paddestoelen, pommes duchesse, haricot verts etc.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op maandag 31 december 2018 @ 01:46:
[...]

Kijk je goed uit voor de kogeltjes, anders kan je weer naar de tandarts... ;)
tot nu toe 1 loodje gemist, die had mijn moeder met kerst. Ouch.
Maar hazenrug, echt jaren geleden dat ik dat voor het laatst gegeten heb. In mijn horecatijd heb ik er tientallen aan tafel mogen fileren (met de bolle kant van een lepel) en daar kwamen door de jaren heen diverse (klassieke) bereidingen bij.
Yup zo moet ie. Was ff proberen maar gaat best goed.
Ik heb net even in Ma Cuisine gekeken en daar heb ik al 4 pagina's aan haas gerechten in staan. Wat zoek je precies?
Iets creatiefs zonder afbreuk te doen aan het prachtige stukje vlees.
Ik zou het zelf best wel weer eens op die klassieke wijze lusten, dus bijvoorbeeld met een port saus, paddestoelen, pommes duchesse, haricot verts etc.
dat is heerlijk ;). Rode kool, spruitjes dat soort spul. Heb dat nu paar keer gehad en vroeg me dus af wat er nog meer mee kan. Merk dat iedereen ze heel klassiek bereidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
*knip* off-topic.

[ Voor 90% gewijzigd door naitsoezn op 31-12-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:00:
[...]
tot nu toe 1 loodje gemist, die had mijn moeder met kerst. Ouch.

[...]

Yup zo moet ie. Was ff proberen maar gaat best goed.
[...]

Iets creatiefs zonder afbreuk te doen aan het prachtige stukje vlees.

[...]
dat is heerlijk ;). Rode kool, spruitjes dat soort spul. Heb dat nu paar keer gehad en vroeg me dus af wat er nog meer mee kan. Merk dat iedereen ze heel klassiek bereidt.
Het fileren moet je inderdaad even onder de knie krijgen, maar dat gaat best snel. Karkas met de smalle kant naar je toe en dan een puntige lepel onder de haasfilet wurmen. En dan met één lange duw naar voren heb je zo die hele filet er af mits het vlees een beetje gaar is.

Haas heeft nou eenmaal een hele specifieke krachtige smaak, er is niet zo heel veel te verzinnen wat daar goed bij past behalve die aardse wintersmaken die we al eeuwen gewend zijn.

Misschien iets in Indiase stijl met Curry Madras, tomaat en yoghurt, dus een haas curry i.p.v. een lamscurry?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zat me af te vragen of mensen hier ervaring heeft met het koken voor grotere groepen? Het is namelijk zo dat ik gevraagd ben om een winter-BBQ voor ongeveer 80 man te (mede-)organiseren.

Het vlees is op zich eenvoudig. 3 stokjes sate, een worst en een hamburger PP. Daarvoor wordt er 2x 1m BBQ gehuurd waarop alles klaargemaakt wordt (niet iedereen gaat tegelijk eten). Voor servies wordt al gezorgd, alsmede de drank.

Echter zit ik nog na te denken over de salades en het stokbrood. Mijn gut-feeling zegt ongeveer 100gr salade per persoon en een kwart stokbrood. Dit zal betekenen dat ik totaal 8Kg salade (vlees/aardappel/huzaren/zalm) en 20 stokbroden nodig heb.

Uiteraard wil ik voorkomen dat ik straks een kliko vol salades hebt of dat mensen uitgehongerd vertrekken. Zijn er mensen uit de horeca/catering die kunnen aangeven of ik een beetje een goede schatting heb?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Standeman misschien dat @Paganstars hier wat over kan zeggen, die doet wel eens BBQ catering dacht ik? Maar die lurkt meer in het BBQ topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Standeman schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:43:
Echter zit ik nog na te denken over de salades en het stokbrood. Mijn gut-feeling zegt ongeveer 100gr salade per persoon en een kwart stokbrood. Dit zal betekenen dat ik totaal 8Kg salade (vlees/aardappel/huzaren/zalm) en 20 stokbroden nodig heb.

Uiteraard wil ik voorkomen dat ik straks een kliko vol salades hebt of dat mensen uitgehongerd vertrekken. Zijn er mensen uit de horeca/catering die kunnen aangeven of ik een beetje een goede schatting heb?
Het hangt denk ik een beetje van het publiek en de omstandigheden af. Laat in de avond met bierdrinkers zal er waarschijnlijk weinig groenvoer gegeten worden. In de middag met "gezond" levende mensen zal de salade veel meer aftrek vinden denk ik.

Kun je de slager die het vlees gaat leveren niet om een indicatie vragen? En wat jij hier salade noemt mag eigenlijk die naam niet dragen, het bestaat merendeels uit mayonaise.... ;) Ik zou daar zeker een gedeelte van vervangen door echte salade, dus met sla, tomaat, wortel etc. Dus een beetje frisse tegenhanger voor al dat BBQ vet.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:51
Ik zat me af te vragen of mensen hier ervaring heeft met het koken voor grotere groepen? Het is namelijk zo dat ik gevraagd ben om een winter-BBQ voor ongeveer 80 man te (mede-)organiseren.

Het vlees is op zich eenvoudig. 3 stokjes sate, een worst en een hamburger PP. Daarvoor wordt er 2x 1m BBQ gehuurd waarop alles klaargemaakt wordt (niet iedereen gaat tegelijk eten). Voor servies wordt al gezorgd, alsmede de drank.

Ik ga gemiddeld uit van 150gr vlees, 125 gr salade en koolhydraten. Dit is een gemiddelde voor zowel mannen als vrouwen. Ga uit van ongeveer 300~400 gr per man en voor vrouwen tussen de 250 en 350 gr

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoort er nog een broodje bij de hamburger?

Denk dat het vooral aan de groep ligt idd. En of er eventueel ruim is gelunched met een museum vantevoren of juist een marathon is gelopen ;) Ik zou het niet redden met die 5 stukjes vlees, maar vele anderen hebben al genoeg na 2 vd 3 opties. Lastig altijd, gemiddeld gezien zou ik zeggen dat je schatting wel aardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik ging altijd uit van rond de 600gr aan eten pp. Excl. saus en dat soort spul. Overhouden doe je toch. Je zal namelijk altijd meer als 80 stuks van alles moeten hebben. Sate gaat altijd hard maar worst weer minder. Iemand die geen hamburger lust kan je moeilijk tegen zeggen jammer joh, die geef je dus bijvoorbeeld 4 stokjes sate.

Vette salades niet teveel doen, blijft altijd over. Doe liever een frisse rauwkost of groene salade. Brood wil je niet tekort hebben, net als vlees trouwens, daar sla je echt een flaterfiguur mee.

En ik doe altijd iets van groente erbij of gewoon wat champignons met een kruidenolie ofzo. En zorg voor 1 of 2 chafing dishes om wat warm te houden. Zeker in het begin wil je wat voorgebakken hebben liggen. En later is het handig om wat warm te houden wat klaar is maar niet zo hard loopt.

En zorg dat je laat zien dat alles goed is gekoeld. Tempex boxen met ijs of iets dergelijks. Zeker geen schalen met ongekoeld vlees in het zicht!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 03-01-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zo, @Standeman heeft in ieder geval nu wel wat "food for thought" gekregen denk ik zo ;) Maar goede tips allemaal om te zorgen dat niemand iets te kort komt en je (hopelijk) niet teveel hoeft weg te gooien.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb gisteren pizzadeeg in de nieuwe kitchenaid gedaan en kwam er vandaag achter dat het deeg te lang is gekneed (heel draderig). Dan is het of het ronde archief of experimenteren.

Opgebold, wat pompoenpitten en op de pizzasteen gezet met 2 bakjes water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZgwKOgUmXJX49lAnWjsr73zs/medium.jpg

detailshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KzAied9kLH7ErW73Kjl16XFH/thumb.jpg

Grappig dat hij gistig ruikt terwijl er maar 1 gram in zit. Goed krokante korst en fijn binnenwerk. Wel wat stugger dan gewoon witbrood, het lijkt wel zuurdesem. Smaak is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:58:
Ik heb gisteren pizzadeeg in de nieuwe kitchenaid gedaan en kwam er vandaag achter dat het deeg te lang is gekneed (heel draderig). Dan is het of het ronde archief of experimenteren.

Opgebold, wat pompoenpitten en op de pizzasteen gezet met 2 bakjes water.
[Afbeelding]

detailshot

[Afbeelding]

Grappig dat hij gistig ruikt terwijl er maar 1 gram in zit. Goed krokante korst en fijn binnenwerk. Wel wat stugger dan gewoon witbrood, het lijkt wel zuurdesem. Smaak is prima.
Mijn vader bakte vroeger ook altijd (volkoren) zuurdesem brood wat vers uit de oven met een knapperig korstje en een lekkere kaas altijd overheerlijk was. Helaas maakte hij met hetzelfde deeg ook regelmatig pizza's en die vielen toch wat minder in de smaak...

We kregen het hem niet aan het verstand dat we graag toch wat luchtiger deeg gezien hadden voor een pizza ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Mijn pizza's zijn inderdaad een stuk luchtiger en harder rijzend aan de rand (en dunner in het midden). Wel bizar dat 3-4 pizza's (200 gr per stuk) gewoon een brood vormen :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Boudewijn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:58:
Mijn pizza's zijn inderdaad een stuk luchtiger en harder rijzend aan de rand (en dunner in het midden). Wel bizar dat 3-4 pizza's (200 gr per stuk) gewoon een brood vormen :X.
Ik maak af en toe brood van pizzadeeg en ik kan van het deeg van 2 pizza's een Franse bol maken die zo groot is dat je met 4 volwassenen er een goede broodmaaltijd van hebt.

Mijn vrouw is jaren terug afgevallen met weightwatchers en als we een keer pizza aten kon ze de rest van de dag bijna niks hebben, een pizza was namelijk 16 punten en ze mocht er 21 per dag en een boterham was meen ik 0,5 punt. Reken maar uit, echt ontzettend veel calorieën gaan er in een pizza.

Ik heb nog even gezocht naar foto's van mijn pizzabrooddeeg, maar kan alleen maar bolletjes deeg vinden momenteel in de collectie foto's en niet de foto's van de broden die klaar zijn.

edit: toch nog wat gevonden en nee, helaas is dit niet mijn eigen keuken (was dat maar waar...):

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ao84x.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 03-01-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 21:28
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:27:
Even buiten kerstmis om, ik heb net bij mingfangwang het volgende besteld:

[...]

Bestellen ging soepel, leuk is dat ik 1 saus vergeten was en je krijgt gelijk melding dat je een receptuur nog moet kopen om het gerecht compleet te maken, goed over nagedacht en erg fijn als klant!

Na het kopen kan je gelijk de gekochte recepten downloaden, werkt prima. Recepten zijn per 2 personen gemaakt, dus zelf even verhogen/verlagen. Er staat ook iets interessants over een abonnement, maar dat is nog niet actief (daar zou ik wel interesse in hebben).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je hier al iets van gemaakt hebt en of het inderdaad hetzelfde smaakt als van de chinees :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48

Standeman

Prutser 1e klasse

@bvk, @Paganstars & @Anoniem: 93986

Bedankt voor de tips! :)

Ik denk dat ik dan qua hoeveelheid wel redelijk ok is. Het publiek is vrij divers, ergens tussen de 5 en 80 jaar oud.
De BBQ is meer een "extratje" bij het feestje en komt in de plaats van de borrelnootjes, chips en wat andere versnaperingen. Daarom is het budget ook vrij beperkt. Gelukkig heb ik wel voor kunnen lobbyden dat er geen diepvries-hamburgers worden geserveerd :X

Ik ga wel meer voor wat verse groene salade, vegetarische groentespiezen (met champignons, paprika en ui) en extra brood.

@Aikon
Ja, het broodje zit bij de hamburger. Dat vult lekker!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had de zaden hier gekocht en werden perfect geleverd:

https://www.peperzaden.nl/

Vervolgens heb ik boeken uitgezocht en deze is een aanrader en ook goedkoop:

https://www.bol.com/nl/p/chilipepers/9200000052047625/
HansieGansie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:52:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je hier al iets van gemaakt hebt en of het inderdaad hetzelfde smaakt als van de chinees :+
Nog niets mee gedaan behalve nog meer recepten gekocht. Ik moet tijd vinden om naar de toko te gaan, maar door de week ben ik te druk met werk en de komende 9 weekeinden zijn al volgeboekt, het is helaas even niet anders, maar van koken komt weinig terecht.

Dat dacht ik op te lossen door online mijn eten te bestellen, gaat net de deurbel en iedereen zit klaar voor kip met patat, komt de kipbutler 8 xxl frikandellen brengen. Ik dacht dat hij een fout gemaakt had, maar ik had met mijn slaperige kop die dingen besteld 8)7 8)7 , gaat lekker hier :D

Morgen eerst maar even uitslapen voordat ik aan de slag moet met klusjes en zondag hele dag vrienden op bezoek. Ik post hier zeker als ik ermee aan de slag ga, maar als je heel nieuwsgierig bent zou ik zelf iets van 3 euro eraan besteden en het zelf gaan maken, hobbykok moet klussen in huis en 2 keer op vakantie de komende weken en tijd om te koken is er niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 04-01-2019 19:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Had iemand dit al gezien?

https://www.telegraaf.nl/...tjes-peper-hebben-functie

Ik wist het niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
De laatste keer dat ik zo'n potje in handen heb gehad was 20 jaar geleden om het in de prullenbak te kieperen. Sindsdien uit de molen, sinds kort gevuld met kubebenpeper ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

gemalen specerijen uit een potje?
Jakkes. Kun je net zo goed wat zand over je eten strooien... :+

Dat wat in die supermarkt potjes zit is al jaaaaaren zo dood als een pier (qua smaak en geur).

Maar dat geldt niet alleen voor peper. Muskaatnoot, kaneel, kardemon, piment e.d.; allemaal van die smaakmakers die vers geraspt/gemalen gewoon zoveel meer je smaakpapillen en je neus verwennen! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook een pepermolen, maar het ging mij om de manier waarop je dat potje moet gebruiken als je hem een keer buiten je eigen keuken tegenkomt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:12:
Ik heb ook een pepermolen, maar het ging mij om de manier waarop je dat potje moet gebruiken als je hem een keer buiten je eigen keuken tegenkomt :P
Hard wegrennen/negeren/vernietigen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
ehtweak schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:54:
gemalen specerijen uit een potje?
Jakkes. Kun je net zo goed wat zand over je eten strooien... :+

Dat wat in die supermarkt potjes zit is al jaaaaaren zo dood als een pier (qua smaak en geur).

Maar dat geldt niet alleen voor peper. Muskaatnoot, kaneel, kardemon, piment e.d.; allemaal van die smaakmakers die vers geraspt/gemalen gewoon zoveel meer je smaakpapillen en je neus verwennen! :)
Dit vind ik dus echt zo overdreven. Het zal vast iets schelen, maar ik heb altijd prima smaak met kaneel, nootmuskaat etc. uit een potje.
Klinkt een beetje als zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
Enige wat echt snel schijnt te vergaan is paprikapoeder. Daar gebruik ik dan ook veel van dat het de kans niet krijgt echt oud te worden. :+ (Want waar vervang je het mee?)

Zolang je bij de kant en klaar pakjes weg blijft sta je al 10 strepen voor op de rest. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2019 09:57 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

barrymossel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Dit vind ik dus echt zo overdreven. Het zal vast iets schelen, maar ik heb altijd prima smaak met kaneel, nootmuskaat etc. uit een potje.
Echt. Het maakt een beduidend verschil.
zie ook hier wat uitleg over b.v. kaneel: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Enne, vooral de geur en de 'scherpte'/'frisheid' van de smaak van zowel vers gemalen kaneel en muskaatnoot zijn beduidend intenser dan die van de voorgemalen versies.
Maar idd, je merkt het pas, als je de 'verse' variant hebt gebruikt. :|
En, als je het verschil niet merkt c.q. proeft, tja... :+

Het heeft trouwens niks te maken met die überdure onzin kabels. Want daar gaat het vooral om de prijs. Terwijl dat hier helemaal geen rol speelt... Voorverpakte kruiden in de supermarkt zijn juist vaak veel duurder/hoeveelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 05-01-2019 12:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Echt. Het maakt een beduidend verschil.
zie ook hier wat uitleg over b.v. kaneel: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Enne, vooral de geur en de 'scherpte'/'frisheid' van de smaak van zowel vers gemalen kaneel en muskaatnoot zijn beduidend intenser dan die van de voorgemalen versies.
Maar idd, je merkt het pas, als je de 'verse' variant hebt gebruikt. :|
En, als je het verschil niet merkt c.q. proeft, tja... :+

Het heeft trouwens niks te maken met die überdure onzin kabels. Want daar gaat het vooral om de prijs. Terwijl dat hier helemaal geen rol speelt... Voorverpakte kruiden in de supermarkt zijn juist vaak veel duurder/hoeveelheid.
Natuurlijk zijn verse kruiden en specerijen altijd wel lekkerder. Maar het is ook een afweging tussen prijs, gemak en de mate waarin je dat kruid of specerij gebruikt.

Als voorbeeld Oregano wat ik redelijk vaak gebruik maar ook weer niet zoveel. Dat kan je vers kopen maar begint na een paar dagen al te verleppen. Ik heb laatst bij de Hanos zo'n "bunch" gedroogde takken gehaald (het lijkt wel wiet ;) ) wat al weer veel lekkerder is dan uit een potje. Maar ook die takken zullen met een half jaartje al weer hun geur en smaak gaan verliezen denk ik terwijl het nog niet op is.

Maar inderdaad dan nog altijd beter dan een potje waar bij aankoop al bijna geen smaak en geur meer aanzit. Maar wat moet je dan, 365 dagen per jaar een kruidentuin beheren om het maar dagelijks vers te kunnen plukken? Voor kruiden die je misschien maar 1x per week of maand gebruikt?

Natuurlijk zijn de kruidenpotjes bij de supermarkt relatief duur, maar wat moet je nou met een groot verpakking laurier, dragon of kurkuma van een kilo... En gek genoeg zijn bijvoorbeeld die Jonnie Boer/Euroma potjes bij de Hanos net zo duur als bij de Jumbo.

Dus ja, waar mogelijk bij voorkeur vers malen/gebruiken maar dat is gewoon lang niet altijd haalbaar of praktisch.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Natuurlijk zijn verse kruiden en specerijen altijd wel lekkerder. Maar het is ook een afweging tussen prijs, gemak en de mate waarin je dat kruid of specerij gebruikt.

Als voorbeeld Oregano wat ik redelijk vaak gebruik maar ook weer niet zoveel. Dat kan je vers kopen maar begint na een paar dagen al te verleppen. Ik heb laatst bij de Hanos zo'n "bunch" gedroogde takken gehaald (het lijkt wel wiet ;) ) wat al weer veel lekkerder is dan uit een potje. Maar ook die takken zullen met een half jaartje al weer hun geur en smaak gaan verliezen denk ik terwijl het nog niet op is.

Maar inderdaad dan nog altijd beter dan een potje waar bij aankoop al bijna geen smaak en geur meer aanzit. Maar wat moet je dan, 365 dagen per jaar een kruidentuin beheren om het maar dagelijks vers te kunnen plukken? Voor kruiden die je misschien maar 1x per week of maand gebruikt?

Natuurlijk zijn de kruidenpotjes bij de supermarkt relatief duur, maar wat moet je nou met een groot verpakking laurier, dragon of kurkuma van een kilo... En gek genoeg zijn bijvoorbeeld die Jonnie Boer/Euroma potjes bij de Hanos net zo duur als bij de Jumbo.

Dus ja, waar mogelijk bij voorkeur vers malen/gebruiken maar dat is gewoon lang niet altijd haalbaar of praktisch.
Ik dacht dat gedroogde oregano juist sterker van smaak en geur was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik dacht dat gedroogde oregano juist sterker van smaak en geur was...
Dat is dan omdat het geconcentreerd is, alle water is er immers uit. Als je verse oregano gebruikt heb je veel meer takjes nodig, maar is dat IMHO wel lekkerder.

En tussen gedoogd en gedroogd heb je dus ook verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kCX1qVDh.jpg

Geef mij dan die hele takken maar i.p.v. dat potje ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Heeft iemand ervaring met een elektrische mandoline?
Ik zie genoeg bij bijvoorbeeld bol.com, maar daar zie ik zowel positieve als negatieve reviews.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 09:11

NoTimeRemains

I know

Zondagskindje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:16:
Heeft iemand ervaring met een elektrische mandoline?
Ik zie genoeg bij bijvoorbeeld bol.com, maar daar zie ik zowel positieve als negatieve reviews.
koop gewoon een handmatige, net zo snel, van t weekend een paar wortels, komkommer en een courgette er doorheen getrokken. Moest allemaal dezelfde maat hebben voor de bibimbap en ik was in minder dan 5 minuten klaar. Even afspoelen en juh.

ik heb deze unit: https://www.bol.com/nl/p/...g10YJJZQ.1.4.ProductImage

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 15:29
Ik heb een Gefu mandoline (en een paar mooie littekens) voor handmatig en als ik echt heel veel moet doen pak ik de keukenmachine die op de Kenwood kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Ik heb m'n oog laten vallen op deze mandoline Maar ik zie weinig reviews.
Ik heb liever een elektrische, ik ben niet zo gek op littekens :+

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 15:29
Ach, al spelende leert men. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Liever voorkomen dan genezen.
Ik ken mezelf, ben niet zo'n keukenprinses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
Help! Ik zoek een tip!

Als ik pastasaus maak en ik heb haast dan doe ik dit eigenlijk altijd met 2 blikjes tomatenblokjes en 1 blikje puree. Alleen de puree is best zuur en dat beinvloed de smaak behoorlijk.

Moet ik de puree eerst uitbakken/ontzuren bij het vlees? Of de saus dik maken met zetmeel?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Pagina: 1 ... 48 ... 109 Laatste