Het afgevlakt, en 'makkelijker' .Gonadan schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:42:
[...]
Veel sauzen en oliën haal ik inderdaad ook gewoon bij de toko, zeker als het een voor Hollanders wat minder bekende variant is.
Sommige producten van de toko staan echter ook gewoon bij de AH, het is ook weer niet zo dat alles bij een gewone supermarkt ruk is. Een toko biedt gewoon veel meer keuze en is vaak minder aangepast op de Nederlandse interpretatie van de smaken.
Neem deze dan uit de aziatische ingredientenlink:[...]
Wat is er met die vissaus dan?
[...]
Versus:ingrediënten: water, zout, 13% visextract, invertsuikerstroop, suiker, voedingszuur (azijnzuur)
rijping: volgens mij niet, lijkt een mix / mengsel, vandaar ook het toegevoegde voedingszuur
Ofingrediënten: Ansjovis-extract (77%), zout (20%) en suiker (3%)
rijping: tot 18 maanden gerijpt
Zowel qua rijping als qua ingredienten scheelt het nogal. En dat geldt voor al die spullen. Ook als je naar gula djawa kijkt zie je een roomborstplaatkleurig product in de supermarkt liggen en een donkerbruine bij de toko. Die laatste smaakt veel dieper. Oestersaus etc is ook allemaal heel anders.ingrediënten: ansjovis (70%), zout, suiker, fructose
rijping: 2 jaar gerijpt
En ja er is een daadwerkelijk lekkere conimex te krijgen bij de ah:

Oh wacht dat is gewoon Bango (of ABC) ketjap (het staat nog in het flesje gestanst) met een conimex wikkel eromheen.
Gefeliciteerd!mormegilmaster schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:51:
Ook ik ben lekker aan het kerstmenu aan het werk.
Omdat ik een anova sous vide circulator heb staat deze natuurlijk weer hoog op het lijstje om wat werk te verzetten tijdens kerst.
Ik heb een gastronorm bak bij de Hanos gekocht met deksel. Kost iets van 12E ofzo.Die grotere hoeveelheden bij kerst geven alleen een probleem waarvan ik wist dat het eraan zat te komen: een mooie bak om die anova in te plaatsen. Heeft iemand een tip voor een beetje een prima bak zonder dat het teveel geld kost? Zelfde overigens voor een vacumeerapparaat...
Anders een pan of zelfs een aquarium, werkt prima.
Sous vide dus jaHeeft iemand een idee?
Dat is inderdaad bij eend een mooie optie. Punt is dat de eend op deze manier bereid gaat worden:
https://ottolenghi.co.uk/...range-and-star-anise-shop
Ik weet niet of de saus en de wijn gaan botsen.
Nee ik houd dit gerecht wat subtieler na de bombastische eend en de stevige haas. Dus de heilbot wordt even kort geblust in wat bubbels. Erwtjes + in boter gegaarde prei + mousseline erbij en als ik tijd over heb een krokantje van wonton. (ik neem 2 wonton vellen, bevochtig ze, leg ze op elkaar en zorg dat alles goed hecht, steek dan met een steker een cirkel uit en frituur die. Het vocht tussen de vellen zorgt dat je een soort golfballetje krijgt. Grappige gimmick, meer nietrighthand schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:32:
[...]
Die Heilbot, ga je daar nog saus bij doen? Anders is een witte Bordeaux of een mooie muscadet ook een leuke en verrassende keuze, in plaats van de standaard Chardonnay met de hazelnoot/roomboter twist.
Eend schreeuwt standaard om een goede Bourgogne of een rijpe cru Beaujolais. Sinaasappel tinten wil ook wel eens bij de goed gerijpte Rhone wijnen naar boven komen. Zou echt even een goede wijnhandel vragen.
P.s. laatst een Guigal Condrieu gedronken die ook uitstekend die eend en citrusfruit aankan.
Qua wijn: Ik had op mijn shortlist staan:
Malbec --> Prima optie, kan botsen maar de rest heeft ook minpunten.
Tempranillo --> Idem dito.
Barolo --> Mooi combinatie, maar het is de amuse. Na een goede barolo wordt de rest van de wijn apprecieren lastig. Dit speelt minder bij de andere 2 rode wijnen, maar ook wel.
Gewurztraminer --> Is dit nog een optie? Volgens mij kan het aardig met de kruidigheid en de sinaasappel, en als je een wat stevigere neemt wordt het niet compleet overstemd door de eend.
Tijd voor een wijncursus voor deze jongen volgend jaar

On a different note:
Mijn eerste stokbroodjes liggen te rijzen