ehtweak schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:15:
[...]
Ach ja, niks mis mee, toch:
Plantaardige oliën 78% ((koolzaad, palm, volledig geharde palm, volledig gehard palmvet, zonnebloem: in wisselende hoeveelheden), lijnzaad 0,5%), water, zout 1,5%, emulgatoren (SOJALECITHINE, mono- en diglyceriden van vetzuren), aroma’s, voedingszuur (citroenzuur), natuurlijke aroma's, vitamines A en D, kleurstof (caroteen)
En deze uitspraak (marketing bs) is al helemaal zum kotzen:
Als je van traditioneel koken en bakken houdt, neem je het pakje margarine van Blue Band.

Tja, het is dus nog veel erger dan alleen maar olie, bindmiddel en water, maar ook nog eens met allerlei toegevoegde stoffen.
[...]
Margarine en al die andere 'geknutselde' producten gebruik ik al jaren niet meer.
Om te bakken meestal boter + olijfolie.
Hangt een beetje af van wat je wil gaan bakken qua smaak...
Uiteraard moet je geen delicate ongefilterde olijfolie gaan gebruiken om in te bakken. Want dan verbranden de achtergebleven plantaardige delen en dat wil je ook niet.
Hier dus idem dito, gewoon eenvoudige olijfolie geschikt voor warme gerechten (Jumbo Mild) en/of roomboter. En de Monini Toscane IGP alleen voor de salades en andere koude gerechten.
Het mooiste en lekkerste bakresultaat krijg je met echte karneboter van
rauwe melk. Maar daar is in Nederland gewoon lastig aan te komen...
Af en toe verkrijgbaar bij sommige zuivelboerderijen.
Of vers gebakken brood (niet
afgebakken) met gewoon wat verse rauwe karneboter. Simpel & (h)eerlijk.
tip: ga maar eens zoeken op geharde/gemodificeerde vetten. En de stabiliteit van dierlijke versus plantaardige vetten bij verhitting e.d.
Dank voor de tip, als ik het ergens tegenkom zal ik het zeker eens proberen. Ik heb ook al Buffel boter zien liggen, ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik verbaasde me gewoon om dat margarine verhaal en hoe Loetje erbij gekomen is om dat te gebruiken i.p.v. olie of echte boter.
@
Amanoo Dank voor het delen van je recept en welkom in het topic

Maar wat is hier precies Japans aan als ik vragen mag?
Het komt op mij over als een recept wat Japanners gebruiken als ze een poging willen doen om Europees te koken gezien de ingrediënten. Een beetje vergelijkbaar met de recepten die je hier in NL kan vinden om zogenaamd Japans te koken...
Yuzu nodig voor een recept? Neem maar gewoon Limoen. Kombu? Elk zeewier is goed etc. etc. Of een Ramen recept waarbij je een kippenbouillon blokje pakt, hard gekookte eieren en noodles van Conimex en dergelijke.
Lees dit a.u.b. niet als een aanval want het zal ongetwijfeld prima smaken. Maar ik vroeg het me gewoon af...