Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:57
assn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:46:
Ik ben zelf een enorme frituur fanaat. Alles wat uit de frituur komt vind ik heel chill. In Amsterdam heb je The Beef Chief zitten, die maken naar mijn mening echt de beste fried chicken burgers. Nu wil ik deze week zelf fried chicken burgers maken, zijn er mensen die dit vaker doen? Ik heb verschillende recepten en vooral verschillende soorten paneermiddelen. Bloem, panko, cornflakes, popcorn, noem het maar op. Maar ben benieuwd naar jullie mening.
Op Tasty staan heeeeel veel recepten voor frituur, wat lekker is hangt ook van jezelf af :-)

mijn systeem!

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:36

Aight!

'A toy robot...'

assn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:46:
Ik ben zelf een enorme frituur fanaat. Alles wat uit de frituur komt vind ik heel chill. In Amsterdam heb je The Beef Chief zitten, die maken naar mijn mening echt de beste fried chicken burgers. Nu wil ik deze week zelf fried chicken burgers maken, zijn er mensen die dit vaker doen? Ik heb verschillende recepten en vooral verschillende soorten paneermiddelen. Bloem, panko, cornflakes, popcorn, noem het maar op. Maar ben benieuwd naar jullie mening.
Panko en cornflakes vindt ik het lekkerst!

Kwestie van proberen wat jij zelf het lekkerst vindt. Maar voor mij geeft dat een mooie krokantheid :).

Ook lekker gewoon met stukjes gemarineerde en gepaneerde kippendij uit de frituur!!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:39
Ik heb een zak spareribs in mijn vriezer gevonden, geen idee hoe en wat. Wel dat ze rauw en onbewerkt zijn.
Als het goed is zijn ze nu ontdooid, zodat ik even kan kijken wat het precies zijn. Ik vermoed dat het kalfsribben zijn.

Straks maar eens marineren voor een mooie sessie in de oven later deze week. Wel ff sous vide voorgaren

Op croquetten kleurt panko niet mooi, doet het dat wel op kip? ;)

Mijn marinade is iets geworden als:

200ml kecap (bango uiteraard)
stuk gember
knoflook
2 rawits
petis udang
2 uitjes
en een klein beetje koffie om het iets minder zoet te maken

Boudewijn wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:52 (30%)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_
Ik kook graag, kijk wat ik maak

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:08:
Ik heb een zak spareribs in mijn vriezer gevonden, geen idee hoe en wat. Wel dat ze rauw en onbewerkt zijn.
Als het goed is zijn ze nu ontdooid, zodat ik even kan kijken wat het precies zijn. Ik vermoed dat het kalfsribben zijn.

Straks maar eens marineren voor een mooie sessie in de oven later deze week. Wel ff sous vide voorgaren

Op croquetten kleurt panko niet mooi, doet het dat wel op kip? ;)

Mijn marinade is iets geworden als:

200ml kecap (bango uiteraard)
stuk gember
knoflook
2 rawits
petis udang
2 uitjes
en een klein beetje koffie om het iets minder zoet te maken
Hmm, koffie er doorheen, wil ik ook wel, ik ben alleen enigszins “geremd”.

Why?

Vrouwlief, die maakt het gezegde waar, wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.

Ze heeft een eigen boerenbedrijf en het heeft me lang gekost om haar uberhaupt aan de vis te krijgen (wel zo dat ze me nu tegenwoordig smeekt om zalmfilet klaar te maken, wat toch qua smaak wat aanweziger is dan de meeste witvis :-P ).

Koffie moet ze niks van hebben, ze vind zelfs dat ik moet stoppen met koffie drinken omdat ik daarna altijd ‘s ochtends naar het kleine kamertje ga :+

Enfin, dat wordt gewoon door de marinade gooien een keer en duimen dat ze het heerlijk vind want dan komt het wel goed :-P

Vanavond ga ik Shakshuka maken naar eigen recept met gehaktballetjes (erg lekker erbij! Gewoon kleine ballen braden en ff mee laten stoven als de eieren erin gaan).

En nee, vrouwlief weet nog van niks :-P

mijn systeem!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Spare ribs zijn altijd lekker :9

Ik was toch in de buurt en had wel weer trek in een goede Ramen, dus heb ik de Japanse winkel maar weer een bezoekje gebracht. En meteen maar 3 zakken Katsuobushi gekocht, dat spul is echt moeilijk te krijgen en heb ik weer wat voorraad. Plus natuurlijk Kombu, Miso, gedoogde shii-take, Mirin en goede noodles.

En de slager had varkenspoten liggen, samen met een hamschijf gaat dat een heerlijke bouillon worden:

Hai!

Specs

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:00:
Spare ribs zijn altijd lekker :9

Ik was toch in de buurt en had wel weer trek in een goede Ramen, dus heb ik de Japanse winkel maar weer een bezoekje gebracht. En meteen maar 3 zakken Katsuobushi gekocht, dat spul is echt moeilijk te krijgen en heb ik weer wat voorraad. Plus natuurlijk Kombu, Miso, gedoogde shii-take, Mirin en goede noodles.

En de slager had varkenspoten liggen, samen met een hamschijf gaat dat een heerlijke bouillon worden:

[Afbeelding]

Hai!
Oehh jum jum! Geniet ervan!

mijn systeem!

• Boudewijn
Ziet er goed uit.

Ik ben de vriezer aan het leegeten en had die spareribs ooit gekocht voor een bbq ofzo. (Gedateerd op aug18).
Ben er zelf geen enorme fan van maar ga ze straks 35u ofzo in de sous vide gooien en dan afgrillen in de oven. Worden vast eetbaar :)

• bvk

bvk

1nsane schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:02:
[...]

Oehh jum jum! Geniet ervan!
Gaat zeker lukken! Alleen moet ik nog "even" wachten, ik ga de bouillon echt lang laten trekken deze keer.
Boudewijn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:03:
Ziet er goed uit.

Ik ben de vriezer aan het leegeten en had die spareribs ooit gekocht voor een bbq ofzo. (Gedateerd op aug18).
Ben er zelf geen enorme fan van maar ga ze straks 35u ofzo in de sous vide gooien en dan afgrillen in de oven. Worden vast eetbaar :)
35 uur, is dat niet erg lang???

Specs

• Boudewijn
Vond ik ook maar dit klinkt wel goed:
https://www.seriouseats.c...ribs-recipe-food-lab.html

• bvk

bvk

Alleen gebruik jij dan een andere rub/marinade en geen vloeibare rook, krijg je dan wel hetzelfde resultaat?

En het kan ook in 12 uur lees ik op een hogere temperatuur. Eens kijken wat er eerder klaar is, jouw spareribs of mijn Ramen... ;)

Specs

• 1nsane
Tja, ik ben meer van “control + flavour”.

Ja, sous vide is makkelijker onder controle te houden maar de échte Texas BBQ smaak is gewoon niet te repliceren of je nu rookvloeistof toevoegt of niet.

Als het effe kan gaan de ribs hier op het eind nog even op lage temp op mn bbq voor 20 min.

Maargoed, ieder zn ding natuurlijk :-)

Juist die onregelmatigheid van een hoopje kolen hoort bij ribs als je het mij vraagt.

Edit: aug 2018 voor Ribs mag geen probleem zijn als ze vakkundig verpakt zijn. Ik heb laatst kip uit 2017 klaargemaakt en dat was ook prima.

1nsane wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:24 (9%)

mijn systeem!

• Boudewijn
Ze zijn gevacumeerd bij -22c bewaard dus dat is prima.

Ik houd niet dat recept aan, alleen die temperatuur ;) .

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-02 11:22
Boudewijn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:03:
Ziet er goed uit.

Nice, vorige week heb ik ook ribs sous vide gedaan. Daarna wel afgebrand op de bbq ipv oven, maar lekker zullen ze vast worden. Ik heb ongeveer 24 uur op 67 graden aangehouden. Daarna op gloeiend hete BBQ grillen, en ondertussen in de BBQ saus zetten. Mag best hard aangebakken! Van waterbad tot bord was nog geen 10 minuten. Heerlijk!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:40
Heb hier zojuist de laatste spareribs van zondag nog even opgewarmd. Wel minder dan zondag, maar nog steeds goed te eten.
Ik heb overigens wel vloeibare rook gebruikt in de saus om te lakken, maar had van mij wel wat sterker gemogen (echter is de vrouw geen fan).

Oneplus One Review & Specificaties

• bvk

bvk

1nsane schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:22:
[...]

Tja, ik ben meer van “control + flavour”.

Ja, sous vide is makkelijker onder controle te houden maar de échte Texas BBQ smaak is gewoon niet te repliceren of je nu rookvloeistof toevoegt of niet.

Als het effe kan gaan de ribs hier op het eind nog even op lage temp op mn bbq voor 20 min.

Maargoed, ieder zn ding natuurlijk :-)

Juist die onregelmatigheid van een hoopje kolen hoort bij ribs als je het mij vraagt.

Edit: aug 2018 voor Ribs mag geen probleem zijn als ze vakkundig verpakt zijn. Ik heb laatst kip uit 2017 klaargemaakt en dat was ook prima.
Ik zit nu lekker op Netflix naar David Chang te kijken die ook gaat buurten in Texas voor de BBQ. Dat is natuurlijk heel gaaf om te zien met al die "pitmasters", de kruiden/rubs en die enorme houtskool grill's.

Maar goed, als je geen BBQ hebt (of die niet kunt plaatsen) moet je toch wat en dan komt toch de sous-vide i.c.m. oven/grill om de hoek kijken.

Mijn Ramen bouillon begint ondertussen al heerlijk te ruiken, morgenmiddag maar eens kijken wat het voorlopige resultaat is. Net een paar 5 minuten eieren gekookt die nu afkoelen in ijswater, de marinade is bijna klaar en dan kunnen ze lekker de hele nacht marineren.

Morgenochtend doe ik dan nog voor een uurtje wat speklapjes in de bouillon om te garen waar ik dan cha siu van ga maken.

Specs

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:10:
[...]

Ik zit nu lekker op Netflix naar David Chang te kijken die ook gaat buurten in Texas voor de BBQ. Dat is natuurlijk heel gaaf om te zien met al die "pitmasters", de kruiden/rubs en die enorme houtskool grill's.

Maar goed, als je geen BBQ hebt (of die niet kunt plaatsen) moet je toch wat en dan komt toch de sous-vide i.c.m. oven/grill om de hoek kijken.

Mijn Ramen bouillon begint ondertussen al heerlijk te ruiken, morgenmiddag maar eens kijken wat het voorlopige resultaat is. Net een paar 5 minuten eieren gekookt die nu afkoelen in ijswater, de marinade is bijna klaar en dan kunnen ze lekker de hele nacht marineren.

Morgenochtend doe ik dan nog voor een uurtje wat speklapjes in de bouillon om te garen waar ik dan cha siu van ga maken.
Is ook zo, ik kan zo’n halve aanhanger van een bbq hier ook niet kwijt maar ik heb een bbq gemaakt van een rond rooster en 2 middelgrote terra cotta potten en die staat op een van de 4 balkons, beetje zelfde effect als een green egg maar dan voor een fractie van de prijs. Natuurlijk houdt een green egg beter warmte vast maar met goede briketten gaat dit ook prima :-)

mijn systeem!

• 1nsane
Herkenbaar :+

mijn systeem!

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-02 16:25
Het is de ‘standaard’ buttermilk fried chicken burger geworden.
Fried chicken burger

Ik heb nu brioche broodjes van de Lidl gebruikt. Ben nog steeds op zoek naar een plek waar ik deze goed kan halen. Bij het vlaamsch broodhuis hebben ze ze ook maar die zijn best prijzig en niet altijd beschikbaar. Iemand suggesties? Zelf een keer geprobeerd te maken maar dat is behoorlijk moeilijk om die zo luchtig te krijgen.

Kip was verder behoorlijk mals. Volgende keer spelen met kruiden die je kan toevoegen en andere soorten paneermiddelen zoals panko en cornflakes.

• bvk

bvk

Zo, net de eerste kom Ramen naar binnen gewerkt:

Slurp en burp :9

Specs

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22-02 18:34
bvk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:10:
Ik ga Chang eens opzoeken op netflix, wist niet dat dit erop stond.

Zelf flink genoten van de serie pitmasters, maar op een gegeven moment had ik wel het idee dat het wat scripted was, maar daar kwamen wel grote bbq fans langs, bizar wat voor grote pits die hadden.

Deze show bedoel ik: IMDB: BBQ Pitmasters (TV Series 2009–2015)

Dit is een vermakelijke bijna lustopwekkende video: YouTube: The North Carolina Barbecue Trail - Legends and Revolutionary (OV)
Moet je vanaf ongeveer 3 minuten kijken, gewoon meerdere varkens tegelijk :o

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• bvk

bvk

Hobbykok schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Ik ga Chang eens opzoeken op netflix, wist niet dat dit erop stond.
Zoek dan gewoon even op Mind of a Chef, Chang speelt wel een hoofdrol geloof ik, maar er komen ook genoeg andere interessante koks voorbij. Leuke serie.

Specs

• Hobbykok
bvk schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:17:
[...]

Zoek dan gewoon even op Mind of a Chef, Chang speelt wel een hoofdrol geloof ik, maar er komen ook genoeg andere interessante koks voorbij. Leuke serie.
daar heb ik seizoen 1 al van gezien, ik voer net de zoekopdracht in en zie dat er 4 seizoenen zijn bijgekomen, zie trouwens veel spul wat ik nog niet gezien heb.

Toch wat vaker op netflix kijken, heb het wat druk met werk en studie waardoor ik niet zoveel tv kijk momenteel. Maar nu een week vakantie, dit ga ik meenemen.

Maar eerst morgen 2 kilo draadjesvlees, 2 kilo goulash en een pan verse tomatensoep maken om mee te nemen zodat ik niet gelijk op het vakantieadres naar de supermarkt moet. Ik heb ook nog wat kilo's snert in de diepvries, nemen we die ook mee. We gaan met 8 man en ik heb iedereen getrakteerd en regel ook het eten zodat mijn familie kan genieten. Had een vakantie van de baas cadeau gekregen en was al in december geweest, dit leek me wel leuk. Heb daar wel een 6 pits fornuis e.d. , maar kan moeilijk mijn le creuset braadpannen e.d. meenemen en ik ken de pannen wel in vakantiehuisjes, dus meneer hobbykok gaat mooi thuis morgen voorbereiden. Het is dat ik werk moet voorbereiden voor aankomende vrijdag en de maandag dat ik terugben van vakantie, anders was ik tijdens het koken al wat netflix gaan kijken.

Hobbykok wijzigde deze reactie 13-02-2019 22:23 (6%)

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-02 16:25
Seizoen 6 van Chefs Table komt er weer aan. Ook een leuke serie, al moet ik zeggen dat de laatste nieuwe seizoenen teveel over het verhaal van de chef gaan en veelste weinig over het eten zelf. Ze laten alleen wat gerechten zien maar niet meer echt de bereiding. Dat mis ik toch wel aan deze serie

YouTube: Chef's Table: Season 6 | Official Trailer [HD] | Netflix

• 1nsane
assn schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:56:
Het is de ‘standaard’ buttermilk fried chicken burger geworden.
[Afbeelding: Fried chicken burger]

Ik heb nu brioche broodjes van de Lidl gebruikt. Ben nog steeds op zoek naar een plek waar ik deze goed kan halen. Bij het vlaamsch broodhuis hebben ze ze ook maar die zijn best prijzig en niet altijd beschikbaar. Iemand suggesties? Zelf een keer geprobeerd te maken maar dat is behoorlijk moeilijk om die zo luchtig te krijgen.

Kip was verder behoorlijk mals. Volgende keer spelen met kruiden die je kan toevoegen en andere soorten paneermiddelen zoals panko en cornflakes.
Buttermilk chicken :-D Oh man toen ik in de USA was buttermilk chicken & waffles O+

mijn systeem!

• bvk

bvk

Hobbykok schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:22:

Maar eerst morgen 2 kilo draadjesvlees, 2 kilo goulash en een pan verse tomatensoep maken om mee te nemen zodat ik niet gelijk op het vakantieadres naar de supermarkt moet. Ik heb ook nog wat kilo's snert in de diepvries, nemen we die ook mee. We gaan met 8 man en ik heb iedereen getrakteerd en regel ook het eten zodat mijn familie kan genieten. Had een vakantie van de baas cadeau gekregen en was al in december geweest, dit leek me wel leuk. Heb daar wel een 6 pits fornuis e.d. , maar kan moeilijk mijn le creuset braadpannen e.d. meenemen en ik ken de pannen wel in vakantiehuisjes, dus meneer hobbykok gaat mooi thuis morgen voorbereiden. Het is dat ik werk moet voorbereiden voor aankomende vrijdag en de maandag dat ik terugben van vakantie, anders was ik tijdens het koken al wat netflix gaan kijken.
Maar is dat vakantie adres in Nederland dan? Want anders is het toch juist leuk om in plaats van eten je eigen pannen mee te nemen (net zo zwaar als ik het zo lees) en daar de lokale gerechten te koken waarbij je de ingrediënten bij de plaatselijke (super) markt koopt?

Dat deed ik tenminste wel in het huisje in zuid Frankrijk met een eigen keukentje. Lekker over de markt struinen en verse kruiden, groenten, vlees/vis kopen en daar in de avond een maaltje mee maken. Maar goed, als je ergens in een Centreparcs of zo gaat zitten heeft dat weinig nut natuurlijk en snap ik het wel ;)

Specs

• Hobbykok
bvk schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:50:
Maar goed, als je ergens in een Centreparcs of zo gaat zitten heeft dat weinig nut natuurlijk en snap ik het wel ;)
We gaan in Nederland naar een Landal park, als ik naar Frankrijk of Italië zou gaan was het een ander verhaal. Maar ik zit ook wat met ruimte, heb een vrij grote auto, maar het lijkt wel hoe groter de auto is die ik heb, hoe meer mijn vrouw en kinderen meenemen, de ruimte die overblijft is altijd te weinig.

• Boudewijn
Hehe volgens mij is dat best herkenbaar.

Ik wil vandaag een springvorm kopen (de oude is krom en ik wil op korte termijn spekkoek maken) en ik twijfel of ik nou voor de oldenhof/blokker springvorm moet gaan of dat ik de portemonnaie moet trekken voor een exemplaar van le creuset. Die laatste is 2x zo duur, maarja je doet er wel lang mee.

Heeft iemand daar een mening over?

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:24
Ik zou gewoon een simpele kopen. Die houdt misschien niet levenslang maar toch al gauw een jaar of 10-15. En dan zet iemand hem een keer in de vaatwasser en dan is ie alsnog krom. Dan beter een goedkopere om te vervangen :)

• 1nsane
Garyu schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:32:
Ik zou gewoon een simpele kopen. Die houdt misschien niet levenslang maar toch al gauw een jaar of 10-15. En dan zet iemand hem een keer in de vaatwasser en dan is ie alsnog krom. Dan beter een goedkopere om te vervangen :)
Dát, ik heb een hema exemplaar van een paar euro die het al jaren prima doet.

Edit:

Zwikje heerlijke gehaktballen gedraaid, wil ze eerst ff kort aanbraden in de pan en daarna oven of kan ik ze net zo goed gelijk in de oven doen?

1nsane wijzigde deze reactie 14-02-2019 15:31 (15%)

mijn systeem!

• Hobbykok
Ik gebruik voor mijn spekkoek altijd de springvormen van de Action. Kosten 2,99 euro meestal en gaan niet heel lang mee, maar als je spekkoek gaat bakken zou ik sowieso minimaal 2 koeken maken, dus dan heb je er al 2 nodig.

Na een tijd sluiten ze niet meer goed, met wat duwen enzo kan je dan nog wel slagen, maar je moet oppassen met vloeibaardere stoffen zoals kwarktaart, als hij niet meer lekker sluit na verloop van tijd geeft dat troep.

• bvk

bvk

1nsane schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:55:

Edit:

Zwikje heerlijke gehaktballen gedraaid, wil ze eerst ff kort aanbraden in de pan en daarna oven of kan ik ze net zo goed gelijk in de oven doen?
Waarom niet gewoon in de pan braden en ook garen dan?

Specs

• Hobbykok
Ik heb mijn goulash (paar kilo vlees zit erin) nog niet helemaal zacht na 2,5 uur stoven. Ik heb er net maar wat azijn bijgedaan (paar flinke scheuten) en kijk het nog even 30 minuten aan, maar daarna moet ik op bed.

Ik zet de pan wel even in de schuur en ga het morgenochtend invriezen voordat ik naar het werk ga en neem het dan in de middag mee op vakantie.

Ik heb het toch goed dat ik zondag als het op het menu staat ik het nog ter plekke een tijd kan stoven? Dan neem ik wat tomatenpuree mee en vermeng ik dat met water en paprikapoeder en volgens mij moet dat wel lukken. Iemand ervaring met het eerst flink laten afkoelen van een stoofschotel en op een later moment weer verder zachtkoken?

Als ik hier kijk moet dat lukken volgens een aantal mensen?
https://www.startpagina.n...kort-gestoofd-flink-taai/
bvk schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:57:
Waarom niet gewoon in de pan braden en ook garen dan?
Ik heb toevallig een gehaktballenkookboek (jaja, die bestaat) en daarin wordt wel elke keer de oven gebruik. Dus tja, voor wat het waard is... Ik doe het meestal in de oven voor het gemak omdat ik dan wat beter alles kan timen. De oventijd weet je en je hebt een gaspit over (ik heb er maar 4).

Ik heb ook minder vaak droge gehaktballen met de oven dan in de pan, maar dat is wederom een timing probleem. Ik pak meestal automatisch rundergehakt en dat is voor een gehaktbal ook niet aan te raden. Maar dat vergeet ik elke keer (we eten ze ook niet heel vaak).

Wie dat kookboek zoekt, het is deze:
https://www.bol.com/nl/f/...ookboek/9200000010442127/

Alleen uitverkocht, maar vast 2e hands wel verkrijgbaar, 1 van de leukere kookboeken in mijn collectie. Ik zie van dezelfde gehaktballenkok wel dit boek, maar het is mij niet duidelijk of het dezelfde is of een vervolg ofzo :

https://www.bol.com/nl/p/...9AKQ.1_6_7.8.ProductTitle

Hobbykok wijzigde deze reactie 14-02-2019 22:50 (46%)

• evEndzhar
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Als ik hier kijk moet dat lukken volgens een aantal mensen?
https://www.startpagina.n...kort-gestoofd-flink-taai/
Natuurlijk werkt dat. Collageen heeft gewoon een flinke tijd op hoge(re) temperatuur nodig om af te breken. In hoeveel fases je dat doet maakt (los van voedselveiligheid) niet uit.

Het toevoegen van zuur heeft trouwens helemaal geen zin. Ja, zuur breekt wel bindweefsel af als je het lang genoeg laat werken, maar voor die tijd heeft het de structuur van de rest van je vlees (spierweefsel) al aangetast. Wat wel werkt zijn enzymen van onder andere ananas, papaja en vijgen.

evEndzhar wijzigde deze reactie 14-02-2019 23:12 (16%)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

evEndzhar schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:09:
[...]

... Wat wel werkt zijn enzymen van onder andere ananas, papaja en vijgen.
Maar dan het liefst tijdens het marineren van het vlees, dus vóór het bakken/braden.
En wel vers fruit gebruiken! Ananas uit een blikje werkt niet (door het steriliseren is de enzym werking al teniet gedaan).
Wat ook goed werkt is taaie lappen eerst met een paar uitgeknepen (rijpe) kiwi's behandelen... :Y

Vlees voor goulash zet ik meestal eerst minimaal een uurtje in de marinade; wat peperkorrels, verse (gekneusde) laurier, tijm, rozemarijn, knoflook, wat balsamico, beetje honing en olijfolie.
Oude stierenlappen voeg ik dan nog vers ananassap of geplette kiwi toe (kunnen de enzympjes lekker de spiervezels aantasten).
Maar bij (wild)zwijnvlees is dat niet nodig. Rundvlees, geit of lam vaak wel.
Hobbykok schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:54:
Ik gebruik voor mijn spekkoek altijd de springvormen van de Action. Kosten 2,99 euro meestal en gaan niet heel lang mee, maar als je spekkoek gaat bakken zou ik sowieso minimaal 2 koeken maken, dus dan heb je er al 2 nodig.

Na een tijd sluiten ze niet meer goed, met wat duwen enzo kan je dan nog wel slagen, maar je moet oppassen met vloeibaardere stoffen zoals kwarktaart, als hij niet meer lekker sluit na verloop van tijd geeft dat troep.
Daar ben ik mee gestopt, die goedkope (anti aanbak) vormen van Action/Lidl/Aldi/Blokker/whatever. Gaan altijd schilferen en doen het gewoon niet meer.
Ben overgestapt op echte degelijke geëmailleerde bakvormen. Onverslijtbaar (zolang je ze niet laat vallen op een stenen vloer), en bakken ook uitstekend. Betere warmtegeleiding door het dikkere/zwaardere materiaal, en daardoor een egaler bakresultaat.

ehtweak wijzigde deze reactie 15-02-2019 00:02 (58%)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
ehtweak schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:51:
[...]

Maar dan het liefst tijdens het marineren van het vlees, dus vóór het bakken/braden.
En wel vers fruit gebruiken! Ananas uit een blikje werkt niet (door het steriliseren is de enzym werking al teniet gedaan).
Wat ook goed werkt is taaie lappen eerst met een paar uitgeknepen (rijpe) kiwi's behandelen... :Y

Vlees voor goulash zet ik meestal eerst minimaal een uurtje in de marinade; wat peperkorrels, verse (gekneusde) laurier, tijm, rozemarijn, knoflook, wat balsamico, beetje honing en olijfolie.
Oude stierenlappen voeg ik dan nog vers ananassap of geplette kiwi toe (kunnen de enzympjes lekker de spiervezels aantasten).
Maar bij (wild)zwijnvlees is dat niet nodig. Rundvlees, geit of lam vaak wel.

[...]

Daar ben ik mee gestopt, die goedkope (anti aanbak) vormen van Action/Lidl/Aldi/Blokker/whatever. Gaan altijd schilferen en doen het gewoon niet meer.
Ben overgestapt op echte degelijke geëmailleerde bakvormen. Onverslijtbaar (zolang je ze niet laat vallen op een stenen vloer), en bakken ook uitstekend. Betere warmtegeleiding door het dikkere/zwaardere materiaal, en daardoor een egaler bakresultaat.
Dat en ook minder sloopbaar is mijn argument. Ik heb geen vaatwasser en mijn hema springvorm staat bij normaal gebruik al best krom.

heb debuyer pannen, diverse goede messen, le creuset braadpan en 2 mauviel braadsledes. Ik geniet eigenlijk van die spullen elke dag dat ik ze gebruik. Sure 30E is veel teveel voor een springvorm, maar over 10 jaar is de afschrijving nihil. Keuze gemaakt dus. Toch wel.

• _Piv0
  • Laatst online: 06:13
Voor alle sous-vide beginners.
De Lidl vacumeermachine is in de aanbieding:

https://www.lidl.nl/cps/r...ctId=14718&countryCode=NL

Heb er zelf een prima ervaring mee d:)b

• Garyu
Boudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 00:40:
[...]

Dat en ook minder sloopbaar is mijn argument. Ik heb geen vaatwasser en mijn hema springvorm staat bij normaal gebruik al best krom.

heb debuyer pannen, diverse goede messen, le creuset braadpan en 2 mauviel braadsledes. Ik geniet eigenlijk van die spullen elke dag dat ik ze gebruik. Sure 30E is veel teveel voor een springvorm, maar over 10 jaar is de afschrijving nihil. Keuze gemaakt dus. Toch wel.
:o

Respect ;)

• 1nsane
_Piv0 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 03:13:
Voor alle sous-vide beginners.
De Lidl vacumeermachine is in de aanbieding:

https://www.lidl.nl/cps/r...ctId=14718&countryCode=NL

Heb er zelf een prima ervaring mee d:)b
Oke tof, moet je nog op het soort zakken letten ivm weekmakers in het plastic van de zak wat op kan lossen? (en je dus niet in je eten wilt hebben)?

EDIT:

nevermind, volgens de webshop van Lidl kan je de zakken gebruiken om sous vide te garen :)

Wel jammer dat ie online bestellen dan weer 5eu duurder is (en ik hier geen Lidl in de buurt heb :+ )

1nsane wijzigde deze reactie 15-02-2019 09:09 (15%)

mijn systeem!

• barrymossel
1nsane schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:06:
[...]

Oke tof, moet je nog op het soort zakken letten ivm weekmakers in het plastic van de zak wat op kan lossen? (en je dus niet in je eten wilt hebben)?

EDIT:

nevermind, volgens de webshop van Lidl kan je de zakken gebruiken om sous vide te garen :)

Wel jammer dat ie online bestellen dan weer 5eu duurder is (en ik hier geen Lidl in de buurt heb :+ )
Aan de afbeelding te zien zou de bijgeleverde folie geschikt moeten zijn voor sous vide (ik heb ze zelf ook daarvoor gebruikt). En als je nieuwe rollen bestelt dan zou ik er wel op letten ja. Marmelot heeft goede folie voor een prima prijs.

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 09:35
Hobbykok schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:43:

[...]

Ik heb toevallig een gehaktballenkookboek (jaja, die bestaat) en daarin wordt wel elke keer de oven gebruik. Dus tja, voor wat het waard is... Ik doe het meestal in de oven voor het gemak omdat ik dan wat beter alles kan timen. De oventijd weet je en je hebt een gaspit over (ik heb er maar 4).

Ik heb ook minder vaak droge gehaktballen met de oven dan in de pan, maar dat is wederom een timing probleem. Ik pak meestal automatisch rundergehakt en dat is voor een gehaktbal ook niet aan te raden. Maar dat vergeet ik elke keer (we eten ze ook niet heel vaak).
Omdat ik niet direct een gehaktballenkoekboek op m'n plank hoef, maar wel eens de oven wil proberen: kan je kort omschrijven hoe jij gehaktballen in de oven bereidt?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mefjoew Soms doe ik gehaktballen in een 'echte' gehaktballenpan (gietijzeren hackmann) of, als ik toch geen jus nodig heb, in een schaal in de oven.

Eigenlijk is het simpel; de gehaktballen maken zoals je altijd al doet. Desnoods nog ff door de broodkruim (of anderszins paneerachtig materiaal, grof maismeel werkt ook goed) rollen.
In een ingevette ovenschaal leggen met voldoende tussenruimte.

De hete lucht oven van tevoren op ca. 200 graden (dan schroeit de boel meteen dicht) en na een minuut of tien terugdraaien naar zoiets van 150 graden en afbakken.
Afhankelijk van de grootte ;) van je ballen, kan de tijdsduur wat variëren, maar na 20-25 minuten is vaak wel al klaar. Je kunt het vaak zien als er wat vocht naar buiten begin te sijpelen uit je ballen.

Varianten op dit thema:
Geen ronde ballen, maar platte schijven maken en daar kun je iets opleggen wat mee (in)bakt.
Platte vormen zijn meestal wat sneller gaar.
Of kroket/staaf-vormig model vormen en er een plakje (zeeuws)spek omheen rollen. Geeft een krokant tintje er aan. :9

ehtweak wijzigde deze reactie 15-02-2019 11:37 (15%)

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
Net een heerlijke shakshuka gemaakt met ballen.

Had geen komijnzaad in huis maar wel gemalen komijnzaad, naast een rode paprika gewoon een goedkoop blik tomatenblokjes van AH basic, tijm, verse peterselie, paprikapoeder, gemalen koriander, btje knoflookpoeder, gemalen peper, uitje en een sjalotje, 2 eieren en gehaktballen uit de oven (ui, peterselie, parmesan, eieren, paneermeel, knoflook, truffelolie, halfom gehakt).

Dit was echt zeer smakelijk! Ik had nog ras el hanout maar niet gebruikt, dit was afdoende.

https://tweakers.net/ext/f/Za5u6yPvENLg3FjW6lhZop1O/thumb.jpg

mijn systeem!

• Boudewijn
Ja dat is echt lekker. Ik gooi er ook altijd kliekjes in, als dat een beetje kan qua combinaties.

• Hobbykok
ras el hanout nog nooit gebruikt, ik heb volgens mij wat gemist. Op de verlanglijst dus!
mefjoew schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:15:
[...]

Omdat ik niet direct een gehaktballenkoekboek op m'n plank hoef, maar wel eens de oven wil proberen: kan je kort omschrijven hoe jij gehaktballen in de oven bereidt?
Ik zal wat recepten en bereidingstechnieken posten als ik terug ben van vakantie, ik zal wat hoogtepunten uit het boek samenvatten. Ik weet wel wat zaken uit mijn hoofd, maar het gehaktmengsel niet en dat is wel belangrijk voor echt goede ballen. Je kan puur varkensvlees nemen natuurlijk, maar ik maak er even een leuke post van. Ik zet het nu in mijn agenda omover iets meer dan een week hier te delen.

Hobbykok wijzigde deze reactie 15-02-2019 23:44 (6%)

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:58
@Hobbykok Fijne tip die bliktomaten van Mutti, eindelijk geen zure pastasaus meer, heb eergisteren prima macaroni gemaakt en het is een wereld van verschil met de standaard/huismerk blikken tomaten.

• Uitvreter
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 21-02 14:01

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

ehtweak schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:35:
als er wat vocht naar buiten begin te sijpelen uit je ballen.
Vroeger was álles beter ...
;)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Boudewijn
PalingDrone schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 00:35:
@Hobbykok Fijne tip die bliktomaten van Mutti, eindelijk geen zure pastasaus meer, heb eergisteren prima macaroni gemaakt en het is een wereld van verschil met de standaard/huismerk blikken tomaten.
Dat en ook voor pizza zijn ze echt tof. Fijne dingen, en best wel regelmatig in een aanbieding bij de AH.

• Hobbykok
Boudewijn schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 02:24:
[...]

Dat en ook voor pizza zijn ze echt tof. Fijne dingen, en best wel regelmatig in een aanbieding bij de AH.
De pizza mutti variant is erg lekker, die zou ik zelf zonder problemen gewoon met een lepel uit het blik kunnen eten :9

• 1nsane
Hobbykok schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:39:
ras el hanout nog nooit gebruikt, ik heb volgens mij wat gemist. Op de verlanglijst dus!
Zeker eens proberen! Het betekent volgens mij vrij vertaald "het beste van de winkel" en wordt in Noord Afrika veel gebruikt, ik weet zeker als je een zakje opentrekt dat je de geur zal herkennen. Erg veelzijdige kruiden, gebruik het ook wel eens om kipkebab te maken.

Ook bij de AH ligt dit gewoon en die is prima te doen, ook vergeleken bij wat ik bij de Islamitische winkel haal al bestaat de echte variant uit rond de 25 kruiden geloof ik.

Ik noem het altijd Marokko in een potje :-)

1nsane wijzigde deze reactie 16-02-2019 09:43 (8%)

mijn systeem!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:07

SeatRider

Back in the seat

ehtweak schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:35:
@mefjoew
Varianten op dit thema:
Geen ronde ballen, maar platte schijven maken en daar kun je iets opleggen wat mee (in)bakt.
Wat gaat er mis als je het vervolgens een "hamburger" noemt? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SeatRider schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Wat gaat er mis als je het vervolgens een "hamburger" noemt? :+
Een platte gehaktbal! >:)

normaliter zit er in een hamburger(vlees) wat andere kruiden/vulling dan in een gehaktbal. Maar het is om het even; gewoon wat je lekker vindt!

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn

• Hobbykok
Die foto met de schaal met frikadellen :D

Dat kan echt tien keer beter, maar ach, als je met vrienden op stap bent geweest en je hebt bier op, dan is dit wel de ultieme snack :9

• Boudewijn
Hobbykok schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:27:
[...]

Die foto met de schaal met frikadellen :D

Dat kan echt tien keer beter, maar ach, als je met vrienden op stap bent geweest en je hebt bier op, dan is dit wel de ultieme snack :9
tsja na wat alcoholica eet ik ook wel eens dingen waar ik normaliter mijn neus voor ophaal. Laten we het maar houden op haggis.

• bvk

bvk

Ik las vandaag in de krant een artikel over Café Loetje wat bekend staat om zijn biefstukken. En dat ze de biefstukken (Ossenhaas) bakken in Bleu Band! Foto's erbij van twee stukken vlees met ruim margarine (het vlees verzuipt zowat) in zo te zien een DeBuyer pan.

En "recept" gevonden: https://www.ah.nl/allerha...stap-voor-stap-van-loetje

Nu bak ik zelf altijd gewoon met wat olijfolie (voor bakken) en daarna eventueel wat roomboter erbij, maar nooit met margarine. Dit omdat ik het niet lekker vind en ik in de veronderstelling verkeerde dat het veelal uit olie, water en bindmiddel bestond.

Maar als ik deze pagina van Blue Band zelf lees is de samenstelling toch wat anders: https://www.blueband.nl/p...r-koken-bakken-en-braden/

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden en wil ik het misschien wel eens proberen. Wat gebruiken jullie om te bakken en hebben jullie ervaringen met margarine?

Specs

• Boudewijn
In het NRC stond ook een verhaal over Loetje, een tijd terug. Mijn ervaring is dat boter prima is voor vlees, en ervaringen met margarine heb ik niet. Hoop ik ook niet te vergaren ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21-02 14:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Oh leuk, een Tweakers.net kooktopic. Ik ben zelf onlangs ook eens aan het stoven gegaan. Japanse curry.

Zo'n 750g of zo rund stoofvlees, 2 of 3 in stukjes gesneden stronken bleekselderij om het wat frisser te maken, zo'n 150g shiitake paddestoelen, 150g wortels, 3 of 4 uien (weet niet meer zeker, maar van die vrij groten), 300 of 400g niet te los kokende aardappel in stukjes, en doperwten uit de diepvries (die in pot zijn te vochtig en zacht), naar eigen inzicht toevoegen. Meeste dingen vrij grof gesneden, ongeveer hapklare chunks. Alleen bleekselderij wat kleiner. 1,5 tot 2 pakjes S&B Golden Curry, Hot, ik geloof iets van 700-800 mL water, en nog wat knoflook, worcestershire saus (voor wat lekker zurigs), en wat druppels smokey sriracha om het op smaak te brengen.

Ui moet je goed karamelliseren. Vlees schroei je even aan. Shiitake bak ik ook heel kort mee. Dan doe je dat samen met alle groenten (behalve erwten) in het water, en laat je het een kwartiertje pruttelen. Als er wat vet naar boven komt drijven, dit eruit scheppen. Dan doe je de Golden Curry mix erbij. Beetje roeren, en na een paar minuten is het opgelost. Rond dan gooi je de aardappels erbij, en laat je het enkele uurtjes pruttelen. Ondertussen een beetje proeven en kijken of je er wat bij wil aan sriracha, worcestershite saus of knoflook. Als je het bijna klaar vindt, waarschijnlijk na zo'n 2 a 3 uurtjes, maar je mag natuurlijk zo lang stove als je wil, doe je nog de doperwten erdoor naar eigen inzicht, en laat je die nog even meepruttelen. Serveer met rijst.

Dat is hoe ik hem maak, althans. In Japan maakt iedereen het op zijn eigen manier. Sommigen gooien er zelfs chocola door. Ik wil het nog eens met bier proberen, in plaats van water, om er een lage landen-twist aan te geven. Iets dat niet al te hoppig is. Een stoofpot op basis van een lekkere tripel is niet ongehoord.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:55:

Nu bak ik zelf altijd gewoon met wat olijfolie (voor bakken) en daarna eventueel wat roomboter erbij, maar nooit met margarine. Dit omdat ik het niet lekker vind en ik in de veronderstelling verkeerde dat het veelal uit olie, water en bindmiddel bestond.

Maar als ik deze pagina van Blue Band zelf lees is de samenstelling toch wat anders: https://www.blueband.nl/p...r-koken-bakken-en-braden/
Ach ja, niks mis mee, toch: O-)

Plantaardige oliën 78% ((koolzaad, palm, volledig geharde palm, volledig gehard palmvet, zonnebloem: in wisselende hoeveelheden), lijnzaad 0,5%), water, zout 1,5%, emulgatoren (SOJALECITHINE, mono- en diglyceriden van vetzuren), aroma’s, voedingszuur (citroenzuur), natuurlijke aroma's, vitamines A en D, kleurstof (caroteen)

En deze uitspraak (marketing bs) is al helemaal zum kotzen:
Als je van traditioneel koken en bakken houdt, neem je het pakje margarine van Blue Band.
;w
bvk schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:55:
Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden en wil ik het misschien wel eens proberen. Wat gebruiken jullie om te bakken en hebben jullie ervaringen met margarine?
Margarine en al die andere 'geknutselde' producten gebruik ik al jaren niet meer.
Om te bakken meestal boter + olijfolie.
Hangt een beetje af van wat je wil gaan bakken qua smaak...
Uiteraard moet je geen delicate ongefilterde olijfolie gaan gebruiken om in te bakken. Want dan verbranden de achtergebleven plantaardige delen en dat wil je ook niet.
Het mooiste en lekkerste bakresultaat krijg je met echte karneboter van rauwe melk. Maar daar is in Nederland gewoon lastig aan te komen...
Af en toe verkrijgbaar bij sommige zuivelboerderijen.

Of vers gebakken brood (niet afgebakken) met gewoon wat verse rauwe karneboter. Simpel & (h)eerlijk. :P

tip: ga maar eens zoeken op geharde/gemodificeerde vetten. En de stabiliteit van dierlijke versus plantaardige vetten bij verhitting e.d.

ehtweak wijzigde deze reactie 17-02-2019 09:22 (5%)

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

ehtweak schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:15:
[...]

Plantaardige oliën 78% ((koolzaad, palm, volledig geharde palm, volledig gehard palmvet, zonnebloem: in wisselende hoeveelheden), lijnzaad 0,5%), water, zout 1,5%, emulgatoren (SOJALECITHINE, mono- en diglyceriden van vetzuren), aroma’s, voedingszuur (citroenzuur), natuurlijke aroma's, vitamines A en D, kleurstof (caroteen)

Als je van traditioneel koken en bakken houdt, neem je het pakje margarine van Blue Band.
;w
Tja, het is dus nog veel erger dan alleen maar olie, bindmiddel en water, maar ook nog eens met allerlei toegevoegde stoffen.
[...]

Margarine en al die andere 'geknutselde' producten gebruik ik al jaren niet meer.
Om te bakken meestal boter + olijfolie.
Hangt een beetje af van wat je wil gaan bakken qua smaak...
Uiteraard moet je geen delicate ongefilterde olijfolie gaan gebruiken om in te bakken. Want dan verbranden de achtergebleven plantaardige delen en dat wil je ook niet.
Hier dus idem dito, gewoon eenvoudige olijfolie geschikt voor warme gerechten (Jumbo Mild) en/of roomboter. En de Monini Toscane IGP alleen voor de salades en andere koude gerechten.
Het mooiste en lekkerste bakresultaat krijg je met echte karneboter van rauwe melk. Maar daar is in Nederland gewoon lastig aan te komen...
Af en toe verkrijgbaar bij sommige zuivelboerderijen.

Of vers gebakken brood (niet afgebakken) met gewoon wat verse rauwe karneboter. Simpel & (h)eerlijk. :P

tip: ga maar eens zoeken op geharde/gemodificeerde vetten. En de stabiliteit van dierlijke versus plantaardige vetten bij verhitting e.d.
Dank voor de tip, als ik het ergens tegenkom zal ik het zeker eens proberen. Ik heb ook al Buffel boter zien liggen, ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik verbaasde me gewoon om dat margarine verhaal en hoe Loetje erbij gekomen is om dat te gebruiken i.p.v. olie of echte boter.

@Amanoo Dank voor het delen van je recept en welkom in het topic :) Maar wat is hier precies Japans aan als ik vragen mag?

Het komt op mij over als een recept wat Japanners gebruiken als ze een poging willen doen om Europees te koken gezien de ingrediënten. Een beetje vergelijkbaar met de recepten die je hier in NL kan vinden om zogenaamd Japans te koken...

Yuzu nodig voor een recept? Neem maar gewoon Limoen. Kombu? Elk zeewier is goed etc. etc. Of een Ramen recept waarbij je een kippenbouillon blokje pakt, hard gekookte eieren en noodles van Conimex en dergelijke.

Lees dit a.u.b. niet als een aanval want het zal ongetwijfeld prima smaken. Maar ik vroeg het me gewoon af... ;)

Specs

• Boudewijn
bvk schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:31:
[...]

Ik verbaasde me gewoon om dat margarine verhaal en hoe Loetje erbij gekomen is om dat te gebruiken i.p.v. olie of echte boter.
Gewoon heel ordinair geld vermoed ik. Er gaat in die tent serieus veel bakmiddel erdoorheen.
Met olijfolie krijg je anders smakende jus.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:34:
[...]

Gewoon heel ordinair geld vermoed ik. Er gaat in die tent serieus veel bakmiddel erdoorheen.
Met olijfolie krijg je anders smakende jus.
Een geld kwestie is het denk ik niet aangezien ze ook ossenhaas gebruiken en het bakmiddel dus maar een heel klein deel vormt van de totale kosten.

Nee, hun argument is dat margarine beter tegen hoge temperaturen bestand is en ze het daarom gebruiken.

Ik las overigens deze week ook dat de Italianen een hele slechte olijven oogst gehad hebben en dat de olie dit jaar dus een stuk duurder gaat worden. Maar gelukkig zijn er dan nog genoeg goede Griekse of Spaanse oliën om naar uit te wijken. Als die tenminste niet ook de prijs omhoog gooien vanwege schaarste....

Specs

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat olijfolie duurder zou worden, dat verhaal gaat al jaren. :|
En iedere keer blijkt het reuze mee te vallen.

Heeft voornamelijk te maken met de ziektes:
https://www.nemokennislin...stuit-op-grote-weerstand/

https://www.wur.nl/nl/Ond...er-Xylella-fastidiosa.htm

https://www.nationalgeogr...live-trees-dying-xylella/

en vooral olijfboomgaarden aantast. Het grote probleem met olijfbomen is hun leeftijd en het feit dat het nogal lang duurt voordat je gerooide bomen vervangen hebt en weer fatsoenlijk kunt oogsten.

Ik koop mijn olijfolie altijd in 5 liter cans. Van een Portugees die hier in de Flevopolder woont, maar die olie via z'n familie uit Portugal importeert uit eigen boomgaard.
Uitstekende kwaliteit uit Alentejo. 5 liter voor 35 euro. En in ieder geval geen melange product en altijd uit het recentste productieseizoen.

Dank voor de tip, als ik het ergens tegenkom zal ik het zeker eens proberen. Ik heb ook al Buffel boter zien liggen, ben ik ook wel benieuwd naar.
Die buffelboter (uit Italië) verkoopt de lokale Jumbo. Maar het valt nogal tegen.
Of liever gezegd, het is nogal (te) neutraal van smaak. Komt (wederom) omdat het een gepasteuriseerd product is. :-(
Als je het ziet, is het net een blok(je) ossewit.
Qua smaak kun je dan nog eerder geitenboter nemen; dan proef je tenminste verschil. :Y

ehtweak wijzigde deze reactie 17-02-2019 22:48 (21%)

Mooie Plaatjes   

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

[...]

@Amanoo Dank voor het delen van je recept en welkom in het topic :) Maar wat is hier precies Japans aan als ik vragen mag?

Het komt op mij over als een recept wat Japanners gebruiken als ze een poging willen doen om Europees te koken gezien de ingrediënten. Een beetje vergelijkbaar met de recepten die je hier in NL kan vinden om zogenaamd Japans te koken...
Dit is ongeveer hoe ze het in Japan maken. Daar is het een vrij populair gerecht. Al heb ik een paar eigen toevoegingen. In de basis is het alleen maar een vorm van vlees, wortels, uien, aardappelen, en de curry roux (de Golden Curry in dit geval). Worcestershire saus is een populaire toevoeging, en de extra groenten waren wat mij lekker leek.

Maar dat het je als een beetje geïnternationaliseerd gerecht overkomt is niet helemaal onlogisch. Dat is het ook een beetje. Het komt uiteraard van oorsprong uit India. Vanaf de tweede helft van de 19e eeuw (de Meiji restauratie, gedurende welke Japan zich meer opende maar de buitenwereld en meer westerse invloeden overnam) hebben de Britten hun variant naar Japan gebracht. Het was namelijk een ideaal gerecht op schepen of op militaire basissen, want je kan makkelijk gewoon een goede grote pot koken. In Japan is het daarop weer een eigen leven gaan leiden. Het werd populair in het Japanse leger, daarna op scholen, en zodoende is het verweven geraakt met de algemene cultuur. Het is dus van oorsprong niet Japans, maar deze variant is nu zo verweven geraakt met de cultuur dat het Japans is geworden. In zekere zin is het nu een stukje van het echte Japan. Het wordt er meer gegeten dan tempura of sushi. Sowieso is sushi meer voor speciale gelegenheden. Maar curry, dat is daar een typische wekelijkse kost.

De curry roux is daarbij het meest typisch Japanse ingrediënt. Die is ook beduidend minder pittig dan Indiase curry. Shiitake is natuurlijk ook typisch Japans, maar dat is niet een van de standaard ingrediënten. En uiteraard zal je ook nooit rund in de Indiase variant zien. Een ander populair bijgerecht is tonkatsu, wat weer een typisch Japanse manier is om varkensvlees te frituren. Het doet denken aan een gefrituurde schnitzel. Dan maak je de curry zelf vegetarisch, en die serveer je dan met de tonkatsu.

Uiteindelijk is dit wel echte Japanse cultuur. Maar het is wel een meer recentelijke toevoeging aan de cultuur.

• Garyu
Hier een simpel recept om de curry roux zelf te maken: https://www.justonecookbook.com/how-to-make-curry-roux/

Vrij simpel ook om het zelf te doen in ieder geval:
Ingredients
3 Tbsp unsalted butter (42 g)
4 Tbsp all purpose flour (30 g) (You can use GF flour as well)
1 Tbsp curry powder (6 g)
1 Tbsp garam masala (6 g)
¼ tsp cayenne pepper (1-2 g) (optional for spicy)

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Curry roux is inderdaad best simpel om zelf te maken. De meeste mensen kopen het gewoon kant- en klaar. Ik doe dat voor het gemak ook. De grotere Japanse merken kan je hier ook wel in de toko vinden. Maar ja, zelf maken is ook niet moeilijk. Het is voornamelijk een combinatie van een kruidenmix voor de smaak, en boter en bloem om de saus wat dikker en steviger te maken.

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:26
stomme vraag mss he maar gerechten als carbonara, Aglio e Olio, puttanesca hoe eet je die?

is dat een opzich zelf staand gerecht? ik doe m'n maal niet echt aan een bordje carbonara. Is dit dan meer een voorgerecht? Of een side?

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

NoTimeRemains schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:23:
stomme vraag mss he maar gerechten als carbonara, Aglio e Olio, puttanesca hoe eet je die?

is dat een opzich zelf staand gerecht? ik doe m'n maal niet echt aan een bordje carbonara. Is dit dan meer een voorgerecht? Of een side?
In Italië is het niet ongewoon om een maaltijd op te delen in "primi" en "secondi", bv als primi een pasta en als secondi een stukje vlees. Maar aangezien je niet elke dag zo uitgebreid zult tafelen, kun je ook gewoon je meer opscheppen of je pasta-recept opwaarderen met wat extra ingrediënten (zoals asperges door je pasta carbonara oid) of je maakt wat salade erbij oid.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• 1nsane
AGee schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:29:
[...]

Is Italië is het niet ongewoon om een maaltijd op te delen in "primi" en "secondi", bv als primi een pasta en als secondi een stukje vlees. Maar aangezien je niet elke dag zo uitgebreid zult tafelen, kun je ook gewoon je ook gewoon meer opscheppen of je pasta-recept opwaarderen met wat extra ingrediënten (zoals asperges door je pasta carbonara oid) of je maakt wat salade erbij oid.
Is toch ook mooi? Niks te alles op 1 bord mieteren, gewoon opdienen wat als eerste klaar is en niet lastig doen met kooktijden zodat het allemaal op 1 bord kan klaar en wel :-)

mijn systeem!

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

1nsane schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Is toch ook mooi? Niks te alles op 1 bord mieteren, gewoon opdienen wat als eerste klaar is en niet lastig doen met kooktijden zodat het allemaal op 1 bord kan klaar en wel :-)
O absoluut :9 . Alleen minder praktisch voor de drukke week-dagen :P

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:02
AGee schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:29:
[...]

Is Italië is het niet ongewoon om een maaltijd op te delen in "primi" en "secondi", bv als primi een pasta en als secondi een stukje vlees. Maar aangezien je niet elke dag zo uitgebreid zult tafelen, kun je ook gewoon je ook gewoon meer opscheppen of je pasta-recept opwaarderen met wat extra ingrediënten (zoals asperges door je pasta carbonara oid) of je maakt wat salade erbij oid.
Dit inderdaad. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_meal_structure.

Wat betreft Aglio e Olio kan ik voorstellen dat het niet voelt als een volledige maaltijd, echter bij carbonara heb ik dat zelf niet. Dat is toch vrij zwaar met de eieren, room, spek?

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-02 12:09
ehtweak schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:15:
[...]

;w
Bij ons vroeger was dat inderdaad het geval. Altijd een pakje margarine in de koelkast voor het bakken van biefstukken en gehaktballen. Tijdje geleden nog wezen eten bij Loetje en uiteraard deze besteld. Een aardige steak in een bord met jus met broodjes erbij om lekker te soppen.

Ervaring? Inderdaad erg vet. Dit proef je bij het eten gezien het in de jus ligt niet wonderbaarlijk. Mocht je dat niet willen moet je zoiets niet bestellen. Dat is als naar de McDonalds gaan, een BigMac bestellen en vervolgens lopen klagen dat je een BigMac niet lekker vind ;)

Voor mij was het in ieder geval een traditionele smaak naar vroeger! Als wij thuis bakte dan gingen we ook met een broodje door de jus als mijn vader aan het koken was. Het vette en zoute wordt dan heerlijk opgenomen door het brood. Was wel moeilijk natuurlijk om nog een goeie jus te maken als al het lekkere er al uit was. Hier dacht ik direct aan toen ik het aan het eten was, dus marketing bs? wellicht... maar bij mij klopte het plaatje precies!

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zorg schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:11:
[...]

Voor mij was het in ieder geval een traditionele smaak naar vroeger!
't Is maar wat je onder traditioneel verstaat, en welke tijdsspanne qua 'vroeger' je in gedachten hebt... :+
Bij mij valt een pakje BlueBand (of nog erger Zeeuws Meisje) daar niet onder. O-)

Maar als je een mix van gemodificeerde vetten en andere aromastoffen als 'traditioneel' en 'vroeger' beschouwt, be my guest. ;)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Nou ja er zijn mensen die in hun jeugd margarine aten. Zeker sinds '45 is het een best wel populair product.
Als iemand dat met nostalgie/vroeger associeert is dat toch prima?

Het is niet mijn associatie, maar ik ga dan ook niet naar Loetje.

En zo nu en dan een vette hamburger/jus/steak is ook niet erg hoor ;). Guilty pleasures ftw.

Boudewijn wijzigde deze reactie 18-02-2019 16:27 (16%)

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-02 12:09
ehtweak schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:20:
[...]

't Is maar wat je onder traditioneel verstaat, en welke tijdsspanne qua 'vroeger' je in gedachten hebt... :+
Bij mij valt een pakje BlueBand (of nog erger Zeeuws Meisje) daar niet onder. O-)

Maar als je een mix van gemodificeerde vetten en andere aromastoffen als 'traditioneel' en 'vroeger' beschouwt, be my guest. ;)
Hence het woord voor mij, dat anderen dat vroeger niet aten prima. Voor mij is vroeger in mijn jeugd dus circa 20 jaar geleden. Niet iedereen is haute cuisine opgevoegd. Ik verwacht dat de meeste die ik ken van mijn tijd inderdaad met margarine kookten

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Boudewijn schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:47:
tsja na wat alcoholica eet ik ook wel eens dingen waar ik normaliter mijn neus voor ophaal. Laten we het maar houden op haggis.
Wat is er mis met haggis? -O-
bvk schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:49:
Een geld kwestie is het denk ik niet aangezien ze ook ossenhaas gebruiken en het bakmiddel dus maar een heel klein deel vormt van de totale kosten.
Geld kan ook spelen door sponsoring. Het is mij opgevallen dat blue band ook met regelmaat specifiek bij naam genoemd wordt op pakjes voor kruiden of kant en klare mixen. Het wordt aan alle kanten gepushed en het zou mij dan ook niets verbazen als dit gewoon een sterk staaltje marketing is.

Maar goed, Loetje stond bij mij toch al niet op het voetstuk waar veel mensen het plaatsen. Als je met twee scheppen oelek een 'Biefstuk Ossenhaas Bali' populair weet te krijgen zegt dat ook iets over het publiek wat je op een voetstuk plaatst. :P
Tja, het is dus nog veel erger dan alleen maar olie, bindmiddel en water, maar ook nog eens met allerlei toegevoegde stoffen.
Heb ooit zo'n stukje gezien (volgens mij Keuringsdienst van Waarde) met die stuiterende Wind die een heel verhaal over al die spuitflessen bakproducten had. Daar word je niet vrolijk van. :r

Zelf gebuik ik meestal die boter voor bakken en braden, is gewoon roomboter met minder water (en wat zout) maar spettert een stuk minder. Margarine vind ik meer iets voor op brood. :?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:15:
[...]

Wat is er mis met haggis? -O-
Helemaal niks inderdaad. Heerlijk spul, van de zomer nog zelf gemaakt :)
Heb ooit zo'n stukje gezien (volgens mij Keuringsdienst van Waarde) met die stuiterende Wind die een heel verhaal over al die spuitflessen bakproducten had. Daar word je niet vrolijk van. :r
De conclusie was toch dat het in feite gewoon een mengsel van goedkope olieën is met een roomboteraroma? Onzinnig produkt dus.
Zelf gebuik ik meestal die boter voor bakken en braden, is gewoon roomboter met minder water (en wat zout) maar spettert een stuk minder. Margarine vind ik meer iets voor op brood. :?
Margarine kan ook een prima resultaat geven, en het is vegetarisch, wat an sich een voordeel is.

Zelf gebruik ik rijstolie vanwege het hoge rookpunt en de (mede daarom) gezonde eigenschappen. Roomboter soms voor een lekker stukje vlees op het einde :)

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:26
FreeShooter schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:03:
[...]

Dit inderdaad. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_meal_structure.

Wat betreft Aglio e Olio kan ik voorstellen dat het niet voelt als een volledige maaltijd, echter bij carbonara heb ik dat zelf niet. Dat is toch vrij zwaar met de eieren, room, spek?
carbonara is alleen maar spek (eigk guanciale met als vervanger pancetta, en als je dat niet hebt bacon), eieren en wat kaas. Room is geen onderdeel van t gerecht.

Dit is het meest klassieke recept gemaakt door de oude meester: YouTube: Real Spaghetti Carbonara | Antonio Carluccio

zo vind ik em niet zwaar, maar ik doe er gewoon mn maal niet mee, ik mis echt een stuk vlees of iig groenten.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Aikon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:48:
De conclusie was toch dat het in feite gewoon een mengsel van goedkope olieën is met een roomboteraroma? Onzinnig produkt dus.
Plus dat het allerlei toevoegingen bevat en eigenlijk gewoon ranzig is, dus waarom zou je dan überhaupt je vlees daarin willen bereiden. Er zat zelfs een soort vleesextract in zodat je smakeloze supermarktwaterlappen nog weer een beetje smaak krijgen. Dus het idee is dat je slecht vlees koopt en het dan met zo'n raar prutje met vleessmaak z'n smaak weer terug geeft. Of zo. :D
Margarine kan ook een prima resultaat geven, en het is vegetarisch, wat an sich een voordeel is.

Zelf gebruik ik rijstolie vanwege het hoge rookpunt en de (mede daarom) gezonde eigenschappen. Roomboter soms voor een lekker stukje vlees op het einde :)
Olie en boter vind ik niet zonder meer uitwisselbaar (soms ook weer wel, niets is zwart/wit :P ), ik sprak hier dan ook over dingen die je met boter of iets wat daar op lijkt wilt bereiden. Olie gebruik ik ook met regelmaat, of een combinatie, maar wat precies dat hangt gewoon af van wat ik klaar wil maken.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Garyu
NoTimeRemains schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:13:
[...]

carbonara is alleen maar spek (eigk guanciale met als vervanger pancetta, en als je dat niet hebt bacon), eieren en wat kaas. Room is geen onderdeel van t gerecht.

Dit is het meest klassieke recept gemaakt door de oude meester: YouTube: Real Spaghetti Carbonara | Antonio Carluccio

zo vind ik em niet zwaar, maar ik doe er gewoon mn maal niet mee, ik mis echt een stuk vlees of iig groenten.
Soep of salade als voorgerecht. Dan is een pasta als deze prima.

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

NoTimeRemains schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:13:
[...]

Ik heb vaak hetzelfde hoor, bij bv een pasta die 'eigenlijk' gewoon met een tomatensaus+gehakt 'hoort' doe ik er vaak minimaal een Italiaans groentepakket (gewoon uit de super als ik lui ben :P ) door. De carbonara vind ik erg lekker met groene asperges (zoals bv hier beschreven). Aglio olio is lekker met een paar mini(tros)tomaten + plakjes courgette, met wat balsamico-azijn (en peper+zout) erover, ongeveer 15/20 minuten in de oven. En zo kun je op een vrij simpele manier de meeste pasta's wel 'upgraden' naar iets wat (imho) wat meer in de buurt komt van een volwaardige maaltijd :P

AGee wijzigde deze reactie 18-02-2019 20:17 (10%)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ook maar (weer) eens proberen, die echte carbonara. Een trosje gegrilde cherrytomaatjes erbij lijkt me ook niet verkeerd. En idd soep/salade/toetje, anders zit ik ook niet echt vol ben ik bang.

• Yogibeer
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22-02 15:10
Ik heb een vraagje.

Gisteren heb ik stooflapjes ongeveer 2,5 uur op laten staan. Ik had het idee dat het binnen dat tijdsbestek behoorlijk gaar had moeten zijn, maar dat viel mij tegen. Echter was het daarna bedtijd en heb ik dit niet verder laten sudderen.

Is het nu nog een optie om het vandaag nog verder te laten garen of moet ik dit absoluut niet doen?

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-02 17:48

barktus

Moehhhh!

Yogibeer schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:05:
Ik heb een vraagje.

Gisteren heb ik stooflapjes ongeveer 2,5 uur op laten staan. Ik had het idee dat het binnen dat tijdsbestek behoorlijk gaar had moeten zijn, maar dat viel mij tegen. Echter was het daarna bedtijd en heb ik dit niet verder laten sudderen.

Is het nu nog een optie om het vandaag nog verder te laten garen of moet ik dit absoluut niet doen?
Koop een slowcooker. Naast dat je dit compleet zonder zorgen aan kan zetten (ook als je er niet bent). Kan je er nog zoveel meer dingen in maken. Wij vinden het echt een uitkomst :). Misschien niet het antwoord op jouw vraag, maar toch :P

My middle finger salutes you.

• 1nsane
Ik heb een vraagje.

Zoals Barktus al zei, een slowcooker is dan ideaal maar je kan het de dag erna gewoon weer laten sudderen hoor :-)

mijn systeem!

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:09

alienfruit

the alien you never expected

Interessant, toch eens kijken hoe je dat doet met een slowcooker! Volgens mij hebben we hier een slowcooker of een rice cooker

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-02 17:48

barktus

Moehhhh!

alienfruit schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:07:
Interessant, toch eens kijken hoe je dat doet met een slowcooker! Volgens mij hebben we hier een slowcooker of een rice cooker
Een slowcooker en rijstkoker zijn niet hetzelfde he :P

My middle finger salutes you.

• Boudewijn
Ik heb een vraagje.

gewoon lekker verder laten sudderen. Stoofvlees wordt sowieso lekkerder de dag na bereiding. Slowcooker kan ook maar er niets mis met een ordinaire braadpan.

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:09

alienfruit

the alien you never expected

barktus schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:54:
Een slowcooker en rijstkoker zijn niet hetzelfde he :P
Ja, weet ik, ze lijken hetzelfde dus ik weet niet precies wat we nou hebben ;)

• bszz
  • Nu online
alienfruit schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:46:
[...]

Ja, weet ik, ze lijken hetzelfde dus ik weet niet precies wat we nou hebben ;)
Ik heb van mijn rijstkoker een slowcooker gemaakt :+ , met een PID controller en een thermometer...

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:41
Boudewijn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:35:
[...]
gewoon lekker verder laten sudderen. Stoofvlees wordt sowieso lekkerder de dag na bereiding. Slowcooker kan ook maar er niets mis met een ordinaire braadpan.
Hier staat stoofvlees ook altijd minimaal 3 uur op. Maar ik heb wel gemerkt dat de grootte van de blokjes die je snijdt ook van invloed zijn op de stooftijd. Ik snijd hier meestal blokjes van ongeveer 3x3 cm. Deze staan dan minimaal 3 uur op. Dan valllen ze nog nét niet uit elkaar. Precies zoals ik zelf wil :9~

• 1nsane
Gonadan schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:15:
[...]

Maar goed, Loetje stond bij mij toch al niet op het voetstuk waar veel mensen het plaatsen. Als je met twee scheppen oelek een 'Biefstuk Ossenhaas Bali' populair weet te krijgen zegt dat ook iets over het publiek wat je op een voetstuk plaatst. :P
Ik heb ook een paar keer bij Loetje gegeten en vond de biefstuk best lekker (niet de Bali variant maar de normale).

Niet dat ik er voor om ga rijden ofzo.

Dan ga ik liever naar BIT in Den Haag voor een runderstaartstuk van de Jospergrill, vlees voor 2 voor een redelijk normale prijs.

mijn systeem!

• Yogibeer
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22-02 15:10
Gisteren het vlees nog lekker 1,5 uur laten sudderen en daarna was het heerlijk!
Dank voor de tips!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

1nsane schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:57:
Ik heb ook een paar keer bij Loetje gegeten en vond de biefstuk best lekker (niet de Bali variant maar de normale).

Niet dat ik er voor om ga rijden ofzo.

Dan ga ik liever naar BIT in Den Haag voor een runderstaartstuk van de Jospergrill, vlees voor 2 voor een redelijk normale prijs.
Ja precies, dat is ook mijn ervaring: 'best lekker'. Niet het 'beste biefstuk ooit, daar moet je heen' wat ik vaak gehoord heb. :P

• 1nsane
Gonadan schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Ja precies, dat is ook mijn ervaring: 'best lekker'. Niet het 'beste biefstuk ooit, daar moet je heen' wat ik vaak gehoord heb. :P
Nee idd, het is mals en sappig hoor maar dat staartstuk van BIT is wel echt een stuk beter, 800gr voor 47,50 incl sauzen, garnering, salade en goede friet (geen std franse frietjes) vind ik niet duur. Lekker geroosterde cherrytomaatjes erbij ook enz. Een van de weinige plekken waar ik alle garnering ook weg zit te hakken.

Neem er voor een euro of 6 een lekker groentepannetje bij, ook die is prima!

Voor het vlees hebben ze een samenwerking met een Ierse farm volgens mij, legio foto’s van gezien ook.

1nsane wijzigde deze reactie 20-02-2019 10:37 (7%)

mijn systeem!

• 1nsane
Yogibeer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:20:
Gisteren het vlees nog lekker 1,5 uur laten sudderen en daarna was het heerlijk!
Dank voor de tips!
Top, da’s het mooie van suddervlees :-)

Kan je de volgende dag lekker door laten stoven!

1nsane wijzigde deze reactie 20-02-2019 10:39 (9%)

mijn systeem!

• barrymossel
Wat is jullie ervaring met supermarktbiefstukjes sous vide? Heb nu al meerdere keren een droge lap uit de folie gehaald, terwijl hij maar bij 53 graden gegaard is (1-1,5 uur). Heb ook wat dikkere lapjes geprobeerd. Pre-sear werkte ook niet. Eerst dacht ik dat het aan m'n Anova lag, dus een nieuwe besteld, maar ook daarmee ellende.
Doe ik iets fout (buiten vlees bij de supermarkt halen - doet de vrouw!)?

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:43
barrymossel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:18:
Wat is jullie ervaring met supermarktbiefstukjes sous vide? Heb nu al meerdere keren een droge lap uit de folie gehaald, terwijl hij maar bij 53 graden gegaard is (1-1,5 uur). Heb ook wat dikkere lapjes geprobeerd. Pre-sear werkte ook niet. Eerst dacht ik dat het aan m'n Anova lag, dus een nieuwe besteld, maar ook daarmee ellende.
Doe ik iets fout (buiten vlees bij de supermarkt halen - doet de vrouw!)?
Nog niet heel lang een Anova gebruiker maar de biefstukjes (meestal 1,5 - 2 cm dik) gaan voor ongeveer anderhalf uur op 54 graden en daarna insmeren met olie en dan in een hete pan dichtschroeien en als laatste nog even een flinke klont boter erbij voor de smaak en de saus.

De biefstukjes komen meestal bij de slager vandaan maar soms ook wel van de supermarkt.

kdbruin wijzigde deze reactie 20-02-2019 14:29 (5%)

• barrymossel
Vreemd, hier zijn ze van boven tot onder grijs, bij een lagere temperatuur en zonder afgrillen.

• GermanPivo
  • Laatst online: 22:52
barrymossel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:33:
Vreemd, hier zijn ze van boven tot onder grijs, bij een lagere temperatuur en zonder afgrillen.
Hmm, komt het altijd bij dezelfde supermarkt vandaan? Ik heb een keer biefstuk gehad van de supermarkt waarbij de binnenkant grijs was en de buitenste rand niet. :r Tegenwoordig haal ik het meestal bij de slager (vrijwel dezelfde prijs als de supermarkt), maar buiten die ene keer, ging het eigenlijk altijd wel oké met biefstuk van de supermarkt.

Als je het eens korter doet? Ik doe altijd 45 min op 54 graden en dat gaat prima. Misschien dat 90 min wat aan de lange kant is voor een relatief dun stuk.

GermanPivo wijzigde deze reactie 20-02-2019 14:42 (11%)

• barrymossel
GermanPivo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:38:
[...]

Hmm, komt het altijd bij dezelfde supermarkt vandaan? Ik heb een keer biefstuk gehad van de supermarkt waarbij de binnenkant grijs was en de buitenste rand niet. :r Tegenwoordig haal ik het meestal bij de slager (vrijwel dezelfde prijs als de supermarkt), maar buiten die ene keer, ging het eigenlijk altijd wel oké met biefstuk van de supermarkt.

Als je het eens korter doet? Ik doe altijd 45 min op 54 graden en dat gaat prima. Misschien dat 90 min wat aan de lange kant is voor een relatief dun stuk.
Volgens mij is het altijd Jumbo. Ik heb gisteren lopen schelden dat ik die troep niet meer met de Anova doe, maar misschien nog eens korter testen idd. Liever heb ik het ook van de slager, maar dat is voor vrouwlief weer een omweg (en die is soms nog luier dan ik).
Ik heb het overigens ook wel eens gehad met varkenshaas van de Jumbo. Hoe lang doe je die dan?

Pagina: 1 ... 51 52 53 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True