Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:27
Gewoon bij de Jumbo het vlees laten liggen. Beter vegetarisch eten dan grijze biefstuk of gekookte kip (behalve in de soep dan misschien) :X

Garyu wijzigde deze reactie 20-02-2019 15:15 (56%)

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-06 20:35
barrymossel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:51:
[...]
vrouwlief is soms nog luier dan ik.
:'( :9
barrymossel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Ik heb het overigens ook wel eens gehad met varkenshaas van de Jumbo. Hoe lang doe je die dan?
Ik koop toevallig regelmatig varkenshaas 'culinair' bij de Jumbo (die vacuüm verpakte). 90 minuten op 54 graden en dan nog even heel kort schroeien in de pan met vocht en een een beetje olie/boter. Gaat vrijwel altijd goed.

Heb het trouwens ook een keer gehad met 'normale' varkenshaas van de supermarkt. Maar sinds ik culinair haal, nooit meer last van.

GermanPivo wijzigde deze reactie 20-02-2019 15:14 (19%)

• evEndzhar
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Rauw vlees wordt grijs door een gebrek aan zuurstof. Het ziet er niet zo fris uit, maar het zegt niets over de voedselveiligheid. Met name voor gehakt en gepekeld/gedroogd vlees wordt natriumnitriet gebruikt om verkleuring te voorkomen. Dat is overigens niet zo'n gezond stofje.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:17
GermanPivo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:13:

[...]

Ik koop toevallig regelmatig varkenshaas 'culinair' bij de Jumbo (die vacuüm verpakte). 90 minuten op 54 graden en dan nog even heel kort schroeien in de pan met vocht en een een beetje olie/boter. Gaat vrijwel altijd goed.

Heb het trouwens ook een keer gehad met 'normale' varkenshaas van de supermarkt. Maar sinds ik culinair haal, nooit meer last van.
Er was iets over dat 'culinair' bij de Keuringsdienst van Waarde dacht ik... https://www.npo3.nl/keuri...rde/31-01-2019/KN_1704069

Nou, ik heb gisteren bij Beef & Steak weer een bestelling gedaan en daar heb ik altijd goede ervaringen mee. De komende tijd dus:
  • Longhaas
  • Tomahawk van varken (gewoon een dikke/grote karbonaad)
  • Lamsbout
  • Varkenswangen (voor in de stoof)
  • Picanha
De longhaas staat zaterdag op het menu (m''n ouders komen eten). Even een spannende saus erbij bedenken (iemand ideeën?). De zoethoutsaus was ze erg goed bevallen. Vooraf wil ik kreeft (levend de pan in voor het showtje er omheen) met pasta. Ook daar sta ik open voor suggesties.

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• GermanPivo
  • Laatst online: 18-06 20:35
barrymossel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:38:
[...]

Er was iets over dat 'culinair' bij de Keuringsdienst van Waarde dacht ik... https://www.npo3.nl/keuri...rde/31-01-2019/KN_1704069
Even snel doorheen geklikt: ook voortaan maar bij de slager halen :+

GermanPivo wijzigde deze reactie 20-02-2019 15:46 (4%)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb die varkenshaas "culinair" ook een keer gekocht omdat ik 1 haas wilde hebben en de normale er alleen maar in verpakkingen van 2 lagen. Thuisgekomen het etiket maar eens bekeken en dat ze water toevoegen staat in ieder geval wel duidelijk vermeld. Het bakte verder prima en het is heel mals, maar ik maakte de fout om er nog p&z aan toe te voegen. Resultaat was dus een malse maar ook bremzoute varkenshaas....

Doe ik dus ook nooit meer, verder koop ik bij de Jumbo alleen scharrel kip dij en gewoon rundergehakt. De tartaartjes zijn ook prima. Of heel soms iets van dat gesealde vlees zoals de lamskoteletjes of kalfs riblap.

De echte slager heeft uiteraard de voorkeur, dus toen ik vanmiddag toch in de Amsterdamse Poort moest zijn maar weer even bij Slagerij Meester langs geweest.

Met als buit een gegrillde kip voor bij de Bami vanavond, een pond lams shoarma, een Iberico kotelet en een bakje van hun onovertroffen Filet Americain :9

Specs

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:21

franssie

Save the albatross

Vandaag mosselen gemaakt (Marokkaanse stijl uit het boek Mosseltijd) en weer lekker. Kon gelukkig nog wat super ipv Jumbo size vinden (hoe kleiner hoe lekkerder toch vaak wat mij betreft).
Het seizoen zit ik er denk ik bijna op, misschien door het uitblijven van koude maar de mosselen in mijn wasbak (ik laat ze altijd even in water wennen voordat ik test of ze nog goed leven) werd er volop gecopuleerd. Het ene na het andere wolkje mosselsperma vloog rond, echt super grappig om te zien. Mijn vriendin vond het eerst maar raar om de een of andere reden maar kon er iets later ook wel om lachen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
Mosseltijd heb ik ook, nog niks mee gedaan, welke pagina staat dit recept? Ik herken het zo 123 niet terug en ik heb het boek wel doorgenomen. Ben nu niet thuis, vandaar mijn vraag. Dan ga ik deze ook maken.

Ik vind wat varkenshaas bestreft de diepvries stukken van de lidl het lekkerste, maar die zijn wel gesneden in persoonsporties, dat is niet altijd handig. Maar wel lekker om te bereiden, snel af te koelen en in te vriezen voor als je een keer moet overwerken.

Zit nu de keuringsdienst van waarde aflevering te kijken, begint iemand alle sausjes op te noemen die bij varkenshaas kunnen, verdorie. Heb nu wel zin erin... je mag mij altijd wel wakker maken voor een lekker stukje vlees.

Ander iets: een paar dagen terug ging het over gehaktballen ging, iemand hier die met 100% varkensgehakt ze maakt? Daar had mijn schoonmoeder het over, ik wil als ik weer naar de slager ga. Dat zou een slager toch zo moeten kunnen maken. Maar welk stuk varken kan ik dan het beste nemen of maakt dat voor gehakt niet zoveel uit?

Hobbykok wijzigde deze reactie 20-02-2019 22:59 (77%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft gehaktballenvlees; een leuke ervaring bij mijn vaste slager.
Ik haal het vlees vrijwel altijd bij een turkse slager. Die heeft tenminste nog halve beesten in z'n koelcel hangen en kun je vragen of 'ie specifieke stukken wilt afsnijden.
Zelfs zaken als kalfszwezerik kun je gewoon bij hem bestellen.

Maar ff terugkomen op dat gehakt.
Vaak ligt er geen gehakt (meer) kant en klaar in de vitrine. Dus als je dan om gehakt vraagt, is zijn eerste vraag "lams of rund?"
Doe maar rundergehakt.
Dan pakt 'ie de schaal met runderstooflappen (prijs zoiets van 6-8 euro/kg), snijdt wat stukken af, doet 'ie, terwijl je er bij staat, de stukken vlees in z'n grote gehaktmolen, draait twee keer het vlees er doorheen. En voilà GEHAKT.
Maar dan ineens kost het nog maar 5 euro/kg! :+

Nog een voordeel, behalve de prijs, van dat instant gehakt; er zit geen conserveermiddel op/doorheen. En ja, als het dan een paar uur zou liggen, dan zie je dat de bovenkant wat verkleurt. So what?
Dan zit er in ieder geval geen natriumnitriet (E-250) doorheen.
Of, wat je vaak ziet bij supermarkten, een kleine hoeveelheid suiker (!) en E-301 en/of citroenzuur door het gehakt. 8)7

ehtweak wijzigde deze reactie 21-02-2019 09:38 (19%)

Mooie Plaatjes   

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:46
Ik heb enkele bol bonnen ontvangen om hier wat leuks mee te doen.
Nu zit ik al een tijdje te denken aan enkele boeken die ik al een tijdje wil hebben.

Sowieso ga ik de Pizza Bijbel en Brood Bijbel bestellen.
Echter zit ik te dubben over een derde boek namelijk de Bakbijbel van Rutger.

Ik zag dat sommige dit boek hebben en ben benieuwd hoe deze bevalt :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Hobbykok
bakbijbel van rutger is favoriet bij mij, goede koop! Ik maak er geregeld lekkere dingen uit.

Alle bakbijbels zitten in kobo plus, kan je een maand gratis proberen bij bol.com
Rutger zijn boek ook zie ik.

Dan kan je ze even rustig inzien en uitproberen

Hobbykok wijzigde deze reactie 21-02-2019 19:47 (47%)

• barrymossel
Niemand dus een idee voor een bijzondere saus voor bij rood vlees? Ik zit nu te denken aan rodewijn-kaneelsaus. Maar wil graag wat experimenteren.
Komt een sinaasappel-wortelpuree bij.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:06
Bakbijbel is prima. Pizzabijbel ook wel voor inspiratie.

@barrymossel . Je zou met bloedsinaasappel aan de slag kunnen. Of juist met bramen, alhoewel dag kan botsen.
How about chocolade? Mooie combi met rood vlees , maar ook met sinaasappel.

Ottolenghi heeft iets met bramen en cacaonibs bij hert gedaan. Kan het opzoeken als je wil.

• Garyu
Frambozen zou ik eerder doen dan bramen?

• bvk

bvk

Ook is het nog niet erg de tijd voor rood fruit. Ik zou dan zelf als tegenhanger voor de zoetzure smaken van de puree eerder kiezen voor iets als paddenstoelen i.c.m. rode wijn voor de saus.

Specs

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-05 19:50
Zelf gebruik ik rijstolie vanwege het hoge rookpunt en de (mede daarom) gezonde eigenschappen. Roomboter soms voor een lekker stukje vlees op het einde :)
Precies dit, ik snap niet dat veel ches(Jamie Oliver, Gordon Ramsay) nog steeds olijfolie gebruiken.
Het belangrijkste bij het aanbraden van de steak is de hoge temperatuur. Vanaf 160 graden zou olijfolie worden omgezet in schadelijke stoffen. Boter is uiteindelijk alleen voor de smaak. Ik ben dan ook verre van een fan van Loetje. We hebben het met vrienden altijd een discussie hierover.

Prima ossenhaas met boter en twee lepels Oelek zijn voor mij geen 18€ waard. Dat kunnen we thuis beter.

Filmpje van Gordon Ramsay legt het kort en duidelijk uit, alleen gebuik ik zelf rijstolie of druivenpitolie:

YouTube: Gordon Ramsay's ULTIMATE COOKERY COURSE: How to Cook the Perfect Steak

• Garyu
bvk schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:31:
Ook is het nog niet erg de tijd voor rood fruit. Ik zou dan zelf als tegenhanger voor de zoetzure smaken van de puree eerder kiezen voor iets als paddenstoelen i.c.m. rode wijn voor de saus.
Voor een frambozensaus zou ik diepvries-frambozen nemen. Eerst een paar sjalotjes fruiten, rode wijn om af te blussen, dan frambozen erbij, beetje bouillon/stock/broth erbij, en dan in laten koken tot een mooie saus. Eventueel filteren als je de pitjes niet wilt eten.

Of frambozenjam gebruiken als je daar te lui voor bent, moet je wel even de verhoudingen aanpassen :+

• bvk

bvk

assn schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:08:
[...]

Precies dit, ik snap niet dat veel ches(Jamie Oliver, Gordon Ramsay) nog steeds olijfolie gebruiken.
Het belangrijkste bij het aanbraden van de steak is de hoge temperatuur. Vanaf 160 graden zou olijfolie worden omgezet in schadelijke stoffen. Boter is uiteindelijk alleen voor de smaak. Ik ben dan ook verre van een fan van Loetje. We hebben het met vrienden altijd een discussie hierover.

Prima ossenhaas met boter en twee lepels Oelek zijn voor mij geen 18€ waard. Dat kunnen we thuis beter.

Filmpje van Gordon Ramsay legt het kort en duidelijk uit, alleen gebuik ik zelf rijstolie of druivenpitolie:

YouTube: Gordon Ramsay's ULTIMATE COOKERY COURSE: How to Cook the Perfect Steak
Je hebt natuurlijk olijfolie en olijfolie. Extra Vergine gebruiken is inderdaad geen goed idee, maar je hebt ook gewone olijfolie voor warme gerechten waarbij dat probleem niet (of veel minder) speelt.

Voor ossenhaas wat lastiger, maar bij bijvoorbeeld een entrecote of rib-eye kun je ook een stuk van het vet afsnijden en dat gebruiken. Zoals in dit filmpje wat ik dacht ik al eens eerder gelinkt had maar een mooi voorbeeld is:

Garyu schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:05:
[...]

Voor een frambozensaus zou ik diepvries-frambozen nemen. Eerst een paar sjalotjes fruiten, rode wijn om af te blussen, dan frambozen erbij, beetje bouillon/stock/broth erbij, en dan in laten koken tot een mooie saus. Eventueel filteren als je de pitjes niet wilt eten.

Of frambozenjam gebruiken als je daar te lui voor bent, moet je wel even de verhoudingen aanpassen :+
Dat kan natuurlijk, maar ik gebruik zelf bij voorkeur producten uit het seizoen en zo weinig mogelijk diepvries. Ook komt het geheel nu vrij hoog in de zuren te zitten met rode wijn, framboos en sinaasappel, ik vind dat persoonlijk niet zo lekker met rood vlees.

Specs

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15:40

alienfruit

the alien you never expected

Dit weekend een chocoladesoep proberen te maken. Dat ging niet goed. Deze week maar een kookthermometer kopen.

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:44
Vanavond maar weer eens mn befaamde kippeling maken :-D

Adjust non olet

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:34
bvk schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:39:
[...]

Je hebt natuurlijk olijfolie en olijfolie. Extra Vergine gebruiken is inderdaad geen goed idee, maar je hebt ook gewone olijfolie voor warme gerechten waarbij dat probleem niet (of veel minder) speelt.

Voor ossenhaas wat lastiger, maar bij bijvoorbeeld een entrecote of rib-eye kun je ook een stuk van het vet afsnijden en dat gebruiken. Zoals in dit filmpje wat ik dacht ik al eens eerder gelinkt had maar een mooi voorbeeld is:

[YouTube: Rib Eye Steak. How to cook/pan fry a thick steak at home.]

[...]

Dat kan natuurlijk, maar ik gebruik zelf bij voorkeur producten uit het seizoen en zo weinig mogelijk diepvries. Ook komt het geheel nu vrij hoog in de zuren te zitten met rode wijn, framboos en sinaasappel, ik vind dat persoonlijk niet zo lekker met rood vlees.
ik snap zijn technieken niet zo:
  • waarom peper vooraf? Die gaat verbranden met dit soort temperaturen.
  • waarom eerst rusten, en daarna met boter bedruipen?

• Garyu
1nsane schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:23:
Vanavond maar weer eens mn befaamde kippeling maken :-D
Chicken nuggets bedoel je? 8)

• 1nsane
Garyu schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Chicken nuggets bedoel je? 8)
Ga je mond met zeep wassen :-P

Nee dit is wel wat anders dan kippasta in een krokant laagje uit de frituur.

Adjust non olet

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
evEndzhar schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:26:
Met name voor gehakt en gepekeld/gedroogd vlees wordt natriumnitriet gebruikt om verkleuring te voorkomen. Dat is overigens niet zo'n gezond stofje.
Hoezo dat? Het is gewoon een goedgekeurde hulpstof. :?
Nitrietzout is voor veel dingen toch wel onmisbaar. Ik ken geen recepten voor droge worst waar het niet in zit. Niet dat ik er heel veel uit m'n hoofd ken, maar toch. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Boudewijn
1nsane schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:11:
[...]

Ga je mond met zeep wassen :-P

Nee dit is wel wat anders dan kippasta in een krokant laagje uit de frituur.
Zonder cynisme: Wat is het dan wel?

• barrymossel
Boudewijn schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:34:
[...]

Zonder cynisme: Wat is het dan wel?
Stukje kipdijfilet in een krokant laagje uit de frituur (of oven).

• bvk

bvk

NoTimeRemains schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:00:
[...]

ik snap zijn technieken niet zo:
  • waarom peper vooraf? Die gaat verbranden met dit soort temperaturen.
  • waarom eerst rusten, en daarna met boter bedruipen?
Vooraf met peper bestrooien doet denk ik bijna iedere kok wel en dat verbranden zal dan wel meevallen. Ik val dan eerder over het zout, ik heb zelf altijd geleerd dat je pas zout mag toevoegen ná het dichtschroeien om te voorkomen dat het zout de sappen uit het vlees trekt.

Dat dubbele bakken is om ervoor te zorgen dat als je met de boter de boel extra "krokant" gaat maken de sappen al goed door het vlees verspreid zitten en je daarna meteen kan serveren. Dat is wat ik er tenminste van begrijp.

Over de nuggets: Als ik wikipedia mag geloven gebruikt Mc Donald's separator vlees, maar volgens hun eigen informatie echte kipfilet:
Ons antwoord
Beste Ana, bedankt voor je vraag. Voor onze Chicken McNuggets en kipburgers gebruiken gebruiken we de beste stukjes kipfilet. We gebruiken alleen kippenborstfilet van gevogelteleveranciers die constant hoge kwaliteit leveren. Voor het produceren van de Chicken McNuggets wordt deze kipfilet in kleinere stukjes gesneden waarna ze een paneerlaag krijgen. Ook de andere kipburgers zijn gepaneerd. De diepgevroren kipburgers en Chicken McNuggets, worden in het restaurant gefrituurd in plantaardige olie, een combinatie van zonnebloem- en raapzaadolie.
Ik ben nu wel benieuwd naar de waarheid....

Specs

• bszz
  • Laatst online: 10:01
bvk schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:32:
[...]

Vooraf met peper bestrooien doet denk ik bijna iedere kok wel en dat verbranden zal dan wel meevallen. Ik val dan eerder over het zout, ik heb zelf altijd geleerd dat je pas zout mag toevoegen ná het dichtschroeien om te voorkomen dat het zout de sappen uit het vlees trekt.
[...]
Dat vooraf zouten je vlees uitdroogt is een fabeltje, net als dat het door bakken dichtschroeit ;) Zelf ben ik een groot fan van Kubeben (staart)peper en ik vind het mooier die achteraf toe te voegen. Wat betreft het dichtschroeien van vlees gaar ik dat nog wel eens op lage temperatuur onafgedekt in de oven voordat ik het dichtschroei in een hete pan. Voordeel is dat de buitenzijde dan wat droger is geworden waardoor de maillardreactie makkelijker optreedt.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:52
Volgens mij moet je inderdaad een pak zout uitstrooien wil je vlees uitdrogen voor bereiding.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Over de nuggets: Als ik wikipedia mag geloven gebruikt Mc Donald's separator vlees, maar volgens hun eigen informatie echte kipfilet:

[...]

Volgens mij ging het er meer om dat gefrituurde kip niet meteen nuggets zijn. De kip van Barry zijn hele stukjes, terwijl je nuggets maakt van gemalen vlees. (Ongeacht de kwaliteit)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• bvk

bvk

bszz schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:11:
[...]

Dat vooraf zouten je vlees uitdroogt is een fabeltje, net als dat het door bakken dichtschroeit ;) Zelf ben ik een groot fan van Kubeben (staart)peper en ik vind het mooier die achteraf toe te voegen. Wat betreft het dichtschroeien van vlees gaar ik dat nog wel eens op lage temperatuur onafgedekt in de oven voordat ik het dichtschroei in een hete pan. Voordeel is dat de buitenzijde dan wat droger is geworden waardoor de maillardreactie makkelijker optreedt.
Misschien is het een fabeltje, ik geef alleen maar aan dat ik het zelf altijd zo geleerd heb. En in de praktijk werkt achteraf zouten voor mijzelf dan ook prima.

Wat het dichtschroeien betreft spreek je jezelf een beetje tegen als ik het zo lees, of ik interpreteer het verkeerd ;)
Gonadan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:17:
[...]

Volgens mij ging het er meer om dat gefrituurde kip niet meteen nuggets zijn. De kip van Barry zijn hele stukjes, terwijl je nuggets maakt van gemalen vlees. (Ongeacht de kwaliteit)
Niet volgens de Mac dus, alhoewel ik ook niet direct wil beweren dat ze de waarheid in pacht hebben en ik ook geen flauw idee heb wie die dingen heeft uitgevonden. Ik weet alleen dat ze enorm veel van verkopen....

Specs

• bszz
bvk schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:17:
[...]

Misschien is het een fabeltje, ik geef alleen maar aan dat ik het zelf altijd zo geleerd heb. En in de praktijk werkt achteraf zouten voor mijzelf dan ook prima.

Wat het dichtschroeien betreft spreek je jezelf een beetje tegen als ik het zo lees, of ik interpreteer het verkeerd ;)
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar ik deed het vroeger altijd eerst in de pan en dan in de oven nagaren maar tegenwoordig doe ik het ook wel regelmatig andersom ;)

bszz wijzigde deze reactie 27-02-2019 20:14 (23%)

• bvk

bvk

bszz schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:13:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt maar ik deed het vroeger altijd eerst in de pan en dan in de oven nagaren maar tegenwoordig doe ik het ook wel regelmatig andersom ;)
Dat is reverse searing, kan ook inderdaad.

Maar je zegt dat dichtschroeien door bakken een fabeltje is, terwijl je 2 regels verder aangeeft het vlees nog even in een pan dicht te schroeien.

Maakt niet uit verder, als het uiteindelijk maar lekker wordt toch?

Specs

• bszz
bvk schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:23:
[...]

Dat is reverse searing, kan ook inderdaad.

Maar je zegt dat dichtschroeien door bakken een fabeltje is, terwijl je 2 regels verder aangeeft het vlees nog even in een pan dicht te schroeien.

Maakt niet uit verder, als het uiteindelijk maar lekker wordt toch?
Ah, ok, verkeerde woordkeuze :X "dichtschroeien" dus ;)

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:55
Gonadan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:22:
[...]

Hoezo dat? Het is gewoon een goedgekeurde hulpstof. :?
Nitrietzout is voor veel dingen toch wel onmisbaar. Ik ken geen recepten voor droge worst waar het niet in zit. Niet dat ik er heel veel uit m'n hoofd ken, maar toch. :P
Niet dat wikipedia de beste bron is, maar:
Natriumnitriet (vaak aangeduid met E250) wordt vooral toegevoegd aan bewerkt vlees zoals salami, knakworstjes, gehakt, hamburgers, diepgevroren pizza's. E250 mag gebruikt worden indien vergezeld van een sterke antioxidant om het schadelijke effect gedeeltelijk te compenseren, zoals vitamine C bij vleeswaren.
Blijkbaar weldegelijk schadelijk, maar als het gecombineerd wordt met vitamines is het weer ok :+

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
WernerL schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:55:
[...]

Niet dat wikipedia de beste bron is, maar:

[...]

Blijkbaar weldegelijk schadelijk, maar als het gecombineerd wordt met vitamines is het weer ok :+
Klopt, in bepaalde doseringen kan het schadelijk zijn. Zoals praktisch elke stof in bepaalde doseringen schadelijk is voor de mens.
Zuurstof moet je ook niet te veel van hebben bijvoorbeeld. :P

• assn
bvk schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:39:
[...]

Maar waar het dus op neer komt, goedkope olijfolie zitten dus niet zoveel stoffen in die ervoor zorgen dat deze worden omgezet naar giftige stoffen. Dus m.a.w. er zitten nog wel stoffen in maar in lage concentratie, waarom zou je dan niet een olie nemen met een juiste verbrandingstemperatuur?

Meen dat Keuringsdienst van waarde dit een keer heeft uitgezocht wat de beste Olie zou zijn, daar kwam uit Rijstolie of druivenpitolie op hoge temperaturen. Alleen zijn deze Oliën wat duur dus vandaar dat ze hier niet mee frituren bijv.

• NoTimeRemains
[...]

Dat dubbele bakken is om ervoor te zorgen dat als je met de boter de boel extra "krokant" gaat maken de sappen al goed door het vlees verspreid zitten en je daarna meteen kan serveren. Dat is wat ik er tenminste van begrijp.

[...]

YouTube: Pink goop in Chicken McNuggets? McDonald's Canada answers

Dit filmpje vond ik ook wel interessant

• bvk

bvk

assn schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:18:
[...]

Maar waar het dus op neer komt, goedkope olijfolie zitten dus niet zoveel stoffen in die ervoor zorgen dat deze worden omgezet naar giftige stoffen. Dus m.a.w. er zitten nog wel stoffen in maar in lage concentratie, waarom zou je dan niet een olie nemen met een juiste verbrandingstemperatuur?

Meen dat Keuringsdienst van waarde dit een keer heeft uitgezocht wat de beste Olie zou zijn, daar kwam uit Rijstolie of druivenpitolie op hoge temperaturen. Alleen zijn deze Oliën wat duur dus vandaar dat ze hier niet mee frituren bijv.
Tja, het is ook een kwestie van smaak natuurlijk en van de tradities van de landen waar ze veel olijfolie gebruiken. Zoals Italië of Spanje waar de Bolognese of Paella denk ik ook niet gemaakt worden met andere oliën dan olijfolie.

Zelf probeer ik altijd het bakmiddel te gebruiken wat in het desbetreffende land gebruikelijk is. Dus bijvoorbeeld Ghee voor Indiase gerechten, olijfolie voor Mediterraanse gerechten, zonnebloem of arachide voor oosters etc. etc.

Zolang ik in de keuken maar geen rookgordijn creëer en de boel niet zwart geblakerd uit de pan komt vind ik het allemaal wel prima ;) Gewoon niet al te hoog stoken, met een fatsoenlijke pan krijg je toch wel een goed resultaat. Zoals gisteren deze kotelet van Iberico varken, gewoon gebakken met olijfolie voor warme gerechten in een DeBuyer:

Niets verbrand, maar gewoon een heerlijk korstje van buiten en van binnen mooi roze met een prima garing :9
Zeker interessant, het is dus gewoon gemalen kipfilet en dus niet van afvalvlees. Wel vraag ik me af waarom ze ook niet gewoon dij vlees en andere goede delen gebruiken.

Specs

• NoTimeRemains
bvk schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:47:
[...]

Tja, het is ook een kwestie van smaak natuurlijk en van de tradities van de landen waar ze veel olijfolie gebruiken. Zoals Italië of Spanje waar de Bolognese of Paella denk ik ook niet gemaakt worden met andere oliën dan olijfolie.

Zelf probeer ik altijd het bakmiddel te gebruiken wat in het desbetreffende land gebruikelijk is. Dus bijvoorbeeld Ghee voor Indiase gerechten, olijfolie voor Mediterraanse gerechten, zonnebloem of arachide voor oosters etc. etc.

Zolang ik in de keuken maar geen rookgordijn creëer en de boel niet zwart geblakerd uit de pan komt vind ik het allemaal wel prima ;) Gewoon niet al te hoog stoken, met een fatsoenlijke pan krijg je toch wel een goed resultaat. Zoals gisteren deze kotelet van Iberico varken, gewoon gebakken met olijfolie voor warme gerechten in een DeBuyer:

[Afbeelding]

Niets verbrand, maar gewoon een heerlijk korstje van buiten en van binnen mooi roze met een prima garing :9

[...]

Zeker interessant, het is dus gewoon gemalen kipfilet en dus niet van afvalvlees. Wel vraag ik me af waarom ze ook niet gewoon dij vlees en andere goede delen gebruiken.
Bij 'dark meat' heb je natuurlijk veel meer botten, pezen en kraakbeen dus het kan vanuit een technische oogpunt makkelijker zijn om alleen borst te gebruiken. (Puur gokwerk)

• 1nsane
[...]

[...]

De waarheid kán per land verschillen.

In NL zijn we behoorlijk terecht streng. Seperatorvlees “is frowned upon”.

Betekent niet dat het in andere landen wel met ondefinieerbare kipdelen gemaakt wordt.

M.b.t. Kippeling, het is idd kippendij, vroeger deed ik ze eerst door de bloem, daarna eieren met kruiden en daarna door de paneermeel.

Dat is wel lekker opzich, krokantje, uiteindelijk ben ik overgestapt op een ander recept.

Nu doe ik ze kruiden, dan in de olijfolie, dan door de paneer.

Sowieso in de oven trouwens, op papier en op de helft even draaien.

Kruidenmix maakte ik vroeger behoorlijk uitgebreid maar tegenwoordig met wat minder kruiden en gemalen 4 seizoenenpeper uit de vijzel door de paneer. De juiste kruiden zodat de kipsmaak goed naar voren komt en de peper voor een lekker pittige bite.

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik ga vanavond maar weer eens vla maken. Ondergewaardeerd product, door alle industriele shit die je koopt.
Zal wel paar foto's en wat notities maken voor mijn tweakblog.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Da's een goede; 'Vanille'vla, zonder vanille... :X
https://www.nrc.nl/nieuws...nille-misleiding-a3654435

En het is zo simpel.
Maak het regelmatig; hetzij als vla (gewoon dunner, meer vloeibaar) alsmede als vanillesaus, dan gewoon wat dikker.

Men neme:
Verhit in een pan wat volle melk (of nog lekkerder room) met wat honing (of suiker).
Laat daarin een opengesneden vanillestokje meetrekken.

Doe in een apart kommetje een eierdooier (of twee :9 ) met een paar eetlepels maizena (of custard) en wat koude melk. Meng dit goed door elkaar.

Laat ondertussen de pan met melk net aan de kook komen (pas op; niet laten overkoken). Vis het vanillestokje eruit.
Doe een scheutje van de hete vloeistof bij het ei/maizena mengsel, meng dit en giet het, al roerend in de pan. Blijf roeren en verwarmen totdat het kookt (ff het bindmiddel garen).
Nog ff blijven roeren tijdens het afkoelen en leg er een stukje huishoudfolie op tegen velvorming.
Of, als je het velletje gewoon lekker vindt, gewoon laten afkoelen.

En voila; warme, of na ff wachten; koude vanille-vla/-saus. :9

extra toepassing van dit vanillemengsel:
Ik gebruik het ook wel eens als taartvulling basis.
Dan maak ik de saus behoorlijk dik en laat er nog een/twee repen witte chocolade in smelten.
Enigszins af laten koelen en er b.v. blauwe bessen (voorzichtig, zodat ze heel blijven) doorheen mengen en die gebruiken als vulling tussen twee biscuitbodems.
Of bij een zandtaartbodem, in de oven laten meebakken. En als je dan van tevoren de vruchtjes voorzichtig door de maizena hebt gerold, dan blijven ze aardig heel in het dikke vanille/witte chocolade mengsel.
En na het afkoelen, uit de oven, stolt die vanillelaag met vruchtjes verder, waardoor je een heerlijk gele laag bovenop een krokante bodem hebt.

ehtweak wijzigde deze reactie 01-03-2019 10:29 (22%)

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Nou ja dat wilde ik dus grofweg ook gaan typen :+
Heerlijk spul. Vandaag met volle melk. Room is ook lekker maar wel heel machtig (en nasty voor mijn bierpens).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:26:
Nou ja dat wilde ik dus grofweg ook gaan typen :+
Heerlijk spul. Vandaag met volle melk. Room is ook lekker maar wel heel machtig (en nasty voor mijn bierpens).
Ach, never trust a skinny cook.

Adjust non olet

• assn
bvk schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:47:
[...]

Tuurlijk, dat is ook de manier hoe ik het doe. Alleen tegenwoordig denk ik wel vaker na, als ik iets eerst wil dichtschroeien, gebruik ik daar de juiste olie voor. Vaak gewoon arachideolie omdat die heel neutraal is qua smaak. Het ging eerst namelijk over het bakken van vlees. Een pasta koken is volgens mij beter om helemaal niet op hele hoge temperatuur te doen. Dan komt de (goede) olijfolie ook beter tot zijn recht. Dus het is uiteindelijk afhankelijk van wat je met het eten doet.

Over twee weken eindelijk een paar weken vrij waar ik alle tijd heb om te koken. Nu nog eens gaan bedenken welke intensieve gerechten ik wil gaan maken.

• Hobbykok
Ik heb vanmiddag zoete olijven gehad, ik wist niet dat het bestond (maar ben ook absoluut meer een hartig persoon, dus ik let er denk ik ook niet eens op).

Nu zit ik eens te kijken hoe ik die zelf kan maken, maar het lijkt me nogal trial and error. Iemand ervaring ermee hoeveel dagen marineren nodig is? Ik lees in een recept 3 dagen, klopt dat?

• Boudewijn
Geen idee. Ik heb ze een keer gehad en vind ze niet lekker. Dat is understatement. Erg botsende smaken.

• bvk

bvk

Zoete olijven? Nog nooit van gehoord, eet je dat dan bij desserts of zo of is het toch voor in salades?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:21

franssie

Save the albatross

Vla maakt mijn vriendin soms van de (tot dan) rauwe melk uit de melktank van onze buren, is echt een andere wereld dan wat ze in de supermarkt in een pak verkopen. Na dit weekeinde weer eens een paar liter tappen hiervoor ...

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Boudewijn
Ja dat is inderdaad ook a different league. Zit erover te denken mijn volgende blogje over weer zoiets te schrijven... dingen die makkelijk zijn maar echt 20x beter dan supermarktmateriaal.
Iemand een suggestie? Zat zelf aan pastasaus te denken of kimchi. Alleen is dat laatste niet echt snel/eenvoudig in elkaar te klussen (dat is wel het leuke aan vla).

Vandaag en gisteren trouwens zelfgemaakt shakshuka op. Verrukkelijk.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:55:

Iemand een suggestie? Zat zelf aan pastasaus te denken
Ik ben wel eens benieuwd wat jij voor lekkere saus maakt, kom maar op!
Dat was als ontbijt begrijp ik?
Dé lokale ontbijtklassieker is natuurlijk sjakjoeka (shakshuka*). Zowel Joden als Arabieren eten het al sinds mensenheugenis: een troostrijk geheel bestaande uit een dikke groentesaus met erin gegaarde eieren, bedoeld om met z’n allen uit de pan te smikkelen.
Lijkt me best zwaar, ik zou de lunch dan zeker over kunnen slaan. Maar dat heb ik ook met Engelse of Amerikaanse ontbijten, of de Nasi voor de Indonesiërs. Ik ben meer van het Franse ontbijt zeg maar ;)

Specs

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Ja dat is inderdaad ook a different league. Zit erover te denken mijn volgende blogje over weer zoiets te schrijven... dingen die makkelijk zijn maar echt 20x beter dan supermarktmateriaal.
Iemand een suggestie? Zat zelf aan pastasaus te denken of kimchi. Alleen is dat laatste niet echt snel/eenvoudig in elkaar te klussen (dat is wel het leuke aan vla).

Iets van een wokpasta (als in geconcentreerde pasta van kruiden, knoflook, etc.) die je een week of meer in de koelkast kan bewaren?

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• bvk

bvk

Jb! schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:15:
[...]

Iets van een wokpasta (als in geconcentreerde pasta van kruiden, knoflook, etc.) die je een week of meer in de koelkast kan bewaren?
Bedoel je zoiets als een Boemboe? Of currypaste?

Ik verwacht zelf dat Boudewijn het over een Carbonara of Bolognese en dergelijke heeft. Die worden namelijk veel uit pakjes gegeten terwijl dat helemaal niet nodig is.

Specs

• Boudewijn
Jb! schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:15:
[...]

Oh ja dat is ook altijd mooi. Een boemboe. Ik vacumeer mijn boemboes, maar ook currypasta's (zowel thaise stijl als indiaas) en daarna vries ik ze in.
bvk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:10:
[...]

Die is ook wel leuk ja.
Ik ontbijt gewoon met een bakje kwark of een paar sneetjes. En een bak goede espresso.
Voor mij was het onderdeel van mijn avondmaaltijd. Er gaat dan ook iets meer peper en saffraan in, en een paar eitjes.
Lijkt me best zwaar, ik zou de lunch dan zeker over kunnen slaan. Maar dat heb ik ook met Engelse of Amerikaanse ontbijten, of de Nasi voor de Indonesiërs. Ik ben meer van het Franse ontbijt zeg maar ;)
Ik ben sowieso geen ontbijtmens. Alleen in het verre oosten ga ik eigenlijk altijd los, dan kan ik gewoon 3x per dag nasi eten :+. En heb me in de UK wel eens bezondigd aan een full english breakfast na een bacchanaal.
bvk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:22:
[...]

Ik verwacht zelf dat Boudewijn het over een Carbonara of Bolognese en dergelijke heeft. Die worden namelijk veel uit pakjes gegeten terwijl dat helemaal niet nodig is.
Is allebei leuk. Ik merk dat ik het leuk vind wat te schrijven (en mensen enigszins op te voeden :+ ) maar heel exotische dingen zijn denk ik wat minder aan veel tweakers besteed of zijn toch al prima online te vinden.

Boudewijn wijzigde deze reactie 07-03-2019 00:31 (17%)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:22:
[...]

Ik bedoel inderdaad een currypaste, meer als suggestie, niet zozeer als 'spaggetisaus'. ;)
Boudewijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:29:

Is allebei leuk. Ik merk dat ik het leuk vind wat te schrijven (en mensen enigszins op te voeden :+ ) maar heel exotische dingen zijn denk ik wat minder aan veel tweakers besteed of zijn toch al prima online te vinden.
Ook in het verre Oosten werken veel mensen met pakjes. Doen ze dat niet maar maken ze alles zelf dan is dat vaak weer met ingrediënten die hier duur of moeilijk te verkrijgen zijn. Interessant is dan om te zien welke authentieke ingrediënten echt nodig zijn en welke prima vervangen kunnen worden door lokale ingrediënten. Hier trouwens een mooi voorbeeld van iemand die kookcursussen in het Engels geeft, maar veel van die ingrediënten zijn hier moeilijk te vinden denk ik ('cotton tree flowers' bijvoorbeeld :+ ).

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

HET probleem met vele pakjes/zakjes uit Nederlandse supermarkten is, dat het vaak hele dure zakjes zout/suiker zijn! :X
(het gehalte aan conserveermiddelen en de discutabele E# is tegenwoordig een stuk minder geworden)

Er is op zich niks mis mee om een bepaald kruidenmengsel voor specifieke smaakrichtingen te gebruiken. Maar waarom niet zelf wat creativiteit? Waarom moet altijd alles precies hetzelfde zijn?
De bloemkool die je de ene week koopt, is vaak net wat anders van smaak dan die een week/maand later. E.e.a. erg afhankelijk van het seizoen/oorsprong.
So what? Juist de variatie maakt eten interessanter. :Y

Wij eten ieder week wel een vorm van pastasaus, maar die is nooit hetzelfde. Soms met vlees (variërend van wildsalami, tot aan kip toe), meestal zonder vlees.
Met de ene soort tomaten of de andere; afhankelijk van waar mijn groenteman mee kwam aanzetten.
Soms wat pittiger, soms wat minder, soms wat zoeter (afhankelijk van de tomaten), soms wat scherper (met meer balsamico afgeblust en vers gemalen peper).
En ook de gebruikte pasta varieert enorm. Heel soms vers gemaakt (al dan niet met ei), dan weer allerlei mogelijke vormpjes, soms op maisbasis, de ene keer volkoren, de andere keer weer van witte harde tarwe.
Of, als je heel bijzonder wilt doen, zorg dat je een goede Pizzoccheri te pakken krijgt. Maar die is nogal 'machtig', vooral in combinatie met een stevige roomsaus en kool.

Verandering van spijs doet eten! :9

Wat ik liever zie is dat mensen meer kennis verkrijgen van hoe en wat eten we vandaag.
Zonder daarbij afhankelijk te zijn van supermarkt suggesties en/of gepushte producten.
Ook de perceptie dat vers en gezond eten duur zou zijn en moeilijk; dat is namelijk helemaal niet zo!

ehtweak wijzigde deze reactie 07-03-2019 09:19 (8%)

Mooie Plaatjes   

• Garyu
bvk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:10:
[...]

[...]

[...]

Ik heb de laatste weken ook regelmatig een shakshuka als ontbijt gemaakt. Dat is eigenlijk helemaal niet zwaar? Het is eigenlijk gewoon gepocheerde eieren in pittige tomatensaus :). Prima voor een zondags ontbijt/brunch dus.

Erg lekker qua kruiden is om er wat foelie / nootmuskaat doorheen te doen, en natuurlijk komijn en peterselie, eventueel ras-el-hanout. Qua verdere ingredienten blijft het hier bij ui, knoflook, paprika, tomaten-uit-blik.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
ehtweak schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:15:
Ook de perceptie dat vers en gezond eten duur zou zijn en moeilijk; dat is namelijk helemaal niet zo!
Wel degelijk. Voor iemand die koken als verplichting ziet is iets van zo goedkoop mogelijke kant en klare shit in elkaar draaien makkelijker én goedkoper.

Voor jou en mij zijn de verschillen klein en het prima waard, voor iemand met nul affiniteit voor kokkerellen is het een levensgrote stap. :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan En toch bestrijd ik dat! :+

Als voorwaarde geldt natuurlijk wel dat er enige mate van product- en warenkennis aanwezig moet zijn, in combinatie met de juiste gereedschappen en met verstand inkopen.
Maar bovenstaande geldt eigenlijk voor alles wat je doet. En eten is één van de allerbelangrijkste dingen van je leven. Simpelweg; zonder eten ga je dood!

Kant en klaar shit (zoals jij het noemt) is vaak/bijna altijd duurder dan vers shit/eten van het seizoen! Zeker als je kijkt naar de voedingswaarde en het gehalte aan benodigde vitaminen/mineralen/etc.
En fast-food is al helemaal duur!

Je kunt gewoon iedere dag heel lekker EN gezond eten voor amper een paar euro per persoon. Dat is echt geen rocket science.
Dat scheelt ook weer dure overpriced potjes met allerlei voedingssupplementen die je dan niet nodig hebt. C.q. je algehele gezondheidstoestand gaat er ook op vooruit. :Y

Zo kwam ik er van de week achter dat ik nog een bos wortels (heeft me zoiets van 1 euro gekost) had liggen, waarvan het loof al aardig aan het verleppen was. Wortels waren verder nog goed, maar zagen er niet zo goed meer uit.
Dus wat heb ik gedaan? Think-out-of-the-box... daar hebben we een worteltjestaart van gemaakt!
Heerlijk en niemand proefde/merkte dat er zowat een hele bos wortels in zat! Het commentaar was eerder in de trant van "jeetje, lekker sappige smaakvolle taart!" "Wat is het eigenlijk?" :9

ehtweak wijzigde deze reactie 07-03-2019 09:42 (22%)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@ehtweak dus de voorwaarde is dat je je moet verdiepen en gericht gaan inkopen, waarschijnlijk op verschillende locaties. Hoe was het ook alweer makkelijker?

Een tokkiepasta kan ik bij de AH voor €2 tot €4 totaal voor een heel gezin samen stellen en hoef dan alleen maar dingen in een pan te flikkeren. Bij de Lidl kan dat vast nog goedkoper.
Wil ik het gezonder en verser maken dan wordt het toch echt snel duurder of ik moet meer moeite doen en dan wordt het een beetje duurder.

Benodigde macro's en vitaminen/mineralen mag je buiten beschouwing laten, dat is juist waarom het ongezonde eten niet gezond is. Daar wordt geen rekening mee gehouden. ;)

Gonadan wijzigde deze reactie 07-03-2019 09:47 (15%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:46:

Benodigde macro's en vitaminen/mineralen mag je buiten beschouwing laten, dat is juist waarom het ongezonde eten niet gezond is. Daar wordt geen rekening mee gehouden. ;)
Benodigde macro's????
Wasda? Die ken ik niet. Welk E# is dat?

Maar daarom deed ik nou juist een pleidooi voor goed/gezond/goedkoop eten. Dat heeft namelijk zoveel positieve bijwerkingen! 8) En bespaart aldus vervelende en dure tijdsbesteding zoals pilletjes kopen/halen/slikken en doktersbezoek. En is beter voor je algehele gemoedstoestand. Kortom; win/win/win. :)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
ehtweak schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:53:
Benodigde macro's????
Wasda? Die ken ik niet. Welk E# is dat?

Maar daarom deed ik nou juist een pleidooi voor goed/gezond/goedkoop eten. Dat heeft namelijk zoveel positieve bijwerkingen! 8) En bespaart aldus vervelende en dure tijdsbesteding zoals pilletjes kopen/halen/slikken en doktersbezoek. En is beter voor je algehele gemoedstoestand. Kortom; win/win/win. :)
Pilletjes is nog goedkoper. Tientje per maand voor een potje. Kan je maar een paar dagen groente van eten. :P

Ik ben het ook eens met jouw pleidooi hoor, alleen ben ik de doelgroep niet. En die is niet te overtuigen met prijs en gemak, want daar verlies je het gewoon op.

Macro's is een term uit de wereld van (kracht)sportvoeding, macht der gewoonte. Afkorting van macronutriënten, ofwel eiwitten, koolhydraten en vetten.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Pilletjes is nog goedkoper.
Het potje met pilletjes misschien. Maar de korte, en vooral lange termijn consequenties zijn veel tijdrovender en kostbaarder! :-(
Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:59:
[...]
. Afkorting van macronutriënten, ofwel eiwitten, koolhydraten en vetten.
Oh, gewoon eten bedoel je... O-)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
ehtweak schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:23:
Het potje met pilletjes misschien. Maar de korte, en vooral lange termijn consequenties zijn veel tijdrovender en kostbaarder! :-(
Daar zijn die pilletjes toch voor? Dat maakt het leven gezond. O-)
Oh, gewoon eten bedoel je... O-)
Nee, macro's bedoel ik. :>

• bvk

bvk

Jb! schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 01:05:
[...]

Ik bedoel inderdaad een currypaste, meer als suggestie, niet zozeer als 'spaggetisaus'. ;)

[...]

Ook in het verre Oosten werken veel mensen met pakjes. Doen ze dat niet maar maken ze alles zelf dan is dat vaak weer met ingrediënten die hier duur of moeilijk te verkrijgen zijn. Interessant is dan om te zien welke authentieke ingrediënten echt nodig zijn en welke prima vervangen kunnen worden door lokale ingrediënten. Hier trouwens een mooi voorbeeld van iemand die kookcursussen in het Engels geeft, maar veel van die ingrediënten zijn hier moeilijk te vinden denk ik ('cotton tree flowers' bijvoorbeeld :+ ).

[YouTube: Meet the UMAMI MASTER of Thai Food! | Northern Thai Food - Chiang Mai, Thailand]
Dat is een heel leuk filmpje en ook de afleveringen die daarna volgen. Deed me direct weer terugdenken aan mijn eigen vakantie in Thailand (20 jaar terug) én dat ik laatst het boek Pok Pok gekocht heb.

Daar staan ook allemaal vergelijkbare recepten in, met perfecte uitleg hoe het hier te maken. En net zoals de recepten uit Benares kunnen de ingrediënten inderdaad een uitdaging zijn. Alhoewel er online best veel te krijgen is en er ook in Amsterdam genoeg shops te vinden zijn.

-----------------------------------------------------

En dat is ook gedeeltelijk het punt waarom er zoveel met pakjes gekookt wordt, zelfs voor een voor ons simpele Bolognese zijn de ingrediënten al een raadsel voor de gemiddelde huisvrouw. Die kunnen nog geen verse basilicum van verse oregano onderscheiden, laat staan dat ze het in huis hebben....

Dus dan maar een pakje of een pot van Grand 'Italia of Bertolli, dan zijn ze snel klaar, kan het bijna niet mislukken en hoeven ze niet te zoeken naar die basilicum of oregano.

Wat dat betreft zijn die foodboxen of maaltijd pakketten al een hele vooruitgang!

Specs

• 1nsane

Ah je bent ook met de shakshuka aan de slag gegaan :-) heerlijk idd, ik vond de toevoeging van zelf gedraaide gehaktballen ook top.

Anyway, vandaag was ik bij de AH en die hadden scharrelkippen in de bonus, nu heb ik nog een Franse Maiskip in de vriezer liggen maar ik heb er toch maar een meegenomen.

Nu heb ik wel verse rozemarijn en citroenen in huis wat heerlijk is om de kip mee te bereiden maar, heeft iemand hier nog goede suggesties?

Ik twijfel nog, braadpan? Oven? Wat voor kruiden etc. Tips zijn welkom :-)

Adjust non olet

• Boudewijn
Oven is prima. Pekelcitroen of sumak zijn ook leuk, eventueel met wat paprikapoeder.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@1nsane Kip in de oven?
Ja zeker!

Of je bakt 'm 'kaal' in de oven. Daarmee bedoel ik; leg 'm (of haar is het) in een ovenschaal, doe er de kruiden op/in wat je lekker vindt. Eerst op hoge temperatuur ff dichtschroeien en dan, op een lager temperatuur goed doorgaren. En op 't laatst nog ff een krokantere korst geven door de oven de laatste paar minuten ff op te stoken, of b.v. ff gril aan.

Of je bakt 'm/haar helemaal ingepakt. M.a.w. ook dan kruiden/vullen, goed inpakken in een flink pakket aluminium folie, zodat er geen sappen kunnen ontsnappen (voor de zekerheid toch in een schaal leggen).
En op lage(re) temperatuur paar uurtjes garen. Zodanig dat alles uit elkaar valt, als je het pakketje openmaakt.
En dan zijn een paar takken rozemarijn, en flink wat knoflooktenen in de buik van mevrouw kip zeer bevorderlijk voor de smaak/geur. :9

Eet ze!

heb nu net een Mohnkuchen in de oven staan...
Na het bakken is gelukkig het morfinegehalte beduidend minder ;)

ehtweak wijzigde deze reactie 09-03-2019 13:55 (4%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-05 11:11
Kip droog pekelen met 1% vleesgewicht aan zout; minimaal uurtje, maar bij voorkeur een nacht onafgedekt in de koeling aan de lucht laten drogen. Eventueel nog kruiden toevoegen.
Dan kernthermometer in het dikste deel van de kip steken. Oven op 70-80 graden en naar een kerntemperatuur van 62-63 graden laten komen en daar minstens 14 minuten op houden, dan is de kip gepasteuriseerd en ultiem sappig. Vervolgens in gloeiende hete olie in een paar minuutjes de huid krokant bakken en opdienen.

Edit: kost je wel een aantal uur, dus ik zou er niet om zes uur mee beginnen :D

SRB12 wijzigde deze reactie 09-03-2019 19:50 (7%)

• Boudewijn
Als je voor lang gaat zou sous vide ook een optie kunnen zijn. Lijkt me zuiniger en preciezer dan oven.

• 1nsane
Oke dit gaat hem worden voor de hele kip:

Oven op 200 graden
Kip van buiten kruiden
Kip vullen met:
- ingesneden hele citroen
- gekneusde knoflooktenen
- verse rozemarijn
- klontje roomboter

Totaal 2 uur in de oven, eerste 1,5u afgedekt, daarna zonder afdekking.

Adjust non olet

• Boudewijn
Prima!

• NoTimeRemains
1nsane schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:20:
Oke dit gaat hem worden voor de hele kip:

Oven op 200 graden
Kip van buiten kruiden
Kip vullen met:
- ingesneden hele citroen
- gekneusde knoflooktenen
- verse rozemarijn
- klontje roomboter

Totaal 2 uur in de oven, eerste 1,5u afgedekt, daarna zonder afdekking.
Lijkt me wat lang. Ik doe een hele kip op ong. 180 een uurtje.

• 1nsane
NoTimeRemains schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:43:
[...]

Lijkt me wat lang. Ik doe een hele kip op ong. 180 een uurtje.
Maar dit is wel een joekel van 1,8 kilo..

Adjust non olet

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:52
Zo gisteren voor het eerst Cuban Sandwiches gemaakt. Vanwege de storm en het late tijdstip van de favoriete voetbalclub toch maar besloten het vlees niet op de Green Egg klaar te maken. Lekker was het echter wel. Alleen de ham had ik vergeten bleek achteraf :+

Volgende week hoop ik op iets rustiger weer en dan ga ik Caesar Salad Burrito's maken. Die gaan dan echter wel verplicht van de BBQ komen.

• Yogibeer
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 09:48
Nice! Ziet er lekker uit zeg!

Recept?

• Yogibeer
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik was onlangs op Ibiza en daar verbleef ik in een hotel waar ze bij het ontbijt lekkere pittige (kleine) worstjes serveerden.

Het was denk ik chorizo, maar ik weet het ook niet zeker. Het waren donkerrode worstjes die een ietwat pittige smaak hadden.

Kent iemand deze (ontbijt) worstjes en zo ja, waar koop je die?
Het had wel wat weg van deze, maar ze waren heel iets langwerpiger:

https://binged.it/2VPKKHc

Yogibeer wijzigde deze reactie 11-03-2019 12:53 (11%)

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:32
Merquez?

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone SE 64GB

• bszz
Yogibeer schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:50:

Ik was onlangs op Ibiza en daar verbleef ik in een hotel waar ze bij het ontbijt lekkere pittige (kleine) worstjes serveerden.

Het was denk ik chorizo, maar ik weet het ook niet zeker. Het waren donkerrode worstjes die een ietwat pittige smaak hadden.

Ik ken het niet maar zou het Sobrassada geweest kunnen zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Typhone
Yogibeer schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:04:
Nice! Ziet er lekker uit zeg!

Recept?
Paninibroodjes
Augurkenslices (zoet/zuur)
Cheddarplakken
Schouderkarbonade (gemarineerd met olijfolie, komijn, knoflook, limoen, uienpoeder)
Paprika
Witte ui

Bereiding:

Paprika + ui in reepjes/halve ringen snijden. Op extreem laag vuur 20 minuten laten sudderen en regelmatig omscheppen. Op smaak brengen met peper/zout/knoflook.

Schouderkarbonade normaal low&slow op de BBQ doen. Ik deed hem high en fast in de pan. Daarna in zo klein mogelijke reepjes snijden of hakken.

Broodjes beleggen smeren als volgt (van onder naar boven belegd):

Broodje bodem
Gele mosterd (Amerikaanse)
Ham (was ik vergeten)
Paprika/ui mix
Vlees
Cheddar
Augurkenslices
Broodje top

Daarna broodje insmeren met gesmolten roomboter (!). Kort (2 minuten) in een grill of pan aanfikken.
Kun je elke saus bij serveren die je wil en naar behoefte. Broodsoort kun je afwisselen, vlees kun je afwisselen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Typhone schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:01:
[...]

Paninibroodjes
Augurkenslices (zoet/zuur)
Cheddarplakken
Schouderkarbonade (gemarineerd met olijfolie, komijn, knoflook, limoen, uienpoeder)
Paprika
Witte ui

Bereiding:

Paprika + ui in reepjes/halve ringen snijden. Op extreem laag vuur 20 minuten laten sudderen en regelmatig omscheppen. Op smaak brengen met peper/zout/knoflook.

Schouderkarbonade normaal low&slow op de BBQ doen. Ik deed hem high en fast in de pan. Daarna in zo klein mogelijke reepjes snijden of hakken.

Broodjes beleggen smeren als volgt (van onder naar boven belegd):

Broodje bodem
Gele mosterd (Amerikaanse)
Ham (was ik vergeten)
Paprika/ui mix
Vlees
Cheddar
Augurkenslices
Broodje top

Daarna broodje insmeren met gesmolten roomboter (!). Kort (2 minuten) in een grill of pan aanfikken.
Kun je elke saus bij serveren die je wil en naar behoefte. Broodsoort kun je afwisselen, vlees kun je afwisselen.
Ha, je hebt dit topic gevonden! (y) :Y)

Ik heb heel toevallig vandaag bij het boodschappen doen karbonades, paprika en augurk gekocht. Geen panini broodjes, maar met mini ciabatta moet het ook wel lukken denk ik, al ga ik die dan vers uit de oven niet meer met boter insmeren en nog eens grillen.

Dank voor het recept, deze broodjes ga ik morgen of overmorgen dan ook maar eens maken :9

Specs

• Bokmaaa
  • Laatst online: 18-06 14:11
Vorige week kwamen vrienden eten, en heb ik runder-riblappen klaargemaakt. Avond van tevoren in de sousvide, met alleen wat olie en laurier. Ook een saus gemaakt (meer een glaze, was heel dik) met als basis overgebleven runderjus, rode wijn, en port. Na 24h de riblappen uit de SV gehaald, grooggedept, flink met de soldeerbrander bewerkt en lekker door de ingekookte saus gehaald. HEERLIJK! :)

Het was boterzacht, nog roze van binnen, de saus was lekker maar het vlees zelf had ook een enorm rijke smaak.

• Typhone
bvk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:14:
[...]

Ha, je hebt dit topic gevonden! (y) :Y)

Ik heb heel toevallig vandaag bij het boodschappen doen karbonades, paprika en augurk gekocht. Geen panini broodjes, maar met mini ciabatta moet het ook wel lukken denk ik, al ga ik die dan vers uit de oven niet meer met boter insmeren en nog eens grillen.

Dank voor het recept, deze broodjes ga ik morgen of overmorgen dan ook maar eens maken :9
Ik wist van het bestaan van het topic af maar dat ging vaak teveel van links naar rechts.
Maar iemand gaf mij elders een zeer goede tip hier eens extra rond te kijken waarvoor mijn dank ;) _/-\o_

• Yogibeer
bszz schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:50:
[...]

Ik ken het niet maar zou het Sobrassada geweest kunnen zijn?
Als ik na de omschrijving kijk zeg ik van wel.
Als ik na de afbeeldingen kijk die ik hiervan kan vinden zeg ik nee.

• bvk

bvk

Yogibeer schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:55:
[...]

Chipolata's dan misschien?

Wikipedia: Chipolata

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 15:04
Bokmaaa schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:28:
Vorige week kwamen vrienden eten, en heb ik runder-riblappen klaargemaakt. Avond van tevoren in de sousvide, met alleen wat olie en laurier. Ook een saus gemaakt (meer een glaze, was heel dik) met als basis overgebleven runderjus, rode wijn, en port. Na 24h de riblappen uit de SV gehaald, grooggedept, flink met de soldeerbrander bewerkt en lekker door de ingekookte saus gehaald. HEERLIJK! :)

Het was boterzacht, nog roze van binnen, de saus was lekker maar het vlees zelf had ook een enorm rijke smaak.
Welke temperatuur had je de SV gedaan?

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:32
Yogibeer schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:55:
[...]

Geen merguez worstjes?

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone SE 64GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Laatst online: 18-06 14:11
Malt007 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:25:
[...]

Welke temperatuur had je de SV gedaan?
65 graden. Daarmee was het niet zo gaar dat het uit elkaar viel, maar wel erg zacht.

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Chorizo zou goed kunnen. Anders misschien longaniza. Sobrassada zou ook nog kunnen, maar die is meestal relatief groot en wordt meer als smeersel toegepast.

La Venta verkoopt dergelijke producten, maar ik denk niet dat je daar als particulier terecht kunt. Maar er zijn vast wel andere winkels, al dan niet online, te vinden die ze verkopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu

Cantimpalitos?

Chorizo zijn normaal niet zo klein als je beschrijft, die zijn meestal zo lang als twee tot drie knakworsten aan elkaar zeg maar.

Mini chorizo zou ik dan zeggen. Zulke worstjes vindt je overigens vaak in hotels, niet alleen in Spanje ;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@Yogibeer Chistorra?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yogibeer

• NoTimeRemains
Van de week een zak gedroogde spätzl gekocht, ik weet alleen niet zo goed wat ik er mee moet. Iemand een leuk recept wat ik er mee moet?

Dacht zelf aan koken als pasta en dan afmaken met boter, peper, zout en dan als bijgerecht bij beef stroganoff

• Typhone
NoTimeRemains schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:05:
Van de week een zak gedroogde spätzl gekocht, ik weet alleen niet zo goed wat ik er mee moet. Iemand een leuk recept wat ik er mee moet?

Dacht zelf aan koken als pasta en dan afmaken met boter, peper, zout en dan als bijgerecht bij beef stroganoff
Dat gaat prima! :)
Ik ben doodgegooid met die dingen bij mijn werk in Duitsland maar zo'n beetje met alle sauzen werkt dat wel.

Typhone wijzigde deze reactie 12-03-2019 10:38 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Van de week een zak gedroogde spätzl gekocht
Ha, zeker bij de Lidl? ;)

Het is eigenlijk gewoon een pastasoort. Beetje grof en behoorlijk machtig.
Wikipedia: Spätzle – Wikipedia

Als regelmatige Oostenrijk bezoeker ken ik die wel.
177 variaties met Spätzle:
https://www.lecker.de/rezepte/spaetzle

Vind het zelf altijd het lekkerste met een stevige, geurige (sommige zeggen stinkende) bergkaas. En dan met uitgebakken spekjes, uien en knoflook uit de oven. (gegratineerd)
Verse bieslook en/of peterselie erover en smullen maar!

Wel een gerecht eigenlijk bedoeld voor ná zware arbeid. Want het vult goed. :Y

Käsespätzle:
Wikipedia: Käsespätzle

ehtweak wijzigde deze reactie 12-03-2019 10:46 (15%)

Mooie Plaatjes   

• NoTimeRemains
ehtweak schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Ha, zeker bij de Lidl? ;)

Het is eigenlijk gewoon een pastasoort. Beetje grof en behoorlijk machtig.
Wikipedia: Spätzle – Wikipedia

Als regelmatige Oostenrijk bezoeker ken ik die wel.
177 variaties met Spätzle:
https://www.lecker.de/rezepte/spaetzle

Vind het zelf altijd het lekkerste met een stevige, geurige (sommige zeggen stinkende) bergkaas. En dan met uitgebakken spekjes, uien en knoflook uit de oven. (gegratineerd)
Verse bieslook en/of peterselie erover en smullen maar!

Wel een gerecht eigenlijk bedoeld voor ná zware arbeid. Want het vult goed. :Y

Käsespätzle:
Wikipedia: Käsespätzle
[Afbeelding]
ja idd, af en toe koop ik van die random dingen gewoon om te proberen en meestal heeft de Duitse Lidl wel tof spul.

Die kaas versie ziet er wel lekker uit zeg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-06 16:21

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Je kan ook dit gerecht proberen.

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yogibeer
Zojuist wat Chistorra besteld :D

• bvk

bvk

Vraagje over darmkanalen en ingewanden.... ;)

Ik heb deze jongens gekocht:

Ik heb er reeds 2 uit het ijs gebroken, laten ontdooien en gedeeltelijk schoongemaakt. Dus de kop er af, de rug opengeknipt en darmkanaal verwijderd en daarna de pan in met wat olie, knoflook en een pepertje. Het pantser en de pootjes heb ik dus gewoon laten zitten. Op zich al heerlijk, maar wat nu als ik ze niet vooraf schoonmaak en in zijn volledigheid bak?

Ik heb begrepen dat de kop ook nog eens heel veel smaak afgeeft, maar moet je dan alsnog het darmkanaal vooraf verwijderen of kan dat ook na het bakken, dus tijdens het opeten? Je ziet ze vaak genoeg in filmpjes in zijn geheel gebakken worden, alleen over het schoonmaken wordt nooit iets verteld...

Ze zijn niet heel goedkoop, dus ik hoor graag of er ervaringen zijn voordat ik ze onverhoopt toch "mishandel" :)

Specs

Pagina: 1 ... 53 ... 57 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True