Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:04
je kan de kop laten zitten, ik vind t lekker om die kop uit te zuigen. Sommige tere zieltjes vinden dat wat much maar ik vind t lekker.

Je kan met een scherp mes de rug in snijden en t darm kanaal eruit halen. Dan heb je dus een sneetje over de rug.

of zo: YouTube: How to devein shrimp/prawns with shell and head on

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:44
Of desnoods de kopjes los mee laten bakken, danwel bisque van trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

NoTimeRemains schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:23:
je kan de kop laten zitten, ik vind t lekker om die kop uit te zuigen. Sommige tere zieltjes vinden dat wat much maar ik vind t lekker.
Ik weet nog niet of ik dat lekker vind, maar dat ga ik dus eens proberen.
Je kan met een scherp mes de rug in snijden en t darm kanaal eruit halen. Dan heb je dus een sneetje over de rug.
Dat is dus een beetje het probleem, die rug is te hard en te glad om daar goed een mes in te kunnen zetten... Ik wil mijn vingers graag nog even houden ;)
Dat is inderdaad ook een goede tip, de "snorharen" en pootjes bijknippen en dan met een saté prikker op de juiste plek dat darmkanaal eruit trekken. Eens kijken of mij dat ook zo lukt.
Boudewijn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:29:
Of desnoods de kopjes los mee laten bakken, danwel bisque van trekken.
Kan ook, maar ik maak ze per 2 stuks klaar (ik ben maar in mijn eentje en ze wegen 80 gr per stuk) dus dat is een beetje weinig om bisque van te trekken. Het zou uiteraard wel een optie zijn als ik ze allemaal tegelijk zou gaan ontdooien en klaarmaken.

Specs

• Boudewijn
Wow dat zijn forse jongens, leuk :). Heb ik zelden gedaan.
Als je meer mensen nodig hebt om de geslachte gambas 'af te voeren' moet je maar een gil geven ;).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:13:
Wow dat zijn forse jongens, leuk :). Heb ik zelden gedaan.
Als ik er op de foto een "banana for scale" naast gelegd had zou je gezien hebben dat ze ongeveer even groot zijn!
Als je meer mensen nodig hebt om de geslachte gambas 'af te voeren' moet je maar een gil geven ;).
Je brengt me op een leuk idee voor een bepaalde afspraak in wording ;)

Edit: Ik kijk nu momenteel naar :"Herman tegen de rest" op RTL4, leuk programma. Lijkt me knap lastig om die ingrediënten er uit te pikken en het gerecht exact na te maken.

bvk wijzigde deze reactie 12-03-2019 22:34 (15%)

Specs

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:29
ehtweak schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Ha, zeker bij de Lidl? ;)

Het is eigenlijk gewoon een pastasoort. Beetje grof en behoorlijk machtig.
Wikipedia: Spätzle – Wikipedia

Als regelmatige Oostenrijk bezoeker ken ik die wel.
177 variaties met Spätzle:
https://www.lecker.de/rezepte/spaetzle

Vind het zelf altijd het lekkerste met een stevige, geurige (sommige zeggen stinkende) bergkaas. En dan met uitgebakken spekjes, uien en knoflook uit de oven. (gegratineerd)
Verse bieslook en/of peterselie erover en smullen maar!

Wel een gerecht eigenlijk bedoeld voor ná zware arbeid. Want het vult goed. :Y

Käsespätzle:
Wikipedia: Käsespätzle
[Afbeelding]
Ik had ooit een heel schattige Duits/Oosterijkse huisgenote en die maakte dit soms klaar, zwaar idd maar wel jummie!

Adjust non olet

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:51:
[...]

... zwaar idd maar wel jummie!
Goed weg te happen als je net een hele dag geskied hebt. Of na een stevige hike; berg op, berg af.
Maar anders... ;)

Nog ff een observatie m.b.t. de eerdere opmerkingen over goed/vers/goedkoop eten.
Gisteren ff langs de lokale markt.
Had bij een groentekraam een zak met 10kg rode uien, 1kg bananen, 1kg snijbonen en 25 limoenen voor in totaal 9 euro...
Hoezo duur? :)

Voor diegenen die zich afvragen wat ik met 25 limoenen ga doen? Wel nu, een Lemon(lime dus)tart volgens een James Martin recept. :P
https://www.bbc.com/food/recipes/lemon_tart_38623

Mooie Plaatjes   

• Gimmick
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15-06 22:35
ehtweak schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:15:
HET probleem met vele pakjes/zakjes uit Nederlandse supermarkten is, dat het vaak hele dure zakjes zout/suiker zijn! :X
(het gehalte aan conserveermiddelen en de discutabele E# is tegenwoordig een stuk minder geworden)
Leuke uitzending van KvW vorige week
https://www.npo3.nl/keuri...rde/07-03-2019/KN_1704079
Clean labels ...

Geen E nummers meer, maar wat dan ;)
bvk schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:38:
Vraagje over darmkanalen en ingewanden.... ;)
Ik laat ze over het algemeen zitten.
Die beesten worden voor verpakking in een grote schoonwaterbak gehouden, dus het valt allemaal wel mee.
Kom je na het bereiden zo'n streng tegen, kan je alsnog lostrekken natuurlijk.
Presentatiewijs is het niet zo mooi, maar als je voor jezelf bezig bent, who care's :+

( anders is een kartelmesje je beste vriend, lichtjes insnijden en lospeuteren )

Gimmick wijzigde deze reactie 13-03-2019 11:30 (35%)

• mormegilmaster
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:57
Nog maar eens een toevoeging aan de groeiende lijst 'goede ideeën voor de sous vide'.
Afgelopen weekend confit de canard gemaakt met de sous vide. 36 uur in t bad op 68 graden, afmaken onder de grill.
Kwam er echt heel goed uit en super makkelijk. Nu heb ik er maar 2 gedaan, maar ik denk dat ik er de volgende keer wat meer in doe.

• 1nsane
ehtweak schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:34:
[...]

Goed weg te happen als je net een hele dag geskied hebt. Of na een stevige hike; berg op, berg af.
Maar anders... ;)
Dan moet je eens een goede Tartiflette of Crostiflette proberen, vind ik persoonlijk nog wat meer smaak aan zitten.

Voor vandaag staat hier in elk geval de hele kip op het menu, was er nog niet toe gekomen om hem goed te bereiden enz, gisteren lekker gevuld en gekruid, straks 2 uur de oven in :9

EDIT:

de kip samen met een maat verorberd. Heerlijk! Vlees was perfect gaar, sappig, mals, smaakvol.

Je kon de citroen en rozemarijn duidelijk proeven maar de knoflooktenen gaan volgende keer toch eerst door de pers, die kon ik niet echt proeven.

1nsane wijzigde deze reactie 14-03-2019 08:33 (39%)

Adjust non olet

• bvk
  • Nu online

bvk

Gimmick schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:23:

Ik laat ze over het algemeen zitten.
Die beesten worden voor verpakking in een grote schoonwaterbak gehouden, dus het valt allemaal wel mee.
Kom je na het bereiden zo'n streng tegen, kan je alsnog lostrekken natuurlijk.
Presentatiewijs is het niet zo mooi, maar als je voor jezelf bezig bent, who care's :+

( anders is een kartelmesje je beste vriend, lichtjes insnijden en lospeuteren )
Het hangt er ook een beetje vanaf hoelang ze in die bak gezeten hebben en of ze hun "behoefte" gedaan hebben. Het kanaal zit er natuurlijk altijd in, leeg of niet...

Maar ik ga het zien zaterdag, want dan ga ik bij mijn tante die ook heel graag kookt Pad Thai maken. Daarvoor heb ik ook nog vandaag de nodige boodschappen gedaan, plus wat ik zelf nog nodig had voor mijn eigen voorraad. En je kunt van Amsterdam zeggen wat je wil, een gebrek aan Toko's valt de stad niet te verwijten!

De oogst na een bezoekje aan de Thaise shop, Amazing Oriental en mijn lokale toko:

Deze berg bestaat uit:

Koriander met wortel
Citroengras
Tofu
Thaise basilicum
Sichuan peperkorrels
Amchoor
Asu foetida
Baby paksoi
Taugé
Groene en rode Rawits
Groene curry paste (vers)
Garnalen pasta
Gedroogde garnalen
Zwarte kardamom peulen
Salam blaadjes
Vissaus
Rammenas
Tamarinde
Rijst noedels
Palm suiker
Thaise sjalotjes

En.... Singha bier!

:) :9 _/-\o_

Specs

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:01

SeatRider

Wait, wut?

iemand hier nog suggesties voor anders-dan-anders witlof? In ham rollen en kaas eroverheen kan altijd nog.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@SeatRider Witlof, maar dan anders:

Maak de stronken schoon, snijdt eventuele harde kernen weg.
Snipper de witlof.

Roerbak wat rode ui, knoflook (sterke smaak) en wat zeeuws (hartig) spekreepjes.
Doe de gesnipperde witlof (bittertje) erbij, met wat grof gehakte cashewnoten (zoetig) en wat rozijnen (zoetig).

Goed ff doorbakken/wokken/roeren. Afmaken met kruiden naar wens.
Klaar!

Eventueel besprenkelen met wat citroen/limoensap. (zuurtje)
Mocht je nog meer eiwitten erbij willen; gratineer (of met broodkruim gebakken) wat dikke schijven schapen/geitenkaas (hartig, vullend) erbij.

Voila, eetze!

Heb net de grof gewokte wilde spinazie met knoflook/ui/boekweit pasta in de oven staan.
Op het laatst nog een rauwe ei in een kuiltje in het groenten/pastamengsel leggen, en laten stollen onder de gril.
Geraspte pittige kaas erover en klaar.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-03-2019 17:25 (29%)

Mooie Plaatjes   

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@bvk Wat ik doe is 20 minuten op 88c 55C sous vide met in de zak wat roomboter, sereh, gember en een rode peper. De botersaus hou je apart, even een tik in een pan voor een wat steviger mondgevoel en dan de botersaus erbij met wat rijst (die kook ik dan met wat saffraan voor de kleur).

4/6 sortering schat ik zo, zijn bijna net zo lekker als kreeft maar dan iets betaalbaarder.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk
  • Nu online

bvk

franssie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:07:
@bvk Wat ik doe is 20 minuten op 88c 55C sous vide met in de zak wat roomboter, sereh, gember en een rode peper. De botersaus hou je apart, even een tik in een pan voor een wat steviger mondgevoel en dan de botersaus erbij met wat rijst (die kook ik dan met wat saffraan voor de kleur).

4/6 sortering schat ik zo, zijn bijna net zo lekker als kreeft maar dan iets betaalbaarder.
Mijn vraag ging over het schoonmaken, niet over de bereiding ;) Uiteraard dank voor het advies, maar ik heb geen SV, mijn tante ook niet en een Thai staat je waarschijnlijk ook raar aan te kijken als je die dingen voor Pad Thai wil gebruiken in combinatie met sous vide.

Ik ga ze dus zaterdag maar gewoon helemaal schoonmaken (minus de staart) en dan in de wok zoals het recept uit "Pok Pok" aangeeft.

Maar ze gaan inderdaad richting kreeft qua smaak en ook grootte.

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@bvk ah ik dacht dat het om de eerste twee ging voor vanavond oid.
Ze zijn niet heel goedkoop, dus ik hoor graag of er ervaringen zijn voordat ik ze onverhoopt toch "mishandel" :)
Maar vooi de Thaise keuken zou ik ze gewoon helemaal pellen, trekken de smaken er beter in dan met schil. Voor een volgende keer als het wat minder moet kosten kan ik je de rauwe diepvries garnalen van de LIDL aanbevelen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Boudewijn
Vandaag de eerste asperges bij de appie opgesnord. Wat een feest \o/

Heb ze sous vide gegaard, ik ga daar morgen even een tekstje over tikken.

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
SeatRider schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:51:
iemand hier nog suggesties voor anders-dan-anders witlof? In ham rollen en kaas eroverheen kan altijd nog.
Gekaramelliseerde witlof:
  1. suiker met een beetje water karamelliseren
  2. eventueel blussen met nog wat water (pas op voor spetters)
  3. gehalveerde witlofstronken, klont boter en een paar korrels zout erbij
  4. een paar keer omwentelen
  5. deksel erop (of nog een paar keer omwentelen op niet al te laag vuur)
  6. ~twee minuten wachten
  7. klaar.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• bvk
  • Nu online

bvk

franssie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:31:
@bvk ah ik dacht dat het om de eerste twee ging voor vanavond oid.

[...]

Maar vooi de Thaise keuken zou ik ze gewoon helemaal pellen, trekken de smaken er beter in dan met schil.
Ik ga ze zaterdag zoals aangegeven inderdaad helemaal pellen. En misschien wil mijn tante van de restanten dan wel een bisque trekken, maar dat zien we dan wel.
Voor een volgende keer als het wat minder moet kosten kan ik je de rauwe diepvries garnalen van de LIDL aanbevelen.
Ik haal tot nu toe meestal de "reuze gamba's" bij de Jumbo. Die zijn ook prima en frituur ik vaak met een los geklopt eitje, bloem en panko:

Boudewijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:56:
Vandaag de eerste asperges bij de appie opgesnord. Wat een feest \o/

Heb ze sous vide gegaard, ik ga daar morgen even een tekstje over tikken.
Nu al :? Je hebt het over de Hollandse witte asperges neem ik aan?

Specs

• Boudewijn
Ja. Ik geloofde het ook niet, maar Er staat echt Nederland op de verpakking . En ja witte.

Smaak was niet optimaal. Maar toch. Feestje.

Boudewijn wijzigde deze reactie 14-03-2019 19:51 (28%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kasasperges dus...
Van deze teler:
https://www.martensasperges.nl/
soms?

Vind zelf witte asperges niet-je-van-het. Liever de groene.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-03-2019 19:59 (29%)

Mooie Plaatjes   

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier liefst groene van de grill, de witte sous vide.
Volgens mij waren ze een jaar of 8 geleden er al vanaf de koude grond met kerst (de witte).

edit Die van dat jaar kan ik zo 123 niet terugvinden maar bijvoorbeeld wel dit bericht https://www.trouw.nl/home...-verse-asperges~a093f14e/ 2015

franssie wijzigde deze reactie 14-03-2019 23:25 (35%)

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-09 18:40
bvk schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:26:
[...]

Het hangt er ook een beetje vanaf hoelang ze in die bak gezeten hebben en of ze hun "behoefte" gedaan hebben. Het kanaal zit er natuurlijk altijd in, leeg of niet...

Maar ik ga het zien zaterdag, want dan ga ik bij mijn tante die ook heel graag kookt Pad Thai maken. Daarvoor heb ik ook nog vandaag de nodige boodschappen gedaan, plus wat ik zelf nog nodig had voor mijn eigen voorraad. En je kunt van Amsterdam zeggen wat je wil, een gebrek aan Toko's valt de stad niet te verwijten!

De oogst na een bezoekje aan de Thaise shop, Amazing Oriental en mijn lokale toko:

[Afbeelding]

Deze berg bestaat uit:

Koriander met wortel
Citroengras
Tofu
Thaise basilicum
Sichuan peperkorrels
Amchoor
Asu foetida
Baby paksoi
Taugé
Groene en rode Rawits
Groene curry paste (vers)
Garnalen pasta
Gedroogde garnalen
Zwarte kardamom peulen
Salam blaadjes
Vissaus
Rammenas
Tamarinde
Rijst noedels
Palm suiker
Thaise sjalotjes

En.... Singha bier!

:) :9 _/-\o_
Waar haal je dit recept vandaan?
Woon ook in Amsterdam en meestal kiezne we voor Pad Thai om snel en gemakkelijk iets te maken. Maar ik mis toch vaak echt de Thaise smaken omdat de Toko om de hoek en de supermarkt helemaal niet de juiste producten heeft. Wellicht leuk om een keer te maken met de ingrediënten die je noemt, dan maak ik een rondje Toko's

• Yogibeer
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 30-08 10:44
Vanavond spareribs in de marinade zetten en morgen lekker een uurtje of 3 a 3,5 laten garen in de oven.

Echter volledig inspiratieloos wat betreft welke groente en/of bijgerechten hier nu goed bij passen....

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:35
Koolsalade, hasselbach aardappels gegratineerd met kaas. Geen sauzen! Rub en marinade zou genoeg moeren zijn.

• Yogibeer
ciris schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:00:
Koolsalade, hasselbach aardappels gegratineerd met kaas. Geen sauzen! Rub en marinade zou genoeg moeren zijn.
Thnx!

Ik maak zelf een lekkere marinade met ketjap, appelstroop, knoflook, basterdsuiker, een beetje zout en chilisaus.

• bvk
  • Nu online

bvk

assn schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:47:
[...]

Waar haal je dit recept vandaan?
Woon ook in Amsterdam en meestal kiezne we voor Pad Thai om snel en gemakkelijk iets te maken. Maar ik mis toch vaak echt de Thaise smaken omdat de Toko om de hoek en de supermarkt helemaal niet de juiste producten heeft. Wellicht leuk om een keer te maken met de ingrediënten die je noemt, dan maak ik een rondje Toko's
Het recept komt uit dit boek: https://www.bol.com/nl/p/pok-pok/9200000030730276/

Niet alles uit die hele waslijst is voor het recept nodig natuurlijk, wel dit:

Rijst noedels
Eieren
Gedroogde garnalen
Gezouten rammenas
Taugé
Gamba's
Palmsuiker
Tamarinde
Pepertjes
Vissaus
Tofu
Pinda's
Chinese bieslook

Dus even dat boek bestellen en ondertussen naar metrostation Nieuwmarkt, kun je morgen ook originele Pad Thai eten ;)

Specs

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19:26
Yogibeer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:56:
Vanavond spareribs in de marinade zetten en morgen lekker een uurtje of 3 a 3,5 laten garen in de oven.

Echter volledig inspiratieloos wat betreft welke groente en/of bijgerechten hier nu goed bij passen....
Bloemkool puree als bijgerecht?
Kook de bloemkool beetgaar, paar teentjes knoflook erdoor en pureren maar, (evt klontje boter erbij) nootmuskaat, peper en zout naar smaak toevoegen.
Ziet er uit als aardappelpuree maar veel minder machtig en verrassend lekker en luchtig.

My DnB is Liquid

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:55

Zoete aardappel!!!! Dat is een groente geen vulmiddel ;)

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003

Of brocollipuree met pittige kaas. Echt heerlijk!

• bszz
  • Laatst online: 19:28

Echt goeie spareribs hebben geen bijgerecht nodig :+

Maar goed: ik zou voor een frisse lichte salade gaan met een zuurtje om het vet van de spareribs een beetje te compenseren.

• bvk
  • Nu online

bvk

ehtweak schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:41:
Dat olijfolie duurder zou worden, dat verhaal gaat al jaren. :|
En iedere keer blijkt het reuze mee te vallen.

Heeft voornamelijk te maken met de ziektes:
https://www.nemokennislin...stuit-op-grote-weerstand/

https://www.wur.nl/nl/Ond...er-Xylella-fastidiosa.htm

https://www.nationalgeogr...live-trees-dying-xylella/

en vooral olijfboomgaarden aantast. Het grote probleem met olijfbomen is hun leeftijd en het feit dat het nogal lang duurt voordat je gerooide bomen vervangen hebt en weer fatsoenlijk kunt oogsten.

Ik koop mijn olijfolie altijd in 5 liter cans. Van een Portugees die hier in de Flevopolder woont, maar die olie via z'n familie uit Portugal importeert uit eigen boomgaard.
Uitstekende kwaliteit uit Alentejo. 5 liter voor 35 euro. En in ieder geval geen melange product en altijd uit het recentste productieseizoen.
Om hier nog even op terug te komen, het lijkt (voor de Italianen dan) nu toch echt een probleem te zijn:

https://nos.nl/artikel/22...aude-ligt-op-de-loer.html

Voor de genoemde mogelijke fraude ben ik dan weer minder bang, doorgaans staat er duidelijk bij de productinformatie dat het olie uit de EU betreft als het om een blend gaat. Of bij een fles Monini (de Gran Fruttato) die ik vandaag gekocht heb dat het 100% Italiaanse olie betreft.

Niet dat het heel veel uitmaakt, je moet denk ik een behoorlijke fijnproever zijn om het verschil te merken met eveneens goede olie uit Spanje. Portugal of Griekenland.

Specs

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:40:
[...]

Voor de genoemde mogelijke fraude ben ik dan weer minder bang, doorgaans staat er duidelijk bij de productinformatie dat het olie uit de EU betreft als het om een blend gaat. Of bij een fles Monini (de Gran Frutatta) die ik vandaag gekocht heb dat het 100% Italiaanse olie betreft.
De fraude zit 'm nou juist in het feit, dat het niet meer klopt, wat er op het etiket staat! :|
[...]
Niet dat het heel veel uitmaakt, je moet denk ik een behoorlijke fijnproever zijn om het verschil te merken met eveneens goede olie uit Spanje. Portugal of Griekenland.
Uiteraard! Die Italianen hebben echt niet het alleenrecht op goede olijfolie hoor...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Waarschijnlijk merk je het niet, maar liegen is liegen en dat grijze gebied wat je creëert is iets wat de voedingsindustrie al decennia gebruikt om ons steeds maar weer te misleiden.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

ehtweak schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:48:
[...]

De fraude zit 'm nou juist in het feit, dat het niet meer klopt, wat er op het etiket staat! :|
Ik verwacht dus dat dit wel meevalt, een gerenommeerde producent als Monini gaat toch geen fraude plegen met het risico ontdekt te worden waarna hun hele reputatie naar de maan is?

Ik doel nu op deze olie: https://www.jumbo.com/mon...di-oliva-750ml/141020FLS/

En van andere (ook Italiaanse zoals Capelli) producenten in het schap staat er al op de fles dat de olie uit de EU of Spanje komt.
[...]

Uiteraard! Die Italianen hebben echt niet het alleenrecht op goede olijfolie hoor...
Eens, maar ze hebben wel die naam natuurlijk ;)

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:13:
[...]

Waarschijnlijk merk je het niet, maar liegen is liegen en dat grijze gebied wat je creëert is iets wat de voedingsindustrie al decennia gebruikt om ons steeds maar weer te misleiden.
Het is echt wel te proeven - neem maar eens een slokje monini en daarna een slokje unlever (bertolli oid). Ik heb een eigen olie uit Italië en die is nog zachter (voor in de sla, niet om te bakken).
Monini is een prima supermarkt olie die ik gebruik als mijn eigen olie op is.

ehtweak schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:48:
[...]
<>
Klopt, maar ze hebben wel meer traditie als het aankomt op pure ingrediënten. Spanje produceert meer en dat wordt vaak hier verkocht met een unilever marketing verhaal terwijl het gewoon bocht is. Goede Spaanse olie is er zeker maar moeilijk te vinden, het goede spul houden ze zelf.

franssie wijzigde deze reactie 18-03-2019 01:52 (29%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
franssie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 01:47:
Het is echt wel te proeven - neem maar eens een slokje monini en daarna een slokje unlever (bertolli oid). Ik heb een eigen olie uit Italië en die is nog zachter (voor in de sla, niet om te bakken).
Monini is een prima supermarkt olie die ik gebruik als mijn eigen olie op is.
Ja maar jij vergelijkt nu supermarktspul met zelf geselecteerde import. De stelling ging over het proeven van verschil tussen olie van twee landen met vergelijkbare kwaliteit. Ik heb zelf niet de indruk dat ik dat ga proeven. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
SeatRider schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:51:
rauwe witlof salade met stoofpeer, walnoot en geitenkaas en balsamico dressing.

Witlof en stoofpeer een beetje in dezelfde grootte snijden.
Walnoot en kaas crumblen en doorheen.
Balsamico dressing erover.
Afmaken met wat honing en balsamico crema.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:02:
[...]

Ja maar jij vergelijkt nu supermarktspul met zelf geselecteerde import. De stelling ging over het proeven van verschil tussen olie van twee landen met vergelijkbare kwaliteit. Ik heb zelf niet de indruk dat ik dat ga proeven. ;)
De term "supermarkt spul" klopt in het voorbeeld van Monini ook niet helemaal. Kijk maar eens naar het Jumbo assortiment van dit merk, dat gaat van eenvoudige (herkomst :EU) tot een Toscane IGP (gecontroleerde herkomst) met liter prijzen variërend van 4 tot 17 Euro.

Maar het ging mij inderdaad om de vergelijking tussen zo'n IGP en het Spaanse equivalent daarvan, daar zal in kwaliteit niet veel verschil in zitten. Wel in karakter natuurlijk, vergelijkbaar met de verschillen tussen een Italiaanse of Spaanse DOCG wijn.

Waar het op neerkomt is dat een Italiaanse DOP of IGP olie waarschijnlijk nu een stuk duurder gaat worden, maar gelukkig heb je er maar weinig van nodig en/of kun je uitwijken naar andere goede oliën uit andere landen.

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:02:
[...]

Nee, ik schreef vergelijk monini eens met een unilever/bertolli olie. Dat proef je. Mijn eigen import is inderdaad nog veel zachter, maar de bertolli is gewoon wrang van smaak waar de monini dat niet tot veel minder heeft. Bertolli is een marketing merk dat leunt op filmpjes van het mooie Italliaanse olie (terwijl het spaanse olie is) terwijl Monini hier niet echt aan marketing doet. Marketing kost veel geld en dat kun je proeven, tenminste ik proef het. Als je wrang lekkerder vind, dan kan dat natuurlijk. Griekse olie heeft ook een eigen smaak, ligt mij ook minder. Uiteindelijk is het ook persoonlijk wat men lekker vind maar ook in die goedkopere olie zit een smaakverschil.

edit: voor bakken etc gebruik ik gewoon de Spaanse olijfolie van LIDL - prima spul daarvoor.

franssie wijzigde deze reactie 18-03-2019 17:04 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@franssie evengoed vergelijk jij twee olieën van verschillende kwaliteit, dat was simpelweg niet waar @bvk het over had en ik op reageerde. :>

Dat je sowieso verschil proeft tussen olieën geloof ik wel, de stijlen zullen ook gewoon verschillen. Dat soort verschillen proef ik zelf ook, maar dat is een heel ander verhaal. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
Het is ook maar net waar je de olie voor gebruikt denk ik, door een salade of in elk geval zonder verhitting zal je het waarschijnlijk eerder proeven als niet-fijnproever.

Ik heb een liter Bertolli om mee te bakken maar een flesje van de olie speciaalzaak hier in de buurt voor andere toepassingen. Niet dat ik een fijnproever ben maar vind het wel lekker :-)

Adjust non olet

• Zondagskindje
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-08 21:39

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

NoTimeRemains schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:43:
[...]

rauwe witlof salade met stoofpeer, walnoot en geitenkaas en balsamico dressing.

Witlof en stoofpeer een beetje in dezelfde grootte snijden.
Walnoot en kaas crumblen en doorheen.
Balsamico dressing erover.
Afmaken met wat honing en balsamico crema.
Simpel, maar wel erg lekker (y)

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

• toolkist
  • Laatst online: 16:06
franssie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 01:47:
[...]

Het is echt wel te proeven - neem maar eens een slokje monini en daarna een slokje unlever (bertolli oid).
Da's geen vergelijk natuurlijk, haal je ze er bij een blinde test ook uit? ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

toolkist schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:21:
[...]

Da's geen vergelijk natuurlijk, haal je ze er bij een blinde test ook uit? ;)
ja zeker ;) Zelf mijn vrouw ruikt het al als ze de kamer binnenloopt ;) :+

Iets anders: Leuk onderzoekje op basis van diverse drukken van in dit geval het Magriet kookboek om te kijken wat er veranderd is in de porties en de samensstelling:
https://www.ad.nl/koken-e...jaar-veranderde~a3300ad4/

https://www.cambridge.org...tch_cookbook_analysis.pdf

franssie wijzigde deze reactie 21-03-2019 17:29 (46%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zalig zijn de zoetekauwen... :9

Bananencake met caramelsaus.

Zorg voor een ingevette platte (vierkante of ronde) bakvorm.
Oven voorverwarmen op ca. 150o

Twee mengkommen:
  • In de ene mengkom 5 eiwitten stijf slaan
In de andere mengkom:
  • 5 eierdooiers
  • 250 gram olijfolie
  • 250 gram suiker
  • snufje zout, wat citroenrasp en/of vanillesuiker
Goed mengen totdat er een homogeen mengsel ontstaat.
  • Dan 4 a 5 zeer rijpe bananen er door mengen; net zo lang totdat alle stukjes weg zijn
  • Voeg 250 gram volkorenbloem toe met wat bakpoeder erin.
Doe vervolgens het deegmengsel bij het eiwitmengsel en meng/spatel dit er doorheen; let op dat je niet alle luchtigheid er uitklopt.
Het mengsel in de ingevette bakvorm storten en ca. een uurtje bakken. Totdat lichtbruin en de vulling niet meer nat is van binnen (checken met een prikker). Let op; de eerste 40 minuten de oven niet openen, je loopt het risico dat de cake inzakt.

Cake uit de oven halen en tijdens het afkoelen kun je de caramelsaus maken:
  • potje (slag)room (250ml)
  • bruine basterdsuiker (250gr)
  • (eventueel een scheutje rum of amandellikeur door het mengsel)
  • (de suiker kan ook een deel kokosbloemsuiker zijn; geeft een nog intensere smaak)
in een pannetje verwarmen en goed door laten koken zodat er een dikke caramelsaus ontstaat.

Haal de cake uit de vorm, zet deze op een schaal en giet de nog warme caramelsaus over de cake.
Wat laten stollen/afkoelen en smulze! :)

Mooie Plaatjes   

• Ps3gamer91
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19:49
Hoe bakken jullie een goede biefstuk? Op hoog vuur dichtschroeien en dan op lager vuur doorbakken of op hoog vuur dichtschroeien en dan in de oven? Wil de tweede optie namelijk een keer proberen.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• bvk
  • Nu online

bvk

Ps3gamer91 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:28:
Hoe bakken jullie een goede biefstuk? Op hoog vuur dichtschroeien en dan op lager vuur doorbakken of op hoog vuur dichtschroeien en dan in de oven? Wil de tweede optie namelijk een keer proberen.
Dat hangt natuurlijk van de biefstuk en de dikte ervan af, de baktemperatuur en de pan zelf en welke mate van gaarheid je nastreeft.

Bij mij komt dat er op neer dat ik de steak inderdaad op hoog vuur een lekkere "croute" laat krijgen, afhankelijk van de dikte nog even op laag vuur wat verder laat garen en dan op een plank laat rusten. Ik ga dus voor saignant/medium-rare wat betreft de gaarheid.

In de oven verder garen zou ik alleen doen als de biefstuk bien-cuit/well-done moet worden, voordat je het weet is die "doorgeslagen".... Uiteraard afhankelijk van de oven temperatuur, dat dan weer wel.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik doe hem sous-vide en dan in de pan. Of inderdaad hoog-vuur voor korst en dan laag-vuur voor garing.

@ehtweak: Lekker, ik heb hem gelinked naar de topicstart.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
8088 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 03:13:
Ik zal na het weekend kijken of ik foto's van mijn laatste kimchi kan vinden. Die werd pas na twee maanden op 14°C acceptabel.
Om op bovenstaande terug te komen: ik heb helaas geen foto's van mijn vorige batch. Ook was ik het recept kwijt, maar heb het inmiddels weer gevonden en heb zojuist een nieuwe batch gestart.

Ik volg grofweg het recept van de Superette in Gent:
  • 4 chinese kolen
  • 1 rettich
  • 2 uien
  • 40 gr pepers
  • 80 gr knoflook
  • 100 gr gember
  • 10 ml sake
  • 4 gr zout
  • 100 gr suiker
  • 20 gr bloem
Als ik het me goed herinner (ik heb het boek niet en het is niet meer verkrijgbaar), vermeldt het recept ook een paar peren en een handje garnalen, maar ik vind het lekkerder zonder. Bij gebrek aan sake gebruik ik (lekkere) witte wijn zonder toevoegingen. En aangezien ik de rettich zo lekker vind, gebruik ik er daar twee in plaats van een van.

De kolen heb ik ingesneden, met (veel) zout ingewreven, rechtop in een pan gezet en afgedekt onder een gewicht. Na twee dagen heb ik de kolen omgedraaid en ze nog twee dagen laten zitten:
https://i.imgur.com/Up6FA0bs.jpg https://i.imgur.com/2a4dhqqs.jpg

Vervolgens afgespoeld en droog gedept:
https://i.imgur.com/69y89Mws.jpg

Daarna de overige ingrediënten in de keukenmachine tot een brij gedraaid en daar de kolen en rettich mee ingesmeerd:
https://i.imgur.com/7Oe5b8ys.jpg ik was de rettich in eerste instantie vergeten

Uiteindelijk in een zuurkoolpot onder slagersfolie en gewicht gelegd:
https://i.imgur.com/OGK9ILjs.jpg https://i.imgur.com/CAG1aGzs.jpg

Nu staat het op 12°C te fermenteren. Ik zal eens per week de kimchi omdraaien en verwacht over twee tot drie maanden resultaat.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19:26
Wat je ook doet, royaal voor je de biefstuk gaat bakken op kamertemperatuur laten komen, niet gelijk uit de koelkast de pan in.
Na het bakken de biefstuk een paar minuten in wat zilverpapier laten rusten voor je hem opdient.

My DnB is Liquid

• NoTimeRemains
beide opties zijn goed, maar ik gebruik vaker sous vide, of een reverse sear of zoals Gordon hier doet (meer voor kleinere steaks)

@Boudewijn hoe had jij die witte asperges in de sous vide klaar gemaakt?

NoTimeRemains wijzigde deze reactie 23-03-2019 13:28 (7%)

• Boudewijn
@NoTimeRemains

Boudewijns blog: Zelf koken: Sous vide asperges

Voila

Boudewijn wijzigde deze reactie 23-03-2019 13:39 (6%)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@NoTimeRemains Ik doe dat net zoals @Boudewijn maar dan zonder saffraan maar soms wel met wat sereh (ik gooi bijna overal verse sereh bij overigens als het langer dan 5 minten moet trekken of baden). Als je eenmaal zo je asperges gemaakt en geproefd hebt wil je ze nooit meer koken, los van dat ze altijd perfect gaar zijn voegt de boter ook echt smaak toe, meer dan een losse botersaus.

franssie wijzigde deze reactie 23-03-2019 15:28 (15%)

• NoTimeRemains
franssie schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:26:
@NoTimeRemains Ik doe dat net zoals @Boudewijn maar dan zonder saffraan maar soms wel met wat sereh (ik gooi bijna overal verse sereh bij overigens als het langer dan 5 minten moet trekken of baden). Als je eenmaal zo je asperges gemaakt en geproefd hebt wil je ze nooit meer koken, los van dat ze altijd perfect gaar zijn voegt de boter ook echt smaak toe, meer dan een losse botersaus.
thanks but no thanks, ik vind citroengras niet lekker. Heb t op allerlei manieren al gegeten, bij mensen die weten wat ze doen maar die dreft smaak hoeft voor mij niet. bedankt voor je toevoeging

• Boudewijn
NoTimeRemains schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:34:
[...]

thanks but no thanks, ik vind citroengras niet lekker. Heb t op allerlei manieren al gegeten, bij mensen die weten wat ze doen maar die dreft smaak hoeft voor mij niet. bedankt voor je toevoeging
Probeer ze even naturel, of als je saffraangek bent met saffraan. De techniek blijft hetzelfde, of je er nu sereh of vissticks (even gechargeerd) bijgooit.

• assn
8088 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:44:
[...]

Uiteindelijk in een zuurkoolpot onder slagersfolie en gewicht gelegd:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Nu staat het op 12°C te fermenteren. Ik zal eens per week de kimchi omdraaien en verwacht over twee tot drie maanden resultaat.
Ben benieuwd naar het resultaat. Ik ga deze week het ook eens proberen om zelf te maken. Had het recept gevonden van Jamie, lijkt mij een goed instap recept.

https://www.jamieoliver.c...egetables-recipes/kimchi/

Om uiteindelijk deze te kunnen maken: https://www.jamieoliver.c...rean-style-roast-chicken/

Heb meteen ook bij Oriental City ook kant en klare kimchi gehaald om het te kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
assn schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Ben benieuwd naar het resultaat. Ik ga deze week het ook eens proberen om zelf te maken. Had het recept gevonden van Jamie, lijkt mij een goed instap recept.

https://www.jamieoliver.c...egetables-recipes/kimchi/

Om uiteindelijk deze te kunnen maken: https://www.jamieoliver.c...rean-style-roast-chicken/

Heb meteen ook bij Oriental City ook kant en klare kimchi gehaald om het te kunnen vergelijken.
mocht je een zin hebben om de bao's te maken, de gewone, niet-kokos variant, is ingevroren te krijgen bij de toko. Smaak is nagenoeg gelijk aan home-made.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weer wat om je vingers bij af te likken!
Op basis van dit recept: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Heb ik de vulling wat aangepast en de taart omgedraaid.
M.a.w. een appel kruimeltaart 'tarte au tatin' met gedroogd fruit en hazelnoten.

heerlijk krokante korst:

En als je 'm aansnijdt zie je dit:

Wat is anders t.o.v. het eerder genoemde recept?
Ik heb een paar goudreinetten geschild en met citroensap besprenkelt. Vervolgens deze halve maan stukjes rondom in de bakvorm gelegd.
Daaroverheen een laag van, in rode wijn ingekookt gedroogd fruit (ik had nog wat abrikozensnippers liggen) gemengd met hazelnoten.
En daarover heen weer het kruimeldeeg. Dit keer gemaakt van half volkoren bloem/half boekweitmeel. Gezoet met kokosbloesemsuiker.

:9

Mooie Plaatjes   

• barrymossel
Afgelopen weekend had ik voor mijn dochters roze hamburger buns gemaakt. Helaas werden ze bruin aan de bovenkant (en het broodje zelf was veel te zwaar en zompig). Kwestie van een lagere temperatuur gebruiken? Of de luchtfunctie van de oven uitzetten?

En iemand een fijn recept voor dit soort buns? Ik heb deze gebruikt en vond het dus niks: https://www.laurasbakery.nl/hamburgerbroodjes/ Maar dat kan aan mijn uitvoering liggen natuurlijk...

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:19
barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:03:
Afgelopen weekend had ik voor mijn dochters roze hamburger buns gemaakt. Helaas werden ze bruin aan de bovenkant (en het broodje zelf was veel te zwaar en zompig). Kwestie van een lagere temperatuur gebruiken? Of de luchtfunctie van de oven uitzetten?

En iemand een fijn recept voor dit soort buns? Ik heb deze gebruikt en vond het dus niks: https://www.laurasbakery.nl/hamburgerbroodjes/ Maar dat kan aan mijn uitvoering liggen natuurlijk...
Ik gebruik altijd dit recept voor mijn hamburgerbroodjes. Lukken altijd en zijn heerlijk!

Ingrediënten voor 9 broodjes
• 425 gram bloem
• 7 gram droge gist
• 250 milliliter karnemelk op kamertemperatuur
• 28 gram ongezouten roomboter in kleine stukjes op kamertemperatuur
• 12 gram vanillesuiker
• 8 gram zout
• 2 eigeel op kamertemperatuur
• 15 gram sesamzaadjes

Apparatuur
• Oven
• Bakplaat

Recept
• Klop de twee eieren los en meng ze met het karnemelk
• Leg hier boven op de bloem, het gist en de suiker en roer dit goed door elkaar
• Zodra het deeg homogeen begint te worden, voeg je het zout toe
• Kneed voor ongeveer 15 minuten, of totdat je er een dun vliesje van kunt trekken
• Vet een kom in met een beetje olie en doe het deeg erin
• Dek het af met vershoudfolie en laat het een uur rijzen, of totdat het deeg is verdubbeld in volume
• Strooi wat bloem over een werkblad en leg hier het deeg op
• Verdeel het deeg in 9 gelijke stukken en kneed het deeg na
• Strooi wat bloem over je handen als het teveel aan je handen plakt
• Probeer continu envelopjes te vouwen en rol op het einde het broodje op tot een balletje
• Leg de ballen deeg op een vel bakpapier op een bakplaat
• Druk de ballen iets plat met de palm van je hand
• Bedenk met vershoudfolie en laat het wederom rijzen voor anderhalf uur, of totdat het in volume is verdrievoudigd.
• Warm de oven op 200 graden en klop het resterende ei los
• Besmeer de deegbollen met water en strooi er sesamzaadjes overheen
• Je kunt ook eventueel een eigeel met een eetlepel karnemelk mixen en het daarmee besmeren
• Bak de broodjes in 15 minuten en laat ze afkoelen op een rooster

Gebruik
Voordat je het hamburger broodje gaat gebruiken, snijd je hem doormidden en rooster je deze even kort voor 3 minuten in de oven.

• Boudewijn
Ziet er goed uit, is gemarkeerd voor in de topicstart :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assn
barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:03:

Voor hamburger broodjes probeer ik steeds https://www.chefsteps.com/activities/brioche-burger-buns
Al moet ik zeggen dat het ontzettend moeilijk is om de brioche broodjes zo luchtig te krijgen.
Als ik nu goede hamburgers wil maken moet ik bekennen dat ik de brioche broodjes van het vlaamsch broodhuys haal. Soms moet je dingen overlaten aan de experts.

• barrymossel
Ik vond het juist leuk om er zelf wat kleur aan te geven voor mijn dames. Maar dat pakte dus ook niet zo heel goed uit:

Voor ze in de oven gingen:

Nadat ze uit de oven kwamen:

Maar goed, ik kan wel eens experimenteren met verschillende recepten. Maar dat bruine vind ik sowieso jammer, doet dat kleuren een beetje teniet. Ik vermoed dat ik ze langer op een lagere temperatuur in de oven moet doen en dan de "blaasfunctie" uit.

(En afkoelen en roosteren was ik ook "vergeten", dat zal de smaak ook niet ten goede zijn gekomen.)

barrymossel wijzigde deze reactie 26-03-2019 10:22 (7%)

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:29
bvsteyn schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:35:
[...]

Ik gebruik altijd dit recept voor mijn hamburgerbroodjes. Lukken altijd en zijn heerlijk!

Ingrediënten voor 9 broodjes
• 425 gram bloem
• 7 gram droge gist
• 250 milliliter karnemelk op kamertemperatuur
• 28 gram ongezouten roomboter in kleine stukjes op kamertemperatuur
• 12 gram vanillesuiker
• 8 gram zout
• 2 eigeel op kamertemperatuur
• 15 gram sesamzaadjes

Apparatuur
• Oven
• Bakplaat

Recept
• Klop de twee eieren los en meng ze met het karnemelk
• Leg hier boven op de bloem, het gist en de suiker en roer dit goed door elkaar
• Zodra het deeg homogeen begint te worden, voeg je het zout toe
• Kneed voor ongeveer 15 minuten, of totdat je er een dun vliesje van kunt trekken
• Vet een kom in met een beetje olie en doe het deeg erin
• Dek het af met vershoudfolie en laat het een uur rijzen, of totdat het deeg is verdubbeld in volume
• Strooi wat bloem over een werkblad en leg hier het deeg op
• Verdeel het deeg in 9 gelijke stukken en kneed het deeg na
• Strooi wat bloem over je handen als het teveel aan je handen plakt
• Probeer continu envelopjes te vouwen en rol op het einde het broodje op tot een balletje
• Leg de ballen deeg op een vel bakpapier op een bakplaat
• Druk de ballen iets plat met de palm van je hand
• Bedenk met vershoudfolie en laat het wederom rijzen voor anderhalf uur, of totdat het in volume is verdrievoudigd.
• Warm de oven op 200 graden en klop het resterende ei los
• Besmeer de deegbollen met water en strooi er sesamzaadjes overheen
• Je kunt ook eventueel een eigeel met een eetlepel karnemelk mixen en het daarmee besmeren
• Bak de broodjes in 15 minuten en laat ze afkoelen op een rooster

Gebruik
Voordat je het hamburger broodje gaat gebruiken, snijd je hem doormidden en rooster je deze even kort voor 3 minuten in de oven.
Deze gebruik ik ook inderdaad. Moet het vaak wel een stuk langer laten rijzen, maar voor de rest top!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:01
Afgelopen nacht heeft hier weer een heerlijke pot yoghurt staan werken in de instant pot :9~ d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MdO82 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:32:
Afgelopen nacht heeft hier weer een heerlijke pot yoghurt staan werken in de instant pot :9~ d:)b

[Afbeelding]
Leuk, wil ik ook nog eens doen, of eigenlijk mijn vriendin. Zijn er nog dingen waar je op moet letten of het een redelijk foolproof proces?

• alienfruit
  • Laatst online: 21:03

alienfruit

the alien you never expected

Ik maak nu regelmatig pasta alleen als ik het maak gaat er nog steeds wel wat mis. Heel blijft het aan elkaar plakken als ik het op een bord leg om het later als het water kookt het er in te gooien. Hoe kan ik voorkomen dat het zo aan elkaar gaat klitten?

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:41
alienfruit schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:08:
Ik maak nu regelmatig pasta alleen als ik het maak gaat er nog steeds wel wat mis. Heel blijft het aan elkaar plakken als ik het op een bord leg om het later als het water kookt het er in te gooien. Hoe kan ik voorkomen dat het zo aan elkaar gaat klitten?
Ruim bestrooien met maisbloem. Dat voorkomt plakken en doordat het wat grover is dan gewone bloem wordt het niet ‘opgenomen’ door de pasta.

• Yogibeer
Je gebruikt te weinig water, denk ik. Pasta neemt veel water op.
Ga uit van 1 liter per 100 gram pasta.

Edit: Sorry, dacht dat het pas kleefde nadat je het gekookt had.

Yogibeer wijzigde deze reactie 28-03-2019 14:11 (6%)

• alienfruit

alienfruit

Dank je wel, ik zal eens kijken waar ik maisbloem kan krijgen hiero. Zal dit wat zijn: https://www.waitrose.com/...nflour/556126-78638-78639 ?

• bszz
  • Laatst online: 19:28
Je kunt het bestrooien met bloem of maismeel of eerst wat laten drogen over een pastarek/.kledinghanger/bezemsteel.

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:41
alienfruit schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:17:
Dank je wel, ik zal eens kijken waar ik maisbloem kan krijgen hiero. Zal dit wat zijn: https://www.waitrose.com/...nflour/556126-78638-78639 ?
Lastig te zeggen van het plaatje. In Nederland wordt het ook gewoon bij supermarkten verkocht dus zo exotisch is het nou ook weer niet. Je merkt het verschil aan structuur snel genoeg aangezien het wat grovere korrels zijn.

Edit: dat lijkt meer op maizena. Wat ik bedoel is meer zoiets als dit : https://www.ah.nl/product.../valle-del-sole-maisbloem

titan1901 wijzigde deze reactie 28-03-2019 16:46 (12%)

• alienfruit

alienfruit

Ja, misschien is zoiets dit beter dan: https://www.waitrose.com/...na-133/061889-31369-31370

• MdO82
franssie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:38:
[...]

Leuk, wil ik ook nog eens doen, of eigenlijk mijn vriendin. Zijn er nog dingen waar je op moet letten of het een redelijk foolproof proces?
Het is redelijk simpel om te doen, je moet echter een paar stappen goed in de gaten houden.
Zo moet je de temperatuur van de melk goed heet maken en ook goed terug koelen.

Ik heb hier een recept wat je kan gebruiken.
https://amindfullmom.com/instant-pot-yogurt/

Let alleen wel op welke yoghurt je gebruikt als starter
Je kan elke yoghurt gebruiken die biogarde culturen heeft.
Dit zijn de werkers om de yoghurt te maken.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust :)

Mochten er meer mensen interesse hebben dan wil ik ook wel eens een recept schrijven die wij gebruiken
Je kan overigens zelf bepalen hoe zuur een dik je hem wilt hebben

MdO82 wijzigde deze reactie 28-03-2019 16:57 (3%)

2250 WP Zuid PVoutput

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:32
Voor polenta heb je in principe griesmeel nodig, maar dan van maïs. Maismeel/bloem heb je nodig om maisbrood te bakken. Tegen het kleven van verse pasta kan je griesmeel van maïs of tarwe gebruiken

Garyu wijzigde deze reactie 28-03-2019 17:40 (24%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wat stoppen ze tegenwoordig in die salami? :?

Vandaag weer eens pannenkoeken maken, gaat altijd prima. Hartig is dan lekker en zeker als je de salami eerst even bakt voordat je het deeg erbij gooit.
Nu pruttelt er gelige meuk (vet) uit, verschrompelt de boel en heb ik een beitel nodig om het weer uit de pan te krijgen. Vaag, vroeger ging dat altijd prima, al was dat wel in een antiaanbakpan. Maar dan nog, verder doe ik alles in die kan. Zouden ze er suiker in gestopt hebben of zo?

Edit:
Verpakking erbij gepakt, yup, suikers. Zal ook wel weer opgekrikt zijn met de tijd. -O-

Gonadan wijzigde deze reactie 31-03-2019 21:59 (9%)

• 1nsane
Vandaag weer gevulde kip gemaakr met citroen, boter, rozemarijn en knoflook maar die laatste dit keer eerst geperst.

Heeeeeeerlijk en de knoflook kwam ook goed uit :-D

Adjust non olet

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:54:
Wat stoppen ze tegenwoordig in die salami? :?

Vandaag weer eens pannenkoeken maken, gaat altijd prima. Hartig is dan lekker en zeker als je de salami eerst even bakt voordat je het deeg erbij gooit.
Nu pruttelt er gelige meuk (vet) uit, verschrompelt de boel en heb ik een beitel nodig om het weer uit de pan te krijgen. Vaag, vroeger ging dat altijd prima, al was dat wel in een antiaanbakpan. Maar dan nog, verder doe ik alles in die kan. Zouden ze er suiker in gestopt hebben of zo?

Edit:
Verpakking erbij gepakt, yup, suikers. Zal ook wel weer opgekrikt zijn met de tijd. -O-
Probeer het eens met een echte hele salami worst, die supermarkt plakjes zijn alleen voor op de boterham.Met bacon plakjes heb ik hetzelfde, dat laat ook een plakkerige laag achter. Men gaat er waarschijnlijk van uit dat als je vleeswaren tóch wil bakken je dat in anti aanbak doet ;)

En suiker stoppen ze tegenwoordig in alle vleeswaren lijkt het wel, net zoals in andere producten waar het vroeger nooit in zat...

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Salami bij de slager halen helpt denk ik wel :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Yup, vrouwlief had nu plakjes van de Jumbo gehaald omdat het niet anders kon. Normaal lopen we daar met een grote boog omheen naar de slager die ernaast zit maar die was nu dicht helaas.
Experiment waard dit. :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Rustig hier zeg, al bijna een week geen nieuwe posts! Daar moeten we dus maar eens wat aan doen ;)

Ik sta ondertussen al de hele middag in de keuken omdat ik meerdere gerechten tegelijk aan het maken ben, ik wou dat ik meer gaspitten had...

- Ik heb Dashi opstaan om weer eens een heerlijke Ramen te maken. Is morgen wel klaar denk ik ;)

- De Masala kip staat rustig te pruttelen en gaat als die gaar is op een broodje met peper en zuur (wat ik ook net weer vers gemaakt heb)

- Ik heb bakkeljauw ontzout, gekookt en fijn gemaakt. Dat straks bakken nadat ik de cassave ook gekookt heb om daarna te frituren. Dat alles voor Telo met bakkeljauw :9

- Als ik straks weer pitten vrij heb eieren koken en in een ander pannetje de marinade maken voor die eieren.

Alhoewel dat morgenavond ook wel kan, het nu weer tijd om op balkon te gaan zitten nu het zonnetje er nog is!

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
Ik zal je helpen :)
Vanavond een fusion-keuken recept van eigen hand:
- rode kool met stukjes appel
en dan geen hachee / aardappelpuree (/ niks mis mee) maar:
- pandan rijst
- kipfilet met gember, knoflook, ui, champignons, reepjes gele paprika, muntblaadjes, dark soy (ipv. zout) en sambal bij.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
bvk schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:21:
Rustig hier zeg, al bijna een week geen nieuwe posts! Daar moeten we dus maar eens wat aan doen ;)

Ik sta ondertussen al de hele middag in de keuken omdat ik meerdere gerechten tegelijk aan het maken ben, ik wou dat ik meer gaspitten had...

- Ik heb Dashi opstaan om weer eens een heerlijke Ramen te maken. Is morgen wel klaar denk ik ;)

- De Masala kip staat rustig te pruttelen en gaat als die gaar is op een broodje met peper en zuur (wat ik ook net weer vers gemaakt heb)

- Ik heb bakkeljauw ontzout, gekookt en fijn gemaakt. Dat straks bakken nadat ik de cassave ook gekookt heb om daarna te frituren. Dat alles voor Telo met bakkeljauw :9

- Als ik straks weer pitten vrij heb eieren koken en in een ander pannetje de marinade maken voor die eieren.

Alhoewel dat morgenavond ook wel kan, het nu weer tijd om op balkon te gaan zitten nu het zonnetje er nog is!
Ik wordt er gewoon jaloers van dat het allemaal nog lukt ook om het voor elkaar te krijgen :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

mekkieboek schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:06:
Ik zal je helpen :)
Vanavond een fusion-keuken recept van eigen hand:
- rode kool met stukjes appel
en dan geen hachee / aardappelpuree (/ niks mis mee) maar:
- pandan rijst
- kipfilet met gember, knoflook, ui, champignons, reepjes gele paprika, muntblaadjes, dark soy (ipv. zout) en sambal bij.
Dat is inderdaad wel Fusion als je dat bij elkaar gegeten hebt. Of was de kool/appel een voorgerecht?

@MdO82 Valt wel mee hoor als je de gerechten die je maken wil goed kent. Kwestie van goed voorbereiden (mise en place) en de kook/bak volgorde een beetje plannen. En een beetje schipperen met de pannen en de ruimte op het fornuis....

Maar omdat de kip nog niet klaar was en de cassave nog af moest koelen ben ik maar begonnen met een broodje bakkeljauw:

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Typhone
Ik heb weer eens wat pepers besteld maar ik vind maar weinig mensen die mee willen eten...

Besteld:

Chile Chipotle Ahumado
Chile de Arbol
Chile Ancho Poblano
Chile Guajillo
Tomatillo's
Rode Pepers
Serrano Pepers
Jalapeno Pepers
Chile Pasilla's

Schijnbaar denkt iedereen meteen dat het eten daarmee extreem 'scherp' wordt terwijl met name de rode sauzen een veel intensere en diepere smaak krijgen. Soms is het even mondscherp maar na het slikken blijft er geen typische 'scherpe smaak' hangen.

En de gerechten die ik erbij verzin zijn niet eens meer op twee handen te tellen:

Fajita's in meerdere stijlen. Enchiladas in meerdere stijlen. Taco's in meerdere stylen (let wel, niet die neppe 'chips' die wij thans als taco's kennen), Carnitas enz enz. Maar nu moet ik gewoon mensen gaan zoeken die een Mexicaanse avond willen zzzz. Als er nog iemand tips heeft voor goede Mexicaanse recepten sites dan hou ik me aanbevolen. Nadeel is dat veel sites en youtube kanalen meteen ook Spaanstalig zijn en die taal beheers ik wat minder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Was lui dit weekend. Sukade van de slager en stoofbier, het gas doet de rest. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoTimeRemains
Typhone schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:57:
Ik heb weer eens wat pepers besteld maar ik vind maar weinig mensen die mee willen eten...

Besteld:

Chile Chipotle Ahumado
Chile de Arbol
Chile Ancho Poblano
Chile Guajillo
Tomatillo's
Rode Pepers
Serrano Pepers
Jalapeno Pepers
Chile Pasilla's

Schijnbaar denkt iedereen meteen dat het eten daarmee extreem 'scherp' wordt terwijl met name de rode sauzen een veel intensere en diepere smaak krijgen. Soms is het even mondscherp maar na het slikken blijft er geen typische 'scherpe smaak' hangen.

En de gerechten die ik erbij verzin zijn niet eens meer op twee handen te tellen:

Fajita's in meerdere stijlen. Enchiladas in meerdere stijlen. Taco's in meerdere stylen (let wel, niet die neppe 'chips' die wij thans als taco's kennen), Carnitas enz enz. Maar nu moet ik gewoon mensen gaan zoeken die een Mexicaanse avond willen zzzz. Als er nog iemand tips heeft voor goede Mexicaanse recepten sites dan hou ik me aanbevolen. Nadeel is dat veel sites en youtube kanalen meteen ook Spaanstalig zijn en die taal beheers ik wat minder.
ik kom wel langs hoor... Binging with Babish heeft een mooie chili met verschillende (gedroogde) pepers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Typhone schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:57:

Besteld:

Chile Chipotle Ahumado
Chile de Arbol
Chile Ancho Poblano
Chile Guajillo
Tomatillo's
Rode Pepers
Serrano Pepers
Jalapeno Pepers
Chile Pasilla's

Mexicaans! Ik wil wel mee eten hoor :9

Ik heb ook laatst samen met een paar maten (en mede tweakers) pepers besteld, voor een ieder een pond Habanero's en een pond rode Jalapeno's. Was weer een mooie aanvulling voor de voorraad in de vriezer die verder bestaat uit Rawit, Mme Jeanette, gewone rode en groene chili's en wat superhots.

Waar bestel jij je pepers?

@Gonadan Wel af en toe roeren, hé luilak.... ;)

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Typhone
@bvk
Westlandpeppers heb ik de mijne vandaan :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Typhone schreef op zondag 7 april 2019 @ 23:02:
@bvk
Westlandpeppers heb ik de mijne vandaan :)
Wij ook :) Maar de "Chile" pepers die je noemt waren dan zeker gedroogd? Scheelt wel, want die kan je tenminste per ons bestellen en ligt je vriezer ook niet direct vol met grote zakken verse pepers.

@Lampuhkap Kunnen we volgende keer ook wel doen, een mix van vers en gedroogd met dus wat meer variatie.Als de heren tenminste de huidige 1 kilo p.p. op hebben, zal nog wel even duren.... ;)

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:53
Pas op reis geweest naar de Franse Antillen, en daar een paar lekkere dingen gegeten, ondermeer een tiramisu met maracuja en een lekker stukje vis (mahi-mahi) met een saus op basis van maracuja. Eerst wist ik niet wat maracuja was, tot ik het proefde. Bij ons dus gewoon gekend als passievrucht :)
In ieder geval, die saus heb ik al kunnen namaken, was dan wel met een stukje zalm want mahi-mahi vond ik niet direct :D
Voor de saus :
  • 8 passievruchten leeghalen en door een zeef halen zodat je het sap zonder pitjes overhoudt
  • 2 koffielepeltjes suiker toevoegen aan het sap
  • 2 dl room toevoegen
  • laten inkoken tot gewenste dikte (mag toch wel een redelijke dikte hebben)
  • bijkruiden met peper en zout naar smaak

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bvk schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:28:
@Gonadan Wel af en toe roeren, hé luilak.... ;)
Roeren? :?
Af en toe de lapjes omdraaien vind ik wel genoeg. O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Typhone
bvk schreef op maandag 8 april 2019 @ 00:37:
[...]

Wij ook :) Maar de "Chile" pepers die je noemt waren dan zeker gedroogd? Scheelt wel, want die kan je tenminste per ons bestellen en ligt je vriezer ook niet direct vol met grote zakken verse pepers.

@Lampuhkap Kunnen we volgende keer ook wel doen, een mix van vers en gedroogd met dus wat meer variatie.Als de heren tenminste de huidige 1 kilo p.p. op hebben, zal nog wel even duren.... ;)
Dat waren de gedroogde varianten inderdaad. Ik heb 3x de 500gr besteld (Ancho Poblano, Guajillo en Chipotle Ahumado) en de rest in 100gr. Van de verse pepers de rode en de jalapeño's ook in een 500gr batch besteld.
Daar ligt een deel van de in de vriezer. Aangezien er bijna elke week wel een keer fajita's op het menu staan komen die wel op. Vanuit de vriezer zijn die prima te gebruiken na even spoelen onder warm water.

De sauzen maak ik vaak op een zaterdag of zondag klaar en doe die in ziploc's (dun). Dan is hij snel bruikbaar en zo kan ik vaak een grote hoeveelheid eenvoudig invriezen. Ideaal 8)

• NoTimeRemains
waar kopen jullie gedroogde kruiden?

• Boudewijn
Arator schreef op maandag 8 april 2019 @ 04:38:
Pas op reis geweest naar de Franse Antillen, en daar een paar lekkere dingen gegeten, ondermeer een tiramisu met maracuja en een lekker stukje vis (mahi-mahi) met een saus op basis van maracuja. Eerst wist ik niet wat maracuja was, tot ik het proefde. Bij ons dus gewoon gekend als passievrucht :)
In ieder geval, die saus heb ik al kunnen namaken, was dan wel met een stukje zalm want mahi-mahi vond ik niet direct :D
Voor de saus :
  • 8 passievruchten leeghalen en door een zeef halen zodat je het sap zonder pitjes overhoudt
  • 2 koffielepeltjes suiker toevoegen aan het sap
  • 2 dl room toevoegen
  • laten inkoken tot gewenste dikte (mag toch wel een redelijke dikte hebben)
  • bijkruiden met peper en zout naar smaak
Leuk ik heb hem gelinked in de startpost.
NoTimeRemains schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:28:
Haagse markt/amazing oriental/kruidenkaravaan.nl

Ik ga deze weken weer eens kimchi maken, de mijne van december is nu echt goed. Daarbij ook atjar tjampoer/ketimoen.

• barrymossel

• bvk
  • Nu online

bvk

NoTimeRemains schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:28:
Gewoon bij de Jumbo, toko's of groothandel, afhankelijk van het kruid en hoe vaak ik het gebruik.

Maar het liefst vers uit de eigen "kruidentuin" natuurlijk ;)

Specs

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
bvk schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:47:
Maar het liefst vers uit de eigen "kruidentuin" natuurlijk ;)
Daar wilde ik wellicht nog iets voor gaan aanleggen, alleen twijfel ik of m'n beoogde locatie geschikt is. De bak (ja het wordt een verhoogde bak) zou dan in een tuin op het zuiden tegen de westelijke schutting staan. Ofwel, vanaf een bepaald moment in de middag zal het in de schaduw staan. Zou ik daar evengoed wat kruiden kunnen laten groeien of kan ik ze beter gewoon bij de winkel halen? :P

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:01:
[...]

Daar wilde ik wellicht nog iets voor gaan aanleggen, alleen twijfel ik of m'n beoogde locatie geschikt is. De bak (ja het wordt een verhoogde bak) zou dan in een tuin op het zuiden tegen de westelijke schutting staan. Ofwel, vanaf een bepaald moment in de middag zal het in de schaduw staan. Zou ik daar evengoed wat kruiden kunnen laten groeien of kan ik ze beter gewoon bij de winkel halen? :P
Hangt een beetje van de kruiden zelf af denk ik, ik heb bijvoorbeeld daslook staan wat juist in de schaduw moet staan. Terwijl ik de koriander zoveel mogelijk in het zonnetje hou bijvoorbeeld.

Voor de bieslook, tijm en rozemarijn maakt het denk ik weer wat minder uit, als ze maar zon krijgen. Maar ik ben ook nog maar een beginner, je kunt het denk ik beter even in het moes en kruidentuin topic vragen ;)

Specs

Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True