Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:33
Ik heb die kruiden op mijn balkon op het oosten staan, en ze doen het okay. Ik heb gewoon geen andere optie, dus accepteer een suboptimaal resultaat.

Hier staat nu:

Binnen in pot/kweekbak:
  • Basilicum
  • Thaise basilicum
  • Bolcourgette
Buiten gewoon in pot op het balkon:
  • Peterselie
  • Gewone munt
  • Ananasmunt
  • Aarbeimunt (meen ik)
  • Salie
  • Oregano
  • Rozemarijn
  • Marjolein
  • Waterkers (vorige week gezaaid)
En vast nog wel iets dat ik vergeten ben. Van dit lijstje is de rozemarijn en een deel van de munt deze winter stukgegaan, de rest niet.

Boudewijn wijzigde deze reactie 15-04-2019 14:44 (64%)

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-05 00:00
ik heb op werk een project genaamd Spicy Penguin. Nu kwamen we er met de projectgroep (als liefhebbers van pittig) achter dat er zoiets bestaat als Spicy Penguin Hot sauce.

Die hebben we dus in het facilitaire kanaal #stuffweneed gegooid op Slack :-P

Adjust non olet

• Boudewijn
1nsane schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:05:
ik heb op werk een project genaamd Spicy Penguin. Nu kwamen we er met de projectgroep (als liefhebbers van pittig) achter dat er zoiets bestaat als Spicy Penguin Hot sauce.

Die hebben we dus in het facilitaire kanaal #stuffweneed gegooid op Slack :-P
offtopic:
ik heb ooit op de universiteit een project gehad genaamd "dancing bear" . De links naar dat domein.com werden niet echt gewaardeerd. Hier vast ook niet :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:08:
[...]

offtopic:
ik heb ooit op de universiteit een project gehad genaamd "dancing bear" . De links naar dat domein.com werden niet echt gewaardeerd. Hier vast ook niet :P
Ok, dat was dus blijkbaar NSFW, gelukkig kon collega er om lachen :+

Ach, vroeger collega's onder elkaar die nog wel eens 10 tabs instelden als startpagina op meatspin.com

En daarna zeggen dat je dacht dat het om website van een keurslager ging :-P

1nsane wijzigde deze reactie 15-04-2019 15:26 (20%)

Adjust non olet

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:05
Genoeg ervaringen hier over sousvide zelf. Minder ervaringen over de apparaten zelf, er is dan ook geen mogelijkheid om hier echt een review over te schrijven.

Als ik niets uit zou zoeken zou ik een anova a 150€ hebben gekocht. Maar de lidl blijkt er ook een te hebben voor 80€ (helaas 3 dagen bezorgtijd).
Daarnaast zie ik er ook een te koop bij de sligro voor 80 ex btw. Van de sligro verwacht ik eigenlijk prima kwaliteit. En hier moet ik toch al zijn.
Bt en wifi lijkt me overbodig op een sous vide stick?
En of die nou daadwerkelijk 0,1°C nauwkeurig de temp vasthoudt..
Liever dat deze nauwkeurig de temperatuur weergeeft. Dus ik verwacht niet veelverschil qua functies en omgang van een sous vide stick.

Daarnaast, ik moet toch naar de sligro vrijdag (dat is ook het doel waarom ik sous vide voor vrijdag wil hebben) om twee goede rib-eyes te halen en deze in dunne plakjes te serveren.
Het feit dat ik sous vide wil is dat ik dan elk moment het vlees kan bakken en binnen een paar minuten weer aan tafel zit, dan dat ik hem geheel moet doorbakken + de perfecte garing van sous vide natuurlijk.

Merken jullie verschil in merken?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• bszz
  • Laatst online: 07:26
Anova heeft regelmatig erg scherpe aanbiedingen. Volgens mij heb ik er €79 of €89 voor betaald.

Edit: €79,= voor de BT versie was het, en dat is een aanbieding die vrij regelmatig terugkomt.

bszz wijzigde deze reactie 17-04-2019 22:35 (33%)

• Boudewijn
Meneer wateetons heeft ooit een review gedaan van de Aldi stick. Die week na een paar uur 5 graden af meen ik. Einde oefening, object retour ;).
Mijn anova heb ik met een tweede En een losse thermometer gechecked. Doet het beter wat dat betreft.

En idd zo net vaderdag en moederdag enzo komt er weer een aanbieding bij anova. Die zou ik nooit voor de volle mep kopen :D

Boudewijn wijzigde deze reactie 17-04-2019 19:31 (20%)

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:55
alaintje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:53:
En of die nou daadwerkelijk 0,1°C nauwkeurig de temp vasthoudt..
Liever dat deze nauwkeurig de temperatuur weergeeft.
Ik zou het liever andersom hebben eerlijk gezegd. Liever dat hij het water nauwkeurig op dezelfde temperatuur houdt en dat hij een of twee graden hoger/lager aangeeft. Je gaat toch experimenteren met temperatuur en hebt zo je eigen voorkeur. Maar als hij tijdens een sessie twee graden varieert wordt je niet echt blij denk ik...

Oneplus One Review & Specificaties

• Boudewijn
Inderdaad, en als je denkt je coquilles op 51C te garen en dat wordt 54C zou ik echt niet blij zijn. Idem voor tere vis, of ook gewoon een steakje (alhoewel dat al minder erg is dan schelpdieren).

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:23

franssie

Save the albatross

Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over, 0,1C vindt ik echt onzin. Sous vide is juist ideaal omdat het echt slow is. Op de kamado gooi je ook niet je racks weg als ie even 10 graden te hoog of te laag stond.
Bij hele dunne stukken vlees of vis moet je jezelf afvragen of sous vide wel geschikt is. En schelpdieren eet je rauw of haal je over de grill, daar ben ik ouderwets in. Maar een Jacobsschelp sous vide, mosselen etc? En dan pureren en in een slagroomspuit oid? Het is mijn ding niet.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Boudewijn
Coquilles gaar ik soms en bak ze dan even in Wat beurre noisette ja.
Maar anders een stukje zalm.

Als https://wateetons.com/201...n-een-sous-vide-apparaat/ mag geloven week na een nacht de Lidl sous vide 7 graden af. Dat is gewoon het verschil tussen rare en well done. Een halve graad afwijken echt ik acceptabel maar 7 zeker niet.

Bij het pocheren van eieren of chocolade temperen is dat gewoon total loss danwel niet betrouwbaar.

Boudewijn wijzigde deze reactie 17-04-2019 20:35 (12%)

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:05
barrymossel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:56:
[...]

Ik zou het liever andersom hebben eerlijk gezegd. Liever dat hij het water nauwkeurig op dezelfde temperatuur houdt en dat hij een of twee graden hoger/lager aangeeft. Je gaat toch experimenteren met temperatuur en hebt zo je eigen voorkeur. Maar als hij tijdens een sessie twee graden varieert wordt je niet echt blij denk ik...
Uhm zo bedoelde ik t ook eigenlijk. Beetje scheef verwoord :+ . Als je met een andere thermo checkt op 50° welke je vertrouwd dan komt het wel goed denk ik.
Alleen voor koken is +/-0,1 wel beetje overdreven, was mijn punt, geloof ik.

Maar dus geen gebruikers van verschillende merken dan de anova?

*edit:/ @hierboven.
Dat is idd niet goed. Alhoewel ik niet verwacht zulke lange sessies te houden. Meer van 1-3 uur.

alaintje wijzigde deze reactie 17-04-2019 22:21 (7%)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Boudewijn
Ik heb een rollade meegekregen om zondag op het brood te server naan mensen. nu maak ik die eigenlijk nooit.

Wat is handig qua sous vide temperatuur? Zat zelf aan een graad of 55 te denken...
Het interessante is dat het een gift is van een slager die het rollade noemt, maar het lijkt mij meer 1 stuk vlees. Eigenlijk ziet het eruit als een dikke rechte varkenshaas met een netje eromheen... van een kleine dm dikte.

Uurtje of 3 op 55 graden en dan eventueel in een hete pan van een korstje voorzien? Ik zie nu dat 10cm dikte (dikste punt) 4.5 uur kost in de SV. Hoop geen overkill te doen, dat zou zonde zijn.

Boudewijn wijzigde deze reactie 19-04-2019 16:37 (9%)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:57

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:33:
Ik heb een rollade meegekregen om zondag op het brood te server naan mensen. nu maak ik die eigenlijk nooit.

Wat is handig qua sous vide temperatuur? Zat zelf aan een graad of 55 te denken...
Het interessante is dat het een gift is van een slager die het rollade noemt, maar het lijkt mij meer 1 stuk vlees. Eigenlijk ziet het eruit als een dikke rechte varkenshaas met een netje eromheen... van een kleine dm dikte.

Uurtje of 3 op 55 graden en dan eventueel in een hete pan van een korstje voorzien? Ik zie nu dat 10cm dikte (dikste punt) 4.5 uur kost in de SV. Hoop geen overkill te doen, dat zou zonde zijn.
Zo'n slager die gratis vlees heeft wil ik ook wel ;)

Maar waarom niet gewoon klassiek in gietijzer aanbraden en daarna de oven in? Thermometer erin prikken en het kan bijna niet mislukken.

Specs

• Boudewijn
Kan ook ja. Sous vide zou ook niet moeten kunnen mislukken .

Dit is van een stel jagers voor de grondeigenaar als bedankje.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rollade, moeilijk?
Nee toch... :)

Mijn 'standaard' recept voor een rollade, hetzij wildzwijn, kip-, kalkoen-, fazant-, whatever opgerold & opgebonden:

Naar gelang je smaakverwachtingen en de al aanwezige kruiden/zout hoeveelheid, nog wat nakruiden. En dan goed inpakken in alu folie. Zoals een goed stevig pakketje met de randen meerdere malen omgevouwen, zodat er geen vocht kan ontsnappen tijdens het garen. Het alufolie eventueel wat ingesmeerd met olijfolie.

Goed opgevouwen en met de felsranden omhoog, in een stenen schaal in de oven. Afhankelijk van de dikte van de rollade en het soort vlees; 11/2 to 3-4 uurtjes op 150 graden. En dan gewoon laten staan en in z'n eigen sap zacht en mals laten worden. Blijft nog uren warm daarna.

Voorzichtig openmaken, het netje openknippen, -snijden en eten maar. :9

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Ja klopt, dat is in de oven. Alleen wil ik het dus sous vide doen, omdat we met zijn allen heel vaak dingen sous vide doen moet een typisch oven-ding ook kunnen dacht ik. Nou ja als ik vanmiddag geen beter plan heb gaat hij de oven in ;).

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:27
ehtweak schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:02:
Rollade, moeilijk?
Nee toch... :)

Mijn 'standaard' recept voor een rollade, hetzij wildzwijn, kip-, kalkoen-, fazant-, whatever opgerold & opgebonden:

...
Hmmm, klinkt praktisch die methode, maar je braadt hem niet aan?
Begin dat aanbraden en op laag vuur in een braadpan en dan gaar laten sudderen een beetje zat te zijn omdat die elastieke netjes zo megahard in de rollade gaan zitten dat het een enorm gepeuter is om die er weer uit te krijgen.
De laatste paar rollades waren daardoor knap irritant vlak voor het snijden.

Ryzen 5 2600/Arctic Freezer 33/MSI B450 Gaming Pro Carbon AC/MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G/16 Gb Corsair Vengeance RGB/Fractal Define-C TG/Crucial MX300 MX500/be quiet! Pure Power 10 400W

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nee hoor, niet aanbraden.
Gewoon rauw in de folie verpakken, hup in de oven.

Klaar! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
Mn schoonmoeder was weer eens in een vrijgevige bui gisteren.

Was helpen met inkopen doen bij Sligro en ze zag een nieuw model vacumeer machine.

Die vond ze veel mooier dan de Solis Genius die ze had dus kocht ze die en ik kreeg de Genius :+ incl, 2 rollen vacumeerfolie :-)

Dat wordt lekker aan de Sous-Vide!

Adjust non olet

• bvk

bvk

Ik wil eerdaags weer een lekkere salade Niçoise maken, dus onder andere vanmiddag diepvries tonijn (standaard met MSC keurmerk) gekocht. Dan nog even naar de vis in blik afdeling voor Ansjovis en dan zie je een blikje zonder keurmerk voor € 0,97 en mét MSC keurmerk voor € 2,46!

Nu ben ik best wel begaan met het milieu en zo en heb voor goede producten best wel wat meer over, maar 2,5 zoveel betalen ging me toch iets te ver. Wat zouden jullie kopen als je deze keuze hebt?

Specs

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bvk schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:19:
Ik wil eerdaags weer een lekkere salade Niçoise maken, dus onder andere vanmiddag diepvries tonijn (standaard met MSC keurmerk) gekocht. Dan nog even naar de vis in blik afdeling voor Ansjovis en dan zie je een blikje zonder keurmerk voor € 0,97 en mét MSC keurmerk voor € 2,46!

Nu ben ik best wel begaan met het milieu en zo en heb voor goede producten best wel wat meer over, maar 2,5 zoveel betalen ging me toch iets te ver. Wat zouden jullie kopen als je deze keuze hebt?
Gewoon geen ansjovis.

* Freee!! heeft zich vandaag ook weer even uitgeleefd. Asperges schillen is een rotklus, boter klaren is een vervelend karweitje zonder goede apparatuur (schei-trechter staat nog steeds op de verlanglijst ;) ), maar de mayonaise was echt heel goed gelukt, heel mooi lobbig en ook goed van smaak.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• bvk

bvk

Een Niçoise zonder ansjovis is zoiets als een auto zonder motor of een pc zonder CPU, geen optie dus ;)
* Freee!! heeft zich vandaag ook weer even uitgeleefd. Asperges schillen is een rotklus, boter klaren is een vervelend karweitje zonder goede apparatuur (schei-trechter staat nog steeds op de verlanglijst ;) ), maar de mayonaise was echt heel goed gelukt, heel mooi lobbig en ook goed van smaak.
Asperges schillen met een goede dunschiller valt toch wel mee? Inderdaad niet het leukste klusje maar ik ben met een pond in een paar minuten klaar.

Boter clarifiëren doe ik eigenlijk nooit, ik merk het verschil amper op het uiteindelijke gerecht.

Specs

• Boudewijn
Jullie ook al asperges? Hier gaan ze zo de sous vide in :Y)

• Freee!!

Freee!!

bvk schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:24:
[...]
Asperges schillen met een goede dunschiller valt toch wel mee? Inderdaad niet het leukste klusje maar ik ben met een pond in een paar minuten klaar.
Ik heb dik twee kilo (van de vijf) geschild, dat duurt iets langer ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Keurmerken... tuurlijk... O-)
Dat is vrijwel altijd een wassen neus of beter gezegd marketing geneuzel.
Toegegeven; wel slim, om vele zaken voor een tig hogere prijs te kunnen verkopen.
Green-washing noemen ze dat. :+

Teun schrijft daar af en toe leuke stukjes over: https://teunvandekeuken.n...nen-we-goed-fatsoen-eten/

Boter klaren?
Je kunt dan ook Ghee gebruiken. Is een goed alternatief.

ehtweak wijzigde deze reactie 22-04-2019 23:17 (16%)

Mooie Plaatjes   

• Panini
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15-05 23:09
ehtweak schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:15:
Toegegeven; wel slim, om vele zaken voor een tig hogere prijs te kunnen verkopen.

Teun schrijft daar af en toe leuke stukjes over: https://teunvandekeuken.n...nen-we-goed-fatsoen-eten/
Dat is wel altijd het jammere van keurmerken. Het wordt lastig te ontdekken welk keurmerk nu echt iets in houdt. Net zoals de 'medailles' die aan bepaalde wijnen uit worden gedeeld :F.

Maar volgens mij zijn keurmerken zoals Fairtrade, MSC en Beter Leven toch wel verbonden aan vrij strikt vastgelegde voorschriften. Artikel zegt trouwens niks over keurmerken zie ik.

D.O.P. (Denominazione di Origine Protetta) en I.G.P. (Indicazione Geografica Protetta) zijn degene waar ik af en toe op let, aangezien wij ervan houden om met Italiaanse producten te koken. Dit heeft betrekking op de mate waarin een product van begin tot eind in een regio is geproduceerd en volgens bepaalde normen is verwerkt tot het eindproduct.

MSC keurmerken op blikvoer -O-. Zou gewoon degene kopen zonder keurmerk.

• bszz
ehtweak schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:15:

Boter klaren?
Je kunt dan ook Ghee gebruiken. Is een goed alternatief.
Er zijn een hoop keurmerken die wel degelijk iets zeggen over eerlijke prijzen voor kleine producenten, gebruik van kunstmest of bestrijdingsmiddelen, dierenwelzijn, manier waarop met milieu wordt omgegaan, etc. etc. Als je dan zo goed bezig bent mag je dat als verkoper toch best communiceren? Noem het voor mijn part marketing maar ik zie niet wat daar mis mee is. Aan de consument de kunst om kritisch te blijven. Greenwashing zijn bedrijven als Shell die de consument de mogelijkheid bieden een cent/l extra te betalen om CO2 uitstoot te compenseren en ondertussen zelf enorme gebieden in bijvoorbeeld Nigeria vervuilen. Er zijn ook bedrijven die geloven dat duurzaamheid de norm moet zijn. Je moet ook naar de context van zo'n keurmerk kijken.

Ghee is trouwens geklaarde boter.

bszz wijzigde deze reactie 24-04-2019 11:27 (14%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bszz schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:24:
[...]
Noem het voor mijn part marketing maar ik zie niet wat daar mis mee is.
Het streven is vaak loffelijk, maar in de praktijk gaat het vrijwel alleen om het opkloppen van een heel blabla bs verhaal om vervolgens de verkoopprijs omhoog te kunnen schroeven. :-(
Aan de consument de kunst om kritisch te blijven.
Zeker! Maar wat wijst de praktijk vaak uit? :/

Recentelijk had Teun een interessante discussie bij Jinek:
https://evajinek.kro-ncrv...chter-de-tonijn-industrie
de hele uitzending alhier:
https://evajinek.kro-ncrv...harles-groenhuijsen-geert
en vanaf ca. 27:00 is Teun aan het woord.
Gewoon voor het grootte besef: "alleen al in Nederland ieder jaar >40 miljoen blikjes tonijn" Dat kan gewoon niet...

'Grappig'; dan wordt er soms gesproken over dolfijnvriendelijk, terwijl er gevist wordt in gebieden waar helemaal GEEN dolfijnen voorkomen... :F
Net zoiets als "vetvrij bronwater" of "glutenvrije thee" :+
bszz schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:24:
[...]

Ghee is trouwens geklaarde boter.
Het lijkt er wel op, maar de bereidingswijze is toch een klein beetje anders. ;)

https://www.voedingswaar.nl/geklaarde-boter.htm

Geklaarde boter vs ghee

Ghee, hoewel een soort van geklaarde boter, wijkt enigszins af in de productie. Het bereidingsproces van traditionele geklaarde boter is voltooid als eenmaal het water verdampt en het vet (geklaarde boter) is gescheiden van de melkbestanddelen. Echter, de productie van ghee omvat, sudderend van de boter samen mét de melkbestanddelen, zo dat ze karameliseren, wat het nootachtig-smakend en aromatisch maakt.
...

Mooie Plaatjes   

• bszz
ehtweak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:43:
[...]

Het streven is vaak loffelijk, maar in de praktijk gaat het vrijwel alleen om het opkloppen van een heel blabla bs verhaal om vervolgens de verkoopprijs omhoog te kunnen schroeven. :-(

[...]

Zeker! Maar wat wijst de praktijk vaak uit? :/

Recentelijk had Teun een interessante discussie bij Jinek:
https://evajinek.kro-ncrv...chter-de-tonijn-industrie
de hele uitzending alhier:
https://evajinek.kro-ncrv...harles-groenhuijsen-geert
en vanaf ca. 27:00 is Teun aan het woord.
Gewoon voor het grootte besef: "alleen al in Nederland ieder jaar >40 miljoen blikjes tonijn" Dat kan gewoon niet...

'Grappig'; dan wordt er soms gesproken over dolfijnvriendelijk, terwijl er gevist wordt in gebieden waar helemaal GEEN dolfijnen voorkomen... :F
Net zoiets als "vetvrij bronwater" of "glutenvrije thee" :+
Ja, en iedereen weet hopelijk dat scharrelkippen met maar liefst 12 kippen op een vierkante meter leven. Dat zijn inderdaad onwenselijke zaken die in hoge mate door de industrie zelf bedacht zijn. Maar er zijn ook bedrijven waar het streven naar duurzaamheid oprecht is en in de vezels van het bedrijf zit. Het is een beetje flauw om die keurmerken onder de noemer greenwashing weg te zetten.
[...]

Het lijkt er wel op, maar de bereidingswijze is toch een klein beetje anders. ;)

https://www.voedingswaar.nl/geklaarde-boter.htm

Geklaarde boter vs ghee

Ghee, hoewel een soort van geklaarde boter, wijkt enigszins af in de productie. Het bereidingsproces van traditionele geklaarde boter is voltooid als eenmaal het water verdampt en het vet (geklaarde boter) is gescheiden van de melkbestanddelen. Echter, de productie van ghee omvat, sudderend van de boter samen mét de melkbestanddelen, zo dat ze karameliseren, wat het nootachtig-smakend en aromatisch maakt.
...
Maar het is nog steeds een geklaarde boter (ontdaan van de eiwitten) het smaakt alleen een beetje anders.

• bvk

bvk

bszz schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:52:

Maar het is nog steeds een geklaarde boter (ontdaan van de eiwitten) het smaakt alleen een beetje anders.
Toch zou ik niet op het idee komen om Ghee over de asperges (a la Flamande) te doen, maar misschien wel eens het proberen waard. Ik heb altijd wel een blik staan, maar dat gebruik ik echt voor Indiase gerechten of voor bijvoorbeeld afgeleiden zoals een Surinaamse Roti kip.

Maar als ik het goed begrijp laten jullie zoals in het geval van die ansjovis ook het MSC blikje links liggen en pak je de gewone?

Specs

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-05 17:41
Gekke vraag maar welke voorraadpotten gebruiken jullie?
Kunststof of glas?
Ik wil er een aantal aanschaffen maar die dingen zijn best prijzig. (Blokker)

Maakt het nog uit het verschil in kunststof (transparant) of glas?
Ik wil ze vooral voor granen, gedroogd fruit, zaden, peulen gebruiken.
Rechthoekige voorraadpotten Rond lijkt mij onpraktisch. Ik heb een soort voorraadhoek waar een deur voorzit. Dus meestal als die deur dicht zit dat niet altijd het geval is, is het daar donker.

• franssie

franssie

Save the albatross

@noud glas. Kijk eens bij Ikea. Een donker en wat koel als "niet vol in de zon" die deur en kamer is wel beter. Weck potten zijn ideaal.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43
Freee!! schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:47:
[...]

Ik heb dik twee kilo (van de vijf) geschild, dat duurt iets langer ;)
Volgende keer geschilde kopen ;)

Scheelt een hoop werk en van de ongeschilde gooi je het prijsverschil weg. Weeg dat maar eens.

Deze week ook maar weer eens asperges gaan halen. Is al weer een week geleden :9

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je moet de schillen van de asperges ook niet weggooien... :N

Daar kun je nog van alles mee doen! :Y Gebruik het voor de bouillon van aspergesoep, asperge risotto, aspergesoufflé, etc.

Of je gebruikt de groene variant; die hoeven niet geschild te worden...

Kan me trouwens goed bedenken waarom je geen geschilde - zou kopen. Immers, zodra ze geschild worden, begint het uitdrogen. En weet je hoe lang/kort geleden de geschilde asperges die je koopt, geschild zijn?
Ik koop ook nooit voorgesneden groenten of geschild fruit. Nog afgezien van de verpakkingswaanzin die daar omheen zit, zijn de industriële snijmachinemessen vaak geolied en/of wordt er toch nog 'vershoud'middel gebruikt. (waarbij plastic zakjes gevuld met stikstof nog het minst dubieus is).

ehtweak wijzigde deze reactie 25-04-2019 10:11 (65%)

Mooie Plaatjes   

• Freee!!

Freee!!

Gisteren maar even het restje (2,1 KG) weggewerkt, schillen kostte een half uur.

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-05 17:41
franssie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 02:27:
@noud glas. Kijk eens bij Ikea. Een donker en wat koel als "niet vol in de zon" die deur en kamer is wel beter. Weck potten zijn ideaal.
Nadeel van deze Ikea potten zijn dat ze cilindervormig zijn en dus meer ruimte in nemen dan rechthoekige potten. Mijn voorraad kast heeft geen brede planken.
Ik zag vandaag dat Blokker 20% korting op spullen geeft als je deze in een emmer kunt stoppen/

noud wijzigde deze reactie 25-04-2019 20:43 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb vandaag een oranje :+ (!) taart gemaakt, met o.a. deze ingrediënten:

Iemand nog interesse in het recept?

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

Freee!! schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:14:
Gisteren maar even het restje (2,1 KG) weggewerkt, schillen kostte een half uur.
En schil je dan heel precies met misschien meerdere halen? Want dan kan ik me voorstellen dat je wat langer bezig bent inderdaad. Ik ben vandaag lui geweest en heb maar gewoon reeds geschilde gehaald....

En niet alleen vanwege luiheid, maar ook omdat de geschilde al 2x zo dik waren als de ongeschilde, ik denk AAA tegenover A kwaliteit.

@ehtweak Het recept voor een oranje taart waar groen/zwarte pitten in gaan en een blauw/witte lepel? Nee, dank je maar eet smakelijk! Denk wel om je gebit.... :P

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bvk Grapjas! 't Is natuurlijk zonder die lepel... >:)

Eten jullie je sous-vide spul ook met plastic dan?

ehtweak wijzigde deze reactie 26-04-2019 14:23 (32%)

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

ehtweak schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:21:
@bvk Grapjas! 't Is natuurlijk zonder die lepel... >:)

Eten jullie je sous-vide spul ook met plastic dan?
Ik werk nooit met sous vide, maar ik heb wel tevergeefs naar eetbare pannen gezocht ;) Net wel eetbare bloemetjes bij de toko gekocht, altijd leuk voor een mooie bord opmaak.

Woensdag bij mijn tante geweest en samen een lekker lams gerecht uit Benares gemaakt (Sukka Maans aur Baigan, Pag. 162) met aubergine en artisjok. Daarvoor moet je ook een Malvani specerij mengsel maken waar nog van over was en ik meegekregen heb. Dat ruikt dwars door het zakje heen (moet maar even in een blikje) maar dat is echt enorm lekker, wat een geur!

Specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het leek me juist, met het naderende oranje geweld (Koningsdag), een aardig idee om een oranje taart te maken, zonder dat er additionele kleurstoffen voor nodig zijn.

Het ziet er dan zo uit:

Alle kleurtjes zijn puur natuur; rechtstreeks uit de oorspronkelijke ingrediënten. :9

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

Ik ben geen fan van taart, zoet noch hartig maar dit ziet er goed uit hoor! Is dit een wortel-noten taart en zo nee, wat heb je dan gebruikt voor het oranje? Saffraan? Kurkuma?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Geen wortels, geen noten... (alleen wat pecan bovenop, ter versiering)

De bodem is zandtaartdeeg met gemalen geroosterde pompoenpitten erin en wat geroosterde pompoenpitolie.

De vulling is in melk gekookte (goed rijpe) flespompoen. Die is van zichzelf zo oranje!

ehtweak wijzigde deze reactie 26-04-2019 16:56 (13%)

Mooie Plaatjes   

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:00
ehtweak schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:42:
Geen wortels, geen noten... (alleen wat pecan bovenop, ter versiering)

De bodem is zandtaartdeeg met gemalen geroosterde pompoenpitten erin en wat geroosterde pompoenpitolie.

De vulling is in melk gekookte (goed rijpe) flespompoen. Die is van zichzelf zo oranje!
Klinkt goed en ziet er heerlijk uit! Recept is welkom hoor!

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bodem: zandtaartdeeg met gemalen pompoenpitten
Vulling: gegaarde flespompoen

Smaken: niet wat je verwacht! :9

Het begin; de bodem.
Rooster ca. 100 gram pompoenpitten in een koekenpan. Dit zorgt voor een extra nootachtig smaakaccent.
Laat ze afkoelen en maal ze fijn.
Rasp een stuk verse gemberwortel fijn en doe dit in een mengkom (de frisse/scherpe gember zorgt voor een 'kick' qua smaak)
  • gemberrasp
  • 100 gram fijngemalen pompoenpitten
  • 200 gram volkoren meel
  • 50 gram fijn mais meel
  • 2 eieren
  • 150 gram basterdsuiker (het liefst de helft kokosbloemsuiker)
  • 150 gram boter, of nog beter, qua smaak en kleur, 100 gram boter + 50 gram pompoenpitolie
Maak hiervan een zandtaartdeeg, verdeel het over de bodem van een platte ingevette bakvorm en zet het in de koelkast om stevig te laten worden.

De vulling; pompoen
Halveer een flespompoen, haal de pitten eruit (die kun je zelfs weer heel makkelijk laten ontkiemen), snijdt de houtachtige boven- en onderzijde eraf. Schil de pompoen.
Snij alles in kleine blokjes, zet met ca. 400gram volle melk en een doorgesneden vanillestokje, op. Langzaam aan de kook brengen en blijven roeren zodat er niks aanbakt.
Neem hiervoor een hoge pan, om te voorkomen dat de boel overkookt en later moet je nog pureren met de staafmixer.
Gebruik zoveel melk dat de pompoenblokjes net onder staan. E.e.a. afhankelijk van de grootte van de pompoen.
Het duurt ca. 15-20 minuten voordat de pompoen helemaal gaar is.
Doe er ca. 200gram suiker bij en laat dit goed oplossen.
Ook hier weer; de hoeveelheid suiker aanpassen aan de totale hoeveelheid melk/pompoen en je eigen smaak.

Laat dit pompoenprutje afkoelen. In een later stadium pureer je dit met de staafmixer.

Ondertussen de oven aan op ca. 175o.

De bakvorm met het zandtaartdeeg moet nu eerst ff een tiental minuten blind gebakken worden om de bodem stevig te krijgen.
Gebruik een stuk alufolie of (gekreukeld) bakpapier om de bodem te bedekken en te vullen met bakerwten of -rijst. Ca 10 minuten 'blind' bakken en nog 1 a 2 minuten, zonder blindbakvulling, voor het drogen van de bodem in de oven.
Let op; het zandtaartdeeg moet nog niet bruin worden; slechts enigszins garen en 'drogen'.

Neem de pan met het pompoenmengsel.
Voeg 3-4 eieren toe, en afhankelijk van de dikte van het geheel, eventueel nog 1-2 eetlepels bloem/custard. Zet de staafmixer erin en pureer het geheel tot een egale massa. Pas op spetters; anders zit je onder de oranje spikkels. ;)

Haal de drooggebakken zandtaartbodem uit de oven

Giet het pompoenmengsel voorzichtig op de zandtaartbodem en zet het geheel in de oven.
Ca. 30-45 minuten tot het pompoenmengsel gestold is.

De laatste tien minuten haal ik de hele taart ff uit de oven, check ondertussen hoe e.e.a. gestold is.
Verspreid wat pecannoten (of walnoten) als versiering over de bovenzijde en laat deze de laatste paar minuten meebakken.

Na het afkoelen kun je er nog wat poedersuiker over heen strooien, dan blijft dat als witte sneeuw op de pecannoten liggen, maar trekt als glazuurlaagje in het pompoenmengsel.

Eet smakelijk! :9

Mooie Plaatjes   

• Uitvreter
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17-05 10:31

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ziet er lekker uit, maar als je zelf al aangeeft dat 'ie niet aan de verwachtingen voldoet ... ;)

Ik ga hem ook eens maken, bedankt voor het recept. De oventemperatuur van 175 graden is voor een heteluchtoven neem ik aan?

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Boudewijn
ehtweak schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:21:

Bodem: zandtaartdeeg met gemalen pompoenpitten
Vulling: gegaarde flespompoen

Smaken: niet wat je verwacht! :9

Het begin; de bodem.
Rooster ca. 100 gram pompoenpitten in een koekenpan. Dit zorgt voor een extra nootachtig smaakaccent.
Laat ze afkoelen en maal ze fijn.
Rasp een stuk verse gemberwortel fijn en doe dit in een mengkom (de frisse/scherpe gember zorgt voor een 'kick' qua smaak)
  • gemberrasp
  • 100 gram fijngemalen pompoenpitten
  • 200 gram volkoren meel
  • 50 gram fijn mais meel
  • 2 eieren
  • 150 gram basterdsuiker (het liefst de helft kokosbloemsuiker)
  • 150 gram boter, of nog beter, qua smaak en kleur, 100 gram boter + 50 gram pompoenpitolie
Maak hiervan een zandtaartdeeg, verdeel het over de bodem van een platte ingevette bakvorm en zet het in de koelkast om stevig te laten worden.

De vulling; pompoen
Halveer een flespompoen, haal de pitten eruit (die kun je zelfs weer heel makkelijk laten ontkiemen), snijdt de houtachtige boven- en onderzijde eraf. Schil de pompoen.
Snij alles in kleine blokjes, zet met ca. 400gram volle melk en een doorgesneden vanillestokje, op. Langzaam aan de kook brengen en blijven roeren zodat er niks aanbakt.
Neem hiervoor een hoge pan, om te voorkomen dat de boel overkookt en later moet je nog pureren met de staafmixer.
Gebruik zoveel melk dat de pompoenblokjes net onder staan. E.e.a. afhankelijk van de grootte van de pompoen.
Het duurt ca. 15-20 minuten voordat de pompoen helemaal gaar is.
Doe er ca. 200gram suiker bij en laat dit goed oplossen.
Ook hier weer; de hoeveelheid suiker aanpassen aan de totale hoeveelheid melk/pompoen en je eigen smaak.

Laat dit pompoenprutje afkoelen. In een later stadium pureer je dit met de staafmixer.

Ondertussen de oven aan op ca. 175o.

De bakvorm met het zandtaartdeeg moet nu eerst ff een tiental minuten blind gebakken worden om de bodem stevig te krijgen.
Gebruik een stuk alufolie of (gekreukeld) bakpapier om de bodem te bedekken en te vullen met bakerwten of -rijst. Ca 10 minuten 'blind' bakken en nog 1 a 2 minuten, zonder blindbakvulling, voor het drogen van de bodem in de oven.
Let op; het zandtaartdeeg moet nog niet bruin worden; slechts enigszins garen en 'drogen'.

Neem de pan met het pompoenmengsel.
Voeg 3-4 eieren toe, en afhankelijk van de dikte van het geheel, eventueel nog 1-2 eetlepels bloem/custard. Zet de staafmixer erin en pureer het geheel tot een egale massa. Pas op spetters; anders zit je onder de oranje spikkels. ;)

Haal de drooggebakken zandtaartbodem uit de oven

Giet het pompoenmengsel voorzichtig op de zandtaartbodem en zet het geheel in de oven.
Ca. 30-45 minuten tot het pompoenmengsel gestold is.

De laatste tien minuten haal ik de hele taart ff uit de oven, check ondertussen hoe e.e.a. gestold is.
Verspreid wat pecannoten (of walnoten) als versiering over de bovenzijde en laat deze de laatste paar minuten meebakken.

Na het afkoelen kun je er nog wat poedersuiker over heen strooien, dan blijft dat als witte sneeuw op de pecannoten liggen, maar trekt als glazuurlaagje in het pompoenmengsel.

Eet smakelijk! :9
ziet er goed uit, ik heb hem gepind voor de topicstart :) .

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uitvreter schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:23:
[...]

Ziet er lekker uit, maar als je zelf al aangeeft dat 'ie niet aan de verwachtingen voldoet ... ;)
Hoho! Stop! :)
"niet aan de verwachtingen voldoet" is heel wat anders dan "niet wat je verwacht"! :Y
Uitvreter schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:23:
[...]
Ik ga hem ook eens maken, bedankt voor het recept. De oventemperatuur van 175 graden is voor een heteluchtoven neem ik aan?
Idd heteluchtoven. Maar het is altijd toch erg ovenafhankelijk. Niet zozeer de temperatuur op zich, maar vooral hoe de warmte zich precies verspreidt. En de gebruikte bakvorm. Ik gebruik zelf dikke metalen, geëmailleerde vormen. Maar dunne anti-aanbak(zooi) of (nog erger) siliconenvormen, gedragen zich heel anders qua bakgedrag.
Voordeel van dit soort niet-rijs taarten is dat het niet erg is als je af en toe de oven opendoet om te kijken hoe en wat.

De consistentie van het pompoen/melk mengsel is natuurlijk heel erg afhankelijk van de hoeveelheid pompoen en melk en hoeveel eieren/bloem je toevoegt voor de stolling.
En wat je lekker vindt natuurlijk. :P

Mooie Plaatjes   

• PalingDrone
Vandaag de forumtip van de rollade in zilverpapier uit de oven maar eens opgevolgd en met een prima resultaat :)

Veel sappiger dan (aan)braden in de pan en het netje valt ook prima te verwijderen.
Moet wel zeggen dat de kiprollade veel machtiger is omdat er weinig vet en sappen verloren gaan tijdens een kleine 2 uur in de oven.
Bij het originele aanbraden vond ik de jus ook altijd erg lekker over het drogere vlees, nu is het totaal veel malser.

Helaas heeft de poelier blijkbaar kruiden waar iets lactose achtigs inzit gebruikt waardoor mijn ingewanden nogal op tilt gingen/gaan maar de smaak van de kiprollade was geweldig.

Ryzen 5 2600/Arctic Freezer 33/MSI B450 Gaming Pro Carbon AC/MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G/16 Gb Corsair Vengeance RGB/Fractal Define-C TG/Crucial MX300 MX500/be quiet! Pure Power 10 400W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@PalingDrone Leuk om te horen dat het goed smaakte!
Bijkomend voordeel; weinig rommel, geen gespetter in de pan.

Wat betreft kruiden door de poelier; ik vraag altijd om de 'naturel' versie. Ik bepaal liever zelf de gebruikte hoeveelheid zout en andere toevoegingen...

Gisteren een wildzwijnrollade in folie, in de oven gegaard, genuttigd. Heerlijk mals en sappig. Afhankelijk van de soort vlees en al dan niet mee opgebonden vettere stukken, kun je er altijd zelf b.v. nog wat zeeuws spek reepjes overheen rollen en meeverpakken in de folie. Let wel op dat spek reepjes vaak al (fors) gezouten zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
ehtweak schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:39:
@PalingDrone
'...
Wat betreft kruiden door de poelier; ik vraag altijd om de 'naturel' versie. Ik bepaal liever zelf de gebruikte hoeveelheid zout en andere toevoegingen...
...
Weer zo'n fijne tip :)
Dat gaan we de volgende keer eens proberen, zal van tevoren de poelier wel even bellen omdat ik niet weet of die "naturel" rollades erg gangbaar zijn.
Ik had er iig nog nooit van gehoord maar naturel zou echt een uitkomst zijn voor mijn hyperlactosegevoelige ingewanden.
Gewone kipkruiden meng ik tegenwoordig ook zelf en sinds ik dat doe heb ik qua kip nergens meer last van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik heb vorig weekend een wilde nijlgans geslacht. Die was niet heel jong (had al witte vlekken op borst en bruine rond oog) en heb de ganzenborsten uitgesneden als steaks. Weinig vet, geen vel. Beetje thijmen rozemarijn erbij en vacuüm in de groentela . Mijn gevoel zegt 2-3 uur op een graad of 58 in de sous vide ideaal is. Langer dan rundersteak omdat het gans is en werkvlees .

Daarna afbakken in het boter. Iemand nog tips? :) oven kan maar ik wil graag sous vide doen. Vel en poten zijn echt al weg

Boudewijn wijzigde deze reactie 18-05-2019 23:25 (10%)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn tijd/temp (58 over 120+) komt wel overeen wat ik zo kan vinden op iNet. Gezien de leeftijd en het wellicht willen achteraf affikken/natikken in een pan of grill zou ik zelf eerder op 54 over 180 gaan, eventueel met een verhoging naar 57 in het laatste half uur.

omdat ik nu 1000+ curry leaves heb voor een recept uit de Benares heb ik die in plaats van mijn standaard Sereh eens bij de (vandaag zelf uit Limburg geimporteerde) asperges gedaan in de sous-vide. Gewoon als experiment. En het werd een wat drogere asperge (droog als in wijn) - eigenlijk best wel leuk, dat geeft ruimte voor meer kruiden, wel natuurlijk boter gebruikt als smaakdrager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:46:

omdat ik nu 1000+ curry leaves heb voor een recept uit de Benares heb ik die in plaats van mijn standaard Sereh eens bij de (vandaag zelf uit Limburg geimporteerde) asperges gedaan in de sous-vide. Gewoon als experiment. En het werd een wat drogere asperge (droog als in wijn) - eigenlijk best wel leuk, dat geeft ruimte voor meer kruiden, wel natuurlijk boter gebruikt als smaakdrager.
Wel Benares gerecht is dat?

En kerrieblaadjes smaken inderdaad heel anders dan citroengras. Of bedoelde je misschien limoenblaadjes (djeroek purut)?

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zondag 19 mei 2019 @ 00:36:
[...]

Wel Benares gerecht is dat?

En kerrieblaadjes smaken inderdaad heel anders dan citroengras. Of bedoelde je misschien limoenblaadjes (djeroek purut)?
Dat eerste gerecht op P19 met kabeljouw - 3 sauzen etc, met heel veel curry leaves in bijna alles. 2 ons gekocht, gedroogd - dat zijn er een hoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

Twee ons is zeker veel! Ik heb hier een zakje van Heera van 20 gram en dat is al genoeg voor mij.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Back in the seat

Omdat ik het leuk vind om af en toe wat tegenwicht te geven aan de hoogstandjes hier ;) een receptje voor scheurcurry: Men neme een stazak groenten in currysaus (Lidl), een bak kipshoarma/döner en een kop rijst. Roerbak de kip en de groenten, naar smaak extra sambal/peper toevoegen. Kook de rijst. Mix het geheel en serveren met kroepoek.

Njam.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

SeatRider schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:00:
Omdat ik het leuk vind om af en toe wat tegenwicht te geven aan de hoogstandjes hier ;) een receptje voor scheurcurry: Men neme een stazak groenten in currysaus (Lidl), een bak kipshoarma/döner en een kop rijst. Roerbak de kip en de groenten, naar smaak extra sambal/peper toevoegen. Kook de rijst. Mix het geheel en serveren met kroepoek.

Njam.
Dat is inderdaad andere koek dan die complexe gerechten uit Benares! Lijkt wel een studenten maaltijd, maar als het smaakt dan smaakt het ;)

@franssie Recept bekeken en ziet er weer prachtig uit, al ga ik dat niet gauw voor mijzelf alleen maken. Ik vraag me wel af hoe die yoghurt rijst op de foto zo wit kan blijven terwijl er koriander, groene peper en curry blaadjes doorheen gaan.

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
De tajine van mijn vriendin is stuk, grote scheur. Was vanochtend nog een kleine scheur, endex dus.
Dit was een krijgertje en vermoedelijk Xenos-kwaliteit. Prima ding, is 2 jaar meegegaan maar niet per se handig (met name gebrek aan een grip op het deksel is niet handig met een conische zware aardewerken deksel).
Nu gaan we dus op zoek naar een nieuwe, maar ondanks dat ik graag wil dat zij (ik koop echt de rest van de kookspullen al) een Le Creuset gietijzeren exemplaar koopt is dat gezien het prijskaartje niet heel waarschijnlijk. We eten meestal met zijn 2en eruit, en maken 2 maaltijden. 4 persoons is prima dus.
Iemand een tip voor iets dat tussen hakkie-takkie en le creuset in zit?
We hoeven geen braad/hapjespan ed, die hebben we allemaal stiekem al.

Ik lees net dat je hem elke keer voor gebruik moet laten weken. Dat heb ik 1x goed gedaan en daarna niet meer. Ik vermoed dat er een stukje user error in het spel is >:) .

Edit: hmm een staub is een stuk minder duur dan le creuset.Dat is wellicht nog een optie.

Boudewijn wijzigde deze reactie 20-05-2019 22:03 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn een Tajine is toch normaliter van aardewerk? Ik zou er eentje kopen in de toko waar de mensen die ingredienten kopen die erin horen. In Amsterdam Bijlmer ken ik er wel een paar maar bij jou in de buurt moet dat ook wel te vinden zijn lijkt me?
edit: zo heb ik ook mijn eerste rijstkoker gekocht, daarna een cuisine art en die tweede doet het net wat minder goed (kookt over etc). Function over Form als het op kookspulaankomt wat mij betreft.

franssie wijzigde deze reactie 20-05-2019 22:21 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
Mja ik vraag me oprecht af of het aardewerk veel meerwaarde heeft (en ja je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is boven een goede hapjespan ;) ).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Tsja, ding neemt vocht op en geeft dat af - de Romertopf was ook een hype in de late jaren 70 (en komt weer wat terug lijkt het) voor stoofvlees. Staal heeft die eigenschap niet echt maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen tot weinig ervaring mee heb. Maar ik zou niet voor een Xenos model gaan (al hoeft dat niet slecht te zijn, maar er zijn toch altijd mensen die een eeuwenoud idee weten te verpesten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:19:
@Boudewijn een Tajine is toch normaliter van aardewerk? Ik zou er eentje kopen in de toko waar de mensen die ingredienten kopen die erin horen. In Amsterdam Bijlmer ken ik er wel een paar maar bij jou in de buurt moet dat ook wel te vinden zijn lijkt me?
edit: zo heb ik ook mijn eerste rijstkoker gekocht, daarna een cuisine art en die tweede doet het net wat minder goed (kookt over etc). Function over Form als het op kookspulaankomt wat mij betreft.
Dat lijkt mij ook voor de hand liggend inderdaad. Kijk eens bij een islamitische slager of op de markt en/of vraag het daar gewoon.

Wat de Bijlmer betreft, denk dat je meer kans maakt in Amsterdam Oost of West ;)

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:34:
[...]
<>
Wat de Bijlmer betreft, denk dat je meer kans maakt in Amsterdam Oost of West ;)
Bijlmer(polder) lukt wel (ik reken het gebied rond de Makro daar ook onder - zijn Chinese toko's maar die verkopen alles). In west bij of rond de Tangiers bij plein 40-45 lukt alles.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TheLastOttoman
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik wil hierbij melden dat Koerden geen Marokkanen zijn en dus in het algemeen geen verstand hebben van tajine potten. Alvast bedankt voor jullie begrip.

Steam ID: TheLastOttoman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 00:09
Wij als nerds gaan niet naar buiten op zoek naar die dingen.
Wij gebruiken het internet :D

https://www.bol.com/nl/l/tajines/N/34807/

https://www.kitchenandmore.nl/tajine

https://marocstore.nl/sho...ie/aardewerk-tajines.html

https://www.marokkaansaardewerk.nl/

Lampuhkap wijzigde deze reactie 20-05-2019 22:54 (25%)

Admin Shaving Society | Bourgondiër van het klassiek scheren!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
TheLastOttoman schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:51:
Ik wil hierbij melden dat Koerden geen Marokkanen zijn en dus in het algemeen geen verstand hebben van tajine potten. Alvast bedankt voor jullie begrip.
Dat zijn ze niet, maar so what? Ik ben geen indo maar heb wel verstand van indo eten.
Yup en heb je ook ervaringen? Ik kan ook blind bij bol of kookwinkel.nl wat aan klikken, maar vraag me af of het de 300E van een le creuset waard is (nee dus, maar waar ligt de balans?).

Boudewijn wijzigde deze reactie 20-05-2019 23:05 (53%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TheLastOttoman schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:51:
ok, maar waar blijft je tip dan? (of heb ik een tag gemist oid? kan ook)

franssie wijzigde deze reactie 20-05-2019 23:05 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheLastOttoman
Op de man en onnodig.

Ardana wijzigde deze reactie 21-05-2019 07:14 (93%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
[mbr]Quote en reactie verwijderd]

Dat het aardewerk vocht opneemt snap ik. Maar wat doet dat voor je kookproces? Ja je hebt wat smaak die in je aardewerk trekt, en je hebt wat vocht dat uit de maaltijd onttrokken wordt. Maar buiten dat?
Dat vocht komt na het koken er wel weer uit zetten, als je er niets aan hebt.

Ardana wijzigde deze reactie 21-05-2019 07:15 (64%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheLastOttoman
Quote en reactie verwijderd.

Ardana wijzigde deze reactie 21-05-2019 07:15 (88%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lampuhkap
Boudewijn schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:04:
[...]

Dat zijn ze niet, maar so what? Ik ben geen indo maar heb wel verstand van indo eten.

[...]

Yup en heb je ook ervaringen? Ik kan ook blind bij bol of kookwinkel.nl wat aan klikken, maar vraag me af of het de 300E van een le creuset waard is (nee dus, maar waar ligt de balans?).
Op Coolblue komt t ding anders best goed naar voren :D

https://www.coolblue.nl/p...ine-31-cm-ebbenzwart.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
Quote en reactie verwijderd
Zeker. Maar dat mag ook wel voor 300 piek. Ik wil er best een maar hij is gewoon te duur voor de 1x per maand dat ik zo'n ding gebruik. Het geld groeit hier niet aan de boom helaas.

Ardana wijzigde deze reactie 21-05-2019 07:16 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheLastOttoman
Quote en reactie verwijderd.

Ardana wijzigde deze reactie 21-05-2019 07:17 (91%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lampuhkap
Boudewijn schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:11:
[...]

Ik lees eerlijk gezegd niets over koerden.

[...]
Zeker. Maar dat mag ook wel voor 300 piek. Ik wil er best een maar hij is gewoon te duur voor de 1x per maand dat ik zo'n ding gebruik. Het geld groeit hier niet aan de boom helaas.
Dan koop je zo'n el cheapootje.

Als ie dan over een jaar of 2 ploft, jammer dan. Dan haal je weer voor cheap een nieuwe :)

Problem solved :D

https://www.bol.com/nl/p/...eECRpNOw_0.5.ProductTitle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
Ja dat kan, maar dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Prima, ik ben dus de enige die zo'n ding heeft of wil hier ;).

Mooi dat ik het weet.

Die shoarma-unit gaat er niet komen trouwens.

Boudewijn wijzigde deze reactie 20-05-2019 23:22 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
  • Laatst online: 02:18
Het idee van een tajine is dat het verdampende vocht condenseert en terug in het gerecht valt. De temperatuur van het gerecht is dus wat lager; zou dichter tegen de ideale temperatuur voor stoven liggen.

Water in het keramiek zal (mogelijk) helpen bij dat condenseren. En om de temperatuur gelijkmatig te verdelen (zonder krijg je interne spanning en dus barsten)

‘Onze’ braadpan a.k.a. een ‘Dutch oven’ doet hetzelfde trouwens.

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TheLastOttoman schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:14:
[...]

Ik ben Koerdisch en heb geen verstand van Tajine. Dit kan ik wel achterlaten:
Ja dat is de tweede maal dat je dat meldt, prima, ik ben een heel Fries en kan ook geen Suikerbrood maken - maar ik noem dat niet als het niet relevant is. Laten we onze afkomst hier gewoon niet vermelden tenzij het een recept van je oma betreft ok? Het is een kookgroep, niet meer niet minder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of je koopt voor heel veel poen een gietijzeren tajine (al dan niet le creuset) op b.v. amazon.de of in de outlet store in Batavia Stad.
Of een no-name alternatief (gietijzer) voor 6, 7, 8 tientjes.
Of je kijkt bij een lokale toko voor een keramische uitvoering, dan ben je vaak voor paar tientjes klaar.

Gaat het om de bereidingswijze (lekker eten)? Of om het 'trendy' stuk kookgerei? :+

ehtweak wijzigde deze reactie 20-05-2019 23:52 (12%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
Zarathustra schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:33:
Het idee van een tajine is dat het verdampende vocht condenseert en terug in het gerecht valt. De temperatuur van het gerecht is dus wat lager; zou dichter tegen de ideale temperatuur voor stoven liggen.

Water in het keramiek zal (mogelijk) helpen bij dat condenseren. En om de temperatuur gelijkmatig te verdelen (zonder krijg je interne spanning en dus barsten)

‘Onze’ braadpan a.k.a. een ‘Dutch oven’ doet hetzelfde trouwens.
Inderdaad, daar heeft een braadpan puntjes voor in de binnenkant van het deksel (of ringen). Kan ik dus net zo goed kopen, heb je het gekloot met springende pannen niet.
ehtweak schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:51:
Of je koopt voor heel veel poen een gietijzeren tajine (al dan niet le creuset) op b.v. amazon.de of in de outlet store in Batavia Stad.
Of een no-name alternatief (gietijzer) voor 6, 7, 8 tientjes.
Of je kijkt bij een lokale toko voor een keramische uitvoering, dan ben je vaak voor paar tientjes klaar.

Gaat het om de bereidingswijze (lekker eten)? Of om het 'trendy' stuk kookgerei? :+
De combi. Koken is naast feitelijkheden ook emotie :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
@Boudewijn heb je die nog niet???????? ;)

Zarathustra wijzigde deze reactie 21-05-2019 00:02 (6%)

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:59:

De combi. Koken is naast feitelijkheden ook emotie :).
Ok.
Dan moet je zeer zeker de goedkope aardewerken uitvoering gebruiken!
Da's het meest authentiek! :)

In de landen waar ze oorspronkelijk op die wijze het eten bereiden, zullen ze echt geen gietijzeren Le Creuset gebruiken... ;)
En een vrolijk versierde 'oorspronkelijke' tajine is zo emo als 'ie maar kan zijn! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zarathustra
Als ik de ruimte had stond er tajine. Stooft prima. En uitstekend voor de presentatie. De cloche mag wat mij betreft ook terug.

Zarathustra wijzigde deze reactie 21-05-2019 00:10 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvsteyn
  • Laatst online: 07:00
Zou graag een tajine willen gebruiken, maar helaas in de (stoom)oven past ie niet en verder kook ik op een keramische plaat. Zou wel voor de aardewerken versie zijn gegaan overigens!
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True