Ja, BBQ! Ik zou hem niet sousvide doen, alleen vlak boven gloeiend hete kolen. Als je een Weber Go Anywhere hebt is dat perfect. Kolen zo heet als je ze maar kan krijgen, en de steak bakken tot hij serieus korst heeft. Deksel er op voor meer rooksmaak. Met een sousvide steak is hij vaak al snel op de perfecte temperatuur en heb je dus een minder awesome buitenkant.
Om nog op het tajine-verhaal terug te komen: ik gebruik er een met toch wel enige regelmaat.Boudewijn schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:00:
De tajine van mijn vriendin is stuk, grote scheur. Was vanochtend nog een kleine scheur, endex dus.
Dit was een krijgertje en vermoedelijk Xenos-kwaliteit. Prima ding, is 2 jaar meegegaan maar niet per se handig (met name gebrek aan een grip op het deksel is niet handig met een conische zware aardewerken deksel).
Nu gaan we dus op zoek naar een nieuwe, maar ondanks dat ik graag wil dat zij (ik koop echt de rest van de kookspullen al) een Le Creuset gietijzeren exemplaar koopt is dat gezien het prijskaartje niet heel waarschijnlijk. We eten meestal met zijn 2en eruit, en maken 2 maaltijden. 4 persoons is prima dus.
Iemand een tip voor iets dat tussen hakkie-takkie en le creuset in zit?
We hoeven geen braad/hapjespan ed, die hebben we allemaal stiekem al.
Ik lees net dat je hem elke keer voor gebruik moet laten weken. Dat heb ik 1x goed gedaan en daarna niet meer. Ik vermoed dat er een stukje user error in het spel is.
Edit: hmm een staub is een stuk minder duur dan le creuset.Dat is wellicht nog een optie.
Aankoop: het advies was hier al gegeven, ik zou ze inderdaad kopen waar mensen die die dingen dagelijks gebruiken ook kopen. Ik heb hem in Antwerpen gehaald in de buurt van de Lange Scholierenstraat/Handelstraat. Wijkje met veel Turkse/Marokkaanse/Arabische/Afrikaanse winkels, loop daar een grote winkel in waar ze van alles verkopen met betrekking tot keukenwaar, en je komt gegarandeerd een rek vol tajines tegen. Je kunt ze zoals je al aangaf met en zonder glazuurlaag kopen. Ik betaalde zo rond de 20 euro per stuk voor tajines met 25-30cm diameter.
Ik heb er een met en een zonder glazuurlaag. In beide gevallen heb ik ze eerst een uur in een bak met water laten liggen, daarna afgedroogd, goed ingesmeerd met olijfolie, en in de oven gedaan op 50-60 graden. Na een half uur omhoog schroeven naar 100, nog een half uur later naar 120, en dan ca. anderhalf uur laten zitten. Daarna de oven uitzetten en 's nachts in de oven laten zitten, rustig laten afkoelen. Bij de tajines met glazuurlaag is dit wellicht niet nodig, maar het is een kleine moeite en het gaat altijd goed, dus ik doe het either way maar.
Gebruik: ik gebruik de tajine op een gaspitje, met daaroverheen iets om de vlam te laten diffunderen. Ik gebruik daarvoor een oud ijzeren ovenschaaltje dat mijn oma ergens had gevonden, maar een gewone diffuser zou ook prima moeten werken. Je wil in ieder geval dat vrijwel de gehele bodem van de tajine warm wordt en de vlam niet primair het midden opwarmt, omdat je dan door het temperatuurverschil tussen delen van de bodem meer kans hebt dat hij breekt.
Bij alles dat ik maak in de tajine doe ik eerst een klein laagje olijfolie op de bodem. Daarna snijd ik een uitje in reepjes en leg ik dat in die olie. Daarna gooi ik al mijn ingrediënten daar bovenop. Een vriend vertelde me ooit dat door dat laagje olie en dat uitje alles erbovenop niet gaat vastplakken aan de tajine. Tijdens het koken van het gerecht laat ik de tajine een half uur op laag vuur, daarna iets hoger, en na een uur naar hoog/middelhoog.
Op deze manier eten we dan direct uit de tajine (gewoon van alles dat je erin gooit wat grotere chunks snijden, zodat je lekker met brood in de tajine kunt duiken), en na afloop laat ik hem afkoelen, en als hij goed is afgekoeld spoel ik hem om met water en veeg ik hem af, en dat gaat eigenlijk altijd prima.
Koken met een tajine is helemaal top, het enige nadeel is dat veel recepten die je online vindt neerkomen op 'we koken het in een pan en gooien het aan het eind in de tajine voor de presentatie'. Echte authentieke recepten lijken wat moeilijker te vinden, ik moet binnenkort nog eens een Marokkaanse vriend navragen of hij wat recepten heeft bewaard van zijn moeder
Sous vide op temp naar keuze (54 - 62) afhankelijk van je smaakMartijn02 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:23:
Voor mijn verjaardag heb ik van mijn vrouw een set met mooie steakmessen gehad, om het geheel te complementeren hebben we er bij de ISPC nog 2 mooie steaks bij uitgezocht:
[Afbeelding]
Deze werden ingevroren verkocht, en liggen nu thuis in de vriezer te wachten op een mooi moment om klaar gemaakt te worden. Ik zit alleen te twijfelen over hoe ik deze prachtige stukken vlees het beste kan klaarmaken.
Ik heb beschikking over een goede RVS koekenpan, een gietijzeren grilpan, een annova Sous-Vide apparaat, een oven, en evt een barbecue (alhoewel ik geen groot fan ben van de barbecue, ik heb steeds moeite om de temperatuur daar goed te controleren)
Wat raden jullie aan?
Daarna goed droogdeppen, je koekenpan rokend heet maken, klein beetje olie erin, je steaks erin 2 kanten voor een korst (superkort echt alleen voor de korst)
en klaar.
Beter is nog als je een brander hebt om de buitenkant de carameliseren
check bijv YouTube: The Only Method I Trust For A Perfect Steak...
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Mmm dat klinkt toch wel goed! Nu heb ik honger gekregen. Misschien toch maar eens aanschaffen.... woon in AntwerpeniChaos schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:41:
Bij alles dat ik maak in de tajine doe ik eerst een klein laagje olijfolie op de bodem. Daarna snijd ik een uitje in reepjes en leg ik dat in die olie. Daarna gooi ik al mijn ingrediënten daar bovenop. Een vriend vertelde me ooit dat door dat laagje olie en dat uitje alles erbovenop niet gaat vastplakken aan de tajine. Tijdens het koken van het gerecht laat ik de tajine een half uur op laag vuur, daarna iets hoger, en na een uur naar hoog/middelhoog.
Op deze manier eten we dan direct uit de tajine (gewoon van alles dat je erin gooit wat grotere chunks snijden, zodat je lekker met brood in de tajine kunt duiken), en na afloop laat ik hem afkoelen, en als hij goed is afgekoeld spoel ik hem om met water en veeg ik hem af, en dat gaat eigenlijk altijd prima.
Als er geen BBQ aan te pas komt is dit ook mijn favoriete methode. Alleen brander doe ik alleen nooit, dat gaat van rauw naar zwart, zonder het mooie bruine laagje te krijgen. Maar de combinatie werkt perfect!! Loeihete pan, geschikt vet, en direct als het vlees er in gaat de brander op de bovenkant. Paar keer draaien en klaar.Bokkie schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:54:
[...]
Sous vide op temp naar keuze (54 - 62) afhankelijk van je smaak
Daarna goed droogdeppen, je koekenpan rokend heet maken, klein beetje olie erin, je steaks erin 2 kanten voor een korst (superkort echt alleen voor de korst)
en klaar.
Beter is nog als je een brander hebt om de buitenkant de carameliseren
check bijv YouTube: The Only Method I Trust For A Perfect Steak...
@Martijn02 Hoe dik zijn de stukken vlees en van welk deel van de koe? Rib-eye zo te zien?
Als ze zo dik zijn als deze zou ik gewoon voor de (loeihete) grillpan kiezen en even laten rusten:

Deze rib-eye heb ik gewoon in een Debuyer gebakken met een mooie korst als resultaat:

En nog prachtig rood van binnen:

Maar met zo'n dikke steak is het veel eenvoudiger om een mooi resultaat te krijgen dan met een dunner stuk vlees. Dan is het altijd oppassen om geen "schoenzool" te krijgen, ongeacht de methode.
Ik zoek trouwens een goed recept voor de rode ui/tomaat shoarma saus, ik mis naast de tomaat, ui, olijfolie en tomatenpuree ergens nog een ingrediënt wat het altijd zo lekker maakt bij de shoarmazaak. Harissa? Ras el Hanout?
Als ze zo dik zijn als deze zou ik gewoon voor de (loeihete) grillpan kiezen en even laten rusten:

Deze rib-eye heb ik gewoon in een Debuyer gebakken met een mooie korst als resultaat:

Maar met zo'n dikke steak is het veel eenvoudiger om een mooi resultaat te krijgen dan met een dunner stuk vlees. Dan is het altijd oppassen om geen "schoenzool" te krijgen, ongeacht de methode.
Ik zoek trouwens een goed recept voor de rode ui/tomaat shoarma saus, ik mis naast de tomaat, ui, olijfolie en tomatenpuree ergens nog een ingrediënt wat het altijd zo lekker maakt bij de shoarmazaak. Harissa? Ras el Hanout?
Komijn?bvk schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:54:
@Martijn02 Hoe dik zijn de stukken vlees en van welk deel van de koe? Rib-eye zo te zien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komijn zou kunnen inderdaad, maar ik zie ook recepten met koriander of kaneel. Vandaar ook de Ras el Hanout suggestie waar alle drie inzit. Misschien moet ik gewoon een beetje experimenteren tot ik de juiste smaak gevonden heb.
Geen idee van de smaak maar wat gerookt paprikapoeder en piment wellicht?
Ik ga morgen pizza bakken, en mijn eter lijkt mortadella wel interessant. Okay
. Dat gaan we proberen.
Ik ga morgen pizza bakken, en mijn eter lijkt mortadella wel interessant. Okay
[ Voor 42% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2019 18:44 ]
@bvk Gember wellicht en suiker? Komijn sowieso. Ik moet weer eens een broodje bestellen als ik nuchter ben, dan blijft de smaak beter kleven
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb dit laatst reverse sear op de BBQ gedaan, weinig kolen en langzaam op de gewenste kerntemperatuur brengen (thermometer is noodzakelijk), dan van de BBQ en afdekken met folie. BBQ hoog opstoken, kan niet heet genoeg en dan afgrillen.. succes verzekerd.Martijn02 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:23:
Voor mijn verjaardag heb ik van mijn vrouw een set met mooie steakmessen gehad, om het geheel te complementeren hebben we er bij de ISPC nog 2 mooie steaks bij uitgezocht:
[Afbeelding]
Deze werden ingevroren verkocht, en liggen nu thuis in de vriezer te wachten op een mooi moment om klaar gemaakt te worden. Ik zit alleen te twijfelen over hoe ik deze prachtige stukken vlees het beste kan klaarmaken.
Ik heb beschikking over een goede RVS koekenpan, een gietijzeren grilpan, een annova Sous-Vide apparaat, een oven, en evt een barbecue (alhoewel ik geen groot fan ben van de barbecue, ik heb steeds moeite om de temperatuur daar goed te controleren)
Wat raden jullie aan?
//EDIT: je geeft aan moeite te hebben met de temperatuur van de BBQ, maar op deze manier is dat niet heel belangrijk als je niet op tijd zit. Een paar kolen of briketten om de kern op temperatuur te krijgen is voldoende, natuurlijk wel afhankelijk van het formaat, maar ik gebruik op een 42cm (outdoor chef) ongeveer de hoeveelheid van 4 a 5 briketten..
//EDIT2: afgrillen trouwens altijd doen op houtskool
[ Voor 14% gewijzigd door BernardV op 24-05-2019 19:04 ]
Jij bent toch nooit aangeschoten?franssie schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:58:
@bvk Gember wellicht en suiker? Komijn sowieso. Ik moet weer eens een broodje bestellen als ik nuchter ben, dan blijft de smaak beter kleven
Natuurlijk niet, onze @franssie is de nuchterheid zelve
De shoarma saus net even verrijkt met wat kaneel, komijn en korianderblad. Komt al aardig in de buurt met wat ik zoek!
Oregano zou kunnen, sojasaus lijkt me persoonlijk iets minder te passen bij een gerecht uit het midden oosten. Maar met een snufje komijn, kaneel en koriander (en een theelepeltje harissa) was het eigenlijk al heel aardig.bernardV schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:53:
@bvk ik gebruik zelf ook een beetje sojasaus en oregano in die saus.
En waar ik normaal gesproken lams shoarma van de slager gebruik heb ik dit keer eens shoarma vlokken van de Jumbo gebruikt. Gewoon varkensvlees dus, maar verrassend goed van smaak en textuur, er kwam geeneens vocht vrij bij het bakken.
Geen idee wat ze uitgespookt hebben om het zo te krijgen en ik wil niet weten wat voor vlees het was, maar het beviel prima
Ik ga vanmiddag maar eens kimchi maken... en ik heb 2 bollen goede mozarella over. En sla.
Denk dat ik maar eens een paar kipfilets ga kopen, pekelen en roken. Wil thuis wat dingen doen, dus kan de kamado mooi in de gaten houden.
Denk dat ik maar eens een paar kipfilets ga kopen, pekelen en roken. Wil thuis wat dingen doen, dus kan de kamado mooi in de gaten houden.
Tijd voor maar weer eens een receptje:
Van hele nijlgans tot ganzensteakje
Een van mijn medejagers heeft laatst een nijlgans geschoten en aan mij gedoneerd (ik schiet daar voornamelijk kraaien en ondanks dat ik best ruimdenkend ben zijn die dingen gewoon niet consumabel).
Dit dier is in het kader van schadebestrijding geschoten en het is zonde om er niets mee te doen. Het is namelijk echt mooi vlees en heel veel meer biologisch/'scharrel' dan dit kun je het niet hebben
. De poten zijn mooi voor een wildstoofpot, maar waren in dit geval te weinig en ook redelijk vol met hagel. Die heb ik dit keer laten schieten (
).
Stukje context: De nijlgans is een aggressieve exoot die sinds de jaren 70 in Nederland woont. Het is eigenlijk een heel grote eend van 1.5 a 2 kilogram. Je vindt ze zowel in de polder als in parken in de stad (en eigenlijk overal). De wetgever heeft bepaald dat dit dier jaarrond bestreden mag worden in Zuid-Holland.
Je ziet aan de vlek rond het oog en borstvlek of je een jong of oud exemplaar voor je neus hebt, zijn die er niet dan is het een jonge. Jonge ganzen hebben borstjes die je gewoon direct kunt grillen en eten; oude ganzen zijn een stuk taaier. Zowel in Zuid-holland-zuid (alblasserwaard) en rond Schiphol worden vrij forse aantallen van deze dieren bestreden om met name economische schade te voorkomen.
Zo'n ganzenborst is echt werkvlees, heeft veel activiteit gezien (want ze 'bedienen' de vleugels) en daardoor heel smaakrijk (vergelijk een vanglap/bavette eens met een biefstuk en je snapt het verschil). Gevolg van werkvlees is wel dat het een stuk taaier is als het vers uit het dier komt. Je moet hier dus wat mee doen.
Mijn plan was 3 uur sous vide garen op 58C. Voor de lezer: ik vond het net aan, en zou volgende keer 5 uur aanbevelen. De temperatuur was prima. Om de wildsmaak goed te houden heb ik er wat rozemarijn, tijm en peper/zout bij gedaan. Verder niets.
Goed, we hebben wat voorbereiding gedaan.

Ik werk graag met RVS bakken om de delen van de gans en het slachtafval in kwijt te kunnen. Voor het fijne merk gebruik ik een schilmesje. Ik gebruik niet mijn beste messen omdat ik met een global wat meer durf te wrikken en het ook iets minder erg vind om een bot mee te pakken.
Linksboven zien we een giga magneet, die gebruik ik om te checken of er nog hagelkorrels in mijn product zitten. Je trekt met de magneet de hagel er niet uit, maar je voelt het product wel naar de magneet toe trekken als er nog wat in zit. Hagel blijft een risico, dus meld dat aub wel aan eventuele gasten.
Nou ja, dat is hem dus. Mooi dier, ik heb even gekeken of ik aan de buitenkant gekke dingen kon constateren. Dat was niet zo.

Gezien ik alleen de borst ging gebruiken heb ik alleen de borst geplukt. Dit is best zwaar werk, je neemt een paar veren tussen duim en wijsvinger en trekt. Herhaal zolang er veren zijn
. Hier ben je best even mee bezig, maar je hoeft de haren en veeraanhechtingen niet weg te branden ofzo. Het vel van de gans gebruiken we dit keer niet. Als je klaar bent krijg je zoiets:

Je gaat tussen twee vingers voelen waar het borstbeen zicht bevindt (denk aan het menselijk borstbeen). Daar rechtboven zit geen borst maar schuin omhoog lopen de randen. Probeer dat echt te voelen en snijd daar dan voorzichtig onder de huid door. Je wil de borst zo min mogelijk beschadigen!

Als je dit goed doet kun je met wat kracht de huid van de borsten aftrekken, eventueel geholpen door de achterkant van het mes. Dit ging echt heel gemakkelijk.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Je ziet ook 1 inslagplek van een stuk hagel, dit bleek later de enige te zijn. Altijd goed om dit even te houden. Ook zien we hier wederom geen gekke dingen (Zoals eerdere bloedingen of zweren) aan het vlees.
Toen ik de magneet aan de zijkant van het vlees hield kwam het kogeltje er al uit zetten...
Het vlies rond het vlees hield het kogeltje tegen, maar het verwijderen was makkelijk. De magneet heeft verder geen kogeltjes gevonden.

Het is nu de bedoeling een klein mes (ik gebruik mijn schilmes) tussen borstbeen/ribben en borst te plaatsen. Je hoeft niet heel veel te snijden maar op sommige plekken wel een beetje. Als je dit met beleid doet krijg je de borsten redelijk heel van het been af en houd je dit over:

Ik heb bewust geen incisie gemaakt in de borst- of buikholte. De eerst vanwege bloed en de tweede vanwege mogelijke uitwerpselen. Controleer dit bij een hagelschot uiteraard ook altijd. Vlees waar uitwerpselen op gezeten hebben moet je wegsnijden.
Hierna moet je het vlees ontvliezen. Vliezen smoren weg bij een stoofpot, maar bi jeen steak zijn ze niet lekker. Hier heb ik de buitenste vliezen verwijderd maar delen van het zilvervlies (het binnenste exemplaar) kreeg ik niet weg zonder de borst te beschadigen. Daarom dit compromis, alsnog niet slecht wmb

Ik heb de beide steaks van een beetje peper en zout voorzien en de kruiden, en daarna per stuk gevacuumeerd:

Hierna heeft de gans een week de tijd gehad om in de groentela van mijn ijskast te besterven. Dit is belangrijk voor de smaak en structuur van het vlees. Na 3 uur (volgende keer dus 5 uur) 58C, heb ik wat ghee in een plaatstalen pan opgewarmd, en de gans er even in afgebakken.

Ganzenvet was ook een goede optie geweest, maar op locatie niet voorhanden. Het eindresultaat, bon appetit:
Van hele nijlgans tot ganzensteakje
Een van mijn medejagers heeft laatst een nijlgans geschoten en aan mij gedoneerd (ik schiet daar voornamelijk kraaien en ondanks dat ik best ruimdenkend ben zijn die dingen gewoon niet consumabel).
Dit dier is in het kader van schadebestrijding geschoten en het is zonde om er niets mee te doen. Het is namelijk echt mooi vlees en heel veel meer biologisch/'scharrel' dan dit kun je het niet hebben
Stukje context: De nijlgans is een aggressieve exoot die sinds de jaren 70 in Nederland woont. Het is eigenlijk een heel grote eend van 1.5 a 2 kilogram. Je vindt ze zowel in de polder als in parken in de stad (en eigenlijk overal). De wetgever heeft bepaald dat dit dier jaarrond bestreden mag worden in Zuid-Holland.
Je ziet aan de vlek rond het oog en borstvlek of je een jong of oud exemplaar voor je neus hebt, zijn die er niet dan is het een jonge. Jonge ganzen hebben borstjes die je gewoon direct kunt grillen en eten; oude ganzen zijn een stuk taaier. Zowel in Zuid-holland-zuid (alblasserwaard) en rond Schiphol worden vrij forse aantallen van deze dieren bestreden om met name economische schade te voorkomen.
Zo'n ganzenborst is echt werkvlees, heeft veel activiteit gezien (want ze 'bedienen' de vleugels) en daardoor heel smaakrijk (vergelijk een vanglap/bavette eens met een biefstuk en je snapt het verschil). Gevolg van werkvlees is wel dat het een stuk taaier is als het vers uit het dier komt. Je moet hier dus wat mee doen.
Mijn plan was 3 uur sous vide garen op 58C. Voor de lezer: ik vond het net aan, en zou volgende keer 5 uur aanbevelen. De temperatuur was prima. Om de wildsmaak goed te houden heb ik er wat rozemarijn, tijm en peper/zout bij gedaan. Verder niets.
Goed, we hebben wat voorbereiding gedaan.

Ik werk graag met RVS bakken om de delen van de gans en het slachtafval in kwijt te kunnen. Voor het fijne merk gebruik ik een schilmesje. Ik gebruik niet mijn beste messen omdat ik met een global wat meer durf te wrikken en het ook iets minder erg vind om een bot mee te pakken.
Linksboven zien we een giga magneet, die gebruik ik om te checken of er nog hagelkorrels in mijn product zitten. Je trekt met de magneet de hagel er niet uit, maar je voelt het product wel naar de magneet toe trekken als er nog wat in zit. Hagel blijft een risico, dus meld dat aub wel aan eventuele gasten.
Nou ja, dat is hem dus. Mooi dier, ik heb even gekeken of ik aan de buitenkant gekke dingen kon constateren. Dat was niet zo.

Gezien ik alleen de borst ging gebruiken heb ik alleen de borst geplukt. Dit is best zwaar werk, je neemt een paar veren tussen duim en wijsvinger en trekt. Herhaal zolang er veren zijn

Je gaat tussen twee vingers voelen waar het borstbeen zicht bevindt (denk aan het menselijk borstbeen). Daar rechtboven zit geen borst maar schuin omhoog lopen de randen. Probeer dat echt te voelen en snijd daar dan voorzichtig onder de huid door. Je wil de borst zo min mogelijk beschadigen!

Als je dit goed doet kun je met wat kracht de huid van de borsten aftrekken, eventueel geholpen door de achterkant van het mes. Dit ging echt heel gemakkelijk.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Je ziet ook 1 inslagplek van een stuk hagel, dit bleek later de enige te zijn. Altijd goed om dit even te houden. Ook zien we hier wederom geen gekke dingen (Zoals eerdere bloedingen of zweren) aan het vlees.
Toen ik de magneet aan de zijkant van het vlees hield kwam het kogeltje er al uit zetten...

Het is nu de bedoeling een klein mes (ik gebruik mijn schilmes) tussen borstbeen/ribben en borst te plaatsen. Je hoeft niet heel veel te snijden maar op sommige plekken wel een beetje. Als je dit met beleid doet krijg je de borsten redelijk heel van het been af en houd je dit over:

Ik heb bewust geen incisie gemaakt in de borst- of buikholte. De eerst vanwege bloed en de tweede vanwege mogelijke uitwerpselen. Controleer dit bij een hagelschot uiteraard ook altijd. Vlees waar uitwerpselen op gezeten hebben moet je wegsnijden.
offtopic:
Zeker bij een haas stinkt het echt enorm als je de buikholte opent.
Zeker bij een haas stinkt het echt enorm als je de buikholte opent.
Hierna moet je het vlees ontvliezen. Vliezen smoren weg bij een stoofpot, maar bi jeen steak zijn ze niet lekker. Hier heb ik de buitenste vliezen verwijderd maar delen van het zilvervlies (het binnenste exemplaar) kreeg ik niet weg zonder de borst te beschadigen. Daarom dit compromis, alsnog niet slecht wmb

Ik heb de beide steaks van een beetje peper en zout voorzien en de kruiden, en daarna per stuk gevacuumeerd:

Hierna heeft de gans een week de tijd gehad om in de groentela van mijn ijskast te besterven. Dit is belangrijk voor de smaak en structuur van het vlees. Na 3 uur (volgende keer dus 5 uur) 58C, heb ik wat ghee in een plaatstalen pan opgewarmd, en de gans er even in afgebakken.

Ganzenvet was ook een goede optie geweest, maar op locatie niet voorhanden. Het eindresultaat, bon appetit:

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-05-2019 17:12 ]
@Boudewijn Ik dacht bij "de wilde keuken" een aflevering gezien te hebben waarbij de borst filet werd verwijderd zonder te plukken.
Gevonden: https://www.npostart.nl/d...jk/28-11-2012/NPS_1205574
Gevonden: https://www.npostart.nl/d...jk/28-11-2012/NPS_1205574
Ja dat kan eventueel ook ja. Vond dit wel leuk om even zo te doen
Tja, en daar zit je dan met je natriumarme dieet, wat zal ik vandaag eens klaarmaken.
Dit is het geworden (gerecht voor een persoon):
Aardappelpuree met heel fijn gesneden bosui, een klontje boter en een eetlepel mayo.
100 gram tuinbonen uit de diepvries, 1,5 minuut laten koken, afgieten, een half heel fijn gesneden uitje erin met een klontje boter en zachtjes nog een halve minuut laten garen, op het laatst een halve eetlepel tomatenketchup erbij en goed doorroeren.
100 gram tilapia filet (diepvries) uit de magnetron: laten ontdooien en daarna bestrooien met wat natriumarme Aromat en natriumarme viskruiden van Verstegen en een klontje boter bovenop, 2 eetlepels water toevoegen en in ongeveer 1,5 tot 2 minuten op 800 watt stomen.
Een heerlijk bordje eten, praktisch zonder zout en zeer smaakvol.
Dit is het geworden (gerecht voor een persoon):
Aardappelpuree met heel fijn gesneden bosui, een klontje boter en een eetlepel mayo.
100 gram tuinbonen uit de diepvries, 1,5 minuut laten koken, afgieten, een half heel fijn gesneden uitje erin met een klontje boter en zachtjes nog een halve minuut laten garen, op het laatst een halve eetlepel tomatenketchup erbij en goed doorroeren.
100 gram tilapia filet (diepvries) uit de magnetron: laten ontdooien en daarna bestrooien met wat natriumarme Aromat en natriumarme viskruiden van Verstegen en een klontje boter bovenop, 2 eetlepels water toevoegen en in ongeveer 1,5 tot 2 minuten op 800 watt stomen.
Een heerlijk bordje eten, praktisch zonder zout en zeer smaakvol.
[ Voor 1% gewijzigd door Yaksa op 27-05-2019 18:04 . Reden: typo ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Vanwaar de mayo? Ik zou in een puree eerder melk doen, wat nootmuskaat of eventueel een ei. Maar mayo?
dieet-technisch lijkt het me altiujd beter als je exact weet wat je eet.
Ik verbaas me eigenlijk eerder over de ketchup door de boontjes. Ik zou ook melk (en een eitje) gebruiken voor de puree, maar een schepje mayonaise lijkt me niet verkeerd.Boudewijn schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:53:
Vanwaar de mayo? Ik zou in een puree eerder melk doen, wat nootmuskaat of eventueel een ei. Maar mayo?
Verder lijkt me dit een prima gerecht, lekker licht. @Yaksa : probeer ook eens de kruidenmelanges van Euroma (Jonnie Boer), die zijn ook helemaal zonder zout en bijvoorbeeld de Vadouvan zou hier lekker bij geweest zijn.
Ipv melk doe ik gewoon roomboter en knoflook in de puree, zoveel beter.
@Yaksa ik kan niet in je beurs kijken maar talapia en dat soort kweektankvis zou ik afraden om gezondheidsredenen (teveel antibiotica etc). In de diepvries is ook genoeg zeevis te vinden, al dan niet kweek (zoals zalm).
@Yaksa ik kan niet in je beurs kijken maar talapia en dat soort kweektankvis zou ik afraden om gezondheidsredenen (teveel antibiotica etc). In de diepvries is ook genoeg zeevis te vinden, al dan niet kweek (zoals zalm).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Precies, of beter nog, naar een goede viszaak.franssie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:25:
Nu woon ik zelf vlak bij Scheveningen en loop wel eens Simonis binnen maar die verkopen ook vis zoals Poon enz platvissen anders dan Tongetjes voor zachte prijsjes.
Adjust non olet, plerumque...
Ik zie het ook een beetje als een uitdaging om voor zo min mogelijk geld toch een gevarieerde maaltijd te maken. Mijn beurs is maar zelden goed gevuld.franssie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:25:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verwijderd
Niet echt koken. Wel een leuke manier om eens wat anders te eten. En wat bij te dragen aan vermindering van de afvalberg: ik zit aan het desem stokbrood uit m'n tas van Too good to go. Voor vijf euro, tegen sluitingstijd, een tas gevuld met wat over is die dag ophalen. Met name de bakkers zijn geweldig! Heb best wat bij bakkers geprobeerd maar zo'n verrassingstas blijft erg lekker.
Tas met twee complete, verse maaltijden, plus fruit en nog wat verse groente van de groenteboer is ook niet verkeerd
@Yaksa dieetbeperkingen zijn een 'bitch'. Zelf mag ik veel. Feestje waar familie bij aanwezig is blijft een uitdaging. Een marktman zei me eens - met passie zoals alleen een Italiaanse bourgondier dat kan - dat wij Olondese - niet voldoende kruiden gebruiken. Alles maar opleuken met zout. Gelukkig dat m'n vriendin zowel de woorden als de emotie voor me vertaalde. Ik was anders wellicht bang weggelopen
Veel (verse) kruiden en weinig zout.
edit: die Italiaan die voor zijn plezier lekkers verkocht stopte twee flinke bossen kruiden extra in onze tassen
Tas met twee complete, verse maaltijden, plus fruit en nog wat verse groente van de groenteboer is ook niet verkeerd
@Yaksa dieetbeperkingen zijn een 'bitch'. Zelf mag ik veel. Feestje waar familie bij aanwezig is blijft een uitdaging. Een marktman zei me eens - met passie zoals alleen een Italiaanse bourgondier dat kan - dat wij Olondese - niet voldoende kruiden gebruiken. Alles maar opleuken met zout. Gelukkig dat m'n vriendin zowel de woorden als de emotie voor me vertaalde. Ik was anders wellicht bang weggelopen
edit: die Italiaan die voor zijn plezier lekkers verkocht stopte twee flinke bossen kruiden extra in onze tassen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2019 20:20 ]
Maar wat moet je met zoveel brood? Leuk om op te eten maar gigantisch veel calorieeen en verder weinig voedingsstoffen. Wel goeie deal, maar heel beperkt inzetbaar lijkt me.
Het kan wel hoor, natriumarm eten.Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:23:
@Yaksa dieetbeperkingen zijn een 'bitch'. Zelf mag ik veel. Feestje waar familie bij aanwezig is blijft een uitdaging. Een marktman zei me eens - met passie zoals alleen een Italiaanse bourgondier dat kan - dat wij Olondese - niet voldoende kruiden gebruiken. Alles maar opleuken met zout. Gelukkig dat m'n vriendin zowel de woorden als de emotie voor me vertaalde. Ik was anders wellicht bang weggelopenVeel (verse) kruiden en weinig zout.
Vandaag bv een romige courgettesoep gemaakt met provencaalse kruiden.
Op basis van een zelf getrokken groente bouillon.
Uitje en knoflook eerst wat laten smoren, daarna de courgette erbij, bouillon toevoegen en 12 minuten zachtjes laten koken en dan pureren. Wat slagroom erbij en nog 1 minuut zachtjes laten koken.
Uitgeserveerd met muntolie, verse peterselie en een lepel (ongeklopte) slagroom.
Best lekker.
[ Voor 0% gewijzigd door Yaksa op 01-06-2019 23:34 . Reden: typo ]
Ik was gisteren bij de AH en die hebben tegenwoordig hier een soort premium meat counter met allerhande lekkere vleeschen.
Nu wilde het toeval dat ik een anderhalve kilo procureur voor pulled pork wilde maar die was nog maar tot een dag later THT en die mocht ik gratis meenemen :-)
Gelijk maar 6 uur in de slowcooker gemikt en daarna gevacumeerd, dat wordt van de week een lekkere lunch :-)
Nu wilde het toeval dat ik een anderhalve kilo procureur voor pulled pork wilde maar die was nog maar tot een dag later THT en die mocht ik gratis meenemen :-)
Gelijk maar 6 uur in de slowcooker gemikt en daarna gevacumeerd, dat wordt van de week een lekkere lunch :-)

What you did there, I see it1nsane schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:45:
Ik was gisteren bij de AH en die hebben tegenwoordig hier een soort premium meat counter met allerhande lekkere vleeschen.
Nederlands is makkelijker als je denkt
ik heb vandaag zitten spelen met het zelf roken van wat goedkope diepvries-witvisblokken van de supermarkt. was stiekem verbluffend lekker door een salade. Gewoon laten ontdooien en de plakvis 2 uur op 60 graden laten roken op wat beukenhout.
Op zichzelf was het ook wel okay, maar met name als saladevulling echt heel prima.
Op zichzelf was het ook wel okay, maar met name als saladevulling echt heel prima.
[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2019 22:52 ]
And so you spotted it right ;-)
Valt me trouwens wel op hoe dat vlees reduceert. Was echt een enorme homp toen het de slowcooker in ging. Denk dat het qua volume iets meer dan de helft is wat er overbleef
Zit te denken om het op de bbq op te warmen vandeweek :-)
Premium AH watertje eruit gesudderd1nsane schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:19:
[...]
...
Valt me trouwens wel op hoe dat vlees reduceert. Was echt een enorme homp toen het de slowcooker in ging. Denk dat het qua volume iets meer dan de helft is wat er overbleef
...
Uit het AD:1nsane schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:45:
een soort premium meat counter met allerhande lekkere vleeschen.
Culinair: wat is dat eigenlijk, vragen de tv-makers van Keuringsdienst van Waarde zich af. En wat is het verschil tussen een culinair stukje beenham, of gewoon een ordinaire ‘neutrale’ beenham. ,,Culinair heeft met kwaliteit maken’’, zegt chef-kok Erik van Loo, van tweesterrenrestaurant Parkheuvel. ,,Een gerecht wat culinair is, is verheven tot iets speciaals.’’
Op de verpakking van het culinaire stukje varkenshaas staat dat het vlees voor 13 procent uit water, aroma’s en zout bestaat. Die toevoegingen moeten het product culinair en dus speciaal maken. Voor de culinaire variant betaal je 7,05 euro is en de normale variant 4,25 euro.
De bereiding van het ‘culinaire’ supermarktvlees gaat met behulp van een naald, laat Jappie de Jong, docent Food Chemistry, van Hogeschool Hall Larenstein zien. Een fabrikant bereidt het vlees door het in te spuiten met water en aroma's. ,,Ik schat dat je het vlees tot zo'n 20 of 30 procent kunt oppompen met deze methode’’, zegt de Jong.
[...]
Want, het mag er dan mooier uitzien, de smaak is er zeker niet beter op, volgens van Loo. ,,Het smaakt helemaal niet meer naar varkenshaas. Het smaakt naar ham. Een culinair stukje ham’’, zegt hij spottend. ,,Je hebt zoveel producten die compleet verdwijnen. Beesten die uitsterven. Dat is erg, maar pure smaken die uitsterven, dat is misschien nog wel veel erger.’’
https://www.ad.nl/koken-e...k-vol-met-water~a1e6150c/
Een gegeven paard en een gratis les
wat wil je nog meer @1nsane
Maar de eerste de beste buurtslager heeft al zoveel lekkerder en smaakvoller vlees.
Sinds wij de slager 2 straten verderop ontdekt hebben wordt er werkelijk niets meer uit de supermarkt gehaald, ook de vleeswaren zijn lekkerder.
Ontbijtspek in de dikte en hoeveelheid die je wil, desnoods klaar om in de vriezer te doen in kleine porties, werkelijk alles is mogelijk en omdat je geen premium vleesprijs betaalt voor 30% toegevoegd water is het prijsverschil nihil.
Het smaakverschil is echter heel groot.
Hamburgers zijn ook echt een aanrader en wanneer er bijvoorbeeld geen gehakt meer is haalt hij even wat vlees door de molen waar je bijstaat, niks conserveermiddelen, gewoon echt vers vlees.
Maar de eerste de beste buurtslager heeft al zoveel lekkerder en smaakvoller vlees.
Sinds wij de slager 2 straten verderop ontdekt hebben wordt er werkelijk niets meer uit de supermarkt gehaald, ook de vleeswaren zijn lekkerder.
Ontbijtspek in de dikte en hoeveelheid die je wil, desnoods klaar om in de vriezer te doen in kleine porties, werkelijk alles is mogelijk en omdat je geen premium vleesprijs betaalt voor 30% toegevoegd water is het prijsverschil nihil.
Het smaakverschil is echter heel groot.
Hamburgers zijn ook echt een aanrader en wanneer er bijvoorbeeld geen gehakt meer is haalt hij even wat vlees door de molen waar je bijstaat, niks conserveermiddelen, gewoon echt vers vlees.
Op zich is procureur naar pulled pork altijd wel een verlies van 20/30%
Er zit best veel bindweefsel in dat stuk vlees.
Van de 4kilo blokken die wij gebruiken, blijft over het algemeen 2,5 / 3 kilo over na bereiding
Boh, ik weet dat de slager beter heeft. Normaal gesproken ga ik daar ook eens in de 2 weken naartoe maar dit gebeuren met vlees was nieuw dus even zitten koekeloeren wat er allemaal tussen zat :-)
Toen ik die homp procureur in mn handen had zag ik dat ie nog maar een dag THT was dus vroeg ik om een 35% sticker maar mocht hem gratis meenemen om te proberen
Met “premium” refereerde ik aan de marketing uitstraling ervan ;-) want premium en supermarktvlees gaat doorgaans niet echt samen. Hoewel er, afhankelijk van welke supermarkt, ook wel uitzonderingen zijn die prima te hakken zijn.
Zoals @FreshMaker al aangaf reduceert het vanzichzelf al aardig in volume, tel je daarbij nog eens 20 a 30% water op kom je inderdaad aan de geconstateerde 50% volumeafname.
Niets om je zorgen over te maken.
Belangrijker is dat het gewoon lekker was.
Daar gaat het per slot van rekening om.
Bovengenoemde Keuringsdienst van waarde aflevering geeft ook geen smaakoordeel over "getumbled" vlees, Slechts een inkijkje in de marketing en winstmaximalisatie.
Geniet er gewoon lekker van maar pas op dat je niet teveel betaalt bij de grote grutter is de boodschap.
Gratis meekrijgen is sowieso niks mis mee!
Ondanks bovenstaande comments hoop ik dat je er gewoon nog een 2e keer lekker van kan eten op de BBQ.
Niets om je zorgen over te maken.
Belangrijker is dat het gewoon lekker was.
Daar gaat het per slot van rekening om.
Bovengenoemde Keuringsdienst van waarde aflevering geeft ook geen smaakoordeel over "getumbled" vlees, Slechts een inkijkje in de marketing en winstmaximalisatie.
Geniet er gewoon lekker van maar pas op dat je niet teveel betaalt bij de grote grutter is de boodschap.
Gratis meekrijgen is sowieso niks mis mee!
Ondanks bovenstaande comments hoop ik dat je er gewoon nog een 2e keer lekker van kan eten op de BBQ.
Ik wil wat eetbare bloemetjes gebruiken op 1e pinksterdag bij een gerechtje. Maar waar kan ik die in hemelsnaam halen? Online is allemaal lange verzendtijd en de supermarkten hebben dit volgens mij alleen rond feestdagen...
@barrymossel Gewoon ff zelf plukken:
https://www.makkelijkemoe...i/kruiden/eetbare-bloemen
https://www.mooiemoestuin...n-overig/eetbare-bloemen/
Gratis en vers; keuze genoeg!
Wel opletten dat je geen met (onkruid)gif bespoten bloemen plukt.
BTW: Sligro verkoopt ook fleurige bloempjes. Maar je betaalt er wel een waanzinnige prijs voor vind ik.
BTW: Sligro verkoopt ook fleurige bloempjes. Maar je betaalt er wel een waanzinnige prijs voor vind ik.
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 04-06-2019 23:04 ]
Hanos, zeer ruim assortiment bij de groenteafdeling. En je mag volgens mij op vertoon van je ID ook gewoon eenmalig (barrymossel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:00:
Ik wil wat eetbare bloemetjes gebruiken op 1e pinksterdag bij een gerechtje. Maar waar kan ik die in hemelsnaam halen? Online is allemaal lange verzendtijd en de supermarkten hebben dit volgens mij alleen rond feestdagen...
[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 04-06-2019 23:00 ]
ehtweak schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:58:
@barrymossel Gewoon ff zelf plukken:
Ik zat inderdaad ook aan de groothandels te denken. Geen zin om voor een paar bloemetjes een half uur te gaan rijden, maar de Sligro zit hier vlak naast. Denk alleen dat mijn Sligro pas niet meer geldig. Eens even kijken hoe ik dat ga regelen...Boudewijn schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:00:
[...]
Hanos, zeer ruim assortiment bij de groenteafdeling. En je mag volgens mij op vertoon van je ID ook gewoon eenmalig () naar binnen als je geen bedrijf hebt.
Thanks in ieder geval!
Zoek je een geel (bloem) accent voor je gerechten?barrymossel schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:51:
Geen zin om voor een paar bloemetjes een half uur te gaan rijden.
Volgens mij vind je binnen een paar meter vanaf elke voordeur (tenzij je op zee woont) wel een paardenbloem!
https://www.elleeten.nl/e...em-eten-gezond-of-giftig/
http://www.biobudget.nl/tip/paardenbloem-heel-biobudget/
Je kunt er prima siroop van maken, de blaadjes smaken naar wat sterke(re) rucola en zelfs de wortel schijnt bruikbaar te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 05-06-2019 11:56 ]
Ik was meer op zoek naar wat kleiners en subtielers (lieflijker misschien wel). Van een paardenbloem krijg ik zelf al direct de kriebels eerlijk gezegd.ehtweak schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:54:
[...]
Zoek je een geel (bloem) accent voor je gerechten?
Volgens mij vind je binnen een paar meter vanaf elke voordeur (tenzij je op zee woont) wel een paardenbloem!
https://www.elleeten.nl/e...em-eten-gezond-of-giftig/
http://www.biobudget.nl/tip/paardenbloem-heel-biobudget/
Je kunt er prima siroop van maken, de blaadjes smaken naar wat sterke(re) rucola en zelfs de wortel schijnt bruikbaar te zijn.
@barrymossel Bij ons in de tuin staan nu de bieslook, de tijm, en de rozemarijn in bloei.
Die hebben allemaal hele kleine subtiele bloempjes. Paars/blauw tinten.
En van de paardenbloem gebruik je alleen het binnenste gedeelte. M.a.w. het uiteindelijk gele knopje is vrij klein.
En van de paardenbloem gebruik je alleen het binnenste gedeelte. M.a.w. het uiteindelijk gele knopje is vrij klein.
Bij mij is de tijm al uitgebloeid, maar die maken inderdaad mooie bloemetjes. De bieslook en rozemarijn maken bij mij nog geen aanstalten om te gaan bloeien. Het enige wat hier nu in de bloei staat is koriander met ook hele kleine en fijne bloemetjes.ehtweak schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:30:
@barrymossel Bij ons in de tuin staan nu de bieslook, de tijm, en de rozemarijn in bloei.
Wel apart hoe dat zo per kruidentuin kan verschillen, zal wel met het zaai/plant tijdstip te maken hebben alhoewel de bloei geïnitieerd zou moeten worden door de hoeveelheid daglicht die de plant krijgt... Het mooie is natuurlijk wel dat die bloemetjes veel smaak hebben en je zeker weet dat er geen gif overheen gegaan is, laat staan allerlei uitlaatgassen.
@bvk Zaai-/planttijdstip?
Ik denk ruim 15 jaar geleden!
Bieslook komt gewoon ieder jaar weer op, op ongeveer dezelfde plek.
Rozemarijn, oregano, laurier, munt en tijm overleven gewoon iedere winter. Snoei gewoon als een soort struik; zo hard groeit het soms.
En salie is net onkruid; ongelofelijk hoe hard dat weer terugkomt. Enige nadeel van geen gif gebruiken, is dat luizen blijkbaar (?) de verse salieknoppen en -bloemen ook erg lekker vinden.
Alleen basilicum moet ik opnieuw zaaien. Of ik neem soms zo'n potje met biologische basilicum (1 euro aanbieding) van de Lidl mee. En plant die gewoon in de tuin; doet het prima voor één seizoen.
Moet wel altijd goed uitkijken als ik verse kruiden ga knippen; het stikt bij ons altijd van de bijen op dit bloeiende spul. Voor je het weet, knip je de voederplaats van een bij onder haar vandaan.
Ik denk ruim 15 jaar geleden!
Bieslook komt gewoon ieder jaar weer op, op ongeveer dezelfde plek.
Rozemarijn, oregano, laurier, munt en tijm overleven gewoon iedere winter. Snoei gewoon als een soort struik; zo hard groeit het soms.
En salie is net onkruid; ongelofelijk hoe hard dat weer terugkomt. Enige nadeel van geen gif gebruiken, is dat luizen blijkbaar (?) de verse salieknoppen en -bloemen ook erg lekker vinden.
Alleen basilicum moet ik opnieuw zaaien. Of ik neem soms zo'n potje met biologische basilicum (1 euro aanbieding) van de Lidl mee. En plant die gewoon in de tuin; doet het prima voor één seizoen.
Moet wel altijd goed uitkijken als ik verse kruiden ga knippen; het stikt bij ons altijd van de bijen op dit bloeiende spul. Voor je het weet, knip je de voederplaats van een bij onder haar vandaan.
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 05-06-2019 15:59 ]
@ehtweak
Ja, dat is een beetje het rare eraan. Mijn (Chinese) bieslook is een stek die ik eer vorig jaar van mijn tante gekregen heb, ging pas in juli bloeien. En de moederplant staat ook al jaren bij mijn tante in de tuin...
Mijn rozemarijn en tijm kwamen als kleine plantjes uit een tuincentrum, in maart gekocht en direct overgezet naar grote potten. Ze groeien als kool inderdaad, maar waar de tijm nu al uitgebloeid is doet de rozemarijn nog helemaal niks.
Mijn basilicum, peterselie en koriander zijn ook gewoon biologische supermarkt plantjes die het met wat verzorging prima doen als je ze verpot. Doen het inderdaad maar voor één seizoen aangezien het eenjarige planten zijn. Alhoewel, ik heb nog een koriander van vorig jaar zomer die de winter heeft overleefd en nu dus in de bloei staat...
Ik ben ook als de dood voor luis, die hebben vorig jaar de bloedzuring aangetast waarna die niet meer te redden was. Nadeel van biologisch kweken inderdaad, even duimen maar dat ik dit jaar gevrijwaard blijf.
Maar ja, er gaat bij het koken niets boven kruiden uit de eigen tuin dus dat risico nemen we maar voor lief
Ja, dat is een beetje het rare eraan. Mijn (Chinese) bieslook is een stek die ik eer vorig jaar van mijn tante gekregen heb, ging pas in juli bloeien. En de moederplant staat ook al jaren bij mijn tante in de tuin...
Mijn rozemarijn en tijm kwamen als kleine plantjes uit een tuincentrum, in maart gekocht en direct overgezet naar grote potten. Ze groeien als kool inderdaad, maar waar de tijm nu al uitgebloeid is doet de rozemarijn nog helemaal niks.
Mijn basilicum, peterselie en koriander zijn ook gewoon biologische supermarkt plantjes die het met wat verzorging prima doen als je ze verpot. Doen het inderdaad maar voor één seizoen aangezien het eenjarige planten zijn. Alhoewel, ik heb nog een koriander van vorig jaar zomer die de winter heeft overleefd en nu dus in de bloei staat...
Ik ben ook als de dood voor luis, die hebben vorig jaar de bloedzuring aangetast waarna die niet meer te redden was. Nadeel van biologisch kweken inderdaad, even duimen maar dat ik dit jaar gevrijwaard blijf.
Maar ja, er gaat bij het koken niets boven kruiden uit de eigen tuin dus dat risico nemen we maar voor lief
Wij hebben toevallig een beetje teveel (zilvervlies)rijst gekookt. Weet iemand een leuk recept daarmee? Rijstepudding of -pap gaat hem niet worden, en uiteraard kan ik het nog invriezen, maar ik probeer er een sport van te maken om geen eten weg te gooien, dus wie weet heeft iemand een leuk idee
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Verwijderd
Nasi goreng. Dat lukt alleen met oude rijst.
Op hoeveel uur moet ik rekenen om 1,5 kg vlees uit de vriezer (-21) in een koelkast (4 gr) te laten ontdooien? Ben kleinere stukken gewend en eet vandaag (maar) patat...
Op hoeveel uur moet ik rekenen om 1,5 kg vlees uit de vriezer (-21) in een koelkast (4 gr) te laten ontdooien? Ben kleinere stukken gewend en eet vandaag (maar) patat...
Dat dus, nasi mee maken of invriezen en later nasi mee maken.Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:28:
Nasi goreng. Dat lukt alleen met oude rijst.
Ik zou op 2 dagen rekenen.... Maar dan wordt het wel mooi geleidelijk ontdooit.Op hoeveel uur moet ik rekenen om 1,5 kg vlees uit de vriezer (-21) in een koelkast (4 gr) te laten ontdooien? Ben kleinere stukken gewend en eet vandaag (maar) patat...
Nasi maken. Wel pas morgen zodat het goed indroogt
.
Zeker icm deze erg lekker, en niet heel duur: Boudewijn in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
Zeker icm deze erg lekker, en niet heel duur: Boudewijn in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
Hmm, ik heb Basilicum in een pot van de AH die het al 2 jaar doet, sterker nog, er komen nu bloemen op :-)bvk schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:21:
@ehtweak
En vergeet niet wat Trassie toe te voegen :-) heerlijk door de NasiBoudewijn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:14:
Nasi maken. Wel pas morgen zodat het goed indroogt.
Snoeien, anders wordt je basilicum heel veel houtachtiger. Laat hem de energie in blaadjes steken ipv bloemen.1nsane schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:28:
[...]
Hmm, ik heb Basilicum in een pot van de AH die het al 2 jaar doet, sterker nog, er komen nu bloemen op :-)
Zonder terasi geen nasi wat mij betreft1nsane schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:30:
[...]
En vergeet niet wat Trassie toe te voegen :-) heerlijk door de Nasi
Binnen of buiten? Want ik lees op wikipedia dat Basilicum wel een vaste (meerjarige) plant is, maar niet winterhard.1nsane schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:28:
[...]
Hmm, ik heb Basilicum in een pot van de AH die het al 2 jaar doet, sterker nog, er komen nu bloemen op :-)
@Boudewijn Ik laat de bloemetjes dus wel gewoon gaan in de hoop dat de natuur zijn gang kan gaan met verse zaadjes als gevolg. Uiteraard kun je wel de takken oogsten waar geen bloemen aan zitten.
En trassie in de nasi is inderdaad een must, maar stemgember is bah....
Kentjur is geen stemgember mocht je dat denken. Het is die typische-toko-lucht-wortel.
Mijn basilicum sterft elk jaar op het balkon, en ik kweek zelf weer nieuwe. Gaat prima.
Wil dit jaar kijken of ik 1 pot binnen kan halen in de herfst, als ik het inshallah niet vergeet.
Mijn basilicum sterft elk jaar op het balkon, en ik kweek zelf weer nieuwe. Gaat prima.
Wil dit jaar kijken of ik 1 pot binnen kan halen in de herfst, als ik het inshallah niet vergeet.
Ik refereerde hier dus aan:Boudewijn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:03:
Kentjur is geen stemgember mocht je dat denken. Het is die typische-toko-lucht-wortel.
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
En dat vind ik net zo vies als jij korianderblad
Op balkon overleeft het de winter inderdaad niet. Maar dat is geen probleem, voor de wintermaanden koop ik dan gewoon een supermarkt potje (en dan in de vensterbank) of desnoods zo'n bakje met verse takken.Mijn basilicum sterft elk jaar op het balkon, en ik kweek zelf weer nieuwe. Gaat prima.
Ah de babi kecap. Ja prima. Dan doe je er toch een mooie sate kambing ofzo bij. Lekker
[ Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 05-06-2019 21:16 ]
@Ardana Teveel rijst gekookt?
Dat doe ik eigenlijk altijd, met opzet.
Een of twee dagen later is het prima te gebruiken als basis voor b.v. viskoekjes.
Receptuur:
Desnoods wat extra roomkaas voor de smeuïgheid.
Maak er ballen van, druk die plat (hamburgervorm).
Gebruik als paneermeel, of broodkruim, of cornflakes.
Leg de platte ballen op een bakblik met bakpapier.
Strooi er desnoods nog wat extra broodkruim of cornflakes over + klontje boter op iedere platte schijf.
In de oven, bij ca. 175 graden een half uurtje, totdat de buitenzijde bruin/krokant is.
Heerlijk met een knoflook- of remoulade/bearnaise sausje.
Als saus kan ook prima b.v. een 1 deel mayo/1 deel griekse yoghurt, wat verse knoflook, klodder honing + fijngehakte kappertjes.
Eetze!
Dat doe ik eigenlijk altijd, met opzet.

Een of twee dagen later is het prima te gebruiken als basis voor b.v. viskoekjes.
Receptuur:
- Doe de gekookte rijst in een kom.
- Voeg een ei toe (binding)
- 1 of 2 blikjes tonijn (wel uitgelekt)
- flink wat kruiden (fijngesneden bosui, gesnipperde knoflook, vers gemalen peper, wat kerriepoeder, zout naar smaak.
- Flinke klodder roomkaas (o.i.d.)
Strooi er desnoods nog wat extra broodkruim of cornflakes over + klontje boter op iedere platte schijf.
In de oven, bij ca. 175 graden een half uurtje, totdat de buitenzijde bruin/krokant is.
Als saus kan ook prima b.v. een 1 deel mayo/1 deel griekse yoghurt, wat verse knoflook, klodder honing + fijngehakte kappertjes.
Eetze!
Sateh Kambing is altijd een goede aanvulling, dit weekeinde zeilen hoop ik maar daarna weer even wat geit kopen.Boudewijn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:16:
Ah de babi kecap. Ja prima. Dan doe je er toch een mooie sate kambing ofzo bij. Lekker
@Verwijderd van -21 naar +4 duurt inderdaad een dag of twee drie. Sneller is het om het eerst buiten de koelkast tot een graad of -0 te laten komen en dan het laatste stukje in de koelkast te doen en dan er weer uit.
Kijk, zoiets zocht ik. Waar eet je dat bij / wat eet je daarbij? Aardappelen, groenten?ehtweak schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:37:
@Ardana Teveel rijst gekookt?
Dat doe ik eigenlijk altijd, met opzet.![]()
Receptuur:Meng alles door elkaar, zodanig dat je een 'gehaktbal' achtige consistentie krijgt.
- Doe de gekookte rijst in een kom.
- Voeg een ei toe (binding)
- 1 of 2 blikjes tonijn (wel uitgelekt)
- flink wat kruiden (fijngesneden bosui, gesnipperde knoflook, vers gemalen peper, wat kerriepoeder, zout naar smaak.
- Flinke klodder roomkaas (o.i.d.)
Eetze!
@Ardana Je eet er toch bij wat je lekker vindt?
Maar ik zou er zelf geen koolhydraat rijk product meer bij doen (dus geen aardappels).
Het kan zowel bij iets kouds (salade) als bij warme groenten. Past goed bij gekookte broccoli, sperzieboontjes, o.i.d.
Laatst had ik b.v. een paar gekookte bieten laten afkoelen, geraspt en met wat kruidendressing en geraspte appel, met als extra zuurtje wat limoensap, een frisse salade van gemaakt.
Paar walnoten eroverheen strooien, de eerder genoemde visburgers erbij, saus erbij en smullen maar.
Maar ik zou er zelf geen koolhydraat rijk product meer bij doen (dus geen aardappels).
Het kan zowel bij iets kouds (salade) als bij warme groenten. Past goed bij gekookte broccoli, sperzieboontjes, o.i.d.
Laatst had ik b.v. een paar gekookte bieten laten afkoelen, geraspt en met wat kruidendressing en geraspte appel, met als extra zuurtje wat limoensap, een frisse salade van gemaakt.
Paar walnoten eroverheen strooien, de eerder genoemde visburgers erbij, saus erbij en smullen maar.
Noms! Klinkt goed!
@Ardana Ach ja, ik verzin 't ter plekke!
Nu ook weer; heb net een flinke hoeveelheid gedroogde kikkererwten in de week gezet, dan hoef ik die morgen slechts een 20 minuten te koken, voor ze beetgaar zijn.
Het grootste deel gebruik ik dan voor de alternatieve 'chili con carne' (maar dan anders).
En het restant kikkererwten is prima te gebruiken voor wat humus varianten (potje met sesampasta heb ik al staan). Voor a.s. weekend.
beter dan die humus zooi van de supermarkt.
Nu ook weer; heb net een flinke hoeveelheid gedroogde kikkererwten in de week gezet, dan hoef ik die morgen slechts een 20 minuten te koken, voor ze beetgaar zijn.
Het grootste deel gebruik ik dan voor de alternatieve 'chili con carne' (maar dan anders).
En het restant kikkererwten is prima te gebruiken voor wat humus varianten (potje met sesampasta heb ik al staan). Voor a.s. weekend.

Is hier ook een trucje voor ik heb nog 2 kilo ribeye in de vriezer die ik met mensen wil gaan eten, ik kan die ribeye bevroren in steaks snijden met een oud mes maar wil ook dat het niet te droog word. Normaal nooit vlees in de vriezer maar nu had ik te veel gekocht voordat we weg gingen.franssie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:50:
@Verwijderd van -21 naar +4 duurt inderdaad een dag of twee drie. Sneller is het om het eerst buiten de koelkast tot een graad of -0 te laten komen en dan het laatste stukje in de koelkast te doen en dan er weer uit.
Festina lente
Ik ben pas een paar jaar geleden begonnen met 'koken', lees: HelloFresh. Daarvoor was het pakjes van Knorr of Maggi, of lastige gerechten die nooit zo werden als ik wilde en eigenlijk altijd tegenvielen tov de hoeveelheid werk die er tegenover stond. Begrijp me niet verkeerd, ik vond koken wel leuk, maar als je de basis echt nooit geleerd hebt, ga je die ook niet leren van Maggi of Knorr, en ook niet van ingewikkelde gerechten die je voor kerst en pasen maakt. Nee, die leer je uiteindelijk van, idd, HelloFresh (ed.). Nu snap ik de basis een beetje, nu loop ik geen uur meer te pielen op het schoonmaken van een ui etc., nu snap ik een beetje wat de smaakcombinaties zijn en hoe je wat kan binden en pureren. Maakt koken een stuk leuker en avontuurlijker. Maar ik ben er nog lang niet, en heb net weer 8 maanden geen keuken tot m'n beschikking gehad, dat maakt koken ook wat lastigehtweak schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:05:
@Ardana Ach ja, ik verzin 't ter plekke!![]()
Het grootste deel gebruik ik dan voor de alternatieve 'chili con carne' (maar dan anders).![]()
En het restant kikkererwten is prima te gebruiken voor wat humus varianten (potje met sesampasta heb ik al staan).
Dus als je aan komt zetten met iets totaal nieuws als viskoekjes, tsja, dan heb ik daar niet direct bijgerechten bij paraat
Gewoon erbij maken wat je lekker vindt is echt een goede eerste stap. Koken = lekker vinden. Daarna leren.
Verwijderd
Dank!franssie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:50:
Drie dagen wachten op zelf gemaakte babi pangang... Mmmm...
Vraag over snel ontdooien kwam even terug hier ook voorbij geloof ik. Las iets over de gootsteen en langzaam lopende kraan. Ben even gaan Googlen en dat blijkt een veilige manier. Ook voor grote stukken vlees. Verpakking er af en het water spoelt de bacterien die aangenaam vertoeven op je vlees gewoon weg
Kan de procureur ook in de sous vide zetten bij 70 graden. Als hij ontdooid is snijden. Terug koelen en marineren.
Blijft leuke combi tikkie Nerd en koken
Voor 'restjes' risotto https://www.jamieoliver.com/recipes/rice-recipes/arancini/
Niet helemaal mee eens. Wat basis kennis voorkomt teleurstelling en dus volgens de wet van behoud van enthousiasme meer plezier. De combinatie kaas + vis, om een voorbeeld te noemen, kan of een enorm succes zijn of een enorm drama. Met een neus voor smaken voel je veel dingen zelf aan. Met wat minder aanleg is vragen om tips een prima idee. Ik pak met alle plezier 'The flavour bible' er even bijBoudewijn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:30:
Gewoon erbij maken wat je lekker vindt is echt een goede eerste stap. Koken = lekker vinden. Daarna leren.
Ik zou bij die viskoekjes voor de groene groenten gaan. Dus inderdaad doperwten, sperzie- of snijbonen, brocolli. Met wat avontuur en juiste kruiden spruiten. Of, toch koolhydraten, zoete aardappel.
Flavor bible says: tonijn, aspergers, advocado, bonen (wit, groen, fava, zwart), paprika, groene kool, wortel, selderij, bieten. Met als kruiden / smaakmakers: ansjovis, spek, basilicum, laurier, cappertjes, cayenne, selderij zaad, bieslook(*)
https://www.goodreads.com/book/show/4443485-the-flavor-bible - geen aandelen. Een soort Binas voor experimenteren in de keuken
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2019 22:55 ]
@Verwijderd Neem alsjeblieft gewoon de tijd die nodig is om het vlees fatsoenlijk te ontdooien. Ik heb niet direct linkjes of info die het tegendeel bewijzen, maar puur mijn koks gevoel zegt dat het beter is om het rustig aan te doen en het vlees de kans te geven om de sappen weer terug te laten stromen.
@Ardana Je moet ergens beginnen en dan zijn die vers maaltijden (met hopelijk een goede instructie) al een aardige basis. Ik heb gelukkig nog ouders gehad met allebei een voorliefde voor koken waar ik een hoop van geleerd heb, maar als je dat niet van huis uit meegekregen hebt en er met pakjes gekookt werd heb je al een "achterstand" wat dat betreft.
En dan is het advies inderdaad om gewoon te maken wat je lekker vindt en het net zolang te maken tot het aan je verwachting voldoet. Easy....
@Ardana Je moet ergens beginnen en dan zijn die vers maaltijden (met hopelijk een goede instructie) al een aardige basis. Ik heb gelukkig nog ouders gehad met allebei een voorliefde voor koken waar ik een hoop van geleerd heb, maar als je dat niet van huis uit meegekregen hebt en er met pakjes gekookt werd heb je al een "achterstand" wat dat betreft.
En dan is het advies inderdaad om gewoon te maken wat je lekker vindt en het net zolang te maken tot het aan je verwachting voldoet. Easy....
Verwijderd
@bvk, volgens mij is het ergens gewoon een kwesite van zo snel mogelijk ontdooien met zo weinig mogelijk risico en gevolgen voor het vlees (kwaliteit gaat voor zover ik weet vooral achteruit bij het invriezen, door vorming van ijskristallen, en niet zo zeer bij het ontdooien). Is mijn achtergrond als zoon van levensmiddelentechnoloog en mijn studie scheikundige technologie. Die ik dan weer niet afgerond heb. Anders had ik zo uitgerekend hoe snel die procereur ontdooid zou zijn 
Als het stuk vlees drie dagen nodig heeft om te ontdooien en mijn slager de maximale bewaartijd bij 4 graden op vier, maximaal vijf, dagen stelt. En ik dat stuk vlees nog een dag wil later marineren. Nog een dag in de sous-vide.
Vers blijft het beste. Vlees invriezen doe ik maar weinig. Goed stuk vlees snel ingevroeren op een manier die een stuk beter werkt dan het 'vriesvakje' is heel aardig te bewaren en eten
Een vriendin van me vertrok haar gezicht eens bij een amuse in een restaurant dat een Michelin ster waardig was volgens mijn smaak
Ik leerde op mijn 30ste volkorenbrood van de warme bakker echt lekker te vinden. Vind pannenkoeken nog steeds smerig vanwege de kleffe structuur.
Als het stuk vlees drie dagen nodig heeft om te ontdooien en mijn slager de maximale bewaartijd bij 4 graden op vier, maximaal vijf, dagen stelt. En ik dat stuk vlees nog een dag wil later marineren. Nog een dag in de sous-vide.
Vers blijft het beste. Vlees invriezen doe ik maar weinig. Goed stuk vlees snel ingevroeren op een manier die een stuk beter werkt dan het 'vriesvakje' is heel aardig te bewaren en eten
Een vriendin van me vertrok haar gezicht eens bij een amuse in een restaurant dat een Michelin ster waardig was volgens mijn smaak
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2019 00:52 ]
Ingevroren vlees leg ik hier altijd in koud water in de wasbak (wel gevacumeerd). Is het redelijk snel ontdooid. En daarna in de koelkast. Werkt perfect. En zoals @Verwijderd aangeeft doet het invriezen meer kwaad voor mijn gevoel dan het ontdooien. Al die "stromende sappen" geloof ik niet zo in eerlijk gezegd... Althans nooit iets van gemerkt...
Staat idd binnen in de vensterbank, had hem bij aanschaf wel gelijk in een wat ruimere pot gezet. Hij krijgt daar ook zon gedurende de dag.bvk schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:59:
[...]
Binnen of buiten? Want ik lees op wikipedia dat Basilicum wel een vaste (meerjarige) plant is, maar niet winterhard.
Ik heb op het aangrenzende balkon wel een kruidenrek maar dat vergt een hoop bijschenken met water met de felle zon omdat er geen regen op valt.
Verwijderd
Mijn neus is zo gevoelig dat ik (beginend) bederf van vlees soms niet ruik.barrymossel schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:41:
Ingevroren vlees leg ik hier altijd in koud water in de wasbak (wel gevacumeerd). Is het redelijk snel ontdooid. En daarna in de koelkast. Werkt perfect. En zoals @Verwijderd aangeeft doet het invriezen meer kwaad voor mijn gevoel dan het ontdooien. Al die "stromende sappen" geloof ik niet zo in eerlijk gezegd... Althans nooit iets van gemerkt...
Procureur is intussen ontdooid en rijp voor marianade
He? gevoelig of juist ongevoelig?Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:01:
[...]
Mijn neus is zo gevoelig dat ik (beginend) bederf van vlees soms niet ruik.
Vraagje.
Voordat ik voor te veel geld een polycarbonaat sous vide bak met uitsparing bestel, het iemand een goede tip voor een goedkoper alternatief?
Voordat ik voor te veel geld een polycarbonaat sous vide bak met uitsparing bestel, het iemand een goede tip voor een goedkoper alternatief?
[ Voor 4% gewijzigd door gr8slayer op 06-06-2019 13:41 ]
Play every day
Verwijderd
Zo gevoelig dat ik geur uit kan sluiten. Voldoende stress en ik ruik niets meer. Geen stress en een vanillepeul is een vleugje hemel.
Gastronormbak bij de Hanos/Makro/Sligro. Dan of figuurzagen in de deksel of pingpongballen, of gewoon geen deksel.gr8slayer schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:41:
Vraagje.
Of in een pan je sous-vide doen.
Zo, tonijn (in water, was in de aanbieding) gehaald, straks viskoekjes van maken (creme fraiche gebruiken ipv roomkaas, want dat had ik nog liggen), samen met broccoli met soya en sesam oppeuzelen.
Tja, ik kan het niet goed beargumenteren maar ik heb altijd geleerd om snel in te vriezen en langzaam te ontdooien.barrymossel schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:41:
Hier valt dat ook terug te lezen, incl. die vlees sappen:
https://www.vlees.nl/in-d...ntdooien/vlees-ontdooien/
@1nsane Dacht ik al, buiten gaan ze in het najaar gewoon dood buiten vanwege de lage temperatuur. Maar met de huidige temperaturen vind Basilicum het toch wel wat prettiger dan binnen, het blad blijft (bij mij) in ieder geval mooi donkergroen en geeft veel geur af. En verder zijn het zuipschuiten inderdaad
De slechtheid van invriezen komt doordat celstructuren kapot gaan bij het te traag bevriezen.Bij dikke dingen moet je snel ontdooien, anders loop je het risico dat de bevroren binnenkant ervoor zorgt dat het vlees eromheen weer zo af laat koelen dat het in feite herbevriest. Aldus dat ene heel dikke nerdkookboek (pagina 313).
Hilarisch, ze raden allereerst in dat boek een blast freezer aan. En anders vloeibare stikstof, of een "ice brine" . Je gaat dan je product eerst vacuumeren en dan in een pekelbad van -22 invriezen. Of als je calciumchloride kunt roggelen bij -40.
Ik heb 'slecht' invriezen wel eens misbruikt om sap uit aalbessen te halen. Dat werkte best goed ja.
Hilarisch, ze raden allereerst in dat boek een blast freezer aan. En anders vloeibare stikstof, of een "ice brine" . Je gaat dan je product eerst vacuumeren en dan in een pekelbad van -22 invriezen. Of als je calciumchloride kunt roggelen bij -40.
Ik heb 'slecht' invriezen wel eens misbruikt om sap uit aalbessen te halen. Dat werkte best goed ja.
[ Voor 35% gewijzigd door Boudewijn op 06-06-2019 16:19 ]
Klein formaat koelbox is bij blokker ofzo geloof ik al te krijgen voor 2 tientjes. Ideaal m.b.t. (gebrek aan) warmteverlies.gr8slayer schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:41:
Vraagje.
Ze krijgen van mij elke ochtend een espresso kopje (of 2 als het heel warm is) water als ik toch mn espressomachine sta te vullen/gebruiken en dat is blijkbaar een prima routine :-)bvk schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:24:
@1nsane Dacht ik al, buiten gaan ze in het najaar gewoon dood buiten vanwege de lage temperatuur. Maar met de huidige temperaturen vind Basilicum het toch wel wat prettiger dan binnen, het blad blijft (bij mij) in ieder geval mooi donkergroen en geeft veel geur af. En verder zijn het zuipschuiten inderdaad

Verdient geen schoonheidsprijs, en ik had er iets van 'n bite aan moeten geven ('n uitje, kappertje, pepertje, zoiets) en ze waren wat droog, en ik had ze iets eerder om moeten draaien, maar voor 'n eerste keer: prima

Verwijderd
Het invriezen zorgt voor ijskristallen. Die kunnen celwanden doorbreken en daarmee het produkt minder lekker maken. Witlof of bleekselderij uit de vriezer
Gare snot.
Snel invriezen, vloeibare stikstof, gaat wel goed. Weinig kristalvorming en (dus) behoud van structuur.
Gaat rode kool uit vriezer halen.
Snel invriezen, vloeibare stikstof, gaat wel goed. Weinig kristalvorming en (dus) behoud van structuur.
Gaat rode kool uit vriezer halen.
Volgens mij had je ook genoeg gedronken?Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:11:
Eten vs. liefde.
@mods paar dagen zonder Tweakers eet ik wel
Ik zou de bovenkant nog iets afbruinen voor betere looks en wellicht wat crunch, maar verder volgens mij prima experiment.Ardana schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:12:
[Afbeelding]
Verdient geen schoonheidsprijs, en ik had er iets van 'n bite aan moeten geven ('n uitje, kappertje, pepertje, zoiets) en ze waren wat droog, en ik had ze iets eerder om moeten draaien, maar voor 'n eerste keer: primaleuk en lekker experiment, zeker als de vis in de aanbieding is. Moet wel zeggen dat ik de volgende keer misschien liever voor zalm ga, vanuit millieu-technisch-oogpunt heb ik echt iets tegen tonijn-eten...
Ik had zin om deze week kip roedjak te maken en een leuk receptje gevonden. Nu kon ik niet alle ingredienten vinden bij de Aziatische supermarkt dus had ik 2 zakjes van dit gekocht:
https://images.app.goo.gl/RtjVFXMA7YSViH1U7
Het is vooral om de kip in een pan te laten sudderen waarbij je 4 kopjes water toe moet voegen maar ik wil het in de slowcooker maken, iemand een idee van hoeveel water ik dan moet toevoegen? 1 kopje ofzo?
https://images.app.goo.gl/RtjVFXMA7YSViH1U7
Het is vooral om de kip in een pan te laten sudderen waarbij je 4 kopjes water toe moet voegen maar ik wil het in de slowcooker maken, iemand een idee van hoeveel water ik dan moet toevoegen? 1 kopje ofzo?
Die boemboe is prima. Hoeveel kip ga je toevoegen? ik zou zelf inderdaad 100ml ofzo doen. Beter te weinig dan teveel. Uiteraard niet zo weinig dat het aanbrandt.
disclaimer:
Maar ik heb dan ook geen slowcooker en weet niet hoeveel er verdampt
.
disclaimer:
Maar ik heb dan ook geen slowcooker en weet niet hoeveel er verdampt
[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 11-06-2019 18:25 ]
Ongeveer 800 a 900 gram kippendij met vel.Boudewijn schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:24:
Die boemboe is prima. Hoeveel kip ga je toevoegen? ik zou zelf inderdaad 100ml ofzo doen. Beter te weinig dan teveel. Uiteraard niet zo weinig dat het aanbrandt.
disclaimer:
Maar ik heb dan ook geen slowcooker en weet niet hoeveel er verdampt.
Die slowcooker heeft een goed sluitende deksel, ter voorbeeld, de homp procureur van laatst heb ik zonder extra water gedaan ruim 6 uur en die was mals en sappig.
Anyway kip is anders natuurlijk maar zal ongetwijfeld ook wel wat vocht loslaten. Ik kwam dit tegen, leek er wel wat op:
https://www.eetspiratie.n...sticks-uit-de-slowcooker/
Uiteindelijk wil ik de boemboe ook zelf maken maar de Djoeroek Poeroet hadden ze niet en ook de Kemiri noten (was op).
Die Djoeroek kon ik wel cheaten met citroensap ofzo maar die noten wilde ik wel erin hebben.
https://www.indradjaja.nl/indradjaja_037.htm
[ Voor 28% gewijzigd door 1nsane op 12-06-2019 00:26 ]
Klein beetje water, niet te veel.1nsane schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:16:
[...]
Ongeveer 800 a 900 gram kippendij met vel.
Die slowcooker heeft een goed sluitende deksel, ter voorbeeld, de homp procureur van laatst heb ik zonder extra water gedaan ruim 6 uur en die was mals en sappig.
Anyway kip is anders natuurlijk maar zal ongetwijfeld ook wel wat vocht loslaten. Ik kwam dit tegen, leek er wel wat op:
https://www.eetspiratie.n...sticks-uit-de-slowcooker/
Uiteindelijk wil ik de boemboe ook zelf maken maar de Djoeroek Poeroet hadden ze niet en ook de Kemiri noten (was op).
Die Djoeroek kon ik wel cheaten met citroensap ofzo maar die noten wilde ik wel erin hebben.
https://www.indradjaja.nl/indradjaja_037.htm
Je weet dat in een slowcooker nauwelijks tot geen vocht verdampt.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Goed ik heb tijd over, dus ik heb me voorgenomen een kookboek van kaft tot kaft te gaan koken...

Waarom die? Omdat er relatief veel makkelijke gerechten in staan (itt NOPI) en er ook nog wat vleesch is (itt plenty/plenty more). Ik vind ottolenghi wel tof koken en heb al veel ingredienten staan.
Wellicht maak ik nu en dan wat foto's.
Had afgelopen weekend (uit de plenty) :
- rabarber-rodebiet-blauwekaas-salade
- gegrillde spruiten en sjalotten met in kaneel-steranijs-siroop gedoopte grapefruitpartjes
- met knolselderij, grana padano en geitenkaas gevulde paprikas
Vanavond ga ik maar eens de rokerige auberginesoep eten en de kaneel-honing-saffraan-hazelnoten kip.
Waarom die? Omdat er relatief veel makkelijke gerechten in staan (itt NOPI) en er ook nog wat vleesch is (itt plenty/plenty more). Ik vind ottolenghi wel tof koken en heb al veel ingredienten staan.
Wellicht maak ik nu en dan wat foto's.
Had afgelopen weekend (uit de plenty) :
- rabarber-rodebiet-blauwekaas-salade
- gegrillde spruiten en sjalotten met in kaneel-steranijs-siroop gedoopte grapefruitpartjes
- met knolselderij, grana padano en geitenkaas gevulde paprikas
Vanavond ga ik maar eens de rokerige auberginesoep eten en de kaneel-honing-saffraan-hazelnoten kip.
Vorige week trouwens een zwarte knoflooksaus gemaakt voor bij rood vlees. Super eenvoudig en erg lekker.
Sjalotjes in boter wat aanfruiten. Wat verse groene kruiden (tijm, rozemarijn, whatever) erbij. Afblussen met 300 ml vleesfond. Half in laten koken. Vijf tenen (of meer) zwarte knoflook erbij en pureren. Op smaak maken met peper en zout hoeft niet eens, maar mag natuurlijk wel.
Goede smaak zit er aan die zwarte knoflook. Zoetig als rozijnen en ook een beetje balsamico en aards. Moeilijk te omschrijven. Ik vind het in ieder geval een aanrader!
Sjalotjes in boter wat aanfruiten. Wat verse groene kruiden (tijm, rozemarijn, whatever) erbij. Afblussen met 300 ml vleesfond. Half in laten koken. Vijf tenen (of meer) zwarte knoflook erbij en pureren. Op smaak maken met peper en zout hoeft niet eens, maar mag natuurlijk wel.
Goede smaak zit er aan die zwarte knoflook. Zoetig als rozijnen en ook een beetje balsamico en aards. Moeilijk te omschrijven. Ik vind het in ieder geval een aanrader!
Op basis van dit recept:
https://www.jamieoliver.c...es/roasted-game-bird-pie/
ga ik vandaag zo'n 'show-off' gevogelte taart maken.
(alleen niet zo enorm, qua hoeveelheden de helft daarvan)
Heb bij de poelier wat gevogelte (voor weinig) meegenomen.
Een klein kippetje (poussin), kalkoendrumsticks, een eendenpoot en een stukje gans.
Ligt nu in de oven te garen; met kruiden uit de tuin (jeneverbessen, laurier, tijm, rozemarijn), peperkorrels, wat mini tomaatjes, ui, knoflook, zout, pimentkorrels
Voor het deeg gebruik ik speltbloem + boter en, in plaats van niervet, geitenboter (is qua structuur redelijk vergelijkbaar). (niervet is lastig te verkrijgen). De helft van de vloeistof in het deeg, vervang ik meestal door witte wijn (Spätlese o.i.d.), dan bakt het deeg mooi knapperig af.
Diverse groenten nog smoren en zo meteen in combinatie met de vulling gebruiken.
Erbij een salade met verse wilde spinaziebladeren, witte/rode radijs, kiemgroenten en wat wortelrasp.
Grote voordeel is, is dat het plukafval van het gevogelte weer als basis voor een krachtige bouillon gebruikt kan worden. M.a.w. je hoeft helemaal niks weg te gooien.
Hetzelfde geldt voor de minder mooie afsnijdsels van de groenten; die gebruik je gewoon weer voor de bouillon.
Ditto voor de diverse sappen, uit zowel de ovenschaal waarin het gevogelte gegaard is, en van het smoren van de groenten. Dat vocht giet je af en dik je weer wat in om als jus te gebruiken.
Nothing wasted...
't Is jammer dat ik geen geur sample kan embedden in deze post.
Het ruikt nu al heerlijk, en dat is alleen nog maar het gevogelte in de oven...
https://www.jamieoliver.c...es/roasted-game-bird-pie/
ga ik vandaag zo'n 'show-off' gevogelte taart maken.
(alleen niet zo enorm, qua hoeveelheden de helft daarvan)
Heb bij de poelier wat gevogelte (voor weinig) meegenomen.
Een klein kippetje (poussin), kalkoendrumsticks, een eendenpoot en een stukje gans.
Ligt nu in de oven te garen; met kruiden uit de tuin (jeneverbessen, laurier, tijm, rozemarijn), peperkorrels, wat mini tomaatjes, ui, knoflook, zout, pimentkorrels
Voor het deeg gebruik ik speltbloem + boter en, in plaats van niervet, geitenboter (is qua structuur redelijk vergelijkbaar). (niervet is lastig te verkrijgen). De helft van de vloeistof in het deeg, vervang ik meestal door witte wijn (Spätlese o.i.d.), dan bakt het deeg mooi knapperig af.
Diverse groenten nog smoren en zo meteen in combinatie met de vulling gebruiken.
Erbij een salade met verse wilde spinaziebladeren, witte/rode radijs, kiemgroenten en wat wortelrasp.
Grote voordeel is, is dat het plukafval van het gevogelte weer als basis voor een krachtige bouillon gebruikt kan worden. M.a.w. je hoeft helemaal niks weg te gooien.
Hetzelfde geldt voor de minder mooie afsnijdsels van de groenten; die gebruik je gewoon weer voor de bouillon.
Ditto voor de diverse sappen, uit zowel de ovenschaal waarin het gevogelte gegaard is, en van het smoren van de groenten. Dat vocht giet je af en dik je weer wat in om als jus te gebruiken.
Nothing wasted...
't Is jammer dat ik geen geur sample kan embedden in deze post.
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 15-06-2019 12:47 ]
Klinkt echt enorm goed . Ik ga dit weekend aan de slag met een brood maken.