Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

...de bouillon is getrokken van alle left-overs en staat nu af te koelen.

De game bird pie staat nu in de oven en begint al wat te bruinen. Was bijna vergeten nog een stoomgat te prikken in het midden (als je dat vergeet, wordt de korst nauwelijks knapperig i.v.m. de stoomvorming binnenin).

De salade is uiteindelijk geworden:
witte en rode radijs in schijfjes gesneden, eerst ff aangezet in een koekenpan met balsamico, honing en een beetje zout. Laten afkoelen en het vocht gebruikt als dressing voor de salade.
Wilde spinaziebladeren fijn gesneden, worteltje geraspt, wat geraspte harde schapenkaas eroverheen, de dressing van bovengenoemde radijs gebruikt, afgemaakt met olijfolie.
Gegarneerd met de schijfjes radijs en mini-komkommer plakjes (die zijn eerst besprenkelt met wat mandarijnsap en olijfolie en een flintertje zout op ieder plakje.

Toetje wordt een rabarbertaart op een krokante bodem met amandelkruim er overheen. Daarbij wat lobbige room met ahornsiroop.

Eetze!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:11
Heeft er toevallig een iemand een goed adresje voor Mason Jars, want ben opzoek naar een aantal voor een recept wat ik wil maken en helaas werken de in Nederland veel te krijgen weckpotten met rubber en druksluiting niet maar moet het echt één met draai dop zijn.
Had wel al een paar websites gezien die het verkopen maar dacht dat ik het hier nog even ging vragen, aangezien iemand misschien wel een goede ervaring met een bepaalde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Pompi Ik gebruik zelf altijd de weckpotten die ze bij de Xenos verkopen, met beugelsluiting en rubber ringen. Om de zoveel tijd zijn die in de aanbieding per zoveel stuks.
Wel zorgen dat je de juiste maat (vooral breedte) van de rubber ringen gebruikt; zodat ze goed afsluiten. En die potten zitten altijd zo goed dicht dat ik vaak een mes tussen de lip/rand moet zetten en om er wat lucht in te laten, op het moment dat we de inhoud willen gaan gebruiken.

Daarnaast krijg ik altijd van familie/bekenden hun lege jampotjes met draaideksel en die hergebruik ik dan. d:)b Alles wordt eerst met soda gewassen, gevuld met kokend hete inhoud, gelijk op z'n kop en dan nogmaals heet afspoelen. Werkt al jaren prima. Op de ca. 100 potten per seizoen heb ik er hooguit eentje eens een keer die toch beschimmeld is.
Qua inhoud: alles wat goedkoop/aanbieding is en kookbaar/houdbaar gemaakt kan worden.
In de herfst zelf geplukte: kweeperen, appels, pruimen, peren, e.d.

Nu op dit moment zijn vaak abrikozen en soortgelijke vruchten per grotere hoeveelheden voor weinig bij mijn groentenmeneer te krijgen. Afgelopen maand al een paar keer tomatensaus ingemaakt.

Via amazon.de kun je ook b.v. "marmeladengläser" bestellen. Maar het bizarre is, is dat soms jam in de supermarkt met inhoud en al, goedkoper is, dan een leeg potje! 8)7

Als je trouwens het www goed afzoekt, is het standaard jampotje:
Afbeeldingslocatie: https://www.zusenzokeukengerei.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/4/4/440.jpg
wel voor weinig te vinden.
Het hangt er heel erg van af, hoeveel je er tegelijk wilt bestellen...
(maar alles boven de 50 cent per potje vind ik eigenlijk al aan de dure kant)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:11
ehtweak schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:37:
@Pompi Ik gebruik zelf altijd de weckpotten die ze bij de Xenos verkopen, met beugelsluiting en rubber ringen. Om de zoveel tijd zijn die in de aanbieding per zoveel stuks.
Wel zorgen dat je de juiste maat (vooral breedte) van de rubber ringen gebruikt; zodat ze goed afsluiten. En die potten zitten altijd zo goed dicht dat ik vaak een mes tussen de lip/rand moet zetten en om er wat lucht in te laten, op het moment dat we de inhoud willen gaan gebruiken.

Daarnaast krijg ik altijd van familie/bekenden hun lege jampotjes met draaideksel en die hergebruik ik dan. d:)b Alles wordt eerst met soda gewassen, gevuld met kokend hete inhoud, gelijk op z'n kop en dan nogmaals heet afspoelen. Werkt al jaren prima. Op de ca. 100 potten per seizoen heb ik er hooguit eentje eens een keer die toch beschimmeld is.
Qua inhoud: alles wat goedkoop/aanbieding is en kookbaar/houdbaar gemaakt kan worden.
In de herfst zelf geplukte: kweeperen, appels, pruimen, peren, e.d.

Nu op dit moment zijn vaak abrikozen en soortgelijke vruchten per grotere hoeveelheden voor weinig bij mijn groentenmeneer te krijgen. Afgelopen maand al een paar keer tomatensaus ingemaakt.

Via amazon.de kun je ook b.v. "marmeladengläser" bestellen. Maar het bizarre is, is dat soms jam in de supermarkt met inhoud en al, goedkoper is, dan een leeg potje! 8)7

Als je trouwens het www goed afzoekt, is het standaard jampotje:
[Afbeelding]
wel voor weinig te vinden.
Het hangt er heel erg van af, hoeveel je er tegelijk wilt bestellen...
(maar alles boven de 50 cent per potje vind ik eigenlijk al aan de dure kant)
Ik heb dus niks aan die weckpotten met druksluiting en jampotten zijn te klein voor wat ik wil doen. Mijn vader houd erg van yoghurt dus wou eens dit sous-vide recept proberen dus het moeten grote maten zijn en met schroefdraad zoals "echte" Mason Jars hebben. Dus ga dan maar een van de websites die ik had gevonden proberen. Want de dingen die Xenos zijn in mijn mening glazen bekers en niet echt Mason Jars. Had al bij amazon.de naar ze gekeken maar dan worden ze niet naar Nederland verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:03
Pompi schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb dus niks aan die weckpotten met druksluiting en jampotten zijn te klein voor wat ik wil doen. Mijn vader houd erg van yoghurt dus wou eens dit sous-vide recept proberen dus het moeten grote maten zijn en met schroefdraad zoals "echte" Mason Jars hebben. Dus ga dan maar een van de websites die ik had gevonden proberen. Want de dingen die Xenos zijn in mijn mening glazen bekers en niet echt Mason Jars. Had al bij amazon.de naar ze gekeken maar dan worden ze niet naar Nederland verstuurd.
Hier bestel ik wel eens flessen: https://www.flessenland.nl/Weckpotjes-jampotjes.html. Komt uit Duitsland, maar verzenden gewoon naar NL. Misschien zit er iets voor je bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Pompi Oh, maar dat vertelde je er eerst niet bij, dat je hele grote potten zocht... ;)

Maar ik zie bij amazon.de b.v. "Leifheit Einkochglas 1 L" En die versturen ze wel degelijk naar NL. Ik kan ze tenminste gewoon in de 'Einkaufswagen' stoppen en bestellen.
Die zijn flink groot, en met schroefdeksel.

Maar bij de url die @barrymossel laat zien, heb je ook ruime keuze in grote potten met schroefdeksel.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 19-06-2019 10:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Wat eten jullie als je zo warm is?

Ik heb dan meestal geen zin om heel lang in de keuken te staan. Is al warm genoeg.

Gisteren pasta salade gemaakt. Pasta met pesto, ui, courgette, groene asperges, pijnboompitjes, spekreepjes en cherry tomaatjes. Lekker makkelijk en snel klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 19-06-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Highfive95 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:47:

Ik heb dan meestal geen zin om heel lang in de keuken te staan. Is al warm genoeg.

Gisteren pasta salade gemaakt. Pasta met pesto, ui, courgette, groene asperges, pijnboompitjes, spekreepjes en cherry tomaatjes. Lekker makkelijk en snel klaar.
Duh. Vlees. BBQ. Man.

Maar idd, pastasalade. Pasta carbonara. Wit vlees. Lichte, makkelijke gerechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:12

Sinds ik een inductiekookplaat heb, wordt het niet meer zo warm in de keuken tijdens koken. Ongemerkt gaat er met gas toch veel warmte langs de pannen ipv. in de pannen. Afgezien daarvan, gisteren was het een nogal spartaanse veggie spaggeti, de passata pomodori was op :-(

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:15

Dennis1812

Amateur prutser

Met deze hitte regelmatig een brood gerecht.
Beenhammetje met broodje en salade of hamburgers ofzo.
Salade uit eigen moestuin. Vlees vanaf de bbq of de oven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Pasta carbonara gisteren. Snel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Tripl3 D

Brother in Arms

2x per week maaltijdsalade op basis van deze:

Afbeeldingslocatie: https://helloglow.co/wp-content/uploads/2015/07/how-to-make-the-perfect-salad.jpg

Kun je behoorlijk gevarieerde maaltijdsalades mee maken, met weinig werk en die zeker niet snel saai worden (als je maar let op welke keuzes je allemaal maakt).

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tahin-watermeloen-spek-noten-kool lijkt een prachtige combinatie :'(

Vandaag maar eens wat combineren. Gok dat het ihkv mijn ottolenghi-kookboek-koken-challenge iets van ottolenghi wordt.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Tripl3 D

Brother in Arms

Boudewijn schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:38:
Tahin-watermeloen-spek-noten-kool lijkt een prachtige combinatie :'(

Vandaag maar eens wat combineren. Gok dat het ihkv mijn ottolenghi-kookboek-koken-challenge iets van ottolenghi wordt.
Tot nu toe anders geen problemen gehad, zolang je maar je gezonde verstand gebruikt.

Voorheen hadden we nog wel eens saaie/inspiratieloze maaltijdsalades. Ditg was in ieder geval voor mij wel een leuke eye-opener als basis en daarna zelf op dit principe verder experimenteren.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Tripl3 D schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:08:
[...]

Tot nu toe anders geen problemen gehad, zolang je maar je gezonde verstand gebruikt.
Ik weet, ik maakte bewust even de meest debiele combinatie die ik kon vinden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Met warme dagen zoals deze inderdaad voor mij een salade of iets wat in de vriezer staat wat ik eerder gemaakt heb. Zoals een portie Curry Madras voor vanavond. Hoeft alleen opgewarmd te worden en dan ben ik met 10-15 minuten wel klaar met koken. Sowieso doe ik dat portioneren best vaak voor mezelf alleen, weggooien is immers zonde :)
Wilde eigenlijk volgende week ook nog eens een overschotel maken maar met de 33 graden die schijnbaar op het menu staat zie ik dat niet zo zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-03 07:45
Ja ik heb weer een nieuw stuk vlees mogen uitpakken. Deze keer ben ik langer gaan wachten, geen 30, geen 40, geen 50 maar 67 dagen heb ik gewacht; en (spoiler alert) het was het lang en breed waard. Wat een fenomenaal stuk vlees heb ik gemaakt door te wachten zeg. Door en door de geweldige dry-aged smaak en de malsheid weer helemaal top!

Het vlees
Wederom bij de Sligro een uur staan praten bij de slagerij (vriendelijke en kundige mensen hebben ze in Eindhoven staan) en uiteindelijk naar huis gegaan met een aantal stukken vlees. Het vlees waar ik het nu over ga hebben is Rib Roast. Het koe ras en de type voeding weet ik zo even niet meer, het was in ieder geval geen specifiek graan gevoerd of ingevoerd stuk vlees. Voor een volgend stuk heb ik wel iets gaafs besteld trouwens (ja weer een spoiler alert maar dan voor een volgende post dus) daarvoor ben ik namelijk gaan shoppen voor dubbeldoel vlees van Heijdra, bijzonder vlees met een bijzonder verhaal en bij uitstek geschikt voor dry-dagen. Maar terug bij het onderwerp, rib-roast dus: 3800 gram mooi vet en 3 flinke botten, dit gecombineerd met een flinke dry aging zak is het recept voor vandaag.

Botten en zakken
Het is de eerste keer dat ik een stuk vlees met botten in een dry aging zak doe, je moet er namelijk voor opletten dat je met de botten, de zak niet kapot maakt. En jawel hoor de eerste zak sneuvelt; ik had de botten nog nagevoeld (het voelde niet heel scherp aan) maar door het vacuumtrekken ging het toch mis. Dus even het vlees in de koeling gelegd en toch maar even op youtube kijken. Hier zie ik dat de tip is om het bot af te veilen of met keukenrol in te pakken. Nu ben ik niet een hele goede veiler (als dat al een woord is) dus ik ga voor de laatste optie.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l1whbk00075r.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kvhlm9km8tz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6ub65wk.jpg

Op de foto zie je de keukenrol, inclusief speciaal motief op het vlees en in de zak.
Na wat gefriemel is het goed gelukt, het laagje (opgevouwen) keukenrol zit op de juiste plaats en beschermt de zak tijdens het vacumeren. Dus na het vaceren mag het vlees de koelkast in om er vervolgens heel lang in te blijven.

Foto verwijderd omdat deze te groot is, svp thumbnails gebruiken.
Foto 1: rechtsachter zie je een stukje rib roast liggen, en ja ik heb een afspraak dat ik deze plank vol mag leggen met vlees :)

Niet luchtdicht
Zoals je kunt zien is het vlees in eerste instantie er goed verpakt en zit de zak strak om het vlees heen. Echter gedurende de weken die hier op volgen zie ik iets veranderen, er ontstaan airpockets. Dit zijn ruimtes om het vlees heen binnen de zak waar lucht tussen zit, dit kan voorkomen door een niet perfecte seal. Ik kan zelf niet precies zien waar dat de “lek” is ontstaan, ik heb 2 seals achter elkaar gemaakt en iedere seal 2 maal dichtgesmolten maar gekeken naar de tijd die het er voor nodig heeft gehad (langer dan een maand) om wat lucht toe te laten, zal het een minuscule opening zijn
en hoef ik me niet druk te maken. Sterker nog, veel gebruikers van de amerikaanse zakken zijn juist positief hierover. De extra ruimte geeft namelijk de kans voor schimmels om te groeien en dit kan resulteren in nog complexere smaken. Dus dat klinkt goed, laten we het afwachten :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yeqf414q01ai.jpg

het onderste stuk is de rib roast, je kunt nu zien (na 40 dagen) dat de extra toevoeging van lucht zorgt voor een uitgebreide schimmelgroei. De witte schimmels groeien over het volledige stuk heen. Ondertussen is de korst erg hard, de vetstukken zijn zo hard als graniet dus dat ziet er allemaal perfect uit.
67 dagen
Ja we mogen het gaan uitpakken en gaan snijden. Voor dit stuk heb ik even mijn maat gevraagd om het snijden en uitpakken te filmen. Let wel: ik ben absoluut geen slager en ik had er voor kunnen kiezen om het bot te laten zitten maar ja, voorkeur en keuzes maken etc.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om 3 “steaks” van 500 gram te snijden. Het gewicht van de botten is in totaal 450 gram, het weggesneden korst materiaal is 850 gram. Dus er is ongeveer 950 gram aan vocht verdampt in het vlees gedurende 67 dagen, wat neerkomt op 28,35% van het netto vleesgewicht (zonder het gewicht van botten).
Eerst in de oven op 110 graden (humidity low) in de combi stoom oven van AEG, tot een kerntemperatuur van 48 graden, hierna onder een paar lagen aluminiumfolie meegenomen naar de houtskool barbecue op hoge temperatuur (280 graden) aan beide kanten een minuut dichtgeschroeid. De 3 stukken (totaal 1,5 kg) zijn vervolgens volledig op gegaan met 7 personen :)

Foto's verwijderd omdat deze te groot zijn, svp thumbnails gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 06-07-2019 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Boudewijn schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:12:
[...]
Ik weet, ik maakte bewust even de meest debiele combinatie die ik kon vinden ;).
Waarbij ik spek-noten-kool nog heel aantrekkelijk vind klinken (hoewel niet echt salade-achtig). Tahine ken ik niet, maar watermeloen-spek zou best nog iets kunnen zijn.

Dinsdag is er weer HelloFresh voor mij bezorgd (ik blijf fan) en woensdag mocht ik dus weer aan de slag. Heerlijke forel-salade met een of andere vreemde biet, een chioggia-biet, die je marineerde in azijn en suiker. Uiteindelijk genoeg voor 3 dagen :P

Maar idd, mesclun als basis, biet en appel als crunchy, gestoofde hollandse groenten als soft, zure room als unexpected, forel als protëine, en honing-mosterd-azijn-olie als dressing. Ze hadden van mij (een groot deel van) de aardappelen trouwens wel mogen vervangen voor meer mesclun, maar goed, nu vulde het genoeg om er met gemak 3 dagen van te kunnen eten, ipv de maaltjd voor 2 personen die het zou moeten zijn.

Wat ik wel jammer vind, is dat ik forel los toch eigenlijk veel en veel lekkerder vind, zo door een salade gaat veel van de intense smaak verloren. Maar ja, forelsalade zonder forel omdat je die los opgesnoept hebt is ook weer zo saai :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:39:
[...]

Waarbij ik spek-noten-kool nog heel aantrekkelijk vind klinken (hoewel niet echt salade-achtig). Tahine ken ik niet, maar watermeloen-spek zou best nog iets kunnen zijn.

Dinsdag is er weer HelloFresh voor mij bezorgd (ik blijf fan) en woensdag mocht ik dus weer aan de slag. Heerlijke forel-salade met een of andere vreemde biet, een chioggia-biet, die je marineerde in azijn en suiker. Uiteindelijk genoeg voor 3 dagen :P

Maar idd, mesclun als basis, biet en appel als crunchy, gestoofde hollandse groenten als soft, zure room als unexpected, forel als protëine, en honing-mosterd-azijn-olie als dressing. Ze hadden van mij (een groot deel van) de aardappelen trouwens wel mogen vervangen voor meer mesclun, maar goed, nu vulde het genoeg om er met gemak 3 dagen van te kunnen eten, ipv de maaltjd voor 2 personen die het zou moeten zijn.

Wat ik wel jammer vind, is dat ik forel los toch eigenlijk veel en veel lekkerder vind, zo door een salade gaat veel van de intense smaak verloren. Maar ja, forelsalade zonder forel omdat je die los opgesnoept hebt is ook weer zo saai :P
spek-noten-kool kan prima. Tahin is enorm sterk sesamachtig.
Je kunt ook altijd forel los kopen he ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Net deze kosheri gemaakt:
Kosheri

Nadat ik eerder deze week harira (pittige tomatensoep met kikkererwten en lamsnek) minder vond was dit echt lekker. Morgen pizza, maar donderdag nog een portie \o/

De harira:
Kosheri

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ga voor zaterdag de "Gestoofde ossenstaart met pompoen en kaneel" maken uit het ottolenghi-boek, wellicht met wat gemarineerde aubergine met tahin en oregano.

Hoe staat het ondertussen met de challenge?
Ik heb een overzicht gemaakt van wat ik tot nu toe gekookt heb en ik moet nog wel aardig aan de/het bak(ken).

Hoe is de stand nu?

De groene dingen heb ik gemaakt (en het meeste hier ook wel gepost). Ik heb dit boek niet sinds gisteren en sommige dingen heb ik dus al wat langer geleden gekookt.
stand 11 juli
stand 11 juli
stand 11 juli
Wellicht moet ik dit maar gewoon in een 2-wekelijkse blogpost gooien :9

De todo dingen maak ik rood. (en ja de aubergines vergeten te markeren, jammer dan)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 11-07-2019 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sinds kort is er weer een nieuwe serie begonnen met Joël Broekaert:
https://www.kro-ncrv.nl/n...imen-in-de-smaak-van-joel

Gewoon een (h)eerlijk programma. Net de 1ste aflevering bekeken. Leuk hoe bereidingswijzen in beeld gebracht worden. En hoe wordt getoond dat het 'algemene' publiek nog heel wat te leren heeft wat betreft raar/vies/dat-lust/ken-ik-niet. 8)

ff wat anders. Normaliter draai ik m'n hand niet om, om ff wat vis te fileren. Van groot (tonijn) tot klein (sardien). Ik heb al aardig wat opengesneden en bereid.

Nu zag ik afgelopen week een interessant gerecht voorbij komen (Jamie in Italië) van ansjovisjes met venkel op een platte broodbodem. Leek me wel lekker.
En vanochtend zag ik verse ansjovis (gevangen in Italië) op de markt; slechts 5 euro/kg. Kilootje meegenomen en gefileerd. Maar dat viel ff tegen. :+
Visjes zo klein als je pink en zo delicaat en teer als een gekaakte haring. Afijn, ff doorzwoegen en toen had ik >150 gefileerde ansjovis helften! :Y

Maar het was wel de moeite waard! :P
Want zonder ingewanden en zonder graat/kop smaakt het toch wel het allerlekkerst en verfijnd.
Platte broodbodem gemaakt van een gehalveerd (rond) turks brood.
Stevige koekenpan met olie/knoflook ingevet, broodbodem erop. Lichtjes ingesmeerd met tomatenpuree (beetje verdund met olijfolie). Helemaal stervormig bedekt met de ansjovisfiletjes (velletje richting brood). Besprenkeld met venkelzaadjes, wat grof zeezout en dan de bodem goed opbakken (bruin laten worden).
Vervolgens de koekenpan onder de grill, om de ansjovisjes te bruinen/lichtjes te bakken.
Paar minuten; klaar! Nog wat vers gemalen peper er over en wat olijfolie.
Citroenpartje om wat sap er over te sprenkelen naar smaak.

Daarbij een salade van verse tuinbonen met flink wat basilicumbladeren.
De tuinbonen (op dit moment amper 1,50/kg) ff doppen, paar minuutjes koken in melk met knoflook (worden ze lekker zacht en minder bitter van). Laten afkoelen/uitlekken, licht zouten.
Grof gesneden basilicum bladeren en kleine cherrytomaatjes in partjes, mengen met de gekookte tuinbonen. Afmaken met peper/olijfolie/balsamico. En als salade bij het platte ansjovis brood!

Gezond, goedkoop en heerlijk. Eetze! :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

@ehtweak

Ik heb die afleveringen ook gezien op 24Kitchen en die sardine "taart" zag er inderdaad wel goed uit. Alleen dat schoonmaken zou me ook tegenstaan met die hoeveelheden.

Maar je hebt toch geen 150 fileetjes op één brood gegooid neem ik aan? Jamie had er heel wat minder.... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:05:
@ehtweak

Ik heb die afleveringen ook gezien op 24Kitchen en die sardine "taart" zag er inderdaad wel goed uit. Alleen dat schoonmaken zou me ook tegenstaan met die hoeveelheden.

Maar je hebt toch geen 150 fileetjes op één brood gegooid neem ik aan? Jamie had er heel wat minder.... ;)
Ehh, geen sardientjes taart, ansjovistaart!

Sardientjes was makkelijker geweest; die zijn niet zo heel klein. ;)

Jazeker, 1 kilo verse (hele) ansjovis, levert ruim 150 mini fileetjes ansjovis op! En die pasten prima op een ca. 30cm rond brood. Een grote dikke laag ansjovis; jammie. :9

BTW: in het programma maakte Jamie de opmerking dat je de visboer wel ff ansjovis kon laten fileren... Nou, dat moet ik nog meemaken, dat ze die minivisjes voor je gaan fileren. WOEHA! Dan kosten ze geen 5 euro/kg, maar 50 euro/kg!

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 14-07-2019 00:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:08:
[...]

Ehh, geen sardientjes taart, ansjovistaart!

Sardientjes was makkelijker geweest; die zijn niet zo heel klein. ;)

Jazeker, 1 kilo verse (hele) ansjovis, levert ruim 150 mini fileetjes ansjovis op! En die pasten prima op een ca. 30cm rond brood. Een grote dikke laag ansjovis; jammie. :9
My bad, ik haal die krengen altijd door elkaar :P

Je hebt geen foto zeker, want het klinkt inderdaad alsnog als een hele berg vis ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Waar koop je die dingen voor die prijs? Hier in NL heb ik ze bij Simonis niet zien liggen tot nu toe.

Ben er dol op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ehtweak Anjovis ken ik hier in NL ook niet echt, kleinste haring-achtige is dacht ik de spiering. Maar zou wel eens leuk zijn inderdaad om vers een kilo te hebben, frituur, grill, filet - net zoals mosselen vind ik de kleintjes vaak smaakvoller (en goedkoper - win win).

Dus met ^^ waar heb je die gevonden zonder blikje?

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 14-07-2019 01:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:58

Garyu

WW

Ik ken verse ansjovis alleen zo eigenlijk: https://www.culy.nl/inspiratie/kleine-gefrituurde-visjes/

Erg lekker en een stuk minder werk ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@franssie Verse ansjovis is toch echt wat anders dan die in een blikkie... (die zijn vaak ook nog eens ontzettend zout en al gefermenteerd).
En ansjovis komt ook voor in de Nederlandse kustwateren. Maar tegenwoordig overtreft de import uit het Middelandse Zee gebied de eigen vangst.

@Boudewijn, @franssie Zoals aangegeven: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
"En vanochtend zag ik verse ansjovis (gevangen in Italië) op de markt; slechts 5 euro/kg. Kilootje meegenomen"
Op de markt, bij de viskraam. :Y

Is ook typisch zo'n seizoensproduct. Nu voor weinig. Net zoals b.v. horsmakreel. Die is nog goedkoper 6,50 per 2 kg! Is wat groter en makkelijker te fileren. Maar smaakt minder verfijnd. Lijkt, qua smaak, op bakharing.
En bij sardientjes zie ik vaak de keuze tussen de kleine (normale) variant en de 'Bretonse' (die is bijna zo groot als een haring). Prijs is vaak hetzelfde (was ook zoiets van 6 euro/kg), maar dan hoef je er minder te fileren. :)

Ik kijk juist altijd wat er, als seizoensproduct, rijkelijk wordt aangeboden, voor een aantrekkelijke prijs. Dan kun je goed, gezond en goedkoop heerlijke verse producten kopen en eten.
Zo waren de aardbeien (kleintjes) ook slechts 3 euro/kg.

@Garyu Maar dat smaakt toch echt anders. Zonder ingewanden, zonder koppie. En niet gefrituurd.
Ze zeggen toch wel eens: alles smaakt lekkerder met een korstje! :+

Dus nu is het wel weer leuk geweest met dat eindeloze gefileer. ;)
Volgende week waarschijnlijk groot formaat sardines ('Bretonse'), dan ben je in een paar minuten klaar met schoonmaken.
Daar koop ik vaak 1,5-2kg van, voor 4 personen.
Fileren, door de bloem halen en laten zwemmen in de hete olijfolie. Met zelfgemaakte knoflookmayo; ook heerlijk! :9
BTW: het kan ook zo maar gebeuren dat dat idee niet doorgaat. Gewoon omdat ik geen zin had om de viskraam met een bezoekje te vereren, of omdat het te hard regent, of omdat de vis te duur is, of omdat...
Kortom; het is maar net hoe m'n stemming is. >:)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 14-07-2019 09:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:34:
@franssie Verse ansjovis is toch echt wat anders dan die in een blikkie... (die zijn vaak ook nog eens ontzettend zout en al gefermenteerd).
En ansjovis komt ook voor in de Nederlandse kustwateren. Maar tegenwoordig overtreft de import uit het Middelandse Zee gebied de eigen vangst.

@Boudewijn, @franssie Zoals aangegeven: ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
"En vanochtend zag ik verse ansjovis (gevangen in Italië) op de markt; slechts 5 euro/kg. Kilootje meegenomen"
Op de markt, bij de viskraam. :Y
Ik dacht aanvankelijk dat je gezien het seizoen in Italie op de markt stond, ik wist niet dat het ook hier een lokaal visje is. Wat zonde dat we dat dan importeren..

Ik heb gisteren gemaakt:

- Ricottagnocchi met salie-beurre noisettte (https://acooksshelves.wor...gnocchi-with-sage-butter/)
- Gegrillde aubergine met groene tahinsaus (
- In oregano gemarineerde aubergines https://kitcheninthesand....ants-with-tahini-and.html
- Komkommer-maanzaad-pepersalade
- Runderstaart-stoof met pompoen en kaneel. Denk verder aan steranijs en dergelijke, wel vrij winters.

Allemaal behoorlijk lekker, met name de gnocchi en de gegrillde aubergines. De salade was ubersimpel maar daarom niet slecht. Foto's volgen :). Beetje jammer alleen dat ik aan het einde van het kookproces besloot naar mijn vriending te gaan ipv andersom; alles ingepakt gevacuumeerd en daar weer uitgepakt. Was niet bevorderlijk voor tere dingen als gegrillde aubergines.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

SeatRider

Hips don't lie

En uit de categorie hoog rendements-scheurmaaltijden heb ik gisteren gemaakt:

Gewokte kipdijfiletblokjes met limoensaus

Als volgt:

Roerbak 300 gram kipdijfiletblokjes (ik had de variant met indiase kruiden van de Jumbo)
Als ze bijna gaar zijn 400 gram Aziatische groenten + een paar extra pepertjes er doorheen wokken
Daarna half flesje woksaus gember/knoflook er doorheen, warm laten worden
Bereid de mie zoals aangegeven op de verpakking (in mijn geval 2 liter kokend water in een pan en 4 minuten laten staan)
Knijp een limoen uit door het mengsel en roer er een zakje cashewnoten doorheen
Mie afgieten en door het kip/groentemengsel roeren

Geniet0n.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
SeatRider schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:24:
En uit de categorie hoog rendements-scheurmaaltijden heb ik gisteren gemaakt:

Gewokte kipdijfiletblokjes met limoensaus

Als volgt:

Roerbak 300 gram kipdijfiletblokjes (ik had de variant met indiase kruiden van de Jumbo)
Als ze bijna gaar zijn 400 gram Aziatische groenten + een paar extra pepertjes er doorheen wokken
Daarna half flesje woksaus gember/knoflook er doorheen, warm laten worden
Bereid de mie zoals aangegeven op de verpakking (in mijn geval 2 liter kokend water in een pan en 4 minuten laten staan)
Knijp een limoen uit door het mengsel en roer er een zakje cashewnoten doorheen
Mie afgieten en door het kip/groentemengsel roeren

Geniet0n.
In die caregorie kan ik de Thaise groenten van de AH aanbevelen, met name als je dat combineert met Conimex babi ketjap. Varkenslapjes, spekjes en bij het inkoken wat extra Ketjap Manis erbij en je hebt een prima maaltijd. Cassave chips erbij is ook een aanrader.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
franssie schreef op zondag 14 juli 2019 @ 01:14:
@ehtweak Anjovis ken ik hier in NL ook niet echt, kleinste haring-achtige is dacht ik de spiering. Maar zou wel eens leuk zijn inderdaad om vers een kilo te hebben, frituur, grill, filet - net zoals mosselen vind ik de kleintjes vaak smaakvoller (en goedkoper - win win).

Dus met ^^ waar heb je die gevonden zonder blikje?
Sprotjes zijn nog wat kleiner dan Spiering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:27:
[...]

Ik dacht aanvankelijk dat je gezien het seizoen in Italie op de markt stond, ik wist niet dat het ook hier een lokaal visje is. Wat zonde dat we dat dan importeren..

Ik heb gisteren gemaakt:

- Ricottagnocchi met salie-beurre noisettte (https://acooksshelves.wor...gnocchi-with-sage-butter/)
- Gegrillde aubergine met groene tahinsaus (
- In oregano gemarineerde aubergines https://kitcheninthesand....ants-with-tahini-and.html
- Komkommer-maanzaad-pepersalade
- Runderstaart-stoof met pompoen en kaneel. Denk verder aan steranijs en dergelijke, wel vrij winters.

Allemaal behoorlijk lekker, met name de gnocchi en de gegrillde aubergines. De salade was ubersimpel maar daarom niet slecht. Foto's volgen :). Beetje jammer alleen dat ik aan het einde van het kookproces besloot naar mijn vriending te gaan ipv andersom; alles ingepakt gevacuumeerd en daar weer uitgepakt. Was niet bevorderlijk voor tere dingen als gegrillde aubergines.
Ik stel toch echt voor dat we binnenkort bij @Boudewijn gaan eten... Niks workshop, gewoon eten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:25:
[...]

Ik slecht toch echt voor dat we binnenkort bij @Boudewijn gaan eten... Niks workshop, gewoon eten!
offtopic:
Als je een lekker wijf bent en de baasvrouw vindt het okay ben je welkom :>

Au serieux: We hadden een kookgekmeeting een tijdje terug. Jij koos voor andere vrinden,toch? :P No worries er komt een herkansing :).

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

1nsane schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:32:
[...]
Cassave chips erbij is ook een aanrader.
Cassavechips zijn overal een aanrader bij. Net zoals dat ALLES lekkerder wordt met pindasaus.

Cassavechips dopen in pindasaus :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ik zal vanavond even wat foto's uploaden van de ottolenghi-schranspartij van het weekend.

Nu staat een witbroodje in de sous vide. Sous vide? Ja, ik kwam deze links tegen:
https://anovaculinary.com/how-to-proof-bread/

het rijzen doe je in een bakje in de sousvide, daarna in de oven afbakken. Dat zal wel in mijn braadpan worden ;).
Eens kijken of het wat wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 16-07-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik wil morgen cannelloni (recept zonder vlees) maken (hoop dat de AH dat verkoopt), maar vraag me af wat voor stukje vlees je daarbij kan serveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ardana schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:03:
Ik wil morgen cannelloni (recept zonder vlees) maken (hoop dat de AH dat verkoopt), maar vraag me af wat voor stukje vlees je daarbij kan serveren?
Cannelloni is gewoon een pasta soort, dus alles wat jij lekker vindt kan er bij. Maar het lekkerste is natuurlijk een gerecht met saus waar je de pasta helemaal mee kan vullen/bedekken zoals de klassieke ragú oftewel "Bolognese saus".

Of bijvoorbeeld een Carbonara kan ook, of een kipfilet met gorgonzola saus waar je de cannelloni doorheen wentelt. En dan ruim Parmezaan er overheen :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bvk schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:40:
[...]
Cannelloni is gewoon een pasta soort, dus alles wat jij lekker vindt kan er bij. Maar het lekkerste is natuurlijk een gerecht met saus waar je de pasta helemaal mee kan vullen/bedekken zoals de klassieke ragú oftewel "Bolognese saus".

Of bijvoorbeeld een Carbonara kan ook, of een kipfilet met gorgonzola saus waar je de cannelloni doorheen wentelt. En dan ruim Parmezaan er overheen :9
Mja, ik wilde er dus juist geen gehakt door doen, maar gaan voor 'n lekker stukje vlees. En ik heb nog 'n hoop ricotta, slagroom en spinazie over, dus da's uitermate geschikt voor cannelloni. Maar ik ben helemaal geen vlees-eter, dus ik ben hier heel slecht in...

Kalfschnitzel met italiaanse kruiden, mozzerella en parma-ham (oid)? Ik heb 'n erg lekker recept, maar dat is kmet droge witte vermout. Ik vroeg me af of je in plaats daarvan ook sherry kan gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 18-07-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ardana schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:49:
[...]

Mja, ik wilde er dus juist geen gehakt door doen, maar gaan voor 'n lekker stukje vlees. En ik heb nog 'n hoop ricotta, slagroom en spinazie over, dus da's uitermate geschikt voor cannelloni. Maar ik ben helemaal geen vlees-eter, dus ik ben hier heel slecht in...

Kalfschnitzel met italiaanse kruiden, mozzerella en parma-ham (oid)? Ik heb 'n erg lekker recept, maar dat is kmet droge witte vermout. Ik vroeg me af of je in plaats daarvan ook sherry kan gebruiken?
Kan prima inderdaad. Pasta koken en ondertussen je schnitzel bakken. Vlees uit de pan halen en dan afblussen met wat droge sherry* en dan room, kruiden en ricotta/mozzarella erbij. Spinazie toevoegen en dan daar de cannelloni doorheen roeren. Als je maar een ruime hoeveelheid saus hebt waar de pasta in kan zwemmen en op kan nemen.

*Sherry heb je in allerlei soorten, ik zou dan geen Amontillado of PX gebruiken... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PX is wel gek qua smaak, amontillado is gewoon zonde.

Je kunt er ook een simpele carbonara van maken zoals @bvk ook al zei. Of met kip, salie, noten en parmezaanse kaas. Kun je ook beetje room en wat spinazie bijgooien; dat zijn wel de meest newb-vriendelijke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb medium sherry, fles staat al 2 jaar (open). Is die (nog) bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ardana schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:25:
Ik heb medium sherry, fles staat al 2 jaar (open). Is die (nog) bruikbaar?
Nee.... En daarnaast bestaat zoiets als "medium" sherry niet. Dat is waarschijnlijk een mengsel van de diverse soorten die niet afzonderlijk verkoopbaar zijn vanwege slechte kwaliteit of overschot.

Als het recept Vermout vermeld zou ik er gewoon een flesje Martini bij kopen, staat ook gewoon in het supermarkt schap. En dan het restant wat sneller opdrinken en niet jaren laten staan :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bvk schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:43:
[...]

Nee.... En daarnaast bestaat zoiets als "medium" sherry niet. Dat is waarschijnlijk een mengsel van de diverse soorten die niet afzonderlijk verkoopbaar zijn vanwege slechte kwaliteit of overschot.

Als het recept Vermout vermeld zou ik er gewoon een flesje Martini bij kopen, staat ook gewoon in het supermarkt schap. En dan het restant wat sneller opdrinken en niet jaren laten staan :P
Mja, da's 'n beetje zonde. Want dan heb je een halve dl nodig, en blijft de rest weer staan... Want ik gebruik het echt nooit en ken niemand die het drinkt. En dan wordt het wel 'n beetje duur... Zonde om die fles sherry zo weg te gooien, want ook die gebruik ik enkel om te koken...

En op de fles staat echt medium. Merk: Dona Sherry. https://www.dirckiii.nl/dona-sherry-medium-dry-75-cl Deze was het.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 18-07-2019 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gewoon een beetje van de sherry ruiken en proeven. Als het nog goed ruikt en proeft: gebruiken. En anders een ander recept zoeken. Wellicht is een scheutje whisky ook bruikbaar, dat heb je vast wel in huis ;)

Of gewoon een glaasje witte wijn, maar dat hangt allemaal een beetje van het recept af.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:44:
[...]

Mja, da's 'n beetje zonde. Want dan heb je een halve dl nodig, en blijft de rest weer staan... Want ik gebruik het echt nooit en ken niemand die het drinkt. En dan wordt het wel 'n beetje duur... Zonde om die fles sherry zo weg te gooien, want ook die gebruik ik enkel om te koken...

En op de fles staat echt medium. Merk: Dona Sherry. https://www.dirckiii.nl/dona-sherry-medium-dry-75-cl Deze was het.
dat is echt lauwe bud. niet doen. zoet en oud.

Doe die vermouth (Martini of dirck-huismerk) maar. Bij vis/kip/schaaldieren kan pastis ook leuk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nou, ik kan níet koken... Ik moest de canneloni vullen met een mengsel van spinazi, ricotta, parmezaanse kaas en eieren. Vergeet ik de parmezaanse kaas en eieren. Ik heb maar wat extra parmezaanse kaas over het gerecht gestrooid. Ow, en de roux is niet glad geworden... ook al te lang geleden dat ik die gemaakt heb. Ben dus erg benieuwd hoe dat gaat worden...

Hopen dat het vlees wel lekker wordt, en anders kunnen we altijd nog frietjes halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ah joh het is ook een kwestie van vaak doen. Daarnaast probeer te focussen op alle ingrediënten erin krijgen. 1 gerecht maken en vantevoren goed lezen en visualiseren wat je gaat doen.

Ennuh aldoende leert men :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik ga morgen kangoeroeburgers maken. Ik weet, misschien niet het seizoen (?) maar ik had ze als steaks in de vriezer (en ik heb een gehaktmolen) dus dat kan het hele jaar door. Alleen, hoe te garneren?

Dit lijkt op zich wel een leuke combi: http://www.deli-ostrich.c.../item/33-kangoeroe-burger.

Iemand nog andere suggesties? Plakje cheddar kan natuurlijk altijd maar is wellicht wat "gemakkelijk" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Ardana daarom mis en place: vooraf alle ingrediënten klaar zetten, gewogen etc, dan valt het vanzelf op als er iets over blijft. Maar vaak komt het ook achteraf wel redelijk goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Zo vergat ik lamsrack te gratineren. Smaakte zonder korstje ook prima :)

Idd mis en place. Af en toe even rust en focus op het koken.

Het gave van mijn pseudo-add-brein is dan weer dat ik zomaar denk aan de combinatie blauwe kaas en chocola, of truffel met spek, dadels met krekels gedipt in araguaina of witlof met frambozendip :D

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29

Honesty

kattenneus!

Ardana schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:22:
Nou, ik kan níet koken... Ik moest de canneloni vullen met een mengsel van spinazi, ricotta, parmezaanse kaas en eieren. Vergeet ik de parmezaanse kaas en eieren. Ik heb maar wat extra parmezaanse kaas over het gerecht gestrooid. Ow, en de roux is niet glad geworden... ook al te lang geleden dat ik die gemaakt heb. Ben dus erg benieuwd hoe dat gaat worden...

Hopen dat het vlees wel lekker wordt, en anders kunnen we altijd nog frietjes halen :P
Heb ik ook weleens gehad met hartige taart en dan terwijl de taart in de oven staat er achter komen dat je eieren en kaas vergeten bent, kwam die dag niet meer goed, dag later wel. Maar dat is de pest als je iets heel vaak doet, dan lees je geen recept meer maar ga je op de automatische piloot.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 13:17
Honesty schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:38:
[...]

Heb ik ook weleens gehad met hartige taart en dan terwijl de taart in de oven staat er achter komen dat je eieren en kaas vergeten bent, kwam die dag niet meer goed, dag later wel. Maar dat is de pest als je iets heel vaak doet, dan lees je geen recept meer maar ga je op de automatische piloot.
Herkenbaar, ik heb het vooral als ik pasta gerechten maak uit de bolle kop. Gaat meestal goed maar zodra er tijdsdruk is dan mis ik nog wel eens iets.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ardana schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:22:

:D Ik wilde laatst dezelfde vulling gebruiken voor een eerste poging (ever) om zelfgemaakte ravioli te maken, maar kreeg de ravioli's niet op de juiste manier gevuld dus ben maar voor 'rolletjes in de oven' gegaan (als in: kleine canneloni op z'n kant :P ) .

En ik zeg niet dat ik goed kan koken, maar dat ik niet kan koken gaat me een stap te ver. Maw: Als er een gerecht mislukt, wil niet zeggen dat je niet kan koken. :> Proberen is mislukken, kan gebeuren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

franssie schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:17:
@Ardana daarom mis en place: vooraf alle ingrediënten klaar zetten, gewogen etc, dan valt het vanzelf op als er iets over blijft. Maar vaak komt het ook achteraf wel redelijk goed.
Ik had die mis en place gedaan (ik zweer erbij, zelfs als het "alleen maar" HelloFresh is), maar daarbij dus de eieren vergeten (omdat die verder niet gesneden hoefden te worden oid), en de parmezaanse kaas moest op meerdere plekken in het recept gebruikt worden, dus vandaar dat ik beide vergeten was in de vulling. Overigens heeft m'n bezoek heerlijk gegeten, en smaakte alles prima. Had wellicht nog íets zouter gemogen, ik ben meestal heel voorzichtig met het zout, dus nu ook.
[...]
Ik heb het recept 10 keer gelezen, maar ik vond het wat chaotisch opgeschreven en ik werd halverwege gestoord door ander bezoek, vandaar dat het mis ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
[...]
Maar dat is de pest als je iets heel vaak doet, dan lees je geen recept meer maar ga je op de automatische piloot.
Dat had ik laatst met pannenkoeken. Gaat op automatische piloot altijd.

Maar de eerste was een totale mislukking. Viel helemaal uit elkaar. Oh wacht.....de eitjes vergeten. :X

Of de oven vergeten van de grill stand af te halen. Tja en de lasagne moet wel lekker bruin worden. Maar niet zwart. :F

Vandaag weer lekker pasta salade gegeten met pesto. Heel simpel maar oh zo lekker. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:59:
Ik ga morgen kangoeroeburgers maken. Ik weet, misschien niet het seizoen (?) maar ik had ze als steaks in de vriezer (en ik heb een gehaktmolen) dus dat kan het hele jaar door. Alleen, hoe te garneren?

Dit lijkt op zich wel een leuke combi: http://www.deli-ostrich.c.../item/33-kangoeroe-burger.

Iemand nog andere suggesties? Plakje cheddar kan natuurlijk altijd maar is wellicht wat "gemakkelijk" ;)
Niemand een suggestie? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Nope, maar om het echt Australisch te maken zou ik nadat je het bolletje doorgesneden hebt om de burger te gaan opbouwen de "deksel" en de "bodem" verwisselen.
Voor het echte "down under"effect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 14:27
PalingDrone schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:04:
[...]

Nope, maar om het echt Australisch te maken zou ik nadat je het bolletje doorgesneden hebt om de burger te gaan opbouwen de "deksel" en de "bodem" verwisselen.
Ik zou er spring rolls van maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Die had inderdaad wel briljant geweest. Als ik dit maar op zaterdagmiddag had gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Uiteindelijk is dat de enige juiste manier om een hamburger te eten. Omdat de sappen de onderkant slap maken, draai je de burger om zodat de droge bovenkant de boel bijeen houdt. Dus dat up side down idee werkt dan dubbel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb m'n guilty please gevonden op het gebied van koken: De Roti van Knorr Wereldgerechten :P Sinds 'ooit' ben ik meer en meer zelf gaan koken (eerst met Hellofresh, daarna ook gewoon andere recepten erbij pakken), steeds minder 'pakjes' gebruiken. Tot het moment dat je in het schap van de supermarkt kijkt bij de pakjes en erachter komt dat je al zo lang geen 'pakjes' meer hebt gekookt dat je niet eens meer herkend hoe ze eruit zien :+ . En ook al diverse roti-recepten geprobeerd, sommigen beter gelukt dan anderen. Maar nadat ik laatst weer eens de Roti van Knorr probeerde, moet ik toegeven: Die vind ik gewoon errug lekker :9 . Ik weet dat het niet in de buurt komt van de 'echte' roti (goede vriend van me heeft zelfs z'n eigen Surinaamse toko gehad met roti's als belangrijkste gerechten), en m'n eigen 'kooksels' kan ik ook niet echt als 'falen' aanmerken: Vaak waren ze echt wel lekker. Maar dat pakje van Knorr ga ik voorlopig niet kunnen laten liggen O-) :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Als ik naar de ingrediënten lijst kijk schrik ik me rot....:
INGREDIËNTEN
Ingrediënten rotipannenkoeken: TARWEBLOEM, water, raapzaadolie, stabilisator (E422, E412, E466), rijsmiddel (E500ii, E450i), zout, voedingszuur E296, emulgator E471, dextrose, conserveermiddel (E282, E202).
Ingrediënten sausmix: Tomatenpoeder* 43%, maïszetmeel, kerrie, zout, aroma, ui* 4,5%, knoflookpoeder* 2,7%, gistextract, suiker, palmolie, prei* 0,8%.
Ingrediënten marinademix: Maltodextrine, kerrie, zout, knoflook* 8,1%, uipoeder* 5,3%, aroma, palmolie.
Kan gluten, ei, melk, selderij, mosterd bevatten.
* op duurzame wijze geteeld.
Dat kan toch nooit lekker zijn vergeleken met echte verse ingrediënten? En waarom staan er in het recept bijvoorbeeld diepvries boontjes en aardappelen uit het koelvak in plaats van verse sperziebonen en aardappelen?

Dan maak ik toch echt liever zelf roti kip met verse ingrediënten zoals kouseband en rotivellen van de toko en kipdij i.p.v. kipfilet. En een paar Madame Jeanettes natuurlijk ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Highfive95 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 23:41:
[...]

Dat had ik laatst met pannenkoeken. Gaat op automatische piloot altijd.

Maar de eerste was een totale mislukking. Viel helemaal uit elkaar. Oh wacht.....de eitjes vergeten. :X

Of de oven vergeten van de grill stand af te halen. Tja en de lasagne moet wel lekker bruin worden. Maar niet zwart. :F

Vandaag weer lekker pasta salade gegeten met pesto. Heel simpel maar oh zo lekker. :9~
Pannenkoeken zijn bloem, melk en eieren........en je vergeet 1/3 van het recept? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bvk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:06:

[...]
Sorry, geen idee waar je het over hebt. Je zult iets specifieker moeten zijn. Tenzij je een E-nummer verhaal gaat houden, in welkb geval je m'n recruiter gewoon mag negeren ;)
Dat kan toch nooit lekker zijn vergeleken met echte verse ingrediënten? En waarom staan er in het recept bijvoorbeeld diepvries boontjes en aardappelen uit het koelvak in plaats van verse sperziebonen en aardappelen?
O please. Niemand verplicht je ook diepvries of koelvak te gebruiken. Niet dat daar ook maar iets mis mee is btw...
Dan maak ik toch echt liever zelf roti kip met verse ingrediënten zoals kouseband en rotivellen van de toko en kipdij i.p.v. kipfilet. En een paar Madame Jeanettes natuurlijk ;)
Ieder z'n eigen :) waarom zo uit de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

naitsoezn schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Sorry, geen idee waar je het over hebt. Je zult iets specifieker moeten zijn. Tenzij je een E-nummer verhaal gaat houden, in welkb geval je m'n recruiter gewoon mag negeren ;)
Ik vraag me inderdaad af waar al die E nummers voor nodig zijn, naast alle poeders en extracten. En dan deze:
Hoezo kan, je weet toch wat je in je producten stopt?
[...]

O please. Niemand verplicht je ook diepvries of koelvak te gebruiken. Niet dat daar ook maar iets mis mee is btw...
Is ook niets mis mee, maar nu klinkt het net alsof het met vers niet kan. Maar daar kun jij ook niets aan doen natuurlijk ;)
[...]

Ieder z'n eigen :) waarom zo uit de hoogte?
Sorry dat ik uit de hoogte overkom, dat was niet de bedoeling en inderdaad: ieder zijn ding. Maar ik denk persoonlijk dat het zelf vers maken veel lekkerder is voor net zoveel moeite.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 14:04

vhal

ಠ_ಠ

@naitsoezn wie doet uit de hoogte :+

Ik zie echter zo’n typische “verNederlands” gerecht waarbij de smaak gericht is op de gemiddelde Nederlander. Daar is niks mis mee maar met een paar ingredienten maak je makkelijker een alternatief dan een simpel “pakje”.

Daarnaast snap ik niet geheel waarom ze er overal suiker en zout (al wordt dat laatste een stuk minder) inflikkeren... :/

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 31-07-2019 21:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:36:
[...]

Pannenkoeken zijn bloem, melk en eieren........en je vergeet 1/3 van het recept? _/-\o_
Je vergeet nog een snufje zout. ;)

Hadden laatst een pak kant en klaar meel meergranen pannenkoeken van iemand gekregen. Nou dat was geen succes. Een partij zout dat die dingen waren. Gewoon echt niet lekker.

Hier eten wij overigens zelden pakjes. Zijn op zich prima te eten, maar over algemeen heel erg zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bvk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:28:
Sorry dat ik uit de hoogte overkom, dat was niet de bedoeling en inderdaad: ieder zijn ding. Maar ik denk persoonlijk dat het zelf vers maken veel lekkerder is voor net zoveel moeite.
Je weet dat E-nummers gewoon normale ingrediënten zijn he, alleen korter gecodeerd. Je weet dat het over een 'pakje' gaat dus erg bijzonder dat je het opvallend vind dat er generieke ingrediënten in zitten die op de massa zijn samengesteld. En wat andere recepten betreft: Been there, done that. Lekker, maar anders.

Maar goed, wilde geen flame war starten, was gewoon een beetje doods in dit topic. En ik deelde m'n eigen ervaring van een lekker recept. Sorry for trying, en jammer van dit soort reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 31-07-2019 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

naitsoezn schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:35:
[...]

Je weet dat E-nummers gewoon normale ingrediënten zijn he, alleen korter gecodeerd. Je weet dat het over een 'pakje' gaat dus erg bijzonder dat je het opvallend vind dat er generieke ingrediënten in zitten die op de massa zijn samengesteld. En wat andere recepten betreft: Been there, done that. Lekker, maar anders.

Maar goed, wilde geen flame war starten, was gewoon een beetje doods in dit topic. En ik deelde m'n eigen ervaring van een lekker recept. Sorry for trying, en jammer van dit soort reacties.
Kijk, als jij het lekker vind moet je het gewoon lekker doen en je niks van ons aantrekken! Maar je weet als geen ander dat de meeste hier pakjes verafschuwen en je dit soort reacties als die van mij mag verwachten ;)

Maar ik heb mijn roti zoals ik vaak maak maar eens neergepend, probeer maar eens:
Recept Roti Kip:

Ingredienten:

4 eetlepels Ghee of olie
350 gr kipdij (4 stuks)
1 grote of 2 kleine uien
3 tenen knoflook
2 tomaten
1 eetlepel tomatenpuree
1 á 2 Mme Jeanette pepers
1 eetlepel Garam Masala
3 deciliter kippenbouillon of fond

2 ons boontjes of kouseband
4 ons aardappel
2 eieren
2 roti vellen

Bereiding:

Verhit de Ghee in een braadpan en smoor de gesnipperde ui langzaam gaar. Voeg de gehakte pepers, knoflook en de garam masala toe en bak even mee. Zet het vuur wat hoger en doe de stukken kipdij erbij, bak tot ze lekker beginnen te kleuren. Tomatenpuree toevoegen en even laten ontzuren. Als het mengsel goed gegaard is kan de bouillon erbij en het vuur lager.

Laat lekker pruttelen tot de kip uit elkaar begint te vallen. Kook ondertussen de eieren 8 minuten en de boontjes en aardappelen half gaar. Voeg de aardappeleln en boontjes toe aan de kip en laat het geheel verder garen tot het juiste punt.

Serveer met de roti vellen en eieren apart, zoetzure komkommer, piccalilly en sambal naar smaak.
En die vellen (pannenkoeken) haal je uiteraard bij voorkeur vers bij de toko als je er eentje in de buurt hebt.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:06:

[...]

Pakjes zijn vaak duurder en er zit meuk in die je niet in zelfgemaakt eten doet. Aan de andere kant, als mensen het lekker vinden vind ik alles prima. Het is niet mijn smaak, maar over smaak valt te twisten :). Ik ben de laatste om iemand zijn plezier (zeker een guilty pleasure) te ontnemen of te bekritiseren. Maar nee maub eens deze overwegingen mee :).

Qua inhoudelijke mening over het gerecht:
Sowieso zorgt het vet van de dij ervoor dat het vlees een stuk malser blijft.
INGREDIËNTEN
Ingrediënten rotipannenkoeken: TARWEBLOEM, water, raapzaadolie, stabilisator (E422, E412, E466), rijsmiddel (E500ii, E450i), zout, voedingszuur E296, emulgator E471, dextrose, conserveermiddel (E282, E202).
Ingrediënten sausmix: Tomatenpoeder* 43%, maïszetmeel, kerrie, zout, aroma, ui* 4,5%, knoflookpoeder* 2,7%, gistextract, suiker, palmolie, prei* 0,8%.
Ingrediënten marinademix: Maltodextrine, kerrie, zout, knoflook* 8,1%, uipoeder* 5,3%, aroma, palmolie.
* op duurzame wijze geteeld.
Ik heb even grofweg aangestreept wat niet in mijn zelfmaakroti zit (knoflook, ui en tomaat gaan er uiteraard gewoon in), als ik alles zelf zou maken. Hierbij tekent ik wel op dat ik de rotiplaat inkoop, de rest maak ik wel zelf. En qua zout gaat er een buts minder in.

Er is niets mis met E-nummers. Alleen heb ik wel graag logische ingredienten ipv allemaal productverbeteraars of kostendrukkers in mijn hap.
Dat probeert @bvk ook uit te leggen, en ik vind hem eerlijk gezegd daarin niet uit de hoogte doen.

Het recept van BVK lijkt ook sterk op wat ik maak, behalve dat ik geen boontjes gebruik. Kousenband is hier in den haag goed verkrijgbaar. Ook bak ik de eieren nadat ze gekookt zijn nog even af in wat olie met daarin garam massala. Dan krijgen ze zo'n cool korstje. De kipdijen heb ik voor de smaak het liefst met bot en al.
Rotiplaat is altijd de gevulde van de markt of amazing oriental, niet die van de AH.

De amazing heeft deze dingen: https://www.orientalwebsh...me-roti-vellen-plain-320g en deze : https://www.orientalwebshop.nl/sanjai-s-roti-340g . Die 2e moet je hebben, die 1e is volgens mij voor heel andere bereidingen bedoeld :).

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 31-07-2019 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik mis de vulling in de roti... :/

Normaliter is de roti zelf maken nogal bewerkelijk. Vanwege het feit dat er binnenin de roti meestal iets van een kruimige/korrelige vulling zit. Eigenlijk twee platte koeken op elkaar, met daartussen enigszins ruimte waarin meestal iets van aardappelachtig of kikkererwten vulling zit (gekruid).
Dat zijn de lekkerste!

Anders kun je net zo goed hartige pannenkoeken bakken... ;)

E 422 = glycerol
https://www.voedingswaardetabel.nl/e-nummers/200/E422/
E 412 = guargom
E 466 = een soort houtvezel/cellulose
http://www.food-info.net/nl/e/e466.htm
E 296 = appelzuur
http://www.food-info.net/nl/e/e296.htm
E 471 = nepvet
http://www.food-info.net/nl/e/e471.htm
E 282 = calciumzout
http://www.food-info.net/nl/e/e282.htm
E 202 = kaliumsorbaat
http://www.food-info.net/nl/e/e202.htm

E 450; lekker wat extra fosfaten.
http://www.food-info.net/nl/e/e450.htm
E 500 (bakpoeder)
http://www.food-info.net/nl/e/e500.htm

Op enkele toevoeging na, is het gewoon van de zotte dat er zoveel 'knutsel' chemicaliën worden toegevoegd. :(

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 01-08-2019 00:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja die 2e is gevuld:, daar zitten inderdaad gele erwten tussen 2 pannenkoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:27:
Ja die 2e is gevuld:, daar zitten inderdaad gele erwten tussen 2 pannenkoeken.
Ik heb altijd deze: https://kriesroti.nl/ en die wijken weinig af van de eerder genoemde. Maar dit zijn de lekkerste inderdaad, het supermarkt of ander spul lijkt eerder op een tortilla of zo.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:55:
[...]

Ik heb altijd deze: https://kriesroti.nl/ en die wijken weinig af van de eerder genoemde. Maar dit zijn de lekkerste inderdaad, het supermarkt of ander spul lijkt eerder op een tortilla of zo.
Dat en die singaporese vind ik erg vet worden, ik krijg ze gewoon niet goed gebakken in een non-tefalpan (ik heb geen tefal) zonder serieuze hoeveelheden olie. Die gevulde roti's daarentegen gaan prima.

Ik ga over 2 maanden voor een groep medejagers een dinertje organiseren. Vorig jaar heb ik dat gedaan met een vriendje van me en we hebben de hele avond in de keuken gestaan... het was supermooi maar niet efficiënt. We zijn om 1500 begonnen met 2 man aan de mise en place, maar hadden 5 gangen:

- Een simpel soepje vooraf (stelde weinig voor qua werk)
- Knolselderij uit de oven (ottolenghi)
- Everzwijn-spare ribs (nader te noemen: varken) met kervel-mosterddressing
- Konijn met pruimen en chocolade (van Ghislaine Arabian)
- Eendenborst met steranijs en sinaasappel (ottolenghi)
- Aardappelmousseline (boer)
- Iets met reerug of reebout
- Ananas met gevuld met kruiden van de bbq (boer)

En volgens mij vergeet ik dan her en der nog wat.

Qua awesomeness:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/px1vmSAc3moF1Uq40bz703B9/medium.jpg
Dat is een plank van 45cm ;).

Alleen... ik heb de hele avond niet meegekregen met mijn medekok omdat we continu hebben staan beuken.

Dit jaar wilde ik dus meer efficiente mise en place doen en meer van de avond meepakken. Ook wilde ik een interactief element doen zodat ik zelf wat meer op mijn kont kan gaan zitten. De hoeveelheid eten was vorig jaar overkill (mensen kwamen zelf ook nog met die ochtend geschoten eenden aan...) maar dat is niet erg. Budget boeit niemand heel veel, maar laten we zeggen 65E inkoop, maar als het 100E wordt is het ook niet erg.

Daarom wil ik het dit jaar wat beter doen en dus de volgende specs:
  • Budget max 100E inc drank.
  • Hanos/makro/sligro is prima.
  • 10-12 man
  • Ik heb genoeg helpers
  • BBQ, 10 anova's, pizzaoven, kamado's, alles kan geregeld worden. Ik heb geen vloeibare stikstof of pacojet.. nog niet ;)
  • Omdat we elkaar kennen van de opleiding tot jager: wild is lekker ;) . Het zelf schieten is tricky, we doen dit eind september en dan is zowel haas als fazant nog niet geopend. Ook loop je het risico dat je een ochtend het veld in gaat en met lege handen terugkeert, daarom de Hanos. Ik wil graag 1 gang per diersoort. Het is aanlokkelijk om varkensspareribs te maken, varkenswang, varkensworst en een varkensbacon bij het ijs... maar niet genoeg uitdaging
  • Ik wil veel vantevoren preppen en vacuumeren, of anderzins fixen dat ik ook gewoon wat tijd aan tafel door kan brengen.
  • Mensen willen graag zelf iets doen. Een doe element met pizza of 's middags croquetten draaien voldoet. Het hoeft niet heel spannend of cool te zijn, maar mooi werk is gewoon leuk
  • Iedereen lust in principe alles. Goed, testes, tripe en ogen gaan we niet doen. Tong, lever en dergelijke gaan prima. Vega's hebben we gek genoeg niet :z
Daarom dus op zoek naar wat leuke suggesties. Een aantal mensen in de groep wil heel graag croquetten maken met mij, en ik vind dat prima. Dat is leuk en interactief, en ik maak regelmatig croquetten van gans of fazant. Haas of varken durf ik ook wel. Eigenlijk kun je van alles croquetten maken.
Alleen, croquetten zijn bij mij thuis een meerdaagse exercitie. Bouillon trekken is dag 1, een salpicon maken is dag 2 en dag 3 rol je. Slachten, bouillon en salpicon en rollen in 1 dag lijkt me best tricky. Je krijgt gewoon niet de tijd voor een goede bouillon of goed opstijven.
Een tof alternatief is mijn uuni meenemen en een pizza met wild maken. Heeft iemand een coole suggestie?

Ik wilde sowieso de volgende dingen inplannen:
  • Aperitief: Koudgerookte zalm en warmgerookte ganzenborst. Een van ons heeft een mooie rookoven en vindt het veel te mooi om zoiets zelf te maken. Met name de zalm is echt compleet leip
  • Soepje: ntb
  • Amuse: Ik kan zelf bitterballen maken, of die dag zelf met de liefhebbers. Alternatief is zelfbouw ganzenworst, ganzen zijn redelijk continu te sourcen. Of een mini-pizza met wild . Mensen zelf deeg laten stretchen en beleggen. Alleen wat gaat goed? Konijn met pruimen is mooi maar vorig jaar al gedaan. Idem voor de eend met sinaasappel. Eend met olijf, of fazant met bosbes met topinambour... dat zou wel kunnen. Pizza met silverui, geitenkaas, zuring en paling is daadwerkelijk echt heel lekker, dus ik durf best wel van de italiaanse school af te wijken (niet vertellen aan de mensen in het pizzatopic aub O-) ), zolang er geen ananas op zit vind ik het prima. Of gewoon heel ordinair een pate.
  • Voor: De spare-ribs van vorig jaar. Mensen vinden die dingen tof, en het ziet er ook wel heul vet uit. Zelfs jasje-dasje voel je de Fred Flintstone in je wakker worden.
  • Hoofd: Als ik geen spare-ribs doe denk ik aan varkenswang-rillete. Simpel en supermooi, goed vtv te bereiden .Alternatief is wellicht een rendang van ganzenborst, of de smient met jonge raapjes, pistache en een jus van moersspirea van Jonnnie B,of boerenduif met creme van geitenkaas en ganzenlever, hartje,levertje en koolrabisap (wederom Jonnie) . Voor erbij regel ik wel wat mooie groenten, een mousseline en een knolselderij. Dat is allemaal heel flexibel en goed te doen. Knolselderij is oven, fire and forget en mousseline is heel goed warm te houden in een sous-vide bak.
  • Na: ik heb oprecht nog geen idee.
Ik vind tong en hart ondergewaardeerd spiervlees. Wellicht dat ik hier nog iets mee wil.

Heeft iemand nog coole suggesties? Als ik niets vind ga ik in ottolenghi/boer/stephane reynaud's boekeen zoeken en vind ik wel wat.

Inshallah kan ik voor die tijd nog naar Frankrijk, en ondanks dat het daar legaal is weiger ik om grutto's, patrijzen, talingen of snippen te oogsten danwel te serveren. Die zijn echt off limits.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 01-08-2019 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Boudewijn zonder de diepte in te gaan (ik ben op vakantie met alleen een telefoon die het zoekt wat lastig):
Probeer wat dingen te lenen van restaurants die thuis menu's leveren rond kerst. Dat is het ultieme ontkoppeld koken, want dat wil je denk ik zoveel mogelijk, of voorbereid of ter plekke direct. Alles weer tussen in houdt je immers in de keuken. Of maak er een kook workshop van ... Dan staat iedereen gezellig in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 01:26:
[...]
Dat en die singaporese vind ik erg vet worden, ik krijg ze gewoon niet goed gebakken in een non-tefalpan (ik heb geen tefal) zonder serieuze hoeveelheden olie. Die gevulde roti's daarentegen gaan prima.
offtopic:
Kan je niet één anti-aanbak pan toevoegen aan het assortiment? Ik ben er ook geen fan van (tov RVS met koper sandwich) maar soms ideaal. Helpt ook met het maken van een omelet - dat kon ik opeens zonder extreme hoeveelheid boter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik een roti wil opwarmen, dan doe ik dat, of in m'n aloude Hackman Tool pan. Die kan ik inmiddels gewoon droog (zonder toegevoegd vet) gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4867/45482882045_03e8f034be_c.jpg
Pan goed warm laten worden, gas uit, roti erin, afdekken (deksel of stuk alufolie) en gewoon laten staan. Er accumuleert zoveel warmte in die gietijzeren pan, die warmt dan langzaam de roti op.
Ook handig; als een soort roti warmhoudplaat. 8)

Of ik leg de roti onder de grill in de heteluchtoven. 1-2 minuten aan iedere kant; klaar!
Dan wordt de roti uiteraard wat krokanter aan de buitenzijde. Wil je 'm zacht houden; inpakken in alufolie en in de (warme) oven leggen. Gewoon langzaam laten opwarmen; wordt 'ie warm en blijft 'ie zacht/soepel.

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 01-08-2019 10:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:09
Wat het bij mij altijd goed doet is een pate en croute. Moet je wel van te voren maken, maar werkt echt ideaal met wild e.d.
De laatste keer maakte ik hem met duif en kwartel en kippenlevertjes, maar eigenlijk kun je er vanalles aan vlees (en groente/fruit) instoppen. Met een lekkere saus echt een pareltje op tafel als je hem aansnijdt.

Voor de rest klinken je ideeen gewoon goed :D moeilijk kiezen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja en het fijne is dat je iets tofs op tafel zet waar je gewoon 0 tijd in hoeft te stoppen op de dag zelf. Dat is heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:02:
Als ik een roti wil opwarmen, dan doe ik dat, of in m'n aloude Hackman Tool pan. Die kan ik inmiddels gewoon droog (zonder toegevoegd vet) gebruiken.
[Afbeelding]
Pan goed warm laten worden, gas uit, roti erin, afdekken (deksel of stuk alufolie) en gewoon laten staan. Er accumuleert zoveel warmte in die gietijzeren pan, die warmt dan langzaam de roti op.
Ook handig; als een soort roti warmhoudplaat. 8)

Of ik leg de roti onder de grill in de heteluchtoven. 1-2 minuten aan iedere kant; klaar!
Dan wordt de roti uiteraard wat krokanter aan de buitenzijde. Wil je 'm zacht houden; inpakken in alufolie en in de (warme) oven leggen. Gewoon langzaam laten opwarmen; wordt 'ie warm en blijft 'ie zacht/soepel.
Ik pak dan inderdaad ook de pan, maar dan een 30 cm DeBuyer, anders past het niet ;)

Meteen ook weer trek gekregen in Roti, dus net maar even langs de toko geweest. Nieuwe pot Ghee, een bundeltje kouseband, wat Mme Jeanette en de eerder genoemde pannenkoeken van Kries:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iAXPCZZh.jpg

Kakelvers (vandaag gemaakt) en maar 1 E nummertje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hHR1Wvnh.jpg

Aan de andere kant ben je zo natuurlijk wel een hoop meer geld kwijt dan met een Knorr pakket....

@Boudewijn

Je hebt zelf al aardig wat ideeën geopperd, ik zou niet direct nog iets leuks weten. Maar met hoeveel man kan je tegelijk in je keuken werken?

De groep zelf (wild) pizza's laten maken klinkt wel goed, als ze er tenminste geen zooitje van maken en je hele oven onder het pizzadeeg en saus komt te zitten :P

Soep moet je nog invullen. Waarom niet van te voren dan een wildbouillon trekken voor de kroketten en er tevens een leuke soep van maken. Een lekkere Lady Curson op wildbasis dus bijvoorbeeld.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ANdrode schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

offtopic:
Kan je niet één anti-aanbak pan toevoegen aan het assortiment? Ik ben er ook geen fan van (tov RVS met koper sandwich) maar soms ideaal. Helpt ook met het maken van een omelet - dat kon ik opeens zonder extreme hoeveelheid boter :+
Ja dat zou kunnen ,maar ik gooi de roti altijd even een paar minuten in een oven op 100C. werkt prima ;).
Die dunne dingen daarentegen zijn te rauw en kleven vast aan het rooster.
s0ulmaster schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:00:
[...]

Wat het bij mij altijd goed doet is een pate en croute. Moet je wel van te voren maken, maar werkt echt ideaal met wild e.d.
De laatste keer maakte ik hem met duif en kwartel en kippenlevertjes, maar eigenlijk kun je er vanalles aan vlees (en groente/fruit) instoppen. Met een lekkere saus echt een pareltje op tafel als je hem aansnijdt.

Voor de rest klinken je ideeen gewoon goed :D moeilijk kiezen.
Yup. Sowieso is pate fijn omdat eigenlijk alles qua vlees er wel in kan (net als croquetten O-) ).
bvk schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:09:

Kakelvers (vandaag gemaakt) en maar 1 E nummertje:

[Afbeelding]

Aan de andere kant ben je zo natuurlijk wel een hoop meer geld kwijt dan met een Knorr pakket....
Ben je dat echt? Bij de knorrpakket moet je ook groenten en kip toevoegen. Enige wat duurder is is de rotiplaat, maar dat knorrpakje kost ook 3.05 euro bij de AH... Heel duur zout :+.

Nog los van het feit dat ik persoonlijk zelfbouw lekkerder vind.
@Boudewijn

Je hebt zelf al aardig wat ideeën geopperd, ik zou niet direct nog iets leuks weten. Maar met hoeveel man kan je tegelijk in je keuken werken?
Het is niet bij mij. Ik weet dat dus niet.
De groep zelf (wild) pizza's laten maken klinkt wel goed, als ze er tenminste geen zooitje van maken en je hele oven onder het pizzadeeg en saus komt te zitten :P
Ja dat is een risico, ik blijf er wel bij staan. Bepaalde mensen die echt falen kan ik vast wel even corrigeren :> .
Soep moet je nog invullen. Waarom niet van te voren dan een wildbouillon trekken voor de kroketten en er tevens een leuke soep van maken. Een lekkere Lady Curson op wildbasis dus bijvoorbeeld.
Das wel een goeie tip, dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:15:
Ik heb m'n guilty please gevonden op het gebied van koken: De Roti van Knorr Wereldgerechten :P Sinds 'ooit' ben ik meer en meer zelf gaan koken (eerst met Hellofresh, daarna ook gewoon andere recepten erbij pakken), steeds minder 'pakjes' gebruiken. Tot het moment dat je in het schap van de supermarkt kijkt bij de pakjes en erachter komt dat je al zo lang geen 'pakjes' meer hebt gekookt dat je niet eens meer herkend hoe ze eruit zien :+ . En ook al diverse roti-recepten geprobeerd, sommigen beter gelukt dan anderen. Maar nadat ik laatst weer eens de Roti van Knorr probeerde, moet ik toegeven: Die vind ik gewoon errug lekker :9 . Ik weet dat het niet in de buurt komt van de 'echte' roti (goede vriend van me heeft zelfs z'n eigen Surinaamse toko gehad met roti's als belangrijkste gerechten), en m'n eigen 'kooksels' kan ik ook niet echt als 'falen' aanmerken: Vaak waren ze echt wel lekker. Maar dat pakje van Knorr ga ik voorlopig niet kunnen laten liggen O-) :9
Dat heb ik met de risotto van die wereldgerechten. Risotto maak ik ook vaak genoeg "zonder zakjes" zoals hier graag gezien wordt en die vind ik ook heerlijk, maar die uit het pakje bevalt me ook erg prima. Sterker nog, nu ik erover typ krijg ik er zin in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

toolkist schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:43:
[...]

Dat heb ik met de risotto van die wereldgerechten. Risotto maak ik ook vaak genoeg "zonder zakjes" zoals hier graag gezien wordt en die vind ik ook heerlijk, maar die uit het pakje bevalt me ook erg prima. Sterker nog, nu ik erover typ krijg ik er zin in :9
Uit oprechte nieuwsgierigheid, wat moet ik me hier bij voorstellen? Hoe kun je überhaupt risotto met een zakje maken?

Ik bedoel, je fruit een sjalotje in wat olie, bakt de risotto rijst even mee, je doet er wat wijn bij wat je laat verdampen en daarna met kleine beetjes de bouillon erbij tot je op de juiste gaarheid komt. Dat laatste is wel iets wat je even moet oefenen om een echt goede smeuïge risotto te krijgen.

Maar wat doet dit "pakje" anders dan bovenstaande?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:36
bvk schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 00:57:
[...]
Maar wat doet dit "pakje" anders dan bovenstaande?
Daar staat dan op: zelf toevoegen ... ui, wijn, bouillion :+.
Misschien met wat van die gedroogde paddestoel snippers ter waarde van 10 cent ofzo.

Overigens nog tips voor iets door of over of bij de risotto, wat meer variatie kan nooit kwaad ?

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 02-08-2019 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

gekkie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 01:00:

Overigens nog tips voor iets door of over of bij de risotto, wat meer variatie kan nooit kwaad ?
Lastige vraag.... Een goede risotto met wat truffel, basilicum en parmezaan is al praktisch "volmaakt", ik durf daar amper mee te variëren omdat ik alleen maar bang ben voor teleurstellingen.... ;)

Maar aan de andere kant is het maar gewoon gekookte rijst en kun je er veel meer mee. Denk aan Paella varianten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

gekkie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 01:00:
[...]

Daar staat dan op: zelf toevoegen ... ui, wijn, bouillion :+.
Misschien met wat van die gedroogde paddestoel snippers ter waarde van 10 cent ofzo.

Eén van de risotto's uit Basics to Brilliance bevalt me erg goed: Doperwtjes muntrisotto met krokante chorizo.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een andere variant is met asperges en geglaceerde pancetta:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

:9

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 02-08-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
naitsoezn schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:04:
[...]
Eén van de risotto's uit Basics to Brilliance bevalt me erg goed: Doperwtjes muntrisotto met krokante chorizo.
[...]
Een andere variant is met asperges en geglaceerde pancetta.
Hmm ga ik eens proberen .. maar uhmm:
groene asperges, bijgesneden, geschaafd en geblancheerd
Geschaafd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

gekkie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Hmm ga ik eens proberen .. maar uhmm:

[...]

Geschaafd ?
In de lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm geen idee of dat gaat werken met m'n poor man's mandoline (kaasschaaf :p), maar eerst kopje eraf en de rest schaven zou misschien wel kunnen lukken. En anders gewoon maar heel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Moet wel lukken, doe ik ook altijd :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Naar mijn idee is de gebruikte bouillon zowat het allerbelangrijkste component van je risotto!

Uiteraard de juiste rijstkorrel (die zich goed volzuigt en zorg voor een crèmige textuur dankzij loslatend zetmeel). Maar het blijft een vrij neutrale grassoort die pas smaak krijgt door wat je er mee doet.

Bouillon voor dit soort gerechten maak ik altijd zelf.
Soms met kip, soms alleen van groenten, soms met een runderbot met flink wat merg erin.
Maar de allerbeste bouillon voor een supersmeuïge risotto is naar mijn idee een zalmbouillon!

En die is gewoon goedkoop, makkelijk en redelijk snel (sneller dan ander dierlijk materiaal) te maken Op de markt heeft de viskraam vrijwel altijd zalmkoppen en -graten. Voor een paar euro heb je een aantal kilo's materiaal.
Je gebruikelijke groentengarnituur (wortel, ui, prei, bleekselder, knoflook, verse tuinkruiden). ff aanzetten in een grote pan, dan het gratenafval erbij, water erbij en gewoon geduld hebben.
Na afloop door een fijne zeef (zodat je geen graten meekrijgt) en voilà een zeer smaakvolle en geurige bouillon voor je risotto!

Juist zo'n vette vis en de graten leveren een fraaie gelatineuze bouillon op; die uitstekend geschikt is om een zalvende risotto te maken.
Past uitstekend bij eender welke gekookte/gebakken/gegrilde vissoort.

We kennen allemaal wel dat je er op het laatst nog wat geraspte parmezaan in doet. Maar gebruik b.v. eens geraspte schapenkaas. En daarbij nog een flinke klodder mascarpone om het af te maken.
Gewoonweg goddelijk! :9

Wil je meer extreem; maak dan de bouillon van wild/gevogelte snijdsel/botten. Maar dan wordt de smaak van het geheel uiteraard totaal anders. Veel 'heftiger'.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 02-08-2019 11:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:58

Garyu

WW

Risotto houd ik juist altijd simpel met niet teveel ingrediënten. Gewoon een saffraan risotto bijvoorbeeld kan mij goed bekoren.

Als je wat variatie zoekt: Met eekhoorntjesbrood of cantharellen, of met rode biet, of gorgonzola en walnoten zijn de alternatievere varianten die ik in Italië in een risotto restaurant in Milaan heb gegeten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[update op het bouillon/risotto verhaal]

Vanochtend op de markt 4 grote verse makrelen gehaald (die gaan gebakken worden).
En een paar kilo zalmgraat/-kop.
Voor 1,6kg verse makreel en ruim 2 kilo aan zalm afsnijdsel was ik in totaal 11 euro kwijt!
Wie zegt dat lekker en gezond duur zou moeten zijn? 8)

Inmiddels staan de graten/koppen met groenten snijdsel en kruiden zachtjes te garen.
Vanavond de makrelen bakken, de risotto maken (op basis van de zalmbouillon) en nog wat salade erbij.

Smullen maar. :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:18:
[update op het bouillon/risotto verhaal]

Vanochtend op de markt 4 grote verse makrelen gehaald (die gaan gebakken worden).
En een paar kilo zalmgraat/-kop.
Voor 1,6kg verse makreel en ruim 2 kilo aan zalm afsnijdsel was ik in totaal 11 euro kwijt!
Wie zegt dat lekker en gezond duur zou moeten zijn? 8)

Inmiddels staan de graten/koppen met groenten snijdsel en kruiden zachtjes te garen.
Vanavond de makrelen bakken, de risotto maken (op basis van de zalmbouillon) en nog wat salade erbij.

Smullen maar. :9
Goeie deal, welke markt?

Risotto is zo lekker maar past even niet in mijn dieet helaas. Merk dat ik vooral koolhydraten eruit heb gesloopt, zoals rijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn De viskraam op lokale zaterdagmarkt, hier in Lelystad.
(Bram van Diermen heet die visboer)

Wat betreft koolhydraten; je moet ook niet iedere dag een bord vol risotto eten...
Ach, het is weer gecompenseerd met de vette vis (makreel en zalmbouillon) :)

Maar als ik dit zo lees: Boudewijn in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
is het nou ook niet bepaald 'supergezond' & 'verstandig' allemaal... O-) :+

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 03-08-2019 16:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:12
Boudewijn schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 01:26:
Heeft iemand nog coole suggesties?
Kastanje puree ? Of mss kastanje kroketten?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:01:

Maar als ik dit zo lees: Boudewijn in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
is het nou ook niet bepaald 'supergezond' & 'verstandig' allemaal... O-) :+
Touche. Ik moet ook niet zo zeiken, maar ik merk dat wat letten op de koolhydraten geen kwaad kan bij mij. Dooie dieren bevatten weinig carbs he ;).

* Boudewijn rent en trekt een paar pilsjes open ter compensatie.
mekkieboek schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:20:
[...]

Kastanje puree ? Of mss kastanje kroketten?
Nice, dat is wel een goed idee.

Ik zat ook te denken om wat van die regenboogwortelen met honing en korianderzaad uit de oven te trekken. Kan ook sterk vantevoren, wellicht ga ik zelfs even kijken hoe het is om ze eerst even in de oven te doen voor de kleur/grill en daarna te vacuumeren. Kan ik ze ad hoc ook gewoon uit een sous-vide bad trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach ja, kastanjes... heerlijk. :9
Bevatten 'slechts' 35%(!) koolhydraten!
https://www.dieetplaneet.nl/nieuwsgroep/blog/kastanjes

Ahum... ;)