Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizard91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2023
Heb over de jaren al heel wat mosselen naar binnengewerkt en gelukkig kan je er weinig aan verpesten.
Als je ooit eens in de buurt van Zeeland komt en het is het mosselseizoen misschien leuk om hier eens een kijkje te nemen :) https://www.mosseldorp.nl/

Recept:
Doe de mosselen in een mosselpan met wat water
Voeg aan de mosselpan een laurierblad, uienringen, wortel, prei, bleekselderij en peper toe
Doe het dekstel op de pan en zet het vuur aan
Zodra het vocht kookt gooi de de pan om, zodat de gekookte mosselen bovenaan komen en de dichte mosselen onderaan
Breng het vocht nog een keer aan de kook
en eet smakelijk!

Extra gratis tip: Als je nog mosselen overhebt na het eten, haal ze uit de schelp en zet ze in de koelkast. De andere dag gooi je ze in een pan met wat paprika en ui en flink wat boter en bak je ze heel zachtjes tot ze goud/bruin zijn. Heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Wizard91 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 01:23:
Heb over de jaren al heel wat mosselen naar binnengewerkt en gelukkig kan je er weinig aan verpesten.
Als je ooit eens in de buurt van Zeeland komt en het is het mosselseizoen misschien leuk om hier eens een kijkje te nemen :) https://www.mosseldorp.nl/
Of als je wat meer vanuit het zuiden komt: Yerseke. Daar komen zover ik weet zo goed als alle Nederlandse mosselen vandaan, en alle grote jongens (Triton, Prins & Dingemanse, Delta) zitten daar.

Daar kun je op een aantal plekken zo aan de mosselbanken je mosselen kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:43
Moest in het bbq topic...

[ Voor 94% gewijzigd door donleone83 op 07-09-2018 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Lekker mossels... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kan iemand mij helpen aan een simpel authentiek recept voor Surinaamse kip masala? Hetgeen ik tot dusver heb gezien van recepten varieert enorm van ingrediënten, maar ik zoek juist 'het' echte Surinaamse recept zover die bestaat. :)

We hebben een grote toko in de buurt, dus qua ingrediënten kan ik daar over het algemeen wel alles krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 02:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

darkdesign schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:05:
Kan iemand mij helpen aan een simpel authentiek recept voor Surinaamse kip masala? Hetgeen ik tot dusver heb gezien van recepten varieert enorm van ingrediënten, maar ik zoek juist 'het' echte Surinaamse recept zover die bestaat. :)

We hebben een grote toko in de buurt, dus qua ingrediënten kan ik daar over het algemeen wel alles krijgen.
Ik vraag me af of er wel een "authentiek en echt" recept bestaat, dat zal net zoveel per kok/keuken verschillen zoals vele andere gerechten. Net zomin als er een recept is voor dé Hollandse gehaktbal.

Wat ik zelf doe:

In een braadpan een gesnipperde ui smoren en als die begint te bruinen knoflook en een goed pittige peper (Adjuma, Habanero, Madam Jeanette) erbij. Daarna de masala erbij (ik vind die van Chan's erg lekker maar ook die van Euroma) en de smaken vrij laten komen.

Dan de kip erbij aanbraden, wat tomaten puree (ik doe er vaak ook verse blokjes tomaat bij) toevoegen en dan het geheel bijna onderzetten met kippen bouillon. En dan maar lekker laten pruttelen tot de kip gaar is en je een lekkere dikke saus hebt.

Bovenstaande maak ik als ik roti kip maak, waarbij er dan uiteraard ook nog een ei, boontjes en aardappelen plus natuurlijk de pannenkoek bij komen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:35:
Ik vraag me af of er wel een "authentiek en echt" recept bestaat, dat zal net zoveel per kok/keuken verschillen zoals vele andere gerechten. Net zomin als er een recept is voor dé Hollandse gehaktbal.
Klopt, had toevallig van de week les van een Indische onderwijzeres en zij gaf aan dat ze een groot deel van haar leven heel stipt was met koken (en absoluut geen concessies wilde doen in bereidingstechnieken etc.), alles moest volgens de regels die zij geleerd had in jaar jeugd in Indonesië. Na 40 jaar kwam ze weer in dat land op vakantie en toen bleek werkelijk iedereen anders te koken dan zoals het volgens haar traditioneel hoorde. Ze wist niet wat ze meemaakte, ze dacht echt traditioneel te koken en in die 40 jaar was het compleet veranderd.

Kortom: authentiek en echt is maar een tijdsopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:04:
[...]

Klopt, had toevallig van de week les van een Indische onderwijzeres en zij gaf aan dat ze een groot deel van haar leven heel stipt was met koken (en absoluut geen concessies wilde doen in bereidingstechnieken etc.), alles moest volgens de regels die zij geleerd had in jaar jeugd in Indonesië. Na 40 jaar kwam ze weer in dat land op vakantie en toen bleek werkelijk iedereen anders te koken dan zoals het volgens haar traditioneel hoorde. Ze wist niet wat ze meemaakte, ze dacht echt traditioneel te koken en in die 40 jaar was het compleet veranderd.

Kortom: authentiek en echt is maar een tijdsopname.
Helemaal waar natuurlijk, maar aan de andere kant heb je ook kookboeken die als "bijbel" gezien worden, zoals bijvoorbeeld het boek van Bep Vuyk inzake de Indonesische keuken. Of Ma Cuisine voor de Franse.

Als je vanuit die boeken een bepaalde keuken leert koken en dat ook de standaard is kun je hooguit afwijkingen op de receptuur krijgen maar zou de basis wel hetzelfde moeten blijven. Maar wel met vele variaties....

Vraag voor de grap eens aan die onderwijzeres hoe ze de Rendang maakt. Eerst het vlees bakken en dan de rest erbij of eerst de "saus" maken en dan pas het vlees erbij?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Speaking of which, nooit boontjes bij de roti. Uiteraard altijd kousenband.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@bvk ik heb geen lee meer van haar, maar moet haar nog mailen voor een opdracht, ik vraag het na.

Bep Vuyk haar recept voor spekkoek heb ik wel verbeterd :p
Maar ik ben ook een eigenwijs mannetje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2018 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

naitsoezn schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:13:
Heb vandaag Basics to Brilliance als verlaat verjaardagscadeau (PostNL-issues, don't ask :') ) gekregen. Ziet er leuk uit, ik ben benieuwd :)
Van het weekend een eerste recept uit dit boek gemaakt: citroen-aspergerisotto met pancetta geglaceerd met ahornsiroop honing. De risotto was gewoon een vrij standaard basis-risotto:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het citroen-asperge deel ging gedeeltelijk parallel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vond vooral de bestreken pancetta een verrassend lekkere combinatie met de frisse citroenrasp. Erg smakelijk :9

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:52:

Bep Vuyk haar recept voor spekkoek heb ik wel verbeterd :p
Maar ik ben ook een eigenwijs mannetje.
Zaterdag gelunched bij Ron's Gastrobar Indonesia. Waanzinnig lekkere Sate Kambing gegeten (maar de oude chef kok van Spandershoeve werkt daar nu dus dat klopt wel). De rest was goed maar niet echt super, behalve de spekkoek, die was dan weer echt helemaal zoals ik 'm wil, ietsje klef en vol van smaak.

Mijn vriendin was ook erg onder de indruk en ik kook, en zij bakt. Zij dus inderdaad met het recept van Beb op de telefoon met mij de hond uitlaten en ze kwam er niet uit, de eerste stappen met het splitsen van de eieren ok, maar dan na het kloppen de bloem erdoor etc (uiteindelijk is het een cake die je nogal op een moeilijke manier maakt) voelt niet logisch. Op youtube had ze een andere volgorde gevonden die logischer lijkt (de bloem en boter komen dan eerder aan bod). Ons idee is nu om de ingredienten en hoeveelheden van Beb aan te houden met de werkwijze van dat YT filmpje. Ook de temperaturen die Bep noemt komen vreemd op ons over (Beb noemt óf de grill op de hoogste stand óf bovenwarmte 125C)
Door het lekkere weer is het er gisteren niet van gekomen en zijn we met de hond naar het strand gegaan.

Dus nu ben ik wel benieuwd wat jij hebt getweakt aan het recept van Beb Vuyk? Dan kunnen we dat meenemen. Ik ben bang dat met de grill methode de spekkoek alsnog droog wordt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
naitsoezn schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:56:
[...]

Van het weekend een eerste recept uit dit boek gemaakt: citroen-aspergerisotto met pancetta geglaceerd met ahornsiroop honing. De risotto was gewoon een vrij standaard basis-risotto:

***members only***

***members only***

Vond vooral de bestreken pancetta een verrassend lekkere combinatie met de frisse citroenrasp. Erg smakelijk :9
Die ga ik onthouden! Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:20:
Dus nu ben ik wel benieuwd wat jij hebt getweakt aan het recept van Beb Vuyk? Dan kunnen we dat meenemen. Ik ben bang dat met de grill methode de spekkoek alsnog droog wordt.
Ik moet even zien waar al mijn aantekeningen van de spekkoek zijn, ik heb het op mijn to-do lijstje staan, ik heb ze in de zomer niet gemaakt en wel de keuken veranderd en nu moet ik even zien waar alles gebleven is (mijn vrouw heeft opgeruimd).

Dit weekeinde ook al gebakken, kon eerst de bakspullen niet meer vinden, die waren op zolder neergezet :X

De grill gebruik ik trouwens niet voor de hele koek, alleen voor de eerste paar lagen, daarna ga ik redelijk snel over op onder- en bovenwarmte omdat ik anders een deel van de spekkoek niet gaar krijg (maar dat kan ook aan mijn oven liggen).

Ik heb voor het juiste recept met mijn oven wel 40 spekkoeken (30 cm doorsnede) gemaakt voordat ik het goed had, dus ik hoop dat ik wel mijn aantekeningen vind binnenkort (de overbuurman vroeg ook al om een spekkoek van mij). Ik heb wel inmiddels mijn kruidnagels en dergelijke gevonden, die kilobakken had mijn vrouw ook "verstopt". Het probleem van mij is dat ik goed functioneer zolang alles op zijn plek blijft staan, maar mijn vrouw wil elke 3 maand alles een andere plek geven en dan is het afzien, vooral als je in de keuken staat en bijvoorbeeld een bepaalde soort suiker nodig hebt en je weet dat je die hebt, maar je ziet hem nergens. En meestal staat hij dan recht voor mijn neus (maar de week ervoor stond hij achterin op de plank en daar kijk ik dan).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:55:
Speaking of which, nooit boontjes bij de roti. Uiteraard altijd kousenband.
Kouseband heeft uiteraard de voorkeur, maar als ik in de groentela nog sperzieboontjes of haricot verts heb liggen gebruik ik die ook mooi hoor. Zoveel verschil in smaak zit er niet tussen (of proef je toch niet meer naast al die andere smaken) en hoef ik het niet weg te gooien.

Maar als ik sowieso boodschappen voor Roti moet doen zoals de vellen pak ik natuurlijk bij de toko ook gelijk kouseband mee.

@Verwijderd Ik zou als ik jou was mijn vrouw toch eens ernstig aanspreken als ze constant mijn kookspullen zou verplaatsen..... :P

Het spekkoek recept van Beb heb ik net ook even opgezocht in het boek en ziet er goed te doen uit. Maar ik ben ook benieuwd naar jouw aanpassingen als je die gevonden hebt.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de Italiaanse liefhebbers hier een leuke youtube tip:

YouTube: Buon-A-Petitti

Een oud oma'tje dat aan het koken is en haar zoon/kleinzoon ofzo filmt alles. Heerlijk om naar te kijken, je ziet wel het verschil met Nederland, ik heb geen idee voor wie ze allemaal kookt, maar je kan de hele straat mee laten eten met die hoeveelheden.

Gaat ze pizza maken en maakt ze gewoon 10 kilo deeg en dat soort grappen. Echt leuk om dat te bekijken en er komt geregeld nieuw materiaal van haar uit momenteel. Als je denkt: wat lult die hobbykok nou, bekijk dan eens haar voorraad tomatensaus, ze maakt gewoon 300+ potten voor haar voorraadkast en dat zijn geen kleine potten :o
bvk schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:40:
en ziet er goed te doen uit. Maar ik ben ook benieuwd naar jouw aanpassingen als je die gevonden hebt.
Nou, een eerste zoekactie levert niks op, dus dat wordt even een weekeinde op zolder grasduinen binnenkort. Maar het zit nog wel wat in mijn hoofd.

Spekkoek is trouwens een heel lastig recept, het lijkt heel eenvoudig, maar het is complex doordat je de hele tijd erbij moet blijven, als de koek 1 cm hoger is geworden zit je met andere baktijden en je hebt wel 20 tot 30 lagen, het is uren werk en pas na 4 uur bakken en een afkoelperiode van 2 uur weet je of het gelukt is en dan kan de domper groot zijn.

Je moet wel een bakgek zijn om een spekkoek te gaan maken, maar als het lukt... :9~

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hmmm... nu ken ik spekkoek alleen van toko's en indonesische restaurants etc, maar ik denk niet dat ik het er van af eet... De moeite is me de smaak niet waard...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Spekkoek is niet moeilijk maar erg tijdrovend. Wel heel lekker overigens, maar ideaal als je nog ergens een indische oma hebt rondslingeren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
naitsoezn schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:56:
[...]

***members only***

***members only***

Hee doe jij eerst de wijn en dan pas de rijst? Ik heb altijd andersom geleerd, zodat je de rijst eerst nog even lekker glazig kan bakken.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maardiweb schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:07:
[...]

Hee doe jij eerst de wijn en dan pas de rijst? Ik heb altijd andersom geleerd, zodat je de rijst eerst nog even lekker glazig kan bakken.
Ik heb nu gewoon het recept gevolgd, normaal zijn de risotto's het domein van Mrs. AGee :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:11:
Spekkoek is niet moeilijk maar erg tijdrovend. Wel heel lekker overigens, maar ideaal als je nog ergens een indische oma hebt rondslingeren ;).
Ja, tot 20 jaar terug kon dat mooi....

Ik zal binnenkort eens aan de slag en foto's maken van wat ik doe, nadeel is wel dat ik echt nergens mijn aantekeningen kan vinden, heb nog wel kilo's aan kruidnagel, anijs e.d. voor de koeken, dus ik ga wel bakken, maar ik moet even een paar dingen weer testen. Handig dat je 40+ spekkoeken gaat maken voor het ideale recept en dan kan ik het niet meer vinden :X :X :X :X :X :X

Ik heb alleen foto's van de gelukte koeken gevonden , maar het recept? 8)7
@Verwijderd Ik zou als ik jou was mijn vrouw toch eens ernstig aanspreken als ze constant mijn kookspullen zou verplaatsen..... :P
Oh, dat heb ik weleens gedaan, maar dat bleek achteraf niet zo verstandig als je denkt. Na 15 jaar huwelijk weet ik nu inmiddels dat ik beter kan vragen waar iets gebleven is in plaats van mijn mening te geven :+

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 22:21 ]

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

Hoe bewaren jullie je recepten?

De meeste dingen zitten wel in mijn hoofd, maar sommigen "want to try" recepten zijn moeilijk terug te vinden. Ik zie veel van die handlettering miepen zelf kookboekjes maken, maar wat ik maar al te creatief in de keuken ben mis ik in dit soort creabea dingen...

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NoTimeRemains ik heb gewoon een kookschrift voor recepten die ik zelf echt aangepast heb. Voor de rest maak ik aantekeningen in mijn kookboeken (als "dit nooit meer maken niet te eten" of "moet langer garen" etc etc

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16
NoTimeRemains schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:56:

De meeste dingen zitten wel in mijn hoofd, maar sommigen "want to try" recepten zijn moeilijk terug te vinden. Ik zie veel van die handlettering miepen zelf kookboekjes maken, maar wat ik maar al te creatief in de keuken ben mis ik in dit soort creabea dingen...
Ik heb gewoon een map gepakt en hierin heb ik al mijn recepten per keuken (Oosters, Grieks, Italiaans, Spaans, Scandinavisch, etc) gecategoriseerd. Ben op dit moment bezig ze te sealen (scheelt vlekken :P ). Als ik zin heb in een bepaald recept, zoek ik dat op die map en leg het in de keuken waar ik er altijd snel een blik op kan werpen.

Nieuwe recepten verzamel ik aan de hand van sites die ik tegenkom, series (Australian Masterchef 2018 _/-\o_ ), etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06

Sommige dingen die wij zelf verzinnen, of af en toe proberen en goed bevallen, schrijven wij op in een receptenboek. Toevallig heeft mijn vriendin onlangs deze aangeschaft bij de Hema:

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.donnadiana.nl/wp-content/uploads/2017/10/3-5.png?w=750

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.donnadiana.nl/wp-content/uploads/2017/10/CoverKookschrift.png?fit=750%2C500

Daarnaast heb ik zelf ook gewoon een boek met blanco pagina's waar ik recepten in schrijf en aantekeningen maak. Vooral wanneer recepten die ik gevonden heb niet kloppen qua hoeveelheid kruiden.

Ik merk namelijk dat veel recepten die ik online vind niet de juiste hoeveelheid kruiden bevatten (naar mijn smaak).
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:52:
Voor de Italiaanse liefhebbers hier een leuke youtube tip:

YouTube: Buon-A-Petitti

Een oud oma'tje dat aan het koken is en haar zoon/kleinzoon ofzo filmt alles. Heerlijk om naar te kijken, je ziet wel het verschil met Nederland, ik heb geen idee voor wie ze allemaal kookt, maar je kan de hele straat mee laten eten met die hoeveelheden.
Goede aanrader dit kanaal! Heerlijk om te zien dit soort dingen, vooral de grote hoeveelheden waarmee wordt gekookt. Het verschil in Nederland tussen de verschillende culturen is ook erg groot. Wat ik goed herinner is dat het bij alle Surinaamse, Hindoestaande, Marrokaanse en Turkse vriendjes waar ik vroeger bij ging spelen nooit een probleem was als iemand bleef eten. Herken het ook vooral van mij eigen moeder die zoveel kookt dat je de dag erna nog ermee kan lunchen + avondeten.

En soms is er zelfs voor de dag erna nog wat over. :+

Bij de meeste Nederlandse vrienden was het vaak een probleem of 'moeilijk' als er een extra gast was voor het avondeten. Alles precies afgemeten en geen extra vlees of groenten ;(
Spekkoek is trouwens een heel lastig recept, het lijkt heel eenvoudig, maar het is complex doordat je de hele tijd erbij moet blijven, als de koek 1 cm hoger is geworden zit je met andere baktijden en je hebt wel 20 tot 30 lagen, het is uren werk en pas na 4 uur bakken en een afkoelperiode van 2 uur weet je of het gelukt is en dan kan de domper groot zijn.

Je moet wel een bakgek zijn om een spekkoek te gaan maken, maar als het lukt... :9~
Spekkoek is echt heerlijk! Heb een tante die het af en toe maakt en heb een keertje meegekeken hoe zij het deed. Het is inderdaad best een tijdrovend proces; kost mij iets te veel tijd eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ondanks dat het geen koken is, mijn vrouw bakt regelmatig recepten van Cees Holtkamp. Zijn leuke video's om te bekijken (ook leerzaam) en ik kon zo snel niet met de zoekfunctie vinden of ze hier vaker gepost zijn:

http://foodtube.nl/category/onze-sterren/cees-holtkamp/

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik ben op zoek naar mensen die enigszins ervaring hebben met sous vide koken. Als ik erop google dan vind ik echt 10.000 ambassadeurs, maar die kunnen ook zomaar wat roepen. Ben gewoon benieuwd of de hype waar is, is het zo veel lekkerder/beter/gezonder -in jullie ervaring-?

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

N1ckk schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:48:
Ik ben op zoek naar mensen die enigszins ervaring hebben met sous vide koken. Als ik erop google dan vind ik echt 10.000 ambassadeurs, maar die kunnen ook zomaar wat roepen. Ben gewoon benieuwd of de hype waar is, is het zo veel lekkerder/beter/gezonder -in jullie ervaring-?
ik weet niet of het gezonder, dat vind ik namelijk niet belangrijk, maar voor mij is het een andere manier van koken. Je krijgt bij bijvoorbeeld een steak een veel beter resultaat, zoek maar even op YouTube. Of je kan een ei op een hele andere manier bereiden dan koken, pocheren of bakken. Je (kan) andere structuren krijgen.

Daarnaast kan sous vide ook veel werk uit handen nemen, door heel eenvoudig geen pit of oven in beslag te nemen.

Ik vind het een leuke manier van spelen met kooktechnieken.

Als je vragen hebt dan laat t me weten.

This is the Way.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Heb YouTube al een beetje uitgespeeld to be honest en Alex French Guy cooking had een leuke video erover en was super enthousiast. Wat ik me afvraag is of de Sous Vide vooral lekkerder je voedsel klaar kan maken. Is een kippenborst uit de Sous Vide lekkerder dan uit de pan/oven? Niet zozeer vanwege de aanschafprijs van zo'n 'stok', maar meer de investering dat je doet dat het een stuk langer duurt dan de conventionele methode.

En idd, het lijkt me vooral leuk speelgoed! Aanvullende vragen: is zo'n afsluitbare bak echt noodzakelijk, of kan het ook 'gewoon' in de pan? En zelfde geldt of er speciale gripzakjes nodig zijn of gewoon in de appie halen? @NoTimeRemains

[ Voor 17% gewijzigd door N1ckk op 12-09-2018 12:21 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
N1ckk schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:11:
Heb YouTube al een beetje uitgespeeld to be honest en Alex French Guy cooking had een leuke video erover en was super enthousiast. Wat ik me afvraag is of de Sous Vide vooral lekkerder je voedsel klaar kan maken. Is een kippenborst uit de Sous Vide lekkerder dan uit de pan/oven? Niet zozeer vanwege de aanschafprijs van zo'n 'stok', maar meer de investering dat je doet dat het een stuk langer duurt dan de conventionele methode.

En idd, het lijkt me vooral leuk speelgoed! Aanvullende vragen: is zo'n afsluitbare bak echt noodzakelijk, of kan het ook 'gewoon' in de pan? En zelfde geldt of er speciale gripzakjes nodig zijn of gewoon in de appie halen? @NoTimeRemains
Ik gebruik Sous Vide vooral als voorbereiding op een eindbereiding. Dus eerst Sous Vide garen, daarna afgrillen. Met name bij grote stukken vlees. Ik vind het een echte toevoeging in de keuken omdat je producten perfect en door en door gaar worden. Bij bijvoorbeeld bakken of grillen is de buitenkant van je product altijd veel gaarder als de kern. Wanneer je de kern al op temperatuur brengt, hoef je alleen nog maar de buitenkant aan te zetten zonder je druk te hoeven maken over kerntemperatuur, waardoor je veel eerder kunt stoppen en je product niet doorschiet.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Ik heb voor niet al te veel geld bij de Aldi een vacumeerapparaat gekocht. Maar die gripzakkies van de Appie werken net zo goed.

En ik gebruik gewoon een pan idd.

[ Voor 12% gewijzigd door NoTimeRemains op 12-09-2018 12:47 ]

This is the Way.

Verwijderd

bvk schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:20:
Vraag voor de grap eens aan die onderwijzeres hoe ze de Rendang maakt. Eerst het vlees bakken en dan de rest erbij of eerst de "saus" maken en dan pas het vlees erbij?
Ik heb het nagevraagd en dit is het antwoord:

niet eerst de saus maken en dan het vlees erbij. Je kookt dan het vlees in de saus. Wat je beter kunt doen is: een kruidenmengsel maken, die fruiten, als je dat al heel goed hebt gedaan bak je op het laatst het vlees mee. Daarna afmaken met bouillon, op het laatst santen erbij.

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:31:
[...]

Ik heb het nagevraagd en dit is het antwoord:

niet eerst de saus maken en dan het vlees erbij. Je kookt dan het vlees in de saus. Wat je beter kunt doen is: een kruidenmengsel maken, die fruiten, als je dat al heel goed hebt gedaan bak je op het laatst het vlees mee. Daarna afmaken met bouillon, op het laatst santen erbij.
En dat is dus de methode die je doorgaans tegenkomt als je op internet naar Rendang recepten gaat zoeken. En dus niet de Beb Vuyk methode waarbij je het vlees dus wel kookt in het boemboe/kokos/water mengsel.

En als je lerares aangeeft klassiek Indonesisch te koken en de recepten van Beb dat ook zouden moeten zijn hebben we hier enigszins te maken met een tegenstrijdigheid.... Of niet?

Ik heb beide methodes geprobeerd en het resultaat was allebei ook lekker, uiteindelijk geeft denk ik zelf de tijd van stoven (en de kwaliteit van het vlees) de doorslag op het uiteindelijke resultaat. Na 10 uur stoven is het in beide gevallen een lekkere en pittige brei geworden.... ;)

De laatste keer heb ik ook een blok Santen gebruikt maar een volgende keer wordt toch weer met een blik kokosmelk aangezien je anders zo'n gruizig effect krijgt alsof er zand in je eten zit.

Specs

• Boudewijn
  • Niet online
Vuyk is niet Indonesisch maar Nederlands-Indisch, de keuken van 'Ons Indie' dus. Los van dat bestaat er eigenlijk niet zoiets als 'de' Indonesische keuken. Kijk eens hoe groot en hoe verspreid (zowel geografisch als cultureel) dat land is.

Vwb sous vide ben ik het sterk met @coelho eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 12-09-2018 17:08 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][message=

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 21:26 ]

• bvk

bvk

Verwijderd1 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:56:
[...]

Wat is klassiek of authentiek? Het is niet zo dat men vroeger één kookboek had en iedereen die recepten volgde. De meeste mensen zullen recepten van anderen gekregen of geleerd hebben en daar over tijd een eigen draai aan geven. Uiteindelijk lijkt het me dus niet meer dan redelijk dat er een aantal varianten zijn (tenzij er een bepaalde autoriteit heeft die het vastgelegd heeft, zoals met Neapolitan pizza).
Dat weet ik, lees ook eens de discussie vanaf hier: darkdesign in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Ik ben alleen benieuwd wat nu de oorspronkelijke manier is om Rendang te maken en of er überhaupt een klassieke methode bestaat. Iemand moet ooit methode A (vlees bakken) bedacht hebben en iemand dat methode B (vlees koken) toch beter/lekkerder is.

Maar Indonesië is inderdaad heel groot en mogelijk zijn beide methodes gewoon onafhankelijk van elkaar bedacht en ontstaan op de verschillende eilanden.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rendang zal wel net als oranjekoek in Friesland zijn, elke bakker maakt het anders en er is elk jaar een wedstrijd waar de meeste bakkers in Friesland aan mee doen en alle soorten kan je onderverdelen in twee hoofdmethoden.

Wat is de originele oranjekoek? Tja, daar kan je lang over praten, maar ze zijn allemaal lekker. Er woeden hier discussie avonden georganiseerd om te beslissen of er creme of slagroom op hoort.
Zie http://www.lc.nl/dossier/oranjekoek

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2018 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb

Ik gebruik een app: Receptenmaker. Erg gebruiksvriendelijk en omdat tegenwoordig nagenoeg alles online staat en ik mijn telefoon of ipad toch vaak bij de hand heb is dit top. Wat helemaal fantastisch is, is dat de app recepten kan importeren van bekende websites. Zelfs websites die niet 'bekend' zijn kan hij wel redelijk lezen en moet je alleen even aangeven welk deel van de website bijvoorbeeld de ingrediënten bevat.
Ik importeer zo vaak recepten van websites en pas ze na koken aan op basis van mijn eigen smaak en wensen. Ook af en toe een receptje zelf schrijven als ik weer iets heb bedacht :) Vind het erg fijn in ieder geval.

Disclaimer: ik heb geen aandelen, ken de ontwikkelaar niet en heb geen belangen. Gewoon ontdekt via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Mapjes met bookmarks in Chrome, die over meerdere devices worden gedeeld. Dus gewoon links naar betreffende recepten. Mooie is dat je dan in de Chrome adresbalk het recept kan tikken en dan krijg je een of meer suggesties. Ik heb het dus ook allemaal niet netjes ingedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

OneNote, gesynchroniseerd over meerdere apparaten. Kun je simpel pdf's toevoegen en opmerkingen erbij zetten, en je kunt de recepten onderverdelen zoals je zelf wilt.

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
coelho schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:36:
[...]

Ik gebruik Sous Vide vooral als voorbereiding op een eindbereiding. Dus eerst Sous Vide garen, daarna afgrillen. Met name bij grote stukken vlees. Ik vind het een echte toevoeging in de keuken omdat je producten perfect en door en door gaar worden. Bij bijvoorbeeld bakken of grillen is de buitenkant van je product altijd veel gaarder als de kern. Wanneer je de kern al op temperatuur brengt, hoef je alleen nog maar de buitenkant aan te zetten zonder je druk te hoeven maken over kerntemperatuur, waardoor je veel eerder kunt stoppen en je product niet doorschiet.
Ik ben het wel eens met dit verhaald, alleen gaat Sous Vide veel verder dan alleen de eindbereiding. Sinds ik nu twee maanden sous vide heb, is dit meteen een bereidingswijze die standaard in mijn pallet zit. Zeker voor etentjes e.d. is dit een ultieme uitkomst. Groente met infused olie garen op perfecte tempratuur. Vlees garen zonder dat er iets fout kan gaan. Toetjes maken zoals cremebrulee die zonder schiften e.d. ook niet meer fout kunnen gaan en bijzonder smaakvol zijn. Er is echt een heel groot assortiment bijgekomen wat ik nu gemakkelijk en met weinig moeite kan maken.

Naast het sous vide, moet je een vacumeerapparaat aanschaffen(20euro bij Lidl, prima ding). Dit zorgt ook voor veel meer opties. Zo kan je fruit goed 'infusen' met kruiden en smaken of groente.

Absoluut een aanrader.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Hoe doe jij cremebrulee met sous vide maken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:47:
Hoe doe jij cremebrulee met sous vide maken dan?
uiteindelijk is de basis van creme brulee gewoon 'vla'
Dus eidooiers, suiker en warme room in een zakje / potje en langzaam verwarmen.

De kenmerkende suikerlaag doe je natuurlijk achteraf, met de gasbrander
bvk schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:19:
[...]

Iemand moet ooit methode A (vlees bakken) bedacht hebben en iemand dat methode B (vlees koken) toch beter/lekkerder is.
Dazelfde zie je met sukade-lapjes

Dit jaar kwam ineens de gesplitste sukade op, Na 100 jaar sukade alleen kapot te koken ( stoofvlees / sudderlapjes ) gaan we het ineens wel bakken en eten als een steak

[ Voor 37% gewijzigd door FreshMaker op 19-09-2018 19:57 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ah ok want cremebrulee gaat de oven in toch, kan je inderdaad ook in de waterbak doen :+ Kon me alleen geen voorstelling maken van vacuumgetrokken cremebrulee :)

[ Voor 29% gewijzigd door mutsje op 19-09-2018 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb het laatst een keer gemaakt in weckpotjes

De vla erin, en met de geleende anova op temperatuur gebracht.
Daarna afkoelen, en affakkelen inderdaad.

In een zakje leek het me ook een vage bedoening te gaan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

oud filmpje van Pierre Wind over wat besparen bij het koken, zaten wat tips bij zoals die van de brocolli die ik niet kende, leuk om even te bekijken (duurt paar minuten): YouTube: Tips om geld te besparen bij het koken

en die van het eieren koken, toffe tip hoor. Dat ga ik zeker gebruiken omdat hier bijna dagelijks wel wat eieren op het menu staan, scheelt toch 8 minuten gas per dag. Verschil in geld zal wel niet zo groot zijn, maar ik heb maar 4 pitten en dan is dit wel een gouden tip.

Nou, voor zover weer een youtube kijktip van mij :+

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 22:26 ]

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
FreshMaker schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:59:
Ik heb het laatst een keer gemaakt in weckpotjes

De vla erin, en met de geleende anova op temperatuur gebracht.
Daarna afkoelen, en affakkelen inderdaad.

In een zakje leek het me ook een vage bedoening te gaan worden
Klopt, dat zakje vind ik ook niet geschikt maar ik heb het gewoon in een waterbad gedaan en dan daarin een kleinere schaal en dan het water vullen net tot de creme brulee bakjes niet onder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sinds vandaag in bezit van de atag cs4611c combi stoomoven. Man wat een fancy apparaat is dat met display en de hele ships. Gekocht via MP, dus risico genomen i.v.m. garantie. Ex demo model. Eerste aardappelen al in maagje en eerste brood is ook reeds gebakken. Nu nog spelen met broodbakken met stoom :) en groente stomen(meer vitabientjes) etc. De Le Crueset ovenschaal van 40 cm past er ook lekker in :+ dat was een no brainer die moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het spekkoek recept van Beb heb ik net ook even opgezocht in het boek en ziet er goed te doen uit. Maar ik ben ook benieuwd naar jouw aanpassingen als je die gevonden hebt.
Ik moet er nog even verder induiken, had nogal wat moeite om mijn recept te vinden omdat ik dat zo fantastisch had opgeborgen |:(

Ingrediënten van mijn versie:

600 g boter
400 g witte bastardsuiker
200 g bloem
2 vanillestokjes
12 grote eieren
zout
5 eetlepels kaneel
40 kardemompeulen
40 kruidnagels
3 eetlepels nootmuskaat

Ik zal binnenkort de bijbel van Bep er eens naast leggen en de rest even uitwerken. Ik heb alleen niet zoveel tijd momenteel, mijn vader en schoonvader liggen beiden in het ziekenhuis en ik heb daardoor minder tijd in het weekeinde.

In mijn zoektocht naar het recept kwam ik nog wel een oude post van mijzelf uit 2013 tegen:
Ik kan geen spekkoek meer zien, van 14:00 tot 21:00 bezig geweest om er 4 te maken, wat een tijd kost dat. Maar inderdaad heerlijk.
Dan begrijp je gezien de tijd dat je echt heel erg kan balen als het achteraf niet goed gegaan blijkt te zijn. Je hebt namelijk eigenlijk pas een idee of het goed gelukt is als je klaar bent. Heb een paar keer gehad dat ik een paar lagen niet helemaal gaar had, dan snij je hem en gaat het wat druipen aan de binnenkant en hij moet wat droog zijn (maar wel wat vet), dan kan je wel janken na 7 uur werk kan ik je vertellen. Daarom zijn tijden e.d. echt lastig, het verschilt heel erg per oven.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:56:
[...]
<>
Ik zal binnenkort de bijbel van Bep er eens naast leggen en de rest even uitwerken. Ik heb alleen niet zoveel tijd momenteel, mijn vader en schoonvader liggen beiden in het ziekenhuis en ik heb daardoor minder tijd in het weekeinde.
Rustig aan en ga voor je familie. Die spekkoek komt wel. Wij zijn er ook nog niet aan toegekomen en aangezien jij er 40 voor nodig had is er geen reden dat we nu al vast beginnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:03:
Rustig aan en ga voor je familie. Die spekkoek komt wel. Wij zijn er ook nog niet aan toegekomen en aangezien jij er 40 voor nodig had is er geen reden dat we nu al vast beginnen ;)
Mijn vader ga ik nog wel een spekkoek brengen als hij straks in het revalidatiecentrum ligt (gebroken heup). Mijn vader was vroeger een van de weinige Hollanders die een spekkoek kon maken, heeft hij in de jaren 70 geleerd van zijn Indische schoonmoeder.

Recept van vader op zoon zeg maar, al maak ik hem iets anders dan hij het deed. Ik bedenk me trouwens dat ik er ook anijs in doe af en toe omdat ik daar nog 2 kilo van heb, ik moet toch eens beter leren mijn recepten te bewaren, dit gaat nergens over. Mijn vader deed er altijd minder boter in, maar dat lukt mij niet echt, zal wel aan de verschillende ovens liggen, ik krijg hem dan zo droog als wat en dat is niet lekker.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2018 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar ik een gigantische zee piemel kan kopen? Zijn die bij de groothandel te vinden? Een giant sea-piemel dus, latijnse naam: panopea abrupta, ik wil daar een keer mee koken.

Het is eigenlijk een grote piemel die ook kan plassen, echt een bizar zeedier. Moet smaken als een coquille. Die kwam ik tegen in mijn zoektocht naar nieuwe kookideeën en ik ben er heel benieuwd naar, maar ik heb ze werkelijk nooit gezien.

Zo ziet hij eruit voor wie nu denkt: die is gek:

Afbeeldingslocatie: https://www.ourbreathingplanet.com/wp-content/uploads/2018/07/2-67.png

Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0e/39/dd/03/geoduck.jpg

Als iemand ze kent, wat kosten ze? Ik zie prijzen online van 500 euro voor een levende, maar dat is mij wat te duur.

Ik kan hem ook een zwanenhalsmossel noemen, maar gigantische zee piemel is veel leuker natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd Wikipedia: Zwanenhalsmossel een combineren met een vakantie en tot die tijd lekker oesters en kokkels en mossels uit het Wad halen bij laag wtaer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:18:
Weet iemand waar ik een gigantische zee piemel kan kopen? Zijn die bij de groothandel te vinden? Een giant sea-piemel dus, latijnse naam: panopea abrupta, ik wil daar een keer mee koken.
Ah wat grappig, ik heb deze eens bij Munchies gezien (een VICE serie op Youtube), daar zag je hoe ze ge-oogst (of gevangen, hoe zou je het noemen) en bereid worden. In de intro komt hij al voorbij:
YouTube: The MUNCHIES Guide To Washington: Going Deep

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:50:
@Verwijderd Wikipedia: Zwanenhalsmossel een combineren met een vakantie en tot die tijd lekker oesters en kokkels en mossels uit het Wad halen bij laag wtaer?
Volgens mij moet ik voor de beste dieren in de haven van Washington D.C. zijn, daar worden ze vooral gekweekt, maar ik was benieuwd of iemand ze hier ooit gezien heeft.

Ik heb de vakantie voor volgend jaar al geboekt en betaald en het is helaas geen Amerika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag voor het eerst gestoomde sperziebonen en aardappelen gegeten. Moet zeggen smaakte erg lekker. De stoomoven mag blijven :) Straks ga ik het combi hete lucht en stoom gebruiken om een brood te bakken. Menu wat ze aanbevelen klopt van geen kant of je moet al een baksteen uit de oven willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mutsje schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:20:
Vandaag voor het eerst gestoomde sperziebonen en aardappelen gegeten. Moet zeggen smaakte erg lekker. De stoomoven mag blijven :)
Werkt dat fijner dan een goede stoomset voor op het gasfornuis?

Ik stoom vooral groenten als brocolli omdat de groente dan een stuk beter blijft als je het de volgende dag in de magnetron doet. Smaakt wel beter, maar het is hier 50/50. De ene helft vind stomen fijner, de andere helft van het gezin wil alles doodgekookt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:33:
[...]

Werkt dat fijner dan een goede stoomset voor op het gasfornuis?

Ik stoom vooral groenten als brocolli omdat de groente dan een stuk beter blijft als je het de volgende dag in de magnetron doet. Smaakt wel beter, maar het is hier 50/50. De ene helft vind stomen fijner, de andere helft van het gezin wil alles doodgekookt hebben...
Het hele fijne is vooral set en forget :) ik hoef er niet bij te blijven staan en na circa 35 minuten komt het er lekker gaar uit. Het is allemaal nieuwe voor mij dat wel. Dus gaan nog vele recepten volgen met de legio aan mogelijkheden met dit fancy ding(hoop ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-08 21:23
Is er ergens een recepten topic waarin de recepten gebundeld kunnen worden? Lijkt mij wel handig om alles in 1 topic te hebben.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lanithro schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:54:
Is er ergens een recepten topic waarin de recepten gebundeld kunnen worden? Lijkt mij wel handig om alles in 1 topic te hebben.
Mijn recepten wil ik graag hier houden en in eigen beheer. Ik post ze namelijk met een reden in een members only tag omdat ik het ook niet fijn vind dat bepaalde grote gedeelten van het tweakers forum openbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-08 21:23
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:41:
[...]

Mijn recepten wil ik graag hier houden en in eigen beheer. Ik post ze namelijk met een reden in een members only tag omdat ik het ook niet fijn vind dat bepaalde grote gedeelten van het tweakers forum openbaar zijn.
Dan doen we het toch in de Tweakers Lounge? Daar kunnen alleen actieve forumleden in.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb er niet per de behoefte aan. De search werkt prima.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 09:52
Ik zit al een tijdje te denken om een slowcooker te kopen, maar krijg niet veel hits als ik erop zoek in dit topic.

Iemand ervaring met een goede slowcooker?

Er is nogal wat kwaliteitsverschil, dus wil wel zeker zijn dat ik een goede aanschaf:

De KitchenAid die het beste uit de test komt is hier helaas niet beschikbaar, alleen in murica :/

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Wel grappig dat bij deze test en de vorige de kitchenaid constant als beste naar voren komt. Zou nog wat andere testen zoeken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Feitelijk kan je het ook in een LIDL sousvide bak van 7 tientjes doen. Ik heb de Kitchen Aid Multicooker (iBood hunt) en ja ik ben er niet zo van al die sudder-eenpans-gerechten, ga het binnenkort weer eens proberen.

Het principe is eigenlijk heel basaal simpel (hou een bak op een constante temperatuur) dus los van temperatuur schommelingen in de aansturing zie ik de kwaliteitsverschillen niet zo 1-2-3.

De test van de video is goed opgezet, over de uitvoering kan ik niets zeggen.

Overigens is in NL de CrockPot dacht ik een van populairedere slowcookers. Dat zal met de prijs te maken hebben maar wellicht ook met de te bereiken resultaten?

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:46
Mijn oude vertrouwde staafmixer heeft het begeven. Dus nu begint de zoektocht naar een nieuw exemplaar. Heb een aantal Bosch staafmixers bekeken, maar uit de reviews wordt ik ook niet helemaal wijs uit. De een is positief en de ander het tegenovergestelde.

Iemand ervaring met Russel Hobbs qua merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik heb zelf een Bamix en ben hier uitermate tevreden over. Gekocht via marktplaats. Je kan tot het witte de staaf in het vocht plaatsen en schoonmaken is erg eenvoudig. Wel stroom eraf als je de verschillende hulpstukjes erop of eraf haalt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Russel Hobbs is volgens mij een budget merk, ik heb zelf een braun en daar zijn ook wat onderdelen van kapot, is ook niet alles. Ik kan er nog soep mee maken en daar gebruik ik hem voor, ik zal zelf ook geen dure kopen omdat ik vaak tomatensoep e.d. maak en dat tast wel (vooral witte) staafmixers wat aan.

Een bamix is fantastisch, maar als je voor nieuw gaat (2e hands is een goed idee!) moet je wel afvragen of het het geld waard is. Ik denk vaak: voor de nieuwprijs kan ik 8 goedkopere versies kopen die minder lang meegaan, maar over de langere termijn ben ik net zoveel kwijt. Maarja, ik maak er echt alleen soep mee en dan is het een must have, maar voor de rest? Hij was handig toen de kinderen heel jong waren en mijn braun die toendertijd 70 euro was gaat nu nog steeds mee (al is een onderdeel kapot gegaan: het bakje waarmee je uien kon hakken enzo).

Maar als je voor kwaliteit wilt gaan is een bamix echt een goede keuze, mooie dingen ook. Maar kijk of het nodig is. Als je net als ik 1 keer per 2 weken wat soep maakt om in te vriezen, dan kan je ook met een goedkoper apparaat prima uit de voeten.
Lanithro schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:45:
Dan doen we het toch in de Tweakers Lounge? Daar kunnen alleen actieve forumleden in.
Ik kan daar volgens mij niet in , in het verleden wel met mijn oude tweakers account uit 2002, maar het probleem hier op tweakers is dat de regels kunnen veranderen en dat is wel gebeurd in het verleden. Ik vind het trouwens geen slecht idee, maar wil er zelf niet aan bijdragen. Je kan natuurlijk altijd een topic openen met recepten, ik zou dan wel de pizza gasten hier erbij betrekken en ook de bbq freaks. Dat zijn ook heel actieve topics. Maar persoonlijk denk ik niet dat de opzet van het tweakers forum heel handig is voor recepten, als je de zoekmachine van smulweb vergelijkt met de zoekmachine hier (die ik echt ondermaats vind) is dat een wereld van verschil. Op smulweb kan je op ingrediënten zoeken namelijk en dat is wel heel fijn. Een goede zoekmachine is voor recepten essentieel, in smulweb kan je invullen wat je zoal in de kast hebt en daar dan een recept uit krijgen, dat is echt handig voor velen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2018 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:34:
Ik heb zelf een Bamix en ben hier uitermate tevreden over. Gekocht via marktplaats. Je kan tot het witte de staaf in het vocht plaatsen en schoonmaken is erg eenvoudig. Wel stroom eraf als je de verschillende hulpstukjes erop of eraf haalt :)
Same here. Bamix +1. Zeker met die hakmolen en de poederschijf daar weer in.
Accessoires wisselen doe ik gewoon met de prik erop maar handen uit de buurt van de knop.

Heerlijk ding.

Objectief is een oekieboekie goedkoper, maar dan moeten de tojiro-messen, de mauviel braadsledes, het riedel-glas en de le creuset pannen ook de deur uit. Hobby. Kost geld ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 27-09-2018 00:05 ]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Om de discussie over een apart recepten-topic maar even af te kappen (die is hier namelijk off-topic, want hoort in bv AZ feedbacktopic): Het forum is geen verzamel-bak, maar bedoeld voor discussie. Een topic met enkel en alleen recepten, die tevens ook nog eens elders staan (hier bv) voegt dan ook niet zoveel toe. Je kunt zelf via bookmarks al posts markeren, daar gaat een apart topic niet zoveel aan toevoegen. Verdere op- of aanmerkingen graag in het genoemde feedback-topic want hier is het off-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 16-09 21:57
Maverick! schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:20:
Ik zit al een tijdje te denken om een slowcooker te kopen, maar krijg niet veel hits als ik erop zoek in dit topic.

Er is nogal wat kwaliteitsverschil, dus wil wel zeker zijn dat ik een goede aanschaf:
[YouTube: Equipment Review: Best Slow Cookers ("Crock Pots") & Our Testing Winner]

De KitchenAid die het beste uit de test komt is hier helaas niet beschikbaar, alleen in murica :/
Ik heb een CrockPot gehad (gekregen) maar het was niet mijn 'cup of tea'.

De kwaliteit van het apparaat was prima, maar deze gerechten kun je ook prima met een pan in de oven maken, of op een inductie-kookplaat (waar je mooi het niveau heel laag kunt zetten).

Ik vond het niet zoveel toevoegen, en het is wel weer een groot apparaat extra in je keuken. Ik heb hem verkocht aan een andere tweaker :)

• barrymossel
bvsteyn schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:32:
Mijn oude vertrouwde staafmixer heeft het begeven. Dus nu begint de zoektocht naar een nieuw exemplaar. Heb een aantal Bosch staafmixers bekeken, maar uit de reviews wordt ik ook niet helemaal wijs uit. De een is positief en de ander het tegenovergestelde.

Iemand ervaring met Russel Hobbs qua merk?
Wij hebben een duurdere Bosch en die is prima. Qua staafmixer dan. De bijgeleverde hak-bakjes vind ik echt niks. De helft wordt door de messen niet meegenomen. Dan is het goedkope budget hakkertje dat we nog in de kast hebben staan stukken beter!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:56

[YouTube: Equipment Review: Best Slow Cookers ("Crock Pots") & Our Testing Winner]

Ik heb een kleine uit mijn kerst(keuze)pakket van vorig jaar.

Afgelopen weekend nog pulled pork, en maak er vaak iets van een curry in. Dat gaat prima. Alles wat je er in maakt kan ook in een braadpan in de oven maar ik vind dit wel handig. Of ik een grotere zou kopen ooit ? Nee dat denk ik niet. deze blijft wel, het is wel erg makkelijk om iets langzaam te garen.

Wat @Dirtbiter ook zegt, het kan allemaal prima in een pan/oven.

De pulled pork is wellicht vloeken in de kerk maar op 3 hoog een BGE neerzetten is niet zon goed plan.

[ Voor 3% gewijzigd door douwe.nl op 27-09-2018 09:20 ]

• barrymossel
douwe.nl schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:19:
[...]
De pulled pork is wellicht vloeken in de kerk maar op 3 hoog een BGE neerzetten is niet zon goed plan.
Ach, ik maak mijn pulled pork sous-vide ;)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Ligt eraan wat je eisen zijn. Wel/geen timer, grootte, etc. Ik gebruik nu al enkele jaren de solis 820. Simpel, geen timer o.i.d. maar doet het prima tot max 4 personen
Sinds een half jaar ofzo ook een crockpot duraceramic Sauté. Die is wat groter, er kan makkelijk voor 6 of meer personen in, en heeft ook een timer. Die kan ik dus wel aanzetten en daarna een dag lang op pad gaan, als de timer afgelopen is gaat ie automatisch verder op warmhouden. Ook die bevalt me prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
barrymossel schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:30:
[...]

Ach, ik maak mijn pulled pork sous-vide ;)
Gij vlegel!

Ik wil ook wel eens sous vide koken maar heb er echt de ruimte niet meer voor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik zou serieus kijken naar de instantpot. Veelzijdiger apparaat dan alleen een slowcooker.
Vorig jaar heb ik mijn slowcooker ingeruild voor een instantpot en dat is tot op de dag van vandaag echt een goede keuze geweest. Te koop op amazon.de

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• barrymossel
douwe.nl schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:41:
[...]

Gij vlegel!

Ik wil ook wel eens sous vide koken maar heb er echt de ruimte niet meer voor :P
Geen ruimte??

https://anovaculinary.com/nano/

of

https://www.chefsteps.com/joule (nu niet op voorraad...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Oh goeie, toch maar eens in de gaten houden.... thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
m0nk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:46:
[...]

Ik zou serieus kijken naar de instantpot. Veelzijdiger apparaat dan alleen een slowcooker.
Vorig jaar heb ik mijn slowcooker ingeruild voor een instantpot en dat is tot op de dag van vandaag echt een goede keuze geweest. Te koop op amazon.de
Ziet er interessant uit!
Hier ga ik eens wat reviews over lezen/kijken.

Ik maak best vaak stoofpotten, curry's etc. Lijkt me ideaal om zo'n instantpot daarvoor te gebruiken.
Tuurlijk, de oven werkt ook. Ook heb ik al een Anova sous-vide, maar ik vind het gewoon leuk om zo'n soort apparatuur te hebben en mee te experimenteren. Plek zat in de kelder om mn keukenspeelgoed op te slaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Maverick! schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:28:
[...]

Ziet er interessant uit!
Hier ga ik eens wat reviews over lezen/kijken.

Ik maak best vaak stoofpotten, curry's etc. Lijkt me ideaal om zo'n instantpot daarvoor te gebruiken.
Tuurlijk, de oven werkt ook. Ook heb ik al een Anova sous-vide, maar ik vind het gewoon leuk om zo'n soort apparatuur te hebben en mee te experimenteren. Plek zat in de kelder om mn keukenspeelgoed op te slaan :)
Ik kwam hem tegen via: https://uitdekeukenvanard...lgoed-de-instant-pot.html

Later nog wat ervaringen van mensen in het CUl forum van FoK (jaja vloeken in de kerk hier, alleen hun CUL forum is best okee). Daarna wat filmpjes bekeken en reviews gelezen. Was toen wel een duidelijke zaak dat ik hem moest hebben.. :+

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
m0nk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:54:
[...]

Ik kwam hem tegen via: https://uitdekeukenvanard...lgoed-de-instant-pot.html

Later nog wat ervaringen van mensen in het CUl forum van FoK (jaja vloeken in de kerk hier, alleen hun CUL forum is best okee). Daarna wat filmpjes bekeken en reviews gelezen. Was toen wel een duidelijke zaak dat ik hem moest hebben.. :+
Thanks voor de link!
Ik denk dat het hem dat wel gaat worden >:)

Vraagje, nu heb ik wel een snelkookpan en die ook een aantal keren gebruikt, maar ik dacht te merken dat het vlees in stoofpotjes etc minder van smaak waren in vergelijking met daadwerkelijk urenlang laten sudderen. Hoe is jouw ervaring hiermee?

[ Voor 18% gewijzigd door Ronster op 27-09-2018 12:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• douwe.nl
Aanvullend op het slowcoocker verhaal, deze is van vorige week.

De pulled pork in wording.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ynpOX3WNYZeUIv5tDYfpSFaZ/full.png

Eten, geen zin in salade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DzQV3bsavhoMF1ic1UZdpGkI/full.png

Verwijderd

Maverick! schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:26:Vraagje, nu heb ik wel een snelkookpan en die ook een aantal keren gebruikt, maar ik dacht te merken dat het vlees in stoofpotjes etc minder van smaak waren in vergelijking met daadwerkelijk urenlang laten sudderen. Hoe is jouw ervaring hiermee?
Ik heb één keer stoofvlees in mijn snelkookpan gedaan en daarna nooit meer. Langzaam stoven op lagere temperatuur geeft véél meer smaak.

Snelkookpan is overigens (wel) perfect om bouillon te maken. Ook van vlees. Google op 'Blumenthal stock pressure cooker' :) Bonen, tomaat en bieten gaan ook nog de snelkookpan in. Maar vlees niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik vond het wel weer tijd voor de eerste pan erwtensoep. Nu kennen we allemaal de pakketten van de Jumbo of AH en weten we ook dat deze eigenlijk veels te duur zijn.

Dit wetende plus dat de pakketten er nu helemaal niet lagen heb ik de ingrediënten maar eens gewoon los gekocht. En als je dan eens gaat rekenen ga je bijna denken dat je gewoon wordt "opgelicht" door de supermarkten. Een erwtensoep pakket bij de Jumbo kost € 2,68 en dan heb je 1 kilo aan (soms uitgedroogde) groenten. Nu alles los gekocht, betaal ik € 3,16 en heb ik 2.2 kilo aan veel verser spul!

Klein probleempje, initieel had ik nu ineens 7 liter soep wat uiteindelijk 5 liter geworden is nadat het klaar was.... En ik ben maar in mijn eentje, dus behalve dat ik een gedeelte invries ga ik ook maar wat buren en vrienden blij maken met een bak lekkere verse snert ;)

Hoe doen jullie dat als je niet tegelijk voor een weeshuis soep wilt maken? Toch maar zo'n pakket of doe je nog iets anders met de groente die je eigenlijk niet nodig hebt? Je kunt immers geen halve prei of knolselderij kopen wat normaliter in een pakket zit.

Specs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Jabbah schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:02:
Zijn hier mensen die wel eens rundvlees (runderlappen/sukadelappen) bereiden? Ik heb een aantal heerlijke stoofpot gerechten die ik graag maak, alleen heb ik problemen om het rundvlees mals te krijgen.

Het probleem is dat bij het aanbraden van het vlees er heel veel vocht uitkomt waardoor het taai wordt. Ik ga alsvolgt te werk :

1. Vlees op kamertemperatuur laten komen.
2. In blokjes van 1x1 cm snijden.
3. Klein beetje boter in de koekenpan/wok en goed heet laten worden.
4. Op hoog vuur het vlees aanbakken zodat het 'dichtschroeit'. Tijdens dit proces verliest het vlees heel veel vocht.

Ik heb zowel vlees van de slager als van de supermarkt geprobeerd. Slager geeft aan dat het vlees zoveel vocht niet mag verliezen.

Tips anyone?
Ik weet dat het een vraag van ruim twee jaar terug is, maar ik wil hier nog wel even op ingaan. Met de zoekfunctie heb ik verder nog niet heel erg veel gevonden over stoofpotten hier, dus een uitgebreide post kan ik er wel aan wijden, after all, we zijn ook Tweakers dus iets verder dan de basics moet kunnen. Ik ben zelf erg fan van stoofpot, maar ook vrij kritisch. Stoofvlees wat uit elkaar valt is namelijk erg gaar, maar dat wil niet zeggen dat ik het lekker vind. Dit kan namelijk ook erg droog zijn. Een stoofpot is voor mij geslaagd als het botermals is. Dat wil zeggen dat je nog wel een hap dient te nemen, maar het vervolgens zijdezacht en smeuig uit elkaar valt in je mond. En aangezien ik ooit een keer zoiets had gehad in een restaurant weet ik dat zoiets dus wel mogelijk is.

En afgelopen week is het me eindeiljk gelukt. Een aantal zaken zijn daarin heel erg belangrijk.

Soort vlees; het vlees wat geschikt is voor stoofvlees is taai vlees. Dat wil zeggen; veel bindweefsel. Delen die veel hebben bewogen. In geval van koe: schenkels; schouder - dus sucade-; ossenstaart, maar ook riblappen.
Bindweefsel wordt door het langzame garen omgezet in gelatine en zie daar; het smeuige element. Ook vetrijk vlees is belangrijk. Vet geeft smaak en zorgt voor smeuigheid.

Toch zijn we er daar nog niet mee. Temperatuur is ook belangrijk. Op zichzelf staand; maar ook temperatuur/tijd.
Harold McGee heeft een geweldig boek geschreven "On Food and Cooking" en benadert daar voedsel en bereiding op een wetenschappelijke manier. Ook zeer uitgebreid over vlees en de garing daarvan. En hier wordt het interessant. Want iedereen weet dat je kipfilet droog wordt als je het te lang bakt. Dat heeft te maken met de temperatuur van het vlees. Hoe heter het vlees, hoe droger. En bij een kerntemperatuur van 100 graden is het een schoenzool (eerder eigenlijk ook al :) ). (een kerntemperatuur hoger dan 70 graden is nooit nodig voor voedselveiligheid. Sterker nog, een kipfilet 4 minuten houden op 66 graden is net zo veilig (log 6 reductie van pathogenen) en levert een sappige kipfilet op. Ook een kipfilet voor een uur op 66 graden)
Dit principe geldt op zich ook voor stoofvlees. Ik stoof mijn vlees in een gietijzeren stoofpan op het kleinste gaspitje met een sudderplaatje ertussen en dat resulteert in stoofvocht van ongeveer 80 graden. Dat is flink warmer dan die 66 graden van mijn kipfilet, maar fors minder dan 100 graden. Een deel van het water blijft dus in mijn stoofvlees.

Nadeel hiervan is wel dat de omzetting van collageen in gelatine (flink) langzamer gaat. Dus de 2-3 uren die ik vaak zie staan voor stoven zijn voor mij absoluut niet afdoende.

Uit onderzoek (al in 1976) is gebleken dat je dan 12-24 uur nodig hebt:
"Prolonged cooking (e.g., braising) has been used to make tough cuts of meat more palatable since ancient times. Indeed, prolonged cooking can more than double the tenderness of the meat by dissolving all the collagen into gelatin and reducing inter-fiber adhesion to essentially nothing (Davey et al., 1976). At 176°F (80°C), Davey et al. (1976) found that these effects occur within about 12–24 hours with tenderness increasing only slightly when cooked for 50 to 100 hours." (http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html)

Vlees raakt ook vocht kwijt bij snijden; dus blokjes van 1 bij 1 cm zijn veel te klein. Als je stoofvlees snijdt, doe het dan in stukken van 4 a 5 cm. Een truc die ik vond op https://www.seriouseats.c...l-american-beef-stew.html braadt zelfs eerst aan in steakvorm en snijdt daarna pas verder.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken bak je het vlees niet aan om vocht "op te sluiten", dat bestaat niet - ook al wetenschappelijk aangetoond. Aanzetten doe je voor de smaak -Maillard reactie. Dus de pan zo heet mogelijk zodat de buitenkant bruint en de binnenkant zo koud mogelijk blijft. Stoofvlees kan je dus gewoon uit de koelkast in de pan gooien. Geeft je zelfs extra buffer. (dep wel even droog; want anders ben je nog aan het stomen)

Koud vocht is ook goed; omdat enzymen in het vlees het vlees ook mals maken en die werken van zo'n 40 tot zo'n 60 graden. Dus als het vlees langere tijd in die tijdzone is wordt het ook mals daardoor. Het "schrikken" van vlees is ook een fabel.

Er is nog wel meer over te schrijven, maar uiteindelijk heb ik runderriblappen 14 uur gestoofd en dat was by far het beste stoofvlees wat ik ooit heb gemaakt. Portie 1 na 7 uren; portie 2 na 14 uur en dat verschil was zeker te merken. Ik heb grotendeels het recept gebruikt van seriouseats.com, maar bovenstaand geldt ook voor andere/eigen recepten.

• douwe.nl
bvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:12:

Hoe doen jullie dat als je niet tegelijk voor een weeshuis soep wilt maken? Toch maar zo'n pakket of doe je nog iets anders met de groente die je eigenlijk niet nodig hebt? Je kunt immers geen halve prei of knolselderij kopen wat normaliter in een pakket zit.
Grotere partijen gaan naar m'n ouders of de vriezer.

Ik koop wekelijks zo'n pakket, dinsdag is soepdag ivm dochter naar haar moeder brengen op een redelijke tijd. Voor een snelle gezonde maaltijd vind ik ze prima en per persoon nog niet eens zo duur.

Een keer lekker de tijd nemen voor bv snert of een goede groentesoep doe ik in het weekend wel en dan zeker alles vers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik vond het wel weer tijd voor de eerste pan erwtensoep. Nu kennen we allemaal de pakketten van de Jumbo of AH en weten we ook dat deze eigenlijk veels te duur zijn.

Dit wetende plus dat de pakketten er nu helemaal niet lagen heb ik de ingrediënten maar eens gewoon los gekocht. En als je dan eens gaat rekenen ga je bijna denken dat je gewoon wordt "opgelicht" door de supermarkten. Een erwtensoep pakket bij de Jumbo kost € 2,68 en dan heb je 1 kilo aan (soms uitgedroogde) groenten. Nu alles los gekocht, betaal ik € 3,16 en heb ik 2.2 kilo aan veel verser spul!

Klein probleempje, initieel had ik nu ineens 7 liter soep wat uiteindelijk 5 liter geworden is nadat het klaar was.... En ik ben maar in mijn eentje, dus behalve dat ik een gedeelte invries ga ik ook maar wat buren en vrienden blij maken met een bak lekkere verse snert ;)

Hele knolselderij en prei gaat ook prima in 3l erwtensoep (zo maak ik em altijd) dan is ie gewoon iets meer gevuld.

• bvk

bvk

toolkist schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:41:
[...]

Hele knolselderij en prei gaat ook prima in 3l erwtensoep (zo maak ik em altijd) dan is ie gewoon iets meer gevuld.
Ja, dat kan natuurlijk, maar ik wilde wel een beetje de verhoudingen aanhouden die ik al jaren gebruik. En dit waren een flinke knol en prei...:

Spliterwten: 0,94 515gr (pakje van Hak)
Knolselderij: 0,95 885gr
Prei: 0,55 397gr
Uien: 0,38 241gr
Winterpeen: 0,34 226gr

Dus € 3,16 voor 2264 gram totaal.

Bovenstaande met 3 liter water (of bedoel je zelfs 3 liter totaal?) wordt toch wel heel gevuld. Nu met 4 liter water en vlees kwam ik dus op 7 liter uit.

Specs

• Gonadan
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heel gevuld? Het is toch pas gelukt als de pollepel rechtop blijft staan? :Y)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:31:
Heel gevuld? Het is toch pas gelukt als de pollepel rechtop blijft staan? :Y)
Dat is Snert, dat lukt wel altijd. Snert is Erwtensoep die een nacht heeft gestaan (buiten). Als ie niet blijft staan zaten er te weinig erwten in, want die maken het zetmeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
franssie schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:49:
Dat is Snert, dat lukt wel altijd. Snert is Erwtensoep die een nacht heeft gestaan (buiten). Als ie niet blijft staan zaten er te weinig erwten in, want die maken het zetmeel.
Ik was mij niet bewust dat er daadwerkelijk een verschil in gezien wordt. In mijn optiek is slappe erwtensoep gewoon slechte erwtensoep. :P

En inderdaad, nachtje laten staan. Maar dan wel gewoon op het aanrecht. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-09 00:17
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:38:
Russel Hobbs is volgens mij een budget merk
lol.... Russel Hobbs is gewoon een Engels merk ( en #1 daar qua toestellen ) en hier een beetje in de achtergrond ook mede door de hoge prijzen voor Russel Hobbs toestellen met een EU plug tov die met een UK plug en de verkrijgbaarheid die bijna onbestaand is tenzij je op Bol of dergelijke besteld, loop een MM binnen en je vind misschien max 2-3 toestellen van Russel Hobbs in BE of NL.

Wij hebben bijna zowat alles in de keuken van Russel Hobbs van waterkoker tot slow cooker tot broodrooster etc omdat de vriendin van de UK is en zweert bij Russel Hobbs en ik moet zeggen er is nog nooit iets van stuk gegaan, noch een knopje of dergelijke uitgevallen, noch voelen die toestellen goedkoop aan.

Is zeker even deftig dan wat je in NL als een A+ merk zou kunnen beschouwen.
Qua slow cooker bv hebben wij die Russel Hobbs van 6L met digitaal display en die springt na de timer automatisch op warmhoud stand, super handig en dat beestje heeft al bijna 100 schotels bereid en werkt nog zoals dag 1, zelfs nog geen krassen in de antikleeflaag van de alu binnenpot.

Crock Pot ( aka het ''echte'' merk ) is overigens bucht, mijn moeder had die zwarte 4.7L Crock Pot met digitaal display van Coolblue, 1ste exemplar stopte het display met werken na een maand, 2de exemplaar een krak in de keramieken binnenpot van gewoon 8u lang goulash erin te laten gaan op de slow stand, pot niet blootgesteld aan extreem hitteverschil op een paar seconden tijd en toch gebarsten, toen was ze het beu en heeft dezelfde Russel Hobbs als ons gehaald.
Die Crock Pots gaan ook nog eens allemaal veel te heet in de ''slow'' stand.

Daarmee zeg ik niet dat elke Crock Pot bucht is, maar als je veel reviews leest over die 4.7L versie met digitaal display dan is het toch niet echt dat.

[ Voor 23% gewijzigd door Katmi op 27-09-2018 22:20 ]

• bvk

bvk

Gonadan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:15:
[...]

Ik was mij niet bewust dat er daadwerkelijk een verschil in gezien wordt. In mijn optiek is slappe erwtensoep gewoon slechte erwtensoep. :P

In mijn beleving is er ook geen verschil en is snert gewoon een "koosnaampje" voor onze bekende Hollandse variant.

En ja, ook bij mij heeft de pan een hele nacht buiten gestaan en was de soep lekker dik zoals bedoelt vandaag. En natuurlijk zorgen de erwten voor de dikte, maar ook de aardappel, peen en knolselderij dacht ik.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem meestal 3 pakketten en koop er 1 knolselderij bij, ik vind dat wel makkelijk omdat ik met de rest van de pakketten wel tevreden ben.

In echte (zeg maar oma's variant) snert moet je trouwens geen gespleten spliterwten hebben (zeg maar die enkele die in zo'n zak zitten), maar die met het velletje er nog omheen. Alleen koop je die niet in een supermarkt. Je moet wel houden van die velletjes, maar hier in Friesland is er een kamp dat gespleten spliterwten wil en ongespleten spliterwten. Had toevallig nog bij het diner op het werk vanavond er een discussie over met de collega's. Ik gebruik trouwens gewoon de versie die je overal en nergens kan vinden, die andere kom ik maar zelden tegen. Maar leuk om eens te proberen als je die ziet liggen ergens.

Meer knolselderij en prei erin is niet echt een probleem, alleen het aantal spliterwten komt iets nauwkeuriger (maar ook niet heel erg). Het is een vrij makkelijke soep waarin je wel wat meer of minder in kwijt kan van de meeste ingrediënten.
SRB12 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:19:
Een stoofpot is voor mij geslaagd als het botermals is. Dat wil zeggen dat je nog wel een hap dient te nemen, maar het vervolgens zijdezacht en smeuig uit elkaar valt in je mond.
Ik meen dat azijn ook een invloed had op de malsheid van het vlees?
Gonadan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:15:

In de schuur doe ik altijd, maar het is momenteel bizar warm (had vandaag een trui aan en winterjas, mijn hemel....). Je kan het beter wat koel wegzetten ipv op het aanrecht. Aangezien ik altijd tussen de 6 en 9 liter in 1 pan maak duurt het afkoelen dan wel vaak nog tot de volgende ochtend. Net gemaakte erwtensoep is nooit stevig, althans, mij lukt dat niet, het moet hier echt een nacht staan. Gelijk opeten vind ik niet eens lekker.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2018 23:00 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27
Inderdaad doet de azijn ook wat met het malser maken. Denk ook aan Limburgs Zuurvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Harold McGee heeft daar ook iets over geschreven: "Marinades are acidic liquids,
originally vinegar and now including such
ingredients as wine, fruit juices, buttermilk,
and yogurt, in which the cook immerses
meat for hours to days before cooking.
They have been used since Renaissance
times, when their primary function was to
slow spoilage and to provide flavor. Today,
meats are marinated primarily to flavor
them and to make them more moist and
tender. Perhaps the most common mari-
nated meat dish is a stew, for which the
meat is immersed in a mixture of wine and
herbs and then cooked in it.
The acid in marinades does weaken
muscle tissue and increase its ability to
retain moisture. But marinades penetrate
slowly, and can give the meat surface an
overly sour flavor while they do so. The
penetration time can be reduced by cut-
ting meat into thin pieces or by using a
cooking syringe to inject the marinade into
larger pieces."

Dus ja, zuur doet iets, maar dringt niet echt door tot de kern van het vlees. Ik ken de recepten van dat "zoervleis" oid niet zo, maar ik vermoed dat dat gaat om kleiner gesneden stukken vlees?

Lang marineren heeft dus vaak geen zin. Alleen zoutmoleculen zijn zo klein dat het wel zin heeft om te pekelen. Die komen wel in het vlees, waar een takje tijm bijvoorbeeld veel te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:48:
[...]

Ik neem meestal 3 pakketten en koop er 1 knolselderij bij, ik vind dat wel makkelijk omdat ik met de rest van de pakketten wel tevreden ben.

In echte (zeg maar oma's variant) snert moet je trouwens geen gespleten spliterwten hebben (zeg maar die enkele die in zo'n zak zitten), maar die met het velletje er nog omheen. Alleen koop je die niet in een supermarkt. Je moet wel houden van die velletjes, maar hier in Friesland is er een kamp dat gespleten spliterwten wil en ongespleten spliterwten. Had toevallig nog bij het diner op het werk vanavond er een discussie over met de collega's. Ik gebruik trouwens gewoon de versie die je overal en nergens kan vinden, die andere kom ik maar zelden tegen. Maar leuk om eens te proberen als je die ziet liggen ergens.

Meer knolselderij en prei erin is niet echt een probleem, alleen het aantal spliterwten komt iets nauwkeuriger (maar ook niet heel erg). Het is een vrij makkelijke soep waarin je wel wat meer of minder in kwijt kan van de meeste ingrediënten.

[...]

Ik meen dat azijn ook een invloed had op de malsheid van het vlees?

[...]

In de schuur doe ik altijd, maar het is momenteel bizar warm (had vandaag een trui aan en winterjas, mijn hemel....). Je kan het beter wat koel wegzetten ipv op het aanrecht. Aangezien ik altijd tussen de 6 en 9 liter in 1 pan maak duurt het afkoelen dan wel vaak nog tot de volgende ochtend. Net gemaakte erwtensoep is nooit stevig, althans, mij lukt dat niet, het moet hier echt een nacht staan. Gelijk opeten vind ik niet eens lekker.
Heb je een recept? Na al dat geklets over snert krijg ik spontaan zin dat binnenkort te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:52:
[...]

Ik heb één keer stoofvlees in mijn snelkookpan gedaan en daarna nooit meer. Langzaam stoven op lagere temperatuur geeft véél meer smaak.

Snelkookpan is overigens (wel) perfect om bouillon te maken. Ook van vlees. Google op 'Blumenthal stock pressure cooker' :) Bonen, tomaat en bieten gaan ook nog de snelkookpan in. Maar vlees niet meer.
Precies, dat doe ik dus ook niet meer.
Zoals ook uitgebreid en prima toegelicht door @SRB12.

Tomaat in de snelkookpan? Wat maak je daar dan mee?

Even gegoogled. Heston Blumenthal's brown chicken stock staat nu op mijn to-do list. Lijkt me ook een ideale basis voor een lekkere ramen. Thanks!
SRB12 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 01:29:
....
The penetration time can be reduced by cut-ting meat into thin pieces or by using a cooking syringe to inject the marinade into larger pieces."

Dus ja, zuur doet iets, maar dringt niet echt door tot de kern van het vlees. Ik ken de recepten van dat "zoervleis" oid niet zo, maar ik vermoed dat dat gaat om kleiner gesneden stukken vlees?
Ha, ik heb zo'n marinade spuit liggen die ik alleen bij pulled pork heb gebruikt. Vanaf nu ga ik dat dus ook bij de zoervleis doen :)
SRB12 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:19:
[...]

Ik weet dat het een vraag van ruim twee jaar terug is, maar ik wil hier nog wel even op ingaan.

...

Er is nog wel meer over te schrijven, maar uiteindelijk heb ik runderriblappen 14 uur gestoofd en dat was by far het beste stoofvlees wat ik ooit heb gemaakt. Portie 1 na 7 uren; portie 2 na 14 uur en dat verschil was zeker te merken. Ik heb grotendeels het recept gebruikt van seriouseats.com, maar bovenstaand geldt ook voor andere/eigen recepten.
Goed stuk d:)b
Bevestigt mijn noodzaak om een slowcooker / intstant pot aan te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronster op 28-09-2018 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
Maverick! schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:12:
[...]

Tomaat in de snelkookpan? Wat maak je daar dan mee?

[...]
Tomatensaus! Nadat ik een keertje Heston Blumenthal's Spaghetti Bolognese heb gemaakt maak ik tomatensaus eigenlijk alleen nog maar in een snelkookpan.
Pagina: 1 ... 40 ... 113 Laatste