Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Maverick! schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:12:
Bevestigt mijn noodzaak om een slowcooker / intstant pot aan te schaffen.
Ik heb beide en gebruik de laatste tijd de slowcooker meer dan de instant pot (die niet zo instant is aangezien het op druk komen vaak even wordt weggelaten uit de bereidingstijden).

De instant pot is wel gemakkelijk om bouillon mee te maken maar zoals gezegd minder geschikt om 's avonds na het werk even wat klaar te maken. Daar is ie gewoon te groot voor (6qt versie). De pan gaat dan gewoon veel sneller of 's ochtends alles in de slowcooker en dan 's avonds nog even rijst/pasta/aardappelen koken en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:48:
Meer knolselderij en prei erin is niet echt een probleem, alleen het aantal spliterwten komt iets nauwkeuriger (maar ook niet heel erg). Het is een vrij makkelijke soep waarin je wel wat meer of minder in kwijt kan van de meeste ingrediënten.
Ja je kunt makkelijk wisselen. Ik heb in mijn eerste versie zelfs een bos bleekselderij in plaats van knolselderij gebruikt. :F
Qua smaak was dat niet eens zo erg, het werd alleen best wel waterig. Toch heb ik sindsdien wel vaker wat bladselderij erbij gegooid omdat de combinatie niet verkeerd is. :D
Ik meen dat azijn ook een invloed had op de malsheid van het vlees?
Of wijn. :9
SRB12 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 01:29:
Dus ja, zuur doet iets, maar dringt niet echt door tot de kern van het vlees. Ik ken de recepten van dat "zoervleis" oid niet zo, maar ik vermoed dat dat gaat om kleiner gesneden stukken vlees?
Zuurvlees is feitelijk gewoon zuur stoofvlees, dus dat vermengt prima tijdens het stoven.
Lang marineren heeft dus vaak geen zin. Alleen zoutmoleculen zijn zo klein dat het wel zin heeft om te pekelen. Die komen wel in het vlees, waar een takje tijm bijvoorbeeld veel te groot is.
Wat is dan lang? Het verschil tussen een paar uurtjes of een nachtje proef je blind. Het wordt pas een uitdaging als je stukken met een grotere diameter wilt marineren, dan denk ik eerder aan een hele procureur. :9
SRB12 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:19:
Nadeel hiervan is wel dat de omzetting van collageen in gelatine (flink) langzamer gaat. Dus de 2-3 uren die ik vaak zie staan voor stoven zijn voor mij absoluut niet afdoende.
Waar die 2 à 3 uur steeds vandaan komt snap ik dan ook niet. Ik heb nog nooit een gerecht gehad waarbij ik dat echt afdoende vond. Je kunt het hooguit beschouwen als het absolute minimum om dergelijk vlees te kunnen eten.
Zelf ga ik voor minimaal vijf en liefst nog heel veel meer uren. Zeker met dingen als rendang, wat ik dan ook nog een nachtje laat staan om dan de volgende dag verder te pruttelen. :9

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 28-09-2018 09:41 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 09:52
bszz schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:39:
[...]

Tomatensaus! Nadat ik een keertje Heston Blumenthal's Spaghetti Bolognese heb gemaakt maak ik tomatensaus eigenlijk alleen nog maar in een snelkookpan.
Ook die gaat op de todo list :)
kdbruin schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:49:
[...]

Ik heb beide en gebruik de laatste tijd de slowcooker meer dan de instant pot (die niet zo instant is aangezien het op druk komen vaak even wordt weggelaten uit de bereidingstijden).

De instant pot is wel gemakkelijk om bouillon mee te maken maar zoals gezegd minder geschikt om 's avonds na het werk even wat klaar te maken. Daar is ie gewoon te groot voor (6qt versie). De pan gaat dan gewoon veel sneller of 's ochtends alles in de slowcooker en dan 's avonds nog even rijst/pasta/aardappelen koken en klaar is Kees.
Da's wel weer een goede reden om beide te hebben staan inderdaad...

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:57:
Ja je kunt makkelijk wisselen. Ik heb in mijn eerste versie zelfs een bos bleekselderij in plaats van knolselderij gebruikt. :F
Bleekselderij is erg lekker in de snert, kan je in plaats van normale selderij gebruiken, maar die knol is wel wat essentieel, je kan die wel weer vervangen door kruimige aardappels schat ik in.

Ik zal mijn snert recepten even opzoeken, ik ga zondag snert maken denk ik, zal dan even wat zaken noteren en even mijn aantekeningen erbij pakken.

Snert met een beetje sambal is trouwens ook heerlijk, dat doe ik er meestal doorheen als ik het als lunch neem en het opwarm in de magnetron op het werk. Ik zat net even te zoeken op internet of meer mensen dat bedacht hebben en jawel. Hier een hele mooie met ook nog eens gebakken uitjes en zoete ketjap:

https://pisangsusu.com/erwtensoep-met-sambal/

:o

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2018 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Vandaag spruitjes en aardappelen in de stoomoven gedaan. Het is even wennen hoor , spruiten waren hard en de aardappels waren lekker gaar. Wat ik vind op het web klopt echt van geen kant :+ maar met proberen kom je heel end. Koekjes bakken gaat wel lekker en kids vinden dat helemaal te gek. Opeens heeeel veel koekies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mutsje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:50:
Vandaag spruitjes en aardappelen in de stoomoven gedaan. Het is even wennen hoor , spruiten waren hard en de aardappels waren lekker gaar. Wat ik vind op het web klopt echt van geen kant
Klopt, ik moet overal 10 minuten bij optellen, ik weet niet wat die gasten die die lijstjes maken normaal eten, maar broccoli moet hier echt 15 minuten en bloemkool 20 tot 24 minuten. Als ik dat ga inkorten is het gewoon hard. Te hard.

Kennelijk verschilt het echt per materiaal, het ene mandje is ook het andere niet. Maar ik zag net een site en die zegt dat je broccoli 3 minuten moet stomen. 3 Minuten? Eet het dan gewoon rauw op zeg, dat gaat nergens over.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

inderdaad de spruiten waren te hard. moet minimaal 35 minuten stomen volgens mij. De aardappelen maar 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:00:
[...]

Klopt, ik moet overal 10 minuten bij optellen, ik weet niet wat die gasten die die lijstjes maken normaal eten, maar broccoli moet hier echt 15 minuten en bloemkool 20 tot 24 minuten. Als ik dat ga inkorten is het gewoon hard. Te hard.

Kennelijk verschilt het echt per materiaal, het ene mandje is ook het andere niet. Maar ik zag net een site en die zegt dat je broccoli 3 minuten moet stomen. 3 Minuten? Eet het dan gewoon rauw op zeg, dat gaat nergens over.
Ik zag dat laatst ook: “stoom de broccoli 4 min voor een lekker bite”... :/

Waarom nog de moeite doen dan? Ik heb toch echt wel een minuut of 10 zeker nodig voor dat t enigzins grenst aan eetbaar.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

franssie

Save the albatross

@mutsje is dat een Stoomoven met hoge druk? Zonder hoge druk haal je die tijden inderdaad niet, maar als ik mijn hogedrukpan met stoominzet werk gaat het wel eng snel. Misschien dat er in je handleiding ergens vermeld staat hoe je met en zonder hoge druk kan koken.

Mijn vader had een huis gekocht met een stoomoven en die deed dus hoge druk stoom ipv alleen stoom - doei doei kerst rollade want dat wist ik niet :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Het is een atag CS4611C denk niet dat die stoom onder hoge druk doet. Ik heb eigenlijk geen idee. Ding pasti in me keuken en stoomt :+ ga wel de tijden aanpassen overal tijd bij optellen. Wist niet eens dat je verschillende stoomovens had @franssie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mutsje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:29:
Wist niet eens dat je verschillende stoomovens had @franssie
Die hoge druk versies zijn meen ik ook niet echt heel betaalbaar. Vanaf 2500 euro volgens mij, als ik zo op google even kijk zie ik ze ook voor 5000 euro. Dan moet je wel heel erg van stomen houden :D

Ik heb een stoominzet die volgens mij 150 euro was en dat vond ik al vrij prijzig. Voordeel is wel dat hij op al mijn pannen past, van klein naar redelijk groot.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mutsje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:29:
Het is een atag CS4611C denk niet dat die stoom onder hoge druk doet. Ik heb eigenlijk geen idee. Ding pasti in me keuken en stoomt :+ ga wel de tijden aanpassen overal tijd bij optellen. Wist niet eens dat je verschillende stoomovens had @franssie
Die van mijn vader's huis was zoiets https://www.bol.com/nl/p/...0000017137876/?country=BE

Dus het is denk ik belangrijk om bij recepten na te gaan welk type stoomoven het recept gemaakt is. Bij mij was het dis andersom, van die heerlijke biologische runderd rollade die ik altijd perfect reverse sear maak bleef een stuk rubber over. Dan kan je beter de spruitjes nog even nawokken ;)

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:34:
[...]

Die hoge druk versies zijn meen ik ook niet echt heel betaalbaar. Vanaf 2500 euro volgens mij, als ik zo op google even kijk zie ik ze ook voor 5000 euro. Dan moet je wel heel erg van stomen houden :D
klopt, zijn eigenlijk hogedrukpannen, wist ik veel. Ik hou het bij mijn hogedrukpan met stoominzet. In mijn volgende keuken sowieso twee ovens waarvan tenminste eentje combi.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 28-09-2018 23:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een rollade gebruik je bij zo'n stoomoven toch ook de oven functie zelf? Zeg maar combi stoom en oven?
Of kan je hem ook alleen stomen en dan afbakken voor een korstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

mijn oven is zo fancy schijnt dat ik verschillende stappen kan programmeren (moet nog uitzoeken hoe) en dus kan voorverwarmen, stomen, gratineren. Alleen geen idee hoe, moet de RTFM nog lezen hehe

Verwijderd

Voor het sous vide koken heb ik een solis 569 vacuumeerapparaat gekocht. Dat werkt voor geen meter met natte ingredienten. Als ik maar een paar ml vocht toevoeg kan ik de zak niet meer sealen. Ook niet als ik 'moist' instel.

Eerste vraag is of het uberhaupt nodig is om vacuum te trekken. Of een diepvrieszak onderdompelen in water en dan afsluiten (zip lock) niet voldoende is. Heeft dat beetje lucht effect op de garing? En kunnen die diepvrieszakken veilig verwarmd worden tot 90+ graden celcius?

Tweede vraag is of een iets duurder consumenten vacuumeerapparaat het beter doet. De 569 heeft geen functie om handmatig het vacuumeren te stoppen - althans, de zak zuigt zich weer vol lucht als ik het vacuumeren stop, dan heeft sealen geen zin meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik druk altijd op seal op mijn Solis als het vloeistofniveau richting apparaat gaat. dat werkt echt prima.

Vanavond midden-oosten eten voor mijn vriendin en 6 van haar vriendinnen.

- hummus (zelfbouw)
- mahummara (granaatappelmelasse, geroosterde paprika, knoflook en veel walnoot)
- een fetoush met granaatappel en radijs
- ottolenghi's ovenfrites
- haricots vertes met peultjes met hazelnoot en sinaasappel
- zalm met hazelnoot-paprika salsa
- basilicum-pannacotta met rode vruchten

Wordt vast heel lekker. Alles is gebaseerd op ottolenghi danwel gewoon implementatie van een van zijn recepten. Wel wat werk though :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Verwijderd

@willemjoosten Wat Boudewijn dus zegt. Gewoon op seal drukken voordat het vocht de rand bereikt. Dan stopt ie dus ook met vacuumeren.

Dat is nu iets wat elk vacuümeerapparaat doet. Daarnaast ook gewoon een ruime zak nemen als je iets hebt waar veel vocht bij zit.

En mocht de rand iets vochtig zijn en je vertrouwd het niet dan druk je nogmaals op de sealknop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat en je kunt de zak wat lager houden, dan komt de vloeistof minder hard omhoog. Ik doe het dan op de rand van het aanrecht. En als er echt vocht in de zak zit (en dus je vlees onder staat) kun je hem ook gewoon niet-sealen. Het vocht warmt op en gaart de overige inhoud.

Verwijderd

Dank Boudewijnen Ciris. Ik ga verder experimenteren. Wortels kwamen zonder sinaasappelsap, wel met boter en dragon, erg lekker uit de sous vide :)

Morgen vrij dun (1-2 cm) gesneden riblappen. Maakt het iets uit of ik ze eerst bruin in boter en dan gaar, of andersom?

Basilicum-pannacotta met rode vruchten - omdat het kan :) :p Honing / roquefort ijs staat nog op dat lijstje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Eerst garen, dan bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tree
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
@willemjoosten En mocht je toch diepvrieszakken willen gebruiken, die van de Ikea zijn echt top, gebruik ik regelmatig als vacumeren niet helemaal wil lukken.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:47:
[...]

Ja, dat kan natuurlijk, maar ik wilde wel een beetje de verhoudingen aanhouden die ik al jaren gebruik. En dit waren een flinke knol en prei...:

Spliterwten: 0,94 515gr (pakje van Hak)
Knolselderij: 0,95 885gr
Prei: 0,55 397gr
Uien: 0,38 241gr
Winterpeen: 0,34 226gr

Dus € 3,16 voor 2264 gram totaal.

Bovenstaande met 3 liter water (of bedoel je zelfs 3 liter totaal?) wordt toch wel heel gevuld. Nu met 4 liter water en vlees kwam ik dus op 7 liter uit.
En dan geen vlees erin? :X
Hamschijf, schouderkarbonaadje en een stukje spek met zwoerd gaan er bij mij standaard in (en dan vlak voor het eten nog een stukje rookworst)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

toolkist schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:34:
[...]

Hamschijf, schouderkarbonaadje en een stukje spek met zwoerd gaan er bij mij standaard in (en dan vlak voor het eten nog een stukje rookworst)
Lees de laatste regel die je quote nog eens... ;)

Er zat onder andere 8 ons aan varkens ribbetjes in en natuurlijk ook een rookworst.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:03:
Voor het sous vide koken heb ik een solis 569 vacuumeerapparaat gekocht. Dat werkt voor geen meter met natte ingredienten. Als ik maar een paar ml vocht toevoeg kan ik de zak niet meer sealen. Ook niet als ik 'moist' instel.
Hier nog een tip om problemen met vocht zoveel mogelijk te beperken :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:37

SeatRider

Hips don't lie

Tree schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:19:
@willemjoosten En mocht je toch diepvrieszakken willen gebruiken, die van de Ikea zijn echt top, gebruik ik regelmatig als vacumeren niet helemaal wil lukken.
Offtopic, maar die zijn inderdaad top. Ik gebruik ze altijd om brood (vers van de bakker) in porties van 4 direct in te vriezen. De avond ervoor (of zelfs in de morgen) uit de vriezer halen en dan kun je ze zo beleggen en weer in hetzelfde zakje mee naar je werk nemen :-).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben helemaal fan van de 3 liter diepvrieszakken van de Lidl, vind ik fijner dan die van de Ikea. Maar ik gebruik ze alleen om eten in te vriezen, niet voor sous vide e.d.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SeatRider Hoezo off-topic? Brood optimaal bewaren valt onder lekker eten :)

(Nogmaals) Dank voor de tips voor het vochtig vacumeren! Is gelukt. Gaat wel hard met de rol folie met die extra lengte.

Vandaag: aardappelen 30 min / 72°C 'voorgaren', terugkoelen / spoelen, koken en pureren. Ontzettend smeuïg!

Ik lees op deze pagina https://modernistcuisine....potatoes-no-fat-required/ dat je puree nog smeuïger kunt krijgen met iets dat 'diastatic malt powder' heet. Iemand enig idee wat de Nederlandse naam is? En waar dat te verkrijgen is?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2018 21:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Was er al iemand aan dat Sous-vide topic begonnen? :P

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor aanbranden volledig ongegrond. Was erg lekker!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het rundvlees konden we bijna niet uit de ovenschaal scheppen want het viel al uit elkaar bij het inprikken. Maar het was errug lekker :9 . O, en zorg dat je ovenschaal niet te klein is, anders stroomt ie over en dat ruik je in de oven. Tot ver nadat het klaar is :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toolkist schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:34:
[...]

Ik doe er zelf geen spek en karbonades meer in, bulk werk en ik heb liever extra rookworst. Het werd bij mij ook altijd meer een vleessoep dan snert :D

Ik heb nu een variant gemaakt met 700 gram spliterwten, 6 laurierblaadjes en 3 liter water en dat een uur of wat koken, daarna prei+knol+wortel+ui erin en 4 rookworsten in plakjes en dat 20 minuten extra laten pruttelen.

Even zien hoe dit wordt, zo te zien meer dan prima. Normaal liet ik het veel langer koken, maar ik wilde het wel om 20.00 klaar hebben omdat ik nog wat voor het werk moest doen, maar ik schat in dat het net zo goed smaakt als een uur langer koken. Nadeel is wel dat ik nu vele liters heb en het niet goed kon afkoelen, buiten regen en normaal zet ik de pan gewoon zonder deksel buiten op de tafel neer. Dus nu maar in bakken in de koelkast en dan zien we morgen wel wat het geworden is.

Ik moet het de volgende keer toch in de ochtend maken ipv in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:28:
Ik overweeg m'n koffie sous-vide te gaan zetten! ;)
The brewing temperature of the water used is very important. It should be between 195 F (91 C) and 205 F (96 C). The closer to 205 F (96 C) the better. Boiling water (212 F - 100 C) should never be used, as it will burn the coffee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tree
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
Verwijderd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:43:
@SeatRider Hoezo off-topic? Brood optimaal bewaren valt onder lekker eten :)

(Nogmaals) Dank voor de tips voor het vochtig vacumeren! Is gelukt. Gaat wel hard met de rol folie met die extra lengte.

Vandaag: aardappelen 30 min / 72°C 'voorgaren', terugkoelen / spoelen, koken en pureren. Ontzettend smeuïg!

Ik lees op deze pagina https://modernistcuisine....potatoes-no-fat-required/ dat je puree nog smeuïger kunt krijgen met iets dat 'diastatic malt powder' heet. Iemand enig idee wat de Nederlandse naam is? En waar dat te verkrijgen is?
Diastatic malt powder wordt veel gebruikt bij het bakken van brood en pizza om de korst bruiner te krijgen. Diastatic malt is hier voor zover ik weet niet te krijgen, wel kan je zoiets als ‘gerstemoutpoeder’ kunnen kopen bij bijvoorbeeld De Tuinen of misschien wel De Zuidmolen.

Als je zin hebt in een projectje kan je het ook nog zelf maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor verbrangen volledig ongegrond. Was erg lekker!
Members only:

Het rundvlees konden we bijna niet uit de ovenschaal scheppen want het viel al uit elkaar bij het inprikken. Maar het was errug lekker :9 . O, en zorg dat je ovenschaal niet te klein is, anders stroomt ie over en dat ruik je in de oven. Tot ver nadat het klaar is :P
Lijkt me een heerlijk gerecht! Ga ik ook eens maken, alleen heb ik geen ovenschaal met deksel en mijn braadpan gaat niet in de oven passen. Ik vraag me af of het ook niet gewoon op een laag vuurtje kan aangezien die pan van gietijzer is met een dikke bodem.

Ingelegde komkommer heb ik trouwens altijd wel klaar staan (lekker op broodjes kip of bakkeljauw), maar ik gebruik altijd Chinese suiker. Zeer zoet en geconcentreerd maar ook met een bepaalt zuurtje er in, bijna fris en heel apart van smaak.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor verbrangen volledig ongegrond. Was erg lekker!
Jammie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bvk schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:14:
[...]

Lijkt me een heerlijk gerecht! Ga ik ook eens maken, alleen heb ik geen ovenschaal met deksel en mijn braadpan gaat niet in de oven passen. Ik vraag me af of het ook niet gewoon op een laag vuurtje kan aangezien die pan van gietijzer is met een dikke bodem.
Let me know, ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vrees dat de kans op aanbranden iets groter is ivm verhitting alleen van onderen op een hogere temperatuur? In de oven had ik er drie uur geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Kun je niet creabea'en met alufolie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 22:43
Tree schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:32:
[...]
Diastatic malt is hier voor zover ik weet niet te krijgen
Is inderdaad gewoon fijngemalen gerstemout. Je kan het bij een bierbrouwwinkel voor 2 euro de kilo kopen (Pilsmout is de lichtste met meeste suiker) en gewoon fijnmalen in een koffiemolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

naitsoezn schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:59:
[...]

Let me know, ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vrees dat de kans op aanbranden iets groter is ivm verhitting alleen van onderen op een hogere temperatuur? In de oven had ik er drie uur geen omkijken naar.
Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Ik kan dat natuurlijk regelmatig checken, maar dit lijkt me een gerecht wat je lekker die drie uur met rust moet laten.

Dus dan is het idee van @Boudewijn om met aluminium folie de braadslee af te dekken een betere om te proberen.

Beetje te vroeg gepiept, de pan past toch nét in de oven met zo te zien nog genoeg ruimte voor de hete lucht om te kunnen circuleren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5OP8Gafh.jpg

* bvk ziet met het camera flitslicht dat hij de oven eens schoon moet maken... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 02-10-2018 16:13 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Braadpan op gas kan prima, denk alleen wel dat je met sudderplaatjes moet gaan spelen om verbranden aan bodem te voorkomen,

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ik zou dan altijd voor oven gaan. Dit past, en als je het deksel er op zijn kop op legt past het helemaal ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Boudewijn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:32:
ik zou dan altijd voor oven gaan. Dit past, en als je het deksel er op zijn kop op legt past het helemaal ;).
Als het past dan inderdaad de voen, maar hij riep eerst dat dat niet ging :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor aanbranden volledig ongegrond. Was erg lekker!
Members only:

Volgens mij moet dit wel in mijn 31 cm crueset taijine passen :+ Daar kan je echt een gruwelijke lading in doen. Ga deze even schaamteloos in een txt op het bureaublad donderen. Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het recept wat aangepast naar mijn wensen, vind het best nog wel op een Nederlandse stoofpot lijken, grappig, ben heel benieuwd. Ik ga er zelf sperziebonen e.d. bij doen ipv komkommer (omdat ik daar nog wat van heb liggen in de diepvries).

Het lijkt me trouwens lekkerder met een goede aardappelpuree, maar dat is echt puur persoonlijk. Omdat hij in de oven kan en redelijk eenvoudig is gaat het denk ik wel een blijvertje worden onder de stoofpotten die ik in de winter altijd maak, top!

Ik ga dat kookboek toch nog eens bekijken, als er meer van dit soort zaken instaan kan ik mij er prima mee gaan vermaken. Ik twijfelde wat omdat ik ook toetjes zag op de foto's en ik ben geen toetjes fan en koop die liever kant en klaar omdat ik het gewoon niets vind om te eten, zitten er veel toetjes in dat boek? Op bol.com ben ik wel wijzer geworden dat er 140 pagina's over bakken gaat en dat vind ik leuk, maar toetjes niet. Zou je eens willen zien voor mij?

Trouwens momenteel maar 22 euro op bol.com nieuw, bizar goedkoop voor een boek van 400 pagina's. Als ik het goed begrijp en zo het recept lees wat je gepost hebt is dit een boek waarop je heel makkelijk aanpassingen kan maken op de receptuur en daar ben ik echt gek op.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Ik heb het recept wat aangepast naar mijn wensen, vind het best nog wel op een Nederlandse stoofpot lijken, grappig, ben heel benieuwd. Ik ga er zelf sperziebonen e.d. bij doen ipv komkommer (omdat ik daar nog wat van heb liggen in de diepvries).

Het lijkt me trouwens lekkerder met een goede aardappelpuree, maar dat is echt puur persoonlijk. Omdat hij in de oven kan en redelijk eenvoudig is gaat het denk ik wel een blijvertje worden onder de stoofpotten die ik in de winter altijd maak, top!

Ik ga dat kookboek toch nog eens bekijken, als er meer van dit soort zaken instaan kan ik mij er prima mee gaan vermaken. Ik twijfelde wat omdat ik ook toetjes zag op de foto's en ik ben geen toetjes fan en koop die liever kant en klaar omdat ik het gewoon niets vind om te eten, zitten er veel toetjes in dat boek? Op bol.com ben ik wel wijzer geworden dat er 140 pagina's over bakken gaat en dat vind ik leuk, maar toetjes niet. Zou je eens willen zien voor mij?

Trouwens momenteel maar 22 euro op bol.com nieuw, bizar goedkoop voor een boek van 400 pagina's. Als ik het goed begrijp en zo het recept lees wat je gepost hebt is dit een boek waarop je heel makkelijk aanpassingen kan maken op de receptuur en daar ben ik echt gek op.
Toetjes/ baksels / zoetigheid is idd een flink gedeelte, grove inschatting ongeveer 1/5 ofzo. Verder is het boek opgebouwd in verschillende secties die beginnen met een basisrecept (bv de madras-pasta, of een basis-risotto uit een eerder recept die ik gepost heb) en daarmee een aantal voorbeeld-gerechten. Idd goed zelf aan te passen en te combineren met eigen input. Ik kan morgen wel even kijken of ik een inhoudsopgave kan posten, kun je een inschatting maken van hoe groot het toetjes-gedeelte is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Trouwens momenteel maar 2230 euro op bol.com nieuw
ftfy ? ah laat maar, de Engelse variant :F

NL versie heeft een inkijkexemplaar met inhoud :) https://www.bol.com/nl/p/...lliance/9200000075752459/

[ Voor 29% gewijzigd door Maardiweb op 04-10-2018 20:09 ]

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@bvk ik zou geen hetelucht kiezen, tenzij je oven niet anders heeft natuurlijk. :P
Boudewijn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:32:
Op z'n kop? En de afdruppelpukkels dan? -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:13:
@bvk ik zou geen hetelucht kiezen, tenzij je oven niet anders heeft natuurlijk. :P
Ik kan ook kiezen voor magnetron of grill, maar dat zul je wel niet bedoelen ;) Maar waar doel je wel op, stoom of zo?
[...]

Op z'n kop? En de afdruppelpukkels dan? -O-
Bij mijn pan zijn dat ribbels, maar die zijn dan inderdaad nutteloos.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bvk schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:30:
Ik kan ook kiezen voor magnetron of grill, maar dat zul je wel niet bedoelen ;) Maar waar doel je wel op, stoom of zo?
Boven- en onderwarmte. Conventioneel zeg maar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:57:
Ik kan morgen wel even kijken of ik een inhoudsopgave kan posten, kun je een inschatting maken van hoe groot het toetjes-gedeelte is. :)
Fijn, een inschatting mag ook hoor, het komt ook niet zo heel nauwkeurig, maar zolang er maar niet 1/3e toetjes in zit zeg maar.
Maardiweb schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:04:
ftfy ? ah laat maar, de Engelse variant :F
Ik had niet de NL versie gevonden, maar ik denk dat ik voor 20 euro de Engelse versie neem, ga er nog even over nadenken. Moet ook even verstandig zijn, heb nog 12 kookboeken gekocht de laatste tijd en nog niks gemaakt eruit. Maar ze zien er elke keer zo goed uit.

Een 6 tal van haar recepten kan je goed met kinderen maken vermoed ik, ze heeft daar kids specials van op haar youtube kanaal: YouTube: donna hay

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Fijn, een inschatting mag ook hoor, het komt ook niet zo heel nauwkeurig, maar zolang er maar niet 1/3e toetjes in zit zeg maar.
Excuus, ik had het blijkbaar mis:
Hartig, blz. 8
Onmisbaar, blz 206,
Zoet, blz 228,
Woordenlijst + register, blz 371.
Ongeveer 140 pagina's "zoet" dus, waarbij wel opgemerkt moet worden dat niet alles wat "zoet" is ook daadwerkelijk een toetje is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:27:
Ongeveer 140 pagina's "zoet" dus, waarbij wel opgemerkt moet worden dat niet alles wat "zoet" is ook daadwerkelijk een toetje is :P
Aangezien ik morgen jarig ben ga ik hem gewoon voor mijn verjaardag vragen aan mijn vrouw.

Weet iemand of de kinderversie van dit boek heel anders is of zijn het dezelfde recepten in andere vorm? Ik wil het liefst de kinderen bij het koken betrekken (al eten ze het helaas nooit op, maar maken vinden ze wel leuk). Ik heb toch nog steeds de hoop dat ik mijn kookliefde kan overbrengen naar de kids.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je zoekt op Donnah Hay? https://www.bol.com/nl/c/donna-hay/25858/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukt, heb al haar boeken via de bibliotheek kunnen reserveren, heb deze maand nog een luxe abonnement daar en dit is een mooie afsluiting van mijn bieblidmaatschap (ik koop liever dan lenen), zo kan ik thuis even rustig zelf uitzoeken

Edit: misschien toch maar mijn abonnement verlengen met een jaar, ik heb net haar boeken besteld en vanmiddag kan ik een groot deel al ophalen, ze zijn al op transport. Dat is nog sneller dan bol.com zeg, toch wel handig dat gratis reserveren bij de bibliotheek.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:05
Ik heb een mooie lamsschouder met bot op de kop getikt. Normaal gaar ik die in de oven maar eigenlijk wil ik 'm wel eens sous-vide proberen. Heeft iemand een mooi recept(idee) om uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Weet iemand eigenlijk hoe je zogenaamd "eisnot" voorkomt bij het koken van een eitje?
Ik had dat volgens mij vroeger nooit maar merk dat er altijd een soort struif achtig spul onder de dooier zit als ik een eitje kook.
En dan maakt het niet uit of ik een perfect eitje maak, dwz de dooier vast met in het midden nog een beetje vloeibaar geel of ze wat harder kook met de dooier gewoon hard.
Gisteren een groot ei stevig gekookt waarbij de dooier gewoon droog was en het eiwit nog net geen rubber en dan nog zit er onder de dooier waterig snot, idem bij een medium size perfect gekookt eitje van vandaag.
De eieren zijn altijd vers, weliswaar supermarkt maar niet oud oid.
Ik wil graag van die waterige substantie af en kan iemand mij wijzer maken wat dat is en waarom dat waterige goedje er bijft nadat het eiwit gewoon hard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
PalingDrone schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:34:
Ik wil graag van die waterige substantie af en kan iemand mij wijzer maken wat dat is en waarom dat waterige goedje er bijft nadat het eiwit gewoon hard is?
Wat dat is geen idee, je zou zeggen als het eigeel is gestold dat de rest moet zijn meegestold. Mss water dat naar binnen is gelekt.
Wel zijn er diverse youtubes over ei koken in de sous vide. Met de temperatuur kun je het eindresultaat precies bepalen, zeg tussen 58 en 62 °C. En als ik het goed begrijp (ik heb zelf geen sous vide) maakt de tijd dan geen verschil meer, b.v. zelfs bij 30 minuten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bszz schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:01:
Ik heb een mooie lamsschouder met bot op de kop getikt. Normaal gaar ik die in de oven maar eigenlijk wil ik 'm wel eens sous-vide proberen. Heeft iemand een mooi recept(idee) om uit te proberen?
Ik niet, hoeveel weegt ie? Een oven is uiteindelijk ook een goede manier om vlees te garen, zeker met de reverse sear methode.
Ik ben niet heel erg van traditie maar bij een hele lamsbout ...

Wil je het toch doen, gewoon net onder de kern temp gaan zitten en glaceren in de oven of op een BBQ en dan ervanuitgaan dat ie niet wat doorgaart, maar of je dan de smaak van het bot er ook bij krijgt? Ik denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand eigenlijk hoe je zogenaamd "eisnot" voorkomt bij het koken van een eitje?
Ik had dat volgens mij vroeger nooit maar merk dat er altijd een soort struif achtig spul onder de dooier zit als ik een eitje kook.
Ik herken dit niet? Zou je eens een foto kunnen maken van wat je precies bedoelt?

Struif begrijp ik als Fries ook niet, dat betekend toch pannenkoek aan de andere kant van Nederland?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Bruine eieren van de AH (en ook van de plus) zowel large als medium en zal er morgen eens een foto van maken, dan ook eentje koken met ingeprikt gaatje en de andere heel.

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 06-10-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PalingDrone schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:19:
Bruine eieren van de AH (en ook van de plus) zowel large als medium en zal er morgen eens een foto van maken, dan ook eentje koken met ingeprikt gaatje en de andere heel.
In de witte XL eieren van de AH herken ik niet het, zal er morgen eens op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:03
En dan maakt het niet uit of ik een perfect eitje maak, dwz de dooier vast met in het midden nog een beetje vloeibaar geel of ze wat harder kook met de dooier gewoon hard.
Gisteren een groot ei stevig gekookt waarbij de dooier gewoon droog was en het eiwit nog net geen rubber en dan nog zit er onder de dooier waterig snot, idem bij een medium size perfect gekookt eitje van vandaag.
De eieren zijn altijd vers, weliswaar supermarkt maar niet oud oid.
Volgens mij doel je op het 'Hagelsnoer' van het ei.

https://www.ourfood.nl/info/begr_techn/denaturatie-ei.html

[ Voor 3% gewijzigd door Puck! op 07-10-2018 20:19 ]

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 22:33

Members only:

Heb dit van het weekeinde ook gemaakt, ging wel erg snel in mijn oven (hetelucht) volgende keer temperatuur maar een stukkie lager, en een beter sluitende pan gebruiken ... zag op het eind een soort van stoompluimpje aan de achterkant ontsnappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag voor het eerst het "regenereren" van de oven gebruikt. Zo vrouw vind dat een goede uitvinding. Niet meer opwarmen in de magnetron dus :) Word op temperatuur van 95 graden uitgevoerd met stoominjecties. Binnenkort wil ik eens rosbief erin doen. Kern thermometer erin en instellen op kern temperatuur :) man koken was nog nooit zo makkelijk :+ Wel eerst aanbraden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat voor weegschaal gebruiken jullie? Ik heb een simpele elektronische, maar twijfel erg over de nauwkeurigheid.
Nu komt het natuurlijk meestal niet op een paar gram, maar ik wil graag sommige dingen wel erg nauwkeurig afwegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Gonadan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:08:
Wat voor weegschaal gebruiken jullie? Ik heb een simpele elektronische, maar twijfel erg over de nauwkeurigheid.
Nu komt het natuurlijk meestal niet op een paar gram, maar ik wil graag sommige dingen wel erg nauwkeurig afwegen.
Tot hoeveel gram? Ik gebruik een weegschaal via ebay die tot een tiende nauwkeurig is. Voor grote hoeveelheden een ding van de lidl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan philips, bauknecht of weet ik veel. Wat ik wel zo nu en dan doe is door het meten van wat eurocentmuntjes kijken of ie nog een beetje in de schaal zit. Niet bij een ons melk maar bij 4 gram ist wel iets relevanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tefal BC5050 heb ik nu, gaat tot 5 kg en geeft aan per gram. Ik vertrouw het echter voor geen meter als ik 125 gram probeer af te meten en hij verspringt nog een beetje. Of dat ik hem stevig indruk en los laat een hij eindigt op een andere waarde dan dat hij begon. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][message

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik heb ook nog zo'n leuke met wijzer, die kan je ijken. Alleen is die schaalverdeling wat lastiger af te lezen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Acaia Pearl 8) , prijzig weegschaaltje samen met een app eigenlijk ontworpen voor koffiezetten maar super exact tot op 0,1 gram (met een officieel ijkgewicht van 2000,0 gram geeft hij exact 2000,0 gram weer!), tarreert supersnel, vrij groot platform waardoor hij meestal goed afleesbaar blijft en anders kun je hem altijd nog via BT op je telefoon aflezen. Prettigste weegschaal die ik ooit heb gehad.

edit: Hij is oplaadbaar via USB en ik heb met opzet de zwarte gekozen omdat die vooral bij fel licht veel beter afleesbaar is dan de witte. Maximale capaciteit is 2 kg.

[ Voor 9% gewijzigd door bszz op 08-10-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf deze weegschaal al iets van 3 jaar en die heeft als voordeel dat hij niet zoveel kost en er kunnen 2 AAA batterijen in. Nadeel is wel dat hij maar tot 8 kilo ofzo gaat (officieel 5, maar die van mij trekt wel meer). Ik heb een schaal die al 2,5 kilo is, als je die erop zet en het is al te zwaar heb je wel een probleem.

Hij is lekker duidelijk af te lezen, je kan eenvoudig wissen van grammen naar mililieters e.d., heel soms heb ik wel dat ik niet van meeteenheid kan wisselen en dan moet je een anderhalve minuut wachten tot hij uit is, maar daarna is hij weer als vanouds. Voor die 25 euro heb ik er al jaren plezier van, gaat ook niet stuk als hij vuil wordt, hij heeft al heel wat meegemaakt in de keuken.

Weeg wel alleen per gram, maar ik heb nooit recepten die minder dan 1 gram van iets nodig hebben. Verder een idee hoe nauwkeurig hij is, maar er zit nooit verschil in iets als ik het eraf haal en er weer opleg e.d.

deze bedoel ik dus:
https://www.bol.com/nl/p/...aal-wit/9200000010200889/

Maarja, er werd gevraagd om een nauwkeurige en daar heb ik geen idee over, dus zie dit maar als een tip voor wie een betrouwbaar ding zoekt dat niet veel geld kost en een leuk blauw schermpje heeft met grote cijfers.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Wat voor weegschaal gebruiken jullie?
Een Escali 136KP.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb een Soehnle van de blokker, en een cocaineweegschaal van Salter (https://www.kookwinkel.nl...nststof-grijs?sqr=salter&)

Die laatste doet 0.05gr en is voor moleculair koken handig.
Ik heb trouwens The Curry Guy (https://www.bol.com/nl/p/..._all&originalSection=main) liggen en heb daar de basissaus uit gemaakt... in 6 liter wel te verstaan. Holy shit wat ruikt dat lekker (en wat is een bamix met hakmolen fijn ;)).

Sfeerimpressie:

Ik heb er zaterdag quick and dirty Saag met lam van gemaakt en daarbij paneer gebakken. Oh wat lekker :D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fxucn6yipAK0EXts0DYUohUN/full.jpg
En een beetje garam massala...
curry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie nog leuke kookboeken zoekt, bol.com heeft nu een optie om alle kookboeken die op kobo plus staan (1e maand gratis, daarna 10 euro per maand) in te zien. Zelf gebruik ik kobo plus geregeld om te struinen in kookboeken. Er zijn er meer dan 3000 inmiddels beschikbaar (ook veel buitenlandse). Spaanse kookboeken e.d. kan je prima vertalen met google translate.

Linkje voor wie het eens wil proberen:
https://www.bol.com/nl/l/...ort=releasedate&view=list

Aan de linkerkant van het scherm kan je kiezen welke taal het boek moet zijn / welke keuken / bereidingswijze e.d. Je hebt wel de kobo app op de pc nodig om ze goed te kunnen inzien.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Boudewijn schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:11:
Ik heb een Soehnle van de blokker, en een cocaineweegschaal van Salter (https://www.kookwinkel.nl...nststof-grijs?sqr=salter&)

Die laatste doet 0.05gr en is voor moleculair koken handig.
Ik heb trouwens The Curry Guy (https://www.bol.com/nl/p/..._all&originalSection=main) liggen en heb daar de basissaus uit gemaakt... in 6 liter wel te verstaan. Holy shit wat ruikt dat lekker (en wat is een bamix met hakmolen fijn ;)).

Sfeerimpressie:

Ik heb er zaterdag quick and dirty Saag met lam van gemaakt en daarbij paneer gebakken. Oh wat lekker :D.
[Afbeelding]
En een beetje garam massala...
[Afbeelding: curry]
Een beetje, zegt ie :o. Ik zie van alles liggen, maar wat zijn die kleinere gelige zaadjes? Lijkt me te groot voor anijs, maar teveel (en ook te groot) voor witte peper? * Garyu wil wel eens een ingredientenlijst zien van die garam masala :)

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 09-10-2018 09:53 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Een beetje, zegt ie :o. Ik zie van alles liggen, maar wat zijn die kleinere gelige zaadjes? Lijkt me te groot voor anijs, maar teveel (en ook te groot) voor witte peper? * Garyu wil wel eens een ingredientenlijst zien van die garam masala :)
mosterdzaad misschien? Waar liggen ze precies in de pan?

Er is volgens mij niet echt een basis recept voor garam masala, het verschilt per streek. Laurier doe ik er zelf niet in.

Hier is mijn recept uit mijn kruidenkookboek:

Members only:

Ik kwam ook in mijn normale kookboek een recept tegen dat ik gebruik:

Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Er is volgens mij niet echt een basis recept voor garam masala, het verschilt per streek. Laurier doe ik er zelf niet in.

Hier is mijn recept uit mijn kruidenkookboek:

Members only:

Ik kwam ook in mijn normale kookboek een recept tegen dat ik gebruik:

Members only:
Dank :).

Ze liggen vooral aan de boven/links/onder randen, aan de onderkant van de foto liggen er vrij veel. Ik denk toch anijs, want mosterdzaad is veel donkerder en kleiner (tenminste die bij mij in de kast staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Ze liggen vooral aan de boven/links/onder randen, aan de onderkant van de foto liggen er vrij veel. Ik denk toch anijs, want mosterdzaad is veel donkerder en kleiner (tenminste die bij mij in de kast staan)
Ik gok op korianderzaad, daarvan gebruik je ook redelijk veel in de meeste recepten.

Zelf je melange maken is leuk natuurlijk, maar ik ga zelf altijd voor de melange van Jonnie Boer (Euroma). Elke keer dat ik dat blikje open doe komt India naar me toe zeg maar, dat voldoet voor mij zelf prima ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

bvk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Ik gok op korianderzaad, daarvan gebruik je ook redelijk veel in de meeste recepten.
Ah, duh, dat bedoelde ik dus 8)7 8)7 maar ook daar lijkt me het dus te groot voor?
Zelf je melange maken is leuk natuurlijk, maar ik ga zelf altijd voor de melange van Jonnie Boer (Euroma). Elke keer dat ik dat blikje open doe komt India naar me toe zeg maar, dat voldoet voor mij zelf prima ;)
Ik heb gewoon simpele garam masala van de indiase toko om de hoek. Doet het ook, maar is niet heel gebalanceerd en overheerst nogal. Dus daarom ben ik eens aan het kijken om het zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:37:
[...]
Ah, duh, dat bedoelde ik dus 8)7 8)7 maar ook daar lijkt me het dus te groot voor?
Qua grootte en vorm komt het precies overeen met wat Google laat zien en ik zou ook niet weten wat het anders moest zijn.
[...]

Ik heb gewoon simpele garam masala van de indiase toko om de hoek. Doet het ook, maar is niet heel gebalanceerd en overheerst nogal. Dus daarom ben ik eens aan het kijken om het zelf te maken.
En is dat poeder of moet je dat nog zelf malen? In de Jonnie blikjes zitten namelijk ook hele (koriander) zaden die je bij voorkeur eerst dient te roosteren en malen waarbij je dus het "risico" loopt om de ene keer een andere verhouding te gebruiken dan een andere keer.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

bvk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

Qua grootte en vorm komt het precies overeen met wat Google laat zien en ik zou ook niet weten wat het anders moest zijn.
OK - die die ik thuis heb staan zijn een stukje kleiner..
[...]

En is dat poeder of moet je dat nog zelf malen? In de Jonnie blikjes zitten namelijk ook hele (koriander) zaden die je bij voorkeur eerst dient te roosteren en malen waarbij je dus het "risico" loopt om de ene keer een andere verhouding te gebruiken dan een andere keer.
Dat is gemalen poeder dus. Ik heb ook allerlei specerijen op de plank staan (eigenlijk alles wat ik in die pan zie liggen geloof ik wel) , maar het is me teveel werk om dat elke keer zelf te maken :) en vooral weet ik ook niet in welke hoeveelheden dat dan goed zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:55:
[...]
OK - die die ik thuis heb staan zijn een stukje kleiner..

[...]
Dat is gemalen poeder dus. Ik heb ook allerlei specerijen op de plank staan (eigenlijk alles wat ik in die pan zie liggen geloof ik wel) , maar het is me teveel werk om dat elke keer zelf te maken :) en vooral weet ik ook niet in welke hoeveelheden dat dan goed zou gaan.
Je maakt dan ook in één keer een voorraad zoals @Boudewijn nu doet (neem aan dat het niet allemaal meteen in de curry verdwijnt) en de verhoudingen staan al in de 2 recepten die @Verwijderd heeft gepost.

Jonnie doet er ook nog korianderblad en cayennepeper bij volgens de ingrediënten op het blikje.

Beetje slowchat dit wel..... :D

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Inderdaad per familie (ofzo) verschillend. Ik heb er nu laurier in gedaan. Ik myoteer de kruiden even en daarna gaan ze de bamix hakmolen in. Daarna nog een keer beetje bij beetje door de hakmolen icm de verpoederschijf.
Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Het is koriander. Vrij klein voor korianderzaad deze keer. Maar minder glad, grijzer en veel groter dan mosterdzaad.
bvk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Die had ik hiervoor ook. Punt is dat die blikjes best aan de prijs zijn (65,75 of 90 gram voor 3.79E... dat is dik 50E de kilo) en dat bij sommige kruiden (de shishimi togarashi bijvoorbeeld) mensen vinden dat jonnie andere spullen erin gooit dan die erin horen. Bij de garam massala is er niet 1 recept dus dat komt goed. Wel vind ik de bewaarduur van sommige jonnie boer kruiden te kort voor mijn gebruik (de lemon pepper gebruik ik zelden en die is dus niet meer heel lekker vrees ik).

Recept is hier te vinden:
http://www.greatcurryreci...better-that-store-bought/

Ik zal volgende keer de kaneel wel even verbrijzelen voor hij de pan in gaat. De staafmixer vond dit niet heel erg leuk (allemaal kleine krasjes in het bakje).

^^ is trouwens de basiscurry, die ga ik vanavond met nog een beetje meer kruiden verwerken in een saag (lamscurry met spinazie): https://www.cooked.com/uk...-curries/Lamb-saag-recipe

offtopic:
Het is goed dat mijn kantoorgenoot ook van spicy, en zelfs Indiaas houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:28:

Die had ik hiervoor ook. Punt is dat die blikjes best aan de prijs zijn (65,75 of 90 gram voor 3.79E... dat is dik 50E de kilo) en dat bij sommige kruiden (de shishimi togarashi bijvoorbeeld) mensen vinden dat jonnie andere spullen erin gooit dan die erin horen. Bij de garam massala is er niet 1 recept dus dat komt goed. Wel vind ik de bewaarduur van sommige jonnie boer kruiden te kort voor mijn gebruik (de lemon pepper gebruik ik zelden en die is dus niet meer heel lekker vrees ik).

Recept is hier te vinden:
http://www.greatcurryreci...better-that-store-bought/
Klopt, die blikjes zijn niet de goedkoopste.... Zal onder andere wel komen omdat de naam van Jonnie er aan verbonden is. Maar toch ben ik wel blij met die blikjes, ze zijn bij mij op voordat ze in smaak achteruit gaan.En wat scheelt is dat ze ook een dubbele deksel hebben en in principe dus vrij van licht en lucht zijn.

De twee melanges die jij noemt ken en gebruik ik niet, ik ben zelf wel fan van de Vadouvan (lekker bij vis) en de Picadillo voor de meer zuid Amerikaanse gerechten. Natuurlijk kun je alles in "bulk" kopen maar hoelang blijft dat lekker vers?
Ik zal volgende keer de kaneel wel even verbrijzelen voor hij de pan in gaat. De staafmixer vond dit niet heel erg leuk (allemaal kleine krasjes in het bakje).
Op de kaneel geef je gewoon een klap met die Debuyer inderdaad en voor de rest: je hebt geen vijzel?
^^ is trouwens de basiscurry, die ga ik vanavond met nog een beetje meer kruiden verwerken in een saag (lamscurry met spinazie): https://www.cooked.com/uk...-curries/Lamb-saag-recipe

offtopic:
Het is goed dat mijn kantoorgenoot ook van spicy, en zelfs Indiaas houdt ;)
Bedankt voor het recept! En wat versta jij onder spicy in dit geval, gekruid of heet/pittig?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:28:
[...]

Klopt, die blikjes zijn niet de goedkoopste.... Zal onder andere wel komen omdat de naam van Jonnie er aan verbonden is. Maar toch ben ik wel blij met die blikjes, ze zijn bij mij op voordat ze in smaak achteruit gaan.En wat scheelt is dat ze ook een dubbele deksel hebben en in principe dus vrij van licht en lucht zijn.
Ja dat is best aardig aan ze ja. En idd de naam jonnie helpt vast.
De twee melanges die jij noemt ken en gebruik ik niet, ik ben zelf wel fan van de Vadouvan (lekker bij vis) en de Picadillo voor de meer zuid Amerikaanse gerechten. Natuurlijk kun je alles in "bulk" kopen maar hoelang blijft dat lekker vers?
Het in hele kruiden kopen en zelf malen helpt al fors.
Op de kaneel geef je gewoon een klap met die Debuyer inderdaad en voor de rest: je hebt geen vijzel?
Zeker wel. 2 stuks maar dit was zo veel dat ik na het verhitten de boem gewoon gemalen heb. Met de vijzel niet aan te beginnen om dit goed strak te krijgen en met name korianderzaadstukjes heb ik wel graag gemalen.
Bedankt voor het recept! En wat versta jij onder spicy in dit geval, gekruid of heet/pittig?
Gekruid. Het kan ook nog goed pittig worden maar dat zijn wel 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Ik moet zaterdag soort van shinen. Ik ga vooraf coquilles doen. Hoofdgerecht wordt longhaas met portsaus. Nu zit ik voor het laatste te denken aan de bijgerechten.

Ik zat te denken aan een pompoen-aardappelpuree met gemengde paddenstoelen (misschien wat te herfstig?) en doperwtenpuree met munt. Nu zijn het twee purees, dus al minder mooi met opmaken voor mijn gevoel. Daarnaast twijfel ik over de combinatie.

Iemand dus tips? Andere groente naast de pompoen/aardappel? Ander (aardappel)bijgerecht? Iets geheel anders?
Voorwaarden zijn dat het (lekker smaakt en) eenvoudig (vooraf te bereiden) is en mooi op te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
barrymossel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:53:
Ik moet zaterdag soort van shinen. Ik ga vooraf coquilles doen. Hoofdgerecht wordt longhaas met portsaus. Nu zit ik voor het laatste te denken aan de bijgerechten.

Ik zat te denken aan een pompoen-aardappelpuree met gemengde paddenstoelen (misschien wat te herfstig?) en doperwtenpuree met munt. Nu zijn het twee purees, dus al minder mooi met opmaken voor mijn gevoel. Daarnaast twijfel ik over de combinatie.

Iemand dus tips? Andere groente naast de pompoen/aardappel? Ander (aardappel)bijgerecht? Iets geheel anders?
Voorwaarden zijn dat het (lekker smaakt en) eenvoudig (vooraf te bereiden) is en mooi op te maken.
Geglaceerde wortels? Dan wel jonge wortels nemen en niet koken maar kort stomen voor je ze glaceert zodat ze nog wat bite hebben. Het oogt mooi als je ze heel laat met het puntje en wat loof er aan. Je kunt ze kruiden (peterselie en of tijm maar dat hoeft niet. Ziet er wel leuk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@barrymossel de wortels van @bszz lijken mij (ook vwb kleur) een leuke toevoeging, en inderdaad ook wat bite naast de puree.
Pompoen aardappel is prima. knolselderij is ook lekker en zelfs spruits laten zich prima stampen in de aardappel. Een beetje herfstig vind ik juist leuk, en bij die longhaas met portsaus past het ook beter dan een frisse salade oid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:43:
Een beetje herfstig vind ik juist leuk
Het is zaterdag wel 25 graden, de bbq kan weer van stal halverwege oktober 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bszz schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:18:
[...]

Geglaceerde wortels? Dan wel jonge wortels nemen en niet koken maar kort stomen voor je ze glaceert zodat ze nog wat bite hebben. Het oogt mooi als je ze heel laat met het puntje en wat loof er aan. Je kunt ze kruiden (peterselie en of tijm maar dat hoeft niet. Ziet er wel leuk uit.
franssie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:43:
@barrymossel de wortels van @bszz lijken mij (ook vwb kleur) een leuke toevoeging, en inderdaad ook wat bite naast de puree.
Pompoen aardappel is prima. knolselderij is ook lekker en zelfs spruits laten zich prima stampen in de aardappel. Een beetje herfstig vind ik juist leuk, en bij die longhaas met portsaus past het ook beter dan een frisse salade oid ;)
Ik zat zelf ook al te denken aan geglaceerde wortels, alleen vind ik oranje puree en oranje wortels niet zo mooi staan op het bord geloof ik. Maar misschien gekleurde wortels dan. Moet ik wel de paarse wortels los glaceren weet ik uit ervaring, anders krijgen alle wortels die kleur.
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:45:
[...]

Het is zaterdag wel 25 graden, de bbq kan weer van stal halverwege oktober 8)7
Haha, ja dat had ik me ook bedacht, maar aangezien we niet buiten gaan eten en het toch snel donker is, neem ik die temperatuur buiten maar voor lief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie bij de AH boodschappen besteld en ook een google home mini wil (misschien kan dat ding recepten ofzo voorlezen): https://www.ah.nl/google-home , ik vermoed dat dat apparaat gaat werken met de AH app, dus als je dan zegt dat de pindakaas op is, dan komt hij op jouw boodschappenlijst te staan. Maar ik weet niet zeker of ze dat ermee gaan doen, maar waarom zouden ze anders opeens hardware gaan verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
barrymossel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:04:
[...]

[...]

Ik zat zelf ook al te denken aan geglaceerde wortels, alleen vind ik oranje puree en oranje wortels niet zo mooi staan op het bord geloof ik. Maar misschien gekleurde wortels dan. Moet ik wel de paarse wortels los glaceren weet ik uit ervaring, anders krijgen alle wortels die kleur.
Dan maak je puree met knolselderij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
barrymossel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:53:
Ander (aardappel)bijgerecht? Iets geheel anders?
Pastinaakpuree. Of gecombineerd pastinaak/aardappel puree.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind deze heerlijk als het aankomt op worteltjes, je in feite glaceer je ze ook:
https://www.epicurious.co...th-tahini-yogurt-51254840

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Van de week weer eens snert gemaakt en daarbij uit luiheid zo'n vleespakket van de AH gebruikt. Zit hamschijf, krabbetjes en wat los vlees in.

Stond wel te vissen voor m'n vaderland want als vrouwlief zo'n leeg mergpijpje in de soep vindt eet ze nooit meer snert. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
mekkieboek schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:28:
[...]

Pastinaakpuree. Of gecombineerd pastinaak/aardappel puree.
Deze gaat het worden met geglaceerde wortels!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

LOL, is ze daar bang voor dan?

Kijk eens wat ik heb, 70 jaar oud!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ou6Dd1Lh.jpg

Misschien laat ik het boek wel restaureren, kan ik in de tussentijd een cursus Frans volgen.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik mag binnenkort gaan koken voor 'n man of 15-16, zeer eenvoudig. Er komt hier meestal soep, of 'n ovenschotel, of iets als (eenvoudige) macaroni op tafel. Het budget is € 2,80 pp.

Heeft iemand leuke ideën?
bvk schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:29:
LOL, is ze daar bang voor dan?

Kijk eens wat ik heb, 70 jaar oud!

[Afbeelding]

Misschien laat ik het boek wel restaureren, kan ik in de tussentijd een cursus Frans volgen.... ;)
Ik ken nog wel 'n boekbinder wiens zoon hier mod is (en hij heeft zelf ook al het nodige aan boekbind en restauratiewerk gedaan) :P Er zijn al meer tweakers geweest die bij hem een boek hebben laten inbinden of restaureren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:28:
Stond wel te vissen voor m'n vaderland want als vrouwlief zo'n leeg mergpijpje in de soep vindt eet ze nooit meer snert. _O-
Vast ook net als hier lammetjes, kalfjes en paardenvlees verboden?

Als ik een lekker maal heb en ik wil het voor mijzelf houden zeg ik altijd dat er lam of kalf inzit, dan heb ik de maaltijd en vaak ook de woonkamer voor mij alleen. Mag ik wel op de bank slapen als ik zo’n opmerking maak als ze er al van gegeten heeft >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ardana schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:48:
Ik mag binnenkort gaan koken voor 'n man of 15-16, zeer eenvoudig. Er komt hier meestal soep, of 'n ovenschotel, of iets als (eenvoudige) macaroni op tafel. Het budget is € 2,80 pp.

Heeft iemand leuke ideën?
Een lekkere pan erwtensoep? Het is nu nog best wel te warm daarvoor, maar misschien slaat "binnenkort" het weer wel weer om.
[...]

Ik ken nog wel 'n boekbinder wiens zoon hier mod is (en hij heeft zelf ook al het nodige aan boekbind en restauratiewerk gedaan) :P Er zijn al meer tweakers geweest die bij hem een boek hebben laten inbinden of restaureren.
Dank voor de tip, ik zal McGrrr even een berichtje sturen!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ardana schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:48:
<>
Klinkt als een maaltijd die ook snel uitgeserveerd moet kunnen worden dus éénpans op éénbord?

En niemand is vegetarisch of allergisch?

Ik zou voor een aantal ovenschotels gaan (Quiche met ham, zalm aardappelschotel, groenten-paddestoelen schotel etc) zodat iedereen wat te kiezen heeft, maar dan moet je wel voldoende ovens hebben. Daarnaast toch misschien iets van groente (spruitjes met en zonder spek, denk a la van der valk).

Pagina: 1 ... 41 ... 113 Laatste