Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:48:
Ik mag binnenkort gaan koken voor 'n man of 15-16, zeer eenvoudig. Er komt hier meestal soep, of 'n ovenschotel, of iets als (eenvoudige) macaroni op tafel. Het budget is € 2,80 pp.
Naast de tips hierboven is het misschien leuk een land als thema te nemen, dat doe ik af en toe bij grotere groepen die hier komen eten. De prijs maakt het wel wat lastig, maar met Mexicaans kom je een eind als je zelf de tortilla's maakt, anders China met rijst en een paar vega/niet vega gerechten erbij.

Het is het leukst voor de groep als iedereen wat keuze heeft. Wat ook erg goed zal bevallen, maar reteveel werk voor jou is: pannekoeken met verschillende ingredienten (van spek , kaas tot appel en chocolade). Amerkaans is ook goed mogelijk voor deze prijs: van hamburgers (met goedkoop diepvriesvlees) tot aan macaroni and cheese.

Het zou mij wel lukken, al is het fijner als het 5 euro kan worden. Waarom is het eigenlijk 2,80 euro precies?
Trouwens niks mis met een macaroni voor iedereen, dat is voor jou het minste werk. Ik weet niet hoeveel tijd je erin wilt steken, maar ik heb afgelopen week een keer naar mijn vrouw geluisterd :+ , ik trakteer altijd op het werk met zelfgemaakte koeken / gebak en mijn vrouw gaf nu aan dat ik het ook wel kant en klaar kon kopen, dus iets van 40 gevulde grote speculaaskoeken gekocht bij de AH en laten bezorgen bij de weekboodschappen en dat was iets van 25 euro en de collega's vonden het net zo fantastisch. En ik had zoals mijn vrouw al aangaf het weekeinde voor mijzelf. Dus een eenvoudige macaroni is misschien nog niet eens zo gek. Het gaat toch meer om het samenzijn misschien en eten is een bijzaak? Maar ik weet niet waarvoor het is, daarom ben ik zo nieuwsgierig naar die 2,80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:59
Ik mag binnenkort gaan koken voor 'n man of 15-16, zeer eenvoudig. Er komt hier meestal soep, of 'n ovenschotel, of iets als (eenvoudige) macaroni op tafel. Het budget is € 2,80 pp.

Heeft iemand leuke ideën?

[...]
Chili (con carne) met perziken uit blik en witte rijst.
Rijst 2 kilo max 5 euro.
(kidney)bonen 2-3 kilo 4-7 euro.
Paprika' s 5 stuks 5 euro.
Paar zakjes chili kruiden 3 euro (potje paprikapoeder eventueel gerookt misstaat niet).
3 kilo perzik in blik 5 euro

Samen 25 euro ongeveer.
Kun je nog 23 euro aan gehakt uitgeven of minder gehakt en meer bonen, of eventueel mais los of er in.

Als je er alsnog 3 kg gehakt in gooit heb je 200 gram gehakt, bonen en rijst de man en nog wel een paar stukken perzik.
Toevallig ga ik dit zelf ook maken voor 10 mensen :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

alaintje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 00:05:
[...]

Chili (con carne) met perziken uit blik en witte rijst.
Rijst 2 kilo max 5 euro.
(kidney)bonen 2-3 kilo 4-7 euro.
Paprika' s 5 stuks 5 euro.
Paar zakjes chili kruiden 3 euro (potje paprikapoeder eventueel gerookt misstaat niet).
3 kilo perzik in blik 5 euro

Samen 25 euro ongeveer.
Kun je nog 23 euro aan gehakt uitgeven of minder gehakt en meer bonen, of eventueel mais los of er in.

Als je er alsnog 3 kg gehakt in gooit heb je 200 gram gehakt, bonen en rijst de man en nog wel een paar stukken perzik.
Toevallig ga ik dit zelf ook maken voor 10 mensen :+ .
Chili con (sin) carne is natuurlijk een prima idee.Vinden veel mensen lekker, vult goed en valt makkelijk te maken voor het genoemde bedrag p.p.

Maar met perzik??? Lijkt me helemaal niet lekker, maar ja, ik ben ook geen fan van Pizza Hawaii.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:23
naitsoezn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:28:
Was er al iemand aan dat Sous-vide topic begonnen? :P

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor aanbranden volledig ongegrond. Was erg lekker!
[mo]
[Afbeelding]
Gisteren gemaakt en geserveerd met bonen en rijst. Heeft bij mij iets langer in de oven gestaan, want dat kwam beter uit. Het was heerlijk! Aanrader! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

franssie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:18:
[...]
Klinkt als een maaltijd die ook snel uitgeserveerd moet kunnen worden dus éénpans op éénbord?

En niemand is vegetarisch of allergisch?

Ik zou voor een aantal ovenschotels gaan (Quiche met ham, zalm aardappelschotel, groenten-paddestoelen schotel etc) zodat iedereen wat te kiezen heeft, maar dan moet je wel voldoende ovens hebben. Daarnaast toch misschien iets van groente (spruitjes met en zonder spek, denk a la van der valk).
Uiteraard zijn er wel een paar vegetarisch en er zijn wat allergieën ;) . Zat zelf ook richting ovenschotel te denken, maar hoopte eigenlijk op iets bijzonderders :) Ik mag het komende jaar hier regelmatig koken, dus ben alvast recepten aan het verzamelen :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Enchilladas, kun je goed van te voren voorbereiden, laatste half uurtje in de oven afbereiden :Y

Geen idee of het uitkomt met budget, maar je kunt vast en zeker ook wel een paar tortillas vegetarisch vullen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 11-10-2018 08:18 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
In italiaanse style: Bruschetta als entree, cannelloni met gehakt en cannelloni met ricotta/spinazie en tiramisu als toetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:05
Linzen met ui en yoghurt. Daarbij tomaten met rode peper en knoflook in tomatensap en brood om te dopen. Recepten zo niet paraat maar zijn van Madhur Jaffrey. Ik denk dat je voor 1 euro/pp een heel eind komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zelf te bakken pizza? Bodem (bloem gist watrr) en saus (blik gepelde tomaten) kosten drie keer niets. Met de toppings kun je leuk spelen en variëren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 16-09 21:57
barrymossel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:53:
Ik moet zaterdag soort van shinen. Ik ga vooraf coquilles doen. Hoofdgerecht wordt longhaas met portsaus. Nu zit ik voor het laatste te denken aan de bijgerechten.

Ik zat te denken aan een pompoen-aardappelpuree met gemengde paddenstoelen (misschien wat te herfstig?) en doperwtenpuree met munt. Nu zijn het twee purees, dus al minder mooi met opmaken voor mijn gevoel. Daarnaast twijfel ik over de combinatie.

Iemand dus tips? Andere groente naast de pompoen/aardappel? Ander (aardappel)bijgerecht? Iets geheel anders?
Voorwaarden zijn dat het (lekker smaakt en) eenvoudig (vooraf te bereiden) is en mooi op te maken.
Dit is ook erg makkelijk, frisse kleuren, en lekker:
https://www.boodschappen....tjes-met-rode-ui-en-tijm/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 16-09 21:57

Doe eens inspiratie op bij recepten voor Scoutinggroepen. Vaak low-budget, makkelijk en voor grotere groepen.

Bijvoorbeeld:
  • Koude pastasalade (met creme fraiche/kappertjes/tonijn/rucola/tomaatjes of met rode saus/bleekselderij/spekjes/champignons/blokjes kaas)
  • Wraps (met gebakken kip, shoarma, of met gehakt)
  • Pasta (bolognese, carbonara, kerriesaus/gehakt/champignons, pesto, gehakte spinazie/roomkaas/gerookte zalm)
  • Stamppot (hutspot, boerenkool, andijvie, noem het maar op)
  • Mexicaanse rijst (rijst/bonen/gehakt/ui/prei/mais/tomaat/paprika)
  • Chili Con Carne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
bvk schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:26:
[...]

Chili con (sin) carne is natuurlijk een prima idee.Vinden veel mensen lekker, vult goed en valt makkelijk te maken voor het genoemde bedrag p.p.

Maar met perzik??? Lijkt me helemaal niet lekker, maar ja, ik ben ook geen fan van Pizza Hawaii.... ;)
apart he. Deze aan de zijkant leggen zorgt voor wat fris/zoet er bij.
Voornamelijk als het te pittig is voor sommige, of te sterk. Het zoete maskeert snel andere smaken.

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 11-10-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:51:
Vast ook net als hier lammetjes, kalfjes en paardenvlees verboden?
Nee hoor, zolang het smaakt mag al het gangbare wel. Rauw vlees vindt ze echter meer dan ranzig. Zo is kipfilet snijden al op het randje, als zij boodschappen doet laat ze het de slager in blokjes snijden.
Je kunt je dus voorstellen wat een mergpijp of het trekken van een bak bouillon doet. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

alaintje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:13:
[...]

apart he. Deze aan de zijkant leggen zorgt voor wat fris/zoet er bij.
Voornamelijk als het te pittig is voor sommige, of te sterk. Het zoete maskeert snel andere smaken.
Dat is heel apart inderdaad ;) Maar je serveert ze er dus los naast, ik kreeg de indruk dat je de perzik er doorheen roerde....

Je zegt te pittig/kruidig, maar dat hoort ook gewoon bij een goede pan chili naar mijn mening. Ik doe er dan zelf ook altijd een Habanero of meerdere Jalapeno's bij.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
bvk schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:29:
[...]

Dat is heel apart inderdaad ;) Maar je serveert ze er dus los naast, ik kreeg de indruk dat je de perzik er doorheen roerde....

Je zegt te pittig/kruidig, maar dat hoort ook gewoon bij een goede pan chili naar mijn mening. Ik doe er dan zelf ook altijd een Habanero of meerdere Jalapeno's bij.
Met 'apart he', bedoelde ik dat ze idd apart geserveerd worden.
Ik weet ook niet hoe we er thuis ooit bij zijn gekomen maar ik weet eigenlijk niet anders.

En van mij mag het ook wel pittig zijn hoor, maar voor sommige is pittig gewoon een no-go of meh.
En het ging hier ook om de prijs, een blik halve perzikken kost niks :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand tips waar gripzakjes te koop zijn voor bescheiden prijs voor sous vide? Ik vind ze bijv bij ikea, maar die geven aan tot maar 60 graden hittebestendig te zijn. ik zag deze, maar is dit een gangbare maat, duur? Herbruikbaar? Iemand er ervaringen?

https://www.kookpunt.nl/s...s-small/nl/product/23652/

[ Voor 31% gewijzigd door N1ckk op 14-10-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
N1ckk schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:44:
Iemand tips waar gripzakjes te koop zijn voor bescheiden prijs voor sous vide? Ik vind ze bijv bij ikea, maar die geven aan tot maar 60 graden hittebestendig te zijn. ik zag deze, maar is dit een gangbare maat, duur? Herbruikbaar? Iemand er ervaringen?

https://www.marmelot.com/...kken-micro-structuur.html

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 14-10-2018 19:02 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
N1ckk schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:44:

Bij Lidl hadden ze diepvrieszakjes die ook tot een hoge temperatuur konden geloof ik. Die heb ik tenminste een tijdje gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Iemand ervaring hiermee? https://www.lidl-shop.nl/...100236728?from=BasketPage

Kwam ik ineens tegen, na tip van @GermanPivo. Ik zag die van Solis e.d. ook, maar die zijn een stuk duurder - dit apparaat is net zo duur als de zakjes bij het Kookpunt wat ik vond én ik kan hier die marmelot voor bestellen :)

@barrymossel Dank, maar eens langs de Lidl dan!

[ Voor 7% gewijzigd door N1ckk op 15-10-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Die heb ik en dat apparaat doet wat het moet doen. Als je het alleen voor sous-vide gebruikt werkt hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ook ik hem hem, doet wat ie moet doen. Wel beetje gammel apparaat; ik heb al 1 keer gehad dat hij niet meer vacuum trok. Rubberen strip weer goedschuiven en we gingen weer.

Ideaal om te proberen of het wat voor je is.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Super! Ik ben geen professionele kok, het apparaat is puur en alleen om "af en toe" (lees in het weekend) 1/2 stukjes vlees te vacumeren. Ik zal niet snel hele voorraden voedsel op deze manier opslaan. Begreep van Lidl 3 jaar garantie + 3 maanden niet tevreden geld terug. En dat voor 25 euro. Inclusief folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Gisteren lekker stoofpotje gemaakt in de tajine, rundvlees, sperciebonen en aardappels. En natuurlijk veel kruiden. Eerst rundvlees lekker gebraden hierna laten stoven en circa 40 min voor serveren de rest erin gedaan. Werd goed ontvangen ook door de kids. Hierna toetje dikke rijst :) die had lekker 3 uur onder dekbed door lopen garen. En als ultimate toetje cappuccino met zelfgemaakte speculaasboterkoek. (schoonvader ging met goed gevulde buik naar huis )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Prima ding als je bedenkt dat hij goedkoop is. Ik zou er geen 100e voor dokken maar voor het geld is ie prima.

Heb hem zelf gehad en daarna geüpgraded naar een solis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
mutsje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:18:
Gisteren lekker stoofpotje gemaakt in de tajine, rundvlees, sperciebonen en aardappels. En natuurlijk veel kruiden. Eerst rundvlees lekker gebraden hierna laten stoven en circa 40 min voor serveren de rest erin gedaan. Werd goed ontvangen ook door de kids. Hierna toetje dikke rijst :) die had lekker 3 uur onder dekbed door lopen garen. En als ultimate toetje cappuccino met zelfgemaakte speculaasboterkoek. (schoonvader ging met goed gevulde buik naar huis )
Ik hou me aanbevolen voor de recepten. Met name de desserts 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

nextware schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Ik hou me aanbevolen voor de recepten. Met name de desserts 😎
dikke rijst maak je met gebroken rijst (te koop bij jumbo) en melk. 200 gr rijst op 1 ltr melk. Eerst breng je de melk aan de kook en giet dan de rijst erbij. Dit laat je indikken tot het lobbig wordt. Leg alvast een badhandoek klaar en oude kranten. Over de badhandoek doe je een krant uitgevouwen, hier doe je de pan op. Vouw de krant eromheen en doe vanboven af nog een krant. Sla nu de handoek eromheen en stop dit onder een dubbel gevouwen dekbed. Na circa 3 uur is het mooi ingedikt en kan je het plat prakken op je bord. Roomboter erover heen , dan basterdsuiker en vervolgens dikke laag kaneel. Eet smakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:02

Typhone

Who Dares Wins

bvk schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:26:
[...]

maar ja, ik ben ook geen fan van Pizza Hawaii.... ;)
Ik dreig altijd een pizza margarita op een ananas te gooien als ze zoiets te bestellen. Dan zie je mensen kijken wtf? Maar dat heb ik dus bij pizza hawaii 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Boudewijn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:13:
Prima ding als je bedenkt dat hij goedkoop is. Ik zou er geen 100e voor dokken maar voor het geld is ie prima.

Heb hem zelf gehad en daarna geüpgraded naar een solis
Waar merk je het grootste verschil, want naar mijn idee is vacuum trekken redelijk binair / al heel snel goed genoeg. ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
N1ckk schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Waar merk je het grootste verschil, want naar mijn idee is vacuum trekken redelijk binair / al heel snel goed genoeg. ben benieuwd :)
Bouwkwaliteit.
Beetje vocht gaat nog wel.
Je kunt de pomp stoppen en de sealer aanzetten tijdens het proces door de sealknop in te drukken.
Sneller nieuwe seals kunnen maken (succes als je er 20 moet doen).

Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Bouwkwaliteit.
Beetje vocht gaat nog wel.
Je kunt de pomp stoppen en de sealer aanzetten tijdens het proces door de sealknop in te drukken.
Sneller nieuwe seals kunnen maken (succes als je er 20 moet doen).

Dat soort dingen.
Dat zijn wel de verschillen inderdaad, maar ook de Solis (heb ik zelf ook) is niet ideaal met vloeistoffen, dan gebruik ik toch de waterverplaatsing methode omdat je dan een betere controle hebt over het resultaat.
Misschien dat ik eens een pro vacumeerkamer machine ga kopen maar ik weet nog niet hoe die omgaan met vloeistof/vocht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Oh nee Solis is niet perfect. Ik zet de vacuum+seal aan terwijl de zak lager hangt dan het apparaat en net voor de vloeistof het apparaat bereikt druk ik op de sealknop. Nette procedure? neuh. Effectief? Vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@franssie Wat is de waterverplaatsing methode? Is dat wat @Boudewijn stelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee. Kijk ff naar zip locks in een bak water. Dan gebruik je dus geen machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Ik heb die lidl machine ook. Prima voor het hobby gebruik :)

Ik gebruik de waterverplaatsing methode eigenlijk alleen als ik een zak vol vocht heb, maar dat is op één hand te tellen geweest. Laatst een keer een rosbief achtig stuk vlees gemaakt wat eerst 24 uur in de marinade heeft gestaan en daarna in de sous vide. Dan is de marinade niet meer nodig dus kan je prima vacumeren met een klein beetje vocht.

Als je je ingrediënten in iets vochtigs wil garen ga je volgens mij ook een beetje voorbij aan het hele sous vide idee en kan je net zo goed op lage temperatuur garen of pocheren denk ik?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Deels. Het voordeel is wel dat je heel erg mooi een strakke temperatuurscontrole kunt doen. En dat is wel fijn bij bijvoorbeeld hollandaisesaus die je sous-vide bereidt (en daarna in een siphon afmaakt. Ik gooi letterlijk de ingredienten geroerd in de sous vide, dan het geheel na garing in de siphon en dan gewoon uitspuiten. Episch.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wilde eigenlijk een Anova kopen voor Sous Vide maar ik kan met gewoon een pan op het vuur eigenlijk ook redelijk oké de temperatuur controleren i.c.m. mijn draadloze thermometer van de lidl. Ik moet alleen nog even uitzoeken wat de ideale stand van de deksel is om een constante temperatuur van 63 graden te hebben.
Nu heb ik dus wel wat meer schommeling van temperatuur (63 ~ 70 graden). Hoeverre maakt dit iets uit?

En wat zijn eigenlijk de juiste temperaturen voor kip? In dit geval hele stukken kipfilet (vaak ook kippendij). En hoe lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Markos schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:28:
Ik wilde eigenlijk een Anova kopen voor Sous Vide maar ik kan met gewoon een pan op het vuur eigenlijk ook redelijk oké de temperatuur controleren i.c.m. mijn draadloze thermometer van de lidl. Ik moet alleen nog even uitzoeken wat de ideale stand van de deksel is om een constante temperatuur van 63 graden te hebben.
Nu heb ik dus wel wat meer schommeling van temperatuur (63 ~ 70 graden). Hoeverre maakt dit iets uit?

En wat zijn eigenlijk de juiste temperaturen voor kip? In dit geval hele stukken kipfilet (vaak ook kippendij). En hoe lang?
Dat maakt al het verschil. Het is juist op de graad precies waar je winst in zit. Anders was elke slowcooker wel ok geweest :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Nomad schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:35:
[...]

Dat maakt al het verschil. Het is juist op de graad precies waar je winst in zit. Anders was elke slowcooker wel ok geweest :P
Ah jammer, ik hoopte dat er hier wel een redelijke marge op zat :P
Is het echt op de graad precies of eventueel ±1 graad? ±2 graden?

En voor kip, ongeacht de dikte, is het 63 graden toch? Hoe lang minimaal? En maximaal? (Ik dacht dat er niet per se een maximum aan zat vanwege de sous vide techniek, maar las net toch weer van wel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Markos schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

Ah jammer, ik hoopte dat er hier wel een redelijke marge op zat :P
Is het echt op de graad precies of eventueel ±1 graad? ±2 graden?

En voor kip, ongeacht de dikte, is het 63 graden toch? Hoe lang minimaal? En maximaal? (Ik dacht dat er niet per se een maximum aan zat vanwege de sous vide techniek, maar las net toch weer van wel )
Dat kunnen we hier uit gaan leggen hoe precies, maar dat is variabel per stuk vlees, voor hoe lang etc etc etc.
Er is veel te vinden over sous-vide en welke temperaturen er nodig is. Daaruit kan je prima opmaken hoe precies het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48

Naast de genoemde exacte temperatuur ontbreekt het je ook op jouw manier aan circulatie. Daar waar je pan op het fornuis staat is je water veel warmer dan bovenin. Bij sous vide is je water in de hele bak van dezelfde temperatuur.

Als je weigert om een sous vide staaf te kopen, dan komt een digitale oven met daarin een bak water dichter in de buurt dan de door jou geopperde methode.

[ Voor 8% gewijzigd door coelho op 19-10-2018 20:08 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

63-70 is een te groot verschil, zou je het opbijvoorbeeld 62/65 houden dan zit ze gemiddeld wel goed voor een gerecht dat 63c nodig heeft, het gaat om de gemiddeld toegevoegde hoeveelheid energie. Probeer eens een Moderniste Cuisine in te zien, dat is een kookboek waarin sous vide ook uitgebreid wordt behandeld zonder alle marketing onzin. Maar het is makkelijker om een apparaat te hebben dat dat voor je doet, ik ben zelf begonnen met een STC1000 uit China in combinatie met een rijstkoker die ik al had.

coelho schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:08:
[...]

<> Daar waar je pan op het fornuis staat is je water veel warmer dan bovenin. <>
Ik denk dat dat nogal meevalt. Leuk dat de Anova een klein water motortje heeft... maar water heeft (net als lucht) de onbedwingbare neiging om te stijgen vanwege de lagere dichtheid. Kort gezegd, kouder water valt naar beneden. Net zoals je je bier onderin je koelkast legt, daar is het kouder, eerste klas natuurkunde.

Dus als er in de pan een roostertje ligt zodat de zak geen direct contact heeft met de warme bodem werkt het gewoon, de water roulatie vindt vanzelf al plaats, ook zonder stick. Dat is juist de grap van Sous Vide, dat Anova er een marketing ding van gemaakt heeft is leuk maar voegt weinig toe aan de kooktechnische processen zelf.

En in een oven zou ik niet snel doen omdat de thermische overdracht van lucht naar water nogal laag is. Andersom (water beinvloedt lucht enorm) is die wel hoog (anders was er geen ochtendmist maar dat wordt misschien te technisch).

en hee we are tweakers, blijven experimenteren! In een rijstkoker met een temp schakelaar wil het ook best goed, sous vide is geen succes geworden omdat de temperatuur op 0,1 C precies ingesteld moet worden, juist niet.

Nomad schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Dat kunnen we hier uit gaan leggen hoe precies, maar dat is variabel per stuk vlees, voor hoe lang etc etc etc.
Er is veel te vinden over sous-vide en welke temperaturen er nodig is. Daaruit kan je prima opmaken hoe precies het komt.
Dit klopt wel, de temperatuur van sous vide hangt af van de kerntemperatuur die je wilt bereiken, maar de tijd hangt af van de dikte en de massa van het te bereiden gerecht. Asperges zijn in 20 minuten wel gaar op 88c, een varkensnek van 2 kilo duurt wel 16 tot 24 uur op 69 tot 74c afhankelijk van hoever je het vanzelf uit elkaar wilt zien vallen.

Er zijn wel tabellen maar enig natuurkundig inzicht is wel handig met sous vide koken, net zoals de meeste andere vormen van koken overigens.

edit:/// wat doet dit in het BBQ topic, lijkt mij meer iets voot het lekker koken en eten toipic?

edit : dit mag weer terug naar het BBQ topic.

[ Voor 63% gewijzigd door franssie op 20-10-2018 10:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb

Pan op het vuur werkt wel hoor, maar ik zou geen deksel gebruiken. Met deksel wordt het water warmer dan zonder deksel, dat maakt het controleren van de temperatuur minder makkelijk. Ik heb zelf een aantal keer een pan water op het vuur gezet met thermometer er in, en gespeeld met de mate waarin de pan op het vuur stond (uiteindelijk bijna half op de laagste pit gezet). Heb je een alarmfunctie op je thermometer? Anders wordt het wel lastig want dan moet je continu erbij blijven en dan ga je wederom voorbij aan een belangrijk voordeel van sous vide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Maardiweb schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Pan op het vuur werkt wel hoor, maar ik zou geen deksel gebruiken. Met deksel wordt het water warmer dan zonder deksel, dat maakt het controleren van de temperatuur minder makkelijk. Ik heb zelf een aantal keer een pan water op het vuur gezet met thermometer er in, en gespeeld met de mate waarin de pan op het vuur stond (uiteindelijk bijna half op de laagste pit gezet). Heb je een alarmfunctie op je thermometer? Anders wordt het wel lastig want dan moet je continu erbij blijven en dan ga je wederom voorbij aan een belangrijk voordeel van sous vide :)
Ik heb een beetje zitten spelen met de pan op het vuur en op het kleinste pitje met het vuur op minimaal zonder deksel loopt de temperatuur nog op. Wel heel langzaam. Dus wat ik nu doe is aanzetten tot het 64 graden is, dan vuur uit en deksel erop tot hij 61/62 graden is en dan het vuur weer aan en deksel eraf. Wellicht niet zo goed als met een Anova, maar voor een student met deze middelen vind ik het voorlopig oké. Zomer volgend jaar koop ik misschien wel zo'n Anova wanneer het BBQ seizoen weer begint.

Mijn draadloze thermometer van de Lidl heeft een alarm voor vis bij 63 graden dus dat is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Als ik naar zalm ga kijken merk ik eens verschil van 2 graden al. Ik zou toch even gaan sparen. Krijg je naast consistentie ook wat gemak terug ;).

Er scheen vorige week (?) Een goede kortingscode te zijn geweest hoorde ik in mijn omgeving. Kan wel even kijken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Markos schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 00:19:
[...]

Ik heb een beetje zitten spelen met de pan op het vuur en op het kleinste pitje met het vuur op minimaal zonder deksel loopt de temperatuur nog op. Wel heel langzaam. Dus wat ik nu doe is aanzetten tot het 64 graden is, dan vuur uit en deksel erop tot hij 61/62 graden is en dan het vuur weer aan en deksel eraf. Wellicht niet zo goed als met een Anova, maar voor een student met deze middelen vind ik het voorlopig oké. Zomer volgend jaar koop ik misschien wel zo'n Anova wanneer het BBQ seizoen weer begint.

Mijn draadloze thermometer van de Lidl heeft een alarm voor vis bij 63 graden dus dat is ideaal.
Precies, had ik ook. Uiteindelijk kreeg ik de temp echter wel constant door de pan dus uiteindelijk maar half op het vuur te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Even een domme vraag. Ik ga a.s. zaterdag erwtensoep maken voor 20 man. Zal een 13L pan groot genoeg zijn? Er gaat ongeveer 6 liter water in, anderhalve kilo spliterwten, karbonades, prei, etc. Ik denk dat het wel moet passen, maar ik ben benieuwd naar meningen :)

Overigens nog een vraag. Ik wil er stokbrood met kruidenboter en ook roggebrood met katenspek bij serveren. Zijn er nog meer bijgerechten die goed samen gaan met oudhollandsche snert?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou je adviseren snert in kleinere porties te maken, je krijgt anders echt gedoe met aanbakkans en later het afkoelen. Het moet toch een nacht staan om dik te worden, bij het opwarmen kan je de grote pan gebruiken.

Kruidenboter? Nee nee nee

Anderhalve kilo spliterwten is denk ik genoeg voor 12 man en geen 20. Sambal erbij is lekker (kan een ieder er doorheen roeren)

Meer zou ik niet doen, rookworst en karbonade zit er al in en je zit zo bomvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Standeman in je Binas zal je lezen dat het soortelijk gewicht van erwten groter is dan water (of je ziet ze zinken) :+ dus 6+1,5 =< 7,5
Dan hou je nog ruim 3 liter over voor de rest met voldoende afstand tot de rand om te kunnen roeren etc, dat past prima.

Waar ik vaak op nat ga is dat de erwten wel eens willen aankoeken en verbranden, dus roer bijna continue

edit: @Verwijderd 75 gram spliterwten per persoon lijkt wel normaal (300gr per 4 personen) dus dan lijkt 1500gr op 20 personen wel te kloppen of maak ik nu een rekenfout? (kan)

edit2: en inderdaad geen kruidenboter, brood kan voor diegenen die geen roggebrood lusten.

edit3: wat er lekker bij is (persoonlijk) speklapjes uit de oven of van de BBQ, net niet helemaal krokant geroosterd

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 23-10-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Standeman schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:10:
Even een domme vraag. Ik ga a.s. zaterdag erwtensoep maken voor 20 man. Zal een 13L pan groot genoeg zijn? Er gaat ongeveer 6 liter water in, anderhalve kilo spliterwten, karbonades, prei, etc. Ik denk dat het wel moet passen, maar ik ben benieuwd naar meningen :)

Overigens nog een vraag. Ik wil er stokbrood met kruidenboter en ook roggebrood met katenspek bij serveren. Zijn er nog meer bijgerechten die goed samen gaan met oudhollandsche snert?
Mijn vader heeft een grote zeef waar hij de spliterwten in kookt in de pan, zodat ze de bodem niet raken. Wij hebben zelf geen zeef die lekker past, dus roeren vaak :P.
Ik denk dat je 2 kilo spliterwten ook wel kan gebruiken...en ik zou er nog wortel, knolselderij en ui aan toevoegen. Vind ik er goed bij passen :), maar ik gooi overal altijd meer groente in dan "hoort".

edit: ik zet zelf vaak 7 a 8 liter totale hoeveelheid in een 10 liter pan, met inderdaad zo'n 800 gram spliterwten.....je hebt aardig gelijk dat je met een ruime 1500 tot 1750 gram erwten wel voldoende hebt met totale yield van 16 a 17 liter soep.

[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 23-10-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:18:
Ik zou je adviseren snert in kleinere porties te maken, je krijgt anders echt gedoe met aanbakkans en later het afkoelen. Het moet toch een nacht staan om dik te worden, bij het opwarmen kan je de grote pan gebruiken.

Kruidenboter? Nee nee nee

Anderhalve kilo spliterwten is denk ik genoeg voor 12 man en geen 20. Sambal erbij is lekker (kan een ieder er doorheen roeren)

Meer zou ik niet doen, rookworst en karbonade zit er al in en je zit zo bomvol
Voorkomen van aanbranden is voornamelijk blijven roeren. Daar maak ik mij niet zo druk over.

En stokbrood met kruidenboter is vooral omdat lang niet iedereen van roggebrood houd. Het is meer een extra optie. Naast de roggebrood met katenspek (en ook oude kaas). Maar daarnaast ga ik denk ik niets maken want de erwtensoep vult inderdaad enorm!
franssie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:19:
@Standeman in je Binas zal je lezen dat het soortelijk gewicht van erwten groter is dan water (of je ziet ze zinken) :+ dus 6+1,5 =< 7,5
Dan hou je nog ruim 3 liter over voor de rest met voldoende afstand tot de rand om te kunnen roeren etc, dat past prima.
...
Ik heb mijn binas helaas niet meer :'( Dus dank je wel voor het bevestigen :)
Nomad schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:02:
[...]

Mijn vader heeft een grote zeef waar hij de spliterwten in kookt in de pan, zodat ze de bodem niet raken. Wij hebben zelf geen zeef die lekker past, dus roeren vaak :P.
Ik denk dat je 2 kilo spliterwten ook wel kan gebruiken...en ik zou er nog wortel, knolselderij en ui aan toevoegen. Vind ik er goed bij passen :), maar ik gooi overal altijd meer groente in dan "hoort".
Winterpeen en knolselderij gaat er zeker in. Er is geen erwtensoep compleet zonder. Waarschijnlijk ook een paar vastkokende aardappelen.
edit: ik zet zelf vaak 7 a 8 liter totale hoeveelheid in een 10 liter pan, met inderdaad zo'n 800 gram spliterwten.....je hebt aardig gelijk dat je met een ruime 1500 tot 1750 gram erwten wel voldoende hebt met totale yield van 16 a 17 liter soep.
16 liter wordt een rommeltje met een 13 liter pan :P Ik zal even kijken hoe zwaar de pakken in de supermarkt zijn. Het zal ergens tussen een 1000 en 1500 gram worden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Standeman schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:32:

16 liter wordt een rommeltje met een 13 liter pan :P Ik zal even kijken hoe zwaar de pakken in de supermarkt zijn. Het zal ergens tussen een 1000 en 1500 gram worden.
Dan heb je een grotere pan nodig... ;) Pakken spliterwten zijn meestal iets van 500 gram als je naar het standaard Hak (of huismerk) spul kijkt. Maar 1500 gram op 6 liter water lijkt me veel erwt of zie ik dat verkeerd?

Een kilo op 6 liter lijkt me al veel, ik heb zelf laatst een pond gebruikt op 4 liter water wat me de gebruikelijke verhouding lijkt. Vergeet trouwens ook niet dat de prei, ui, knolselderij en wortel ook veel volume hebben plus dan natuurlijk nog het vlees.

Ik had dus met 500 gram erwten, 4 liter water en een hele prei, wortel, knol, ui plus een pond krabbetjes initieel al 7 liter soep waar uiteindelijk 5 liter van overbleef. Verdubbel dit en je ziet dat je 13 liter pan te klein is.... Als ik zelf zo'n grote hoeveelheid voor 20 man zou moeten maken zou ik daar twee 9 liter pannen voor gebruiken, maar dan moet je die wel hebben natuurlijk...

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik ben inmiddels klaar voor kerst. We gaan beide dagen uit eten en alles net geboekt. Nu nog even een moment afwachten om de familie te vertellen dat ik dit jaar niet zoals altijd voor de hele bups ga koken, dat zal ze rauw op het dak gaan vallen omdat het eigenljik traditie was geworden dat ik voor iedereen kook (en ook betaalde). Maar dit jaar kiezen we voor onszelf. Heb ook als verrassing (kerstcadeau) net een vakantie geboekt gelijk na kerst, even lekker genieten.
bvk schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:04:
Als ik zelf zo'n grote hoeveelheid voor 20 man zou moeten maken zou ik daar twee 9 liter pannen voor gebruiken, maar dan moet je die wel hebben natuurlijk...
Ik zou zelf die grote pan gebruiken en dan heb je ook geen ellende met roeren. Ik heb snert altijd over het fornuis e.d. heen als ik teveel tegelijk wil maken en dat is me een bende om op te ruimen, afschuwelijk.

Ik heb toevallig net de soepbijbel van Heleen Timmermans voor mij liggen en dit is haar recept:

Ingrediënten
1 l kippenbouillon
1 l runderbouillon
600 g gedroogde groene spliterwten
½ ui, in grove stukken
½ wortel, in grove stukken
¼ pastinaak, geschild,in grove stukken
100 g knolselderij, geschild, in grove stukken

Voor erbij
rookworst, in dikke plakken
spekreepjes, gebakken
croutons

Recept

1 Breng alle ingrediënten samen met de bouillon aan de kook in een grote soeppan. Laat 30 minuten sudderen op laag vuur met het deksel op de pan.
2 Haal de pan van het vuur en laat de soep een paar minuten rusten met het deksel op de pan.
3 Pureer de soep tot een glad geheel.
4 Serveer met rookworst, spekreepjes en croutons.

Dus 2 liter vocht op 600 gram erwten, ik vermoed dat je hier met 4 a 5 personen van kan eten. Ik maak het trouwens met een ander recept, maar dit is meer om even een indicatie te geven van hoeveel vocht erbij. Zelf doe ik 3 liter op 700 gram erwten, maar ik laat het ook veel langer koken en zonder deksel.

Heleen weet wel soep in grote hoeveelheden te koken :o

Afbeeldingslocatie: https://desmaakvandehoreca.files.wordpress.com/2014/08/zuppabar-1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:51:
<>
Ik heb toevallig net de soepbijbel van Heleen Timmermans voor mij liggen en dit is haar recept:
<>
Ik heb zelf weinig met soep (op snert en ossenstaart na, de laatste liefst van De Pleats in Bergum) maar mijn vriendin wel, is dat boek een aanrader?

offtopic:
en waarom heet alles een x-bijbel nu tegenwoordig? Ik ben overtuigt Atheïst maar dat is toch raar? Kan iedereen nu een "Heilig"-schrift over wat dan ook wchrijven?

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 24-10-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:51:
Zo, ik ben inmiddels klaar voor kerst. We gaan beide dagen uit eten en alles net geboekt. Nu nog even een moment afwachten om de familie te vertellen dat ik dit jaar niet zoals altijd voor de hele bups ga koken, dat zal ze rauw op het dak gaan vallen omdat het eigenljik traditie was geworden dat ik voor iedereen kook (en ook betaalde). Maar dit jaar kiezen we voor onszelf. Heb ook als verrassing (kerstcadeau) net een vakantie geboekt gelijk na kerst, even lekker genieten.
Succes met het afhandelen dan en veel plezier :)
[...]

Ik zou zelf die grote pan gebruiken en dan heb je ook geen ellende met roeren. Ik heb snert altijd over het fornuis e.d. heen als ik teveel tegelijk wil maken en dat is me een bende om op te ruimen, afschuwelijk.
Die volg ik niet helemaal. Als je de zelfde hoeveelheid soep over 2 pannen verdeelt heb je toch juist minder kans op morsen en overstromen? Plus dat het sneller gaart en en afkoelt.

Ingrediënten
1 l kippenbouillon
1 l runderbouillon
600 g gedroogde groene spliterwten
½ ui, in grove stukken
½ wortel, in grove stukken
¼ pastinaak, geschild,in grove stukken
100 g knolselderij, geschild, in grove stukken

Voor erbij
rookworst, in dikke plakken
spekreepjes, gebakken
croutons

Recept

1 Breng alle ingrediënten samen met de bouillon aan de kook in een grote soeppan. Laat 30 minuten sudderen op laag vuur met het deksel op de pan.
2 Haal de pan van het vuur en laat de soep een paar minuten rusten met het deksel op de pan.
3 Pureer de soep tot een glad geheel.
4 Serveer met rookworst, spekreepjes en croutons.

Dus 2 liter vocht op 600 gram erwten, ik vermoed dat je hier met 4 a 5 personen van kan eten. Ik maak het trouwens met een ander recept, maar dit is meer om even een indicatie te geven van hoeveel vocht erbij. Zelf doe ik 3 liter op 700 gram erwten, maar ik laat het ook veel langer koken en zonder deksel.

Heleen weet wel soep in grote hoeveelheden te koken :o

[Afbeelding]
Tja, zoveel Hollanders, zoveel recepten zeg maar... ;) Ik heb momenteel een aantal kookboeken waar ongetwijfeld ook oude klassieke erwtensoep recepten in staan aangeboden ter restauratie, als ik ze terug heb zal ik daar wel eens de recepten uit posten.

Eigenlijk zou je naar het soortelijk gewicht van de uiteindelijke soep moeten kijken, maar ik ga er van uit dat een 0,5/0,75 liter snert per persoon gemiddeld wel voldoende zou moeten zijn. Voor 20 man heb je dus dan minimaal 10 liter soep nodig, maar beter 15 liter.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:15
bvk schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Succes met het afhandelen dan en veel plezier :)

[...]

Die volg ik niet helemaal. Als je de zelfde hoeveelheid soep over 2 pannen verdeelt heb je toch juist minder kans op morsen en overstromen? Plus dat het sneller gaart en en afkoelt.

[...]

Tja, zoveel Hollanders, zoveel recepten zeg maar... ;) Ik heb momenteel een aantal kookboeken waar ongetwijfeld ook oude klassieke erwtensoep recepten in staan aangeboden ter restauratie, als ik ze terug heb zal ik daar wel eens de recepten uit posten.

Eigenlijk zou je naar het soortelijk gewicht van de uiteindelijke soep moeten kijken, maar ik ga er van uit dat een 0,5/0,75 liter snert per persoon gemiddeld wel voldoende zou moeten zijn. Voor 20 man heb je dus dan minimaal 10 liter soep nodig, maar beter 15 liter.
Echte erwtensoep snakt om een flinke varkensbovenpoot en een stuk spek.
En minstens 3 uur laten trekken (liefst langer).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bvk schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:04:
Dan heb je een grotere pan nodig... ;) Pakken spliterwten zijn meestal iets van 500 gram als je naar het standaard Hak (of huismerk) spul kijkt. Maar 1500 gram op 6 liter water lijkt me veel erwt of zie ik dat verkeerd?

Een kilo op 6 liter lijkt me al veel, ik heb zelf laatst een pond gebruikt op 4 liter water wat me de gebruikelijke verhouding lijkt. Vergeet trouwens ook niet dat de prei, ui, knolselderij en wortel ook veel volume hebben plus dan natuurlijk nog het vlees.

Ik had dus met 500 gram erwten, 4 liter water en een hele prei, wortel, knol, ui plus een pond krabbetjes initieel al 7 liter soep waar uiteindelijk 5 liter van overbleef. Verdubbel dit en je ziet dat je 13 liter pan te klein is.... Als ik zelf zo'n grote hoeveelheid voor 20 man zou moeten maken zou ik daar twee 9 liter pannen voor gebruiken, maar dan moet je die wel hebben natuurlijk...
De verhouding uit mijn traditionele receptenboek is 400 gram erwten met 2,5 liter water. In de praktijk was dat veel te veel water, ik heb die bende flink in moeten dikken voordat het echte erwtensoep werd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:53:
[...]

De verhouding uit mijn traditionele receptenboek is 400 gram erwten met 2,5 liter water. In de praktijk was dat veel te veel water, ik heb die bende flink in moeten dikken voordat het echte erwtensoep werd.
Wanneer je als extra ingrediënt een paar flinke, in blokjes gesneden aardappel toevoegt dan helpt dat ook bij het indikken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:59:
Wanneer je als extra ingrediënt een paar flinke, in blokjes gesneden aardappel toevoegt dan helpt dat ook bij het indikken.
Ja en als ik er bloem of maizena in gooi ook. Ik heb liever zo weinig mogelijk goedkoop vulmiddel in m'n erwtensoep. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Ja en als ik er bloem of maizena in gooi ook. Ik heb liever zo weinig mogelijk goedkoop vulmiddel in m'n erwtensoep. ;)
Eigenlijk vind ik aardappel in erwtensoep geen goedkoop vulmiddel.
Kijk de oude kookboeken er maar eensch op na.
Aardappel hoort eigenlijk bij erwtensoep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:16:
Ik heb zelf weinig met soep (op snert en ossenstaart na, de laatste liefst van De Pleats in Bergum) maar mijn vriendin wel, is dat boek een aanrader?
Dit boek vind ik echt een aanrader, daarnaast zou ik de bakbijbel van Rutger van den Broek aanraden (volgens mij wel van een andere uitgeverij).

Niet alle kookbijbels zijn goed, de pizza bijbel is redelijk ok nog, maar de groentebijbel, worstbijbel en dergelijke zou ik overslaan.

De soepbijbel is echter een heel mooi cadeau voor onder de kerstboom. En waarom het een bijbel heet, ik denk dat ze qua formaat er wat op lijken en dat is ook het enige. Het zijn wel boeken die over 30 jaar nog gewoon goed zijn, niet van die flutboeken. En het formaat is heerlijk, blijft ook heel goed staan in de kookboekenstandaards die een ieder wellicht heeft op het aanrecht. Ik heb mijn soepbijbel trouwens digitaal. Je kan de meeste kookbijbels ook lenen via het kobo plus abonnement (kan je via bol.com afsluiten).
bvk schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:30:
Ja, dat bedoelde ik. Maar ik dacht dat hij maar 1 grote pan had, dus ik zou dan in 2 keer het bereiden. Dus eerst in de grote pan de ene helft bereiden, dat laten afkoelen in bewaarbakken / zakken en dan de 2e helft maken in dezelfde pan.

Dat afkoelen is echt wel een dingetje bij zoveel soep, ik heb 1 keer zo'n hele hoeveelheid soep gemaakt in 1 pan en dat was de volgende ochtend nog gewoon lauw terwijl het meer dan 12 uur bij 5 graden celsius had gestaan. Nu heb ik ook wel vrij dure pannen die allemaal dubbele wanden en wat al niet meer hebben die voorkomen dat het afkoelt, maar toch... het moet dikker worden en daarom verdeel ik het nu over ikea bakken waarin 3 liter ongeveer per bak kan. Dat is na een paar uur wel afgekoeld en dan kan het de rest van de nacht lekker dik worden.
Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:03:
[...]

Aardappel werkt heel goed als dikmaker, zelf gooi ik er liever meer koolraap in, dat vind ik net wat meer smaak geven dan aardappel in de snert. Maar beter is om het wat vaker te maken en het zo te maken dat je niet uren lang aan het inkoken bent, ik heb liever 3 uur pruttelen op een heel laag pitje ipv wat hoger vuur om in te koken, dan zit je namelijk ook met veel roeren en dat is vervelend voor een langere tijd (ik ben eigenlijk gewoon lui).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:03:
Dat staat ook gewoon in mijn boek (is oud), één pieper erin. Stuk goedkoper dan extra erwten, gewoon bindmiddel. Het is beter niet echt een serieus onderdeel van de soep. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:11:
Het is beter niet echt een serieus onderdeel van de soep. ;)
Je kan natuurlijk ook aardappelsoep met wat erwten erin maken :P

Zijn ook nog gewoon recepten voor te vinden
https://www.smulweb.nl/recepten/1122064/Erwten-aardappelsoep

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Verwijderd dat recept heeft het over drie aardappels die dan 900 gram wegen. Dat zijn wel heul beste piepers. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Is het niet zo dat naast de erwten ook de andere ingrediënten zoals de knolselderij en wortel al aardig binden naarmate ze langer koken?

* bvk gaat maar eens een bak uit de vriezer halen, heeft trek in snert gekregen nu... :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
bvk schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:17:
Is het niet zo dat naast de erwten ook de andere ingrediënten zoals de knolselderij en wortel al aardig binden naarmate ze langer koken?

* bvk gaat maar eens een bak uit de vriezer halen, heeft trek in snert gekregen nu... :9
Knolselderij bevat geen zetmeel, wortel maar heel weinig.
Die twee ingrediënten gebruik je alleen maar om extra smaak aan de soep te geven.
Met wortel moet je wel oppassen, teveel en het wordt zoetig en overheersend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een aanrader, kwam dit tegen als groentepakket bij de AH van de week, echt goed van genoten, had ik niet verwacht. Je kan er prima van eten met 3 a 4 man. Het is een stamppotje:

5 meiknollen
¼ koolraap
1 prei
1 ui
1 rode appel
krulpeterselie
tijm
2 groentebouillonblokjes
500 g kruimige aardappelen
750 ml water
2 el (olijf)olie
1 el wittewijnazijn
75 g geraspte belegen kaas

Bereiden
1. Schil de aardappel, meiknol en koolraap en snij in gelijke stukken. Maak de prei schoon en snij in halve ringen. Pel de ui en snij in halve ringen. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snij in stukjes. Snij de peterselie fijn. Ris de blaadjes van de tijm en hak ze fijn.
2. Verwarm de oven voor op 200°C.
3. Doe de aardappel, meiknol, koolraap en prei in een pan, voeg het water en de groentebouillonblokjes toe en breng aan de kook. Roer goed door zodat de bouillonblokjes goed oplossen en kook de groente, met een deksel op de pan, in ca. 20 minuten gaar op middelhoge temperatuur.
4. Verhit ondertussen (olijf)olie in een koekenpan en bak hierin de ui ca. 3 minuten op middelhoge temperatuur. Voeg de appel en tijm toe en bak ca. 2 minuten mee.
5. Giet de groente af en laat goed uitlekken in een vergiet. Doe de groente terug in de pan en stamp met een pureestamper tot een grove stamppot. Meng de wittewijnazijn door de stamppot.
6. Schep het ui-appelmengsel in de ovenschaal en schep hierover de stamppot. Bestrooi met geraspte kaas. Plaats de ovenschaal in het midden van de oven en bak in ca. 10 minuten goudbruin.
7. Bestrooi de meiknol-koolraapstamppot met peterselie.

recept van de AH site (je kan het pakket voor 4,29 euro nu kopen
Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:38:
Knolselderij bevat geen zetmeel, wortel maar heel weinig.
Die twee ingrediënten gebruik je alleen maar om extra smaak aan de soep te geven.
Als je het gaat pureren maakt het de soep wel dikker, maar een aardappel zuigt het veel beter op inderdaad. Beter blijft toch om gewoon niet teveel vocht toe te voegen, scheelt een boel gedoe. Als je aardappel erbij doet werkt het het beste om het vooraf te koken en te prakken, 1 aardappel heeft al een groot effect, als je dat niet doorhebt heb je opeens van een waterige soep een heeeeeeel dikke soep.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Suan la soep vraag (Chinese soep die pittig is), weet iemand of dit recept klopt?

https://www.aziatische-ingredienten.nl/hete-zure-soep/

Ik wil zelf de "luxe" versie maken omdat in de eenvoudige versie dit gaat:

150g left-over pulled pork of
150g reepjes leftover Peking eend

Nu heb ik geen idee hoe het bij jullie zit, maar left over pulled pork en peking eend????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:48:
Suan la soep vraag (Chinese soep die pittig is), weet iemand of dit recept klopt?

Nu heb ik geen idee hoe het bij jullie zit, maar left over pulled pork en peking eend????
In dit geval wordt met left over bedoeld dat het restjes zijn die je bewaard hebt van een vorige maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

In dit geval wordt met left over bedoeld dat het restjes zijn die je bewaard hebt van een vorige maaltijd.
Ik denk dat de 4x? bedoelden dat er normaliter geen grote hoeveelheden van genoemde recepten overblijven.
Dat gezegd hebbende, nasi en paella en ook soep zijn wel recepten om restjes in op te bakken en weg te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 24-10-2018 23:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:50:
Er blijft hier nooit pulled pork over, maar dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik 25 kilo moet (wil) gaan afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Er blijft hier nooit pulled pork over, maar dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik 25 kilo moet (wil) gaan afvallen.
Kun je die Pulled Pork niet bijvoorbeeld in een supermarkt gaan halen ? Bij de Emté hier op het dorp ligt deze voorverpakt bij de verse vleeswaren. Die Peking Eend heb ik zien liggen bij de Sligro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Laatst online: 13-01-2023
[b]Hobbykok in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Pulled pork heb ik standaard ziplocjes van rond de 200gr van in de vriezer, wij krijgen nooooit een hele procureur op. Maar Peking eend? Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Amazing oriental heeft Peking eendjes in de vriezer. @Verwijderd , succes met afvallen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nextware schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:20:
Kun je die Pulled Pork niet bijvoorbeeld in een supermarkt gaan halen ? Bij de Emté hier op het dorp ligt deze voorverpakt bij de verse vleeswaren. Die Peking Eend heb ik zien liggen bij de Sligro.
Pulled pork kan je beter zelf maken, er zit een vrij groot smaakverschil namelijk tussen zelf maken en kant en klaar kopen (al heeft ikea wel een heerlijke pulled salmon die echt goed is, maar dat is weer geen pork).

Een stuk proqureur en uren op de bbq of in de oven, maar ik ga het eerst wel met ossenhaas doen. Ik heb namelijk de vriezer bomvol met snert. Vanavond ga ik in iedergeval snert eten en voglende week nog 2 keer, dan heb ik alweer een stuk diepvries over voor bijvoorbeeld vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Laatst online: 13-01-2023
Heeft iemand heel toevallig Anova in de gaten gehouden afgelopen black friday periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee ik ben al voorzien.

Hebben mensen hier een goede naam voor de "summer rolls" oftewel nems in het Nederlands?

Samen met de vriendin voor het eerst gemaakt net. Man wat lekker. Zal straks foto's posten.

Tempeh kering en gebakken edamame erbij. Die laatste is rare combi maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

rijstvel loempia?

gisteren Carne Asadas gemaakt, of iig mijn versie... een beetje een mengelmoesje van verschillende recepten. Rond 11:00 een flank steak gevacumeerd met o.a. komijn, gerookte paprika, ui, knoflook, paprika, korianderpoeder, limoensap. Tomaten / komkommer salsa, guacamole, zure room erbij. Van de marinade nog een paprika, bonen gerechtje gemaakt.
En dan kleine wrapjes vullen. Natuurlijk weer gruwelijk te veel gegeten en die dingen veels te vol gemaakt maar ik vond het een enorme aanrader.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik noem dat ook altijd mini loempia's, maarja, dat zal wel een belediging zijn voor de Vietnamezen. Met een pittig sausje wel goddelijk (al heb ik persoonlijk het liefst zo'n vet dik ding van de lokale Chinees met een bakje simpele sambal oelek erover en dan na een paar potten bier).

Hoe smaakt edamame eigenlijk? Is dat ergens mee te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zijn vrij flauw boonachtig. Minder uitgesproken dan tuinboon. I
Ook weer niet heel soms achtig. Ik wok ze vrij agressief in hun buitenboon met grof zeezout/limoen/rode peper/shansho peper.
(Niet allemaal tegelijk)

Of doe gek met zout en steranijs ook lekker.

Ik heb in mijn hoofd loempia = frituur. Ongeacht of het Chinees of Vietnamees is. Rauwe loempia is dus geen loempia. Maar eens induiken hoe het zit. Rijstvelrolletjes is wel prima term op zich. Dank.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 29-10-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens wikipedia moet je er in Japan bier bij drinken, dus ik vind ze zo op het oog al beter dan de Hollandse tuinboon :P

Ik ben wel benieuwd naar de foto's, maar die ga ik morgen bekijken, ik krijg nu al trek in die summer rolls namelijk na wat plaatjes gezien te hebben op google images...

Zelf kwam ik dit recept tegen en dat lijkt me heerlijk, met mint: https://www.purplecarrot....nted-edamame-cashew-sauce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Mijn tip is goede verse groente kopen en blancheren en verse thaise basilicum en munt gebruiken. Die eerste maakt het echt af.
Ik heb ze nu met tempeh, garnalen en kip gemaakt... allemaal lekker. De rijstvellen gewoon van de amazing oriental. Verder leg de saus er middenin, en niet aan de randen. Anders ziet het er niet zo lekker uit.

De edamame doe ik los, net als tempeh kering. Maar die laatste kan er vast ook heel goed in.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 29-10-2018 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:48

Je kan het recept proberen. Ik zie geen hele rare dingen. Peking eend is geen must, zeker niet in die kleine kwantiteiten tenzij je een keer wat overhebt. Persoonlijk vind ik toevoegen van boomoren wel een must. Wij (lees: mijn vrouw) gooit er meestal ook zoiets doorheen: https://www.orientalwebsh...s-vegetable-shredded-340g
Lijkt mij niet bepaald gezond maar wel lekker

Let even op met indikken van de soep, je wilt geen klontertjes hebben al moet de soep zelf wel enigzins dik zijn.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Mijn vrouw maakt die Summer rolls / Spring rolls ook regelmatig. Een tijd terug ook een zoete variant met appel, kaneel, rozijnen en sesamzaadjes.

En verder gewoon zorgen dat alle ingrediënten die je gebruikt ofwel rauw te eten zijn of knapperig gaar. Op zich kun je alles in die rijstvellen stoppen waar je zin in hebt. De vellen zelf heb ik overigens hier in de buurt (Venlo) alleen bij de toko gevonden.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

imo zijn spring rolls gefrituurd
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJ-RRRPAi9D-taZFa2wNaeQJu-W32zz5dtQUV4QdhbAogCV_JF

en summer rolls niet
Afbeeldingslocatie: http://images.bigoven.com/image/upload/t_recipe-256/asian-summer-rolls-b1a4e0.jpg

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat zijn toch gewoon loempia's?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ja, maar niet per se gefrituurd. :P
The terms spring/summer roll are just random translations of a food item that in Vietnamese does not contain the words summer or spring at all. Therefore, what is a spring roll at one Vietnamese restaurant will be known as a summer roll at another or an imperial roll at yet another restaurant. None of these translations is right and none of them is wrong either. Others are saying that a spring roll is fried and a summer roll isn’t. This is false as far as I’m concerned.
https://www.quora.com/Wha...ng-roll-and-a-summer-roll

[ Voor 76% gewijzigd door naitsoezn op 30-10-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:39:
Nog een aanrader, kwam dit tegen als groentepakket bij de AH van de week, echt goed van genoten, had ik niet verwacht. Je kan er prima van eten met 3 a 4 man. Het is een stamppotje:
Gisteren de variant met zoete aardappel gegeten, balletje en jus zoals het hoort er bij.

Was prima eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:54

Ik ken deze variant niet, maar ik zie nergens in het recept iets wat deze soep pittig zou moeten maken?
Ik ben zelf voor zuur & pittig wel fan van tom yam (of elke naamverbastering daarvan).
Dit kun je in pasta vorm kopen bij de toko en voeg je gewoon toe aan bijv een kippen boullion.
Lekker pittig!

Daarna alles erin wat je lekker vind natuurlijk. Van de week nog gegeten met krabballetjes (uit de viezer van de toko) garnalen shi-take tofu noodles en nog wat overige groente die ik nog had.
Klaar terwijl je wacht (30-45 minuten).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

naitsoezn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:37:
Ja, maar niet per se gefrituurd. :P
Dat is een loempia ook niet per se. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gonadan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Dat is een loempia ook niet per se. ;)
O, een loempia die niet gefrituurd (of bruin-gebakken natuurlijk) is, is in mijn ogen nog niet klaar om te serveren :P . Zo'n rolletje met een glazig velletje noem ik geen loempia ;)
s0ulmaster schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Ik ken deze variant niet, maar ik zie nergens in het recept iets wat deze soep pittig zou moeten maken?
Een eetlepel gemalen zwarte peper kan best pittig zijn :P

[ Voor 33% gewijzigd door naitsoezn op 30-10-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
naitsoezn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Een eetlepel gemalen zwarte peper kan best pittig zijn :P
Ok, dan hebben wij dus een verschillende opvatting over pittig O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

s0ulmaster schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:51:
[...]

Ok, dan hebben wij dus een verschillende opvatting over pittig O-)
Wie is 'wij'? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
point taken :)

Iemand nog een tip waar ik betaalbaar een mooi stuk ossehaas kan krijgen (internet of enschede en omstreken)?
Ik heb hier een aantal k*t slagers in enschede en de goeie slagers vragen 65-70 euro per kilo.

Wil dit weekend een beef wellington maken, maar ben nog niet te spreken over de prijs-kwaliteit verhouding van de slagers waar ik het tot nu toe heb geprobeerd. :X

[ Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 30-10-2018 10:56 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawofl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 14:17

dawofl

?

s0ulmaster schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

point taken :)

Iemand nog een tip waar ik betaalbaar een mooi stuk ossehaas kan krijgen (internet of enschede en omstreken)?
Ik heb hier een aantal k*t slagers in enschede en de goeie slagers vragen 65-70 euro per kilo.

Wil dit weekend een beef wellington maken, maar ben nog niet te spreken over de prijs-kwaliteit verhouding van de slagers waar ik het tot nu toe heb geprobeerd. :X
zelf bestel ik dat soort vlees (iets grotere of lastig te krijgen soorten vlees) altijd bij bbquality. Voor beef wellington kan je dan b.v deze gebruiken https://www.bbquality.nl/product/centre-cut-ossenhaas/

Heb dit zelf eens gemaakt met recept van ramsey (oud filmpje) maar was zeker lekker https://www.youtube.com/watch?v=FS8u1RBdf6I

damm nu heb ik trek gekregen :*)

I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
Een tijdje terug heb ik hier wel eens gevraagd of er iemand ervaring had met een Thermomix. Ik heb er toen weinig reactie op gehad, dus bij deze mijn ervaring.

Mijn vrouw en ik hebben dus een paar maanden terug hebben we een keukenrobot gekocht. We hebben gekozen voor de 'Monsieur Cuisine Plus' van LIDL, wat eigenlijk een goedkope kopie is van een Thermomix. In NL zijn deze machines bijna niet bekend maar in Frankrijk (waar ik woon), Spanje en Italie heeft bijna elk gezin zo'n apparaat staan. Het kan koken, bakken, snijden, stomen, mixen, roeren, blenden e.d.

We zijn er erg tevreden mee. Voornamelijk curries, risotto, sauzen en soepen zijn geniaal. Je gooit de ingredienten erin en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Wij gebruiken het vrijwel dagelijks. Gisteren bijvoorbeeld een heerlijke vegetarische aubergine parmezaan gemaakt. Je maalt de parmezaan met de robot, daarna stoom je de aubergines met de warmte van de (bereiding van de) tomatensaus en vervolgens alleen nog in de oven.

Afbeeldingslocatie: https://thermomix.com/wp-content/themes/thermomix/img/home-thermomix.png
Thermomix als voorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door FreeShooter op 30-10-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
dawofl schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:42:
[...]

zelf bestel ik dat soort vlees (iets grotere of lastig te krijgen soorten vlees) altijd bij bbquality. Voor beef wellington kan je dan b.v deze gebruiken https://www.bbquality.nl/product/centre-cut-ossenhaas/

Heb dit zelf eens gemaakt met recept van ramsey (oud filmpje) maar was zeker lekker https://www.youtube.com/watch?v=FS8u1RBdf6I

damm nu heb ik trek gekregen :*)
Dank voor de tip. Het product op het plaatje ziet er nou niet direct uit als top kwaliteit, maar het is een centerstuk (wat ik idd zoek) en de prijs is heel erg schappelijk. Een stuk van 1,2 kilo kan je een hele mooie wellington van maken!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 10:25
s0ulmaster schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:56:
[...]
Over de grens. Ga naar Bad Bentheim of Nordhorn, zoek van te voren via internet wat adressen van Metzgereien op en ga proeven. Je bent op zoek naar 'Lendenbraten'. Echt, wat kwaliteit en prijsniveau betreft kun je daar beter terecht dan in Nederland. Jaloers dat het voor mij minimaal 1 1/2 uur rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
theturtle schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Over de grens. Ga naar Bad Bentheim of Nordhorn, zoek van te voren via internet wat adressen van Metzgereien op en ga proeven. Je bent op zoek naar 'Lendenbraten'. Echt, wat kwaliteit en prijsniveau betreft kun je daar beter terecht dan in Nederland. Jaloers dat het voor mij minimaal 1 1/2 uur rijden is.
Ik ga ook eens een keer kijken over de grens :)

Iemand nog een goed idee voor iets bijzonders om mijn ouders voor hun verjaardag mee te verassen?
Het is een jaarlijks ding geworden en heb mijn ouders elk jaar nog kunnen verbazen met een bijzonder diner.
De kwartel en duif pate en croute was vorig jaar erg goed bevallen, maar is ook moeilijk te overtreffen :9

Heb nog geen datum gepland, maar het wordt wel binnenkort, dus iets inde herfst sferen.
voor- hoofd- en nagerecht heb ik nog helemaal niks voor dit keer :X

wat ik al zoal gedaan heb de afgelopen jaren
- pate en croute
- beef wellington
- lavendelijs
- specerijenparfait van hidde de brabander
- perfect chili van heston blumenthal (wat tering veel werk was dit en duurrr :X )

dat is even wat ik me nog herinner. Nieuwe memorabele gerechten zijn welkom. Tijd en geld zijn dus van ondergeschikt belang.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:23
s0ulmaster schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:02:
[...]

Ik ga ook eens een keer kijken over de grens :)

Iemand nog een goed idee voor iets bijzonders om mijn ouders voor hun verjaardag mee te verassen?
Het is een jaarlijks ding geworden en heb mijn ouders elk jaar nog kunnen verbazen met een bijzonder diner.
De kwartel en duif pate en croute was vorig jaar erg goed bevallen, maar is ook moeilijk te overtreffen :9

Heb nog geen datum gepland, maar het wordt wel binnenkort, dus iets inde herfst sferen.
voor- hoofd- en nagerecht heb ik nog helemaal niks voor dit keer :X

wat ik al zoal gedaan heb de afgelopen jaren
- pate en croute
- beef wellington
- lavendelijs
- specerijenparfait van hidde de brabander
- perfect chili van heston blumenthal (wat tering veel werk was dit en duurrr :X )

dat is even wat ik me nog herinner. Nieuwe memorabele gerechten zijn welkom. Tijd en geld zijn dus van ondergeschikt belang.
Die specerijenparfait heb ik vorig jaar ook gemaakt. Was ook veel werk, maar wel lekker!
Welke recept heb jij gebruikt voor de Beef Wellington?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

naitsoezn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:48:
O, een loempia die niet gefrituurd (of bruin-gebakken natuurlijk) is, is in mijn ogen nog niet klaar om te serveren :P . Zo'n rolletje met een glazig velletje noem ik geen loempia ;)
Zal best, maar spring/summer roll is gewoon Engels voor varianten van een loempia. Nu ben ik mij wel bewust dat 99,999% van NL meteen denkt aan de vietnamese of chinese gebakken varianten maar er bestaat een hoop meer. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 42 ... 113 Laatste