Ongetwijfels is beenmerg "beter". Maar dat heb ik doorgaans ook niet in huis. Aardappelzetmeel doet wat mij betreft (met mijn beperkt ontwikkelde smaakpapillen) niks af aan de smaak. Dus voor ons een prima alternatief. Zeker aangezien ik ook niet zo'n fan ben van dunnere sauzen.assn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:56:
[...]
Maar dan zit je dus met een smaakloos bindingsmiddel, nu is dat niet zo erg maar ik weet dat veel chefs dat niet doen. Vandaar dat Beenmerg vaak wordt toegevoegd(inclusief het botje natuurlijk) want in het bot zit gelatine die de saus dikker maakt.
Ik bgrijp dat het een goed alternatief is voor thuis gebruik. Dat is een roux ook maar dan krijg je saus ook direct een 'melige' structuur. Het is geen mooie glanzige dikke saus die je anders wel krijgt. Beenmerg is overigens heel makkelijk bij de slager te krijgen.barrymossel schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:00:
[...]
Ongetwijfels is beenmerg "beter". Maar dat heb ik doorgaans ook niet in huis. Aardappelzetmeel doet wat mij betreft (met mijn beperkt ontwikkelde smaakpapillen) niks af aan de smaak. Dus voor ons een prima alternatief. Zeker aangezien ik ook niet zo'n fan ben van dunnere sauzen.
2 Boeken van Erik in mijn kast staan. Sauzen en soepen. Aanrader!aerofreak schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:41:
Deze uitleg over sauzen was voor mij heel leerzaam..![]()
[video]
Ik zie dat de dry aged dunne lende met been in de aanbieding is bij de sligro, dus ik wil deze van de week meenemen voor 4 man van de weber. Voorheen vaak rib-eye gehad maar entrecote verwacht ik minder vet en malser.
Maar heeft iemand ervaring met de 'dunne lende met been' van de sligro?
Als ik deze op internet op zoek staat er dat er voor het verwijderen van de 'beentjes' wel enige kennis nodig is, maar met been wordt toch alleen het grote bot aan de zijkant bedoeld en niet de zwevende ribben?
Mij lijkt dit iig niet al te moeilijk om het vlees na het bereiden er af te snijden, het plan is om het als één groot stuk indirect te garen, vervolgens dicht te searen, laten rusten en dan in 4 delen snijden.
Voor de rest een rode wijnsaus met gegrilde aardappels en nog even bedenken wat voor kleur groente ik er bij serveer (en een geschikt rood wijntje uitzoeken of course
).
Maar heeft iemand ervaring met de 'dunne lende met been' van de sligro?
Als ik deze op internet op zoek staat er dat er voor het verwijderen van de 'beentjes' wel enige kennis nodig is, maar met been wordt toch alleen het grote bot aan de zijkant bedoeld en niet de zwevende ribben?
Mij lijkt dit iig niet al te moeilijk om het vlees na het bereiden er af te snijden, het plan is om het als één groot stuk indirect te garen, vervolgens dicht te searen, laten rusten en dan in 4 delen snijden.
Voor de rest een rode wijnsaus met gegrilde aardappels en nog even bedenken wat voor kleur groente ik er bij serveer (en een geschikt rood wijntje uitzoeken of course
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Verwijderd
Entrecote zal zeker niet malser zijn als Rib eye. Ook minder smaak omdat het juist minder vet is.
Ik meende omdat je bij de entrecote een fat 'cap' hebt, waarbij bij ribeye je meer vet in het vlees hebt. Wat ik zelf niet heel fijn vind eigenlijk, en er soms om heen snijd.
Daarnaast is de entrecote 21 dagen gerijpt, wat de smaak wel ten goede moet komen, heb nog nooit dry aged vlees gehad.
Daarnaast is de entrecote 21 dagen gerijpt, wat de smaak wel ten goede moet komen, heb nog nooit dry aged vlees gehad.
Verwijderd
Ik vergelijk graag appels met appels. Een dry aged entrecote zal allicht malser zijn als een niet dry aged rib eye. Daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan. Neem je zowel de entrecote als de rib eye dry aged dan zal de rib eye het winnen qua malsheid.
Vet geeft smaak. Daarom ben ik geen liefhebber van bijvoorbeeld ossehaas. Zacht maar 0,0 smaak. Ik ben ook geen liefhebber van een grote hap vet alleen en snij het meeste dan ook weleens weg van een rib eye. Maar de extra smaak die geeft maakt een hele hoop goed.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Vet geeft smaak. Daarom ben ik geen liefhebber van bijvoorbeeld ossehaas. Zacht maar 0,0 smaak. Ik ben ook geen liefhebber van een grote hap vet alleen en snij het meeste dan ook weleens weg van een rib eye. Maar de extra smaak die geeft maakt een hele hoop goed.
Gisteren een zak van deze units bij de toko gekocht. Dacht dat het adjumas zijn maar daar zijn ze wel erg rond en te weinig gerimpeld voor. Iemand een idee?

Ze ruiken best floraal maar zijn vrij scherp. Geen jeanette niveau maar duidelijk scherper dan rawit.

Ze ruiken best floraal maar zijn vrij scherp. Geen jeanette niveau maar duidelijk scherper dan rawit.
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 12-08-2018 12:54 ]
Is het niet gewoon een Habanero variant?Boudewijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:31:
Gisteren een zak van deze units bij de toko gekocht. Dacht dat het adjumas zijn maar daar zijn ze wel erg rond en te weinig gerimpeld voor. Iemand een idee?
[afbeelding]
[afbeelding]
Saus maak je toch gewoon dikker met bloem? Bij mijn weten is dat sowieso de basis van veel sauzen, gecombineerd met boter.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Dat zijn kersenbommetjes, cherry bombs. Ze zijn niet zo groot toch en lijken wat op kersen neem ik aan?Boudewijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:31:
Je kan ze bijvoorbeeld vullen me zachte kaas voor een borrelplankje.
Ik zou ze waarderen, maar niet iedereen
Als je in google op cherry bombs gaat zoeken, vul de zoekterm dan wel met pepper aan, anders kom je op interessante andere sites terecht :D\
Twee interessante recepten die ik zou proberen als ik ze had:
https://www.myrecipes.com...-cherry-pepper-appetizers
https://www.marthastewart...ickled-hot-cherry-peppers
en mooie plaatjes (waaronder wat kookboeken die helemaal gericht zijn op de cherry bomb pepper):
https://www.pinterest.com...a/stuffed-cherry-peppers/
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 14:06 ]
Gelatine werkt pas als bindmiddel als je saus begint af te koelen. Als je een warme saus steviger wil hebben heb je er dus niet zoveel aan. En het nadeel is dus dat als je gelatine als bindmiddel gebruikt, het heel moeilijk is om de precies gewenste 'dikte' te krijgen omdat de saus steviger wordt naarmate hij langer op het bord ligt en afkoelt. Andere bindmiddelen (aardappelzetmeel, bloem, etc.) hebben daar een stuk minder moeite mee.assn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:56:
[...]
Maar dan zit je dus met een smaakloos bindingsmiddel, nu is dat niet zo erg maar ik weet dat veel chefs dat niet doen. Vandaar dat Beenmerg vaak wordt toegevoegd(inclusief het botje natuurlijk) want in het bot zit gelatine die de saus dikker maakt.
Beenmerg is m.i. dan ook vooral voor de smaak. Ik probeer overigens de hoeveelheid dierlijke producten zo klein mogelijk te houden, dus zeker voor dit soort dingen gebruik ik dan eerder agar agar voor koude gerechten of bloem/zetmeel voor warme sauzen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat ben ik met je eens wat betreft dat ossenhaas een mager stuk vlees is en dus vaak wat minder smaak heeft, ook echt niet wat ik snel bestel, helemaal de prijs.Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:26:
Ik vergelijk graag appels met appels. Een dry aged entrecote zal allicht malser zijn als een niet dry aged rib eye. Daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan. Neem je zowel de entrecote als de rib eye dry aged dan zal de rib eye het winnen qua malsheid.
Ik weet alleen niet wat ik moet verwachten bij 21 dagen gerijpt vlees, ik wist niet dat gerijpt vlees ook malser zou zijn.
Waar het mij meer om ging is dus het dunne lende gedeelte 'met bot' en het verwijderen er van.
Maar we komen er vanzelf wel achter volgende week

Nog even dit topic terug bladeren
Vandaag voor het eerst pannenkoeken gebakken in de nieuwe de buyer crepe pannen (26 cm) op inductie. Wat is dat lastig afstellen en de pannen zijn nog niet genoeg gebruikt voor een gedegen antiaanbak. Maar gaat wel smullen worden. Le Cresuet ovenschaal van 40cm is ook in aantocht. Die werkt ook op inductie, na braden lekker de oven in schuiven
Echt pannenkoeken (dikker beslag) of de flensjes/crêpes waar je het in het pannentopic over had? Want die laatsten lijken me best wel een uitdaging om goed te krijgen en niet te laten scheuren.mutsje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:18:
Vandaag voor het eerst pannenkoeken gebakken in de nieuwe de buyer crepe pannen (26 cm) op inductie. Wat is dat lastig afstellen en de pannen zijn nog niet genoeg gebruikt voor een gedegen antiaanbak. Maar gaat wel smullen worden. Le Cresuet ovenschaal van 40cm is ook in aantocht. Die werkt ook op inductie, na braden lekker de oven in schuiven
Ik ben nu Roti Kip aan het maken met een theelepeltje Trinidad Scorpion "sambal" er in, zelfs dat ene kleine lepeltje is al meer dan voldoende....
Echte pannenkoeken. De Crepe's komen later wel, ooit gemaakt in de profikeuken en moet de pannen eerst goed inbranden. Binnenkort word echter de focus gelegd op braadslee gerechten, braden op inductie dan de oven in. Kijken wat de kinders hiervan gaan vinden. Voor komend weekeinde staat een kinderpartijtje te wachten voor grote menschen bbq van circa 20 eters. De hamburgers zijn reeds sous vide bereid en ingevroren
Verwijderd
Die lukken mij meestal wel met de ikea crepe / pannenkoekenpan, simpel ding, gaat alleen niet heel lang mee (ongeveer 12 maand, zeg maar 24 keer ermee bakken, maar dat kan ook aan mij liggenbvk schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:54:
Echt pannenkoeken (dikker beslag) of de flensjes/crêpes waar je het in het pannentopic over had? Want die laatsten lijken me best wel een uitdaging om goed te krijgen en niet te laten scheuren.
Aangezien mijn vrouw altijd graag naar Ikea gaat neem ik elk jaar een pan mee (en wat eetwaar uit de foodmarket).
Ik heb eigenlijk nooit een andere pan hiervoor geprobeerd, maar dat inbranden gaat mij ook nooit echt goed af, dus ik blijf voor pannenkoeken wel bij Ikea, is vergelijkbaar trouwens met de wat oudere Tefal pannen van 10 jaar terug(de hedendaagse Tefals zijn wat moderner en voelen anders aan).
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2018 23:18 ]
Goed na het proeven maken van sambal, ze zijn een stuk groter dan jij schetst... en het zijn of adjumas of scotch bonnets.Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:58:
[...]
Dat zijn kersenbommetjes, cherry bombs. Ze zijn niet zo groot toch en lijken wat op kersen neem ik aan?
Je kan ze bijvoorbeeld vullen me zachte kaas voor een borrelplankje.
Je wil ze echt niet zo los snacken
On a different note: ik heb wat foto's en verhaal over sambal maken, ik heb 2 liter rode curry pasta gemaakt (ook met foto's) en ik heb een pizzasteen binnen. Vanavond meteen geprobeerd pizza te maken volgens bekend recept.
300gr bloem, 160ml water, snuf suiker, zakje gist... en kneden maar. en na 5 mins zout erbij.
Kennelijk toch te snel het zout erbij gedaan... het deeg rees niet. Na een uur nog een zakje gist erbij gedaan , gekneed en laten rijzen. Wederom niet. Lijkt me daarom het zout. Jammer dat ik dus geen pizza had.
Oh ja en ook nog een heel toffe mango-tequila sorbet gemaakt dit weekend. Recepten volgen
Was het gist niet gewoon dood? Ik doe zout of er direct bij (niet op de gist natuurlijk, gewoon links gist rechts zout) en anders na 1 minuut, na mengen voor het kneden, echt nooit problemen.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ja dat zou kunnen. Ben toen alleen naar de supermarkt gelopen voor nieuwe gist en die deed het ook niet. Bij de tweede gist was het zout er al goed doorgemengd uiteraard.
Na wat uitzoekwerk rondom keukenmachines heb ik besloten een Kenwood Chef Titanium te gaan kopen. Ik twijfel eigenlijk alleen nog over het formaat van de mengkan (en een klein verschil in vermogen, maar dat is hier niet relevant):
Deze:
http://www.kenwoodworld.c...titanium-kenwood-kvc7320s
of deze:
http://www.kenwoodworld.c...anium-xl-kenwood-kvl8320s
Eigenlijk gewoon dezelfde machine, maar 4.6 vs 6.7 liter (en 1500W vs 1700W). Aangezien een dergelijke machine lang mee zou moeten gaan, wil ik in principe voor het grote model gaan, scheelt € 100,- nu, maar dan loop je er nooit tegen aan dat als je een keer veel wil maken het niet past (en in twee keer moet). Er is eigenlijk maar één reden waarom ik nog twijfel, en dat wordt op internet niet echt antwoord op gegeven;
Heeft de XL nog nadelen als ik weinig van iets wil maken? Stel dat ik één pakje slagroom van 200 ml wil kloppen, ga ik er dan last van hebben met de XL dat de klopper bij wijze van de slagroom nog niet raakt, of zou ik me daar niet zo'n zorgen over moeten maken?
Deze:
http://www.kenwoodworld.c...titanium-kenwood-kvc7320s
of deze:
http://www.kenwoodworld.c...anium-xl-kenwood-kvl8320s
Eigenlijk gewoon dezelfde machine, maar 4.6 vs 6.7 liter (en 1500W vs 1700W). Aangezien een dergelijke machine lang mee zou moeten gaan, wil ik in principe voor het grote model gaan, scheelt € 100,- nu, maar dan loop je er nooit tegen aan dat als je een keer veel wil maken het niet past (en in twee keer moet). Er is eigenlijk maar één reden waarom ik nog twijfel, en dat wordt op internet niet echt antwoord op gegeven;
Heeft de XL nog nadelen als ik weinig van iets wil maken? Stel dat ik één pakje slagroom van 200 ml wil kloppen, ga ik er dan last van hebben met de XL dat de klopper bij wijze van de slagroom nog niet raakt, of zou ik me daar niet zo'n zorgen over moeten maken?
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
Ooit voor hetzelfde dilemma gestaan. Ik uiteindelijk 4.6 liter versie gekocht. De grote vond ik te veel een sta-in-de-weg. Mocht het je gaan om extra capaciteit om brood en pizzadeeg te maken, dat doen de machines prima maar voor écht grote hoeveelheden zou ik een ander apparaat kopen.
Ik ben nog nooit tegen een beperking in volume aangelopen, deze is al behoorlijk groot. In de handleiding staat wel iets over capaciteit (aantal eiwitten en dergelijke). De klopper is af te stellen het gaat er meer om dat hij netjes over de bodem gaat. Beide kommen zijn redelijk hetzelfde alleen loopt de grote kom hoger door. Misschien dat er in accessoires nog een prijsverschil zit? Alhoewel het dan alleen om een extra (glazen) kom of de ijsmachine zal gaan, de rest is uitwisselbaar tussen beide machines.
Ik ben nog nooit tegen een beperking in volume aangelopen, deze is al behoorlijk groot. In de handleiding staat wel iets over capaciteit (aantal eiwitten en dergelijke). De klopper is af te stellen het gaat er meer om dat hij netjes over de bodem gaat. Beide kommen zijn redelijk hetzelfde alleen loopt de grote kom hoger door. Misschien dat er in accessoires nog een prijsverschil zit? Alhoewel het dan alleen om een extra (glazen) kom of de ijsmachine zal gaan, de rest is uitwisselbaar tussen beide machines.
[ Voor 3% gewijzigd door SqnLdr op 16-08-2018 10:43 ]
En een tweede kom kost niet zoveel. Ik heb vier kommen voor als ik eens meer wil maken voor een feestje oid. Ik heb de normale en die is groot zat.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Aankomende zaterdag sinds een lange tijd weer eens in de keuken staan.
Menu voor de avond, allemaal geinspireerd door masterchef australië recepten:
Voorgerecht: Fennel, Ginger, Orange en Scallops
Hoofdgerecht: Kalswangetjes in rode wijnsaus met gegrilde groente en een pure(knolselderij+aardappel)
Toetje: Chocolade mousse met passievrucht en hazelnoot crumble
Enige tips of op-/aanmerkingen?
Zal wel wat foto's delen als het klaar is
Menu voor de avond, allemaal geinspireerd door masterchef australië recepten:
Voorgerecht: Fennel, Ginger, Orange en Scallops
Hoofdgerecht: Kalswangetjes in rode wijnsaus met gegrilde groente en een pure(knolselderij+aardappel)
Toetje: Chocolade mousse met passievrucht en hazelnoot crumble
Zal wel wat foto's delen als het klaar is
Thanks, dan ga ik gewoon voor het normale model, en dan kan ik altijd een tweede kom kopen inderdaad. Ben ik net zo duur uit, staat hij minder in de weg, en die tweede kom komt sowieso wel van pas bij een hoop bereidingen.
@kemphaas Als je er twee besteld ben je voor EUR 29 klaar inclusief verzenden https://www.amazon.de/dp/...r_tw_dp_U_x_YRxDBb6N2EX3B
Pizzadeeg etc laat ik soms gewoon in de kom rijzen etc en dan grijp je nooit mis.
edit:// en koop je ooit de ijsmaker dan zit daar ook weer een kom bij etc etc.
edit2:// En gefeliciteerd met je keuze, daar ga je geen spijt van krijgen. Die Kenwoods zijn - al het is consumentenspul- wel het beste dat je kan kopen (als vind ik zelf Kitchen Aid wel echt mooier maar ook fragieler). Kijk ook eens zo en en dan op marktplaats en ebay voor add-ons.
Pizzadeeg etc laat ik soms gewoon in de kom rijzen etc en dan grijp je nooit mis.
edit2:// En gefeliciteerd met je keuze, daar ga je geen spijt van krijgen. Die Kenwoods zijn - al het is consumentenspul- wel het beste dat je kan kopen (als vind ik zelf Kitchen Aid wel echt mooier maar ook fragieler). Kijk ook eens zo en en dan op marktplaats en ebay voor add-ons.
[ Voor 45% gewijzigd door franssie op 16-08-2018 15:37 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je met 'scallops' Sint Jakobsschelpen bedoelt: deze overslaan. Die zijn op zijn vroegst pas weer in oktober vers te krijgen.assn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:59:
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Vers is altijd lekkerder natuurlijk, maar hoe kom je er aan buiten de groothandel? Viswinkels worden steeds zeldzamer, laat staan dat ze verse coquilles verkopen....8088 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:51:
[...]
Als je met 'scallops' Sint Jakobsschelpen bedoelt: deze overslaan. Die zijn op zijn vroegst pas weer in oktober vers te krijgen.
Ik heb ze laatst ook gemaakt, maar dan gewoon uit de diepvries van de Jumbo. Als je die rustig laat ontdooien in de koelkast zijn ze best goed te eten. Hieronder een trio bereiding:

Met bacon en balsamico, met een tomaten-basilicum "coulis" en met rozemarijn/ravigotte. Vooral de combinatie met bacon en balsamico vond ik erg lekker.
Weet je zeker dat dat echte coquilles zijn en geen plaksel van een staaf? Ik haal ze zelf meestal vers bij Simonis, Roeleveld (zit ernaast), Hanos of als ik in Rotterdam ben Schmidt.
Vwb Kenwood en Kitchenaid: volgens mij lood om oud ijzer, maar ik heb wel besloten dat ik een standmixer wil voor degen en dergelijke. Zijn hier enorme fans van de een of de ander te vinden? Kenwood is goedkoper maar kwalitatief net zo goed, ik vind Kitchenaid wel mooi. Ik zou zelf de grote 6 liter versie willen, kun je meteen meer deeg maken en lekker invriezen. Nadeel is wel dat je 800-1100 knaken kwijt bent. Ex accessoires.
Vwb Kenwood en Kitchenaid: volgens mij lood om oud ijzer, maar ik heb wel besloten dat ik een standmixer wil voor degen en dergelijke. Zijn hier enorme fans van de een of de ander te vinden? Kenwood is goedkoper maar kwalitatief net zo goed, ik vind Kitchenaid wel mooi. Ik zou zelf de grote 6 liter versie willen, kun je meteen meer deeg maken en lekker invriezen. Nadeel is wel dat je 800-1100 knaken kwijt bent. Ex accessoires.
Lijkt me wel: https://www.jumbo.com/jum...-vriesvers-210g/173712DS/Boudewijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:55:
Weet je zeker dat dat echte coquilles zijn en geen plaksel van een staaf? Ik haal ze zelf meestal vers bij Simonis, Roeleveld (zit ernaast), Hanos of als ik in Rotterdam ben Schmidt.
Misschien moet ik toch ook maar eens een Hanos pas aanvragen, alhoewel de Makro ze ongetwijfeld ook hebben. Probleem met die groothandels is dat je vanwege het enorme aanbod altijd met meer bij de kassa aan komt zetten dan je van plan was.....
Thanks voor de amazon tip, dat is sowieso handig om te hebben ja.franssie schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:25:
@kemphaas Als je er twee besteld ben je voor EUR 29 klaar inclusief verzenden https://www.amazon.de/dp/...r_tw_dp_U_x_YRxDBb6N2EX3B
Ik vind de kitchenaids ook mooier, maar na wat onderzoek waren mensen toch het meest enthousiast over de Kenwood, dus denk dat het wel goed gaat komen
@Boudewijn Kenwood wordt over het algemeen degelijker geacht, kitchenaid is iets meer eye-candy en besteedt veel geld aan marketing (ze staan in elk kook en bakprogramma immers).
Zoals ik al eerder schreef heb je denk ik meer aan een paar extra kommen dan aan een 6 liter versie. Als je echt grote hoeveelheden wil maken kan je misschien beter op zoek naar een pro planeetmixer?
Zoals ik al eerder schreef heb je denk ik meer aan een paar extra kommen dan aan een 6 liter versie. Als je echt grote hoeveelheden wil maken kan je misschien beter op zoek naar een pro planeetmixer?
De hanos is veel duidelijker gericht op horeca en voedsel. Stuk groter assortiment en meer exclusieve dingen. Ik zou het wel weten.bvk schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:27:
[...]
Lijkt me wel: https://www.jumbo.com/jum...-vriesvers-210g/173712DS/
Misschien moet ik toch ook maar eens een Hanos pas aanvragen, alhoewel de Makro ze ongetwijfeld ook hebben. Probleem met die groothandels is dat je vanwege het enorme aanbod altijd met meer bij de kassa aan komt zetten dan je van plan was.....
Qua groothandel, ach ik wilde laatst wat tomaten, uitsteekringen en een fles tequila kopen. Een een stukje vis. 230 euro. Uiteraard weer veel te veel ander spul gehaald.
Verwijderd
Ik ben redelijk goed in pizza bakken, ik heb meerdere cursussen inmiddels gevolgd, het is bizar hoe veel achter een pizza schuil gaat aan kennis, techniek e.d.Boudewijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:09:
Ja dat zou kunnen. Ben toen alleen naar de supermarkt gelopen voor nieuwe gist en die deed het ook niet. Bij de tweede gist was het zout er al goed doorgemengd uiteraard.
Gist haal ik zelf altijd gewoon bij de bakker, ik haal dat nooit in de supermarkt, elke verse bakker heeft een lading gist in het magazijn liggen dat je zo kan kopen voor amper een paar cent. Ik haal trouwens ook vaak kruiden e.d. bij de bakker, als je eenmaal een voet binnen de deur hebt
Mijn dochter is (heeft ze vandaag uitgerekend) over iets meer dan 80 dagen jarig en we hebben haar verjaardagsfeestje met vriendinnen in de bakkerij waar we ook wekelijks komen, papa gaat natuurlijk mee
Mijn recept van een van de beste pizzahobbykoks in Nederland (waar ik twee keer een cursus heb gevolgd):Boudewijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 01:11:
300gr bloem, 160ml water, snuf suiker, zakje gist... en kneden maar. en na 5 mins zout erbij.
Kennelijk toch te snel het zout erbij gedaan... het deeg rees niet. Na een uur nog een zakje gist erbij gedaan , gekneed en laten rijzen. Wederom niet. Lijkt me daarom het zout. Jammer dat ik dus geen pizza had.
Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
100-120 ml lauw water (afhankelijk van bloemsoort)
30 ml olijfolie
Bereiding:
* Leeg het zakje met bloem, suiker en zout (dit doe je er dus gelijk in) op tafel.
* Maak een kuiltje in het midden.
* Schenk lauw water en olijfolie erbij
* Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
* Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.
Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.
* Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
* Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
* Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
* Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.
Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.
Het heeft mij trouwens meer dan een jaar gekost om een redelijke pizza te kunnen maken, je loopt er helaas met Nederlandse keukenapparatuur tegen het feit aan dat de oven geen 500 graden kan worden. En dat is erg irritant als je echt een goede pizza wilt maken. Meeste ovens halen niet eens 300 graden. Met een steen ben je wel een goed eind op weg, maar het kan een dure hobby worden als je echt goed erin wilt worden. Ben je wel gelijk de held van de straat als je een goede pizza oven hebt, ook bizar hoe goedkoop pizza is als je het zelf goed kan maken. Chips, nu heb ik zin in pizza
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2018 21:57 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Wat betreft de coquilles, deze komen of van de vismarkt af in Amsterdam, groothandel(prefer Hanos) of de visboer. Ik zou zoiets nooit bij de supermarkt halen. Dit zijn delicatessen dus dan wil ik het ook meteen goed doen.Boudewijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:55:
En Kenwood en Kitchenaid, ben het niet helemaal mee eens wat hierboven wordt beschreven. Enkele jaren geleden heeft mijn Vader onderzoek gedaan naar het verschil. Hij is geen keukenprins en het was een cadeau voor mijn moeder maar hij heeft wel verstand van techniek. De motor die in de kitchenaid zit, heeft misschien hetzelfde(of zelfs minder) vermogen dan de kenwood maar bij de Kenwood komt het niet direct op de werkas. Dus daarom is de Kitchenaid sterker. Daarnaast was voor mij het simplistische van Kitchenaid een pro.
Het klopt inderdaad dat de kitchenaid geen versnellingen (vertragingen) op de motor heeft zitten, en daardoor een stuk efficiënter werkt. Daardoor zie je ook dat een kitchenaid met 300-500W vermogen, net zo krachtig is als een Kenwood met 1500W vermogen. Echter door het grotere vermogen is de kitchenaid niet sterker meer, per Watt zeker wel, maar in totaliteit niet, alleen efficiënter. En het nadeel van de kitchenaid die direct op de werkas zit, is dat je dus geen punt hebt (wat de Kenwood wel heeft) wat op grote snelheid draait (waar de Kenwood de foodprocessor en de blender op kan zetten).assn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:26:
[...]
De motor die in de kitchenaid zit, heeft misschien hetzelfde(of zelfs minder) vermogen dan de kenwood maar bij de Kenwood komt het niet direct op de werkas. Dus daarom is de Kitchenaid sterker. Daarnaast was voor mij het simplistische van Kitchenaid een pro.
Goed ik ga het vanavond dan maar eens doen. Heb er nu stuk of 8 gebakken en die laatste is de enige mislukte. Ik heb wel 00 bloem gebruikt wat ik normaal niet doe (gewoon supermarkt spul). Mijn oven gaat tot 230 ofzo. Ik meet met mijn IR thermometer wel wat de maximale temperatuur van de steen is.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:46:
[...]
Ik ben redelijk goed in pizza bakken, ik heb meerdere cursussen inmiddels gevolgd, het is bizar hoe veel achter een pizza schuil gaat aan kennis, techniek e.d.
Gist haal ik zelf altijd gewoon bij de bakker, ik haal dat nooit in de supermarkt, elke verse bakker heeft een lading gist in het magazijn liggen dat je zo kan kopen voor amper een paar cent. Ik haal trouwens ook vaak kruiden e.d. bij de bakker, als je eenmaal een voet binnen de deur hebt![]()
Mijn dochter is (heeft ze vandaag uitgerekend) over iets meer dan 80 dagen jarig en we hebben haar verjaardagsfeestje met vriendinnen in de bakkerij waar we ook wekelijks komen, papa gaat natuurlijk mee![]()
[...]
Mijn recept van een van de beste pizzahobbykoks in Nederland (waar ik twee keer een cursus heb gevolgd):
Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
30 ml olijfolie
Bereiding:
* Leeg het zakje met bloem, suiker en zout (dit doe je er dus gelijk in) op tafel.
* Maak een kuiltje in het midden.
* Schenk lauw water en olijfolie erbij
* Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
* Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.
Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.
* Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
* Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
* Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
* Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.
Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.
Het heeft mij trouwens meer dan een jaar gekost om een redelijke pizza te kunnen maken, je loopt er helaas met Nederlandse keukenapparatuur tegen het feit aan dat de oven geen 500 graden kan worden. En dat is erg irritant als je echt een goede pizza wilt maken. Meeste ovens halen niet eens 300 graden. Met een steen ben je wel een goed eind op weg, maar het kan een dure hobby worden als je echt goed erin wilt worden. Ben je wel gelijk de held van de straat als je een goede pizza oven hebt, ook bizar hoe goedkoop pizza is als je het zelf goed kan maken. Chips, nu heb ik zin in pizza
Pizza-oven gaat er niet komen, heb alleen een smal balkon.
Qua bizar goedkoop: neem je de stookkosten mee? Zeker als je er maar 1 maakt staat die oven zo 30 mins volle bak te loeien. Het is niet duur maar ook niet extreem goedkoop.
My point exactly. Zeker omdat er nogal mee 'geklust' wordt door allerlei tokos. Bij Simonis heb je die garantie overigens ook niet.assn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:26:
Wat betreft de coquilles, deze komen of van de vismarkt af in Amsterdam, groothandel(prefer Hanos) of de visboer. Ik zou zoiets nooit bij de supermarkt halen. Dit zijn delicatessen dus dan wil ik het ook meteen goed doen..
Dat kan inderdaad een uitdaging zijn. Ik heb ze weleens van prima kwaliteit op de markt (Blaak, Rotterdam) gekocht en ik zou ze via een bevriende restaurateur direct uit Bretagne en indirect uit Schotland kunnen krijgen. Maar als ze niet vers in de schelp zitten (de laatste keer dat ik bij Schmidt als consument kwam, werd alleen het witte vlees in plastic bakjes verkocht), dan maar niet. Ik kan ook prima zonder.bvk schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:09:
Vers is altijd lekkerder natuurlijk, maar hoe kom je er aan buiten de groothandel? Viswinkels worden steeds zeldzamer, laat staan dat ze verse coquilles verkopen....
De keuze voor diepvries uit Japan snap ik ook niet echt. Er is zoveel lekkers verkrijgbaar dat dichterbij gevangen of gekweekt wordt en dus vers gegeten kan worden. En dat geldt niet alleen voor schaaldieren...
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Lijkt op het recept uit Masterchef Australia (masterclas van een paar jaar geleden). Is idd een prima recept als je een standaard oven gebruikt.. Heb ze ook een tijdje zo gemaakt maar tegenwoordig maak ik alleen maar koud gerezen pizzadeeg (3-5 dagen).. Zie: https://slice.seriouseats...y-dough-cold-ferment.htmlVerwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:46:
Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
30 ml olijfolie
Ik bak ze dan wel in een pizza oven op ongeveer 420-450 graden..
Nu heb ik ook trek in pizza..
[ Voor 7% gewijzigd door m0nk op 17-08-2018 15:09 ]
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Ja aan de andere kant, ik denk dat ik bij een gerenommeerde vishandel minder snel genept word dan bij de Jumbo. Ik haal dan wel de plastic bakjes, alhoewel de voorkeur echt ligt bij de exemplaren in schelp.8088 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:03:
[...]
Dat kan inderdaad een uitdaging zijn. Ik heb ze weleens van prima kwaliteit op de markt (Blaak, Rotterdam) gekocht en ik zou ze via een bevriende restaurateur direct uit Bretagne en indirect uit Schotland kunnen krijgen. Maar als ze niet vers in de schelp zitten (de laatste keer dat ik bij Schmidt als consument kwam, werd alleen het witte vlees in plastic bakjes verkocht), dan maar niet. Ik kan ook prima zonder.
True. Ik heb mezelf voorgenomen meer met de lokale noordzeevis te doen (ik eet sowieso geen panga/victoriabaars/tilapia, maar wel diverse andere verweggistanvissen) zoals makreel, tarbot en veel platvisjes.De keuze voor diepvries uit Japan snap ik ook niet echt. Er is zoveel lekkers verkrijgbaar dat dichterbij gevangen of gekweekt wordt en dus vers gegeten kan worden. En dat geldt niet alleen voor schaaldieren...
Tja, zoals ik al zei heb ik ze ook liever vers. Maar ik wou ze gewoon een keer proberen en van nep is geen sprake natuurlijk. Waarom de Jumbo ze helemaal uit Japan haalt weet ik ook niet, maar met het MSC keurmerk ga ik er van uit dat ik wel een "eerlijk" product heb.
En qua smaak en structuur vielen ze helemaal niet tegen.
En qua smaak en structuur vielen ze helemaal niet tegen.
Eehh makreel, tarbot en platvis komt toch ook gewoon uit de Noordzee. Niet echt verweggistan.Boudewijn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:29:
[...]
Ja aan de andere kant, ik denk dat ik bij een gerenommeerde vishandel minder snel genept word dan bij de Jumbo. Ik haal dan wel de plastic bakjes, alhoewel de voorkeur echt ligt bij de exemplaren in schelp.
[...]
True. Ik heb mezelf voorgenomen meer met de lokale noordzeevis te doen (ik eet sowieso geen panga/victoriabaars/tilapia, maar wel diverse andere verweggistanvissen) zoals makreel, tarbot en veel platvisjes.
Exact wat ik zeg dus.Beetje onduidelijk opgeschreven maar volgens mij klopt ie weljeronimo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:59:
[...]
Eehh makreel, tarbot en platvis komt toch ook gewoon uit de Noordzee. Niet echt verweggistan.
Vandaag deze gemaakt https://www.smulweb.nl/re...aalse-kip-in-de-braadslee . Jongste dochter is logeren bij vriendinnetje en eet meestal alles. Oudste dochter is zeer kieskeurig en wauw , 'pappa dit moet je nog een keer maken'. De le cresuete braadslee van 40 cm via MP brengt zijn geld al op. Was even uitzoeken de bridge functie op zo'n inductie ding maar wat kookt dat lekker. Als toetje dikke rijst (melk en gebroken rijst dat koken daarna onder dekbed (hooikist idee)) gegeten. Geslaagd avondeten zeg maar. Morgen bbq voor 20 mensen. Hamburgers uit vriezer zijn reeds sous vide bereid
wat meuk spareribs van lidl (yuk, ik serveer ze uit). Kan helaas geen foto delen , geen idee hoe je dat vanaf onedrive doet.

hopelijk werkt het linkje
en anders dikke vette pech
hopelijk werkt het linkje
[ Voor 7% gewijzigd door mutsje op 17-08-2018 23:54 ]
Verwijderd
Ssst, net de jaarafrekening ontvangen van Eneco...Boudewijn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:59:
Qua bizar goedkoop: neem je de stookkosten mee? Zeker als je er maar 1 maakt staat die oven zo 30 mins volle bak te loeien. Het is niet duur maar ook niet extreem goedkoop.

Laatste wat ik hier over pizza's zal posten omdat het in het pizza topic moet , maar even snel: 00 bloem is volgens mij alleen nuttig boven de 250 graden. In jouw geval heeft het geen meerwaarde (geleerd op een cursus, ben even kwijt wat nu precies de wetenschappelijke onderbouwing erachter is).
Als je een keer in Harlingen bent of op Vlieland / Terschelling bent geweest (en dus de boot uit Harlingen gepakt hebt), ga hier langs: https://www.facebook.com/ZeeverseVismarktHarlingen/ (alleen op vrijdag, vers van de visboten die daar afmeren). Garnalen zijn daar beter dan waar ook in Nederland trouwensBoudewijn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:29:
True. Ik heb mezelf voorgenomen meer met de lokale noordzeevis te doen
Als je van rederij Doeksen (boten naar Vlieland / Terschelling) komt, dan moet je naar links de brug over en dan gelijk weer links en daar die gebouwen binnenlopen, wel oppassen voor de karretjes en heftrucks e.d. die daar rijden met verse vis.
En als er een grote potvis aanspoelt in het noorden komt hij daar ook altijd te liggen om onderzocht te worden, gelijk een mooi verhaal om thuis te vertellen. Ohja, de verkooplocatie voor particulieren is elke vrijdag dus van 11:00 tot 18:00 uur. Marktlocatie: Nieuwe Vissershaven 23 te Harlingen, bewaar gewoon voor als je een keer in de buurt bent.
En als je op zondag aankomt met de boot, rij dan even naar het huis van Piet Paulusma (Franekereind bij de witte bruggen) en daar kan je tussen 17.00 en 19.00 bij zijn dochter kibbeling kopen van kabeljauw, heerlijk spul voor de zondagavond, zijn dochter heeft een kraam bij hem op zijn terrein (zit in het centrum op loopafstand van de boot). En aangezien ik er bijna naast woon kan je hier een kopje koffie komen drinken voor de terugreis
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2018 23:03 ]
Je hebt gelijk, als ik het deel tussen de haakjes weg laat klopt het precies.Boudewijn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:02:
[...]
Exact wat ik zeg dus.Beetje onduidelijk opgeschreven maar volgens mij klopt ie wel.
Overigens deel ik je mening volledig. Er is zo veel mooi spul van dichtbij met machtig goede smaken.
Een kijktip, mocht je die eens tegen komen, beslist kijken.
Ouch ik denk dat ik die herken. VInd het leuk om 7-8 uur een braadpantomatensaus in de oven in de laten dikken op 120 graden. Of veel sous-vide... en je espresso-apparaat aan laten. Ik ben daar wat kritischer op geworden nadat ik een netto maandsalaris bij mocht dokken over 2 jaar (voorschot was wel vrij laag, maar tochVerwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:49:
[...]
Ssst, net de jaarafrekening ontvangen van Eneco...
Dank voor de tip, daar ga ik je aan houden. Gaat wel nog ff duren voor ik daar in de buurt ben.Als je een keer in Harlingen bent of op Vlieland / Terschelling bent geweest (en dus de boot uit Harlingen gepakt hebt), ga hier langs: https://www.facebook.com/ZeeverseVismarktHarlingen/ (alleen op vrijdag, vers van de visboten die daar afmeren). Garnalen zijn daar beter dan waar ook in Nederland trouwens
Als je van rederij Doeksen (boten naar Vlieland / Terschelling) komt, dan moet je naar links de brug over en dan gelijk weer links en daar die gebouwen binnenlopen, wel oppassen voor de karretjes en heftrucks e.d. die daar rijden met verse vis.
En als er een grote potvis aanspoelt in het noorden komt hij daar ook altijd te liggen om onderzocht te worden, gelijk een mooi verhaal om thuis te vertellen. Ohja, de verkooplocatie voor particulieren is elke vrijdag dus van 11:00 tot 18:00 uur. Marktlocatie: Nieuwe Vissershaven 23 te Harlingen, bewaar gewoon voor als je een keer in de buurt bent.
En als je op zondag aankomt met de boot, rij dan even naar het huis van Piet Paulusma (Franekereind bij de witte bruggen) en daar kan je tussen 17.00 en 19.00 bij zijn dochter kibbeling kopen van kabeljauw, heerlijk spul voor de zondagavond, zijn dochter heeft een kraam bij hem op zijn terrein (zit in het centrum op loopafstand van de boot). En aangezien ik er bijna naast woon kan je hier een kopje koffie komen drinken voor de terugreis
Ik ga straks met de vriendin het pizzadeegrecept maken wat je eerder linkte. Pizza is tof.
Verwijderd
Ik heb woensdag 20 man hier voor de bbq, morgen komen een paar kilo vlees hier aan via de bezorgdienst, verder houd ik het simpel, idee was namelijk om 2 vrienden uit te nodigen, maar dat liep wat uit de hand omdat mijn vrouw meer mensen ging vragen en toen waren het er opeens 20 geworden terwijl ik gewoon met 2 maten bier wilde gaan drinken in de tuin met een worstje.mutsje schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:03:
Morgen bbq voor 20 mensen.
Haha, Project H (obbykok)Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
Ik heb woensdag 20 man hier voor de bbq, morgen komen een paar kilo vlees hier aan via de bezorgdienst, verder houd ik het simpel, idee was namelijk om 2 vrienden uit te nodigen, maar dat liep wat uit de hand omdat mijn vrouw meer mensen ging vragen en toen waren het er opeens 20 geworden terwijl ik gewoon met 2 maten bier wilde gaan drinken in de tuin met een worstje.
Er kwamen bij ons paar niet opdagen maar bbq was zeer geslaagd. Makkelijk met de hamburgers omdat ik die reeds sous vide voorbereid had het weekeinde ervoor. Ontdooien even op de bbq en uitserveren. Volwassenen en kinderen hebben lopen smullen. Ook de kipsate en garnalen gingen er vlot in. Deze keer op houtskool gedaan maar volgende keer neem ik weer briketten.Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
Ik heb woensdag 20 man hier voor de bbq, morgen komen een paar kilo vlees hier aan via de bezorgdienst, verder houd ik het simpel, idee was namelijk om 2 vrienden uit te nodigen, maar dat liep wat uit de hand omdat mijn vrouw meer mensen ging vragen en toen waren het er opeens 20 geworden terwijl ik gewoon met 2 maten bier wilde gaan drinken in de tuin met een worstje.
Ook mijn le cresuet braadslee gebruikt afgelopen vrijdag om provencaalse kip te maken. Errug lekker. En de inductie op bridge gezet. Die braadslee (via MP) is een blijvertje.
[ Voor 9% gewijzigd door mutsje op 19-08-2018 21:16 ]
Menu van afgelopen weekend, toch 4 gangen geworden en zeer geslaagd als ik de gasten moet geloven:

Coquilles(vers van de markt) met venkel op vier verschillende bereidingswijzes, sinaasappel vinaigrette en gefrituurde gember

Barigoule van lente groente.

Kalswang in rode wijn, rodewijn saus en knolselderijg met cardemom puree

Chocolade mousse met chocolade glazuur, hazelnoot praline, hazelnootcrumble en passievrucht-yuzu gel

Coquilles(vers van de markt) met venkel op vier verschillende bereidingswijzes, sinaasappel vinaigrette en gefrituurde gember

Barigoule van lente groente.

Kalswang in rode wijn, rodewijn saus en knolselderijg met cardemom puree

Chocolade mousse met chocolade glazuur, hazelnoot praline, hazelnootcrumble en passievrucht-yuzu gel
[ Voor 24% gewijzigd door assn op 20-08-2018 10:30 . Reden: nu met goede thumbnails voor afbeeldingen ]
Ziet er smakelijk uit @assn!
Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op een Lodge gietijzeren pan. Ik word helemaal gek van die BK anti-aanbaklaag pannen die een veel te dunne bodem hebben en vanaf dag 1 krom zijn gaan trekken. Ze worden bovendien niet goed warm, waardoor goed dichtschroeien van vlees moeilijk is.
Heb hem net even helemaal in de zonnebloemolie gezet en morgen gaan we een eerste biefstukje proberen
.
Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op een Lodge gietijzeren pan. Ik word helemaal gek van die BK anti-aanbaklaag pannen die een veel te dunne bodem hebben en vanaf dag 1 krom zijn gaan trekken. Ze worden bovendien niet goed warm, waardoor goed dichtschroeien van vlees moeilijk is.
Heb hem net even helemaal in de zonnebloemolie gezet en morgen gaan we een eerste biefstukje proberen
Geen idee de vrouw had het in elkaar gedraaid samen met oudste dochter. in ieder geval knoflookVerwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:25:
Welk recept had je voor de kipsate (marinade)?
Ik gooi altijd maar wat bij elkaar, maar in grote lijnen is het een combinatie van:Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:25:
Welk recept had je voor de kipsate (marinade)?
- Gembersiroop
- Ketjap
- Sojasaus
- Citroensap
- Sambal of Sriracha chili saus
- Garam masala poeder van Jonnie boer
- Teentje knoflook
Precieze hoeveelheden doe ik op het gevoel
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Iemand nog een tip voor welke kruiden geschikt zijn om op de groenten van gado-gado te mikken?
"Vroeger" (toen ik nog vooral pakjes kookte) vond ik de kip gado-gado van conimex altijd wel lekker, maar heb nu bedacht dat ik gado gado ook prima zelf kan maken. De sate-saus gaat wel lukken, en de diverse groentes ook wel, maar in het Conimex-pakje zit ook een groente-mix terwijl de gado-gado-recepten online voornamelijk gaan over het recept voor de sate-saus.
Ik zat nu te denken aan deze, maar dan aangevuld met wat kruiden om de groenten op te vrolijken
"Vroeger" (toen ik nog vooral pakjes kookte) vond ik de kip gado-gado van conimex altijd wel lekker, maar heb nu bedacht dat ik gado gado ook prima zelf kan maken. De sate-saus gaat wel lukken, en de diverse groentes ook wel, maar in het Conimex-pakje zit ook een groente-mix terwijl de gado-gado-recepten online voornamelijk gaan over het recept voor de sate-saus.
Ik zat nu te denken aan deze, maar dan aangevuld met wat kruiden om de groenten op te vrolijken
Volgens mij gebruik je bijna geen kruiden voor gaddo gaddo, juist.naitsoezn schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:16:
Iemand nog een tip voor welke kruiden geschikt zijn om op de groenten van gado-gado te mikken?
Hardcore met een vijzel
YouTube: Jakarta Street Food - Local Indonesian Gado-Gado!
Denk dat je het beste gewoon de standaard knoflook/gember/koriander/komijn/kurkuma kan gebruiken,
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Als je het gado-gado recept van Conimex wil nabootsen, dan misschien dit recept proberen? Blijkbaar probeert die site om Conimex recepten te immiteren.naitsoezn schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:16:
Ja, daar kwam ik dus ook achter, hahaBokkie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
Volgens mij gebruik je bijna geen kruiden voor gaddo gaddo, juist.
Het is niet zozeer dat ik het recept van Conimex wil nabootsen, maar hier kan ik wel wat mee denk ik. Thnxvanaalten schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
Als je het gado-gado recept van Conimex wil nabootsen, dan misschien dit recept proberen? Blijkbaar probeert die site om Conimex recepten te immiteren.
Verwijderd
Garam masala? Interessant, thanks. Ga het proberen.Maardiweb schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:28:
Ik gooi altijd maar wat bij elkaar, maar in grote lijnen is het een combinatie van:
- Gembersiroop
- Ketjap
- Sojasaus
- Citroensap
- Sambal of Sriracha chili saus
- Garam masala poeder van Jonnie boer
- Teentje knoflook
Precieze hoeveelheden doe ik op het gevoel
Heb het vandaag niet gebruikt omdat ik het nu pas lees
Net een bbq voor 18 man gehad op onze nieuwe Weber compact 57 cm en oh boy, wat is dat een fijne bbq. We hadden na wat bierconsumtie (we = de mannen) geen zin meer om spiezen te maken, dus de grote stukken kip gingen gemarineerd erop, heb nog 2 kilo vlees over (kant en klaar zeg maar, dus dat blijft smullen de komende dagen).
Mijn vrienden hadden het allemaal over spiezen van varkenshaas (krijg je hier sinds kort in een all you can eat/drink restaurant). Ik heb er nooit over nagedacht om varkenshaas op de bbq te doen. Heb je dat weleens gedaan en kan je iets zeggen over de bereidingstijd?
De bbq beviel zo goed dat we volgende week er weer eentje hebben, dan ga ik een mengsel van jouw ingrediënten gebruiken. Hoeveel e.d. doe ik ook altijd op het gevoel, dat werkt toch ook het beste. Er kan eigenlijk ook weinig misgaan mits je niet een hele fles sambal erin gooit
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2018 00:39 ]
Varkenshaas is idd prima voor sateh. En dat is ook een spies. Ik gaat meestal heel rose sousvide en dan de bbq op. Paar minuutjes is genoeg.
Varkenshaas is naar mijn mening het perfect vlees voor sateh. Of de bereidingswijze via de bbq of grill pan is maakt dan niet zoveel uit. Maar als je het goed maakt zoals Boudewijn hierboven beschrijft dan is het heerlijk sappig vlees. Kan je ook goed marineren van te voren in soja of ketjap.
Ik vind persoonlijk kambing (geit) beter als die nog goed jong en dus niet taai is. Maar varkenshaas is ook echt wel tof.
Sate in de pan (grillpan dan) vind ik persoonlijk echt minder dan de barbecue.
Wij snijden de sate altijd in dikkere stukken en stokken van 200 gram gok ik zo.
Varkenshaas sate gaat indirect rond de 150-200 voor 10 minuutjes met deksel en dan afgrillen. Het indirecte kan best gestapeld, maar het vlees de ruimte geven zorgt voor wat meer rook/barbecue smaak.
Kip gaat direct boven een matig vuur.
In de pan krijg ik helaas altijd een taai effect van de suiker welke karameliseert.
En laat staan de pan schoonmaken achteraf
.
Wij snijden de sate altijd in dikkere stukken en stokken van 200 gram gok ik zo.
Varkenshaas sate gaat indirect rond de 150-200 voor 10 minuutjes met deksel en dan afgrillen. Het indirecte kan best gestapeld, maar het vlees de ruimte geven zorgt voor wat meer rook/barbecue smaak.
Kip gaat direct boven een matig vuur.
In de pan krijg ik helaas altijd een taai effect van de suiker welke karameliseert.
En laat staan de pan schoonmaken achteraf
Hmm maak sate hier eigenlijk altijd van kippedijen, uberhaupt al vlees dat zonder marinade al bijna niet droog te krijgen is hoe je het ook mishandelt.
Marinade met komijn, gember, koriander, knoflook, theelepeltje tamarinde pasta, theelepeltje sambal badjak beetje citroen sap en ketjap manis.
Sate saus .. klein beetje trassi, komijn, gember en koriander even in de pindaolie aanfruiten, beetje knoflook erbij .. afblussen met wat (kokosmelk) melk, 100% pindakaas erbij scheutje ketjap en klein beetje sambal badjak.
Marinade met komijn, gember, koriander, knoflook, theelepeltje tamarinde pasta, theelepeltje sambal badjak beetje citroen sap en ketjap manis.
Sate saus .. klein beetje trassi, komijn, gember en koriander even in de pindaolie aanfruiten, beetje knoflook erbij .. afblussen met wat (kokosmelk) melk, 100% pindakaas erbij scheutje ketjap en klein beetje sambal badjak.
Maar lang genoeg de geit marineren werkt ook wel. Het mag van mij wel een tandje taai zijn omdat je in de landen van de recepten niet een jong dier eet. Net zoals je een cocktail of longdrink niet maakt met goede drank (want ze zijn bedacht om de slechte smaak van de bootleg alcohol tijdens de drooglegging te maskeren).Boudewijn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:40:
Ik vind persoonlijk kambing (geit) beter als die nog goed jong en dus niet taai is. Maar varkenshaas is ook echt wel tof.
Ik gebruik dus liefst een oudere geit en kiip en laat de tamarind het vlees mals maken.
Dat gezegd hebbende bedenk ik mij dat ik het sous vide effect eens moet proberen.
Bij mij gaat saté op de BBQ altijd te lang. Sous vide is me ook nog niet prima gelukt (ligt voor mijn gevoel aan mijn oude Anova, met de nieuwe nog niet geprobeerd).
Wat is er zo anders aan geit trouwens? Smaak of textuur?
Wat is er zo anders aan geit trouwens? Smaak of textuur?
Vooral smaak.ik gebruik vaak dit recept met de onderste saus.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/sate-kambing/
En kleine blokjes. Niet van die Hollandse vleeshompen.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/sate-kambing/
En kleine blokjes. Niet van die Hollandse vleeshompen.
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2018 10:25 ]
Eens gaan uitzoeken waar ik geit kan halen dan. Klinkt interessant!
Oosterse slagerij. Ik doe het zelf op de haagse markt.
Koken met Karin (Luiten) heeft daar ook eens wat over geschreven. Het recept is helaas van de site af gehaald omdat die gepubliceerd is in een van haar boeken, maar Trouw heeft het volledige recept nog wel online staan.naitsoezn schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:16:
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Heeft er iemand een eenvoudig te volgen recept voor gegrild buikspek ? Ik heb er wel een paar gevonden maar daar kan ik niet duidelijk uit halen wat de oven qua temperatuur moet hebben. Dus als iemand zo'n recept heeft, hou ik me ten zeerste aanbevolen

wat dacht je van Porchetta?nextware schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:55:
Heeft er iemand een eenvoudig te volgen recept voor gegrild buikspek ? Ik heb er wel een paar gevonden maar daar kan ik niet duidelijk uit halen wat de oven qua temperatuur moet hebben. Dus als iemand zo'n recept heeft, hou ik me ten zeerste aanbevolen![]()
http://toscane.nl/porchetta-geroosterde-varkensbuik/
Heb vandaag Basics to Brilliance als verlaat verjaardagscadeau (PostNL-issues, don't ask
) gekregen. Ziet er leuk uit, ik ben benieuwd
Oeh, dat klinkt simpel, maar heerlijk. Ik heb hem even opgeslagen, maar die ga ik de komende tijd zeker maken! Thanks!Gambelia schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:52:
[...]
wat dacht je van Porchetta?
Ik ga er eens naar kijkenGambelia schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:52:
[...]
wat dacht je van Porchetta?
Het lekkerste is wel om bij de toko (of sommige supers) specifieke gado gado satesaus te halen. Bijv. deze: http://www.tokoasiaonline...el-tidak-pedas-200gr.htmlnaitsoezn schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:16:
Eigenlijk is dat alles wat je nodig hebt, saus mengen met groenten naar keuze en daar rijst of noodles bij serveren. Taugé is wel verplicht, bonen, ei, kroepoek en ijsbergsla ook wel, en tofu ook. Je kan bijv bij de betere toko in de koeling/diepvries gefrituurde tofu kopen, dat kan je er (op kamertemperatuur) zo bij gooien. Zie http://farm6.static.flick...5226786756_663c90299e.jpg
En het is een lauwwarm/kamertemperatuur gerecht in principe, koud of heet kan ook wel hoor, maar toch
Een snel gevonden veel authentieker recept is bijv. deze: http://www.haremaristeit.nl/gado-gado-perfecte-pindasaus/
Uiteindelijk heb ik zondag deze versie van langzaam gegaard buikspek gemaakt:
https://lekkertafelen.nl/recepten/langzaam-gegaard-buikspek/
En vanavond hebben we het restant in kleine stukjes gescheurd en even warm gemaakt in de koekenpan. VRESELIJK lekker. Dus dit is een blijvertje
https://lekkertafelen.nl/recepten/langzaam-gegaard-buikspek/
En vanavond hebben we het restant in kleine stukjes gescheurd en even warm gemaakt in de koekenpan. VRESELIJK lekker. Dus dit is een blijvertje
Erg lekker ditfranssie schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:04:
...
2) de tweede kilo met cocosmelk, curry (zelfgemaakt of zoals vandaag uit een potje) en na het wokken verse koriander.
Ik kook mijn mossels dus niet, altijd bakken/stoven in een wok of grote braadpan met wat smaakvol vocht en blijven omscheppen - zo blijft de smaak in de mossel in plaats van in het kookvocht.
Gisteren 2 kg mosselen klassiek met groenten en witte wijn gemaakt en vandaag de kokosmelk-curry variant van @franssie eens geprobeerd met een kilootje mosselen in de wok.
Uiterst smakelijk!
@PalingDrone dan kan ik je https://www.bol.com/nl/p/mosseltijd/1001004001838539/ aanraden, dat is voor mij een grote inspiratiebron om weer eens wat anders met mossels te doen.
Hoewel leuk ter inspiratie zijn ongeveer 90% van alle recepten in een kookboek voor mij niet te eten.
Door een vrij heftige lactose intolerantie valt alles met melk, room, wei en kaas helaas af.
Ik pik zo af en toe wat krenten uit de pap hier en daar en verzamel zo wel wat recepten die voor mij geen klachten opleveren.
De aziatische keuken is vrijwel lactose vrij dus dat gaat gelukkig altijd goed.
Hollandse kost is al lastiger en de Franse keuken met alle lekkere room en kazen zit er gewoon niet meer in.(tenzij ik als voorafje een handje Lactase tabletten neem maar dat is ook niet altijd een gegarandeerd succes)
Mediterraan en Zuid/Midden Amerikaans gaat ook vaak goed dus ik heb keuze genoeg om op een smakelijke manier in leven te blijven maar het blijft enorm opletten en etiketten lezen in de supermarkt.
Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er in een blik kidney bonen blijkbaar melkproducten mogen zitten, na lang speuren wat bio/eco kidney bonen gevonden die geen klachten geven na de chili con carne.
Door een vrij heftige lactose intolerantie valt alles met melk, room, wei en kaas helaas af.
Ik pik zo af en toe wat krenten uit de pap hier en daar en verzamel zo wel wat recepten die voor mij geen klachten opleveren.
De aziatische keuken is vrijwel lactose vrij dus dat gaat gelukkig altijd goed.
Hollandse kost is al lastiger en de Franse keuken met alle lekkere room en kazen zit er gewoon niet meer in.(tenzij ik als voorafje een handje Lactase tabletten neem maar dat is ook niet altijd een gegarandeerd succes)
Mediterraan en Zuid/Midden Amerikaans gaat ook vaak goed dus ik heb keuze genoeg om op een smakelijke manier in leven te blijven maar het blijft enorm opletten en etiketten lezen in de supermarkt.
Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er in een blik kidney bonen blijkbaar melkproducten mogen zitten, na lang speuren wat bio/eco kidney bonen gevonden die geen klachten geven na de chili con carne.
Verwijderd
Ik heb even gewacht of PalingDrone hem wilde kopen, maar nu ik lees dat hij hem niet gaat kopen heb ik hem gekocht. Ik heb een week of 3 terug voor het eerst in mijn leven mosselen gegeten (de rest van het gezin moet er niets van weten en dan koop je het niet voor je alleen om te proberen), beviel heel goed, ik ben benieuwd.franssie schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:39:
@PalingDrone dan kan ik je https://www.bol.com/nl/p/mosseltijd/1001004001838539/ aanraden, dat is voor mij een grote inspiratiebron om weer eens wat anders met mossels te doen.
Ik ga het binnenkort proberen, eerst dat boek binnenkrijgen, ben benieuwd.
Edit: boek is weer te koop 2e hands, maar hij is nu wel een stuk duurder (20 euro totaal en ik heb 11 euro betaald, dus 9 euro meer, beetje duur voor een 2e hands boek).
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2018 14:28 ]
Waar hebben mensen hier hun sous-vide opstaan? Want ik had laatst een Anova en polycarbonaat sous-vide bak gekocht en er een test run mee gedaan terwijl hij op het aanrecht stond, maar volgens mij kon het aanrecht niet tegen de warmte aangezien er nu een scheurtje in het aanrecht zit waar de bak stond.
Meestal gewoon in een grote pan, of op een onderzetter of gewoon op de kookplaat...Pompi schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:21:
Waar hebben mensen hier hun sous-vide opstaan? Want ik had laatst een Anova en polycarbonaat sous-vide bak gekocht en er een test run mee gedaan terwijl hij op het aanrecht stond, maar volgens mij kon het aanrecht niet tegen de warmte aangezien er nu een scheurtje in het aanrecht zit waar de bak stond.
Thanks, deze dan maar proberen. Wel jammer dat je dan niet de kookplaat kan gebruiken, maar c'est la vie.red bull schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:28:
[...]
op een onderzetter of gewoon op de kookplaat...
Verwijderd
Leuk positief nieuws, hoe je mensen die de Nederlandse taal leren samen een kookboek maken met gerechten uit het land van herkomst, ik ga morgen even bekijken hoe ik aan een exemplaar kom (ken wat mensen die dit opgezet hebben):
http://www.lc.nl/frieslan...en-kookboek-23512302.html
Hoop dat zoiets landelijk aanslaat, met behulp van koken de taal leren, erg leuk idee.
In de kop van het artikel hebben ze het over Injera, dat is een pannenkoek-achtig brood gemaakt van teff-meel. Het wordt traditioneel gegeten in Ethiopië, Eritrea, Somalië... volgens wikipedia. Brood van pannenkoek, dat klinkt wel typisch Nederlands
http://www.lc.nl/frieslan...en-kookboek-23512302.html
Hoop dat zoiets landelijk aanslaat, met behulp van koken de taal leren, erg leuk idee.
In de kop van het artikel hebben ze het over Injera, dat is een pannenkoek-achtig brood gemaakt van teff-meel. Het wordt traditioneel gegeten in Ethiopië, Eritrea, Somalië... volgens wikipedia. Brood van pannenkoek, dat klinkt wel typisch Nederlands
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2018 21:46 ]
Ik heb gewoon een 15L gastronorm bak van de Hanos. Met deksel. Moet daar nog een keer een uitsparing in zagen v oor de anova. Waarom een plexiglas bak? Omdat het een stuk beter isoleert dan een pan, als je ziet hoeveel sneller je X liter op 85C hebt dan in een pan snap je waaromPompi schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:21:
Wat voor aanrecht heb je dan? Dat is niet al te beste kwaliteit als het niet tegen een graad of 70 kan? Ik zou proberen garantie te claimen.Pompi schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:21:
Sowieso zweer ik bij hardstenen aanrechten waar je gewoon alles op kan kneden, hete pannen op kan zetten en als het moet dingen op kan snijden. Onderzetters gebruik ik alleen op de houten eettafels.
Voak buj te bange. 
Ik heb er wel eens zo'n metalen pannenonderzetter onder gezet, maar dat is niet echt nodig. Meestal zit ik ook maar rond de 53c. Bij hoge temperaturen is dat misschien wel handig.
Ik heb er wel eens zo'n metalen pannenonderzetter onder gezet, maar dat is niet echt nodig. Meestal zit ik ook maar rond de 53c. Bij hoge temperaturen is dat misschien wel handig.
Gisteren voor het eerst wortels sous vide bereid. Uurtje op 83,9 graaf met een beetje boter en suiker. Daarna nog even in de pan en opdienen met een een beetje peterselie. Vrouwlief was gelijk enthousiast over de smaak en moet zelf ook toegeven dat ik ze erg lekker vond!
Ik gebruik tot op heden ook een grote soeppan, maar een gastronorm bak zou wel idealer zijn..
Ik gebruik tot op heden ook een grote soeppan, maar een gastronorm bak zou wel idealer zijn..
Het is een composiet aanrecht van een bekend merk, dacht dat het wel tegen warmte kon maar niet dus. Garantie sluit het blijkbaar uit nu ik nog eens daar naar gekeken, maar dat is niet echt iets wat je gaat onthouden na een aantal jaar zonder enige problemen. En aangezien de gebruiksaanwijzing van de sous-vide o.a. aanrecht zegt en je dat op meeste foto's van mensen ziet had ik hem dus daarom daarop gezet. Kan dure test run worden zo.franssie schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:47:
[...]
Wat voor aanrecht heb je dan? Dat is niet al te beste kwaliteit als het niet tegen een graad of 70 kan? Ik zou proberen garantie te claimen.
@Pompi oei dat is wel balen.
Leuk initiatief! En inderdaad, in de middeleeuwen aten ze grotendeels zonder bestek en servies dus inderdaad een plat brood (beetje zoals een Turks brood) en daar het eten op, en dan met handen en een mes schransen.Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:44:
<>
[ Voor 90% gewijzigd door franssie op 06-09-2018 19:26 ]
Verwijderd
Kookboek is binnen.franssie schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:39:
Is het nog aan te raden een mosselpan te vragen voor mijn verjaardag binnenkort (wel een leuk cadeau voor op de lijst dacht ik)? Ik ga misschien 6 keer per jaar mosselen eten en ik eet ze in mijn eentje. Ik heb wat sites bekeken en een mosselpan lijkt gewoon op een normale pan met een grotere deksel zodat daar de schelpen in kunnen? Dan kan ik dus prima zonder toch? Ik heb wel een rijke collectie grotere pannen , ook met binnenvergiet en stoomgedeeltes e.d. Dus, kopen of niet? Ik heb er niet veel plek voor
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 21:38 ]
Je geeft het antwoord zelf alVerwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:37:
[...]
Kookboek is binnen.
Is het nog aan te raden een mosselpan te vragen voor mijn verjaardag binnenkort (wel een leuk cadeau voor op de lijst dacht ik)? Ik ga misschien 6 keer per jaar mosselen eten en ik eet ze in mijn eentje. Ik heb wat sites bekeken en een mosselpan lijkt gewoon op een normale pan met een grotere deksel zodat daar de schelpen in kunnen? Dan kan ik dus prima zonder toch? Ik heb wel een rijke collectie grotere pannen , ook met binnenvergiet en stoomgedeeltes e.d. Dus, kopen of niet? Ik heb er niet veel plek voor
@Verwijderd lees het boek eerst
spoiler:
Koop geen mosselpan 
Sowieso zijn die meestal van pisbakstaal met een goedkoope coating of dun email. Gebruik een kleine wok.
Sowieso zijn die meestal van pisbakstaal met een goedkoope coating of dun email. Gebruik een kleine wok.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 06-09-2018 21:43 . Reden: vast te laat met de spoiler tags maar die gebruik ik nu voor het eerst haha ]
Verwijderd
Ik heb 11 uur gewerkt vandaag, dit weekeinde ga ik lezen. Nu is het tijd voor bier (zonder mosselen erbij)
Bedankt
Ik ken mijzelf en ik ben een eigenwijs mannetje, even navragen kan geen kwaad. Ik heb nog maar 1 keer mosselen gegeten en meer dan 40 jaar dus wat gemist, maar de schade ga ik inhalen. Er gaat dit weekeinde een zak mosselen hier komen, even zien of ik dat bij de haven kan kopen en anders bestel ik het wel bij de AH.
Dat kookboek ga ik nog doornemen, eerste recept wat ik zag was mosselen met kaviaar, dat gaan we dus niet doen om mijn portemonnee te sparen, maar ik zag ook een recept met een salade met beerenburg en als Fries denk ik dan: oh yes! (al weet ik niet of Beerenburg echt Fries is, toen ik in Groningen studeerde werkte ik bij Hooghoudt als bijbaantje en daar hielp ik mee met de Beerenburg).
Na het lezen van dit boek ben ik wel een expert, vind het vooral leuk dat de helft van het boek gewoon een soort encyclopedie is, erg erg leuk!
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 22:45 ]
[quote][b][message=563
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:09 ]