Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:32:
Nou, het duurde even, maar ik heb hem net klaargemaakt.
<> Ik denk dat als je er een goede saus op doet het wel prima te eten is, maar zo puur.. Nee, dan sla ik over.<>
Ik zal er morgen nog even saus op doen en even zien, ik ga morgen asperges met goede ham eten, dan doe ik wat aspergesaus over dit ding en eens zien of het dan beter wordt,
_/-\o_ :9~ >:) :> oOo *O* _O-

edit:/ sorry voor de overdreven smileys maar ik lag echt blauw van het lachen.

edit2: ik heb een vriendin die dat eet dus vandaar

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 27-06-2018 00:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

NoTimeRemains

I know

Ik merk dat ik steeds meer vertrouw op de temperatuur van m'n eten. Ik heb nu zo'n ikea ding maar volgens mij is ie niet echt betrouwbaar en het duurt vrij lang om de temp te meten.

Dus ik ben eens op zoek gegaan naar zo'n instant read ding, de Thermoworks Thermapen Mk4 lijkt vrij ideaal te zijn (wel duur...).

Hebben jullie nog alternatieven? Of andere opmerkingen?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

@NoTimeRemains ik heb goede ervaringen met CDN kernthermometers: https://www.meesterslijpers.nl/cdn-kern-thermometer
Wat ook prettig is, is dat de kabel met pen los verkrijgbaar is.

edit: ik las over je wens van snel meten heen. Dan is de CDN iets minder geschikt. Deze is vooral geschikt om een alarm bij een gewenste temperatuur in te stellen.

[ Voor 32% gewijzigd door 8088 op 27-06-2018 12:17 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 00:29:
[...]

_/-\o_ :9~ >:) :> oOo *O* _O-

edit:/ sorry voor de overdreven smileys maar ik lag echt blauw van het lachen.

edit2: ik heb een vriendin die dat eet dus vandaar
Nou, vandaag hebben we ze helemaal opgegeten (naast asperges met ham :+ ), mijn vrouw is er best enthousiast over en wat moooier is, mijn dochter ook! Dus hij komt hier vaker op het menu te staan, ik wilde hem alleen niet bestellen en h ij is niet meer op voorraad bij de AH. Loopt kennelijk goed.

Ik ga ze trouwens nooit meer eten, vieze dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:48:
[...]

Nou, vandaag hebben we ze helemaal opgegeten (naast asperges met ham :+ ), mijn vrouw is er best enthousiast over en wat moooier is, mijn dochter ook! Dus hij komt hier vaker op het menu te staan, ik wilde hem alleen niet bestellen en h ij is niet meer op voorraad bij de AH. Loopt kennelijk goed.

Ik ga ze trouwens nooit meer eten, vieze dingen :D
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Verwijderd hoe was het mondgevoel in vergelijking met een echte?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:22:
@Verwijderd hoe was het mondgevoel in vergelijking met een echte?
Het is te vergelijken met een versgebakken hamburger qua mondgevoel, met een beetje duwen kan je hem ook snijden met een vork zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:09:
Het is te vergelijken met een versgebakken hamburger qua mondgevoel, met een beetje duwen kan je hem ook snijden met een vork zeg maar.
Mja, gewoon geperst 'iets' dan. Toch wat anders dan de vezels van rood vlees. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vandaag hangcultuur mosselen gekocht bij de Sligro, en die zijn zeer goed te eten! Het zal nog een paar weken duren tot het echt mosselseizoen open gaat omdat de bankmossels nog moeten groeien. Maar voor wie zoals ik niet kan wachten, ze zijn er! (dus ook bij je visboer op aanvraag neem ik aan).

Meestal doe ik voor ons tweetjes:
1) de eerste kilo vrij klassiek met wat groente en wijn of bier met patat.
2) de tweede kilo met cocosmelk, curry (zelfgemaakt of zoals vandaag uit een potje) en na het wokken verse koriander.

Ik kook mijn mossels dus niet, altijd bakken/stoven in een wok of grote braadpan met wat smaakvol vocht en blijven omscheppen - zo blijft de smaak in de mossel in plaats van in het kookvocht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

NoTimeRemains schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:51:
Ik merk dat ik steeds meer vertrouw op de temperatuur van m'n eten. Ik heb nu zo'n ikea ding maar volgens mij is ie niet echt betrouwbaar en het duurt vrij lang om de temp te meten.

Dus ik ben eens op zoek gegaan naar zo'n instant read ding, de Thermoworks Thermapen Mk4 lijkt vrij ideaal te zijn (wel duur...).

Hebben jullie nog alternatieven? Of andere opmerkingen?
Heb zelf voor een MK3 gekozen, en dan ook nog een kleur die uit productie gaat zoals bijv https://thermapen.co.uk/s...3-discounted-colours.html

Heb al verschillende thermometers gebruikt, maar de thermapen steekt echt met kop en schouders boven alles uit.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ga morgen de zoete gaarnalen met dilleolie en aalijs maken van Nomz uhh Noma, en zij maken de olie in een Thermomix op 80C. Nu heb ik die niet .

Ik wilde eigenlijk de dille kneuzen, en met de olie vacuumeren en in de sous vide gooien op 80C. Volgens mij kom ik dan een heel eind. Mocht dat niet genoeg extractie vormen dan kan ik hem in een kidde onder druk zetten, dat helpt ook altijd fors.
Truc is dat ik hem vrij snel wil maken en dus geen weken wil trekken.

Mis ik dan nog iets aan die thermomix?

En ik moet een suikergehalte van 12 graden op een refractometer halen. Hoe doe je dat in hemelsnaam?

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 28-06-2018 20:45 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Boudewijn schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:14:

En ik moet een suikergehalte van 12 graden op een refractometer halen. Hoe doe je dat in hemelsnaam?
Ik denk dat ik hier wel mee kan helpen. Heb hier wat ervaring mee door zelf bier te brouwen.

12 ° (Plato) komt overheen met een soortelijk gewicht van 1.050, als ik dit dan omreken kom ik uit op rond de 140g suiker + 1 liter water, maar volgens mij maak ik een klein foutje. (ownee toch niet, dit levert dan 1.1 liter en dat is dus 140/1.1 = 127g per liter, vrij dicht bij in de buurt van de 120 die hieronder staat)

Voor de zekerheid toch nog maar even opniew de definitie opgezocht van °Plato "graden Plato (°P) Een graad plato komt overeen met een procent moutsuikergehalte in het wort."

of terwijl; 12 ° komt overheen met 12% suiker. voor 100 ml voeg je dus 12g suiker en 88g water samen en dan ben je er :)

[ Voor 10% gewijzigd door ramonlambal op 28-06-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dank je wel voor de uitleg, dat is echt +1. Echter moet ik suiker aan aalbessensap toevoegen tot ik 12 graden plato aan suiker bereik. Ik zou dan wel moeten bepalen hoeveel suiker de aalbessen bevatten. Dat lijkt me lastig. Ik moet dan de suikerwaarde van aalbessen opzoeken (doable) en de aanname doen dat mijn aalbessen de gemiddelde suikerwaarde hebben. Dat lijkt me best tijds- en seizoensafhankelijk.

Ik heb de makkelijke oplossing gekozen en een goedkope refractometer gekocht en bij een AH in de buurt van mijn kookbuddy laten bezorgen :P. Hopen dat die op tijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:17
Maar is het graden Brix of Plato?
Wikipedia: Brix-waarde
Wikipedia: Plato-schaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:18
ramonlambal schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:11:
[...]

of terwijl; 12 ° komt overheen met 12% suiker. voor 100 ml voeg je dus 12g suiker en 88g water samen en dan ben je er :)
Een 12% suikeroplossing komt overeen met 12g/100ml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goeie vraag. Staat niet in het recept.
In het nawoord van NOMA staat van diverse tools een korte beschrijving en bij de refractometer staat dat de schaal Brix is. Ik neem dan ook aan dat de Brix schaal gebruikt wordt in de recepten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vertor schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:05:
[...]
Een 12% suikeroplossing komt overeen met 12g/100ml
Ik zit daar ook altijd mee te klooien. Ik denk dan 100% water is 100ml water. 100% Suiker is 100g of ml (dat valt wel om te rekenen).
50% oplossing is dan op gewicht 50g water en 50g suiker (of iets vergelijkbaars in ml).

Dus 12% is dan toch 12+88=100 en niet 12+100=112 want 12/112=10,7%.

Bij mengsmering en cocktails is het duidelijk: 1:50 betekent 1 deel olie op 50 delen bezine (dus 51 delen totaal), 1:2:3 is een deel citroensap, 2 delen tequilla en 3 delen triple sec (dus 6 delen totaal). Maar daar gebruiken we dus ook geen percentages.

Maar het kan best zijn dat ik ergens een conventie gemist heb en ik kan mijn binas zo 123 ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind zelf de bakkers percentages zoals in Modernist Cuisine erg fijn werken. Dat is inderdaad alles omrekenen naar percentages en dan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vind juist delen makkelijker werken want er valt bijna niets te rekenen. Maar inderdaad bij Modernist en Holtkamp is het ook erg duidelijk. Maakt me eigenlijk niet zoveel uit als het maar eenduidig is (niet dat het vaak veel uit maakt maar 50/100 lezen als 50+100 of 50 van de 100 scheelt wel een forse slok op een borrel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vertor
franssie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:04:
[...]

Ik zit daar ook altijd mee te klooien. Ik denk dan 100% water is 100ml water. 100% Suiker is 100g of ml (dat valt wel om te rekenen).
50% oplossing is dan op gewicht 50g water en 50g suiker (of iets vergelijkbaars in ml).

Dus 12% is dan toch 12+88=100 en niet 12+100=112 want 12/112=10,7%.

Bij mengsmering en cocktails is het duidelijk: 1:50 betekent 1 deel olie op 50 delen bezine (dus 51 delen totaal), 1:2:3 is een deel citroensap, 2 delen tequilla en 3 delen triple sec (dus 6 delen totaal). Maar daar gebruiken we dus ook geen percentages.

Maar het kan best zijn dat ik ergens een conventie gemist heb en ik kan mijn binas zo 123 ook niet vinden.
(Bron)

Volumeprocent: een 1% oplossing bevat 1ml opgelost in 100ml oplossing.
Gewichtsprocent: een 1% oplossing bevat 1gr opgelost in 100gr oplossing.

Gewichtsprocent * dichtheid = Volumeprocent

Oplossing uitgedrukt in X% zijn altijd X g / 100ml

In het geval van plato is een 12% oplossing dus 12g / 100ml oplosmiddel.
maw: neem ik 100ml suikeroplossing, dan zit hier 12g suiker in.

[ Voor 4% gewijzigd door Vertor op 29-06-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ok, iemand tips hoe je bijv tijm makkelijk kan rissen? Ik zit altijd minstens 5 minuten te pielen...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik gebruik mijn wat lange nagels of een klein vorkje. In het Viva forum (ja echt) las ik dat als je ze invriest de bladeren automagisch loskomen wat handig is bij zij takjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

franssie schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:13:
Ik gebruik mijn wat lange nagels of een klein vorkje. In het Viva forum (ja echt) las ik dat als je ze invriest de bladeren automagisch loskomen wat handig is bij zij takjes
Ik heb invriezen wel eens geprobeerd, maar dat ging echt voor geen meter. Het ontdooit binnen 'n minuut. Maar het lijkt nu eindelijk een beetje gelukt: kwestie van de juiste druk uitoefenen. Niet teveel, zodat de takjes breken, niet te weinig, zodat de blaadjes niet van de takjes komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tijm uit de tuin of uit het schap?

Die uit de tuin rits ik zo kaal door in de tegenovergestelde richting tussen duim en wijsvinger te gaan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

LED-Maniak schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:54:
Tijm uit de tuin of uit het schap?

Die uit de tuin rits ik zo kaal door in de tegenovergestelde richting tussen duim en wijsvinger te gaan.
Dat lukt met tijm uit de winkel ook gewoon zolang de takjes maar een beetje stevig zijn. Maar meestal doe ik die moeite niet en gaan gewoon de gehele takjes in het gerecht. Die vis je er toch zo weer uit als het gerecht klaar is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hier een vraagje van een nog niet zo ervaren kok die voor het eerst sous vide Pulled Pork gaat maken.

Ik heb een stuk Boston Butt ( https://beefensteak.nl/re...-pork-van-de-boston-butt/ ) gekocht en ga die nu voorbereiden.

Nu kan ik nergens uitsluitsel vinden of ik de vetlaag moet verwijderen of niet. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eXMEwIvG3w3vwMsYUU5tSJAT/full.jpg

Daarnaast vroeg ik me af of iemand nog tips heeft?

Ik ga heb rubben met een rub van Dust 2 Dust (gewoon een rechttoe rechtaan rub).
Daarna 20 uur op 74 graden sous vide garen. Om het uiteindelijk af te maken in de oven ( 1,5 uur op 150 graden).

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:13:
Ik ben zo klaar met tijmblaadjes die er niet afkomen dat ik het alleen nog droog gebruik, ik proef persoonlijk ook nooit het verschil tussen vers en gedroogde tijm.
Backpacker schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:30:
Nu kan ik nergens uitsluitsel vinden of ik de vetlaag moet verwijderen of niet.
Vet laten zitten, je zou eventueel nog kunnen insmeren met van die goedkope gele dunne mosterd en dan de rub erover, als de vetlaag dik is zou je hem in kunnen snijden zodat je van die blokjes krijgt, zoals hier te zien is: YouTube: Zelf een Boston Butt bereiden op de BBQ / How to cook a Boston Butt ...

Ik vermoed dat het droog gaat worden als je dit vet eraf gaat halen, maar misschien anders even vragen in het bbq forum hier? Ik heb helaas niet een goede bbq om dit soort meesterwerken te maken, maar ik kom graag proeven :+

Welke boston butt had je nu precies gekocht, die link geeft 4 verschillende?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:28:
[...]

Vet laten zitten, je zou eventueel nog kunnen insmeren met van die goedkope gele dunne mosterd en dan de rub erover, als de vetlaag dik is zou je hem in kunnen snijden zodat je van die blokjes krijgt, zoals hier te zien is: YouTube: Zelf een Boston Butt bereiden op de BBQ / How to cook a Boston Butt ...

Ik vermoed dat het droog gaat worden als je dit vet eraf gaat halen, maar misschien anders even vragen in het bbq forum hier? Ik heb helaas niet een goede bbq om dit soort meesterwerken te maken, maar ik kom graag proeven :+

Welke boston butt had je nu precies gekocht, die link geeft 4 verschillende?
Ik heb de BBQ Half Boston Butt van 2,75 kilo. Heb nu een klein laagje van het vet weggehaald en de rest laten zitten. Droog worden kan je tegengaat door het vocht na het sous vide bad op te vangen en bij het lostrekken toe te voegen. Dan wordt het vocht kennelijk weer helemaal opgenomen. We gaan het zien :)

Bij mij gaat hij (helaas) niet op de BBQ maar het laatste deel gaat in de oven.
Je bent zondag van harte welkom om te komen proeven.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:44

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ardana schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:21:
[...]

Ik heb invriezen wel eens geprobeerd, maar dat ging echt voor geen meter. Het ontdooit binnen 'n minuut. Maar het lijkt nu eindelijk een beetje gelukt: kwestie van de juiste druk uitoefenen. Niet teveel, zodat de takjes breken, niet te weinig, zodat de blaadjes niet van de takjes komen.
Van boven naar beneden.

Jonge tijm kan je gewoon hakken, als er niet teveel hout in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit lekker te genieten van een goed biertje en kijk mijn favoriete kookshow: masterchef australia. Nu zit in de aflevering van vandaag (maandag 2 juli aangezien het in Australie al een dag later is) een opdracht met kallets. Na wat zoekwerk kom ik uit op de Nederlandse term boerenkoolspruitjes.

Dat vind ik een heel interessante groente, ik ken hem niet. Nu ben ik verder gaan zoeken en zie ik dat de AH in het verleden flowersprouts verkocht (zie https://www.ah.nl/product...wi380544/ah-flowersprouts ), dat lijken de blaadjes van de boerenkoolspruitjes te zijn?

Iemand die wat meer info heeft, waar koop ik ze straks in de winter (of kan ik ze nu ergens vinden voor een normale prijs?) en zijn flowersprouts en boerenkoolspruitjes hetzelfde of is dat alleen het blad?

Ik heb hier helaas in 20 km omtrek gewoon geen groenteman meer waar ik dat aan kan vragen, dat is inderdaad triest. Wel weer wat geleerd vandaag van deze kookshow: gin + citroensap + olijfolie = goede combi. Nooit gedacht dat je met gin een saladedressing kan maken. Goede reden om weer eens een fles te scoren :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2018 22:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:03

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren maar eens een stoofpotje 'zuurvlees/zoervleisj' gemaakt met zelfgesneden verse frietjes.

[ Voor 57% gewijzigd door arie_papa op 15-08-2019 10:32 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:48:
Ik zit lekker te genieten van een goed biertje en kijk mijn favoriete kookshow: masterchef australia. Nu zit in de aflevering van vandaag (maandag 2 juli aangezien het in Australie al een dag later is) een opdracht met kallets. Na wat zoekwerk kom ik uit op de Nederlandse term boerenkoolspruitjes.
Ik probeer het ook bij te houden de afleveringen. 's avonds naast een potje gamen zet ik Masterchef op. Alleen met het WK wil dit niet helemaal lukken. Zou leuk zijn als we speciale dingen kunnen delen van de serie want het is inderdaad altijd de beste inspiratie bron.

Gin in een saladedressing klinkt interessant namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
arie_papa schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:45:
Gisteren maar eens een stoofpotje 'zuurvlees/zoervleisj' gemaakt met zelfgesneden verse frietjes.

[afbeelding]

[afbeelding]

En nog net op tijd een foto van het bordje eten :)
[afbeelding]
Dat ziet er heerlijk uit. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 16-09 21:57
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:48:

Dat vind ik een heel interessante groente, ik ken hem niet. Nu ben ik verder gaan zoeken en zie ik dat de AH in het verleden flowersprouts verkocht (zie https://www.ah.nl/product...wi380544/ah-flowersprouts ), dat lijken de blaadjes van de boerenkoolspruitjes te zijn?

Iemand die wat meer info heeft, waar koop ik ze straks in de winter (of kan ik ze nu ergens vinden voor een normale prijs?) en zijn flowersprouts en boerenkoolspruitjes hetzelfde of is dat alleen het blad?

Ik heb hier helaas in 20 km omtrek gewoon geen groenteman meer waar ik dat aan kan vragen, dat is inderdaad triest. Wel weer wat geleerd vandaag van deze kookshow: gin + citroensap + olijfolie = goede combi. Nooit gedacht dat je met gin een saladedressing kan maken. Goede reden om weer eens een fles te scoren :+
Volgens mij is het hetzelfde. Ze waren goed verkrijgbaar bij de AH, en het zijn ook echt een soort doorgeschoten spruiten, het zijn niet alleen de blaadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirtbiter schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:11:
Volgens mij is het hetzelfde. Ze waren goed verkrijgbaar bij de AH, en het zijn ook echt een soort doorgeschoten spruiten, het zijn niet alleen de blaadjes.
Mooi nieuws!
Klopt het dat ze in het najaar / winter te verkrijgen waren, weet je dat misschien nog?
assn schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:32:
Ik probeer het ook bij te houden de afleveringen. 's avonds naast een potje gamen zet ik Masterchef op. Alleen met het WK wil dit niet helemaal lukken. Zou leuk zijn als we speciale dingen kunnen delen van de serie want het is inderdaad altijd de beste inspiratie bron.
Door de AVG is het nogal problematisch om nu nog recepten van masterchef te bemachtigen, je moet met proxy's in de weer en dan werken de foto's weer niet, dat is nogal lastig allemaal. Ze hebben de hele receptensite van masterchef onbenaderbaar gemaakt voor Europa... ;(

Maar ach, met wat proxy's kom je er wel, maar fijn is het niet meer. Het delen wordt nu een stuk lastiger, maar er komen af en toe echt leuke dingen voorbij daar. In het verleden hadden ze nog kookboeken, maar daar zijn ze volgens mij mee gestopt.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Mooi nieuws!
Klopt het dat ze in het najaar / winter te verkrijgen waren, weet je dat misschien nog?
Dat kan wel ja, ik heb ze volgens mij met kerst gemaakt. En daar omheen een paar keer gewoon gegeten. Ze zijn geroerbakt erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
[...]

Door de AVG is het nogal problematisch om nu nog recepten van masterchef te bemachtigen, je moet met proxy's in de weer en dan werken de foto's weer niet, dat is nogal lastig allemaal. Ze hebben de hele receptensite van masterchef onbenaderbaar gemaakt voor Europa... ;(

Maar ach, met wat proxy's kom je er wel, maar fijn is het niet meer. Het delen wordt nu een stuk lastiger, maar er komen af en toe echt leuke dingen voorbij daar. In het verleden hadden ze nog kookboeken, maar daar zijn ze volgens mij mee gestopt.
Ik heb geen problemen met de site:

https://tenplay.com.au/ch...rchef/recipes/all-recipes

Hier zijn ze allemaal te vinden als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

assn schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:37:
[...]

Ik heb geen problemen met de site:

https://tenplay.com.au/ch...rchef/recipes/all-recipes

Hier zijn ze allemaal te vinden als het goed is
Waar woont je internet dan? Ik krijg een "not available in your region melding" met Telfort ADSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
franssie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:51:
[...]

Waar woont je internet dan? Ik krijg een "not available in your region melding" met Telfort ADSL.
Oeps, vergeten. Ik zit op mijn werk waar wij met servers vanuit de US werken. Wellicht handig om er al het een en ander vanaf te halen dan.

Wat zuur dat wij in Europa dit niet meer kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mooi nieuws!

[...]

Niet de AVG de schuld geven van de onkunde van de mensen achter die site.......als je een pop-up met blokkade krijgt en daar staat dat doordat je in Europa woont en Merkel daar vandaan komt de site onbereikbaar is......dan is Merkel het ook niet schuld.

Dat gezegd hebbende, zonde als je die recepten veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:45:
[...]

Niet de AVG de schuld geven van de onkunde van de mensen achter die site.......als je een pop-up met blokkade krijgt en daar staat dat doordat je in Europa woont en Merkel daar vandaan komt de site onbereikbaar is......dan is Merkel het ook niet schuld.
Wat een fucking slechte vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:49:
[...]

Wat een fucking slechte vergelijking.
Want? Enige waar het om draait is dat veel sites buiten Europa er geen bal van snappen en dan melden dat ze door de AVG hun content blokken. Dat is gewoon flauwekul van mensen die het niet begrijpen. Je kunt AVG door iedere willekeurige BS vervangen en dan is de strekking precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via http://formobile.com.au/proxy/ kom je er wel op, maar het is traag en hij heeft als nadeel dat je niet een groot plaatje bij een recept krijgt, als iemand een betere manier weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:51:
[...]

Want? Enige waar het om draait is dat veel sites buiten Europa er geen bal van snappen en dan melden dat ze door de AVG hun content blokken. Dat is gewoon flauwekul van mensen die het niet begrijpen. Je kunt AVG door iedere willekeurige BS vervangen en dan is de strekking precies hetzelfde.
De AVG zorgt ervoor dat willekeurige websites gezeik kunnen krijgen als ze er niet aan voldoen (al blijft het een grijs gebied m.b.t. locatie bedrijf/website). Ik zou mijn vingers niet aan zulke (debiele) regels willen branden.

Aan het feit dat "Merkel uit Europa komt" hangt geen potentiële (hoge) boete geloof ik, maar dat kan ik mis hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:01:
[...]

De AVG zorgt ervoor dat willekeurige websites gezeik kunnen krijgen als ze er niet aan voldoen (al blijft het een grijs gebied m.b.t. locatie bedrijf/website). Ik zou mijn vingers niet aan zulke (debiele) regels willen branden.

Aan het feit dat "Merkel uit Europa komt" hangt geen potentiële (hoge) boete geloof ik, maar dat kan ik mis hebben...
Nee, nee en nee. De regels zijn niet debiel, verre van zelfs. Als je het fijne er zelf ook niet van weet, prima jij en vele anderen. Maar dat websites die nieuws berichten of over een kookprogramma gaan menen te moeten blokkeren is flauwekul als je enige kennis van de avg hebt.
Het feit dat het beeld bij jou ook bestaat dat de avg hier debet aan is vind ik al zonde. Zoveel misinformatie over die regelgeving. Genoeg off topic wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:21:
[...]

Nee, nee en nee. De regels zijn niet debiel, verre van zelfs. Als je het fijne er zelf ook niet van weet, prima jij en vele anderen. Maar dat websites die nieuws berichten of over een kookprogramma gaan menen te moeten blokkeren is flauwekul als je enige kennis van de avg hebt.
Het feit dat het beeld bij jou ook bestaat dat de avg hier debet aan is vind ik al zonde. Zoveel misinformatie over die regelgeving. Genoeg off topic wat mij betreft.
Dat is jouw mening. De regelgeving is bedacht door mensen die er geen verstand van hebben. De consument is er de dupe van. Maar goed, genoeg off topic.

En ik denk dat ik er net wat meer van weet dan jij. Maar ook dat is een gok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

kan het nu weer on-topic gaan? De AVG is een onderwerp voor andere topics.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:45:
[...]

Dat gezegd hebbende, zonde als je die recepten veel gebruikt.
Ik ben meer benieuwd naar dit statement.

Waarom zou het zonde zijn om de masterchef australië recepten veel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assn schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:01:
[...]

Ik ben meer benieuwd naar dit statement.

Waarom zou het zonde zijn om de masterchef australië recepten veel te gebruiken?
Aangezien dit on topic is, je leest het verkeerd :)

Het is zonde (dat ze de website blokkeren voor Europeanen waaronder Hobbykok), als je die recepten veel gebruikt. Dan kun je er minder goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Verwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:08:
[...]

Aangezien dit on topic is, je leest het verkeerd :)

Het is zonde (dat ze de website blokkeren voor Europeanen waaronder Hobbykok), als je die recepten veel gebruikt. Dan kun je er minder goed bij.
Op die manier, ik was al verbaasd. Het zijn vaak niet de meest gemakkelijke recepten (soms ook de meeste moeilijke) maar ze maken wel echt bizar veel lekkere dingen.

Die butterchicken die ze laatst maakte zag er bizar lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog altijd bezig met het maken van een goede butter chicken........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
Verwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:42:
Ik ben nog altijd bezig met het maken van een goede butter chicken........
Dit is een soort van butter chicken maar minstens zo lekker":

https://thehappyfoodie.co...jamie-oliver-comfort-food

Uit het boek Comfor Food, al verschillende keren gemaakt en elke keer zo lekker.
Ik kan ook het recept van masterchef afhalen, dit is alleen next level als je alleen al kijkt naar de ingrediënten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Moleculair koken 3.0 ...
Het is wetenschappers van de Leuvense universiteit gelukt om sla te printen. De levende slaplanten zijn in de vorm van gummibeertjes uit de foodprinter gekomen.
Initieel denk ik "bah" (want ik wordt ook ouder dus ouderwetser) maar aan de andere kant toch wel een geniale ontwikkeling. Met name de medische voordelen die in het artikel genoemd worden (slikbaarheid etc valt makkelijk aan te passen).

en sla printen in de vorm van gummibeertjes is natuurlijke wel een erg gave tweak :+

ik me eigenlijk al wel slabeertjes tempura frituren - hoe gaaf zou dat zijn.

edit: de echte bron met een kloppende foto van de slabeertjes met de onderzoekster is hier http://www.vilt.be/ku-leu...dprimeur-met-geprinte-sla

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 05-07-2018 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slabeertjes :o

Dat zou wat zijn voor jonge kinderen die geen groente willen eten.
We hadden hier wel altijd vitamines in van die dora snoepjes (winegums), dat vond ik al bijzonder. Maar levende sla... Ik zou ze dan wel laten groeien als dat kan, dan heb je op een gegeven moment een giant slabeer in de vensterbank :D

Ik geloof dat arikel van het Vlaams infocentrum niet zo, ik weet 100% zeker dat ze die beren opgegeten hebben terwijl dat eigenlijk niet mag. Dat ga je toch gewoon proeven? Kan niet anders.
assn schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:12:
Op die manier, ik was al verbaasd. Het zijn vaak niet de meest gemakkelijke recepten (soms ook de meeste moeilijke) maar ze maken wel echt bizar veel lekkere dingen.

Die butterchicken die ze laatst maakte zag er bizar lekker uit.
Ja, die butterchicken... dat recept zal ik nog even opsnorren, dat zag er echt heerlijk uit. Ik denk wel dat ik zelf alleen voor die butterchicken ga en die andere bijgerechten niet erbij maak, het was nog wel een vrij bewerkelijk gerecht (ik meen ook dat ze hier 2 uur voor hadden en ze werken in een veel hoger tempo dan als ik in de keuken sta). Ik leer ook echt zaken van dat programma zoals dat je beter de huid van de kip kan afhalen om reden X en Y, dat zijn van die kleine dingetjes die je nu blijft onthouden en anders ga je snel als die rockabilly meid met dat rode haar het met huid bereiden en heeft dat gevolgen (al vonden de juryleden het niet echt een probleem, maar toch, die kleine puntjes op de i). Dat soort zaken leer je ook als je een kookcursus volgt, die kleine dingetjes, maar die maken soms het verschil. En verder leer ik veel van de opmaak, daar besteden ze helaas weinig tijd aan ,komt af en toe maar ter sprake en dat is wel jammer, maar natuurlijk niet zo boeiend voor de casual kijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zijn er hier ook Lasagne experts?

Ik zit namelijk even te twijfelen over welke schaal te gebruiken en over de vellen zelf. Ik denk zelf de middelste schaal waarbij de vellen overdwars in de schaal passen, dus 2 vellen per laag en dan 5 lagen. Of toch de grote schaal waarbij de vellen bijgesneden moeten worden en dan minder lagen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NJjaLLMh.jpg

Het betreft dus 10 vellen, 800 gr Bolognese saus, de kaas en dan de nog te maken Bechamel saus wat waarschijnlijk op een halve liter (50 gr boter, 50 gr bloem en 500 ml melk) uit gaat komen.

En is het verstandig om de vellen even (2 minuten) voor te koken?

Het is de eerste keer dat ik Lasagne maak en ik zit dus even met de verhoudingen te stoeien. Plus dat de vellen uiteraard noch pap, noch kauwgum moeten worden.....

Tips please O-)

[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 12-07-2018 16:14 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Hi, ben hier al ff niet meet geweest. Ik woon nu in Spanje en erg druk gehad. Anyway, in onze moestuin hier hebben we pepers, ze zijn groen en ik heb het gevoel dat ze ook groen blijven. Ze zien eruit als de pepers in zo'n potje in het zuur, je krijgt ze vaak op je turkse pizza.

Mijn vraag, ik wil hier sambal van maken. Welk soort/type is het beste denken jullie, evt. recept. En kan ik het ook bewaren uit de koelkast?

Het is mij overigens een raadsel waarom Spaanse pepers zo heten. Chili pepers zijn hier niet of nauwelijks te koop.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:39
bvk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:13:

Ik zit namelijk even te twijfelen over welke schaal te gebruiken en over de vellen zelf. Ik denk zelf de middelste schaal waarbij de vellen overdwars in de schaal passen, dus 2 vellen per laag en dan 5 lagen. Of toch de grote schaal waarbij de vellen bijgesneden moeten worden en dan minder lagen?

[afbeelding]

Het betreft dus 10 vellen, 800 gr Bolognese saus, de kaas en dan de nog te maken Bechamel saus wat waarschijnlijk op een halve liter (50 gr boter, 50 gr bloem en 500 ml melk) uit gaat komen.

Het is de eerste keer dat ik Lasagne maak en ik zit dus even met de verhoudingen te stoeien. Plus dat de vellen uiteraard noch pap, noch kauwgum moeten worden.....

Tips please O-)
Lasagnebladen niet voorkoken, is niet nodig bij verse. Verder zou ik gaan voor bijsnijden en minder lagen. Ik maak hem zelf meestal met drie lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

[afbeelding]

Tips please O-)
Ik zou zeggen, personal favorite. Ik zou de weg van de minste weerstand gaan en de schaal pakken waar de vellen het makkelijkste inpassen. Bedenk wel dat ze nog wat opzwellen. Dus niet precies tot aan het randje leggen, anders krijg je gegolfde lasagne. Zoals ik jouw schalen inschat zou ik eerder voor de grootste gaan, anders gaat het denk ik niet passen.

Ik eet zelf liever een "dunnere" lasagne, met niet teveel saus tussen de vellen lasagne, zodat het een beetje stevig blijft.

Voorkoken niet doen, nergens voor nodig - normaal gesproken is het gevaar bij lasagne eerder dat het een doodgekookte bende wordt dan dat de boel nog te hard is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pinin schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:05:
<>
Het is mij overigens een raadsel waarom Spaanse pepers zo heten. <>
Je maakt een grapje toch please? ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@donleone83 @Garyu Dank voor de tips, dan ga ik voor de grote schaal en minder lagen. Gaat lukken en ik laat het resultaat uiteraard nog even weten!

@Pinin Gaat het hier om Jalapenos misschien?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02

[afbeelding]

Tips please O-)
De meest rechter, 3 laagjes hoog, met een klein beetje panko tussendoor om hem stevig te krijgen. Panko proef je er niet in

Ik maak eigen lasagne vellen en die kook ik wel altijd even voor. Ik weet niet wat je met deze moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Misha schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:09:
[...]

De meest rechter, 3 laagjes hoog, met een klein beetje panko tussendoor om hem stevig te krijgen. Panko proef je er niet in

Ik maak eigen lasagne vellen en die kook ik wel altijd even voor. Ik weet niet wat je met deze moet doen
Nee, die meest rechtse is te klein, tenzij ik de lasagne in twee keer maak. Wat ook wel een idee is; de eerste portie gelijk opeten, schaal afwassen en portie nummer 2 maken die daarna dan weer in de vriezer kan.

* bvk is maar alleen en krijgt zo'n grote portie toch niet in één keer op...

Ik heb Panko in huis, maar het is voor het eerst dat ik lees dat iemand dat gebruikt voor lasagne.... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Garyu schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:14:
Voorkoken niet doen, nergens voor nodig - normaal gesproken is het gevaar bij lasagne eerder dat het een doodgekookte bende wordt dan dat de boel nog te hard is.
Hangt er wel heel erg van af of je ze dun genoeg rolt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
bvk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:31:
[...]

Nee, die meest rechtse is te klein, tenzij ik de lasagne in twee keer maak. Wat ook wel een idee is; de eerste portie gelijk opeten, schaal afwassen en portie nummer 2 maken die daarna dan weer in de vriezer kan.

* bvk is maar alleen en krijgt zo'n grote portie toch niet in één keer op...

Ik heb Panko in huis, maar het is voor het eerst dat ik lees dat iemand dat gebruikt voor lasagne.... ;)
Ik heb het weer van Nigella Lawson, die deed het eens in een van haar shows en sindsdien doen we niet meer anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

bvk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:36:
@Pinin Gaat het hier om Jalapenos misschien?
Nope, Jalapenos zijn donkerder groen, dikker en veel minder pittig.
franssie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:21:
[...]

Je maakt een grapje toch please? ;) :+
Nee, het zal wel staan op iets dst ze internet noemen, maar ik kan niets anders verzinnen dan de pittige Spaanse dames hier. Soort madame Jeanette dus.
Maar enlighten me.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Chili was bezet door Spanje, net zoals wij onze specerijen uit Azië haalden, kwam de Chileense peper uit Latijns Amerika (Latijns want Zuid Europees als in Spaans, de Portugezen voeren ook wel wat rond maar bleven meer in de Carieb zoals wij).
Wij zijn de Chilipeper Spaanse peper gaan noemen omdat de Spanjaarden deze meebrachten.

Peper komt volgens Wiki origineel uit Mexico, maar als je twee glazen tequilla drinkt en een hap uit een Chili peper neemt en door de tranen in je ogen naar de kaart van Chili kijkt is het een Chili peper :+

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/LocationChile.svg/399px-LocationChile.svg.png

offtopic:
ik doneer aan wiki dus ik vind dat ik mag hotlinken

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 12-07-2018 20:20 . Reden: kleine toevoeging en wat hoofdletters toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

franssie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:15:
[...]

Chili was bezet door Spanje, net zoals wij onze specerijen uit Azië haalden, kwam de Chileense peper uit Latijns Amerika (Latijns want Zuid Europees als in Spaans, de Portugezen voeren ook wel wat rond maar bleven meer in de Carieb zoals wij).
Wij zijn de Chilipeper Spaanse peper gaan noemen omdat de Spanjaarden deze meebrachten.

Peper komt volgens Wiki origineel uit Mexico, maar als je twee glazen tequilla drinkt en een hap uit een Chili peper neemt en door de tranen in je ogen naar de kaart van Chili kijkt is het een Chili peper :+

[afbeelding]

offtopic:
ik doneer aan wiki dus ik vind dat ik mag hotlinken
Goed verhaal meester franssie (y) wel vaag dat de Spanjaarden niets doen met die peper.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pinin schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:43:
[...]

Goed verhaal meester franssie (y) wel vaag dat de Spanjaarden niets doen met die peper.
Spanjaarden en eten. Ik vind het eten in Spanje na dat van Itallië het best van Europa. 20 jaar geleden ben ik 14 dagen op vakantie geweest in Cuba, na een week wilde ik terug naar huis omdat het eten saaier was dan dat van een failliet ziekenhuis (en dat was een kolonie van ze (S) en het groeit er werkelijk overal die kruiden. Kip Bonen of rijst. Zal ook wel aan het communisme gelegen hebben, iedereen gelijk dus iedereen eet even slecht oid) - rum is wel de beste van de wereld.

Spanjaarden kunnen koken als de Italianen maar gaan onderuit op de luiheid van de Fransen, ze missen de trots ben ik bang. Daarom zullen ze in Cuba hun eetcultuur niet hebben overgebracht en in eigen land is het eigenlijk ook meer 1 groenteboer op 400 apothekers.

Hoe dat cultuur-eten-historisch precies zit zouden we misschien eens aan een echte meester kunnen vragen : Nick Trachet. (als je de komende uren niets te doen hebt https://www.foodlog.nl/artikel/overzicht/user/81/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

You're so right. Ze koken met zoveel passie en kunde. Hun armelui voer is (meestal) zalig net als bij de Italianen. Maar je voelt of merkt weinig trots inderdaad. En goede groenteboeren zijn er niet, wel is er vers en goedkoop op de markt te koop. En ik denk dat de verhouding apothekers groenteboeren te voorzichtig geschat is.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar juist die combinatie is wel wat ik leuk vind aan Spanje, goed eten zonder dat hysterische gedoe om niets wat de Italianen zo leuk vinden. En de toiletten zijn in Spanje meestal schoner (nu heb ik niet heel Spanje en Italië bezocht dus het blijft een N=1 meting).
Voor wat taal - ik snap beide niet echt maar kan een gerecht aanwijzen en een wijn en pilsje en een glas water bestellen.

Maar om kort te gaan, er zijn eet-technisch denk ik slechtere landen om te wonen dan in Spanje. Geniet ervan. (ik moet altijd even wennen aan het andere eetritme)

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 12-07-2018 23:22 . Reden: een nieuw record aan spefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
Even los van bovenstaande. Om de een of andere reden ben ik Karma Keizer geworden van Koken. Waarschijnlijk omdat ik teveel in de kooktopics woon maar niet omdat ik kan koken als een keizer. Ja ik heb wel overal een mening over, die ik soms meer of minder op of over banken gooi.
Zelf vind ik kook-technisch de bijdragen van vele andere posters van grotere betekenis dan die van mijzelf.
Dat ik net als meester genoemd werd vind ik veel te veel eer, ik ben een liefhebber van lekker eten die in eigen keuken lekker aanprutst en blij is om het niveau van een gemiddeld eetcafé te overstijgen, maar meer niet. (edit laat staan dat ik dat voor 30 mensen zou moeten doen)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 12-07-2018 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
Ontopic ;) ik post bijna nooit maar lees altijd mee. Het zijn ook juist dit soort info wat leuk en interessant is! Wat Hobbykok schreef over techniek, juist die extra info wat het (voor mij althans) koken leuk maakt.

En over de passie niet aankomen in Cuba. Ik denk dat deze wel goed aangekomen is in Peru. Daar hebben topkoks de sterrenstatus zoals die van een voetballer. Mensen daar zijn ook echt trots op hun eten/koken. Soortgelijke ervaring met mensen en eten uit Equador. Hier een n=4 meting ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Zorg op 13-07-2018 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Dit weekend wil ik weer eens een lekkere stoofpot met stoofvlees maken voor bij de friet, zoals hierboven soort van zuurvlees maar dan met bruin belgisch bier.

Heeft iemand een goed recept? Heb zelf bij Frietatelier gewerkt in Den Haag en Utrecht en daar was het stoofvlees echt heel erg goed. Ik moet ook een stoofvlees hebben die helemaal uitelkaar valt en een is met de saus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
assn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:20:
Dit weekend wil ik weer eens een lekkere stoofpot met stoofvlees maken voor bij de friet, zoals hierboven soort van zuurvlees maar dan met bruin belgisch bier.

Heeft iemand een goed recept? Heb zelf bij Frietatelier gewerkt in Den Haag en Utrecht en daar was het stoofvlees echt heel erg goed. Ik moet ook een stoofvlees hebben die helemaal uitelkaar valt en een is met de saus.
Deze werkt goed, en zorgt echt voor egaal stoofvlees wat helemaal uit elkaar valt:

https://www.ah.nl/allerha...100/frietje-vlaamse-stoof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vertor
assn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:20:

Of gewoon een belgisch recept, het vlees vervangen door varkenswangetjes voor een nog lekkerder stoofvlees
https://dagelijksekost.een.be/gerechten/stoofvlees-met-friet

Edit:
recept met varkenswang:
https://dagelijksekost.ee...met-rodenbach-en-frietjes

[ Voor 14% gewijzigd door Vertor op 13-07-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Die laatste is echt goddelijk lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zo, bij deze zoals beloofd nog even het resultaat van de Lasagne. Alleen pak ik een volgende keer toch de middelste schaal, dat geeft denk ik toch een wat beter resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xFk3dMEh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vw1oB1gh.jpg

En misschien ook iets minder Bechamel saus, of iets meer Bolognese. De hoeveelheid kaas en de uiteindelijke smaak waren wel prima :9

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:49:
Zo, bij deze zoals beloofd nog even het resultaat van de Lasagne. Alleen pak ik een volgende keer toch de middelste schaal, dat geeft denk ik toch een wat beter resultaat.
Met een leuke pastamachine kan je vellen maken die langer zijn dan de schalen die je hebt, dat is helemaal ideaal. Ik kook mijn eigen vellen trouwens nooit voor.

Als je voorkoken niet wilt, dan kan je in de ochtend de lasagne maken en doe je alle sauzen e.d. gewoon heet erin en dan koelt het af en worden de vellen automatisch zacht, maar als je de vellen vers uit de pastamachine haalt zijn ze ook zacht (zachter dan die "verse" vellen uit de supermarkt, qua smaak redelijk gelijk trouwens. wel 90% goedkoper).

Ik ga verderop in de vakantie ook weer bezig met lasagnes, maar de komende twee weken testen we de allerhandebox (zak) gerechten, dat bevalt tot nu toe meer dan goed, vandaag deze gegeten die vanochtend bezorgd werd: https://www.ah.nl/product...falafel-en-harissayoghurt

Niet echt kookclub waardig, maar wel zo relaxed na een dag werken :D
franssie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:31:
offtopic:
Even los van bovenstaande. Om de een of andere reden ben ik Karma Keizer geworden van Koken. Waarschijnlijk omdat ik teveel in de kooktopics woon maar niet omdat ik kan koken als een keizer. Ja ik heb wel overal een mening over, die ik soms meer of minder op of over banken gooi.
Zelf vind ik kook-technisch de bijdragen van vele andere posters van grotere betekenis dan die van mijzelf.
Dat ik net als meester genoemd werd vind ik veel te veel eer, ik ben een liefhebber van lekker eten die in eigen keuken lekker aanprutst en blij is om het niveau van een gemiddeld eetcafé te overstijgen, maar meer niet. (edit laat staan dat ik dat voor 30 mensen zou moeten doen)
Ik zou even je mail checken, we hebben hier op Tweakers namelijk de regel dat de karma keizer voor iedereen in het kooktopic 1 keer per jaar een bbq regelt in de zomer :+
Pinin schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:05:
Welk soort/type is het beste denken jullie
Ik zou even een foto mailen naar http://www.westlandpeppers.com en vragen of ze je kunnen helpen, die gasten weten erg veel van pepers en is voor mij het vaste adres om te bestellen en informatie te krijgen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:47:
[...]

Met een leuke pastamachine kan je vellen maken die langer zijn dan de schalen die je hebt, dat is helemaal ideaal. Ik kook mijn eigen vellen trouwens nooit voor.

Als je voorkoken niet wilt, dan kan je in de ochtend de lasagne maken en doe je alle sauzen e.d. gewoon heet erin en dan koelt het af en worden de vellen automatisch zacht, maar als je de vellen vers uit de pastamachine haalt zijn ze ook zacht (zachter dan die "verse" vellen uit de supermarkt, qua smaak redelijk gelijk trouwens. wel 90% goedkoper).
Met deze vellen ging het prima, voorkoken was inderdaad nergens voor nodig. Maar jij maakt de vellen groter/langer dan de schaal? Terwijl ik juist hierboven het advies kreeg om een grotere schaal te gebruiken dan de vellen omdat ze zouden uitzetten.
Ik zou even je mail checken, we hebben hier op Tweakers namelijk de regel dat de karma keizer voor iedereen in het kooktopic 1 keer per jaar een bbq regelt in de zomer :+
Dat zijn dan een hoop BBQ's, of mag @franssie het ook in één keer organiseren voor de hele kookclub tegelijk? 8)
[...]

Ik zou even een foto mailen naar http://www.westlandpeppers.com en vragen of ze je kunnen helpen, die gasten weten erg veel van pepers en is voor mij het vaste adres om te bestellen en informatie te krijgen.
Of misschien gewoon even een foto posten van de pepers, wellicht kunnen we hier dan al vertellen om welke peper het gaat?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:56:
Met deze vellen ging het prima, voorkoken was inderdaad nergens voor nodig. Maar jij maakt de vellen groter/langer dan de schaal? Terwijl ik juist hierboven het advies kreeg om een grotere schaal te gebruiken dan de vellen omdat ze zouden uitzetten.
Ik snij de vellen meestal bij met een mes, maar ik maak ze zeg maar ongeveer zo groot als de schaal. Ik weet niet helemaal of dat de Italiaanse manier is, maar het werkt wel heerlijk omdat ik gewoon saus doe en dan een laag van 1 vel en dan weer saus, je schaal moet dan wel zo breed zijn als de pastamachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo vanavond een bavette van 600 gram de Anova in, rode wijnsaus erbij, aardappeltjes en groentjes uit de oven. Heb er zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 14:14
Groene Spaanse pepers zei je?

Guindillas verdes of Padron. Voor Guindillas geldt; kleiner is heter. Padron is Russisch roulette :+ . Meestal niet zo heet. Totdat je die enete pakken hebt.

Padron frituur je op hoog vuur. Beetje zout en knoflook eroverheen... 1 van mijn favoriete snacks!
De Guindillas kunnen ook best heet zijn. Inderdaad zoals de Turkse variant. Echt die Turkse variant heb je ook in roulette en altijd wel heet uitvoering ;) .

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik maak vandaag voor het eerst flespompoen, en sommige van de zaden zijn al aan het ontkiemen. Kan het kwaad en kan ik daar iets mee?

En kun je flespompoen ook rauw eten? Recept zeg: deel vruchtvlees eruit snijden, en fles roosteren in de oven. Daarna mengen met gebakken ui, walnoot en roquefort, maar ze zeggen niks over het vruchtvlees verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

Nee, rauw niet te eten! Ik denk dat je het met de uitjes zou moeten bakken?

Dat de zaden kiemen is denk ik geen probleem, eventueel is de pompoen dus al wat ouder en bitterder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb nog niks gedaan met de gekiemde zaadjes, ga wel de pitjes nog roosteren :)

Ik heb het vlees idd meegebakken met de gesnipperde ui, en daarmee, en walnoten en roquefort, de pompoen gevuld, en nog 15 minuten in de oven gezet. Best veel zo'n halve flespompoen voor 1 persoon :P

Maar erg lekker, en het ziet er zeer goed uit.

Heb een nieuw kookboek, en daar staan echt verdomd lekkere én simpele gerechten in:

Afbeeldingslocatie: https://www.paagman.nl/autoimg/66017369/900x900/resize/w/groenten-snel-simpel.jpg
Dat er idd maar 3-6 ingrediënten in zitten, maakt het zoveel makkelijker :) Zeker als je maar voor 1 persoon hoeft te koken.

Vrijdag: ik heb de pompoenpitten geroosterd, maar dat valt tegen... ze springen uit de pan (ok, had 'n deksel kunnen gebruiken, en het pellen van die dingen is de moeite niet waard. Mislukt experiment dus.

Hoe lang kun je eigenlijk 'n halve flespompoen in de koelkast bewaren?

[ Voor 17% gewijzigd door Ardana op 20-07-2018 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:09
Kreeg net een mail van Anova met een nieuwe standaard voor de Anova;

https://eu.anovaculinary....va-precision-cooker-stand

Nu bewaar ik de anova nog in de doos op de kast. Dit is netter en mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Flespompoen? Is dat zoiets als een Bonsai Kitten? ;)
Pompoensoep :9~ Misschien kan je van de andere helft een klein soepje maken?

Ken wel gefleste peren.
Afbeeldingslocatie: http://www.beveragewarehouse.com/images/products/5324.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door PalingDrone op 20-07-2018 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/eetnieuws.nl/wp-content/uploads/2014/11/pompoen-staand.jpg

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Het schurkt aardig dicht tegen een studentenmaaltijd aan wellicht, maar ik oogst altijd bijzonder veel lof met dit recept voor lasagne bolognese. Doe er je voordeel mee, laat even weten hoe ie is bevallen :-).

Nodig:

250-300 gram gehakt
100-150 gram spekblokjes
1 bolletje mozzerella
Pot pastasaus naar keuze (bolognese, piccante, wat je lekker lijkt)
Zakje strooikaas naar keuze (oud of pittig, wat je lekker lijkt)
Lasagnebladen
Optie: Een grote zak Italiaanse roerbakgroenten, of zelf een paar paprika's/uien/prei/courgette snijden
Optie 2: Als je het echt luxe wil maken: een pot bechamelsaus, of maak dat zelf met behulp van een zakje of boter en bloem

Bereidingswijze:

Snij de mozzerella in plakjes van een halve cm dik
Verwarm de oven voor op 200 graden
Verhit een grote wok- of hapjespan met een scheutje olie of boter
Bak hierin het gehakt rul, voeg naar smaak peper, zout, gehaktkruiden (of sambal!) toe
Zodra het gehakt los is bak je de spekblokjes mee tot het geheel (bijna) gaar is
Als je vindt dat er teveel kookvocht ("vet") in de pan zit, is dit het moment om dit af te gieten
(Roerbak de groenten even mee tot ze beetgaar zijn)
Gooi de pastasaus erbij
Als je nog een restje rode wijn over hebt, doe er dan een scheutje van door de saus
Laat op laag vuurtje nog even napruttelen/indikken
(Drink de rest van de wijn op)

Lasagne bouwen:

Vet een ovenschaal in (of, als je alle opties hebt gekozen, heb je waarschijnlijk genoeg voor 2 ovenschalen)
Begin met een laagje saus (of 1/3e van de bechamelsaus)
Lasagnebladen
Laagje saus
Laagje mozzerella
Lasagnebladen
Laagje saus
(Als je nog saus over hebt, kun je nog een laag lasagnebladen + saus doen)
(Als je bechamelsaus hebt gekozen, dan het bouwsel overgieten met 2/3e van de bechamelsaus)
Bestrooi rijkelijk met kaas

Lasagne bakken:

Gooi de ovenschaal in de oven (gebruik geen grill, anders wordt de kaas te snel bruin)
Laat 25-40 minuten in de oven staan (hoe meer lagen, hoe langer)
Prik af en toe met een vork of satéprikker, als de lasagne stevig aanvoelt, oven uitzetten, en met de deur open de lasagne laten afkoelen/opstijven

Een eventueel gemaakte tweede schaal kun je zonder te bakken afdekken en invriezen. Die kun je dan lekker over een paar weken ontdooien en op dezelfde wijzen bakken als hierboven beschreven.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:33
Ardana schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:29:
Ik maak vandaag voor het eerst flespompoen, en sommige van de zaden zijn al aan het ontkiemen. Kan het kwaad en kan ik daar iets mee?

En kun je flespompoen ook rauw eten? Recept zeg: deel vruchtvlees eruit snijden, en fles roosteren in de oven. Daarna mengen met gebakken ui, walnoot en roquefort, maar ze zeggen niks over het vruchtvlees verder.
Flespompoen en andere pompoensoorten worden nog smakelijker als je ze eerst grillt in de oven. Doormidden snijden, zaden eruit, peper + zout (+ evt beetje chilivlokken) en dan een 45 min tot een uurtje in de oven op 180 graden. Daarna schep je het vruchtvlees er zo uit :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Maardiweb schreef op maandag 23 juli 2018 @ 01:09:
Flespompoen en andere pompoensoorten worden nog smakelijker als je ze eerst grillt in de oven. Doormidden snijden, zaden eruit, peper + zout (+ evt beetje chilivlokken) en dan een 45 min tot een uurtje in de oven op 180 graden. Daarna schep je het vruchtvlees er zo uit :)
Doe ik ook altijd als ik wat meer tijd heb voor het maken van pompoensoep. Anders gewoon in stukken en in de bouillon met de andere groenten en specerijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:16:
Zo vanavond een bavette van 600 gram de Anova in, rode wijnsaus erbij, aardappeltjes en groentjes uit de oven. Heb er zin in!
Welk recept gebruik jij voor de rode wijnsaus?

Ik heb laatst ook een rode wijn pepersaus gemaakt gewoon op basis van boullion en dan inkoken met wat vet erin. Ooit heb ik namelijk een rode-pepersaus gemaakt voor bij Ossenhaas en toen was deze ossenhaas niet goed gesneden en moest ik een punt wegsnijden met wat vet, deze had ik toen in de saus gedaan en die was uiteindelijk zo goed gelukt qua viscositeit en smaak maar het lukt mij niet om deze te evenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
bvsteyn schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:00:
Kreeg net een mail van Anova met een nieuwe standaard voor de Anova;

https://eu.anovaculinary....va-precision-cooker-stand

Nu bewaar ik de anova nog in de doos op de kast. Dit is netter en mooier!
Ik bewaar deze ook op de kast in de doos, iets meer werk maar ik moet zeggen dat het apparaat daardoor wel veel schoner blijft. Ik heb ook een kitchenaid staan en die moet ik elke week poetsen door het stof en de microvetdeeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assn schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Welk recept gebruik jij voor de rode wijnsaus?

Ik heb laatst ook een rode wijn pepersaus gemaakt gewoon op basis van boullion en dan inkoken met wat vet erin. Ooit heb ik namelijk een rode-pepersaus gemaakt voor bij Ossenhaas en toen was deze ossenhaas niet goed gesneden en moest ik een punt wegsnijden met wat vet, deze had ik toen in de saus gedaan en die was uiteindelijk zo goed gelukt qua viscositeit en smaak maar het lukt mij niet om deze te evenaren.
De eerste twee van Google bekeken/gecombineerd :)
Komt neer op bouillon op basis van groente of rund, rode wijn, balsamico of port, sjalotjes, knoflook, tijm, laurier en boter.
De sjalotjes ga je fruiten in boter met de knoflook, als dat zacht is gooi je alles erbij behalve nog meer boter. Dit laat je inkoken tot de helft of een kwartier ongeveer. Even door de zeef halen. Daarna klopt je de boter erdoor op laag vuur.
Smaak was prima hier, maar ik vond het nog een erg dunne saus. Moet even kijken wat ik daar aan kan doen om die dikker te maken. Daar zit jij dus ook mee, maar dat vind ik sowieso het meest lastige aan sauzen. Ik heb namelijk een hekel aan dunne sauzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:02

aerofreak

Steve Jobs

Deze uitleg over sauzen was voor mij heel leerzaam.. :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:23:
[...]

De eerste twee van Google bekeken/gecombineerd :)
Komt neer op bouillon op basis van groente of rund, rode wijn, balsamico of port, sjalotjes, knoflook, tijm, laurier en boter.
De sjalotjes ga je fruiten in boter met de knoflook, als dat zacht is gooi je alles erbij behalve nog meer boter. Dit laat je inkoken tot de helft of een kwartier ongeveer. Even door de zeef halen. Daarna klopt je de boter erdoor op laag vuur.
Smaak was prima hier, maar ik vond het nog een erg dunne saus. Moet even kijken wat ik daar aan kan doen om die dikker te maken. Daar zit jij dus ook mee, maar dat vind ik sowieso het meest lastige aan sauzen. Ik heb namelijk een hekel aan dunne sauzen.
Zoiets doe ik ook. Voor bouillon pak ik vleesfond. Om de saus dikker te krijgen maak ik hem aan met aardappelzetmeel. Aardappelzetmeel oplossen in een beetje water. Dan in kleine hoeveelheden bij je saus gooien en snel doorroeren. Bijvoegen tot je de gewenste dikte hebt. Niet teveel tegelijk, want kan ineens erg dik worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Ontzettende tip als het om sauzen gaat, het boek van de sauzenmeester:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/2/2/1/1001004006531221.jpg

Gaat af en toe wel wat ver in gebruik van ingrediënten die je niet zo ff bij de appie haalt, beenmerg komt bijvoorbeeld vaak terug. Maar het is een mooi boek met alle klassiekers + meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merci voor de tips. Ik had een bevriend chef om een recept gevraagd, maar die vertelde ook gewoon te googlen, want hij had ingrediënten die ik niet snel kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Die Bruine schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:42:
Groene Spaanse pepers zei je?

Guindillas verdes of Padron. Voor Guindillas geldt; kleiner is heter. Padron is Russisch roulette :+ . Meestal niet zo heet. Totdat je die enete pakken hebt.

Padron frituur je op hoog vuur. Beetje zout en knoflook eroverheen... 1 van mijn favoriete snacks!
De Guindillas kunnen ook best heet zijn. Inderdaad zoals de Turkse variant. Echt die Turkse variant heb je ook in roulette en altijd wel heet uitvoering ;) .
Nee, Padron zijn het zeker niet. Die zijn niet heet.( Op die ene na :X ) Maar het zijn idd guindillas verdes. Ik heb nu ook gemerkt dat de meeste niet extreem heet zijn, maar de eerste die ik proefde was toevallig echt vlammend.

Het is btw niet mijn favoriete peper... Beetje stug schilletje en niet heel veel smaak.

Edit: we hebben ook veel tomaatsoorten die ik niet kon. Muchamiel, optima, pera (peer), zwarte, Daniella en wel bekend de Raff. Heerlijk hoor eigen tomaten.
De kleine komkommers heten hier pepino en heel soms verkopen ze pepino holandes, gewoon onze komkommer dus.

Zit nu aan de piel de sapo meloen uit eigen tuin. Wat een feest allemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Pinin op 23-07-2018 21:31 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
barrymossel schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:32:
[...]

Zoiets doe ik ook. Voor bouillon pak ik vleesfond. Om de saus dikker te krijgen maak ik hem aan met aardappelzetmeel. Aardappelzetmeel oplossen in een beetje water. Dan in kleine hoeveelheden bij je saus gooien en snel doorroeren. Bijvoegen tot je de gewenste dikte hebt. Niet teveel tegelijk, want kan ineens erg dik worden zo.
Maar dan zit je dus met een smaakloos bindingsmiddel, nu is dat niet zo erg maar ik weet dat veel chefs dat niet doen. Vandaar dat Beenmerg vaak wordt toegevoegd(inclusief het botje natuurlijk) want in het bot zit gelatine die de saus dikker maakt.
Pagina: 1 ... 38 ... 113 Laatste