Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:06
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:40:
Ook tweakers met kinderen hier? Ik las net een interessant berichtje op een forum, daar was iemand haar ouders heel dankbaar dat ze vanaf haar 12e elke week 1 keer een dag moest koken. Dat idee bevalt me wel. Met mijn dochter bak ik veel, mijn zoon doet minder (wil eigenlijk alleen fruitborden maken). Ze zijn ook nog geen 12.

Iemand dit ook zo in zijn jeugd gehad of doet iemand dat hier met zijn kinderen? Mijn vrouw en mijn schoonzus kunnen absoluut niet koken, dat wil ik later niet voor mijn kinderen, vandaar dat dit idee mij wel bevalt.

Wat vinden jullie ervan?
Tja, opgegroeid op een proeftuin en zoals we dat vroegen noemden "buten t dorp", het platteland dus. Groenten en fruit eigenlijk altijd uit eigen tuin. Kip, kalkoen, konijn en fazant ook vaak uit eigen slacht, als jonkie ook geleerd hoe dat moest. Let wel, het doel stond vast, maar tot die tijd werd er goed voor gezorgd.

Mijn moeder kon goed koken en ik heb toch zeker wel wat van haar geleerd. Van een AGVtje, boterkoek, appeltaart, tomatensoep (haar soep was legendarisch) en nog veel meer. Ik heb als jonkie vaak voor de oven gezeten waar ik met een pollepel de jus over het stuk vlees mocht gieten, aroseren is geloof ik de goede benaming, maar ik noemde het altijd bedruipen.
Terug naar nu, een dochter van 14 die eigenlijk een slechte eter is. Koken wat is dat.... :X Ik zou daar grag verandering in brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb vaak genoeg met met name mijn moeder gekookt, en nu ben ik daar blij mee. Ja, ze kookt anders en maakt andere keuzes, maar het is mooi wel een en ander gezien en gedaan te hebben. Ook gewoon kinderen wat meer verantwoordelijkheid geven is +1.

Ik heb trouwens gisteren de tomatensalade uit Benares gemaakt:
benares tomaten

Helaas geen basilicumkiemen, dus maar wat gewone blaadjes. De mandoline was wel een heerlijk hulpstuk bij dit gerecht :). Smaak was goed, de frisheid en pit van de frambozendressing, het zoetig-aardse van de tomaten en de frisheid van de basilicum, in combinatie met de notigheid van de gefrituurde venkel. Wow.
Ik heb de dressing met een lepel opgebracht want bij vriendin. Volgende keer spuitfles en her en der een veeg, kun je mooier kliederen.

[ Voor 62% gewijzigd door Boudewijn op 12-06-2018 00:11 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

Ook tweakers met kinderen hier? Ik las net een interessant berichtje op een forum, daar was iemand haar ouders heel dankbaar dat ze vanaf haar 12e elke week 1 keer een dag moest koken. Dat idee bevalt me wel. Met mijn dochter bak ik veel, mijn zoon doet minder (wil eigenlijk alleen fruitborden maken). Ze zijn ook nog geen 12.

Iemand dit ook zo in zijn jeugd gehad of doet iemand dat hier met zijn kinderen? Mijn vrouw en mijn schoonzus kunnen absoluut niet koken, dat wil ik later niet voor mijn kinderen, vandaar dat dit idee mij wel bevalt.

Wat vinden jullie ervan?
ja lekker doen, ik betrek mijn dochtertje van 2 ook bij t koken. Groenten wassen enz. aandachtsspanne van een goudvisje maar goed ze weet iig wat een wortel, bloemkool, komkommer, etc. is.

een ex van me kon op haar 18de nog geen ei bakken, omdat haar moeder dat altijd voor haar deed. Nou dan ben je toch ook gehandicapt als je t mij vraagt

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:09
Ik betrek mijn kids (3 en 6) ook bij het koken. Ze zitten graag op de barkrukken aan ons kookeiland en kunnen dan alles goed zien. Er wordt veel gevraagd over wat ik aan het doen ben. Niks leuker dan bij het opeten te horen dat ze het ontzettend lekker vinden!

* het ontzettend lekker vinden gebeurt niet altijd uiteraard.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephaniedt
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-03-2023

Wat vinden jullie ervan?
Heel goed idee!
Zelf opgegroeid in een gezin met 4 kinderen, maar ik was de enige die interesse had in koken en vaak mee hielp. De andere 3 zijn nog steeds geen helden in de keuken, dus het is zeker een meerwaarde als je hier vroeg genoeg in betrokken wordt.
Mijn dochter is 3,5 en staat elke avond naast mij, aardappelen of groenten schillen en wassen, in de kom roeren, kruiden in doen (die ik eerst afmeet :p). Denk dat ze het binnen een aantal jaren wel leuk zou vinden om die verantwoordelijkheid te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Geen kinderen en nooit hoeven te koken maar een eitje bakken was geen probleem. Heb het me allemaal aangeleerd toen ik voor de studie naar het buitenland ging en daar een klein hutje had. Nu wil ik mezelf geen expert noemen maar kan goed de weg vinden in de keuken.

En moeders was ook altijd onder de indruk van m'n kookkunsten, dus dat is een plus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Die van mij zijn 14 en 11. De jongste wil af en toe wel eens cupcakes bakken, maar vindt het verder wel in orde. De oudste kookt niet zelf een hele maaltijd, maar wil wel graag regelmatig meehelpen wanneer ik het doe, dus da's wel prima. :) Een dagje in de week de rollen omdraaien, dus dat zij kookt en ik help, is eigenlijk wel een goed plan, gaan we hier maar eens invoeren denk ik.

Het enige probleem dat ik heb, is dat ik nu pas merk wat een control freak ik eigenlijk ben in de keuken... :X Ik heb steeds de neiging om dingen van ze over te nemen, en moet soms echt met m'n handen in m'n zakken gaan staan als het kloppen van eiwit of het snijden van groente niet snel genoeg gaan...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17
Ik ben ook van "den buiten" afkomstig: mijn vader was overdag bezig met landwerk/in de stallen, mijn moeder ging buitenshuis werken. Beiden kwamen wel op de middag naar huis om te eten. Zo vanaf mijn 12 jaar werd ik stelselmatig meer en meer verwacht om tijdens de schoolvakanties een warm potje eten op tafel te zetten.

Achteraf gezien erg blij met die leerschool. Tegen de tijd dat ik het huis uit ging had ik de basis al erg goed in de vingers. Het voelde wel aan als een bevrijding om eindelijk zelf te mogen kiezen wat ik klaarmaakte, en niet meer gebonden te zijn aan de oervlaamse aardappelen/vlees/groente combinaties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:05

vhal

ಠ_ಠ

Hier 2 dochters van 2 en 4 hier die alles wat 'vreemd' eruit ziet of 'spikkels/rare structuur/whatever' heeft, het simpelweg niet eten. De oudste wil wel eens "helpen" maar dan is het voor mij gelijk een goede oefening 'dingen uit handen geven' en 'je geduld bewaren voor gevorderden'. De interesse is er wel...

We hebben een poos zo'n Hello Fresh box geprobeerd maar dan kook je voor hen echt voor jan l*l. Het blijft een uitdaging om voor kinderen te koken, als het aan hen ligt eten ze 7 dagen pannenkoeken of pasta :/ Een 'monkeyplate' met diverse groenten gaat dan nog net maar waag het bijvoorbeeld niet om een stuk bleekselderij er naast te leggen :+

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 12-06-2018 09:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 18:33

Garyu

WW

Mijn dochter (9j) maakt in het weekend 's ochtends nog wel eens het ontbijt klaar, inclusief roer-ei of spiegelei. Ook bakt ze zelfstandig verschillende cakes/taarten. :D

Mijn zoon van 6 vindt het dan nog wel leuk om af en toe een wortel, aardappel of komkommer te schillen. Maar eten? Ho maar ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:46

jeka

Support your local club.

Ik heb ook twee kinderen van die leeftijd met hetzelfde probleem. Het eten proeven is soms al een probleem. |:(

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 15:47

Wat vinden jullie ervan?
Absoluut je kinderen erbij betrekken! Is voor mij zeker ook de planning later met kinderen. Mijn moeder liet mij altijd zien hoe ik traditionele Indische en Surinaamse gerechten moest maken. Anders zou de kennis verloren gaan, en al dat heerlijke eten kan ik niet missen. :+

Ik heb er ook heel veel profijt gehad toen ik op kamers ging. Was samen met nog 1 huisgenoot van de 5 man eigenlijk de enige die fatsoenlijk konden koken. Had dat ook van thuis mee gekregen.
1337aldi schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:19:
Heeft iemand hier nog tips voor een smaakvolle milde kerrie? Ik maak graag kip-kerrie gerechten, en hierbij is de kerrie nogal belangrijk. De supermarkt kerrie's die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn allemaal wat flauw. M'n moeder maakte vroeger altijd kip-kerrie met een kerrie van Crosse & Blackwell, dat was heerlijk, alleen is deze kerrie niet meer te krijgen.
Garam masala bij de toko halen of online. Kerrie's in de winkel bij de AH oid zijn toch niet zo lekker.
Hoe kruid je de kerrie daarnaast?

Daar zit vooral het verschil in vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
jeka schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:36:
[...]

Ik heb ook twee kinderen van die leeftijd met hetzelfde probleem. Het eten proeven is soms al een probleem. |:(
Hier nog één! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn dochter eet ook niets behalve snoep, ijs e.d. , maar mijn zoon is op zijn 9e opeens omgeslagen en proeft nu goed en eet ook wel veel meer dan voorheen, dus er is hoop voor jullie.

Ik ben er wel uit dat ik niet moet gaan dwingen. Heb 1 keer gezegd: jullie moeten allebei 3 lepels van iets eten, dat eindigde in een zoon die alles uitkotste en toen begon dochter te kotsen omdat ze dat bij mijn zoon zag en vervolgens moest ik kotsen en mijn vrouw alles opruimen. Dat experiment raad ik jullie af :P

Aanvulling:
Vandaag het idee geopperd dat de kinderen vanaf dat ze 12 zijn hier 1 dag in de week het avondeten + toetje voor hun rekening nemen. Dat vond iedereen een fantastisch idee. Dochter riep gelijk: dan ga ik pizza maken. Dus ik heb even ingegrepen en gezegd: pizza mag, maar dan gaan we hem helemaal zelf maken. Zoon vond het ook een goed idee en die wilde al deze week beginnen (hij is bijna 11) met een toetje. Meneer wilde een scream shake maken. Dat vond ik op zich wel een goed idee, het klonk als helemaal zelf maken namelijk. Maar ik vertrouwde het niet en vroeg om een voorbeeld en hij kwam met dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.foohung.com/wp-content/uploads/2016/06/Whats-Beef-Frankfurt-15.jpg

Ik ga dus nog even nadenken over de regels... :D

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hi liefhebbers. Hebben jullie ervaring met Thaise rode curry? Vaak gegeten in het buitenland en binnenland. Echt zo lekker tot dat ik het zelf maak.... Vandaag een zakje curry pasta, Thaise groente kip en noodles gehaald uit de AH. Recept was weer net zo flauw. Iemand een idee hoe het beter kan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Wackmack schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:22:
Hi liefhebbers. Hebben jullie ervaring met Thaise rode curry? Vaak gegeten in het buitenland en binnenland. Echt zo lekker tot dat ik het zelf maak.... Vandaag een zakje curry pasta, Thaise groente kip en noodles gehaald uit de AH. Recept was weer net zo flauw. Iemand een idee hoe het beter kan??
Curry en wijn zijn zo goed als fe herinnering aan je reis. Sommigen overleven de herinnering, veel niet.

Wat voor curry was het? Wat zat erin (groente, vis etc)? De standaard currie van de AH etc gebruik ik zo nu en dan voor pittige mossels in kokos als ik geen zin heb om zelf een curry te maken (en dat is best vaak).

Als je smaken van kruiden kent weet je wat je moet meerderen en minderen in je kruidenmengsel (en dat is eigenlijk wat een curry is).

dus: wat was het laatste dat je wel lekker vond en hoe was de naam van dat gerecht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-12-2022
1337aldi schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:19:
Heeft iemand hier nog tips voor een smaakvolle milde kerrie? Ik maak graag kip-kerrie gerechten, en hierbij is de kerrie nogal belangrijk. De supermarkt kerrie's die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn allemaal wat flauw. M'n moeder maakte vroeger altijd kip-kerrie met een kerrie van Crosse & Blackwell, dat was heerlijk, alleen is deze kerrie niet meer te krijgen.
Kerrie als in masala? Dus op zn Surinaams?
Dan kan ik je Arva masala aanraden die wordt ook erg veel gebruikt in de rotishops in Suriname (naast eigen mengsels).
Ik zag dat je ook garam masala kreeg aangeraden, maar dat is een Indiase masala en heeft een andere smaak dan de surinaamse versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 15:32

Lagune

Its time for warp

masala surinaams??

dacht dat masala betekend gemengde kruiden (bijv tea masala) en is indiaas volgens mij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:40

Oekol

waka waka hey hey

Lagune schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:48:
masala surinaams??

dacht dat masala betekend gemengde kruiden (bijv tea masala) en is indiaas volgens mij ?
Ik denk dat het vooral bekend is als brits-indiaas gerecht. Maar dat het meerdere varianten heeft zoals dus ook uit Suriname.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:30:
[...]

Curry en wijn zijn zo goed als fe herinnering aan je reis. Sommigen overleven de herinnering, veel niet.

Wat voor curry was het? Wat zat erin (groente, vis etc)? De standaard currie van de AH etc gebruik ik zo nu en dan voor pittige mossels in kokos als ik geen zin heb om zelf een curry te maken (en dat is best vaak).

Als je smaken van kruiden kent weet je wat je moet meerderen en minderen in je kruidenmengsel (en dat is eigenlijk wat een curry is).

dus: wat was het laatste dat je wel lekker vond en hoe was de naam van dat gerecht?
Tsja als je lekker wil, zoals op vakantie, zou ik sowieso geen AH-verpakking nemen. Dat is compleet vernederlandst. Of zelf maken, of bij de toko scoren.

En idd, net als wijn is het thuis toch minder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet_
Lagune schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:48:
masala surinaams??

Ja ik bedoel Surinaamse masala. Dat is anders dan de Indiase versies. Wij gebruiken in principe maar 1 soort. En dat is wat je dus krijgt als je bij de rotishop (niet te verwarren met een indiaas restaurant)

Meeste mensen bedoelen met kip kerrie de surinaamse variant en niet een indiase curry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janet_ schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:39:
Ik zag dat je ook garam masala kreeg aangeraden, maar dat is een Indiase masala en heeft een andere smaak dan de surinaamse versie.
In India is meen ik Tikka Masala gangbaarder dan garam masala, in tikka masala gaat het volgende (en dat is wat meer dan in garam masala):

Koriander, vers 15 gr
Knoflook 5 tenen
Spaanse peper 2 st
Gember duimgrootte
Kokos, gedroogd 2-3 el
Tomatenpuree klein blikje
Arachideolie 3 el
Paprikapoeder, gerookt 1 el
Garam masala 1 el
Suiker 2 tl
Zwarte peper 2 tl
Korianderpoeder 2 tl
Kurkuma 2 tl
Komijnpoeder 1 tl
Cayennepeper 1 tl

Op de website van AH kwam ik dit tegen:
https://www.ah.nl/product...9028/nandan-masala-nandan

Ik kan mijn boodschappen die de AH morgen bezorgd niet meer aanpassen, maar ik heb het in mijn mandje gestopt voor volgende week. Met de instructies van de AH in mijn gedachten krijg ik wel zin om het te gaan maken :D

Ik heb toevallig ook wat varianten in huis in kruidenpotjes, ik ga eens zien wat nu het verschil is in smaak, ik vermoed dat er niet zoveel verschil zit tussen de kant en klare Surinaamse varianten? Zelf maken is meestal ook niet echt problematisch aangezien je de meeste zaken wel in huis hebt als je graag dit soort voedsel bereid, maar die kant en klare mixen zijn wel handig na een werkdag.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2018 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janet_
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:54:
[...]

In India is meen ik Tikka Masala gangbaarder dan garam masala, in tikka masala gaat het volgende (en dat is wat meer dan in garam masala):

Koriander, vers 15 gr
Knoflook 5 tenen
Spaanse peper 2 st
Gember duimgrootte
Kokos, gedroogd 2-3 el
Tomatenpuree klein blikje
Arachideolie 3 el
Paprikapoeder, gerookt 1 el
Garam masala 1 el
Suiker 2 tl
Zwarte peper 2 tl
Korianderpoeder 2 tl
Kurkuma 2 tl
Komijnpoeder 1 tl
Cayennepeper 1 tl

Op de website van AH kwam ik dit tegen:
https://www.ah.nl/product...9028/nandan-masala-nandan

Ik kan mijn boodschappen die de AH morgen bezorgd niet meer aanpassen, maar ik heb het in mijn mandje gestopt voor volgende week. Met de instructies van de AH in mijn gedachten krijg ik wel zin om het te gaan maken :D

Ik heb toevallig ook wat varianten in huis in kruidenpotjes, ik ga eens zien wat nu het verschil is in smaak, ik vermoed dat er niet zoveel verschil zit tussen de kant en klare Surinaamse varianten? Zelf maken is meestal ook niet echt problematisch aangezien je de meeste zaken wel in huis hebt als je graag dit soort voedsel bereid, maar die kant en klare mixen zijn wel handig na een werkdag.
Wat ik weet van mijn indiase kant en de meeste recepten is in india garam masala het meest gebruikt. Het ene recept gebruikt de vermalen versie en de andere gebruikt "whole garam masala" dat zijn dan de losse spices.

Nandan of chans wat de AH verkoopt is ook prima. Veel hindoestanen gebruiken dit ook. Ik had zelf de Arva die ik nu gebruikt voor het eerst gegeten in Suriname. Sindsdien wil ik niks anders meer.

Gewone kerrie uit de winkel heb ik overigens nooit gebruikt. Mn moeder zou me onterven. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Janet_ schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:42:

Meeste mensen bedoelen met kip kerrie de surinaamse variant en niet een indiase curry.
Dat waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen.... Als men aan kip kerrie denkt zullen de meesten toch echt aan Chicken Curry (Murgh Kari) denken verwacht ik, dus de Indiase variant die gewoon veel bekender is.

En komen de Surinaamse kerries niet gewoon van vanuit India geëmigreerde Hindoestanen?

Leuk verhaaltje over Kerrie en de diverse misverstanden: https://www.vn.nl/maar-wat-is-kerrie-nu-eigenlijk/

* bvk is trouwens gek op op "Roti kip" en woont zijn hele leven al tussen de Surinamers, dus daar niet van ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

kipkerry =/= kip curry! Tenminste, in het algemene taalgebruik wat ik zo om me heen hoor. Het een is Surinaams, het ander Indiaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Garyu schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:13:
kipkerry =/= kip curry! Tenminste, in het algemene taalgebruik wat ik zo om me heen hoor. Het een is Surinaams, het ander Indiaas.
kerrie betekend letterlijk curry ;)

Bij kip kerrie moet ik toch echt meer denken aan de gele (fel) gele kip kerrie, en niet de donkere chicken curry.
Mijn favoriet blijft nog altijd Thaise green chicken curry of HK-style Chicken Curry. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janet_
bvk schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:00:
[...]

Dat waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen.... Als men aan kip kerrie denkt zullen de meesten toch echt aan Chicken Curry (Murgh Kari) denken verwacht ik, dus de Indiase variant die gewoon veel bekender is.

En komen de Surinaamse kerries niet gewoon van vanuit India geëmigreerde Hindoestanen?

Leuk verhaaltje over Kerrie en de diverse misverstanden: https://www.vn.nl/maar-wat-is-kerrie-nu-eigenlijk/

* bvk is trouwens gek op op "Roti kip" en woont zijn hele leven al tussen de Surinamers, dus daar niet van ;)
Ok prima. Als jij het zegt ;) mijn ervaring is dat de meeste mensen het toch echt over de surinaamse versie hebben.

Trouwens Surinaamse kerries met meervoud, dat bestaat niet. Wij gebruiken maar 1 mengsel met kruiden dat we masala noemen. Dat is idd ooit eens meegenomen uit het dorp in India waar de meeste van ons hun oorsprong hebben.

De surinaamse keuken is qua basis heel simpel. Knoflook, peper, uien, zout, maggiblokje en masala/ketjap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:13:
En dan heb je ook nog de Nederlandse variant van Johma - Kip Kerrie Salade voor op je broodje ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Masala heb je dan in de Indiase keuken weer in heel veel verschillende soorten en maten, en is altijd een kruidenmix ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:28:
[...]

En dan heb je ook nog de Nederlandse variant van Johma - Kip Kerrie Salade voor op je broodje ;)
Wel ja, breng jij even het culinaire niveau hier naar een diepte punt... :P

Maar we discussiëren nu wel leuk over de herkomst, benamingen, gebruik en dergelijke, ondertussen weten we nog niet wat @1337aldi nu eigenlijk onder "kip kerrie" verstaat.

Misschien inderdaad wel zo'n laf geel roomsausje met een kerrie smaakje in plaats van een authentieke Curry bomvol specerijen die de keuken heerlijk laat geuren?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:52
Een laf geel sausje inderdaad. Gemaakt met bloem voor het binden en bouillon. Voor curry achtige gerechten heb ik al de juiste specerijen, van de lokale toko. Ik zoek dus nog de juiste kerrie voor het laffe gele sausje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bvk schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:49:
[...]

Misschien inderdaad wel zo'n laf geel roomsausje met een kerrie smaakje in plaats van een authentieke Curry bomvol specerijen die de keuken heerlijk laat geuren?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd1 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:20:
[...]

Ach, wat is authentiek? Ook in India en andere landen* waar veel curries gegeten worden zal dat vaak op basis van een currypasta of poeders zijn. Die poeders (specerijen) zijn gewoon gedroogde en gemalen kruiden die langer houdbaar en makkelijker te verwerken zijn dan de originele specerijen.

Dat wil overigens niet zeggen dat die poeders of pastas per se slechter zijn. Een pasta die gemaakt is met alle benodigde ingrediënten is denk ik lekkerder dan een zelfgemaakte curry waarbij je de helft van de ingrediënten niet hebt of vervangt door lokale alternatieven.

Zie bijvoorbeeld dit recept is voor een Thaise groene curry (alleen de pasta / saus, zonder vlees oid). Veel van die ingredienten kun je hier alleen bij de toko halen, als ze die daar al hebben. Bijvoorbeeld korianderzaadjes, limoenbladeren, basil (in de authentieke recepten is dat waarschijnlijk Thaise / SEA basilicum, dat smaakt anders dan de basilicum die je hier vindt).

Dit gerecht is daar bijvoorbeeld op gebaseerd (puur op de smaak van die blaadjes), als je dat met andere blaadjes gaat doen heb je niet die specifieke smaak. ;)

* In Thailand wordt in ieder geval veel gekookt op basis van geprepareerde poeders en pasta's (niet exclusief natuurlijk, er zal ook zat op verse ingrediënten gemaakt worden en het wordt altijd aangevuld met verse groente etc.). Mocht je er ooit zijn loop dan voor de lol eens door een Makro (geen pas oid nodig) en dan zie je waar veel lokale restaurants (een deel van) hun inkopen doen. Wellicht kan dit ook in India, maar dat weet ik niet zeker.
Ja, "authentiek" is wat te algemeen inderdaad, maar ik bedoel daarmee de gerechten zoals die origineel bij de Aziatische gezinnen thuis gemaakt worden*, al dan niet met verse kruiden/specerijen of met een goede melange en/of paste. Zo gebruik ik zelf dus de melanges van Euroma (by Jonnie Boer), de losse specerijen in zaadvorm (mosterd/koriander/karwij/kardemom etc.) maar ook de curry paste's van Koningsvogel zijn heerlijk.

Maar ik bedoel in ieder geval niet de zakjes van Knorr/Maggi/Conimex en dergelijke die bol staan van de emulgators, E nummers, aroma's en weet ik veel allemaal..... ;)

*
Ik ben zelf ook in Thailand geweest en heb daar ook bij mensen thuis gegeten naast de gerechten die voor de toeristen geserveerd worden.

Dat was een hele ervaring om bij de lokale Thai thuis te eten in een simpele woning op Phuket van de Jetski verhuurder die ons uitgenodigd had om thuis bij zijn familie te komen eten. Zijn grote zus die zich helemaal had uitgesloofd voor een feestdiner en Pa die ons volgoot met Lipovitan (of zoiets) met veel Whisky en ijs. Ik verstond er uiteraard geen zak van maar het was wel heel gezellig :)

@1337aldi Pak dan gewoon een masala van Chan's o.i.d., dan heb je nog iets van smaak in je kip-kerrie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
bvk schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:39:

Maar ik bedoel in ieder geval niet de zakjes van Knorr/Maggi/Conimex en dergelijke die bol staan van de emulgators, E nummers, aroma's en weet ik veel allemaal..... ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier weleens jackfruit klaargemaakt? Ik heb dit gekocht (mijn dochter is nog steeds vegetariërs en ik zat wat te grasduinen in dat bijzondere vega vlees assortiment en dit doosje vond ik zo leuk dat ik dacht: ik koop het gewoon):

Afbeeldingslocatie: https://static.ahold.com/cmgtcontent/media//001868500/000/001868572_002_429117_708.jpg

Nu begrijp ik dat ik dat eerst moet kruiden, zou ik er gewoon kipkruiden ofzo overheen kunnen strooien bij het bakken? De recepten die ik vind zijn allemaal nogal uitgebreid en ik dacht dat het een soort vleesvervanger (vegetarisch) is, maar de lekkere recepten bevatten zaken als liquid smoke en wat al niet meer.

Ik dacht eerst dat ik het gewoon kon eten, maar de inhoud van de verpakking ziet er niet zo uitnodigend uit :P , dus dat wordt wel bakken denk ik. Maar met welke kruiden?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:12:

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zit in een soort sap, ze zijn ook zacht. Appel en Kaneel zou mooi zijn, ik ga ze eerst maar eens proeven inderdaad, wordt even begin volgende week omdat er eerst een avondje hod dogs en daarna 2 dagen asperges (zolang de Nederlandse er nog zijn) op het menu staat.

Ik zit wat te twijfelen omdat op de website van de AH staat dat je het moet bakken, maar we gaan proeven. Ik laat het weten volgende week. Het ziet er wel vies uit zo in de zak in dat mooie doosje :p , ik,had liever de hele vrucht, maar ik weet niet waar ik die kan kopen in Friesland.

Maar appel en kaneel, dat is voor mijn kinderen wel een gouden combi, ze eten geregeld appel met kaneel erover gestrooid namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zitten we niet gewoon naar stoofappel te kijken? Heerlijk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:48:
ik,had liever de hele vrucht, maar ik weet niet waar ik die kan kopen in Friesland.
Je kunt de vruchten (de gele delen in de binnenkant) wel op siroop kopen, zie bijvoorbeeld deze. Het hele ding zul je hier niet tegen een schappelijke prijs krijgen, er zit een hoop opvulling rond de vruchten en dat maakt het nogal zwaar. Ik zou die blikvariant eens proberen, dan zit je denk ik qua smaak en structuur wel heel dicht bij vers van de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet_
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:12:
Heeft iemand hier weleens jackfruit klaargemaakt? Ik heb dit gekocht (mijn dochter is nog steeds vegetariërs en ik zat wat te grasduinen in dat bijzondere vega vlees assortiment en dit doosje vond ik zo leuk dat ik dacht: ik koop het gewoon):

[afbeelding]

Nu begrijp ik dat ik dat eerst moet kruiden, zou ik er gewoon kipkruiden ofzo overheen kunnen strooien bij het bakken? De recepten die ik vind zijn allemaal nogal uitgebreid en ik dacht dat het een soort vleesvervanger (vegetarisch) is, maar de lekkere recepten bevatten zaken als liquid smoke en wat al niet meer.

Ik dacht eerst dat ik het gewoon kon eten, maar de inhoud van de verpakking ziet er niet zo uitnodigend uit :P , dus dat wordt wel bakken denk ik. Maar met welke kruiden?
Op zn surinaams maak je het zo;

https://sranangkukru.net/katahar-in-massala/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Laatst voor het eerst gevulde kipfilet uit de oven gemaakt. Gevuld met oregano en salie, achterham en marscapone, buitenkant ingesmeerd met paprikapoeder. Tomaat en champignons erbij, met knoflook, tijm en rozemarijn, en het restant van de marscapone. Wat geraspte citroenschil erop en garneren met verse salie. Alles een half uurtje in de oven en serveren met pasta.
Had toevallig iemand bij me die me kon laten zien hoe je kip vult, leuk om te leren. En was erg lekker :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 16-06-2018 10:30 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 23:19:
Het hele ding zul je hier niet tegen een schappelijke prijs krijgen, er zit een hoop opvulling rond de vruchten en dat maakt het nogal zwaar. Ik zou die blikvariant eens proberen, dan zit je denk ik qua smaak en structuur wel heel dicht bij vers van de boom.
Ik las dat ze 35 kilo wel kunnen zijn :o

Ik ga eerst dit zakje van de AH maar eens proberen, kwam hem tegen bij het vegetarisch shoppen voor mijn dochter. Ook vegetarische vis en vegetarische knakworsten gekocht, maar die laatste zijn me droog zeg. Man man man, mijn dochter nam 1 hap en wilde niet meer, maar omdat ik gezegd had dat ze 1 hot dog moest eten minimaal als avondeten heeft ze gewoon voor een echte knakworst gekozen (wel een scharrelknakworst met 2 sterren keurmerk, ik probeer altijd wel zo diervriendelijk vlees te kopen).

Als een vegetarier liever vlees heeft, dan doe je wat niet goed met dat vega vlees :D
Hoop dat de rest wel goed te eten is, maar tot nu toe is mijn ervaring met vega spul dat zodra het op vlees lijkt het niet te eten is. De schijven met brie of andere kaas erin of die vierkante dingen met spul erin zijn wel heerlijk.
Ardana schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:28:
Had toevallig iemand bij me die me kon laten zien hoe je kip vult, leuk om te leren. En was erg lekker :)
Als dit beviel, probeer dan ook eens kippenbout met huid waarbij je gaat vullen onder de huid, kan ook in de oven, ook heerlijk en niet heel lastig. Ik maak af en toe gevulde kippenbouten als er veel bezoek komt, je kan er best veel tegelijk klaarmaken in de oven namelijk. Ik vind ze vooral lekker met spek en champignons en soms wat meer erin, zo heel luxe gevuld als jij het dit keer gemaakt hebt doe ik het niet zo vaak omdat het vullen van kip meestal een ingeving is en ik de helft van de spullen dan niet in huis heb).

Dit is een aanrader om goed vlees te leren snijden als je niet iemand bij de hand hebt met kennis:
http://www.uitgeverijcarrera.nl/boek/Vleesbijbel-T9206.html

Alleen staat daar geen kip in. Er zijn wel redelijk wat kookboeken waarin staat hoe je een volledige kip in de juiste stukken kan snijden, het bovenstaande boek laat zien hoe je gewoon een half varken kan snijden, dat gaat wellicht wat ver :P

Ik mag af en toe bij de slager wel meekijken als ik wat met hem klets, dat is ook handig. De meeste slagers laten het graag zien, het zijn vooral de kleine dingetjes die het verschil maken en kip is leuk om te vullen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet_
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:48:
Het zit in een soort sap, ze zijn ook zacht. Appel en Kaneel zou mooi zijn, ik ga ze eerst maar eens proeven inderdaad, wordt even begin volgende week omdat er eerst een avondje hod dogs en daarna 2 dagen asperges (zolang de Nederlandse er nog zijn) op het menu staat.

Ik zit wat te twijfelen omdat op de website van de AH staat dat je het moet bakken, maar we gaan proeven. Ik laat het weten volgende week. Het ziet er wel vies uit zo in de zak in dat mooie doosje :p , ik,had liever de hele vrucht, maar ik weet niet waar ik die kan kopen in Friesland.

Maar appel en kaneel, dat is voor mijn kinderen wel een gouden combi, ze eten geregeld appel met kaneel erover gestrooid namelijk.
Bij gebrek koop ik soms die in blik als de toko die heeft. Je hebt ook versies die niet op suikerwater staan. Als je het wilt kan ik het evt posten uit den haag. Vers groeien ze bij mn oma op het erf... Gelukkig komt er om de zoveel tijd een doos met oa jackfruit 😍

[ Voor 5% gewijzigd door Janet_ op 17-06-2018 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:42
Ik vroeg me af of jullie wel eens het volgende zijn tegen gekomen bij het bakken van een ei met een plaatstalen koekenpan. Ik heb een DeBuyer koekenpan gemaakt van plaatstaal en als ik daar een ei in bak dan blijft er een zwarte substantie plakken bij het bakken aan de ei. Weet iemand wat dit is en of dit slecht voor je is?

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/4si5oqmf3/S_8127465004262.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

banaliteit schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:49:
Ik vroeg me af of jullie wel eens het volgende zijn tegen gekomen bij het bakken van een ei met een plaatstalen koekenpan. Ik heb een DeBuyer koekenpan gemaakt van plaatstaal en als ik daar een ei in bak dan blijft er een zwarte substantie plakken bij het bakken aan de ei. Weet iemand wat dit is en of dit slecht voor je is?

[afbeelding]
Dat ligt niet aan de pan maar aan de manier waarop je hem schoonmaakt of behandeld.

Kan het kwaad? Mja, het is metaal. wil je dat eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou de pan eens heel goed schoonmaken en dat spul niet eten. Een beetje ijzer kan geen kwaad maar het lijkt me niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janet_ schreef op zondag 17 juni 2018 @ 01:18:
Bij gebrek koop ik soms die in blik als de toko die heeft. Je hebt ook versies die niet op suikerwater staan. Als je het wilt kan ik het evt posten uit den haag. Vers groeien ze bij mn oma op het erf... Gelukkig komt er om de zoveel tijd een doos met oa jackfruit 😍
Je oma woont niet in Nederland denk ik? Of kan je die vruchten hier ook verbouwen?
Ik zal binnenkort even in de toko kijken, maar ik houd je aanbod in gedachten! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Lijkt me een Surinaamse* oma.

* = iemand uit warmer klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:41:
Ik heb trouwens gisteren de tomatensalade uit Benares gemaakt:
[afbeelding]

Helaas geen basilicumkiemen, dus maar wat gewone blaadjes. De mandoline was wel een heerlijk hulpstuk bij dit gerecht :). Smaak was goed, de frisheid en pit van de frambozendressing, het zoetig-aardse van de tomaten en de frisheid van de basilicum, in combinatie met de notigheid van de gefrituurde venkel. Wow.
Ik heb de dressing met een lepel opgebracht want bij vriendin. Volgende keer spuitfles en her en der een veeg, kun je mooier kliederen.
Ik heb ook een poging gewaagd :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ueckXJXh.jpg

De diverse smaakjes bij elkaar zijn inderdaad prachtig, inclusief de venkel die gefrituurd een compleet andere smaak krijgt dan rauw. Ik gebruik een volgende keer wel net wat minder peper in de dressing, dat was nu iets te overheersend.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:53:
[...]

[afbeelding]

De diverse smaakjes bij elkaar zijn inderdaad prachtig, inclusief de venkel die gefrituurd een compleet andere smaak krijgt dan rauw. Ik gebruik een volgende keer wel net wat minder peper in de dressing, dat was nu iets te overheersend.
mooi gedaan hoor. Ik ga binnenkort eens wat gekleurde tomaten scoren bij de Hanos :). Je opmaak is echt tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:53:
[...]

[afbeelding]

Mooi! De week na volgende week hebben we een staycation dus ik ga morgen maar wat basilicum zaad kiemen (heb ik nog wel ergens liggen) en eens op zoek naar die chaat malasa.
Die Long Pepper - waar vonden jullie die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dank voor het compliment heren :)

En een beetje aanpassen blijft het wel met dit soort gerechten denk ik. De Chaat masala heb ik gewoon vervangen voor wat gewone masala (van Chan's) , ik heb gewoon korianderzaad poeder gebruikt (geen zin om zaadjes te branden en te malen) en voor de peper heb ik gewoon 1 lombok gebruikt.

Basilicum kiemen had ik ook niet, dus dat zijn de jongste en kleinste blaadjes van mijn basilicum plant....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:58:
[...]

Kan het kwaad? Mja, het is metaal. wil je dat eten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel als het roest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als roest loslaat is het roestbruin en niet zwart. Ik heb het geprobeerd met die plaatstalen pannen maar ze zijn mij te bewerkelijk dus ik hou het bij gietijzer, RVS en zo nu en dan een anti-aanbakpan.

Roest (een beetje ijzer) is overigens prima gezond. Verkoolde Crisco lees ik verschillende verhalen over dus ik gebruik arachideolie, maar alles wat verkoold is, is niet gezond (ook niet noodzakelijk ongezond).

al kan deze discussie wellicht beter in het pannentopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd die semantische discussies op tweakers........... :O

Doodvermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hoezo is het semantisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet semantisch en dit soort discussies zijn juist de meerwaarde voor mij van dit topic. Als ik wil lezen wat iedereen vanavond eet kijk ik wel op het viva forum (wat trouwens best leuke ideeen geeft zoals wat ik laatst aangaf: laat je kind vanaf het 10e levensjaar 1 dag in de week voor het gezin koken om zo kookervaring op te doen).

Ik hoop wel dat we nu niet een complete discussie gaan krijgen wat hier wel of niet hoort... negeer gewoon berichten die je niet boeien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
banaliteit schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:49:

[afbeelding]
@banaliteit

De reden dat ik gestopt ben die pannen te gebruiken.

Plaatstaal is leuk, maar als er maar een klein zuurtje in dit type pan terecht komt, dan laat de natuurlijk aangemaakte anti-aanbaklaag los en krijg je die stukjes in je eten.

Het is geen metaal, maar de laag die ontstaat na het inbranden.

Vandaag voor het eerst tofu gemaakt van gedroogde sojabonen. Lekker! :9
Sojaijs was minder geslaagd. Misschien omdat ik sojamelk niet zo tof vind :')

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 17-06-2018 22:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:07:
[...]

Mooi! De week na volgende week hebben we een staycation dus ik ga morgen maar wat basilicum zaad kiemen (heb ik nog wel ergens liggen) en eens op zoek naar die chaat malasa.
Die Long Pepper - waar vonden jullie die?
indiase toko op het hobbemaplein in den haag. Idem voor amchoor en chaat massala.

Ik brand na gebruik mijn debuyer pannen gewoon in. Vind de demeyeres van de vriendin zelf dan weer prachtig maar een drama. Zodra ze olie zien is het schrobben na het bakken... met de zachte kant van een sponsje. Wat een pokkeklusje is dat. Of ik ben gewoon een lompe boer die niet kan bakken :P

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 18-06-2018 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Vraagje voor de mensen hier met een Anova wifi precision cooker. Is het nu wel of niet mogelijk om vanaf afstand de cooker te starten? Als ik de stekker in 't stopcontact stop dan gaat de Anova aan. Gaat hij daarna automatisch in standby stand? Heb namelijk het idee dat het display gewoon aan blijft. Ik kan online geen handleiding terugvinden waar deze functionaliteit in wordt beschreven. Ik wil nog wat bevroren vlees morgenochtend vroeg in het badje leggen en ergens begin van de middag starten met het gaar proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee je kunt hem remote prima starten met de app. Zowel over Bluetooth als Wifi.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 18-06-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Boudewijn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:37:
Nee je kunt hem remote prima starten met de app. Zowel over Bluetooth als Wifi.
Maar je hebt dan wel de stekker in de wcd zitten (duh...) en het display is dan continue aan? Maw er zit geen standby functionaliteit op? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Inderdaad, het display is aan. ik vraag me af of dat VFD-display meer energie verbruikt dan de combinatie van wifi-chip, BT-chip en PID-chip ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Boudewijn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:55:
Inderdaad, het display is aan. ik vraag me af of dat VFD-display meer energie verbruikt dan de combinatie van wifi-chip, BT-chip en PID-chip ;).
Ok, thnx. Raar dat er zo weinig over te vinden is. Morgen in ieder geval het soon-to-be-pulled pork in een badje stoppen... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Over pulled pork gesproken, vandaag heb ik de jackfruit klaargemaakt en dat lijkt exact op pulled pork. Kaneel verbeterde de smaak. Maar tot eten is het er niet echt van gekomen. Ik had een lepel genomen tijdens het bereiden en ging toen mijn vrouw halen van haar werk, maar op de terugreis had ik nog steeds die zoetzure smaak in mijn mond en ik werd er gewoon onpasselijk van. De smaak ging maar niet weg, uiteindelijk na een uur maar een blik cola gekocht bij een benzinepomp omdat ik het niet meer trok.

Die jackfruit is niet voor mij, ik heb geen idee of een verse vergelijkbaar smaakt, maar echt, dit was het hem niet. De vegetarische knakworsten vond ik ook al niet zo, ik ga maar meer met noten e.d. bereiden voor mijn dochter, dit werkt ook niet echt.

Edit: en vanaf morgen ga ik op de gezonde toer. We hebben nu op het werk een complete fitnesszaal en 1 van mijn collega's die nieuw bij ons is komen werken was 8 jaar personal coach, die heeft me inmiddels een rondleiding en uitleg van 2 uur gegeven en heeft in de afgelopen dagen een schema voor mij gemaakt. Ben benieuwd hoe lang ik het ga volhouden, maar mijn werkgever vind het prima dat ik onder werktijd sport. Veel misbruik zal ik daar niet van maken, als ik 1 uur per 2,5 dagen ongeveer in de fitnessruimte doorbreng is volgens mijn "personal" coach meer dan goed, ik had al spierpijn van de uitleg 8)7

Dus wellicht straks verhalen over bananenbrood of kwark ofzo van mijn kant :D

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Mensen, ga eens terug naar de basis.
Van kipfilet, varkenshaas en biefstuk kan je niets genietbaars maken. ;)
Dat spul heeft geen smaak!

[ Voor 11% gewijzigd door Gusto op 20-06-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Tijdje terug spareribs gemaakt, wel wat fouten (niet in vocht gelaten over de nacht) te snel op bbq :) maar waren heerlijk. Ga binnenkort weer eens bij Beaf and Steak langs om spareribs te halen. En waarschijnlijk wat andere soorten vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gusto schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:54:
Mensen, ga eens terug naar de basis.
Van kipfilet, varkenshaas en biefstuk kan je niets genietbaars maken. ;)
Dat spul heeft geen smaak!
Steak tartare heb je dus nooit gegeten of gemaakt? Rauw vlees met rauw eidooier. echt wel genietbaar jij barbaar :+ (bloed heeft een zoete bittere smaak)

Varkenshaas - daar is echt wel een mooie gemarineerde rosé sate van te maken met weinig moeite.

Kipfilet - dat zie ik inderdaad als duur verkocht slachtafval voor de knorr mensjes.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 20-06-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag vegetarische vis klaargemaakt en dat was echt een bijzonder positieve ervaring. Ik had zeesticks gekocht bij de AH, na bereiding waren ze steviger en knapperiger dan vissticks en net zo lekker. Wat een leuk product, met vissticks kan ik meestal niet zoveel omdat ze slap worden, maar deze blijven perfect.

Ik heb wat meer info opgezocht over vegetarische vis:
https://www.rtlnieuws.nl/...k-is-lastig-na-te-bootsen

Aanrader, ik ben ook heel benieuwd naar de vegetarische biefstuk:
https://www.distrifood.nl...derlandse-super-101117404

De vegetarische biefstuk komt hopelijk vrijdag hier aan via de AH. Ik ben daar echt heel heel benieuwd naar, die moet erg goed zijn. En na de berichten op rtlnieuws gisteren over de slachthuizen...

Ik ben heel benieuwd of jullie al een vegetarische biefstuk geprobeerd hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 07:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Verwijderd kan niet want dat bestaat simpelweg niet. ;)
Sowieso is de kracht van biefstuk het bloed langs je kin, loopt er dan bij die lap bietensap uit? :D
franssie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:34:
Steak tartare heb je dus nooit gegeten of gemaakt? Rauw vlees met rauw eidooier. echt wel genietbaar jij barbaar :+ (bloed heeft een zoete bittere smaak)

Varkenshaas - daar is echt wel een mooie gemarineerde rosé sate van te maken met weinig moeite.

Kipfilet - dat zie ik inderdaad als duur verkocht slachtafval voor de knorr mensjes.
Haha mooi snobistisch geleuter weer in dit topic. Een beetje kok kan overal wat lekkers van maken, ook van kipfilet. Gevuld of gegrilde haasjes, dij is niet in alle gerechten lekkerder. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 20-06-2018 22:54 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:53:
@Verwijderd kan niet want dat bestaat simpelweg niet. ;)
Sowieso is de kracht van biefstuk het bloed langs je kin, loopt er dan bij die lap bietensap uit? :D
Nou, verwonder je:
YouTube: Britten dol op Nederlandse nepbiefstuk - RTL Z NIEUWS

Dat ziet er gewoon bijzonder goed uit. Ik heb er 6 besteld, ze staan hier maandag op het menu. Ik laat het weten, maar afgaande op filmpjes die ik gezien heb en reviews op de radio heb ik er wel vertrouwen in.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2018 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een reclamefilmpje waar ik een veredelde vegaschijf zie.
"Het komt dichtbij."
"Maar het is geen echt vlees."
"Hij komt niet op het menu, maar prima voor in de supermarkt."

Nou dat verwondert mij niet, dat is precies wat ik verwacht.
Dat ziet er gewoon bijzonder goed uit. Ik heb er 6 besteld, ze staan hier maandag op het menu. Ik laat het weten, maar afgaande op filmpjes die ik gezien heb en reviews op de radio heb ik er wel vertrouwen in.
Ik vind hem er uit zien als een gehaktschijf met sap, niet echt mijn definitie van biefstuk.
Daar staat tegenover dat ik hem ook echt wel wil proberen, want ik wil hem wel echt kunnen beoordelen. Een lekker alternatief voor vlees ben ik dan ook helemaal voor.

Ik geloof er alleen werkelijk waar geen ene reet van dat hij ook maar in de buurt komt van de smaak en structuur van een echte biefstuk. Het verhaal over kruiden onderstreept dat al behoorlijk. Kruiden op m'n verse biefstuk? Over mijn lijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:44:
Ik heb vandaag vegetarische vis klaargemaakt en dat was echt een bijzonder positieve ervaring. Ik had zeesticks gekocht bij de AH, na bereiding waren ze steviger en knapperiger dan vissticks en net zo lekker.
Vegetarische vis......het moet niet gekker worden 8)7

Laat ik voorop stellen dat ik zwaar carnivoor ben/was, maar heb nu een partner die vegetarisch is.

Maar waar ik mij over verbaas is dat al het vegetarische moet lijken op vlees of vis o.i.d.? Waarom :?
Als de vegetariërs vlees of vis wilde eten dan zouden ze dat wel doen. Zelfs de smaak moet lijken of vlees of vis.

Nu eet ik redelijk wat van die "vegetarische vleessoorten" en moet wel zeggen dat sommige prima smaken. Sommige zelfs erg lekker. Maar om nu te zeggen dat het vlees is of dat het naar vlees smaakt? NEE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:44:
Ik ben heel benieuwd of jullie al een vegetarische biefstuk geprobeerd hebben?
Ik heb best wel wat vegetarische toestanden geprobeerd ,verschillende wannabe's hadden een plek in onze vriezer gekregen ter test :P. Het enige wat we nog soms eten is een vegetarische schnitzel die prima smaakt. Ben helaas kwijt welk naampje/merk dat ding heeft. Heb niks tegen vegetarische opties, we mogen best wel wat minder vlees eten en als je vlees eet gewoon lekker & verantwoord spul, maar heel veel 'nep'dingen smaken zanderig of 'hetzelfde' waardoor ik niet echt geneigd ben om ze nogmaals te eten. Ik neem dan liever een keer extra vis of gewoon een gekookt eitje of 2 extra door de sla ofzo ;)

Denk toch niet dat ze een lekker stuk picanha kunnen nabootsen in het lab ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Highfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:03:
Maar waar ik mij over verbaas is dat al het vegetarische moet lijken op vlees of vis o.i.d.? Waarom :?
Als de vegetariërs vlees of vis wilde eten dan zouden ze dat wel doen. Zelfs de smaak moet lijken of vlees of vis.
Het lijkt mij dat ze dat dan ook niet doen voor de echte vegetariërs, want die hebben sowieso hun principes bovenaan gezet. Als die zo'n vegetarische lap niet te eten vinden zoeken ze gewoon iets anders, maar sowieso geen vlees.
Ik denk dat het eerder is om de twijfelaars te trekken die maar moeilijk afscheid kunnen nemen van hun stukje vlees. De stap van een biefstuk naar iets wat volgens de marketing smaakt en voelt als een biefstuk is een stuk kleiner dan de stap van een biefstuk naar een sojapuck. Als men de stap dan eenmaal gemaakt heeft en het durft te proberen dan komen ze tot de conclusie dat het toch echt geen biefstuk is, maar wellicht wel gewoon lekker. Op dat moment heb je als fabrikant dus je voet tussen de deur en staan ze mogelijk ook meer open voor je andere producten.

Die andere producten vind ik namelijk veel logischer. Gewoon vegetarische stukjes die je in een gerecht kunt verwerken voor een beetje extra vulling met een andere structuur zonder dat je meteen stukjes kip o.i.d. erdoor moet gooien. In mijn ogen moet je bij vegetarische gerechten dan ook gewoon afstappen van de traditionele AGV maar gaan voor recepten waar een eventuele vleesvervanger goed in toegepast kan worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Highfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:03:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik zwaar carnivoor ben/was, maar heb nu een partner die vegetarisch is.
Mijn partner is pescatarisch (ze eet dus gelukkig nog wel vis).
Ik denk dat het is voor gemengde huishoudens zoals jij en ik. Wil je eens een AGV doen dan is naast mijn worst er een vegetarisch alternatief in de keuken, althans zo lijkt het. In de werkelijkheid werkt ook dat niet omdat die nep-rotzooi heel anders reageert. Bij vlees (en vis) zie ruik en voel je hoe de garing is. Bij de vervangers lijkt er maar weinig marge te zitten tussen te koud en verbrand. Die gaan bij mij dus ook tegenwoordig in de airfryer in plaats van in de pan, dat gaat veel gelijkmatiger.
Nu eet ik redelijk wat van die "vegetarische vleessoorten" en moet wel zeggen dat sommige prima smaken. Sommige zelfs erg lekker. Maar om nu te zeggen dat het vlees is of dat het naar vlees smaakt? NEE!
De vegetarische slager had ooit een stoofpotje, dat was best te eten. De rest doet mij weinig.

Wat @Gonadan al schreef, er is prima vegetarisch te koken als je het integraal aanpakt en niet probeert 1 ingrediënt te vervangen. Maar als carnivoor ben ik daar niet zo voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 10:30
Wie o wie kan mij helpen. Ben opzoek naar Turks brood maar dan echt op traditionele wijze gebakken in een steenoven. Iemand enig idee van een Turkse bakker in den Haag of Leiden die zulke broden verkoopt ?

Ik heb dit brood op in Turkije in een all inclusive hotel en dit was zo lekker!

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ouwehandje schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:23:
Wie o wie kan mij helpen. Ben opzoek naar Turks brood maar dan echt op traditionele wijze gebakken in een steenoven. Iemand enig idee van een Turkse bakker in den Haag of Leiden die zulke broden verkoopt ?

Bedenk wel dat het thuis altijd anders smaakt dan op vakantie! Maar een Turkse bakker in Den Haag is toch zo gevonden?

https://www.google.nl/sea...31k1j0i67k1.0.8vqrLR--Pug

Ga er langs, koop een brood en je weet het....

@franssie
Vegetarische slager
LOL, is dat er eentje die planten slacht of heeft die wortel geschoten in zijn zaak vanwege klantgebrek? :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
bvk schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:32:
[...]

Bedenk wel dat het thuis altijd anders smaakt dan op vakantie! Maar een Turkse bakker in Den Haag is toch zo gevonden?

https://www.google.nl/sea...31k1j0i67k1.0.8vqrLR--Pug

Ga er langs, koop een brood en je weet het....
Ben al langs enkele bakker gelopen. Al hun turkse brood is in een hete lucht oven gebakken.
Het Turkse brood dat ik bedoel wordt ook wel 'pide' genoemd zie ik op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:32:
LOL, is dat er eentje die planten slacht of heeft die wortel geschoten in zijn zaak vanwege klantgebrek? :P
Bij ons heet die man nog gewoon groenteboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

OK - ik dacht dat iedereen die wel kende, was tot voor kort de echtgenoot van Marianne Thieme.

https://www.devegetarischeslager.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die kent iedereen ook vast wel hoor. Alleen uit men logischerwijs wat sarcasme bij zo'n paradoxale naam. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:43:
OK - ik dacht dat iedereen die wel kende, was tot voor kort de echtgenoot van Marianne Thieme.

https://www.devegetarischeslager.nl/
Nee, die kende ik inderdaad nog niet. Prima dat je vlees/vis vervangers maakt, maar noem het dan geen "kip" of "worst". En noem jezelf geen slager als je helemaal niets slacht...

Maar goed, dat is maar mijn mening.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:43:
Ik geloof er alleen werkelijk waar geen ene reet van dat hij ook maar in de buurt komt van de smaak en structuur van een echte biefstuk. Het verhaal over kruiden onderstreept dat al behoorlijk. Kruiden op m'n verse biefstuk? Over mijn lijk. :P
Het lijkt me ook sterk dat het een biefstuk kan overtreffen of zelfs op gelijke hoogte kan staan, maar ik laat het maandag weten met een verslagje van de proeverij.

Vandaag hebben mijn vrouw en ik de chicken butler eten laten bezorgen, dus het vlees is hier echt niet de deur uit :D
Ouwehandje schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:23:

Ik vermoed dat dat hotel in steenoven voorgebakken turkse broden inkoopt (en daar afbakt), het is denk ik namelijk niet te doen om verse broden te gaan bakken in een all inclusive hotel, dan heb je (vermoedelijk gezien het aantal bezoekers) een hele rij steenovens nodig.

Turks brood met spianata romana als beleg is voor mij echt een gouden combinatie :9

Ik zal mijn collega (Turks) vragen als ik hem morgen of volgende week zie hoe dat zit met turks brood / pide en steenovens.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:55:
[...]

Ik vermoed dat dat hotel in steenoven voorgebakken turkse broden inkoopt (en daar afbakt), het is denk ik namelijk niet te doen om verse broden te gaan bakken in een all inclusive hotel, dan heb je (vermoedelijk gezien het aantal bezoekers) een hele rij steenovens nodig.

Turks brood met spianata romana als beleg is voor mij echt een gouden combinatie :9

Ik zal mijn collega (Turks) vragen als ik hem morgen of volgende week zie hoe dat zit met turks brood / pide en steenovens.
Nee het is toch echt zo! ik heb het een dame zelf zien maken in een steenoven. Vanaf een deeg zo de oven in en nog geen 5 minuten later was het al klaar.
Dit was dan ook het enige brood dat 'zeer vers' werd gebakken. Andere broden kwamen waarschijnlijk gewoon van een bakker en zijn je standaard broden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ouwehandje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:31:
Nee het is toch echt zo! ik heb het een dame zelf zien maken in een steenoven. Vanaf een deeg zo de oven in en nog geen 5 minuten later was het al klaar.
Dit was dan ook het enige brood dat 'zeer vers' werd gebakken. Andere broden kwamen waarschijnlijk gewoon van een bakker en zijn je standaard broden.
Ik heb het nagevraagd, mijn collega bleek als steenovenbroodbakker in Transvaal Den Haag gewerkt te hebben, helemaal mooi voor jouw vraag dus.

In Turkije hangt het heel veel van de regio af of men in steenovens bakt of niet,vooral in het zuidoosten en noordwesten wordt dit gedaan, maar het verschilt soms wel per streek.

Het meest gekochte brood in Turkije is somun ekmek (ekmek = brood), dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kackalori.com.tr/Uploads/Kaloriler/1-somun-250gr-beyaz-ekmek-kac-kalori_85_2.jpg?width=300

Pide noemde je, maar dat is pizza, wordt ook veel verkocht en dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0f/45/17/7b/kusbasili-pide.jpg

En ook heel bekend is pide ekmek en dat wordt veel in Nederland verkocht en dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.habercesme.com/haber_resim/Halk-Ekmek-pide-satisina-basladi-107424.jpg

Nou, ik zei 3 broden en pide is dus een pizza, bij deze brood nummer 3: de lavas ekmek:
Afbeeldingslocatie: https://www.diyetkolik.com/site_media/media/nutrition_images/lavas-ekmegi.jpg

Wat mijn collega jou wil aanraden: ga de wijk Transvaal in en vraag daar gewoon een willekeurige Turk op straat waar steenovenbrood te koop is, gegarandeerd succes.

Mijn collega heeft gewerkt in Altin Ocak Firini en daar maakten ze toendertijd steenovenbrood:
https://www.telefoonboek....n-haag/altin-ocak-firini/

Verder was mijn collega helemaal verheugd een Simit Sarayi te zien in Den Haag, dat is een soort Mcdonalds voor Turken die ook steenovenbrood hebben volgens hem:
https://spuimarkt.nl/winkels-pag.php?id=27

Dat moet iets heel bijzonders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:32:
[...]

Ik heb het nagevraagd, mijn collega bleek als steenovenbroodbakker in Transvaal Den Haag gewerkt te hebben, helemaal mooi voor jouw vraag dus.

In Turkije hangt het heel veel van de regio af of men in steenovens bakt of niet,vooral in het zuidoosten en noordwesten wordt dit gedaan, maar het verschilt soms wel per streek.

Het meest gekochte brood in Turkije is somun ekmek (ekmek = brood), dat ziet er zo uit:
[afbeelding]

Pide noemde je, maar dat is pizza, wordt ook veel verkocht en dat ziet er zo uit:
[afbeelding]

En ook heel bekend is pide ekmek en dat wordt veel in Nederland verkocht en dat ziet er zo uit:
[afbeelding]

Nou, ik zie 3 broden en pide is dus een pizza, bij deze brood nummer 3: de lavas ekmek:
[afbeelding]

Wat mijn collega jou wil aanraden: ga de wijk Transvaal in en vraag daar gewoon een willekeurige Turk op straat waar steenovenbrood te koop is, gegarandeerd succes.

Mijn collega heeft gewerkt in Altin Ocak Firini en daar maakten ze toendertijd steenovenbrood:
https://www.telefoonboek....n-haag/altin-ocak-firini/

Verder was mijn collega helemaal verheugd een Simit Sarayi te zien in Den Haag, dat is een soort Mcdonalds voor Turken die ook steenovenbrood hebben volgens hem:
https://spuimarkt.nl/winkels-pag.php?id=27

Dat moet iets heel bijzonders zijn
Ja! die derde had ik het over: "pide ekmek"

Zou deze winkel https://spuimarkt.nl/winkels-pag.php?id=27 (die jij linkte) dit brood hebben gebakken in een steenoven?
Ik ga zometeen direct langs. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

vandaag hebben misses muts en ik de knoop maar doorgehakt en de atag HI6271MV aangeschaft. Eens kijken of de de buyer koekenpannen het hier ook op doen. Zijn nog vlak en zeker magnetisch :+ Ik kan als het goed is mijn gietijzeren nep wok hier ook gewoon op zetten. Vooral dat ik gecombineerde zones heb ben ik wel gecharmeerd van. (Misses wou van gas af... dus...)
Nu lekker kippebouten in de oven en die worden straks in een groenteprut gestoken en dan langzaam pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ouwehandje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Ja! die derde had ik het over: "pide ekmek"

Zou deze winkel https://spuimarkt.nl/winkels-pag.php?id=27 (die jij linkte) dit brood hebben gebakken in een steenoven?
Ik ga zometeen direct langs. _/-\o_
Volgens mijn collega wel, maar hij is van Den Haag naar het noorden vertrokken en hij werkt hier al een jaar, dus het kan nu anders zijn, maar dat moet sowieso een goede tent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Dat Turkse brood is goddelijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet_
Probeer ook de Mado in Den Haag. Die zit op Hollands spoor, of de voordeel bakker een stukje verder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLastOttoman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 11:54
Ouwehandje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:31:
[...]

Avrasya Firini in Kempstraat Den Haag. Vraag om Kucuk Pide (kuutjuuk piede met korte E).

Steam ID: TheLastOttoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
*knip* off-topic. Tevens is het niet de bedoeling meerdere berichten achter elkaar te plaatsen.

[ Voor 72% gewijzigd door naitsoezn op 24-06-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:55:
Het lijkt me ook sterk dat het een biefstuk kan overtreffen of zelfs op gelijke hoogte kan staan, maar ik laat het maandag weten met een verslagje van de proeverij.
Nou ik ben toch wel benieuwd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, het duurde even, maar ik heb hem net klaargemaakt.

Vanuit de verpakking ziet het er al uit als een biefstuk, dat begon goed. Het bakken in de pan vond ik matig, hij kleeft ietsjes, maar niet storend, bleef in iedergeval na het bakken niets achter en het gaf wel mooie donkere plekken op het biefstukje.

Hij ruikt alleen niet echt lekker, hij ruikt eigenlijk nergens naar en dat is jammer.
Ik heb hem net doormidden gesneden en stond versteld, hij lijkt net als een echte biefstuk wat rose van binnen en er droop ook wat bloed uit, bizar hoe echt dat eruit ziet.

En dan de smaak... tja, het smaakt niet naar biefstuk, ik weet eigenlijk niet waarnaar het wel smaakt, het is niet vies, maar ook niet heel lekker. Ik denk dat als je er een goede saus op doet het wel prima te eten is, maar zo puur.. Nee, dan sla ik over.

Ik ga ze niet nog een keer kopen, maar het opensnijden voor het eerst is wel erg leuk. Een leuk product voor als mijn schoonzus die vegetarier is komt eten, dan geef ik de rest echte biefstuk en ziet haar bordje er ook leuk uit. Maar zelf , nee , dan zijn er toch wel wat lekkerder alternatieven voor vlees en er zijn ook lekkerder vleesvervangers zoals die schijven waar kaas enzo in zit.

Dus tja, het is leuk voor de vegetariers die bij vleeseters komen eten, ik denk dat hij ook prima op de bbq kan, maar ik eet liever wat extra aardappels ofzo ipv dit. Ik zal er morgen nog even saus op doen en even zien, ik ga morgen asperges met goede ham eten, dan doe ik wat aspergesaus over dit ding en eens zien of het dan beter wordt, maar ik denk dat alleen een dikke saus echt goed resultaat geeft omdat je hem dan minder proeft.

Zo, nu op de bank met een goede pot bier en genieten van mijn nieuwe kookboek: Nigella Lawson - Nigelle Express. Een iets ouder boek van haar dat in herdruk is in het Nederlands, ik heb de Engelse versie. Bijna 400 pagina's genieten. Dat kan je beter kopen van je geld dan zo'n vega biefstuk :+

Aanvulling: mijn vrouw kwam net binnen, die heb ik een stukje laten proeven. Ze wil haar vlees altijd door en door gaar hebben (terwijl ik bijna het tegenovergestelde ben). Ze vond hem lekker, maar ze zegt dat ik hem niet goed heb doorbakken en dat hij nog rauw is. Ze vond het ook maar niks dat er bloed uitkwam. Dat is wel een nadeel voor de die hard vegetarier, het ziet er zo echt als vlees uit dat ik te horen krijg dat ik hem moet doorbakken 8)7 Kortom: uiterlijk een dikke 10, smaak een 5 voor mij en mijn vrouw geeft hem een 8 en ik moet er bij zeggen nogmaals van haar dat het bloeden gek is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:32:
En dan de smaak... tja, het smaakt niet naar biefstuk, ik weet eigenlijk niet waarnaar het wel smaakt, het is niet vies, maar ook niet heel lekker. Ik denk dat als je er een goede saus op doet het wel prima te eten is, maar zo puur.. Nee, dan sla ik over.

Ik ga ze niet nog een keer kopen, maar het opensnijden voor het eerst is wel erg leuk. Een leuk product voor als mijn schoonzus die vegetarier is komt eten, dan geef ik de rest echte biefstuk en ziet haar bordje er ook leuk uit. Maar zelf , nee , dan zijn er toch wel wat lekkerder alternatieven voor vlees en er zijn ook lekkerder vleesvervangers zoals die schijven waar kaas enzo in zit.
Hmmm... denk je niet dat je schoonzus liever iets heeft wat wel lekker smaakt en tegelijkertijd niet op een dood dier lijkt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd hele volksstammen bedelven hun biefstukpuntjes onder marinade en saus, wellicht is hij daarvoor bedoeld. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:02:
Hmmm... denk je niet dat je schoonzus liever iets heeft wat wel lekker smaakt en tegelijkertijd niet op een dood dier lijkt? :)
Dat rode sap dat op bloed lijkt is wel een shock denk ik :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:24

Aight!

'A toy robot...'

Ze gebruikte toch bietensap om dat bloed van een biefstuk na te maken.

Wel een mooie technologisch ontwikkeling op food gebied (zit in de levensmiddelen technologie)
Pagina: 1 ... 37 ... 113 Laatste