franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
It's even better with more of that on. Dat zegt wat mij betreft wel genoeg.Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:38:
Over kookshows gesproken, dit staat heel hoog op mijn verlanglijst nu om na te maken:
https://tenplay.com.au/ch...orange-sauce-and-zabaione
Dat proefde ik bijna vanuit mijn tv toen ik dit zag, de jury bij masterchef was ook wel heel enthousiast, een Italiaans sinaasappeltaartje.
Gedaan:
8 uien
1 kg gehakt
1 bol knoflook
250gr spek
6 plakken bacon (over van de oesters)
4 stengels bleekselderij
8 wortels
3 paprikas
Dat alles even gefruit in porties, daarna in een braadpan gezet. Daar 2.5kg in partjes gesneden tomaten bij en kruiden. En nu op 140C in de oven. 5 uurtjes wachten en we komen een eind.
Aan kruiden:
- handje gedroogde oregano
- handje marjolein
- 6 laurierblaadjes
- 6 ofzo gedroogde chilipepers
- wat zout.
Nom nom nom. Foto's volgen.
Verwijderd
Het moet een bite hebben en niet overheersen.
Oftewel, dat zakje poeder dat bij instant-noodles zit. Ik ben gek op noodles en lijkt leuk om eens te proberen, want het kan natuurlijk een stuk lekkerder dan de meeste van die zakjes!
Ik heb tot nu toe de volgende ingredienten verzameld, ik twijfel alleen nog welke goed combineren en de hoeveelheden. Iemand ervaring/tips?
- Kombu (gedroogd zeewier/kelp)
- Gedroogde Shiitake paddestoel
- Kotsuobushi (bonito flakes / gedroogde tonijn)
- Gedroogde chili flakes
- Gedroogde gember
- Gedroogde knoflook
- Ketoembar
- Citroengras kruiden
- Diverse standaard kruiden (uienpoeder, zwarte/witte peper, zout etc.)
- Verschillende bouillon blokjes (groenten, kip, rund, tuinkruiden)
Ik wil uiteindelijk ook nog een boel groentes gaan drogen, zodat ik ook dat zakje gedroogde groenten kan vervangen voor mijn eigen variant, maar dat is een volgende stap.
Beeromaniac
Hoezo bestaat Bolognese niet? Als ik het goed begrijp is er een origineel recept wat vastgelegd staat bij een KvK?Boudewijn schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:44:
Ik ben weer pastasaus aan het maken. Bolognese bestaat niet, maar deze freestyle is ook lekker.
...
Wikipedia: Bolognesesaus
Maar er bestaan inderdaad 1001 recepten en evenzo vele varianten daar op, ik maak mijn Bolognese ook weer net even wat anders dan jij nu doet. En ook minder veel, dit is genoeg voor een weeshuis als ik het zo lees...
Ik ga eerdaags ook weer eens saus maken en zal mijn recept dan ook even posten.
@Verwijderd
Tabasco?
Ik heb het volgende gebruikt, zat voor 2 personen:
Tortilla wraps (8 )
Fijngesneden rode ui (2)
Fijngesneden paprika (1)
Fijngesneden tomaat (1, vocht enigszins uitknijpen)
Klein blikje maïs
Geraspte kaas (125 gram)
Creme fraiche (125 gram)
Pepertjes (naar smaak, fijn gesneden)
Kipschnitzel (in dunne reepjes, gewoon die voorgegaarde uit de supermarkt)
Gooi alles bij elkaar, beleg er 1 helft van elke quesadilla mee, vouw hem dubbel, per 2 in de pan. 2 min per kant op matig vuur. Je kunt er ook 2 op elkaar doen zonder dubbel te vouwen maar dan is het omdraaien moeilijker.
Niet super gezond en ook geen haute cuisine maar wel lekker als snack of avond eten, en het ziet er mooi uit!

Hier zometeen raapstelen
Precies dat, de laatste maaltijd met mijn vader en moeder was zuurkool met (Hema) worst en zuurkoolspek. Ik had zelf een frisse Duitse witte wijn mee genomen. Beslist geen haute cuisine, maar wel erg lekker. Na al die jaren, beide zijn al lang overleden, denk ik er met warme gevoelens aan terug.Boudewijn schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:34:
Ziet er prima uit. Inderdaad geen haute cuisine, maar dat hoeft toch ook niet altijd.
Hier zometeen raapstelen.

Ding gaat maar net in de koelkast passen, toch maar op zoek ook naar 2 kleinere containers.
@FreeShooter beetje late reactie, sorry FreeShooter in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2" maar, recept is op de letter, enige aanpassingen zijn, geen oesters en geen vissaus (ipv vissaus, soja saus en wat extra zout)
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Inderdaad. Ik kan heel erg genieten van goed eten, maar goed eten hoeft niet per se duur of exquise te zijn. Los van dit soort emoties, want zo'n maaltijd is emotioneel meer waard dan een week librije.jeronimo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:01:
[...]
Precies dat, de laatste maaltijd met mijn vader en moeder was zuurkool met (Hema) worst en zuurkoolspek. Ik had zelf een frisse Duitse witte wijn mee genomen. Beslist geen haute cuisine, maar wel erg lekker. Na al die jaren, beide zijn al lang overleden, denk ik er met warme gevoelens aan terug.
Helemaal eens. Maar goed eten begint wel altijd met goede ingrediënten. De bereiding mag dan eenvoudig zijn. Omstandigheden maken er dan iets bijzonders van.Boudewijn schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:29:
[...]
Inderdaad. Ik kan heel erg genieten van goed eten, maar goed eten hoeft niet per se duur of exquise te zijn. Los van dit soort emoties, want zo'n maaltijd is emotioneel meer waard dan een week librije.
Verwijderd
Deze kans voor een wijntip van de Hema laat ik niet liggen, bij deze:jeronimo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:01:
[...]
Precies dat, de laatste maaltijd met mijn vader en moeder was zuurkool met (Hema) worst en zuurkoolspek. Ik had zelf een frisse Duitse witte wijn mee genomen.
https://www.hema.nl/winke...-veltliner-wit-(17370958)
Geen idee of hij bij worst met spek past, maar het is de lekkerste witte wijn die ik ken en hij komt van de Hema en is maar, echt maar 7 euro. Als het van de week weer warm is, neem dan een koud glas hiervan en ga genieten in het zonnetje.
https://www.nrc.nl/nieuws...ktwijnen-4807809-a1525995Sankt Anna 2015, Riesling ‘Pur Mineral’, Pfalz, Duitsland
Wit
De 2015-oogst: weer helemaal zo ‘Pur Mineral’ als zijn etiket belooft. Rins, levendig, zuren, koket en precies. Vraag me niet hoe het kan voor dit geld. Sterwijn.
Jumbo5.99
ik doe liever geen zaken met de HEMA, maar anders was ik hem gaan proeven
[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 14-05-2018 00:26 ]
Meestal zijn die instant noodles imitaties van bekende soepen zoals Ramen of Tom Yam. Je zou dus eens kunnen kijken welke kruiden en specerijen er in de verse varianten gebruikt worden en daar per noodle soep soort een mix voor maken. Of je kijkt gewoon op de ingrediëntenlijst op de verpakking?Thompson schreef op zondag 13 mei 2018 @ 00:09:
Ik wil morgen gaan proberen om mijn eigen "noodle poeder" te maken.
Oftewel, dat zakje poeder dat bij instant-noodles zit. Ik ben gek op noodles en lijkt leuk om eens te proberen, want het kan natuurlijk een stuk lekkerder dan de meeste van die zakjes!
Ik heb tot nu toe de volgende ingredienten verzameld, ik twijfel alleen nog welke goed combineren en de hoeveelheden. Iemand ervaring/tips?
- Gedroogde chili flakes
- Gedroogde gember
- Gedroogde knoflook
- Ketoembar
- Citroengras kruiden
Ik wil uiteindelijk ook nog een boel groentes gaan drogen, zodat ik ook dat zakje gedroogde groenten kan vervangen voor mijn eigen variant, maar dat is een volgende stap.
Let wel even op met die Kotsuobushi, de verpakking die ik een tijdje geleden haalde voor Ramen was na openen maar een weekje houdbaar in de koelkast. Volgens de verpakking dan, maar ik weet niet of je dit zomaar langere tijd kunt bewaren.
Dit wijntje "hoort" eigenlijk niet puur gedronken te worden, maar aangelengd met mineraalwater.Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:19:
[...]
Deze kans voor een wijntip van de Hema laat ik niet liggen, bij deze:
Geen idee of hij bij worst met spek past, maar het is de lekkerste witte wijn die ik ken en hij komt van de Hema en is maar, echt maar 7 euro. Als het van de week weer warm is, neem dan een koud glas hiervan en ga genieten in het zonnetje.
Weisser Spritzer in de volksmond. Vanaf een buitentemperatuur >25 graden dé standaard in Oostenrijk.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Wat is je doel? zelf lang houdbare noodles maken? of wil je makkelijke 'instant' noodles om als lunch ofzo mee te kunnen nemen?Thompson schreef op zondag 13 mei 2018 @ 00:09:
Ik wil morgen gaan proberen om mijn eigen "noodle poeder" te maken.
- Gedroogde chili flakes
- Gedroogde gember
- Gedroogde knoflook
- Ketoembar
- Citroengras kruiden
Indien dat laatste -> https://www.seriouseats.c...noodle-cups-food-lab.html
Indien het eerste. WAAROM??????
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Het doel is inderdaad om voor die lang houdbare noodles een betere poedersoep te maken.Bokkie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:29:
[...]
Wat is je doel? zelf lang houdbare noodles maken? of wil je makkelijke 'instant' noodles om als lunch ofzo mee te kunnen nemen?
Indien dat laatste -> https://www.seriouseats.c...noodle-cups-food-lab.html
Indien het eerste. WAAROM??????
Waarom? Omdat het kan en ik ben gek op noodles.
Uiteraard maak ik ze thuis ook veel liever "vers" met soy sauce, sambal, gember, knoflook, lente ui, fish sauce, sesam olie etc. Maar soms wil je gewoon in 3 minuten een schaal van iets eetbaars op tafel hebben met enkel je waterkoker.
Die variant met een weckpotje voor op werk heb ik al eens eerder voorbij zien komen en ga ik zeker proberen. Neemt niet weg dat ik wil proberen om dat poeder te maken.
Vanavond m'n eerste poging en verslag!
Thanks voor de tip! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, spieken bij de "pro's" mag natuurlijk best.bvk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:51:
[...]
Meestal zijn die instant noodles imitaties van bekende soepen zoals Ramen of Tom Yam. Je zou dus eens kunnen kijken welke kruiden en specerijen er in de verse varianten gebruikt worden en daar per noodle soep soort een mix voor maken. Of je kijkt gewoon op de ingrediëntenlijst op de verpakking?
Let wel even op met die Kotsuobushi, de verpakking die ik een tijdje geleden haalde voor Ramen was na openen maar een weekje houdbaar in de koelkast. Volgens de verpakking dan, maar ik weet niet of je dit zomaar langere tijd kunt bewaren.
Ik zal eens goed kijken naar het bewaaradvies en THT van die Kotsuobushi.
[ Voor 30% gewijzigd door Thompson op 14-05-2018 16:04 ]
Beeromaniac
Vaak zitten er ook zakjes kruiden/bouillon/peper pasta bij, tenminste wel bij de YumYum noodles. Hoe wil je die gaan maken en bewaren?Thompson schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:03:
[...]
Het doel is inderdaad om voor die lang houdbare noodles een betere poedersoep te maken.
Waarom? Omdat het kan en ik ben gek op noodles.
Uiteraard maak ik ze thuis ook veel liever "vers" met soy sauce, sambal, gember, knoflook, lente ui, fish sauce, sesam olie etc. Maar soms wil je gewoon in 3 minuten een schaal van iets eetbaars op tafel hebben met enkel je waterkoker.
Die variant met een weckpotje voor op werk heb ik al eens eerder voorbij zien komen en ga ik zeker proberen. Neemt niet weg dat ik wil proberen om dat poeder te maken.
Vanavond m'n eerste poging en verslag!
[...]
Thanks voor de tip! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, spieken bij de "pro's" mag natuurlijk best.
Ik zal eens goed kijken naar het bewaaradvies en THT van die Kotsuobushi.
En verder hangt het er een beetje vanaf over wat voor noodles je hebt nu hebt. Een Tom Yam Goong is ook in een korte tijd zelf te maken, een Ramen kost je een hele dag als je het goed doet.
Wat je zou kunnen doen is om de bouillon zelf te trekken en te reduceren. Daarna invriezen in ijsblokjes vormen en je hebt een echte maar krachtige basis. Dan pak je zo'n blokje, doe dat in een kom, noodles erbij en water erover. Nog wat verse ingrediënten erbij met wat je voorhanden hebt en klaar.
Lijkt me net zo simpel en snel klaar, maar wel veel lekkerder
Ik heb je advies ter harte genomen en een fles gehaald. Gezien de verwachting voor morgen moet dat goed komen.Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:19:
[...]
Deze kans voor een wijntip van de Hema laat ik niet liggen, bij deze:
@Boudewijn De Sankt Anna moet even wachten tot ik weer in de buurt van een Jumbo ben.
Maar beide bedankt voor het advies.
Verwijderd

Ik heb de recepten gewoon opgezocht met google en het zijn voornamelijk recepten die al in 2015 en dergelijke op de allerhande website stonden, dus de recepten met juiste aantallen (bijv. geen sachet kruiden, maar 2 theelepels) kan je dan inzien. Gerechten die ze hebben zijn wel leuk en out of the box, dus wel een leuke bron als je eens een keer wat anders dan normaal wilt maken en geen idee hebt wat te doen.
Als je net als ik in het noorden woont zou ik hem binnen opdrinken , anders krijg je er gratis regendruppels bijjeronimo schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:18:
Ik heb je advies ter harte genomen en een fles gehaald. Gezien de verwachting voor morgen moet dat goed komen.
Zie YouTube: My Instant Ramen Addiction (their fault) ... 私のラ... en kijk ook naar al zijn andere video's over dit onderwerp, er is meen ik ook een playlist met alles achter elkaar.bvk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:36:
Vaak zitten er ook zakjes kruiden/bouillon/peper pasta bij, tenminste wel bij de YumYum noodles. Hoe wil je die gaan maken en bewaren?
Alex French Guy Cooking heeft een complete bijna wetenschappelijke tweaker studie
Echt heel leuk om te bekijken en je leert er ook vrij veel van, ik had zelf niet door dat ze zo ongezond waren bijvoorbeeld (Alex zelf ook niet
[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 22:34 ]
Niet gewoon koud water, maar prikwater met genoeg koolzuur! Anders smaakt het gewoon naar aangelende wijn, niet te drinken...Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:21:
[...]
Als je net als ik in het noorden woont zou ik hem binnen opdrinken , anders krijg je er gratis regendruppels bijMaar als ik de reactie van @Garyu lees is dat eigenlijk de bedoeling. Ik wist dit niet, weet ook niet of ik dit wel wil omdat hij al gruwelijk lekker is zonder water, maar ik kan me voorstellen dat als het +25 graden is het wel lekker is, anders stijgt het wel snel naar je hoofd. Ga ik zeker proberen van de zomer, maar ik denk dat ik dan ijsblokjes verkies boven koud water erbij doen.
https://www.falstaff.at/n...den-perfekten-gspritzten/
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Ja het is echt een mooi flesje voor 7 euro. Ik heb er ook altijd standaard best wat staan.jeronimo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:53:
Wat mij betreft heeft deze met kleine voorsprong gewonnen. Ik heb beide wel eerst even in de koelkast gehad en geproefd terwijl de temperatuur omhoog ging. Ik vond de Sankt Anna net wat droger en daardoor lekkerder. De Grüner Veltliner was overigens ook geen straf om te proeven.![]()
[afbeelding]
Naar:8.75
Sankt Anna 2015, Riesling ‘Pur Mineral’, Pfalz, Duitsland
Wit
De 2015-oogst: weer helemaal zo ‘Pur Mineral’ als zijn etiket belooft. Rins, levendig, zuren, koket en precies. Vraag me niet hoe het kan voor dit geld. Sterwijn.
https://www.nrc.nl/nieuws...ktwijnen-4807809-a1525995
Hij is dus een euro duurder geworden. Tant pis.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 17-05-2018 00:44 ]
Ik ben nu mijn variant aan het maken:Boudewijn schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:44:
Ik ben weer pastasaus aan het maken. Bolognese bestaat niet, maar deze freestyle is ook lekker.
Gedaan:
8 uien
1 kg gehakt
1 bol knoflook
250gr spek
6 plakken bacon (over van de oesters)
4 stengels bleekselderij
8 wortels
3 paprikas
Dat alles even gefruit in porties, daarna in een braadpan gezet. Daar 2.5kg in partjes gesneden tomaten bij en kruiden. En nu op 140C in de oven. 5 uurtjes wachten en we komen een eind.
Aan kruiden:
- handje gedroogde oregano
- handje marjolein
- 6 laurierblaadjes
- 6 ofzo gedroogde chilipepers
- wat zout.
Nom nom nom. Foto's volgen.
1 ui
2 kleine bolletjes knoflook
1 pond rundergehakt
2 stengels bosui
4 kleine worteltjes
1 paprika
1 blikje tomatenpuree
3 tomaten
1 blik tomatenblokjes
1 glas rode wijn
Alles fruiten in bovenstaande volgorde en daarna de kruiden erbij:
2 takjes rozemarijn
2 takjes oregano
4 blaadjes laurier
wat gedroogde tijm (vergeten om verse te kopen...)
P&Z
Staat nu lekker te pruttelen

Na al deze berichten ga ik daar ook maar eens naar op zoek, een supermarktwijn voor een wijnbeursprijs en dito kwaliteit sla ik niet over (zeker omdat mijn inkoop van de beurs in Rijssel al redelijk aan het slinken is vwb wit).Boudewijn schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:18:
Ik ben heel erg fan van de Sankt Anna van 5.99 van de Jumbo. Prima de bima spul; zowel soepelheid als een mooie smaakevolutie in de mond. Sure, bij de gouden ton kun je mooier spul vinden, maar vaak niet voor die prijs. <>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor het zoet vind ik zelf de wortel en ui al genoeg bijdragen, voor het zuur de wijn en tomatenpuree. Maar ieder zijn eigen recept en voorkeur natuurlijkMichielgb schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:05:
Balsamico en wat eetlepels suiker is altijd lekker. Basilicum mag eigenlijk ook niet ontbreken.
Basilicum (en geraspte Parmezaan) gaat er uiteindelijk op het bordje bij, niet in de saus.
Verwijderd
Ik doe meestal wel het dubbele en bind alles vast met een vleestouwtje (zo'n rood/wit touw), dan haal ik het er weer makkelijk uit na afloop.bvk schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:50:
2 takjes rozemarijn
2 takjes oregano
4 blaadjes laurier
wat gedroogde tijm (vergeten om verse te kopen...)
Voor veel gerechten gebruik ik trouwens gedroogde tijm, vooral voor soepen. Heb er best een hekel aan om de tijm te plukken, dus ik pak meestal ook gedroogde

Ik maak meestal wel het 6voudige van jouw gerecht, heerlijk om in de diepvries te hebben. Heb nu nog een kilo ongeveer liggen, dus ik wacht nog even een week of 3 voordat ik weer een nieuwe voorraad ga aanleggen. Ik moet sowieso even de diepvries bekijken, er ligt nog een erwtensoep in en die moet ik eigenlijk nog even opeten, maar nu het weer 25 graden gaat worden met pinksteren...
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 22:13 ]
Hier ben ik je even kwijt. De Sankt Anna is nog steeds 5.99, de Grüner Veltliner nog steeds 7.00.Boudewijn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 00:43:
[...]
Ja het is echt een mooi flesje voor 7 euro. Ik heb er ook altijd standaard best wat staan.
[...]
Naar:
https://www.nrc.nl/nieuws...ktwijnen-4807809-a1525995
Hij is dus een euro duurder geworden. Tant pis.
Gek genoeg is de Sankt Anna verdwenen uit de De Mobiele Hamersma 2018, niet erg. Des te meer blijft er voor ons over.
Bij elkaar binden kan natuurlijk, maar de losse takjes vis je er zo weer uit. En de tijm rissen doe ik ook nooit, de blaadjes van de kruiden verdwijnen vanzelf wel in de sausVerwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:12:
[...]
Ik doe meestal wel het dubbele en bind alles vast met een vleestouwtje (zo'n rood/wit touw), dan haal ik het er weer makkelijk uit na afloop.
Voor veel gerechten gebruik ik trouwens gedroogde tijm, vooral voor soepen. Heb er best een hekel aan om de tijm te plukken, dus ik pak meestal ook gedroogde, in een saus of soep waarin ook andere kruiden zitten proef ik het verschil ook bijna niet.
Ik ben maar alleen dus verdwijnt er sowieso al de helft naar de vriezer, een lekkere bak saus in voorraad is inderdaad altijd fijn. En ook tijdig voorraad rouleren, de erwtensoep is bij mij allang op en wordt voor de warme maanden weer vervangen door rendang en chili. Of deze bolognese...Ik maak meestal wel het 6voudige van jouw gerecht, heerlijk om in de diepvries te hebben. Heb nu nog een kilo ongeveer liggen, dus ik wacht nog even een week of 3 voordat ik weer een nieuwe voorraad ga aanleggen. Ik moet sowieso even de diepvries bekijken, er ligt nog een erwtensoep in en die moet ik eigenlijk nog even opeten, maar nu het weer 25 graden gaat worden met pinksteren...
Ik ben aan het wachten op onze nieuwe keuken. Dan heb ik twee ovens, waarvan één met stoomfunctie. Mijn kookboeken staan al klaar en dan ga ik eens kijken of ik mijn repertoire kan uitbreiden met andere gerechten. Wil toch eens kijken of ik wat meer visgerechten kan bereiden.
Mèt spek en roggebrood natuurlijk! Awww... maak mij maar wakker.nextware schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 06:29:
Erwtensoep is altijd lekker.. Ook als het 30 graden is buiten
Enfin.
Iemand nog tips voor een kwalitatief goede (supermarkt) olijfolie voor frisse zomerse salades?
Meestal ga ik voor extra verge olijfolie met een beetje rode wijnazijn maar onlangs een gekocht die niet te hachelen is. Zo voor op de BBQ ook handig voor op de zalm. Iemand?
[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 26-05-2018 13:41 ]
Ik zal deze eens proberen! De prijs/liter ligt gemiddeld toch iets hoger. Vraag mij af of er een wezenlijk smaakverschil in zit in vergelijking met een huismerk en een Monini, Bertolli, Carbonell, Ilidia, Carapelli...franssie schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:37:
@Odeklontje Monini is een goed merk. Eet is altijd ook veel beter maar het is zeker goed genoeg. Edit er zijn ook daarvan vele soorten, ik heb meestal de bio versie, naast die van mijn Italiaanse import. Maar gewoon goed spul een zeker beter dan die Bortelli Unilever Spaanse bittere meuk.
[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 26-05-2018 13:53 ]
[ Voor 4% gewijzigd door 8088 op 26-05-2018 17:56 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Juist in de olies die in de supermarkten verkrijgbaar zijn zit relatief veel smaakverschil, dus ik zou het niet "over het algemeen"durven te noemen. Dat spul van Unilever is echt bitter want al het geld gaat naar de reclame/marketing en niet naar de inkoop. Dat is gewoon goedkope rotzooi in een leuk flesje.8088 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:53:
Vind de olie in supermarkten over het algemeen erg karakterloos, daar bak ik alleen mee. Voor op brood en in koude bereidingen gebruik ik graag oliën van kleine, goede wijnproducenten, zoals Lamoresca, Montevertine of Frank Cornelissen. Niet goedkoop, maar wel erg lekker.
Monini maakt gewone olijfolie en de wat betere, geen topspul maar zeg maar zoals roomboter zich verhoud tot margarine, bruikbaar voor eten zonder een plastic smaak aan je gehemelte de rest van de maaltijd.
Dan heb je nog bijvoorbeeld http://www.lavialla.it/nl/ die echt een goede olie verkopen - ook met veel marketing maar die is naar mijn mening heerlijk op salades. Maar dan zit je al 3x aan de prijs van een supermarkt Monini die in de supermarkt al een van de duurdere is.
En dan heb je nog de echte 'gran cru's' in de olijfolie (en de bijbehorende ervarings winkeltjes), en ik hou van veel kruiden en knoflook dus die nuance proef ik alleen vanaf de theelepel, niet in de salade en laat staan in een gerecht.
Om te bakken gebruik ik overigens geen olijfolie tenzij het recept het voorschrijft - het is niet erg geschikt om in te bakken vanwege het lage rookpunt (dan verbrandt het in ongezonde stofjes schijnt).
Edit2: die van de Lidl is meestal ook wel redelijk, niet echt goed maar redelijk tot goed. Die neem ik wel mee op vakantie vanwege de plastic fles, beekt niet zo snel en is acceptabel vwb smaak. Had ik al gezegd dat ik een hekel heb aan Bertollie en die Carbonell meuk?
Een test is of te kijken of ze ook Balsamico azijn maken, is die zoet (!) en niet allen zuur dan kunnen ze vaak ook wel een olijfolie maken die smaakt, ze gaan immers vaak samen.
Van dat huis dat ik noemde vind ik de wijn dan namelijk niet echt drinkbaar, maar de olijfolie en de balsamico wel - maar smaken verschillen.
[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 27-05-2018 00:20 . Reden: in - over ]
Zijn niet de toppers maar heel veel lekkerder dan die van de AH, en qua prijs best vergelijkbaar.
Verschil in smaak is er zeker, maar het blijft (voor zover ik geproefd heb) gestandaardiseerd spul dat jaar in, jaar uit hetzelfde smaakt. Dat bedoel ik met karakterloos. Net zo voorspelbaar als de smaak van een Big Mac of Wopper, ook al verschillen ze onderling enigszins.franssie schreef op zondag 27 mei 2018 @ 00:11:
Juist in de olies die in de supermarkten verkrijgbaar zijn zit relatief veel smaakverschil, dus ik zou het niet "over het algemeen"durven te noemen.
Dat geldt niet alleen voor olie (en kant en klare hamburgers), maar voor vrijwel alles dat op grote schaal gemaakt (brood, boter, kaas, wijn), verbouwd (graan, groente), gekweekt (vis) of gefokt (vlees) wordt. Om die reden maak ik graag dingen zelf zolang dat haalbaar is en het resultaat beter is dan een betaalbaar alternatief. Als het niet haalbaar is, dan ga ik op zoek naar een goede, kleinschalige producent. Als dat laatste lastig of onmogelijk is, dan sla ik 't in sommige gevallen over.
Maar ik heb zo mijn zwaktes
Net als met olijfolie en wijn wordt er ook met aceto balsamico flink gerotzooid. Het helpt wat dat betreft ook niet dat de naam 'aceto balsamico' op zichzelf onbeschermd is. Dat een goede, voldoende gerijpte aceto balsamico zoet moet zijn ben ik met je eens, maar ook zoete aceto's zijn (in verband met de betaalbaarheid, rijpen kost geld) vaker wel dan niet gezoet met karamel. Men mag daar uiteraard van genieten, maar ik sla liever over.franssie schreef op zondag 27 mei 2018 @ 00:11:
Een test is of te kijken of ze ook Balsamico azijn maken, is die zoet (!) en niet allen zuur dan kunnen ze vaak ook wel een olijfolie maken die smaakt, ze gaan immers vaak samen.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Iliada Kalamata B.O.B. ook bij de AH te koop. Gewoon goed (genoemd door Jamie, voor wat dat waard moge zijn), lekker (vind ik) en je steunt de Griekse economie op een goede manier.Odeklontje schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:24:
Iemand nog tips voor een kwalitatief goede (supermarkt) olijfolie voor frisse zomerse salades?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
https://www.npo.nl/keurin...rde/15-01-2009/RVU_103524
Vanaf maandag overigens 15-30% korting op olijfolie bij de AH.
Even kijken wat mijn lokale AH te bieden heeft
Ik heb overigens een keer een Spaanse van de Lidl gehad. Man Man Man wat was die zuur zeg.
Eerst maar eens een fles van 250ml proberen... Bedankt voor de reacties!
Het ziet er sowieso beremooi uit, zoals:
https://www.greatbritishc...ares-mixed-seafood-recipe
Daarnaast merk ik dat ik graag kookboeken van leuke eettentjes koop, zoals deze
Ziet er aanlokkelijk uit inderdaad! Heb je het boek al binnen?Boudewijn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:04:
Ik heb maar weer eens een nieuw kookboek gekocht. Benares (https://www.bol.com/nl/p/benares/9200000057186899/) het kookboek van Atul Kochhar en zijn restaurant. Soort Ottolenghi (oosterse kruiden, veel groente, hipheid, combinaties) meets India. Zeker het fotomateriaal is erg mooi.
Het ziet er sowieso beremooi uit, zoals:
https://www.greatbritishc...ares-mixed-seafood-recipe
Daarnaast merk ik dat ik graag kookboeken van leuke eettentjes koop, zoals deze.
Ik ben namelijk wel benieuwd of de gebruikte ingrediënten hier bij ons ook een beetje goed verkrijgbaar zijn of dat het echt exoten betreft.
https://www.bol.com/nl/p/...bol-com/9200000093422533/
Voorbeeldjes:
1 level T dill
6 1/2 cups strongly seasoned beef broth
4 T freshly chopped chives
8 stale rolls
1 cup of game stock (from the jar)
[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 31-05-2018 16:01 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
level T: afgestreken eetlepel
cup: 0,235 liter (uitgaande van de dichtheid van water)
stale role: oud bolletje of puntje
De eenheid die bij de runderbouillon hoort kun je misschien uit de context afleiden. Maar in plaats van alles online om te rekenen, wat in sommige gevallen erg onpraktisch is (wat is de dichtheid van dille?), zou ik maatlepels en maatbekers in huis halen. Dat werkt een stuk betrouwbaarder. En in sommige gevallen kun je het beste je eigen smaak volgen.
Ik denk dat je de omzetting van maten en de vertaling van ingrediënten best apart aanpakt. Google Translate zal er niet altijd in slagen wegens te weinig context, dus dan google je best even de term en ga je plaatjes kijken tot je iets bekend ziet opduiken. Veel ingredienten zijn namelijk zodanig regionaal dat ze niet in een vertaalmachine passen..Ardana schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:46:
Ik heb een engelstalig kookboekje gekregen, maar daar staan uiteraard allerlei rare maten en namen is. Is er een site waar je dit makkelijk kan omrekenen en vertalen? Wat het problematischer maakt, is dat het oorspronkelijk oud-Oostenrijks (denk oud-Duits?) is, en ook de ingredienten komen uit die tijd
Voorbeeldjes:
1 level T dill
6 1/2 cups strongly seasoned beef broth
4 T freshly chopped chives
8 stale rolls
1 cup of game stock (from the jar)
Ivm de maten:
- T = eetlepel
- t = theelepel
- level T = afgestreken eetlepel
- (US) cup = 237ml (ik ga gemakshalve meestal uit van 250ml)
- stale (dinner) rolls = oude afbakbroodjes
- game stock = wild bouillon
Maar goed, wel eens leuk om 19e eeuws midden-Europees te koken. Niet heel exotische dus, maar genoeg om spannend te zijn
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
en de t lepel (teaspoon) is dus wel groter dan het hele kleine lepeltje dat wij gebruiken om de melk in de koffie te roeren of een eitje te eten.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 31-05-2018 17:46 ]
Verwijderd
Alle bijbelboeken zitten in kobo plus, dus voor wie daar een abonnement heeft...Odeklontje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:44:
En de BBQbijbel voor €15 EUR bij Bol.com vandaag:
https://www.bol.com/nl/p/...bol-com/9200000093422533/
Irreëel qua ingrediënten bedoel je en de verkrijgbaarheid daarvan? Of doel je op de maakbaarheid en complexiteit van de recepten zelf?Boudewijn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:26:
Boek is binnen, ziet er niet irreeel uit eigenlijk.
Ik ga het boek ook maar bestellen denk ik, want de preview bij Bol ziet er gewoon leuk uit en ik hou wel van een uitdaging in de keuken
Wel een bewerkelijke set recepten (biryani noemt hij eenvoudig en je zit op 50+ ingrediënten) en heel mooie opmaak. Volgens mij ben je geen beginner dus lijkt me mooie uitdaging.
Recept: https://www.cooked.com/uk.../Vegetable-biryani-recipe
[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2018 17:48 ]
Lol 50+ ingrediënten in een rijstschotel? Dat krijgen Bocuse en Escoffier samen nog niet voor elkaar - Nu ben ik zó benieuwd om bijna het boek te kopen ... bijna.Boudewijn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:42:
<>biryani noemt hij eenvoudig en je zit op 50+ ingrediënten<>
(gezien het recept voor een kroket van Jonnie Boer, Loop naar de snackbar ingrediënten 2 euro) ben ik wat huiverig voor het kopen van boeken voor één recept
edit: toch maar besteld, als het goed is morgen in huis (Bol Select). externe leverancier blijkbaar, toch maandag.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 02-06-2018 18:23 ]
Maar dat gaat met wat zoeken vast wel lukken in het multiculturele Amsterdam denk ik. Met de Ramen en die Japanse winkel was het immers ook gelukt.
Wat is voor jullie de reden tot aanschaf? Voor mij het plaatjeswerk (lekker!), de uitdaging en de indiase/fusion keuken.
Hij heeft ook een heel coole tomatensalade
[ Voor 72% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2018 18:41 ]
Voor mij was de reden ook de Indiase/fusion keuken en ik wil ook eens wat "hoger staande" recepten maken. En de mooie presentatie natuurlijk, ik vind het altijd leuk om mijn eten er goed uit te laten zien in plaats van iets zomaar op een bordje te kwakkenBoudewijn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:36:
@bvk en @franssie De link staat er nu bij. Volgens mij moet ik echt een referral deal met Bol maken, en eindelijk dat blog starten.
Wat is voor jullie de reden tot aanschaf? Voor mij het plaatjeswerk (lekker!), de uitdaging en de indiase/fusion keuken.
Hij heeft ook een heel coole tomatensalade. Ik heb trouwens vorige maand het boek selamat makan gekocht: de review staat hier https://www.nrc.nl/nieuws...iskok-blauwe-hap-a1603642 . Geen foto's, gewoon een variatie op de klassieke Bep Vuyk.
Dat Biryani recept lijkt inderdaad niet heel erg complex te zijn en ik tel "maar" 41 ingrediënten...
Vergeet de vinaigrette en de saus niet hebvk schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:03:
[...]
Voor mij was de reden ook de Indiase/fusion keuken en ik wil ook eens wat "hoger staande" recepten maken. En de mooie presentatie natuurlijk, ik vind het altijd leuk om mijn eten er goed uit te laten zien in plaats van iets zomaar op een bordje te kwakken![]()
Dat Biryani recept lijkt inderdaad niet heel erg complex te zijn en ik tel "maar" 41 ingrediënten...Wel apart zijn de zaken zoals die deegrand om de pan goed af te sluiten, ik vraag me af of dat met een zware gietijzeren deksel wel echt nodig is.
Daar zit ook nog wat in ja (pun intended)Boudewijn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:08:
[...]
Vergeet de vinaigrette en de saus niet he.
@franssie
Ik ga eerst eens met dit boek beginnen maar zal jouw tip ook even in gedachte houden. Net Roti kip gegeten, wat natuurlijk een Surinaams gerecht is, maar met Indiase roots:

Ging er prima in!
Edit: En ik heb toevallig net deze film gekeken: IMDB: The Hundred-Foot Journey (2014)
Over een Indiase familie die in Frankrijk terecht komt en waarbij de oudste zoon uiteindelijk een *** chef wordt die Indiaas/Frans fusion kookt. Best een leuke film voor de kookliefhebbers
[ Voor 25% gewijzigd door bvk op 02-06-2018 23:30 ]
Maar dat werkt dus meer dan prima.
Verwijderd
https://www.ad.nl/video/p...-met-gehaktballen~vp36959
Op het eerste gezicht lijkt het niks, maar hij weet wel wat hij doet (qua techniek). Is kennelijk een show op Vice,maar ik kijk amper tv, gelukkig helpt de AD mee en post zijn video's.
En aangezien ik toch aan een lekkere gulpener gladiator zit, nog een mooi vaderdagcadeau als afsluiting: een kaars die naar vlees (hamburger, vlees en BBQ) ruikt:
https://www.ad.nl/koken-e...-vaderdagcadeau~a917e865/
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2018 23:07 ]
En, hoe is het geworden? Viel het mee om te maken uiteindelijk?Boudewijn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:42:
Ik ga morgen een biryani maken en behalve amchoor poeder en longpeppers heb ik alles. Die laatste vervang ik door een rawitje.
Wel een bewerkelijke set recepten (biryani noemt hij eenvoudig en je zit op 50+ ingrediënten) en heel mooie opmaak. Volgens mij ben je geen beginner dus lijkt me mooie uitdaging.
Recept: https://www.cooked.com/uk.../Vegetable-biryani-recipe
Ik heb het boek net vanavond pas binnen gekregen.... Uiteraard al even zitten bladeren en nou moet ik de keuze maken wat ik als eerste wil proberen. Mijn oog is gevallen op de kip met tomaat en basilicum op pagina 86, maar dat kwam eigenlijk omdat ik op die pagina het boek opende
En uiteraard ben ik ook benieuwd naar de eerste indruk van @franssie !
Ik heb er wel even doorheen gebalderd en het zet er prima uit.
Nu wil ik toevallig morgen kippenpoten gaan roken dus ik zal eens kijken wat ik met pagina 86 kan overnemen (maar durf nu niet te kijken want dan had ik eergisteren waarschijnlijk inkopen moeten doen en gisteren beginnen met van alles).
Dan staat op pagina 107 misschien wel een goede, kip curry uit Goa. Is met kippenpoten en een kort ingrediënten lijstje, ik tel er maar 24franssie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:17:
@bvk Ik heb het boek ontvangen en op de plank gelegd - de afgelopen dagen niet aan echt koken toegekomen en om eerlijk te zijn doe ik dat ook meer in de winter, in ieder geval wat de 50+ ingrediënten recepten betreft.
Ik heb er wel even doorheen gebalderd en het zet er prima uit.
Nu wil ik toevallig morgen kippenpoten gaan roken dus ik zal eens kijken wat ik met pagina 86 kan overnemen (maar durf nu niet te kijken want dan had ik eergisteren waarschijnlijk inkopen moeten doen en gisteren beginnen met van alles).
Edit: Ik heb zelfs praktisch alles uit die lijst in huis, behalve gedroogde kokos, dillezaad en eetbare bloemen. Waar ga ik die laatste 2 nou weer vandaan halen... Bij een tuincentrum of zo?
[ Voor 10% gewijzigd door bvk op 05-06-2018 23:53 ]
As ik in mijn moestuin-bak (eigenlijk het project van mijn vriendin) de dille laat doorslaan (dat ga ik dus nu doen) heb ik het dillezaad binnenkort wel. Maar dat is vast wel online te vinden denk ik. Eetbare bloemen kunnen van alles zijn tot aan viooltjes. Maar dovenetel misschien een optie (denk dat die nu nog niet bloeit maar wel lekker). Laat eens een bloemkool bloeien, dan snap je de naambvk schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:38:
[...]
Dan staat op pagina 107 misschien wel een goede, kip curry uit Goa. Is met kippenpoten en een kort ingrediënten lijstje, ik tel er maar 24
Edit: Ik heb zelfs praktisch alles uit die lijst in huis, behalve gedroogde kokos, dillezaad en eetbare bloemen. Waar ga ik die laatste 2 nou weer vandaan halen... Bij een tuincentrum of zo?
barrymossel in "Centraal aanbiedingen topic. V2.0"
---edit---
Ik denk dat ik een tweede ga kopen. Is wel heel goedkoop. En super handig voor groenten of een sous-vide ei naast evt. vlees. Zou voor nog minder stress in de keuken zorgen
http://www.eetbarebloemenshop.nl/webshop_products.aspbvk schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:38:
[...]
Dan staat op pagina 107 misschien wel een goede, kip curry uit Goa. Is met kippenpoten en een kort ingrediënten lijstje, ik tel er maar 24
[ Voor 79% gewijzigd door barrymossel op 06-06-2018 18:37 ]
Ik heb al twee van die sous vide bakken van de LIDL (en die doen het prima) maar dit is natuurlijk wel leuk voor op de camping ... EDIT: toch maar gekocht, ook wel eens leuk om mee te nemen als ik bij vrienden kook.barrymossel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:32:
Dit is toch nog steeds ook het sous-vide topic?
barrymossel in "Centraal aanbiedingen topic. V2.0"
---edit---
Ik denk dat ik een tweede ga kopen. Is wel heel goedkoop. En super handig voor groenten of een sous-vide ei naast evt. vlees. Zou voor nog minder stress in de keuken zorgen
lol - natuurlijk bestaat daar een webwinkel voor
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 06-06-2018 18:53 ]
Alleen de primaire is nu ook stuk. De kwaliteit is toch wel wat minder merk ik
Kwaliteit van de Anova bedoel je?Boudewijn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:50:
ik heb een versie met dooie wifi die ik ernaast gebruik, superhandig.
Alleen de primaire is nu ook stuk. De kwaliteit is toch wel wat minder merk ik.
Heb je ervaringen met garantie? Jij had dacht ik een van de eerste generaties - hopelijk zijn ze beter geworden.Boudewijn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:06:
Ja inderdaad. Heb nu de 2e stuk, in iets meer dan 2 jaar. Vind dat niet heel best.
Ik ga zo eens die biryani maken, dat is er deze week niet van gekomen.
---edit---
En de tweede wordt opgestuurd.
[ Voor 21% gewijzigd door barrymossel op 06-06-2018 19:47 ]
barrymossel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:32:
Dit is toch nog steeds ook het sous-vide topic?

Dit is de kook club en met SV kom je niet aan de 100 graden
Thanks! Maar daar ga ik pas een keer bestellen als ik voor meerdere personen kook, want anders is dat wel een beetje zonde aangezien je ze natuurlijk niet kunt bewaren.
Verder wordt het gewoon een beetje smokkelen met die Benares gerechten, veel ingrediënten zullen moeilijk of niet verkrijgbaar zijn.
Ja, ik moet ook eens met een kruidentuin beginnen alhoewel ik daar eigenlijk weinig ruimte voor heb. En Dillezaad is inderdaad ook online te vinden:franssie schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 00:04:
[...]
As ik in mijn moestuin-bak (eigenlijk het project van mijn vriendin) de dille laat doorslaan (dat ga ik dus nu doen) heb ik het dillezaad binnenkort wel. Maar dat is vast wel online te vinden denk ik.
https://www.zadenkopenonl...-kruiden/dille/index.html?
Edit: Deze shop heeft dus zo te zien zo'n beetje alles wel aan kruiden en zaden, dus dan ga ik daar maar eens mijn huidige assortiment uitbreiden:
https://www.pit-pit.com/keukenkruiden/kruiden.html
[ Voor 43% gewijzigd door bvk op 06-06-2018 22:22 ]
Verwijderd
De keren dat ik eetbare bloemen had was het eigenlijk meer als decoratie, dat zie ik ook steeds in masterchef australia terugkomen, die decoratie (even afgezien van de citroenachtige planten waar ze weleens blaadjes van pureren).bvk schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:26:
Thanks! Maar daar ga ik pas een keer bestellen als ik voor meerdere personen kook, want anders is dat wel een beetje zonde aangezien je ze natuurlijk niet kunt bewaren.
Ik denk dat je het ook wel bij een groothandel kan aanschaffen, maar wellicht is zelf kweken een optie? Zo lastig is het niet, zie bijvoorbeeld https://www.makkelijkemoe...i/kruiden/eetbare-bloemen , vraagt wel wat planning voor een gerecht
Grotere tuincentra verkopen ook eetbare bloemplantjes trouwens, maarja, je moet er maar net tegenaan lopen. Ik heb ze wel gezien in de echt grote tuincentra (Groningen) en het tuincentrum bij mij in de buurt, maar die heeft ze niet elke keer).
Wat betreft kruiden, die koop ik altijd in een grote toko, dan is de prijs aanzienlijk lager dan online webwinkels. De prijzen van de shop die je aanhaalt zijn wel goed, maar dan zit je wel aan een kilo voor een normale prijs, bij een redelijke toko heb je voor 500 gram ook die prijs wel als je even praat met de eigenaar. Anijs bijvoorbeeld is 5 euro per 500 gram in de toko van Leeuwarden mits je vriendelijk kletst met de eigenaar en zijn vrouw en veel kruiden koopt, online is dat bij minimaal een kilo wat wel weer veel is: https://www.pit-pit.com/anijs.html
Nadeel is dat je het wel moet kunnen opslaan, ik heb hier wel 30 kilo aan kruiden, maar mijn vrouw is er niet blij mee. Ik had het namelijk allemaal op de keukenkasten staan in 30 potten van 1 kilo (van die potten waar je de lucht met een hendel uit kan halen), maar nu hebben we een afzuigkap en die buis loopt boven die kasten en toen moesten de potten ergens anders staan

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2018 23:43 ]
Vergeet de tuincentra, ga naar Vreekens zadenVerwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:37:
[...]
De keren dat ik eetbare bloemen had was het eigenlijk meer als decoratie, dat zie ik ook steeds in masterchef australia terugkomen, die decoratie (even afgezien van de citroenachtige planten waar ze weleens blaadjes van pureren).
Ik denk dat je het ook wel bij een groothandel kan aanschaffen, maar wellicht is zelf kweken een optie? Zo lastig is het niet, zie bijvoorbeeld https://www.makkelijkemoe...i/kruiden/eetbare-bloemen , vraagt wel wat planning voor een gerecht![]()
Grotere tuincentra verkopen ook eetbare bloemplantjes trouwens, maarja, je moet er maar net tegenaan lopen. Ik heb ze wel gezien in de echt grote tuincentra (Groningen) en het tuincentrum bij mij in de buurt, maar die heeft ze niet elke keer).
Wat betreft kruiden, die koop ik altijd in een grote toko, dan is de prijs aanzienlijk lager dan online webwinkels. De prijzen van de shop die je aanhaalt zijn wel goed, maar dan zit je wel aan een kilo voor een normale prijs, bij een redelijke toko heb je voor 500 gram ook die prijs wel als je even praat met de eigenaar. Anijs bijvoorbeeld is 5 euro per 500 gram in de toko van Leeuwarden mits je vriendelijk kletst met de eigenaar en zijn vrouw en veel kruiden koopt, online is dat bij minimaal een kilo wat wel weer veel is: https://www.pit-pit.com/anijs.html
Nadeel is dat je het wel moet kunnen opslaan, ik heb hier wel 30 kilo aan kruiden, maar mijn vrouw is er niet blij mee. Ik had het namelijk allemaal op de keukenkasten staan in 30 potten van 1 kilo (van die potten waar je de lucht met een hendel uit kan halen), maar nu hebben we een afzuigkap en die buis loopt boven die kasten en toen moesten de potten ergens anders staan
Verwijderd
Dat soort bedrijven zijn erg interessant, mijn halve familie zit in die wereld (Bejo zaden voornamelijk, al is dat meer groente gericht), afgelopen zomer een hele dag rondgekeken met uitleg op die bedrijven (rond Emmeloord / Ens regio). Erg interessant om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat trouwens, maar daar had ik vorig jaar meen ik al over gepost.
Zadenkweekbedrijven zijn echt boeiend, bizar wat daar voor techniek bij komt kijken en ik was helemaal versteld dat ze van die dikke vliegen e.d. gebruiken om zetmeel over te dragen. Je kreeg wel de kriebels trouwens, echt complete voetbalvelden vol met planten met vliegende insekten, mijn kinderen hadden het niet meer (die gillen al bij een klein vliegje).
Tja, het is inderdaad veelal voor de garnering en de leuke opmaak. Alhoewel ik begrepen meen te hebben dat sommige bloemen ook weer een apart extra smaakje aan je gerecht kunnen geven.Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:37:
[...]
De keren dat ik eetbare bloemen had was het eigenlijk meer als decoratie, dat zie ik ook steeds in masterchef australia terugkomen, die decoratie (even afgezien van de citroenachtige planten waar ze weleens blaadjes van pureren).
Ik denk dat je het ook wel bij een groothandel kan aanschaffen, maar wellicht is zelf kweken een optie? Zo lastig is het niet, zie bijvoorbeeld https://www.makkelijkemoe...i/kruiden/eetbare-bloemen , vraagt wel wat planning voor een gerecht![]()
Maar ik wil er aangezien ik ook maar voor één persoon kook er niet al te veel moeite in steken, dan jat ik wel een viooltje van mijn buurvrouw of zo....
30 kilo??? Jeetje.... Nee, ik ga gewoon voor de kleine verpakkingen van 125 gram, daar heb ik meer dan genoeg aan al betaal ik relatief wel wat meer.Wat betreft kruiden, die koop ik altijd in een grote toko, dan is de prijs aanzienlijk lager dan online webwinkels. De prijzen van de shop die je aanhaalt zijn wel goed, maar dan zit je wel aan een kilo voor een normale prijs, bij een redelijke toko heb je voor 500 gram ook die prijs wel als je even praat met de eigenaar. Anijs bijvoorbeeld is 5 euro per 500 gram in de toko van Leeuwarden mits je vriendelijk kletst met de eigenaar en zijn vrouw en veel kruiden koopt, online is dat bij minimaal een kilo wat wel weer veel is: https://www.pit-pit.com/anijs.html
Voor nu ging het me erom hoe ik aan die voor mij nog onbekende kruiden zoals Asafoetida of Ajowan moest komen en dat weet ik nu dus. Ik kan dat natuurlijk eerst wel eens bij de toko's hier in de buurt proberen maar ik vrees dat die me vragend aan gaan staren....
Edit: Ik zie dat een combi met gorgonzola, peer en walnoot ook kan.
[ Voor 11% gewijzigd door SeatRider op 09-06-2018 11:21 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ik heb deze wel eens gemaakt:
https://ottolenghi.co.uk/...range-and-star-anise-shop . Voor burgers zou ik het sap met de wijn, de peper en de steranijs reduceren en daarmee je burger lakken of het door je patty draaien als je het heel erg inkookt.je zou ook de bloedsinaasappel als een soort marmelade erop kunnen doen... of op de mandoline in heel dunne plakjes schaven.
Je zou ook iets met sinaasappels en dadels kunnen doen.of beter nog kumquats.
[ Voor 96% gewijzigd door Boudewijn op 09-06-2018 12:08 ]
Jammer om z'n mooi stukje vlees zo te mishandelen.Boudewijn schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:42:
Klopt maar die zou ik ook met zomaar door de gehaktmolen knallen.
* Boudewijn heeft net een bakje frambozen en een berg goede olie in een dressing zitten. Kun je ook jammer vinden
Verwijderd
Als je eendburgers wilt, bij deze een goed recept:SeatRider schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:11:
Ik ga vandaag experimenteren met eendburgers. Ik heb 2 eendenborstfilets en een gehaktmolen.
Ingredienten
800 gram confit van eend (geplukt, 4 tot 6 boutjes)
1 rode ui fijngesnipperd en gefruit
1 teen knoflook, kern verwijderd en geraspt
2 eetlepels kappertjes, gespoeld en fijngehakt
darmnet (varken) goedgespoeld
zout en peper
Instructies
1 - De iets verwarmde confit mengen met ui, knoflook en kappertjes. Breng op smaak met zout en peper
2 - De patties inpakken in darmnet, overhangende stukken darmnet wegknippen
Cuisson: 58 graden celsius
Confit maken doe je zo: kwestie van eendenvet laten smelten en hier heel zacht gepekelde eendenbouten in laten garen. Een goede optie is om kant-en-klare gekonfijte eendenbouten te kopen, die licht te verwarmen en uit elkaar te plukken.
Bovenstaand recept kan je ook met peking eend maken, dan kappertjes weglaten en daarvoor in de plaats 100 gram hoisinsaus erbij.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2018 18:56 ]
Je zou het eens met deze kunnen proberen, dit vind ik persoonlijk een lekkere melange: https://www.euroma.nl/original-spices/garam-masala/1337aldi schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:19:
Heeft iemand hier nog tips voor een smaakvolle milde kerrie? Ik maak graag kip-kerrie gerechten, en hierbij is de kerrie nogal belangrijk. De supermarkt kerrie's die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn allemaal wat flauw. M'n moeder maakte vroeger altijd kip-kerrie met een kerrie van Crosse & Blackwell, dat was heerlijk, alleen is deze kerrie niet meer te krijgen.
Bij veel supermarkten verkrijgbaar en prima geschikt om een "kerrie" gerecht mee te maken.
Verwijderd
Iemand dit ook zo in zijn jeugd gehad of doet iemand dat hier met zijn kinderen? Mijn vrouw en mijn schoonzus kunnen absoluut niet koken, dat wil ik later niet voor mijn kinderen, vandaar dat dit idee mij wel bevalt.
Wat vinden jullie ervan?
Ik vind dat het bij de opvoeding hoort. Ik heb dan ook geen kinderen
Maar serieus, een ei kunnen bakken, een cake of brood maken, kruidnoten, leert je dat vers vaak lekkerder is en biedt enige zelfredzaamheid.
De tijd dat je bij je huwelijk een Wannée kreeg (waar overigens in die tijd wel alles tot in den treure stond beschreven) is al even voorbij - er is nu youtube
Maar ik vind het ene goed idee, ook zo nu en dan mee naar de boerderij om kaas en melk te kopen (en vlees als je het niet erg vind als je kinderen veganist kunnen worden), bezoek eens een kas etc etc. Voedsel (en dus voeding) is basis Maslov dus belangrijk.
edit:/ ik kookte zo nu en dan vanaf mijn 14e, omdat ik toch niets anders te doen had en het wel grappig vond, werd niet opgelegd - en toen ik op kamers ging kreeg ik een Wannée die ik nog steeds raadpleeg. Er zjin mensen en dus ook kinderen die er echt geen interesse in hebben, je kan faciliteren en coachen maar niet dwingen. BBQ lijkt mij ook wel een goed begin, als klein kind mocht je er niet dichtij dus het is wel een privilege om er dan op te mogen koken
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 11-06-2018 23:03 ]