Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

@tha_crazy heeft de blender van je vriendin niet een hakmolentje? Anders voor weinig nieuwe blender met hakmolen kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:53

tha_crazy

Mafketel

franssie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:08:
@tha_crazy heeft de blender van je vriendin niet een hakmolentje? Anders voor weinig nieuwe blender met hakmolen kopen.
Dat durf ik niet te zeggen, ik gebruik dat ding normaal nooit. Maar zal het eens aan haar vragen.
Garyu schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:08:
Pinda's zijn vrij zacht en kan je vaak met een opzetstuk op de staafmixer gewoon pureren. Eventueel even een kwartiertje in water inweken. Verder zou elke blender dat aan moeten kunnen.
Das ook wel zo, weet alleen niet hoe zacht ze blijven na het bakken.
Maar ik zal het anders eens vanavond met haar staafmixer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:39

NoTimeRemains

I know

bvk schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:36:
[...]

Wat voor soort pan zoek je? Gietijzer is immers alleen maar het materiaal, het doel van de pan (koekenpan, braadpan, skillet etc.) is net zo belangrijk.
Ik ben op zoek naar een skillet.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

NoTimeRemains schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:22:
[...]

Ik ben op zoek naar een skillet.
Heb zelf een 32sm Lodge en een 26cm noname

Reden voor de Lodge was voornamelijk omdat ik airmiles op moest maken en hem daardoor "gratis" had
De noname voldoet net zo goed

Grootste verschil wat ik gemerkt heb zit hem in de dikte van de pan de noname is ietsje dunner, maar dat kan ook komen omdat hij 26cm is ipv 32cm

En de vorm/greep van eht handvat is anders.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

tha_crazy schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:11:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, ik gebruik dat ding normaal nooit. Maar zal het eens aan haar vragen.

[...]

Das ook wel zo, weet alleen niet hoe zacht ze blijven na het bakken.
Maar ik zal het anders eens vanavond met haar staafmixer proberen.
Maar waarom niet gewoon pindakaas? Ik heb net even in het Groot Indonesich kookboek van Bep Vuyk gekeken en zij gebruikt voor alle vier de pindasaus recepten ook gewoon pindakaas.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Net m'n Anova binnengekregen, gaaf ding, mooie verpakking en de bediening is easy. Maar wat hebben ze er een kort snoer aangemaakt 8)7. Vanavond maar eens testen met een varkenshaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:53

tha_crazy

Mafketel

bvk schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:29:
[...]

Maar waarom niet gewoon pindakaas? Ik heb net even in het Groot Indonesich kookboek van Bep Vuyk gekeken en zij gebruikt voor alle vier de pindasaus recepten ook gewoon pindakaas.... ;)
Noem mij maf, maar ik kan dus echt niet tegen pindakaas :P
Dus ga het echt vanaf stap 1 maken.

Staafmixer van de dame heeft inderdaad een hakmolentje, dus die gaan we eens misbruiken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
https://www.lidl-shop.nl/...l-of-koekenpan/p100222844

Ik heb die van mij inmiddels ruim een jaar geloof ik en gebruik hem regelmatig. Ik zou de grilpan ook meteen meebestellen als je die nog niet hebt. ;)
bvk schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:29:
Dat dacht ik ook al. Waarom zelf pinda's malen als je ze al zo in een potje kan kopen? En als je de toevoegingen (suiker, palmolie en dergelijke) niet wil hebben, kan je in de meeste supermarkten tegenwoordig wel pure pindakaas kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Ik haal altijd een soort pellets bij de toko. Beetje water koken, die pellets erbij en je hebt lekkere saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja ik ook. Heel blok, die zijn erg goed.https://www.orientalwebshop.nl/sauzen/satesaus/ratu-culinair-sate-saus-400g deze gebruik in diverse varianten. Ik maak hem wel aan met kokosmelk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:28:
Ja ik ook. Heel blok, die zijn erg goed.https://www.orientalwebshop.nl/sauzen/satesaus/ratu-culinair-sate-saus-400g deze gebruik in diverse varianten. Ik maak hem wel aan met kokosmelk.
Die ja. Vind ik lekkerder dan die meuk die je in plastic bakken koopt. En ook nog eens beter te bewaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja. Pro-tip, ik warm hem sous vide op... gezien het spul nogal de neiging heeft aan te branden is dat echt heel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou, vandaag maar eens de eerste poging voor zelfgemaakte lasagne op basis van de zilveren lepel. Ging niet geheel vlekkeloos maar ik ben benieuwd hoe hij smaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nVLax15h3M1ifg3QM0l0k7qK/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zlAj7Q1RmdPyaE1rsfaMokhb/medium.jpg

Ja dat kon inderdaad netter, de bechamel was wat dik. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
En hoe smaakte het? Geen kaas bovenop gestrooid? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Smaakte niet verkeerd, wel even wennen als je die zout en smaakstoffenbom van Honig gewend bent.
Met wat verbeterpuntjes qua verhoudingen voor de volgende keer is het wel een blijvertje.

Inderdaad geen kaas bovenop, meestal doe je bij Italiaans de kaas onder de saus of in het gerecht zelf. Zo is hij nu in laagjes opgebouwd; pasta, vleessaus, bechamel, verse parmesan, repeat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1yUyybL95eMpdKwBfM7LALx2/medium.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 27-04-2018 21:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik maak al sinds een poosje deze lasagna, inderdaad even zoeken naar de juiste verhouding van zout / peper / kruiden maar zooveel lekkerder dan de pakjes. :) Ik hou zelf wel van wat groente in m'n pasta's dus heb hem aangepast op de helft van het vlees en een 400gr. groentepakket erdoor (lui :P ). Zelfs uit de vriezer is ie nog heerlijk :9

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deze is simpel alla bolognese, dus buiten peper en zout geen kruiden. Alleen een snufje nootmuskaat in de bechamel.
Volgende keer mag hij iets meer pit dus die knoflook uit jouw recept gaat er dan zeker komen. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Vandaag voor het eerst sous vide asperges gegaard. Met een beetje boter in de zak 50 minuten op 88 graden, heerlijk. Veel meer smaak/sap dan koken zoals ik altijd deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De lasagne koning hier, ik zal even helpen en wat delen aangezien ik die pagina van smulweb toevallig wel eens geprobeerd heb, maar het kan een stuk beter.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

:D Bechamel-saus uit een pakje, bestaat dat echt? Wat is er nou makkelijker dan 50gr boter, 50gr bloem te smelten en in scheutjes al roerend 500ml koude melk door te mikken :P

De chorizo uit je recept ga ik misschien eens proberen, verder zie ik weinig verbeteringen tov m'n versie van het smulweb-recept. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nofi, maar die vind ik wat te extreem gevuld. Alsof het per se een kakofonie van smaken moet zijn. Dan kan de bechamel inderdaad wel uit een pakje, daar proef je dan toch geen hol meer van.
Die van mij moest twintig minuten pruttelen om de juiste smaak te krijgen. ;)

@naitsoezn hetzelfde geldt voor alle sauzen eigenlijk. Kaassaus uit een pakje. :X
Is ook gewoon boter, bloem, kaas en eventueel wat bouillon.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch echt de beste lasagna die het geeft......eventueel wat prei of champignons erbij. Goed ingrediënten gebruiken, echt de beste ooit....
Anyway way back nodig omdat hij offline is.

https://web.archive.org/w...pten/jamie-s-lasagne.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:16:
:D Bechamel-saus uit een pakje, bestaat dat echt?
Ja die bestaat :P

Kwam het ooit een keer in mijn kast tegen, smaakte wel raar trouwens, maar was ook al over datum. Geen idee hoe het in mijn kast kwam trouwens, kennelijk een keer niet opgelet bij het kopen van wat roomsaus dat ik wel handig vind om in pakjes te hebben voor noodgevallen.
Gonadan schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:20:
Nofi, maar die vind ik wat te extreem gevuld.
Het 1e recept is inderdaad wel een extreem gevulde (zeker als je ook de spinazie erbij doet, maar het past wel qua smaken bij elkaar), ik vind deze dan ook extreem lekker, wel een stuk groter dan wat je nu gemaakt hebt. Je kan lekker experimenteren met lasagne, heb je trouwens geen pastamachine? Die vind ik wat handiger dan een deegroller voor die vellen (even afgaande wat ik op de foto's denk te zien).

Een pasta machine vind ik zo fijn voor lasagne, ik maak de vellen gewoon net zo lang als de bak waar het in moet. Al heb ik ook wel gedroogde vellen in de kast en ook pakjes voor saus, het komt weleens voor dat mijn vrouw zegt: ik heb zin in lasagne en dan kan ik een uur later het op tafel hebben als ik die kant en klare dingen in huis heb. Al moet je wel opletten met die kant en klare pakjes, sommigen zijn inderdaad heel heel zout. Ik vang dat meestal op door er goede tomaten uit blik doorheen te doen die ik voorkook. Dat helpt wel vaak. Maar 8 van de 10 keer maak ik alles zelf, dat is toch het lekkerste en ook erg leuk werk.
naitsoezn schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:16:
De chorizo uit je recept ga ik misschien eens proberen, verder zie ik weinig verbeteringen tov m'n versie van het smulweb-recept. :9
Die is zeker ook niet slecht, al snap ik die foto erbij niet, gewoon een te hard stuk droog deeg in de hoek van die schaal omdat er geen saus opzat, zonde van dat recept. Ik maak die ook weleens als ik niet alles in huis heb voor mijn persoonlijke favoriete recept (recept 1 uit mijn post), wel grappig om hier een recept van smulweb tegen te komen dat ik ook af en toe gebruik :D

Een jaar of 15 a 20 terug gebruikte ik smulweb veel, vooral de receptenvinder vond ik heel handig (ik gaf in wat er in mijn kast zat en die site gaf dan recepten, vrij revolutionair voor die tijd).

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Odeklontje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:36:
Anova in de aanbieding!

99 EUR Bluetooth

109 EUR Bluetooth + WiFi

+ gratis verzenden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Met code "LOVEMUM" 10% extra korting!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K6hbDJPl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Gonadan schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:47:
Volgende keer mag hij iets meer pit dus die knoflook uit jouw recept gaat er dan zeker komen. :9
Knoflook ‘hoort’ niet. Pancetta en bleekselderij daarentegen wel. Zorgt ook al voor meer pit. Maar knoflook is altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoezo 'hoort niet'?
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:43:
Het 1e recept is inderdaad wel een extreem gevulde (zeker als je ook de spinazie erbij doet, maar het past wel qua smaken bij elkaar), ik vind deze dan ook extreem lekker, wel een stuk groter dan wat je nu gemaakt hebt. Je kan lekker experimenteren met lasagne,
Ja zo heb ik ook nog een recept liggen voor zuurkoolschotel, ook met sambal, ketjap, ananas en nog een hele stapel ellende. Retelekker maar wel heel erg gevuld en je hebt nog een week dorst.

Dat vind ik vaak het nadeel van recepten die mensen zelf bedenken zoals op Smulweb. Velen denken dat meer smaken beter is maar soms komt juist door eenvoud de kracht van smaak werkelijk boven.
Daarom ben ik nu juist wat meer traditionele recepten aan het proberen, voor de leuk.
heb je trouwens geen pastamachine? Die vind ik wat handiger dan een deegroller voor die vellen (even afgaande wat ik op de foto's denk te zien).

Een pasta machine vind ik zo fijn voor lasagne, ik maak de vellen gewoon net zo lang als de bak waar het in moet. Al heb ik ook wel gedroogde vellen in de kast en ook pakjes voor saus, het komt weleens voor dat mijn vrouw zegt: ik heb zin in lasagne en dan kan ik een uur later het op tafel hebben als ik die kant en klare dingen in huis heb. Al moet je wel opletten met die kant en klare pakjes, sommigen zijn inderdaad heel heel zout. Ik vang dat meestal op door er goede tomaten uit blik doorheen te doen die ik voorkook. Dat helpt wel vaak. Maar 8 van de 10 keer maak ik alles zelf, dat is toch het lekkerste en ook erg leuk werk.
Nee, eerst maar eens zien of ik daadwerkelijk zin heb om vaker zelf pasta te maken. Dit was prima te doen, al krijg je het wel warm. :P

In een lasagne vind ik het verschil met gedroogde bladeren trouwens minder groot, al proef je nog steeds wel duidelijk het verschil. Maar als ik gewoon snel wil dan pak ik echt nog wel de Grand Italia hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Het zijn Italianen he, die deponeren hun recepten bij de KvK :D en in dat recept zit geen knoflook. Vandaar ‘hoort’, maar het hoeft natuurlijk niet zoals het hoort. Maar zo’n Hollandse ‘Italiaanse’ saus vol met van alles hoeft voor mij zeker niet. Een goeie minimale Bolognese die uren heeft geprutteld is wat mij betreft het lekkerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah zo. Nee de echte bolognese zit bijna niets in en is toch erg lekker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansenn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05-2018
Een vraagje over het "koken in plastic" a.k.a. sous vide, hoe veilig is het en waar moet ik op letten?

Ik lees her en der dat inderdaad over de temperatuur van de zakjes en plastics (BPA, HDPE/LDPE etc.).

Moet ik het voorverpakte vlees uit de supermarkt her-verpakken, wat doen jullie?
Bijvoorbeeld een keer wat gemarineerde ribs van de Aldi of voorverpakt vlees uit de super.

Het lijkt mij dat deze verhoudzakjes van de Jumbo prima kunnen gezien de specs.
https://www.jumbo.com/jum...-liter-20-stuks/164049DS/

Maar deze zakjes van de IKEA dan weer niet ivm de maximale temperatuur t/m 50 °C.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50342237/

Kan ik al een batch plastic zakjes voorverpakt in de vriezer leggen en bevroren meteen in het hete water doen?
Geen idee wat de reactie van het plastic is of de structuur doet wanneer de temperatuur zo ineens veranderd.

Wat zegt de Kookclub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plastic zakjes in de vriezer zijn geneigd om snel stuk te gaan. Daar komen vaak kleine gaatjes in omdat het zakje gewoon kapot stoot ergens tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Jansenn schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:30:
Een vraagje over het "koken in plastic" a.k.a. sous vide, hoe veilig is het en waar moet ik op letten?

Ik lees her en der dat inderdaad over de temperatuur van de zakjes en plastics (BPA, HDPE/LDPE etc.).

Moet ik het voorverpakte vlees uit de supermarkt her-verpakken, wat doen jullie?
Bijvoorbeeld een keer wat gemarineerde ribs van de Aldi of voorverpakt vlees uit de super.

Het lijkt mij dat deze verhoudzakjes van de Jumbo prima kunnen gezien de specs.
https://www.jumbo.com/jum...-liter-20-stuks/164049DS/

Maar deze zakjes van de IKEA dan weer niet ivm de maximale temperatuur t/m 50 °C.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50342237/

Kan ik al een batch plastic zakjes voorverpakt in de vriezer leggen en bevroren meteen in het hete water doen?
Geen idee wat de reactie van het plastic is of de structuur doet wanneer de temperatuur zo ineens veranderd.

Wat zegt de Kookclub?
Ik zou alles uit de supermarkt even opnieuw vacuum verpakken en dan de vriezer in, dan kan je het zo t water in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:55:
In een lasagne vind ik het verschil met gedroogde bladeren trouwens minder groot, al proef je nog steeds wel duidelijk het verschil. Maar als ik gewoon snel wil dan pak ik echt nog wel de Grand Italia hoor. ;)
Het verschil wordt helemaal minimaal als je in de ochtend de lasagne klaar maakt (behalve de laatste stap: in de oven doen), dan zijn in de namiddag de bladen helemaal soepel en heb je in mijn ogen amper nog verschil.

Maar zelf maken heeft wel als voordeel dat je ze heel groot kan maken, dat werkt een stuk fijner dan die kleine harde dingen die ik nooit lekker gebroken krijg, je kan zo eenvoudig de hele schaal bedekken en dat vind ik erg prettig.

Ik doe het liefst trouwens oude brokkelkaas geraspt over de lasagne, maar dat is denk ik wel een afwijking van mijn smaak :P
Ik heb nu voor bij de borrel een +4 jaar oude boerenkaas in de koelkast liggen, gisteravond al een stuk gegeten, alleen vloog bij het doorsnijden van de korst een riant stuk van de kaas per ongeluk van het aanrecht in de kattenbak omdat het nogal een harde brok is :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
Gedroogde bladeren kan je ook even in koud water weken, dan worden ze zacht genoeg om ze op maat te kunnen knippen. Je kan de lasagne dan ook veel makkelijker en mooier opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:28:
[...]
alleen vloog bij het doorsnijden van de korst een riant stuk van de kaas per ongeluk van het aanrecht in de kattenbak
5-seconden-regel? :P

Maar ik vind oude kaas ook lekkerder om te verwerken in gerechten, ondanks dat ik oude kaas 'uit het vuistje' of op brood minder lekker vind. Blijft meer smaak over na verwerking, is m'n idee.

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 30-04-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
SPX420 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:07:
Voor alle beginnende Sous Vide koks de vacumeer machine van de Lidl is nu in de aanbieding: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308
Dit komt als geroepen, sinds vandaag in bezit van een Anova Sous Vide met Wi-fi.

Ik ben benieuwd waar jullie de gegevens vandaan halen zoals de juiste temperatuur en tijd?

Verder iemand nog leuke site voor innovatieve gerechten voor sous vide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Laatst online: 22:09
Onze katten zijn sneller dan 5 seconden.

Leuk om de lasagne discussie te lezen hier.
Ben begin dit jaar begonnen met koken in het weekend. Zelfgemaakte lasagne was een van de eerste gerechten die ik gemaakt heb. Alles zelf gemaakt, behalve de bladen, die kwamen wel uit een pakje.

Het viel me qua werk ook reuze mee eigenlijk.
Wel had ik de tomatensaus al eerder gemaakt en in porties ingevroren.

[ Voor 9% gewijzigd door agravain op 30-04-2018 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jansenn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05-2018
SPX420 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:07:
Voor alle beginnende Sous Vide koks de vacumeer machine van de Lidl is nu in de aanbieding: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308
En vergeet deze niet: SILVERCREST® Folierollen voor 4.99 EUR.
  • 3x kort 20 x 300 cm
  • of
  • 2x lang 28 x 300 cm
https://www.lidl-shop.nl/...lierollen/p100236538?ar=1

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/95029a2abf2c6753834d4d62c6354f9e.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
assn schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:02:
[...]

Dit komt als geroepen, sinds vandaag in bezit van een Anova Sous Vide met Wi-fi.

Ik ben benieuwd waar jullie de gegevens vandaan halen zoals de juiste temperatuur en tijd?

Verder iemand nog leuke site voor innovatieve gerechten voor sous vide?
https://recipes.anovaculinary.com/
https://www.chefsteps.com...ime-and-temperature-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Ik werk ongegelmatige diensten en als ik 's avonds werk haal ik vaak een magnetron maaltijd die ik dan opwarm op t werk. Echter wil ik graag zelf maaltijden gaan maken en deze invriezen. Lijkt me een stuk gezonder en lekkerder. Nu zoek ik alleen nog wat inspiratie. Wie weet wat maaltijden die goed zijn in te vriezen en daarna op te warmen zijn in de magnetron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Pasta's, rijst en bami gerechten, stoofschotels, rendang, curry's etc........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Het zou ook wel helpen als je ons een beetje kunt helpen met te vertellen wat jouw smaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb net een goede veganistische paella van Ottolenghi gemaakt. Enige wat er niet in zit is knoflook, omdat ik te lui ben naar de AH te lopen ervoor.

Prima maaltje, en volgens mij omdat hij vrij droog is goed op te bakken. Zoals aangekondigd ga ik eea op tweakblogs zetten.

offtopic:
Daarnaast heb ik uiteraard een blanke kalfsoester, anders wordt het te liev :>

En inderdaad: indisch, curries, maar ook pastasaus. een keer een goede pastasaus maken (hele bleekselderij, zwik uien, en een tas tomaten vijf uur laten smoren met wat kruiden basically...) en je kunt daarna met wat water je pasta garen en opdienen met een prima sausje. Lekker toch?

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 05-05-2018 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@SPX420 Deen supermarkten hebben overigens goed dagverse magnetron maaltijden. Maar dan moet je er wel eentje in de buurt hebben.
Wat ik doe is bijvoorbeeld de Thaise groenten curry van de ah maken en invriezen, rijst apart. Eigenlijk alle Curries en pasta's kan je wel invriezen. Edit: of in de middag warm eten en later een goede tosti uit de diepvries, ook lekker en voedzaam.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 05-05-2018 20:20 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
Boudewijn schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:15:
Ik heb net een goede veganistische paella van Ottolenghi gemaakt. Enige wat er niet in zit is knoflook, omdat ik te lui ben naar de AH te lopen ervoor.

Prima maaltje, en volgens mij omdat hij vrij droog is goed op te bakken. Zoals aangekondigd ga ik eea op tweakblogs zetten.

offtopic:
Daarnaast heb ik uiteraard een blanke kalfsoester, anders wordt het te liev :>

En inderdaad: indisch, curries, maar ook pastasaus. een keer een goede pastasaus maken (hele bleekselderij, zwik uien, en een tas tomaten vijf uur laten smoren met wat kruiden basically...) en je kunt daarna met wat water je pasta garen en opdienen met een prima sausje. Lekker toch?
Een goede pastasaus maken (hele bleekselderij, zwik uien, en een tas tomaten vijf uur laten smoren met wat kruiden basically...) en je kunt daarna met wat water je pasta garen en opdienen met een prima sausje.

En meer is echt niet nodig voor een zalige pasta ervaring. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Thanks voor de inspiratie! Curry en pasta ga ik mee aan de slag en een beetje expirimenteren wat lekker is.
Deen zit hier helaas niet in de buurt. Er zijn best prima maaltijden te vinden hier en daar maar t gaat wel vervelen na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
jeronimo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:52:
[...]

Een goede pastasaus maken (hele bleekselderij, zwik uien, en een tas tomaten vijf uur laten smoren met wat kruiden basically...) en je kunt daarna met wat water je pasta garen en opdienen met een prima sausje.

En meer is echt niet nodig voor een zalige pasta ervaring. _/-\o_
Inderdaad. MAkkelijk, magnetronbaar en er kan niets aan stuk. Ik stop tegenwoordig die dingen met wat gehakt in een braadpan in een oven op 160c. Klaar. Echt gewoon geen ruk aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPX420 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:32:
Ik werk ongegelmatige diensten en als ik 's avonds werk haal ik vaak een magnetron maaltijd die ik dan opwarm op t werk. Echter wil ik graag zelf maaltijden gaan maken en deze invriezen. Lijkt me een stuk gezonder en lekkerder. Nu zoek ik alleen nog wat inspiratie. Wie weet wat maaltijden die goed zijn in te vriezen en daarna op te warmen zijn in de magnetron?
Ik kook alleen in het weekeinde en eet altijd vanuit de diepvries. Vlees bak ik meestal gelijk als het aankomt van de boodschappendienst. Zo heb ik vrijdag rollades, beenhammen en gehaktzaken gemaakt. Vandaag komen mijn ouders langs, dus net de rollade die ik vrijdag gemaakt heb uit de diepvries gehaald.

Wat erg leuk is en handig voor jou is zaken zoals lasagne vooraf bereiden. Niet de hele lasagne, maar de complete rode saus maak je vooraf en vries je in. Als je dan dat in de ochtend op het aanrecht legt is het 's avonds prima ontdooit. Dan maak je daar een lasagne van in 5 minuten en zet je die 45 minuten in de oven als je bijvoorbeeld onder de douche staat en je hebt prima eten.

Heel veel is in te vriezen, aardappels en broccoli en bloemkool vind ik minder fijn gaan. Ook oppassen met champignons in producten. Maar al het andere werkt, pannenkoeken, rijstgerechten, pastagerechten, alles kan prima. Eigenlijk is het gewoon uitproberen en het eenvoudigst doe je dit door gewoon vanaf nu alles dubbel te koken, 1 keer voor nu opeten en 1 keer om in te vriezen. Dan bespaar je echt goed tijd.

Het beste resultaat krijg je als je een deel uit de diepvries doet en een deel vers, maar dan moet je even zien wat praktisch is. Als je wat salades in de koelkast hebt kan je naast een lasagne of pastaschotel ook wat sla erbij nemen en dan smaakt het al snel een stuk beter dan afhalen of opwarmen van een kant en klaar maaltijd.

Vers koken is natuurlijk wel het heerlijkst, maar mijn vrouw wil om 18.00 een bord eten op tafel en de kinderen ook en we zijn om 17.45 thuis, dat gaat anders never nooit niet lukken. En als ik niet de diepvries gebruik wordt het brood wat ik zelf echt niet fijn vind op de avond (de rest van het gezin wel).

Ik ben nu toevallig al voor maandag en dinsdag aan het koken, onder andere gekookte aardappels. Die vries ik niet in, maar kook ik nu en doe ik in bakken in de koelkast en dan kan ik daar maandag en dinsdag van eten. Dat zou je ook kunnen doen, gekookt eten kan je prima 2 dagen erna nog opwarmen. Bij 3 dagen trek ik de grens zelf, dus ik ga niet zondag koken voor woensdag als ik het niet kan invriezen. Je bent op deze manier wat flexibeler omdat je dan niet hoeft te ontdooien, dat zou ook wat voor je kunnen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Recentelijk een slow cooker aangeschaft juist om wat grotere hoeveelheden te koken en deze daarna in te kunnen vriezen. Als eerste een grote pan pastasaus gemaakt en deze in porties ingevroren. Makkelijk voor pasta maar ook bijvoorbeeld lasagna.

Nu nog een keer 's ochtends het ding vullen en dan kijken of 's avonds als ik thuis kom alles klaar is...

Maar ook de versdozen van AH zijn voor mij een uitkomst: binnen een half uur op tafel en dan nog 2 of 3 porties voor in de vriezer.

[ Voor 16% gewijzigd door kdbruin op 06-05-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die vers dozen zijn inderdaad goed. Lidl heeft ze ondertussen ondertussen ook zag ik laatst. Het is een makkelijke manier om zo nu en dan toch groente te eten voor mij mij (ik hou er niet zo van) door de kruiden etc krijgt het toch wat meer smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn versdozen? De AH laat ik bezorgen vrijdag, wat moet ik exact in mijn mandje stoppen? Bedoelen jullie de allerhande box?

Masterchef australia is trouwens begonnen (zie kookshow topic hier), meesterlijke sous vide octopus aan het einde van aflevering 1.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

rg-mohwa

Phoe Hé

Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:38:
Wat zijn versdozen? De AH laat ik bezorgen vrijdag, wat moet ik exact in mijn mandje stoppen? Bedoelen jullie de allerhande box?

Masterchef australia is trouwens begonnen (zie kookshow topic hier), meesterlijke sous vide octopus aan het einde van aflevering 1.
Bij de AH en Lidl hebben ze tegenwoorden verspakkettten, zoals bijvoorbeeld lasagne hier zit alles in (groente, kruiden en pasta) behalve t vlees
Maar nog veel meer varianten zoals groente/tomaten/pompen/asperger soep
Ook nog een curry, couscous en ga zo maar door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah die, daar ben ik een groot fan van. De AH uiensoep is trouwens matig :P
De curry madras van de lidl is heerlijk
De lasagnes van beiden vind ik persoonlijk wat minder. Ik koop ze geregeld, al pas ik ze wel aan inmiddels. De tomatensoep bijvoorbeeld van de lidl, daar doe ik geen verse kruiden in, maar gedroogde omdat ik vaak van die minne takjes krijg waar ik weinig mee kan.

Dikke aanraders inderdaad. .
De plus supermarkt en Jumbo heeft ze ook. Pompoensoep van de Lidl is trouwens beter dan van de Jumbo, daarin zit even uit mijn hoofd een citroen of limoen en gember en dat vind ik maar niks.

Ik ben wat aan het minderen met die dingen, maar er waren weken dat ik er 4 per week had, dat gemak is wel lekker hoor. Je grijpt er zo een paar mee en dan wat vlees of rijst erbij en klaar. Echt ideaal en allemaal goed in te vriezen ook.

Ik ben ermee begonnen toen de Lidl een jaar of 2 of 3 terug ze volgens mij bedacht had (alleen de variant erwtensoep hadden ze toen). Die koop ik nog steeds omdat los kopen van die ingredienten duurder is dan dat pak. Wel zelf een knolselderij toevoegen, die kleine halve knollen die in die pakken zitten zijn gewoon uitgedroogd.

Nou, ik lijk nu net een gemakskok als ik dit zo teruglees :D

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2018 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:10:
Gemak dient de mens :)

En zeker op een doordeweekse dag na het werk wil ik niet nog eens langere tijd in de keuken staan voor ik kan eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:38:

Ik zag ook via Instagram dat Masterchef begonnen was, waar kijk je deze afleveringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:10:

Buiten een pizza oid eten wij nooit kant en klaar of zelfs met 'pakjes'

Nu kookt mijn vrouw meestal (ik ben voor het vlees), maar die zoute meuk eet ik nooit meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assn schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:24:
Ik zag ook via Instagram dat Masterchef begonnen was, waar kijk je deze afleveringen?
Ik download ze van usenet, ik meen dat NET5 het wel gaat uitzenden binnenkort, maar die lopen altijd achter en ze snijden er ook stukken uit. Ik ben ook altijd bang dat ik de winnaar straks lees voordat ik het gezien heb, dus ik kijk vanaf nu elke dag een aflevering.

Heel af en toe maak ik iets na wat ik daar zie, maar het meeste wat ik zie kan ik niet namaken. Maar die smokegun die ze daar altijd gebruiken, die heb ik wel op mijn verlanglijst staan. Het leukst vind ik de wedstrijden straks tegen echte chefs. Dan heeft de kandidaat dubbele tijd, maar dat is echt bizar lastig om gewoon tegen een professional te strijden.

Maar ik zal hier verder niet over die show praten, daar is een ander topic voor. Ik wilde even waarschuwen dat hij weer begonnen is omdat er vast veel liefhebbers ervoor hier rondlopen.
418O2 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:36:
Buiten een pizza oid eten wij nooit kant en klaar of zelfs met 'pakjes'
Nu kookt mijn vrouw meestal (ik ben voor het vlees), maar die zoute meuk eet ik nooit meer
Ik ook zo min mogelijk, maar zit nu even in een afstudeerperiode voor een studie en heb morgen bijv. een tentamen over een 5tal boeken (meer dan 3000 pagina's), dus tja, dan moet het soms... Al zijn die verspakketten niet slecht, stuk beter dan die pakjes waar water bij moet. Ik heb voor volgende week een couscous variant van de AH meebesteld, die is best goed en goedkoper (5 euro + 300 gram gehakt) dan los de spullen kopen. Als je het los koopt ben je vrij duur uit omdat je gedroogde vruchten nodig hebt en die zijn alleen in grotere verpakkingen te koop die bijna meer kosten dan die hele maaltijd in een zak 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2018 22:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Ik ben mij ook wat gaan verdiepen in de sous vide en kwam bij het volgende artikel terecht:
Sous vide cooking: A review van Douglas E.Baldwin uit 2012. Een (beknopte) tl;dr:

Het koken van een ei
  • 61.5 °C: the protein conalbumin denatures and causes the egg white to form a loose gel
  • 64.5 °C: the protein livetin denatures and causes the egg yolk to form a tender gel
  • 70 °C: the protein ovomucoid denatures and causes the egg white to form a firm gel (the egg yolk also coagulates around this temperature)
  • 84.5 °C: the protein ovalbumin denatures and causes the egg white to become rubbery
Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1878450X11000035-gr1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1878450X11000035-gr2.jpg

Het koken van vlees
When cooking tender meats, it is the fast changes that are the most important because the slow changes are mainly used to increase tenderness. Thus, for tender meat you just need to get the center up to temperature [...] the tenderness of meat increases from 50-65 °C but then decreases up to 80 °C.
At lower temperatures 50-65 °C, cuts of beef (from animals 0–4 years old) were the most tender when cooked to between 55-60 °C.
Cooking the beef for 24 h at these temperatures significantly increased its tenderness (with shear forces decreasing 26–72% compared to 1 h of cooking). [...] For example, tough cuts of meat, like beef chuck and pork shoulder, take 10–12 h at 80 °C or 1–2 days at 55–60 °C to become fork-tender. Intermediate cuts of meat, like beef sirloin, only need 6–8 h at 55–60 °C to become fork-tender because the tenderization from the enzyme collagenase is sufficient.
[...] Dark poultry meat, such as legs and thighs, is usually cooked well done at 70–80 °C until it is fall-apart tender, about 4–6 h at 80 °C or 8–12 h at 70 °C.
Voor steaks: des te sneller de kerntemperatuur bereikt wordt, des te roder het vlees.
En hoe langer er een constantere temperatuur aangehouden wordt des te meer kleur er verloren gaat.
  • 50 °C Rare
  • 55 °C Medium Rare
  • 60 °C Medium
  • 70+ °C+ Well Done
Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1878450X11000035-gr3.jpg

Het koken van vis
Many chefs cook salmon and arctic char to rare at 42 °C and most other fin and shellfish to medium-rare at 49 °C for 15–20 min
Sous vide basistechnieken

Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1878450X11000035-gr4.jpg

Vacuum verpakken

Kortom: het trekken van een vacuum kan negatief invloed hebben op de structuur van het product.
Advies: 95% vacuum @ 30-50 mbar en maak gebruik van Water Displacement Method for Sous Vide Cooking.

Het is voor mij ook nog veel experimenteren met temperatuur en tijd. Eten voor de wetenschap O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
@Odeklontje kijkvoer : YouTube: Sous Vide Everything

@Verwijderd dan snap ik het wel (sowieso je eigen keus). Ik haal tegenwoordig bijna alle groente van de markt en vis en vlees/kip ook. Vaak iets goedkoper, betere kwaliteit en je hebt precies zoveel als je nodig hebt

[ Voor 47% gewijzigd door 418O2 op 08-05-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Amazing! Deze jongens doen ook aan trial and error. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Odeklontje schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Amazing! Deze jongens doen ook aan trial and error. :+
Ja, maar wel veel leuke experimenten zodat wij het niet hoeven doen. Bijvoorbeeld wat de duur uitmaakt enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Leuke info allemaal, ik had ook wel een geschreven over mijn 24 30 eieren experiment (hoe krijg je een goed zacht ei) en dit is wel het leuke van koken op een tweaker (wat technischer) manier. Bocuse etc heb ik ook in de kast staan maar de nieuwe technieken maken het zoveel voorspelbaarder en dus ook in de thuiskeuken haalbaarder (als ik 30 dagen per week hetzelfde recept maak weet ik ook wel hoe het moet), maar sous vide en alle betaalbare kerntemperatuurmeters maken het zoveel makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:24:
Ja, maar wel veel leuke experimenten zodat wij het niet hoeven doen. Bijvoorbeeld wat de duur uitmaakt enzo.
De Youtube-filmpjes zijn inderdaad vermakelijk maar ik lees net zo goed "Meat Science".
Ook leuk artikel overigens: https://www.sciencedirect...abs/pii/S0309174017313864
This study evaluated the influence of different factors on pork hams cooked by sous-vide method. The quality and structural and microbiological properties of the treated samples were compared with those of controls. Samples were subjected to treatment at different combinations of temperature (61 °C or 71 °C), time (45 or 90 min), and vacuum degree (98.81% or 96.58%). The control sample was air packaged and boiled for 45 min in boiling water. Temperature and vacuum degree affected quality properties, while the effect of time was limited. Samples cooked at 61 °C showed higher moisture content, redness, and pink color of the meat juice, whereas samples cooked at 71 °C showed higher cooking loss rate, lightness, and volatile basic nitrogen values. Texture analysis indicated tenderer meat for the treatment group than the control. No microbial growth was detected in any treatment groups. Meat cooked at 61 °C and 98.81% vacuum showed more spacious arrangement of meat fiber.
Dus mijn conclusie zou dan zijn om korter te koken: 61 °C @ 45 minuten ipv 71 °C @ 90 minuten . T'is ook maar net wat je voorkeur heeft. Dat ook het vacuum invloed heeft sta ik toch wel van te kijken. Nog genoeg te ontdekken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Odeklontje ik denk dat je of de temps of de tijden heb verwisseld, de tweede combinatie voegt veel meer energie toe.
Hoe dan ook, het voordeel van Sous Vide is niet alleen de voorspelbaarheid maar ook de ruimte in tijd die je hebt. Als ik asperges op 88C en 40 minuten doe, dan kan het ook 35min worden of 55 - uiteindelijk heb je een goede asperge. Juist dat geeft rust in mijn keuken.
Dat gezegd hebbende is het fantastisch dat mensen inderdaad de moeite nemen om de grenzen op te zoeken zodat je weet hoe groot je enveloppe is waarin je kan koken, het ontbreekt mij aan de tijd en kookgerei om dat te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik moet toegeven dat ik vandaag een bult buitenbeentjes-asperges van de AH heb gehad die met een klont boter op 88C hebben gegaard, ongeveer een uurtje. En ze waren te gaar, echt gewoon melig. Mijn conclusie is dat het aan de asperges ligt. Meestal gaat het nml wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 13:42
He dat is jammer. Vorige week voor 8 personen asperges gemaakt in de Sous Vide en dat ging weer geweldig :) Asperges bij de Sligro gehaald.

Wat me trouwens wel opvalt bij asperges is dat de zakken na een tijdje best wat lucht krijgen. Waarschijnlijk omdat er lucht uit de aspergecellen onttrokken wordt. Hierdoor gaan mn zakken drijven en begin ik dus te hannessen met mokken om alles beneden te houden :P . Iemand hier tips voor?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Maardiweb schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 01:56:
He dat is jammer. Vorige week voor 8 personen asperges gemaakt in de Sous Vide en dat ging weer geweldig :) Asperges bij de Sligro gehaald.

Wat me trouwens wel opvalt bij asperges is dat de zakken na een tijdje best wat lucht krijgen. Waarschijnlijk omdat er lucht uit de aspergecellen onttrokken wordt. Hierdoor gaan mn zakken drijven en begin ik dus te hannessen met mokken om alles beneden te houden :P . Iemand hier tips voor?
Toevallig gister ook Asperges gemaakt, vers uit Limburg meegenomen.

Ook gevacumeerd en vervolgesn 35 minuten op 85 graden. Alle asperges waren mooi gaar, op 1 grotere na.

Er kwam ook bij ons veel lucht bij en zakjes gingen drijven. Ik gebruik de Lidl vacuum machine, hij doet het prima voor die 20 euro maar ik denk dat als je een professionele hebt dat die net wat sterker de lucht eruit trekt en wat langer doorgaat. Wellicht ook een combinatie met de lucht uit de asperges..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwestie van een lepel in de zak erbij kiepen en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Groenten laten gassen vrij bij verwarming. Doe je weinig aan. Ik zie mensen wel eens geld of loodjes vacuümeren en dan in dat plastic bij de voedingsmiddelen in de zak stoppen.

Zelf leg ik er een mok of bakje op. Werkt prima. Ik ga vandaag toch eens wat kouder garen, kijken of dat wil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik weet dat ik nu mensen tegen het zere been schop, maar kunnen we dit dit topic niet ondertussen hernoemen naar "Het grote sous-vide topic" ?

Ik heb dit topic altijd graag gevolgd en waar gepast ook mijn bijdrage geleverd qua recepten of kooktechnieken, maar ik zie nu niets anders dan sous vide, Anova, zakjes, temperaturen en weet ik veel allemaal voorbij komen.

Alsof je geen perfecte asperges meer in een normale pan zou kunnen koken... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Heeft iemand toevallig een Magimix Cook Expert? Wat zijn jullie ervaringen ermee? Ik ben nog op zoek naar goede recepten vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gisteren een heerlijk alternatief op de 'standaard' haricots verts met spek gemaakt: Sperzie-boontjes met rauwe ham:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:18:
Een normale pan?! Hoe durf je, daar heb je toch deze voor?

Afbeeldingslocatie: https://www.kokenenwonen.nl/2889-home_default/aspergepan-met-glazen-deksel.jpg

Zonder gekkigheid, een sous vide topic openen en afsteken met asperges klinkt goed! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Asperges kook ik altijd liggend.
Dan drogen de koppen ook niet uit mochten die boven water komen en die zijn juist het lekkerst.
Ik gebruik een soort van hoge koekenpan/hapjespan met voldoende water en eventueel een klein beetje suiker toevoegen, daarna vis je ze er uit met een schuimspaan.

Btw mocht iemand nog wat weten voor mijn lactose intolerantie, ik vind ze heerlijk met gewoon goede ham, gekookt ei en wat boter of een romig sausje... en daar zit nou net dat lactose probleem.
Niet dat ik room of boter niet lekker vind, integendeel, alleen gaat dat dus niet :(
Ben dus al een tijdje op zoek naar iets saus achtigs wat zacht en romig past bij asperges maar dan zonder melk, boter, kaas of room.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
PalingDrone schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 06:10:
Dan drogen de koppen ook niet uit mochten die boven water komen en die zijn juist het lekkerst.
Ik gebruik een soort van hoge koekenpan/hapjespan met voldoende water en eventueel een klein beetje suiker toevoegen, daarna vis je ze er uit met een schuimspaan.

Btw mocht iemand nog wat weten voor mijn lactose intolerantie, ik vind ze heerlijk met gewoon goede ham, gekookt ei en wat boter of een romig sausje... en daar zit nou net dat lactose probleem.
Niet dat ik room of boter niet lekker vind, integendeel, alleen gaat dat dus niet :(
Ben dus al een tijdje op zoek naar iets saus achtigs wat zacht en romig past bij asperges maar dan zonder melk, boter, kaas of room.
Exact dat :) Minus de suiker dan. En de lactose.... dat is voor mij sleutel voor een goed bord asperges :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik weet dat ik nu mensen tegen het zere been schop, maar kunnen we dit dit topic niet ondertussen hernoemen naar "Het grote sous-vide topic" ?

Ik heb dit topic altijd graag gevolgd en waar gepast ook mijn bijdrage geleverd qua recepten of kooktechnieken, maar ik zie nu niets anders dan sous vide, Anova, zakjes, temperaturen en weet ik veel allemaal voorbij komen.

Snap het wel. Een apart topic lijkt me prima.

Iemand daar tijd voor en zin in? Ik wil wel co auteur zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

<>
Ik gooi een halve stengel sereh in de zak bij sous-vide asperges naast de boter, dat lukt met koken niet.

Maar ik snap dat sous vide net wat anders is zoals een BBQ voor velen ook niet normaal koken is.

Een apart sous vide topic lijkt mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind het eigenlijk wel fijn om alles bij elkaar te hebben. Anders krijgen we zo ook nog een lactosevrij topic :P. (grapje!)

Ik ga vanavond mijn vriendin kennis laten maken met oesters. Zowel gewoon als Kirkpatrick. Daarna pasta vongole, en dan rabarber-ginijs. Heel benieuwd :).

Ik gooi trouwens saffraan bij de boter en de asperges.

offtopic:
was wel fors geld kwijt bij de visboer

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 10-05-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:53:
<>
Ik ga vanavond mijn vriendin kennis laten maken met oesters. Zowel gewoon als Kirkpatrick. Daarna pasta vongole, en dan rabarber-ginijs. Heel benieuwd :).
Klinkt goed! Altijd een klein gevecht hier om die oesters open te krijgen - lang leve de snijvaste handschoenen van Dyneema :)

Rabarber-gin-ijs, ik kan me er wel iets bij voorstellen
Ik gooi trouwens saffraan bij de boter en de asperges.
<>
Worden ze dan niet oranje ? :+

Safraan (en chilipeper en sereh doe ik wel bij de gamba garnalen of kreeft bij de boter - heerlijk).

edit: mijn vriendin at geen oesters, toen eerst Rockefeller, daarna met azijn/ui en nu gewoon puur uit de schelp. Succes (en niet bij de eerste hap vertellen dat ie nog leeft).

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 10-05-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ach met een beetje beleid lukt het wel. Alhoewel ik 2 jaar geleden na de nodige drank hard in mijn poten heb gezeten met een oestermes. Rababerginijs ziet er nu goed uit (net even op kamertemp geproefd), zal de resultaten delen.

Oesters met saffraan worden idd oranje. Ik ga mijn dozijn oesters voor de helft als kirkpatrick opdienen, en de andere helft rauw. Daarbij inderdaad azijn-ui en gewoon met citroen. Naar keuze, Ik twijfel nog of ik PX-azijn ga gebruiken, kan denk ik best (het is met manchego ook een prima combi...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PalingDrone schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 06:10:
De koppen iets boven het water uitsteken is wel het meest ideale, die drogen niet uit als je de asperges voor het koken eerst een half uur plat in het water legt.

Ik heb wel een erg mooie pan met vergiet erin, maar dan moet ik 12 kilo asperges koken omdat de pan nogal groot is, dus bij mij liggen ze altijd. Dit weekeinde heb ik weer een kilo'tje ingekocht, lekker. Ik heb het liefst de hele dikke, maar dat kan je helaas niet aangeven bij het bestellen van de boodschappen. Die dunne asperges vind ik niet zo. Gelukkig zijn er vooral dikke momenteel op de markt.
Boudewijn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:14:
Rababerginijs ziet er nu goed uit (net even op kamertemp geproefd), zal de resultaten delen.
Heb je dit recept gepakt?

https://www.ah.nl/kooksch...t?id=607539&userid=209401

Ik wil zelf ook weer met ijsmaken beginnen, maar ik kan mijn ijsmachine niet vinden. Die heb ik natuurlijk opgeborgen ergens op zolder met ook de ijsvormpjes. Dit weekeinde maar even op de verhoogde zolder met een zaklamp gaan zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Omdat ik zuunig ben koop ik altijd wel de buitenbeentjes van de AH. 1/3 daarvan is ook behoorlijk dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:27:
Omdat ik zuunig ben koop ik altijd wel de buitenbeentjes van de AH. 1/3 daarvan is ook behoorlijk dik.
Ah top zeg, ik had die gemist. Ik had wel de buitenbeentjes voor de peren en de komkommer vandaag in mijn mandje gelegd, maar ik zie nu ook de asperges. Bizar trouwens, een hele kilo voor 4,49 euro momenteel bij de AH! Dat zijn gewoon prijzen van de veiling (nouja, bijna dan, daar was een kilo 3,99 euro).

Te gek, ga gelijk even mijn mandje aanpassen voor de bezorging morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee die van Koken met van Boven. Dat programma stopt, en ik ben de oude afleveringen eens aan het kijken. Beetje eentonig qua presentatie ("lekker! Leuk! en kom je eten?") maar wel mooi NL eten.

Deze dus: https://www.vpro.nl/progr...n/rabarber-ginijsjes.html Lijkt sterk op je AH recept. Alhoewel ik stiekem liever een sorbet had gemaakt.
De jumbo is overigens beduidend goedkoper dan de AH qua rabarber ;).
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:29:
[...]

aar ik zie nu ook de asperges. Bizar trouwens, een hele kilo voor 4,49 euro momenteel bij de AH!
Ja het zijn niet de mooiste maar prima te eten.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 10-05-2018 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Over kookshows gesproken, dit staat heel hoog op mijn verlanglijst nu om na te maken:

https://tenplay.com.au/ch...orange-sauce-and-zabaione

Dat proefde ik bijna vanuit mijn tv toen ik dit zag, de jury bij masterchef was ook wel heel enthousiast, een Italiaans sinaasappeltaartje.
Boudewijn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:31:
De jumbo is overigens beduidend goedkoper dan de AH qua rabarber ;).
De jumbo wil nog steeds niet bezorgen hier en ik ben een groot fan van het bezorgen van de weekboodschappen geworden sinds ik gemerkt heb dat ik dan kan uitslapen op zaterdag en dan lekker met het gezin koffie kan drinken en een leuke ochtend heb.

De buitenbeentjes komen mijn kant op, ik ga gelijk voor volgende week weer een kilo in mijn mandje leggen. Hoop dat ze deze prijs een tijd vasthouden, dat zou ik niet verkeerd vinden. Ik vermoed dat het weer momenteel ook echt goed is voor asperges uit Nederland.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Grappig, ik heb hetzelfde. Enerzijds eet ik veel 'raars' , lees ottolenghi, indisch, japans maar anderzijds word ik heel blij van Nederlandse waren. En ik merk dat ik voor sommige dingen gewoon weiger 8E de kilo af te tikken... Sous vide helpt voor mij echt wel bij de buitenbeentjes gaar krijgen, je kunt ze niet te gaar krijgen als je de temp goed houdt. Ik heb deze week 85C aangehouden en prima, met zowel 3cm dikke units,als 8mm asperges.

Iemand hier ervaring met Picnic? Ik sta op plek 600 (was eerst 8000 in maart) en vraag me af hoe hun prijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:57:
Iemand hier ervaring met Picnic? Ik sta op plek 600 (was eerst 8000 in maart) en vraag me af hoe hun prijzen zijn.
Mijn hele familie die in het midden van het land woont zit bij Picnic. Al vanaf het begin. Even wat tips die besproken zijn afgelopen weekeinde hier:

Het cadeau bij 25 bestellingen is beter dan het cadeau dat je krijgt bij 50 bestellingen. Mijn hele familie zit nu na 25 bestellingen het rekeningnummer aan te passen en dan gaat de teller opnieuw lopen en krijg je weer het cadeau van 25 bestellingen als je op de 50 bestellingen zit. Ik kan het wat lastig uitleggen, maar het is een soort bonus programma voor vaste klanten.

Prijzen zijn lager dan de plus en AH, keuze is wel minder dan van de AH, maar alles is er wel. Het meeste was rond de 5 a 10 cent goedkoper, mini pizza's waren 75 cent goedkoper (ik heb even een paar van onze bestsellers gecontroleerd). Als je net als ik zo'n 80 producten per week koopt ben je ongeveer 15 euro goedkoper per maand uit vermoed ik, misschien iets meer. Ik meen trouwens dat je die app kan installeren en dan de prijzen kan zien? Maar ik ben het even kwijt.

Mijn moeder heeft nu last van een bezorgmeid die al een half uur van te voren aangeeft dat ze voor de deur staat, er gaat dan kennelijk een alarm af bij mijn moeder in huis (ik vermoed de ipad) en dan doet ze open en is er niemand. Maar die meid heeft beterschap beloofd.

Mijn zus kijkt vanuit de speeltuin waar de bestelauto is op een kaart en loopt dan naar huis om het aan te nemen.

Ze zijn er echt heel positief over, 1 keer waren de champignons niet goed, dan stuur je foto via de app en wordt het meer dan goedgemaakt. Verder kan je elke keer beoordelen en daar doen ze echt wat mee.

Kortom, het is wat goedkoper, keuze is iets minder dan AH (maar dat is wel extreem daar), ze komen de tijd erg goed na die je afspreekt en de tijdsperiodes zijn een stuk beter dan bij de andere bezorgdiensten. Mijn hele familie besteld er nu al meerdere jaren.

Ik wil ook picnic, maar hier is alleen de ah en plus en de poeisz die bezorgd en allemaal nog maar net een paar maand.

Als je een paar producten noemt kijk ik wel even naar de prijzen. Dan heb je gelijk een beeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Odeklontje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:46:
[...]

Een normale pan?! Hoe durf je, daar heb je toch deze voor?

[afbeelding]

Zonder gekkigheid, een sous vide topic openen en afsteken met asperges klinkt goed! :)
Dat zijn in principe wel handige pannen natuurlijk, maar doorgaans veels te klein. Of de Hollandse asperges te lang/groot, het is maar hoe je het bekijkt ;)

Nee, ik gebruik gewoon een joekel van een 9 liter pan, hier in actie tezamen met pannen voor de eieren, aardappelen en gesmolten boter:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hzuHSUah.jpg

Waar ze inderdaad gewoon in kunnen liggen wat prima gaat. En dit was het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f6E6WVih.jpg

Ik maak ze wel altijd á la Flamande, een volgende keer eens iets anders erbij bedenken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

op zijn Vlaams is dat? Ik doe dat wel vergelijkbaar. Voor mijn vriendin dan met zalm ipv ham.
Bij mij zijn de eieren zacht en ik gebruik krieltjes (zo jammer dat de Opperdoes er nu niet is, zou denk ik een perfecte combinatie zijn).

Dat rode poeder, wat is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:47:
op zijn Vlaams is dat? Ik doe dat wel vergelijkbaar. Voor mijn vriendin dan met zalm ipv ham.
Bij mij zijn de eieren zacht en ik gebruik krieltjes (zo jammer dat de Opperdoes er nu niet is, zou denk ik een perfecte combinatie zijn).

Dat rode poeder, wat is dat als ik vragen mag?
Correct. Hét klassieke recept voor asperges maar met zalm i.p.v. ham is ook erg lekker inderdaad. Ik kook de eieren net iets verder dan zacht omdat ik die structuur er net iets beter bij vind passen.

De Opperdoezers zullen wel weer verschijnen met de nieuwe oogst denk ik? Hopelijk op tijd voordat de asperges weer verdwijnen....

Dat is geraspte nootmuskaat.

Edit: Ik heb nu ook nog asperges liggen en ik denk nu aan paddestoelen risotto om erbij te maken tezamen met een lekker stukje Amerikaanse ribsteak. Of zouden dat te sterke smaken zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door bvk op 10-05-2018 22:07 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:01:
<>
Ah heerlijk! De meningen verschillen maar ik hou er wel van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Mmm lekker, zelf snipper ik er graag verse peterselie over.
Wel op tijd stoppen met nootmuskaat raspen anders trip je letterlijk de pan uit ;)
franssie schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:08:
[...]
Klinkt goed! Altijd een klein gevecht hier om die oesters open te krijgen - lang leve de snijvaste handschoenen van Dyneema :)
[...]
offtopic:
Dyneema?
Ben je aan het breien geslagen met je bootspullen? ;)

[ Voor 38% gewijzigd door PalingDrone op 11-05-2018 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Edit:
-dubbel-

[ Voor 96% gewijzigd door PalingDrone op 11-05-2018 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 02:05:
[...]
<>
offtopic:
Dyneema?
Ben je aan het breien geslagen met je bootspullen? ;)
offtopic:
ja letterlijk ;) Er worden ook truien mee gemaakt - snijvast. En Levi spijkerbroeken, slijtvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Nu krijg ik ook zin in asperges! Heeft iemand toevallig een goed recept voor aspergesoep? Daar kan ik ook enorm van genieten maar echt een goed recept heb ik niet.

Liefst een vegetarisch recept overigens.

W.b.t. witte asperges kook ik die ook gewoon in een zo groot mogelijke pan, met lekker wat boter, de meest kruimige aardappelen die ik kan vinden en een enigszins zacht gekookt ei (minuut of 6). Qua kruiden voeg ik niet meer dan wat zout, peper en verse peterselie toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

PalingDrone schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 02:05:
[...]

Mmm lekker, zelf snipper ik er graag verse peterselie over.
Kijk nog eens naar mijn bordje... ;)
Wel op tijd stoppen met nootmuskaat raspen anders trip je letterlijk de pan uit ;)
Dat sowieso, anders gaat de smaak overheersen. Maar wat, trippen? Heeft nootmuskaat een hallucinerende werking of zo?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:00:
Heeft nootmuskaat een hallucinerende werking of zo?
Ja, maar je moet even uit mijn hoofd wel veel ervan eten, was meen ik minimaal 1 noot en het duurt meen ik ook een halve dag voordat je iets merkt. Het is ook nog eens goor en slecht en grote kans op bijwerkingen.

Je kan beter naar de coffeeshop zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik heb eens gelezen dat je je ook eerst een paar uur heel ziek voelt van een grote hoeveelheid nootmuskaat, en de 'high' ook zeker niet leuk is. Ik geloof dat je daar echt wel een paar eetlepels voor nodig hebt dus wees niet bang :p.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Thomas schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 09:46:
Nu krijg ik ook zin in asperges! Heeft iemand toevallig een goed recept voor aspergesoep? Daar kan ik ook enorm van genieten maar echt een goed recept heb ik niet.

Liefst een vegetarisch recept overigens.
Na het schoonmaken van de asperges (die je gewoon wil opsmikkelen) houd je wat "slachtafval" over in de vorm van de schillen en de harde kontjes.
Wanneer je ook het kookvocht van de asperges opvangt, daar de schillen en kontjes inmikt, aan de pruttel brengt en na een tijdje de schillen eruit eruit zeeft dan heb je een mooi basismateriaal voor aspergesoep.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:35:
[...]

Ja, maar je moet even uit mijn hoofd wel veel ervan eten, was meen ik minimaal 1 noot en het duurt meen ik ook een halve dag voordat je iets merkt. Het is ook nog eens goor en slecht en grote kans op bijwerkingen.
Ik heb nog nooit veel nootmuskaat uit jouw hoofd gegeten, misschien dat dat hetgeen was wat ik verkeerd deed ;)
Tussen de 1 en de 5 gram nootmuskaat schijnt een lichtelijke vaagheid tot een behoorlijke trip op te kunnen leveren maargoed, 5 gram nootmuskaat naar binnen hakken is wel behoorlijk hardcore...
Een lekker snufje over voedsel geeft gelukkig alleen maar een smaaksensatie meer word al snel vies, net als de meeste (trip)drugs die over het algemeen gewoon smerig smaken.
Cacti, paddo's, tripknollen etc. nodigen door hun (bittere)smaak nou niet direct uit tot consumeren.

[ Voor 40% gewijzigd door PalingDrone op 11-05-2018 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thomas Klopt wat @PalingDrone zegt. om je iets verder op weg te helpen hier een recept van de tamelijk foolproof kookschrijfster Karin Luiten (een beetje de Jamie Oliver van NL) https://www.kokenmetkarin.nl/2015/06/22/romige-aspergesoep/

Als je vaak op zoek bent naar 'bekende' gerechten is zij echt een topper in het simpel opschrijven van recepten.

Mijn vriendin kon niet koken toen ze bij me in trok en na wat basis technieken geleerd te hebben van mij (niet alles op vol gas / kernsplitsing) kookt zij nu uit haar boeken. Geen raketwetenschap recepten maar gewoon goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

franssie schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:55:
@Thomas Klopt wat @PalingDrone zegt. om je iets verder op weg te helpen hier een recept van de tamelijk foolproof kookschrijfster Karin Luiten (een beetje de Jamie Oliver van NL) https://www.kokenmetkarin.nl/2015/06/22/romige-aspergesoep/

Als je vaak op zoek bent naar 'bekende' gerechten is zij echt een topper in het simpel opschrijven van recepten.

Mijn vriendin kon niet koken toen ze bij me in trok en na wat basis technieken geleerd te hebben van mij (niet alles op vol gas / kernsplitsing) kookt zij nu uit haar boeken. Geen raketwetenschap recepten maar gewoon goed genoeg.
Thanks! Nu je Jamie Oliver zegt schiet me opeens een recept van aspergesoep binnen die wel erg lekker is maar ik compleet was vergeten;

https://www.jamieoliver.c...h-a-poached-egg-on-toast/

Heb hier geloof ik zelf zowel groene als witte asperges in gedaan. Wel een dure hobby zo'n soepje trouwens.
Pagina: 1 ... 35 ... 113 Laatste