Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Peertjes als toetje. Asperges. Worteltjes gaat ook goed.

Kijk even in de app van Anova zelf. Staat veel moois in.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mekkieboek schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:04:
[...]

Bedoel je dit hier? https://www.seriouseats.c...e-101-all-about-eggs.html
Als ik het goed begrijp, luistert het nogal nauw met welke temperatuur, 57, 58, 59, 60, 61 °C
Ik denk dat het wat anders is, zijn eieren worden zwart namelijk. Ik heb het zelf nooit geproefd, als ik een keer in amsterdam komga ik het proberen en aan hem vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Ron!n schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:28:
[...]

zoals op die pagina het ei is gegaard bij 62.8°C heb ik het laatst in een restaurant gekregen. Ik ben zelf niet goed in een ei pocheren dus ik ga dit binnenkort ook eens proberen. Het lastigste lijkt mij nog de schaal breken en het ei er netjes uit krijgen :)
Glijdt er doorgaans zo uit. En inderdaad het is heul eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Ik zit eraan te denken om een Anova aan te schaffen maar twijfel of ik het echt zou gerbuiken, ik heb nog nooit iets met Sous Vide gedaan maar ben wel erg geintresseerd.
Wat heeft jullie over de streep getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:40
Overlegne schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:38:
Ik zit eraan te denken om een Anova aan te schaffen maar twijfel of ik het echt zou gerbuiken, ik heb nog nooit iets met Sous Vide gedaan maar ben wel erg geintresseerd.
Op 42 graden gegaarde heilbot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:30
Overlegne schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:38:
De aanbieding van pas geleden :o. Ik had nog nooit sous vide gegeten (thuis of bij iemand), maar al die verhalen konden toch niet uit de duim gezogen zijn...

Anyway, geen spijt van. Zalm is goddelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Dennis schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:34:
[...]

De aanbieding van pas geleden :o. Ik had nog nooit sous vide gegeten (thuis of bij iemand), maar al die verhalen konden toch niet uit de duim gezogen zijn...

Anyway, geen spijt van. Zalm is goddelijk.
bszz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:53:
[...]

Op 42 graden gegaarde heilbot :)
Ik ben overstag, zojuist de 900W + Wifi besteld, ik kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20
Overlegne schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:36:
[...]

[...]

Ik ben overstag, zojuist de 900W + Wifi besteld, ik kan niet wachten!
Ik zou niet meer zonder willen. Je kan zo makkelijk perfect eten krijgen.

Ga er vanavond een kilo dry-aged entrecote in gooien :9 Heb ook nog een picanha liggen, die moet er binnenkort ook maar aan geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
418O2 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:38:
[...]

Ik zou niet meer zonder willen. Je kan zo makkelijk perfect eten krijgen.

Ga er vanavond een kilo dry-aged entrecote in gooien :9 Heb ook nog een picanha liggen, die moet er binnenkort ook maar aan geloven.
Dat was dus heerlijk. Ik kookte voor 2 vrouwelijke chefs dus het moest ook wel goed.

Die chefs kunnen overigens drinken als groten. Ik ben 105kg en 2 meter, maar ik kon ze moeilijk bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:34
418O2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:43:
Die chefs kunnen overigens drinken als groten. Ik ben 105kg en 2 meter, maar ik kon ze moeilijk bijhouden.
Is dat waarom die wijnarrangementen zo duur zijn? Alle left-overs eindigen in de keuken :D

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 11:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Speaking of anova, ik had nog runderriblappen in de vriezer die nu 24u op 57 C op staan. Ben benieuwd, was niet helemaal zeker over de temperatuur en tijd en the internetz is een beetje tegenstrijdig...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Dat was dus heerlijk. Ik kookte voor 2 vrouwelijke chefs dus het moest ook wel goed.

Elke keer als ik een kookcursus heb kom ik kachel thuis. De ene wijn is nog niet op of de chef komt met een andere aanzetten, ik kan niet supergoed tegen een berg wijn en ik mis daardoor altijd een stuk van de les op het einde, ik heb nu door dat ik gewoon alles moet opnemen via een recordertje, dan mis ik niks meer. Ik heb 1 keer een kookworkshop gehad waar ik 75 euro voor had neergelegd en ik werd de volgende ochtend wakker met koppijn en ik wist helemaal niet meer wat ik uberhaupt geleerd had, ik had wel een lijstje gevonden in mijn broekzak met wijnen die ik moest kopen van mijzelf 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Koppijn had ik niet, het waren goede wijnen :P

Vrijdag picanha in de sous vide, 7 uur op 54 graden. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

vandaag heerlijk stukje stoofvlees gemaakt met sperciebonen en kleine ronde aardappeltjes uit de aardappel gesneden. Daarnaast nog en speltbrood gebakken dus weer brood voor een dag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb vandaag voor de vierde keer sous vide zalm gemaakt. Heerlijk zeg, al had ik iets teveel zout gebruikt.

Misschien trouwens leuk, maar ik vind dit echt leuke sites met ingewikkelde recepten. Leuk voor als je eens iets meer wilt proberen dan het standaard AH receptendingetje.

Sligro recepten
Chefsteps (deels betaald)
Gastronomix (grotendeels betaald)
FoodXperience (Hanos)
Recepten van Topchefs
Passie.horeca.nl

Aanvullingen zijn welkom!

Zijn er trouwens mensen hier die een abbo hebben bij Chefsteps of Gastronomix? Ik twijfel om bij beide betaald lid te worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Gister sous-vide Pulled Chicken gemaakt, helaas kwam deze er niet uit zoals ik had verwacht.
Ik had gehoopt op super malse kip, helaas zat het zelfs meer tegen de taaie kant aan, lichtelijk rubberachtig.
Dit was mijn eerste sous-vide kip, dus moet mijn gewenste bereiding nog vinden.

Water op 65C, gedurende ongeveer 2 uur, ontdooide kip enkel gekruid met zout en peper in de zak (misschien dat de toevoeging van boter hier al in mee kan spelen, internet was tegendraads hierin).

Wat zijn jullie favoriete instellingen betreffende kipfilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45
Afgelopen week hebben we de Monsieur Cuisine Plus van Silvercrest/LIDL aangeschaft. Een keukenrobot met een tal van verschillende functionaliteiten zoals koken, braden, stoomkoken, kneden, mixen, roeren, hakken, pureren, emulgeren. Het is eigenlijk de veel goedkopere (maar mindere) versie van een Thermomix die in Frankrijk en Spanje zo populair is.
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.be/media/925094d1e4b01d92e14eabb5995ebef2.jpeg

Je moet er redelijk wat tijd insteken om de machine te leren kennen. Maar je kunt er verschillende gerechten echt heel simpel mee maken. Gisteren een linzensoep, bulgur met kip en een sorbet mee gemaakt. Heerlijke maaltijd waarbij je bijna geen afwas hebt en je vrijwel alle ingrédienten er zo in kunt gooien. :)

Iemand anders er ervaring mee? Ik woon in FR en hier hebben heel veel mensen een Thermomix.

[ Voor 5% gewijzigd door FreeShooter op 28-03-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@FreeShooter dit is toch gewoon een Thermomixer? Dus verwarmen tot 80 graden terwijl je de boel mengt? Die zie je echt in allerlei gerechten terugkomen en dit staat hoog op mijn verlanglijstje :).

Werkt dat apparaat een beetje betrouwbaar en klopt de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 12:45
Dennis schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:30:
@FreeShooter dit is toch gewoon een Thermomixer? Dus verwarmen tot 80 graden terwijl je de boel mengt? Die zie je echt in allerlei gerechten terugkomen en dit staat hoog op mijn verlanglijstje :).

Werkt dat apparaat een beetje betrouwbaar en klopt de temperatuur?
Als je de Thermomix van Vorwerk bedoel, dan doe je het apparaat van €1100 geen eer aan :P Het kan wel wat meer dan dat. De Thermomix staat bekend om zijn hoge kwaliteit en betrouwbaarheid.

De Silvercrest daarentegen is niet erg betrouwbaar en van mindere kwaliteit. Maar ook 5 keer goedkoper. Ik weet niet of de temperatuur erg precies is. Ik zal eens proberen te meten binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Overlegne schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:01:
Gister sous-vide Pulled Chicken gemaakt, helaas kwam deze er niet uit zoals ik had verwacht.
Ik had gehoopt op super malse kip, helaas zat het zelfs meer tegen de taaie kant aan, lichtelijk rubberachtig.
Dit was mijn eerste sous-vide kip, dus moet mijn gewenste bereiding nog vinden.

Water op 65C, gedurende ongeveer 2 uur, ontdooide kip enkel gekruid met zout en peper in de zak (misschien dat de toevoeging van boter hier al in mee kan spelen, internet was tegendraads hierin).

Wat zijn jullie favoriete instellingen betreffende kipfilet?
Pulled chicken doe ik zelf niet meer sous vide.Kip voor salade doe ik dan wel sous vide, maar voor pulled/shredded chicken gebruik ik altijd deze methode

https://www.inspiredtaste...-shredded-chicken-recipe/

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

bij de Action zijn momenteel leuke hamburger gadgets te koop. Ik had al een hamburger stampapparaat, maar als je die nog niet hebt is er een Jamie Oliver branded versie voor ik meen 2 of 3 euro.

Wat ik zelf gekocht heb is een gevulde hamburgermaker, die had ik al een hele tijd op een verlanglijst staan om in Amerika te bestellen, zo'n ding als dit (al zit hij wel in een ander doosje): YouTube: KitchPRO | Stuffed Burger Press

Was meen ik 3 euro, doe er je voordeel mee als je net als ik graag hamburgers gaat grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Das niet duur in ieder geval. Ik heb al een pers, leuk speelgoed.

Even een adviesvraag aan jullie hier: ik wil een mengkomset hebben zodat ik makkelijk een schaal in een ijsbad kan doen. Liever heb ik wel mengkommen met een silicone onderkant. Levert dat een probleem op of koelt dat dan ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 11:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:00:
Speaking of anova, ik had nog runderriblappen in de vriezer die nu 24u op 57 C op staan. Ben benieuwd, was niet helemaal zeker over de temperatuur en tijd en the internetz is een beetje tegenstrijdig...
Het vlees was lekker mals en mooi rose, maar de zeen die je bij riblappen hebt was niet mooi zacht geworden. Met wat creatief snijden was er nog wel wat van te maken en gingen de borden alsnog leeg, maar niet zoals ik had gehoopt. Volgende keer of toch langer of toch net iets hogere temperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik ben nu met 2 verschillende bereidingen van buikspek bezig. Ik had een stuk van een kilo waarvan de helft nu ligt te marineren in een red roast pork marinade van Faya Lobi (Surinaams dus), de andere helft staat nu zachtjes te koken in een bouillon.

Het eerste deel gaat vanavond of morgen in de oven, het andere deel wordt in plakjes krokant gebakken na ook nog even in een andere marinade gelegen te hebben. Volgens het recept van een Ramen soep welke ik al eens eerder gemaakt heb:

CHA SIU
Cha siu is gemarineerd varkensvlees. Ik ben opgegroeid met de Kantonese cha siu, maar ik kwam er later achter dat de Japanners ook een cha siu hebben waarmee ze hun ramen noodlesoep opleuken. Voor mij is er maar één cha siu en dat is de Cantonese style. Hieronder vind je het recept voor deze cha siu.

Zelf cha siu maken, dit heb je nodig:

I don’t like foodwaste, dus de buikspek die gebruikt is voor de bouillon daar maken we cha siu van
2 eetlepels hoisinsaus
1 eetlepel sojabonenpasta
2 eetlepels honing (of 1 eetlepel honing en 1 eetlepel maltose)
1 eetlepel rijstwijn
1 theelepel five spices poeder
1 eetlepel sojasaus

En dan lekker op een Surinaams puntje met peper en zuur :9
deWit schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:53:
[...]

Het vlees was lekker mals en mooi rose, maar de zeen die je bij riblappen hebt was niet mooi zacht geworden. Met wat creatief snijden was er nog wel wat van te maken en gingen de borden alsnog leeg, maar niet zoals ik had gehoopt. Volgende keer of toch langer of toch net iets hogere temperatuur...
Het zal denk ik onder andere van het vlees afhangen, maar ook bij goede riblappen van de slager waar ik Rendang mee gemaakt had zaten er zelfs na 10 uur pruttelen nog stukjes zeen in. Ik vraag me af of je daar sowieso wel van af komt, ongeacht de bereiding.

[ Voor 21% gewijzigd door bvk op 30-03-2018 15:31 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 22:49
Dennis schreef op maandag 26 maart 2018 @ 00:21:
Ik heb vandaag voor de vierde keer sous vide zalm gemaakt. Heerlijk zeg, al had ik iets teveel zout gebruikt.

Misschien trouwens leuk, maar ik vind dit echt leuke sites met ingewikkelde recepten. Leuk voor als je eens iets meer wilt proberen dan het standaard AH receptendingetje.

Sligro recepten
Chefsteps (deels betaald)
Gastronomix (grotendeels betaald)
FoodXperience (Hanos)
Recepten van Topchefs
Passie.horeca.nl

Aanvullingen zijn welkom!

Zijn er trouwens mensen hier die een abbo hebben bij Chefsteps of Gastronomix? Ik twijfel om bij beide betaald lid te worden :).
Great British Chefs lijkt me een fijne aanvulling :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
Vandaag Pulled Pork in de Anova en oven gemaakt. 8 uur sous vide en 2 uur in de oven. Hij was erg geslaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 17:45

SeatRider

Hips don't lie

Niet echt kookclub-waardig misschien, maar ik heb gisteren wel een scheurgerecht op tafel gezet. Ik had in de vriezer nog wat bakjes (bereidde) Thaise curry staan die eigenlijk te pittig was om zo te eten. Dus die heb ik gebruikt als saus op kipburgers. Op een afbakbroodje (Italiaanse bollen van Jumbo) en een bedje van komkommer. Viel goed in de smaak bij het bezoek!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Om het einde van de koude periode af te sluiten vandaag maar eens de laatste balkenbrij gebakken, een dun plakje van buiten krokant gebakken in eendenvet en van binnen nog zacht.
Niet zelf gemaakt maar een goede slager in Hilversum Kerkelanden gevonden die het volgens Veluws recept regelmatig maakt gedurende de winter.(Limburgse en Twentse varianten doen het niet voor mij)
Er zijn mensen die het met (appel)stroop eten maar dat heb ik eens geprobeerd en vond ik niet te haggelen.
Voor mij blijft het gewoon met een beetje zout erop op brood het lekkerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
screamhouse schreef op zondag 1 april 2018 @ 00:11:
Vandaag Pulled Pork in de Anova en oven gemaakt. 8 uur sous vide en 2 uur in de oven. Hij was erg geslaagd.
Ik gisteren ook, maar dan 24 uur op 73 graden en 1,5 uur op 150 graden in de oven. Heel prima te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
Hij viel bij mij al redelijk uit elkaar, hoe was dat na 24 uur bij jou? Gisteren gelunched met PP en zelf in de avond nog op de pizzarette gelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik vind hem prima op 24 uur. Valt redelijk uit elkaar en is nog best sappig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maardiweb
Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/51913t7fb/20180401_202511_1920x1080.jpg

Aanradertje voor de lente: Asperges uit de Anova!
1 uurtje op 88 graden. Ik heb ze gevacumeerd met een blokje boter, zodat ze effectief in de boter garen. Daarna nog een uurtje op 65 graden en een eitje erbij om ook een 65 graden ei te kunnen serveren :)

Dat laatste is dus optioneel, maar zo'n stroperig eitje is ook wel echt heel fijn.

Grootste voordeel van asperges uit de Anova is dat ze zich niet volzuigen met water en echt boterzacht worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Maardiweb schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:32:
[afbeelding]

1 uurtje op 88 graden. Ik heb ze gevacumeerd met een blokje boter, zodat ze effectief in de boter garen. Daarna nog een uurtje op 65 graden en een eitje erbij om ook een 65 graden ei te kunnen serveren :)

Dat laatste is dus optioneel, maar zo'n stroperig eitje is ook wel echt heel fijn.

Grootste voordeel van asperges uit de Anova is dat ze zich niet volzuigen met water en echt boterzacht worden !
Ooit heb ik eens een chef (die zijn asperges in olie gaarde) horen zeggen dat de enige reden om ze in water te koken was als je aspergesoep wilde maken. Dat klontje boter is dan wel een goeie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Laatst online: 13:22
[afbeelding]

Dank voor de tip! Leuk! :)

Vandaag beenham sous vide klaargemaakt. Na het badje nog even een kwartier in de oven op de hoogste stand en elke 5 minuten ingesmeerd met een mengsel van bruine suiker en balsamico azijn.

Nog bedankt voor de tip @barrymossel !

Samen met rozemarijn-tijm-knoflook aardappeltjes en sperzieboontjes met ui/spek een prima maaltijd! :9~

[ Voor 20% gewijzigd door bvsteyn op 04-04-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

asperges had ik ook al op de verlanglijst staan, zijn hier alleen nog erg duur (6 euro voor ongeveer genoeg voor 2 personen), ik wacht nog even totdat ze iets goedkoper zijn voordat ik ga genieten. Neem aan dat met de temperatuur nu buiten het wel snel gaat oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 11:07
Over sous vide pulled pork gesproken.

Gisteren weer sous vide carnitas (de Mexicaanse variant) gegeten.
Ik heb het nu al een aantal keren gemaakt en moet zeggen dat we dit momenteel lekkerder vinden dan pulled pork, die ik al vaak op verschillende manieren heb gemaakt.

Hoe ik hem maak:
https://www.seriouseats.c...e-sous-vide-carnitas.html

Zelf doe ik 20 uur op 63 graden.
Dan vacuum in porties in de vriezer en opbakken in een pannetje wanneer we het eten.

Dit in wraps met een salsa van mango, koriander, uitje en limoensap. Hotsauce erover en klaar.
Echt een aanrader.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Maverick! schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:46:
Over sous vide pulled pork gesproken.

Gisteren weer sous vide carnitas (de Mexicaanse variant) gegeten.
Ik heb het nu al een aantal keren gemaakt en moet zeggen dat we dit momenteel lekkerder vinden dan pulled pork, die ik al vaak op verschillende manieren heb gemaakt.

Hoe ik hem maak:
https://www.seriouseats.c...e-sous-vide-carnitas.html

Zelf doe ik 20 uur op 63 graden.
Dan vacuum in porties in de vriezer en opbakken in een pannetje wanneer we het eten.

Dit in wraps met een salsa van mango, koriander, uitje en limoensap. Hotsauce erover en klaar.
Echt een aanrader.
Genoteerd :)

Na het sous vide koken dus niet eerst 'crispen', maar direct de vriezer in? Het crispen doe je dus bij het opbakken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat zou ik ook doen. Van het opwarmen wordt die lekkere laag die de maillard reactie heeft gehad niet beter. Zou de buitenkant na het ontdooien wel goed drogen, anders ontstaat die reactie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 11:07
Maardiweb schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 02:10:
[...]

Genoteerd :)

Na het sous vide koken dus niet eerst 'crispen', maar direct de vriezer in? Het crispen doe je dus bij het opbakken denk ik?
Klopt helemaal, net zoals Boudewijn hierboven ook schrijft.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Gister voor het eerst de Mayo Sear geprobeerd op een medium rare lendebiefstuk, pan goed heet en de biefstuk ingesmeerd met mayonaise dan beide kanten even snel aanbakken.
Resultaat is een heerlijk mals stuk vlees met een geweldige korst.
Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wij hebben voor de inductiekookplaat geinvesteerd in goede RVS koekepan en wok van Demeyer. Wat alleen erg tegenvalt is het bakken van bepaalde zaken zoals een vegoburger. Hoe we het ook proberen: de burger bakt gigantisch aan en de paneerlaag koekt volledig aan met als gevolg dat binnen 4 minuten er een donkere aanbaklaag aan de pan zit... De burgers zelf krijgen hierdoor ook geen krokant laagje.

Hebben jullie hier nog tips voor? Hebben meer boter/olie (geen olijfolie) geprobeerd, goed warm laten worden.
Met kip en rund is het probleem minder/niet aanwezig. Dus wellicht is de conclusie dat dergelijke producten niet in een RVS pan bereid kunnen worden?

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 10-04-2018 09:17 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier ervaring met de bbq's die de van Mesdag kliniek in Groningen maakt? Een collega van mij heeft ze gebeld en laat een complete set maken met smoker en alles en het kost alleen de materiaalkosten.

Ik kwam na wat speurwerk dit tegen waarin het ook vermeld staat:
https://www.vanmesdag.nl/....%20S.%20van%20Mesdag.pdf

Nou, doe je voordeel met deze tip, al moet je het niet erg vinden dat je iets koopt wat door iemand met een TBS veroordeling gemaakt is.
vandermark schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:14:
Wij hebben voor de inductiekookplaat geinvesteerd in goede RVS koekepan en wok van Demeyer. Wat alleen erg tegenvalt is het bakken van bepaalde zaken zoals een vegoburger. Hoe we het ook proberen: de burger bakt gigantisch aan en de paneerlaag koekt volledig aan met als gevolg dat binnen 4 minuten er een donkere aanbaklaag aan de pan zit... De burgers zelf krijgen hierdoor ook geen krokant laagje.
Dit kan je niet in een RVS pan bereiden, een tefal anti aanbakpan op laag vuur of een grill (dan wel het product en niet de grill aan beide zijden voorzien van olie) geeft een goed resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 16:42
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:48:
Nou, doe je voordeel met deze tip, al moet je het niet erg vinden dat je iets koopt wat door iemand met een TBS veroordeling gemaakt is.
Zo lang er niet alleen halve gare bereidingen vanaf komen... 8)7

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Hebben jullie hier nog tips voor? Hebben meer boter/olie (geen olijfolie) geprobeerd, goed warm laten worden.
Met kip en rund is het probleem minder/niet aanwezig. Dus wellicht is de conclusie dat dergelijke producten niet in een RVS pan bereid kunnen worden?
Je draait na het goed warm worden van je vet de gaskraan een stuk dicht? Ik heb er ook best even aan moeten wennen bij de vriending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wat is jullie ervaring met de sous vide garing ruim voor het afgrillen te doen? Ik wil namelijk een sous vide spies maken van kip, varkenshaas en biefstuk (die een verschillende garing nodig hebben) en daarnaast nog asperges sous vide garen en als laatste een 75 graden ei. Mijn idee was dus:
  • Vanavond kip, varkenshaas en biefstuk apart garen, snel koelen en dan in de koelkast.
  • Morgenmiddag asperges garen, koelen en in de koelkast.
  • Morgenavond de spiezen maken en kort afgrillen op de BBQ.
  • Asperges kort afgrillen in de grillpan.
  • 75 graden ei maken.
  • Serveren.
Is dat gewoon te doen op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Laatst online: 10:17

Mijn verklaring is dat kip en rund van zichzelf ook nog vet in zich hebben waardoor de boel niet of nauwelijks aankoekt.

Heb je de RVS pan wel goed ingebrand met olie? Verwarm de pan tot hoge temperatuur en doe er een olie in die hoge temperaturen kan hebben. Olie walsen door de pan en als deze gaat walmen haal je hem eruit met keukenpapier.

Dit herhaal je een aantal keer totdat je een 'anti aanbaklaag' van olie in je pan hebt gecreëerd. De pan zal ook gaan verkleuren en er zal zichtbaar een vetlaagje aan de binnenkant komen.

De pan ook nooit met zeep schoonmaken. Dan haal je de olielaag weg. Verwarmen, warm water en schoonvegen is voldoende, de temperatuur doodt alle bacteriën.

(Bron: Ik werk bij een biefstukken restaurant die RVS gietijzeren pannen gebruikt.)

Edit: Te snel met mijn oordeel. RVS is geen gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Het lijkt me dat het probleem in de paneerlaag zit. Kant en klaar wordt dat vochtig en zul je dus eerst het vocht er uit moeten krijgen voordat het krokant gaat worden. Als je de burgers zelf maakt zou ik paneren in Panko. Dat werkt meestal uitstekend en is veel lekkerder dan paneermeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Na het lezen en zien van de resultaten van de Anova wil ik er ook eentje halen. Echter zit ik nog even te kijken naar een vacumeer machine. Bij de Lidl heb ik er eentje gezien voor 25 euro, is dat wat of zijn er beter alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPX420 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:10:
Na het lezen en zien van de resultaten van de Anova wil ik er ook eentje halen. Echter zit ik nog even te kijken naar een vacumeer machine. Bij de Lidl heb ik er eentje gezien voor 25 euro, is dat wat of zijn er beter alternatieven.
ik zou even teruglezen, dit is al 2 keer voorbijgekomen de afgelopen 4 maand. Even uit mijn hoofd: er zijn betere, maar die van de lidl is zo gek nog niet. Ik meen wel dat er 2 modellen van de lidl zijn, een minder goede en een redelijke. Misschien kan je een foto plaatsen of een type nummer?
dubbeldekkert schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:08:
Edit: Te snel met mijn oordeel. RVS is geen gietijzer.
:P

Met een gietijzeren pan kan je ze prima bereiden, makkelijkste keuze is trouwens een tefal anti aanbakpannetje, dat werkt nog iets fijner dan gietijzer met die kant en klare burgers uit de supermarkt.

Koop trouwens nooit de bbq vleesvervangers, dat heb ik een keer gedaan voor schoonzus, gaat gewoon je hele bbq van naar de kloten.

Wat een ongein. Ik maak dit spul nu geregeld klaar voor mijn vrouw en dochter, een aantal zijn best lekker trouwens. Maarja, als ik moet kiezen tussen zo'n ding of een stukje beenham of iets dergelijks, tja...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik zag overigens op sous vide everything op YouTube iets voorbij komen waardoor ik me schaamde dat ik het als hamburger liefhebber nog niet had bedacht.

Als je echt een big ass hamburger klaar maakt, is dat lastig goed gaar te krijgen, met name als hij erg dik is dus. Dat garen kan je natuurlijk ook sous vide doen.

Binnenkort maar eens doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
@Verwijderd thanks, ga ik morgen even doen. het gaat om deze: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308

[ Voor 36% gewijzigd door SPX420 op 12-04-2018 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:43:
Binnenkort maar eens doen dus!
dit is echt een aanrader voor wat hamburger inspiratie en voor 5 euro... : https://www.bol.com/nl/p/...gerboek/9200000076517274/
Die is redelijk goed, als beginner met sous vide is dat een prima koop. Een betere kost snel rond de 100 euro. Wel goede zakken erbij kopen zoals hieronder staat, maar als je niet dagelijks gaat sealen kan je prima een jaar of 2 met dit apparaat aan de slag, na 2 jaar zal hij wel wat op zijn heb ik gelezen (maar ach, dat is 1 euro per maand).

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:47:
[...]

dit is echt een aanrader voor wat hamburger inspiratie en voor 5 euro... : https://www.bol.com/nl/p/...gerboek/9200000076517274/
Thanks. Misschien maar eens aanschaffen. Hoewel ik inmiddels 10 kookboeken heb, maar er echt nooit in kijk...
Mijn tip: niet besparen op zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:49:
[...]

Thanks. Misschien maar eens aanschaffen. Hoewel ik inmiddels 10 kookboeken heb, maar er echt nooit in kijk...

[...]

Mijn tip: niet besparen op zakken
Oké! Ik lees nog wel eens wat mensen die anti sous vide zijn ivm het plastic. Maar volgens mij is dit een beetje achterhaald als je maar het goede materiaal hebt. Of is er echt iets waar je op moet letten buiten weekmakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
SPX420 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:51:
[...]

Oké! Ik lees nog wel eens wat mensen die anti sous vide zijn ivm het plastic. Maar volgens mij is dit een beetje achterhaald als je maar het goede materiaal hebt. Of is er echt iets waar je op moet letten buiten weekmakers.
Alle sous vide zakken van degelijke merken zijn bpa vrij en gekeurd.

https://www.vuurenrook.nl...sort=lowest&brand=1428176

Ik zou de rollen van 20 of 30cm pakken. Die kan je zelf op maat maken

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 12-04-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
@Verwijderd @418O2 thanks voor de info. Begin ik met het Lidl apparaat in combinatie met de Anova. Denk dat ik wel even lol kan hebben met de combi :D. Heb nog wel een gasbrander wat bbq's voor het affakkelen dus dat moet ook wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:49:
Ik herken het, maar dit is wel een leuke, hij zit trouwens in het bol.com / kobo abonnement (gratis boeken lezen voor een bedrag per maand), daarin zit een proefperiode van 1 maand dat je gratis het kan proberen, je kan hem dan in de webbrowser gewoon als een soort pdf doornemen.

Het leuke aan dit boek is dat je naast alle klassiekers en sauzen ook varianten hebt met wild, gevogelte, vis en schaaldieren en vega. Naast de sauzen een echt goede beschrijving van toppings e.d., bizar trouwens dat hij maar 5 euro kost. Denk voor iedereen hier van de zomer een leuk hebbedingetje. De recepten komen van 14 sterrenkoks, het is niet zomaar een hamburgerboekje, maar echt een boek wat je elke zomer als je de bbq aansteekt en een hamburger wilt maken erop na gaat slaan. Maar ach, ik bekijk het ook vanuit mijn hamburgerliefde, net als stoofpotten en spekkoek is een speciale hamburger maken een liefhebberij van mij, dus ik bekijk het wel wat vanuit mijn hobbyliefdebril 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
SPX420 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:56:
@Verwijderd @418O2 thanks voor de info. Begin ik met het Lidl apparaat in combinatie met de Anova. Denk dat ik wel even lol kan hebben met de combi :D. Heb nog wel een gasbrander wat bbq's voor het affakkelen dus dat moet ook wel goedkomen.
Ik grill altijd af in de grillpan, dat werkt prima meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:37

Oekol

waka waka hey hey

Vorige week in het nieuwe appartement voor het eerst gekookt op inductie.

Ik ben nog in schok. Na 10 minuten hebben we beide eindelijk door hoe 't werkt en dat bepaalde pannen dus niet werken :+

Toen begon de pan geluid te maken en als je hem er af haalt dat stopte het. Ja.. Dat heb ik wel meerdere keren herhaalt. Wat een avontuur haha.

Wokken gaat bedenk ik me nu niet meer lukken.. Hoe doen jullie dit? Ik maak bijna alles klaar op gas in m'n wokpan nu :9

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Leoon. schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:16:
Vorige week in het nieuwe appartement voor het eerst gekookt op inductie.

Ik ben nog in schok. Na 10 minuten hebben we beide eindelijk door hoe 't werkt en dat bepaalde pannen dus niet werken :+

Toen begon de pan geluid te maken en als je hem er af haalt dat stopte het. Ja.. Dat heb ik wel meerdere keren herhaalt. Wat een avontuur haha.
Je moet wel pannen hebben die voor inductie geschikt zijn. En als ik dit zo lees is dat niet het geval.. ;)
Wokken gaat bedenk ik me nu niet meer lukken.. Hoe doen jullie dit? Ik maak bijna alles klaar op gas in m'n wokpan nu :9
* bvk gaat het antwoord hierop met belangstelling volgen

Maar misschien is dit meer iets voor het pannen topic?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
barrymossel schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:05:
Wat is jullie ervaring met de sous vide garing ruim voor het afgrillen te doen? Ik wil namelijk een sous vide spies maken van kip, varkenshaas en biefstuk (die een verschillende garing nodig hebben) en daarnaast nog asperges sous vide garen en als laatste een 75 graden ei. Mijn idee was dus:
  • Vanavond kip, varkenshaas en biefstuk apart garen, snel koelen en dan in de koelkast.
  • Morgenmiddag asperges garen, koelen en in de koelkast.
  • Morgenavond de spiezen maken en kort afgrillen op de BBQ.
  • Asperges kort afgrillen in de grillpan.
  • 75 graden ei maken.
  • Serveren.
Is dat gewoon te doen op die manier?
Lijkt me prima. Paar zaken die ik me afvraag / je zou moeten overwegen:

- Spiezen maken en afgrillen > let erop dat je ze dan niet te gaar maakt. Gevaar is dat je ze te lang op het vuur legt terwijl ze alleen maar een korstje moeten krijgen. Dus sowieso tijdig op kamertemperatuur laten komen óf van te voren nog in de sous vide gooien op een lage temp (40 graden ofzo) zodat ze kunnen voorwarmen. Anders loop je het risico dat je spies óf te gaar óf nog koud van binnen is.

- Asperges > zijn dit groene? Witte asperges zou ik namelijk niet afgrillen. Bij groene vraag ik me af of sous vide wel nut heeft, omdat ze echt maar heel kort garing nodig hebben. Zelfde risico als bij het vlees dus.

- Ei > 75 graden is veel te veel. Dan kan je het ei net zo goed hard koken. Mijn favoriet is 65 graden (wellicht bedoelde je dat ook). Zie hier: https://anergkitchen.file...20150817_12_27_02_pro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

bvk schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:44:
[...]

Je moet wel pannen hebben die voor inductie geschikt zijn. En als ik dit zo lees is dat niet het geval.. ;)

[...]

* bvk gaat het antwoord hierop met belangstelling volgen

Maar misschien is dit meer iets voor het pannen topic?
* Oekol zoekt en daarna rent naar het pannentopic.

Overigens als pannen niet geschikt zijn gebeurd er niks, en dat geluidje hoort denk ik :+

En dan nu:
Rooie bieten uit de airfryer. Zacht van binnen krokant van buiten. Aanrader O+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Leoon. schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:08:
[...]

En dan nu:
Rooie bieten uit de airfryer. Zacht van binnen krokant van buiten. Aanrader O+
Iets meer info graag.. ;)

Neem aan voorgegaarde rode bieten? Welke temperatuur? Hoe lang in de airfryer? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

bvsteyn schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:38:
[...]

Iets meer info graag.. ;)

Neem aan voorgegaarde rode bieten? Welke temperatuur? Hoe lang in de airfryer? 8)
180 graden 15/20 minuten. Ik neem zelf ook aan voorgegaarde bieten, dat zal ik de wederhelft moeten vragen. Ze zitten in vacuum verpakt, helpt dat? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46

NoTimeRemains

I know

ik heb deze ook, er zijn betere machines te krijgen natuurlijk maar dit is helemaal niet verkeerd

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Maardiweb schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 02:14:
[...]

Lijkt me prima. Paar zaken die ik me afvraag / je zou moeten overwegen:
Thanks!
- Spiezen maken en afgrillen > let erop dat je ze dan niet te gaar maakt. Gevaar is dat je ze te lang op het vuur legt terwijl ze alleen maar een korstje moeten krijgen. Dus sowieso tijdig op kamertemperatuur laten komen óf van te voren nog in de sous vide gooien op een lage temp (40 graden ofzo) zodat ze kunnen voorwarmen. Anders loop je het risico dat je spies óf te gaar óf nog koud van binnen is.
Heb gisteren het al even met biefstuk geprobeerd (koelen in de vriezer en daarna afgrillen). Toen ook besloten om het vlees van vandaag idd nog even sous-vide op te warmen en dan heel kort af te grillen.
- Asperges > zijn dit groene? Witte asperges zou ik namelijk niet afgrillen. Bij groene vraag ik me af of sous vide wel nut heeft, omdat ze echt maar heel kort garing nodig hebben. Zelfde risico als bij het vlees dus.
Zijn witte. Zag het afgrillen juist wel een paar keer terugkomen (o.a. http://www.frshmatters.nl/sous-vide-asperges-beste-smaak/ en https://debuurmanmetdebbq...ide-gegaard-en-afgegrild/)
- Ei > 75 graden is veel te veel. Dan kan je het ei net zo goed hard koken. Mijn favoriet is 65 graden (wellicht bedoelde je dat ook). Zie hier: https://anergkitchen.file...20150817_12_27_02_pro.jpg
75 graden, 13 minuten is mijn favoriet. Check o.a. https://www.chefsteps.com/activities/75-c-egg maar zeker ook https://www.chefsteps.com/activities/the-egg-calculator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NoTimeRemains schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:55:
[...]

ik heb deze ook, er zijn betere machines te krijgen natuurlijk maar dit is helemaal niet verkeerd
Idem hier, met de bijgeleverde zakken ging het iets lastiger dan met de bijgekochte via marmelot.
Maar voor amateur sous vide koken werkt het ding prima. Kan altijd over een paar jaar nog eens 100 euro stuk slaan als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ah ok dat kan ook inderdaad. Dan is timing een ding. Ik ga dit ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren een sous vide stick van Silvercrest (Lidl?) geleend van een buurman om de 75 graden eieren te maken. Wat een bagger apparaat zeg. Pompt het water niet rond en de temperatuur springt van 73 naar 78. De eieren waren niet smerig, maar toch "sledderiger" dan gewenst (zoals ik met de Anova voor elkaar krijg).
Maar het begint nu toch wel te kriebelen om een extra Anova te kopen. Wellicht de nieuwe Anova Nano als die uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 12:07
Iemand wel eens in de weer met een slow cooker (Crock-Pot)? Na een Instant Pot (een volledig automatische snelkoker/slow cooker) te hebben gehad, dé hype na Black Friday op Amazon vorig jaar, ben ik toch weer teruggekomen bij een slow cooker. De IP is leuk, maar eigenlijk kook ik alleen maar in het weekend, tijd zat, geen behoefte aan een snelkoker (die in nogal wat gevallen niet eens sneller is dan conventioneel).

Het rustieke van koken in een slow cooker en de smaken die eruit komen, zonder dat je er omkijken naar hebt, zijn voor mij reden deze te verkiezen boven een braad-/sudder-pan die je toch ook eigenlijk niet onbeheerd kan achterlaten.

Enige nadeel: ik kan in mijn slow cooker niet sauteren, 2e pan nodig.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
[b][message=54923079,noline]
Gietijzer + oven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Maardiweb schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 01:30:
[...]

Ah ok dat kan ook inderdaad. Dan is timing een ding. Ik ga dit ook eens proberen :)
Je moet in principe bij sous vide nooit te ver boven de temperatuur gaan zitten die het voedsel moet krijgen. Dan kan het nooit overgaren.

Zie dit filmpje

YouTube: Sandy's Video Eggs Dave Arnold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Zal ik na de discussie over pannen en viden nog even een scheur-recept plaatsen?

Servische bonensoep met chorizo (losjes gebaseerd op Smulweb).
  • Pot witte bonen in tomatensaus
  • Pakje (400 gram oid) gezeefde tomaten (of blokjes of ontvelde verse tomaten)
  • 3 paprika's (in stukjes van 1 cm gesneden)
  • 2 uien (in kwart ringen gesneden)
  • 1 prei (in halve ringen gesneden)
  • Halve winterpeen (in kwart blokjes gesneden)
  • Halve zak bistro aardappeltjes (of gewoon zelf even een paar vastkokende aardappels voorkoken)
  • Hele chorizo (in kwart blokjes gesneden
  • 125 gram (half pakje) spekblokjes/reepjes
  1. Neem een grote pan
  2. Beetje olijfolie erin, spekblokjes en uitjes fruiten
  3. Na een paar minuten de chorizo samen met de rest van de groenten erbij
  4. Theelepel oregano erbij
  5. Naar smaak peper, cayenne/chilipeper of -flakes erbij
  6. Minuutje of 10 roerbakken zodat de groenten een beetje gaar worden
  7. Dan de witte bonen + tomatensaus erbij
  8. (Hoogst)waarschijnlijk is het nu nog te dik (sterker nog, nu kun je het verkopen als chili con carne), dus gooi er water bij totdat de soep de gewenste dikte heeft, ik denk ongeveer een halve liter
  9. Overige kruiden naar smaak toevoegen, het mag best pittig worden :-)
  10. Dan kunnen de (reeds voorgekookte) aardappeltjes erbij en kun je het geheel nog tenminste een uur laten sudderen
Om. nom. nom.

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 17-04-2018 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

@SeatRider

Ziet er goed uit, ga ik ook eens proberen. Alhoewel het me wel een vrij "vlak" recept lijkt, weinig kruiden en/of specerijen. Maar daar kan je mee spelen natuurlijk, net zoals ik het recept voor Goulash wat ik nu aan het maken ben meer aangepast heb naar eigen smaak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZXAMljHh.jpg

Wat extra kruiden erbij zoals thijm, een goed glas wijn en nog wat pepers want Goulash hoort bij mijn weten lekker pittig te zijn. In Hongarije gebruiken ze daar bepaalde witte pepers voor heb ik begrepen, weet iemand hoe die dingen heten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7r1PP62h.jpg

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de eerste aflevering van Masterchef NL op Net5 zo meteen om 20.30. Eens kijken naar de andere hobbykoks en wat die er van bakken ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

bvk schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:24:
@SeatRider

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de eerste aflevering van Masterchef NL op Net5 zo meteen om 20.30. Eens kijken naar de andere hobbykoks en wat die er van bakken ;)
Mijn vriendin en ik kijken graag naar Masterchef Australia, de oudere seizoenen van Masterchef Nederland waren ons altijd veel te negatief en afgekraak. Ik hoop dat het nieuwe seizoen de goede kant opgaat.
Vanavond maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

bvk schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:24:
@SeatRider

Ziet er goed uit, ga ik ook eens proberen. Alhoewel het me wel een vrij "vlak" recept lijkt, weinig kruiden en/of specerijen. Maar daar kan je mee spelen natuurlijk, net zoals ik het recept voor Goulash wat ik nu aan het maken ben meer aangepast heb naar eigen smaak.
Mwah, met oregano, paprikapoeder, en (chili/cayenne)peper kom je een heel end. En ik dacht dat ik de tip "eventueel naar smaak bijkruiden" hier niet hoefde te noemen ;-).

Zal het er nog even bijzetten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overlegne schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:34:
[...]

Mijn vriendin en ik kijken graag naar Masterchef Australia, de oudere seizoenen van Masterchef Nederland waren ons altijd veel te negatief en afgekraak. Ik hoop dat het nieuwe seizoen de goede kant opgaat.
Vanavond maar eens kijken.
Hoe was het? Ik heb het helaas gemist, zal zo even zien of ziggo hem wil laten zien aan mij in de ziggo go app.
SeatRider schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:32:
Servische bonensoep met chorizo (losjes gebaseerd op Smulweb).
Ik zal hem binnenkort even doornemen met mijn buurvrouw (mijn buurvrouw is Servisch en mijn buurman heeft er 10 jaar gewoond). Ik heb ze er alleen nooit over gehoord. Ze hebben wel altijd een of ander koolgerecht in de zomer wat ze mij brengen, maar dat is zo'n berg werk dat ik het niet ga namaken (kool moet net als zuurkool zoveel weken in een vat zitten etc.).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:08:
[...]

Hoe was het? Ik heb het helaas gemist, zal zo even zien of ziggo hem wil laten zien aan mij in de ziggo go app.
Het was de kenningsmakingsronde waar het kaf van het koren werd gescheiden - ik kijk er eigenlijk nooit naar (alleen heel holland bakt vind ik leuk) maar omdat het hier geplugd werd even aangezet.

Was nogal tam en dom (Net5 eigen) - suf publiek klapvee en een klok die steeds in beeld komt maar ook kapot lijkt.

Vanavond asperges gemaakt, ook hier ergens gelezen dat het sous vide kan, dat kan dus prima en beter dan koken (ik had Ze met boter en sereh in de zak - aanrader, je hebt gelijk de saus voor aardappels zou je die erbij doen).

Daarnaast zalm voor de vrouw en een varkenshaasje voor mij, beide uit de kamado gerookt en natuurlijk het verplichte hakf zachte eitje en wat toast.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

[...]

[...]

Ik zal hem binnenkort even doornemen met mijn buurvrouw (mijn buurvrouw is Servisch en mijn buurman heeft er 10 jaar gewoond). Ik heb ze er alleen nooit over gehoord. Ze hebben wel altijd een of ander koolgerecht in de zomer wat ze mij brengen, maar dat is zo'n berg werk dat ik het niet ga namaken (kool moet net als zuurkool zoveel weken in een vat zitten etc.).
Ik vrees dat het recept net zo Servisch is als het eten bij "De Lange Muur" Chinees, dus als je een authentieker recept van Servische bonensoep van haar kunt losweken, ben ik zeer benieuwd :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

[...]

[...]

Helaas nog niet gekeken, aangezet op de KIJK app maar kreeg maar een kwart van het scherm in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De ziggo go app had om 20.30 NCIS en geen kookshow, die kwam pas om middernacht? Nouja, vanmiddag als ik wat meer tijd heb even zien of ik nu aflevering 1 kan herzien. Had geen zin om brak wakker te worden voor een programma dat ik later kan terugkijken.
SeatRider schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:56:
[...]

Ik vrees dat het recept net zo Servisch is als het eten bij "De Lange Muur" Chinees, dus als je een authentieker recept van Servische bonensoep van haar kunt losweken, ben ik zeer benieuwd :-).
Ik laat het je weten

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
Skyrunner schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:07:
Iemand wel eens in de weer met een slow cooker (Crock-Pot)? Na een Instant Pot (een volledig automatische snelkoker/slow cooker) te hebben gehad, dé hype na Black Friday op Amazon vorig jaar, ben ik toch weer teruggekomen bij een slow cooker. De IP is leuk, maar eigenlijk kook ik alleen maar in het weekend, tijd zat, geen behoefte aan een snelkoker (die in nogal wat gevallen niet eens sneller is dan conventioneel).

Het rustieke van koken in een slow cooker en de smaken die eruit komen, zonder dat je er omkijken naar hebt, zijn voor mij reden deze te verkiezen boven een braad-/sudder-pan die je toch ook eigenlijk niet onbeheerd kan achterlaten.

Ik heb een Crock-Pot CR605 die ik nu 1x heb gebruikt. Ik vind het niet echt de moeite, en weer een extra apparaat in een te kleine keuken. Dit soort gerechten zou ik maken in een pan in de oven.

Maar het lam wat ik na 10 uur uit het apparaat heb gevist, was wél erg lekker :P

Als iemand nog een gloednieuwe Crock-Pot wil kopen, stuur me dan maar een berichtje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 12:07
Dirtbiter schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:42:
[...]

Ik heb een Crock-Pot CR605 die ik nu 1x heb gebruikt. Ik vind het niet echt de moeite, en weer een extra apparaat in een te kleine keuken. Dit soort gerechten zou ik maken in een pan in de oven.

Maar het lam wat ik na 10 uur uit het apparaat heb gevist, was wél erg lekker :P

Als iemand nog een gloednieuwe Crock-Pot wil kopen, stuur me dan maar een berichtje 8)
Stuur maar een PM met je prijs :-)

Mijn CR507 staat ieder weekend ongeveer te pruttelen. Natuurlijk kan dit alles met een fatsoenlijke casserole (laatst een hele mooie Creuset op de kop getikt), maar ik laat liever geen pan onbeheerd op het gas staan, de slowcooker is in dat opzicht erg fijn.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Voor alle beginnende Sous Vide koks de vacumeer machine van de Lidl is nu in de aanbieding: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SPX420 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:07:
Voor alle beginnende Sous Vide koks de vacumeer machine van de Lidl is nu in de aanbieding: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308
Daar kan je het nog eens voor doen. Ook als je niet sous-vide kookt kan zoiets handig zijn. Vlees, groente, kaas,alles kan je vacumeeren om te bewaren. Ook is het handig voor marineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 16:18
418O2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:09:
[...]

Daar kan je het nog eens voor doen. Ook als je niet sous-vide kookt kan zoiets handig zijn. Vlees, groente, kaas,alles kan je vacumeeren om te bewaren. Ook is het handig voor marineren.
Dat!

Ik had hem in eerste instantie (helaas een week te vroeg :P ) gekocht voor bij de Anova.
Gebruik hem ook veel om geopende producten deels luchtdicht te maken zodat het langer houdbaar is in de koelkast. Maar ook om producten in te vriezen.
En zoals jij aangeeft, het is super om te marineren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rare vraag, maar heeft iemand nog een tip voor een goede appelboor? Een appelboor die alleen het klokhuis eruit haalt, niet eentje die de appel in partjes snijd?

Ik heb er eentje van de Ikea, maar die is losgeraakt en gaat vast snel mij verlaten. Ik boor 3 appels per dag gemiddeld, dus het is wel een must have in mijn keuken. Mijn huidige kwam van Ikea vandaan, maar die heeft nu alleen maar versies die appels ook in stukken hakken en dat wil ik niet (en heb ik ook al).

Ik kijk al 4 maand bij de Action als ik er toevallig ben, maar niks, noppes. En ik wil eigenlijk ook een goede die 10 jaar mee gaat.

Iemand toevallig een tip? Ik heb zelf de Brabantia Profile Appelboor - Matt Steel op het oog, maar ik heb nu een appelboor die helemaal rond is en war je het klokhuis uit drukt en deze Brabantie is half open. Werkt dat wel fijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:15:
Mijn huidige kwam van Ikea vandaan, maar die heeft nu alleen maar versies die appels ook in stukken hakken en dat wil ik niet (en heb ik ook al).
Is dit niet wat je zoekt?
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/spritta-fruitgarneerset-groen__0155372_PE278063_S4.JPG
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/spritta-fruitgarneerset-groen__0512251_PE638460_S4.JPG

Staat gewoon op de Ikea site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks! Ik zocht op de term appelboor op de ikea site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:15:
Rare vraag, maar heeft iemand nog een tip voor een goede appelboor? Een appelboor die alleen het klokhuis eruit haalt, niet eentje die de appel in partjes snijd?

Ik heb er eentje van de Ikea, maar die is losgeraakt en gaat vast snel mij verlaten. Ik boor 3 appels per dag gemiddeld, dus het is wel een must have in mijn keuken. Mijn huidige kwam van Ikea vandaan, maar die heeft nu alleen maar versies die appels ook in stukken hakken en dat wil ik niet (en heb ik ook al).

Ik kijk al 4 maand bij de Action als ik er toevallig ben, maar niks, noppes. En ik wil eigenlijk ook een goede die 10 jaar mee gaat.

Iemand toevallig een tip? Ik heb zelf de Brabantia Profile Appelboor - Matt Steel op het oog, maar ik heb nu een appelboor die helemaal rond is en war je het klokhuis uit drukt en deze Brabantie is half open. Werkt dat wel fijn?
Half open zorgt juist dat je makkelijker het Klokhuis eruit krijgt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
SPX420 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:07:
En bedankt... 8)7 ;)

Weer een aankoop nav dit topic! Na laatst de anova goedkoop te hebben kunnen bestellen via een tip hier nu ook maar deze machine aangeschaft..

..kan ik eindelijk die 2,3 kg procureur uit de vriezer halen en pulled pork maken! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
bvsteyn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:19:
[...]

En bedankt... 8)7 ;)

Weer een aankoop nav dit topic! Na laatst de anova goedkoop te hebben kunnen bestellen via een tip hier nu ook maar deze machine aangeschaft..

..kan ik eindelijk die 2,3 kg procureur uit de vriezer halen en pulled pork maken! :9
De Anova en het Lidl ding zijn ook naar mij onderweg :) ben erg benieuwd!

Iemand die de Anova al gekoppeld heeft aan Home Assistant? Of überhaupt iemand hier die de Anova heeft en Home Assistant gebruikt?

https://community.home-as...control-over-mqtt/48146/4 hier staat wat info.

[ Voor 20% gewijzigd door SPX420 op 20-04-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 21:02

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Ik heb die Lidl versie destijds niet in de winkel gekocht omdat ik zoiets had van "hoe kom ik nou weer aan navullingen" (naast "heb ik het nou wel echt nodig.... Nee....).

Waar halen jullie de rollen en wordt het dan niet alsnog erg duur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
IdieEasy schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:02:
Ik heb die Lidl versie destijds niet in de winkel gekocht omdat ik zoiets had van "hoe kom ik nou weer aan navullingen" (naast "heb ik het nou wel echt nodig.... Nee....).

Waar halen jullie de rollen en wordt het dan niet alsnog erg duur?
Bij Marmelot ; https://www.marmelot.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
SPX420 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:26:
[...]

De Anova en het Lidl ding zijn ook naar mij onderweg :) ben erg benieuwd!

Iemand die de Anova al gekoppeld heeft aan Home Assistant? Of überhaupt iemand hier die de Anova heeft en Home Assistant gebruikt?

https://community.home-as...control-over-mqtt/48146/4 hier staat wat info.
Haha..jij brengt me op weer iets nieuws voor mijn homebridge/domoticz omgeving..hihi.

Homebridge plugin: https://www.npmjs.com/package/homebridge-anova

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46

NoTimeRemains

I know

Welk merk cast iron / gietijzeren pan kunnen jullie me aanraden?
Kan ik met gietijzer switchen tussen gas, bbq en inductie?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

NoTimeRemains schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:14:
Eerst kiezen of je geëmailleerd wil of niet.

Zelf heb ik 2 creuset's zonder email. Zit al een tijdje te twijfelen om er een bij te halen (andere maat) maar dan van Staub. De Creuset's die ik heb hebben een plastic/bakeliet achtig knop op de deksel, spul slijt extra hard in de oven dus daarom een Staub met een goede ovenvaste knop op de deksel.

Verder maakt het niet zo heel veel uit Staub en Creuset hebben de naam, en daar betaal je ook voor, zou een leven lang mee moeten gaan, maar de merkloze geëmaileerde pan van mijn oma werkt ook nog steeds )wordt nog steeds jaarlijk oliebollen in gebakken door mijn vader)

Goed onderhouden is belangrijker dan het merk.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

NoTimeRemains schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:14:
Wat voor soort pan zoek je? Gietijzer is immers alleen maar het materiaal, het doel van de pan (koekenpan, braadpan, skillet etc.) is net zo belangrijk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:40

tha_crazy

Mafketel

Ik zit even te kijken want ik wil van het weekend zelf satesaus maken.
Als ik met een vijzel aan de slag ga, ga ik daarna zeker 3-4 dagen last van mijn hand hebben dus het gaat deels automatisch moeten gaan.

Mijn vriendin heeft een staafmixer, echter weet ik niet zeker of het daarmee gaat, dus ben ik op zoek naar een wat goedkopere blender.
Dus bij coolblue deze gevonden, ik kan echter niet echt bepalen of ik hier ook pinda's mee kan vermalen.

Iemand die hier wat over kan zeggen (of een betere suggestie kan geven, niet al te duur want probeersel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:34

Garyu

WW

Pinda's zijn vrij zacht en kan je vaak met een opzetstuk op de staafmixer gewoon pureren. Eventueel even een kwartiertje in water inweken. Verder zou elke blender dat aan moeten kunnen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 ... 34 ... 113 Laatste