Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:54:
[...]

Vlees: longhaas, mooi schoongemaakt, 6 uur op 53 graden, daarna afgrillen binnen 2x 15/30 sec. Kun je dat niet krijgen, dan een bavette.

Groente: wil je dat op dezelfde temperatuur doen, of heb je twee sous-vide apparaten?
Tnx, met 6 uur voor het vlees blijft weinig tijd over denk ik voor de groente. Heb maar 1 apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Tnx, met 6 uur voor het vlees blijft weinig tijd over denk ik voor de groente. Heb maar 1 apparaat.
In theorie kun je gewoon je vlees maken morgenochtend en daarna snel koelen en in de koelkast leggen. Dan 's avonds afgrillen op hoog vuur. Maar zelf heb ik dat nog nooit gedaan.
Voor mij zou bijna het een reden zijn een extra apparaat te kopen. Maar heb eerlijk nog geen enkele keer groenten sous-vide bereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:05:
[...]

In theorie kun je gewoon je vlees maken morgenochtend en daarna snel koelen en in de koelkast leggen. Dan 's avonds afgrillen op hoog vuur. Maar zelf heb ik dat nog nooit gedaan.
Voor mij zou bijna het een reden zijn een extra apparaat te kopen. Maar heb eerlijk nog geen enkele keer groenten sous-vide bereid.
Ik zou dat dan eerder met de groente doen. Als je de longhaas terugkoelt is deze wel gegaard geweest maar ook gewoon koud van binnen.
Met low&slow vlees kan dat beter (spareribs) die daarna nog een uur op 110 graden in de rook liggen bijvoorbeeld.

Longhaas en bavette blijft een 'steak' die medium heet en redelijk snel moet of sous-vide voorgegaard inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zou wel eens het verschil willen ervaren tussen een goed stuk vlees wat via sous vide is gegaard (en daarna gebakken) en een stuk wat gewoon ouderwets de pan gezien heeft.

Ik ben er namelijk wel benieuwd naar, maar heb ook weer geen zin in dat lange garen en ook niet om die extra spullen aan te schaffen. Dilemma...

Hoe zit het trouwens met bacterie ontwikkeling als je zo lang gaart op een dergelijk lage temperatuur? Geef je de altijd aanwezige beestjes nu geen enorme kans om zich snel te vermenigvuldigen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk mbt de bacteriën is goede hygiëne inderdaad erg belangrijk en zeker bij kip zijn te temperaturen daarom hoger. Vaak grill je het vlees alsnog af. Maar het is een (klein) risico inderdaad.
Verschil is dat een sous-vide steak (een mooie sukade rood, dus niet als stoofvlees) van kant tot kant perfect gegaard is en niet allen het middelste stukje lekker zacht. En het geeft rust in de keuken, 5 uur of 6 of 7 uur maakt geen wereld van verschil. Dus als je lekker met zit te kletsen met een glas wijn en je vergeet even de keuken is je maaltijd niet om zeep.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:30:
Ik zou wel eens het verschil willen ervaren tussen een goed stuk vlees wat via sous vide is gegaard (en daarna gebakken) en een stuk wat gewoon ouderwets de pan gezien heeft.

Ik ben er namelijk wel benieuwd naar, maar heb ook weer geen zin in dat lange garen en ook niet om die extra spullen aan te schaffen. Dilemma...
Gooi hem in de oven op matige temperatuur, heb je hetzelfde idee. Daarna even serieus bakken in de pan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:42:
[...]

Gooi hem in de oven op matige temperatuur, heb je hetzelfde idee. Daarna even serieus bakken in de pan.
Ik kan het eens proberen natuurlijk, nooit geschoten is altijd mis. Maar @franssie en ik hebben "Project Wadjang" nog in het verschiet. Als ik nou eens een mooi stuk vlees meebreng wat ondertussen kan garen terwijl we met die pan bezig zijn..... O-)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Ik kan het eens proberen natuurlijk, nooit geschoten is altijd mis. Maar @franssie en ik hebben "Project Wadjang" nog in het verschiet. Als ik nou eens een mooi stuk vlees meebreng wat ondertussen kan garen terwijl we met die pan bezig zijn..... O-)
Dat wilde ik al voorstellen ;) pan moet toch 24+ uur dus dat vlees kan er wel tussendoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:51:
[...]

Dat wilde ik al voorstellen ;) pan moet toch 24+ uur dus dat vlees kan er wel tussendoor ;)
Twee zielen, één gedachte ;) Nou nog even wat lekkers bedenken bij dat vlees, maar daar komen we wel uit.

Heeft dat elektrolyse proces echt 24 uur nodig? Dan kan ik niet eens het resultaat "live" zien tenzij ik blijf overnachten....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk Dara komen we wel uit, roken we ook even een kaasje op de kamado ect.
De electrolyse duurt afhankelijk van de roest en het vuil wel lang dus we zetten het aan, dan zie de als het goed is het ergste eraf komen en kom je nog een keer langs als ie af is, maar je mag ook wel blijven slapen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:42:
[...]

Hetzelfde idee vergeleken met??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:24:
[...]

Hetzelfde idee vergeleken met??
Sous-Vide.

Het heet dan een reverse-sear maar aangezien de vleescellen intact zijn bij een stuk vlees droogt het niet uit in tegenstelling van wat veel mensen denken. Ik doe dat met rollades. eerst een uuirtje op 120 graden in de oven en dan afbranden in de pan, veel beter dan andersom.

En nee het is niet hetzelfde maar het principe van eerst garen en dan pas braden is wel vergelijkbaar omdat de garing veel gelijkmatiger is dan eerst bakken en dan nagaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:29:
[...]

Sous-Vide.

Het heet dan een reverse-sear maar aangezien de vleescellen intact zijn bij een stuk vlees droogt het niet uit in tegenstelling van wat veel mensen denken. Ik doe dat met rollades. eerst een uuirtje op 120 graden in de oven en dan afbranden in de pan, veel beter dan andersom.

En nee het is niet hetzelfde maar het principe van eerst garen en dan pas braden is wel vergelijkbaar omdat de garing veel gelijkmatiger is dan eerst bakken en dan nagaren.
Totaal niet hetzelfde geloof ik. Ik heb tot nu toe weinig ovens gezien die een mooi stuk vlees voor langere periode precies op een perfect (relatief) lage temperatuur kunnen houden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je zult vast je aanschaf willen goedpraten maar als je in een degelijke oven rustig en gelijkmatig gaart ga je het verschil echt niet proeven bij een dubbelblinde test. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:34:
Je zult vast je aanschaf willen goedpraten maar als je in een degelijke oven rustig en gelijkmatig gaart ga je het verschil echt niet proeven bij een dubbelblinde test. ;)
Ik durf met je te wedden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het hangt wel van het stuk vlees af, een klein stuk red het niet zo goed in de oven denk ik. En sous-vide is veel preciezer (al is de vraag of dat nodig is, ik zie apparaten op 0,1C geadverteerd en dat gaat wel wat aan het principe voorbij. .

bij een longhaas ga je het denk ik wel proeven, bij een rollade ook maar die is uit de oven wel lekkerder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mwoah, ik denk dat het vies tegen valt hoeveel je dubbel blind gaat proeven. Zeker als je ook nog eens met een kerntemperatuurthermometer aan de gang gaat.

@barrymossel dat verlies je. ;)
Maar ik geef toe dat ik je een beetje zit te stangen ook. Aan je recente posts in verschillende topics te zien ben je baldadig uit een vrijdagmiddagborrel gekomen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Jodenhaas is ook lekker :).

Edit: wow de thread ging effe verder zonder mij. Mi scusi.

Hier zometeen pizza met geitenkaas, gegrilde amsterdamse ui en vis :).

[ Voor 71% gewijzigd door Boudewijn op 09-03-2018 21:51 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:45:
@barrymossel dat verlies je. ;)
Maar ik geef toe dat ik je een beetje zit te stangen ook. Aan je recente posts in verschillende topics te zien ben je baldadig uit een vrijdagmiddagborrel gekomen. :P
Het ligt niet aan mij, het ligt aan jou :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

* bvk pakt bier en chips.... :P

Maar hangt één en ander niet helemaal af van het soort vlees en de hoeveelheid?

Ik haal net onderstaand stuk uit de vriezer, Black Angus rib-eye van een goede slager waarbij ik een lekker dik stuk heb laten snijden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AbWABHOh.jpg

Eenmaal ontdooit en op kamertemperatuur gebracht gaat dit zo in de pan en daarna even rusten. Maar dit is net 350 gr en ik wil het rood (bleu/rare) of nét iets verder (saignant/medium rare). Met een pan is het een paar minuten bakken per kant en daarna nog even 5 minuten laten rusten. Met sous vide ben ik vele uren verder....

Dus wanneer heeft het zin en wanneer niet?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:52:
[...]

* bvk pakt bier en chips.... :P

Maar hangt één en ander niet helemaal af van het soort vlees en de hoeveelheid?

Ik haal net onderstaand stuk uit de vriezer, Black Angus rib-eye van een goede slager waarbij ik een lekker dik stuk heb laten snijden:

[afbeelding]

Eenmaal ontdooit en op kamertemperatuur gebracht gaat dit zo in de pan en daarna even rusten. Maar dit is net 350 gr en ik wil het rood (bleu/rare) of nét iets verder (saignant/medium rare). Met een pan is het een paar minuten bakken per kant en daarna nog even 5 minuten laten rusten. Met sous vide ben ik vele uren verder....

Dus wanneer heeft het zin en wanneer niet?
Tsja, die (hoge) hitte waarmee je je stukje vlees bewerkt - die hoger qua temperatuur is dan je gewenste kerntemperatuur - zorgt er ook voor dat het buitenste deel van je stuk vlees harder en sneller gaart dan het binnenste stuk. Daar is weinig tegenin te brengen. Natuurlijk, als je hetzelfde kunt met het lucht (Anova heeft een dergelijke oven aangekondigd) dan is het effect hetzelfde. Maar neuh, met een standaard oven gaat je dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is voor mij een nieuwe, serieus? Die gele azijnrakker grillen? Nooit gedacht dat te doen.

<> Maar neuh, met een standaard oven gaat je dat niet lukken.
[/quote]
Met geen enkele oven. De warmteoverdracht van water en lucht verschilt enorm. Dat gezegd hebbende kan je prima een zacht gekookt ei in een airfryer maken. Het werkt anders maar met andere temperaturen en tijden kan je denk ik wel zeer vergelijkbare resultaten krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 09-03-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:59:
Tsja, die (hoge) hitte waarmee je je stukje vlees bewerkt - die hoger qua temperatuur is dan je gewenste kerntemperatuur - zorgt er ook voor dat het buitenste deel van je stuk vlees harder en sneller gaart dan het binnenste stuk. Daar is weinig tegenin te brengen. Natuurlijk, als je hetzelfde kunt met het lucht (Anova heeft een dergelijke oven aangekondigd) dan is het effect hetzelfde. Maar neuh, met een standaard oven gaat je dat niet lukken.
Elke standaard oven kan al per vijf graden geregeld worden en een beetje degelijke oven doet dat dan ook. Pak je vlees in en dat kan prima.
Leuk dat je sous vide fan bent maar laten we niet religieus gaan doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Elke standaard oven kan al per vijf graden geregeld worden <>
nee echt niet. Sowieso zijn de temp sensors van de gemiddelde consumentenoven erg slecht, Nu is bij lucht het wat minder kritisch dan water maar dit is te kort door de bocht naar mijn mening.
Ik ben groot fan van beide methoden maar een zweinenek uit de oven is niet zo mals als een nek uit het sous-vide bad, dat is met lucht bijna niet te doen, maar daarover is in het BBQ topic genoeg geschreven (the zone).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Leuk dat je sous vide fan bent maar laten we niet religieus gaan doen.
Ik wil best geloven dat sous vide voor grotere stukken vlees die je bij voorkeur langzaam gaart voordeel heeft. Maar voor een relatief klein stuk zoals in mijn voorbeeld blijf ik zonder tegenbewijs lekker bij de pan.

Dat ben ik gewend, bevalt prima en geeft een heerlijke korst, maar misschien ben ik wel gewoon te ouderwets... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:08:
nee echt niet. Sowieso zijn de temp sensors van de gemiddelde consumentenoven erg slecht, Nu is bij lucht het wat minder kritisch dan water maar dit is te kort door de bocht naar mijn mening.
Ik ben groot fan van beide methoden maar een zweinenek uit de oven is niet zo mals als een nek uit het sous-vide bad, dat is met lucht bijna niet te doen, maar daarover is in het BBQ topic genoeg geschreven (the zone).
Hoeft niet per de lucht te zijn hè. ;)

Maar mijn ervaring is toch anders. Een externe thermometer geeft aan dat het wel degelijk goed gereguleerd wordt. Als dat dan toch anders smaakt zal dubbel blind nodig zijn.

Maar goed, het doet er verder ook niet heel veel toe. Ieder moet lekker de methode gebruiken die hij prettig vindt, daarom mag zo'n bewering van mij wel iets minder stellig. Het lijkt soms wel alsof sous vide de enige methode is om een goede garing te krijgen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Ik wil best geloven dat sous vide voor grotere stukken vlees die je bij voorkeur langzaam gaart voordeel heeft. Maar voor een relatief klein stuk zoals in mijn voorbeeld blijf ik zonder tegenbewijs lekker bij de pan.

Dat ben ik gewend, bevalt prima en geeft een heerlijke korst, maar misschien ben ik wel gewoon te ouderwets... ;)
Het is sowieso een kwestie van smaak. En sowieso je eigen smaak en keus.

Maar mijn voorkeur is dus rechts boven links:

Afbeeldingslocatie: https://scienceandfooducla.files.wordpress.com/2016/01/sousvide1.jpg?w=610&h=249

En juist bij kleinere/dunnere stukken vlees is dit (zeer) merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandevijverke
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-12-2021
Eerste SousVide was een dikke fail 🙈 kippenbouten lekker gekruid en in de pot op 74graden voor een uur of 4. Plots begin ik plastiek te ruiken. Mijn Ziplockzakje gesmolten en open. Byebye vlees :’(

Net dan maar de Lidl vacuüm besteld. Wou eigenlijk een Caso maar it will do for now. Heb nog een verlanglijstje van enkele duizenden euro’s dus prioriteiten :p

Had nog een mooie rosbief gekocht dus die zal ik maar gewoon bakken in de oven nu. Ik vertrouw die Ziplock voor geen haar meer. Eerste keer dus erg benieuwd of het lekker zal zijn. Iemand tips. Ik dacht vlees aanbakken met kruiding en dan aantal uur in de oven op een lowtemp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Vandevijverke schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:20:
Eerste SousVide was een dikke fail 🙈 kippenbouten lekker gekruid en in de pot op 74graden voor een uur of 4. Plots begin ik plastiek te ruiken. Mijn Ziplockzakje gesmolten en open. Byebye vlees :’(

Net dan maar de Lidl vacuüm besteld. Wou eigenlijk een Caso maar it will do for now. Heb nog een verlanglijstje van enkele duizenden euro’s dus prioriteiten :p

Had nog een mooie rosbief gekocht dus die zal ik maar gewoon bakken in de oven nu. Ik vertrouw die Ziplock voor geen haar meer. Eerste keer dus erg benieuwd of het lekker zal zijn. Iemand tips. Ik dacht vlees aanbakken met kruiding en dan aantal uur in de oven op een lowtemp
Welke zakken had je? Die van Lidl zouden prima moeten zijn qua max temperatuur (en kosten geen drol) - zelf ooit gekocht omdat m'n vacuumrol op was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:14:
[...]

[afbeelding]

Je hebt ook mensen die krijgen links egaal, maar dan grijs. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:14:
[...]

[afbeelding]

Links is wat mij betreft al veels te ver, rechts gaat nog net en ziet er redelijk goed uit. Onderstaande is een stuk "American Rib steak" van de Jumbo, gewoon uit de pan. Nou niet bepaalt bijzonder vlees en het had nog net even iets langer in de pan gemogen, maar ik wil het gewoon rood en niet rosé.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SUVWOwTh.jpg

Als je het wel minder rood wil kun je het gewoon langer in de pan laten, of laten rusten in de oven op een matige temperatuur.

Maar goed, laat inderdaad iedereen het doen zoals ze zelf believen en ondertussen ben en blijf ik nieuwsgierig naar sous vide, want interessant klinkt het wel ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:36:
[...]

Links is wat mij betreft al veels te ver, rechts gaat nog net en ziet er redelijk goed uit. Onderstaande is een stuk "American Rib steak" van de Jumbo, gewoon uit de pan. Nou niet bepaalt bijzonder vlees en het had nog net even iets langer in de pan gemogen, maar ik wil het gewoon rood en niet rosé.

[afbeelding]

Als je het wel minder rood wil kun je het gewoon langer in de pan laten, of laten rusten in de oven op een matige temperatuur.

Maar goed, laat inderdaad iedereen het doen zoals ze zelf believen en ondertussen ben en blijf ik nieuwsgierig naar sous vide, want interessant klinkt het wel ;)
Vooral wat je als laatste zegt, eigen smaak/voorkeur. Mmaar je kunt niet ontkennen dat ook op jouw foto je een goed verschil ziet tussen de eerst halve centimeter vanaf de buitenkant vs. het midden. Bij sous-vide is dat dus egaal. Dat is - buiten het feit dat het fool-proof is - het grootste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:22:
[...]

Welke zakken had je? Die van Lidl zouden prima moeten zijn qua max temperatuur (en kosten geen drol) - zelf ooit gekocht omdat m'n vacuumrol op was...
Zou ook wel willen weten waar die zakken vandaan komen. Als ze smelten is het wel bijzonder! Wellicht te dicht op de anova gelegen?

Wil morgen ook wat zakken kopen omdat ik nog geen vacuümmachine heb. Bij de AH hebben ze ziploc zakjes dus die wil ik proberen..😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
bvsteyn schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:43:
[...]

Zou ook wel willen weten waar die zakken vandaan komen. Als ze smelten is het wel bijzonder! Wellicht te dicht op de anova gelegen?

Wil morgen ook wat zakken kopen omdat ik nog geen vacuümmachine heb. Bij de AH hebben ze ziploc zakjes dus die wil ik proberen..😉
Staat vaak op de verpakking tot welke temperatuur je ze kunt gebruiken. Die van Lidl waren toen geschikt voor een vrij hoge (en lage) temperatuur. Werkte prima voor die twee keer dat de nood aan de man was toen mijn vacuumrol op was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:47:
[...]

Staat vaak op de verpakking tot welke temperatuur je ze kunt gebruiken. Die van Lidl waren toen geschikt voor een vrij hoge (en lage) temperatuur. Werkte prima voor die twee keer dat de nood aan de man was toen mijn vacuumrol op was.
Thnx, zal het checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:41:
[...]
Mmaar je kunt niet ontkennen dat ook op jouw foto je een goed verschil ziet tussen de eerst halve centimeter vanaf de buitenkant vs. het midden. Bij sous-vide is dat dus egaal. Dat is - buiten het feit dat het fool-proof is - het grootste verschil.
Dat is ook gedeeltelijk de crux, je wil ook een lekkere knapperige korst? En ja, dan gaan de millimeters vlees daaronder ook mee garen....

Ik vraag me dan ook af wat er gebeurt als je een perfect sous vide gegaard stuk nog even flink de pan laat zien voor die korst, dan krijg je toch hetzelfde effect?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:19:
[...]

Dat is ook gedeeltelijk de crux, je wil ook een lekkere knapperige korst? En ja, dan gaan de millimeters vlees daaronder ook mee garen....

Ik vraag me dan ook af wat er gebeurt als je een perfect sous vide gegaard stuk nog even flink de pan laat zien voor die korst, dan krijg je toch hetzelfde effect?
Ja, dan wel. Maar dat korstje krijg je al binnen die 15-30 sec. per kant. En dat doet weinig aan de binnenkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je kunt het hooguit verknallen door je pan niet heet genoeg te stoken vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jumbo huismerk is -40 tot + 100
lidl is -30 tot + 90

Ik vind die van de lidl fijner als diepvrieszakken, denk dat ze ook fijner zijn voor sous vide. Qua prijs verschilt het niet zoveel.

Die van de hema vind ik het fijnst trouwens, maar ik heb zelf geen sous vide en heb ze ook niet op voorraad (dus kan temperatuur niet checken voor je). Maar voor invriezen zijn dat wel de koningen onder de diepvrieszakjes met ziplock is mijn mening. En ik heb er veel getest (in mijn stoofpotten testperiode)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
En wat ik tegenwoordig ook doe: zodra het vlees gevacumeerd uit het water komt, even koelen onder de koude kraan. Anders ga je door de grill/pan ineens van 53-54 graden naar 60 bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Gisteren voor het eerst biefstuk sous vide gedaan en het verschil met een 'gewone' biefstuk was er zeker. Hij was perfect gegaard.

Vandaag met zalm geprobeerd en daar is het verschil wel écht mega zeg, heb thuis nog nooit zo'n lekkere zalm gemaakt!

Helaas was gisteren de bearnaisesaus mislukt (ging al mis toen ik de geklaarde boter omgooide :P) en vandaag helaas de rodekoolmayonaise. Uiteindelijk nog even snel een dillesausje gemaakt met slagroom, maar het sousvideapparaat is zeker een blijvertje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier trouwens net een staartstuk/picanha bij de slager gereserveerd. Dat ziet me er goed uit! Volgende keer een longhaas of bavette dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Iemand ervaring met deze vacuümmachine? Wat zijn de voordelen/nadelen?

http://www.ibood.com/elec...o-vc150-vacummachine.html

In de aanbieding(?) bij iBood..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:07:
Heb hier trouwens net een staartstuk/picanha bij de slager gereserveerd. Dat ziet me er goed uit! Volgende keer een longhaas of bavette dan maar.
Ook top! Ik zou wel een deel van het vet eraf snijden en hem daarna even in de oven onder de grill leggen met de vetkant boven.
bvsteyn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:08:

Ziet er financieel gezien uit als een goede deal, maar zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ligt het staartstuk in de bak. 4 uur garen op 53.9 en dan afbakken en serveren. Zat amper vet op, dat had de slager niet meer.
Heb bij de action dus voor 2,50 een 11l bak gehaald en van de deksel gewoon een hoek afgeknipt. Dat werkt voor nu wel, maar wil wel een dedicated bak kopen perfect op maat en met uitsnede in de deksel. Deze bak is iets te laag. Alleen die bakken vind je dus amper online merk ik. Als iemand een tip heeft hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:32:
Hier ligt het staartstuk in de bak. 4 uur garen op 53.9 en dan afbakken en serveren. Zat amper vet op, dat had de slager niet meer.
53.9 ook :) Dat is dan weer heul erg precies ;)
Heb bij de action dus voor 2,50 een 11l bak gehaald en van de deksel gewoon een hoek afgeknipt. Dat werkt voor nu wel, maar wil wel een dedicated bak kopen perfect op maat en met uitsnede in de deksel. Deze bak is iets te laag. Alleen die bakken vind je dus amper online merk ik. Als iemand een tip heeft hou ik me aanbevolen.
Een goedkope koelbox en daar een gat in boren met de juiste diameter. Verliest het water weinig warmte. Zeker handig voor langdurige bereiding, zoals bij ribs of pulled pork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:32:
Zoek eens op lipavi sous vide container en lid op Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:44:
[...]

Zoek eens op lipavi sous vide container en lid op Amazon :)
Al gedaan, alleen de kleinste maat is beschikbaar met verzending naar NL. En dan ben je 50 euro verder voor een (te?) kleine bak met deksel.
barrymossel schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:44:
[...]

53.9 ook :) Dat is dan weer heul erg precies ;)

[...]

Een goedkope koelbox en daar een gat in boren met de juiste diameter. Verliest het water weinig warmte. Zeker handig voor langdurige bereiding, zoals bij ribs of pulled pork.
Anova receptje gaf dit automagisch aan. Wil dan wel een kleinere koelbox, want voornamelijk zal dit gebruikt worden voor 2 tot 4 personen met soms uitschieters naar 6-8. Tips?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:21

orf

bvsteyn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:08:

Bij de LIDL heb je er al één van €25.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Al gedaan, alleen de kleinste maat is beschikbaar met verzending naar NL. En dan ben je 50 euro verder voor een (te?) kleine bak met deksel.
€25 of €30 met gratis verzending toch? Alleen het deksel dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is alleen het deksel voor de C10 die niet leverbaar is. @orf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:46:
[...]

[...]

Anova receptje gaf dit automagisch aan. Wil dan wel een kleinere koelbox, want voornamelijk zal dit gebruikt worden voor 2 tot 4 personen met soms uitschieters naar 6-8. Tips?
Dat komt waarschijnlijk omdat ze Fahrenheit naar Celsius omrekenen, maar is prima hoor!

Geen echte tips voor een koelbox, maar er is genoeg te krijgen: https://www.bol.com/nl/p/...l-blauw/9200000020107524/ (misschien wat klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

barrymossel schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:54:
[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat ze Fahrenheit naar Celsius omrekenen, maar is prima hoor!

Geen echte tips voor een koelbox, maar er is genoeg te krijgen: https://www.bol.com/nl/p/...l-blauw/9200000020107524/ (misschien wat klein).
Dat ziet er op zich goed uit, maar door een gat te maken in het deksel ligt het isolatieschuim bloot. Zou dat schuim goed bestand zijn tegen temperaturen tot 80 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf nog nooit zo'n mals stuk vlees gemaakt! Dit heb ik nooit geregeld gekregen met enkel pan of oven. Anova is approved.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Exactg zoals de rest van de anova-eigenaren zegt dus ;). Geniet ervan!

Ik heb net een hummus gemaakt met pekelcitroen erin ipv citroen en zout. interessant.

[ Voor 47% gewijzigd door Boudewijn op 10-03-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de Amsterdammers onder ons:

http://mooncake.nl/2017/04/08/abu-salie-sabich-amsterdam/

YouTube: Foodvlog: De ultieme pita-experience - de Volkskrant

Dat zou ik graag proberen, die man heeft ook eieren die 24+ uur gekookt zijn en die moeten heerlijk zijn? Ik kan me het niet zo voorstellen, maar het ziet er wel heel tof en ook erg betaalbaar (5 euro per broodje) uit.

Iemand dat al eens geprobeerd? Soms baal ik dat ik in Friesland woon.

En voor de Utrechters onder ons (of wie in de straal van 50 km daar in de buurt woont): een mini broodje Mario kwam ik tegen : YouTube: Het lekkerste BROODJE van Nederland – TOPCHEF ACADEMY | Chefti...

Vroeger ging ik in Amersfoort gewoon met de trein naar Utrecht, haalde daar broodjes Mario voor mijn vader, moeder en broer en zus en ging weer terug. Maar toen was ik ook nog zo gek om vanuit Amersfoort naar Amsterdam te gaan om 1 specifiek biertje te halen. Nu heb ik helaas wat minder tijd :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Deze specifieke niet, maar ik stond 4 weken geleden bij Jay Fai en daarna ben ik iets minder onder de indruk van andere streetfood tentjes.
Lijkt me prima tentje verder :).
offtopic:
Jup in totaal 5 uur gewacht op mijn bikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even snel gescanned, maar is dat niet die vrouw met die pilotenbril die ze opheeft bij het koken? Zal het straks even verder onderzoeken. Maar damn, als je daar gegeten hebt, dat is wel een bucket list dingetje.

Edit: Ja, ik had het goed, Jay Fai is die vrouw met die pilotenbril. Fantastisch.
Ik heb laatst een foodshow gezien waarin een echt lang stuk over haar restaurant zat, ben alleen kwijt wat het nu precies was. Iets op youtube of netflix. Maar dat zag er zo goed uit, zoooo goed. Wat mooi dat je dat hebt mogen meemaken, wel bizar om te lezen dat je 5 uur in de rij staat, ik meen dat ze vroeger vooral duur gevonden werd door de lokale bevolking. Maar wat internet niet met je foodstalletje in Bangkok kan doen :D , volgens mij denkt ze ook van: wat ik nog meemaak in mijn leven. Wat vloggers die langskomen en dan wat tv shows en voordat je het weet staan er rijen voor je kraampje, ik denk dat die vrouw niet eens weet wat internet is.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Uhh het is kneiterduur voor bangkok begrippen. 20E dokken voor een fors voorgerecht, jeetje. Briljant. Dat was de krabomelet. Mijn vriendin en ik waren 50-60E kwijt voor ons samen, inclusief drankjes. Duur hoor voor een ster ;).
Daarna mooi gesprek met haar en haar familie gehad, we waren de laatste die avond.

ik heb wel aardig wat foto's.
De dame is trouwens 70+, werkt 14 uur per dag en 6 dagen per week. Die hard. Echt diehard.
De bril is een skibril, net als de muts. Ze verbrandt anders gewoon achter die woks. En ja van de actie achter de woks zijn fotos gemaakt :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 11-03-2018 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:09:
volgens mij denkt ze ook van: wat ik nog meemaak in mijn leven. Wat vloggers die langskomen en dan wat tv shows en voordat je het weet staan er rijen voor je kraampje, ik denk dat die vrouw niet eens weet wat internet is.
Ze is niet 100% blij met de ster: Bangkok’s Only Michelin-Starred Street Food Vendor Wants to Give Back Star

[ Voor 9% gewijzigd door g0tanks op 11-03-2018 00:51 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandevijverke
barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:22:
[...]

Beetje laat maar ik had er van de delhaize. Weinig anders beschikbaar op korte termijn. Dus delhaize zakken zijn no-go 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik heb gisteren voor de tweede keer mijn Anova gebruikt. De eerste keer vier biefstukken een uur op 54 graden en ik had een perfect resultaat. Gisteren 4 biefstukken en 2 Picanha steaks (iets dikker dan de biefstuk) op 54 graden ruim anderhalf uur laten garen. De picanha steaks waren perfect, de 4 biefstukken waren helemaal grijs van binnen, dus ruim over de 54 graden gegaard. Ze waren gewoon well well done.

Iemand een idee wat ik fout gedaan heb? Ik dacht dat ook laat je ze langer garen op dezelfde temperatuur dat ze dan niet verder garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Inderdaad. Ze worden niet warmer dus gaarder. Hoe is het afbakken gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is wel het hele idee inderdaad. Omdat je de doeltemperatuur niet overschrijdt zal hij niet verder garen dan die temperatuur.

Egaal grijs klinkt gewoon als richting de 70 graden. Heeft iemand per ongeluk het fornuis aangezet of zo? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat en heb je het vlees goes drooggedept? Als je dat niet doet moet je best stevig verwarmen om het vlees droog genoeg te krijgen voor de maillard reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
screamhouse schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:48:
Ik heb gisteren voor de tweede keer mijn Anova gebruikt. De eerste keer vier biefstukken een uur op 54 graden en ik had een perfect resultaat. Gisteren 4 biefstukken en 2 Picanha steaks (iets dikker dan de biefstuk) op 54 graden ruim anderhalf uur laten garen. De picanha steaks waren perfect, de 4 biefstukken waren helemaal grijs van binnen, dus ruim over de 54 graden gegaard. Ze waren gewoon well well done.

Iemand een idee wat ik fout gedaan heb? Ik dacht dat ook laat je ze langer garen op dezelfde temperatuur dat ze dan niet verder garen.
Te lang afgegrilld? Volgende keer even in vacuumzak onder de koude kraan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Nu online
Dat viel wel mee (of niet). Ik las later jouw tip, die ga ik vanavond eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf

orf

Ik heb vandaag voor het eerst m'n Anova Sous vide gebruikt. Anderhalf uur een lamsrack op 56 graden. Na even dichtschroeien leverde dat een medium-rare stukje vlees op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VCJObq0k671CIzkPPTDqL7jI/full.jpg

Ik vond de structuur van het vlees vooral opvallend. Echt heel erg zacht en mals. Voor een eerste test heel geslaagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ziet er prima uit. mijn inzet van vandaag staat in het HK-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandevijverke
Vandaag lekker simpel. Gehakt aangebakken met ui, gesneden champignons en dan pasata erbij. Vlinderpasta gekookt en smullen maar. 15minutemeal zoals Jamie zou zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Het is een beetje barbaars, maar ik vind Hokkien Noedels van Knorr best lekker. Vandaag heb ik dat geprobeerd te maken zonder zo'n pakje, maar het was toch net niet zo lekker. Vooral de marinade is een uitdaging.

Dit zijn de ingrediënten van de marinade:

Zout, aroma, aardappelzetmeel, sojasaus (SOJABOON, TARWE), knoflook, cayennepeper, maltodextrine, peper.

Dat heb ik uit een recept zo gemaakt:
1 Eetlepel sojasaus, 1 eetlepel ketjap Manis, 2 theelepels uienpoeder, 2 fijngesneden tenen knoflook, 1 theelepel gember, 1 theelepel cayennepeper

Ik had het idee dat er met de Knorr marinade meer smaak aan de kip zat. Ik denk dat er iets gekarameliseerd wordt (misschien de maltodextrine?) en de smaak is wat meer aanwezig. Vanuit het recept was de ketjap Manis iets te veel aanwezig.

Hoe zou ik dat beter kunnen doen, iemand hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meer smaak wordt bij dat soort pakjes vaak bereikt door onmeunig veel zout. ;)

Zie ook de ingrediënten, die staan op volgorde van hoeveelheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

orf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:52:
Misschien hoisin saus gebruiken (daarin zit sojabonen, rijstazijn, knoflook, rode pepers, suiker, zout en water)? Is kant en klaar te koop. Ik vermoed dat dat gaat werken als je wat gaat tweaken met gember of cayennepeper, dan kom je al aardig dicht in de buurt van wat Knorr maakt schat ik in.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Gonadan schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:59:
Meer smaak wordt bij dat soort pakjes vaak bereikt door onmeunig veel zout. ;)

Zie ook de ingrediënten, die staan op volgorde van hoeveelheid.
Dat zou als smaakversterker er wel bij kunnen inderdaad.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:28:
[...]

Misschien hoisin saus gebruiken (daarin zit sojabonen, rijstazijn, knoflook, rode pepers, suiker, zout en water)? Is kant en klaar te koop. Ik vermoed dat dat gaat werken als je wat gaat tweaken met gember of cayennepeper, dan kom je al aardig dicht in de buurt van wat Knorr maakt schat ik in.
Dat ziet er inderdaad uit alsof het dicht in de buurt komt. Dat ga ik de volgende keer gebruiken. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

orf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:52:
<> Ik denk dat er iets gekarameliseerd wordt (misschien de maltodextrine?) <>
Zou kunnen, ik zou gewoon bruine rietsuiker proberen
Wikipedia: Maltodextrine
Opnieuw maken, de dingen die je te sterk vond smaken verminderen en wat je miste opschroeven of verser (gedroogde kruiden lopen hard achteruit in smaak als je ze al twee jaar in je kast hebt liggen).

Uiteindelijk krijg je een versie van het recept die lekker smaakt naar jouw smaak. En met meer suiker mag er ook iets zout bij maar probeer het zout niet te hoog maar juist laag te houden. Maar 'zouteloos' is wel om een reden een Nederlands woord (kort vertaald laf, flauw, mist pit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

franssie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:40:
[...]

Zou kunnen, ik zou gewoon bruine rietsuiker proberen
Wikipedia: Maltodextrine

[...]

Opnieuw maken, de dingen die je te sterk vond smaken verminderen en wat je miste opschroeven of verser (gedroogde kruiden lopen hard achteruit in smaak als je ze al twee jaar in je kast hebt liggen).

Uiteindelijk krijg je een versie van het recept die lekker smaakt naar jouw smaak. En met meer suiker mag er ook iets zout bij maar probeer het zout niet te hoog maar juist laag te houden. Maar 'zouteloos' is wel om een reden een Nederlands woord (kort vertaald laf, flauw, mist pit).
Goeie tips. Met wat experimenteren moet het inderdaad lukken. Ik ga eerst eens de hoisin saus proberen en dan wat tweaken met meer of minder van iets. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

orf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:46:
[...]

Goeie tips. Met wat experimenteren moet het inderdaad lukken. Ik ga eerst eens de hoisin saus proberen en dan wat tweaken met meer of minder van iets. :)
We zien je uiteindelijke recept wel hier verschijnen ;)

Ik eet redelijk onbewust zoutloos maar sommige dingen zijn gewoon niet te eten zonder zout (brood bijvoorbeeld, ik vergeet het wel eens en dat smaakt echt naar niets zonder zout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

orf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:37:
Dat zou als smaakversterker er wel bij kunnen inderdaad.
Persoonlijk ben ik meer van een betere smaak dan van een sterkere smaak dus ik zou die tip van @Verwijderd proberen.

Dat kuub zout is gewoon een luie oplossing en een reden waarom ik niet graag voor dergelijke pakjes ga. Je raakt eraan gewend maar eigenlijk is het helemaal niet per se lekkerder. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan je bedoelt de tip van @Verwijderd denk ik? In die saus zit waarschijnlijk al voldoende zout dus ik zou daar ook beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 13-03-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

franssie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:49:
[...]

We zien je uiteindelijke recept wel hier verschijnen ;)

Ik eet redelijk onbewust zoutloos maar sommige dingen zijn gewoon niet te eten zonder zout (brood bijvoorbeeld, ik vergeet het wel eens en dat smaakt echt naar niets zonder zout)
Ik ook. Groentes e.d. eet ik altijd zoutloos. Op een biefstukje vind ik zout dan wel weer heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:52:
@Gonadan je bedoelt de tip van @Verwijderd denk ik? In die saus zit waarschijnlijk al voldoende zout dus ik zou daar ook beginnen.
Scheef ik toch? O-)

offtopic:
Stom, ik dacht bij dergelijke producten automatisch aan @Boudewijn .

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als al mijn studenten in de les nu net zo goed mijn advies opvolgden als jullie hier, dan zou ik een gelukkig mens zijn :P

Ik heb trouwens een idee voor onze nieuwe keuken:
https://www.vkmag.com/mag..._wijnkelder_heeft_wel_wat

:D _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Scheef ik toch? O-)

offtopic:
Stom, ik dacht bij dergelijke producten automatisch aan @Boudewijn .
Huh wat bedoel je precies? Ben wel benieuwd wat mensen denken. Dat ik een ongezouten mening heb? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:17:
Huh wat bedoel je precies? Ben wel benieuwd wat mensen denken. Dat ik een ongezouten mening heb? O-)
Nee, ik herinner me van jou legendarische Indische gerechten en dat je 'de' Aziatische keuken kent. Daarom dacht ik vanzelf aan jou, maar er zijn natuurlijk veel meer koks. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ah ok. Ik kan een beetje wat van indisch overigens. Zeker niet de aziatische keuken.

Ik ben overigens nu bezig met een diepvriespizza te verorberen :). Iets met uit werk komen na dag reizen.

[ Voor 41% gewijzigd door Boudewijn op 13-03-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
Ik vind hoisin saus echt heerlijk. Hoofdbestanddeel van mijn ribs marinade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou in die hoisin sowieso gula djawa mikken ipv suiker. Wellicht een heel klein beetje gember en koriander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
418O2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:37:
Ik vind hoisin saus echt heerlijk. Hoofdbestanddeel van mijn ribs marinade
Afgelopen maandag had mijn vrouw volgens een bepaald recept mie o.i.d. klaargemaakt. Totaal geen smaak zat eraan. Schep hoisin erin en het was heerlijk. Maar inderdaad ook bij ribs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zie hier het recept van aziatische ingredienten:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/hoisinsaus/

Die hebben vaak echt prima recepten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Voor morgen heb ik vanavond een toch wel tikje eclectische ottolenghi-salade gemaakt, met:

Pomelo, mango, munt, sjalot, zelf-geroosterde-pinda, koriander (niet voor mij), limoen en sesam. Helaas had ik geen waterkers meer, morgen wellicht ff bij de AH scoren ;).
Daaroverheen (en als marinade voor de pomelo) een dressing van sushi-azijn die ik met gula djawa heb gereduceerd, en daarna heb laten trekken met kaneel, steranijs gember en rode peper.

Marinade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e9Ob0QrXTD0iE32qPpV5Sdh7/medium.jpgHoofdingredienten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YalivmlIYNPHQpci3nhzcCkm/medium.jpgShot van mijn saladebak (ja geen mooie opdiening ik weet, het is de kantoorlunch van morgen ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tF9wMPyGtFM1hFO3vr70zI6t/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 14-03-2018 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
Gisteren voor het eerst de anova uitgeprobeerd. Had verse zalmfilet gehaald en deze heeft een lekker badje gehad. Man, wat is dat heerlijk zeg! Heerlijk mals en sappig stukje vis uiteindelijk op het bord.

Ik had als bijgerecht romige bloemkool puree en een salade van rode ui, peterselie en kidneybonen. Heerlijk!! :9

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2r2vmvk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ziet er goed uit, maar voor mijn gevoel mag je hem zelfs nog korter afgrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:00:
Voor de Amsterdammers onder ons:

http://mooncake.nl/2017/04/08/abu-salie-sabich-amsterdam/

YouTube: Foodvlog: De ultieme pita-experience - de Volkskrant

Dat zou ik graag proberen, die man heeft ook eieren die 24+ uur gekookt zijn en die moeten heerlijk zijn? Ik kan me het niet zo voorstellen, maar het ziet er wel heel tof en ook erg betaalbaar (5 euro per broodje) uit.

Iemand dat al eens geprobeerd? Soms baal ik dat ik in Friesland woon.

En voor de Utrechters onder ons (of wie in de straal van 50 km daar in de buurt woont): een mini broodje Mario kwam ik tegen : YouTube: Het lekkerste BROODJE van Nederland – TOPCHEF ACADEMY | Chefti...

Vroeger ging ik in Amersfoort gewoon met de trein naar Utrecht, haalde daar broodjes Mario voor mijn vader, moeder en broer en zus en ging weer terug. Maar toen was ik ook nog zo gek om vanuit Amersfoort naar Amsterdam te gaan om 1 specifiek biertje te halen. Nu heb ik helaas wat minder tijd :P
Sabiche gewoon zelf maken,

https://www.seriouseats.c...ita-israeli-sandwich.html

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandevijverke
Vandaag eindelijk mijn vacuummachine oppikken. Heb bij de slager een stuk spieringgebraad besteld dus Pulles pork it is.

Deze ochtend stoofvlees opgezet om deze avond op te smikkelen. Pas om 21u thuis dus heel handig dat de man gewoon moet opwarmen. Varkenswangen, ui, chocolade, peperkoek, champignons, hoop kruiden en een flesje Leffe natuurlijk. Er zou parfum met deze geur moeten bestaan 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ging mij meer om dat speciale ei. Ik kan nergens de methode vinden die hij gebruikt, 24 uur lang een ei koken en dan is het nog zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Nu online
Iemand tips voor kippendijen sous vide?

Ik zit zelf aan dit recept te denken: https://recipes.anovaculinary.com/recipe/chicken-thigh

Maar misschien heeft iemand dit al zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Het ging mij meer om dat speciale ei. Ik kan nergens de methode vinden die hij gebruikt, 24 uur lang een ei koken en dan is het nog zacht.
Bedoel je dit hier? https://www.seriouseats.c...e-101-all-about-eggs.html
Als ik het goed begrijp, luistert het nogal nauw met welke temperatuur, 57, 58, 59, 60, 61 °C

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
screamhouse schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:51:
Iemand tips voor kippendijen sous vide?

Ik zit zelf aan dit recept te denken: https://recipes.anovaculinary.com/recipe/chicken-thigh

Maar misschien heeft iemand dit al zelf gedaan?
1,5 uur op 64 graden doe ik normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Nu online
Top, ga ik proberen. Nog een stomme vraag, ze zijn door de slager per 4 al gevacuumeerd, moet ik ze los verpakken of kunnen ze met z'n viertjes gezellig bij elkaar blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
mekkieboek schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:04:
[...]

Bedoel je dit hier? https://www.seriouseats.c...e-101-all-about-eggs.html
Als ik het goed begrijp, luistert het nogal nauw met welke temperatuur, 57, 58, 59, 60, 61 °C
zoals op die pagina het ei is gegaard bij 62.8°C heb ik het laatst in een restaurant gekregen. Ik ben zelf niet goed in een ei pocheren dus ik ga dit binnenkort ook eens proberen. Het lastigste lijkt mij nog de schaal breken en het ei er netjes uit krijgen :)

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik ben er ook ingetrapt en vorige week de Anova besteld. Van gisteren even getest met wat er nog in de koelkast lag, stukje zalm. Dat beviel wel goed, dus goedgekeurd!

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/i0Qa0H/IMG_20180317_183622091.jpg

U ziet een stukje zalm (45 minuten op 49 graden) op wat grove aardappel/pastinaakpuree met gebakken spruitjes met komijn. Was erg goede combi gezien de beperkte opties die nog in de koelkast lagen.

Nu zijn we geen grote vleeseters (als in, we houden van vlees maar meestal zo'n 1 keer per week een goed stuk ipv elke dag). Mocht iemand nog aanraders hebben voor vega-opties sousvide...
Pagina: 1 ... 33 ... 113 Laatste