Heel simpel, wetgever geeft die ruimte en die ruimte neem ik. Dat hebben we met zijn allen democratisch toegestaan. Dat mensen daar dan moeite mee hebben en een berg tamtam veroorzaken is aan hen. Dat zie je keihard terug bij de oostvaardersplassen, en dan ben ik aan het slachtofferen? Door het compleet over de schreef gaan van 'diervrienden' zijn ambtenaren nu met de dood bedreigd en heeft het openbaar bestuur nu overstag moeten gaan? De ironie is dat je kunt wachten op zowel meer ziekten (want de zwakke exemplaren zijn er niet uitgehaald dit jaar) en ook nog meer dieren. Beide goed voor heel veel meer zieligs... en dat is exact waar een jager/faunabeheerder van baalt.
Maar goed, ik ben de kwaadste niet; en wil best een stukje context scheppen.
Jje jachtdiploma krijg je na een forse cursus "Jacht en faunabeheer", daarin zitten heel veel dingen als (zie onderaan de post voor een edit met de hele stof):
- Weidevogels, en hoe bescherm je die.
- Wat is er aan faunaschade te doen
- Dierziekten (inderdaad, je schiet bij voorkeur het verzwakte/ongezonde/oude exemplaar af)
- Landbouwschade
- Hoe verzorg je je jachtveld (en ja dat betekent dus dat je voor elke keer dat je gaat jagen je minimaal 2-3x daar aan het werk bent zonder dat het iets met schieten te maken heeft, denk aan eendenbroednesten plaatsen, houtwallen maken etc)
- Hoe ga je om met geoogst wild
- Hoeveel wild kun je eigenlijk schieten om voor een gezonde wildstand te zorgen op je jacht
De cursus is 12 cm papier, met 12 (uit mijn hoofd) 2.5 uur durende colleges. Je wordt geacht aanwezig te zijn. Daar krijg je dan ook een fors en pittig examen voor; daar sneuvelen best veel mensen op. Het grappige is dat meer dan de helft van de cursus niet over jagen of schieten gaat, maar juist over correct met de natuur omgaan. Dat zijn dingen die buitenstaanders vaak niet weten.
Daarnaast is er al 25 jaar gewoon keihard tuchtrecht (
https://www.nrc.nl/nieuws...agers-in-7195865-a1137014) voor mij als jager. Als ik mij niet weidelijk (
https://www.jagersverenig...ijk/weidelijkheidsregels/) gedraag, word ik er gewoon uitgekiept. En ja daar is de KNJV best hard in; ze hebben ook geen zin in negatieve aandacht.
Dat kan me dus mijn zuurverdiende jachtakte kosten.
Vwb schieten en dergelijke: kijk eens naar de proef die je moet doen. Dat garandeert niet dat ik alles zo uit de lucht schiet, maar het is wel een bewijs van een duidelijke mate van schietvaardigheid. Dat gecombineerd met nadenken voor je schiet (wederom weidelijkheidsregels...) zorgt ervoor dat als je dat netjes doet je het ziekschieten minimaliseert.
Oh ja, laatste reden: als je je als een lompe boer gedraagt op een jacht neemt niemand je meer mee. Dan is het vrij eenmalig. Nog redelijk efficiente vorm van regulering.
Laatste paar linkjes:
- Artikel van het NRC over het examen in kwestie:
https://www.nrc.nl/nieuws...-en-dood-9318208-a1559378
En nog een quote:
Het theoretisch examenonderdeel toetst op de volgende onderdelen:
a. kennis van het wild, andere diersoorten die schade kunnen veroorzaken aan
gewassen, vee, bossen, bedrijfsmatige visserij en wateren en hierop gelijkende
diersoorten;
b. kennis van de leefomgeving van de in onderdeel a bedoelde diersoorten;
c. kennis van het beheer van het wild;
d. kennis van het beheer van het edelhert, de ree, het damhert en het wilde zwijn;
e. kennis van de belangrijkste wettelijke voorschriften op het terrein van de jacht en
de natuurbescherming;
f. kennis van de belangrijkste wettelijke voorschriften over het voorhanden hebben
van geweren en munitie;
g. kennis van landbouw-, tuinbouw- en bosbouwgewassen die gevoelig zijn voor
schade, aangericht door de in onderdeel a genoemde diersoorten, en de
perioden gedurende het jaar waarin zich deze schade kan voordoen;
h. kennis van de maatregelen die genomen kunnen worden om schade aan
landbouw-, tuinbouw- en bosbouwgewassen, aangericht door de in onderdeel a
genoemde diersoorten te voorkomen;
i. kennis van het geweer, de daarbij gebruikte munitie en het gebruik van het
geweer;
j. kennis van de overige middelen, bedoeld in artikel 3.18, eerste lid, onderdeel a,
onder 9° en 10° van het Besluit natuurbescherming;
k. kennis van de jachtmethoden en van de verzorging van voor consumptie
bestemde dieren;
l. kennis van hetgeen een goed jager betaamt
Naar de "examenregeling jacht met geweer",
https://www.jachtexamens.nl/examen/jacht-met-geweer
Wat mij betreft is dit genoeg informatie en ga ik hier dus gewoon weer over eten praten. Altijd leuk.
[
Voor 48% gewijzigd door
Boudewijn op 08-03-2018 17:39
]