Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
franssie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:38:
@Hobbykok het is heel lang geleden maar was die roomkaas van V&D (La Place) niet een eigen variant op Heksenkaas?
http://eetpraat.nl/wordpress/index.php/heksenkaas/
Volgens mij niet. Die roomkaas staat mij bij als een romige maar toch frisse bieslookvariant.
Dat is volgens het voedingscemtrum de reden dat ze in de supermarkt ongekoeld staan. Van warm naar koud gaat prima, van koud naar warm veroorzaakt condesatie in de schil en dat voedt ziekteverwekkers. Dus na de winkel in een voorraadkast van 15 graden of in de kelder werkt prima, zeker met voldoende omloopsnelheid.

Overigens staan er in de supermarkt geen echte dagverse eieren, die pellen te lastig na het koken voor de gemiddelde consument. Een ei is ca zes weken houdbaar, die van de supermarkt drie. Alhoewel ik daar met dagverse eieren van (wijlen) mijn moeder nooit last van had, maar dat waren geen fabriekskippen.
Dat mag je zeggen. Ik heb ze vaak direct onder de kip vandaan gekookt. Daar word je erg agressief van bij het pellen. :X
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:31:
Kennelijk in mijn jeugd een keer geleerd, zal wel net zoiets zijn als schoonpa van in de 80 die denkt dat je ziek wordt van buiten lopen in de kou zonder jas.
Of dat verkouden iets met koude te maken heeft. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:25:
[...]

Ohja, nu ik toch post, als iemand nog het recept heeft van de V&D broodje roomkaas met dille die echt in de buurt komen van die van de V&D, dan hoor ik dat ook graag. Welke roomkaas is de beste keuze?
Is die anders dan deze?
https://www.laplace.com/nl/recepten/kruidenroomkaas ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

huh? Staan die recepten gewoon online? Bedankt zeg!

Gewoon 2 goede sites nu in 2 dagen, had ook nog wat kookboeken in de kringloopwinkel gevonden, ik kan weer lang vooruit _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 06:40
Misha schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:40:
Ik heb een KitchenAid staafmixer, die kwam meteen met een hakmolen etc. Hij is nu alleen weer terug bij Fonq omdat de hakmolen slecht ontworpen is. Er kwam water in de deksel, en dat krijg je er niet meer uit. :(

Verder was ik heel erg tevreden er over. Wel iets duurder dan 100 euro
Jaar later: er is weer water in de hakmolen terecht gekomen wat je er niet meer uit krijgt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:08

aerofreak

Steve Jobs

Over welke KitchenAid staafmixer gaat dit?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
https://www.fonq.nl/produ...2571esx-staafmixer/83099/

Maar dan in het rood. Heerlijk apparaat, maar die hakmolen deugt gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:08

aerofreak

Steve Jobs

Hmm die heb ik ook. Hoe komt dat water in het deksel dan, dan weet ik waar ik op moet letten.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
aerofreak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:54:
Hmm die heb ik ook. Hoe komt dat water in het deksel dan, dan weet ik waar ik op moet letten.
Ik heb geen idee. Maar dit is al de tweede keer dat het gebeurt en ik lees op verschillende sites vergelijkbare ervaringen. Ik doe de deksel nooit in de vaatwasser en spoel hem af onder een zacht stroompje water. Toch sijpelt er blijkbaar water naar binnen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Is het niet gewoon tijd voor een echte staafmixer? Een bamix bijvoorbeeld

De blender attachment haal je zo uit elkaar. Geen centje pijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik verslijt ook staafmixers - misschien inderdaad eens in de buidel duiken en een goede kopen. Als je dan toch al een Kenwood Chef hebt en een Magimix, kan zo'n Bamix er ook wel naast ;)

Kitchenaid is volgens mij nu niet meer de kwaliteit die het ooit wel was.

edit: Een L160 of M200 swissline - keuzes keuzes. Wil er wel een hakmes bij zodat ik niet steeds de magimix hoef te pakken voor een klein mengsel.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 16-02-2018 18:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb hem met hakmes, menger, klopper, muurstandaard (die ik dan weer niet hoefde :P) maar belangrijker nog met de mini-hak-bak. Die is handig, ik heb daar dan ook de inzetschijf bijgekocht om spullen te verpoederen. Gebruik ik graag, en is soms makkelijker dan een vijzel.

Deze unit dus:
http://www.kitchenwarehouse.com.au/Bamix-Wet-Dry-Processor
respectievelijk
https://pleasanthillgrain...-blender-powder-disk-disc

Werkt echt berefijn, en bamix maakt maar 1 product. Dat maken ze dan weer goed.
Ik heb volgens mij de M200 swissline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net gerookte zalmzijdes gekocht.

Nu twijfel ik even of i het nu moet invriezen (ze zijn afgekoeld, maar nog wel soepel) of zal ik 1 of 2 dagen wachten zodat ze stijver zijn? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hoe sneller je invriest hoe minder ziektemakers een kans krijgen. Wat voor effect het op de smaak heeft weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Boudewijn schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:32:
Is het niet gewoon tijd voor een echte staafmixer? Een bamix bijvoorbeeld

De blender attachment haal je zo uit elkaar. Geen centje pijn.
Hoezo? Deze doet het prima. Ik vind dat dit een echte staafmixer is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Misha schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:53:
[...]

Hoezo? Deze doet het prima. Ik vind dat dit een echte staafmixer is :p
Heerlijk apparaat, maar die hakmolen deugt gewoon niet
Ff lekker uit de context halen... :P

Maar wat heb je voor dat apparaat betaald en is je dat het nog steeds waard? Heb je geen garantie meer?

Ik heb ook een staafmixer incl. hakmolen, maar die ligt tegenwoordig ongebruikt in de kast. Vorig jaar een Kenwood foodprocessor in een aanbieding kunnen kopen ( € 70,- ex btw) en daar kun je gewoon veel meer mee dan met een staafmixer. Wat ik sowieso ondingen vind, het kommetje is voor de meeste dingen veels te klein en als je een saus in de pan wil pureren vliegt het alle kanten op...

[ Voor 8% gewijzigd door bvk op 16-02-2018 20:34 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maak je soep zonder staafmixer? Hier gaat er minimaal 1 liter tomatensoep per week doorheen en zonder staafmixer is me dat een gedoe.
franssie schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:12:
Hoe sneller je invriest hoe minder ziektemakers een kans krijgen. Wat voor effect het op de smaak heeft weet ik niet.
Het is vacuum verpakt vanmiddag, ik laat hem toch maar even een nachtje staan en morgen in moten snijden. Ik doe het gelijk morgenvroeg, is de kans dat ik ervan ga snoepen het minst groot. De geur alleen al...

Invriezen moet toch, kan moeilijk in mijn eentje 6x 1500 tot 1800 gram zalm opeten in een dag of twee :9~
Binnenkort voor het eetclubje weer ik wel wat er op tafel staat. Heb ze weer via de hobbyroker en heb 125 euro betaald voor 10+ kilo en verser dan vers, was alles maar zo goed geprijsd.

Fles whiskey erbij en genieten, toch jammer dat ik de enige ben die het hier in huis lust.

Edit: heb de rokerij liefhebber nog even gesproken, 48 uur na het roken het snijden was het beste, maar ik ga het wat eerder doen omdat ze wel veel ruimte innemen in de koelkast.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20
Cheesy schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:40:
Mijn vrouw en ik gebruiken deze website nog wel eens als alternatief voor de 'Wereldgerechten' van Knor. We koken namelijk het liefst met zo weinig mogelijk pakjes en zakjes. Het leuke van die website is dat ze zoveel mogelijk met het AH Basis-producten werken. Wellicht een leuke links voor in de OP.
www.lifesabout.nl/receptenindex/
[small](ik heb geen aandelen in of enige andere connectie met genoemde....
Bedankt voor de site! Meestal alle kruiden wel in huis maar net de combinatie dat het lekker maakt. De gehaktballetjes met tomaatjes was heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:45:
Hoe maak je soep zonder staafmixer? Hier gaat er minimaal 1 liter tomatensoep per week doorheen en zonder staafmixer is me dat een gedoe.
Nou gewoon door de soep in de kom te gieten, deksel erop en even de draaiknop naar links draaien voor een aantal seconden. Eventueel terug gieten in de pan en klaar! Of begrijp ik je nu verkeerd?
Fles whiskey erbij en genieten, toch jammer dat ik de enige ben die het hier in huis lust.
Er zijn vast wel wat tweakertjes te vinden die willen helpen met opeten... :9 Maar waarom koop je dan zoveel zalm tegelijk, kun je daar dan niet vaker langsgaan en zoveel kopen dat je het niet in hoeft te vriezen?

Ik ga vandaag Rendang maken volgens dit recept, eens kijken wat het wordt. Heeft er nog iemand tips of een beter recept?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
bvk schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:36:
[...]
Ik ga vandaag Rendang maken volgens dit recept, eens kijken wat het wordt. Heeft er nog iemand tips of een beter recept?
Ben benieuwd wat je ervan vindt. ;) Heb laatst toevallig ook dat recept gemaakt; de geur tijdens het pruttelen was ontzettend goed, maar was niet helemaal overtuigd door de smaak van eindresultaat. Vond de smaak iets te vlak/laf, maar lastig om precies aan te geven waar dat aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 08:27
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:45:

[...]

Het is vacuum verpakt vanmiddag, ik laat hem toch maar even een nachtje staan en morgen in moten snijden. Ik doe het gelijk morgenvroeg, is de kans dat ik ervan ga snoepen het minst groot. De geur alleen al...
Recept voor snelle lekkere tomaten soep? Vind meestal alleen mijn eigen Chinese tomatensoep lekker maar gaat te veel rommel in als veel tomatenpuree / appelmoes / ketjap etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

GermanPivo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:59:
[...]

Ben benieuwd wat je ervan vindt. ;) Heb laatst toevallig ook dat recept gemaakt; de geur tijdens het pruttelen was ontzettend goed, maar was niet helemaal overtuigd door de smaak van eindresultaat. Vond de smaak iets te vlak/laf, maar lastig om precies aan te geven waar dat aan lag.
Ok bedankt, dan zal ik naar verhouding wat meer boemboe klaarmaken dan het recept aangeeft en ook misschien nog een paar extra rawits erbij. Als de smaak dan onverhoopt weer wat te sterk is kan er altijd nog meer kokosmelk of water bij.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
GermanPivo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:59:
[...]

ik gebruik verse lomboks als ok het recept van bep vuyk maak. Stuk of 20 op 1kg vlees.

Verder goed vijzelen, niet blenderen (zelfs niet met een bamix...). En eventueel je ingrediënten myoteren/boemboe aanbakken.

Verder lang laten trekken (10+ uur). Smaakt hier nooit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:36:
Maar waarom koop je dan zoveel zalm tegelijk, kun je daar dan niet vaker langsgaan en zoveel kopen dat je het niet in hoeft te vriezen?
Die roker doet het als hobby en rookt maar 1 keer per 2maand ongeveer, hij had nu wat weinig klanten en wat over en voor een mooi prijsje. Heb net wel 3 kilo verkocht in de straat aan overbuurmannen, over een week een verjaardag waar ik een zalmzijde cadeau doe en de rest eet ik zelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:19:
[...]
ik gebruik verse lomboks als ok het recept van bep vuyk maak. Stuk of 20 op 1kg vlees.

Verder goed vijzelen, niet blenderen (zelfs niet met een bamix...). En eventueel je ingrediënten myoteren/boemboe aanbakken.

Verder lang laten trekken (10+ uur). Smaakt hier nooit slecht.
Heb je een linkje van dat recept misschien? Ik zoek op Bep Vuyk i.c.m. rendang maar dan krijg ik alleen een Rendang padang naar voren of bedoel je die ook?

En 10 uur laten pruttelen? Dat ga ik niet halen anders heb ik geen avondeten.... ;)

@Verwijderd

Daar valt weinig tegen in te brengen natuurlijk, veel (eet) plezier ermee!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
@bvk Ja dat is de rendang padang. Qua gerechten uit ons Indië is vuyk toch wel de autoriteit :)

Ik gooi er alleen meestal geen lever in, verder strak dat recept. Lees ook even haar opmerking over de kruidigheid, die is niet flauw. Het is nu 1645, die ga je niet echt goed hebben voor 2100u.
Wel wordt hij zo veel lekkerder van langzaam en lang stoven. Eigenlijk ideaal voor sous vide na het aanbakken en initiële indikken.

Gebruik je alle kruiden trouwens vers/ingevroren (voor de bladen)?

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 17-02-2018 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Boudewijn schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:45:
@bvk Ja dat is de rendang padang. Qua gerechten uit ons Indië is vuyk toch wel de autoriteit :)

Hij stond nog op m'n lijstje (en ik had nog wat cadeaubonnen), dus gelijk het Groot Indonesisch Kookboek van Beb Vuyk maar besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:45:

Ik gooi er alleen meestal geen lever in, verder strak dat recept. Lees ook even haar opmerking over de kruidigheid, die is niet flauw. Het is nu 1645, die ga je niet echt goed hebben voor 2100u.
Wel wordt hij zo veel lekkerder van langzaam en lang stoven. Eigenlijk ideaal voor sous vide na het aanbakken en initiële indikken.

Ok thanks, ga ik die een volgende keer eens proberen. Lever heb ik er nu ook niet inzitten, ik ben niet zo dol op orgaanvlees... Kruidig is het nu al genoeg, ik verwacht dat ik straks over de smaak concentratie weinig te klagen heb. En het staat nu al even op, het is om 15.30 de pan in gegaan en ja, het is klaar wanneer het klaar is, dus dan maar even op een houtje bijten of een snackje pakken ;)

Ja, de laos, gember, djeroek, rawits en citroengras zijn vers of waren dat voordat ze de vriezer in gingen.
GermanPivo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:06:
[...]

Hij stond nog op m'n lijstje (en ik had nog wat cadeaubonnen), dus gelijk het Groot Indonesisch Kookboek van Beb Vuyk maar besteld. :)
Hier idem dito, ik begrijp dat dit boek niet mag ontbreken als je graag Indisch kookt :)

[ Voor 16% gewijzigd door bvk op 17-02-2018 17:30 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Tsja de ultieme klassieker. Mag niet ontbreken nee.

En wmb goeie deal, staat erg veel in (en ik ben dol op Indisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de 1e druk en de jubileum editie, maar haar naam is steeds anders. Is het nu Beb, Bep of Elizabeth?

Wikipedia: Beb Vuyk

Was bij ons vroeger de bijbel in de keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Van mijn moeder kreeg ik twee kookboeken - de Wannée en de Bep Vuyk. Zijn samen met de later aangeschafte Zilveren Lepel hier de meest gebruikte basis kookboeken. En alles van Karin Luiten (voor de niet moeilijk toch vers en lekker gerechten door de week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik kreeg laatst van mijn moeder het Life Platen Kookboek mee, ook een pareltje van klassieke (anno 1964) kookkunst.

Met dit soort mooie plaatjes er in, heerlijk om doorheen te bladeren!

Afbeeldingslocatie: https://images.boekwinkeltjes.nl/large/gDGBQjNblltbNAci3Ttb.jpg

Specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:01:
Dat is wel een leuke site, ik ga zelf de recepten even overzetten naar een versie die ik kan bewaren. Ik heb haar ook gemaild of ze deze weet na te maken (ik wil een variant met minder zout):
https://www.ah.nl/product...e-salademix-ui-peterselie
www.lifesabout.nl gaat voor mij een variant maken zodat ik de zakjes niet meer nodig heb ontvang ik net in de mailbox :D

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Ik heb van een kookschool een drietal stukken vlees gekregen, alleen ik heb geen idee wat het is.
Aan de post hierboven teovallg te zien een nek, biefstuk en stuk tong? :+
Ik heb echt geen idee:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/5ckh3m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/28qx5ow.jpg

Wat kan ik er vandaag of eventueel voor morgen nog van maken? Het vlees moet denk ik vandaag gebraden/gegeten worden aan de donkere kleur te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door alaintje op 22-02-2018 16:23 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Bokmaaa
  • Laatst online: 13-01-2023
Geen tong in ieder geval. Het grotere stuk lijkt wel wat op sukade.. het platte puntige stuk zou zomaar diamanthaas kunnen zijn. Maar ik durf het niet te zeggen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
Bokmaaa schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:51:
Geen tong in ieder geval. Het grotere stuk lijkt wel wat op sukade.. het platte puntige stuk zou zomaar diamanthaas kunnen zijn. Maar ik durf het niet te zeggen :(
Nevermind. Ik denk dat het diamanthaas (vet) en ossenhaas is geweest, lange tijd geleden dat ik zo'n mals en smaakvol (maar ook vet diamanthaas) stuk vlees heb gehad. :9~

Het grote stuk heb ik in stukken gesneden en beetje vet weg gesneden en gemarineerd, dat wordt morgen smoor djawa a la het recept wat hier in dit topic rond zweefde een tijd geleden.

*Ondertussen zit er wss iemand te huilen dat ik het hele stuk vlees niet op de weber low en slow heb gedaan :9 (ik zelf ook). Maar ik ga voor een beetje zekerheid.

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou hem sous vide garen en ff afgrillen. Zekerheid en heel lekker.

Mooie gift ;)

• alaintje
Boudewijn schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:11:
Ik zou hem sous vide garen en ff afgrillen. Zekerheid en heel lekker.

Mooie gift ;)
Ik heb geen sous vide en het is al gebakken :*) .
Structuur deed me erg aan een dunne ribeye denken. Of juist zoals een ribeye hoort te zijn :+ .
En dan het onderste gedeelte eventueel een picanha had kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door alaintje op 22-02-2018 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niteowl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:29:
Zo de voorbereidingen voor de zelfgemaakte ramensoep vorderen. Bouillon is klaar na 5 uur trekken. Eieren liggen te marineren in de koelkast en het Cha siu vlees idem. Voor morgen dan.

Vanavond wordt het ossobuco met gnochi al forno.

Linkjes:
http://bysam.nl/ramen-recept-zelf-ramennoedelsoep-maken/
https://www.jamieoliver.c...cipes/recipe-detail/4372/
https://www.cookfreshfood.com/recept/_ossobuco
Ik voeg dit linkje ook nog toe voor de liefhebbers. :)

French Guy Cooking
YouTube: From Instant Ramen Addiction To Instant Ramen Production

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil deze youtube kok met tweaker skills met jullie delen, hij heeft oa een homemade dry meat koelkast gemaakt en een super pasta machine die hij online kocht in china aangepast en later ook voorzien van een motortje.

Erg toffe werkruimte, leuke tips (zie YouTube: The Day I Mastered Sharpening. ), gewoon een genot om naar te kijken, ik bekijk nu deze episode waarin hij een lasagne maakt en even praktisch met aluminiumfolie een grote schaal kleiner maakt:

YouTube: 11 Chef Skills I Learned Making Fresh Lasagna...

Denk voor de tweakers hier een echt leuk kanaal gezien zijn mcguyver achtige manier om alles aan te passen en er zitten ook veel praktische tips stiekem in.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik ben dus helemaal weg van stoofvlees, gister deze gemaakt

https://lekkertafelen.nl/...ntbijtkoek-en-bruin-bier/

Vrij standaard natuurlijk, erg lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
grappig, sous-vide stick bij de LIDL, 79,-
https://www.lidl-shop.nl/...ous-vide-stick/p100228508

Hun vacumeerapparaat werkt erg goed, heb zelf een anova dus ga deze stick niet voor jullie testen :)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
arjants schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:53:
grappig, sous-vide stick bij de LIDL, 79,-
https://www.lidl-shop.nl/...ous-vide-stick/p100228508

Hun vacumeerapparaat werkt erg goed, heb zelf een anova dus ga deze stick neit voor jullie testen :)
Als ik de kwaliteit van het vacumeerapparaat kan projecteren op die sous-vide stick, dan komt ie in de verste verte niet in de buurt van de Anova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:15:
Ik wil deze youtube kok met tweaker skills met jullie delen, hij heeft oa een homemade dry meat koelkast gemaakt en een super pasta machine die hij online kocht in china aangepast en later ook voorzien van een motortje.

Erg toffe werkruimte, leuke tips (zie YouTube: The Day I Mastered Sharpening. ), gewoon een genot om naar te kijken, ik bekijk nu deze episode waarin hij een lasagne maakt en even praktisch met aluminiumfolie een grote schaal kleiner maakt:

YouTube: 11 Chef Skills I Learned Making Fresh Lasagna...

Denk voor de tweakers hier een echt leuk kanaal gezien zijn mcguyver achtige manier om alles aan te passen en er zitten ook veel praktische tips stiekem in.
Inderdaad een aanrader. Volg hem al een tijd. Ik maak iedere week 'zijn' brood op de bbq. Ik doe het recept alleen gedeeld door 2.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1yAlSnMm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:26

Lagune

Its time for warp

hier ook een fan van Alex :)

Wat ik ook een briljant kanaal vindt is GrandPa kitchen, no-nonsense koken en super lekker

YouTube: Butter Chicken Recipe | Delicious Butter Chicken By Our Grandpa for...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Als ik de kwaliteit van het vacumeerapparaat kan projecteren op die sous-vide stick, dan komt ie in de verste verte niet in de buurt van de Anova.
Mwa ik vond het geen extreem drama. Uiteraard houd ik dan in het oog dat het 1/4 van de prijs van een Solis kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:05:
[...]

Mwa ik vond het geen extreem drama. Uiteraard houd ik dan in het oog dat het 1/4 van de prijs van een Solis kostte.
Ik vind hem niet echt (echt niet) van topkwaliteit. Bij lange na niet. Echter heb ik dat ook niet nodig bij een vacumeerapparaat. Bij een sous-vide stick heb ik liever wel topkwaliteit - aangezien e.e.a. best nauwkeurig moet gaan-, vandaar dat ik in die stick van Lidl minder vertrouwen heb dan in de Anova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De boormachines van de Lidl vind ik fantastisch, maar hier een review van een sous vide (wel een ander model) van de lidl: https://wateetons.com/201...n-een-sous-vide-apparaat/ en als je Duits kan lezen : http://bbq-oemer.de/sous-vide-garer-silvercrest-svsv-550-a1/

Kortom, ik zou er ook geen vertrouwen in hebben. Maar als je een boormachine zoekt ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Na een foutje vandaag eindelijk de dry aged entrecote opgehaald, heeft 28 dagen gehangen, ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
418O2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:47:
Na een foutje vandaag eindelijk de dry aged entrecote opgehaald, heeft 28 dagen gehangen, ben erg benieuwd
Ik ook! Ben nog steeds niet echt overtuigd over de dry agen. Benieuwd of je het de moeite waard vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Anova in de aanbieding!

99 EUR Bluetooth

109 EUR Bluetooth + WiFi

+ gratis verzenden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fq2dOlU.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8WalVSh.png

[ Voor 8% gewijzigd door Odeklontje op 03-03-2018 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Prima fijn speelgoed :). Heb er zelf al een, maar mooi spul.

Ent och maar besteld; mijn anova's wifi chip is *&!#ed. Echt balen dat hij alleen nog maar BT doet; ik zet hem graag op afstand aan. Twijfel nu of ik de BT-only anova op marktplaats zet of ga spelen met meerdere sous-vide baden. Heb daarover gelezen in Modernist Cuisine :P.

[ Voor 69% gewijzigd door Boudewijn op 03-03-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ben sinds kort ook met een anova bezig. Ik gebruik nu diepvries zakken van de AH van (LD)PE. Wat voor zakken gebruiken jullie? In combinatie met een vacuümmachine?
Voor het water gebruik ik een diepe pan. Hoe doen jullie dit? Zijn er nog aanraders qua plastic bakken of zo iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Odeklontje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:36:
Anova in de aanbieding!

99 EUR Bluetooth

109 EUR Bluetooth + WiFi

+ gratis verzenden.

[afbeelding]

[afbeelding]
En bedankt 109 euro lichter....ga ook maar eens bij de Lidl zon vacuüm apparaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:09:
Ben sinds kort ook met een anova bezig. Ik gebruik nu diepvries zakken van de AH van (LD)PE. Wat voor zakken gebruiken jullie? In combinatie met een vacuümmachine?
Voor het water gebruik ik een diepe pan. Hoe doen jullie dit? Zijn er nog aanraders qua plastic bakken of zo iets?
De vacuümzakken van de Hanos. Als bak heb ik een grote perspex gastronormbak met deksel.
Moet nog keer de deksel verzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mr_gadget schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:09:
Vacumeermachine van de Lidl (oudere versie). Rollen folie van Marmelot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
Ik lees hier al een tijdje mee, leuke tips! Geloof wel dat de BBQ hier op #1 staat :P. Die komt er bij ons van de lente/zomer (zijn net verhuisd en hebben nu eindelijk een tuin).

Gisteren mezelf verwend met een nieuw cadeau. Eigenlijk keek ik voor een sapcentrifuge, maar overtuigd geraakt door mijn vriendin en de winkelier uiteindelijk gegaan voor een slowjuicer. Dit speeltje van Solis is het uiteindelijk geworden.

Ik zit nog te denken aan die Anova die hierboven aangehaald wordt. Wil eigenlijk al heel lang een sous vide apparaat en zie dat jullie de LIDL-variant afraden. Ik had eigenlijk liever een bak gehad, maar voordeel van de stick lijkt mij dat hij minder ruimte in beslag neemt in de keuken. Hoewel ik een grote keuken heb is hij qua ruimte voor apparatuur al redelijk vol :P.

Oja het eerste dat ik ga maken als ik alle spullen binnen heb is dit: klikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis Die van de Lidl werkt prima hoor (ik heb er twee).
Anova is inderdaad wel een stuk kleiner om op te bergen en je bent wat flexibeler omdat je de maat van de bak zelf kunt kiezen.

Slowjuicers zijn leuke dingen inderdaad. Wij zijn erg fan van de gember/citroen shots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47
Het grootste issue met Anova blijft om de zakken met product onder water te houden. Ik vacumeer alles maar bemerk toch dat veel producten de neiging hebben om te gaan drijven. Ben nu vaak bezig met een stenen schaal of borden, maar dat is niet ideaal. Tips?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_master
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 09:36
coelho schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:52:
Het grootste issue met Anova blijft om de zakken met product onder water te houden. Ik vacumeer alles maar bemerk toch dat veel producten de neiging hebben om te gaan drijven. Ben nu vaak bezig met een stenen schaal of borden, maar dat is niet ideaal. Tips?
Hier zijn "speciale" sous vide rekjes voor te koop. Voorbeeld: https://www.sousvidekenne...qlR_5_b1fIvhoCPaQQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Sous vide rekjes, of van die tafelkleedgewitchtjes gebruiken :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bij mij gaat hij alleen drijven als de zak niet goed gesloten is en er dus lucht in komt. Soms ook met veel (verse) kruiden blijft er net teveel lucht in zitten. Ik voer dus tijdens het vacuum trekken wat extra druk uit om zeker te weten dat alle lucht er zoveel mogelijk uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08
Odeklontje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:36:
Anova in de aanbieding!

99 EUR Bluetooth

109 EUR Bluetooth + WiFi

+ gratis verzenden.
_/-\o_

Dank voor de tip! Heb net de Anova bluetooth + wifi besteld.
Stond al wel wat langer op de verlanglijst, maar gezien de korting maar direct besteld! Kijken of ik het thuisfront kan overtuigen van het nut.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb hem ook net besteld, eens kijken of ik dit weekend (hopelijk is hij er dan al) iets lekkers kan maken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:28:
Ik zit nog te denken aan die Anova die hierboven aangehaald wordt. Wil eigenlijk al heel lang een sous vide apparaat en zie dat jullie de LIDL-variant afraden. Ik had eigenlijk liever een bak gehad, maar voordeel van de stick lijkt mij dat hij minder ruimte in beslag neemt in de keuken. Hoewel ik een grote keuken heb is hij qua ruimte voor apparatuur al redelijk vol :P.
Waarom een bak?

Groenten gaan drijven bij het verhitten, dat is vrij normaal. Oplossing bij mij: ik heb een keer een paar visloodjes gevacumeerd en die in de vacuümzak bij de groenten gedaan. Geen idee waar ze nu zijn maar kleingeld of knikkers werkt vast ook. Wel ff van je voedsel scheiden dmv een extra zakkie ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Leek me praktisch dat je een alles-in-één apparaat hebt. Maar nu ik die mooie bakken van jullie met deksels bij Amazon heb gezien vind ik dat eigenlijk ook wel cool! Ik ga het eerst eens even met een pan proberen en daarna wel een keer een tweetal bakken bestellen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pan werkt prima, maar is niet handig als je wil kijken, en isoleert ook minder goed. Hoe vaak gebruik je het is dan de vraag?

*knip* geen V&A in het topic.

[ Voor 85% gewijzigd door naitsoezn op 06-03-2018 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandevijverke
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-12-2021
Dit topic ontdekken was absoluut niet goed voor mijn portemonnee. Lees hier al een paar weken mee en net de anova besteld. Volgende aankoop zal dan waarschijnlijk een vacuummachine zijn. Mijn dochter heeft meerdere zware allergieën dus ook op dat vlak zou het een leuke toevoeging zijn.

Deze middag naar de winkel en al een stuk varkenschouder meebrengen om Pulled pork te gaan maken. Mijn buikje kijkt er al naar uit :D

Werken hier soms mensen met vloeibare rook? Ik las zoveel pro’s en cons maar vind weinig over de combinatie met sous-vide

[ Voor 13% gewijzigd door Vandevijverke op 07-03-2018 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:57:
[...]

Vacumeermachine van de Lidl (oudere versie). Rollen folie van Marmelot.
Heb de machine besteld. Welke folie gebruik jij voor het koken? Rollen of echt zakken? Beide staan in je link en ik begrijp niet goed waarom je voor de een of de ander zou kiezen.

Kan nergens specifieke bakken vinden die leveren naar Nederland. Zo de action eens afstruinen. Nog tips hiervoor?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:08:
Kan nergens specifieke bakken vinden die leveren naar Nederland. Zo de action eens afstruinen. Nog tips hiervoor?
Zie https://www.amazon.de/LIP...r=8-45&keywords=sous+vide

Helaas verkoopt Amazon Duitsland niet het rekje voor de C5 en niet de bak C10. Dus de complete set (bak+deksel+rekje) is alleen voor de C15 verkrijgbaar bij Amazon DE.

Bij Amazon.com kun je wél alles vinden. Weet iemand een andere Europese dealer voor de Lipavi producten? Mijn Anova is net binnengekomen trouwens :9.

[edit]
Ik overweeg anders het C5 rekje bij Amazon.com te bestellen. Zijn er mensen die hem ook willen hebben eventueel voor wie ik kan meebestellen? Verzendkosten zijn nu € 11,- en douanekosten € 7,-. Ik woon in Hilversum en kan hem overhandigen op station Utrecht, Hilversum, Amersfoort of Amsterdam.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis op 07-03-2018 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:08:
[...]

Heb de machine besteld. Welke folie gebruik jij voor het koken? Rollen of echt zakken? Beide staan in je link en ik begrijp niet goed waarom je voor de een of de ander zou kiezen.
Ik heb de rollen met een breedte van 28 centimeter. Met rollen kun je de lengte van je "zak" zelf variëren (tomahawk steak of procureur van 3 kilo v.s. een kipfilet of biefstukje). En ik ging er eigenlijk ook vanuit dat rollen uiteindelijk goedkoper waren. Maar eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik daar niet eens op gelet heb en gewoon rollen besteld heb omdat deze ook bij de vacuummachine zaten. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:09:
[...]

Zie https://www.amazon.de/LIP...r=8-45&keywords=sous+vide

Helaas verkoopt Amazon Duitsland niet het rekje voor de C5 en niet de bak C10. Dus de complete set (bak+deksel+rekje) is alleen voor de C15 verkrijgbaar bij Amazon DE.

Bij Amazon.com kun je wél alles vinden. Weet iemand een andere Europese dealer voor de Lipavi producten? Mijn Anova is net binnengekomen trouwens :9.

[edit]
Ik overweeg anders het C5 rekje bij Amazon.com te bestellen. Zijn er mensen die hem ook willen hebben eventueel voor wie ik kan meebestellen? Verzendkosten zijn nu € 11,- en douanekosten € 7,-. Ik woon in Hilversum en kan hem overhandigen op station Utrecht, Hilversum, Amersfoort of Amsterdam.
Inderdaad ik wil graag de C10. De c15 wordt niet geleverd maar Nederland. Dus Amazon biedt geen uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:35:
[...]

Ik heb de rollen met een breedte van 28 centimeter. Met rollen kun je de lengte van je "zak" zelf variëren (tomahawk steak of procureur van 3 kilo v.s. een kipfilet of biefstukje). En ik ging er eigenlijk ook vanuit dat rollen uiteindelijk goedkoper waren. Maar eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik daar niet eens op gelet heb en gewoon rollen besteld heb omdat deze ook bij de vacuummachine zaten. :o
Per meter maakte het meen ik iets uit, maar als je zelf je lengte kan bepalen ben je per definitie efficiënter. Dus iets goedkoper. Ook handzamer wmb.

Ik heb op sha2017 trouwens een vacuümzak van 60cm ofzo gemaakt om gekookte rijst voor nasi te bewaren. Langer kan dus ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb iig de 28cm rollen ook besteld. Jammer van die verzendkosten.

Eitjes volgens de anova app guide op 71.1 graden 45 minuten hardgekookt. Ze kwamen wel uit de koelkast (hoort niet?).
Uiteindelijk was de kern mooi hardgekookt, maar het eiwit was eigenlijk erg zacht en soms zelfs niet uniform. Viel er een beetje af op plekken.
Is dit normaal of heb ik iets verkeerd gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:18:
Heb iig de 28cm rollen ook besteld. Jammer van die verzendkosten.

Eitjes volgens de anova app guide op 71.1 graden 45 minuten hardgekookt. Ze kwamen wel uit de koelkast (hoort niet?).
Uiteindelijk was de kern mooi hardgekookt, maar het eiwit was eigenlijk erg zacht en soms zelfs niet uniform. Viel er een beetje af op plekken.
Is dit normaal of heb ik iets verkeerd gedaan?
Deze werkt voor mij dus prima: https://www.chefsteps.com/activities/the-egg-calculator

Maar waarom zou je een hardgekookt ei maken met de anova? Gewoon koken voor een x-aantal minuten is toch net wat eenvoudiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:27:
[...]

Deze werkt voor mij dus prima: https://www.chefsteps.com/activities/the-egg-calculator

Maar waarom zou je een hardgekookt ei maken met de anova? Gewoon koken voor een x-aantal minuten is toch net wat eenvoudiger?
Omdat ik dat ding binnen had en wilde uitproberen ;)
En ook het vergelijk wil maken tussen 45 minuten Anova vs 10 minuten regulier koken.

Vh weekend een stukje vlees of vis als ik het vacuümapparaat heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:31:
[...]

Omdat ik dat ding binnen had en wilde uitproberen ;)
En ook het vergelijk wil maken tussen 45 minuten Anova vs 10 minuten regulier koken.

Vh weekend een stukje vlees of vis als ik het vacuümapparaat heb.
Haha, herkenbaar. Maar volgens mij heeft de Anova alleen echt nut wanneer je (een combinatie van) bepaalde structuren wilt behalen. Bijvoorbeeld 63 degree egg, of iets in die trant. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar: https://www.chefsteps.com/activities/75-c-egg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08
Vandaag stond GLS voor de deur met de Anova. Komende week in ieder geval zalm sous vide bereiden! Leuk! Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zorg even dat je de zalm vantevoren pekelt, voor het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ook maar eens zo'n ding op mijn verlanglijst zetten, ik begrijp totaal niet wat er nu zo bijzonder aan is, maar jullie kletsen er zo vaak zo geregeld over dat het kennelijk de heilige graag is :P

Ben pas in oktober jarig, dus tja... nog even tijd om informatie op te doen door alles hier over de sous vide methode door te lezen. De combi met de bbq spreekt mij wel het meest aan, ik denk echter wel dat je het een keer moet proeven en zien om gelijk verkocht te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Vandaag ook een eitje gemaakt, ging prima maar weet nog niet of ik het beter vind dan gewoon een eitje koken. Voor experimenten met het eten kan het wel...

Morgen biefstuk. Alleen de vacumeermachine is nog niet besteld dus heb het even laten vacumeren bij de slager :). Zal nog even het topic doorlezen voor zip-locks. Nadeel van biefstuk is dat ik het liefst ook de Hollandaisesaus sous vide had gemaakt, maar ik heb maar één apparaat...

Ik kwam trouwens een mooi gerecht tegen in een zondag gekocht kookboek waarin rodekoolmayonaise werd gebruikt. De ingrediënten heb ik inmiddels in huis, nu eens kijken of het mij ook lukt te maken. Zal een foto plaatsen als het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:40:
Ik ga ook maar eens zo'n ding op mijn verlanglijst zetten, ik begrijp totaal niet wat er nu zo bijzonder aan is, maar jullie kletsen er zo vaak zo geregeld over dat het kennelijk de heilige graag is :P
Vwb vlees: Je maakt heel consequent je gerecht. Soms heb ik uit de losse pols dezelfde garing, maar dat kan ik dan niet reproduceren. Bij sous-vide wel.
Vwb ei en dergelijke: ik ga niet eens proberen op gas mijn ei op 63C te houden...

Als je het echt wil proberen mag je mijn oude anova wel lenen. Kost je alleen de verzendkosten, doe maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd wat @Boudewijn zegt inderdaad, veel reproduceerbaardere resultaten, je zet een aantal variabelen vast.
In de BBQ wereld is bijvoorbeeld pulled pork een echte uitdaging, vanwege een omzetting duurt het ene stuk vlees soms 9 uur en een ander 15 (zelfde afmetingen en gewicht). Dat vind ik niet handig als ik eters heb dus speel ik vals met sous-vide. Eerst even twee drie uur roken op 110c, dan in de zak en een lange nacht (12-16 uur maakt niet veel uit) in de sous-vide. Ik weet dan dat het gaar is en al wat rooksmaak heeft. Voor de show en de finishing rooksmaak nog een paar uur op de BBQ op 110c en dan trekken/pullen. Het verschil in smaak ik klein maar ik kan wel lekker slapen zonder nachtmerries van kamado's die naar 0 of 400c schieten, en ik weet wat ik serveer. (ik gebruik overigens wild zwijn nek ipv varken, niet iets meer smaak en wat zoeter, en wat kleiner ook ... zeker als je met 4-6 mensen eet is een varkensnek net even te veel met 3+ kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat en je wordt minder tijdkritisch merk ik. Als je iets langer kwijt bent met andere gerechten laat je het vlees 5 minuten langer in de sous vide. Geen probleem.

Groente garen in hun eigen vocht is overigens ook leuk. Dat is moeilijker zonder sous vide.
En idd lange garingen, zoals een varkensnek ja. Die doe ik ook graag. Voor mij heel ordinair varken, ik hoop later dit jaar de wilde varkens om te mogen leggen... tot de tijd wordt het Hanos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ga je voor jacht met scherp? Ik haal ze bij de Sligro (komen uit Oostenrijk dacht ik). Ordinair varken is voor veel eters ook wel geschikter, wild heeft toch een wat afwijkender smaak (zo vind ik wilde eend gewoon niet lekker, tamme wel, proef indien mogelijk altijd van een disgenoot in een restaurant en vaak is het tamme een haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou met losse flodders niet op de varkens gaan nee. Zeker niet op de varkens. Bij wet moet je een patroon met minimaal 2200 Joule gebruiken voor een varken. Ik kan me zomaar voorstellen dat een .30-06 of een .308 daar best geschikt voor is.
Ik haal ze bij de Sligro (komen uit Oostenrijk dacht ik). Ordinair varken is voor veel eters ook wel geschikter, wild heeft toch een wat afwijkender smaak (zo vind ik wilde eend gewoon niet lekker, tamme wel, proef indien mogelijk altijd van een disgenoot in een restaurant en vaak is het tamme een haha).
Ach ik vind de combi tussen mooi eten, buiten zijn en voor de natuur zorgen mooi. Daarbij denk ik dat je ook met faunabeheer prima kookmateriaal kunt krijgen. Als ik hoor dat een wildbeheereenheid in zuid holland kennelijk wel eens 500 ganzen afschiet met 10 jagers, dan is dat ook culinair best leuk.
Wel mooi, ons wordt bij de colleges verteld dat smient niet te vreten is (maar nu en dan wel in het kader van schadebestrijding danwel populatiebeheer af te schieten) , maar daar heb ik dus daadwerkelijk een librije-recept voor gevonden. De eerste smient die ik mag oogsten gaat dus een jonnie-treatment krijgen. Heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:44:
[...]

Ik zou met losse flodders niet op de varkens gaan nee.
ik weet wel een beetje hoe het werkt ;)
Zeker niet op de varkens. Bij wet moet je een patroon met minimaal 2200 Joule gebruiken voor een varken. Ik kan me zomaar voorstellen dat een .30-06 of een .308 daar best geschikt voor is.
Zover heb ik mij er niet in verdiept - ik bezit wel wat land maar te weinig om een jachtvergunnig te krijgen. Misschien ga ik wel eens de theorie doen en de schietoefeningen, twee weken geleden weer eens een rondje klei geschoten bij Dorhout en dat blijft gewoon leuk.
[...]

Ach ik vind de combi tussen mooi eten, buiten zijn en voor de natuur zorgen mooi. Daarbij denk ik dat je ook met faunabeheer prima kookmateriaal kunt krijgen. Als ik hoor dat een wildbeheereenheid in zuid holland kennelijk wel eens 500 ganzen afschiet met 10 jagers, dan is dat ook culinair best leuk.
Wel mooi, ons wordt bij de colleges verteld dat smient niet te vreten is (maar nu en dan wel in het kader van schadebestrijding danwel populatiebeheer af te schieten) , maar daar heb ik dus daadwerkelijk een librije-recept voor gevonden. De eerste smient die ik mag oogsten gaat dus een jonnie-treatment krijgen. Heel benieuwd.
Ik ben benieuwd! Het blijft (mits je in één maal goed schiet) het meest diervriendelijke vlees dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:46:
[...]

Vwb vlees: Je maakt heel consequent je gerecht. Soms heb ik uit de losse pols dezelfde garing, maar dat kan ik dan niet reproduceren. Bij sous-vide wel.
Volgens mij is het (op vuur) gewoonweg niet mogelijk om de precieze garing van sous-vide te bereiken. Gisteren een standaard biefstukje van de Jumbo (of AH - geen idee) met de Anova perfect gegaard van buitenkant tot buitenkant. Op vuur heb je dan, óf de binnenkant te rauw, óf de buitenkant te gaar. Volgens mij is het met de hoge(re) temperatuur niet mogelijk om het (zo) egaal te garen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 01:17:
[...]

Zover heb ik mij er niet in verdiept - ik bezit wel wat land maar te weinig om een jachtvergunnig te krijgen. Misschien ga ik wel eens de theorie doen en de schietoefeningen, twee weken geleden weer eens een rondje klei geschoten bij Dorhout en dat blijft gewoon leuk.
land kun je pachten hé. Ik ken bijna niemand die jaagt die 40ha bezit. Jachtrecht verkrijgen en gaan is wel heel simpel uitgedrukt maar daar komt het op neer.

Ik heb nu de cursus een heel eind gedaan (half april examen) en het is best een investering. Theorie is niet grappig. Ook niet moeilijk maar gewoon bot veel. Daarnaast heb je hagelexamen, kogelexamen en praktijkexamen (je gaat de wei in met losse flodders)..
Let ook even op dat op veel plekken (iig bij mij bij waalsdorp) recreatief hagel anders is dan jachtschieten.
Ik ben benieuwd! Het blijft (mits je in één maal goed schiet) het meest diervriendelijke vlees dat er is.
ik denk serieus dat met drie vangschoten (prutser!) het ook nog diervriendelijker is. Wel realiseer ik mij dat een fors deel van de maatschappij heel rare ideeën bij jagers heeft helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:20:
Wel realiseer ik mij dat een fors deel van de maatschappij heel rare ideeën bij jagers heeft helaas.
Rare ideeën of ideeën die je niet zo prettig vindt? ;)

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar mijn beeld is ook niet onverdeeld positief. Of dat terecht is kan ik zelf natuurlijk ook moeilijk objectief beoordelen.

Het idee van de bewuste jager die een dier in één keer afschiet, daarmee de wildstand helpt en het dier ook nog eens volledig gebruikt voor maaltijd of anderzijds klinkt mooi, maar komt ook wat geromantiseerd over.
Daar tegenover heb je namelijk onnoemelijk veel hobbyprutsers waarbij je al mazzel mag hebben als ze in drie keer een dier knap dood weten te schieten. Waarbij je je ook moet afvragen wat ze met hun prooi gaan doen.
En dan heb je ook nog de trofeeënjacht, dat is gewoon kansloos maar gelukkig vaak ook gewoon illegaal.
barrymossel schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:40:
Volgens mij is het met de hoge(re) temperatuur niet mogelijk om het (zo) egaal te garen.
Klopt, maar dat heeft niet zoveel te maken met vuur vs. sous vide maar eerder met de contacttemperatuur van de omgeving.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 08-03-2018 14:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Rare ideeën of ideeën die je niet zo prettig vindt? ;)
Rare ideeën. En ongefundeerde vooroordelen, daardoor vind ik die ideeën niet zo prettig.

Zie bijvoorbeeld de gekkies die nu boswachters bedreigd hebben. Als je populatiebeheer of schadebestrijding doet heb je ook wel eens mensen die heftig reageren als je redelijk wat ganzen afschiet omdat die afgeschoten moeten worden. Of mensen die denken dat je met een ak-stijl geweer door een bos loopt om alles af te knallen.
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar mijn beeld is ook niet onverdeeld positief. Of dat terecht is kan ik zelf natuurlijk ook moeilijk objectief beoordelen.
verdiep je er eens in voor je die mening vormt. De rest van je quote straalt uit dat je er een mening over hebt. Kijk met name eens naar weidelijkheidsregels maar ook naar de plichten rond faunabeheer en jachtveldbeheer.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 08-03-2018 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Boudewijn schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:20:
[...]

Rare ideeën. En ongefundeerde vooroordelen, daardoor vind ik die ideeën niet zo prettig.

Zie bijvoorbeeld de gekkies die nu boswachters bedreigd hebben. Als je populatiebeheer of schadebestrijding doet heb je ook wel eens mensen die heftig reageren als je redelijk wat ganzen afschiet omdat die afgeschoten moeten worden. Of mensen die denken dat je met een ak-stijl geweer door een bos loopt om alles af te knallen.

[...]
verdiep je er eens in voor je die mening vormt. De rest van je quote straalt uit dat je er een mening over hebt. Kijk met name eens naar weidelijkheidsregels maar ook naar de plichten rond faunabeheer en jachtveldbeheer.
Je zou ook een poging kunnen wagen de kennelijke "misverstanden" weg te nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:29:
[...]

Je zou ook een poging kunnen wagen de kennelijke "misverstanden" weg te nemen...
Het feit dat ik me alleen al zou moeten verdedigen vind ik dus fout. Maar lees even mijn post hierboven en laten we het dan lekker over eten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Boudewijn schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:53:
[...]

Het feit dat ik me alleen al zou moeten verdedigen vind ik dus fout. Maar lees even mijn post hierboven en laten we het dan lekker over eten hebben.
Kom kom niet zo slachtofferig... Het feit alleen al dat je je aangevallen voelt vind ik fout. Als je denkt dat alles berust op een verkeerd beeld ga je dat niet wegnemen door geen energie te stoppen in het rechtzetten daarvan. Eigenlijk vind ik roepen dat "anderen" het verkeerd zien en vervolgens aangeven dat we ons zelf maar moeten verdiepen in de materie nogal laatdunkend overkomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Heel simpel, wetgever geeft die ruimte en die ruimte neem ik. Dat hebben we met zijn allen democratisch toegestaan. Dat mensen daar dan moeite mee hebben en een berg tamtam veroorzaken is aan hen. Dat zie je keihard terug bij de oostvaardersplassen, en dan ben ik aan het slachtofferen? Door het compleet over de schreef gaan van 'diervrienden' zijn ambtenaren nu met de dood bedreigd en heeft het openbaar bestuur nu overstag moeten gaan? De ironie is dat je kunt wachten op zowel meer ziekten (want de zwakke exemplaren zijn er niet uitgehaald dit jaar) en ook nog meer dieren. Beide goed voor heel veel meer zieligs... en dat is exact waar een jager/faunabeheerder van baalt.

Maar goed, ik ben de kwaadste niet; en wil best een stukje context scheppen.
Jje jachtdiploma krijg je na een forse cursus "Jacht en faunabeheer", daarin zitten heel veel dingen als (zie onderaan de post voor een edit met de hele stof):

- Weidevogels, en hoe bescherm je die.
- Wat is er aan faunaschade te doen
- Dierziekten (inderdaad, je schiet bij voorkeur het verzwakte/ongezonde/oude exemplaar af)
- Landbouwschade
- Hoe verzorg je je jachtveld (en ja dat betekent dus dat je voor elke keer dat je gaat jagen je minimaal 2-3x daar aan het werk bent zonder dat het iets met schieten te maken heeft, denk aan eendenbroednesten plaatsen, houtwallen maken etc)
- Hoe ga je om met geoogst wild
- Hoeveel wild kun je eigenlijk schieten om voor een gezonde wildstand te zorgen op je jacht

De cursus is 12 cm papier, met 12 (uit mijn hoofd) 2.5 uur durende colleges. Je wordt geacht aanwezig te zijn. Daar krijg je dan ook een fors en pittig examen voor; daar sneuvelen best veel mensen op. Het grappige is dat meer dan de helft van de cursus niet over jagen of schieten gaat, maar juist over correct met de natuur omgaan. Dat zijn dingen die buitenstaanders vaak niet weten.

Daarnaast is er al 25 jaar gewoon keihard tuchtrecht (https://www.nrc.nl/nieuws...agers-in-7195865-a1137014) voor mij als jager. Als ik mij niet weidelijk (https://www.jagersverenig...ijk/weidelijkheidsregels/) gedraag, word ik er gewoon uitgekiept. En ja daar is de KNJV best hard in; ze hebben ook geen zin in negatieve aandacht.
Dat kan me dus mijn zuurverdiende jachtakte kosten.

Vwb schieten en dergelijke: kijk eens naar de proef die je moet doen. Dat garandeert niet dat ik alles zo uit de lucht schiet, maar het is wel een bewijs van een duidelijke mate van schietvaardigheid. Dat gecombineerd met nadenken voor je schiet (wederom weidelijkheidsregels...) zorgt ervoor dat als je dat netjes doet je het ziekschieten minimaliseert.

Oh ja, laatste reden: als je je als een lompe boer gedraagt op een jacht neemt niemand je meer mee. Dan is het vrij eenmalig. Nog redelijk efficiente vorm van regulering.

Laatste paar linkjes:
- Artikel van het NRC over het examen in kwestie: https://www.nrc.nl/nieuws...-en-dood-9318208-a1559378
En nog een quote:
Het theoretisch examenonderdeel toetst op de volgende onderdelen:
a. kennis van het wild, andere diersoorten die schade kunnen veroorzaken aan
gewassen, vee, bossen, bedrijfsmatige visserij en wateren en hierop gelijkende
diersoorten;
b. kennis van de leefomgeving van de in onderdeel a bedoelde diersoorten;
c. kennis van het beheer van het wild;
d. kennis van het beheer van het edelhert, de ree, het damhert en het wilde zwijn;
e. kennis van de belangrijkste wettelijke voorschriften op het terrein van de jacht en
de natuurbescherming;
f. kennis van de belangrijkste wettelijke voorschriften over het voorhanden hebben
van geweren en munitie;
g. kennis van landbouw-, tuinbouw- en bosbouwgewassen die gevoelig zijn voor
schade, aangericht door de in onderdeel a genoemde diersoorten, en de
perioden gedurende het jaar waarin zich deze schade kan voordoen;
h. kennis van de maatregelen die genomen kunnen worden om schade aan
landbouw-, tuinbouw- en bosbouwgewassen, aangericht door de in onderdeel a
genoemde diersoorten te voorkomen;
i. kennis van het geweer, de daarbij gebruikte munitie en het gebruik van het
geweer;
j. kennis van de overige middelen, bedoeld in artikel 3.18, eerste lid, onderdeel a,
onder 9° en 10° van het Besluit natuurbescherming;
k. kennis van de jachtmethoden en van de verzorging van voor consumptie
bestemde dieren;
l. kennis van hetgeen een goed jager betaamt
Naar de "examenregeling jacht met geweer", https://www.jachtexamens.nl/examen/jacht-met-geweer

Wat mij betreft is dit genoeg informatie en ga ik hier dus gewoon weer over eten praten. Altijd leuk.

[ Voor 48% gewijzigd door Boudewijn op 08-03-2018 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Leuke uitleg @Boudewijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BoudewijnBedankt voor het aanbod dat ik de sous vide staaf kan lenen, maar ik heb de komende 4 weken zo'n volle agenda dat ik er nu niet aan toe kom. Het enige spannende wat ik ga maken binnenkort is een jachtschotel, maar voor de rest heb ik amper tijd. Maar vind het aanbod tof, bedankt.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:20:

Ah daar doel je op, ja daar heb ik mij ook danig aan geërgerd. Hele hordes met social media tokkies die totaal geen besef hebben wat de gevolgen zijn van dit bijvoederen en waarom men überhaupt de natuur de gang wil laten gaan.
Ik verwonderde mij overigens dat er niet eens een topic over dit onderwerp was, maar aan de andere kant vond ik dat ook volkomen logisch omdat het de moeite van het discussiëren niet eens waard is.

Wat mijn mening betreft, uiteraard heb ik een mening, net als iedereen op het forum. Ik heb een duidelijke mening over elk type jager en nog meer inlezen (je doet een aanname dat ik niets weet) zal daar niet veel aan veranderen. Over jou heb ik echter geen mening en ook geen mening geuit dus er is dan ook geen reden om je te moeten verdedigen. Je gaf echter zelf een voorzet dus moet je ook niet klagen als mensen reageren.

Mijn gevoel is dat je te veel frustratie hebt verkregen uit vooroordelen waardoor je automatisch verwacht dat je hier hetzelfde veroordeeld wordt. Ik zou iets meer voor glas halfvol gaan en dan kunnen we het gezellig over eten hebben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou leuk al dat geleuter en informatieve stukje tekst.

Morgen een stukje bief halen bij de slager voor 4 man (of gewoon 4 stukjes) en dat wordt een sous vide ontmaagding.
Welk stukje? Een rib eye? Een bavette? Iemand hier een goed killer en faillissement proof recept? Ook de moeite om groentjes erbij sous vide te doen? Waarschijnlijk dan wat aardappelen uit de oven erbij nog en klaar is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:06:
Nou leuk al dat geleuter en informatieve stukje tekst.

Morgen een stukje bief halen bij de slager voor 4 man (of gewoon 4 stukjes) en dat wordt een sous vide ontmaagding.
Welk stukje? Een rib eye? Een bavette? Iemand hier een goed killer en faillissement proof recept? Ook de moeite om groentjes erbij sous vide te doen? Waarschijnlijk dan wat aardappelen uit de oven erbij nog en klaar is het.
Vlees: longhaas, mooi schoongemaakt, 6 uur op 53 graden, daarna afgrillen binnen 2x 15/30 sec. Kun je dat niet krijgen, dan een bavette.

Groente: wil je dat op dezelfde temperatuur doen, of heb je twee sous-vide apparaten?
Pagina: 1 ... 32 ... 113 Laatste