Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
418O2 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:51:
@2Dutch ik heb naar deze zitten kijken

https://www.amazon.com/gp...1782f22d10203abec5bed7935

Daar zijn deksels voor met uitsparing voor de staaf
Bedacht me dat ik nog geld had gekregen met kerst, waar ik wat leuks voor moest kopen voor mezelf, dus dit is onderweg

https://www.amazon.de/gp/...3044161_189395811_TE_dp_1
https://www.amazon.de/gp/...3044161_189395811_TE_dp_2
https://www.amazon.de/gp/...3044161_189395811_TE_dp_3

Maakt alles weer makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
Ach, ik roep nu wel stoer, maar we weten allemaal dat de kinderen ook hier de baas zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Zo de voorbereidingen voor de zelfgemaakte ramensoep vorderen. Bouillon is klaar na 5 uur trekken. Eieren liggen te marineren in de koelkast en het Cha siu vlees idem. Voor morgen dan.

Vanavond wordt het ossobuco met gnochi al forno.

Linkjes:
http://bysam.nl/ramen-recept-zelf-ramennoedelsoep-maken/
https://www.jamieoliver.c...cipes/recipe-detail/4372/
https://www.cookfreshfood.com/recept/_ossobuco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

418O2 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:16:
Bedacht me dat ik nog geld had gekregen met kerst, waar ik wat leuks voor moest kopen voor mezelf, dus dit is onderweg
Maakt alles weer makkelijker :)
Denk dat ik voor dit jaar Amazon-kadobonnen op de verlanglijst zet, vind ze aardig aan de prijs die bakken alhoewel je d'r vast wel een leven lang schik van hebt. Voorlopig voldoet een pan nog prima, ik doe nog niks langer dan 2 uur, maar ik heb al wel beef ribs op de todo..dus wie weet binnenkort toch maar ff shoppen :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
2Dutch schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:58:
[...]

Denk dat ik voor dit jaar Amazon-kadobonnen op de verlanglijst zet, vind ze aardig aan de prijs die bakken alhoewel je d'r vast wel een leven lang schik van hebt. Voorlopig voldoet een pan nog prima, ik doe nog niks langer dan 2 uur, maar ik heb al wel beef ribs op de todo..dus wie weet binnenkort toch maar ff shoppen :P
Sja dat doe ik ook, maar dat is uiteindelijk toch geklooi en daar hou ik niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Boudewijn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:07:
Er zullen vast prima inductie-systemen zijn, ik ga daar eens naar kijken tegen de tijd dat ik ooit verhuis ouzo. Tot die tijd gaat het niet relevant zijn voor me eigenlijk.
Zit em ook vaak in de prijs denk ik. Ooit in airbnb'tje Ikea inductieding gehad, wat een flut.. You get what you pay for denk ik. Vind elektrisch koken weinig hebben, maar goed straks gaan we allemaal over als de gasleidingen dichtgaan ;) Zal het schrobben van m'n gasfornuis dan weer niet gaan missen..hehe.

Maar goed, dan heb ik altijd nog de bbq :+
Dank voor de tip. Aangezien hier een airfryer staat, spiralizer, sous-vice-machien en ik genoeg geeks 'n nerds ken plus wijn/cocktaildrinkers maar eens wat dollartjes die kant op gegooid :) Helpt ook mee dat ik weet wat er bij het maken van een boekkie/magazine komt kijken.

* 2Dutch mompelt iets over ooit meegewerkt hebben aan een boek over feestelijke taarten
Krijg er nog instant afbrekend glazuur van :+

[ Voor 34% gewijzigd door 2Dutch op 27-01-2018 18:17 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:29:
Zo de voorbereidingen voor de zelfgemaakte ramensoep vorderen. Bouillon is klaar na 5 uur trekken. Eieren liggen te marineren in de koelkast en het Cha siu vlees idem. Voor morgen dan.

Vanavond wordt het ossobuco met gnochi al forno.

Linkjes:
http://bysam.nl/ramen-recept-zelf-ramennoedelsoep-maken/
https://www.jamieoliver.c...cipes/recipe-detail/4372/
https://www.cookfreshfood.com/recept/_ossobuco
Eeeeeen de bouillon is door de gootsteen gegooid door m'n vrouw....... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:21:
[...]

Eeeeeen de bouillon is door de gootsteen gegooid door m'n vrouw....... :(
Wat :? Waarom dan?

Ik zit net naar het recept te kijken omdat het mij ook leuk lijkt om eens te maken. Dit omdat Ramen ook de laatste tijd al vaker naar voren gekomen is op 24 kitchen met ene David Chang die er mee aan de slag gaat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ze alle pannen op het ruimen was en niet goed oplette.....nogal zuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:30:
Omdat ze alle pannen op het ruimen was en niet goed oplette.....nogal zuur
Het ruikt vaak ook niet zo lekker vind ik zelf als je het aan het maken bent, wel heel erg jammer van al het werk.
Communicatie is overigens een van de belangrijkste dingen in een relatie :+ Dus volgende keer minimaal een sticker erop van niet weggooien ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dat is dan zeker heel jammer, zonde van het werk en de ingrediënten! En dat we nu niet te weten komen of het een goed recept is, of ga je weer opnieuw beginnen?
franssie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Het ruikt vaak ook niet zo lekker vind ik zelf als je het aan het maken bent, wel heel erg jammer van al het werk.
Als ik het recept zo lees lijkt me dit een hele normale maar krachtige bouillon die niet specifiek apart zou moeten ruiken?

[ Voor 53% gewijzigd door bvk op 27-01-2018 19:52 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Communicatie is overigens een van de belangrijkste dingen in een relatie :+ Dus volgende keer minimaal een sticker erop van niet weggooien ;)
We hadden het in de middag nog besproken......maar toen alle pannen van de ossobuco opgeruimd werden is het op de automatische piloot gegaan......ondanks dat het afgezonderd aan de kant stond.

Even kijken of ik morgen ergens buikspek kan vinden, dat was hier enkel bij de slager te vinden en die is dicht op zondag. De andere ingrediënten heb ik nog of kan ik halen. Even kijken dus. Had even geproefd en de bouillon alleen was al zeer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:52:
[...]

Even kijken of ik morgen ergens buikspek kan vinden, dat was hier enkel bij de slager te vinden en die is dicht op zondag. De andere ingrediënten heb ik nog of kan ik halen. Even kijken dus. Had even geproefd en de bouillon alleen was al zeer goed.
Buikspek bij de supermarkt of zo is inderdaad een zeldzaamheid, waarom weet ik ook niet. Want het is toch best een veelzijdig stuk vlees waar heel veel gerechten mee te maken valt.

Ik ben vandaag ook heel toevallig weer eens bij Slagerij Meester geweest in de Amsterdamse Poort om de vleesvoorraad aan te vullen. Met onder andere een kilo buikspek wat nu ondertussen in de vriezer ligt tezamen met een stuk riblap en een Cote de Boeuf.

Als digitaal vlees verzenden mogelijk zou zijn had ik het er weer uit gehaald en je een stuk verzonden... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb als alternatief maar speklappen gekocht. Kijken wat t wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dit weekend een entrecote en picanha in de droogkast laten leggen door de lokale slager (marktslager voor de Groningers).

Over 3 weken ga ik koken met de cheffin van een restaurant waar ik vaak ben (omdat ik de eigenaren goed ken en vaak in de inpandige club ben). Ze doen vooral vegan, maar zij eet ook graag vlees.

Entrecote gaat sous-vide. Picanha twijfel ik over, misschien wel de helft op de BBQ en de andere helft sous-vide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:11:
Heb als alternatief maar speklappen gekocht. Kijken wat t wordt
En is het nog wat geworden?

Ik ben vanmiddag naar die Japanse supermarkt Dank geweest en heb alles voor het recept:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7fxqLhWh.jpg

Ze hadden alleen geen gedroogde Shii Take, 2 lieve dametjes hebben de hele winkel doorzocht maar nada... Dan maar verse meegenomen en er wat meer van in de soep gedaan die ondertussen lekker staat te trekken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Gedroogde shiitake is bij bijna iedere Aziatische supermarkt wel te vinden, maar dat is
alleen in het Japans te lezen. In het Engels heet het dan Chinese mushrooms of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

evEndzhar schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:34:
Gedroogde shiitake is bij bijna iedere Aziatische supermarkt wel te vinden, maar dat is
alleen in het Japans te lezen. In het Engels heet het dan Chinese mushrooms of iets dergelijks.
Tja, die dames kunnen natuurlijk wel Japans lezen, wisten precies wat ik bedoelde maar konden het niet vinden. Dan houdt het op natuurlijk.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gedroogde shi-take is meetal wel te vinden, volgens mij heeft mijn AH-XL het zelfs. Maar als het is uitverkocht dan geld op=op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:59:
[...]

En is het nog wat geworden?

Ik ben vanmiddag naar die Japanse supermarkt Dank geweest en heb alles voor het recept:

[afbeelding]

Ze hadden alleen geen gedroogde Shii Take, 2 lieve dametjes hebben de hele winkel doorzocht maar nada... Dan maar verse meegenomen en er wat meer van in de soep gedaan die ondertussen lekker staat te trekken.
Was uiteindelijk lekker geworden. De bouillon kon nog wat sterker vond ik, maar het geheel was goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:59:
Ik zou echt voor geen goud in Amsterdam of waar dan ook in de randstad willen wonen, maar dit is wel heel tof (net als de Chinese winkels in Rotterdam).

We gaan van de zomer een dagje Amsterdam pakken, we parkeren dan denk ik bij Ikea ofzo, dus dan ben ik redelijk in de buurt als ik google mag geloven. Ik heb namelijk wel een verlanglijst voor een Japanse winkel (wist niet dat we die in Nederland hadden).

In de toko's hier in de omgeving is ook wel wat te krijgen, maar niet alles. En oh boy, ik kijk veel Japanse soep / noodle films op youtube, mmmmmm :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:57:
[...]

Ik zou echt voor geen goud in Amsterdam of waar dan ook in de randstad willen wonen, maar dit is wel heel tof (net als de Chinese winkels in Rotterdam).
Veel keuze uit winkels is inderdaad een van de voordelen van de grote stad, je kunt hier praktisch alles krijgen binnen een relatief korte afstand.
We gaan van de zomer een dagje Amsterdam pakken, we parkeren dan denk ik bij Ikea ofzo, dus dan ben ik redelijk in de buurt als ik google mag geloven. Ik heb namelijk wel een verlanglijst voor een Japanse winkel (wist niet dat we die in Nederland hadden).
Amsterdam is toch misschien iets groter dan het lijkt, als je het tenminste over de IKEA bij Bullewijk hebt ;) Maar deze winkel is wel makkelijk bereikbaar, met de metro lijnen 50 en 51 plus een paar minuten lopen en je bent er, half uurtje reistijd.
In de toko's hier in de omgeving is ook wel wat te krijgen, maar niet alles. En oh boy, ik kijk veel Japanse soep / noodle films op youtube, mmmmmm :9~
Ik heb hier ook veel toko's in de buurt op loopafstand, maar hier moest ik toch even de stad voor in.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:50:
[...]

Was uiteindelijk lekker geworden. De bouillon kon nog wat sterker vond ik, maar het geheel was goed.
Hoe lang had je de bouillon laten trekken?

Bij mij staat het nu 6 uur te trekken en ik overweeg het in de nacht door te laten gaan. Wel nog even wat water toevoegen voor het slapen gaan denk ik, want anders heb ik morgenochtend nog maar een laagje van 3 centimeter... :P

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
vandaag 140 miffins gemaakt als snack voor werk, omdat morgen mijn laatste dag is op stage.
met een vorm waar 12 muffins in kunnen duurt t wel verdacht lang.

Zijn citroen maanzaad muffins geworden. 1 batch is niet helemaal gelukt, daar heb ik wss 100 gram bloem te weinig gebruikt (op 500g) oops :F

Verder zijn ze wel lekker geworden. Hopelijk vinden ze dat op werk morgen ook.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

s0ulmaster schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:23:
vandaag 140 miffins gemaakt als snack voor werk, omdat morgen mijn laatste dag is op stage.
met een vorm waar 12 muffins in kunnen duurt t wel verdacht lang.

Zijn citroen maanzaad muffins geworden. 1 batch is niet helemaal gelukt, daar heb ik wss 100 gram bloem te weinig gebruikt (op 500g) oops :F

Verder zijn ze wel lekker geworden. Hopelijk vinden ze dat op werk morgen ook.
goed en gaaf bezig! Komt vast goed - liefde voor bakken proeven ze vast wel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:15:
[...]

Veel keuze uit winkels is inderdaad een van de voordelen van de grote stad, je kunt hier praktisch alles krijgen binnen een relatief korte afstand.

[...]

Amsterdam is toch misschien iets groter dan het lijkt, als je het tenminste over de IKEA bij Bullewijk hebt ;) Maar deze winkel is wel makkelijk bereikbaar, met de metro lijnen 50 en 51 plus een paar minuten lopen en je bent er, half uurtje reistijd.

[...]

Ik heb hier ook veel toko's in de buurt op loopafstand, maar hier moest ik toch even de stad voor in.

[...]

Hoe lang had je de bouillon laten trekken?

Bij mij staat het nu 6 uur te trekken en ik overweeg het in de nacht door te laten gaan. Wel nog even wat water toevoegen voor het slapen gaan denk ik, want anders heb ik morgenochtend nog maar een laagje van 3 centimeter... :P
Zo'n vijfenhalf uur uiteindelijk. Volgende keer voeg ik iets van bot toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Heuj! Iedereen vond de cakejes lekker :)
Velen vroegen zich af of ik wel echt zelf 140 cakejes had gemaakt :P

Altijd leuk om mensen blij te maken met voedsel O+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:57:
[...]

Bij Dank zelf kan je ook redelijk goed parkeren als je mazzel hebt. Eventueel ook bij groot gelderlandplein neerzetten , en dan stukje lopen (zit je ook meteen bij Shilla)

Als je dan bij ikea bent kan je ook nog stukje verder rijden en naar de groothandel/importzaak Amazing Oriental gaan, (zit er ook een in groningen als goed is)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:21

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Eerste post hier, Nou heb ik koken nooit erg vervelend gevonden en doe het al 2 jaar met regelmaat zelf, maar altijd lekker simpel een hamburger (liefst op de bbq, zelfs in de winter) of een goede biefstuk met wat groente en lekkere kruiden. sinds enkele maanden moet ik dagelijks zelf koken( en voor mijn vriendin), in plaats van dat er voor mij gekookt wordt. en stiekem is dit wel in een nieuwe hobby uitgemond.

Waar ik dus eerst zo veel mogelijk kant en klaar haalde, haal ik nu voldoening uit zo veel mogelijk zelf te bereiden en vers te halen. (en het is ook allemaal niet zo moeilijk!) In plaats van een knor zakje kaassaus toch ook de saus zelf maken e.d. Van de mensen waar ik voor kook krijg ik ook veel lof terug dat het lekker smaakt, en de borden in rap tempo leeg gaan en goed gevuld worden.

In eerste instantie had mijn vriendin 2 kookpannetjes en een bakpannetje waar net 1 lapje vlees in past. En dat kastje is nu al uitgegroeid naar 2 ovenschalen, grote koekenpan, kleine wokpan, kookpot + stoomopzetstuk, een paar deksels en de bestaande pannetjes. Keramisch replica messensetje a 10 euro aangezien de grote messen fijner werken.

mijn vraag is dan nu, hebben jullie nog tips voor essentiële tools in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bokkie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Bij Dank zelf kan je ook redelijk goed parkeren als je mazzel hebt. Eventueel ook bij groot gelderlandplein neerzetten , en dan stukje lopen (zit je ook meteen bij Shilla)

Als je dan bij ikea bent kan je ook nog stukje verder rijden en naar de groothandel/importzaak Amazing Oriental gaan, (zit er ook een in groningen als goed is)
Korreweg inderdaad. Verder is er ook nog toko melati hier en zit er in de Korreweg ook een andere toko geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 08:18

Tripl3 D

Brother in Arms

Patrock schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:05:
mijn vraag is dan nu, hebben jullie nog tips voor essentiële tools in de keuken?
Misschien dat dit helpt:

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga af en toe naar de bioscoop in Groningen, ik ga eerst een naar de Korreweg om Amazing Oriental te bekijken.

Groningen en toko's is altijd een goede combi, toen ik er nog woonde ging ik ook graag eten in dat Afrikaanse restaurant (http://www.mechoui.nl) , zit er ook al iets van 20 jaar of langer. En daarna iets verderop in die straat bij een Oosterse bakker baklava e.d. inslaan en dan via de markt echte oude boerenbrokkelkaas halen en dan via de croissanterie terug naar huis. Dat waren mooie tijden, nu moet ik overal minimaal 15 minuten voor autorijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eerste post hier, Nou heb ik koken nooit erg vervelend gevonden en doe het al 2 jaar met regelmaat zelf, maar altijd lekker simpel een hamburger (liefst op de bbq, zelfs in de winter) of een goede biefstuk met wat groente en lekkere kruiden. sinds enkele maanden moet ik dagelijks zelf koken( en voor mijn vriendin), in plaats van dat er voor mij gekookt wordt. en stiekem is dit wel in een nieuwe hobby uitgemond.

Waar ik dus eerst zo veel mogelijk kant en klaar haalde, haal ik nu voldoening uit zo veel mogelijk zelf te bereiden en vers te halen. (en het is ook allemaal niet zo moeilijk!) In plaats van een knor zakje kaassaus toch ook de saus zelf maken e.d. Van de mensen waar ik voor kook krijg ik ook veel lof terug dat het lekker smaakt, en de borden in rap tempo leeg gaan en goed gevuld worden.

In eerste instantie had mijn vriendin 2 kookpannetjes en een bakpannetje waar net 1 lapje vlees in past. En dat kastje is nu al uitgegroeid naar 2 ovenschalen, grote koekenpan, kleine wokpan, kookpot + stoomopzetstuk, een paar deksels en de bestaande pannetjes. Keramisch replica messensetje a 10 euro aangezien de grote messen fijner werken.

Weegschaal, mengkom, maatbekers, pincet, grilltang, goede staafmixer (bamix ftw), braadpan, thermometer (vlees, suiker en ir als je een nerd bent), grillpan. Zoiets? en meer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Het ligt er een beetje aan wat je kookt natuurlijk. Die eerste twee dingen die @Boudewijn noemt zijn zeker belangrijk inderdaad, een pincet heb ik dan weer nog nooit gemist in de keuken. Staafmixer en handmixer worden ook regelmatig gebruikt, vergiet/zeef ook regelmatig.

Zorg dat je ook wat grotere kookpannen (3-5 liter) hebt, zodat je niet alleen met kleine pannetjes zit die allemaal te klein zijn...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Het is handig voor mooie opdiening en het omdraaien van precaire stukjes vlees/vis. Ik zou ook vooral wat boeken kopen om nieuwe recepten te leren.

Oh en goede messen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Goede pannen en goede messen, verder gewoon pas kopen als je iets handig lijkt. Anders zit je straks met een keuken vol zooi die wij handig vinden maar jij nooit gebruikt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Goede pannen en goede messen, verder gewoon pas kopen als je iets handig lijkt. Anders zit je straks met een keuken vol zooi die wij handig vinden maar jij nooit gebruikt. :P
Dit inderdaad, je komt er vanzelf achter dat je spullen/apparatuur mist als je een bepaald gerecht wil maken. Bijvoorbeeld: "stamp alle ingrediënten fijn in een vijzel" en dan geen vijzel hebben....

En hop, naar de Blokker maar weer, je keuken kastjes komen vanzelf wel vol als je eenmaal enthousiast aan het koken gaat >:)
[...]

Die zit toch tegenover de Makro zeg maar? Misschien moet ik daar ook maar eens binnenlopen en het assortiment bekijken.

[ Voor 24% gewijzigd door bvk op 31-01-2018 15:12 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

bvk schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:07:

[...]

Die zit toch tegenover de Makro zeg maar? Misschien moet ik daar ook maar eens binnenlopen en het assortiment bekijken.
Klopt, kan zijn dat ze je soms vragen om een pasje (gewoon naar de balie gaan en invullen)
Ze mogen bij die bvestiging eignelijk niet aan particulieren verkopen omdat ze officieel zeg maar groothandel zijn zoals Sligro/macr etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Bokkie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:42:
[...]

Klopt, kan zijn dat ze je soms vragen om een pasje (gewoon naar de balie gaan en invullen)
Ze mogen bij die bvestiging eignelijk niet aan particulieren verkopen omdat ze officieel zeg maar groothandel zijn zoals Sligro/macr etc
Ik heb een KvK nummer, dus hopelijk mag ik daar dan wel klant worden en hebben ze ook leuke spulletjes die niet per pallet gaan ;)

Uit dat Ramen recept:
I don’t like foodwaste, dus de buikspek die gebruikt is voor de bouillon daar maken we cha siu van
Dat is leuk, maar na nu ruim 10 uur trekken is bijna al het vlees uit elkaar gevallen... Alleen de grootste stukken zijn nog geschikt voor marineren en bakken :|

Edit:

Het resultaat mocht er zijn met al die smaakjes, heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ahG0blh.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 31-01-2018 18:44 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:21

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Garyu schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:15:
Het ligt er een beetje aan wat je kookt natuurlijk. Die eerste twee dingen die @Boudewijn noemt zijn zeker belangrijk inderdaad, een pincet heb ik dan weer nog nooit gemist in de keuken. Staafmixer en handmixer worden ook regelmatig gebruikt, vergiet/zeef ook regelmatig.

Zorg dat je ook wat grotere kookpannen (3-5 liter) hebt, zodat je niet alleen met kleine pannetjes zit die allemaal te klein zijn...
Staaf en handmixer zijn besteld! Laatst een cake gemaakt met een garde, om het dan lekker luchtig te kloppen was niet grappig meer! Staafmixer komt met een hakmolen en garde opzetstuk. en de mixer met deeghaken.

vergiet en zeef komt dan nog wel een keer. Dingen als een knoflookpers vind ik dan weer overbodig. Even pletten met het mes en dan snipperen is zat.

Van het weekend maar lekker wat bereiden waar ik de nieuwe gadgets bij kan gebruiken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Maar eens iets voor in(/bij) de keuken aangeschaft. Vooral niet nadenken over wat het kost; ik heb een aardige whiskycollectie, maar deze gaat daar royaal overheen, omgerekend naar literprijs.

Authentieke 25 jaar oude balsamico azijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9SD8NutwrPzpHPdlxneHpRaK/full.jpg

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ijdod gaaf! Ik gebruik 12 jaar oude en die is al als de lekkerste zoet-zure stroop-water ever. Een heel klein scheutje maakt van een kale krop sla al een heel gerecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@franssie Of klassiekers als een paar druppels over de aardbeien, of over de parmazaanse kaas....

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
Vrienden, even back to basics: voor het eerst in mijn leven ben ik toe aan nieuwe pollepels. Ik weet dat van de verschillende die ik had er altijd wel eentje favoriet was maar waarom??? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gewoon hout?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ja, hout, maar wat zal ik doen: Zo'n ongedefinieerd waaihouten ding of eentje van fancy Toscaans olijfhout? :+

Ik ben er inmiddels wel uit dat ie ovaal en gatloos moet zijn en niet te groot...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

bszz schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:30:
[...]

Ja, hout, maar wat zal ik doen: Zo'n ongedefinieerd waaihouten ding of eentje van fancy Toscaans olijfhout? :+

Ik ben er inmiddels wel uit dat ie ovaal en gatloos moet zijn en niet te groot...
Het is dat je al vele jaren op GoT zit anders zou ik denken dat dit een troll was.... :D

Een pollepel is gewoon om in je soep of saus te roeren, het materiaal maakt daarbij niet zoveel uit. Wat je gewoon bij de supermarkt kan kopen voor een Euro volstaat dus al, ik zou daar niet eens over nadenken als ik een nieuwe nodig had.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou da's ook wat overdreven. Het is wel fijn als hij niet zomaar gaat splinteren. Verder geloof ik het wel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
bvk schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:45:
[...]

Het is dat je al vele jaren op GoT zit anders zou ik denken dat dit een troll was.... :D

Een pollepel is gewoon om in je soep of saus te roeren, het materiaal maakt daarbij niet zoveel uit. Wat je gewoon bij de supermarkt kan kopen voor een Euro volstaat dus al, ik zou daar niet eens over nadenken als ik een nieuwe nodig had.
Ehh, misschien is dit account wel gekaapt ;)

Nee, een pollepel is bij mij echt één van de meest gebruikte hulpmiddelen in de keuken en eentje die prettig in de hand ligt en functioneert vind ik erg belangrijk. Maar wat het nou precies is heb ik nooit zo bewust over nagedacht. Ik had er een aantal en ik had een sterke voorkeur voor eentje. Die heeft het een tijdje geleden begeven en de andere hebben inmiddels al dan niet vrijwillig ook het leven gelaten. Maar wat die ene pollepel nou zo prettig maakte weet ik eigenlijk niet precies. Wel weet ik dat ik een pollepel met gat een onding vind, evenals een pollepel met aan één kant een hoek of eentje met een enorm lange steel. Maar verder heb ik er nooit bij stilgestaan. Misschien koop ik gewoon een setje bij Blokker om er proefondervindelijk achter te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Patrock schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:31:
[...]
Dingen als een knoflookpers vind ik dan weer overbodig. Even pletten met het mes en dan snipperen is zat.
Hét voordeel van een knoflookpers is wat mij betreft snelheid: pellen, in de pers, één keer drukken en binnen een seconde is het gepiept.

Must-haves voor mij persoonlijk: een paar goede snijplanken (verschillende voor groenten en vlees), een paar goede messen en een uitgebreide set maatbekers: 1 liter, halve liter, 200ml, 100ml; cups (1, driekwart, tweederde, halve, derde, kwart) en maatlepels (1 eetl, halve eetl, theelepel, halve, kwart en achtste theelepel).

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je noemt allemaal dingen op die ik echt nooit gebruik :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Bra-Jo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:27:
[...]

Hét voordeel van een knoflookpers is wat mij betreft snelheid: pellen, in de pers, één keer drukken en binnen een seconde is het gepiept.

Must-haves voor mij persoonlijk: een paar goede snijplanken (verschillende voor groenten en vlees), een paar goede messen en een uitgebreide set maatbekers: 1 liter, halve liter, 200ml, 100ml; cups (1, driekwart, tweederde, halve, derde, kwart) en maatlepels (1 eetl, halve eetl, theelepel, halve, kwart en achtste theelepel).
Ik mis de pollepel.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:58:
Het resultaat mocht er zijn met al die smaakjes, heerlijk!
Dat ei is goed gelukt zeg! Gaat je dat altijd zo goed af? Ik heb daarin echt wisselende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

LOL :)

Maar even serieus, ik heb ik ook nog nooit nagedacht over zoiets simpels als een pollepel, als het maar roert.

Alhoewel ik toe moet geven dat ik er diverse heb en dan wel natuurlijk de grootste pak als ik in een pan erwtensoep van 6 liter moet roeren... ;)
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:45:
[...]

Dat ei is goed gelukt zeg! Gaat je dat altijd zo goed af? Ik heb daarin echt wisselende resultaten.
Het was op deze manier de eerste keer. Een zacht gekookt ei maken is natuurlijk niet zo moeilijk (toch? >:) ) en de marinade heb ik volgens het recept gedaan. Dus gewoon lekker de kans geven om te marineren, dan zou het goed moeten komen.

Het lastigste is het doormidden snijden van het ei zonder dat de dooier over je hand loopt...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
bvk schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:18:
[...]

LOL :)

Maar even serieus, ik heb ik ook nog nooit nagedacht over zoiets simpels als een pollepel, als het maar roert.

Alhoewel ik toe moet geven dat ik er diverse heb en dan wel natuurlijk de grootste pak als ik in een pan erwtensoep van 6 liter moet roeren... ;)

[...]

Het was op deze manier de eerste keer. Een zacht gekookt ei maken is natuurlijk niet zo moeilijk (toch? >:) ) en de marinade heb ik volgens het recept gedaan. Dus gewoon lekker de kans geven om te marineren, dan zou het goed moeten komen.

Het lastigste is het doormidden snijden van het ei zonder dat de dooier over je hand loopt...
Heston Blumenthal zet z'n eitje net onder water op een hoog vuur en zodra het kookt pannetje er a en 6 minuten wachten. Zelf hou ik 5:30 aan maar dat levert eigenlijk altijd acceptabele zachtgekookte eitjes op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]
<>Een zacht gekookt ei maken is natuurlijk niet zo moeilijk (toch? >:) <>
Ik ben ooit begonnen met het kopen van 25 eieren op de markt. met wat studie vrienden er een project van gemaakt.
uiteindelijk lukt het dus wel perfect (!) maar een ei of een pannenkoek is echt de basis.

Dus echt 1 ei, 2 ei, 3 ei etc en dan 1m (snot) 4m(snot) etc etc. echt leuk om eens te doen als je je echt kapot verveelt en toch wijn over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

bszz schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:30:
[...]

Heston Blumenthal zet z'n eitje net onder water op een hoog vuur en zodra het kookt pannetje er a en 6 minuten wachten. Zelf hou ik 5:30 aan maar dat levert eigenlijk altijd acceptabele zachtgekookte eitjes op.
Ik doe het ook zo. 5 minuten is echt prima, maar voor zo'n gerecht als hierboven zou ik ook 6 minuten aanhouden, kans op overlopende eieren is dan erg klein.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Bra-Jo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:27:
[...]

Het kan sneller: je hoeft knoflook niet te pellen voordat het de pers in gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:45:
[...]

https://www.chefsteps.com/activities/the-egg-calculator

Iedere keer succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:50

g0tanks

Moderator CSA
donleone83 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:45:
[...]

Het kan sneller: je hoeft knoflook niet te pellen voordat het de pers in gaat!
Echt? Ik heb nog nooit iemand een ongepeld teentje knoflook zien persen, maar misschien dat het juist heel goed werkt. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Doe ik ook wel eens als ik haast heb. Gaat best, maar voor mijn gevoel heb je altijd meer afval.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:36:
Je noemt allemaal dingen op die ik echt nooit gebruik :o
:D
Misschien komt het omdat ik meer bak dan kook, en veel Britse en Amerikaanse recepten gebruik. Die werken heel veel met cups, tablespoons en teaspoons. En dan is het handiger om een halve tablespoon van z'n haakje te pakken, dan op te zoeken hoeveel gram er in een halve tablespoon gaat en dat vervolgens af te wegen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
g0tanks schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:03:
[...]

Echt? Ik heb nog nooit iemand een ongepeld teentje knoflook zien persen, maar misschien dat het juist heel goed werkt. :p
Jamie Oliver doet het ook erg vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Ipv verse knoflook gebruik ik nu al een half jaar dit: http://www.thuisstore.com...-Grof-Gehakt-Pot-450-gram

Geloof me ik ben heel erg van het verse en gebruik alleen de beste producten maar ik ga nooit meer verse knoflook gebruiken. Zo'n potje kost dan een eurotje of 6 maar doe er maanden mee, de smaak is beter en vooral sterker dan verse, maar vooral nooit meer stinkende vingers en heel veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is weer zo ver, een jaartje of 2 hebben ze het weer volgehouden... Het is weer tijd om de pannen met anti-aanbaklaag te vervangen! :D

Dit keer maar even wat anders proberen... Deze moet het gaan worden:
https://www.fonq.nl/produ...nt-koekenpan-28-cm/47245/

Ben erg benieuwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik hoop dat je voldoende olie in huis hebt.. :+

Heb er hier een die ligt te verstoffen. Pan is te gevoelig voor zuren en je hebt best wat olie nodig om fatsoenlijk te bakken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:01:
Het is weer zo ver, een jaartje of 2 hebben ze het weer volgehouden... Het is weer tijd om de pannen met anti-aanbaklaag te vervangen! :D

Dit keer maar even wat anders proberen... Deze moet het gaan worden:
https://www.fonq.nl/produ...nt-koekenpan-28-cm/47245/

Ben erg benieuwd. :+
Eerst de was erafwassen met zeepje (ja dat mag nog) hierna goed inbakken met olie. Die van mij zijn loeizwart en ik had dit echt jaren eerder moeten doen i.p.v. kapitaalvernietiging met antiaanbakmeukpannen. Heb er nog 1 die we gebruiken als we met citroen/vis etc bakken. Daar kunnen de stalen pannen niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:39

NoTimeRemains

I know

Malt007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:48:
Ipv verse knoflook gebruik ik nu al een half jaar dit: http://www.thuisstore.com...-Grof-Gehakt-Pot-450-gram

Geloof me ik ben heel erg van het verse en gebruik alleen de beste producten maar ik ga nooit meer verse knoflook gebruiken. Zo'n potje kost dan een eurotje of 6 maar doe er maanden mee, de smaak is beter en vooral sterker dan verse, maar vooral nooit meer stinkende vingers en heel veel sneller.
Ik dacht dat je knoflook niet in olie kon bewaren ivm botulisme...

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
NoTimeRemains schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:52:
[...]

Geen idee, leef nog steeds :)
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:09:
Ik hoop dat je voldoende olie in huis hebt.. :+

Heb er hier een die ligt te verstoffen. Pan is te gevoelig voor zuren en je hebt best wat olie nodig om fatsoenlijk te bakken.
Denk dat je hem verkeerd gebruikt hebt. Als je hem goed inbakt (seasoning in het engels, weet de NL-term niet) dan heb je niet meer olie nodig dan anti-aanbak. Op youtube genoeg filmpjes van mensen die in zo'n pan een ei bakken zonder een druppel olie of boter. Iets zuur bakken kan prima, maar je kan inderdaad geen uren een tomatensaus laten trekken want dan lost je seasoning op.

[ Voor 62% gewijzigd door Malt007 op 02-02-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
NoTimeRemains schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:52:
[...]

Botulisme wordt veroorzaakt door een bacterie die zich in zuurstofarme omgevingen thuisvoelt zoals bijvoorbeeld in een potje in olie ingemaakte knoflook. Verhitten helpt helaas nauwelijks :(. Zelf inmaken heeft dus een risico maar door een fabrikant ingemaakt zou veilig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bra-Jo schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:26:
[...]

:D
Misschien komt het omdat ik meer bak dan kook, en veel Britse en Amerikaanse recepten gebruik. Die werken heel veel met cups, tablespoons en teaspoons. En dan is het handiger om een halve tablespoon van z'n haakje te pakken, dan op te zoeken hoeveel gram er in een halve tablespoon gaat en dat vervolgens af te wegen.
Aha, ik dacht dat je die maatlepels in Nederlandse maten had, ik heb ook usa maatlepels, dat is echt een must have in de keuken, dan begreep ik je post verkeerd.

Ik bedoelde inderdaad dat doorsnijden en het zo terug in de soep krijgen, een zachtgekookt eitje is niet zo lastig :P

Maar het zo eruit laten zien op het bord, gaat hier vaak mis. Ik stop ze er gewoon in zijn geheel in, mag de eter hem zelf openmaken met zijn lepel of mes :D

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Malt007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:58:
Denk dat je hem verkeerd gebruikt hebt. Als je hem goed inbakt (seasoning in het engels, weet de NL-term niet) dan heb je niet meer olie nodig dan anti-aanbak. Op youtube genoeg filmpjes van mensen die in zo'n pan een ei bakken zonder een druppel olie of boter. Iets zuur bakken kan prima, maar je kan inderdaad geen uren een tomatensaus laten trekken want dan lost je seasoning op.
Meerdere manieren en keren ingebrand zoals dat met staal wordt gedaan. Instructies gevolgd. Telkens weer kwamen er na een tijdje bakken kleine stukjes los. Überhaupt iets van tomaat er in leggen om mee te bakken en je laag is al niet meer egaal. Het zijn prima pannen om op hoog vuur vlees dicht te schroeien of iemand het huis uit te meppen, maar het gebruik is toch wel gelimiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:38:
[...]

Meerdere manieren en keren ingebrand zoals dat met staal wordt gedaan. Instructies gevolgd. Telkens weer kwamen er na een tijdje bakken kleine stukjes los. Überhaupt iets van tomaat er in leggen om mee te bakken en je laag is al niet meer egaal. Het zijn prima pannen om op hoog vuur vlees dicht te schroeien of iemand het huis uit te meppen, maar het gebruik is toch wel gelimiteerd.
Wellicht de verkeerde soort olie gebruikt voor het inbranden? Er zijn een aantal olieen die een minder harde laag genereren. Daarnaast betekent het loslaten niet perse dat eronder geen goede laag zit is mijn ervaring, alleen na het inbranden is de pan mooi egaal.

Overigens zijn ze voor mij ook niet heilig hoor, beetje formaat is al snel erg zwaar, je moet ze eigenlijk voor je gaat eten al schoonmaken, eigenlijk nog even invetten voor je ze weer opbergt, niet de meest gebruiksvriendelijke pan. Maar voor sommige toepassingen gewoon veruit het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:39

NoTimeRemains

I know

bakken met volume zoals cups, theelepels, etc. is toch eigk not done. afwegen lijkt me dan toch preciezer.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Malt007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:42:
[...]

Wellicht de verkeerde soort olie gebruikt voor het inbranden? Er zijn een aantal olieen die een minder harde laag genereren. Daarnaast betekent het loslaten niet perse dat eronder geen goede laag zit is mijn ervaring, alleen na het inbranden is de pan mooi egaal.

Overigens zijn ze voor mij ook niet heilig hoor, beetje formaat is al snel erg zwaar, je moet ze eigenlijk voor je gaat eten al schoonmaken, eigenlijk nog even invetten voor je ze weer opbergt, niet de meest gebruiksvriendelijke pan. Maar voor sommige toepassingen gewoon veruit het beste.
Ik heb arachideolie gebruikt. Deels ingebakken in de oven. De laag was echt perfect toen ik begon maar zodra er een stukje los komt begint het vervelend te worden. Dan blijft er weer een stukje groente of wat dan ook achter hangen en de volgende keer dat je er met de spatel langs gaat brokkelt er weer iets weg.

Voor vlees dikke prima, maar dat is een niche bij mij. :+
NoTimeRemains schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:46:
bakken met volume zoals cups, theelepels, etc. is toch eigk not done. afwegen lijkt me dan toch preciezer.
Dat merk je wel als je brood gaat bakken.. Elke keer verschillend resultaat. Liever afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb recent 3 debuyers ingebrand en 1 heringebrand en dit keer zonnebloemolie ipv arachide gebruikt. Krijg je voor mijn gevoel makkelijker een goede laag mee. Je zit wel op 10x inbranden per pan voor het echt mooi en fijn is voor mijn gevoel. Ik gebruik die dingen ook voor tomaten ed, je moet de tomaten er gewoon niet een nacht in laten staan ofzo. Als je dat niet doet gaat het best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees op internet veel over lijnzaadolie. Hebben jullie dat wel eens gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:35:
Ik lees op internet veel over lijnzaadolie. Hebben jullie dat wel eens gebruikt?
Gebruik het om mijn gietijzeren pannen in te branden en te onderhouden. werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

NoTimeRemains schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:46:
Waarsch heb je gelijk, en eigenlijk zou ik al mijn recepten een keer moeten converteren, maar daar heb ik gewoon geen zin in. :) Ik hou altijd dezelfde meetmethodes aan met cups etc (bv hoe los het bloem in de cup zit, cup netjes afstrijken met een mes, enz) en dan krijg ik prima (en consistente) resultaten.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Bra-Jo schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Waarsch heb je gelijk, en eigenlijk zou ik al mijn recepten een keer moeten converteren, maar daar heb ik gewoon geen zin in. :) Ik hou altijd dezelfde meetmethodes aan met cups etc (bv hoe los het bloem in de cup zit, cup netjes afstrijken met een mes, enz) en dan krijg ik prima (en consistente) resultaten.
Ja daarom zet ik nieuwe recepten altijd meteen om, hoewel het met koken minder belangrijk is dan met bakken. en ik bak niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:44
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:35:
Afgelopen oudjaarsdag m'n gietijzeren skillet ingebrand met lijnzaadolie. Moeders was toch buiten oliebollen aan het bakken, dus pannetje er meteen achteraan gedaan.
Gaat als een tierelier, maar stinkt echt een uur in de wind, dus aan te raden om buiten te doen, en ook niet in je nette kleren.

Lijnzaadolie is juist zo goed omdat er veel meervoudig onverzadigde vetzuren in zitten (65% stond op mijn fles) tegenover veel plantaardige oliën die voornamelijk enkelvoudige onverzadigde vetzuren bevatten (65% enkelvoudig in olijfolie in de winkel).
Hoe meer onverzadigdheden er in de vetzuren zitten, hoe meer crosslinks ze maken onderling en hoe sterker je laag is in principe. Je polymeriseert eigenlijk de olie aan het oppervlak van de pan.

M'n gietijzeren braadpan ook gedaan, maar een tomatensausje een nachtje er in en dat was wel echt het einde van de antiaanbaklaag. Dus er zijn inderdaad grenzen aan de stabiliteit van de laag.
In de skillet laatst lekkere varkenshaasjes gebakken, die waren heerlijk. Aanbakken in de pan, en nagaren in de oven, smaakte uitstekend!

Ik vind dit filmpje erg goed wat betreft het inbranden. Doordat plaatstaal wordt gebruikt, zie je ook goed het vóór- en na-effect.

YouTube: Fry Pan Seasoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:20:

[...]

Ik bedoelde inderdaad dat doorsnijden en het zo terug in de soep krijgen, een zachtgekookt eitje is niet zo lastig :P

Maar het zo eruit laten zien op het bord, gaat hier vaak mis. Ik stop ze er gewoon in zijn geheel in, mag de eter hem zelf openmaken met zijn lepel of mes :D
Ah zo, nou dat viel wel mee eigenlijk achteraf bezien. Gewoon met het ei in je hand vlak boven het bord hangen, snel doorsnijden en meteen zachtjes in de soep laten zakken. Ik gok dat me dit een volgende keer ook nog wel gaat lukken.
franssie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:38:
[...]

Ik ben ooit begonnen met het kopen van 25 24 eieren op de markt. met wat studie vrienden er een project van gemaakt.
FTFY :) Tenzij je er een los ei bijgekregen hebt....

Ik denk dat het van belang is dat je altijd dezelfde pan, dezelfde soort eieren op dezelfde temperatuur gebruikt, dus een constante factor creëert. Dan is alleen de tijd nog maar van belang als je daar eenmaal ervaring mee hebt.

@Verwijderd : Kijk ook eens in het pannen topic, daar zijn aardig wat ervaringen uitgewisseld omtrent het inbranden van De Buyer pannen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:54:
<>
FTFY :) Tenzij je er een los ei bijgekregen hebt....
<>
Nee hoor - 25 in een vierkant karton. 5x5. Maar het kan ook 5x6 geweest zijn dus 30 in totaal.

edit - daarnaast zitten in een dozijn eieren meestal 10 stuks in plaats van 12 - hoe raar is dat eigenlijk wel niet ?!

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 02-02-2018 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Nee hoor - 25 in een vierkant karton. 5x5. Maar het kan ook 5x6 geweest zijn dus 30 in totaal.

edit - daarnaast zitten in een dozijn eieren meestal 10 stuks in plaats van 12 - hoe raar is dat eigenlijk wel niet ?!
Afgaande op de tray afbeeldingen die ik kan vinden zullen dat er dan 30 geweest zijn, normaliter bestemd voor de horeca en bakkerijen etc.

Maar je hebt helemaal gelijk wat het dozijn verhaal betreft, eieren worden niet meer echt verkocht per 6/12/24 etc. zoals we dat heel lang gewend zijn geweest.

* bvk staat een of andere TV aflevering bij met slimme blondjes die daar de mist mee ingingen... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik koop alleen nog de Kipster eieren van de Lidl met 3 beter leven sterren, zitten er trouwens 5 in een doosje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:34:
ik koop alleen nog de Kipster eieren van de Lidl met 3 beter leven sterren, zitten er trouwens 5 in een doosje :P
Ik rij er niet voor om maar het zijn verrekt lekkere eieren als je ze kookt. Wat klein voor de baksels. Wel goed verhaal (maar dat had de beste man ook met rondeel, eens zien hoe lang dit stand houdt - LIDL heeft wel voor 5 jaar afname toegezegd, dat zie ik een Ahold nog niet zo snel doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NoTimeRemains schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:20:
Grote restaurants zoals de Librije hebben tegenwoordig inductie.
Leuk leesvoer: https://www.ad.nl/koken-e...-van-het-gas-af~ae0947e6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Lonny heeft het niet zo op wokpannen met een platte bodem, zoals bij inductieplaten nodig is, daarin bakt de groente aan, zei hij vorig jaar tegen dagblad Trouw.
Ik meen me te herinneren dat in een aflevering van de Wilde Keuken (geniaal programma overigens) Wouter met een inductieplaat voor wokpannen op de proppen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nadeel daarvan - van inductie in het algemeen - is dat zodra je de pan enkele cm's optilt deze niet meer wordt verhit. Als je veel met je wok 'gooit' dan werkt dat niet fijn, want het ding kan bijna niet heet genoeg worden. Ik weet ook niet of het vermogen van inductie uberhaupt in de buurt komt van een echt wokbrander van bijv. 14kW.

Ben wel benieuwd naar inductie, bij gebrek aan ervaring zweer ik nu nog bij gas... of iig dan toch voor zaken als bakken/wokken. Koken/stoven lijkt me ideaal op inductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:38:
Ik ben ooit begonnen met het kopen van 25 eieren op de markt. met wat studie vrienden er een project van gemaakt.
uiteindelijk lukt het dus wel perfect (!) maar een ei of een pannenkoek is echt de basis.

Dus echt 1 ei, 2 ei, 3 ei etc en dan 1m (snot) 4m(snot) etc etc. echt leuk om eens te doen als je je echt kapot verveelt en toch wijn over hebt.
Wellicht een wat extreme uitvoering maar je ontkomt niet aan experimenteren als je goede eitjes wilt koken. Er zijn teveel factoren waarvan het resultaat afhankelijk is. Ieder zal voor zichzelf de tijden moeten uitvinden voor het gewenste resultaat.

Zo koop ik meestal grootte M, maar dat kan verschillen. Ook maakt het nogal uit of je ze op kamertemperatuur laat komen of direct uit de koelkast in de pan smijt. En wellicht heeft het wel of niet prikken nog invloed.

Ik moest zelfs opnieuw timen na het kopen van een nieuwe keuken. M'n koelkast koelde ineens wel knap. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:33:
Ik moest zelfs opnieuw timen na het kopen van een nieuwe keuken. M'n koelkast koelde ineens wel knap. _O-
Eigenlijk horen eieren niet in de koelkast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:33:
[...]

Wellicht een wat extreme uitvoering maar je ontkomt niet aan experimenteren als je goede eitjes wilt koken. Er zijn teveel factoren waarvan het resultaat afhankelijk is. Ieder zal voor zichzelf de tijden moeten uitvinden voor het gewenste resultaat.

Zo koop ik meestal grootte M, maar dat kan verschillen. Ook maakt het nogal uit of je ze op kamertemperatuur laat komen of direct uit de koelkast in de pan smijt. En wellicht heeft het wel of niet prikken nog invloed.

Klopt - er zijn meer variabelen. Als je eenmaal een goede referentie hebt opgebouwd weet je wel of je de volgende keer 30 seconden of een minuut korter/langer moet koken. En het is gewoon leuk ;)
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:13:
[...]

Daar zijn bijna net zoveel meningen over als eieren :+
In de koelkast blijven ze wel langer vers en hebben ziektekiemen minder kans. Ik bewaar ze in de koelkast - maar bij banketbakgerechten haal ik ze er ruim op tijd uit en als ik ze bak liefst ook. Bij het koken van een zacht ei is een koude dooier een voordeel denk ik. Sous vide heb ik nog nooit gedaan realiseer ik me nu - eens kijken dit weekeinde. In de airfryer werkt ook wel redelijk goed overigens (één maal geprobeerd omdat het kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:13:
Omdat?
franssie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:33:
Klopt - er zijn meer variabelen. Als je eenmaal een goede referentie hebt opgebouwd weet je wel of je de volgende keer 30 seconden of een minuut korter/langer moet koken. En het is gewoon leuk ;)
Inderdaad, dat is ook gewoon onderdeel van de hobby. :P
Daar zijn bijna net zoveel meningen over als eieren :+
In de koelkast blijven ze wel langer vers en hebben ziektekiemen minder kans. Ik bewaar ze in de koelkast - maar bij banketbakgerechten haal ik ze er ruim op tijd uit en als ik ze bak liefst ook. Bij het koken van een zacht ei is een koude dooier een voordeel denk ik. Sous vide heb ik nog nooit gedaan realiseer ik me nu - eens kijken dit weekeinde. In de airfryer werkt ook wel redelijk goed overigens (één maal geprobeerd omdat het kan).
Ja dat doe ik met heel veel ingrediënten. Boter gooi je ook niet direct uit de koelkast in je beslag (hoop ik) dus waarom kunnen eieren ook niet opwarmen?

Het staat overigens zelfs op de doos dat je ze gekoeld moet bewaren. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn vrouw en ik gebruiken deze website nog wel eens als alternatief voor de 'Wereldgerechten' van Knor. We koken namelijk het liefst met zo weinig mogelijk pakjes en zakjes. Het leuke van die website is dat ze zoveel mogelijk met het AH Basis-producten werken. Wellicht een leuke links voor in de OP.
www.lifesabout.nl/receptenindex/
(ik heb geen aandelen in of enige andere connectie met genoemde site)
Gonadan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:38:
[...]
Ik heb begrepen dat eieren in de supermarkt niet in de koeling staan om condens te voorkomen. Condens op een ei is slechter dan 'warm' bewaren.

http://www.voedingscentru...-ik-eieren-het-beste.aspx

[ Voor 37% gewijzigd door Cheesy op 08-02-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:38:
Ik ben van mening dat het een hype is uit Amerika, het voedingscentrum maakt het helemaal raar inmiddels door nu te stellen dat ze op 4 graden bewaard moeten worden. Ik eet trouwens wel eieren van kippen die ingeent worden tegen salmonella. En ik koop ze elke week, langer dan een week blijven ze niet in de voorraadkast (15 graden) staan.

Maarja, dat ben ik.

Ik heb weleens een salmonella vergiftiging gehad en dacht dat ik het niet zou overleven trouwens, maar dat kwam van een Chinees :P
Dat is wel een leuke site, ik ga zelf de recepten even overzetten naar een versie die ik kan bewaren. Ik heb haar ook gemaild of ze deze weet na te maken (ik wil een variant met minder zout):
https://www.ah.nl/product...e-salademix-ui-peterselie

Dat lukt mij niet. Als iemand hier die uitdaging aan durft te gaan, ik ga het testen als iemand een versie kan maken die exact zo smaakt maar dan met echt minder zout. Ik heb hier hier al een keer eerder gezegd, maar als je echt een lekkere dipsaus wilt neem je 2 zakjes calve salademix ui peterselie en voeg je 2x 125ml zure room (huismerk jumbo of een andere milde, neem geen heel zure) en roeren maar en dippen met je chips, dat eten mijn zus en ik al 40 jaar. Helaas heeft calve in 40 jaar tijd al 3 keer de receptuur aangepast en ok, deze nieuwe versie is redelijk goed weer (maar teveel zout), de vorige variant was zo goor, dus ik ben al blij dat mijn jeugdsaus weer terug is in redelijke staat.

Ik hoop dat ze die nog wil uitzoeken, ze heeft de 2 andere calve salademixen wel gedaan en die zien er echt uitmuntend uit.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@hobbykok voor dat mengsel, als je zootje gevriesdroogde kruiden koopt (ui knoflook peterselie) en wat mosterdzaad - dan zou je met wat water en olie (of zaanse mayo van Van Wijngaarden) toch wel een leuke dip moeten kunnen maken? Evt ook wat Kurkuma en Kervel er naast houden zoals per ingrediënten lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:21:
@hobbykok voor dat mengsel, als je zootje gevriesdroogde kruiden koopt (ui knoflook peterselie) en wat mosterdzaad - dan zou je met wat water en olie (of zaanse mayo van Van Wijngaarden) toch wel een leuke dip moeten kunnen maken? Evt ook wat Kurkuma en Kervel er naast houden zoals per ingrediënten lijst.
Jazeker, maar ik zoek exact hetzelfde en dat lukt niet. Heerlijke varianten die er bij in de buurt komen lukt wel, maar het is erg lastig uit te zoeken en die smaak is zo in mijn geheugen gegrift. Het is ook een beetje een strijd in onze familie omdat recept te achterhalen. Ik had eerst niet door dat er een nieuwe receptuur was die erg leek op de 30+ jaar oude variant en die had mijn zus gekocht en die heeft een maand volgehouden dat ze het zelf gemaakt had en op elk feestje stond die saus er, maar ik heb haar betrapt :P

Het is wel een mix van ui, knoflook, peterselie en mosterdzaad in iedergeval, maar er mist wat. In de ingredientenlijst staat nog kervel, maarja, dat hielp niet toen ik het getest heb om zelf te maken.

Ohja, nu ik toch post, als iemand nog het recept heeft van de V&D broodjes roomkaas met dille die echt in de buurt komen van die van de V&D, dan hoor ik dat ook graag. Welke roomkaas is de beste keuze?

Man man man, ik krijg trek van dit gedoe, ik ga achter de pc vandaan, wil voor maandag nog een paar kilo afvallen omdat ik op tv kom en dit werkt niet mee :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2018 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:01:
Ik ben van mening dat het een hype is uit Amerika, het voedingscentrum maakt het helemaal raar inmiddels door nu te stellen dat ze op 4 graden bewaard moeten worden. Ik eet trouwens wel eieren van kippen die ingeent worden tegen salmonella. En ik koop ze elke week, langer dan een week blijven ze niet in de voorraadkast (15 graden) staan.

Maarja, dat ben ik.
Hoe kom je nu weer bij een hype uit de VS? Het is een advies wat al tientallen jaren bestaat. :?

De 4 graden zou ik niet zo letterlijk nemen (ondanks dat je Tweaker bent). Ik vermoed dat ze dat zeggen omdat een koelkast meestal tussen de 4 en 7 graden afgesteld staat (volgens advies). Omdat eieren meestal bovenin en in de deur bewaard worden mag je blij zijn als hij daar de vier graden haalt als je daar de koelkast op instelt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:25:

Man man man, ik krijg trek van dit gedoe, ik ga achter de pc vandaan, wil voor maandag nog een paar kilo afvallen omdat ik op tv kom en dit werkt niet mee :D
Vertel eens, als TV kok bij 24 Kitchen? ;) >:) (Ze vragen hobby koks zich aan te melden voor een nieuw programma...)

Wat de eieren discussie betreft kunnen we inderdaad nog wel even doorgaan denk ik. Zelf maak ik me er niet zo druk om, zo'n doosje van 6 heb ik op voordat het überhaupt verschil gaat maken of ik ze wel of niet in de koelkast bewaar.

Ik probeer wel om ze op dezelfde temperatuur te houden, iets zegt mij dat wisselingen daarin veel "schadelijker" zijn voor het bewaren...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Hobbykok het is heel lang geleden maar was die roomkaas van V&D (La Place) niet een eigen variant op Heksenkaas?
http://eetpraat.nl/wordpress/index.php/heksenkaas/

bvk schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:14:
[...]
<>
Ik probeer wel om ze op dezelfde temperatuur te houden, iets zegt mij dat wisselingen daarin veel "schadelijker" zijn voor het bewaren...
Dat is volgens het voedingscemtrum de reden dat ze in de supermarkt ongekoeld staan. Van warm naar koud gaat prima, van koud naar warm veroorzaakt condesatie in de schil en dat voedt ziekteverwekkers. Dus na de winkel in een voorraadkast van 15 graden of in de kelder werkt prima, zeker met voldoende omloopsnelheid.

Overigens staan er in de supermarkt geen echte dagverse eieren, die pellen te lastig na het koken voor de gemiddelde consument. Een ei is ca zes weken houdbaar, die van de supermarkt drie. Alhoewel ik daar met dagverse eieren van (wijlen) mijn moeder nooit last van had, maar dat waren geen fabriekskippen.

[ Voor 73% gewijzigd door franssie op 08-02-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:14:
Vertel eens, als TV kok bij 24 Kitchen? ;) >:) (Ze vragen hobby koks zich aan te melden voor een nieuw programma...)
Nee, docu bij de vpro, niet over koken en ik zit in een stukje van de docureeks. Heeft met werk te maken.
Gonadan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:55:
Hoe kom je nu weer bij een hype uit de VS? Het is een advies wat al tientallen jaren bestaat. :?
Kennelijk in mijn jeugd een keer geleerd, zal wel net zoiets zijn als schoonpa van in de 80 die denkt dat je ziek wordt van buiten lopen in de kou zonder jas.

Ik heb nu wel een aantal kippenhouders in de vriendenkring die een paar kippen als hobby of huisdier hebben, maar dat is wel een bulk werk voor een paar eitjes.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2018 21:37 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 113 Laatste