Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Dat zal wel meevallen:
Gemaakt van kunststof die bestaat uit minstens 85% vernieuwbare inhoud. Het materiaal kan worden ingezameld bij het gewone plastic, als die mogelijkheid bestaat in de gemeente waar jij woont.
Geen BPA (Bisphenol A) toegevoegd.
Vernieuwbaar materiaal (suikerriet).

Verwijderd

Magicw00b schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:28:
Dat zal wel meevallen:
Gemaakt van kunststof die bestaat uit minstens 85% vernieuwbare inhoud. Het materiaal kan worden ingezameld bij het gewone plastic, als die mogelijkheid bestaat in de gemeente waar jij woont.
Ik zou het er niet op gokken:
Onderhoudsinstructies
Geschikt voor de vriezer.
Hittebestendig tot 50 °C.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Je hebt gelijk, heb bereiden voor bewaren aangezien. :-)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goed punt, ik word nu ook wel een beetje nerveus over mijn action-zakjes die ik soms als sous-vide-zakjes gebruik... :X

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 11-01-2018 22:03 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een Foodsaver, gebruik deze ook voor het bewaren van vlees (invriezen), maar voornamelijk voor sous vide bereidingen. Heb deze, waarmee je rollen folie gebruikt die je zelf op maat maakt.
https://www.coolblue.nl/p...r-urban-fsv002-zwart.html

Met vacuümrollen die tot 90ºC kunnen:
https://www.marmelot.com/...kken-micro-structuur.html

Niet de goedkoopste oplossing, maar ga er niet mee gokken. Gebruik het ook niet dagelijks, dus als het me op jaarbasis enkele tientjes scheelt t.o.v. goedkope zakjes, is het voor mij een makkelijke keuze.

Er zijn echter ook merken waarvan hersluitbare zakken wel geschikt zijn volgens mij. Deze zijn dan echter ook weer een stuk duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2018 22:38 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:57:
Volgens mij zijn dergelijke goedkope zakjes niet aan te raden. Zijn niet gemaakt om voedsel in te bereiden. Grote kans dat er weekmakers en andere troep in je voedsel komt.
Daar heb ik serieus niet bij stilgestaan. Ik dacht ziploc is ziploc. Heb al siliconen zakken gezien, maar daar lees ik weer over dat het water minder goed contact met het product maakt (stasher bags, te koop via anova ook) omdat ze lastig van overtollig lucht zijn te ontdoen. Ik voel een vergelijkende test aankomen :P

Ach, weer een reden om een nieuwe kitchengadget te bestellen :+

-edit- laat het venster een tijd openstaan en hup, meer reacties en informatie. Waar is samenkopen.net if you need it :+
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:28:
Ik heb zelf een Foodsaver, gebruik deze ook voor het bewaren van vlees (invriezen), maar voornamelijk voor sous vide bereidingen. Heb deze, waarmee je rollen folie gebruikt die je zelf op maat maakt.
https://www.coolblue.nl/p...r-urban-fsv002-zwart.html

Met vacuümrollen die tot 90ºC kunnen:
https://www.marmelot.com/...kken-micro-structuur.html
a
Niet de goedkoopste oplossing, maar ga er niet mee gokken. Gebruik het ook niet dagelijks, dus als het me op jaarbasis enkele tientjes scheelt t.o.v. goedkope zakjes, is het voor mij een makkelijke keuze.

Er zijn echter ook merken waarvan hersluitbare zakken wel geschikt zijn volgens mij. Deze zijn dan echter ook weer een stuk duurder.
Duidelijke informatie, en die rollen zijn in mijn ogen ook totaal niet duur hoor, valt me niks tegen :) Je kunt altijd wel voor cheap cheap gaan, maar goed we weten allemaal: you pay peanuts you get monkeys.

[ Voor 54% gewijzigd door 2Dutch op 11-01-2018 22:51 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

2Dutch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:43:
[...]

Daar heb ik serieus niet bij stilgestaan. Ik dacht ziploc is ziploc. Heb al siliconen zakken gezien, maar daar lees ik weer over dat het water minder goed contact met het product maakt (stasher bags, te koop via anova ook) omdat ze lastig van overtollig lucht zijn te ontdoen. Ik voel een vergelijkende test aankomen :P

Ach, weer een reden om een nieuwe kitchengadget te bestellen :+

-edit- laat het venster een tijd openstaan en hup, meer reacties en informatie. Waar is samenkopen.net if you need it :+

[...]

Duidelijke informatie, en die rollen zijn in mijn ogen ook totaal niet duur hoor, valt me niks tegen :) Je kunt altijd wel voor cheap cheap gaan, maar goed we weten allemaal: you pay peanuts you get monkeys.
Ik vind het zelf ook zeer goed te doen, eigenlijk mag je het ook niet vergelijken met bijvoorbeeld de Ikea zakken, want dat is nogal appels met peren vergelijken. Ik gebruik zelf de breedtes 20cm en 25cm. Let er wel op dat ook niet elke folie geschikt is voor sous-vide en andere zijn weer alleen voor professionele vacuummachines geschikt. Op de site die ik postte is de "Microstructuur" perfect.

Verder zou ik alleen voor rollen folie gaan indien die ook in de machine opgeslagen worden en daarmee gesneden worden. Losse rollen met een schaar knippen zou ik persoonlijk niet blij van worden. :+

• Boudewijn
  • Niet online
Met een schaar gaat best prima eigenlijk. Ik heb een solis sous vide, met zowel solis zakken als de Hanos versies.

Die gebruik ik voor vriezen en sous vide. Ben eigenlijk benieuwd of die Hanos-rollen daar überhaupt voor bedoeld zijn. Bah, jullie hebben me wel aan het denken gezet.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Magicw00b schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:28:
Dat zal wel meevallen:
BPA vrij plastic zegt alleen dat er geen BPA inzit, het zegt niets over andere stoffen die heel veel lijken op BPAs. Zie deze studie waarbij BPA vrij plastic getest werd:

Titel: Estrogenic chemicals often leach from BPA-free plastic products that are replacements for BPA-containing polycarbonate products.

Background :
Background
Xenobiotic chemicals with estrogenic activity (EA), such as bisphenol A (BPA), have been reported to have potential adverse health effects in mammals, including humans, especially in fetal and infant stages. Concerns about safety have caused many manufacturers to use alternatives to polycarbonate (PC) resins to make hard and clear, reusable, plastic products that do not leach BPA. However, no study has focused on whether such BPA-free PC-replacement products, chosen for their perceived higher safety, especially for babies, also release other chemicals that have EA.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4063249/

Kortom, mooi marketingpraatje van Ikea, maar het is waarschijnlijk dat er wel een van de stoffen uit de studie (stoffen die in het lichaam als estrogenic beschouwd worden) inzit. Hoe schadelijk die stoffen nou echt zijn weet ik niet (volgens mij zijn daar nog onderzoeken naar).

Overigens geldt dit verhaal voor alle plastics, er zit of BPA in, of waarschijnlijk een alternatief met vergelijkbare eigenschappen. Voor nu dus voornamelijk terughoudend zijn met sousvide bij jonge kinderen (risicogroep).

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-12 23:59
Ik bestel die rollen bij Marmelot. Zij zeggen dat ze geschikt zijn voor sous-vide dus daar gaan we dan maar vanuit. En ik knip ze gewoon met een schaar; 2 seconden werk...

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Yep, die van Marmelot zijn perfect en niet duur.
Ik heb ook een paar rollen bij de Lidl gekocht en die zijn ook perfect. (ik heb een solis sealer)

www.casarodriguillo.com

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-12 08:49
De beste zakjes zijn gewoon simpele diepvries zakjes, deze zijn namelijk van polypropyleen (PP) gemaakt, een van de weinige plastics dat goedkoop is en flexibel blijft bij -20 graden celsius. Het voordeel van PP is ook dat er geen stoffen aan toegevoegd hoeven te worden zoals weekmakers, en het proces om het te maken is gegarandeerd BPA vrij omdat die stof niet eens voorkomt in het productieproces. Het is eigenlijk samen met nylon en siliconen het ideale keukenmateriaal.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zo, vacuümspeelgoed in da house. Zit nu te kijken naar een dedicated bak voor de anova, pannen is leuk maar heb geen zin om met theedoeken of folie af te dekken. Zie dat er van die kunststof gastronormbakken zijn die goed betaalbaar zijn (BPA-vrij) met als rating -40 (wut) tot +90 graden die zeer degelijk zijn. Imho wat meer vertrouwen in dan een plastic bak van de action..bovendien heeft mijn wederhelft de gave vrijwel alles kapot te laten kletteren/maken :P

Kant en klare bakken met op maat gemaat deksel (uitsparing) zijn uiteraard 2x zo prijzig, maar wil vooral weten welke diepte aan te raden is, zodat het lekker rondwervelt die warmte. Er zijn namelijk deksels bij te krijgen, uitsparing regelen kan ik zelf ook wel.

-back to food-
Kipfilets in vadouvanmarinade, uurtje in de anova, dan de grillpan in met wat courgetteplakken met peper/knoflook/olie als marinade. Meh, wachten :/ :P De sappigste stand kon niet, die is 2 uur en dan lig ik al knock-out van de honger :+

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 17-01-2018 18:11 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Qua deksel zou ik niet kijken naar iet kant en klaars, maar gewoon een volledige deksel kopen en daar een gat uit zagen/knippen/snijden. Of je kan voor balletjes gaan: https://www.sousvidekenne...idekenner-isolatieballen/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

Je kan toch ook gewoon en koelbox pakken en daar een gat in boren? Die ballen vindt ik net zo'n onzin als tot op de tiende graad de temp regelen, gaat echt wat voorbij aan het doel. Die hocus pocus heb je niet nodig.

edit: je voedsel zit in veilige zakjes dus al zou er iets vrijkomen vanuit de koelbox - soit.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 17-01-2018 18:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:25:
Qua deksel zou ik niet kijken naar iet kant en klaars, maar gewoon een volledige deksel kopen en daar een gat uit zagen/knippen/snijden. Of je kan voor balletjes gaan: https://www.sousvidekenne...idekenner-isolatieballen/
Ja daarom had ik zoiets van die gastronormbakken en dan zelf deksel ff aanpassen. Die isolatieballen, pingpongballen werken dan vergelijkbaar denk ik, zo zien ze er wel uit ;) Kan eens een aanbieding voor een bak/deksel-combo in de gaten houden. Wat dus nog steeds mijn vraag blijft: wat is een beetje een ideale diepte? Neig naar zo'n cm of 20, hoef niet vierkant te zijn want zulke loeigrote stukken ga ik er niet in maken..

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb de gastronormbakken bij de Hanos daarvoor gebruikt. Moet alleen nog de deksel verzagen. Denk dat wat dat betreft pingpongballen ook wel werken .

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 22:40

Garyu

WW

Die balletjes zijn met 20mm wel een stuk kleiner dan pingpongballetje he, het zijn meer knikkers vermoed ik. Maar bij zo'n prijs, man-o-man.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Pinin

Pinin

blackadder91 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:00:
De beste zakjes zijn gewoon simpele diepvries zakjes, deze zijn namelijk van polypropyleen (PP) gemaakt, een van de weinige plastics dat goedkoop is en flexibel blijft bij -20 graden celsius. Het voordeel van PP is ook dat er geen stoffen aan toegevoegd hoeven te worden zoals weekmakers, en het proces om het te maken is gegarandeerd BPA vrij omdat die stof niet eens voorkomt in het productieproces. Het is eigenlijk samen met nylon en siliconen het ideale keukenmateriaal.
Ik geloof niet dat ik het met je eens ben, die dingen kan je niet 100% lucht en waterdicht krijgen, en kunnen niet goed tegen warmte.

www.casarodriguillo.com

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-12 08:49
Ik ben even gaan googlen en zie nu dat dit inderdaad niet altijd klopt. diepvries zakken worden zelfs best vaak gemaakt van LD-PE, wat inderdaad maar tot een graad of 60 kan... Voor aankoop dus goed kijken of het zakje van polypropyleen is, want dat is mijn inziens nog steeds het beste materiaal (stabiel van -20 tot +120, weinig chemische toevoegingen nodig etc.).
Ik heb de mijne trouwens gewoon besteld, via mijn werk was ik er al bekend mee. PP zipzakjes, waterdicht en oersterk en je kan iets luchtdicht invriezen en gelijk in de sous vide gooien.

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12 13:35
Dit lijkt wel een sous vide topic te worden. Idee om een apart topic te beginnen?

On topic: laatst een mooie varkensrollade gebraden (braadpan) en gaar laten worden in de oven (4 uren op 95 graden), toch vond ik m ietwat droog. Toch te lang gebakken of wellicht onvoldoende gearroseerd? (elk uur in de oven een keer bedruipt)

• Gonadan
  • Laatst online: 23:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GoeiedagEem schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:22:
Dit lijkt wel een sous vide topic te worden. Idee om een apart topic te beginnen?
Ik wilde precies hetzelfde voorstellen. :D
On topic: laatst een mooie varkensrollade gebraden (braadpan) en gaar laten worden in de oven (4 uren op 95 graden), toch vond ik m ietwat droog. Toch te lang gebakken of wellicht onvoldoende gearroseerd? (elk uur in de oven een keer bedruipt)
Te droog klinkt mij inderdaad als te lang in de oren, te heet lijkt mij sterk bij 95 graden. :P
Heb je een kerntemperatuurthermometer gebruikt? Die doe ik meestal wel met rollade, immens lui maar succes gegarandeerd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Dit vind ik echt een handig overzichtje (ik heb hem geprint aan de koelkast hangen):

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=341092

Succes gegarandeerd met bovenstaande methode. Altijd sappig. Een rollade van rund heb je veel sneller droog dan een varkensrollade, dat is best knap wil je die droog krijgen :P

En zo'n thermometertje is inderdaad fijn, ik heb nu van die simpele van de Hema (stuk of 6 heb ik in de keukenla). Die van ikea zijn fijner, maar je moet maar net een ikea om de hoek hebben. Bij de hema waren ze meen ik 3 of 4 euro per stuk. Maar een thermometertje gebruik ik niet bij een rollade meestal, die link van de AH werkt altijd perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2018 16:30 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Strak plan, willen niet teveel dit topic vervuilen..alhoewel het nog steeds over lekker eten gaat :P
Kan als item voor de startpost iig YouTube: Sous Vide Everything aanraden. Niet alleen simpele recepten, maar ook leuke probeersels zoals: wel of geen boter, wel of niet van te voren searen. Om allerlei mythes/jezelf tijd te besparen zeer handig.

Mijn picanha van vorige week viel bijzonder goed in de smaak (2 uur 55 graden) _/-\o_ Vetrandje mocht wel iets harder, maar daar gooi ik de volgende keer wel een bbq voor aan, scheelt ook een tyfusbende op het fornuis van het opspattende vet :X ;) Dus ik kreeg de vraag om binnenkort een nieuwe picanha te bestellen :9 Simmentaler-versie eens proberen. Een andere vriend van mij is ook helemaal weg van het vlees, die scoort van die 2 stuks verpakte bij de AH, ook prima te eten. Hem voorgesteld om gewoon mijn vacumeerder/anova mee te nemen naar hem de volgende keer. Geen werkende keuken nog, maar heb alleen een grote pan en een bbq nodig: check!

• barrymossel
2Dutch schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Strak plan, willen niet teveel dit topic vervuilen..alhoewel het nog steeds over lekker eten gaat :P
Kan als item voor de startpost iig YouTube: Sous Vide Everything aanraden. Niet alleen simpele recepten, maar ook leuke probeersels zoals: wel of geen boter, wel of niet van te voren searen. Om allerlei mythes/jezelf tijd te besparen zeer handig.

Mijn picanha van vorige week viel bijzonder goed in de smaak (2 uur 55 graden) _/-\o_ Vetrandje mocht wel iets harder, maar daar gooi ik de volgende keer wel een bbq voor aan, scheelt ook een tyfusbende op het fornuis van het opspattende vet :X ;) Dus ik kreeg de vraag om binnenkort een nieuwe picanha te bestellen :9 Simmentaler-versie eens proberen. Een andere vriend van mij is ook helemaal weg van het vlees, die scoort van die 2 stuks verpakte bij de AH, ook prima te eten. Hem voorgesteld om gewoon mijn vacumeerder/anova mee te nemen naar hem de volgende keer. Geen werkende keuken nog, maar heb alleen een grote pan en een bbq nodig: check!
Zaterdag ook picanha gemaakt. Sous-vide 4 uur op 53 graden. Daarna 5 minuten vlak onder de grill in de oven (250 graden). Was echt prima. Wel blij dat ik er een bakplaat onder gelegd had voor het vet, al ging dat nogal roken... Volgende keer inderdaad BBQ.

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou het sous vide verhaal lekker hier houden, dit topic gaan over eten? Anders hebben we straks 684 topics over eten. Lijkt me prima om het een beetje bij elkaar te houden, maar dat is mijn 2ct.

(ik zou dan toch in de meeste van die topics zitten :P)

Wat is Modernist Cuisine trouwens toch een dik vet gaaf boek, heb hem vorige week eindelijk binnengekregen.

Andere discussie: ik heb al een jaar of 7 een debuyerpan. Nu heb ik recent een zwik nieuwe gescoord (24,24,28,32 in huis nu >:) ) . Die 32 die ik had is niet perfect meer ingebrand (op sommige plekken te dik/onregelmatig).Nu heb ik met ovenreiniger grote delen van de coating effectief verwijderd, maar ik krijg niet alles weg.
Iemand een tip? Ik zit over een zuur te denken, omdat dat normaal je coating ook redelijk vermindert.

[ Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 22-01-2018 13:09 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-12 16:22
@Boudewijn
Ik zou een accuboor pakken met zo'n ronde staalborstel en hem kaal maken. Nog niet geprobeerd want die van mij zijn nog prima :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:06:
Andere discussie: ik heb al een jaar of 7 een debuyerpan. Nu heb ik recent een zwik nieuwe gescoord (24,24,28,32 in huis nu >:) ) . Die 32 die ik had is niet perfect meer ingebrand (op sommige plekken te dik/onregelmatig).Nu heb ik met ovenreiniger grote delen van de coating effectief verwijderd, maar ik krijg niet alles weg.
Iemand een tip? Ik zit over een zuur te denken, omdat dat normaal je coating ook redelijk vermindert.
Als iemand dan een tip heeft wil ik die ook wel in m'n oven gebruiken. :P

Op de één of andere manier moet vrouwlief altijd weer dwangmatig vetvlekken in de oven maken en die dan hartgrondig inbranden. Met ovenreiniger en boenen voor je vaderland krijg je een hoop weg, maar die vlek gaat er toch niet helemaal af. Misschien wel als ik nog een half uur door ga met schuurspons, maar dan is denk ik ook de laag van de ovenwand af. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online
@Gonadan Mr. Muscle werkte hier echt extreem goed op de oven. Het restant is in de pan gegaan ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 22-01-2018 21:42 ]

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:42:
@Gonadan Mr. Muscle werkte hier echt extreem goed op de oven. Het restant is in de pan gegaan ;).
Eens kijken dan. Ik heb nu van dat HG spul. Dan moet je ook bijna een gasmasker op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

leecher schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:05:
@Boudewijn
Ik zou een accuboor pakken met zo'n ronde staalborstel en hem kaal maken. Nog niet geprobeerd want die van mij zijn nog prima :P
Dit dus. Gegarandeerd een goed resultaat. Ook handig om de buitenkant van de pan eens goed schoon te maken.

• Gonadan

Gonadan

Zandstralen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:09
Siemens oven met reinigingsprogramma. Heerlijk, nooit meer boenen, geen zware chemicalien nodig. :)

• Gonadan

Gonadan

Sorry, maar daar geloof ik gewoon niets van. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online
Bij hoog genoege temperaturen valt het vuil uit elkaar is de theorie. Ben benieuwd hoe goed het werkt, maar dat terzijde :).

Volgens mij zie je het in de VS meer dan hier.

• vanaalten
Boudewijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:10:
Bij hoog genoege temperaturen valt het vuil uit elkaar is de theorie. Ben benieuwd hoe goed het werkt, maar dat terzijde :).
Werkt echt goed. Anderhalf a twee uur op hoge temperatuur en dan heb je hooguit op de bodem iets van stof/as liggen dat met een vochtige doek weggeveegd kan worden, maar dat zit dus niet eens vast aan de bodemplaat.

Enige nadeel is dat het bakrooster & ophangrails er niet tegen kunnen, dus die moet je er eerst uithalen. Ofwel, het bakrooster moet je nog steeds handmatig schoon boenen. (alhoewel, vaatwasser zou misschien een optie zijn).

Ik heb 'm nu bijna vijf jaar en de oven is nog (letterlijk) brandschoon. Nog nooit ovenreiniger - of sowieso een schoonmaakmiddel - nodig gehad.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan Zie ook Wikipedia: Pyrolyse

Mijn oven heeft het ook en echt alles cremeert tot as. Je wilt echt nooit meer anders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Kost per schoonmaakbeurt slechts 17 euro aan stroom. :P

Nomen nescio

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-12 10:38
Pyrolyse is inderdaad geweldig. Helaas alleen op mijn oven en niet op de combi. Achteraf was het het extra geld meer dan waard geweest. En hopelijk komen ze ook snel met een variant waarbij je ook alle rekjes in de oven mag laten zitten tijdens de pyrolyse zodat die ook schoon worden. Dan wordt dat zeker mijn volgende!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bra-Jo dan zou de hoofdzekering er ook uitslaan ;)
Stel dat ie max trekt 16A, is ca 3700wat bij 230V en stel dat een cyclus max 3 uur duurt : is ca 11 kwh a 22 cent is nog geen drie euro.

@coelho volgens mij werkt het alleen met email en niet met staal, maar dta kan ik mis hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 23-01-2018 14:23 ]

• Garyu

Garyu

WW

Als we het al over ovens hebben... hier is afgelopen weekend de elektrische kookplaat middendoor gebroken. Van links tot rechts zit er een mooie barst in. Niets spectaculairs, gewoon kapot. Spontaan volgens mij. Wel zit er een deukje in het frame aan de zijkant, maar dat zit er al langer, dus ik vrees dat het al langer op springen stond en nu gewoon vanwege kou/hitte een keer de geest heeft gegeven.

Alas, de oven + kookplaat zijn één geheel en de plaat kan nauwelijks alleen vervangen worden. Kostenpost: 650 euro. Dat is wel even slikken zeg :X. Voordeel is wel dat ik maar een nieuw model ga uitzoeken. Die pyrolyse-discussie van hierboven neem ik meteen maar even mee ;).

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind 650€ voor kookplaat en oven samen erg meevallen om heel eerlijk te zijn.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Vraagje aan de mensen die elektrisch koken: hebben jullie geen gasaansluiting of vinden jullie het gewoon prettiger/beter koken?

Ik zou er zelf niet blij van worden denk ik, geef mij maar vlammen en een solide "kachel" waar ik lekker met de pannen op kan rossen zonder bang te zijn dat er iets breekt....

Ik zit zelf al een tijdje verlekkerd naar zoiets te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/467472?height=390&width=422

:9~ >:)

Specs

• Boudewijn
  • Niet online
Kijk aub dan ook ff naar Lacanche. En naar je spaarvarken. Zo'n 240cm custom ding is heel bruut.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:30:
Kijk aub dan ook ff naar Lacanche. En naar je spaarvarken. Zo'n 240cm custom ding is heel bruut.
Beetje té bruut, dat gaat niet passen in mijn kleine keukentje.... ;) Maar inderdaad wel heel mooi spul zo te zien!

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk Het was al zo toen ik het kocht en als ik de keuken vervang ga ik de aardgas leiding niet naar de keuken trekken maar stap over naar inductie, toch het beste van beide werelden. Als ik zou weten hoe ik mijn oven/glasplaat los zou kunnen krijgen had ik het al gedaan maar het lijkt zo te zijn ingebouwd dat ik alleen iets kan vervangen door het hele eiland te slopen.

• Garyu

Garyu

WW

Boudewijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:31:
Ik vind 650€ voor kookplaat en oven samen erg meevallen om heel eerlijk te zijn.
Als het inductie zou zijn misschien. Maar helaas. En ik kwam er net achter dat dat ex-btw was :(.

• bvk

bvk

franssie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:56:
@bvk Het was al zo toen ik het kocht en als ik de keuken vervang ga ik de aardgas leiding niet naar de keuken trekken maar stap over naar inductie, toch het beste van beide werelden. Als ik zou weten hoe ik mijn oven/glasplaat los zou kunnen krijgen had ik het al gedaan maar het lijkt zo te zijn ingebouwd dat ik alleen iets kan vervangen door het hele eiland te slopen.
Tja, dan heb je weinig keuze natuurlijk... Maar als je al wel een gas aansluiting zou hebben dan zou je bij een keuken verbouwing alsnog voor inductie gaan en niet voor een fornuis?

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:42:
[...]

Tja, dan heb je weinig keuze natuurlijk... Maar als je al wel een gas aansluiting zou hebben dan zou je bij een keuken verbouwing alsnog voor inductie gaan en niet voor een fornuis?
Yep alsnog voor inductie, makkelijker schoon te maken na overkoken etc. Ik heb wel gas maar gebruik dat alleen voor WW/CV.
Maar gas heeft natuurlijk wel wat, het is open vuur uiteindelijk. Ik kan me goed voorstellen dat je voor gas kiest, ik heb er ook serieus over nagedacht maar aangezien ik op een woonark woon en de installateur me vriendelijk herinnerde dat gas zwaarder is dan lucht raadde hij het af, toen ging het van 55/45 naar 45/55 ten nadele van gas. Ik ken wel een twee ** chefkok die veel op inductie kookt in zijn restaurantkeuken (naast wat kakados en dat soort ongein) dus op zicht moet ik er dan ook mee kunnen werken ;)

• bvk

bvk

franssie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:46:
[...]

Yep alsnog voor inductie, makkelijker schoon te maken na overkoken etc. Ik heb wel gas maar gebruik dat alleen voor WW/CV.
Maar gas heeft natuurlijk wel wat, het is open vuur uiteindelijk. Ik kan me goed voorstellen dat je voor gas kiest, ik heb er ook serieus over nagedacht maar aangezien ik op een woonark woon en de installateur me vriendelijk herinnerde dat gas zwaarder is dan lucht raadde hij het af, toen ging het van 55/45 naar 45/55 ten nadele van gas. Ik ken wel een twee ** chefkok die veel op inductie kookt in zijn restaurantkeuken (naast wat kakados en dat soort ongein) dus op zicht moet ik er dan ook mee kunnen werken ;)
Het schoonmaken is natuurlijk wel een dingetje inderdaad, dat gaat met een plaat natuurlijk een hoop eenvoudiger. Maar verder begrijp ik uit je antwoord dat als je de vrije keuze zou hebben toch een lichte voorkeur geeft aan gas.

En waar zouden onze andere keuken prinsen/prinsessen voor kiezen als ze een vrije keuze zouden hebben bij het inrichten van een nieuwe keuken? En dan los van (gebruiks) kosten en schoonmaak gemak etc., wat kookt en bakt het "beste" volgens jullie?

Specs

• Garyu

Garyu

WW

Inductie. Maar goed, niet veel te kiezen hier. Geen gasaansluiting in de keuken, en koken op stroom gaat net zo prima. Maar ook een ouderwetse glazen kookplaat zoals ik die nu heb is prima hoor, het reageert alleen allemaal wat langzamer (koud / warm duurt een tijdje), maar je leert vanzelf daar rekening mee te houden en dan gaat het net zo makkelijk.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-12 13:48
bvk schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:21:
[...]

Het schoonmaken is natuurlijk wel een dingetje inderdaad, dat gaat met een plaat natuurlijk een hoop eenvoudiger. Maar verder begrijp ik uit je antwoord dat als je de vrije keuze zou hebben toch een lichte voorkeur geeft aan gas.

En waar zouden onze andere keuken prinsen/prinsessen voor kiezen als ze een vrije keuze zouden hebben bij het inrichten van een nieuwe keuken? En dan los van (gebruiks) kosten en schoonmaak gemak etc., wat kookt en bakt het "beste" volgens jullie?
Mijn vrouw wilde per se gas, was niet discutabel. Ik was altijd wel nieuwsgierig naar elektrisch ivm bepaalde voordelen naast het koken (schoonmaken etc). Echter toen we na verhuizing een paar maandjes in de 'oude' keuken elektrisch gekookt wil ook zij niet meer anders. Kookt net zo fijn als gas, echter het schoonmaken enz is zoooo relaxed! Ook als fanatiek wokker blijf ik lekker elektrisch koken.

there's no tweak without the tweaker

• barrymossel
Als we uiteindelijk voor een koopwoning gaan incl. nieuwe keuken zal ik er alles aan doen om mijn vrouw te overtuigen van inductie. Schoonmaken, veiliger, werkt echt perfect (snel warm/koud).

Verwijderd

Hier hebben we helaas keramisch, hoopte op inductie toen we ons huis kochten, maar helaas... Vorige huis was ook al noodgedwongen keramisch, moest zo smal dat er geen inductiefornuis te krijgen was. Wellicht in komende jaren een keer vervangen door inductie. Toch een stuk fijner. :)

• Pinin

Pinin

Inductie is echt king in alles (behalve wellicht dat een dedicated wokbrander voor het wokken in sommige gevallen beter is)

Ik ben nu noodgedwongen weer op gas, pffff hallo 1980 :O
Wat is dat traag, inefficient, stinkend en veel vet verdampend zeg.

-helaas bestaan er nog steeds mensen die denken dat inductie hetzelfde is als keramisch :X

[ Voor 20% gewijzigd door Pinin op 25-01-2018 13:37 ]

www.casarodriguillo.com

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30
@2Dutch ik heb naar deze zitten kijken

https://www.amazon.com/gp...1782f22d10203abec5bed7935

Daar zijn deksels voor met uitsparing voor de staaf

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:14:
@Gonadan Zie ook Wikipedia: Pyrolyse

Mijn oven heeft het ook en echt alles cremeert tot as. Je wilt echt nooit meer anders.
Ja dat ken ik wel, maar toch geloof ik er niet in dat je niets meer hoeft te doen. Alles wat los ligt of aangekoekt is zal hij wel wegbranden, maar het lijkt mij sterk dat ook de vlekken 100% verdwijnen en hij er weer als nieuw uit ziet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:04:
[...]

Ja dat ken ik wel, maar toch geloof ik er niet in dat je niets meer hoeft te doen. Alles wat los ligt of aangekoekt is zal hij wel wegbranden, maar het lijkt mij sterk dat ook de vlekken 100% verdwijnen en hij er weer als nieuw uit ziet.
Dit lijkt toch aardig te werken:

Dit is precies wat mensen met zo'n ding ook zeggen... Dus gok dat het toch wel moet kloppen. :+

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:13:
[...]

Dit lijkt toch aardig te werken:
[video]

Dit is precies wat mensen met zo'n ding ook zeggen... Dus gok dat het toch wel moet kloppen. :+
Maar dit was nog redelijk recent vuil, dat poets je er met een sponsje ook nog wel van af (blijft tyfuswerk).
Wat ik bedoel zijn die echte ingebrande zwarte vlekken op de bodem, die zijn een stuk lastiger. Over pyrolyse heb ik ook wel gelezen en de meesten zijn heel positief (nogal logisch als je zoveel betaald hebt) maar ik las ook vaak dat hij niet meer zoals nieuw uit doos wordt.

Neemt niet weg dat ik die optie best op m'n oven zou willen, lijkt me een stuk makkelijker dan elke keer vrouwlief petsen en alsnog de spetters eruit halen. Al moet dat waarschijnlijk alsnog, want pyrolyse ga je ook niet elke week doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Maar dit was nog redelijk recent vuil, dat poets je er met een sponsje ook nog wel van af (blijft tyfuswerk).
Wat ik bedoel zijn die echte ingebrande zwarte vlekken op de bodem, die zijn een stuk lastiger. Over pyrolyse heb ik ook wel gelezen en de meesten zijn heel positief (nogal logisch als je zoveel betaald hebt) maar ik las ook vaak dat hij niet meer zoals nieuw uit doos wordt.

Neemt niet weg dat ik die optie best op m'n oven zou willen, lijkt me een stuk makkelijker dan elke keer vrouwlief petsen en alsnog de spetters eruit halen. Al moet dat waarschijnlijk alsnog, want pyrolyse ga je ook niet elke week doen.
Maar hoe vaak poets je je oven nu dan? :9

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:35:
Maar hoe vaak poets je je oven nu dan? :9
Na elk gebruik haal ik de spetters en kruimels eruit. Doe je dat consequent dan wordt hij nooit écht vies.

Vrouwlief doet er überhaupt niets aan, dus dan wordt hij weer voorverwarmd en dan ruik ik het al. Verkolende brokjes en inbrandend vet. Dan sta ik dus later weer te poetsen en zit met die zwarte klotevlekken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

Wij hebben hier een Falcon gasfornuis met 2 ovens en een losse grill. Vooral de hoge oven is erg handig daar je met gemak 8 pizza's tegelijkertijd er in kan doen. Afgezien dat inductie wellicht voordelen biedt, vind ik zo'n gladde zwarte plaat persoonlijk spuuglelijk staan in een landelijke keuken. Schoonmaken is niet echt een issue, dat doet de schoonmaker 1x per week grondig voor ons :+ Scheelt ook wel dat het fornuis zwart is, een lapje voor het grove vuil voldoet in de tussentijd:P

Strava

Verwijderd

Oven schoonmaken met spul van de wibra en schuurspons, als nieuw. Maar je moet wel schoonmaakspul wibra hebben, beter is er niet. Ook voor de bbq.

Deze: https://wibra.eu/nl/assor...rontvetter-met-sproeikop/

Behangafsteekmes werkt ook :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 15:38 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:36:
Oven schoonmaken met spul van de wibra en schuurspons, als nieuw. Maar je moet wel schoonmaakspul wibra hebben, beter is er niet. Ook voor de bbq.

Deze: https://wibra.eu/nl/assor...rontvetter-met-sproeikop/
Oh Dasty, da's wel een bekende ja.
Behangafsteekmes werkt ook :+
Ben een beetje bang voor m'n wand. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Pinin schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:35:

Wat is dat traag, inefficient, stinkend en veel vet verdampend zeg.
Wat bedoel je met dat laatste?
-helaas bestaan er nog steeds mensen die denken dat inductie hetzelfde is als keramisch :X
Ik dacht ook dat het hetzelfde was.... Deze artikelen gevonden en dan worden de voordelen inderdaad wel duidelijk:

https://www.kookplaatstor...keramische-kookplaat.html

En:

https://www.plezierindeke...toch-gewoon-koken-op-gas/

Ik begrijp nu dus wel dat velen voor inductie kiezen als ze de vrije keuze hebben. En rationeel gezien ik zelf dus ook wel, je mist echter de "charme" van koken op vuur en je kunt niet meer flamberen.... ;)

Specs

• Pinin

Pinin

bvk schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:52:
[...]

Wat bedoel je met dat laatste?

[...]
ghehehe, begrijp je dat niet ;) ...... het is idd niet duidelijk omschreven.

Wat ik een heel groot nadeel vind van koken op gas (en dat merk je pas als je inductie hebt) is dat er enorm veel vet op je afzuigkap komt.
Bij gas is het zo dat er enorm veel warmte naast je pan ontsnapt, en aangezien warme lucht stijgt neemt deze vetdamp mee omhoog en verspreid dat en bij voorkeur op je afzuigkap.

Zoals je wellicht weet zijn er tegenwoordig inbouw (in kookplaat of keukenblad) afzuigkappen, dit systeem werkt eigenlijk alleen afdoende met inductie.
[...]

Ik begrijp nu dus wel dat velen voor inductie kiezen als ze de vrije keuze hebben. En rationeel gezien ik zelf dus ook wel, je mist echter de "charme" van koken op vuur en je kunt niet meer flamberen.... ;)
Plezier in de keuken komt niet door een vlammetje :) (en ik beleef weinig plezier aan het schoonmaken van afzuigkappen en traag opwarmende pannen)
Vlamberen doe/deed ik gewoon met een aansteker indien gebruik van alcohol. Bij het wokken en dus dat je olie vlam vat, vind ik zowiezo niet iets voor in een woonhuis, en stel dat je vergeet je afzuigkap uit te zetten. :X

[ Voor 32% gewijzigd door Pinin op 25-01-2018 17:06 ]

www.casarodriguillo.com

• Gonadan

Gonadan

Pinin schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:01:
Bij gas is het zo dat er enorm veel warmte naast je pan ontsnapt, en aangezien warme lucht stijgt neemt deze vetdamp mee omhoog en verspreid dat en bij voorkeur op je afzuigkap.
Hangt er ook wel vanaf hoe asociaal hard je het gas normaal gesproken zet. :P
Maar helemaal voorkomen doe je het niet inderdaad.
Zoals je wellicht weet zijn er tegenwoordig inbouw (in kookplaat of keukenblad) afzuigkappen, dit systeem werkt eigenlijk alleen afdoende met inductie.
Maar nu snap ik dan ook waarom die dingen überhaupt bestaan. Ik was al van mening dat het je nooit gaat lukken om alle damp via zo'n gat af te voeren.
Gebruik je geen gas dan is dat natuurlijk heel anders. Al heb ik dan alsnog m'n twijfels bij een blafhete grillpan die blauw staat te dampen. :P
Plezier in de keuken komt niet door een vlammetje :)
Voor mij persoonlijk wel hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online
Mijn ouders hebben inductie (Siemens kookplaat) en ik ben er niet kapot van:

1: Piepjes. Bij elke aanpassing piept hij. Ja het kan vast uit ,maar zo vaak kom ik er niet. Ik word er alleen neurotisch van.
2: Mors je wat? Plaat gaat in veiligheidsstand. Uit dus.
3: Geen feedback op de knopjes. Bij gas heb je een draaiknop en kun je op gevoel draaien.
4: Inderdaad nog een gaswokbrander ernaast. Nou ja, consumentending. Als ik later groot ben wil ik zo'n straalmotorachtig ding, zodat je echt kunt wokken.
5: ik stamp stamppot graag op het fornuis ipv dat ik er een stuk aanrechtruimte naast moet reserveren.

Voordelen:
1: Vast goedkoper. Tsja eten kost geld.
2: Makkelijker schoon te maken.
3: Eventueel makkelijker met afzuigkap ja.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 25-01-2018 18:27 ]

• bvk

bvk

Pinin schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Wat ik een heel groot nadeel vind van koken op gas (en dat merk je pas als je inductie hebt) is dat er enorm veel vet op je afzuigkap komt.

Plezier in de keuken komt niet door een vlammetje :) (en ik beleef weinig plezier aan het schoonmaken van afzuigkappen en traag opwarmende pannen)
Vlamberen doe/deed ik gewoon met een aansteker indien gebruik van alcohol. Bij het wokken en dus dat je olie vlam vat, vind ik zowiezo niet iets voor in een woonhuis, en stel dat je vergeet je afzuigkap uit te zetten. :X
Aha, dank voor de uitleg, zo had ik het nog niet bekeken! Maar ik heb dan ook alleen een normale afzuiging en geen afzuigkap dus dat scheelt weer met schoonmaken. Dat er misschien wat langer kookluchtjes blijven hangen neem ik voor lief en verder is het toch een huurwoning... ;)

Van traag opwarmende pannen heb ik trouwens helemaal geen last, al helemaal niet als je het vuur op de hoogste stand zet in het begin. En misschien ben ik gewoon te ouderwets met betrekking tot die vlammen, alsof ik bang ben dat het anders niet bakt... :z
Boudewijn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:24:

5: ik stamp stamppot graag op het fornuis ipv dat ik er een stuk aanrechtruimte naast moet reserveren.
Dat ook, ik heb niet de indruk dat je met die platen heel erg ruig kunt omgaan en er lekker op kunt "stampen". En dat je dus bijvoorbeeld een zware pan niet met een klap er op terug kunt zetten maar er heel zachtjes op moet plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door bvk op 25-01-2018 18:45 ]

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]
<>en je kunt niet meer flamberen.... ;)
Gewoon een aansteker erbij gaat prima lijkt me? Er eentje met een verlengde steel/nozzle zodat je nog wat haar op je handen overhoudt. Alcohol fikt wel makkelijk.

• bvk

bvk

franssie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:44:
[...]

Gewoon een aansteker erbij gaat prima lijkt me? Er eentje met een verlengde steel/nozzle zodat je nog wat haar op je handen overhoudt. Alcohol fikt wel makkelijk.
Natuurlijk, voor alles is een oplossing en daarnaast is het uiteraard een non issue want zo vaak flambeer ik nou ook weer niet. Je moet er alleen even snel bij zijn met die aansteker voordat de alcohol verdampt is, nu is het gewoon een snelle polsbeweging.

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk even een tip - eigenlijk doen we ik dit niet liever op het fornuis als er een afzuigkap boven hangt - is een erg veel voorkomende brand helaas. Ik heb zo'n lekker kek gascasette dingetje die ik ook mee op vakantie neem voor dat soort grappen. en ja die dingen ontploffen als je er een grote zware pan of grillsteen op legt en ook nog de gasbuis erin laat zitten na het uitzetten - I know, nooit doen dus. Altijd gasbuis eruit EN pan eraf).

Verwijderd

Lekkere verhalen over afzuigkappen, ik krijg over 2 weken hier een bouwbedrijf die een stuk muur eruit gaat slopen in de keuken voor een afzuigkap (had ik nog niet, maar mijn kooksessies geven momenteel overlast in de woonkamer :P )

Verwijderd

1: Piepjes. Bij elke aanpassing piept hij. Ja het kan vast uit ,maar zo vaak kom ik er niet. Ik word er alleen neurotisch van.
2: Mors je wat? Plaat gaat in veiligheidsstand. Uit dus.
3: Geen feedback op de knopjes. Bij gas heb je een draaiknop en kun je op gevoel draaien.
4: Inderdaad nog een gaswokbrander ernaast. Nou ja, consumentending. Als ik later groot ben wil ik zo'n straalmotorachtig ding, zodat je echt kunt wokken.

Voordelen:
1: Vast goedkoper. Tsja eten kost geld.
2: Makkelijker schoon te maken.
3: Eventueel makkelijker met afzuigkap ja.
Vat het niet persoonlijk op, maar dat zijn voor mij punten die gewoon (deels) met kookkunsten te maken hebben.
1. Geen idee of het uit kan, maar hoe vaak pas je hitte aan? In het begin soms op het midden en op het eind nog eens wellicht. Vaker is onkunde lijkt me. De plaat en zijn standen ken je na verloop van tijd.
2. Morsen is onkunde, gebeurt me zelden en bij overkoken gaat de plaat hier echt niet automatisch uit.
3. Tjah dat is eigenlijk gewenning en ook ervaring. Je moet leren welke stand hoe kookt. Bij inductie zie je nog een nummertje dat je straks perfect weet te gebruiken. Oh ja je hebt ook inductie met draaiknoppen, ik ben fan van de Neff variant. Kwestie van smaak dus.
4. Echt wokken thuis is een luxe idd.
5. Doe ik ook gewoon op de plaat? Je hoeft er niet doorheen.

En niet alle inductie is gelijk dus als die van je ouders niet bevalt zegt dat niet perse iets over inductie an sich.

Beetje tegengeluid, maar het het is mij om het even. Vind beide prima koken, inductie past gewoon goed in de moderne keuken.

• bvk

bvk

@Verwijderd Ook niet persoonlijk bedoeld maar zoals jij het nu omschrijft komt koken heel klinisch over, zonder "passie" en meer als een exacte wetenschap. Alsof je in een ziekenhuis bezig bent en er helemaal niets vies mag worden...

Dat zal ongetwijfeld allemaal wel mee vallen, maar dat morsen onkunde is gaat er bij mij niet in. Waar gehakt wordt vallen spaanders en waar gekookt wordt krijg je spetters en vlekken ;)

Zoiets bijvoorbeeld, ik probeer me in te denken hoe dat op inductie zou gaan >:)

Specs

• vanaalten
bvk schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:32:
@Verwijderd Ook niet persoonlijk bedoeld maar zoals jij het nu omschrijft komt koken heel klinisch over, zonder "passie" en meer als een exacte wetenschap. Alsof je in een ziekenhuis bezig bent en er helemaal niets vies mag worden...

Dat zal ongetwijfeld allemaal wel mee vallen, maar dat morsen onkunde is gaat er bij mij niet in. Waar gehakt wordt vallen spaanders en waar gekookt wordt krijg je spetters en vlekken ;)

Zoiets bijvoorbeeld, ik probeer me in te denken hoe dat op inductie zou gaan >:)

[video]
Ik zie eerlijk gezegd niets dat ook niet op inductie zou kunnen. :?
Dat beetje buiten de pan spetteren van boter kan echt geen kwaad. OK, hij kijkt naar de vlammen om in te schatten of 'ie 'm lager of hoger moet zetten - dat 'vervang' je bij inductie met wat ervaring en het cijfertje op het display.

Toegegeven, dit ziet er spectaculairder uit dan op inductie, maar beide kunnen prima volgens mij.

Verwijderd

[video]
Het hoeft geen Heston Blumenthal te zijn, maar een beetje serieuze (hobby)kok houdt niet van een zooi in de keuken. Daar zit een boel karakter bij, maar soit. Ik ben sowieso allergisch voor het woord passie en zie het te vaak misbruikt worden door mensen die gewoon op een totaal ander spectrum fungeren als ik zelf. Dan zit je al snel in elkaars allergiezone.
Dat filmpje kun je 1 op 1 op inductie uitvoeren, zie niet echt in wat er zo bijzonder aan is? Behalve dat ik rood vlees op een blauwe plank zie liggen die aan vervanging toe lijkt :+

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:56:
[...]

Vat het niet persoonlijk op, maar dat zijn voor mij punten die gewoon (deels) met kookkunsten te maken hebben.

1. Geen idee of het uit kan, maar hoe vaak pas je hitte aan? In het begin soms op het midden en op het eind nog eens wellicht. Vaker is onkunde lijkt me. De plaat en zijn standen ken je na verloop van tijd.
Ik denk dat ik wel redelijk kan koken. Als ik wat boter smelt verander ik de temperatuur van de pit zodra die gesmolten is. Bij het maken van sauzen draai ik graag aan wat knoppen.
2. Morsen is onkunde, gebeurt me zelden en bij overkoken gaat de plaat hier echt niet automatisch uit.
Morsen is lekker bezig zijn. Het gebeurt en het maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Bij mijn ouders gaat de plaat dan uit, zonder piepje, of met piepje dat ik niet merk door de vele piepjes.
3. Tjah dat is eigenlijk gewenning en ook ervaring. Je moet leren welke stand hoe kookt. Bij inductie zie je nog een nummertje dat je straks perfect weet te gebruiken. Oh ja je hebt ook inductie met draaiknoppen, ik ben fan van de Neff variant. Kwestie van smaak dus.
Kijk met een draaiknop neem je dat nadeel weg. Anders is het gewoon functionaliteit die er niet is. Niks kwestie van smaak dus ;).
5. Doe ik ook gewoon op de plaat? Je hoeft er niet doorheen.
Pan schuift, pan krast een beetje? Lijkt me niet ideaal.
En niet alle inductie is gelijk dus als die van je ouders niet bevalt zegt dat niet perse iets over inductie an sich.
Datzelfde valt te zeggen over koks he. Jij bent ook best stellig met je teksten over onkunde.

• bvk

bvk

@vanaalten @Verwijderd

Neem het nou alsjeblieft niet te serieus :) Natuurlijk kun je ook op inductie een steak bakken, dat geloof ik onmiddellijk. Het ging me gewoon even om de vlammen en het ongegeneerd kunnen smijten met pannen zonder op spatjes te letten ;)

Iedereen moet gewoon koken hoe hij/zij dat belieft en persoonlijke voorkeuren zullen we altijd houden.

Specs

Verwijderd

Waarom zou je geen spatten op je inductie kunnen hebben? Snap het echt niet. Gewone spetters van het koken doen echt niks met een inductiekookplaat (makkelijker schoon te maken dan een gaspit) en het krast ook niet tenzij je zand strooit op je fornuis. Vlammen krijg je inderdaad niet op inductie, maar smijten met pannen kan prima als je dat leuk vindt.

De persoonlijke voorkeur is wat koken leuk maakt, maar een beetje kok kookt zowel goed op gas als op inductie :p

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:38

NoTimeRemains

I know

Er is momenteel een humble bundel voor kookboeken.

Mss interessant(?)

https://www.humblebundle.com/books/sous-geek-cookbooks

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 25-01-2018 21:55 . Reden: (mogelijke) referral weggehaald ]

This is the Way.

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat ik wel redelijk kan koken. Als ik wat boter smelt verander ik de temperatuur van de pit zodra die gesmolten is. Bij het maken van sauzen draai ik graag aan wat knoppen.

[...]

Morsen is lekker bezig zijn. Het gebeurt en het maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Bij mijn ouders gaat de plaat dan uit, zonder piepje, of met piepje dat ik niet merk door de vele piepjes.

[...]

Kijk met een draaiknop neem je dat nadeel weg. Anders is het gewoon functionaliteit die er niet is. Niks kwestie van smaak dus ;).

[...]

Pan schuift, pan krast een beetje? Lijkt me niet ideaal.

[...]

Datzelfde valt te zeggen over koks he. Jij bent ook best stellig met je teksten over onkunde.
Hij heeft wel grotendeels gelijk (behalve dat over die onkunde).
Je ouders hebben gewoon een crappy inductieplaat ben ik bang. Die van mijn ouders (20 jaar oud als het niet langer is) piept niet, schiet nooit in de beveiliging en of ik nou tiptoetsen gebruik of een draaiknop maakt geen bal uit (zodra je het gewend bent).
Serieus, na gewenning is de juiste inductieplaat écht ideaal.

• Gonadan

Gonadan

Waarom moet iedereen toch weer met hand en tand zijn eigen plaat verdedigen? Wat is er mis met ieder die gewoon zijn eigen voorkeur heeft? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:44:
Waarom zou je geen spatten op je inductie kunnen hebben? Snap het echt niet. Gewone spetters van het koken doen echt niks met een inductiekookplaat (makkelijker schoon te maken dan een gaspit) en het krast ook niet tenzij je zand strooit op je fornuis.
Het ging me meer om je opmerking dat je nooit morst en morsen geeft spetters/vlekken... ;) Maar laten we er maar over ophouden, ik denk dat het wel duidelijk is.
Vlammen krijg je inderdaad niet op inductie, maar smijten met pannen kan prima als je dat leuk vindt.
Ok, ik had zelf de indruk gekregen dat die platen toch een stuk gevoeliger waren, ik zou zelf al gauw bang zijn voor barsten en scheuren.

Specs

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:53:
[...]
Je ouders hebben gewoon een crappy inductieplaat ben ik bang. Die van mijn ouders (20 jaar oud als het niet langer is) piept niet, schiet nooit in de beveiliging en of ik nou tiptoetsen gebruik of een draaiknop maakt geen bal uit (zodra je het gewend bent).
Dat klopt, van die plaat. Vwb knopjes, ik vind het fijn om iets fysieks te draaien etc, zodat je zonder te kijken kunt zien wat de stand/instelling is. Dat geldt ook voor volumeknoppen, muizen, sliders, etc.

Ik post ook letterlijk:
Er zullen vast prima inductie-systemen zijn, ik ga daar eens naar kijken tegen de tijd dat ik ooit verhuis ouzo. Tot die tijd gaat het niet relevant zijn voor me eigenlijk.

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:07:
[...]

Dat klopt, van die plaat. Vwb knopjes, ik vind het fijn om iets fysieks te draaien etc, zodat je zonder te kijken kunt zien wat de stand/instelling is. Dat geldt ook voor volumeknoppen, muizen, sliders, etc.

Ik post ook letterlijk:

[...]

Er zullen vast prima inductie-systemen zijn, ik ga daar eens naar kijken tegen de tijd dat ik ooit verhuis ouzo. Tot die tijd gaat het niet relevant zijn voor me eigenlijk.
Voor mij ook niet echt, maar als er tegen de tijd dat ik verhuis geen beter alternatief is, dan ga ik sowieso voor de inductie.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:29
Ik heb echt 0 ervaring met inductie, maar ik ben nu wel erg benieuwd aan het worden of het gas kan vervangen. Voor een toekomstig huis wel handig als ik helemaal van het gas af wil. Ik ben wel verknocht geraakt aan een flinke wok brander (4,5KW). Ik heb wel eens inductie gezien met een 'wok kuil' maar weet niet of deze ook genoeg vermogen kan leveren. Degene die ik kan vinden doen nog geen 3KW, wat ik toch eigenlijk te weinig vind (heb liever ~5KW). Iemand hier ervaring mee? Ben helaas ook nog niet zo'n fan van die touch bediening, maar zou ik nog wel aan kunnen wennen.

tijd voor wat klusjes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:19:
maar een beetje serieuze (hobby)kok houdt niet van een zooi in de keuken.
Ik begin altijd met een schone keuken en na afloop lijkt hij op een gemiddeld studentenhuis :D

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Grote restaurants zoals de Librije hebben tegenwoordig inductie. Toen ik mijn cursus daar had voor het eerst echt echt met inductie gekookt. Ik merkte niets van een verminderd vermogen en heb toch wel een aantal verschillende gerechten gemaakt.
Ikea biedt momenteel een hele mooie oplossing waarbij de inductie plaat zich aanpast aan de grootte van de pannen.
Als ik een nieuwe keuken zou moeten samenstellen dan wist ik t wel.
Als de pan maar heet is toch? Of mis ik nu iets essentieel?

This is the Way.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
NoTimeRemains schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:20:
[...]
Ikea biedt momenteel een hele mooie oplossing waarbij de inductie plaat zich aanpast aan de grootte van de pannen.

[...]
Dat is per definitie zo bij inductie ;)

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

bszz schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:39:
[...]

Dat is per definitie zo bij inductie ;)
Ik dacht alleen dat die 'kringen' de kookzone waren. En dat je bij deze de linker kant kon flexen door bijv een grote ovenschaal of braadpan volledig te verwarmen ipv alleen die crosshairs.

This is the Way.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
NoTimeRemains schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:38:
[...]

Ik dacht alleen dat die 'kringen' de kookzone waren. En dat je bij deze de linker kant kon flexen door bijv een grote ovenschaal of braadpan volledig te verwarmen ipv alleen die crosshairs.
Misschien mis ik iets maar een inductieplaat zelf wordt niet warm: Alleen het juiste (ferromagnetisch) materiaal dat je er op plaatst wordt verwarmd.

• bvk

bvk

Natuurlijk, er van uitgaande dat je met inductie de pan net zo heet krijgt als met een flinke gaspit.
Of mis ik nu iets essentieel?
Ja, vlammen.... 8)

Het filmpje was meer als (grappig bedoelde) reactie op de koks alhier die het gemakkelijk schoonmaken een belangrijk voordeel van inductie vinden. Die moeten hier wel van gruwelen gezien de manier waarop het vet en boter door de keuken vliegt en tot spontane ontbranding komt :P

Specs

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-12 16:23

jeka

Support your local club.

Opgelost door Samsung
Afbeeldingslocatie: https://images.samsung.com/is/image/samsung/nl-cooktop-nz84j9770ek-nz84j9770ek-ef-011-detail7-black?$PD_GALLERY_L_JPG$
8)7

FCG

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:29
|:( |:( |:( |:(

Echt weer typisch samsung. Ik schrok me laatst ook al de tering toen bij mijn broer de wasmachine klaar was en deel 1 van 'canavals hitparade' zich voltallig afspeelde. 8)7

Ik mijd dat merk met alle liefde.

tijd voor wat klusjes!

Verwijderd

Garyu schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:25:
Onze 8-jarige dochter heeft van mij een vegetarier weten te maken.... ;).
50% van het huishouden wil nu alleen maar vegetarisch eten, 4 maand terug was er nog 100% vleeseters hier in huis. Oh boy...

Ik moet het nog even allemaal goed uitzoeken voor mijn dochter met voedingsstoffen. Ze is al zo'n lastige eter. Nu sta ik vaak om 06.50 in de ochtend eieren te bakken omdat ik meen dat eieren goed zijn voor vegetariers en ik geef haar steeds een bakje nootjes.

Had wel wat vegetarische kookboeken gehaald, maar dat waren allemaal van die vreemde gerechten die mijn dochter echt niet gaat eten, ik krijg er niet eens een pompoensoep in , laat staan wat allemaal in die kookboeken staat.

Binnenkort maar even verder uitzoeken, er blijken inmiddels al 8 meiden in de klas (groep 5) vegetarier te zijn geworden, dus ik ga even bij de deskundigen informeren. Ze is dikke vriendinnen met een meid waar het hele gezin vegetarisch eet, zal daar even langs ipv de boeken erop na te slaan.

Voor mijzelf heb ik 4 halve zalmen besteld die gerookt gaan worden door hobbyroker hier in de buurt, ga ik samen met mijn overbuurman opeten _/-\o_
Leuke vent, had vroeger naast het werk een cateringbedrijf en gaat nu geregeld op vakantie naar verre landen, neemt elke keer kruiden en wat al niet meer mee voor mij.

Hij heeft ook een geniale drankkast laten maken in Thailand en laten verschepen (3 maanden duurde dat). Hij liet die kast zien, oh boy, ik zal binnenkort eens foto;'s maken (al is het hier geen dranktopic), als je die kast ziet dan valt je mond open en wil je hem ook. Allemaal geheime knopjes om stukken uit de kast uit te schuiven waarin extreem lekkerer whiskey's in verborgen zitten, mooi zo'n overbuurman in de straat :D

• barrymossel
Dat weiger ik dus echt. Kinderen eten hier gewoon wat de pot schaft. En het bord gaat leeg. Wat mij betreft heeft een kind tot 18 jaar niks te beslissen.

• Garyu

Garyu

WW

barrymossel schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:35:
Dat weiger ik dus echt. Kinderen eten hier gewoon wat de pot schaft. En het bord gaat leeg. Wat mij betreft heeft een kind tot 18 jaar niks te beslissen.
:X

Volgens mij is het vrij normaal dat kinderen op deze leeftijd opeens begrijpen waar vlees eigenlijk vandaan komt, en daar tegen in opstand komen. Het is natuurlijk de vraag hoe je er mee om gaat. Soms voeden ouders hun kinderen op, soms kinderen hun ouders. Maar goed, dat hoort niet echt in het kook-topic thuis natuurlijk.

• barrymossel
Haha klopt. Maar in het zwanger-/ouderschaps-topic durf ik dit soort dingen niet te zeggen. Hebben we weer een ellenlange discussie die niemand kan winnen... ;) ;)

Verwijderd

barrymossel schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:35:
ze eten wel mee met de pot (nouja, dat zeg ik hoopvol...de praktijk is soms anders). Vanavond staat er lasagne op het programma, ik moet nu 1 deel zonder vlees erin stoppen en 1 deel met vlees, even opletten straks bij het uitserveren :o

Ik had al een schoonzus die vegetarisch is, dus ach, we redden het wel. Al vind ik het in de zomer met de bbq in de tuin aan altijd complex, groentes op mijn bbq mislukken altijd en vleesvervangers op de bbq... terzijnertijd maar eens het bbq topic hier doorspitten.
Pagina: 1 ... 30 ... 117 Laatste