Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:45:
[...]

Lees eens goed. Het gaat om lucht. Een grote oven heeft meestal meer vermogen dus zal sneller de lucht heet moeten hebben. We hebben het niet over conventioneel maar over hetelucht. Het enige voordeel van hetelucht is juist de snelheid. Bij conventioneel moet de oven zelf ook opwarmen, dat duurt inderdaad langer.
Een airfryer is niet meer dan een draagbare plastic hetelucht oven.
nee natuurkunde. je snapt het niet. niet erg, je bent niet alleen helaas.

edit: ik ben nu even te moe om de binas er bij te pakken maar probeer het zelf.
Maar goed, recent werd ik al voor gek verklaard omdat ik graag dingen met de hand deed. Als ik nu zeg dat ik snelheid niet zo belangrijk vind maar smaak wel ben ik vast weer leip. :P
Dat ben ik helemaal met je eens.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-12-2017 00:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
franssie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:01:
nee natuurkunde. je snapt het niet. niet erg, je bent niet alleen helaas.

edit: ik ben nu even te moe om de binas er bij te pakken maar probeer het zelf.
Nope, voor de binas moet ik de trap op, maar voor de basis heb ik de binas niet nodig. Jouw bewering, jouw argumenten. Ik wacht af. ;)

Mag ook morgen als je te moe bent. :>

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 20-12-2017 00:09 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:08:
[...]

Nope, voor de binas moet ik de trap op, maar voor de basis heb ik de binas niet nodig. Jouw bewering, jouw argumenten. Ik wacht af. ;)

Mag ook morgen als je te moe bent. :>
nee jij begon :+
Gonadan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:56:
Lijkt me echt heel sterk. Voorverwarmen met hetelucht slaat al nergens op, waarom zou een oven daar dan überhaupt langer over doen? Hete lucht is hete lucht. :?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Bra-Jo schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:42:
[...]

Precies! :P
Zonder gekheid: twee redenen. Omdat het gezonder is dan in olie frituren, en omdat het mogelijk een alternatief is voor de oven voor bijvoorbeeld een paar worstenbroodjes.
Nou heb ik geen frituurpan en ook airfryer, maar een mogelijk derde reden: makkelijk schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vanaalten schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:02:
Nou heb ik geen frituurpan en ook airfryer, maar een mogelijk derde reden: makkelijk schoonmaken?
Hoe je een heteluchtfriteuse schoon maakt weet ik niet, maar bij gewone friteuses is het heel wisselend. Ik heb ooit zo'n ding gehad wat je amper schoon kreeg, dus die staat uiteindelijk alleen maar buiten. :r
Nu heb ik er een met opvangbak voor de olie. Dan zet je die apart en de rest gaat in de vaatwasser. Eigenlijk geen omkijken naar en je olie blijft ook langer schoon.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 15:49
Gonadan schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:10:
[...]

Hoe je een heteluchtfriteuse schoon maakt weet ik niet, maar bij gewone friteuses is het heel wisselend. Ik heb ooit zo'n ding gehad wat je amper schoon kreeg, dus die staat uiteindelijk alleen maar buiten. :r
Nu heb ik er een met opvangbak voor de olie. Dan zet je die apart en de rest gaat in de vaatwasser. Eigenlijk geen omkijken naar en je olie blijft ook langer schoon.
Nou ja bij een airfryer heb je geen vet dat sowieso ooit vervangen moet te worden. En de opvangbak voor wat vet en kruimels is gewoon anti-aanbak. Dus goed schoon te maken.

Een van de weinige voordelen van zo'n apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ga als voorafje bij kerst ottolenghi's gegrilde druiven met venkel en kreeft serveren, die iets geblust wordt in pastis.

Nu heb ik best wat verstand van wijn maar dit is een pittige, mijn geplande budget is een tientje. Ik kom uiteindelijk op een droge bubbel uit, een cava zoals de pere ventura.

Kreeft met mousserend werkt, maar ik denk ook niet dat het de pastissmaak in de weg gaat zitten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Boudewijn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:00:
Ik ga als voorafje bij kerst ottolenghi's gegrilde druiven met venkel en kreeft serveren, die iets geblust wordt in pastis.

Nu heb ik best wat verstand van wijn maar dit is een pittige, mijn geplande budget is een tientje. Ik kom uiteindelijk op een droge bubbel uit, een cava zoals de pere ventura.

Kreeft met mousserend werkt, maar ik denk ook niet dat het de pastissmaak in de weg gaat zitten.
Ok. Of was het een vraag? :9

Je lokale wijnboer kan je wellicht helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Het was een vraag ja, wat vinden jullie? Idd even langs de gouden ton gaan helpt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

righthand schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:44:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben nu al een tijdje op zoek naar dit soort flesjes:

[afbeelding]

Online kan ik ze alleen vinden bij zakelijke aanbieders of aanbieders waar je dan direct minimaal 100 moet afnemen. Kookpunt en Makro laat online niets zien.

Weten jullie waar je dit soort flesjes makkelijk en goedkoop kunt aanschaffen?
Sligro of hanos heeft ze ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:11:
Het was een vraag ja, wat vinden jullie? Idd even langs de gouden ton gaan helpt :).
Je vraag is dus welke wijn je bij dat gerecht zou moeten drinken? Ik denk dat een mousserende wijn de balans weghaalt, teveel zuren.

Bijvoorbeeld een Viognier uit de Rhone of een zachte Pinot Blanc zal beter passen verwacht ik. Maar dure kreeft eten en dan maar een tientje aan wijn uit willen geven klopt ergens ook niet helemaal.... 8)

Nog even over frituren: Ik doe niet zo moeilijk, gewoon met frituur olie in de wok voor die ene keer dat ik patat of vlammetjes maak. Daarna de olie af laten koelen en weer terug gieten in de fles, keuken papiertje door de wok en klaar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goeie observatie van die prijs. Om heel eerlijk te zijn vind ik het zonde er meer aan uit te geven... Het gaat vast niet goed gekoeld in een loodzwaar dik glas. Oud kristal, vindt mijn moeder prachtig maar funest voor alle smaak als je het mij vraagt.

Ik vraag me af of een heel genuanceerde wijn blijft staan tov de best overheersende pastissmaak. Hmm wellicht toch even bij de ton langs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Mijn advies was dan ook gericht op wijn voor 10 Euro, daar zou je een prima Viognier of Pinot Blanc voor moeten kunnen krijgen.

Ik ken het gerecht verder niet, maar afgaande op de ingrediënten wil je een beetje volle maar ook zachte wijn. Eentje dus die goed met de anijs smaken van de Pastis en venkel omgaat.

Met kristal ansich is natuurlijk helemaal niets mis, alleen is een dik glas misschien wat minder prettig drinken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 11:20
Boudewijn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:00:

Venkel is altijd een killer voor wijn/spijs combinaties, en dan ga je er ook nog pastis toevoegen >:)
Al gedacht aan een Pinot Grigio, en voor de rest wat BVK zegt. Alhoewel ik zelf de Viognier mogelijk te floraal zou vinden voor de venkel en kreeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

righthand schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:31:
[...]

Venkel is altijd een killer voor wijn/spijs combinaties, en dan ga je er ook nog pastis toevoegen >:)
Al gedacht aan een Pinot Grigio, en voor de rest wat BVK zegt. Alhoewel ik zelf de Viognier mogelijk te floraal zou vinden voor de venkel en kreeft.
Het geven van een wijnadvies puur op basis van de ingrediënten is dan ook heel lastig als je het recept niet kent of het gerecht niet geproefd hebt. Want hoevéél venkel of Pastis wordt er gebruikt? Dat mag al niet teveel zijn, want anders proef je de kreeft ook al niet meer....

En vergeet ook de druiven niet, hoeveel zoet komt er vrij en hoeveel zuur gaat er verloren? Ik probeer dan altijd het totaal plaatje te "visualiseren" en was een beetje rijpe Viognier het eerste wat in me opkwam.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Laatst online: 14-09 11:20
bvk schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:03:
[...]

Het geven van een wijnadvies puur op basis van de ingrediënten is dan ook heel lastig als je het recept niet kent of het gerecht niet geproefd hebt. Want hoevéél venkel of Pastis wordt er gebruikt? Dat mag al niet teveel zijn, want anders proef je de kreeft ook al niet meer....

En vergeet ook de druiven niet, hoeveel zoet komt er vrij en hoeveel zuur gaat er verloren? Ik probeer dan altijd het totaal plaatje te "visualiseren" en was een beetje rijpe Viognier het eerste wat in me opkwam.
Oh helemaal mee eens. En dan ook nog de bereiding en garing van de venkel, dat is ook nog een variabele. Maar goed, ik denk dat Boudewijn wel wat keuzes heeft nu :)

Heb zelf wel eens een advies voor swezerik met een espuma van aardappel (een WSET oefenvraag) moeten geven. Bleek dus dat er ietspietsie swezerik was gebruikt en de espuma formaatje soep had. Zat ik dus helemaal verkeerd in mijn eiwit verhouding van je wijn/spijs combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:18
Zijn er hier mensen die, bijvoorbeeld aardappelen, in eenden- of ganzenvet bakken? Zorgt dit voor een andere -lekkerdere- smaak?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zeker, wat vollere smaak. in ghee kan ook, is wat nootachtiger.
Ganzenvet ftw voor aardappelen, maar echt niet voor elke dag. Je aardappels kleuren er ook mooier van.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Een deel van onze pannen zijn aan vervanging toe (althans, ben zo gewoon wat beu :P). Ik ben erg gecharmeerd van de sauteerpannen met rechte hoek van de Le Creuset Les Forgees reeks, maar lees wisselende informatie over of ze in de vaatwasser kunnen. Dat is niet persé een vereiste, maar moet dat wel weten voordat ik ze koop en mijn vriendin ze per ongeluk allemaal in de vaatwasser stopt, terwijl dat niet kan :P

De site van Le Creuset zelf zegt dat het wel kan, maar ik heb een keer eerder gehad dat de informatie die op hun site stond niet klopt (zeggen dat een pan in de oven kon, maar dat bleek uiteindelijk niet te kunnen). Als ik verschillende webshops bekijk, dan lees ik 3 dingen: 1. het kan niet, 2: het kan wel, 3: het kan wel maar wordt afgeraden. Bij dat derde kan ik me inkomen, gezien dat praktisch geld voor alle goede apparatuur.

Heeft iemand hier ervaring met die pannen?

[ Voor 3% gewijzigd door Misha op 21-12-2017 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gisteren last minute ven met mijn broer 2e kerstdag overlegd.

Mijn ouders en mijn broere+aanhang komen bij ons eten,
Eerste kerst in nieuwe huis. Het begon met Gourmet wat mijn moeder bedacht had omdat ze wel dacht dat dat niet te moeilijk was, elk jaar zeggen we dat we het simpel doen. >_< maar zowel mijn broer als ik hadden een 'uuhm wait what?' gevoel

Gisteren na overleg met broer uitgekomen op een Koreaanse maaltijd.
had nog een kilo entrecote liggen, dit gaat bulgogi worden met daarbij wat korean spicy chicken skewers vergezeld door verschillende banchan en zelfgemaakte kimchi.

Weer een jaar 'niet te ingewikkeld' :+ :X

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misha schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:06:
Een deel van onze pannen zijn aan vervanging toe (althans, ben zo gewoon wat beu :P). Ik ben erg gecharmeerd van de sauteerpannen met rechte hoek van de Le Creuset Les Forgees reeks, maar lees wisselende informatie over of ze in de vaatwasser kunnen. Dat is niet persé een vereiste, maar moet dat wel weten voordat ik ze koop en mijn vriendin ze per ongeluk allemaal in de vaatwasser stopt, terwijl dat niet kan :P
Ik heb Le Creuset en Spring pannen. De enige pannen van Le Creuset die niet in de vaatwasser kunnen zijn volgens mij die met een houten steel. Ik heb eentje van Le Crueset met houten steel wel steevast in de vaatwasser gedaan omdat ik lui ben en na 8 jaar was de steel kapot. Ik kon wel gratis een nieuwe krijgen van Le Creuset, maar dan moet je de pan naar Frankrijk opsturen en ze zijn niet zo licht in gewicht, dus ik heb hem maar weggegooid.

de forgees kan er wel in, maar je moet hem meen ik wel insmeren daarna met wat olie (voordat je hem weer gaat gebruiken). Dat hoeft meen ik niet als je het met de hand doet, maar op den duur vast ook.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:01
Eerste Anova creatie was gewoon een heel simpel stukje kip van de Albert Heijn. Ik had beide stukken in één zak gedaan, volgende keer denk ik apart. Hoe doen jullie dat?

Het eindresultaat was fantastisch lekker maar had nog iets malser gemogen. Er zat een heel klein beetje vocht los bij de kip dus hij was niet helemaal vacuum. Ik had hem een uur op 65.6, volgens Anova voor juicy and stringy. Mag van mij iets minder stringy maar hands down nog steeds de beste supermarkt kip die ik ooit heb gegeten!

Verwijderd

Bokkie schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:29:
Gisteren last minute ven met mijn broer 2e kerstdag overlegd.

Mijn ouders en mijn broere+aanhang komen bij ons eten,
Eerste kerst in nieuwe huis. Het begon met Gourmet wat mijn moeder bedacht had omdat ze wel dacht dat dat niet te moeilijk was, elk jaar zeggen we dat we het simpel doen. >_< maar zowel mijn broer als ik hadden een 'uuhm wait what?' gevoel

Gisteren na overleg met broer uitgekomen op een Koreaanse maaltijd.
had nog een kilo entrecote liggen, dit gaat bulgogi worden met daarbij wat korean spicy chicken skewers vergezeld door verschillende banchan en zelfgemaakte kimchi.

Weer een jaar 'niet te ingewikkeld' :+ :X
Zelfgemaakte kimchi? Dat heb je al liggen, hoop ik? Anders ben je ruim te laat. ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

donleone83 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:22:
Eerste Anova creatie was gewoon een heel simpel stukje kip van de Albert Heijn. Ik had beide stukken in één zak gedaan, volgende keer denk ik apart. Hoe doen jullie dat?

Het eindresultaat was fantastisch lekker maar had nog iets malser gemogen. Er zat een heel klein beetje vocht los bij de kip dus hij was niet helemaal vacuum. Ik had hem een uur op 65.6, volgens Anova voor juicy and stringy. Mag van mij iets minder stringy maar hands down nog steeds de beste supermarkt kip die ik ooit heb gegeten!
Er komt ook altijd wel wat vocht en bloed uit het vlees bij sous vide, dat is op zich normaal.
Wat bij kip vaker genoemd ik, is nat pekelen (brinen) met zout water. Moet ik ook nog eens doen proberen overigens.

• Misha
Ik wil op eerste Kerstdag een lamsschouder maken en ben nu op zoek naar een chill recept. Iemand suggesties? Wil er graag veel groente bij hebben, het liefst allemaal in 1 schaal zodat de smaken lekker in elkaar overvloeien

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:15
Misha schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:28:
Ik wil op eerste Kerstdag een lamsschouder maken en ben nu op zoek naar een chill recept. Iemand suggesties? Wil er graag veel groente bij hebben, het liefst allemaal in 1 schaal zodat de smaken lekker in elkaar overvloeien
Mooi stukje stoofvlees. Met bot? Jamie Oliver heeft een goed recept (niet in de gelegenheid om te zoeken). Als je een deel van de groenten + sappen na de bereiding pureert heb je een fantastische basis voor een bijpassende saus.

Je kunt er natuurlijk altijd een ratatouille met groente naar keuze en tijm bij maken. Kan evt. samen met de schouder in de oven.

[ Voor 10% gewijzigd door bszz op 21-12-2017 19:33 ]

• Misha
bszz schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:31:
[...]

Mooi stukje stoofvlees. Met bot? Jamie Oliver heeft een goed recept (niet in de gelegenheid om te zoeken). Als je een deel van de groenten + sappen na de bereiding pureert heb je een fantastische basis voor een bijpassende saus.
Yes, het bot zit er in. Het recept van Jamie heb ik al eens gemaakt, die was inderdaad erg relaxt :) Beetje perzisch als ik hent me goed herinner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:15
Misha schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:32:
[...]

Yes, het bot zit er in. Het recept van Jamie heb ik al eens gemaakt, die was inderdaad erg relaxt :) Beetje perzisch als ik hent me goed herinner
Nee die ik bedoel was meer mediterraan. Hij heeft ook een recept met flessenhalspompoen en zoete uien.

[ Voor 29% gewijzigd door Misha op 21-12-2017 20:19 ]

• Misha
bszz schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:34:
[...]

Nee die ik bedoel was meer mediterraan. Hij heeft ook een recept met flessenhalspompoen en zoete uien.
Thanks! Ik weet welke je bedoelt!

Verwijderd

Even een rollade temperatuur vraag:

ik heb rollades van 800 gram ongeveer per stuk, die moet en volgens de verpakking 55 minuten op 160 graden. Maar ik wil ze op 140 graden in de oven hebben omdat ik dan ook mijn rosbief en mijn varkensbraadstukken erbij kan doen en dan alles tegelijk kan serveren.

Als ik met mijn boerenverstand er wat over nadenk heb ik met 800 gram rollade op 140 graden ongeveer 70 minuten nodig om de kerntemperatuur op 70 graden te hebben?

Ik heb wel een vleesthermometertje, maar ik heb niet zoveel zin om alles in aluminumfolie te moeten wikkelen en weet ik niet wat meer, ik wil het eigenlijk wat meer kunnen timen zodat ik aan het bier kan met 1 oog op mijn klok om alles exact getimed erin en eruit te halen.

Iemand enig idee of 70 minuten ongeveer voldoende gaat zijn? (dus 15 minuten langer in de oven omdat ik hem 20 graden lager heb)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

70 graden kern, zijn het kiprollades of zo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd hangt inderdaad af van wat voor vlees het is en hoe zwaar. 800 gram zou ik onverpakt max 80 maar eerder 70 minuten doen op 140 graden en pas daarna even aanzetten in een pan - mits rundvlees van een goede kwaliteit die je half rood kan eten. De reverse sear - bijna foutloos. Is het kalf of varken of kip, dan heb ik geen idee, misschien sous vide 48 uur op de kerntemp en dan aflakken?

editL en een vlees thermometer is altijd goed, fantast van de Ikea kost weinig. En waarom zou je vlees in Alufolie wikkelen? Dat is oude wetenschap (tenzij gehakt, daarvan is de celstructuur wel kapot) - eerst aanbraden heeft dus ook weinig zin behalve om op te warmen bij stoofvlees.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 21-12-2017 22:21 ]

Verwijderd

@franssie Ik ga 70 minuten aanhouden en eventueel iets langer. Ik had het niet echt in de planning om langs de ikea te gaan, maar dat is wel een idee en dat idee bevalt me beter dan wat ik van de hema of blokker op de site zie staan.

Een vraag nog over die fantast: kan je die ook gewoon even in het vlees steken als je de oven opendoet of moet hij er in blijven? Ik moet namelijk 3 verschillende stukken vlees bereiden en anders koop ik er 3 ipv 1.
Gonadan schreef op donderdag 21 december 2017 @ 22:10:
70 graden kern, zijn het kiprollades of zo?
Varkensfiletrollade. Zou misschien 65 graden kunnen worden, maar mijn schoonouders enzo komen eten en die kookten hun hele leven alle groenten al 40+ minuten :D

Ik gebruik deze site voor die temperaturen altijd: http://www.biologischeslagerij.nl/kerntemperatuur-vlees/ (vind het wel een fijne site omdat hij zo naar beneden scrolt naar jouw stuk vlees en dat werkt fijn in de keuken met vieze vingers).

Ik ga binnenkort wel weer een kiprollade bereiden, maar voor nu even varken. Ik zat nog aan rund te denken, maar dat komt best nauw wil je hem niet droog hebben en ik wil gewoon niet teveel aandacht met kerst aan het koken besteden, het moet niet op een minuut aankomen. Elke kerst ben ik het bokje en mag ik in totaal (beide dagen) voor wel 15+ man koken, ik ga dit jaar in de gemaksstand. Had ik vorig jaar ook eigenlijk met het gourmetten, maar toen zat ik op een gegeven moment voor alle gasten het vlees om te draaien omdat die knuppels alles lieten aanbranden en had ik ook geen relaxte maaltijd 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 23:16 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:10:
<>
Een vraag nog over die fantast: kan je die ook gewoon even in het vlees steken als je de oven opendoet of moet hij er in blijven? Ik moet namelijk 3 verschillende stukken vlees bereiden en anders koop ik er 3 ipv 1.
<>
Bij varken is 80 min op 140C misschien wat kort om tegen de 70 te halen op 800 gram. Dus dan zou ik inderdaad even langs ikea gaan (of iemand lief aankijken die in de buurt werkt). De temperatuur stijgt niet lineair dus daar moet je wat ervaring mee opbouwen en daar zijn die meters erg handig voor. Het temperatuurverloop zou ik eerder kwadratisch noemen, het gaat op eens steeds harder/sneller (tenzij een procureur met de beruchte zone op heel lage temp maar dat doe je niet).

Ze zijn vrij snel, na een seconde of 10 meten ze wel nauwkeurig maar voor de 8 euro per stuk zou ik er gewoon drie halen en erin laten zitten. Dingen zijn ook goed voor de BBQ en dan sneuvelt er wel eens eentje in de regen (als je ze zoals ik vergeet).

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 21-12-2017 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm ,dan ga ik even uit van 90 minuten in mijn tijdsplan en haal ik 3 thermometertjes.

Naast aluminumfolie is er niet echt een truuk om je vlees dat al op temperatuur is warm te houden niet? Ik heb geen 2e oven namelijk. Ik had vorig jaar wel een 2e oven aangeschaft voor kerst, maar toen vlogen de stoppen eruit omdat ik ook nog wilde frituren (dus die oven is weer weg).

Ik moet sowieso wat oppassen met mijn kookideeen, vorige week had ik bijna geen hok meer omdat mijn extra koelkast in de brand vloog (gekregen van een oud vrouwtje die in een verzorgingshuis ging). Lekker dat koken, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Gelukkig was ik aan het thuiswerken en toen de stroom uitviel had ik door dat er wat mis ging ergens :D

Maar 3 dus, gelijk wel een goede reden om mijn jaren oude barbecook (zonder deksel) te vervangen voor een weber die al erg lang op mijn verlanglijst staat (mijn vorige chef was/is een barbecook pitmaster en damn, die website van hem en die verhalen.... oh boy)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 23:21 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd heb je geen koelbox? Dat icm met alufolie werkt wel. Ik gebruik ook wel eens koeltassen (zoals van de LIDL bijvoorbeeld) om even iets een half uur op temp te houden - werkt prima. Of een hooikist ;)

edit: het kwam laatst al eerder indirect ter sprake: Wikipedia: Warmteoverdracht

conductie, radiatie en convectie - een koeltas is op alledrie voor een half uurtje best wel effectief als passief systeem.

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 21-12-2017 23:31 ]

Verwijderd

een koeltas? Hoe doe je dat precies dan? Die tas smelt toch als ik daar een warm stuk vlees in stop?
Edit: samen met aluminumfolie dus (handig dat ik lees). Bedankt, ga ik doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2017 23:31 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien voor de zekerheid even wat alu maar plastic smelt ook pas op hogere temperaturen, dus als jij vlees van 120 in een koeltas stopt gebeurd er niet veel. Wil je het voor je gevoel veiliger dan alu, theedoek en koeltas. Het vlees zal de temperatuur eerder naar binnen stralen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaak met sous vide gerechten doe en die zijn aan de buitenkant inderdaad minder heet.

maar misschien moet ik het eens testen, eens een baksteen mee in de oven op 140 en dan kijken wat er gebeurd.

edit:.. LDPE kan 80 langurig en 95 kort aan - lijkt mij voeldoende Wikipedia: Low-density polyethylene

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 22-12-2017 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top, gaat helemaal goed komen schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:28:
[...]

Zelfgemaakte kimchi? Dat heb je al liggen, hoop ik? Anders ben je ruim te laat. ;)
Niet perse, kimchi kan je ook 'vers' eten persoonlijk vind ik hem de eerste 2 a 3 weken altijd het lekkerst. Dus ik maak hem zondag, staat hij 2 dagen op kamertemp (ongeveer 19 a 20 graden bij ons) genoeg om fermentatie te laten starten, tenzij je teveel zout gebruikt hebt, dan duurt het langer..

Dus nog prima op tijd hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:10:
Varkensfiletrollade. Zou misschien 65 graden kunnen worden, maar mijn schoonouders enzo komen eten en die kookten hun hele leven alle groenten al 40+ minuten :D
Het kan, met een kernthermometer zal het niet snel droog worden. Toch heb ik varkensrollade liever iets lager dan 70, is eigenlijk zonde.

Qua warm houden werkt een flinke pan die al warm is ook prima. Bijvoorbeeld de gietijzeren braadpan waarin je ze ook voorgebraden hebt. (Mag ik hopen?)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:28:
[...]

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1187101/snelle-kimchi 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Hmm, dan zou ik eerder kijken of je bij een toko een pot kimchi kan kopen. Je kan het koken wat je wil, maar fermenteren gaat het niet. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Sirachasaus... GFTO!!! :F

YouTube: Hoe je eenvoudig kimchi moet maken.

Als je snel wil.

Maar snel hoeft niet dus gewoon de kool in 4en snijden en even laten staan.
Ik gebruik geen visaus en geen inktvis.of oesters, ivm allergien hou ik mijn kimchi altijd zeedier en schaal/schelpdier vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Iemand nog een briljante ingeving voore een lekker amuse? Ik heb nu een lijstje waar ik uit kan kiezen, zou zo'n drie verschillende amuses willen maken, maar ik mis nog iets variatie (voor m'n gevoel).

Gasten zijn best lastig, en ik heb zelf ook zo m'n voorkeuren, dus vis / alles-wat-leeft-in-het-water is een no-go, kaas is bij sommige gasten niet geliefd ('helaas' zit dat in veel alternatieven) en ik weet dat sommigen nogal picky kunnen zijn over groenten / paddestoelen (die mis ik dus in z'n geheel nog). Eén of twee van de drie met kaas zou niet erg zijn, maar niet alles. O, en ik moet het thuis bereiden en daarna meenemen, dus heel uitgebreid op locatie koken gaat hem ook niet worden.

Ik heb nu het volgende lijstje met potentiele gerechtjes:
- caprese-spiesjes
- bruschetta (ik neig naar bruscetta ipv caprese-spiesjes ivm kaas)
- ham-kaas-rolletjes in bladerdeeg;
- meloen-ham-prikkertje;
- kruidenricotta met krokante ham en humus (ik mis alleen de glaasjes nog om dit in te serveren);
- carpaccio-lepeltje met pesto en pijnboompitjes;
- pittige kipspiesjes met een chutney (ik mis wederom de glaasjes om dit in te serveren);

Op dit moment neig ik dan naar de bruschetta, eventueel de ham-kaas-rolletjes (maar twijfel ik nog over; klinkt meer als borrelhapje), de kruidenricotta met krokante ham en de carpaccio-lepeltjes. Maar echt te kiezen valt er niet uit dit lijstje :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 21:57
naitsoezn schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:27:
Gasten zijn best lastig, en ik heb zelf ook zo m'n voorkeuren, dus vis / alles-wat-leeft-in-het-water is een no-go, kaas is bij sommige gasten niet geliefd en ik weet dat sommigen nogal picky kunnen zijn over groenten / paddestoelen.
www.kippie.nl/kippiepannen/

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:39:
[...]

Het kan, met een kernthermometer zal het niet snel droog worden. Toch heb ik varkensrollade liever iets lager dan 70, is eigenlijk zonde.

Qua warm houden werkt een flinke pan die al warm is ook prima. Bijvoorbeeld de gietijzeren braadpan waarin je ze ook voorgebraden hebt. (Mag ik hopen?)
Ik braad hem even kort aan, maar in de pan warm houden lukt niet omdat de frituurpan daarop gezet wordt.
Maar nu eerst naar de kookwinkel, ik wilde naar de ikea voor de vleesmeters, maar weg afgezet door ongeval.. gaat weer lekkr met de voorbereidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:00
1e kerstdag met familie eten en 2e kerstdag ga ik lekker zelf wat maken met mijn vriendin.

Voorgerecht:
Carpaccio met pijnboompitjes, parmazaanse kaas, truffelmayo (of heeft iemand nog een lekkere variant hierop)

Hoofdgerecht:
mixed gril met: biefstuk, kip of eend, gamba's en varkenshaas, gegrilde groente en een hele ui uit de oven.

nagerecht:
mango Cheescake uit een glas met bastognekoek bodem.

Hebben mensen nog tips voor dit gerecht? (zijn beide wel grote eters:P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik schaam me kapot: 2e kerstdag > stroopwafelijs uit een pak met een glaasje 43 :X

het heeft een rede, maar man man wat een luiigheid

[ Voor 24% gewijzigd door Pinin op 22-12-2017 16:18 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:00
haha een glaasje 43 is wel heel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dit jaar is het hier ook de makkelijke route. Eerste Joeldag met de koude kant van de famillie een bring your own lunch, tweede Joeldag lekker uit lunchen bij een goed restaurant met mijn zus en aanhang.

Dus wat quiche etc en klaar is franssie. Lekker uitgebreid koken doe ik de rest van het jaar wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Zoooo, 3 thermometertjes van de hema, werkelijk overal uitverkocht, maar deze waren 3 euro per stuk. Zijn wel voldoende voor nu.

Ik ga nu naar een concert en vanavond laat even een lijstje maken en morgen om 0800 de boodschappen halen, heb het nu al gehad met kerst. Krijg opeens schoonzus erbij die 8maand zwanger is omdat e ruzie heeft met haar vent, pffffff, ik ga liever met een bak stroopwafelijs en een fles drank op zolder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
@righthand de Makro heeft die ook gewoon. Ik gok een Xenos vast ook wel.

Even een simpele vanuit mijn kant.
Met oud en nieuw wil ik als erbij, soort tapas snack, iets simpel doen met gamba's.

Iemand daar ideeën voor, anders dan het standaard olie en knoflook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

NeutraleTeun schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:16:

Met oud en nieuw wil ik als erbij, soort tapas snack, iets simpel doen met gamba's.

Chili?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Ja dat was het eigenlijk ook. Chiliolie met knoflook. Is niks mis mee en doet het altijd prima.
Maar dacht wellicht is er nog iets anders mogelijk wat ook een aanrader is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pff ik heb ze laatst met wat tomaat en kalamata-olijven gebakken, met een beetje ouzo erbij. Je kunt daar vast een toffe amuse van maken:

garnalen pastis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26

Zelfgemaakte sate saus (evt. gadogado poeder vd toko).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gember sereh en rode peper en wat boter met rauwe gamba in een zakje en dan sousvide (dat kan een kort programma in je vaatwasser zijn - zonder vaatwasmiddel mocht er toch een zakje opengaan) en dan even een tik in de pan voor wat bite aan de buitenkant? Dat op een bedje van saffraan rijst werkt bij mij altijd wel top.

Rauwe (bevroren maar niet voorgekookte) garnalen koop je redelijk bij de LIDL als je geen toegang tot een groothandel hebt. Die van AH zijn te duur en vaak niet voorradig of zelfs gekruid (en dat wil je echt niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:25:
Ik braad hem even kort aan, maar in de pan warm houden lukt niet omdat de frituurpan daarop gezet wordt.
Maar nu eerst naar de kookwinkel, ik wilde naar de ikea voor de vleesmeters, maar weg afgezet door ongeval.. gaat weer lekkr met de voorbereidingen.
Hoe lang moet je het warm houden dan? Want een beetje pan blijft zo een half uur of langer heet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou geen sate doen, die laat de gamba compleet weg. Dan inderdaad eerder met wat boter, met wat saffraan en met wat anijs-achtige smaken. Zodat je drie verschillende smaakjes hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:19:
Hoe lang moet je het warm houden dan? Want een beetje pan blijft zo een half uur of langer heet.
Zeker, maar die pan past niet in mijn schema. Mijn keuken is te klein. Ik doe alles met de oven en frituur dit jaar. Alleen vlees bak ik wel even aan in de gietijzeren pan.

Morgen boodschappen doen zo vroeg mogelijk en dan ga ik eerst 2 dagen in ruststand, krijg beide dagen 10+ gasten en ons eigen gezin, moet nog de woonkamer verbouwen om een lange tafel te maken...

Ik ben de komende dagen hier niet meer te vinden, ik wens u alleen een fijne kerst met lekker kookspul of lekker gemak zoals ik zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Inderdaad, morgen zo vroeg mogelijk de boodschappen doen. Het lijkt hier wel of "the end of days" is aangebroken. Vanavond waren veel schappen leeg, peterselie, ijsbergsla en tomatenpuree zijn gapende gaten in de supermarkten. Gelukkig is er morgen gewoon nog een weekmarkt waar ik alles nog kan halen.
Fijne dagen voor iedereen. Niet vergeten, eten hoort een feestje te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, tomatensoep voor morgen is klaar, net ook 6 kilo aardappels zitten schillen en zometeen ga ik het in etappes 15 minuten voorkoken in kokend water en dan laten drogen en na het avondeten ga ik ze allemaal voorbakken zodat ik morgen alleen nog hoef af te bakken.

Vlees ligt nu lekker te ontdooien (moest de vriezer allemaal in omdat 1 van mijn 2 koelkasten afgebrand is paar weken terug). Dus dat zal morgen wel ontdooid zijn hoop ik.

Ben nu met een tijdsplan bezig zodat het morgen allemaal gaat lukken. Krijg je zoiets:

16:30 rollade aanbakken
16:30 oven voorverwarmen op 140 graden
17:00 rollade in de oven op 140 graden voor 90 minuten
17:10 varkensbraadstuk in de oven voor 80 minuten
17:40 Tomatensoep opwarmen
17:45 Rosbief in de oven
17:47 Salades in schaal husselen en op kamertemperatuur laten komen
17:50 Water opzetten voor spruitjes
17:52 Iedereen aan tafel
18:00 Tomatensoep serveren
18:05 Spruitjes koken voor 25 minuten
18:10 patat kinderen in frituurpan
18:17 kinderen patat laten eten
18:20 saus vlees opwarmen
18:24 patat in de frituurpan batch # 1
18:30 patat in de frituurpan batch # 2
18:30 Vlees uit de oven halen en serveren
18:36 patat in de frituurpan batch # 3
18:43 patat in de frituurpan batch # 4

Ik ga nog wat finetunen aan mijn lijst, maar ik heb zo de hele dag in stukken ingedeeld. Hoef ik daar niet meer over na te denken morgen en ik wil wat gestructureerd hebben omdat er opeens allemaal gasten bijgekomen zijn. Ik heb nu ook vegetarische gasten erbij , die moeten nog in het tijdsplan verwerkt worden omdat ik daar nog wat aparts voor moet maken.

Gelukkig geeft dit plannen en het koken zelf mij rust, anders waren het zware dagen geweest :o

Edit, nog een interessante ontdekking die ik net gedaan heb, moet je zien hoe deze chef de patat maakt, geen aardappels schillen, maar gebruik maken van een appelboor :o YouTube: How to cook Michelin-Starred Chips

Ik was van plan om morgenochtend om 07.00 te starten met weer kilo's aardappels schillen, maar dat ga ik mooi niet meer doen, ik heb net een test gedaan en bizar zeg, dit werkt echt supergoed :D :D

De originele manier is hier te vinden: YouTube: Heston's Perfect Fish and Chips recipe- BBC
Daarin wordt net als in de video die hierboven staat tussen de 10 en 20 minuten de aardappel gekookt, in deze laastste video wordt uitgelegd hoe hij eruit moet zien na het koken. Het komt vrij nauwkeurig inderdaad, maar niet op seconden zoals hij zegt. Dat is overdreven, ik merk zelf geen verschil tussen 10 minuten en 13 minuten bijvoorbeeld, maar ik kies nu voor 10 minuten bij de AH patatchips omdat ik niet zoveel netjes en schepjes heb en met een tang gaan ze anders snel kapot.

Het is wel een bulk werk, ik maak nu voor 15 man patat en ben al 4 uur bezig 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:39:
Het is wel een bulk werk, ik maak nu voor 15 man patat en ben al 4 uur bezig 8)7
Je moet geen snackbar beginnen met dat tempo :D

Wel respect hoor _/-\o_ , ik moet er niet aan denken voor zoveel lui deftig te moeten koken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mekkieboek schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:43:
ik moet er niet aan denken voor zoveel lui deftig te moeten koken.
Zo deftig is een patatje niet :D

Maar die tripple fried chips die ik hier tegenkwam vind ik uit experimenteer oogpunt erg interessant.

Ik ben meer een liefhebber van iets perfectioneren dan heel allround te koken. Zo heb ik het maken van een spekkoek tot in de puntjes zitten proberen, ik heb er meer dan 35 gemaakt voordat ik het goed had met mijn apparatuur.

Na de spekkoek ben ik bezig gegaan met stoofpotten, ik had er op een gegeven moment zoveel dat ik ze maar ben gaan uitdelen in de straat...

En nu door een post hier waarvan ik dacht: wat een raar recept voor patat ben ik er verder ingedoken en zit ik daarmee te experimenteren. Met mjin huis tuin en koken fritel frituurpannetje is het wat behelpen, maar ik geniet er wel van om steeds iets erbij te leren of iets uit te proberen. Zo ontdekte ik vandaag dus dat je heel goed patat kan maken met een appelboor. Ik zat zelf aan een patatsnijmachine te denken (maar had niet zoveel plek en een goede was ook niet heel goedkoop en eigenlijk is het een onzinnige gadget als je max. 1 keer per week een frietje eet).

Dit zijn toch de leukere dingen van het thuis koken vind ik, maar ik moet het wel uitschrijven en ik moet echt rekening houden dat de afwas ook gedaan moet worden, heel efficient is het allemaal niet (vandaar mijn tijdsindeling voor morgen). Ik raak anders echt bij 15+ man waarvoor ik moet koken mijn tijdsplanning in mijn hoofd anders kwijt. Maar oefening baart kunst, ik ben docent en kan nu redelijk goed zonder notities lessen van 4 uren draaien, het heeft me wel meer dan 2 jaar gekost voordat ik dat doorhad, dan was de les eigenlijk altijd te lang en kwam ik niet uit. Dat is met koken net zo.

Maar ik zou het niet deftig koken noemen, het is gewoon een hobby van mij en ik kom er vreemd genoeg helemaal mee tot rust. Het werkt voor mij beter dan een film kijken op de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik dacht dat jij hier niet meer zou zijn? En dan nu zulke lappen tekst. Vraten ze de tafel in een kwartier leeg of zo? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:57:
Ik dacht dat jij hier niet meer zou zijn? En dan nu zulke lappen tekst. Vraten ze de tafel in een kwartier leeg of zo? :D
Ja, dat was het idee inderdaad :D , maar wat ik vandaag gedaan heb is voor morgen, ik ben een dag van te voren aan het voorbereiden en hoef morgen alleen de patat nog af te bakken en het vlees in de oven te schuiven. Ik wil namelijk aan het bier morgen, heb een paar heerlijke 75cl flessen la chouffe koud liggen en lekkere wijn, dus het werk moest ik vanmiddag/vanavond doen.

Dus nu klaar voor morgen, dus aan een biertje en ga zo civilication 6 op de ipad spelen die ik net gekocht heb, de rest van het gezin al op bed, heerlijk rustig hier in de woonkamer. Stilte voor de storm. Morgen om 07.00 opstaan, dan moeten er allerlei tafels verschoven worden en wat tuinmeubels het huis in, versieren, om 08.00 begin ik met de trippel cook chips voor 2e kerstdag (ik ben dit jaar zo slim geweest om beide dagen hetzelfde te maken, scheelt me aanzienlijk in de tijd) en vanaf 11.00 is er bezoek en ben ik tot en met 2e kerstdag wel zoet.

Nou, ik ga veel te veel offtopic en mijn hele toetsenbord zit onder het frituurvet van mijn vingers :X , fijne kerstdagen allemaal en lekker eten natuurlijk (al is dat niet het belangrijkste, maar ach... dit is het kookclub topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

nog even checken voor maffen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9YaUrkFUKDupAc9hUAhQSOkb/full.jpg
(brakke gecropte phone pic :P )

begint al te bubbelen na een dagje op kamer temp.
Prima kimchi voor 2e kerstdag oOo

[ Voor 7% gewijzigd door Bokkie op 25-12-2017 01:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Podcast serie over chefkoks in Nederland:

http://www.dagennacht.nl/serie/cheft/

Aflevering 1 is net online gekomen. Kwam het hier tegen: https://www.ad.nl/amsterd...damse-chef-koks~a891fd37/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zo, kerst zit erop. Allemaal redelijk prima doorstaan hier, nu paar dagen rust.

Heb vanmiddag een bezoek gebracht aan een hobby rokerij hier in mijn stadje. Die jongens gaan 1 keer in de maand naar Urk waar ze via wat schippers goede contacten hebben en de vis kunnen kopen die de Urkers alleen voor zichzelf behouden. Ze nemen dit mee naar Friesland en roken het de volgende dag en verkopen het gelijk aan een inside club mensen.

Heb voor 27 euro 800 gram gerookte zalm (staartstuk) en 14 palingen (30+ cm in formaat) gekocht, dat is nog eens lekker inkopen. Bijna 2 kilo bij elkaar aan topspul voor een prijs :D

Heerlijk, de komende weken eet ik af en toe een lekkere paling op :9

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Oh dude kun je dat ook voor ons regelen, die paling? O-)

Ik heb de verse-erwtensoep-met-geitenkaaskroketjes en zuring gemaakt van Ottolenghi, samen met de pastis-sinaasappel-venkel-kreeft en de dadel-granaatappel-labneh-hert-met-bramen . Was veel en een stevige impuls voor de smaakpapillen maar wel dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:56:
...
Heb voor 27 euro 800 gram gerookte zalm (staartstuk) ... gekocht, ...
Ik koop regelmatig zalm in de aanbieding bij een van de groothandels, pekel het vervolgens een nacht om het koud te roken. Alles netjes geportioneerd in vacuum in pakjes van 150-200 gram per moot. Ik heb echter steeds meer mensen die ook willen omdat het beter schijnt te smaken dan in de winkel (geen idee, ik lust het zelf niet). Alleen, wat vraag je aan buren, vrienden en familie? De eerste keer kwam ik op een kostprijs van materialen van zo'n 25-30 euro per zijde, afhankelijk van inkoop. 2 avonden per winter roken is inmiddels al 5-6 avonden en als ik zou willen dan kan ik het driedubbele kwijt. Maar dan gaat het hobbymatige er snel vanaf.

Maar ja, vraag blijft, wat breng je in rekening? Als ik zie dat jij 27 euro voor 800 gram betaalt dan vallen mijn prijzen zeker mee, maar soms zie je supermarktaanbiedingen die daar ruim onderdoor gaan. Hoe lossen anderen dit op wanneer je gerechten of producten zo aanslaan bij bekenden dat de vraag steeds groter wordt?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb een paar konijnenbouten opgepikt in de aanbieding, eentje ga ik op oudejaarsavond klaarmaken. Ze zijn 500-600 gram (onbekend of het tam of wild konijn is). Volgens de verpakking moet ik ze 10 minuten aanbraden en dan 90 minuten op laag vuur braden.

Maar, dat wil ik eigenlijk niet doen. Ik wil het vlees sappig houden, dus dacht ik aan een braadzak. Beetje rode wijn erin, krieltjes, ui en paprika. Maar hoe lang? Op receptensites kom ik van alles tegen, maar niets met braadzakken. Gevoelsmatig zou 45 minuten op 175 graden genoeg moeten zijn.

Tips?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou sous vide gaan met dat soort dingen. Zeker omdat konijn droog kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 15:06
Bokkie schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:04:
nog even checken voor maffen :P

[afbeelding]
(brakke gecropte phone pic :P )

begint al te bubbelen na een dagje op kamer temp.
Prima kimchi voor 2e kerstdag oOo
Wil je het recept delen? Of is het exact hetzelfde recept als in de Youtube video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Boudewijn schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:05:
Ik zou sous vide gaan met dat soort dingen. Zeker omdat konijn droog kan worden.
Ja daarom dacht ik een braadzak, dan blijft al het vocht erin. Grappig dat ik sous vide nog niet eerder ben tegengekomen als bereidingswijze voor konijn. Hoe zou jij dat dan doen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou op basis van https://recipes.anovaculi...ipe/sous-vide-rabbit-legs uitgaan van 63c. Je zou eventueel het vlees kunnen barderen of zelfs larderen. Kennelijk heeft het vier uur nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 29-12-2017 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:50:
Maar ja, vraag blijft, wat breng je in rekening? Als ik zie dat jij 27 euro voor 800 gram betaalt dan vallen mijn prijzen zeker mee, maar soms zie je supermarktaanbiedingen die daar ruim onderdoor gaan. Hoe lossen anderen dit op wanneer je gerechten of producten zo aanslaan bij bekenden dat de vraag steeds groter wordt?
Ik koop het zelf niet in, maar koop het van de jongen die het rookt als hobby.
Die 27 euro was voor 14 palingen + zalm, niet alleen de zalm trouwens.

Hij besteld het in Urk, haalt het na de vangst de volgende dag op en gaat het roken, bij een aantal soorten vis moest hij wel 50 kilo afnemen. Hij doet het 1 keer per maand en het kan uit zegt hij, dus tja, ik weet het niet. Maar als ik voor 27 euro 14 palingen en een groot stuk zalm krijg ga ik niet vragen hoeveel centen hij erop verdiend, veel zal dat niet zijn denk ik.

Het is denk ik alleen rendabel als je goed kan inkopen, dat is de key om geld te verdienen en goed inkopen doe je denk ik niet bij de groothandel, maar bij de vissers die de vissen vangen. Anders zit er een persoon/bedrijf tussen dat geld ervoor vangt en ben jij duurder uit. Alleen, zie die contacten met de vissers maar te krijgen. Die jongen die ik ken heeft een vader die kapitein is op een mamoetschip en de hele wereld over vaart en alle vissers hier ook kent en kinderen van die schippers in dienst neemt, ze verhandelen zo veel onderhands vermoed ik.
Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:46:
Oh dude kun je dat ook voor ons regelen, die paling? O-)
Eind januari gooit hij een site online waar je kan bestellen, maar hij blijf het wel 1 keer per maand doen en je moet het wel ophalen in Harlingen (bij de afsluitdijk), dat is afhankelijk van waar je woont rendabel of niet :D

Als die site er is zal ik hem hier delen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonnusos
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
Vet om te zien dat er zoveel mede-tweakers zijn die ook van koken houden!

*knip* Mogelijk goedbedoeld, maar het blijft spam.

Nu ga ik me voorbereiden voor de sous vide eendenborst van vanavond :)

[ Voor 54% gewijzigd door naitsoezn op 31-12-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hoi mensen

Ik faal: ik heb van mijn vriendin een peper- en zoutstel gekregen van Peugeot. Nu weet ik dat er verschil zit tussen peper (harder staal) en zoutmolen (vocht/zoutbestendig staal). Dit vertel ik haar... en thuisgekomen wil ik beide bijvullen uit de oude set en haal de labels eraf en ga wat anders doen...

Volgens mij heb ik het goed gedaan, maar zou iemand even onderop zijn setje willen kijken? De lol is dat je op internet vindt dat er verschillen in zitten, maar hoe je welk exemplaar moet herkennen, ho maar ;).

Peugeot setje
Volgens mij is het links peper, rechts zout. Kan iemand bevestigen? :)

Edit: Argh nu ik de foto goed bekijk zie ik gemalen zout (uit het demo-zout uit de winkel, ondertussen weggegooid :P ) aan de onderkant van de pepermolen zitten, dus zou het net andersom zijn. Desalniettemin: Bevestiging is fijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 01-01-2018 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:48:
Hoi mensen

Ik faal: ik heb van mijn vriendin een peper- en zoutstel gekregen van Peugeot. Nu weet ik dat er verschil zit tussen peper (harder staal) en zoutmolen (vocht/zoutbestendig staal). Dit vertel ik haar... en thuisgekomen wil ik beide bijvullen uit de oude set en haal de labels eraf en ga wat anders doen...

Volgens mij heb ik het goed gedaan, maar zou iemand even onderop zijn setje willen kijken? De lol is dat je op internet vindt dat er verschillen in zitten, maar hoe je welk exemplaar moet herkennen, ho maar ;).

[afbeelding]
Volgens mij is het links peper, rechts zout. Kan iemand bevestigen? :)

Edit: Argh nu ik de foto goed bekijk zie ik gemalen zout (uit het demo-zout uit de winkel, ondertussen weggegooid :P ) aan de onderkant van de pepermolen zitten, dus zou het net andersom zijn. Desalniettemin: Bevestiging is fijn :)
Op jouw foto is de rechtse (volgens mij) de pepermolen. Die onderkant ziet er in ieder geval uit als mijn pepermolen, en de linkse ziet eruit als de zoutmolen hier. Ook Peugeot molens. :)

Hier nog bevestiging op een foto:
I have photographed pepper, dry salt, and wet salt from left to right.
Afbeeldingslocatie: http://www.saltnews.com/blog/wp-content/uploads/2008/08/peugeot4.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd1 op 01-01-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:51

Typhone

Who Dares Wins

Sous-vide gebruikers: als n00b even melden. Sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Anova (WiFi) om te combineren met de Green Egg.
Welke vacuümsealer is aan te raden? Ik lees links en rechts wel wat maar ervaring leert dat dat niet altijd de juiste weg is.

[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 02-01-2018 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Typhone schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:25:
Sous-vide gebruikers: als n00b even melden. Sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Anova (WiFi) om te combineren met de Green Egg.
Welke vacuümsealer is aan te raden? Ik lees links en rechts wel wat maar ervaring leert dat dat niet altijd de juiste weg is.
Zelf een cheap-ass van de lidl: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308
Werkt al 2 jaar (geloof ik) goed genoeg. Je krijgt waar je voor betaalt, maar met mijn gebruik (alleen voor sous-vide in principe) meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Typhone schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:25:
Belangrijkste van het seal apparaat is dat je er niet een hebt met een slang en zuigtmond in de klep zelf.
Als je ergens een slang op kan aansluiten is dat goed, maar dat moet het primaire zuigpunt zijn in de klep zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Kijk aub ff paar pagina's terug. We hebben het er zeer recent over gehad. Voor meeste toepassingen voldoet een ziplockje dat je onder water drukt om zodoende de zuurstof eruit te persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Typhone ik ben met @Boudewijn eens: voor het meeste is een ziplock / druk&sluit zakje van de action of AH al meer dan voeldoende. Sterker nog, bij natte gerechten (marinades) werkt het gewoon makkelijker. Allen grote gerechten die 24 uur en zo moeten vacumeer ik, de rest is sneller en makkelijker met een zakje. Koop voor het geld eerst wat oefenvlees en garnalen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb redelijk wat saffraan besteld. Nooit zelf geproefd, dus dat wordt dit weekend voor het eerst. Ik zat te denken aan een risotto alla milanese en coquilles met safraan en venkel, maar hebben jullie nog wat extra inspiratie voor de komende tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ben gek op saffraanmayonaise, maar ook vanillevla met pistachenoten en saffraan, of de sous vide stoofpeertjes met saffraan.

Saffraan is icm zeevruchten zoals kreeft ook altijd mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 11:47
m0nk schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:08:
[...]

Idem. Maar ik ben overstag gegaan en heb de instantpot gekocht! Buy of the year, serieus! En "maar" 120 euro..

http://instantpot.com/
http://thegreencreator.nl...s-het-echt-de-hype-waard/
https://uitdekeukenvanard...lgoed-de-instant-pot.html
https://nl.pinterest.com/...stant-potpressure-cooker/

Gebruik hem denk ik zo'n 4 keer per week. Zelfs als ik wel wat meer tijd heb om te koken.. :+
Ben even benieuwd wat je ervaringen tot nu zijn en of je de instant pot nog steeds regelmatig gebruikt. Schijnt nog al een hit te zijn geweest deze kerst. Overal uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

m0nk

16-09-2003 15.15

rened80 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:49:
[...]

Ben even benieuwd wat je ervaringen tot nu zijn en of je de instant pot nog steeds regelmatig gebruikt. Schijnt nog al een hit te zijn geweest deze kerst. Overal uitverkocht.
Zeer regelmatig. Soms paar keer in de week en soms een week niet. Maar het is echt een toevoeging in mijn keuken..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Had eindelijk de tijd om de Anova eens uit te proberen. Missus de hort op, dus zalm erin.. 45min, 48,9, alleen wat zout en beetje goede olijfolie. Naderhand nog heel kort in de gietijzeren pan gedaan maar dat was al vrijwel niet te doen zo zacht was de zalm natuurlijk :P Man man wat een boterzachte sappige vis was dat zeg :9 Heb meteen de picanha voor het grijpen gelegd voor aankomende woensdag binnenkort :D

Overigens gewoon ikea zakje en water displacement-methode gebruikt. Lekker low budget, werkt prima.

[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 10-01-2018 21:49 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmert26
  • Laatst online: 16-09 15:35
Afgelopen vakantie uit Zuid-Afrika amarula gold meegenomen, zoetige likeur van rond de 40%.Ik heb dit gebruikt om een saus/jus van te maken bij de eendenborst. Eendje geflambeerd met een half glas amarula met een scheutje chocolade-sinaasappel likeur en daarna fond, sap van 1 sinaasappel en tijm toegevoegd en weer laten reduceren tot een jus.

Ik en de familie vonden het heerlijk. Zeker voor herhaling vatvaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akaendra
  • Laatst online: 17:16
timmert26 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:32:
Afgelopen vakantie uit Zuid-Afrika amarula gold meegenomen, zoetige likeur van rond de 40%.Ik heb dit gebruikt om een saus/jus van te maken bij de eendenborst. Eendje geflambeerd met een half glas amarula met een scheutje chocolade-sinaasappel likeur en daarna fond, sap van 1 sinaasappel en tijm toegevoegd en weer laten reduceren tot een jus.

Ik en de familie vonden het heerlijk. Zeker voor herhaling vatvaar.
Geen idee dat er een gold variant was, nooit gezien ook bij de slijter, alleen de normale variant (die overigens ook best lekker is zo op zijn tijd)
Geen idee of je de normale Amarula ooit hebt gehad, maar ik neem aan dat het een beetje hetzelfde smaakt, wellicht minder romig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

SVP mijn kruidenmixen / recepten e.d. niet quoten ivm MO (members only) tags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
@Verwijderd ; dank je wel. Hier kan ik zelf wel wat mee icm mijn eigen recepten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hobbykok collega van mij heeft van zijn kinderen zijn eigen kookboek in boekvorm cadeau gekregen, dat is wel erg leuk zeg! Zoiets wil ik ook wel met kerst 2018 ontvangen. Geen idee of het duur is, maar het zag er wel heel tof uit (zijn kookboek was 210 pagina's groot).
nextware schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:23:
@Verwijderd ; dank je wel. Hier kan ik zelf wel wat mee icm mijn eigen recepten :)
mocht je nog specifieke kruidenmixen nodig hebben, ik heb er iets van 150 verzameld. Ik heb nu wat exotische gepakt, maar ik heb ook mixen voor chili con carne, appeltaart en dat soort lekker voer. Maar deze zijn wat apart en leuk om eens te posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:33:
Ik heb redelijk wat saffraan besteld. Nooit zelf geproefd, dus dat wordt dit weekend voor het eerst. Ik zat te denken aan een risotto alla milanese en coquilles met safraan en venkel, maar hebben jullie nog wat extra inspiratie voor de komende tijd?
Beetje late reactie, maar als je toch genoeg hebt bij deze 3 recepten uit mijn verzameling:

Fiskpotsje (Fryslân) (vispotje)
Ingrediënten:
Vis (bijvangst) 1 kg
Bladerdeeg 4 a 5 plakjes
Olijfolie
Ui 1 st
Knoflook 2 teentjes
Venkelknol 1 middelgrote
Tomatenpuree 1 klein blikje
Saffraan plukje
Venkelzaad of poeder ½ el
Korianderzaad of poeder ½ el
Ei 1 st
Visbouillon 350 ml
Peper en zout

Bereiding: Verhit de olijfolie in een pan op een middelhoog vuur en fruit de gesnipperde ui glazig. Voeg dan de gehakte venkel en knoflook toe en bak dit 3-4 minuten mee. Roer de tomatenpuree en (fijngemaakte) kruiden erdoor en bak licht tot het wat zoetig gaat ruiken. Blus af met een glas Pernod, witte wijn of rosé en laat het wat inkoken. Giet dan de bouillon erbij en laat het geheel ongeveer 12 minuten sudderen tot de venkel beetgaar is. Meng de in stukken gesneden vis door de saus en schep alles in een ovenschaal.
Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar en rol het geheel uit op de maat van de ovenschaal. Maak een stoomgaatje in het midden. Smeer dan de rand van de ovenschaal in met wat geklopt er en leg het deeg er overheen. Knip of snijd het extra deeg weg en smeer het overgebleven ei over het bladerdeeg. Bak het geheel in 25-30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 oC.

Rijst (India)
Ingrediënten:
Basmatirijst 350 gr
Saffraan 7-10 draadjes
Kruidnagel 3 st
Kardemompeulen 3 st
Kurkuma snuf
Kippenbouillon 1,5 blokje
Roomboter klontje
Koriander (vers) 1 el
Amandelen (geschaafd) handvol

Bereiding:
Doe de saffraandraadjes in een kom en overgiet met 250 ml heet, maar niet kokend water en laat dit 15-20 minuten trekken zodat het water moi geel kleurt. Breng 1,25 l water aan de kook, voeg de bouillon en de saffraandraadjes (inclusief al het weekwater) toe. Zodra het opnieuw kookt voeg je de rijst, kardemom, kruidnagel en kurkuma toe. Roer nog even goed door en laat het geheel 8 minuten zachtjes koken. Giet aan het einde van de kooktijd het water af, roer de rijst los en laat nog 10 minuten rusten met het deksel op de pan. Rooster ondertussen in een koekenpan de geschaafde amandelen krokant en goudbruin. Roer een klontje boter door de rijst en verwijder de kardemompeulen en de kruidnagel. Als de boter is opgenomen schep je de gehakte koriander erdoor. Voeg dan de amandelen toe en schep de rijst om. Opdienen met wat extra koriander en amandelen.

Lamstajine met knapperige boerensalade (Marokko)
Ingrediënten:
Lamsschouder, in blokjes 1 kg
Zonnebloemolie 2-3 el
Gember, vers 30 gr
Saffraandraadjes mespuntje
Kaneel, gemalen 2 tl
Ui, fijngehakt 1 st
Knoflook, gehakt 2-3 tenen
Pruimen, ontpit en geweekt 350 gr
Honing 2 el

Voor de salade
Uien, gehakt 2 st.
Paprika, rood, gehakt 1 st.
Paprika, groen, gehakt 1 st.
Bleekselderijstengels, gehakt 2-3 st.
Spaanse pepers, gehakt, 2-3 st. (zonder zaadjes)
Knoflook, gehakt 2 st.
Olijfolie 2 el
Citroensap ½ st.
Peterselie, vers, gehakt 1 bosje
Munt, vers, gehakt 1 bosje

Bereiding:
Doe het vlees in een ovenschaal of zware pan. Voeg olie, gember, saffraan, kaneel, ui, knoflook en zout en peper toe en giet er zoveel water bij tot het vlees onder staat. Verwarm het vlees tot het gaat pruttelen en laat het afgedekt ca. 2 uur pruttelen tot het goed mals is. Giet er zo nodig water bij.
Laat de pruimen uitlekken en roer ze met honing door de tajine. Laat het gerecht nog 30 minuten pruttelen of tot de saus is ingekookt.
Voor de salade. Meng uien, paprika’s, bleekselderij, Spaanse pepers en knoflook in een kom. Schenk de olijfolie en het citroensap over de groenten en meng alles. Bestrooi met peterselie en munt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En wat ik gewoon soms wel doe (ik hou soms van wat lomp of simpel sorry) is gewoon wat saffraan in de rijstkoker gooien bij de Basmati - geeft al genoeg smaak en dan kan je ook proeven wat het product doet. Zeker als ik een kreeft of gambastaart (4/6) maak dan hoeft de rijst van mij niet te kruidig.

Dat gezegd hebbende, het India recept van @Verwijderd ga ik zeker eens proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 11-01-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Beetje late reactie, maar als je toch genoeg hebt bij deze 3 recepten uit mijn verzameling:

Fiskpotsje (Fryslân) (vispotje)
Ingrediënten:
Vis (bijvangst) 1 kg
Bladerdeeg 4 a 5 plakjes
Olijfolie
Ui 1 st
Knoflook 2 teentjes
Venkelknol 1 middelgrote
Tomatenpuree 1 klein blikje
Saffraan plukje
Venkelzaad of poeder ½ el
Korianderzaad of poeder ½ el
Ei 1 st
Visbouillon 350 ml
Peper en zout

Bereiding: Verhit de olijfolie in een pan op een middelhoog vuur en fruit de gesnipperde ui glazig. Voeg dan de gehakte venkel en knoflook toe en bak dit 3-4 minuten mee. Roer de tomatenpuree en (fijngemaakte) kruiden erdoor en bak licht tot het wat zoetig gaat ruiken. Blus af met een glas Pernod, witte wijn of rosé en laat het wat inkoken. Giet dan de bouillon erbij en laat het geheel ongeveer 12 minuten sudderen tot de venkel beetgaar is. Meng de in stukken gesneden vis door de saus en schep alles in een ovenschaal.
Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar en rol het geheel uit op de maat van de ovenschaal. Maak een stoomgaatje in het midden. Smeer dan de rand van de ovenschaal in met wat geklopt er en leg het deeg er overheen. Knip of snijd het extra deeg weg en smeer het overgebleven ei over het bladerdeeg. Bak het geheel in 25-30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 oC.

Rijst (India)
Ingrediënten:
Basmatirijst 350 gr
Saffraan 7-10 draadjes
Kruidnagel 3 st
Kardemompeulen 3 st
Kurkuma snuf
Kippenbouillon 1,5 blokje
Roomboter klontje
Koriander (vers) 1 el
Amandelen (geschaafd) handvol

Bereiding:
Doe de saffraandraadjes in een kom en overgiet met 250 ml heet, maar niet kokend water en laat dit 15-20 minuten trekken zodat het water moi geel kleurt. Breng 1,25 l water aan de kook, voeg de bouillon en de saffraandraadjes (inclusief al het weekwater) toe. Zodra het opnieuw kookt voeg je de rijst, kardemom, kruidnagel en kurkuma toe. Roer nog even goed door en laat het geheel 8 minuten zachtjes koken. Giet aan het einde van de kooktijd het water af, roer de rijst los en laat nog 10 minuten rusten met het deksel op de pan. Rooster ondertussen in een koekenpan de geschaafde amandelen krokant en goudbruin. Roer een klontje boter door de rijst en verwijder de kardemompeulen en de kruidnagel. Als de boter is opgenomen schep je de gehakte koriander erdoor. Voeg dan de amandelen toe en schep de rijst om. Opdienen met wat extra koriander en amandelen.

Lamstajine met knapperige boerensalade (Marokko)
Ingrediënten:
Lamsschouder, in blokjes 1 kg
Zonnebloemolie 2-3 el
Gember, vers 30 gr
Saffraandraadjes mespuntje
Kaneel, gemalen 2 tl
Ui, fijngehakt 1 st
Knoflook, gehakt 2-3 tenen
Pruimen, ontpit en geweekt 350 gr
Honing 2 el

Voor de salade
Uien, gehakt 2 st.
Paprika, rood, gehakt 1 st.
Paprika, groen, gehakt 1 st.
Bleekselderijstengels, gehakt 2-3 st.
Spaanse pepers, gehakt, 2-3 st. (zonder zaadjes)
Knoflook, gehakt 2 st.
Olijfolie 2 el
Citroensap ½ st.
Peterselie, vers, gehakt 1 bosje
Munt, vers, gehakt 1 bosje

Bereiding:
Doe het vlees in een ovenschaal of zware pan. Voeg olie, gember, saffraan, kaneel, ui, knoflook en zout en peper toe en giet er zoveel water bij tot het vlees onder staat. Verwarm het vlees tot het gaat pruttelen en laat het afgedekt ca. 2 uur pruttelen tot het goed mals is. Giet er zo nodig water bij.
Laat de pruimen uitlekken en roer ze met honing door de tajine. Laat het gerecht nog 30 minuten pruttelen of tot de saus is ingekookt.
Voor de salade. Meng uien, paprika’s, bleekselderij, Spaanse pepers en knoflook in een kom. Schenk de olijfolie en het citroensap over de groenten en meng alles. Bestrooi met peterselie en munt.
Thanks! Klinkt weer heerlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:31:
Overigens gewoon ikea zakje en water displacement-methode gebruikt. Lekker low budget, werkt prima.
Volgens mij zijn dergelijke goedkope zakjes niet aan te raden. Zijn niet gemaakt om voedsel in te bereiden. Grote kans dat er weekmakers en andere troep in je voedsel komt.
Pagina: 1 ... 29 ... 113 Laatste